Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 75 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:24

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:10:
[...]
Slechte elco's is wel bijna een zekerheidje bij borden uit die periode.
Ik heb zo'n bord nog in de kast liggen (ook uit een HP Vectra), en die zitten nog nét aan de goede kant van de 'slechte elco periode' , zijn volgens mij de borden die daarna uitkwamen waar veel last hadden van lekkende elco's.

Meeste van m'n i440BX bordjes zijn nog allemaal goed gebleven (elco's niet bol of iets dergelijks). Vaak die borden met S370 (voor Coppermine) kregen er volgens mij echt last van.

----
Had even weer eens wat research gedaan naar m'n 486 (die Digital DEC Lvp+) en kwam ... ergens op een site tegen waar ook nog 2 BIOS files opstonden, versies die nieuwer waren dan die van mij (ik heb V1.01 of V1.00 , en die files waren V1.03 en V1.05). Stond wel bij dat de betreffende PC nooit officieel BIOS updates heeft gehad, maar dat het dumps waren van latere versies van het bord.

Nu zat ik dus te denken, dat misschien met een van die versies ik wel een DX2 aan de praat kan krijgen.
Probleem is alleen, dat ik een BIOS update niet helemaal aan durf... want als ik die brick is dat het einde van m'n laatst (goed) werkende 486.

Had nog wel een BIOS chip in de kast liggen, die ook uit een Digital DEC pc komt, maar mijne wil er niet mee opstarten, dus die is waarschijnlijk afkomstig van een LpX (volgens mij heette die zo, was de grote desktop variant, de Lvp is de kleine).
Misschien dat ik die kan hotflashen (al is dat ook niet zonder risico's ) naar een nieuwere versie.

Zou namelijk wel leuk zijn als ik weer een werkende DX2 bak heb, 33Mhz meer is altijd mooi meegenomen (al zal die nog wel rete traag blijven vanwege het ontbreken van L2 cache).

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Ik heb zo'n bord nog in de kast liggen (ook uit een HP Vectra), en die zitten nog nét aan de goede kant van de 'slechte elco periode' , zijn volgens mij de borden die daarna uitkwamen waar veel last hadden van lekkende elco's.

Meeste van m'n i440BX bordjes zijn nog allemaal goed gebleven (elco's niet bol of iets dergelijks). Vaak die borden met S370 (voor Coppermine) kregen er volgens mij echt last van.

----
Had even weer eens wat research gedaan naar m'n 486 (die Digital DEC Lvp+) en kwam ... ergens op een site tegen waar ook nog 2 BIOS files opstonden, versies die nieuwer waren dan die van mij (ik heb V1.01 of V1.00 , en die files waren V1.03 en V1.05). Stond wel bij dat de betreffende PC nooit officieel BIOS updates heeft gehad, maar dat het dumps waren van latere versies van het bord.

Nu zat ik dus te denken, dat misschien met een van die versies ik wel een DX2 aan de praat kan krijgen.
Probleem is alleen, dat ik een BIOS update niet helemaal aan durf... want als ik die brick is dat het einde van m'n laatst (goed) werkende 486.

Had nog wel een BIOS chip in de kast liggen, die ook uit een Digital DEC pc komt, maar mijne wil er niet mee opstarten, dus die is waarschijnlijk afkomstig van een LpX (volgens mij heette die zo, was de grote desktop variant, de Lvp is de kleine).
Misschien dat ik die kan hotflashen (al is dat ook niet zonder risico's ) naar een nieuwere versie.

Zou namelijk wel leuk zijn als ik weer een werkende DX2 bak heb, 33Mhz meer is altijd mooi meegenomen (al zal die nog wel rete traag blijven vanwege het ontbreken van L2 cache).
Een dx2 zou toch als drop in replacement moeten werken? Die dingen zijn met hard coded 2x multiplier ontworpen om geen nieuwe moederborden te hoeven ontwerpen.

Verder, als je bang bent een bios te bricken kun je een extra chip bestellen van Ome Ali. Ik gok dat er een 27c256 eprom (of misschien zelfs al een 28c256 eeprom) in zit, dan is een 28c256 eeprom bestellen zo gebeurd. Met een hotswap kun je de bios daarop flashen, evt op een moederbord dat eeproms schrijven ondersteunt (gebruik dan zeker uniflash).
Dan behoud je de originele bios op originele chip zonder risico.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:20:
[...]

Een dx2 zou toch als drop in replacement moeten werken? Die dingen zijn met hard coded 2x multiplier ontworpen om geen nieuwe moederborden te hoeven ontwerpen.
Maar op de een of andere manier wil die niet op 66Mhz draaien. En kan ook zo geen andere reden bedenken waarom een DX2 niet herkent zou worden. Er is zelfs een model van die PC op de markt gekomen waar standaard een DX2-66 in zat (bord is ook echt identiek, enige andere is het label voorop de kast, ipv 425sx staat er dan iets van 466dx2 op).

Ik hoop dat ik Uniflash nog op een diskette heb staan.... en dat die diskette nog werkt. Ooit gebruikt om m'n gebrickte Chaintech 6BTS te redden :P

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Maar op de een of andere manier wil die niet op 66Mhz draaien. En kan ook zo geen andere reden bedenken waarom een DX2 niet herkent zou worden. Er is zelfs een model van die PC op de markt gekomen waar standaard een DX2-66 in zat (bord is ook echt identiek, enige andere is het label voorop de kast, ipv 425sx staat er dan iets van 466dx2 op).

Ik hoop dat ik Uniflash nog op een diskette heb staan.... en dat die diskette nog werkt. Ooit gebruikt om m'n gebrickte Chaintech 6BTS te redden :P
Kan het zijn dat ie in de post opgeeft en 33MHz cpu te herkennen en intern gewoon 66 draait? Bios vertrouw ik nooit daarmee (mijn Aquarius MB4DUV draait prima met Cx5x86@33x3 maar geeft aan een 486SX66 te herkennen). Speedsys of cpucheck weten het :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

Brothar

meester

Ik zou eerst maar even controleren of de plug van het toetsenbord, niet in de connector voor de muis zit.
Een beginnersfoutje, maar in de haast ....
(Ja, been there, done that).

eagle

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:50
@dennis_rsb

Mijn collega noemde ook meteen, “runner” alleen verder wist ze er niks ook niks meer over te vertellen.
Ik ben nog even door de bak met diskettes gegaan, en dacht even wat gevonden te hebben, maar dat is toch echt iets anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_KYCZUkXk-7qdx9JVaeRyFuNKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSnijycXRXqIxSRDhSCOuAZl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFHtUdUj1AYiFons1BNd8MXHd3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nI7pqLXSX6Yu6QSkPN2eMgzD.jpg?f=fotoalbum_large

Kan zijn dat ik het ooit op 1 van de paar honderd diskettes nog tegenkom, maar deze leek mij een poging waard in dosbox. ☺️

Wel nog wat oude wp51 documenten gevonden met interessante familie info, info die ik nooit heb geweten.
Dan denk je, zal ik alle diskettes bekijken………..😇
Maar nee, toch maar niet.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:24
@TheInsider Thanks voor het navragen in elk geval!

Weetje, het is wat dat betreft jammer dat ik alleen een screenshot kon maken van bewegend beeld uit een oude dedigitaliseerde vhs opname :P Als dat wat scherper was kon je de tekst lezen. Dan kon je er ook uit opmaken of het een zelfgefabriceerd ding was door de fabrikant, of dat een 3th party tool was.

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-01 12:42
Ultraman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:00:
Ik zie dat de troubleshootings die ik zelf zou noemen al genoemd worden. Ik heb er nog een:
Die Pentium2 al eens open gemaakt?
Niet toevallig een lekkende condensator waardoor het niet meer OK is? Mogelijk zelf wat lekkage dichtbij die PS/2 connectoren of de afhandelende logica daarvan? Dat het elektroliet wat heeft aangevreten.
Kan een long shot zijn, maar als het de basics niet zijn...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Guv84fxB0fE6aqPlzRqe4JluzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PUcsPWBomWjlvsTmKb96RSi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5369pIUeDvxwfxCtlhftYmg9ZSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3ORaK3V7b6HIkXmPIO6GWrV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xh8gqFBipCZL0JslXNuCl_30zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QWu9FZ4zpIc3yRi1FQDPcTl.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er allemaal gewoon netjes uit. Usb toetsenbord ook al aangesloten dat werkt ook niet. Maar dat werkt bij die oude beesten sowieso pas in Windows volgens mij.
De ps2 toetsenborden die ik heb liggen zijn trouwens wel van die hele oude zonder windowstoets. Maar dat zou niet uit moeten maken want heb hier een andere hp Vectra machine en een pentium 3 van dezelfde periode en bij die doen die toetsenborden het gewoon wel.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

USB toetsenbord kán wel, echter moet je dat vaak aanzetten in de BIOS... en daar heb je dan weer een werkend PS/2 toetsenbord voor nodig :P

Poort kan ook gewoon kapot zijn zonder dat er wat aan te zien is. Ik heb bijvoorbeeld een Super Socket 7 bord liggen en daar is de PS/2 poort van het toetsenbord ook kapot van. Erg vervelend als het CMOS reset is en USB toetsenbord weer is uitgeschakeld.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

corné325i schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:34:

Ziet er allemaal gewoon netjes uit.
Vind ik ook. Zie zo snel geen gekke dingen. Kan nog wel zijn dat er iets uit spec is... maar dat ga je niet makkelijk zien.
USB keyboard kan vaak wel werken maar hangt vaak van een BIOS setting af.
Je kunt proberen een Linux LiveCD te booten en kijken of het daar in werkt. Als het bakkie van CD kan booten, anders moet je iets met een floppy hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door Ultraman op 28-01-2025 14:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dennis_rsb
Eindelijk voor het eerst sinds +- 2010 ofzo weer een crt in huis 😂hoewel ik al sinds 2007 een lcd scherm had.

Anyway, ik zal nog een foto maken. Maar het is een target crt met van die wieltjes. Klein dingetje (des te beter zou ik haast zeggen) voor ik hem wou aansluiten zei ik tegen de andere vrijwilliger (die meer hierover weet) ik wil wel weten of ie veilig is. Hij zei dan moet je zus enzo doen. Ik zo ja ik wil geen elektrische schok (wellicht dodelijk) toen hebben we het samen gedaan, hij nam t voortouw 😂 we hebben oa met perslucht stof eruit geblazen. En ook opgebouwde koolstof afgedaan met een licht vochtige doek. Daarna alles droog maken.

Moment van de waarheid : hij deed het! En geen ingebrand scherm (wat vorig jaar was bij een crt die binnenkwam) maximale helderheid is wel matig, waarschijnlijk slijtage. En het scherm is best vergeeld, kun je retro brighten, maar ik stoor me er niet zo aan. Beetje geel hoort bij de oudheid zullen we maar zeggen. Ps: kan je gewoon de stekker erin en eruit doen zonder de powerbutton in te drukken? Want die knop voelt aan alsof ie aan t eind van zijn latijn is.

Er zat ook een mini baby tower zegmaar bij. Met een pentium 1. Maar ik zag wel dat de kap van de voeding er af lag, en de videokaart was krom. Hij gaat wel aan, maar geeft geen beeld. Dus ff ander slot proberen en/of andere kaart en/of andere voeding :p

edit; foto toegevoegd :p Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12_d5tAOHl14qHPEijJnaFo6D30=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/31HIWIr4SKAOHuNaPShZZXPt.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door dennis_rsb op 28-01-2025 20:14 ]

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-01 22:19
corné325i schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:34:
[...]

Ziet er allemaal gewoon netjes uit. Usb toetsenbord ook al aangesloten dat werkt ook niet. Maar dat werkt bij die oude beesten sowieso pas in Windows volgens mij.
De ps2 toetsenborden die ik heb liggen zijn trouwens wel van die hele oude zonder windowstoets. Maar dat zou niet uit moeten maken want heb hier een andere hp Vectra machine en een pentium 3 van dezelfde periode en bij die doen die toetsenborden het gewoon wel.
Misschien vreemde suggestie maar is de voeding nog OK? Ik heb eens bij een P3 systeempje gehad dat die niet wou opstarten met bepaalde toetsenborden ingeplugd (bvb een Model M) en andere dan weer wel. Met een andere voeding erin was het geen probleem meer.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:04
Vandaag ontvangen via de post: 4 geheugen repen van 4MB per stuk... 16MB FPM 72 pins simm geheugen... Even inbouwen dus in mijn Compaq Prolinea 4/33s computer... Nou, daar pasten helaas maar 3 modules in... Och ja, 16MB is ook voldoende voor dit systeem (immers zit er al 4mb onboard geheugen in de computer)... Even een fotootje van de nieuwe configuratie:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNQPB84LBiehsAgus0dyylz7jzYnr723Nn3RcYh-YQcQiQGhdBxOAF9GBAc9esFS8b1YvoDCDYozIBcrL1lPeDbmZ2wt_NfvLNPHtaYJpuk7mSsDEYR=w2400

Even memmaker uitvoeren om zowel Dos als Windows te optimaliseren voor de nieuwe situatie... Daarna werken zonder problemen.. Voorheen kon ik Stunts 1.0/ Stunt Driver als spel niet starten vanuit Windows 3.11 om het te kort aan geheugen... Nu: dubbelklik en starten zonder geheugen melding... Heerlijk!

Ondertussen ook een heatsink met koeler op de 486 SX gemonteerd zodat hij het wat koeler krijgt... Heerlijk gewoon! ;) :D

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:35

Thandor

SilverStreak

dennis_rsb schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:14:
Ps: kan je gewoon de stekker erin en eruit doen zonder de powerbutton in te drukken? Want die knop voelt aan alsof ie aan t eind van zijn latijn is.

edit; foto toegevoegd :p [Afbeelding]
Grappig, zo’n scherm heb ik vroeger ook gehad. Stekker eruit kan prima. Bij mijn 1084 beeldscherm aan de C64 en Amiga doe ik dit effectief ook altijd maar dan via een schakelaar op een contactdoos. De aan/uit knoppen van die beeldschermen zijn ook gevoelig; werkt nog wel maar merk dat het mechaniek aan z’n eind is. Ofwel: de knop altijd op aan en het switchen een stapje verder ;). Staan meteen ook alle andere voedingen en adapters uit :P.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dennis_rsb
@Thandor Thanks, dan weet ik dat ook weer. Ik dacht al wel dat het kon, met lcd schermen gebruik ik ook nooit knoppen, stekker erin en gaan. Maar ik dacht ff checken, vanwege andere techniek. En het is te lang geleden, ik heb vroeger heel lang een compaq P50 gebruikt. Op de compaq deskpro (2000 denk ik) maar ook nog jarenlang op de medion 8080xl (p4 3.0 ghz HT machine)

Aan jou en andere, nog een update over de baby pc :P Heb ff snel gekeken, niet heel uitgebreid, vanwege belastbaarheid vandaag.

De gpu was kapot (sta ik niet van te kijken, hij was helemaal krom ook) Gelukkig heb ik nog in een doos een pci videokaart liggen. En nog een isa kaart (ati vga wonder) Misschien is die iso kaart nog beter, voor dos met name. Maarja veranderen kan altijd nog. Maar met de pci kaart die ik er nu in heb gedaan gaf ie in elk geval beeld :P

Ik was alleen het metalen deksel van de voeding vergeten op mijn vrijwilligerswerk. Ik heb een mede vrijwilliger ff gemaild, dat hij het morgenochtend apart legt (als ie de mail nog op tijd leest) en anders gebruik ik de voeding maar zonder deksel (kan volgens mij weinig kwaad, zolang je niet met je vingers aan de onderdelen komt :P)

Maar goed de batterij was ook leeg (maar is een cr2032 lithium, dus lijkt een reguiliere batterij) en de fan van de voeding is kapot (dus snel uitgezet) dus ik moet ff een fan vervangen en dan de kabel met stekker oversolderen. Die stekker is zon grotere weetjewel, die met name vroeger vaak in voedingen zat. Ook moet ik nog de hdd, floppy en dvd drive testen.

Maar al met met al lijkt het een makkie: fan voeding vervangen, cr2032 vervangen, wat hardware testen en drivers zoeken. En ik denk nog een geluidskaart toevoegen (zat er niet in) ik heb wat overbodige insteekkaarten verwijderd die ik niet gebruik. Zitten vol tantaaltjes en onstoringscondensator bij de ene. Tikkende tijdbommen dus waarschijnlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKqKH8xxGFnPNvmsZbrOTphAN_4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3MSVadN3mFgQel6Ktjqm3wkd.jpg?f=user_large

• rcor
Wellicht al eens gedeeld, maar LGR bezocht ooit eens een hele grote computer store vol retro spullen:

Dit is toch echt wel het walhalla voor vintage computer liefhebber... :D

• dennis_rsb
@rcor Die videos heb ik pas (gedeeltelijk) gezien. Bizarre hoeveelheid spullen, deels NOS. 😂Kwestie van tijd tot mensen in dit topic een loods huren en vol plempen met spul hahah😂

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:11:
@Thandor Thanks, dan weet ik dat ook weer. Ik dacht al wel dat het kon, met lcd schermen gebruik ik ook nooit knoppen, stekker erin en gaan. Maar ik dacht ff checken, vanwege andere techniek. En het is te lang geleden, ik heb vroeger heel lang een compaq P50 gebruikt. Op de compaq deskpro (2000 denk ik) maar ook nog jarenlang op de medion 8080xl (p4 3.0 ghz HT machine)

Aan jou en andere, nog een update over de baby pc :P Heb ff snel gekeken, niet heel uitgebreid, vanwege belastbaarheid vandaag.

De gpu was kapot (sta ik niet van te kijken, hij was helemaal krom ook) Gelukkig heb ik nog in een doos een pci videokaart liggen. En nog een isa kaart (ati vga wonder) Misschien is die iso kaart nog beter, voor dos met name. Maarja veranderen kan altijd nog. Maar met de pci kaart die ik er nu in heb gedaan gaf ie in elk geval beeld :P

Ik was alleen het metalen deksel van de voeding vergeten op mijn vrijwilligerswerk. Ik heb een mede vrijwilliger ff gemaild, dat hij het morgenochtend apart legt (als ie de mail nog op tijd leest) en anders gebruik ik de voeding maar zonder deksel (kan volgens mij weinig kwaad, zolang je niet met je vingers aan de onderdelen komt :P)

Maar goed de batterij was ook leeg (maar is een cr2032 lithium, dus lijkt een reguiliere batterij) en de fan van de voeding is kapot (dus snel uitgezet) dus ik moet ff een fan vervangen en dan de kabel met stekker oversolderen. Die stekker is zon grotere weetjewel, die met name vroeger vaak in voedingen zat. Ook moet ik nog de hdd, floppy en dvd drive testen.

Maar al met met al lijkt het een makkie: fan voeding vervangen, cr2032 vervangen, wat hardware testen en drivers zoeken. En ik denk nog een geluidskaart toevoegen (zat er niet in) ik heb wat overbodige insteekkaarten verwijderd die ik niet gebruik. Zitten vol tantaaltjes en onstoringscondensator bij de ene. Tikkende tijdbommen dus waarschijnlijk.

[Afbeelding]
Een kromme pcb betekent regelmatig dat er iets veel warmer is geworden dan de bedoeling, dus die videokaart kun je inderdaad weggooien.

Wat voor pci videokaart heb je nog liggen? En wat is je doel? Voor een Pentium gok ik dat je vooral VGA spellen wilt kunnen spelen, dan is de snelheid het belangrijkst. Pci videokaarten zijn eigenlijk altijd sneller dan Isa.
Aan de andere kant heeft de Wonder een betere compatibiliteit met CGA en Hercules, maar dan zou je eerder voor een 286 of 386 computer gaan denk ik.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
@Waterbeesje ik heb er nu een trident tgui 9440 agi ingezet. Volgens mij is dat nog de enige losse pci gpu kaart die ik heb liggen. De rest van de pci kaarten zitten in andere pcs.

Mwah weetje ik ben nooit fanatiek dos gamer geweest. Ik speelde in dos mario, network q rally, prince of persia etc. Niet echt zwaar denk ik, zeker mario en prince of persia niet.

Nee in die zin hoop ik op betere performance onder Windows. In windows 95 heb ik meer spellen die ik leuk vind, zoals a2 racer, screamer.

Maar echt fanatiek game ik niet meer hoor. Tis meer de nostalgie van af en toe een willekeurige machine uit de kast pakken en aanslingeren en ff wat prutsen er mee :p

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-01 22:25

BlueTooth76

Let the sun shine!

Er zijn hier en daar wat plaatjes uit het topic verdwenen, mijn excuses daarvoor.

Imgur heeft m'n account gewist wegens een beleidsschending. Ik vermoed vanwege een Musk gifje dat overal op het internet te vinden is (en zelfs nog op Imgur).

Heb weer een nieuw account onder een ander mailadres maar daar komen de plaatjes niet mee terug natuurlijk ;)

@rcor stiekem hoop ik altijd nog eens ergens zo'n loods in Nederland te vinden. Dan kopen we alles op en maken we er een Tweakers Retro uitzoekdag van.

[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-01-2025 14:48 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:20:
@Waterbeesje ik heb er nu een trident tgui 9440 agi ingezet. Volgens mij is dat nog de enige losse pci gpu kaart die ik heb liggen. De rest van de pci kaarten zitten in andere pcs.

Mwah weetje ik ben nooit fanatiek dos gamer geweest. Ik speelde in dos mario, network q rally, prince of persia etc. Niet echt zwaar denk ik, zeker mario en prince of persia niet.

Nee in die zin hoop ik op betere performance onder Windows. In windows 95 heb ik meer spellen die ik leuk vind, zoals a2 racer, screamer.

Maar echt fanatiek game ik niet meer hoor. Tis meer de nostalgie van af en toe een willekeurige machine uit de kast pakken en aanslingeren en ff wat prutsen er mee :p
Die Trident heeft voor die klasse spellen met dan genoeg aan boord. Sneller dan welke Isa kaart dan ook, goede compatibiliteit en aardige 2D acceleratie voor Windows.
Prima zelfs voor Rollercoaster Tycoon of Need for Speed 2.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:08:
Er zijn hier en daar wat plaatjes uit het topic verdwenen, mijn excuses daarvoor.

Imgur heeft m'n account gewist wegens een beleidsschending. Ik vermoed vanwege een Musk gifje dat overal op het internet te vinden is (en zelfs nog op Imgur).

Heb weer een nieuw account onder een ander mailadres maar daar komen de plaatjes niet mee terug natuurlijk ;)

@rcor stiekem hoop ik altijd nog eens ergens zo'n loods in Nederland te vinden. Dan kopen we alles op en maken we er een Tweakers Retro uitzoekdag van.
Balen, maar die dingen gebeuren... Kun je weer met een schone lei beginnen

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:05:
[...]

Kan het zijn dat ie in de post opgeeft en 33MHz cpu te herkennen en intern gewoon 66 draait? Bios vertrouw ik nooit daarmee (mijn Aquarius MB4DUV draait prima met Cx5x86@33x3 maar geeft aan een 486SX66 te herkennen). Speedsys of cpucheck weten het :D
Om hier even weer op terug te komen;

Heb 'even' een middagje zitten knooien met m'n 486. Had CPU-z Vintage Edition opgezocht, op de 486 gezet (lastiger dan het klinkt, progje is 3MB groot en past niet op diskette, ding heeft uiteraard geen USB enz).

Dus, een van m'n DX2's erin gezet (heb er meerdere, heb er een gepakt die uit 1989 zou moeten komen), tijdens de POST gaf die toch wel aan dat het een DX2 was (meende eerst van niet), BIOS zelf geeft dan 33Mhz aan (als je in de BIOS setup gaat, POST zelf geeft die alleen type niet het aantal Mhz).
Toen dus met CPU-z gekeken en die gaf wel aan dat die op 66Mhz draaide.

Benchmark tooltje van CPU-z gedaan, en vergeleken met een DX-33 en DX2-66 (data van hun), en scoort inderdaad hoger dan een DX-33 maar CPU scoorde lager dan een DX2-66 zou moeten (44 punten tov 51 punten), FPU gedeelte was dan wel goed (ongeveer gelijk, margin of error, mijne scoorde wat hoger).

Toen een andere DX2-66 erin gezet, eentje uit 1993, ook gewoon DX-2 in de POST, ook weer 33Mhz in de setup, en in CPU-z gaf die gewoon 66Mhz aan, maar nu wel dat het een 33Mhz bus was met 2x multiplier (deed die bij de eerste niet, gaf die alleen Mhz aan en voor de rest niks).
Interne benchmark weer gedaan, maar resultaat hetzelfde, CPU score weer 44 punten tov 51, en FPU net iets hoger dan hun database.

Dan ga ik denk ik ook niet die BIOS (hot)flash riskeren.

Had toch van te voren nog wat meer opgezocht over de modellen, maar de DX2-66 en zelfs DX4-100 modellen zijn tegelijk uitgekomen met mijn model (jaar/datum), dus niet plots een andere revisie ofzo.

Nu laat ik die DX2 er maar mooi inzitten, al lastig genoeg om ze te wisselen met zo'n ZIF socket (en weinig ruimte...).

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Om hier even weer op terug te komen;

Heb 'even' een middagje zitten knooien met m'n 486. Had CPU-z Vintage Edition opgezocht, op de 486 gezet (lastiger dan het klinkt, progje is 3MB groot en past niet op diskette, ding heeft uiteraard geen USB enz).

Dus, een van m'n DX2's erin gezet (heb er meerdere, heb er een gepakt die uit 1989 zou moeten komen), tijdens de POST gaf die toch wel aan dat het een DX2 was (meende eerst van niet), BIOS zelf geeft dan 33Mhz aan (als je in de BIOS setup gaat, POST zelf geeft die alleen type niet het aantal Mhz).
Toen dus met CPU-z gekeken en die gaf wel aan dat die op 66Mhz draaide.

Benchmark tooltje van CPU-z gedaan, en vergeleken met een DX-33 en DX2-66 (data van hun), en scoort inderdaad hoger dan een DX-33 maar CPU scoorde lager dan een DX2-66 zou moeten (44 punten tov 51 punten), FPU gedeelte was dan wel goed (ongeveer gelijk, margin of error, mijne scoorde wat hoger).

Toen een andere DX2-66 erin gezet, eentje uit 1993, ook gewoon DX-2 in de POST, ook weer 33Mhz in de setup, en in CPU-z gaf die gewoon 66Mhz aan, maar nu wel dat het een 33Mhz bus was met 2x multiplier (deed die bij de eerste niet, gaf die alleen Mhz aan en voor de rest niks).
Interne benchmark weer gedaan, maar resultaat hetzelfde, CPU score weer 44 punten tov 51, en FPU net iets hoger dan hun database.

Dan ga ik denk ik ook niet die BIOS (hot)flash riskeren.

Had toch van te voren nog wat meer opgezocht over de modellen, maar de DX2-66 en zelfs DX4-100 modellen zijn tegelijk uitgekomen met mijn model (jaar/datum), dus niet plots een andere revisie ofzo.

Nu laat ik die DX2 er maar mooi inzitten, al lastig genoeg om ze te wisselen met zo'n ZIF socket (en weinig ruimte...).
De bios hotswap is in principe veilig als je de juiste volgorde aanhoudt :)
Voor de geïnteresseerde die het niet kent:
  • Bemachtig een compatibel 28c eeprom of 29c flash rom voor het doel moederbord.
  • Bemachtig een gewenst bios rom (bv Theretroweb)
  • Prepareer een bootable diskette of usb stick voor gotek met uniflash en de bios file er op
  • Pak een werkend moederbord met diskdrive of gotek. Dat moederbord moet de bios chip van het doel bord ondersteunen en moet 28c eeproms of 29c flash roms kunnen wissen en branden.
  • Haal van je goede moederbord het bios chipje half los en boot naar de diskette/gotek.
  • Onthoud goed de oriëntatie van het inkepinkje om pin 1 te bepalen!
  • Terwijl het systeem aan staat, pak je de bios er af en plaats je de nieuwe chip. Nu start je uniflash en flasht de rom naar de bios chip.
  • Indien geslaagd: pc uit, bios weer swappen en de nieuw gebrande chip op je doel moederbord en die zou moeten booten.
Handige als je de originele bios als backup wilt houden voor de zekerheid of als je een bord hebt dat geen bios chip meer heeft :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
@Waterbeesje haha valt niet tegen dan voor zon basic uitziend kaartje! Ik heb ook nog een ati radeon 9200 se AGP, die wil ik een keer proberen in mn pentium 3 600 mhz bak, of in de athlon 800 bak.

Ps. Ik heb de fan van de voeding gedruppeld met naaimachine olie vanmiddag. Dopje eraf onder de sticker en je kan er bij. Ik heb goede moed dat het hiermee opgelost is zonder te hoeven te solderen. Maar ik hou jullie op de hoogte of het lukt om de baby pentium 1 te fixen :p

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:26:
@Waterbeesje haha valt niet tegen dan voor zon basic uitziend kaartje! Ik heb ook nog een ati radeon 9200 se AGP, die wil ik een keer proberen in mn pentium 3 600 mhz bak, of in de athlon 800 bak.

Ps. Ik heb de fan van de voeding gedruppeld met naaimachine olie vanmiddag. Dopje eraf onder de sticker en je kan er bij. Ik heb goede moed dat het hiermee opgelost is zonder te hoeven te solderen. Maar ik hou jullie op de hoogte of het lukt om de baby pentium 1 te fixen :p
De 9200SE is een AGP 8x kaart dus ik zou het comfortabeler vinden op een systeem dat het lage Voltage ook fijn vindt. Een P3-600 kan op een AGP 2x bord zitten (440BX) en daarmee zou je per ongeluk een te hoog voltage naar de kaart kunnen sturen. Voor het Athlon bord zou je het even kunnen nakijken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
@Waterbeesje Wow dus sommige agp sloten ''sturen'' teveel voltage voor bepaalde kaarten? Zoja, dat is best schokkend, althans ik wist dit niet. Ik ben nu zon beetje een jaar helemaal into de retro spullen. En als kind gebruikte ik wel dit soort oude systemen, maar was nooit echt bezig toen met de hardware.

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

frapex

got r00t

@dennis_rsb Als het goed is past een AGP 8x videokaart niet in een AGP 2x slot. Je krijgt pas gedonder als het moederbord abusievelijk een AGP Universal slot heeft en/of de videokaart abusievelijk dubbele inkepingen heeft.

Zie ook: Wikipedia: Accelerated Graphics Port

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Radeon 9200SE heeft volgens mij wel een veilig universeel AGP slot...pinnen...eh connector (dat was het woord dat ik zocht).
Zitten dan 2 inkepingen op de connector van de kaart zelf.

Ik heb er een van Asus, en lange tijd gebruikt in een P3 systeem met AGP 2X slot.

Echte volwaardige 4x of 8x kaarten passen daar niet in, die hebben slechts 1 inkeping en die zit aan de andere kant tov de oude AGP 2x sloten/kaarten dat hadden.

*EDIT*
@frapex Was me net voor. Inderdaad het risico is als het moederbord een universeel slot heeft en je daar een AGP 2x (3.3V) in stopt. De universele connector op de videokaart zelf moet wel goed gaan, zelf ook jaren gebruikt.

------

@Waterbeesje Het 'probleem' of risico in mijn geval met een hotflash in dat systeem is, de locatie van de BIOS chip. Die zit heel ongelukkig onder de ISA riser kaart. Goed, kan ik eruit halen, maar dan nog zit je dan met een steunbalk van de kast die in de weg zit, en zo'n chip moet je er in 1x goed opzetten en niet nét 1 rij pinnen ernaast :P (been there, done that).

Heb wel vaker hotflashes gedaan, maar die hadden vaak de chip op een wat toegankelijkere locatie zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Nemesizz op 29-01-2025 19:26 . Reden: toevoeging ]

• dennis_rsb
@frapex @Nemesizz aha dus vooral kijken of de inkepingen op de kaart overeenkomen met de inkepingen in het agp slot. Als ik t goed begrijp :p

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:24:
Radeon 9200SE heeft volgens mij wel een veilig universeel AGP slot...pinnen...eh connector (dat was het woord dat ik zocht).
Zitten dan 2 inkepingen op de connector van de kaart zelf.

Ik heb er een van Asus, en lange tijd gebruikt in een P3 systeem met AGP 2X slot.

Echte volwaardige 4x of 8x kaarten passen daar niet in, die hebben slechts 1 inkeping en die zit aan de andere kant tov de oude AGP 2x sloten/kaarten dat hadden.

*EDIT*
@frapex Was me net voor. Inderdaad het risico is als het moederbord een universeel slot heeft en je daar een AGP 2x (3.3V) in stopt. De universele connector op de videokaart zelf moet wel goed gaan, zelf ook jaren gebruikt.

------

@Waterbeesje Het 'probleem' of risico in mijn geval met een hotflash in dat systeem is, de locatie van de BIOS chip. Die zit heel ongelukkig onder de ISA riser kaart. Goed, kan ik eruit halen, maar dan nog zit je dan met een steunbalk van de kast die in de weg zit, en zo'n chip moet je er in 1x goed opzetten en niet nét 1 rij pinnen ernaast :P (been there, done that).

Heb wel vaker hotflashes gedaan, maar die hadden vaak de chip op een wat toegankelijkere locatie zitten.
Daarom ook flashen op een ander bord ;) dan kun je alles spanningsvrij uitvoeren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• rcor
BlueTooth76 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:08:

Wat dacht je van het "Tweakers retro IT tech museum"?

Kan best leuk zijn, zo'n computer museum. Toch? 😉

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Zeker weten, net als in Zwolle of Helmond opzetten met mooie stukken uit de collecties van Tweakers tentoonstellen :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:38
rcor schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Als jij een busje voor mij kan regelen wil ik er wel aan mee doen. :+ :P

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ruimte huren, exploiteren, onderhouden... Gaat nogal wat bloed zweet en tranen in zitten. En geld, want pand, licht aan, verzekeren...

Maar niet een idee dat onbekend is bij Tweakers. @WHiZZi kent de hoed en de rand al, het badje van de kous en weet wel waar de klepel hangt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
Jongens, ik heb een klein advies nodig. De fan van die voeding draait niet ondanks naaimachine olie. Toen dacht ik, dan maar een andere solderen. Toch heb ik de fan voor de gein eens aangesloten op een 9v batterij. En dan doet hij het..

Dus het moest haast wel een issue in de voeding zelf zijn die geen spanning meer geeft aan de fan.

Ik denk dat ik 2 opties heb, een andere AT voeding pakken. Ik heb er nog wel 1 of 2 ergens in een doos liggen , ongetest.

Of iets van molex naar fan gebruiken? Is wel de snelste optie. Alleen moet ik dan ff kijken hoe ik die draden door de voeding heen krijg. Misschien in 1 vd 4 schroefgaatjes, past niet met stekker, dus wel doorknippen en opnieuw solderen dan.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dennis_rsb Kijk hoe de fan zijn spanning krijgt. De kans is dat er een transistor t.b.v. de fan kapot is. Dit had ik eens met de 3 pin fan header van een moederbord.

Snelste fix is via een molex inderdaad.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• dennis_rsb
@PD2JK zoiets zat ik ook aan te denken, of een soort gare controller.

Is er een kans dat een andere fan helpt via de reguiliere weg? Ik zelf denk van niet, immers op een 9v batterij doet ie het prima 😂

Edit: heb t al gefixt :p

Beunoplossing. Andere fan (alsk dan toch bezig ben pak ik meteen maar een iets nieuwere. Dan in t gaatje van psu case een stukje krimpkous ter bescherming van kabel. Vervolgens aan buitenkant molex aangesoldeerd. Misschien voor zekerheid doe ik nog isolatieband om zwarte en rode draad.

Anyway, solderen is niet mn sterkste kant. Helpt ook niet mee dat de kabels van een soort zilver zijn ipv koper. Maar tis goed genoeg denk ik, en nog altijd beter dan kroonsteentjes. Zelfde geld voor krimpstekkers. Want voor zowel krimpstekkers als voor kroonsteentjes is die draad veelste dun, aan de kant van de fan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE6zmFJ7RDjW-sdPC0T-t1RBj-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiFhKymDg1NdQ9wQgSBOETr5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door dennis_rsb op 30-01-2025 20:41 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Je zou de fan op een 12v lijn kunnen aansluiten. Even een geel en zwart lijntje bloot leggen, fan er aan knoppen, druppeltje tin er op en met isolerende tape afbinden.

Dan gaat ie wel loeien, dus later een weerstandje op de +lijn toevoegen maakt m rustiger.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
@Waterbeesje precies watk dus gedaan had haha. Maar thanks voor tip. Heb als voorbeeld een verloopje gebruikt. Alsk dat voorbeeld niet had ,had ik niet die kleuren gesnapt😂

• rcor
Ik weet dat er ook nog enkele vintage audio liefhebbers zijn op dit forum en juist die personen moeten deze advertentie op MP absoluut eens bekijken:
https://www.marktplaats.n...677-casemod-p166mmx-win98

De verkoper van deze pc heeft namelijk een Sony Cassettedeck van eind jaren '70 omgetoverd tot een heuse Pentium 166MHZ pc... En ik moet bekennen: dat ziet er stoer uit! Voor 50 euro wisselt hij van eigenaar... Niet duur!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:29:
Ik weet dat er ook nog enkele vintage audio liefhebbers zijn op dit forum en juist die personen moeten deze advertentie op MP absoluut eens bekijken:
https://www.marktplaats.n...677-casemod-p166mmx-win98

De verkoper van deze pc heeft namelijk een Sony Cassettedeck van eind jaren '70 omgetoverd tot een heuse Pentium 166MHZ pc... En ik moet bekennen: dat ziet er stoer uit! Voor 50 euro wisselt hij van eigenaar... Niet duur!
Aan de ene kant jammer dat die cassettedeck is geruïneerd maar de mod is wel netjes uitgevoerd.
Merk ook op: een Pentium 166 op atx moederbord, niet alledaags :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 16:49

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

dennis_rsb schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:02:
@PD2JK zoiets zat ik ook aan te denken, of een soort gare controller.

Is er een kans dat een andere fan helpt via de reguiliere weg? Ik zelf denk van niet, immers op een 9v batterij doet ie het prima 😂

Edit: heb t al gefixt :p

Beunoplossing. Andere fan (alsk dan toch bezig ben pak ik meteen maar een iets nieuwere. Dan in t gaatje van psu case een stukje krimpkous ter bescherming van kabel. Vervolgens aan buitenkant molex aangesoldeerd. Misschien voor zekerheid doe ik nog isolatieband om zwarte en rode draad.

Anyway, solderen is niet mn sterkste kant. Helpt ook niet mee dat de kabels van een soort zilver zijn ipv koper. Maar tis goed genoeg denk ik, en nog altijd beter dan kroonsteentjes. Zelfde geld voor krimpstekkers. Want voor zowel krimpstekkers als voor kroonsteentjes is die draad veelste dun, aan de kant van de fan.

[Afbeelding]
Er staat low-noise - temperature controlled op die voeding. Weet je zeker dat die ventilator niet pas begint te draaien op het moment dat die voeding ook daadwerkelijk heet genoeg wordt?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• dennis_rsb
@mentalmadnizz Nee zeker weet ik het niet. Maar vorig jaar had ik een vergelijkbare voeding in een pc ook een oude at voeding. En die werkte wel na vervangen fan.

Misschien heb je gelijk, maar ik wil het er eigenlijk niet op gokken. En eerlijk gezegd, het is nu toch te laat :p hoewel hij dus nu wel werkt maar via een omweg.

Edit: en volgens mij bedoelen ze met die tekst dat ie bij lage temperaturen langzaam draait, bij hoge temperaturen harder. Maar helemaal uit lijkt me sterk, zeker in die tijd. Maar ik ben geen allesweter :p

[ Voor 24% gewijzigd door dennis_rsb op 30-01-2025 22:58 ]

• WHiZZi
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

rcor schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:02:
Wellicht al eens gedeeld, maar LGR bezocht ooit eens een hele grote computer store vol retro spullen:

Dit is toch echt wel het walhalla voor vintage computer liefhebber... :D
Wat denk je wat een aantal jaar geleden is gebeurd:
Waterbeesje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:13:
Ruimte huren, exploiteren, onderhouden... Gaat nogal wat bloed zweet en tranen in zitten. En geld, want pand, licht aan, verzekeren...
Ik raad het niemand aan iig. Ik heb het enorme geluk dat er relatief snel een aantal mensen aansloten om te helpen.

Na het vinden van een pand zijn (7 jaar geleden nu) hebben we daar anderhalve maand in moeten bouwen. Nadeel is dat er eigenlijk geen geld was, dus we moesten alles met bloed, zweet, spierpijn en daardoor tranen moeten doen. Werkweken van 100+ uur (ja, per persoon) en dat met een man of 3 / 4 was nodig. Onbetaald!

Tot en met laat 2021 kon ik geen salaris betalen, maar wel een werkweek van 60 uur per week op z'n minst.

Sinds eind 2021 betaal ik mijzelf een salaris, maar ik kan nog steeds beter schoonmaker worden bij de McDonalds, dan is mijn salaris hoger.

Sterker nog, op dit moment hebben we nog een 0,5 FTE in loondienst die per uur meer verdient dan de directeur. Ik werk gemiddeld 56,5 uur per week in het museum. Kosten voor het draaien van het HomeComputerMuseum, zonder personeelskosten, liggen tussen de € 10.000 en € 15.000 per maand. Cijfers kun je gewoon vinden op onze website.

Het mijn passie en gelukkig heb ik een vrouw met een salaris waardoor ik dit kan doen. Ik ben ook niet heel materieel ingesteld, dus dat scheelt.

En het is keihard werken. Ik heb geen tijd meer om te knutselen aan een computer, een spelletje te spelen op een N64 of andere computer of console of lekker aan de hobby om iets te programmeren of uit te zoeken. Inmiddels wel geleerd dat als ik thuis ben, ik bewust niks doe voor het museum en tijd voor mijn gezin of voor mijn hobbies heb ..

Dus nee, ik adviseer niemand om een museum te beginnen. Maar ik geniet iedere dag van mijn werk O+

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• frapex
  • Nu online

frapex

got r00t

Er zijn verschillende soorten temperature controlled voedingen. De ATX voedingen met deze functionaliteit die ik zelf in bezit heb, laten de ventilator altijd (langzaam) draaien.

Ik heb echter ook een aantal (AT en ATX) voedingen omgebouwd met een type setje waarbij de ventilator stil blijft staan bij het aanzetten van de voeding, en pas (langzaam) gaat draaien zodra de temperatuur stijgt.

Maar ook een type setje waarbij de ventilator bij het aanzetten van de voeding eerst hard gaat draaien (op 12V) en daarna wordt teruggeregeld in snelheid.

En goed om te weten: niet alle 12V ventilators starten op met 5V. Ze hebben dan eerst een zetje nodig. Vaak starten ze wel met 7V. In dat geval verbind je de plus-draad (rood) van de ventilator aan de 12V lijn, en de min-draad (zwart) aan de 5V lijn.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• dennis_rsb
@WHiZZi je zegt dat je geen tijd meer hebt om te knutselen aan bv een computer. Wat ik helemaal snap, gezien je zon beetje al je energie in het HCM steekt (respect) Maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat zelfs als je tijd zou hebben, je geen zin hebt om thuis nog te rommelen als je al hele dag omgeven bent in retro spul? :p

• dennis_rsb
@frapex Ik snap wat je zegt, maar het punt is hoe kom je er achter? Over deze voeding is bv weinig tot niks meer te vinden op internet. Dus dan ga je eigenlijk op de gok dat ding aanlaten terwijl de fan uitstaat.

Maar ik ben er achter gekomen dat de psu sowieso naar de ... Is. Psu draaide niet, gpu was krom en deed het niet en nu kwam ik er gisterenavond ook nog achter dat zelfs de cpu fan random uitviel. En die cpu fan was al via molex aangesloten (door vorige eigenaar) dus ik ga eens kijken of de at voedingen die ik nog heb passen en werken (en anders bestel ik at atx verloopje)

• frapex
  • Nu online

frapex

got r00t

dennis_rsb schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:20:
@frapex Ik snap wat je zegt, maar het punt is hoe kom je er achter? Over deze voeding is bv weinig tot niks meer te vinden op internet. Dus dan ga je eigenlijk op de gok dat ding aanlaten terwijl de fan uitstaat.

Maar ik ben er achter gekomen dat de psu sowieso naar de ... Is. Psu draaide niet, gpu was krom en deed het niet en nu kwam ik er gisterenavond ook nog achter dat zelfs de cpu fan random uitviel. En die cpu fan was al via molex aangesloten (door vorige eigenaar) dus ik ga eens kijken of de at voedingen die ik nog heb passen en werken (en anders bestel ik at atx verloopje)
Wellicht vereist de voeding grondig onderhoud (is stuk); als de condensators in de voeding op/leeg (elektrolyt opgedroogd/verdampt) zijn moeten ze vervangen worden. Een voeding test je, losgekoppeld van de computer, onder belasting. AT voedingen hebben vaak een belasting nodig, anders zijn de voltages op de voedingslijnen te laag.

• dennis_rsb
@frapex bij atx voedingen weet ik wel hoe je kan testen (zijn natuurlijk meerdere manieren) ik doe de paperclip methode en dan wat hdds eraan hangen. En dan met een multimeter wat pinnen doormeten.

Over die at voeding, elcos uitgedroogd zou kunnen. Optisch zien ze er nog goed uit, maar dat zegt niet alles. Is enkel het bewijs dat ze niet lek zijn of bol staan. Maar net wat iemand eerder al zei in het topic, misschien zijn er een of meerdere transistors ook gaar.

• WHiZZi
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

dennis_rsb schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:16:
@WHiZZi je zegt dat je geen tijd meer hebt om te knutselen aan bv een computer. Wat ik helemaal snap, gezien je zon beetje al je energie in het HCM steekt (respect) Maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat zelfs als je tijd zou hebben, je geen zin hebt om thuis nog te rommelen als je al hele dag omgeven bent in retro spul? :p
Qua computers niet nee :P
Maar wel knutselen aan een 1993 Chevy Van, of aan oude audio apparatuur (Philips MFB-spul).. of gewoon muziek maken ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een AT naar ATX converter paken en een waar moderner ATX voeding aansluiten is een mooi alternatief. Die sluit je aan op de bestaande AT power knop en geen ventje pijn. De oude voeding kun je dan rustig recappen als je trek hebt daarin. Of niet.

Voordeel van een goede ATX voeding (Aopen, Delta, FSP en zo) is dat door allerlei beveiligingen hebben tegen kortsluiten en overbelasten. En zijn nieuwer dus minder kans dat de elco's al slecht zijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

WHiZZi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Wat denk je wat een aantal jaar geleden is gebeurd:
[YouTube: Biggest computer barnfind ever! A Belgium barn filled with old computers. We saved them all!!]

[...]

Ik raad het niemand aan iig. Ik heb het enorme geluk dat er relatief snel een aantal mensen aansloten om te helpen.

Na het vinden van een pand zijn (7 jaar geleden nu) hebben we daar anderhalve maand in moeten bouwen. Nadeel is dat er eigenlijk geen geld was, dus we moesten alles met bloed, zweet, spierpijn en daardoor tranen moeten doen. Werkweken van 100+ uur (ja, per persoon) en dat met een man of 3 / 4 was nodig. Onbetaald!

Tot en met laat 2021 kon ik geen salaris betalen, maar wel een werkweek van 60 uur per week op z'n minst.

Sinds eind 2021 betaal ik mijzelf een salaris, maar ik kan nog steeds beter schoonmaker worden bij de McDonalds, dan is mijn salaris hoger.

Sterker nog, op dit moment hebben we nog een 0,5 FTE in loondienst die per uur meer verdient dan de directeur. Ik werk gemiddeld 56,5 uur per week in het museum. Kosten voor het draaien van het HomeComputerMuseum, zonder personeelskosten, liggen tussen de € 10.000 en € 15.000 per maand. Cijfers kun je gewoon vinden op onze website.

Het mijn passie en gelukkig heb ik een vrouw met een salaris waardoor ik dit kan doen. Ik ben ook niet heel materieel ingesteld, dus dat scheelt.

En het is keihard werken. Ik heb geen tijd meer om te knutselen aan een computer, een spelletje te spelen op een N64 of andere computer of console of lekker aan de hobby om iets te programmeren of uit te zoeken. Inmiddels wel geleerd dat als ik thuis ben, ik bewust niks doe voor het museum en tijd voor mijn gezin of voor mijn hobbies heb ..

Dus nee, ik adviseer niemand om een museum te beginnen. Maar ik geniet iedere dag van mijn werk O+
Mooie uiteenzetting, tnx :)
Een mooi project, maar wat je zegt: je moet er vol overtuiging in kunnen stappen en het zowel mentaal als financieel trekken. En je gezin daarbij. Ik doe het je niet na!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
WHiZZi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Qua computers niet nee :P
Maar wel knutselen aan een 1993 Chevy Van, of aan oude audio apparatuur (Philips MFB-spul).. of gewoon muziek maken ;)
Snap ik. Thuis ben ik ook niet bezig met accu's want dat is al mijn werk.

En als ik ergens van hou is het wel muziek. Vroeger jaren piano gespeeld. Nu heb ik de Edifier S3000pro waar ik met veel plezier naar luister. Philips MFB materiaal is ook mooi spul. Mijn eerste Hi-Fi speakers waren van Philips. De Edifier heeft ook een stijve aluminimum conus als woofer en dat geeft een mooi en zuiver laag.

PS: Ik ben al een paar keer in jouw museum geweest en ik heb er van genoten. De laatste keer is nog niet geweest. Ik zal vaker komen :Y

• dennis_rsb
Ik heb trouwens een grappige ontdekking gedaan de laatste tijd. Misschien herkennen jullie het.

Ik heb diverse diskettes van diverse merken die prima functioneren. Echter na enige tijd (vaak enkele weken of maanden niet gebruikt) als ik hem weer wil gebruiken is de kans groot dat ie corrupt is geraakt. Dan denk je, diskettes (3,5") is naar de klote. Echter als ik hem dan lowlevel format in Windows en daarna weer een image er naar toe schrijf werkt ie weer goed😂

Best raar. Maar goed, de meeste systemen die ik gebruiken hebben windows 98, dus bootable cd. Komt geen diskette aan te pas.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat had ik met mijn quantum fireball HDD die ik na 15+ jaar weer eens gebruikte. Geen land mee te bezeilen, niet booten, niks. Destijds werkend weggezet.
Maar een format vond ie prima en toen was ie weer ok :?

Geen idee waarom, maar als het werkt, werkt het :)
Vermoed door ouderdom verminderde mogelijkheden om magnetisme vast te houden ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dennis_rsb
@The Eagle dat denk ik ook, dat verlies van magnetisme. Veel van de diskettes waren NOS, toen ik ze vorig jaar maart in gebruik nam. Maar dan nog waren ze al een jaar of 20 oud.

Bij hdd's speelt er ook nog denk ik het motortje. Wat af en toe in beweging moet komen. Althans, dat is wat ik soms lees, en klinkt ook logisch. Maar in jouw geval leek het meer op een soort van data die is verdampt (waarschijnlijk door verlies van magnetisch veld door lange inactiviteit) :p

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Magnetische schijven staan voortdurend bloot aan de omgeving. En we hebben overal magnetische velden. Dat er dan wel eens wat data kwijt raakt is niet heel gek.

Overigens gaan bij de meeste schijven van Maxtor en Quantum mijn nekharen overeind staan, ik heb er niet de beste ervaringen mee.
Met een specifieke 5GB Quantum heb ik van tijd tot tijd problemen. Ineens allerlei data corrupt. Een reinstall helpt niet, ik moet echt de partitie tabel plaat leggen, fdisk /mbr draaien en het hele circus dat daarbij komt kijken.

Schijfje doet nu nieuwe in een testbak die toch regelmatig opnieuw wordt geïnstalleerd, tot ie het echt begeeft.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
@Waterbeesje vooral flops zijn vatbaar voor magnetische velden, bij hdds is er in elk geval nog een blok aluminium omheen.

Máár die flops heb ik bewust een stuk verwijderd van adapters/speakers etc. Wellicht niet ver genoeg, maar de kans is groot dat ze gewoon door de ouderdom minder lang hun magnetisme vasthouden. Vergeet niet dat floppys altijd al een van de minst betrouwbaarste mediums waren. Hdds staan ook niet bekend om hun betrouwbaarheid, maar doorgaans gaan ze ofwel kapot binnen de garantie, of juist na heel veel draaiuren en/of veel stop/start counts

Blijft fascinerend, die verschillen. Laatst nog een paar vhs banden bekeken, veruit de meeste al 15-20 jaar niet meer bekeken. En toch werkte ze allemaal nog, waarvan de meeste nog best goed beeld hadden.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die floppussen zitten allemaal ver voorbij de verwachte levensduur, dus degradatie is geen gek iets helaas. Mogelijk is daarbij de magnetische invloed van iets als speakers of adapters niet eens doorslaggevend.

Er komt een tijd dat ze geen van allen meer goed werken, dan moeten we allemaal verplicht naar de Gotek oplossingen (of wat er ook wordt gebruikt tzt).

Tot die tijd zien we maar wat er wel of niet kan met die dingen :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
@Waterbeesje klopt zit wat in, net als bij cds. Zeker zelf gebrande cds zijn met een beetje pech na 5-10 jaar al onleesbaar, zelfs bij goed bewaren (niet te warm&donker)

Gotek is een optie, maar misschien kun je ook met cf kaart alles. Althans ik las over mensen die dos enzo op cf kaart installeren met virtuele machine. Zal daar binnenkort nog eens induiken, interessant en nuttig.

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:45:
Magnetische schijven staan voortdurend bloot aan de omgeving. En we hebben overal magnetische velden. Dat er dan wel eens wat data kwijt raakt is niet heel gek.

Overigens gaan bij de meeste schijven van Maxtor en Quantum mijn nekharen overeind staan, ik heb er niet de beste ervaringen mee.
Met een specifieke 5GB Quantum heb ik van tijd tot tijd problemen. Ineens allerlei data corrupt. Een reinstall helpt niet, ik moet echt de partitie tabel plaat leggen, fdisk /mbr draaien en het hele circus dat daarbij komt kijken.

Schijfje doet nu nieuwe in een testbak die toch regelmatig opnieuw wordt geïnstalleerd, tot ie het echt begeeft.
Ik weet nog dat je vroeger een tool had die alle data herschreef op de harddisk. Dit was in de PC XT tijd. Om 20MB te verversen duurde zeker 'n vol uur. Ook kon je destijds de harddisk een low format geven zodat je vaak af was van bad sectors. Dat deed je met de debug tool (C800:5) bij MFM controllers.
Stond die 5 niet voor de interleave factor?

• dennis_rsb
@jimh307 ik heb het nooit gebruikt, maar ik denk dat je spinrite bedoeld?

• jimh307
  • Niet online
Verhip, dat zou zo maar kunnen :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Debug roept een geheugenpositie aan, in dit geval C800 omdat daar 95% van de harddisk controllers huist. Binnen dat adres specificeer je dan positie 5. Sommige controllers vragen om positie 2 of 6 of 8, maar dat hoort de fabrikant op te geven. Bij WD controllers is dat standaard 5.

Pas daarna ga je specificeren wat de drive voor parameters vraagt: cilinders, sectoren per cilinder, koppen, precompensatie, landing zone, interleave... All die dingen die vanaf de late 486 vanzelf gingen.

Zelfs moderne 12TB roterende schijven en groter werken in de basis nog steeds met deze basisprincipes :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
Zover ik kan lezen verbruikt een amd k6-2 500 mhz niet zoveel stroom, klopt dit?

Want ik inspecteerde na n jaar nog eens die pc. En in de voeding zag ik dat er een keramische condensator verbrand eruit ziet. Misschien was het al, ik weet het niet. Maar de grap is, het bord kan zowel atx al at voedingen aan out of the box. Zit wel in een at kast.

Dus ik wil weten hoeveel amp moet de 5+ en 12 v lijn hebben? Ik gebruik geen isa kaarten in dat systeem.

Want mijn idee is om dan een atx psu er in te proppen, en dan 2 draadjes om de psu button te knopen (at) en die dan met connector op pw-sw op moederbord. Snelste optie, en veiliger dan deze psu nog blijven gebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:56:
Zover ik kan lezen verbruikt een amd k6-2 500 mhz niet zoveel stroom, klopt dit?
Wat vind jij "niet zoveel"?

Afhankelijk van core zit het rond de 20W (2.2V) of 30W (2.4V). Dat is ten opzichte van een Athlon of P3 relatief weinig, maar ten opzichte van een Pentium MMX erg veel (vandaar dat je niet zomaar een oud bord kunt upgraden met een K6-2 ook al kun je de juiste voltage gebruiken, het extra vermogen kan nogal eens lineaire VRMs opblazen).
Want ik inspecteerde na n jaar nog eens die pc. En in de voeding zag ik dat er een keramische condensator verbrand eruit ziet. Misschien was het al, ik weet het niet. Maar de grap is, het bord kan zowel atx al at voedingen aan out of the box. Zit wel in een at kast.

Dus ik wil weten hoeveel amp moet de 5+ en 12 v lijn hebben? Ik gebruik geen isa kaarten in dat systeem
Pre P4 trekken CPUs hun stroom uit de 5V lijn, en uitgaande van acceptabele verliezen in de VRM op het bord kun je met zelfde vermogen rekenen als de CPU zelf maximaal trekt. Die CPU gaat dus max 30/5=6A trekken. Voeg daar misschien nog max 5A toe voor overige zaken (AGP komt ook grotendeels uit 5V) en 12A op 5V is meer dan genoeg voor zo'n systeem. Voor latere dual P3 en (dual) Athlon systemen heb je uitdagende stromen van 30A of meer nodig, maar dit is totaal niet uitdagend, mits je moderne PSU de 5V lijn van de 12V lijn afleidt (en er dus geen noodzaak is om draw op 12V en 5V te balanceren)
Want mijn idee is om dan een atx psu er in te proppen, en dan 2 draadjes om de psu button te knopen (at) en die dan met connector op pw-sw op moederbord. Snelste optie, en veiliger dan deze psu nog blijven gebruiken.
Je zou ook kunnen overwegen de oude PSU te reviseren.

Oslik blyat! Oslik!

• dennis_rsb
@dion_b dat reviseren wil ik misschien wel een poging wagen. Want die printplaatjes solderen makkelijker dan moederborden. Moederborden en solderen zijn bij mij geen goede combi gebleken.

Terug naar de psu, ik heb als test nu een overkill seasonic gepakt (met 30 a op de 5v) en dan gewoon een losse powerbutton op mobo (softswitch) en het werkt.

Ik heb nog een oude fsp en aopen voeding. Die hebben 15 of 20 (ik dacht 15) ampere op de 5v+. Als ik jou zo hoor is dit ruim voldoende voor een basic videokaartje, flop, cd , deze cpu en een hdd? :p

Enige punt is wel dat die psu de fan onderin heeft, dus dan moet ik de fan omdraaien, dan blaastie wel de warme lucht terug de kast in, niet ideaal en dan moet de hdd eruit. Die hangt er boven :p

Maar het is wel chill dat t mobo zowel at als atx ondersteund. In theorie kun je dat mobo dus zelfs in een moderne behuizing bouwen

edit: ik heb nog een crs voeding gevonden met een fan aan de achterkant ATX. Die schijnt 30 amp op de 5v+ te kunnen leveren. Ik ken het merk niet, dus of dat klopt weet ik niet. Maar goed ik leg het voor nu even aan de kant, ik heb teveel dingen door elkaar gedaan. Dat werkt niet, dus ik noteer mijn bevindingen incl tips van het topic :P En dan binnenkort met nieuwe inspiratie kijken naar zowel deze pc alsook de baby tower.

[ Voor 19% gewijzigd door dennis_rsb op 01-02-2025 21:17 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AOpen = FSP met ander etiketje erop. En zo oud zijn die voedingen niet, juist FSP stond bekend om erg zware 5V lijnen. Ik heb hier op mijn testbank een vrij late (2003?) FSP300-60BT(12V) die zoals de naam aangeeft een 12V stekker heeft voor het nieuwere werk, maar nog altijd 30A op 5V. Ergens heb ik een iets oudere die 50A kan leveren...

Pas vanaf ~2004 werd de +5V-lijn langzaam afgebouwd, bij FSP trager dan bij anderen, dus als je maar 20A hebt, is het waarschijnlijk significant jonger dan 2005.

Mbt die "CRS" voeding - naam zegt mij ook weinig. Simpele test: wat is zwaarder, de CRS voeding of de FSP voeding?

Oslik blyat! Oslik!

• dennis_rsb
@dion_b thanks wederom. Gewicht kan idd een indicatie zijn, had ik ff niet aangedacht. En ook binnenin kijken naar de structuren, hoe is de psu opgebouwd. Zijn er grote koellichamen etc.

Maar ik heb voor de lol net eens in de pricewatch gekeken, en veel voedingen hebben een 5v+ van 20 ampere. Voldoende dus voor bv een 486 of een p1 of amd k6-2. Maar te weinig voor een Athlon of p3 zoals je zei. 5v- is denk ik niet belangrijk voor mij gezien ik eigenlijk nooit isa kaarten gebruik. En de 3.3v volt wordt volgens mij alleeb gebruikt voor standby dacht ik.

Anyway, ik merk nu wel dat ATX psu's en ATX kasten wel handiger zijn, aan de andere kant waren veel hardware uit het AT perk wel nostalgisch voor velen (include me)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ATX systemen zijn inderdaad veel practischer tenzij je de 2000-2004 monster 5V systemen wilt bouwen. Er is een reden dat Intel de form factor sinds 1995 aan het pushen was en toen andere fabrikanten dat ook ontdekten is de hele industrie erg snel om gegaan. Dat het niet puur aan Intel's macht lag maakt het BTX-debakel wel duidelijk: net zo hard door Intel gepushed, maar totaal gefaald (muv een paar Dell systemen) omdat het geen significante voordelen bood en nog minder backwards-compatible was dan ATX.

ATX is trouwens behoorlijk backwards compatible. Je kunt in beginsel iedere babyAT bord in een ATX kast prikken. De DIN keyboard connector komt ter hoogte van de ATX backplate. ATX voeding naar AT aanpassen gaat ook vrij makkelijk, al hebben late AT borden zoals je al gemerkt hebt vaak AT en ATX voedingsconnectoren.

Ik heb recent een Via Epia 800 in een miniscule mITX behuizing gepropt. Disk-on-Module erin en het is een mooie DOS-systeem met flinke mogelijkheid om dingen trager te draaien.

Ben nu hetzelfde aan het overwegen met een uATX MediaGX bord dat ik recent op de kop getikt heb. Deze is iets minder geintegreerd dan de Epia wat gelijk een uitdaging vormt: ik heb in ieder geval een NIC nodig. Dat betekent dat ik uitbreidingssloten nodig heb waardoor het groter wordt. Kleinste wat ik heb kunnen vinden is een low-profile case, wat icm een PCI NIC wel zal werken. Wat ik liever zou hebben is een uATX/SFX case met ISA riser voor full-height ISA kaart. Ondanks dat dergelijke risers in ITX kasten best populair zijn bestaat wat ik hier zou willen voor zover ik weet niet. Ach ja, dan maar een low profile PCI kaartje erin prikken; met Intel, 3Com of Realtek chips lukt dat qua DOS drivers prima.

Oslik blyat! Oslik!

• dennis_rsb
@dion_b Ik vraag me alleen wel af hoe sommige in dit topic die atx naar at verloopjes gebruiken. Ik bedoel ik heb nu 2 AT kasten, en bij beide zit de ventilatieroosters aan de achterzijde. Terwijl vrijwel alle atx voedingen (althans van de pakweg laatste 15-20 jaar) de fan onderin hebben. Dan moet je dus ofwel gaten maken in de at case onderaan, of de voeding omdraaien, maar dan blaas je de warme lucht tegen de kap 😂

Maar we hebben het nu hier over, maar anno nu zijn er nog steeds fabrikanten die allerlei aangepaste formaten voedingen, moederborden, behuizingen gebruiken. En ook afwijkende stekkers. Ik snap wel waarom, geld. Maar het voldoet niet echt aan de atx standaard zullen we maar zeggen ;) een van de redenen waarom ik liever zelf pc's samenstel

[ Voor 3% gewijzigd door dennis_rsb op 01-02-2025 23:54 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:53:
@dion_b Ik vraag me alleen wel af hoe sommige in dit topic die atx naar at verloopjes gebruiken. Ik bedoel ik heb nu 2 AT kasten, en bij beide zit de ventilatieroosters aan de achterzijde. Terwijl vrijwel alle atx voedingen (althans van de pakweg laatste 15-20 jaar) de fan onderin hebben. Dan moet je dus ofwel gaten maken in de at case onderaan, of de voeding omdraaien, maar dan blaas je de warme lucht tegen de kap 😂
Deze snap ik niet helemaal - het maakt niet zo uit waar de roosters zitten op AT voedingen, zolang de ATX voeding maar kan doen wat het moet doen.

Zowel bij AT als ATX blaast de voeding warme lucht naar buiten aan de kant waar de stekkers zitten. Het enige wat verschilt is waar het lucht uit de kast aanzuigt (waarbij positie fans helemaal geen AT<->ATX verschil is, de meeste traditionele ATX voedingen hebben ook een 80mm fan aan de achterkant blazen).

Je zou alleen in de problemen komen in een kast waar de voeding in een soort 'tunnel' heeft met metaal erboven en eronder waardoor het geen lucht kan aanzuigen - maar dat is vrij zeldzaam.
Maar we hebben het nu hier over, maar anno nu zijn er nog steeds fabrikanten die allerlei aangepaste formaten voedingen, moederborden, behuizingen gebruiken. En ook afwijkende stekkers. Ik snap wel waarom, geld. Maar het voldoet niet echt aan de atx standaard zullen we maar zeggen ;) een van de redenen waarom ik liever zelf pc's samenstel
Inderdaad. Vooral als ze zelfde stekkers gebruiken maar pinout veranderen (Dell :( Apple :( )

Oslik blyat! Oslik!

• dennis_rsb
@dion_b Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X60KsTlLUbmLm25Ouc4aFlvFjE8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6IBiJxl7FQuQU8mENOO5Lx4d.png?f=fotoalbum_large

Nou bijvoorbeeld bij deze. Je ziet de voeding onderin zitten. Dat is een AT voeding met de fan gericht naar achteren.

Tegenwoordig is elke moderne psu zo gebouwd dat de fan naar beneden wijst. Dat is mede de reden dat hedendaagse pc cases de psu beneden hebben zitten, met gaten.

Als je in mijn voorbeeld op die plek moderne atx psu zou bouwen, dat kan, maar dan zit de psu fan zon beetje tegen de bodem van de kast. De psu omdraaien kan, maar dan blaas je de warmte gewoon weer in je kast. Dus dan hou je 2 opties over. 1. Gaten in bodem kast boren (zonde, maar wel effectief 2. Een wat oudere atx psu pakken waarvan de fan nog aan de achterkant zitten, dus tot pakweg 2007/2008.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PSUs blazen niet naar binnen, ze zuigen van binnen en blazen naar buiten, ook als ze een grote 120mm fan hebben aan de binnenkant.

Die PSUs in aparte compartiment onderin zuigen juist koude lucht van onder de kast en blazen het iets warmer naar achteren eruit.

In geval van kast die je post kun je prima een voeding als deze erin plaatsen in de orientatie op de afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://assets.corsair.com/image/upload/f_auto,q_auto,w_600,h_600,c_pad,bo_80px_solid_transparent/v1725907040/products/Power-Supply-Units/base-rmx-2024-config/gallery/black/750/RM750x_2024_01.png

Je kunt aan de orientatie van de fan zien dat het lucht van boven aan zou zuigen wat vervolgens aan de achterkant uit zou blazen. Niet helemaal ideaal, maar nog altijd stukken beter dan de originele PSUs die je in een kast als dit zou vinden.

Oslik blyat! Oslik!

• dennis_rsb
@dion_b je hebt gelijk, ik zit ff in de war, omdat bij die oude psu's de fans aan de achterzijde zitten associeer ik dat met warme lucht wegblazen. Maar die logica klopt niet, want bij recentere psus komt de warmte uit de ronde gaatjes

Ik vraag me alleen wel af: als de fan onderin zit (met geen/weinig) speling, dan kan ie toch nauwelijks lucht aanzuigen? Dat is juist de reden dat in moderne kasten de openingen in de case onderin zitren (vaak met stoffilter)?

Edit: fan naar boven gericht zie ik. Idd niet ideaal, maar dan kan ie in elk geval (deels) koele lucht aanzuigen :p thanks

[ Voor 11% gewijzigd door dennis_rsb op 02-02-2025 01:23 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die fan zit dan ook niet onderin maar bovenop de PSU in deze orientatie en probeert dan warme lucht naar beneden te zuigen. Niet ideaal, maar dat is geen enkele orientatie van voeding in deze (qua thermals) slecht ontworpen kast.

En bedoeling in een case zonder andere ventilatieopeningen is juist dat het zo warm mogelijke lucht aanzuigt om die uit te case te blazen.

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 02-02-2025 01:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Misschien goed om iets algemenere dingen daarbij te pinpointen.
  • Een psu blaast altijd naar achteren lucht uit de kast, ongeacht hoe de fans zitten gemonteerd.
  • De fan zuigt lucht aan uit de kast of vanuit onder de kast, afhankelijk van het ontwerp kast.
  • Afwijking hierop betekent dat het ontwerp van de voeding niet deugt of er mee is gerommeld.
  • Dit zorgt voor een geforceerde luchtstroom binnen de kast, eventueel gecombineerd een intake fan of extra outtake fan
  • intake fans zitten per definitie voorin of onderin
  • outtake fans zitten per definitie achterin of bovenin
In het geval van jouw liggende kast kun je het beste zoeken naar een voeding met een fan op een handige plaats.

Als voorbeeld: deze voeding kun je ook prima gebruiken in een P3 of K6 systeem.
https://www.fsp-ps.de/dow...0-70PFL(SK)_Datasheet.pdf
Staat ook een variant van in de PW.
uitvoering: FSP FSP460-70PFL

Fan op de bekende plaats en 18A op de +5v rail. Wel even goochelen met connectors voor drives, want ik gok dat er op een Pentium weinig sata apparaten zitten...

Zelf probeer ik altijd een goede voeding van rond de eeuwwisseling te vinden, die hebben allemaal de fan achterin zitten en heb je dit probleem niet.
Ik heb goede ervaringen met ao. Aopen, FSP, Enlight, Seventeam, Delta. zwaardere voedingen met relatief grote koelvinnen en alle componenten geplaatst.

(Dus niet dit soort fratsen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqb5HCpzuhL1QFLaG6BNHO6M174=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10TmQELmfpjxA60Q4Zs2m92b.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
@Waterbeesje thanks! Dus bij die oude voedingen waarin de fan achterin de voeding zit wordt de hete lucht door de fan uit de voeding getrokken naar buiten?

En bij nieuwere voeding waar de fan onderin de voeding zit, trekt de fan de lucht naar binnen en via de ronde gaatjes naar buiten?

En jouw fsp optie klinkt idd beter. Tegelijkertijd, die optie die Dion noemt is ook niet verkeerd, doordat je de voeding op zijn kop legt kan de fan in elk geval wat lucht aanzuigen, en dan via de ronde gaatjes maar buiten blazen. Als je hem op de reguliere manier plaatst, dan zit de fan vrijwel direct op het ijzer (dan doet de fan effectief niks)

Ik meen me trouwens te herinneren dat men sinds pakweg 2012/2013 ook om die reden kasten maakten waar de fan onderin zit (met roosters in de kast) om koele lucht aan te zuigen. Want tot die tijd zat een voeding eigenlijk vrijwel altijd bovenin een systeem :p

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennis_rsb schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:40:
@Waterbeesje thanks! Dus bij die oude voedingen waarin de fan achterin de voeding zit wordt de hete lucht door de fan uit de voeding getrokken naar buiten?

En bij nieuwere voeding waar de fan onderin de voeding zit, trekt de fan de lucht naar binnen en via de ronde gaatjes naar buiten?
Een ATX voeding blaast altijd lucht naar buiten aan de achterkant, dus de zijde waar je de 230V stekker op aansluit. Dat is wat het volgens spec moet doen - ongeacht waar de fans exact geplaatst zijn binnen de voeding.
En jouw fsp optie klinkt idd beter. Tegelijkertijd, die optie die Dion noemt is ook niet verkeerd, doordat je de voeding op zijn kop legt kan de fan in elk geval wat lucht aanzuigen, en dan via de ronde gaatjes maar buiten blazen. Als je hem op de reguliere manier plaatst, dan zit de fan vrijwel direct op het ijzer (dan doet de fan effectief niks)
Je maakt het met kwalificaties als 'op zijn kop' en 'op de reguliere manier' e.d. alleen maar onnodig ingewikkeld. Kijk naar de gaten achterop je kast: de voedingsstekker moet (op de foto) rechts erin gaan, de lucht moet daar links van uitstromen. Er is geen andere manier waarop de voeding die ik postte erin past dan met de fan aan de bovenkant (maar naar beneden gericht). Jouw 'reguliere manier' zou sowieso niet kunnen.

Dat is geen toeval - ook al is die voeding decennia nieuwer, het voldoet aan ATX standaard wat op zijn beurt qua externe form factor 1:1 van baby AT gekopieerd is, dus past het op zinnige manier in die babyAT kast.

Dat we allicht met wijsheid achteraf over airflow en temperaturen een andere orientatie of locatie voor de voeding gekozen zouden hebben (90 graden draaien zodat het vertikaal staat ipv horizontaal ligt zou al veel schelen en zou een compactere kast opleveren) doet daar niet aan af.
Ik meen me trouwens te herinneren dat men sinds pakweg 2012/2013 ook om die reden kasten maakten waar de fan onderin zit (met roosters in de kast) om koele lucht aan te zuigen. Want tot die tijd zat een voeding eigenlijk vrijwel altijd bovenin een systeem :p
Valt mee, die trend heeft vooral met waterkoeling te maken. Kasten met waterkoeling hebben een grote hoeveelheid vrije ruimte bovenin nodig, de voeiding zat daarvoor hopeloos in de weg, dus is ervoor gekozen om het ergens anders te plaatsen. Het is nog steeds dezelfde ATX voeding die lucht van voren of van onderen aanzuigt, dus moest er een rooster onderop de kast komen om te zorgen dat dat nog mogelijk was. Dat de voeding nu koele lucht kan aanzuigen is mooi meegenomen, maar dat is nadrukkelijk niet doel van verplaatsing geweest en het is ook niet nodig: je kunt prima een moderne voeding in een modern systeem plaatsen op de traditionele plek - die dingen zijn ontworpen om om te kunnen gaan met warme lucht omdat ze altijd al bedoeld zijn om die warme lucht uit de kast te verwijderen.

Oslik blyat! Oslik!

• dennis_rsb
@dion_b thanks voor je heldere uitleg, en die optie die je gister noemde met die foto is best een prima optie. Dan is de fan "vrij" en idd qua schroefgaten past het dan in elk geval. En je hebt meer keuze qua hedendaagse voedingen👍🏻

• corné325i
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/315BPZqjhu7-EMKAEjOEJmT9_pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aE0D3jYwodBsUPmmhvX1cZir.jpg?f=fotoalbum_large

Heb weer een paar computers opgegraven, stonden nog bij m’n ouders op zolder. Dus heb weer ff wat te doen 😂👌

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:39:
[Afbeelding]

Heb weer een paar computers opgegraven, stonden nog bij m’n ouders op zolder. Dus heb weer ff wat te doen 😂👌
Dat zijn ook een paar mooie bakjes :D
Dat Compaq logo uit deze tijd vind ik erg mooi ook :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:39
Ik kon het niet laten, gisteren een Vendex headstart LX CD op de kop getikt, compleet met toetsenbord en VGA scherm (op deze foto zie je een andere monitor om ff de CGA uitgang ook te testen).

Dit is een 8088 met VGA & CGA videokaart, geluidskaart én Europa's allereerste CD-ROM in een personal homecomputer! Van een Nederlands merk ook nog! Vertoont grote overeenkomsten met de Philips HMS9100 trouwens (bv vrijwel zelfde case, zelfde voeding en zelfde MiniScribe 8450XT harddisk), Philips nam Headstart ook over rond die tijd.

Gisteravond opgehaald, heel even aangezet en zowel VGA als CGA output getest, erin gekeken en gelukkig geen batterij lekkage te zien, alleen een grote knoopcel die waarschijnlijk op tijd al vervangen is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDlKHqQdyV8lJp0SyiasMCHyA-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRuKq9KU7ZqysL91npNvxf7b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door marklinfan op 02-02-2025 21:16 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als ik inzoom op het scherm dan zie ik in de BIOS string ook staan dat het onderdeel is van de North American Philips Corporation :).

Ik mis wel de WD-40! :P

• dennis_rsb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eH1fQXlBj5RXQEq9m7djzeYcE54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3driCYMbhKvfuQlnhwqcsjMz.jpg?f=fotoalbum_large

Even mijn race opstelling voor oudere games in orde gemaakt :p voor hedendaagse spellen pak ik een veel beter stuur. Maar deze sidewinder werkt tenminste met oude spellen als NFS MW, driver, a2 racer.

De grap was, ik kreeg a2 racer 4 niet werkendend op een xp gamebak met een hd6770. Maar ik merkte dat hij wel werkte op een windows 10 laptop met interne intel hd graphics. Nu heb ik m draaiend op een acer mini pc met win7 met intel hd graphics. 1280x1024 resolutie+alle graphics op high 😂

Lekker compacte setup :p

Of dit echt onder t kopje retro valt weet ik niet. Maar +- 20-25 jaar is al een flinke tijd inmiddels.

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:39
Goed ingezoomd @Thandor

Om het je nog even makkelijk te maken, hierbij de output uit de VGA poort :-) De originele VGA monitor is er ook bij, maar die heb ik meteen op de grond gezet dus staat niet op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGRw5fo1z5_QMZZXab9yg6pWckk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwxQdLS8kkw1eHMEk7EI9cHR.jpg?f=fotoalbum_large

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 16:04
Ik zit met een raar issue, wellicht dat iemand van jullie dit herkend c.q. de oplossing weet. Bij een van mijn retro pc's, een Medion Pentium 4 1.8Ghz machine met een Geforce 3 Ti200, draaiende op Windows XP, heb ik een probleem omtrent de monitor en drivers. De oorzaak lijkt erin te liggen dat om de een of andere reden de monitor door de Forceware drivers als tv wordt gezien. Hierdoor kan ik in principe niet hoger dan 800x600 instellen, alhoewel de gebruikte Medion 19" monitor tot 1280x1024 op 75Hz kan. Ik kan een custom resolutie instellen op 1280x1024 60Hz, maar dan is het beeld "ingezoomd" en de monitor ziet de input nog altijd als 800x600. 1280x1024 op 75Hz instellen levert een zwart scherm op en geen signaal.

Deze pc zit normaal op een DVI KVM switch aangesloten, de monitor (MD30219) heeft zowel DVI als VGA input, de Geforce 3 alleen VGA output. Heb al alles qua bekabeling geprobeerd, met en zonder KVM ertussen, met DVI/VGA splitters en converters, rechtstreeks op VGA, een tweede zelfde monitor geprobeerd...helaas, noppes.
Handig om te vermelden:
- Zonder NVidia drivers geinstalleerd te hebben werkt 1280x1024 output naar die monitor wel.
- Het wel of niet installeren van de monitor driver maakt (bij NVidia drivers geinstalleerd) geen verschil.
- Andere, iets nieuwere, Medion pc's aangesloten op dezelfde KVM/monitor hebben geen problemen.

Her en der zoekende ben ik helaas nog niet veel verder gekomen dan "old Windows XP NVidia drivers are crappy as hell". Heb al tal van driver versie geprobeerd, van de op de origineel meegeleverde support CD van de Medion pc t/m de laatste versie die werkt met deze GPU / OS combo (meen Forceware 93.xx). Las ergens iets over handmatig resoluties toevoegen in de Regedit, dat heb ik nog niet geprobeerd, maar volgens mij was dat puur indien je geen custom resoluties in het NVidia Control Panel kon instellen (kan ik dus wel, maar geeft niet het juiste effect).

Ik heb ooit op een andere pc met een andere monitor iets ongeveer soortgelijks gehad, maar dan met een ATI/AMD GPU op een 1680x1050 monitor. Daar werd eerst die resolutie niet erkend en/of kreeg je ook een ingezoomd beeld. Hier was de oplossing de monitor driver installeren en een bepaalde setting in de ATI driver uitzetten. Helaas zoiets in de NVidia Forceware drivers nog niet tegengekomen.

Dus ja, mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Heb je ook een andere VGA kabel geprobeerd? Ik heb dit soort fratsen eens gehad met een oude b0rkte kabel.

Is de DSUB/VGA connector op de GeForce goed en schoon? Heeft de kaart wellicht gare condensatoren? Ik heb een MS-8838 in mijn verzameling met een paar bolle ;).

[ Voor 44% gewijzigd door Thandor op 03-02-2025 06:49 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 16:04
Thandor schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:46:
Heb je ook een andere VGA kabel geprobeerd? Ik heb dit soort fratsen eens gehad met een oude b0rkte kabel.

Is de DSUB/VGA connector op de GeForce goed en schoon? Heeft de kaart wellicht gare condensatoren? Ik heb een MS-8838 in mijn verzameling met een paar bolle ;).
Andere kabels (en verloopstukjes) heb ik geprobeerd; VGA kabel vanaf de GPU naar een VGA/DVI splitter op de KVM, VGA > DVI verloop op de GPU en verder met de DVI KVM kabel, vaste VGA kabel van monitor 1 direct op de GPU, vaste VGA kabel van monitor 2 op de GPU en vast nog wat variaties.

En zoals gezegd: zonder een driver te installeren is 1280x1024 weergave geen probleem (middels de standaard route van GPU > VGA kabel > VGA/DVI splitter > KVM). Ik weet helaas niet meer zeker of het voorheen wel gewoon gewerkt heeft, of dat ik die pc geinstalleerd heb en niet echt gelet op wat nu de resolutie was.

Edit: de GPU eruit halen en eens inspecteren moet ik nog doen.

Edit 2: GPU lijkt qua caps en alles prima in orde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gRxmFKZSCCaUgbvh1bdkOIOE7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0H3LoSJnDKoo7UdrTRHz82Z.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, lang geleden (toen dit nog mijn main pc was begin jaren 2000) had ik al een fan op dat ding geplakt, omdat ik vond dat de GPU heatsink toch best warmpje werd.

Edit 3: olé olé, de boel werkt weer zoals t hoort. Wat nu exact het probleem c.q. de oplossing was is lastig te stellen. Enerzijds heb ik eerst via het configuratiescherm > Software nog wat (achtergebleven?) NVidia meuk gedeinstalleerd (PhysX drivers e.d.), de Forceware drivers nog maar eens verwijderd om vervolgens van oudste naar nieuwere versie te proberen of er een driver bij zat die werkte. Eerst twee heel oude versies geprobeerd (12.xx en 16.xx), die installers doorliepen prima maar deden uiteindelijk niets. Daarna uitgekomen bij Forceware 45.23 en warempel: driver geinstalleerd en ik zie alle beschikbare resoluties _/-\o_

Voor diegenen die ooit een dergelijk probleem tegenkomen, deze oudere drivers heb ik deels van de website van PhilsComputerLab (bekende Youtuber) gedownload:
https://www.philscomputer...-xp-graphics-drivers.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5upae8kNaS9agPujM5szD9fNylk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMnQCCieNmUkKVM1loDgb5sv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Moi_in_actie op 03-02-2025 14:28 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• corné325i
Waterbeesje schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:24:
[...]

Dat zijn ook een paar mooie bakjes :D
Dat Compaq logo uit deze tijd vind ik erg mooi ook :)
Ja vind ik ook, deze heeft alleen een aparte vga aansluiting (1 pin minder) dus heb deze nog niet kunnen testen.

• corné325i
Heeft er iemand ervaring met Laser computers? Heb hier een laser 512m staan(p120mhz) maar krijg nergens het merk en/of het type moederbord gevonden wat erin zit.

Heb er ook iets raars mee. Wilde een pci uitbreidingskaarten erin monteren voor de muis aangezien deze alleen de middeleeuwse seriële aansluiting heeft. Als ik die kaart erin stop en m aan zet dan heeftie geen beeld en als ik m er weer uit haal dan doet ie het wel 🤦‍♂️ heb alle pci sloten al geprobeerd.
Zowel het moederbord als die usb-kaart hebben een via chipset.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

corné325i schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:14:
Heeft er iemand ervaring met Laser computers? Heb hier een laser 512m staan(p120mhz) maar krijg nergens het merk en/of het type moederbord gevonden wat erin zit.
Laser was in die tijd een vrij gangbare clonebakker met retailcomponenten. Post eens een pic van het moederbord, grote kans dat een van ons iets kan herkennen.
Heb er ook iets raars mee. Wilde een pci uitbreidingskaarten erin monteren voor de muis aangezien deze alleen de middeleeuwse seriële aansluiting heeft. Als ik die kaart erin stop en m aan zet dan heeftie geen beeld en als ik m er weer uit haal dan doet ie het wel 🤦‍♂️ heb alle pci sloten al geprobeerd.
Zowel het moederbord als die usb-kaart hebben een via chipset.
Ook hier: welke Via chipset? En welke kaart?

Donkerbruin vermoeden trouwens dat je een FIC PA-2000, PA-2002 of PA-2005 hebt.

Die kaart zou wel eens eentje kunnen zijn die 3.3V op PCI eist, en dat is in pre-2000 moederborden vrijwel nooit aanwezig. Of er speelt iets anders.

Oslik blyat! Oslik!

• corné325i
dion_b schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Laser was in die tijd een vrij gangbare clonebakker met retailcomponenten. Post eens een pic van het moederbord, grote kans dat een van ons iets kan herkennen.

[...]

Ook hier: welke Via chipset? En welke kaart?

Donkerbruin vermoeden trouwens dat je een FIC PA-2000, PA-2002 of PA-2005 hebt.

Die kaart zou wel eens eentje kunnen zijn die 3.3V op PCI eist, en dat is in pre-2000 moederborden vrijwel nooit aanwezig. Of er speelt iets anders.
Deze pci usb kaart is het:

https://www.megekko.nl/pr...4-1-port-USB-2-0-PCI-Card

En hier wat foto’s van het moederbord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTT20vXIGZg5fb1l1pOAVoXxGsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2x1aZGik2WHYf3TGH6UjiOi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-MjaEfNRHKytqDVm5UQj__onwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoHe9YEJ7KCgKVGh4VKfwwmD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72R4XXOSCzj9F8AG90QVxUNUXYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xm9cHHdMFCSbpk5tgmSUw27C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7o54wIleQNDsIXK1Rj3DKQy2Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jREMOD9smq6A1WKD0IrhwSOS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeE4jRb0rTOG03hT1tZqnSAynvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFXRb2U2HBKywdTgtAKYg3Mu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-BKxJMsSAIz5TtPohEpy5Jb3ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5DTdbkiG5nyu7JNnpAzCOdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVZtwtCXyS84-QErA2tvWKAFsXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxjNok2OzUmli7KXlZiRJJcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Enig idee trouwens waar de 5e geheugenmodule naast de processor voor is? Is een ander bruin slot ook ipv de standaard edo ram sloten.

• corné325i
[quote]dion_b schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTWwPcNy6IYnEjB4gh2JABazlv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZy6t3m8ZUYDaLylsyuGPLPN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgAoxvdse_gjgDlu7ix7MbzWwWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yXYTb8C8mi8v6QQHlUIU3i0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xILej-zPYcPdvZq0j5MUwTXWLGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7SCdL4xki68wlR9bBmPxbWf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akW5fQ3OoXRyRCgSIDLst508BXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HspQLGGdbEAAwZgm7wsUgto.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog wat foto’s van de chipset en het extra geheugenslot wat ik bedoel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doet me sterk denken aan mijn Abit PH5 bord uit mijn pentium bak, al is ie dat niet
Extra geheugen slot: dikke kans een COAST slot, oftewel externe L2 cache. https://dosdays.co.uk/topics/coast.php

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is dermate nieuw dat het vrijwel zeker 3.3V verwacht op PCI. Durf redelijk hand in vuur te steken dat dat het probleem is. Alleen de oudste USB 2.0 kaarten werken nog op borden met 5V only.
Voor een moederbord met "Via chipset" heeft dat ding een verdacht opvallende Intel i430FX chipset :+

"35-8212-31" is trouwens de clou hier, dat is kenmerkend voor een Vtech/PCPartner moederbord, en jawel:
https://theretroweb.com/m...partner-mb500n-35-8212-32

Edit: had het trouwens kunnen bedenken - Laser was de PC-merk van VTech :z
Enig idee trouwens waar de 5e geheugenmodule naast de processor voor is? Is een ander bruin slot ook ipv de standaard edo ram sloten.
Dat is een COAST (Cache On A STick) slot, voor extra cache. Vrij opzienbarende module trouwens: i430FX kwam uit bij de overgang van (oudere, tragere) asych cache naar (nieuwere, snellere) PLB cache. Oudere FX borden werden voorzien van asynch op het moederbord - zoals hier - en een COAST slot voor upgrade naar PLB. Alleen heeft deze COAST module ook asynch. Schiet je stuk minder mee op :z

Zie ik daar trouwens een Voodoo2 in de onderste PCI slot? :9

Oslik blyat! Oslik!

• corné325i
dion_b schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:01:
[...]

Dat is dermate nieuw dat het vrijwel zeker 3.3V verwacht op PCI. Durf redelijk hand in vuur te steken dat dat het probleem is. Alleen de oudste USB 2.0 kaarten werken nog op borden met 5V only.

[...]

Voor een moederbord met "Via chipset" heeft dat ding een verdacht opvallende Intel i430FX chipset :+

"35-8212-31" is trouwens de clou hier, dat is kenmerkend voor een Vtech/PCPartner moederbord, en jawel:
https://theretroweb.com/m...partner-mb500n-35-8212-32

Edit: had het trouwens kunnen bedenken - Laser was de PC-merk van VTech :z

[...]

Dat is een COAST (Cache On A STick) slot, voor extra cache. Vrij opzienbarende module trouwens: i430FX kwam uit bij de overgang van (oudere, tragere) asych cache naar (nieuwere, snellere) PLB cache. Oudere FX borden werden voorzien van asynch op het moederbord - zoals hier - en een COAST slot voor upgrade naar PLB. Alleen heeft deze COAST module ook asynch. Schiet je stuk minder mee op :z

Zie ik daar trouwens een Voodoo2 in de onderste PCI slot? :9
Ja ik heb een heleboel 3dfx kaarten hier liggen 😃 (stuk of 10/15 denk) heb alleen weinig vga doorluskabels, heb jij die toevallig nog liggen?

Als ik de Specs pagina van het moederbord zie zou deze ook pentium 166 en 200mmx processoren enzo moeten pakken, dit doet hij alleen niet. Zit nu een pentium 120mhz in heb er een 133, 166 en 200mmx in gehad maar hij blijft 120mhz aangeven.
Heb ook een amd k6/2 200mhz erin gehad en die gaf ie aan als 486 dx2 80 ofzo 😂

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Heb je wel de juiste CPU instellingen geconfigureerd? Een 200MMX heeft andere FSB, multiplier en vCore instellingen :).

Met een 200MMX komt de Voodoo een stuk meer tot z’n recht dan met de P120. Je zou de 200MMX ook op 225 kunnen draaien met een 75MHz FSB.

[ Voor 37% gewijzigd door Thandor op 03-02-2025 20:20 ]

• corné325i
Thandor schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:19:
Heb je wel de juiste CPU instellingen geconfigureerd? Een 200MMX heeft andere FSB, multiplier en vCore instellingen :).

Met een 200MMX komt de Voodoo een stuk meer tot z’n recht dan met de P120. Je zou de 200MMX ook op 225 kunnen draaien met een 75MHz FSB.
Ff in de bios kutten dus, of werkt dat met jumpers bij zo eentje?
Pagina: 1 ... 75 ... 94 Laatste