Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Matched: eu
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:14:
Ik heb destijds een 9800Pro Sapphire versie uit de USA gekocht vroeger, volgens mij via eBay toen het nog "hip" was. Geweldige kaart, was voor mij een droom na de Ti4200 en 9600Pro gehad te hebben. Hij werd wel behoorlijk warm, dus heb er toen nog zo'n overdreven huge Zalman koeler opgezet. Ik heb hem nog steeds, compleet in doos, met zowel de originele als Zalman koeler, heeft toch wel een speciaal plekje bij mij die kaart :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Yep, ik heb die kaart ook gehad. Deed lekker 60+ fps in UT99GOTY op 1280*1024. Ook de tijd waarin ik cd-images op de harde schijf zette zodat ik niet bij elk spel de cd-rom in de drive moest stoppen, dankzij daemon tools :P Op mijn 20 GB harddisk kon je wel wat images kwijt. Echter liep de harde schijf zo wel vol, maar ik had ruimte zat toen ik overstapte naar Windows 2000 met NTFS compressie. Die fake images waren zeer goed comprimeerbaar (op FAT32 dus niet). Ook de bekende no-cd cracks waren geliefd hier. Windows 2000 had in het begin een zeer nare bug en als je veel data benaderde vanuit een image sloeg Windows 2000 vast. Een klein jaar later was die bug verholpen. Ik ben pas laat naar Windows XP overgestapt want Windows 2000 was fantastisch; de eerste NT-versie waarop je deftig kon gamen.

Wat een tijden waren dat en dan games huren van de bib en even een image trekken O-)

Ach, games waren niet zo groot en ze pasten op een cd of soms een dvd, maar tegenwoordig is een beetje game over de 100 GB met AC Valhalla die 158,77 GB doet :o

Tegenwoordig zou ik geen cracks meer downloaden. Het www is er niet minder gevaarlijk op geworden en koop ik mijn games gewoon braaf via Steam. Met een 1000/1000 internetabonnement is downloaden geen issue hier. Is het internet dan zoveel sneller geworden? Valt wel mee. Toen ik breedband kreeg van athome was dat 5 mbit en waren webpages niet veel trager dan nu met alle payload. Alleen down- en uploaden gaat als een speer, maar toch mis ik wel de nostalgie van toen. Ik was blijer met athome breedband dan nu met gigabit internet. Dat was destijds pure euforie met breedband en al helemaal als je van inbellen afkwam. Nu is het zo gewoontjes geworden.

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:18
jimh307 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Dat was destijds pure euforie met breedband en al helemaal als je van inbellen afkwam. Nu is het zo gewoontjes geworden.
Zeer herkenbaar, windows 2000 was ik ook erg blij mee, lang gebruikt ook!
En het breedband internet, adsl hier, voelde wel een beetje als een verslaving, muziek, films, spellen, geweldig vond ik het! 😁
Alles was te krijgen, alle info te vinden etc.
Super mooie tijd, vooral veel downloaden ……om er niet perse wat mee te doen, gewoon hamsteren. ☺️

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
Jazzy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:17:
[...]

In mijn beleving was AMD indertijd met de K6 en later Duron/Athlon echt huge! Toen ik zelf systemen bouwde voor mensen was dat vrijwel exclusief op basis van AMD. Toch lijkt het bij retro-builds vaker om Intel te gaan, eerlijk gezegd is mijn main retro machine ook een Pentium 4.
P4 heb ik nooit aangeraakt. M’n AMD setup was superieur qua snelheid en destijds hadden die P4’s allerlei problemen, vooral met temps. Dat was al een tijd waarin je niet meer elk jaar een andere cpu moest hebben om fatsoenlijk te kunnen gamen, gpu’s werden toen steeds meer een ding, met een knappe gpu op een relatief oude cpu icm met voldoende ram, kon je prima uit de voeten. Enfin, ik ga binnenkort als ik tijd heb maar eens wat uit de kast trekken en kijken wat ik kan bouwen met wat ik heb.

Mocht ik eraan toekomen, deel ik het hier :-)

De spullen heb ik wel.

Adjust non olet, plerumque...

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

1nsane schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:18:
[...]

P4 heb ik nooit aangeraakt. M’n AMD setup was superieur qua snelheid en destijds hadden die P4’s allerlei problemen, vooral met temps. Dat was al een tijd waarin je niet meer elk jaar een andere cpu moest hebben om fatsoenlijk te kunnen gamen, gpu’s werden toen steeds meer een ding, met een knappe gpu op een relatief oude cpu icm met voldoende ram, kon je prima uit de voeten. Enfin, ik ga binnenkort als ik tijd heb maar eens wat uit de kast trekken en kijken wat ik kan bouwen met wat ik heb.

Mocht ik eraan toekomen, deel ik het hier :-)

De spullen heb ik wel.
Wrijf het er nog maar een keer in, @Waterbeesje zette de XP2800 aan de kant voor een P4-3,4 en wat een tegenvaller was dat |:(
Minder snappy en zo. Maar de X700 maakte veel goed tov de 9500.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

5 hele mbits aan breedband thuis, toe maar. Toen ik studeerde had de hogeschool een 2Mbit verbinding naar Surfnet.
Eerste breedband thuis was 115Kbit, meeliften op de Casema aansluiting van mijn bovenbuurman. En later zelf 512Kbit. De megabits kwamen pas veel later - ADSL was in 1999 net nieuw, en hoewel het 2Mbit down bood nog zo instabiel als de pest :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Toen ik breedband kreeg van athome was dat 5 mbit en waren webpages niet veel trager dan nu met alle payload. Alleen down- en uploaden gaat als een speer, maar toch mis ik wel de nostalgie van toen. Ik was blijer met athome breedband dan nu met gigabit internet. Dat was destijds pure euforie met breedband en al helemaal als je van inbellen afkwam. Nu is het zo gewoontjes geworden.
Deze nostalgie kun je makkeljk weer bevredigen: zet een 10Mb Ethernet hub tussen je PC en je router >:)
alhoewel 'makkelijk'... veel 2.5Gbps en hogere PHYs kunnen niet meer op 10Mbps werken :(
The Eagle schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:17:
5 hele mbits aan breedband thuis, toe maar. Toen ik studeerde had de hogeschool een 2Mbit verbinding naar Surfnet.
Eerste breedband thuis was 115Kbit, meeliften op de Casema aansluiting van mijn bovenbuurman. En later zelf 512Kbit. De megabits kwamen pas veel later - ADSL was in 1999 net nieuw, en hoewel het 2Mbit down bood nog zo instabiel als de pest :X
Ugh, die oude seriele Casema gedrochten. Hadden we toen ik bij de LSVb werkte mee te maken. Zodanig traag en onbetrouwbaar dat je om de haverklap iets niet kon laden en dan altijd moest nagaan of het daadwerklijk uitgevallen was of dat iemand iets zwaars aan het doen was als downloaden van een email met een attachment eraan. Iemand die je een simpel bericht met Incredimail ( :r :r :r bah :r ) stuurde kon internetverbinding van hele kantoor lam leggen :')

Dat hadden we in Nijmegen bij de AKKU studentenvakbond beter voor elkaar - 10Mbps symmetrisch op campusnet. Zelfs toen ik thuis een Chello verbinding had met Com21 modem (iirc 2Mbps down, 200kbps up - speciale studentendeal) zat ik stiekem op de uni Napster te draaien O-)

Over netwerkverbindingen gesproken - Ik had van de week een hallucinante combinatie op m'n bureau liggen: ik ben bezig een Mac SE/30 op te knappen (flink wat batterijschade) en als ik toch bezig ben het ook van netwerkverbinding te voorzien. Ik vond zowaar een van de weinige Ethernetkaarten ervoor op Marktplaats voor een mooi bedrag - maar het is een kaart in twee delen (controller voor in de PDS-slot en PHY die je aan achterkant behuizing klikt) en je raadt het al: alleen maar een van de twee (de PHY in dit geval). 10Mb half-duplex only. Die lag terwijl ik dat aan het uitzoeken was bovenop een Mellanox ConnextX-3 40Gbps Ethernet adapter waar ik iets minder retro mee aan het testen was zij het niet op volle snelheid - mijn PCIe bus was met 4 lanes de bottleneck bij 26Gbps :P

Oslik blyat! Oslik!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:39
Ik weet dat dit niet het V&A gedeelte is, maar alvorens ik het een en ander daar weer online gooi dacht ik vraag hier eens of iemand nog interesse heeft in een leuke bigtower. Is nog een nette staat gezien de leeftijd, op een van de zijpanelen wat krassen e.d. maar afgezien daarvan niets opmerkelijks. Heb er een tijd mijn Pentium 1 100Mhz build uit mijn jeugd in gehuisvest, maar sinds ik vorig jaar na lange tijd zoeken weer (eenzelfde exemplaar) van mijn originele bigtower heb weten te vinden heb ik voor dit ding geen nut meer.

Dus mocht iemand er interesse in hebben laat maar wat weten. Ophalen is helaas de enige optie, maar hij mag in principe voor niets meegenomen worden (doosje chocolade of een flesje wijn mag altijd natuurlijk :9 ). Is zeker nog een hele leuke en degelijk/prettige kast om een Pentium 1 of Pentium 2 systeem in te bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51v-fktQtoWtOFu5Qn6gUO-JruU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJsDemoJz6J5LooAYtcc2SHY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23XjEHs9WfPKYisZdC0wa6W7B6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4KtECPokjXsCXOFMGtjbWLh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDI2NEAY5yH3Nywc-0w-zrtuEBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7IalLXfMOuBS59lC6EhBWJK.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Moi_in_actie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:07:
Ik weet dat dit niet het V&A gedeelte is, maar alvorens ik het een en ander daar weer online gooi dacht ik vraag hier eens of iemand nog interesse heeft in een leuke bigtower. Is nog een nette staat gezien de leeftijd, op een van de zijpanelen wat krassen e.d. maar afgezien daarvan niets opmerkelijks. Heb er een tijd mijn Pentium 1 100Mhz build uit mijn jeugd in gehuisvest, maar sinds ik vorig jaar na lange tijd zoeken weer (eenzelfde exemplaar) van mijn originele bigtower heb weten te vinden heb ik voor dit ding geen nut meer.

Dus mocht iemand er interesse in hebben laat maar wat weten. Ophalen is helaas de enige optie, maar hij mag in principe voor niets meegenomen worden (doosje chocolade of een flesje wijn mag altijd natuurlijk :9 ). Is zeker nog een hele leuke en degelijk/prettige kast om een Pentium 1 of Pentium 2 systeem in te bouwen.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
De HQ08 van Aopen is inderdaad een sublieme kast, veel ruimte om je thuis server te huisvesten, oerdegelijk en voor zijn leeftijd een behoorlijke airflow.
Ik heb m zelf ook gehad en heb nu zijn broertje staan, de HX08. Zelfde binnenwerk, andere frontje. Als je deze kast vaker wilt verplaatsen, mag je je abo bij de sportschool wel opzeggen, zo zwaar. oOo

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:39
Geen matches
Waterbeesje schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:32:
[...]

De HQ08 van Aopen is inderdaad een sublieme kast, veel ruimte om je thuis server te huisvesten, oerdegelijk en voor zijn leeftijd een behoorlijke airflow.
Ik heb m zelf ook gehad en heb nu zijn broertje staan, de HX08. Zelfde binnenwerk, andere frontje. Als je deze kast vaker wilt verplaatsen, mag je je abo bij de sportschool wel opzeggen, zo zwaar. oOo
Haha, het zou best kunnen dat deze ooit van jou vandaan gekomen is, ding staat al jaren en jaren hier en heb over de jaren zoveel hardware aangeschaft, geen idee meer wat van wie was :+

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:55
Van de week mijn oude Windows XP pc in een wat modernere kast gestopt gekregen van mijn oom die er niks mee deed,na wat aanpassingen doet alles het weer.
Zit een GT 640 in maar heb hier nog een Geforce 210 liggen die staat er wat leuker in. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9Y9zMzgk3cf56dpm0IPSpzsegk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncPo6CHykdUdmRy5QQKxUZqU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnyzYwXfPFeZmUKp2d2jz3pS-24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UU2j4n3pakAZpbCp28z1csv5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGqOtES8AlhGv04aIuyHXprmCb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xe5z5MlBE11n4T31VpWsXULa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSQ0MsJ2qbyqmE6pswidnnLbq5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJDa3CqGMgcjeNWpRQbClNDY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WRe_rfHmkOacnMwtHIDl9gTVhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjZ7CIGtHtXEWUL1RemzR5HN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HK2_A6RLd1t_VUBF62w4rRO3zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G38ZhP0ZiWNmWcIOK62GUEXj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDjIEwTVBcpDsudqo_Iwt6XV8ZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjniviXdNXyzfZG3kOmYeJQD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVizNjoRC7I06dyggfe8YNWTQcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHpBv3SA5iyKdOGIOodAukrW.jpg?f=fotoalbum_large

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:17:
Hahaha, dat bedoel ik dus ;) Die 5 mbit waren bloed en bloedsnel en webpages stonden met 1 seconde vol ingeladen op je scherm. Al helemaal als je afkwam van inbellen zoals hier dus. Nu heb ik een gigabit snelheid en ik vind webpagina's niet 200x sneller op het scherm staan. Alles is veel zwaarder geworden en nu kun je best wel eens een digitale file hebben zodat je even moet wachten op de webpage, ook met gigabit internet. Het is fantastisch als je veel moet downloaden of uploaden zoals mijn backup. Daarin is gigabit internet een zegen, maar surfen gaat niet per se sneller dan toen.

@dion_b Ik ga nu niet meer terug naar 10 mbit ;) Wat ik bedoelde te zeggen was het wauw moment van destijds toen ik de PC inschakelde met athome. Die PC vloog door het www heen. Dat was met de Pentium Willamette 1500 MHz.

En mocht internet offline zijn (nog niet meegemaakt in mijn nieuwe woning) dan kan ik nog USB-tetheren met mijn telefoon.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen matches
Mijn eerste stappen thuis op het www waren idd via een extern 28k8 modem. En HetNet, soort van afgescherm stukje internet van KPN waar je voornamelijk groene pagina's van henzelf en alles van Ilse (ook van KPN) kon doen :+

Modem heb ik nog steeds, Microcom Deskporte Fast. Mooie van dat ding was dat ie ook op de paralelle poort kon, en initieel 28k8 maar flashbaar naar 36k6 was :)
Stabieler dan dat modem heb ik ze nooit gezien. Ding deed het gewoon _altijd_ :)

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 28-01-2026 17:21 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jimh307
  • Niet online
Geen matches
The Eagle schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:21:
Mijn eerste stappen thuis op het www waren idd via een extern 28k8 modem. En HetNet, soort van afgescherm stukje internet van KPN waar je voornamelijk groene pagina's van henzelf en alles van Ilse (ook van KPN) kon doen :+

Modem heb ik nog steeds, Microcom Deskporte Fast. Mooie van dat ding was dat ie ook op de paralelle poort kon, en initieel 28k8 maar flashbaar naar 36k6 was :)
Stabieler dan dat modem heb ik ze nooit gezien. Ding deed het gewoon _altijd_ :)
Het goedkoopste abonnement van athome was 64 kbit. Het was stabiel want mijn buren hadden die snelheid met 19,95 gulden per maand en ik betaalde 'geloof ik' 79,95 gulden per maand. Dat was peanuts want met inbellen zat ik rond de 100 gulden per maand.

Deze onderstaande PC van destijds had een ethernet naar USB dongle want de netwerkaansluiting op mijn PC was niet stabiel. Via USB wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QVrz4zBrSzrGAdVJe5wwubzfGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FStlI8Sg5SjuOhx7VyRGUXHn.jpg?f=fotoalbum_large

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:40

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Moi_in_actie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:07:
Is zeker nog een hele leuke en degelijk/prettige kast om een Pentium 1 of Pentium 2 systeem in te bouwen.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Een Slot 2 Xeon met SCSI zou daarin ook niet misstaan ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIEoB9SsuyiT5LksJ5LwWAUEhuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1OJebV2TK9qCYOh1HSqRqGY.jpg?f=fotoalbum_large

Ff een paar extra schermpjes gehangen zodat ik de boel een beetje in de gaten kan houden hier 😂 wordt mn extreme ook nog is gebruikt 😋 heeft er iemand toevallig nog 2 Dell e2414h schermpjes staan? Wil er nog 2 schermen bijhangen maar dan wel graag nog 2 dezelfde 🤓 die schermpjes zijn ondertussen ook al retro (2014) Kan ze ook niet vinden online alleen de nieuwere versie met zwarte voet(de mijne zijn zilver) Maar dat maakt niet uit als de schermen wel hetzelfde zijn aangezien ik ze toch op ga hangen.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Geen matches
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:14:
Ik heb destijds een 9800Pro Sapphire versie uit de USA gekocht vroeger, volgens mij via eBay toen het nog "hip" was. Geweldige kaart, was voor mij een droom na de Ti4200 en 9600Pro gehad te hebben. Hij werd wel behoorlijk warm, dus heb er toen nog zo'n overdreven huge Zalman koeler opgezet. Ik heb hem nog steeds, compleet in doos, met zowel de originele als Zalman koeler, heeft toch wel een speciaal plekje bij mij die kaart :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kwam toevallig dit weekend tijdens het opruimen nog een 9800Pro tegen. Ooit gekocht zodat ik Windows 7 met Aero interface kon gebruiken. Iets werkte niet lekker dus niet veel later vervangen door een Medion Nvidia 4?00, dat werkte net wat beter.
Wel jammer dat ik mijn Voodoo 3 niet bewaard heb, die is in de recyclelaar gegaan. Wel nog een Soundblaster Live! en een orginele dvd van OS/2 warp tegen gekomen.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

corné325i schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:53:
[Afbeelding]

Ff een paar extra schermpjes gehangen zodat ik de boel een beetje in de gaten kan houden hier 😂 wordt mn extreme ook nog is gebruikt 😋 heeft er iemand toevallig nog 2 Dell e2414h schermpjes staan? Wil er nog 2 schermen bijhangen maar dan wel graag nog 2 dezelfde 🤓 die schermpjes zijn ondertussen ook al retro (2014) Kan ze ook niet vinden online alleen de nieuwere versie met zwarte voet(de mijne zijn zilver) Maar dat maakt niet uit als de schermen wel hetzelfde zijn aangezien ik ze toch op ga hangen.
Heb je meerder videokaarten dan? Als je bijvoorbeeld een RTX 5090 hebt, ook al heeft deze 20 video outs, je kunt er maar 4 aansturen. Nog eentje extra als je een iGPU hebt in je CPU via bijvoorbeeld een USB-C port of HDMI poort van je moederbord. Een andere optie is een USB to Display adapter, maar die kunnen wel 100+ euro per stuk kosten. Of een extra dedicated videokaart.

Been there, done that! Met een sim rig waar ik een Aorus RTX 3080 Xtreme, met 3 DisplayPorts en 3 HDMI 2.1 poorten in had zitten, 5 monitors willen aansluiten. 3 monitors via DisplayPort en een tourenteller via HDMI en nog een scherm voor telemetrie. Meer dan 4 gaat je met een enkele videokaart niet lukken.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
jimh307 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Het goedkoopste abonnement van athome was 64 kbit. Het was stabiel want mijn buren hadden die snelheid met 19,95 gulden per maand en ik betaalde 'geloof ik' 79,95 gulden per maand. Dat was peanuts want met inbellen zat ik rond de 100 gulden per maand.

Deze onderstaande PC van destijds had een ethernet naar USB dongle want de netwerkaansluiting op mijn PC was niet stabiel. Via USB wel.
[Afbeelding]
Hier ook voor het eerst ADSL gehad in de tijd van KPN met 64kb/s, Toen had je Direct Connect, een platform met hubs waar je bestanden kon delen. Ik was toen echt de baas van de wijk want wij hadden als een van de eerste mensen ADSL (met zo'n groene "rog" als modem). Dat was toen echt by far het snelste wat je kon krijgen. Kabelinternet bij Casema was echt rampzalig slecht, zo slecht zelfs dat de autoriteit besloten had dat Casema geen nieuwe leden mocht aannemen tot ze de problemen opgelost hadden.

Dat modem was een USB ding, god wat was ik blij dat ik niet meer ruzie hoefde te maken over de telefoonlijn en de navenante rekeningen naderhand.

Je zou er nu haast geen YT filmpje fatsoenlijk overheen krijgen (alhoewel het ook met dialup kan nog altijd).

Wat een tijden.

Adjust non olet, plerumque...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05

Nemesizz

Untouchable

Jazzy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:47:
Goedkoop blijkt weer eens duurkoop. De fan op deze CPU van een RS/6000 44P Model 170 liep amper meer dus ik snel even de goedkoopste 60x60x15 met drie aansluitingen van Amazon gehaald. Stekkertje omgezet, in de server maar binnen no-time een foutmelding over een gestopte fan.

[Afbeelding]

Iemand enig idee waar op te letten om wel een goede te kopen? Is een speedsensor verder gewoon gestandaardiseerd?
Ik weet niet hoe picky dat ding is met fanspeed, maar ik had bijvoorbeeld bij m'n Asus PC-DL het 'probleem' dat als een ventilator te langzaam draaide dat je ook fan-fail krijgt. "Wat is te langzaam?" vraag je je dan af, in het geval met dat bord fans die onder de 2500 RPM kwamen. Dan geeft die gewoon 0 RPM aan en krijg je een fan-fail error (op dat bord is het gelukkig te negeren, maar de wat serieuzere server/workstation borden zijn vaak wat kritischer).

Ik wilde er toen een wat stillere fan op zetten, maar daar dacht het bord anders over, dus toen maar een 'server-grade' (lees: hoog rpm) fan erop gezet.

Dus dat is eventueel iets om ook rekening mee te houden, dat de ventilator mogelijk een bepaald minimum RPM moet hebben om 'uitleesbaar' te zijn.

Als ik je foto zo zie lijkt de fan connector ook aangepast te zijn en niet de standaard 3-pin connector in 'gewone' PC's , maakt qua werking waarschijnlijk niks uit (als je de pin-out maar goed hebt) maar anders had je het bord kunnen foppen door gewoon een andere ventilator op aan te sluiten en dan die kleine fan gewoon voor de koeling houden.

Heb zo'n 'fop-RPM-fan' ook op een bord aangesloten waar ik perongeluk een 4-pin (PWM) fan 1 tikje verkeerd had, fan connector werkt nog wel, maar geen snelheid meer te regelen (dus altijd 100%), dat was te lawaaig, dus andere connector gebruikt krijg je altijd fan-fail alarm. Dat opgelost door een case-fan (die zelfs op 100% niet hard draait of lawaai maakt) op de CPU-fan connector te zetten, en de daadwerkelijke CPU fan op een andere connector (als het nog te volgen is).

Nu maakt het in mijn geval niet echt uit of de fan wel of niet draait (het gaat om een Core2 bord, die kunnen zelfs zonder fan redelijk uithouden en hebben thermal throttle en shutdown beveiliging), maar nu weet ik niet hoe dat bij die RS/6000 zit (geen idee of zo'n CPU goede thermal protection heeft of hoe heet zo'n ding echt word...de heatsink lijkt erg klein dus zou zeggen dat het mee moet vallen).

Lang verhaal kort; probeer een fan met ongeveer dezelfde snelheid te nemen als het origineel :+

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:27
Techno Overlord schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Heb je meerder videokaarten dan? Als je bijvoorbeeld een RTX 5090 hebt, ook al heeft deze 20 video outs, je kunt er maar 4 aansturen. Nog eentje extra als je een iGPU hebt in je CPU via bijvoorbeeld een USB-C port of HDMI poort van je moederbord. Een andere optie is een USB to Display adapter, maar die kunnen wel 100+ euro per stuk kosten. Of een extra dedicated videokaart.

Been there, done that! Met een sim rig waar ik een Aorus RTX 3080 Xtreme, met 3 DisplayPorts en 3 HDMI 2.1 poorten in had zitten, 5 monitors willen aansluiten. 3 monitors via DisplayPort en een tourenteller via HDMI en nog een scherm voor telemetrie. Meer dan 4 gaat je met een enkele videokaart niet lukken.
Meerdere computers, de 2 bovenste schermen staan op mn qx6850 en de onderste 2 op mn i9900ks

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:07

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Gelukt! Moest even dubbelchecken en nameten hoe de pin lay-out aan de CPU kant zit, die is voor alle fans op het moederbord zwart, rood, geel en alleen die op de CPU is zwart, geel, rood. Maar de kleuren kloppen gewoon, dus het verlengkabeltje wat bij de Noctua zat omgebouwd met de originele connector die op de CPU komt en aan de andere kant op de nieuwe fan aangesloten. Werkte direct!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXMCJlonE6M-7SiW8IvekXbFwAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBtGzMLS7WoxAL6HXejjRyW2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8Pfi_oJKsbM7R8QriDjCl0PLMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Hlr6a6FC6ycQmFWETZjW8iR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdpQoONEVZDWn-xkjY0ziMfbUhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OYrHnMavP8Cry3t9gPciWMx.jpg?f=fotoalbum_large

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste