PD2JK schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:21:
Het kan zijn dat de ALS4000 chip een paar pinnen los heeft zitten. Voorzichtig met een pincet pin voor pin even aantikken. Met een vergrootglas of digitale microscoop is dit goed te zien.
Is de kaart ook onzichtbaar in de device list vlak na de POST? Met de pause toets zet je het beeld vast, zodat de boot devices niet meteen aangesproken worden.
Zojuist met mijn
Euromex microscoop en losse lamp de geluidskaart bekeken en getracht te controleren of de pennetjes nog vast zitten... Zover ik heb kunnen zien zitten de pennetjes allemaal vast... Tjah, da's jammer!
Edit 21:59 uur:
Zojuist de overige twee kaarten nog getest: die werken probleemloos en hebben zelfs de netwerk boot rom aanwezig... Dus eigenlijk nog mooier dan de 3com die er in zit, want die heeft dat dus niet.. Maar ik ga niet swappen: die functie gebruik ik toch niet...
Echter ging niet alles volgens plan... Bij de tweede netwerkkaart die ik wilde inbouwen ging de computer per ongeluk toch weer aan... Oeps, de hoofdschakelaar aan de achterzijde van de voeding vergeten om te zetten naar uit... Meteen echt uitgezet en het kaartje opni
euw ingebouwd: en jawel: de computer ging aan, maar gaf aan dat hij geen +12 volt en -5 volt had als error (de netwerkkaart had ik ingebouwd naast de voltage blaster)...
Hmm... Per ongeluk iets kort gesloten? Dat moet haast wel... die voltage blaster opni
euw geïnstalleerd na een inspectie waar ik niets vond wat leek op gesn
euvelde componenten door kortsluiting... De computer aangezet en de -5volt lijn was terug! Echter nog steeds de melding van de missende +12volt lijn...
Och ja, dan maar kijken of ik kan booten naar Windows 98. Dat lukte en ook deze 3Com netwerkkaart werkte en net zoals die andere kon deze ook booten naar het netwerk...
Hmm... Nu ik toch bezig ben, zou ik die Avance Logic als4000 nog een kans geven? Och ja, waarom niet! Tot mijn verbazing werd de kaart deze keer wel herkend en na het installeren van de drivers kwam er nog geluid uit ook!
Meteen met de dos geh
eugenkaart aan de slag gegaan en na het aanpassen van de autoexec.bat en config.sys (uitschakelen van de creative driver met #) de driver van de Avanace Logic ALS4000 geïnstalleerd...
Moment of true: werkt de kaart met spellen als Duke Nukem 3D? Ja! Er kwam k
eurig geluid ut de speakers...
Ondertussen in de bios aangegeven dat hij de +12 Volt lijn moet negeren, meteen viel op dat hij van twee fans ook niet meer kon zien of deze werkten, echter zag ik de fans gewoon draaien... Dus de 12 volt lijnen van de voeding werken gewoon, anders zou er niets werken... Morgen maar eens verder kijken wat er aan de hand is...
[
Voor 60% gewijzigd door
rcor op 28-12-2025 00:48
]