Dat is m.i. exact het grote probleem van deze relikwieën van het fossiele tijdperk: denken dat secundaire lasten geen onderdeel van je bedrijfsvoering zijn terwijl ze wel door jou worden veroorzaakt.leecher schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:21:
[...]
En wat betreft het afschuiven van verantwoordelijkheid van Shell en laten we vooral ExxonMobil niet vergeten: Natuurlijk gaan ze dat doen. Laat de NAM rekeningen hoog genoeg oplopen of onzeker genoeg worden en zij vertrekken. Dat is volstrekt logisch, een economische wetmatigheid, gezonde bedrijfsvoering, hoe je het ook wil noemen.
Ook een van de redenen waarom ik niet begrijp dat men voornamelijk (alleen?) tegen de NAM&co blijft blaffen. Het is een doodlopende weg, dat is toch volstrekt helder. Moreel niet juist, wel logisch. Het geld, de macht, de lobby, Shell en ExxonMobil gaan echt niet bloeden voor Groningen.
[...]
Dat bedrijven geen moreel besef kennen betekent dat overheid en justitie onmisbaar zijn om de belangen van de burger te beschermen. Onze politiek heeft er helaas steeds voor gekozen om deze bedrijven buiten de wind te houden; voor de machtigste politieke partijen van het land lijkt het sowieso geen principieel probleem te zijn als door bedrijven aangerichte schade op de burger wordt verhaald, laat staan als het gaat om bedrijven waarmee die overheid zelf zo nauw verweven is.
Voor de afhandeling van deze ramp zal Groningen dus helaas op justitie moeten vertrouwen. Shell, Esso, de NAM én de nationale overheid kunnen gezien worden als één en dezelfde partij en dus als de tegenstander.
Ik zou Groningen adviseren om eens te onderzoeken in hoeverre dit afstand doen van aansprakelijkheid door Shell eigenlijk juridisch door de beugel kan, temeer omdat zij natuurlijk ook alles te maken hebben met de administratieve wijziging bij de NAM die dit mogelijk gemaakt heeft en het feit dat het veroorzaken van de schade in het verleden ligt toen die aansprakelijkheid er nog wel was. Zou me niks verbazen als een rechtbank uiteindelijk bepaalt dat Shell zich alsnog niet kan onttrekken aan zijn verantwoordelijkheid. Groningen kan dit m.i. het beste zo snel mogelijk wettelijk laten vastleggen in plaats van af te wachten hoeveel Shell vrijwillig gaat bijdragen.