Weer een ervaring rijker. Ik heb al een paar keer zonder problemen gevlogen in het Lauwersmeer gebied.
Dit is een militair oefengebied en staat op de dronekaart van het ministerie aangemerkt als oranje.
Dit gebied loopt door tot aan Burum. Voor wie het niet weer, daar staat een statellietstation:
Wikipedia: Satellietgrondstation NSO.
Ik was op enige afstand en wilde de Mavic de lucht in sturen. Dat ging prima. Toen kwam er een warning in beeld dat ik in een klasse 1 gebied vloog. Vreemd, want zoals ik al zei is het geen no-fly zone, maar een
militair oefengebied. Ik bevestigde de melding met Yes. Kreeg een error, dus ik drukte op Cancel. De Mavic vloog gewoon verder. Daarna kwam de melding een tweede keer en ook deze was niet met Yes te beantwoorden. Toen een derde melding. Deze was anders. Die gaf aan of ik mij ervan bewust was dat ik in een no-fly zone zat en dat ik wist wat ik deed. Hokje aangevinkt en op Yes geklikt. Daarna ging de Mavic raar doen. Beeld viel weg, terwijl ik juist van het satellietsation af vloog in plaats van er naar toe. Ook het contact met de remote viel weg. Hierdoor kwam de Mavic Air automatisch weer terug naar het opstijgpunt.
Schijnbaar houdt DJI er een andere kaart op na voor de no-fly zones. Natuurlijk had ik dit kunnen weten en ook de signalen die zo'n satellietstation uitzend kunnen storen op de drone, laat staan dat mijn drone signaal stoort op hun systemen.
De vlucht an sich is ook niet terug te zien in de app. Ook vreemd.
Ik verlang toch steeds vaker terug naar mijn Mavic Pro. Zoveel signaal issues als de Mavic Air heeft is soms niet leuk meer. Beeld stottert ook vaak en ik dacht dat in een video opname niet terug te zien, maar dat is dus wel zo. Ook moet op de iPhone de vliegtuigstand aan anders verliest het image signal steeds.
[
Voor 9% gewijzigd door
rimave op 17-06-2019 11:04
]
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.