Dat is nergens voor nodig. Als je bij de drie grootste en bekendste indexers een account aanmaakt, ben je binnen 5 minuten klaar. Ik noem geen namen maar ze komen hier regelmatig voorbij. Eentje daarvan is zelfs compleet gratis met een maximum van 5 downloads per dag. Die andere twee kosten wel geld, maar een fractie van wat een usp kost.
Het belang van de juiste nzb wordt vaak onderschat en dus ook van de indexer waar je die juiste nzb kunt vinden. Daarnaast hechten velen aan NL subs, terwijl die als eerste geblokkeerd worden. Subs zijn niet belangrijk, die kun je later altijd nog los toevoegen. Neem gerust een versie in de originele taal, dat is het beste. Persoonlijk heb ik het liefst externe srt files, dan kun je achteraf van alles aanpassen: typo's, de grootte en plaats van de subs.
Usenet is een machtig prachtig medium maar je moet er iets voor doen. Om te beginnen bij de juiste downloader software, voor mij zijn dat er maar twee: sabnzbd of nzbget. Ik gebruik de eerste maar die andere is ook goed.
Dan de client. Vergeet de webbased spotnet 2.x. Je wordt gek van de users die in de reactie's om het password vragen, terwijl dat vaak gewoon in de nzb verstopt zit. Gebruik de spotnet
classic in de laatste versie(s) en je hoeft nooit meer te vragen om een wachtwoord.
En dan natuurlijk een usp. Een goede usp heeft een retentie van minstens 5000 dagen en hoeft niet meer te kosten dan hooguit 50 euro per jaar, dat is al ruim geschat. Soms willen ze het tweede en volgende jaren de prijs verhogen met een vpn of zo, dus vraag ze ieder jaar opnieuw, een week voor de incasso, wat ze af gaan schrijven. Vraag ze netjes en beleefd om hetzelfde bedrag als afgelopen jaar, dat doen ze altijd. En zo niet, dan kun je altijd nog overstappen.
Vergeet niet om een paar keer per dag even te controleren wat er aan nieuwe posts en/of spots zijn, dan is het makkelijk bij te houden. Of ga de boel automatiseren met de vele *arrs die er zijn. Ik ben daar vaak aan begonnen maar het werkt nog steeds niet. Dat laatste ligt aan mij, niet aan de software.