IFFR 2018 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 23:38

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~arthiele/images/miscellaneous/tiger.png

Ik ben altijd erg slecht in 't starten en bijhouden van deze threads, maar voor 2018 ga ik maar weer een nieuwe poging wagen. Indien ik tijd en zin heb in het weekend zal ik een mooie OP maken, maar bij deze alleen even de relevante links (ook omdat ik nog druk bezig met met het puzzelen van m'n eigen schema :P)

De website

Het programma

Kaartverkoop start morgen.

Voor degene die niet weten waar ik 't over heb:

Het IFFR komt er weer aan, oftewel het Internationaal Film Festival Rotterdam.
Van 24 Januari tot 04 Februari worden bijna alle Rotterdamse bioscopen overgenomen, en wordt er een grote selectie aan films vertoond, voornamelijk nieuw, voornamelijk in de arthouse richting, en vanuit alle hoeken van de wereld. Overigens valt er genoeg te doen buiten films om.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Zoals ik zei, ik ben zelf nog bezig met m'n eigen schema. Ik post die morgen wel zodra ik daadwerkelijk m'n digitale kaartjes heb.

Ik ben zelf blij dat het programma onderdeel Rotterdämmerung terug is, en ik probeer de meeste films mee te pakken. Waaronder deze (voor degene die bij een film festival alleen aan saaie arthouse drama's denken):

Ik kijk ook erg uit naar The shape of water, de nieuwe film van Guillermo del Toro, duidelijk één van de grotere films op het festival, maar ik sla deze over omdat ie toch op 15-02 uitkomt (al is zo'n film op het festival kijk ook tof, en als je niet kan wachten..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Vandaag ging het festival dus van start. Ik heb de openingsfilm overgeslagen, zoals de laatste jaren. Vroeger was het standaard traditie samen met de slotfilm en surprisefilm, maar daarvan is alleen de surprisefilm overgebleven.. De openingsfilm en slotfilms zijn me iets te veel gedoe tegenwoordig.

Voor mij begint het morgen dus pas. Dit is m'n schema voor de geïnteresseerden. Ik kreeg niet alles in m'n schema. En Lady Bird was al uitverkocht nadat die kutsite van hun m'n winkelwagentje deed verdwijnen. Die komt in April uit, maar 't was een film waar ik naar uit keek, en graag op het festival wilde zien. Misschien in de rij gaan staan voor last-minute tickets.

Ik zal proberen elke dag een korte update te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingDongGunther
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-05 10:50
Ik ben zoals gewoonlijk te laat met kaartjes kopen. :'(

Straks maar eens kijken wat er nog te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
DingDongGunther schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:15:
Ik ben zoals gewoonlijk te laat met kaartjes kopen. :'(

Straks maar eens kijken wat er nog te zien is.
Er is nog genoeg te krijgen hoor. Je bent zelfs goedkoper uit in principe, aangezien je voor de gemiddelde festival film gerust op de bonnefooi een last-minute ticket kan halen. Maar de echt grote films zijn uitverkocht inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:49
Sméagol schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:47:
Vandaag ging het festival dus van start. Ik heb de openingsfilm overgeslagen, zoals de laatste jaren. Vroeger was het standaard traditie samen met de slotfilm en surprisefilm, maar daarvan is alleen de surprisefilm overgebleven.. De openingsfilm en slotfilms zijn me iets te veel gedoe tegenwoordig.

Voor mij begint het morgen dus pas. Dit is m'n schema voor de geïnteresseerden. Ik kreeg niet alles in m'n schema. En Lady Bird was al uitverkocht nadat die kutsite van hun m'n winkelwagentje deed verdwijnen. Die komt in April uit, maar 't was een film waar ik naar uit keek, en graag op het festival wilde zien. Misschien in de rij gaan staan voor last-minute tickets.

Ik zal proberen elke dag een korte update te posten.
Mooi schema! Benieuwd wat je van Jeannette vindt, de enige die ik al gezien heb. Hij is... apart, zullen we maar zeggen :*) .

Ik kom zelf zoals gewoonlijk slechts drie dagen. Mijn schema:

VRIJDAG 26 JANUARI
10:00 - 11:53 - Life and Nothing More - Pathé 6
13:00 - 14:28 - Pierdete entre los muertos - Cinerama 7
17:00 - 19:25 - Tesnota - KINO 1
21:45 - 23:48 - Respeto - Pathé 7

ZATERDAG 27 JANUARI
09:30 - 11:20 - Les garçons sauvages - Pathé 4
13:30 - 16:16 - The Fortress - Pathé 5
17:00 - 18:40 - An Impossibly Small Object - Cinerama 3
19:00 - 20:32 - Los versos del olvido - Pathé 1
21:00 - 23:30 - Zama - Pathé 4

ZONDAG 28 JANUARI
10:00 - 11:53 - Sweet Country - Oude Luxor
12:30 - 14:07 - Blue My Mind - Pathé 7
15:15 - 16:58 - The Rider - Schouwburg, Grote Zaal
18:00 - 19:58 - Western - Cinerama 1

Tesnota heb ik al gezien, maar is zo goed dat ik hem nog een keer wil zien. Op zondag heb ik ook een kaartje voor een masterclass van Lucretia Martel, maar het hangt een beetje af van wat ik van Zama vind of ik daar naartoe ga, of toch gewoon naar The Rider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
autje schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:00:
Tesnota heb ik al gezien, maar is zo goed dat ik hem nog een keer wil zien.
Ik heb nauwelijks gaten in m'n schema meer, en die film past er niet meer tussen. Maar 't lijkt een normale release te krijgen dus ik hou 'm in de gaten.

Even snel:

Van de films gisteren was Marlina the murderer de leukste. Wat leuke scenes, en hier en daar wat droge humor, en een heleboel mooie shots van een bepaals Indonesisch eiland. Wat mij betreft had 't toch wat vlotter gemogen door of meer actie, of meer dialoog, maar was verder best ok. Eigenlijk doe ik niet aan halve punten maar dit zou waarschijnlijk op een 3,5/5 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Ook bij de normale release ga ik nog wel een keer (of twee) ;). Geweldige film.

Verder was Life and Nothing More behoorlijk sterk (beter dan The Florida Project, die ik al gezien heb), Respeto qua toon wat uit balans maar wel vermakelijk (en een interessante Q&A), en de Mexicaanse film vooral erg onbegrijpelijk (en gelukkig maar 60 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
The fortress was wel een vermakelijke Koreaanse period-piece aktie/drama.
Les garçons sauvages.. was interessant.

M'n favoriet tot nu toe, de zombie film La nuit a dévoré le monde. Heef wat kenmerken gemeen met een oude festival favoriet van mij, [REC], het heeft zombies, en speelt zich vrijwel alleen af in één apartenmenten complex. Maar La nuit gaat meer de drama kant op, en de zombie scenes worden afgewisseld met existentiële crisissen. Denis Lavant casten was een een briljante insteek, ik realiseerde me tot nu toe niet dat ie daar echt de kop voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
autje schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:00:

Mooi schema! Benieuwd wat je van Jeannette vindt, de enige die ik al gezien heb. Hij is... apart, zullen we maar zeggen :*) .
Wat ik er van vond? Ik vond het kut, haha. Het slechtste wat ik tot nu toe gezien heb. En ik ben niet de enige die daar zo over denkt, want het had ook de grootste leegloop van alle films die ik tot nu toe gezien heb.

Nee het komt echt over als een (streng Christelijke) basisschool musical. Dat heeft de eerste 10 minuten nog een soort charme, maar daarna wordt het vervelend. En de film blijkt bijna 2 uur te duren.. Ik snap niet hoe dat heeft weten te vullen. Visueel gebeurt er in die 2 uur ook niks interessants verder.

Gisteren vond ik The cannibal club het leukst. Gore (al viel dat wel mee), misdaad en zwarte humor.
A tiger in winter en Sweet country waren wel aardige drama's. Die laatste was visueel wel mooi, maar eindigde helaas met een saaie Law & Order scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Sméagol schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:57:
[...]

Wat ik er van vond? Ik vond het kut, haha. Het slechtste wat ik tot nu toe gezien heb. En ik ben niet de enige die daar zo over denkt, want het had ook de grootste leegloop van alle films die ik tot nu toe gezien heb.

Nee het komt echt over als een (streng Christelijke) basisschool musical. Dat heeft de eerste 10 minuten nog een soort charme, maar daarna wordt het vervelend. En de film blijkt bijna 2 uur te duren.. Ik snap niet hoe dat heeft weten te vullen. Visueel gebeurt er in die 2 uur ook niks interessants verder.
Ik ben normaliter een fan van Dumont, maar dit vond ik ook niks. In Cannes heb ik de halve film geslapen, en ik geloof niet dat ik iets gemist heb 😁.

Sweet Country was inderdaad aardig, maar die gaat niet lang blijven hangen. Nu Blue My Mind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Blue My Mind was erg slecht, met name omdat het realisme dat de film wil uitstralen in de relaties tussen de karakters volledig teniet gedaan wordt door de onverklaarbare en onverklaarde transformatie van de hoofdrolspeelster. Óf je maakt een realistische film, óf je maakt een sprookje, maar beide, dat bijt elkaar.

Gelukkig waren The Rider en Western wel uitstekende films, vooral die eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
autje schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:45:
Blue My Mind was erg slecht, met name omdat het realisme dat de film wil uitstralen in de relaties tussen de karakters volledig teniet gedaan wordt door de onverklaarbare en onverklaarde transformatie van de hoofdrolspeelster. Óf je maakt een realistische film, óf je maakt een sprookje, maar beide, dat bijt elkaar.
Ik vond 'm wel aardig, vanwege de sfeer en actrices. Dat gezegd, ik vond Pin cushion leuker wat coming of age films betreft.

De afgelopen 3 dagen:

Youth was een mooie melodrama, daar hou ik wel van op z'n tijd. Al had ik misschien wat meer exposition / context willen zien, de overgang naar de oorlog scenes was een beetje plots.

Charlie & Hannah gaan uit gaat nergens over, maar ik kon de humor en sfeer wel waarderen af en toe. Maar geen must-see. Oh maar bij deze film werd ik meteen herinnerd dat er goede en slechte presentators zijn. Die gozer in de Schouwburg is verschrikkelijk.

Laizzez bronzer les cadavrez begon goed als een slicke, stylistische misdaad actie film. Een beetje zoals Free fire maar zonder de humor, en stylistisch zoals gezegd. Pacing zakte in aan het eind helaas, dus ook geen must-see/

Bij Nervous translation en The bottomless bag kon ik m'n ogen niet openhouden.

Song of scorpions was wel aardig. Eerste film waar ik te laat binnen kwam overigens, er is altijd wel een film..

Mutafukaz was ook wel aardig. Toffe actie, mooi geanimeerd, leuke aparte stijl, maar ook daar helaas een pacing die inzakt tegen het eind, en een beetje meh verhaal.

Night is short, walk on girl is wat mij betreft m'n 2de favoriet van het festival. Ook mooi geanimeerd en leuke aparte stijl. Leuker verhaal en humor dan Hannah & Charlie (heeft een klein beetje hetzelfde uitganspunt), en leukere liedjes dan Jeanette. 't is gewoon leuk.

En gisteren een wat leukere dag gehad over z'n geheel genomen.

An evening with Beverly Luff Linn ging ook helemaal nergens over. Voornamelijk absurd, af en toe droog, maar vaak wel grappig. En Aubrey Plaza die halfgare danspasjes doet op Words don't come easy is altijd leuk om te zien.

Madame Hyde was wel een aardige ehh Franse Dangerous minds vs Dr. Jekyl & Mr. Hyde. Maar liet ook weer het belang van Q&A's zien. De beste director was zo enthousiast en gepassioneerd dat dat daadwerkelijk wat toevoegd, en kreeg dus van mij een Q&A bonuspoint.

Pin cusion is een leuke maar in bepaalde momenten ook dramatische coming of age film.

Beast was ook wel een leuke drama met lichte thriller elementen.

Gisteren tijdens één van m'n vele pauzes even die silent room gechecked op de Kruiskade. Die was behoorlijk stil inderdaad. En muf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Sméagol schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:42:
[...]

An evening with Beverly Luff Linn ging ook helemaal nergens over. Voornamelijk absurd, af en toe droog, maar vaak wel grappig. En Aubrey Plaza die halfgare danspasjes doet op Words don't come easy is altijd leuk om te zien.
:*)

Die moet ik dus zien. Ik ben sowieso wel een fan van scenes met muziek, en als het dan ook nog zo corny is als dit wil ik er nog wel wat tijd aan wagen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Hier een wat langere impressie van sommige van de films.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
autje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:49:
Hier een wat langere impressie van sommige van de films.
Die foto die je gebruikt heb als achtergrond, haha. Hij's een schatje hè?

Ik ben niet bepaald articulate, dus ik laat de uitgebreide reviews aan de pro's over.

Het zit er bijna weer op, vandaag is de laatste dag (De Volkskrantdag sla ik standaard over).

Ik heb er een nieuwe favoriet bij met The guilty. 't was grappig, vlak voor de film had ik 't er met iemand over dat ik dit jaar vreemd genoeg nog niks uit de publieks top 10 gezien had (er zitten er altijd wel een paar bij). Maar ik had de publieks poll van die dag nog niet gezien, en wat staat er met stipt op één? De film die ik ik ga bekijken. De film heeft wat weg van Locke, de film met Tom Hardy aan de telefoon, aangezien we in The guilty iemand van de alarmcentrale volgen, en vrijwel het hele verhaal in telefoongesprekken wordt verteld. Je kan het een gimmick vinden, maar het IFFR publiek had er duidelijk geen moeite mee. In tegenstelling to Locke, wat een drama was, zit hier naast de drama ook nog een thriller element in. De film is in ieder geval erg vermakelijk en spannend, door de manier waarop we via de telefoongesprekken op de hoogte worden gehouden van de kidnapping van een vrouw.

De rest:

L'amant d'un jour is een wel aardige dramedie over een dochter die na een relatiebrek weer intrekt bij haar vader.. Die een nieuwe vriendin blijkt te hebben die dezelfde leeftijf heeft als zij.

The bold, the corrupt, and the beautiful is een vermakelijke drama over een ogenschijnlijk goed bedoelende moeder van stand met twee dochters, maar niks is minder waar. De moeder in questie zou niet misplaatst zijn in Game of Thrones, als we zien hoe zij haar zaken regelt.

Satan's slaves is een ok Indonesische horror, die zich gelukkig nooit serieus neemt. Leuk publiek en Indonesische eye candy zorgen er voor dat ik me wel vermaakt heb. Leukste scene is die met het schilderij.

Don't forget me was een vrij saaie coming of age film over twee problematische jongeren die verliefd worden.

A prayer before dawn was een spannende actie-drama over een Brit die in de Thaise gevangenis beland vanwege drugs, en uiteindelijk meedoet aan de boxwedstrijden binnen de gevangenis om zichzelf er weer bovenop te helpen. Acteur was overtuigend, alsmede de setting en medegevangenen, het voelde echt aan allemaal. Wat van pas komt, aangezien het gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal.

Evil engulfs en Metropolis waren erg vermakelijk Indische (Tamil) films. Ik zat me nog enigszins af te vragen waarom ik zoveel Indische films had (maar toen wist ik het weer), maar de films zijn erg bevallen. Evil engulfs gaat over een groepje "professionele" kidnappers. 't is een stuk luchtiger dan dat het klinkt, er zit veel humor in. Pacing zakt een beetje in in de 2de helft, maar het eindig wel weer leuk. Metropolis was consistenter en zat que verhaal beter in elkaar, maar miste de humor van Evil engulfs. Die film volgde verschillende mensen die om verschillende redenen met elkaar verbonden waren. Mensen die simpelweg een baan zoeken, corrupte politie, een crimelord, en iemand zichzelf in de problemen helpt door het recht in eigen haden te nemen. Tof verhaal met genoeg actie.

Gisteren waren Hanagatami en Yeah behoorlijk saai.

De surprise film was JBL LBJ. Nogal een standaard film over de man die president werd toen John F Kennedy werd vermoord. Geen film die ik zelf gekozen zou hebben, en ook niet één die ik gemist zou hebben. Dat gezegd, hij's niet geheel onverdienstelijk, Woody Harrelson speelt 'm als een droogkloot, en 't is allemaal nog eniszins interesant vanwege de geschiedenis. Blijkbaar heeft hij in feite John F Kennedy's droom verwezenlijkt, terwijl hij zelf van oorsprong een redelijk conservatieve democraat was. Ook interessant om te zien als je Jackie gezien hebt.

The villainess was een best toffe actie film. Qua verhaal een beetje rommelig, niet dat het niet klopt, sommige dingen lijken alleen een beetje onnodig voor het verhaal, en hadden strakker gekund. Maar goed, het gaat om de actie en die was tof.

Vandaag dus de laatste drie films, en dan is het afgelopen voor mij. Zat nog te denken op 's middags nog op de bonnefooi naar een film (of dat concert) te gaan (dit was het enige gat dat ik had aangezien ik Lady Bird had gepland, maar die was uitverkocht), maar heb toch maar lekker uitgeslapen. Im laat het morgen wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Sméagol schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:26:
[...]

Die foto die je gebruikt heb als achtergrond, haha. Hij's een schatje hè?
Uiteindelijk wel, ja ;).

The Guilty heeft overigens de publieksprijs gewonnen (plus een prijs van de jeugdjury). Vette kans dat die dus uiteindelijk in de bios komt, en dat is mooi, want het lijkt me wel wat.
Pagina: 1