Aardbevingen door gaswinning in Groningen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 14:38

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Het protocol wordt soepeler maar dat zal ten koste gaan van de doorlooptijd. Iemand in Overijssel of Friesland zal nu ook gewoon schade kunnen melden. Zelfs wanneer er overduidelijk geen sprake is van een aardbevingsschade heeft men het recht op een second opinion, nader onderzoek en uiteindelijk arbitrage. Overal zullen rapporten van moeten worden opgesteld, en de capaciteit van bouwkundig experts is nu al zeer beperkt. Mijn verwachting is dat ondanks de hosanna-stemming alles alleen maar langer gaat duren. Het feit dat het RVO de administratieve afhandeling zal gaan overnemen zal ook niet gaan helpen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
leecher schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:57:
of een van de 100 andere redenen die je daarvoor aan kan dragen :+
Man man man. Ik heb het helemaal doorgelezen. Maar wat ben jij raar bezig. Je lijkt er belang bij te hebben, of laten we zeggen: het is heel duidelijk dat je dat hebt door hoe je de dingen stelt. Incaz doorzag dat al en het klopt m.i. Jij vindt "100 andere redenen" veel plausibeler voor bakstenen die kapot gaan dan dat het huis staat te schudden op haar grondvesten. Het is opvallend dat men elders niet of nauwelijks last heeft van plotselinge scheuren in de woning. Het kan echt niet langer wat jij doet. Je bent volgens mij een spreekbuis, dat is overduidelijk. Je bent partijdig als iets wat... partijdig is zeg maar. Volgens jou, dat blijkt uit je vele berichten is aardbevingsschade "moeilijk" dan wel "lastig" te "bewijzen". Dat klopt natuurlijk helemaal niet. Om je recht te krijgen, dat is wel moeilijk en lastig maar dat komt mede door mensen als jij die fud trachten te verspreiden.

Die personen zijn trouwens altijd te herkennen aan dat ze de term "netjes" te vaak gebruiken (in de zin dat tegenwerkende partijen het "netjes en volgens de regels" doen. En dat doe je.

Ik vermoed dat deze post geen lang leven beschoren is wegens "op de man" maar dat vond ik even nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart2005 op 04-02-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
@Bart2005 Je interpreteert zijn post verkeerd. Er komt een schadeprotocol, maar we moeten nog maar zien wat de Groninger daaraan heeft. Zijn post is doorspekt met voorbeelden van welke belachelijke dingen er in zo'n protocol opgenomen kunnen worden. Niet om mensen in Groningen belachelijk te maken, maar een vooruitzicht op wat ambtenaren kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
_JGC_ schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:17:
@Bart2005 Je interpreteert zijn post verkeerd. Er komt een schadeprotocol, maar we moeten nog maar zien wat de Groninger daaraan heeft. Zijn post is doorspekt met voorbeelden van welke belachelijke dingen er in zo'n protocol opgenomen kunnen worden. Niet om mensen in Groningen belachelijk te maken, maar een vooruitzicht op wat ambtenaren kunnen bedenken.
Hij heeft het voortdurend over dat de "NAM" en derhalve "Shell" in haar recht staat en dat het uitstekend en "begrijpelijk" maar vooral "onvermijdelijk" is hoe zij opereren. Wat hij doet is een pleidooi voor Shell en ik vind hem daarom advocaat van de Duivel. Wat ie vermoedelijk ook is.

Zoals Incaz al aanstipte is hij voorstander van dat bedrijven alle winst pakken en overige revenuen. Maar nooit aansprakelijk zijn voor de gevolgen en externaliteiten. Die zijn voor de burger uiteraard. Slechts winst en aandeelhouderswaarde en geen enkele maatschappelijke betrokkenheid. En de klagende gedupeerden zijn bedriegers voornamelijk, die een slaatje willen slaan omdat zij geen "hard" bewijs hebben voor hun schade. Ik vind dat te gek voor woorden dat zo'n spreekbuis van de belanghebbenden zolang zijn gang kan gaan hier en dat men dat niet eens door heeft.

Wat hij hier beweert:
Zo kan je er nog wel meer op schieten maar wie weet, misschien hebben ze deze keer experts met paranormale gaven die exact weten hoeveel spanning er initieel in een baksteen zat en met 100% zekerheid kunnen stellen of hij gescheurd is door een aardbeving of een van de 100 andere redenen die je daarvoor aan kan dragen :+

Kan toch niet? 100 andere redenen... komop. Het is zo gekleurd en gestuurd als mogelijk is. Verspreiden van FUD. En het is blijkbaar noodzakelijk om 100% aan te kunnen tonen dat de baksteen scheurde door aardbevingen en niet door "100" andere redenen. Als je zijn redenatie volgt kan dat dus nooit en hoeft de veroorzaker nooit de schade te vergoeden omdat het ook best door heel andere fenomenen (100 of meer ...) kan komen. Deze veelposter blijft daar steevast op hameren en dat vind ik verdacht.

Bij ons in de Randstad is het scheuren van de baksteen heel zeldzaam. Terwijl die "honderden" redenen waarom dat zou kunnen hier uiteraard ook gelden. Toch ziet men dat nooit, de scheurende baksteen. Het is min of meer overduidelijk m.i. maar dat moet tegen elke prijs gedownplayed worden en dat kan en mag hier gewoon.

[ Voor 55% gewijzigd door Bart2005 op 04-02-2018 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:22
*knip* zie modbreak.
Bart2005 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:41:
Volgens jou, dat blijkt uit je vele berichten is aardbevingsschade "moeilijk" dan wel "lastig" te "bewijzen". Dat klopt natuurlijk helemaal niet.
Oh dat scheelt, aardbevingsschade is blijkbaar klip en klaar. Graag even documenteren zodat wij allemaal kunnen genieten van die "makkelijk" en "eenvoudig te bewijzen" aardbevingsschade.
Bart2005 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:42:
Kan toch niet? 100 andere redenen... komop. Het is zo gekleurd en gestuurd als mogelijk is. Verspreiden van FUD. En het is blijkbaar noodzakelijk om 100% aan te kunnen tonen dat de baksteen scheurde door aardbevingen en niet door "100" andere redenen. Als je zijn redenatie volgt kan dat dus nooit en hoeft de veroorzaker nooit de schade te vergoeden omdat het ook best door heel andere fenomenen (100 of meer ...) kan komen. Deze veelposter blijft daar steevast op hameren en dat vind ik verdacht.
Geh, daar stip je toch mooi een van de kernproblemen aan. Technisch gezien zal je het bijna nooit hard kunnen maken nee. Waarom ik daar op hamer? Omdat men met oplossingen komt die leunen op de aanname dat men precies weet wanneer iets aardbevingsschade is maar dat is niet zo. Dat concept is blijkbaar erg moeilijk voor veel mensen en ik denk dat er daarom niks gaat veranderen of verbeteren.

*op de man*

Ondertussen knijpt men zich bij Shell&co in de handjes. NAM heeft weliswaar zijn creditcard aan de overheid gegeven maar die laatste moet zelf zo'n 60% bij pinnen en mag zijn eigen keurslagers selecteren. Voorheen was het de NAM die dit deed maar deze gaf nog de mogelijkheid voor arbitrage, ex-rechters die werden aangewezen door de raad van de rechtsspraak. Daar zat tenminste nog een stukje scheiding der machten in. Dat clubje sprak uiteraard vaak in voordeel van de huizen eigenaars want: omkering bewijslast en technisch nauwelijks aan te tonen of te ontkrachten. Zij hebben dan ook veel uitspraken gedaan op basis van het gebrek aan bewijs ipv het te zien krijgen daarvan.

Ik heb het met de Groningers te doen. Zoals ik al zei moeten we nog maar zien hoe het uitpakt maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het van de regen in de drup gaat. Wat het nieuwe schadeprotocol zoveel beter zou hebben gemaakt is de mijnbouwschade commissie niet laten samenstellen door de overheid die daarmee zijn eigen vlees keurt (de commissieleden zijn onafhankelijk, sure man sure), maar door bijv de raad van de rechtsspraak.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 09-02-2018 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 15:04

Wailing_Banshee

You're Next

leecher schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:57:
Zo kan je er nog wel meer op schieten maar wie weet, misschien hebben ze deze keer experts met paranormale gaven die exact weten hoeveel spanning er initieel in een baksteen zat en met 100% zekerheid kunnen stellen of hij gescheurd is door een aardbeving of een van de 100 andere redenen die je daarvoor aan kan dragen :+
Nee, komt niet door de aardbevingen, maar door de vrachtwagens die langs rijden
Nee, komt niet door de aardbevingen, maar doordat je fundering slecht is
Nee, komt niet door de aardbevingen, maar door al het landbouw verkeer
Nee, komt niet door de aardbevingen, maar door het zakken van het grondwaterpeil.
Nee, komt niet door de aardbevingen, maar door slecht onderhoud.

Vooral die laatste schijnt een veelgehoorde te zijn.

Persoonlijk denk ik niet (en nu niet ophouden met lezen!) dat het door de aardbevingen komt. In ieder geval niet alleen. Maar dat in veel gevallen die aardbevingen een emmer die driekwart vol was, heeft laten vollopen en overstromen.
Ons huis heeft geen fundering, staat rechtstreeks op de klei (wij wonen niet in een polder gebied, die klei is zo hard als steen...) Dat huis is in de eerste 20 jaar van z'n leven een beetje gezakt (5cm) aan één kant, mogelijk vanwege de schoorsteen (gemetselde schoorsteen is natuurlijk zwaar). Daarna is er 80 jaar weinig mee gebeurt (alleen beschoten in de tweede wereld oorlog :p) en toen werden de aardbevingen zwaarder. Dan kunnen er twee dingen gebeuren: of het huis is nog flexibel genoeg om daar mee om te gaan of het huis beeft uit z'n voegen. De vraag zal altijd blijven: was het huis uiteindelijk ook uit z'n voegen gebarsten als er geen zwaardere bevingen zouden zijn geweest?
Ons huis is nog flexibel genoeg om daar mee om te gaan, we hebben een paar gescheurde stenen (gehad) en voegen die kapot waren. Dat is allemaal netjes hersteld, er zijn wat flexibele voegen in gekomen (alleen de buitenkant is mortel, er zit een gewonden metalen staaf in, aangevuld met een soort van flexibele kit) en we hebben sindsdien geen aardbeving schade meer gehad.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Bart2005 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:59:
Wat erg onlogisch is als er volgens jou "honderden" redenen bestaan waarom de baksteen scheurt.
Dat is helemaal niet onlogisch. Dat er honderd redenen zijn waarom een steen kan scheuren betekend niet dat de kans dat die steen ook scheurt groter is. Er zijn gewoon nogal veel mogelijke scenario's, of je het nu hebt over een steen in Groningen of een in de randstad. Ja huizen in Groningen hebben waarschijnlijk meer scheuren dan in vergelijkbaar gebied elders. Dat neemt niet weg dat er per scheur gekeken wordt of zoiets aardbevingsschade is en dat je per scheur wel meer dan 1 potentiële reden kan aandragen. Daar zit nogal een stukje onzekerheid in waar je technisch gezien weinig aan kan doen. Als een partij schade veroorzaakt moet deze de schade vergoeden, maar voordat je schade kan vergoeden moet je eerst weten wat de schade is.

[start]
Dan roept er weer iemand dat de NAM 'gewoon ruimhartig moet zijn'
Dan komt de vraag wat ruimhartig is, +10% random aanvragen goedkeuren? +10% meer uitkeren dan er schade geconstateerd is? Hoezo dat dan, als je zo goed weet wat de schade is dat je het x1.1 kan doen kan je die toch gewoon 100% uitkeren en dan is het opgelost? Of doe je dat omdat je niet zeker weet wat de 100% waarde is, maar als je dat niet weet met welk getal vermenigvuldig je dan die 10%?
Dan komt de conclusie dat het een loze term is want het blijft het woord van expert A vs expert B en het getouwtrek wat daarbij komt kijken
Dan komt de vraag waarom daar elke keer verschil in zit
Dan komt het antwoord dat er verschil in zit omdat er veel onzekerheid is in de constatering wel/niet aardbevingsschade
Dan komt de conclusie dat het dus lastig is om te bepalen wat precies de schade is
[goto start]

Eerst met de NAM, straks met de mijnbouwcommissie.

Gewoon afschrijven dat hele gebied. Een huis dat elke keer schade (al dan niet structureel) oploopt bij een beving is ongeschikt voor dat gebied. Herbouwen betekend wel meer schade vergoeden dan er geleden is en dan moet je dus niet bij de NAM zijn. Die stuurt liever 10x een schilder langs. Helaas moet je dan wel een cirkeltje tekenen op de kaart welk gebied je af gaat schrijven, gebaseerd op grondversnellingen en geschatte kans op schade en volgens mij hebben we dat hele contourlijnen idee net bij het vuil gezet :z

*knip*

Ga s.v.p. normaal de discussie aan in plaats van je discussie partner te diskwalificeren met een rant. Als je het oneens bent met de manier van discussie voeren zelf maak dan een TR aan.

[ Voor 36% gewijzigd door defiant op 09-02-2018 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 02:02

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Het zoeken van een verborgen agenda achter elkaars motieven bij het discussieren zonder bewijs is ongewenst en stopt hier.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
leecher schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 00:43:
Dan komt de vraag wat ruimhartig is, +10% random aanvragen goedkeuren? +10% meer uitkeren dan er schade geconstateerd is? Hoezo dat dan, als je zo goed weet wat de schade is dat je het x1.1 kan doen kan je die toch gewoon 100% uitkeren en dan is het opgelost? Of doe je dat omdat je niet zeker weet wat de 100% waarde is, maar als je dat niet weet met welk getal vermenigvuldig je dan die 10%?
Die vragen heb je gesteld, maar belangrijker, die vraag is beantwoord! Ik heb een aantal voorbeelden genoemd over hoe dat eruit zou kunnen zien. Je bent daar verder niet op ingegaan, hebt vooral de doelpalen verschoven, en gezegd dat het bewijst dat ik er niets vanaf weet, maar die vraag is gewoon beantwoord.

En nee. Het gaat niet over 'exact 10,00%' ruimhartiger. Dat is juist het punt - je probeert het in een soort absolute nauwkeurigheid te drukken die helemaal niet mogelijk of noodzakelijk is.

Is overigens echt allemaal niet moeiljik - ook vanuit technisch opzicht is dit bekend (denk aan vakken als meet- en regeltechniek, waar je bijvoorbeeld ook vaak de situatie hebt dat je met imperfecte data om moet gaan. Belangrijke begrippen zijn daar false positives en false negatives... en het is altijd een kwestie van de juiste balans kiezen. In medisch opzicht gaat het dan om sensitiviteit en specificiteit.)
Dan komt de conclusie dat het een loze term is want het blijft het woord van expert A vs expert B en het getouwtrek wat daarbij komt kijken
Dat was jouw conclusie ja, maar ook daar heb ik op gereageerd. Als je een samenvatting wilt geven, neem die reactie dan even mee?

Natuurlijk krijg je een herhaling van zetten als je de daadwerkelijke reacties op die vragen en conclusies gewoon negeert.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
incaz schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:29:

En nee. Het gaat niet over 'exact 10,00%' ruimhartiger. Dat is juist het punt - je probeert het in een soort absolute nauwkeurigheid te drukken die helemaal niet mogelijk of noodzakelijk is.
Puntje bij paaltje moet er een tot op de cent nauwkeurig bedrag bepaalt gaan worden, dat is noodzakelijk en een andere optie is niet mogelijk. Je kan niet €doe-maar-ongeveer-1000,- overmaken. Kom je weer bij de vraag wat nu precies de schade is.

Ik heb trouwens geen idee naar welke antwoorden je verwijst. Deze?

Dat lijkt me eigenlijk prima. Vergoeden op basis van een redelijk vermoeden, en pas kiezen voor niet uitkeren als er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen, zoals vermoedens van misbruik. Ik zou werkelijk niet weten waarom dat niet kan

Op basis van een redelijk vermoeden, wat houdt dat in denk je? Expert A vermoed x, niet iedereen is het ermee eens, expert B wordt erbij gehaald en die vermoed y en zo zijn we weer terug bij exact hetzelfde probleem; het constateren van wel/niet aardbevingsschade.
incaz schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:29:
Is overigens echt allemaal niet moeiljik - ook vanuit technisch opzicht is dit bekend (denk aan vakken als meet- en regeltechniek, waar je bijvoorbeeld ook vaak de situatie hebt dat je met imperfecte data om moet gaan. Belangrijke begrippen zijn daar false positives en false negatives... en het is altijd een kwestie van de juiste balans kiezen.
Zou een goed voorbeeld zijn als je wist wat er gemeten moet gaan worden. Ik noem maar iets voor de hand liggends, gaan we trillingen meten? En dan waarmee vergelijken dan? De SBR A richtlijn? Daar was een tijdje terug nog een shitstorm over omdat die niet geschreven is met aardbevingen in het achterhoofd. De een zegt dit is het best wat we op dit moment kunnen doen en de ander zegt dat het nergens op slaat. Voor beide valt wat te zeggen. Het is nog wel een stapje erger dan imperfecte data, er is uberhaupt niet eens een uniforme methode of criteria om te bepalen wat aardbevingsschade is. Expert A komt met een berekening van de grondversnelling van KNMI, expert B haalt er een of andere NEN norm bij. Het is expert A vs expert B.

En het is altijd een kwestie van de juiste balans kiezen. Nogal wiedes, maar wie gaat die balans kiezen en op basis waarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
leecher schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:26:
[...]
Puntje bij paaltje moet er een tot op de cent nauwkeurig bedrag bepaalt gaan worden, dat is noodzakelijk en een andere optie is niet mogelijk. Je kan niet €doe-maar-ongeveer-1000,- overmaken. Kom je weer bij de vraag wat nu precies de schade is.
Nee dus. Je moet inderdaad een concreet bedrag overeenkomen. Maar dat is niet hetzelfde als de vraag wat precies de schade is. Als de partijen onderling overeenkomen dat er 1000,- wordt uitbetaald, dan is het bedrag precies 1000 euro, ook als er geen volledige overeenstemming is over de exacte schade. Je probeert hier twee dingen aan elkaar gelijk te stellen die niet gelijk zijn.
En het is altijd een kwestie van de juiste balans kiezen. Nogal wiedes, maar wie gaat die balans kiezen en op basis waarvan?
Ik weet dat het een fuzzy, niet precies antwoord is... maar dit lijken me bij uitstek situaties waarin je kunt proberen om het met overleg op te lossen. Dus samen streven naar een goed compromis. Echt. Dat is een manier die soms tot prima resultaten leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
incaz schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:47:

Ik weet dat het een fuzzy, niet precies antwoord is
Dat weet ik en helaas heeft Groningen niks aan fuzzy, niet precieze antwoorden. Wie zegt dat NAM niet heeft overlegd? Er zijn experts geweest, contra experts, kosten indicaties, offertes van aannemers, enzovoorts. Dat NAM geen bevredigende voorstellen doet daar weinig aan af. Als NAM geen zin heeft om het door anderen gewenste exacte bedrag van X euro te verbinden aan fuzzy niet precieze antwoorden dan is dat hun goed recht.

Als je dat wel wil moet je het afdwingen bij de rechter of zorgen dat je niet meer met de NAM van doen hebt. Dat laatste is met het nieuwe schadeprotocol in theorie wel mogelijk want je praat met een """"""""onafhankelijke"""""""" commissie, maar de grootste NAM shill is toch wel onze eigenste overheid en die gaat de commissie aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

leecher schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:00:
[...]
Er zijn experts geweest, contra experts, kosten indicaties, offertes van aannemers, enzovoorts.
Heb je enig idee hoeveel geld daarheen is gegaan tov de daadwerkelijke schadebetalingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@Delerium

Ongeveer 90% als we de nieuwsberichten moeten geloven. Misschien moeten ze eens gaan denken over een oplossing die niet begint met de vraag 'is dit aardbevingsschade of niet' want anders ontkom je niet aan dat welles/niettes gewauwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

leecher schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:29:
@Delerium

Ongeveer 90% als we de nieuwsberichten moeten geloven. Misschien moeten ze eens gaan denken over een oplossing die niet begint met de vraag 'is dit aardbevingsschade of niet' want anders ontkom je niet aan dat welles/niettes gewauwel.
Mijn punt is eigenlijk dat je zelf de grootste kostenpost bent:
leecher schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:26:
[...]
Puntje bij paaltje moet er een tot op de cent nauwkeurig bedrag bepaalt gaan worden,
Want juist door dat precieze vaststellen ben je geld aan het verknoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Delerium schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:45:

Want juist door dat precieze vaststellen ben je geld aan het verknoeien.
Hoezo ben je dan geld aan het verknoeien? Stel dat NAM minder precies gaat vaststellen (hoe dat er dan ook uit mag zien), hoeveel geld wordt er dan onterecht en ongecontroleerd uitgegeven? Wie zegt dat je dan meer dan 10% gaat uitgeven aan daadwerkelijke schade als je de controle verminderd?
Controle verminderen op moeilijk uberhaupt te definiëren schadegevallen en dan verwachten dat er minder geld verknoeid wordt is leuk bedacht maar je snapt toch hopelijk wel dat een bedrijf daar niet op in gaat zetten.
Dat dat er van buitenaf nogal lullig uit ziet voor de Groningers doet daar verder weinig aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Dat weet ik en helaas heeft Groningen niks aan fuzzy, niet precieze antwoorden.
Onderbouw dat eens? Je stelt dat als feit, maar waar baseer je dat op? Heb je echt nooit ervaringen gehad met zaken waarbij je daadwerkelijk constructief zoekt naar compromissen, ipv alleen maar vanuit het recht en bewijs te denken?
Wie zegt dat NAM niet heeft overlegd? Er zijn experts geweest, contra experts, kosten indicaties, offertes van aannemers, enzovoorts. Dat NAM geen bevredigende voorstellen doet daar weinig aan af.
Als NAM geen zin heeft om het door anderen gewenste exacte bedrag van X euro te verbinden aan fuzzy niet precieze antwoorden dan is dat hun goed recht.
Dat is dus geen overleg! Dat is precies dat rigide juridische denken wat overleg totaal doodslaat.
Als je dat wel wil moet je het afdwingen bij de rechter of zorgen dat je niet meer met de NAM van doen hebt. Dat laatste is met het nieuwe schadeprotocol in theorie wel mogelijk want je praat met een """"""""onafhankelijke"""""""" commissie, maar de grootste NAM shill is toch wel onze eigenste overheid en die gaat de commissie aanwijzen.
Vanwaar trouwens die belachelijke hoeveelheid leestekens? Doe eens niet zo dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Als je het in een overleg niet mag hebben over de daadwerkelijke schade, er geen experts bij mag halen en ook geen offertes mag laten maken (allemaal onlosmakelijk verbonden met de juridische kant), waar gaat het overleg dan nog over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
leecher schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:29:
Als je het in een overleg niet mag hebben over de daadwerkelijke schade, er geen experts bij mag halen en ook geen offertes mag laten maken (allemaal onlosmakelijk verbonden met de juridische kant),
Je mag ze er - met mate - wel bijhalen, maar het is niet de kern van overleg. Jij wees al deze zaken aan als indicatie dat er wel overleg zou zijn geweest, maar als je met een bataljon experts en advocaten aankomt is de inzet meestal om vooral je eigen belangen te verdedigen tot het uiterste, en niet om daarin toenadering naar de ander te zoeken. Een conflict dat voor de rechter komt is geen overleg. Schade-experts en offertes zijn nuttige informatiebronnen, maar ze zijn geen overleg. En hoe meer je je focust op de hardheid van de cijfers, hoe minder ruimte je laat voor overleg. Jij focust je alleen maar op de hardheid van de cijfers. Dat kan echt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Het overleg gaat over aardbevingsschade, dat is de kern. Die schade wordt geconstateerd door experts, niet door hobbybob Henk of truus van de NAM administratie. Een expert erbij halen kan niet 'met mate', je kan geen expert inhuren en zeggen 'onderzoek dit eens met mate'. Het hele overleg is gebaseerd op het verhaal van de expert. Ben je het niet eens met het verhaal van expert A dan haal je je eigen expert B erbij en laat je die met elkaar praten. Die overleggen zijn er ook gewoon geweest, met en zonder succesvolle uitkomst.

Jij zegt dat experts erbij halen 'met mate kan', alsof het een deelbaar iets is, een knop waar je aan kan draaien om de intensiteit te regelen. Dat is een onzinnige aanname, daarmee zeg je dat de kern van het overleg niet de kern kan zijn en daarmee zeg je dus niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

En op precies die manier verdiende de door de NAM ingehuurde experts hun geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@Delerium
Ik stel graag tegenvragen dus bij deze: Hoe verdienden de experts gekozen door de eigenaars hun geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40
leecher schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:57:
Het overleg gaat over aardbevingsschade, dat is de kern.
We lazen hier dat 90% van de kosten tot nu toe zijn uitgegeven aan schade-bepaling, niet schade-uitkering. De overhead is dus 1000%. Door een minder diepgaande vaststelling toe te passen, kan hier stevig op bezuinigd worden. Misschien kunnen we het terugbrengen tot 100% overhead. Tel daarbij op een structurele overschatting van de schade, zeg 100%, dan nog zitten we op een overhead van 200%, een besparing van bijna factor 5, en brengen we de totale kosten voor de NAM terug met tweederde.

Lijkt me in alle gevallen voordeliger.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ook door de NAm. Snap je echt niet dat hoe preciezer je iets wil bepalen, hoe meer discussie je erover opent en meer expertise moet inhuren dat geld kost?

Je zou wellicht goedkoper uitzijn om half Loppersum een miljoen de man te geven ipv het eindeloze legertje experts en advocaten om iedere komma te bespreken. Aan het einde van de rit weet je precies wat de schade is, maar is je geld op.
In de kwamtummechanica is dat prima vergelijkbaar met dat je niet zowel de snelheid als lokatie tegelijk kan bepalen, hoe nauwkuerig het een wordt, hoe onnauwkeuriger het andere. En dat is een vrij absurde situatie die 100 jaar geleden al door Heisenberg is besproken en opgelost. Alleen de NAM van Schrodinger wordt nog door sommigen in leven gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Delerium schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:14:
Ook door de NAm. Snap je echt niet dat hoe preciezer je iets wil bepalen, hoe meer discussie je erover opent en meer expertise moet inhuren dat geld kost?
Ik snap dat 100%. Wat veel mensen niet lijken te snappen is dat het niet precies bepalen van schade voor de NAM sinterklazen met blanco cheques is en helemaal geen optie, dat de NAM een bedrijf is dat winst moet maken en dat de NAM daarom niet ongefundeerd met geld gaat gooien.

Hallo NAM met Henk, ja ik heb schade. Voor voor schade precies? Ja gewoon schade, geen idee wat precies maar is niet zo heel belangrijk toch? Doe maar gewoon ongeveer wat geld, ok thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Maar de enige uitweg die biedt is dus geen uitweg, je blijft zelf net zo hard hangen in een NAM-plaat. En de discussie ging toch over compensatie van de bewoners ipv wekverschaffing van experts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-03 15:15

Arie K

Iets boven Grunn

leecher schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 00:43:
[...]

Gewoon afschrijven dat hele gebied. Een huis dat elke keer schade (al dan niet structureel) oploopt bij een beving is ongeschikt voor dat gebied. Herbouwen betekend wel meer schade vergoeden dan er geleden is en dan moet je dus niet bij de NAM zijn. Die stuurt liever 10x een schilder langs. Helaas moet je dan wel een cirkeltje tekenen op de kaart welk gebied je af gaat schrijven, gebaseerd op grondversnellingen en geschatte kans op schade en volgens mij hebben we dat hele contourlijnen idee net bij het vuil gezet :z
Maar dat is helemaal geen oplossing voor het door jou geschetste probleem. Immers, als je een pand afschrijft, zul je er een prijskaartje aan moeten hangen. En dat prijskaartje wordt mede bepaald door de schade die het pand heeft opgelopen. Maar ja, is die schade toe te schrijven aan de aardbevingen? Daar is geen 100% uitsluitsel over te geven. En dan is het cirkeltje weer rond; iets andere setting, zelfde dilemma.

Overigens vind ik 'gewoon afschrijven dat gebied' zowel sociaal, historisch, cultureel als economisch gezien een erg slecht idee. We zijn geen Derde Wereld land ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik doelde op preventief aardbevingbestendig herbouwen in een bepaald gebied ongeacht een woning (al) schade heeft of niet. Dan hoef je de vraag niet te stellen ja/nee schade maar ga je er bij voorbaat vanuit dat deze is opgetreden of nog zal optreden. Gebied bepalen op bijv grondversnellingen en bijbehorende verwachting van schade. Het is iets dat de NAM niet hoeft te doen en nooit zal doen.

Wat betreft de monumentale pandjes enzovoorts, beter een replica dan een stapeltje stenen en wie weet welke knappe kop er met een fundering aan komt zetten die horizontaal vrij kan rollen. Kost wat meer maar als je het over bijzondere pandjes is dan gooien we daar wat subsidie tegenaan.

Het is maar een idee, zo zijn er vast nog wel meer te bedenken die niet beginnen met de vraag of iets aardbevingsschade is.

[ Voor 34% gewijzigd door leecher op 09-02-2018 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Als NAM geen zin heeft om het door anderen gewenste exacte bedrag van X euro te verbinden aan fuzzy niet precieze antwoorden dan is dat hun goed recht.
Ze hebben geen zin... dat is het dus. Laat ons die (wil tot) geringe inspanning (dat is geen zin) dus respecteren. Als de NAM niet "wil" en geen zin heeft is het trekken aan een dood paard. Dat moeten we m.i. gewoon accepteren dan. Zij zijn de baas. En zij oefenen terecht hun "goed recht" uit. Het is dan enkel nog een kwestie van dat we dat ook zo gaan zien.
Wat betreft de monumentale pandjes enzovoorts, beter een replica dan een stapeltje stenen en wie weet welke knappe kop er met een fundering aan komt zetten die horizontaal vrij kan rollen.
Een beetje surrealistisch wordt het wel. Je hebt de dingen loepzuiver op een rijtje wat "beter" is en wat niet. Ook qua "monumentale pandjes" u is van alle markten thuis. Ik mag er niet meer naar vragen wat ik ook niet zal doen maar stiekem ben ik zeer benieuwd naar wat jou precies drijft en hoe je dat allemaal zo zeker lijkt te weten. Ik denk dat het wel toegestaan is dat ik vraag naar jouw positie in het geheel. Wat is het nou precies dat je zo'n gigantisch respect hebt voor zeg maar die bedrijven met 3 en 5 letters? Dat zou hier besproken mogen worden lijkt me.
NAM sinterklazen met blanco cheques
Zo komen we tot iets met deze hyperbolen. :P

[ Voor 49% gewijzigd door Bart2005 op 10-02-2018 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik ben tweaker en thats it. Ik zie dat men met ideeen komen die niet of net zo slecht gaan werken. Men vraagt dingen aan de nam die ze niet verplicht zijn om te doen, die niet logisch zijn om te doen en die een normaal mens ook niet zou doen als het om de eigen portemonnee gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Je bent een knieper and thats it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

leecher schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:41:
Men vraagt dingen aan de nam die ze niet verplicht zijn om te doen,
Juist wel, zonder NAM geen gaswinning en geen schade. In de eerste plaats is NAM de veroorzaker en dus de betalende partij. Je kan de discussie vervuilen dat de NAM niet zomaar de portemonnee hoeft te trekken, maar zelfs het verwijt dat de NAM alleen dure experts betaald kan je niet geloofwaardig afdoen.

Dus je logica rammelt nogal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@Delerium
Als de NAM geen 'dure expert' langs mag sturen, wie sturen ze dan langs? Mijn moeder? Of mag er niemand komen kijken en gaat de NAM iedereen op zijn blauwe ogen geloven (blanco cheque)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 14:38

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Denken jullie dat het nieuwe protocol, waarbij de RVO de afhandeling van de schademeldingen gaat overnemen van het CVW, voor verbetering van de situatie gaat zorgen? Zou de voortgang beter zijn (of op termijn worden) nu er een overheidsinstelling hiervoor verantwoordelijk is?

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

leecher schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:06:
@Delerium
Als de NAM geen 'dure expert' langs mag sturen, wie sturen ze dan langs? Mijn moeder? Of mag er niemand komen kijken en gaat de NAM iedereen op zijn blauwe ogen geloven (blanco cheque)?
Onze schade is geinspecteerd door o.a. onze aannemer en een stropdas. Ik denk dat onze aannemer meer verstand heeft van ons type huis dan zo'n stropdas die nauwelijks de stad uit komt. Die stropdas heeft even om het huis gelopen, een paar aantekeningen gemaakt en is weer weg gegaan. Onze aannemer heeft de muren bekeken, geklopt en geplullikt. En ik denk dat de tijd van onze aannemer goedkoper was dan die van die stropdas.

Er zit nog een behoorlijk verschil tussen een dure expert en een gemiddelde bystander. Wat dacht je van al die aannemers, die dagelijks aan huizen werken? En het grootste probleem is wantrouwen. Een expert van de NAM wordt per definitie gewantrouwd, want wij van WC eend...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Een expert ingehuurd door een eigenaar wordt per definitie gewantrouwd want wij van WC eend enzovoorts. Laat alleen een NAM expert de schade inschatten en de vergoeding wordt steeds lager. Laat de particulier de schade inschatten en de vergoeding wordt steeds hoger. Een expert die hoger taxeert zal vaker worden ingehuurd door eigenaars. Hetzelfde maar dan andersom voor experts ingehuurd door de NAM.

Wat betreft de stropdas voor zover ik weet heeft men de laatste tijd alleen geinspecteerd en nog geen conclusies getrokken in afwachting van het nieuwe schadeprotocol. Daarbij zijn mensen gestuurd met minimaal 10 jaar ervaring in bouwkundig vakgebied (als we de CVW website mogen geloven tenminste) Hoe het daarvoor zat weet ik niet en wat de gestelde eisen aan experts zijn in de nieuwe situatie moeten we nog zien.

[ Voor 4% gewijzigd door leecher op 12-02-2018 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

leecher schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:28:
Een expert ingehuurd door een eigenaar wordt per definitie gewantrouwd want wij van WC eend enzovoorts. Laat alleen een NAM expert de schade inschatten en de vergoeding wordt steeds lager. Laat de particulier de schade inschatten en de vergoeding wordt steeds hoger. Een expert die hoger taxeert zal vaker worden ingehuurd door eigenaars. Hetzelfde maar dan andersom voor experts ingehuurd door de NAM.
En daarom heb je een contra expertise nodig, die ook wordt geaccepteerd door de andere kant, maar dat vindt de NAM natuurlijk niets.

https://www.rtvnoord.nl/n...streert-contra-expertises
http://www.vergnes-expert...de-nam-het-cvw-en-de-ncg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Tja, vergnes heeft de reputatie nogal vaak dingen te classificeren als aardbevingsschade en de NAM de reputatie dat niet te doen. Ik heb vergnes voorbij zien komen op aardbeving bijeenkomsten waarin zij hun diensten promoten waarmee zij wel heel duidelijk laten zien op de hand van de eigenaars te zijn. Vergnes doet die inspecties ook niet gratis. Of weigeren van vergnes in het NAM protocol terecht was weet ik niet. Ik heb geen idee wat de succesrate van vergnes verslagen is in de rechtbank wat me daarvoor een redelijke graadmeter lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Een artikel dat dieper ingaat op de kosten van het schade-herstel en waar nu precies geld wordt uitgegeven: https://www.ftm.nl/artike...ligheid-groningen?share=1

Slecht nieuws, het is nog erger dan ik dacht :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

https://www.rtvnoord.nl/n...rd-krijgt-eigen-architect

In april moet er gestart gaan worden, ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Edit:

Nog even wat extra informatie:

http://www.dvhn.nl/gronin...ndig-bouwen-22933369.html

http://www.dvhn.nl/gronin...C3%B3ed-kan-22933919.html (account noodzakelijk)
Want, ook dat is nieuw: Krewerd moet echt aardbevingsbesténdig worden. De standaard is tot dusver ‘near collapse’: bij een beving met een kracht van 5 op de schaal van Richter moeten bewoners genoeg tijd hebben om te ontsnappen voordat hun huis instort. ,,Wij tillen dat naar ’significant damage’. Duurder maar ook duurzamer: Krewerd is straks niet alleen aardbevingsbestendig maar ook ‘toekomstproof’.’’

[ Voor 70% gewijzigd door Wailing_Banshee op 26-02-2018 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind dit wel een indrukwekkende website: https://hetverdwenengroningen.nl/ Laat op een 'mooie' manier zien wat het met je doet als je huis gesloopt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik lees net dat er mogelijk bedrijven failliet zullen gaan, en huishoudens afgesloten kunnen worden omdat de gaswinning versneld omlaag gaat.

https://www.nu.nl/gaswinn...t-wel-grote-gevolgen.html

Gelukkig heb ik nog een elektrisch kacheltje, alhoewel er ook veel gasgestookte centrales zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Soldaatje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:37:
Ik lees net dat er mogelijk bedrijven failliet zullen gaan, en huishoudens afgesloten kunnen worden omdat de gaswinning versneld omlaag gaat.

https://www.nu.nl/gaswinn...t-wel-grote-gevolgen.html

Gelukkig heb ik nog een elektrisch kacheltje, alhoewel er ook veel gasgestookte centrales zijn.
In dit artikel stond eerst op basis van het persbericht dat het afsluiten van bedrijven ook een maatregel zou kunnen zijn. Dit is later mondeling door Economische Zaken en Klimaat ingetrokken: deze maatregel wordt niet onderzocht.
Huishoudens worden niet afgesloten, en grote bedrijven ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 23-04 22:32

unclero

MB EQA ftw \o/

Ik zal me niet populair maken, maar ik heb toch een ideetje voor Groningen: een bevingstaks op het gas en de invoering van het Japanse systeem.
Door het duurder maken van het gas zullen mensen (maar voornamelijk projectontwikkelaars) gedwongen worden om gasloos te bouwen en naar oplossingen uit te zien als warmtepompen, zonneboilers, inductie kookplaten (schrap de BTW op de aanschaf én installatie), enzovoorts.

Daarnaast kunnen we dat geld gebruiken voor het volgende: we spreken af welke gebieden zogenaamde aardbevingsgebieden zijn. Binnen die gebieden moeten de gebouwen voldoen aan een aardbevingsnorm. Eens in de dertig jaar moet er gecontroleerd worden of deze huizen nog aan de norm voldoen, en indien niet, moeten ze herbouwd worden (aka: slopen, opnieuw bouwen). Gebouwen die als monument zijn aangemerkt of rieten daken hebben moeten sowieso eens in de 30 jaar worden herbouwd. De eerste keer financiert de staat deze herbouw (door enerzijds te lenen uit het bevingstaksfonds, en anderzijds te gaan zeuren bij de NAM). Daarna moeten de bewoners het zelf doen: 30 jaar is voldoende voor een gemiddelde hypotheek, en het dwingt bouwers om innovatiever en goedkoper te bouwen.
Soldaatje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:37:
huishoudens afgesloten kunnen worden omdat de gaswinning versneld omlaag gaat.
Niemand wordt met het pistool op de slapen gedwongen gasloos te verwarmen of te koken. Het zal echter in de nabije toekomst zijn dat aangesloten blijven duurder is dan de alternatieven. En ook als uw woning gasloos opgelevert is, heeft u nog genoeg keuze. U kunt bijvoorbeeld met flessen gaan sjouwen (zoals men in de rest van de wereld doet, momenteel geeft men in Duitsland subsidies weg om die hopen hout in iedere straat te vervangen voor gasflessen onder een afdakje). Zo is mijn wijk destijds volledig gasloos opgeleverd, maar één buurman moest en zou een wokbrander (zo'n omgedraaide Merlin 1D raketmotor) op zijn kookeiland hebben, en dus sjouwt 'ie eens in de zoveel maanden met een fles.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unclero schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:55:

Niemand wordt met het pistool op de slapen gedwongen gasloos te verwarmen of te koken. Het zal echter in de nabije toekomst zijn dat aangesloten blijven duurder is dan de alternatieven. En ook als uw woning gasloos opgelevert is, heeft u nog genoeg keuze. U kunt bijvoorbeeld met flessen gaan sjouwen (zoals men in de rest van de wereld doet, momenteel geeft men in Duitsland subsidies weg om die hopen hout in iedere straat te vervangen voor gasflessen onder een afdakje). Zo is mijn wijk destijds volledig gasloos opgeleverd, maar één buurman moest en zou een wokbrander (zo'n omgedraaide Merlin 1D raketmotor) op zijn kookeiland hebben, en dus sjouwt 'ie eens in de zoveel maanden met een fles.
Koken met gas is minimaal gasverbruik. Zelfs douchen op gas is minimaal gasverbruik. Verwarmen is het gros van het grasverbruik.

Wij zullen tussen augustus 2018 en augustus 2019 1600m3 gas verbruikt hebben. Waarvan 180m3 voor koken en douchen. Dus als we geen gas meer hebben, ga ik wel een gasfles aanschaffen. Is goedkoper dan m'n fornuis te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Wailing_Banshee schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:03:
Dus als we geen gas meer hebben, ga ik wel een gasfles aanschaffen. Is goedkoper dan m'n fornuis te vervangen.
Dat zou ik nog maar eens goed uitrekenen. Een oud-collega van mij wil binnenkort overstappen op flessen. Hij had uitgerekend dat inclusief vastrecht en al die andere zaken, het sjouwen met flessen goedkoper is dan een gasaansluiting.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unclero schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:09:
[...]

Dat zou ik nog maar eens goed uitrekenen. Een oud-collega van mij wil binnenkort overstappen op flessen. Hij had uitgerekend dat inclusief vastrecht en al die andere zaken, het sjouwen met flessen goedkoper is dan een gasaansluiting.
Data zeg ik toch? Maar voorlopig verwarmen we nog met gas, dus is hier nog geen sprake van. Ik ga nu ook nog niet uitzoeken wat ik moet doen om 'n gas gestookte CV ketel te vervangen, want we zijn met ons dorp bezig om te kijken of we iets op dorpsniveau kunnen regelen. Deze plannen moeten wel voor 2021 rond zijn, want dan krijgen we een gemeentelijke herindeling en komen alle plannen (die nog niet afgetekend zijn) natuurlijk op losse schroeven te staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 22:53
Vandaag is er een interessante zaak bij de raad van state: De gemeente Smallingerland probeert middels een bestemmingsplan den Haag buiten spel te zetten. Tegen het nieuwe bestemmingsplan, waar boringen naar gas worden verboden, is geen bezwaar gemaakt :P

https://www.trouw.nl/binn...egen-gaswinning~b518a043/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 27-04-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Idd, dat bleek helaas ook wel weer. Den Haag kan gewoon met een eigen bestemmingsplan de boel overrulen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik geef Smallingerland daar gewoon gelijk in. Vermillion neemt het niet zo nauw met de regels. Hier bij Langezwaag zijn ze ook bezig, daar hadden ze gewoon een extra put aangeboord zonder vergunning. Die is in eerste instantie stilgelegd nadat er al flink wat was gewonnen, maar alleen een intentieverklaring van de minister was al voldoende om die put weer te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

GENETX schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:07:
Idd, dat bleek helaas ook wel weer. Den Haag kan gewoon met een eigen bestemmingsplan de boel overrulen :(
Logisch. Een hogere overheid kan de bestemmingsplannen van een lagere overheid overrulen.
En dan gaat het hier ook nog over mijnbouw, wat dankzij eeuwenoude principes als "Mijnregaal" (Wat óp de grond bevind, behoort toe aan de grondeigenaar, wat erónder zit tot de Koning), niet tot de rechten van de grondeigenaren of de gemeentes waar deze grond zich bevind, toebehoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unclero schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:33:
[...]

Logisch. Een hogere overheid kan de bestemmingsplannen van een lagere overheid overrulen.
En dan gaat het hier ook nog over mijnbouw, wat dankzij eeuwenoude principes als "Mijnregaal" (Wat óp de grond bevind, behoort toe aan de grondeigenaar, wat erónder zit tot de Koning), niet tot de rechten van de grondeigenaren of de gemeentes waar deze grond zich bevind, toebehoort.
Ja, want iets leren van je fouten is natuurlijk absoluut not done.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
En op zich heb ik daar in principe niet zo heel veel problemen mee. Echter, wat storend is, is dat de staat zich in mijn ogen niet houdt aan de zorgplicht (zoals ook naar voren kwam in de klimaatzaak).

"En omdat de Staat volgens het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens een zorgplicht heeft ten opzichte van haar burgers, moet de staat maatregelen nemen. "
https://www.rtlz.nl/algem...oot-maatregelen-rechtbank

Winning, tot op zekere hoogte, is prima. Zolang er maar afspraken zijn over wie, zonder gemor, direct over gaat tot betaling als er bijvoorbeeld verzakkingen zijn, opdat mensen veilig kunnen worden zonder financiële en immateriële (o.a. psychische) schade. Helaas, gezien de ellende in Groningen, schiet de staat daar in mijn ogen ernstig tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:07

SuBBaSS

-has Ryzen

Het is niet helemaal on-topic maar verdient (-nog en hopelijk blijft dat ook zo) geen eigen topic en er zijn vele raakvlakken:
Lekkages van pekel en diesel: experts wijzen op risico's zoutwinning in Veendam.

De gevolgen van lekkages van pekelwater en diesel bij de afsluiting van zoutwinningsputten zijn heel moeilijk in te schatten. Gevaar voor mens en milieu wordt niet uitgesloten.

Dit blijkt uit zeer recent onderzoek dat in opdracht van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) is gedaan via het Kennisprogramma Effecten Mijnbouw (KEM-17). Een team van vooraanstaande wetenschappers deed een poging om de risico’s van zoutwinning op de langere termijn beter te begrijpen.

De regio Veendam heeft te maken met bodemdaling, aardbevingen en lekkages van pekel en diesel. Diesel wordt gebruikt om lege zoutcavernes van Nedmag af te dichten. De cavernes worden gevuld met honderdduizenden liters diesel om te voorkomen dat de holte scheurt.
https://www.dvhn.nl/groni...zoutwinning-25364815.html
Er wordt hier vlakbij mijn woonplaats dus (magnesium-)zout gewonnen, naast dat we hier de gaswinning hebben. Ze hebben vergelijkbare effecten op de omgeving waarbij bij de zoutwinning diesel gebruikt om in cavernes te pompen.
Het is zo op het oog een bijzonder proces om diesel in de grond te pompen maar daar hebben de knappe koppen wel over nagedacht. Als echter het middel waarvan je wilt dat het scheuren dicht juist door zo'n scheur weglekt en je als knappe kop met je bek vol tanden staat over de mogelijke gevolgen dan moet het SoDM 'to the rescue' komen.
Volgens de KEM-experts is het met de huidige kennis onmogelijk te zeggen hoe heftig een lekkage kan uitpakken onder druk van temperatuur, de spanning van het gesteente en de samenstelling van de ondergrond. De inwoners staan nog meer op scherp nadat bij de lekkage in de zoutcaverne van april 2018 een enorme hoeveelheid diesel en pekel (zeer zout water) wegstroomde.

De inwoners willen weten hoe groot de kans is dat doorsijpelende diesel en pekel aan de oppervlakte komt. De Partij voor het Noorden (PvhN) in Provinciale Staten deelt de vrees omdat nauwelijks valt in te schatten of dieselvervuiling in een zoutcaverne een snel of langzaam proces is.
Beter laat dan nooit zullen we maar denken. :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Gigantische kick, maar volgens mij is dit het meest relevante topic

Dagblad van het Noorden heeft WOB verzoeken gedaan over de amendementen voor de versterkingswet, waardoor mensen financieel en juridisch advies zouden kunnen krijgen. TLDR; Blok wou deze schrappen, vroeg een brief van de gedeputeerde, deze geeft die zonder te overleggen met andere vanuit het bestuursorgaan die er over gaat.

Bizar hoe dit allemaal loopt en geen wonder dat Groningers geen vertrouwen meer hebben in de politiek, als zelfs het bestuur van de provincie zich voor de kar laat spannen.

Sikkom (beknopt, sensatiezoekend geschreven): https://www.sikkom.nl/pro...daarom-staghouwer-rot-op/
Dagblad van het Noorden (betaald, uitgebreider): https://dvhn.nl/groningen...ische-Zaken-27126877.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:37
Het lijkt er op dat we extra gas gaan winnen in Groningen om tekorten bij de Duitsers op te vangen. Groningen reageert geschokt (gniffelende NOS redacteur). Als dit nou Europese solidariteit met onze oosterburen was dan kon je er nog iets voor zeggen, maar kennelijk draait het enkel om contractueel vastgelegde verplichtingen... Het gaat er bij mij niet in dat het veroorzaken van aardbevingen geen geldige reden is om een contract te ontbinden. Kunnen ze hun eigen draaiende kerncentrales niet wat langer open houden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ErikT738 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:24:
Het lijkt er op dat we extra gas gaan winnen in Groningen om tekorten bij de Duitsers op te vangen. Groningen reageert geschokt (gniffelende NOS redacteur). Als dit nou Europese solidariteit met onze oosterburen was dan kon je er nog iets voor zeggen, maar kennelijk draait het enkel om contractueel vastgelegde verplichtingen... Het gaat er bij mij niet in dat het veroorzaken van aardbevingen geen geldige reden is om een contract te ontbinden. Kunnen ze hun eigen draaiende kerncentrales niet wat langer open houden ofzo?
Groningers zijn 4e-rangs burgers. Dat is nu toch wel heel erg duidelijk geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Als je een contract hebt afgesloten moet je je er aan houden. Ik snap Duitsland wel. Het zijn alleen de Groningers die de dupe worden van een kabinet die niet verder lijkt te kunnen plannen dan een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als ze nou eens haast zouden maken met het compenseren van bewoners zou het al iets minder wrang zijn.
Die mensen zijn de wanhoop nabij, slapen slecht, voelen zich onveilig en kunnen geen kant op.

Maargoed, dit was al voorspeld op de dag dat de uitspraak over het dichtdraaien van de gaskraan kwam: die kraan gaat net zo makkelijk weer open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:07

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ja maar Duitsland heeft beloofd die dingen uit te zetten. Groningers mogen bukken hiervoor en het maar laten gebeuren.

Ik weet dat het AWM is maar er is maar 1 foto die hierbij past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qV1B_WBcW1Ce6ahmHe9m2Cwg5jE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IJbSNcgNhbXCNPfn0Er4B4Ex.png?f=fotoalbum_large

Wie had verwacht dat het zo makkelijk ging. Echt volledig in shock. Wie had dit gedacht. Nog voor het nieuwe elan en direct weer doorgaan op de oude voet. Echt volledig verbaasd.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:09:
Als je een contract hebt afgesloten moet je je er aan houden. Ik snap Duitsland wel.
Je weet toch dat contracten wel vaker niet uitgevoerd worden? Er worden dan gewoon boetes betaald. Maar dan moeten ze zelf op de blaren zitten, nu hoeven alleen wij Groningers dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:12
Wonderbaarlijk heeft Duitsland na Fukushima besloten dat kerncentrales dichtmoeten. Per 1 Januari zijn er weer 3 gesloten waardoor er nu nog maar 3 open zijn hier in Duitsland :').

Je verzint het niet, maar de Energiewende hier (Duitsland) meer gas verbranden :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Je verzint het niet, maar de Energiewende hier (Duitsland) meer gas verbranden :o.
Vanuit het oogpunt van duurzaamheid op langere termijn is gas verbranden in samenwerking met wind- en zonne-energie beter dan kernenergie, dus zo gek is dat niet.
(even los van 'narigheden' van kerncentrales)

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 07-01-2022 10:16 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:07

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

[...]

Wonderbaarlijk heeft Duitsland na Fukushima besloten dat kerncentrales dichtmoeten. Per 1 Januari zijn er weer 3 gesloten waardoor er nu nog maar 3 open zijn hier in Duitsland :').

Ja maar dat komt omdat jullie ook komen van stookolie? Of andere dingen die nog heftiger zijn voor het milieu.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:12
Touchdomex schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Ja maar dat komt omdat jullie ook komen van stookolie? Of andere dingen die nog heftiger zijn voor het milieu.
Jup, hier ligt ook nog zo'n olietank van 6000liter onder het huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:00
De basis van het probleem is niet zozeer de afname van ons en Duitsland.

Dit besluit begint bij vertraagde oplevering van de stikstofcentrale in Zuidbroek (welke buitenlands gas geschikt moet maken voor onze apparaten). Deze zou oorspronkelijk begin dit jaar actief worden, dit zou 7 miljard m³ gas oppompen per jaar besparen.
Zie ook meer info over de plant : https://zuidbroek.gasunie.nl/

Dit samen met de NordStream 2 problemen levert gewoon een enorm tekort op aan benodigd gas. Eens dat Duitsland zelf ook wat meer moeite zou moeten doen, maar daar zijn ze zeker op dit vlak niet zo goed in.
Al met al moet ergens gas vandaan komen, omdat er anders een tekort zou ontstaan en iedereen gevolgen zou hebben zowel in NL en NW-Duitsland.

Wel ben ik het eens dat Groningers weer benadeeld worden, de afhandeling is zo verschrikkelijk slecht dat ik heel goed begrijp dat het enorm moeilijk verkroppen is. Dat is ook iets waarin ik vind dat de regering op moet staan (maar dan moeten ze het boetekleed aantrekken, .... yeah right.... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Yup en gas moet ook de kolen vervangen. Nu Nordstream 2 na jaren van alsmaar oplopende politieke conflicten, opeens echt op losse schroeven staat, krijg je natuurlijk dit. :z

En ik ben echt niet zo naïef te denken dat het hierbij gaan blijven. Onze "bestuurders" zijn immers dusdanig kortzichtig en incompetent dat ze nooit serieus nagedacht lijken te hebben over de betrouwbaarheid van onze energievoorziening en gewoon weer een decennium hebben verspild met die naïviteit. Die beloften dat ze wel zouden stoppen met het gas in Groningen, waren altijd hol. Immers was er altijd al de uitzondering van "de strenge winter" en waren er gewoon contracten met de buurlanden.

Komt ook nog eens bij dat de gaswinning onder de Waddenzee, zoals altijd voor enorme weerstand zorgt. Terecht overigens. Niet alleen riskeer je een uniek natuurgebied of bedreig je weer een regio van het land met aardbevingen, maar ook verschuif je het grotere probleem gewoon door. Want we moeten ook van het gas af en eerst nog even wat miljarden daar naar gooien, gaat de boel weer afremmen. Het is bijna alsof dat ook de bedoeling is...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:28

Amphiebietje

In de blubber

_JGC_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:17:
Als ze nou eens haast zouden maken met het compenseren van bewoners zou het al iets minder wrang zijn.
Die mensen zijn de wanhoop nabij, slapen slecht, voelen zich onveilig en kunnen geen kant op.
Dat is gewoon dezelfde werkwijze als met de toeslagenaffaire: Als je er sloom genoeg mee bent, zijn de desbetreffende burgers hopelijk dood voordat er een cent wordt uitbetaald. De economie gaat immers voor (zie ook: corona, NL belastingparadijs voor grrote bedrijven, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:18
Suicyder schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:59:
De basis van het probleem is niet zozeer de afname van ons en Duitsland.

Dit besluit begint bij vertraagde oplevering van de stikstofcentrale in Zuidbroek (welke buitenlands gas geschikt moet maken voor onze apparaten). Deze zou oorspronkelijk begin dit jaar actief worden, dit zou 7 miljard m³ gas oppompen per jaar besparen.
Nee, deze zou eigenlijk al in 2018 ! operationeel moeten zijn, alleen toenmalig minister Kamp heeft de boel ernstig vertraagd in 2015 omdat hij "het nut er niet van in zag"

https://www.rtvnoord.nl/n...-de-erfenis-van-henk-kamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Over de gastekorten in Duitsland ging het in het Rusland-topic ook even kort over.

Grofgezegd komt het erop neer dat het gastekort in Duitsland níet komt door deze hele strenge winter of omdat Berlijn graag wil dat Duitsers niet meer op hout en bruinkool koken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unclero schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:35:
Over de gastekorten in Duitsland ging het in het Rusland-topic ook even kort over.

Grofgezegd komt het erop neer dat het gastekort in Duitsland níet komt door deze hele strenge winter of omdat Berlijn graag wil dat Duitsers niet meer op hout en bruinkool koken.
Wat op sich ook niet erg is, maar dat onze regering dan zegt: "is goed, wij halen wel weer gas uit Groningen" is iets waar de meeste Groningers te ver gaat. De regering zegt dan gewoon dat alles belangerijker is dan hun eigen inwoners, dat zijn namelijk toch alleen maar die domme Groningers, die moeten niet zo zeuren.

Zo komt het mij in ieder geval wel over. Ik heb zelf weinig last van de gaswinning (we hebben wel wat aardbeving schade, maar het valt bij ons erg mee), maar die houding van die westerlingen, daar heb ik wel veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Wailing_Banshee schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:02:
Wat op sich ook niet erg is, maar dat onze regering dan zegt: "is goed, wij halen wel weer gas uit Groningen" is iets waar de meeste Groningers te ver gaat. De regering zegt dan gewoon dat alles belangerijker is dan hun eigen inwoners, dat zijn namelijk toch alleen maar die domme Groningers, die moeten niet zo zeuren.
Het afkopen van de Duitse leveringscontracten heeft wel degelijk op tafel gelegen, ergens in het Nordstream 2 project. Er is echter bewust voor gekozen dit niet te doen. Of toenmalig minister Henk Kamp dat te duur vond, of dat er een actieve lobby was vanuit Shell (die mede-financier is van het Gazprom project) is voer voor verder verkenningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unclero schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Het afkopen van de Duitse leveringscontracten heeft wel degelijk op tafel gelegen, ergens in het Nordstream 2 project. Er is echter bewust voor gekozen dit niet te doen. Of toenmalig minister Henk Kamp dat te duur vond, of dat er een actieve lobby was vanuit Shell (die mede-financier is van het Gazprom project) is voer voor verder verkenningen.
als het op tafel heeft gelegen, en toen toch besloten is dat leveren belangrijker is dan je eigen inwoners is zelfs nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Is dit ook het topic waar de parlementaire enquete aardgaswinning Groningen (peag) besproken gaat worden?

Zo ja, hierbij alvast de agenda voor volgende week. Dag 1 begint om 10:00 en 13:00 uur met twee gedupeerden en daarna om 14:30 uur een vertegenwoordiger van de gedupeerden.

https://www.tweedekamer.n...ommissies/commissies/peag

Later deze week komen onder andere dus nog mensen van het Staatstoezicht op de Mijnen, een geoloog, Shell en de NAM en een psycholoog aan het woord. Annemarie Jorritsma komt op woensdag als oud-minister van EZ.

Ik begrijp dat de commissie bewust de agenda elke week opnieuw openbaart.

Verder kan ik iedereen de meest recente aflevering (#37) van de Haagse Zaken podcast aanbevelen met de titel 'Een handleiding bij de parlementaire enquête over het Groninger gasdossier'. Daarin wordt in vogelvlucht de historie en de geplande enquete in een uur besproken.

https://www.nrc.nl/haagse-zaken/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:00

NMH

Moderator General Chat
Het rapport van de enquetecomissie ligt er, en het is niet mals.
De belangen van de Groningers zijn stelselmatig genegeerd bij de gaswinning in hun provincie. Geld verdienen ging altijd boven veiligheid en het heeft in de rest van Nederland lange tijd ontbroken aan zorg en aandacht voor het aardgasgebied.
[...]
"Nu is de gaswinning uitgelopen op een ongekend systeemfalen van zowel publieke als private partijen die hun plichten hebben verzaakt."
[...]
[Uit de video]: Pas als de toezichthouder, de rechter en de belangenorganisaties afdwingen dat er geluisterd moet worden, komen de staat en de oliemaatschappijen langzaam in actie.
Na het "ongekend onrecht" van de toeslagenaffaire hebben we nu dus het "ongekend systeemfalen" bij de gaswinning. Daarnaast zijn er ook de nodige parallen met het klimaat- en stikstofprobleem te trekken waarbij er ook een rechterlijke uitspraak nodig was voor de landelijke overheid in actie kwam.

Je zou hopen dat er nu toch echt eens werk gemaakt wordt van de beloofde nieuwe bestuurscultuur. In plaats daarvan lijkt de Kamer juist werk te maken van het nog moelijker maken voor burgers om de overheid via de rechter tot de orde te roepen:
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de rechter extra eisen gaat stellen aan belangenorganisaties die rechtszaken beginnen tegen de staat.
Diep beschamend. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@NMH nieuwe bestuurscultuur zal onder Rutte niet gaan gebeuren, heeft hij zelf ook gezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 24-02-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:21
NMH schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:56:
Je zou hopen dat er nu toch echt eens werk gemaakt wordt van de beloofde nieuwe bestuurscultuur. In plaats daarvan lijkt de Kamer juist werk te maken van het nog moelijker maken voor burgers om de overheid via de rechter tot de orde te roepen:

Diep beschamend. :|
Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook genoeg rechtszaken puur om de staat op kosten te jagen en om dingen te frustreren. In dat opzicht is het goed als er een balans komt, zodat men niet om elke dode vogel een rechtszaak kan gaan beginnen.

Maar: ik ben benieuwd wat nu het gevolg gaat zijn. Een 'sorry' lijkt mij redelijk zinloos, aangezien men toch al lang wist dat de bevingen veroorzaakt zijn door het pompen. En iedereen die de afgelopen 30 jaar een huis heeft gekocht in die streek wist van het bestaan van de bevingen af en heeft daar het huis dus voor kunnen aanpassen...

Maar goed, er zullen vast weer genoeg inwoners dit aangrijpen om geld op de rekening te gaan krijgen! Wat de maatschappij (en dus alle inwoners van Nederland) dus geld gaat kosten. Tegelijkertijd zullen de huizen van mensen die een huis hebben gekocht voor 2000 wel gerepareerd moeten worden en verstevigd.

[ Voor 5% gewijzigd door President op 24-02-2023 16:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja mijn eerste ingave zou zijn dat het kabinet mag opstappen na een dergelijke conclusie. Zeker omdat de premier hier zowel politiek als persoonlijk als minister president, de eindverantwoordelijke voor is. Maar dat is onder deze coalitie ook een volstrekt nietszeggend politiek gebaar geworden...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:06:
Tja mijn eerste ingave zou zijn dat het kabinet mag opstappen na een dergelijke conclusie. Zeker omdat de premier hier zowel politiek als persoonlijk als minister president, de eindverantwoordelijke voor is. Maar dat is onder deze coalitie ook een volstrekt nietszeggend politiek gebaar geworden...
En dan? Net zoals bij de toeslagen nieuwe verkiezingen, zelfde poppetjes opnieuw kiezen, jaar formeren en intussen niks doen en daarna onder de "nu echt nieuwe bestuurscultuur" vnml debatteren over het rapport ipv daadwerkelijk die mensen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

_JGC_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:12:
[...]

En dan? Net zoals bij de toeslagen nieuwe verkiezingen, zelfde poppetjes opnieuw kiezen, jaar formeren en intussen niks doen en daarna onder de "nu echt nieuwe bestuurscultuur" vnml debatteren over het rapport ipv daadwerkelijk die mensen te helpen.
Je mist de betekenis van de laatste zin. Want dit zou niet de eerste keer zijn dat precies deze coalitie opstapt na een vernietigende parlementaire enquête. ;) :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:00

NMH

Moderator General Chat
President schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:55:
Maar: ik ben benieuwd wat nu het gevolg gaat zijn. Een 'sorry' lijkt mij redelijk zinloos, aangezien men toch al lang wist dat de bevingen veroorzaakt zijn door het pompen. En iedereen die de afgelopen 30 jaar een huis heeft gekocht in die streek wist van het bestaan van de bevingen af en heeft daar het huis dus voor kunnen aanpassen...

Maar goed, er zullen vast weer genoeg inwoners dit aangrijpen om geld op de rekening te gaan krijgen! Wat de maatschappij (en dus alle inwoners van Nederland) dus geld gaat kosten. Tegelijkertijd zullen de huizen van mensen die een huis hebben gekocht voor 2000 wel gerepareerd moeten worden en verstevigd.
We zullen alle schade die daar is ontstaan door de gaswinning ruimhartig moeten vergoeden en niet alleen die van mensen die daar al langer wonen. Als het al niet juridisch verplicht is, dan zijn we het wel moreel verplicht. Het "kost ons allemaal wel veel (belasting)geld" argument snijdt geen hout; de gaswinning heeft "ons allemaal" meer dan 400 miljard opgeleverd; het minste wat je dan kunt doen is de mensen die de pech hebben boven het gasveld te wonen schadeloos te stellen.

Als je trouwens de regel in zou voeren dat nieuwe bewoners geen recht hebben op schadevergoeding omdat ze van te voren wisten waar ze aan begonnen dan trek je een nieuwe beerput open; dan keldert de waarde van de huizen in dat gebied en mag je de huidige eigenaren schadeloos stellen voor de waardedaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:21
NMH schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:19:
[...]

We zullen alle schade die daar is ontstaan door de gaswinning ruimhartig moeten vergoeden en niet alleen die van mensen die daar al langer wonen. Als het al niet juridisch verplicht is, dan zijn we het wel moreel verplicht. Het "kost ons allemaal wel veel (belasting)geld" argument snijdt geen hout; de gaswinning heeft "ons allemaal" meer dan 400 miljard opgeleverd; het minste wat je dan kunt doen is de mensen die de pech hebben boven het gasveld te wonen schadeloos te stellen.

Als je trouwens de regel in zou voeren dat nieuwe bewoners geen recht hebben op schadevergoeding omdat ze van te voren wisten waar ze aan begonnen dan trek je een nieuwe beerput open; dan keldert de waarde van de huizen in dat gebied en mag je de huidige eigenaren schadeloos stellen voor de waardedaling.
Waar houdt het dan op? De grondwaterstand die laag wordt gehouden mar zorgt voor paalrot voor oudere huizen? Straks mensen die bij Tata Steel wonen en vinden dat ze geld moeten krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
President schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:26:
[...]

Waar houdt het dan op? De grondwaterstand die laag wordt gehouden mar zorgt voor paalrot voor oudere huizen? Straks mensen die bij Tata Steel wonen en vinden dat ze geld moeten krijgen?
Dat gaat niet ophouden nee. Boeren worden straks gecompenseerd of uitgekocht omdat ze aan milieu wetgeving moeten voldoen. Ook boeren die de afgelopen jaren nog fors hebben uitgebreid.

Onze overheid stelt bepaalde groepen of doelen boven het welzijn van de bevolking. Het zijn altijd de grote bedrijven die er met de lusten vandoor gaan en de samenleving met de lasten laten zitten. Het is aan de politiek om dat te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

_JGC_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:12:
[...]

Als je echt niets doet, dan verandert er sowieso niets.

Maar goed, toeslagenaffaire, Groningen en zojuist ook jeugdopvang.... klinkt als goed bestuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook genoeg rechtszaken puur om de staat op kosten te jagen en om dingen te frustreren. In dat opzicht is het goed als er een balans komt, zodat men niet om elke dode vogel een rechtszaak kan gaan beginnen.

En dit is voor mij dus precies een voorbeeld van de solidariteit die mist volgens het rapport.

Ja, je hebt gelijk dat er mensen zijn die bewust een huis in die regio hebben gekocht, in een tijd dat er al verhalen waren dat het onveilig was. Maar de overheid zei toen nog van niet En ongeacht van wie die huizen nu zijn, en onder welke omstandigheden ze zijn gekocht... Ze moeten versterkt worden omdat ze anders kunnen instorten. En daar zitten ook huizen tussen die nog nooit gerepareerd zijn, of waarbij dat niet de verwachting is. Dit omdat ze niet aan de eisen voldoen.

Daarnaast lijk je het meteen te zien als een manier/reden die lokalen zouden gebruiken om geld uit te overheid te trekken. Maar zelfs als dat 25 miljard euro gaat kosten volgens deze berekening met de oude, strengere norm, dan is dat alsnog minder 7% van de 363 miljard euro die het de staat heeft opgebracht (en dan hebben we het dus nog niet eens over Shell & ExxonMobil). Wat mij betreft valt dit dan ook gewoon onder kosten. Het is een (natuurlijk) gevolg uit de gaswinning, en moet gecompenseerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@Gropah Als ze 10 jaar geleden hadden doorgepakt had het niet eens zoveel hoeven kosten. In de afgelopen 10 jaar is er vooral heel veel geld weggegooid aan adviesbureaus, berekeningen en rapportjes. Daarnaast is de bouwsector 2-3x zo duur geworden.
Er zijn mensen die al 3 jaar in een wisselwoning zitten te wachten op herbouw of herstel van hun huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

@_JGC_ ik snap wat je zegt, en kan mij er ook wel in vinden.

Maar dat is iets wat je in de kinderopvangtoeslag(KOT)-affaire ook ziet. De politiek is zo bang dat er geld op de verkeerde plek terecht komt, dat er enorm veel geld word gestoken in de dossieropbouw en rapportages. Zo werken er op dit moment 1500 mensen aan de compensatie voor de KOT affaire, en ze hebben ruimte voor meer maar kunnen de mensen niet vinden/behouden.

Ik moet dan ook eerst zien, en dan geloven...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Gropah het is veel simpeler; zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Dit is de houding van onze overheid sinds pakweg ~15 jaar. Tel daarbij op dat men Nederland bestuurt alsof het een bedrijf betreft en tadaaaaa. Zie de gevolgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Alle problemen die naar boven komen met parlementaire enquêtes zoals deze zijn geen verrassing als je de politiek beoordeeld op waar het in essentie om draait: ideologie en macht. Het probleem is alleen dat de politiek keuzes voor kiesgerechtigden gedepolitiseerd zijn doordat die ideologische discussie niet of nauwelijks meer worden gevoerd. D.w.z. politieke keuzes draaien tegenwoordig vooral om losse standpunten en soundbytes, maar hoe de samenleving eruit komt te zien en wordt bestuurd en waar de macht ligt wordt zo niet duidelijk.

Het is de manier van besturen en waar de macht zit dat uiteindelijk bepaald of mensen vertegenwoordigd en daarmee hun belangen behartigd worden, of juist niet.

Bekijk je het beleid van de afgelopen decennia vanuit dat ideologisch perspectief, dan is zie je een samenleving waarin private belang boven het algemene belang wordt gesteld. Dit uit zich in drie belangrijke ontwikkelingen. Ten eerste wordt de rol van de overheid teruggedrongen, hierdoor verschuift macht en invloed automatisch naar de private sector en de vrije markt, een machtsvacuüm wordt altijd gevuld. Ten tweede oefent die private sector op haar beurt ook weer macht uit op de politiek.

Maar als belangrijkste derde factor, macht in de private sector is vaak hiërarchisch georganiseerd op basis van kapitaal en status. Wie hoog staat in de hiërarchie heeft veel macht, wie laag staat heeft geen invloed. Volgens ideologie wordt deze hiërarchie gerechtvaardigd met de bekende ideologische slogans zoals dat de vrije markt en kapitaal het beste werken met zo min mogelijk regulering, toezicht en belastingen.

Projecteert dit dan op Groningen dan is het probleem eenvoudig, in de private hiërarchie staan de belangen van gasindustrie en de economie bovenaan, de belangen van de slachtoffers onderaan. Het is het tegenovergestelde van het algemene belang.

Het is in deze discussie in de media over Groningen vooral verbazingwekkend dat de discussie over ideologie tot nu toe afwezig is. Men verwijt het kabinet en Rutte deze problematiek, maar in essentie levert het kabinet gewoon beleid waar, als men eerlijk zou zijn over de ideologie (!), mensen zelf voor gestemd hebben.

En dat is het probleem, mensen weten vaak niet op wat voor een ideologie men stemt en wat de gevolgen zijn. Je ziet dat na aftreden van het vorige kabinet Rutte dezelfde problemen weer opnieuw gebeuren. Mensen stemmen weer op dezelfde partijen met dezelfde ideologie, dit geld zeker ook voor de z.g.n. protestpartijen en populisten, die vaak niet wezenlijk anders denken over ideologie.

In essentie is dit het probleem: richt je de samenleving in als een hiërarchische piramide, dan is er steeds minder ruimte als je wilt stijgen, de meeste mensen zitten in het midden of op de bodem. De meeste mensen profiteren dus niet van hiërarchische samenleving en zijn veel meer gebaat bij evenredige vertegenwoordiging en fragmentatie van macht. Wil men die macht terug als kiesgerechtigden dan is dus de taak om partijen die voor hiërarchische private belangen zijn weg te stemmen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:14
En iedereen die de afgelopen 30 jaar een huis heeft gekocht in die streek wist van het bestaan van de bevingen af en heeft daar het huis dus voor kunnen aanpassen...
2012 is 30 jaar geleden...?

Verder, leuk, aannemen dat iedereen wel een zak geld heeft liggen om woningen aan te passen en indirect suggereren dat ze anders maar weg moeten uit de streek waar hun leven zich afspeelt :/ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53
defiant schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:46:
Alle problemen die naar boven komen met parlementaire enquêtes zoals deze zijn geen verrassing als je de politiek beoordeeld op waar het in essentie om draait: ideologie en macht. Het probleem is alleen dat de politiek keuzes voor kiesgerechtigden gedepolitiseerd zijn doordat die ideologische discussie niet of nauwelijks meer worden gevoerd. D.w.z. politieke keuzes draaien tegenwoordig vooral om losse standpunten en soundbytes, maar hoe de samenleving eruit komt te zien en wordt bestuurd en waar de macht ligt wordt zo niet duidelijk.

Het is de manier van besturen en waar de macht zit dat uiteindelijk bepaald of mensen vertegenwoordigd en daarmee hun belangen behartigd worden, of juist niet.

Bekijk je het beleid van de afgelopen decennia vanuit dat ideologisch perspectief, dan is zie je een samenleving waarin private belang boven het algemene belang wordt gesteld. Dit uit zich in drie belangrijke ontwikkelingen. Ten eerste wordt de rol van de overheid teruggedrongen, hierdoor verschuift macht en invloed automatisch naar de private sector en de vrije markt, een machtsvacuüm wordt altijd gevuld. Ten tweede oefent die private sector op haar beurt ook weer macht uit op de politiek.

Maar als belangrijkste derde factor, macht in de private sector is vaak hiërarchisch georganiseerd op basis van kapitaal en status. Wie hoog staat in de hiërarchie heeft veel macht, wie laag staat heeft geen invloed. Volgens ideologie wordt deze hiërarchie gerechtvaardigd met de bekende ideologische slogans zoals dat de vrije markt en kapitaal het beste werken met zo min mogelijk regulering, toezicht en belastingen.

Projecteert dit dan op Groningen dan is het probleem eenvoudig, in de private hiërarchie staan de belangen van gasindustrie en de economie bovenaan, de belangen van de slachtoffers onderaan. Het is het tegenovergestelde van het algemene belang.

Het is in deze discussie in de media over Groningen vooral verbazingwekkend dat de discussie over ideologie tot nu toe afwezig is. Men verwijt het kabinet en Rutte deze problematiek, maar in essentie levert het kabinet gewoon beleid waar, als men eerlijk zou zijn over de ideologie (!), mensen zelf voor gestemd hebben.

En dat is het probleem, mensen weten vaak niet op wat voor een ideologie men stemt en wat de gevolgen zijn. Je ziet dat na aftreden van het vorige kabinet Rutte dezelfde problemen weer opnieuw gebeuren. Mensen stemmen weer op dezelfde partijen met dezelfde ideologie, dit geld zeker ook voor de z.g.n. protestpartijen en populisten, die vaak niet wezenlijk anders denken over ideologie.

In essentie is dit het probleem: richt je de samenleving in als een hiërarchische piramide, dan is er steeds minder ruimte als je wilt stijgen, de meeste mensen zitten in het midden of op de bodem. De meeste mensen profiteren dus niet van hiërarchische samenleving en zijn veel meer gebaat bij evenredige vertegenwoordiging en fragmentatie van macht. Wil men die macht terug als kiesgerechtigden dan is dus de taak om partijen die voor hiërarchische private belangen zijn weg te stemmen.
Beetje kort door de bocht. De hele Groningen 'kerstboom' is opgetuigd in de jaren 60/70 toen de KVP en de PvdA veruit de grootste partijen waren. In de decennia daarna is er - ook toen de PvdA de grootste was - nooit iets aan veranderd. De opbrengst is altijd heilig geweest, ook voor de linkse partijen en hun plannen.

Meer dan een falen van enkel de VVD en haar huidige trawanten is het een zichtbaar bewijs voor de groeiende kloof tussen Randstad (en de politiek die zich hoofdzakelijk daarop richt) en 'de regio'.

Deze regio wordt door Den Haag gezien als een soort wormvormig aanhangsel waar vreemde mensen met vreemde ideeën wonen. Handig als wingewest (eerst kolen, toen gas). En handig om de meeste asielzoekerscentra neer te zetten, want 'er is toch ruimte zat'. Maar verder zijn het maar lastige mensen met wiens wensen we niet teveel rekening hoeven te houden.

En één ding is zeker; ook van de partijen die de grootste opponenten van de huidige coalitie een warm hart toedragen hoeven we in de regio niet veel goeds te verwachten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:57
alexbl69 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:09:
[...]

Beetje kort door de bocht. De hele Groningen 'kerstboom' is opgetuigd in de jaren 60/70 toen de KVP en de PvdA veruit de grootste partijen waren. In de decennia daarna is er - ook toen de PvdA de grootste was - nooit iets aan veranderd. De opbrengst is altijd heilig geweest, ook voor de linkse partijen en hun plannen.
Je gaat wel heel ver terug in de tijd. De laatste 20 jaar zijn het de VVD en CDA geweest die er niks aan gedaan hebben, want dat waren steeds de grootste partijen. Als je dan kijkt naar de waar de Groningers op gestemd hebben in 2021, dan blijkt daar niet uit dat ze die partijen daar op afrekenen. Ben benieuwd hoe dat in 2025 gaat zijn.

En zoals Defiant schreef focust de politiek zich steeds meer op de winnaars. En economisch gezien is de randstad de winnaar, niet de provincie. Met de VVD aan het roer gaat dit beleid worden doorgezet want dit past bij het denken dat je in het bedrijfsleven vindt. Echter blijven de provinciebewoners toch steeds rechts stemmen, waarom?
Soort van extreme vorm van TINA?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 14:15
@pingkiller Daar is wel een verklaring voor. In het kabinet Rutte II, zat ook de PvdA. Dit was het rampzalige kabinet, die de hele verzorgingsstaat heeft afgebroken (participatiewet). In 2017 ging de PvdA van 38 naar 9 zetels. Het zijn die zetels die nog steeds zoekende zijn en eigenlijk ook niet meer links stemmen uit onvrede.

N.B. Rutte gaat pas reageren na de verkiezingen natuurlijk. Het boetekleed weer aan, zonder de actieve herinnering. Dat was gisteren bij het 1Vandaag interview ook wel weer duidelijk, toen de journalist hem op een eerder interview wees. Hij kon zijn eigen uitspraak niet herinneren...

Edit: Gisteren zei een mevrouw die bij de presentatie van het eindrapport was, dat het wantrouwen van de burger weg moet. DAT is het hele probleem. Nederland wordt als een B.V. gezien. Compensatie voor Groningers. uitkeringen en toeslagen zijn een kostenpost. Daar moet dus streng naar gekeken worden. Ook door gemeentes, die van het rijk ook minder geld kregen.

Dan had/heb je minister Dekker nog, die vindt dat er bezuinigd moet worden op de advocatuur. Al die mensen die bezwaar aantekening op de genomen beslissingen zijn lastig en kosten vooral veel geld.

Toeslagenaffaire, Groningen gas, uitkeringen, advocatuur, GGD. Het is gewoon beleid (zo werken bedrijven ook). Nu nog steeds, daarom slepen die affaires ook voort. Stel je voor dat iemand onterecht (te veel) geld krijgt. Daar heb je echt geen enquêtes voor nodig om dat te zien.

[ Voor 41% gewijzigd door Koenoe op 25-02-2023 09:37 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Koenoe bedenk je vervolgens dat VVD wil gaan bezuinigen, uiteraard vooral op middenklasse en daaronder. In tijden van hoge inflatie en hoge prijzen. De zelfkastijding gaat door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 14:15
dawg schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:57:
@Koenoe bedenk je vervolgens dat VVD wil gaan bezuinigen, uiteraard vooral op middenklasse en daaronder. In tijden van hoge inflatie en hoge prijzen. De zelfkastijding gaat door.
Ja, om de belastingen te verlagen. Precies zoals in Groot Brittannië. Trickle down economics enzo.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:33

Dido

heforshe

Koenoe schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:12:
Gisteren zei een mevrouw die bij de presentatie van het eindrapport was, dat het wantrouwen van de burger weg moet. DAT is het hele probleem.
Dat is denk ik een heel terecht observatie.

Het probleem zit erin hoe Den Haag ermee om gaat.

Als jij je echtgeno(o)t(e) bedriegt met een ander, en vervolgens vindt dat je partner je maar weer moet gaan vertrouwen omdat hij/zij anders het huwelijk op het spel zet, wordt je voor gek verklaard.

Maar ben je premier, dan wordt je herkozen 8)7

Het leesclubje van Rutte heeft Edward Albee gelezen en gedacht dat het ging om het Handboek Politiek, lijkt het wel.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:09:
Daarom zei ik ook decennia, er is niemand qua regeringspartijen die vrijuit gaat in deze kwestie de afgelopen 40/50 jaar.

Maar de aardbevingen waren in deze kwestie natuurlijk wel een keerpunt. De kwestie veranderde in exploitatie zonder negatieve effecten maar ook met weinig positieve effecten, naar exploitatie met voornamelijk alleen negatieve effecten voor getroffenen.

Het is op zulke momenten dat de gevolgen van ideologie en machtsverschuiving zich openlijk manifesten, terwijl de basis natuurlijk al veel langer aanwezig was. Ik vind het vooral jammer dat in het journalistieke debat weinig aandacht is voor dat soort ideologische en machtspolitieke processen, het hoort imho toch wel bij een stuk waarheidsvinding over de verklaring van de oorzaak.

Want dat raakt aan de kern van politieke en ideologie, wie wordt vertegenwoordigd en wie heeft daadwerkelijk de macht. Ook in democratie kan je macht uit handen geven. De signaleren waren er volop afgelopen decennia, maar ze zijn alleen onvoldoende doordrongen bij kiezers en journalistiek,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
wij hebben ons huis bijna 17 jaar geleden gekocht. Wij hadden geen idee van aardbevingen door gaswinning. Het enige wat ik wist, in 2006, was dat er gas werd gewonnen, ergens bij Slochteren (het Slochteren-veld). Wij zijn niet in Slochteren gaan wonen, maar een heel stuk hoger. Hoe hadden wij het moeten weten dat die aardbevingen zouden gaan optreden? Volgens de overheid (die ik toen nog vertrouwde) was er niets aan de hand.

• Onbekend
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

https://www.nu.nl/economi...aging-eindelijk-open.html
De nieuwe stikstoffabriek wordt komend weekend in fases in gebruik genomen, en de gaskraan gaat zondag dicht. :)

Maar hierna zijn nog tientallen jaren lang aardbevingen te verwachten vanwege de gaswinning.
Bron: https://www.sodm.nl/onder...-er-minder-wordt-gewonnen

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1 2 3 Laatste