Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Ik denk even out of the box hier en zie in de toekomst abonnementen met X aantal eSIM's en X Tb data.
Dan zal het concept gezinsabonnement er heel anders uit komen te zien. Een eSIM voor de auto, de elektrische fiets, tablet en laptop en een paar telefoons. Indien nodig een 06nr toekennen.

Als KPN 4G of DSS gaat doen op b32 dan hebben mensen met een 5G toestel eindelijk kans op indoor 5G dekking. N28 doet weinig voor mij momenteel. Enkel buiten de deur als ik aanhaak op n3 (1800 MHz) komt N28 er bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
trankilo schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:44:
Ik denk even out of the box hier en zie in de toekomst abonnementen met X aantal eSIM's en X Tb data.
Dan zal het concept gezinsabonnement er heel anders uit komen te zien. Een eSIM voor de auto, de elektrische fiets, tablet en laptop en een paar telefoons. Indien nodig een 06nr toekennen.

Als KPN 4G of DSS gaat doen op b32 dan hebben mensen met een 5G toestel eindelijk kans op indoor 5G dekking. N28 doet weinig voor mij momenteel. Enkel buiten de deur als ik aanhaak op n3 (1800 MHz) komt N28 er bij.
B32 is downlink only, en wordt door moderne telefoons alleen voor 4G gebruikt, dus dat helpt ook niet. Er is geen andere oplossing voor indoor 5G behalve SA 5G op band 28. Het zou nog beter zijn als alle banden onder de 3.5 GHz DSS zouden gebruiken gezien de waarschijnlijk moeilijk voorspelbare verhoudingen in telefoons, bijvoorbeeld op drukke locaties; ben je overal veel 5G aan het uitrollen en is er ineens een druk evenement met veel meer 4G-gebruikers dan ben je zuur met je capaciteit en hebben 4G-gebruikers problemen.

Het lijkt er echter op dat KPN langzaam toch meer DSS zal gaan gebruiken gezien ze dat nu al doen op allerlei indoor locaties (zie eerdere posts van @jk-5). Men moet dan wel kiezen voor de gebruikerservaring en niet voor het tonen van 5G-logootjes in telefoons.

Band 32 heeft men mogelijk nog uit staan omdat het nog niet nodig is; er lijkt vrij veel overcapaciteit te zijn bij KPN hoewel bij uitzondering de locatie op Neude in Utrecht qua snelheid wel tegenvalt voor een omgebouwde locatie. Maar goed, op andere locaties is de snelheid overdag zo hoog dat ik het niet eens raar zou vinden als ze zelfs ook band 7 uit zouden schakelen, beetje zonde om 1000en kWh per locatie per jaar op te stoken voor capaciteit die toch niet benut wordt.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:10
Sorcerer8472 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:32:
[...]

Band 32 heeft men mogelijk nog uit staan omdat het nog niet nodig is; er lijkt vrij veel overcapaciteit te zijn bij KPN hoewel bij uitzondering de locatie op Neude in Utrecht qua snelheid wel tegenvalt voor een omgebouwde locatie. Maar goed, op andere locaties is de snelheid overdag zo hoog dat ik het niet eens raar zou vinden als ze zelfs ook band 7 uit zouden schakelen, beetje zonde om 1000en kWh per locatie per jaar op te stoken voor capaciteit die toch niet benut wordt.
Ik meen zelfs gelezen/gehoord te hebben dat b7 uitgaat in de nacht op Huawei. Maar ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:35:
[...]

Ik meen zelfs gelezen/gehoord te hebben dat b7 uitgaat in de nacht op Huawei. Maar ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb
In mijn ervaring is dat niet zo, en da's op een plek waarmee ik in de nacht 400+ Mbps haal op een SGS9 (veel sneller dan dat kan niet), dus niet druk ofzo. Kan echter natuurlijk zijn dat het een uitzondering is.

Was vroeger wel zo toen het nog Ericsson was trouwens!

[ Voor 5% gewijzigd door Sorcerer8472 op 28-09-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsert
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-12-2022
Mijn vraag is misschien een beetje offtopic (is wat algemener dan alleen KPN), maar aangezien ik zie dat er vrij veel technische kennis in dit topic aanwezig is, stel ik hem hier toch maar. Ik heb via google proberen een antwoord te vinden, maar kon er weinig over vinden.

Ik had laatst een discussie met een kennis over gsm frequentiegebruik in de grens regio's (bijv. Nederland, Duitsland, Belgie). Is het zo dat operators elkaar in de grensregio's storen door het gebruik van dezelfde frequentie? In die zin elkaar wegdrukken waar er overlap is? Of wordt er rekening gehouden met overlap en gebruikt men net andere frequenties?

De aanleiding is dat ik vaak vlakbij Duitsland nog wel verbinding heb met KPN (3 streepjes), maar nog amper data kan vertsturen. Als ik handmatig overschakel naar een duitse operator werkt het wel

[ Voor 14% gewijzigd door 1nsert op 28-09-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
1nsert schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:53:
Mijn vraag is misschien een beetje offtopic (is wat algemener dan alleen KPN), maar aangezien ik zie dat er vrij veel technische kennis in dit topic aanwezig is, stel ik hem hier toch maar. Ik heb via google proberen een antwoord te vinden, maar kon er weinig over vinden.

Ik had laatst een discussie met een kennis over gsm frequentiegebruik in de grens regio's (bijv. Nederland, Duitsland, Belgie). Is het zo dat operators elkaar in de grensregio's storen door het gebruik van dezelfde frequentie? In die zin elkaar wegdrukken waar er overlap is? Of wordt er rekening gehouden met overlap en gebruikt men net andere frequenties?

De aanleiding is dat ik vaak vlakbij Duitsland nog wel verbinding heb met KPN (3 streepjes), maar nog amper data kan vertsturen. Als ik handmatig overschakel naar een duitse operator werkt het wel
Wat ik uit dit en dit artikel opmaak is dat operators niet alle frequenties kunnen inzetten en op lager zendvermogen moeten opereren (dus slechtere ontvangst) in de grensregio's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:10

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

1nsert schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:53:

Bij GSM was dit heel belangrijk omdat signalen in principe gelijk zijn. Bij UMTS en LTE is dit minder belangrijk omdat signaal gecodeerd word maar het heeft nog wel invloed. Als je van twee kanten recht tegen elkaar staat de stralen krijg je last van verstoringen. Binnen een netwerk probeer je dat zoveel mogelijk te voorkomen en ook aan de grens zal je dat proberen te voorkomen.

Jouw 3 streepjes zeggen iets over de sterkte van het signaal (RSRP) maar niet over de kwaliteit van het signaal (RSRQ). Je kan een sterk signaal hebben met een belabberde kwaliteit en dan komt er vrijwel geen data door heen. Een zwak signaal van goede kwaliteit kan soms een hogere datasnelheid leveren.

Dat is waarschijnlijk wat je ervaart. Als je bijv met een signaalsterkte app als bijv G-Nettrack mee zou kijken zou je dat verschil kunnen waarnemen.

Daarnaast heb je nog andere factoren die de doorvoersnelheid kunnen beïnvloeden.
Hieronder een tabel met de waardes van de verschillende factoren en hun noveau's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFeSg7TUDWFy575Uh-rY2EuPMuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unsxdtFxc24fz5NwPYgHGALt.png?f=fotoalbum_large

Antenne en masten malloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aanvulling daarop: volgens mij zei iemand hier ook dat in de grensstreek de physical resource blocks worden verdeeld om zo elkaar niet te veel te storen.

En trouwens nog iets, ik zie dat @jk-5 weer een nieuwe update heeft geplaatst van antennekaart. Het mysterie van de andere LTE1800-frequentie op de Noordzee lijkt opgelost: op die plekken wordt ook GSM1800 ingezet (wellicht om niet te storen op GSM900 inland in o.a. het Verenigd Koninkrijk). Dus vandaar verschoven frequentie.

Ook lijkt het erop dat er nu 5G van KPN in iedere provincie te ontvangen is. Echter verder nog geen band 28 of 32 LTE. Met deze banden erbij in 4G (DSS) modus zou de 4G++ snelheid zoals KPN het noemt tot tegen de 850 Mbps in ideale omstandigheden op de nieuwste telefoons (Galaxy S20 e.d.).

Weet iemand trouwens wanneer de stoelendans op 2100 MHz gepland staat? Dat kan ook een moment zijn van veranderingen voor KPN; bijv. 3G op band 1 uitschakelen (behalve indoor locaties?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:35:
Aanvulling daarop: volgens mij zei iemand hier ook dat in de grensstreek de physical resource blocks worden verdeeld om zo elkaar niet te veel te storen.
Het gaat dan specifiek om het verdelen van de physical cell IDs, of de Primary scrambling code in 3G. Omdat 3G en 4G allebei gecodeerde technieken zijn kun je het alleen decoden als je die nummers weet, en worden signalen met een andere code automatisch als ruis gezien. Dat is ook de reden dat deze technieken zo goed kunnen omgaan met interferentie.
En trouwens nog iets, ik zie dat @jk-5 weer een nieuwe update heeft geplaatst van antennekaart. Het mysterie van de andere LTE1800-frequentie op de Noordzee lijkt opgelost: op die plekken wordt ook GSM1800 ingezet (wellicht om niet te storen op GSM900 inland in o.a. het Verenigd Koninkrijk). Dus vandaar verschoven frequentie.

Ook lijkt het erop dat er nu 5G van KPN in iedere provincie te ontvangen is. Echter verder nog geen band 28 of 32 LTE. Met deze banden erbij in 4G (DSS) modus zou de 4G++ snelheid zoals KPN het noemt tot tegen de 850 Mbps in ideale omstandigheden op de nieuwste telefoons (Galaxy S20 e.d.).
Met de huidige (hoge) banden op 4x4 mimo heb je al 1.27Gbps capaciteit. 1400MHz in 2T kan daar 146.85 Mbps aan toevoegen, b28 en b20 doen ook nog een kleine bijdrage
Weet iemand trouwens wanneer de stoelendans op 2100 MHz gepland staat? Dat kan ook een moment zijn van veranderingen voor KPN; bijv. 3G op band 1 uitschakelen (behalve indoor locaties?)
In principe gaan ze 3G pas uitzetten in 2022. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze nu al teruggaan naar 1 carrier op 900MHz, dus zal LTE b1 nog een tijdje 15MHz blijven. Maar dat zijn voor nu niet heel veel meer dan verwachtingen, zonder bevestigingen vanuit KPN.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:41:
[...]

Het gaat dan specifiek om het verdelen van de physical cell IDs, of de Primary scrambling code in 3G. Omdat 3G en 4G allebei gecodeerde technieken zijn kun je het alleen decoden als je die nummers weet, en worden signalen met een andere code automatisch als ruis gezien. Dat is ook de reden dat deze technieken zo goed kunnen omgaan met interferentie.
Dus het gaat niet om resource blocks maar (feitelijk) scrambling codes?
[...]
Met de huidige (hoge) banden op 4x4 mimo heb je al 1.27Gbps capaciteit. 1400MHz in 2T kan daar 146.85 Mbps aan toevoegen, b28 en b20 doen ook nog een kleine bijdrage
Benieuwd of we die snelheden nog gaan zien in speedtests hier, maar tot nu toe lijkt het op de helft te steken. Op mijn oudere S9 zou de snelheid wel moeten toenemen van de ruim 400 Mbps die bij mij nu het maximum lijkt te zijn iig ;)
In principe gaan ze 3G pas uitzetten in 2022. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze nu al teruggaan naar 1 carrier op 900MHz, dus zal LTE b1 nog een tijdje 15MHz blijven. Maar dat zijn voor nu niet heel veel meer dan verwachtingen, zonder bevestigingen vanuit KPN.
Aan de andere kant lijkt er nogal wat overcapaciteit te zijn op band 1 nu, mijn telefoon idlet op beide banden terwijl de signaalsterkte op band 1 uitstekend is en vergelijkbaar met die van band 8, dus het is niet zo dat je naar een hogere frequentie wordt geplaatst ivm capaciteit wat bij LTE wel gebeurt. Het zou mij niet verbazen als band 1 toch al uitgaat, aangezien we maar 16 maanden van de shutdown verwijderd zijn. Op de Noordzee is het ook niet helemaal voor niets dat er nu GSM is geactiveerd voor voice ipv UMTS denk ik. Kan ook aan efficiency liggen trouwens hoor, maar da's dan wel heel selectief en relatief klein qua besparing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:52:
[...]

Dus het gaat niet om resource blocks maar (feitelijk) scrambling codes?
Jup
Benieuwd of we die snelheden nog gaan zien in speedtests hier, maar tot nu toe lijkt het op de helft te steken. Op mijn oudere S9 zou de snelheid wel moeten toenemen van de ruim 400 Mbps die bij mij nu het maximum lijkt te zijn iig ;)

[...]

Aan de andere kant lijkt er nogal wat overcapaciteit te zijn op band 1 nu, mijn telefoon idlet op beide banden terwijl de signaalsterkte op band 1 uitstekend is en vergelijkbaar met die van band 8, dus het is niet zo dat je naar een hogere frequentie wordt geplaatst ivm capaciteit wat bij LTE wel gebeurt. Het zou mij niet verbazen als band 1 toch al uitgaat, aangezien we maar 16 maanden van de shutdown verwijderd zijn. Op de Noordzee is het ook niet helemaal voor niets dat er nu GSM is geactiveerd voor voice ipv UMTS denk ik. Kan ook aan efficiency liggen trouwens hoor, maar da's dan wel heel selectief en relatief klein qua besparing :)
Wat je beschrijft dat je primair voornamelijk op b3 hangt ipv b1 heeft een hele specifieke reden, namelijk pieksnelheid voor de upload. Die is op 20MHz b3 het grootste. Je ziet dat bij T-Mobile mooi als voorbeeld, want daar word je primair wel vrij snel naar b7 gezet, wat ook 20MHz is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, ik bedoelde dat op 3G er maar een erg zwakke voorkeur voor de hoge band is. Dat en snelle speedtests suggereert dat er toch vrij veel capaciteit over is op 3G, en dus mogelijkheden om nog een carrier uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
neeecht schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:23:
[...]

Ik ben benieuwd of dit betekent dat B32 - 1400 MHz aan gaat de komende dagen/weken.
Zo nee, dan kan het netwerk nog veel meer aan.

En zijn er al berichten over dual-eSIM telefoons? Of nog beter multi-eSIM telefoons?

Zou ideaal zijn in de toekomst, dat je gewoon bijvoorbeeld 10 abo's kunt inladen (2 tegelijk gebruiken prima) en bijvoorbeeld prepaid van vakantie landen ofzo er op hebt staan.
Of wat je ook kunt bedenken voor voordelen.
Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/1400mhz-2020-09-30-kpn.jpg

8)

• jk-5
Nice! Dat is inderdaad de KPN frequentieruimte. Wie claimt hem als eerste? Een screenshot of netmonster dumpje van de exacte earfcn en de bijbehorende cell id zou ik heel graag willen zien :)

jk-5 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:55:
[...]

Nice! Dat is inderdaad de KPN frequentieruimte. Wie claimt hem als eerste? Een screenshot of netmonster dumpje van de exacte earfcn en de bijbehorende cell id zou ik heel graag willen zien :)
Ik denk dat je richting Amsterdam moet rijden dan.
Dit is met de antenne buiten. Binnen was het signaal net te zien.
Maar vermoedelijk 1 oktober, of spoedig na een korte test, gaan alle Huawei masten aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wonderwout
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-08 23:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZ0Tb8-wJsNbxRyHrD5vYu0UuX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/65G9Yt0Bpg8RIN7d4XOgUUm3.jpg?f=user_large

• jk-5
Held! Weet je ook wat het cell id van het b32 sector is? Die staat op een van de volgende paginas. Voor b3 is hij 31/32/33 afhankelijk van welk sector je hebt

@wonderwout welke telefoon?
Geen 5CA zie ik.

• wonderwout
jk-5 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:51:
[...]

Held! Weet je ook wat het cell id van het b32 sector is? Die staat op een van de volgende paginas. Voor b3 is hij 31/32/33 afhankelijk van welk sector je hebt
NSG toont geen cellid van secundaire cellen, althans niet de gratis versie zo te zien

• jk-5
@neeecht @wonderwout gaat om deze site, in Den Haag dus: https://antennekaart.nl/k...736&zoom=18&providers=kpn

Is een type 3 Huawei site, dus met actieve antennes, met massive mimo, en met 4T 1400MHz. Bijzonder dat je geen b7 of b38 hebt, maar kan dat dat niet ondersteund is

• wonderwout
OnePlus 8 plus, helaas geen 5CA momenteel
@jk-5 wow, ontvangst goed dan hier :*)
Maar er staan sowieso meer sites aan.
We gaan het weer meemaken. Thanks!
In Utrecht nog geen band 32 erbij in de vaste mix die mijn S9 ontvangt. Ding zou 6CA moeten kunnen volgens GSMarena maar heb nog nooit ergens ter wereld meer dan 4CA gezien. Wellicht gaat dat nu dan toch binnenkort lukken ;)

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:05:
In Utrecht nog geen band 32 erbij in de vaste mix die mijn S9 ontvangt. Ding zou 6CA moeten kunnen volgens GSMarena maar heb nog nooit ergens ter wereld meer dan 4CA gezien. Wellicht gaat dat nu dan toch binnenkort lukken ;)
Ook niet in band lock b3+b32? Anders inderdaad even aanwachten. De sterkte bij @neeecht geeft inderdaad ook wel aan dat het nog niet overal aanstaat

@jk-5 https://antennekaart.nl/k...486&zoom=19&providers=kpn
Kan jij zien of deze site een van de eerste B7 sites was van KPN?

Ik weet het nog precies, was op een zondag avond/nacht.
Mijn internet viel weg en toen ging ik checken hoe en wat, en toen zag ik ineens B7.

Edit:
De edit van die site, 2019-11-27 zegt trouwens Huawei, dat lijkt niet te kloppen.
Want daarna weer Ericsson.

[ Voor 16% gewijzigd door neeecht op 30-09-2020 19:38 ]

• jk-5
neeecht schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:37:

Mijn internet viel weg en toen ging ik checken hoe en wat, en toen zag ik ineens B7.
Hmm, ik weet niet precies wat je bedoelt. Deze site is pas in Januari 2018 geplaatst en is later omgebouwd naar Huawei. Of deze vanaf het begin al b7 heeft gehad weet ik zo niet, in ieder geval was er wel b7 in maart 2019

@jk-5 ja, ik weet dus niet zeker hoe ver je terug kan zien.
Dit was volgens mij een van de eerste B7 sites, tenminste die ik had gezien.

En check nog de edit vorige bericht, je bent te snel. :)

• jk-5
neeecht schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:40:
@jk-5 ja, ik weet dus niet zeker hoe ver je terug kan zien.
Dit was volgens mij een van de eerste B7 sites, tenminste die ik had gezien.

En check nog de edit vorige bericht, je bent te snel. :)
Helaas heb ik geen verdere geschiedenis dan maart 2019, maar de sprong van Huawei naar ericsson naar Huwei is onterecht, hij is sinds de eerste omschakeling naar Huawei al omgebouwd. De latere sprong naar Ericsson zou er niet moeten zijn

@jk-5 http://x264.nl/dump/kpn_4...4816_Service_mode_RIL.jpg

Dit is wat ik terug kan vinden. Volgens mij vanaf die periode, geen serving cell id helaas. :)

Edit: Bovenstaande was niet van mij.

Dit was op mijn S7 Edge:
http://x264.nl/dump/Screenshot_20170910-005325.png

Toen begon B7 volgens mij. :)

[ Voor 29% gewijzigd door neeecht op 30-09-2020 19:48 ]

jk-5 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:07:
[...]

Ook niet in band lock b3+b32? Anders inderdaad even aanwachten. De sterkte bij @neeecht geeft inderdaad ook wel aan dat het nog niet overal aanstaat
Ja dat heb ik nog niet eerder gedaan, dat locken. Ik las ergens ook dat dat problematisch kan zijn voor je telefoon?

Hoe dan ook, ik neem aan dat het heel binnenkort te zien is als het het teststadium doorkomt. Heeft niet veel zin als KPN nog meer banden aanzet zonder ze in de praktijk te gebruiken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:40:
[...]

Ja dat heb ik nog niet eerder gedaan, dat locken. Ik las ergens ook dat dat problematisch kan zijn voor je telefoon?
Het enige nadeel is dat terwijl band lock aanstaat je in de meeste gevallen niet kan bellen. Wanneer je de lock weer uitzet is er niks aan de hand. Het enige wat die app doet is je doorsturen naar het ingebouwde menu in Samsung, dus hij doet zelf geen vage hacks wat mogelijk dingen kan slopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:10

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

neeecht schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:37:

Edit:
De edit van die site, 2019-11-27 zegt trouwens Huawei, dat lijkt niet te kloppen.
Want daarna weer Ericsson.
Ik heb even in de archieven van 4gmasten.nl gekeken, ik heb data tot eind maart 2016 en toen had KPN al 30 sites waar 2660 MHz op draaide. 28 sites die band 20 en band 7 deden en 2 sites op alleen band 7.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wonderwout
jk-5 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:58:
@neeecht @wonderwout gaat om deze site, in Den Haag dus: https://antennekaart.nl/k...736&zoom=18&providers=kpn

Is een type 3 Huawei site, dus met actieve antennes, met massive mimo, en met 4T 1400MHz. Bijzonder dat je geen b7 of b38 hebt, maar kan dat dat niet ondersteund is
Per default doet mijn OnePlus 8 plus een B38 4CA combinatie maar daarmee verliest hij 2CA uplink. :( Dus ik heb B38 gelockt op mijn telefoon voor snellere 2CA uplink. Hij doet nu standaard B20/B32/B3/B1 DL + 2CA UL. Maar geen B32/B3/B1/B7 combi, op KPN netwerk iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
wonderwout schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:38:
[...]

Per default doet mijn OnePlus 8 plus een B38 4CA combinatie maar daarmee verliest hij 2CA uplink. :( Dus ik heb B38 gelockt op mijn telefoon voor snellere 2CA uplink. Hij doet nu standaard B20/B32/B3/B1 DL + 2CA UL. Maar geen B32/B3/B1/B7 combi, op KPN netwerk iig.
KPN heeft toch helemaal geen 2CA Uplink...? Voor zover ik altijd begrepen heb doe je alleen 2CA Uplink bij CA met dezelfde band.. Dus bijvoorbeeld 2x B3 of 2x B1... 2x B3 heeft tot nu toe alleen T-Mobile live..

Ik leer altijd graag bij trouwens ;)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wonderwout
Jassy schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

KPN heeft toch helemaal geen 2CA Uplink...? Voor zover ik altijd begrepen heb doe je alleen 2CA Uplink bij CA met dezelfde band.. Dus bijvoorbeeld 2x B3 of 2x B1... 2x B3 heeft tot nu toe alleen T-Mobile live..

Ik leer altijd graag bij trouwens ;)
KPN heeft wel 2CA UL, alleen niet zoals TM en VF op naast elkaar gelegen carriers (intra band) maar interband wat veel minder toestellen ondersteunen. Hier wat plaatjes, de NSG app laat bij mij alleen niet zien welke 2 carriers het precies zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsky-sFyCtjWnDPish5u1RVMjig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y5x5jtTOsHpRHR1Sr6Z5kAVj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnIU9sHERZG1t_gw1cymJmaQTNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/APsVReLLthl4tQcXdmkpmuPn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand in Den Haag al een B32 CA screenshot kunnen maken met een Samsung S10 of S20?
Door naar *#0011# te bellen. En met de screenshot pijltjes naar beneden kun je er 1 screenshot van maken.

Deze site zou te proberen kunnen zijn:
https://antennekaart.nl/k...960&zoom=18&providers=kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb dan toch even band geforceerd maar nog niets te zien in Utrecht iig. Mijn S9 zou band 32 wel moeten ondersteunen, double-checked :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:17:
Heb dan toch even band geforceerd maar nog niets te zien in Utrecht iig. Mijn S9 zou band 32 wel moeten ondersteunen, double-checked :)
Heb je alleen b32 gedaan of 3+32? 32 is download-only, dus primair zul je hem nooit krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Heb je alleen b32 gedaan of 3+32? 32 is download-only, dus primair zul je hem nooit krijgen
Een paar combinaties met 32 erbij, tuurlijk niet 32 alleen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Een paar combinaties met 32 erbij, tuurlijk niet 32 alleen! :)
Gelukkig :).

Ik heb gisteren ook nog in Assen en Groningen geprobeerd, ook daar geen b32. Het zijn dus echt nog maar een paar gebieden.

Ik zag overigens op de dekkingskaart dat een dorp hier vlakbij ineens een gele vlek met 4G++ heeft. Daar stond vroeger alleen een 800MHz mastje. Daar moet nu dus ook een Huawei setup hangen, met 2600MHz

Schoonebeek, onderaan tegen de grens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4ERRqM4hCPz4B437k5760K2AZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P0PxTR2eWXdbrjmHTJmvABuj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nadat ik een tijdje terug lekker heb zitten ranten op KPN vanwege vooral het terugvallen op 3G en de indoor 4G-dekking even een update.

Hoewel ik nu fors minder op de weg ben ivm covid, val ik duidelijk minder vaak terug naar 3G. Dit heeft een duidelijke positieve invloed op de ervaring die ik heb als klant. Op een Huawei-locatie dichtbij waar ik woon had ik eerst problemen met 4G indoor, maar nu heeft men daar getweakt en is het qua kwaliteit vergelijkbaar met Vodafone. Heb het idee dat dat in de buurt van meer Huawei-locaties zo is (hogere vermogens? andere antenne-eigenschappen?) en ben dus nu tevredener met mijn KPN-ervaring dan voorheen.

Maar uiteraard zal ik kritisch blijven als ik weer rare dingen meemaak of als het niet mogelijk is een video of audio call via 4G te blijven houden zonder naar 3G terug te vallen.

En qua speedtest: met mijn S9 vlakbij een locatie die alles uitzendt midden in de nacht haal ik zo'n 400 Mbps down en 64 up. Gezien die telefoon niet alle hipheid ondersteunt die snellere modellen zoals de S20 wel ondersteunen is dat een erg nette score.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
jk-5 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Ik zag overigens op de dekkingskaart dat een dorp hier vlakbij ineens een gele vlek met 4G++ heeft. Daar stond vroeger alleen een 800MHz mastje. Daar moet nu dus ook een Huawei setup hangen, met 2600MHz

Schoonebeek, onderaan tegen de grens
[Afbeelding]
Inderdaad hangt daar een verse Huawei setup. Tot mijn verbazing staan 2600 FDD en TDD allebei uit. Het is ook maar een dorpje met ongeveer 4000 inwoners, tegen de duitse grens. Misschien dus toch een avondklokje op basis van drukte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0xbrJDRBwwrYTm9HSTecFgxRVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uN0P0fRWOfeA9fCuDeE1RF3l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik blijf die inflatiecorrecties terwijl de abonnementen op de website nieuw nog steeds tegen exact dezelfde tarieven verkocht worden nog altijd een erg raar iets. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Trouwens, over die inflatiecorrectie gesproken... Volgens KPN zou de inflatiecorrectie 2.1% zijn: https://www.kpn.com/mobie...ven/inflatiecorrectie.htm
In MijnKPN zie ik staan dat die van mij echter met 3.34% is verhoogd. Let er dus op. ;)

-edit- Aha. Ik ben er al uit. Het is wel 2.1%, maar KPN rekent wat creatief door kortingen die bedongen zijn tijdens het verlengen buiten beschouwing te laten; en Compleet- en Husselkortingen worden eveneens buiten beschouwing gelaten. De inflatiecorrectie gaat dus over de kale abonnementsprijs zonder afgesproken kortingen, niet over het bedrag dat je onder de streep daadwerkelijk maandelijks betaald. (Voor Hussel/Compleet-korting kan ik me daar iets bij voorstellen. Voor contractueel vastgelegde kortingen bij verlengingen niet. Maar voor die paar cent: fuck it. :P)

[ Voor 56% gewijzigd door WhatsappHack op 06-10-2020 18:12 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WhatsappHack schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:05:
Trouwens, over die inflatiecorrectie gesproken... Volgens KPN zou de inflatiecorrectie 2.1% zijn: https://www.kpn.com/mobie...ven/inflatiecorrectie.htm
In MijnKPN zie ik staan dat die van mij echter met 3.34% is verhoogd. Let er dus op. ;)

-edit- Aha. Ik ben er al uit. Het is wel 2.1%, maar KPN rekent wat creatief door kortingen die bedongen zijn tijdens het verlengen buiten beschouwing te laten; en Compleet- en Husselkortingen worden eveneens buiten beschouwing gelaten. De inflatiecorrectie gaat dus over de kale abonnementsprijs zonder afgesproken kortingen, niet over het bedrag dat je onder de streep daadwerkelijk maandelijks betaald. (Voor Hussel/Compleet-korting kan ik me daar iets bij voorstellen. Voor contractueel vastgelegde kortingen bij verlengingen niet. Maar voor die paar cent: fuck it. :P)
Heb even gekeken in mijn productenoverzicht maar daar is alles gewoon met 2.1% verhoogd (prijs inclusief korting, korting meeverhoogd dus). Logisch ook, want anders handelen ze in strijd met het consumentenrecht.

Hussel is hiervan uitgezonderd want dat maakt geen onderdeel uit van een specifiek abonnement. Dus ja, die korting gaat relatief gezien iets omlaag.

Blijf het zonde vinden, zo'n loyaliteitsboete. Het spoort mij iig weer aan om rond te gaan kijken. Vind het allemaal korte termijn, maar het heeft vast een mooie bonus opgeleverd voor de persoon die het verzonnen heeft. Volgens mij was KPN de eerste die hiermee kwam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
WhatsappHack schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:46:
Ik blijf die inflatiecorrecties terwijl de abonnementen op de website nieuw nog steeds tegen exact dezelfde tarieven verkocht worden nog altijd een erg raar iets. :P
Viel mij ook ineens op dat mijn abbonementskosten deze maand hoger waren.
Op de site van KPN bleek het dus om de inflatiecorrectie te gaan.

Aan de hand van dit topic maak ik dus op het dit gewoon zomaar 'mag', ondanks dat je hier voor getekend hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 09-10-2020 09:48 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
n.v.t.

[ Voor 109% gewijzigd door wilmundo op 09-10-2020 13:18 . Reden: I stand corrected: dank Sorcerer8472! ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wilmundo stond op je vorige factuur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
Flix20 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Viel mij ook ineens op dat mijn abbonementskosten deze maand hoger waren.
Op de site van KPN bleek het dus om de inflatiecorrectie te gaan.

Aan de hand van dit topic maak ik dus op het dit gewoon zomaar 'mag', ondanks dat je hier voor getekend hebt.
Ik zou zeggen: juist omdat je hiervoor getekend hebt (en dus akkoord bent gegaan), mag het. Alleen als je in de eerste 3 maanden (geloof ik) van je contract zit dan doen ze het niet, omdat ze dan in de knel komen met de (kennelijk) onredelijk bezwarende bepalingen uit het burgerlijk wetboek (de zwarte en/of grijze lijst).

[ Voor 19% gewijzigd door rclahsen op 10-10-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
Vraagje:
Weet iemand of het volgende mogelijk is met KPN unlimited sim. Als ik kies voor esim kan ik dan een fysieke sim kaart 2e kaart, kan gebruiken tegelijkertijd voor tablet? Tablet uiteraard alleen voor data. En esim onder voorwaarden dat die wordt ondersteund op type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een nummer kan maar één keer actief zijn dus dat gaat niet lukken. Dan moet je een hotspot maken van je telefoon voor je tablet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:05
@lucas321 Nee. De esim zal een vervanger worden van de fysieke simkaart. Áls de esim ooit nog eens komt bij KPN. Zucht.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
Napsju schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:35:
@lucas321 Nee. De esim zal een vervanger worden van de fysieke simkaart. Áls de esim ooit nog eens komt bij KPN. Zucht.
Komt deze maand er toch aan?
nieuws: KPN verhoogt databundels en ondersteunt vanaf oktober eSIM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Het is afwachten. Zou eerst al medio 2020 zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
Los van de esim dan, ondersteund KPN 2 sim cards op een abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
rclahsen schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:46:
[...]

Ik zou zeggen: juist omdat je hiervoor getekend hebt (en dus akkoord bent gegaan), mag het. Alleen als je in de eerste 3 maanden (geloof ik) van je contract zit dan doen ze het niet, omdat ze dan in de knel komen met de (kennelijk) onredelijk bezwarende bepalingen uit het burgerlijk wetboek (de zwarte en/of grijze lijst).
Mijn omschrijving was wellicht niet helemaal duidelijk.
Met contract tekenen bedoelde ik de prijs die je daarvoor had afgesproken.

En wat betreft het wel of niet mogen, bedoel ik of het wettelijk gezien wel mag.
Leuk dat je iets in een contract opneemt, maar als dit in strijd is met de wet, dan gaat de vlieger niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
Flix20 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

Mijn omschrijving was wellicht niet helemaal duidelijk.
Met contract tekenen bedoelde ik de prijs die je daarvoor had afgesproken.

En wat betreft het wel of niet mogen, bedoel ik of het wettelijk gezien wel mag.
Leuk dat je iets in een contract opneemt, maar als dit in strijd is met de wet, dan gaat de vlieger niet op.
Ja, het mag wettelijk. Alleen een bepaling die zegt dat er eenzijdige prijswijzigingen doorgevoerd mogen worden binnen de eerste 3 maanden van het contract zijn onredelijk bezwarend. Die bepalingen mag je als consument laten vernietigen.

Daarom zie je dus dat inflatiecorrectie alleen wordt toegepast op contracten die meer dan 3 maanden lopen, omdat anders KPN c.s. tegen de lamp lopen met deze bepaling. Loopt het contract langer dan is de bepaling geldig en ben je er dus bij het tekenen ervan akkoord gegaan dat KPN dit mag doen. Juridisch gezien komt KPN haar verplichtingen na, omdat ze namelijk het afgesproken bedrag in rekening brengt: het oorspronkelijke bedrag, plus een aantal x inflatiecorrectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wettelijk gezien mag dit, maar enkel voor indexeringsdoeleinden, meen ik. Dus alle andere soorten verhoging geven je het recht om op te zeggen, deze verhoging niet.

Het blijft echter nog steeds mijn mening dat het raar is om loyaliteitsboetes aan je klanten op te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
lucas321 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

Los van de esim dan, ondersteund KPN 2 sim cards op een abonnement?
Ja, KPN heeft duosim. Kost eenmalig iets van € 45, maar dit is niet geschikt voor gelijktijdig gebruik. Duosim is bijvoorbeeld meer geschikt voor een in je mobiel en een voor in je autotelefoon (voor wie dat nog heeft). Als beide sims tegelijk actief zijn dan levert dat geheid bereikbaarheidsproblemen op: het netwerk weet dan niet goed of een inkomend telefoongesprek moet worden afgeleverd op de simkaart in je telefoon of de simkaart in je tablet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rclahsen schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Ja, KPN heeft duosim. Kost eenmalig iets van € 45, maar dit is niet geschikt voor gelijktijdig gebruik. Duosim is bijvoorbeeld meer geschikt voor een in je mobiel en een voor in je autotelefoon (voor wie dat nog heeft). Als beide sims tegelijk actief zijn dan levert dat geheid bereikbaarheidsproblemen op: het netwerk weet dan niet goed of een inkomend telefoongesprek moet worden afgeleverd op de simkaart in je telefoon of de simkaart in je tablet.
Daarom is een datasim zoals Vodafone die biedt ook ideaal. Kun je lekker data op gebruiken tegen dezelfde voorwaarden als je gewone abo.

Ik had bijvoorbeeld een USA&Canada-abo bij Vodafone en dan werkt die datasim daar ook, was heel erg ideaal. Bij KPN bestaat die mogelijkheid niet, dus losse bundels en losse abo's heb je daar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Sorcerer8472 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:01:
Wettelijk gezien mag dit, maar enkel voor indexeringsdoeleinden, meen ik. Dus alle andere soorten verhoging geven je het recht om op te zeggen, deze verhoging niet.

Het blijft echter nog steeds mijn mening dat het raar is om loyaliteitsboetes aan je klanten op te leggen.
Loyaliteit wordt sowieso al jaren niet meer beloond bij telecom bedrijven.
Als je kijkt naar de kosten van een abonnement verlengen zijn de kosten hoger dan wanneer je als nieuwe klant een abonnement afsluit.

Onlangs nog met KPN aan de telefoon gehangen omdat m'n vriendin en ik volgende maand samen in een woning gaan intrekken dus gekeken of we een leuke combinatie deal konden maken gezien beide onze abonnementen verlengd kunnen worden en we glasvezel van KPN gaan nemen.
Konden ze ook helemaal niets voor aanbieden. Sterker nog, ik kreeg het advies mijn abonnement niet te verlengen maar m'n huidige sim-only gewoon door te laten lopen want wat ik er nu voor betaal kunnen ze gewoonweg niet in mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probleem is dat er op de korte termijn wordt gefocust. Lange termijn loyaliteit wordt daarmee ondermijnd. Maar dat zie je niet terug in de cijfers, o.a. omdat er niet op wordt gemeten. Jammer en teleurstellend maar in veel markten is dit zo.

Aan de andere kant zijn consumenten met een lagere prijs ook zo over naar de concurrent. Probleem is dat je met dit soort strategieën alle klanten conditioneert om dit te doen. Als er een provider komt die echt vol inzet op loyaliteit dan kan dat enorm positief uitwerken, maar dat ga je 2+ jaar later pas terugzien. En dan moet er in de tussentijd geen manager zijn die het wil afblazen om een kortetermijndoeletje te halen waarmee-ie een bonus kan scoren. Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Die nieuwe iOS app is nou niet bepaald een verbetering. Testen ze wel voor de release?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGSux0-e6hP3ADJDEyNIvCxzvIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMI7CHlBwlI4d70mnAxXYu9j.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Wanneer is de update bij je uitgekomen? Staat bij mij geen update klaar en heb andere icoontjes ook onderaan:
Overzicht (ster), Producten (zeshoek), Service (i), Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
@Tdem Heb 'm er vanavond op gezet. Nog altijd een leeg hoofdscherm.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Napsju schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:22:
@Tdem Heb 'm er vanavond op gezet. Nog altijd een leeg hoofdscherm.
Ah, nu is de update wel beschikbaar.

Scherm ziet er hier wel goed uit op iPhone 11 pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHYVCUPC0Izx9s49HYfa0iXY6XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhCxl1sFKmXG4CHG9hWzg4hO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trankilo
neeecht schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:35:
Iemand in Den Haag al een B32 CA screenshot kunnen maken met een Samsung S10 of S20?
Door naar *#0011# te bellen. En met de screenshot pijltjes naar beneden kun je er 1 screenshot van maken.

Deze site zou te proberen kunnen zijn:
https://antennekaart.nl/k...960&zoom=18&providers=kpn
(nog)Niet in Den Haag geweest maar ik besloot maandag na het eten om even een uurtje cellmappen aan Amsterdam te besteden.

Before and after pics
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3kvMO1DvkM0P5gXanr5rtzeE-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npZKVMn6bO0S3M6julHHIIxn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSlQiZMPWLCIQUmZDRKMGkOLZlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MS0J8QK4PAWAiGK0oiVfTr5p.jpg?f=fotoalbum_large

Maar er viel mij iets op bij het nalopen van mijn bijdrage rond het Centraal station waarbij ik aan jou post moest denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiyYUhYesJfSbCtl8FZCSm0nyN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lMuhEAJjFPqxVJPZldpmFp1.jpg?f=fotoalbum_large
Daar heeft KPN op vier sites behoorlijk uitgepakt, en wellicht....
De moeite waard om dat nog eens te bekijken iig.
Maar, ik vraag mij wel af of ze 'zomaar' 1400 in de lucht kunne zetten of dat die sites vooraf bij het AT moeten worden aangemeld oid.

Een ritje Terneuzen - De Helder staat ook nog op de planning de komende weken dus dan komt metropolis The Hague ook wel aan de beurt :p

Edit:
De pics is 4G kaart met 5G filter aan

[ Voor 10% gewijzigd door trankilo op 14-10-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
trankilo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

(nog)Niet in Den Haag geweest maar ik besloot maandag na het eten om even een uurtje cellmappen aan Amsterdam te besteden.

Before and after pics
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar er viel mij iets op bij het nalopen van mijn bijdrage rond het Centraal station waarbij ik aan jou post moest denken.
[Afbeelding]
Daar heeft KPN op vier sites behoorlijk uitgepakt, en wellicht....
De moeite waard om dat nog eens te bekijken iig.
Maar, ik vraag mij wel af of ze 'zomaar' 1400 in de lucht kunne zetten of dat die sites vooraf bij het AT moeten worden aangemeld oid.

Een ritje Terneuzen - De Helder staat ook nog op de planning de komende weken dus dan komt metropolis The Hague ook wel aan de beurt :p
Heb je zelf ook al b32 werkend gezien op je telefoon? In cellmapper zul je hem niet snel gaan zien helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoeft niet vooraf te worden aangemeld hoor, wel binnen afzienbare tijd gemeld aan AT.

Overigens nog steeds geen band 32 gezien in Nederland op allerlei locaties. Maar blijkbaar is dat alleen in Den Haag aan het testdraaien nu?

Ben benieuwd naar de snelheden die dat brengt. En of mijn telefoon dat ondersteunt in 5CA (nu nooit meer dan 4CA gezien). In theorie zou het moeten kunnen op een SGS9 iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Cellmapper kan b32 mappen op telefoons met Snapdragon 835 en nieuwer. Dat is dus in ieder geval de hele OnePlus lijn, maar ook een aantal Xiaomi telefoons. Zou erg mooi zijn als iemand met zo'n telefoon toevallig een 1400MHz mastje tegenkomt en die op cellmapper kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
jk-5 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Heb je zelf ook al b32 werkend gezien op je telefoon? In cellmapper zul je hem niet snel gaan zien helaas
Nope. En om eerlijk te zijn denk ik dat op dit toestel (S20+ 5G) het e.e.a. softwarematig (of provider config) nog niet lekker zit.
Maar ik heb niemand om het mee te vergelijken dus dat is een aanname die voortkomt uit mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
trankilo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:11:
[...]

Nope. En om eerlijk te zijn denk ik dat op dit toestel (S20+ 5G) het e.e.a. softwarematig (of provider config) nog niet lekker zit.
Maar ik heb niemand om het mee te vergelijken dus dat is een aanname die voortkomt uit mijn ervaringen.
Aha oke, een S20 zou het zeker moeten kunnen doen. Misschien dan in een gebied waarvan je zeker weet dat het er is (Amsterdam, Den Haag) maar eens proberen b3+b32 te locken ofzo. Datzelfde werkt ook voor b38. Ik heb dat al geprobeerd in Assen, Groningen, Schoonebeek, Hardenberg, Kerkenveld en Zwolle, maar daar gebeurt nog niks. Ik heb helaas geen SDR die zo hoog gaat dat ik 1400MHz kan zien. Misschien moeten we gewoon even de AR update afwachten daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
jk-5 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

Aha oke, een S20 zou het zeker moeten kunnen doen. Misschien dan in een gebied waarvan je zeker weet dat het er is (Amsterdam, Den Haag) maar eens proberen b3+b32 te locken ofzo. Datzelfde werkt ook voor b38. Ik heb dat al geprobeerd in Assen, Groningen, Schoonebeek, Hardenberg, Kerkenveld en Zwolle, maar daar gebeurt nog niks. Ik heb helaas geen SDR die zo hoog gaat dat ik 1400MHz kan zien. Misschien moeten we gewoon even de AR update afwachten daarvoor
Ja dat band locken met Samsung band selection werkt idd prima op de S20.
Thuis' een lock gedaan op bv 1 & n28 of 3 &n28 en dat doet precies wat ik wilde.
Er ging vervolgens nog geen 2Mb over de lijn en hou het thuis maar op 4G icm b20 , maar dat is een ander verhaal :p
Dus dat is zeker het proberen waard. Adverteert mijn toestel dan dat hij RX op b32 wil?
En welke uplink band als combo zou voor de handiggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wonderwout
jk-5 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

De S20 doet momenteel nog geen B32, komt wellicht met een firmware upgrade want hij ondersteunt het hardwarematig wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
trankilo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Ja dat band locken met Samsung band selection werkt idd prima op de S20.
Thuis' een lock gedaan op bv 1 & n28 of 3 &n28 en dat doet precies wat ik wilde.
Er ging vervolgens nog geen 2Mb over de lijn en hou het thuis maar op 4G icm b20 , maar dat is een ander verhaal :p
Dus dat is zeker het proberen waard. Adverteert mijn toestel dan dat hij RX op b32 wil?
En welke uplink band als combo zou voor de handiggen?
Als je niks lockt dan werkt alles, dus band 32 zou dan ook moeten werken. Als het goed is tenminste.

Wel kan eea ook aan provider-voorkeuren liggen: vink je alles aan incl. band 38 dan krijg je die band niet te pakken omdat andere banden voorrang hebben. Vink je bijv. 20 + 38 aan dan krijg je wel CA met die banden omdat dat wel gunstig is blijkbaar.
wonderwout schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

De S20 doet momenteel nog geen B32, komt wellicht met een firmware upgrade want hij ondersteunt het hardwarematig wel
Dus in landen waar band 32 beschikbaar is wordt het niet gebruikt door de S20?
En hoe zit dat bij oudere modellen? En hoe weet jij dit? :p

[ Voor 53% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-10-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
wonderwout schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

THX
Ik had mijn vermoeden al geuit dat er nog wat gesleuteld moet worden aan dit toestel.

@jk-5 kwa Cellmapper is er hoop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vMi5BnvY7lNBR-jHmpxx-3zBG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woyiPrJfQGiSMkEzPYH5L4JW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door trankilo op 14-10-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:15:
[...]

Als je niks lockt dan werkt alles, dus band 32 zou dan ook moeten werken. Als het goed is tenminste.

Wel kan eea ook aan provider-voorkeuren liggen: vink je alles aan incl. band 38 dan krijg je die band niet te pakken omdat andere banden voorrang hebben. Vink je bijv. 20 + 38 aan dan krijg je wel CA met die banden omdat dat wel gunstig is blijkbaar.
Als je niks lockt werkt alles, mits het netwerk aan je telefoon vraagt of hij b32 ondersteunt, mits het in de carrier policy in je telefoon is opgenomen.

Voorbeeld: T-Mobile vraagt niet aan mijn telefoon of hij b7 ondersteunt, gevolg is dat ik alleen met band lock daarop kan komen. T-Mobile vraagt ook niet aan mijn telefoon of hij b20 ondersteunt, gevolg is dat ik ook alleen met band lock erop kom, of wanneer niks anders dekt.

Het zou dus kunnen dat KPN dit niet aanvraagt en/of nog niet in de policies heeft staan. Als je dan b3+b32 lockt pakt hij alleen b3 omdat dat de enige 'ondersteunde' band van het netwerk is uit jouw lijstje. Zelfs ookal ondersteunen ze beide b32.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
KPN heeft nu informatie gepubliceerd over hun offshore netwerk.

https://www.kpn.com/zakel.../kpn-een-mkb.htm#noordzee
https://www.kpn.com/zakel...ekking-op-de-noordzee.htm

Zoals iemand hier laatst al aangaf is het geen onderdeel van het KPN netwerk, maar van het tampnet netwerk in samenwerking met andere landen, wat dus ook als roaming sessie wordt gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door jk-5 op 15-10-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roaming die met voordeelbundel dus 10 ct per MB kost. vrij prijzig. En da's alleen voor zakelijke abo's. Valt niet eens binnen de goedkopere 1 GB bundel die KPN ook aanbiedt. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trankilo
Mooi om te zien dat de discussie 'we gaan allemaal dood door straling' helemaal weg is en deze nu gaat over het gebruik en invulling van 5G.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 20:38
Half oktober en nog niks gehoord over de esim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:31

swv

vasquez86 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 02:40:
Half oktober en nog niks gehoord over de esim.
Volgens mij is dit veranderd naar 'eind 2020'. Dit valt althans te lezen op de iPhone 12 pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
We worden aan het lijntje gehouden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:40
Naast android is KPN mobiel ook begonnen met de IPv6 uitrol op iOS wat ook weer de nodige problemen oplevert. Credits @fluxsystem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDh0F54HPNUHkJ_Kf8KdavVIl0M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WhjSTfrBFN1uvj3PIr4Kv81Y.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door ikbenjoeri op 19-10-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 20:38
swv schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:32:
[...]

Volgens mij is dit veranderd naar 'eind 2020'. Dit valt althans te lezen op de iPhone 12 pagina.
Oke mogen ze dan wel eens duidelijk communiceren ipv melden half oktober komt de esim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:40
vasquez86 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Oke mogen ze dan wel eens duidelijk communiceren ipv melden half oktober komt de esim.
Via via heb ik ook begrepen dat er bij de zakelijke markt/klanten van KPN nog veel problemen waren met eSim en dat de gemiddelde oplostijd 7 a 10 werkdagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Er staat "in de loop van oktober" dus dat is nog al rekbaar.

En de post hier boven verklaart misschien wel dat ze voorzichtig zijn om het live te zetten.
https://www.overons.kpn/n...-mobiele-abonnementen-kpn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EluGjYCDgFyMoT2BWfcz9y82Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvrJYiTiK0fxZa5bZ3wy2c55.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluxsystem
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-08 09:39
@ikbenjoeri Geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:57

Zorian

What the fox?

Krijgen we nou dan? Deze melding heb ik nog nooit gezien.
Melding verschijnt en verdwijnt ook om de 10 seconden, daarbij steeds een meldingsgeluid afspelend waardoor het net lijkt alsof iemand me spamt met berichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYgA3YRF0o53fx3iaUk8P-Hb_oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXFWYRUJdrrUjos4g2g3kGe3.jpg?f=fotoalbum_large

//Edit: Zo te zien ben ik ook teruggezet van 4G+ naar 2G/3G.

[ Voor 19% gewijzigd door Zorian op 22-10-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Kreeg hem hier ook enkele keren, inmiddels inderdaad geen werkende data meer. (Zwolle @ Galaxy S9+)
Waarschijnlijk verkeerd om aangedraaid schroefje, zal zo wel vervangen worden :+

/edit 12:27: Werkt hier alweer

[ Voor 14% gewijzigd door Maestro op 22-10-2020 12:27 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:57

Zorian

What the fox?

Maestro schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:24:
Kreeg hem hier ook enkele keren, inmiddels inderdaad geen werkende data meer. (Zwolle @ Galaxy S9+)
Waarschijnlijk verkeerd om aangedraaid schroefje, zal zo wel vervangen worden :+

/edit 12:27: Werkt hier alweer
Bellen werkt hier nu ook niet meer, zodra ik iemand bel blijft het stil en na enkele seconden hangt hij gewoon op.
De intensiteit van die meldingen neemt nu zelfs toe, elke 3 seconden gaat hij nu af met die melding.

[ Voor 10% gewijzigd door Zorian op 22-10-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Hier ook wat meldingen al https://allestoringen.nl/storing/kpn/

[ Voor 26% gewijzigd door Tdem op 22-10-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
We hadden hier hetzelfde met onze 2 KPN abo's. Gaat lekker daat :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Telefoon hier had ik er ook last van, herstarten was wel weer voldoende om het te laten werken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
Ik werd er ook af geschopt en in het gebouw waar ik was ging spontaan het alarm af. Het heeft even geduurd voor ik de link kon leggen. Alarmmelding verloopt via het mobiele netwerk.

Mijn toestel bleef op H+ hangen maar na vliegtuigstand is hij weer op 5G gesprongen.

Edit:
B32 is er bij gekomen. Die was hier nog niet toen ik vanmorgen rond 0900 voor het laatst heb gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg0zm6YGH5amJBTDiFItD__BNMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOqtazFxW63NrZeza74wAESN.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets doe je toch niet overdag...

[ Voor 49% gewijzigd door trankilo op 22-10-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
Hier ook B32.
4CA nu dus hier. 1500+1800+2100+2600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
vandeven66 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:12:
Hier ook B32.
4CA nu dus hier. 1500+1800+2100+2600
Nice! Waar is hier? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
Tilburg 5047TM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@trankilo juist wel overdag.
Anders moeten er weer zoveel mensen wakker gebeld worden.
Ik vermoed dat er een andere noodzakelijk update is doorgevoerd. B32 erbij zetten zou geen downtime hoeven betekenen.
Pagina: 1 ... 20 ... 51 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Mobiel, andere onderwerpen horen in:
- KPN Glasvezel: ~[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie