dutchnltweaker schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:36:
[...]

Is het ergens te vinden waar je überhaupt mag roamen met volte?
Nope. De landen en netwerken die nu online bekend zijn waar het kan zijn Duitsland (O2), Zwitserland (Swisscom), en de VS (AT&T, T-Mobile en Verizon).

Helaas daarbuiten is het huilen met de pet op, zoals zij die vaak reizen weten :)

Ben trouwens heel benieuwd hoe providers onderling deze dienst pricen, weet iemand dit? Heb het idee dat alle gesprekken nu in NL terminaten, dus als ik in de VS bel naar iemand in de VS gaat het via NL. Wel veel lagere latency dan vroeger dus het is minder erg dan het was toen het circuit-switched was.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:46
Hier het onderhoudslijst voor week 48
https://antennekaart.nl/k...om=8&kpn-modernization=73

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zou fijn zijn als ze de masten tussen Amersfoort en Utrecht ook een update geven, heb echt spijt van dat ik naar KPN overgestapt in mei komende van Vodafone... halve treinrit geen ontvangst of enorm traag en dan ook nog inflatie correctie rekenen bij bestaande contracten maar niet bij nieuwe :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenjoeri
ArcticWolf schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:31:
Zou fijn zijn als ze de masten tussen Amersfoort en Utrecht ook een update geven, heb echt spijt van dat ik naar KPN overgestapt in mei komende van Vodafone... halve treinrit geen ontvangst of enorm traag en dan ook nog inflatie correctie rekenen bij bestaande contracten maar niet bij nieuwe :')
Heeft ermee te maken dat deze masten op een hoogspanningsmast staan. Laatste paar weken is KPN begonnen met vervangen van haar masten op hoogspanningsmasten. Hopelijk binnenkort zijn die ook aan de beurt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 08:48

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

ArcticWolf schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:31:
Ontvangst van KPN of Vodafone moet nagenoeg gelijk zijn, Ze hebben lang stuk tussen Den Dolder en Amersfoort gelijk aantal masten waarvan enkele zelfs gedeeld. Wel heeft KPN daar minder bandbreedte want ze zetten nog steeds alleen band 20 (800 MHz) met slechts 10 MHz bandbreedte in. Vodafone heeft daar ook nog extra bandbreedte in band 3 en 1(resp 1800 en2100 MHz).

Het zijn veelal hoogspanningsmasten waar het moeilijk updaten is. Operators willen er eigenlijk ook uit en zijn op zoek naar alternatieve locaties, alleen als het echt niet anders kan krijgen de hoogspanningsmasten een update. Dat ze hier nu nog met zo weinig bandbreedte kan een teken zijn dat ze met alternatieve locaties bezig zijn.Je ziet elders in het land wel dat dit soort hoogspanningmasten een soort van snelle update krijgen waarbij ze uitbreiden met wat de opgehangen antennes aankunnen.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Nog een klein beetje achtergrondinformatie bij antenneopstellingen in hoogspanningsmasten.

Ooit leken die ideale oplossingen om dekkingsissues op te lossen. Mooie hoogtes dus een goed bereik rondom, Vaak op locaties waar voor de rest weinig of geen objecten van (voldoende) hoogte zijn te vinden.

Tijdens de opmars van mobiele telefonie zo rond de eeuwwisseling stond vrijwel alle apparatuur van een zendmast in de kast onderaan de mast. De zenders brachten hun signalen via zware coaxkabels naar de antennes boven in de mast. Coax zorgt voor vermogensverlies dus er werd met veel vermogen onderaan de mast gezonden om bovenin voldoende vermogen over te houden om via de antennes uit te zenden. Antennes zijn het meest onderhoudsvrije deel van een zendinstallatie, je hoeft er dus zelden bij te kunnen.

Maar met de ontwikkelingen in de techniek kwamen er andere oplossingen en verhuisden de zenders naar units nabij de antennes waardoor er nog maar weinig vermogensverlies was. Het signaal wordt nu eerst via glasvezel naar boven gebracht, er loopt ook stroom naar boven om de zenders nabij de antennes van voeding te voorzien.

Daarmee verhuisde de wat onderhoudsgevoeligere apparatuur naar boven en daar wringt de schoen bij hoogspanningsmasten. Bij een gewone mast of installatie op een dak is deze apparatuur redelijk makkelijk te bereiken, je klimt in de mast of het dak op of in wat moeilijkere gevallen gebruik je een hoogwerker en je kan er kan aan werken.

Bij een hoogspanningsmast kan dat niet zomaar. Je hebt vaak toestemming nodig van het elektriciteitsbedrijf, in sommige gevallen moet een traject stroomvrij worden gemaakt, er mogen alleen gecertificeerde engineers aan werken etc etc. Allemaal zaken die onderhoud en verhelpen van storingen bemoeilijken en maakt dat een hoogspanningsmast niet meer de ideale oplossing is. Ook ombouwen van hoogspanningsmasten voor 5G is dus lastig om dezelfde redenen.

Daarom zie je laatste tijd steeds vaker dat T-Mobile, KPN en Vodafone uit de hoogspanningsmast gaan en er in veel gevallen een vakwerkmast nabij (laten) oprichten. Plaatsen van vakwerkmasten is een lang traject, tegenwoordig vaak uitbesteed aan een mastenbedrijf als Cellnex of Novec.

Momenteel zijn er bij T-Mobile nog zo'n 265 hoogspanningsmasten in gebruik en bij KPN zo'n 230 en bij Vodafone zo'n 250 waarvan een deel ook gedeeld word. Elke maand worden er wel een paar vervangen door een vakwerkmast (of soms toch een andere hogere locatie in de buurt) maar ook worden er nog locaties toch omgebouwd gewoonweg omdat het (nog) niet gelukt is een alternatieve locatie te vinden.

Bij KPN zie je de laatste tijd dat ze een mast wel ombouwen maar de oude antennes boven in de hoogspanningsmast behouden en ook alle zenders onderaan de mast laten staan. Daarmee krijgt zo'n mast wel een upgrade(lees meer bandbreedte op 4G) maar niet in alle gevallen 5G omdat de antenne bovenin de daarvoor benodigde frequentie niet ondersteund. Dat zijn dus tijdelijke opties om ervoor te zorgen dat daar wel Huawei apparatuur komt te staan, KPN is tenslotte bezig met een totale ombouw van Ericsson naar Huawei in hun mastennetwerk. Mogelijk komt er in de nabije toekomst toch een alternatieve locatie of bouwen ze de hoogspanningsmast later verder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:36:
[...]

Nope. De landen en netwerken die nu online bekend zijn waar het kan zijn Duitsland (O2), Zwitserland (Swisscom), en de VS (AT&T, T-Mobile en Verizon).

Helaas daarbuiten is het huilen met de pet op, zoals zij die vaak reizen weten :)

Ben trouwens heel benieuwd hoe providers onderling deze dienst pricen, weet iemand dit? Heb het idee dat alle gesprekken nu in NL terminaten, dus als ik in de VS bel naar iemand in de VS gaat het via NL. Wel veel lagere latency dan vroeger dus het is minder erg dan het was toen het circuit-switched was.
VoLTE en VoWiFi gaan volgens mij idd gewoon getunneld terug eerst terug naar NL, samen met de rest van de roaming data? De verrekening onderling tussen de telco's is dan gewoon roaming data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:40:
[...]

VoLTE en VoWiFi gaan volgens mij idd gewoon getunneld terug eerst terug naar NL, samen met de rest van de roaming data? De verrekening onderling tussen de telco's is dan gewoon roaming data.
Vraag me af of het roaming data is, eerder een per-minute prijs voor het openhouden van VoLTE connectie die een hogere prio heeft dan data (bij overbelaste cel kun je nog bellen maar geen data gebruiken). Dus die connectie is iets meer waard dan gewone data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geldt dat ook voor VoLTE/VoWiFi? Of is dat gewoon random LTE/WiFi data zonder speciale voorkeursbehandeling voor de buitenlandse telco/ISP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:24
@The_Wireless_Guy
Wat je ook vaak ziet is dat de nieuwe antennes niet meer helemaal bovenop de hoogspanningsmast geplaatst zijn maar op dezelfde hoogte als waar de hoogspanningskabels. Daar is de mast breder en toegankelijker.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

MichielFRL schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:43:
@The_Wireless_Guy
Wat je ook vaak ziet is dat de nieuwe antennes niet meer helemaal bovenop de hoogspanningsmast geplaatst zijn maar op dezelfde hoogte als waar de hoogspanningskabels. Daar is de mast breder en toegankelijker.
Klopt, Tele2 deed dat vaak. Dan heb je minder last van de restricties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Sorcerer8472 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:05:
[...]

Vraag me af of het roaming data is, eerder een per-minute prijs voor het openhouden van VoLTE connectie die een hogere prio heeft dan data (bij overbelaste cel kun je nog bellen maar geen data gebruiken). Dus die connectie is iets meer waard dan gewone data.
VoLTE is altijd data maar over een eigen APN met eigen snelheden en een hogere QOS(Qualiry Of Service) dan gewone data dus naast je gewone data. Bij roaming word er onderling dus gewoon data afgerekend. De prijs is afgestemd een gemiddeld datagebruik per minuut. Je operator rekent VoLTE (binnenlands en roaming) altijd in minuten af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:54
KPN heeft Vrijdag weer een antennekaart update geplaatst die ik hier nog niet had vermeld. Opvallend is vooral de mate waarin de radio swaps doorgaan op sites waar het wisselen van antennes niet mogelijk is. 1800+2100 of 800+900 op oude antennes met Huawei apparatuur, om maar zo snel mogelijk van de oude Ericsson apparatuur af te komen.

https://antennekaart.nl/k...3e-4027-aeb7-9b7e63ce7b4a

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Hier het onderhoudslijst voor week 49
https://antennekaart.nl/k...om=8&kpn-modernization=74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
jk-5 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:18:
KPN heeft Vrijdag weer een antennekaart update geplaatst die ik hier nog niet had vermeld. Opvallend is vooral de mate waarin de radio swaps doorgaan op sites waar het wisselen van antennes niet mogelijk is. 1800+2100 of 800+900 op oude antennes met Huawei apparatuur, om maar zo snel mogelijk van de oude Ericsson apparatuur af te komen.

https://antennekaart.nl/k...3e-4027-aeb7-9b7e63ce7b4a
Eindelijk die mast bij Soestduinen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
ArcticWolf schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:31:
[...]

Daar speelt trouwens wel meer. De andere HVPs worden ook omgebouwd, en T-Mobile heeft 1 geplande vakwerkmast langs de N413.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArcticWolf schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:31:
[...]

Je verwart hem niet met deze? 3768MN :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:02

netblade

Sunrise

Ah de watertoren in Bodegraven is aan de beurt, ik ben benieuwd of ze daadwerkelijk de antennes gaan vervangen of dat het puur een 800/900LTE site wordt.
Die laatste site in Alphen aan den Rijn zal ook wel snel aan de beurt zijn hoop ik.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:56:
[...]

Je verwart hem niet met deze? 3768MN :+
Denk het niet, deze staat langs het spoor en je ontvangst verdwijnt meestal in een zwart gat daad }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

De dekkingskaart van KPN heeft een update gehad,

En ik reed vanochtend langs Bodegraven en ze waren zo te zien bezig met de antennes op de watertoren. Het viel me nu pas op dat er zelfs nog een aparte antenne voor UMTS2100 hing. Ik ben erg benieuwd wat ze gaan doen aldaar gezien de constructie.

[ Voor 56% gewijzigd door netblade op 07-12-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
netblade schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:48:
https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

De dekkingskaart van KPN heeft een update gehad,

En ik reed vanochtend langs Bodegraven en ze waren zo te zien bezig met de antennes op de watertoren. Het viel me nu pas op dat er zelfs nog een aparte antenne voor UMTS2100 hing. Ik ben erg benieuwd wat ze gaan doen aldaar gezien de constructie.
Zal me eigenlijk weinig verbazen als dat alleen een radio swap wordt en hij dus 800+900 krijgt, en niet meer.

Er zijn in de laatste update zelfs een aantal sites geweest met L800+L1800 waar 1800 is weggehaald, en na de radio swap alleen 800+900 aanwezig is. Terwijl de antennes prima 1800 en 2100 ondersteunen (want heeft 3G gehad op 2100MHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

jk-5 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:55:
[...]

Zal me eigenlijk weinig verbazen als dat alleen een radio swap wordt en hij dus 800+900 krijgt, en niet meer.

Er zijn in de laatste update zelfs een aantal sites geweest met L800+L1800 waar 1800 is weggehaald, en na de radio swap alleen 800+900 aanwezig is. Terwijl de antennes prima 1800 en 2100 ondersteunen (want heeft 3G gehad op 2100MHz).
Morgen of overmorgen zal ik er nog wel een keertje langsrijden, maar ik vermoed dat je gelijk hebt.
Ze waren namelijk met een hoogwerker bezig in plaats van dat er een hijskraan staat bij een volledige swap.
Dan blijft er nog wel een aardig gat met indoor 5G in die regio.

[ Voor 4% gewijzigd door netblade op 07-12-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:06
hk12nl schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:25:
Vraag voor de jarenlange kpn abbonees; ik wil graag een simonly afsluiten als nieuwe klant (zit nu bij t-mobile, hiervoor jaren lang vodafone gehad). Loont het nog om met ze te bellen voor meer GB's of korting op de bestaande abbo die op de site te vinden zijn? Wat zijn hier de ervarigen mee? Ik neem overigens verder nog geen andere KPN abbo's af dus die korting krijg ik helaas niet.
Ik zit er toevallig aan te denken om hetzelfde te doen gezien langdurige netwerkproblemen bij mijn huidige provider (Vodafone), heb je het misschien geprobeerd en zo ja, heb je nog extra korting of GB's gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:00
BinaryRun schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:18:
[...]

Ik zit er toevallig aan te denken om hetzelfde te doen gezien langdurige netwerkproblemen bij mijn huidige provider (Vodafone), heb je het misschien geprobeerd en zo ja, heb je nog extra korting of GB's gekregen?
Nee. Uiteindelijk kunnen ze weinig met alleen een telefoon abbo. Heb uit eindelijk met black friday via de site een abbo afgesloten. Kreeg toen 12gb ipv 10 en geen aansluitkosten.

Als je belt kan je volgens mij nog wel die aansluitkosten er af praten.

[ Voor 6% gewijzigd door hk12nl op 07-12-2022 19:42 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

netblade schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:01:
[...]

Morgen of overmorgen zal ik er nog wel een keertje langsrijden, maar ik vermoed dat je gelijk hebt.
Ze waren namelijk met een hoogwerker bezig in plaats van dat er een hijskraan staat bij een volledige swap.
Dan blijft er nog wel een aardig gat met indoor 5G in die regio.
Helaas vandaag hangen dezelfde antennes er nog, lijkt inderdaad puur een radioswap geweest te zijn. Bereik en snelheid waren niet veel anders (tussen de 20 ~ 30mbit down en 8 up). LTE800 only

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Vandaag helaas geen netwerk modernisatie lijst van volgende week. Ik heb deze niet ontvangen, heb ook gebeld maar dat wordt pas maandag opgepakt.

Haha, last minute toch ontvangen zal deze zo delen.

Hier het onderhoudslijst voor week 50
https://antennekaart.nl/k...om=7&kpn-modernization=75

[ Voor 40% gewijzigd door ikbenjoeri op 09-12-2022 17:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:12
ikbenjoeri schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:04:
Vandaag helaas geen netwerk modernisatie lijst van volgende week. Ik heb deze niet ontvangen, heb ook gebeld maar dat wordt pas maandag opgepakt.

Die 2 in Veenendaal kunnen nog wel eens interessant gaan worden. Momenteel is de snelheid in een groot deel van Veenendaal west dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

ikbenjoeri schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:04:

Hey bijzonder, Bodegraven staat er weer bij.
Misschien gaan ze toch wat veranderen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jk-5
De laatste fase van de KPN Huawei ombouw is begonnen. Voorheen hielden ze stevig vast aan de drie layouts, maar de overgebleven lastige sites worden nu omgebouwd naar Huawei RAN, op een minimale configuratie door de oude antennes te hergebruiken.

https://antennekaart.nl/b...-van-de-kpn-huawei-ombouw

(Nu wel op het goede topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

netblade schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:10:
[...]

Hey bijzonder, Bodegraven staat er weer bij.
Misschien gaan ze toch wat veranderen
Ik reed er gisterenavond voorbij en ik had nu op een stuk waar ik normaal enkel 4g had nu 4g+, helaas kon ik tijdens het rijden niet even kijken welke banden er gekoppeld waren, het kan natuurlijk ook lowband ca zijn. Ik zal morgen even kijken of ik ergens in de buurt even wat testjes kan draaien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Hier het onderhoudslijst voor week 51
https://antennekaart.nl/k...om=8&kpn-modernization=76

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

In Bodegraven hebben ze toch nieuwe antennes geplaatst, de oude hebben ze maar laten hangen. Ze hangen nu aan de watertoren in plaats van dat ze bovenop de watertoren hangen op de mast die daarop geplaatst is.

Tegen de 300mbit down en 50mbit up, 5G staat nog niet aan. Ik denk dat dit een type2 site is, ben even vergeten een screenshot te maken van de gekoppelde banden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL0bHlUzZw_qSYTL1iqTlibBnO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riKQVWtQJUkGCNOcoejeepRL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:04
netblade schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:00:
In Bodegraven hebben ze toch nieuwe antennes geplaatst, de oude hebben ze maar laten hangen. Ze hangen nu aan de watertoren in plaats van dat ze bovenop de watertoren hangen op de mast die daarop geplaatst is.

Tegen de 300mbit down en 50mbit up, 5G staat nog niet aan. Ik denk dat dit een type2 site is, ben even vergeten een screenshot te maken van de gekoppelde banden.

[Afbeelding]
Wat lelijk zeg. Konden ze niets iets beter hun best doen met wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kan het helaas niet terugvinden in dit topic. Maar begreep op de FP dat er bij KPN problemen zijn met iPhone 11's. Geldt dat ook voor de 11 Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:07
Ronwiel schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:49:
Kan het helaas niet terugvinden in dit topic. Maar begreep op de FP dat er bij KPN problemen zijn met iPhone 11's. Geldt dat ook voor de 11 Pro?
Het was voornamelijk de gewone 11 en de enkele pro die genoemd werd hadden vaak andere problemen.
Enige wat je kan doen is contact opnemen met winkel waar je hem kocht.

[ Voor 9% gewijzigd door Roos79 op 19-12-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@Roos79 Thanks! Het is meer dat ik voor een overstap naar KPN sta. En wil zeker weten dat het geen gedoe oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
In Duitsland kan je nu ook op het Vodafone netwerk roamen.

[ Voor 159% gewijzigd door dutchnltweaker op 20-12-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 15:52
Ik zie dat de 25 euro activatiekosten weer terugzijn? Zit al een tijdje te kijken om van Vodafone naar KPN te gaan maar dit valt wel even tegen haha..wel 12GB ipv 10 nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
wimpie007 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:41:
Ik zie dat de 25 euro activatiekosten weer terugzijn? Zit al een tijdje te kijken om van Vodafone naar KPN te gaan maar dit valt wel even tegen haha..wel 12GB ipv 10 nu
Zijn die dan ooit weg geweest?
Roos79 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:56:
[...]

Zijn die dan ooit weg geweest?
Dat zijn toch af en toe van die acties. Al dan niet ivm afgelopen Black friday.

• Roos79
jongetje schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:55:
[...]

Dat zijn toch af en toe van die acties. Al dan niet ivm afgelopen Black friday.
Ja af en toe maar het is niet standaard geen activatie kosten.
En zo kwam de vraag wel over.
dutchnltweaker schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:29:
In Duitsland kan je nu ook op het Vodafone netwerk roamen.
Kan al geruime tijd, ook op 5G :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
Roy Tollenaar schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:16:
[...]

Die 2 in Veenendaal kunnen nog wel eens interessant gaan worden. Momenteel is de snelheid in een groot deel van Veenendaal west dramatisch.
Denk dat ze op een andere locatie staan als de hoogspanningsmasten, haal op ruim een km afstand binnen namelijk nog 300+mbps
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rPaX4PFzUF9v5Cc-SakmLGYPoM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zcwuvD7a6XJhofWG2MG5w6De.png?f=fotoalbum_large

• Thombias
  • Niet online
wimpie007 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:41:
Als je een kpn prepaid-sim haalt dan kan je dat nummer zonder activatiekosten overlaten zetten naar een abo.
Sorcerer8472 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:09:
[...]

Kan al geruime tijd, ook op 5G :)
Sinds wanneer? In augustus/september had ik die mogelijkheid nog niet :).
Helaas geen 5G toestel :'(

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 22-12-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 04-07 15:52
Thombias schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:05:
[...]

Als je een kpn prepaid-sim haalt dan kan je dat nummer zonder activatiekosten overlaten zetten naar een abo.
Ik wil mijn Voda nummer behouden uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:00
wimpie007 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 02:17:
[...]

Ik wil mijn Voda nummer behouden uiteraard
Gewoon even bellen. Vaak kunnen ze die activatiekosten wel laten vallen.

©2004

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jk-5
Op de valreep voor het einde van het jaar plaatst KPN nog een update in het Antenneregister. Ze blijven mooi bezig om de gaten op te vullen. De ombouwlijstjes van @ikbenjoeri worden aardig kort, dus er zal in de komende paar weken niet veel gebeuren.

https://antennekaart.nl/k...be-4838-8503-977e14a1de33

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Klopt, de komende 2 weken geen netwerkmodernisaties
In de week van 26-12-2022 t/m 09-01-2023 zullen er geen netwerkmodernisaties plaatsvinden. De eerst volgende lijst zal daarom in de week van 9 januari worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
hk12nl schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:47:
[...]

Gewoon even bellen. Vaak kunnen ze die activatiekosten wel laten vallen.
Doen ze niet zo snel meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar in Duitsland je laatste jaar vaak normaal op Telekom.de werd gezet met 5G wordt je nu vaak in mijn bevindingen automatisch weer op o2 gezet.. Laatste week 2 telefoons die een kpn sim hebben 1 5g telefoon en 1 4G en beide werden op o2 gezet en gingen daar geen 1 keer van af.
Handmatig kan je ze op telekom.de of Vodafone.de zetten, maar handig is het niet..

Iemand anders ook deze ervaring?

[ Voor 4% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-01-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:51:
Waar in Duitsland je laatste jaar vaak normaal op Telekom.de werd gezet met 5G wordt je nu vaak in mijn bevindingen automatisch weer op o2 gezet.. Laatste week 2 telefoons die een kpn sim hebben 1 5g telefoon en 1 4G en beide werden op o2 gezet en gingen daar geen 1 keer van af.
Handmatig kan je ze op telekom.de of Vodafone.de zetten, maar handig is het niet..

Dit is al maandenlang zo is mijn ervaring. Handmatig een ander netwerk kiezen met iPhone geeft ontzettend veel gedoe als je later weer naar NL gaat en dan weer naar DE, door de network steering van KPN blijft je telefoon dan gedurende zeer lange tijd (10min+) geen netwerk, ook als de telefoon dan weer op automatisch staat.

Groot voordeel op O2 is dat VoLTE daar werkt, daardoor heeft het voor mij nu de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:22:
Op de valreep voor het einde van het jaar plaatst KPN nog een update in het Antenneregister. Ze blijven mooi bezig om de gaten op te vullen. De ombouwlijstjes van @ikbenjoeri worden aardig kort, dus er zal in de komende paar weken niet veel gebeuren.

https://antennekaart.nl/k...be-4838-8503-977e14a1de33
KPN heeft trouwens weer een update geplaatst, wellicht is deze wel heel klein maar ik zag wat veranderingen. Lijkt erop dat de KPN-centrale in Heerlen eindelijk een keer is omgebouwd bijv. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Laatst online: 14-07 23:00
dutchnltweaker schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:51:

Ik denk dat je versterkt op O2 wordt gezet omdat je met hun ook VoLTE hebt.

De laatste keer dat ik in Duitsland was kwam ik automatisch op Telekom terecht, maar 9 van de 10 keer is dat O2.

Let wel dat O2 op dit moment serieus aan de weg timmert omdat ze op dit moment in overtreding zijn op hun licentie. Ze zijn dus nu de 4G uitrol serieus aan het versnellen. Ik zelf merk dat op lange ritten O2 meer dan prima is geworden.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:59:
[...]

KPN heeft trouwens weer een update geplaatst, wellicht is deze wel heel klein maar ik zag wat veranderingen. Lijkt erop dat de KPN-centrale in Heerlen eindelijk een keer is omgebouwd bijv. :+
Wanneer? Antenneregister scan van vanmorgen (net nog even opnieuw gedraaid) geeft 0 veranderingen. Zelfs geen straalverbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorcerer8472 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:24:
[...]

Dit is al maandenlang zo is mijn ervaring. Handmatig een ander netwerk kiezen met iPhone geeft ontzettend veel gedoe als je later weer naar NL gaat en dan weer naar DE, door de network steering van KPN blijft je telefoon dan gedurende zeer lange tijd (10min+) geen netwerk, ook als de telefoon dan weer op automatisch staat.

Groot voordeel op O2 is dat VoLTE daar werkt, daardoor heeft het voor mij nu de voorkeur.
Dat is wel mooi ja, helaas alleen geen toegang tot 5G tot hoeverre o2 dat aanbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jassy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:05:
[...]

Ik denk dat je versterkt op O2 wordt gezet omdat je met hun ook VoLTE hebt.

De laatste keer dat ik in Duitsland was kwam ik automatisch op Telekom terecht, maar 9 van de 10 keer is dat O2.

Let wel dat O2 op dit moment serieus aan de weg timmert omdat ze op dit moment in overtreding zijn op hun licentie. Ze zijn dus nu de 4G uitrol serieus aan het versnellen. Ik zelf merk dat op lange ritten O2 meer dan prima is geworden.
Dat laatste klopt zeker, het is echt veel beter geworden dan 2 jaar geleden. Dat merk je ook echt, wel jammer dat je met o2 geen toegang hebt tot 5g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Wanneer? Antenneregister scan van vanmorgen (net nog even opnieuw gedraaid) geeft 0 veranderingen. Zelfs geen straalverbindingen.
6411LM geeft op het AR een ander vermogensniveau weer dan op antennekaart iig. Da's het enige dat ik heb gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:05:
[...]

6411LM geeft op het AR een ander vermogensniveau weer dan op antennekaart iig. Da's het enige dat ik heb gezien.
Ah ja, hij maakt geen mutatie op een locatie als alleen een vermogen is veranderd. Dit omdat de vermogens eigenlijk niet heel veel zeggen, en soms zonder duidelijke reden nog wel eens willen veranderen. Zendvermogens worden daarnaast wel gebruikt om bij KPN de vendor detectie te doen, en als daar een verschil in is ontdekt wordt er wél een mutatie gemaakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Hier het onderhoudslijst voor week 2
In deze week worden alleen 3G sites vernieuwd.

https://antennekaart.nl/k...om=9&kpn-modernization=77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-07 20:42
Roy Tollenaar schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:01:
[...]

Denk dat ze op een andere locatie staan als de hoogspanningsmasten, haal op ruim een km afstand binnen namelijk nog 300+mbps
[Afbeelding]
Dat lijkt me normaal. Sterker nog, hoe dichter bij de mast, hoe slechter de dekking (umbrella effect)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Ik heb de KPN Roaming lijst weer bijgewerkt. Bedankt voor jullie input _/-\o_

Wat opmerkelijk is dat ik een melding heb gekregen dat roamen op Movistar en Orange in Spanje niet meer mogelijk is. Zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen?

Sheet: https://docs.google.com/s...pex135lk/edit?usp=sharing

[ Voor 5% gewijzigd door ikbenjoeri op 09-01-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:43

ep667

It doesn't hurt to help

ikbenjoeri schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:19:
Wat opmerkelijk is dat ik een melding heb gekregen dat roamen op Movistar en Orange in Spanje niet meer mogelijk is.
Dat lijkt me toch erg sterk, want dat waren de twee prioriteitspartners van KPN in Spanje. Standaard Orange en als alternatief Movistar, beide netwerken ondersteunen sinds vorig jaar ook 5G.

Yoigo heb ik persoonlijk nooit gezien, logisch want dat is een netwerk met zeer beperkte dekking en weinig capaciteit. De kans dat KPN op zo’n beperkt netwerk relent in een vakantieland als Spanje lijkt me klein.

Uitgesloten is het natuurlijk niet, nieuw jaar en dus nieuwe afspraken maar dat er dan bijvoorbeeld geen alternatief als Vodafone is bijgezet? Klinkt eerder als een storing en één bron is géén bron.

Wel is het voor onafhankelijke telecomproviders steeds moeilijker om afspraken te maken omdat de grote partijen in Europa (Telekom, BT, Orange, Telefonica) standaard samenwerken en Vodafone in veel landen actief is. Dus je moet altijd tussen een bestaande alliantie komen. Maar dan nog lijkt de kans me erg Klein. Benieuwd of mensen dit kunnen bevestigen.

EP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat opmerkelijk is dat ik een melding heb gekregen dat roamen op Movistar en Orange in Spanje niet meer mogelijk is. Zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen?

Er staat O2 5G roaming in Duitsland, maar met een 5G toestel hebben we Max 4G gehaald in Duitsland afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik zit maandag in Berlijn, zal dan ook eens de netwerken aflopen in een dood momentje.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Met O2 en Vodafone kun je (of kon je een maand terug) gewoon 5G roaming gebruiken in Duitsland. Het heeft natuurlijk altijd te maken met dekking, die is bij O2 nog steeds niet geweldig.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Enige wat mij opvalt als ik naar Duitsland ga (best vaak), is dat het echt lang duurt voordat hij overschakelt op een Duits netwerk. Bij Vodafone was dat altijd binnen een paar seconden, bij KPN duurt dit soms wel 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ep667 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:27:
Met O2 en Vodafone kun je (of kon je een maand terug) gewoon 5G roaming gebruiken in Duitsland. Het heeft natuurlijk altijd te maken met dekking, die is bij O2 nog steeds niet geweldig.
Dat zou misschien kunnen 5G bij O2 heb ik niet kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArcticWolf schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:29:
Enige wat mij opvalt als ik naar Duitsland ga (best vaak), is dat het echt lang duurt voordat hij overschakelt op een Duits netwerk. Bij Vodafone was dat altijd binnen een paar seconden, bij KPN duurt dit soms wel 10 minuten.
Hier dat probleem niet? Maar ik snap wat je bedoelt, Vodafone is hier uniek in volgens mij. Toen ik Vodafone had en de grens overging was de overgang naadloos en snel. Andere providers niet, ben benieuwd wat voor techniek dit voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Hier dat probleem niet? Maar ik snap wat je bedoelt, Vodafone is hier uniek in volgens mij. Toen ik Vodafone had en de grens overging was de overgang naadloos en snel. Andere providers niet, ben benieuwd wat voor techniek dit voor elkaar krijgt.
Op Lanzarote afgelopen zomer ging het wel heel snel vanuit vliegtuig modes naar het Spaanse netwerk. Maar je kan wel gelijk hebben dat Vodafone hier wat speciaals voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
dutchnltweaker schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Er staat O2 5G roaming in Duitsland, maar met een 5G toestel hebben we Max 4G gehaald in Duitsland afgelopen week.
Zelf heb ik 5G gehad in Duitsland met O2. Over 2 weken weer in Duitsland zal het dan weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikbenjoeri schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Zelf heb ik 5G gehad in Duitsland met O2. Over 2 weken weer in Duitsland zal het dan weer testen.
Vreemd volgens https://www.o2online.de/netz/ zou er 5G zijn in Düsseldorf, maar op het desbetreffende 5G toestel was er alleen max 4G aanwezig met KPN. Geen enkele keer 5G gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:55
Ik weet niet tot hoeverre het relevant is, maar met mijn Simyo sim ben ik de laatste weken verschillende keren in Duitsland geweest, o.a. Aachen, Keulen, München en Berlijn en kon alleen maar op Telekom 5G roamen.
Voor Oostenrijk klopt de lijst voor mij wel, alleen 5G op A1 en Three. Met mijn T-Mobile sim andersom, alleen 5G op Magenta-T en niet eens 4G op de rest.
In Tsjechië geen provider 5G. Met mijn T-Mobile sim op T-Mobile CZ wel, maar ik kreeg nooit een band toegewezen op 5G volgens NetMonster. Dus beetje twijfelachtig of dat dan wel 5G was.

Ik weet niet of Simyo dezelfde roamingafspraken heeft als KPN, maar ik kan me voorstellen van wel aangezien je in Nederland met Simyo geen 5G hebt maar wel in het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
vandeven66 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:30:
Ik weet niet tot hoeverre het relevant is, maar met mijn Simyo sim ben ik de laatste weken verschillende keren in Duitsland geweest, o.a. Aachen, Keulen, München en Berlijn en kon alleen maar op Telekom 5G roamen.
Voor Oostenrijk klopt de lijst voor mij wel, alleen 5G op A1 en Three. Met mijn T-Mobile sim andersom, alleen 5G op Magenta-T en niet eens 4G op de rest.
In Tsjechië geen provider 5G. Met mijn T-Mobile sim op T-Mobile CZ wel, maar ik kreeg nooit een band toegewezen op 5G volgens NetMonster. Dus beetje twijfelachtig of dat dan wel 5G was.

Ik weet niet of Simyo dezelfde roamingafspraken heeft als KPN, maar ik kan me voorstellen van wel aangezien je in Nederland met Simyo geen 5G hebt maar wel in het buitenland.
Per abonnement en label verschilt op welke netwerken je mag roamen. KPN hanteert niet voor elke label en abonnement een lijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

dutchnltweaker schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Vreemd volgens https://www.o2online.de/netz/ zou er 5G zijn in Düsseldorf, maar op het desbetreffende 5G toestel was er alleen max 4G aanwezig met KPN. Geen enkele keer 5G gezien.
Wat ik wel merk is dat roamingpartners toch vaak roamende toestellen nog van 5G afsturen als het wat drukker is. Dat overkomt me ook in België (waar je op Orange en Base 5G hebt) nog vaak. Dus misschien was dat gewoon de reden.

Natuurlijk kan ook hier de overeenkomst voor 5G roamen opgezegd zijn, maar dat zou ook weer apart zijn omdat O2 echt al de primaire partner is sinds de verkoop van E-PLUS.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
ep667 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Wat ik wel merk is dat roamingpartners toch vaak roamende toestellen nog van 5G afsturen als het wat drukker is. Dat overkomt me ook in België (waar je op Orange en Base 5G hebt) nog vaak. Dus misschien was dat gewoon de reden.

Natuurlijk kan ook hier de overeenkomst voor 5G roamen opgezegd zijn, maar dat zou ook weer apart zijn omdat O2 echt al de primaire partner is sinds de verkoop van E-PLUS.
Op 4G is er meer capaciteit dan op 5G al heb ik mij niet verdiept in de 5G referenties. Maar in Nederland gebeurd dat ook als netwerk erg druk is wordt 5G minder gebruikt. En niet te vergeten eigen klanten gaan voor op de roaming klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandeven66 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:30:
Zelfs als je een data-only sim hebt bij KPN krijg je andere toestemmingen/prio's. Dus ik kan me goed voorstellen dat je echt KPN moet hebben voor een premium ervaring en dus betere dekking in het buitenland.

Verder kan het zo zijn dat men steering-of-roaming toepast wat betekent dat de provider voor je kiest en als je iets anders wil je tot 3 keer (of vaker) opnieuw moet proberen om een specifiek netwerk op te komen.

De steering-of-roaming binnen de EU lijkt vele malen sterker te zijn dan buiten de EU is mijn ervaring met zowel KPN als Vodafone trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heb nog even een wijziging ingestuurd: Verizon doet het nu ook bij KPN in de VS namelijk. Sinds begin november ongeveer. Met 5G én VoLTE. Dus nu 3 providers die je in de VS kunt gebruiken met KPN. Heb mmWave helaas niet kunnen testen op Verizon. Bij AT&T en T-Mobile USA is 5G (nog) niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikbenjoeri schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Op 4G is er meer capaciteit dan op 5G al heb ik mij niet verdiept in de 5G referenties. Maar in Nederland gebeurd dat ook als netwerk erg druk is wordt 5G minder gebruikt. En niet te vergeten eigen klanten gaan voor op de roaming klanten.
Ik weet niet of dat laatste klopt, die geruchten waren er 10 jaar terug en die herriner ik me nog wel. Het gebeurde toen wel meen ik, ook uit eigen ervaring maar tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Ik had afgelopen zaterdag gewoon constant 5G in Düsseldorf (Motorola Edge 30 Fusion). Weet alleen even niet met welke provider ik daar verbonden was (Vodafone geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
[...]

Sins 1 januari al 4 keer bij de buren geweest, altijd 5G (selecteer zelf altijd het T-mobile netwerk) zowel op een iPhone 13 als 12 mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patjepat83
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-01 10:45
Ik ben op het moment in Winterberg. Ik heb 5G en VoLTE op het O2 netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eg7onZ680jCqPlpHAJNu1tQdxLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoTlCGISXWFYOYqIVY7R3ZZ4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door patjepat83 op 11-01-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
patjepat83 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:38:
Ik ben op het moment in Winterberg. Ik heb 5G op het O2 netwerk. Jammer dat VoLTE nog niet werkt op O2, maar wel op Telekom.de

[Afbeelding]
VoLTE werkt op O2 juist wel en niet op Telekom....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patjepat83
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-01 10:45
Jassy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:54:
[...]

VoLTE werkt op O2 juist wel en niet op Telekom....?
Klopt, ik zat fout. Heb het aangepast 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patjepat83 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:38:
Ik ben op het moment in Winterberg. Ik heb 5G en VoLTE op het O2 netwerk.

[Afbeelding]
Vreemd, hier dus max 4G gehad op O2. 3 weken terug en vorige week :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Laatst online: 22:16
dutchnltweaker schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Ja ik ben ook benieuwd naar wat voor techniek Vodafone hier voor gebruikt. Ik merk namelijk ook met mijn Vodafone sim dat overschakelen naar Vodafone.de binnen enkele seconden gebeurd.

Bij KPN met de sim van mijn vriendin toonde die namelijk enkele minuten ‘Geen Service’, voordat die op O2 overschakelde. We hebben allebei een iPhone 13 Pro

Ik kan mij herinneren dat er vroeger ook een techniek was dat telefoongesprekken ook ‘seamless’ overschakelde als je Duitsland in reed, dat was volgens mij voor het 4G tijdperk, en weet niet of dat met Vodafone of T-Mobile was en of dat überhaupt nog steeds werkt.

Misschien dat @jk-5 of @Sorcerer8472 hier iets meer over weet? :)

[ Voor 5% gewijzigd door AlesT op 12-01-2023 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:44
AlesT schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:42:
[...]

Ja ik ben ook benieuwd naar wat voor techniek Vodafone hier voor gebruikt. Ik merk namelijk ook met mijn Vodafone sim dat overschakelen naar Vodafone.de binnen enkele seconden gebeurd.

Bij KPN met de sim van mijn vriendin toonde die namelijk enkele minuten ‘Geen Service’, voordat die op O2 overschakelde. We hebben allebei een iPhone 13 Pro

Ik kan mij herinneren dat er vroeger ook een techniek was dat telefoongesprekken ook ‘seamless’ overschakelde als je Duitsland in reed, dat was volgens mij voor het 4G tijdperk, en weet niet of dat met Vodafone of T-Mobile was en of dat überhaupt nog steeds werkt.

Misschien dat @jk-5 of @Sorcerer8472 hier iets meer over weet? :)
Nog vrij recent eigenlijk. En het was Vodafone.

nieuws: Vodafone maakt grensoverschrijdend bellen mogelijk tussen Nederland e...

Een nadeel. 3G is tegenwoordig uit. En of het over 4G werkt is dus de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
krakendmodem schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Nog vrij recent eigenlijk. En het was Vodafone.

nieuws: Vodafone maakt grensoverschrijdend bellen mogelijk tussen Nederland e...

Een nadeel. 3G is tegenwoordig uit. En of het over 4G werkt is dus de vraag.
T-Mobile NL deed dat ook met Telekom.de, seamless roaming over de grens. Geen idee of het nog werkt. Weet ook niet of het samenhangt met de soepele manier van netwerk switchen.

Als ik iig handmatig O2 selecteer en de telefoon weer op automatisch zet, dan springt hij bij mij ook vrijwel meteen over. Het lijkt erop dat de manier waarop KPN probeert te sturen niet zo lekker past bij de iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:43:
[...]

T-Mobile NL deed dat ook met Telekom.de, seamless roaming over de grens. Geen idee of het nog werkt. Weet ook niet of het samenhangt met de soepele manier van netwerk switchen.

Als ik iig handmatig O2 selecteer en de telefoon weer op automatisch zet, dan springt hij bij mij ook vrijwel meteen over. Het lijkt erop dat de manier waarop KPN probeert te sturen niet zo lekker past bij de iPhone.
Met mijn Samsung S10 duurt het ook een eeuwigheid voordat ik op het buitenlandse netwerk kom met KPN. Het toestel blijft eeuwig lang op een onbruikbaar 2G signaal hangen, echt heel irritant. Het lijkt mij dus meer een KPN dingetje dan een toesteldingetje.

Ik heb wel eens meegemaakt dat, ondanks dat ik 45 minuten door Duitsland reed, het toestel maar bleef hangen op zeer zwakke restsignalen uit Nederland en ik dus geen bruikbare verbinding had. Dit terwijl de Duitse netwerken gewoon dekking hebben. Met TM en VF heb ik dit nooit meegemaakt, die wisselen vlot naar de buitenlandse roaming partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Ja het lijkt erop dat VF en TM hun sites aan de grensgebieden zo hebben afgesteld dat je er sneller vanaf ‘geschopt’ wordt en wordt toegelaten op het roaming netwerk, als het signaal zwakker wordt. Wellicht ook nog in combinatie met bepaalde signaling interconnect tussen de NL en DE netwerken, iets wat voor VF natuurlijk het meest makkelijke kan (zijn immers zusterbedrijven) en TM tot voor kort ook (of misschien nog steeds, het lijkt me niet dat al die koppelingen er direct uit gesloopt zijn na de verkoop aan WP/AP).
Dat is voor KPN als ‘onafhankelijke’ provider misschien wat lastiger om goed afgestelde roaming connecties te maken, zoals in een paar posts hierboven al werd genoemd.

Blijft wel nog een beetje gissen van mijn kant, dus ik ben heel erg benieuwd of iemand hier meer weet wat voor soort technieken Vodafone & T-Mobile gebruiken voor deze ‘seamless’ roaming en ‘signalling’ tussen NL & DE, (en eventueel ook met BE?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Overschakelen naar T-Mobile roaming in België (en terug) duurt zo mogelijk even lang als bij KPN (soms zelfs langer). Lijkt dus echt dat twee netwerken hiervoor samen moeten werken, wat wel lukt als die dezelfde eigenaar hebben (of kortgeleden hadden) maar blijkbaar minder interessant is als dat niet zo is.

KPN lijkt heel erg te sturen op zolang mogelijk een signaal vasthouden, maar dat merk ik ook op de terugweg. Ook dan blijf ik lang op een roaming netwerk hangen, dus kan ook aan mijn telefoon liggen.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:23

WCA

AlesT schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:21:
Ja het lijkt erop dat VF en TM hun sites aan de grensgebieden zo hebben afgesteld dat je er sneller vanaf ‘geschopt’ wordt en wordt toegelaten op het roaming netwerk, als het signaal zwakker wordt. Wellicht ook nog in combinatie met bepaalde signaling interconnect tussen de NL en DE netwerken, iets wat voor VF natuurlijk het meest makkelijke kan (zijn immers zusterbedrijven) en TM tot voor kort ook (of misschien nog steeds, het lijkt me niet dat al die koppelingen er direct uit gesloopt zijn na de verkoop aan WP/AP).
Dat is voor KPN als ‘onafhankelijke’ provider misschien wat lastiger om goed afgestelde roaming connecties te maken, zoals in een paar posts hierboven al werd genoemd.

Blijft wel nog een beetje gissen van mijn kant, dus ik ben heel erg benieuwd of iemand hier meer weet wat voor soort technieken Vodafone & T-Mobile gebruiken voor deze ‘seamless’ roaming en ‘signalling’ tussen NL & DE, (en eventueel ook met BE?)
Ik heb juist het tegenovergestelde.

Ik heb een sim van Tmobile voor werk en KPN voor prive, maar de tmobile sim blijft zo lang plakken aan Nederland dat zelfs al heb ik helemaal niks meer, dat het nog steeds een minuut of 5-6 duurt voordat ik ga roamen. KPN wisselt wel netjes

(Pixel 7 Pro)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Zoals ik hier lees kan het dus ook heel erg goed te maken hebben met het type telefoon en het modem/modemfirmware, al kan een provider natuurlijk heel veel sleutelen hieraan, zoals bij een iPhone met de ‘carrier profiles’ best veel in te stellen is naar voorkeur van de provider, volgens mij onder andere ook hoe lang de telefoon het signaal moet ‘vasthouden’ totdat ie naar 3G/2G schakelt of dus een ander (roaming)netwerk.

Maar ik ben nog steeds benieuwd of dit toch meer iets is wat de providers in hun netwerk kunnen regelen of dat het meer de telefoon/modemfirmware is, die dit soort opmerklijke praktijken (zoals minutenlang ‘geen service’) laat zien, zoals ik door jullie hierboven lees. :)

[ Voor 3% gewijzigd door AlesT op 13-01-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Ja, het kan ook heel goed zijn dat dit iets is dat in de modem van de telefoon zit. Ik heb zelf een iPhone (zakelijk) én Samsung met KPN, mijn partner heeft een Samsung met T-Mobile. Die laatste twee laten een vergelijkbaar gedrag zien en houden het netwerk waar ze opzitten lang vast. Op beide netwerken en onafhankelijk van het netwerk waar ze naartoe gaan.

Die Samsung-telefoons gedragen zich ook weer niet helemaal hetzelfde, maar eentje is Exynos en een andere Snapdragon dus dat verklaart het.

Bij de iPhone lijkt het redelijk neutraal te zijn overigens, de ene keer schakelt die sneller over dan de andere maar het gedrag dat die eeuwig blijft hangen merk ik daar niet. Wel is die iets trouwer aan de voorkeursnetwerken van KPN dan de Samsung. Zo blijft die in België met minimaal signaal op BASE hangen, terwijl de Samsung al lang op Orange zit.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jassy schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Met mijn Samsung S10 duurt het ook een eeuwigheid voordat ik op het buitenlandse netwerk kom met KPN. Het toestel blijft eeuwig lang op een onbruikbaar 2G signaal hangen, echt heel irritant. Het lijkt mij dus meer een KPN dingetje dan een toesteldingetje.

Ik heb wel eens meegemaakt dat, ondanks dat ik 45 minuten door Duitsland reed, het toestel maar bleef hangen op zeer zwakke restsignalen uit Nederland en ik dus geen bruikbare verbinding had. Dit terwijl de Duitse netwerken gewoon dekking hebben. Met TM en VF heb ik dit nooit meegemaakt, die wisselen vlot naar de buitenlandse roaming partner.
Dit is niet wat er bij mij gebeurt: ik heb gewoon echt nul signaal langere tijd.

Het probleem van lang op KPN 2G blijven hangen ken ik ook, maar dit had ik ook bij Vodafone NL bij het Duitsland in rijden. Er zijn plekken waar je idd lang parallel aan de grens blijft rijden en daar is het probleem nadrukkelijker aanwezig.

Binnen de EU lijkt het probleem ook bij vliegreizen aanwezig te zijn: kom je aan op je bestemming, dan duurt het lange tijd voordat je een netwerk hebt. Buiten de EU wel instant aanmelden :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Hier het onderhoudslijst voor week 3

Deze week worden er 3 sites bijgewerkt 1x 2G en 1x 3G maar de andere is niet zichtbaar daar kom ik nog op terug.

https://antennekaart.nl/k...om=9&kpn-modernization=78

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ikbenjoeri schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:23:
Hier het onderhoudslijst voor week 3

Deze week worden er 3 sites bijgewerkt 1x 2G en 1x 3G maar de andere is niet zichtbaar daar kom ik nog op terug.

https://antennekaart.nl/k...om=9&kpn-modernization=78
Die 2G-locatie is ook bijzonder hoor! Was even zoeken op Streetview voordat ik die rondstraler zag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Die 2G-locatie is ook bijzonder hoor! Was even zoeken op Streetview voordat ik die rondstraler zag :)
Zou dat hem echt zijn? Ik zag hem ook en matcht wel dat het maar om 1 sector gaat, maar die lijkt wel op een huis te staan joh.

Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van die site. Hij zal wel belangrijk zijn als hij nog actief is, maar hoe ga je zoiets ombouwen?

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
dutchnltweaker schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:32:
[...]

Vreemd, hier dus max 4G gehad op O2. 3 weken terug en vorige week :? .
Net even in Kleve geweest, en alle netwerken getest. Op o2 Max 4G en lage snelheid, op Vodafone 5G met hoge snelheid (200+) en Telekom hetzelfde als Vodafone. Heb volte niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roy Tollenaar schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Net even in Kleve geweest, en alle netwerken getest. Op o2 Max 4G en lage snelheid, op Vodafone 5G met hoge snelheid (200+) en Telekom hetzelfde als Vodafone. Heb volte niet getest.
Dit dus, waarom hebben andere wel 5G en andere weer max 4G?
Pagina: 1 ... 33 ... 50 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie