kazz1980 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:54:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
kazz1980 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:54:
***members only***
Tsja, van oudsher komen kinderen vaak uit de buik van de moeder. Tada, natuurlijke band "geschapen" (see my pun?)kazz1980 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:51:
Ook even mijn ervaring.
Als man heb je nauwelijks rechten wanneer het kinderen aangaat. Heel simpel. Onze samenleving is nog altijd héél erg ingesteld op dat de moeder het belangrijkste is in het leven van kinderen.
Daar zal vast een reden voor zijn zoals dat de moeder altijd al voor de kinderen heeft gezorgd en vader 40 uur werkt. Dus moeder-kind band is dus veel hechter en vertrouwder. Welk voordeel is er om dat uit elkaar te halen?Wettelijk gezien staat het er anders, maar de praktijk is simpel. Wanneer je als man en vrouw voor de rechter staat met betrekking tot iets dat de kinderen aangaat zal de vrouw vrijwel altijd gelijk krijgen. Raar maar waar.
Ik zie daar toch graag een onderbouwing van in de vorm van een uitspraak. En ik verwijs ook naar mijn tweede alinea.En dat is zélfs als je alles goed geregeld hebt middels erkenning van de kinderen of huwelijk/samenlevingscontract e.d.... Is dat ook nog eens niet goed geregeld te voren - dan heb je als vader volstrekt geen rechten met betrekking tot je kinderen. Enkel de plicht voor ze te betalen (wat op zich terecht is trouwens).
Ik laat het je weten wanneer mijn zaak voorkomtPcDealer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:27:
[...]
Daar zal vast een reden voor zijn zoals dat de moeder altijd al voor de kinderen heeft gezorgd en vader 40 uur werkt. Dus moeder-kind band is dus veel hechter en vertrouwder. Welk voordeel is er om dat uit elkaar te halen?
[...]
Ik wens je veel sterkte en succesdageeknerd schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:36:
[...]
Ik laat het je weten wanneer mijn zaak voorkomt. Ik wordt systematisch weggehouden. Ben zelf ook benieuwd wat de rechter gaat zeggen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Emigreren mag natuurlijk niet, maar de praktijk is nogal eens anders. Kinderontvoering komt regelmatig voor (vooral richting arabische wereld) en als dat naar landen zonder uitleveringsverdragen met NL geschied, is het praktisch onmogelijk het kind weer naar NL terug te krijgen. Weet niet hoe dat met NZ zit.
Handhaving is natuurlijk een ander verhaal. De vraag is: mag een moeder na scheiding met de kinderen zomaar emigreren? Antwoord: Nee, dat mag niet zomaar.Vanoverdegrens schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:03:
[...]
Emigreren mag natuurlijk niet, maar de praktijk is nogal eens anders. Kinderontvoering komt regelmatig voor (vooral richting arabische wereld) en als dat naar landen zonder uitleveringsverdragen met NL geschied, is het praktisch onmogelijk het kind weer naar NL terug te krijgen. Weet niet hoe dat met NZ zit.
Daar zijn volgens mij geen uitspraken voor omdat het niet voor de rechter hoeft te komen. De regelgeving is nogal duidelijk. Als biologisch vader ben je voor de wet pas vader van een kind na erkenning van dat kind via een erkenningsprocedure én aanvraag ouderlijk gezag óf automatisch wanneer het kind geboren wordt binnen huwelijk of andere rechtsgeldige verbintenis tussen man en vrouw. Ook hier eerste hit Google: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind (en hier in ieder geval betrouwbare bron).PcDealer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:27:
[...]
Ik zie daar toch graag een onderbouwing van in de vorm van een uitspraak. En ik verwijs ook naar mijn tweede alinea.
[ Voor 51% gewijzigd door kazz1980 op 20-12-2017 10:31 ]
hier stond iets interessants, maar het is even weg...
Mijn reactie was ook slechts een kanttekening. Voor bepaalde gevallen wel een belangrijke.kazz1980 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:25:
[...]
Handhaving is natuurlijk een ander verhaal. De vraag is: mag een moeder na scheiding met de kinderen zomaar emigreren? Antwoord: Nee, dat mag niet zomaar.
DeveloperNL schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:08:
***members only***
[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 20-12-2017 11:11 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Als de wet duidelijk is zijn er geen rechtszaken nodig? Haha! Volgens mij heb ik van zaken gehoord (Ontvoerd wellicht) dat de vader ondanks niet in de picture te zijn geweest toch nog aan het langste eind trok. En er staat ookkazz1980 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:25:
[...]
Daar zijn volgens mij geen uitspraken voor omdat het niet voor de rechter hoeft te komen. De regelgeving is nogal duidelijk. Als biologisch vader ben je voor de wet pas vader van een kind na erkenning van dat kind via een erkenningsprocedure én aanvraag ouderlijk gezag óf automatisch wanneer het kind geboren wordt binnen huwelijk of andere rechtsgeldige verbintenis tussen man en vrouw. Ook hier eerste hit Google: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind (en hier in ieder geval betrouwbare bron).
Wilt u als vader gezamenlijk gezag maar is de moeder het hier niet mee eens? Dan kunt u het verzoek niet doen. Wel kunt u nog naar de rechter om te vragen het gezamenlijk gezag toch toe te kennen. Hiervoor heeft u een advocaat nodig. Ook moet u het kind hebben erkend.
In de basis bij twee liefhebbende ouders die dezelfde consistente manier van opvoeden hebben en er evenveel tijd aan besteden, ga ik er vanuit dat de moeder/kind-band toch hechter is, ook als is dat wellicht niet goed te duiden. Ja, papadagen of fultime huisvaders zijn er wel degelijk, maar wil niet zeggen dat dat grosso modo de norm is.kazz1980 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:25:
En dat een band tussen moeder en kind hechter is dan die tussen vader en kind (zoals in jouw alinea 2 gesteld) kun je verder uiteraard niet zo zwart-wit stellen. Is heel erg afhankelijk van de situatie en ook van de betrokken personen/kinderen. Het beeld dat de moeder meer tijd voor de kinderen heeft en vader altijd full-time werkt en er dus zelden is is natuurlijk voor een flink deel een achterhaald beeld (gelukkig!!).
Gezag ontstaat niet pas bij de geboorte; ook over het ongeboren kind oefent de moeder in principe al gezag uit. Vergelijkbaar kan een ongehuwde vader zijn kind al erkennen, waarna hij daarover gezag kan verkrijgen (aparte procedure). Evenzo vergelijkbaar kan een ongeboren kind onder toezicht worden gesteld, indien er omstandigheden zijn die dat noodzakelijk maken (bijvoorbeeld in het geval van een verslaafde moeder).
https://nl.hellolaw.com/j...nden-over-ouderlijk-gezag
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:00:
In dit soort situaties is 50/50 de enige oplossing waarbij zowel jij als je ex partner vrede kunnen hebben. 50/50 betekent in mijn ogen in het geval van een scheiding dat beiden moeten geven en nemen. Ik krijg nu de indruk dat mevrouw de kinderen als drukmiddel probeert te gebruiken om hier 90/10 van te maken. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. De enige route om te bewandelen lijkt mij het om de arm nemen van een advocaat. Een mediator gaat een onredelijk mens tenslotte niet redelijk krijgen.
Laat je niet uit het veld slaan door de mensen hier die een oordeel over jou hebben zonder in jouw schoenen te staan. Als man ben je al snel de gebeten hond in dit soort situaties. Op mij kom je over als een zeer redelijk iemand die het juist wilt doen, als de rechter in de rechtbank dat ook ziet kun je wel eens in positieve zin verrast worden :-)
Ardana schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:14:
[small][quote]q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:00:
Maar ik vind het altijd zo grappig en triest dat sterke verhalen zoals "als vader heb je geen enkel recht" nimmer door 'n fatsoenlijk vonnis onderbouwd worden... Je hebt best veel rechten, ook als vader, en ik heb best veel vonnissen gelezen. Vrijwel allemaal zijn ze redelijk...
De praktijk is wel vaak weerbarstiger, als een van de 2 zich gewoon niet aan het vonnis wil houden, is het soms lastig om het af te dwingen.
Hier een mooi voorbeeld: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2013:9085dageeknerd schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:36:
[...]
Ik laat het je weten wanneer mijn zaak voorkomt. Ik wordt systematisch weggehouden. Ben zelf ook benieuwd wat de rechter gaat zeggen.
[ Voor 56% gewijzigd door PcDealer op 20-12-2017 17:56 ]
Waar liep je dan tegen aan behalve dat het lang duurt voor dat je zaak voorkomt?
Je reageert op mij, op mijn stelling dat ik zelden tot een vonnis ben tegen gekomen dat echt onredelijk was. Ook deze vonnisen vind ik niet onredelijk. Jij wel? Als je het met me eens bent (dat ze niet onredelijk zijn), waarom quote je me dan? (Geen aanval, gewoon nieuwsgierigheid).PcDealer schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:10:
[...]
Hier een mooi voorbeeld: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2013:9085
Als ik het goed lees had de moeder het volledige gezag. Een omgangsregeling kwam niet op gang waarvan de schuld bij de moeder lag. Moeder moet op last van een te verbeuren dwangsome de regeling nakomen. Vader verzoekt om een gezamenlijk gezag. De zaak wordt aangehouden omdat de moeder m.b.v. een professionele derde toch tot een oplossing wil komen omtrend het gezag. Dit slaagt niet. Vader veranderd zijn eis naar volledig gezag, wijziging hoofdverblijfplaats van hun dochter, definitieve omgangsregeling. Vader wordt in het gelijk gesteld.
https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:GHSHE:2010:BM5190
Hier heeft de moeder vrij snel na de geboorte de vader uit het leven verbannen. Moeder wil graag eenzijdig het gezag, maar er is beslist op gezamenlijk gezag.
[ Voor 55% gewijzigd door Ardana op 20-12-2017 21:47 ]
Ter bevestiging van jouw stelling dat "als vader heb je geen enkel recht" inderdaad een sterk verhaal lijktArdana schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:41:
[...]
Je reageert op mij, op mijn stelling dat ik zelden tot een vonnis ben tegen gekomen dat echt onredelijk was.
Patientzero schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:52:
***members only***
Wtf, het zit diep blijkbaar.Patientzero schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:08:
***members only***
nino_070 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:11:
[...]
Wtf, het zit diep blijkbaar.
***members only***
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Bewaren!
Wow... alleen maar wow... Sterkte...
Gelukkig is er in ieder geval één iemand wijs in deze "strijd".
Wauw... oke, dit zou ik voor de zekerheid wel bewaren mocht het ooit eens nodig zijn...Patientzero schreef op donderdag 21 december 2017 @ 00:08:
***members only***
I have stability. The ability to stab.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Verwijderd
dageeknerd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:12:
[...]
Waar liep je dan tegen aan behalve dat het lang duurt voor dat je zaak voorkomt?
Rechtszaken zijn vooral zinvol wanneer er sprake is van een uitzonderlijke situatie - zoals in de door jouw geschetste voorbeelden. Bijvoorbeeld doordat moeder dwars ligt of waar sprake is van ontvoeringen.PcDealer schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:10:
[...]
Als de wet duidelijk is zijn er geen rechtszaken nodig? Haha! Volgens mij heb ik van zaken gehoord (Ontvoerd wellicht) dat de vader ondanks niet in de picture te zijn geweest toch nog aan het langste eind trok. En er staat ook
[...]
Een rechtszaak kost meer dan er met griffierechten gedekt wordt.
Onzin. Rechtszaken worden ook gevoerd indien ze bij voorbaat al kansloos zijn. Vooral schuldopkopers maken zich hier schuldig aan in de hoop dat de schuldenaar zich niet meldt en de schuldeiser dan bij verstek toch in het gelijk wordt gesteld. Bekijk eens PcDealer in "Pakket ontvangen terwijl ik niks besteld heb".kazz1980 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:46:
[...]
Rechtszaken zijn vooral zinvol wanneer er sprake is van een uitzonderlijke situatie - zoals in de door jouw geschetste voorbeelden.
Je kunt alsnog gezag aanvragen zoals ik reeds aantoonde in het tweede gelinkte voorbeeld.Buiten dat is de regelgeving echt simpel. Heb je als vader niks geregeld m.b.t. gezag over je kind dan ben je wettelijk gezien geen vader van het kind en heb je dus ook geen rechten mbt het kind.
Betwijfel ik mij als de zitting enkele minuten duurt en afgesloten wordt wegens ontbrekende papieren (die helemaal niet ontbraken...). Maar dat terzijde. Het koste ons in ieder geval onnodig veel geld.PcDealer schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:53:
[...]
Ok.[...]
Onzin. Rechtszaken worden ook gevoerd indien ze bij voorbaat al kansloos zijn. Vooral schuldopkopers maken zich hier schuldig aan in de hoop dat de schuldenaar zich niet meldt en de schuldeiser dan bij verstek toch in het gelijk wordt gesteld. Bekijk eens PcDealer in "Pakket ontvangen terwijl ik niks besteld heb".
[...]
Je kunt alsnog gezag aanvragen zoals ik reeds aantoonde in het tweede gelinkte voorbeeld.
Een verstek wil niet betekenen dat je automatisch verliest. Ook dan moet de de eiser binnen de kaders van de wet aannemelijk maken in het gelijk te staan. Het scheelt natuurlijk wel heel veel of je een verweer voert, want anders kan de rechtbank wel van alles wijs gemaakt worden.PcDealer schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:53:
[...]
[...]
Onzin. Rechtszaken worden ook gevoerd indien ze bij voorbaat al kansloos zijn. Vooral schuldopkopers maken zich hier schuldig aan in de hoop dat de schuldenaar zich niet meldt en de schuldeiser dan bij verstek toch in het gelijk wordt gesteld. Bekijk eens PcDealer in "Pakket ontvangen terwijl ik niks besteld heb".
[...]
Je kunt alsnog gezag aanvragen zoals ik reeds aantoonde in het tweede gelinkte voorbeeld.
Waarnemer schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:28:
Wil je echt een oplossing dan zal je die toch echt vinden in een 'eerlijke" wellicht iets minder "eerlijke" deal voor jezelf. Jij verdient nu al meer...dat beetje dat je weggeeft verdien je wel weer terug. En omdat jullie niks maar dan ook niks hebben geregeld, zal ze niet aan jou pensioen kunnen komen... dat scheelt jou weer...
Volgens mij zijn er heel veel mensen die TS juist aangespoord hebben om vooral een zelfstandig verzoek tot ouderlijk gezag in te dienen. Dat is de eerste stap die TS moet nemen voor een fatsoenlijke omgangsregeling als moeder weigert mee te werken.lasche schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:52:
Helaas zie ik in dit topic veel mensen die TS oproepen om vooral redelijk te zijn en de materiële zaken eerlijk te verdelen, maar die zelfde mensen zie ik niet strijden voor een eerlijke omgangsregeling met de kinderen terwijl dat juist op het spel staat. De TS meerdere keren heeft aangegeven dat het hem vooral om de kinderen gaat.
@Patientzero Heel veel sterkte met deze vervelende situatie!
Dat klopt, die zijn er ook. Er staan een hele hoop goede reacties in dit topic.osluis schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:09:
[...]
Volgens mij zijn er heel veel mensen die TS juist aangespoord hebben om vooral een zelfstandig verzoek tot ouderlijk gezag in te dienen. Dat is de eerste stap die TS moet nemen voor een fatsoenlijke omgangsregeling als moeder weigert mee te werken.
Daarom schreef ik ook "in de hoop". De rechter kan ambtshalve een beslissing doen als het duidelijk is dat de dagende partij er een potje van heeft gemaakt. Maar zo simpel is het helaas niet altijd en als je geen verweer voert kun je net zo goed alles op rood zetten.osluis schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:43:
[...]
Een verstek wil niet betekenen dat je automatisch verliest. Ook dan moet de de eiser binnen de kaders van de wet aannemelijk maken in het gelijk te staan. Het scheelt natuurlijk wel heel veel of je een verweer voert, want anders kan de rechtbank wel van alles wijs gemaakt worden.
[ Voor 99% gewijzigd door Patientzero op 23-12-2017 11:41 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Patientzero op 23-12-2017 11:42 ]
Verwijderd
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 20:13 ]
[ Voor 6% gewijzigd door dageeknerd op 17-02-2020 17:04 ]
Wat heftig. Ik hoop voor je dat een en ander uiteindelijk toch op zijn pootjes terecht komt.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik wil gewoon dat het goed gaat met mijn zoontje meer niet, tot nu heb ik niet het idee gekregen dat hij serieus wordt genomen, pas toen ik met veilig thuis sprak gaf het me een beetje hoop. In de laatste rechtszaak heeft mijn advocaat aangegeven dat dit alles wel heel erg lang duurde. En het feit dat alles zo lang op de plank bij de rechtbank bleef liggen hielp ook niet. De rechter reageerde er nog verbaast op ook, mijn advocaat zei letterlijk nog "Dit duurt nu al 4 jaar, op een gegeven moment zie je de rode lijn die moeder heeft ingezet toch wel?"... Wat zegt der rechtbank? Ga maar weer terug in gesprek, wat het nu alleen maar erger heeft gemaaktFirePuma142 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:07:
[...]
Wat heftig. Ik hoop voor je dat een en ander uiteindelijk toch op zijn pootjes terecht komt.
Ik snap niet dat die het zo op z'n beloop laten.dageeknerd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:14:
[...]
Wat zegt de rechtbank? Ga maar weer terug in gesprek, wat het nu alleen maar erger heeft gemaakt
Krijg soms het idee dat onze samenleving niet ingesteld is op het idee dat de moeder ook wel eens de 'bad guy' kan zijn.PcDealer schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:22:
Ik snap niet dat die het zo op z'n beloop laten.
[ Voor 10% gewijzigd door Hydra op 17-02-2020 17:25 ]
https://niels.nu
Damn, dat is wel echt klote zeg.. ik snap niet waarom de maatschappij de moeders kant zo makkelijk kiest. Lijkt mij dat je moet kijken naar iemands gedrag, niet geslacht, of ze geschikt zijn voor een kind te zorgen.. die ex van jou klinkt nogal ongeschikt. Hoop dat deze rechtzaak wel soelaas gaat bieden.dageeknerd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:14:
[...]Wat zegt der rechtbank? Ga maar weer terug in gesprek, wat het nu alleen maar erger heeft gemaakt
Dat is niet het probleem hier, zie ook het bericht van PCDealer.SmurfLink schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:33:
[...]
Damn, dat is wel echt klote zeg.. ik snap niet waarom de maatschappij de moeders kant zo makkelijk kiest. Lijkt mij dat je moet kijken naar iemands gedrag, niet geslacht, of ze geschikt zijn voor een kind te zorgen.. die ex van jou klinkt nogal ongeschikt. Hoop dat deze rechtzaak wel soelaas gaat bieden.
Tja maar als dat niet werkt moet er inderdaad gewoon afgedwongen worden dat er wat gebeurt in het belang van het kind. En dat gebeurt hier dus ook duidelijk niet. Met sommige mensen valt gewoon niet te praten..Philip Ross schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:42:
[...]
Dat is niet het probleem hier, zie ook het bericht van PCDealer.
Het probleem is dat ze altijd vinden dat je eerst moet proberen er onderling uit te komen en dus zelden afdwingen dat iemand zich houd aan afspraken.
Dat is overig iets wat je ook buiten de rechtspraak veel ziet in nederland. Het idee dat alles wel op te lossen is door mensen met elkaar in gesprek te brengen en het gevoel dat het allemaal rust op een misverstand.
Dit is ook, ik ken zelfs iemand die gewoon een omgangsregeling op papier, na jaren lang tegengewerkt te zijn. Helaas ziet hij zijn kindje nog steeds niet omdat moeder nu aangeeft dat zijn dochter bang voor hem is. Geen rechter hier in NL die de dwangmaatregelen die in de wet staan toepast... Ze zijn er wel maar dan wordt gezegd, het is niet in het belang van het kind. Ik zou zeggen pas het een keer toe, dan weet je of het werkt of niet...Hydra schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:24:
@dageeknerd wat een heftig verhaal. Heel veel sterkte man.
[...]
Krijg soms het idee dat onze samenleving niet ingesteld is op het idee dat de moeder ook wel eens de 'bad guy' kan zijn.
PcDealer schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:38:
Ik wil deze in herinnering brengen: Ardana in "Uit elkaar: kinderen, financien, huis na einde relatie"
@SmurfLink @Hydra
Nou, ik vind de OP wel heel behoorlijk genaaid... Hoe de fuck kan een rechter niet afdwingen dat je als vader je kind toch tenminste elke paar weken kunt zien in zo'n belangrijke tijd. Ik word er echt koud en naar van als ik dit op mijn eigen situatie (dochters van 5 enZelfs als de betrokken persoon ze volslagen onredelijk vindt, ben ik er zelden eentje tegen gekomen waarvan ik dacht: "mwao, die is behoorlijk genaaid".
Een moeder die haar eigen gevoelens de voorrang geeft op het welzijn van een kind, is ook niet bepaald in het belang van. Bizar dat een rechter iemand dan maar gewoon geloofd.dageeknerd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:44:
Dit is ook, ik ken zelfs iemand die gewoon een omgangsregeling op papier, na jaren lang tegengewerkt te zijn. Helaas ziet hij zijn kindje nog steeds niet omdat moeder nu aangeeft dat zijn dochter bang voor hem is. Geen rechter hier in NL die de dwangmaatregelen die in de wet staan toepast... Ze zijn er wel maar dan wordt gezegd, het is niet in het belang van het kind. Ik zou zeggen pas het een keer toe, dan weet je of het werkt of niet...
Ik was beter af geweest als ik dit topic niet gelezen had. Man. Hoe dan ook hoop ik echt dat je vol blijft houden en die energie op blijft kunnen brengen. Nogmaals veel sterkte.Daarnaast wist ik wel dat het zo zou lopen, ik heb een mevrouw leren kennen die hetzelfde zag bij haar huidige vriend. Haar vriend is ook op zo een manier tegengewerkt dat hij maar de handdoek in de ring heeft gegooid. En ook bij hem ging het zo: rechtszaak > traject > rechtszaak > traject etc. Kindje zit nu thuis bij zijn moeder zonder diploma niks en getekend voor het leven. Het erge is dat moeder in het dagelijks leven mensen begeleidt bij hun scheiding.
[ Voor 49% gewijzigd door Hydra op 17-02-2020 17:49 ]
https://niels.nu
[ Voor 15% gewijzigd door Patientzero op 17-02-2020 18:30 ]
[ Voor 14% gewijzigd door dageeknerd op 17-02-2020 18:40 ]
Hier wel, mijn beide zoons zijn dmv een spoeduithuisplaatsing bij mij komen wonen, mijn ex ziet de jongens 1 keer in de 2 weken 2 uur onder begeleiding van een voogd, voor mij niks anders dan lof voor jeugdzorg, nadat we een voogd kregen hadden wij 1 maand later al uitbreiding van de bezoekregeling, iets wat mijn ex al 7 jaar probeerde te minderen, een half jaar later woonden ze hier.Hydra schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:24:
@dageeknerd wat een heftig verhaal. Heel veel sterkte man.
[...]
Krijg soms het idee dat onze samenleving niet ingesteld is op het idee dat de moeder ook wel eens de 'bad guy' kan zijn.
het is geen probleem, het is een uitdaging
Dat laatste is gelukkig vorig jaar afgeschaft. De rest mag wat mij betreft ook. Het is hopeloos ouderwets dat de man zijn gezin moet onderhouden. Laat die vrouw maar net zo hard werken voor d'r geld. Beiden horen bij te dragen. Als de man zijn kind niet mag zien is het toch ook bizar dat hij wel moet lappen voor 't levensonderhoud van het kind/nieuweschoenenvanmama?dageeknerd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:37:
[..]
Ben benieuwd wanneer het gaat gebeuren: Totale afschaffing partneralimentatie, straffen voor het niet nakomen van de omgangsregeling, max bedrag op kind alimentatie, trouwen op huwelijkse voorwaarden de standaard.
Ik heb geschreven: ik heb niet 1 vonnis gelezen waarvan ik vond "mwao, de vader (of moeder) wordt hierin wel heel erg genaaid". De rechter krijgt info van 2 kanten, welke wij vrijwel nooit krijgen.Hydra schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:46:
[...]
Nou, ik vind de OP wel heel behoorlijk genaaid... Hoe de fuck kan een rechter niet afdwingen dat je als vader je kind toch tenminste elke paar weken kunt zien in zo'n belangrijke tijd. Ik word er echt koud en naar van als ik dit op mijn eigen situatie (dochters van 5 entoepas. Bah.
Kinderalimentatie is géén kijk- en luistergeld. Kinderalimentatie is er om te zorgen dat de kinderen verzorgd kunnen worden. Het geeft je géén recht om ze ook te zien.Patientzero schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:18:
Betaal je wel netjes elke maand ?
( ook zoiets, daar zijn instanties voor... maar betalen en je kids niet zien, veel plezier daar helpt niemand je mee )
[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 17-02-2020 21:26 ]
Zoals ik zei, alimenatatie is geen kijk- en luistergeld. De alimentatie staat los van bezoekrecht. En woonlasten kunnen ook flink lager liggen dan € 800.Patientzero schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:32:
@Ardana
Mooie stelling, maar dan kan een draagkrachtberekening ook de deur uit in het geval van een ex die de over de rug van de kinderen haar/zijn ex het leven zuur maakt door ze achter te houden.
( welke sowieso al niet klopt, gezien er 800 euro woonlasten als norm wordt genomen in de berekening, leuk voor de mensen die 20 jaar geleden een woning gekocht / verkocht etc hebben, maar voor de huidige starters ?!?!?!? )
Maar waarom wordt er dan ook niet gehandhaafd dat het geld ook alléén aan de kinderen wordt uitgegeven? Daar hoor je ook genoeg verhalen over, dat mama van de alimentatie lekker gaat shoppen en de kinderen in oude vodden rondlopen... dat voelt mij dan ook weer enorm vreemd aan... zouden ze beter af zijn als pa ze mee naar de stad neemt en nieuwe kleding voor ze koopt dan dat hij geld aftikt aan mama. Hebben ze pa ook weer gezien dus goed voor de band.Ardana schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:07:
[...]
Zoals ik zei, alimenatatie is geen kijk- en luistergeld. De alimentatie staat los van bezoekrecht. En woonlasten kunnen ook flink lager liggen dan € 800.
De kinderen hebben geen dak boven hun hoofd nodig? Geen water of verwarming? Geen eten? Of is dat ineens allemaal gratis na een scheiding? Verzorging van kinderen is meer dan enkel de leuke dingen of zelfs maar kleding.SmurfLink schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:37:
[...]
Maar waarom wordt er dan ook niet gehandhaafd dat het geld ook alléén aan de kinderen wordt uitgegeven? Daar hoor je ook genoeg verhalen over, dat mama van de alimentatie lekker gaat shoppen en de kinderen in oude vodden rondlopen... dat voelt mij dan ook weer enorm vreemd aan... zouden ze beter af zijn als pa ze mee naar de stad neemt en nieuwe kleding voor ze koopt dan dat hij geld aftikt aan mama. Hebben ze pa ook weer gezien dus goed voor de band.
Dat hoef je mij niet te vertellen en wat mij betreft wordt het ook daar aan uitgegeven. Maar dat wordt niet gehandhaafd, dat zeg ik net. Dus kan mama het uitgeven waaraan ze wil, dus ook lekker aan zichzelf. En dat vind ik niet kunnen. Zoals hierboven al gezegd is, een complete borstvergroting van de alimentatie, waarom niet? Wordt toch niet gecheckt... nou wat hebben die kinderen daaraan dan? Pa betaalt zich scheel maar die kinderen zien er niks van terug...Ardana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:06:
[...]
De kinderen hebben geen dak boven hun hoofd nodig? Geen water of verwarming? Geen eten? Of is dat ineens allemaal gratis na een scheiding? Verzorging van kinderen is meer dan enkel de leuke dingen of zelfs maar kleding.
Volgens mij ben jij meer ouderwets dan deze regels als je het meteen op man betaald voor vrouw gooid. Dat is namelijk nergens vast gelegd. En dan ook nog eens het idee dat de vrouw niet bijdraagt als ze geen betaalde baan heeft...SmurfLink schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:28:
[...]
Dat laatste is gelukkig vorig jaar afgeschaft. De rest mag wat mij betreft ook. Het is hopeloos ouderwets dat de man zijn gezin moet onderhouden. Laat die vrouw maar net zo hard werken voor d'r geld. Beiden horen bij te dragen. Als de man zijn kind niet mag zien is het toch ook bizar dat hij wel moet lappen voor 't levensonderhoud van het kind/nieuweschoenenvanmama?
Lekkere vooroordelen weer hier. Waarom zo afgeven op vrouwen en doen alsof alle mannen slachtoffer zijn.SmurfLink schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:17:
Zoals hierboven al gezegd is, een complete borstvergroting van de alimentatie, waarom niet? Wordt toch niet gecheckt... nou wat hebben die kinderen daaraan dan? Pa betaalt zich scheel maar die kinderen zien er niks van terug...
Omdat het simpelweg de praktijk is. Hoeveel situaties ken jij waarin de vrouw alimentatie betaalt? Ik ken er geen. En ik ken er genoeg waarbij de man dat doet en ook waarbij er misbruik van gemaakt wordt. Ik vooroordeel niet. Ik oordeel.Philip Ross schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:37:
[...]
Volgens mij ben jij meer ouderwets dan deze regels als je het meteen op man betaald voor vrouw gooid. Dat is namelijk nergens vast gelegd. En dan ook nog eens het idee dat de vrouw niet bijdraagt als ze geen betaalde baan heeft...
Deze alimentatie is er met een goede reden. Het is om degene die cariere opoffert om meer huishouden/voor de kinderen te zorgen te beschermen.
Stel partner A blijft fulltime werken en partner B 2 dagen in de week minder zodat er minder kinderopvang nodig is en het huishouden gedaan kan worden. Dan zal Partner B dus een stuk cariere en toekomst opofferen waar partner A voordeel van heeft.
Als deze 2 uit elkaar gaan is het dan toch logisch dat partner A die altijd (financieel) heeft kunnen profiteren van het werk van partner B dan ook partner B daarvoor gaat compenseren zodat partner B niet ineens in de problemen komt vanwege het verminderde inkomen.
En voor de kinder alimentatie is het toch ook logisch. Beide moeten voor de kinderen zorgen. In praktijk betekend het echter dat 1 van de 2 meer zorg heeft omdat de kinderen nooit 50/50 in tijd verdeeld kunnen worden in verband met wonen etc. Dan betaald dus degene die minder zorg heeft een deel van de kosten mee omdat de andere vanwege die zorg bijvoorbeeld minder kan werken.
[...]
Lekkere vooroordelen weer hier. Waarom zo afgeven op vrouwen en doen alsof alle mannen slachtoffer zijn.
Je oordeelt echter over een hele groep. En je versterkt vooroordelen hier. En dat op basis van anekdotisch bewijs. En iemand die aangeeft heel veel zaken gezien te hebben en dat het gemiddeld wel mee valt negeer je helemaal.SmurfLink schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:47:
[...]
Omdat het simpelweg de praktijk is. Hoeveel situaties ken jij waarin de vrouw alimentatie betaalt? Ik ken er geen. En ik ken er genoeg waarbij de man dat doet en ook waarbij er misbruik van gemaakt wordt. Ik vooroordeel niet. Ik oordeel.
Toch zeg je letterlijk "Laat die vrouw maar net zo hard werken voor d'r geld. Beiden horen bij te dragen."Maar ik zal wel ouderwets zijn, dat is geen vooroordeel verder? Noch het ervan uitgaan dat ik zou vinden dat een vrouw niet bijdraagt zonder betaalde baan.
Maar tegelijk vergroot je juist die afhankelijkheid als je de alimentatie stopt. Of je verwacht dat dan ineens alle vrouwen fulltime blijven werken om niet afhankelijk te worden?Dit zijn allemaal aannames en heb ik nergens gesteld. Wel ben ik van mening dat vrouwen zelfstandig horen te zijn, ik zou het zelf ook heel onprettig vinden om van een ander afhankelijk te zijn. Volgens mij is dat juist verre van ouderwets, gezien vrouwen toen juist thuiszaten en het handje ophielden. Maar dat zal wel aan mij liggen dan...
Helemaal mee eens. Natuurlijk zijn die er. Maar om te zeggen dat het er heel veel zijn? Heb jij daar cijfers van?CryptoNL schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:55:
@Philip Ross Vrouwen kunnen ook gewoon werken. Men wil ook uitkeringstrekkers uit de uitkering, dat geldt ook voor de vrouwen natuurlijk. Er zijn helaas tal van voorbeelden van vrouwen die het met de alimentatie wel best vinden zo en totaal geen zin meer hebben om maar iets bij te dragen aan de maatschappij.
Ik ga liever fulltime werken dan dat ik m'n handje ophou ja. Laat die vent maar lekker thuiszitten met de kinderen. Hij kan prima geld krijgen voor de kinderen maar daar gaat ie maar mooi niks voor zichzelf mee kopen. Die gadgets betaalt ie zelf maar, geen geld? Dan gaat ie maar werken.Philip Ross schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:52:
[...]
Maar tegelijk vergroot je juist die afhankelijkheid als je de alimentatie stopt. Of je verwacht dat dan ineens alle vrouwen fulltime blijven werken om niet afhankelijk te worden?
Nee, die alimentatie is er juist zodat beide partners een gelijke macht hebben binnen de relatie en bij uit elkaar gaan er niet 1 de sjaak is. Dus dat de man niet de macht heeft om te doen en laten wat hij wil omdat de vrouw toch niet weg kan omdat ze dan niets heeft om op terug te vallen.
Je idee dat men niet afhankelijk moet zijn in een relatie is prima maar de manier waarop je dat wil afdwingen bereikt het tegenovergestelde.
Mwao, ik ken minstens 1 omgekeerd voorbeeld. En zullen we de term uitkeringstrekkers gewoon niet gebruiken? Het is nogal denigrerend.CryptoNL schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:55:
@Philip Ross Vrouwen kunnen ook gewoon werken. Men wil ook uitkeringstrekkers uit de uitkering, dat geldt ook voor de vrouwen natuurlijk. Er zijn helaas tal van voorbeelden van vrouwen die het met de alimentatie wel best vinden zo en totaal geen zin meer hebben om maar iets bij te dragen aan de maatschappij.
[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 18-02-2020 10:31 ]
Je gaat hier juist volledig voorbij aan het punt dat somaar even aan het werk gaan niet zo makkelijk is als je jarenlang geen werk gehad hebt (of parttime) omdat je voor bijvoorbeeld kinderen of huishouden zorgde.SmurfLink schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:12:
[...]
Ik ga liever fulltime werken dan dat ik m'n handje ophou ja. Laat die vent maar lekker thuiszitten met de kinderen. Hij kan prima geld krijgen voor de kinderen maar daar gaat ie maar mooi niks voor zichzelf mee kopen. Die gadgets betaalt ie zelf maar, geen geld? Dan gaat ie maar werken.
Generaliseren is gewoon niet goed. Dat was een groot deel van mijn punt. Maar het was dubbel erg omdat het ook een bepaald rolpartroon en vooroordelen versterkte waar veel vrouwen nog steeds last van hebben.Zo beter? Nu generaliseer ik 'm van de andere kant. Het boeit mij namelijk niet om welk geslacht het gaat, het gaat mij om de afhankelijkheid. Ik wil als vrouw niet afhankelijk zijn van een ander, wil ik geld dan ga ik werken. Zo simpel is het.
Dat is een beter punt. Valt zeker wat voor te zeggen.En ja, beide ouders dienen bij te dragen aan hun kind, zowel financieel als in tijd. Als de ene ouder het een levert, levert de ander het ander, prima. Alleen moet er wat mij betreft wél gecontroleerd worden of dit daadwerkelijk aan het kind wordt uitgegeven. Dat was het enige waar het mij om ging in mijn originele post.
Dit idee opperde ik destijds, maarja toen kwam al snel "het onder controle van je ex willen houden via het kind" verhaaltje er bij kijken. Voor een kind moet je zorgen en betalen, dat is het probleem niet. Ik vind het alleen raar dat als je uitelkaar gaat, je gelijk als niet verzorgende ouder een achterstand hebt. Dan heb ik niet eens over hoe er misbruik wordt gemaakt van het familierecht.Hulkkonen schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:12:
Als je als alimentatiebetaler (kinderalimentatie dan) meer zicht wilt hebben op waar dit geld aan besteed wordt: open een gezamenlijke rekening waarop beide ouders elke maand hun aandeel in de kinderalimentatie storten. Van deze rekening worden alle directe kinderkosten betaald (kleding, schoenen, nieuwe fiets, sportclubjes, schoolreisje, opvang, cadeautjes enz.).
[ Voor 11% gewijzigd door dageeknerd op 18-02-2020 12:36 ]
Nee, gewoon nee... er is genoeg bewijs dat er geen sprake is van een payment gap. Haal dat dan ook niet als kul argument aan.Ardana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:32:
Het is niet voor niets dat in een relatie, in overleg, vaak wordt besloten dat de vrouw minder gaat werken: haar uren werk leveren vaak minder op dan de uren die de man werkt. En zo ontstaat er een cirkel die ook na de scheiding doorwerkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Patientzero op 18-02-2020 16:48 ]
Dat kan je wel zeggen maar de meeste onderzoeken zeggen het tegenovergestelde.Patientzero schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:43:
[...]
Nee, gewoon nee... er is genoeg bewijs dat er geen sprake is van een payment gap. Haal dat dan ook niet als kul argument aan.
Tjsa, je kan altijd wel een situatie bedenken waarin iets oneerlijk is. Of je nou wel of niet die alimentatie hebt. Dat zegt niet zo veel.Dat partner A werkt, partner B niet, scheiden en beide zullen moeten werken, thans dat is het idee. ( Ik vind het een goed iets dat alimentatie in mindering komt op een bijstandsuitkering.)
Partner b gaat meer werken, wordt ondersteund qua alimentatie door partner A, alles klaar.
Maar mij werd toch heel duidelijk tijdens mediation verteld dat het onmogelijk is voor partner A op moment van scheiden, dus zeg maar het reorganiseren van je leven, de beslissing te maken om part time te gaan werken en derhalve ook minder te verdienen.
Dan zou er namelijk sprake zijn van bewuste inkomsten derving, en blijft de draagkracht staan ...
Dus.... @Ardana even een puur gender neutraal hypothese, iets wat ik veel voor zie komen maar enfin :
Partner A 90% draagkracht, verplicht dit zo te behouden, ( buiten ontslag om ) partner B 10% draagkracht.
Een alimentatiebehoefte van bijv. 700 euro.
Partner B beslist om part time 10 uur te gaan werken, daarmee onder het kantelpunt der toeslagen blijft, en de draagkracht ook niet vergroot. Content is met een sociale huurwoning ( want ook die zijn er in deugdelijke formaten en leuke wijken ) en zodoende inc. Toeslagen, kortingen en miniem salaris uiteindelijk toch een netto besteedbaar inkomen heeft van +/-2700 euro, met een vaste woonlast van 1200 euro. ( laten we er nog een schep bovenop doen, partner B krijgt een nieuwe relatie die bij partner B intrekt, met een vergelijkbaar inkomen aan dat van partner A, welke als dank voor de woonst de algehele boodschappen en rekeningen voor lief neemt..)
Partner A heeft slechts 900 euro netto over na vaste woonlasten. Maar werkt 40 uur plus stress, overuren etc. Opslag / promotie zal dus ook weinig zin hebben
Nogmaals even los van man/vrouw..
Lijkt je dit eerlijk ?
De incentive om te gaan werken die is er niet.
Heden ten dage is het een luxe als je zoals partner B thuis kunt zijn voor de kinderen.
Echter bij een scheiding scheiden de wegen, de privileges en voordelen. Partner B zal derhalve meer moeten werken, en partner A moet het gegund worden minder te gaan werken...
Maar dit is niet het geval
Kan wel, maar ze hanteren in de regel gewoon een forfait bedrag (vast percentage van je inkomen) tenzij je kunt aantonen dat je daadwerkelijk hogere woonlasten hebt en deze ook redelijkerwijs moet maken. Anderzijds kan de tegenpartij bij structureel lagere lasten ook aan de bel trekken.Ardana schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:07:
[...]
Zoals ik zei, alimenatatie is geen kijk- en luistergeld. De alimentatie staat los van bezoekrecht. En woonlasten kunnen ook flink lager liggen dan € 800.
Forfaitair rekensysteem
Sinds 2013 is voor de berekening van kinderalimentatie gekozen voor een forfaitair rekensysteem. Deze forfaitaire benadering zou het aantal wijzigingsprocedures moeten minimaliseren en de voorspelbaarheid van de te betalen kinderalimentatie vergroten. Voorts moet worden voorkomen dat een onderhoudsplichtige onder zijn of haar onderhoudsverplichting kan uitkomen door testellen en aannemelijk te maken dat er hoge woonlasten zijn,waardoor er geen draagkrachtruimte meer resteert.
De forfaitaire woonlast waarmee in beginsel rekening dient te worden gehouden bedraagt 30% van het netto besteedbaar inkomen. Feitelijk zullen de werkelijke woonlasten natuurlijk altijd lager of hoger uitvallen. Voorwaarde blijft wel altijd dat de vaststelling van de kinderalimentatie, mede op basis van de forfaitaire woonlasten, aan de wettelijke maatstaven zal moeten voldoen.
Tremarapport
In het Tremarapport wordt een uitzondering toegelaten op het toepassen van de forfaitaire woonlast in het geval van zogenoemde dubbele woonlasten (eigen woonlasten en extralasten in verband met de (voormalige) eigen woning). Redelijk wordt geacht dat het draagkrachtloos inkomen in dat geval wordt verhoogd met de werkelijke eigen woonlast en de in aanmerking te nemen nettolasten met betrekking tot de (voormalige)echtelijke woning. Dit in afwijking van de forfaitaire woonlast. De richtlijn voorziet derhalve slechts in de situatie waarin de werkelijke woonlasten hoger zijn dan de forfaitaire.
[ Voor 63% gewijzigd door osluis op 18-02-2020 18:21 ]
Dat klopt als aan een aantal voorwaarden voldaan is: zelfde opleidingsniveau, zelfde vakgebied, zelfde ervaring. Maar in veel gevallen zal dat niet zo zijn. De vrouw werkt bijv. op een kinderdagverblijf met een MBO-opleiding, de man als IT'er met een HBO-opleiding. De vrouw werkt al jaren part-time, de man full-time.Patientzero schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:43:
[...]
Nee, gewoon nee... er is genoeg bewijs dat er geen sprake is van een payment gap. Haal dat dan ook niet als kul argument aan.
En als je 'man' en 'vrouw' omdraait in dit voorbeeld dan heb je een tegenargument.Ardana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:12:
[...]
Dat klopt als aan een aantal voorwaarden voldaan is: zelfde opleidingsniveau, zelfde vakgebied, zelfde ervaring. Maar in veel gevallen zal dat niet zo zijn. De vrouw werkt bijv. op een kinderdagverblijf met een MBO-opleiding, de man als IT'er met een HBO-opleiding. De vrouw werkt al jaren part-time, de man full-time.
Dan komen er kinderen, en wie gaat er dan minder werken? Juist de vrouw, want als de man dat gaat doen, gaat het inkomen echt veel te hard naar beneden.
Dan komt de scheiding, en de vrouw wil weer full time gaan werken omdat ze haar eigen broek op wil houden. Naast dat dat nogal lastig is als je er langdurig uit geweest bent, is je kennis verouderd en heb je geen recente werkervaring, waardoor ze in junior en/of instroomschalen terecht komt. Haar salaris zal dus echt significant lager zijn dan dat van haar man, zelfs als ze full time gaat werken.
Dus nee, het is geen kul-argument.
Ardana is een vrouw, dus een discussie met haar aangaan lijkt me van weinig nut in dit geval.Patientzero schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:43:
[...]
Dat partner A werkt, partner B niet, scheiden en beide zullen moeten werken, thans dat is het idee. ( Ik vind het een goed iets dat alimentatie in mindering komt op een bijstandsuitkering.)
Partner b gaat meer werken, wordt ondersteund qua alimentatie door partner A, alles klaar.
Maar mij werd toch heel duidelijk tijdens mediation verteld dat het onmogelijk is voor partner A op moment van scheiden, dus zeg maar het reorganiseren van je leven, de beslissing te maken om part time te gaan werken en derhalve ook minder te verdienen.
Dan zou er namelijk sprake zijn van bewuste inkomsten derving, en blijft de draagkracht staan ...
Dus.... @Ardana even een puur gender neutraal hypothese, iets wat ik veel voor zie komen maar enfin :
Partner A 90% draagkracht, verplicht dit zo te behouden, ( buiten ontslag om ) partner B 10% draagkracht.
Een alimentatiebehoefte van bijv. 700 euro.
Partner B beslist om part time 10 uur te gaan werken, daarmee onder het kantelpunt der toeslagen blijft, en de draagkracht ook niet vergroot. Content is met een sociale huurwoning ( want ook die zijn er in deugdelijke formaten en leuke wijken ) en zodoende inc. Toeslagen, kortingen en miniem salaris uiteindelijk toch een netto besteedbaar inkomen heeft van +/-2700 euro, met een vaste woonlast van 1200 euro. ( laten we er nog een schep bovenop doen, partner B krijgt een nieuwe relatie die bij partner B intrekt, met een vergelijkbaar inkomen aan dat van partner A, welke als dank voor de woonst de algehele boodschappen en rekeningen voor lief neemt..)
Partner A heeft slechts 900 euro netto over na vaste woonlasten. Maar werkt 40 uur plus stress, overuren etc. Opslag / promotie zal dus ook weinig zin hebben
Nogmaals even los van man/vrouw..
Lijkt je dit eerlijk ?
De incentive om te gaan werken die is er niet.
Heden ten dage is het een luxe als je zoals partner B thuis kunt zijn voor de kinderen.
Echter bij een scheiding scheiden de wegen, de privileges en voordelen. Partner B zal derhalve meer moeten werken, en partner A moet het gegund worden minder te gaan werken...
Maar dit is niet het geval
Het is dus juist wel een kul-argument want je KIEST er altijd zelf voor. Het is niet voor niets dat vrouwen minder verdienen dan mannen, minder carrière maken etc. Je had ook kunnen kiezen om te blijven werken, of zelf thuis ondernemend te zijn om dingen te leren. Maar nee, je vindt het belangrijker om meer thuis te zijn en hebt geen zin om nog bij te leren want je verwacht wel dat je vent je onderhoudt. Prima, maar daar kies je zelf voor.Ardana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:12:
[...]
Dat klopt als aan een aantal voorwaarden voldaan is: zelfde opleidingsniveau, zelfde vakgebied, zelfde ervaring. Maar in veel gevallen zal dat niet zo zijn. De vrouw werkt bijv. op een kinderdagverblijf met een MBO-opleiding, de man als IT'er met een HBO-opleiding. De vrouw werkt al jaren part-time, de man full-time.
Dan komen er kinderen, en wie gaat er dan minder werken? Juist de vrouw, want als de man dat gaat doen, gaat het inkomen echt veel te hard naar beneden.
Dan komt de scheiding, en de vrouw wil weer full time gaan werken omdat ze haar eigen broek op wil houden. Naast dat dat nogal lastig is als je er langdurig uit geweest bent, is je kennis verouderd en heb je geen recente werkervaring, waardoor ze in junior en/of instroomschalen terecht komt. Haar salaris zal dus echt significant lager zijn dan dat van haar man, zelfs als ze full time gaat werken.
Dus nee, het is geen kul-argument.
[ Voor 2% gewijzigd door t_captain op 20-02-2020 13:49 ]
Je hebt erg veel vooroordelen. Helpt het als ik zeg dat ik vrijwillig van mijn recht op alimentatie afgezien heb? Toen ik ging trouwen verdiende ik meer dan hij, daar heeft hij netjes van mee geprofiteerd. Toen we gingen scheiden was ik arbeidsongeschikt en verdiende ik een heel stuk minder. Ik heb nog aan de rechter moeten uitleggen dat ik écht, heus af zag van mijn recht op partneralimentatie.Saven schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:10:
[...]
Ardana is een vrouw, dus een discussie met haar aangaan lijkt me van weinig nut in dit geval.
Waar is de vent in jouw verhaal gebleven? Heeft die er geen zeggenschap in gehad? Hebben man en vrouw er niet samen voor gekozen dat zij minder ging werken omdat zo het gezinsinkomen zo hoog mogelijk te houden?Het is dus juist wel een kul-argument want je KIEST er altijd zelf voor. Het is niet voor niets dat vrouwen minder verdienen dan mannen, minder carrière maken etc. Je had ook kunnen kiezen om te blijven werken, of zelf thuis ondernemend te zijn om dingen te leren. Maar nee, je vindt het belangrijker om meer thuis te zijn en hebt geen zin om nog bij te leren want je verwacht wel dat je vent je onderhoudt. Prima, maar daar kies je zelf voor.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq