Aanvullend:
Noodgedwongen dus op zoek gegaan naar een vervangende auto. We hebben 7,5 jaar met de Laguna 3 van december 2008 gereden, en dat was een genot. de 2.0 Nissan-motor loopt fantastisch, het is een enorm comfortabele auto en de kofferbak is perfect voor vakanties, waar we de auto ook op uitgekozen hebben.
Vorig jaar was de airco uitgevallen, en aangezien mijn beste vriend Renault Cotech (dan heb je als Renault-monteur alle opleidingen gedaan) is, heb ik op een zaterdag in april met hem de aircopomp vervangen. Nou ja, hij sleutelde en ik stond er dom bij te kijken. Mooi, zo konden we weer even verder met de Laguna, op naar de 20 jaar.
Maar helaas: tijdens deze zomervakantie stopte de airco er weer mee. En het kon natuurlijk de pomp niet zijn, misschien was de condenser wel lek. Tijdens de terugrit naar Nederland werd de herrie uit het vooronder echter wel heel verontrustend, maar we moesten door omstandigheden (geannuleerde laatste week, aankomend sterfgeval) wel haast maken naar huis. Dus doorgetrapt en gehoopt dat het allemaal zou volhouden, maar bij Arnhem (in 2 dagen al 1.200 km verder) gaf de Laguna de geest. STOP-melding in het dashboard, en dat de accu niet meer laadde. Maatje gebeld: check je multiriem.
Eh... ja. Ik denk dat ik zie waarom de dynamo niet draait.
Wat is er gebeurd? De vervangende aircopomp, april 2013 nieuw aangeschaft, is vastgelopen, waardoor de poelie stil kwam te staan. Daar heeft de multiriem een kilometer of 1.000 langs geschuurd, tot 'ie de geest gaf. De multiriem moet bij 120.000 km vervangen worden, de auto heeft zo'n 212.000 km gelopen, dus een best wel oude multiriem heeft het nog best heel lang volgehouden. Maar uiteindelijk krijg ik natuurlijk alles naar de klote, dus hierboven het resultaat. De diagnose van de dealer was:
-Aircopomp
-Multiriem
-Dynamo
-Waterpomp
-Servicebeurt
-Aircosysteem doorspoelen
Bij elkaar dik €3.200,-. En dan wordt het airocsysteem alleen doorgespoeld, waarbij er zomaar metaaldeeltjes uit de kapotte pomp kunnen blijven zwerven. Dan is het ook aftellen. Daarbij werd de koppeling ook duidelijk minder, voor de 250.000 moest die ook vervangen worden. Dus toen maar de keuze gemaakt om een andere auto te gaan zoeken. Dure grap, tegenwoordig. Die Laguna van 2008 hebben we in 2017 voor .€8.000,- gekocht. Daar koop je nu niet veel voor.
We hebben proefgereden met een Talisman en Mégane van 2018, waarbij de Talisman echt geweldig reed, maar de Mégane 75.000 km minder op de teller had. En ondanks een maatje kleiner toch groot genoeg is voor het gezin, zo te zien. Dus dan maar de verstandige keuze gemaakt, maar wat is zo'n Talisman gaaf zeg.
Slecht idee... Hoe laat?