Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomePlayer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08-2022
Met de verbouwing van ons huis, echt overal buis utp kabel gelegd van de meterkast naar de output/input.

Nu zoek ik een interface om de puls schakelaars/pir's/deur contacten overige sensors (I2C bus modules) te koppelen aan regels en outputs zoals DMX dimmers relay's etc.

Heb meerdere RPi's en Arduino shields liggen,
laatste week eens goed gekeken naar Openhab Domoticz, deze zijn voornamelijk geënt op draadloze modules.

Nu is een GUI frontend of GUI in het algemeen niet het belangrijkste (is voor later)

Wat ik vooral zoek is een community actief op bedrade systemen (shields) zelf geen programmeur, maar een redelijke frankenstein coder :P dus hoe meer code te vinden hoe beter het is.

Wat ik nu gebruik is een systeem van ISYGLT dit wil ik graag vervangen voor open source en makkelijk te verkrijgen modules. (meeste zal ik reeds hebben)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomePlayer
@ ThinkPad;
PLC en KNX vallen voor mij af, meeste hardware heb ik reeds waar ik het maar mee moet gaan maken -->hoog hobbyBOB gehalte (voor nu dan maar)

Er zijn natuurlijk ook DMX relais voor simpel aan/uit,
Wat ik reeds met succes heb kunnen testen is een RPi3, Enttec usb DMX en verschillende DMX dimmers.
gestuurd door Ola.
Dit krijg ik ook wel aan de praat op een Arduino.

Het aantal schakelaars (puls) dat ik nu geteld heb thuis is ruim over 30 stuks
Met stuk of 3 MCP23017 I2C zal ik ook wel een heel eind kunnen komen.

OpenHab ziet er zeker wel erg mooi uit alleen i2c en dmx Bindings daar kom ik niet helemaal uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je het jezelf makkelijk wil maken dan gebruik je ethernet relaisbordjes die je via een network socket kunt aansturen of gebruik je I/O modules die via een bepaalde standaard communiceren, bijvoorbeeld modbus of 1-wire. Dit spul is goedkoop en als je automatiseringssoftware gebruikt die ondersteuning heeft voor de betreffende standaard is het ook nog eens makkelijk om de hardware aan de gang te krijgen.

Voorbeelden:
Railduino: 12 relais (5A), 24 digitale inputs, PWM output en 1-wire interface voor DS18B20 temperatuursensoren voor € 156.
EX1S: 14 relais (5A) en 16 digitale inputs voor $ 52.

Zeker bij die laatste kan ik me niet voorstellen dat je snel zelf iets goedkopers in elkaar kunt knutselen.

Er zijn van de EX1S ook varianten verkrijgbaar met 24V transistoruitgangen waar je eigen keuze relais mee kunt aansturen, handig als je zwaardere lasten moet kunnen schakelen of met solid state relais wilt werken.

Een modbus I/O module die via RS-485 (Modbus RTU) communiceert hang je via een RS-485 usb stick aan je RPi. Als alternatief kun je ook een modbus RTU naar TCP adapter gebruiken, bijvoorbeeld de USR-TCP232-410S van USRIOT.

Je kunt ook direct relais aansturen via de gpio-pinnen van een RPi of andere single board computer met dit soort bordjes. Dit schaalt wel beperkt op omdat een RPi nu eenmaal een beperkt aantal gpio-pinnen heeft.

1-wire kun je aansturen vanaf de gpio-pinnen van een RPi of je neemt een usb of ethernet interface (bijv. LinkUSB). 1-wire is ideaal voor meting van analoge waarden zoals temperatuur (DS18B20 van twee euro per stuk), luchtvochtigheid en luchtkwaliteit.

De utp-kabels die je nu door je leidingen hebt getrokken kun je gebruiken om 1-wire of RS-485 communicatie over te laten laten. Om apparaten of verlichting te schakelen is het handiger om een aarde, nul en schakeldraad vanuit een centrale kast waar je relais hangen naar het apparaat te trekken, anders moet je overal in huis relais wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomePlayer
Dat had ik inderdaad nog niet vermeld, maar ook alle verlichting en of buis daarvoor licht naar de meterkast,

Alle vast dank,
Meeste hardware heb ik reeds wel liggen, OH spreekt me aan omdat het er erg mooi uitziet,
https://forum.pimatic.org/ zou ik bv op een 2de pi kunnen draaien voor de i2c bus en al zijn in en outputs.
OH op de pi3 geen idee of er dan een goede communicatie tussen de 2 mogelijk is.
Heb ook arduino boordjes liggen, maar geen eth shields voor hun.

Pimatic is dan weer (nog) niet geschikt om mijn DMX te sturen.
Wat ik zo vind op het net is dat de meeste pakketten zeer actief zijn op het draadloze, begrijpelijk. Maar jammer voor mij

[ Voor 71% gewijzigd door HomePlayer op 01-12-2017 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Sowieso zou ik niet 2 openhab instanties laten draaien. Het idee is juist dat je een centraal brein hebt die alles gaat aansturen. Als je een tweede node nodig hebt, dan zou ik die juist gewoon met ethernet verbinden en op de tweede node iets simpels gebruiken wat bijvoorbeeld via MQTT met de main instantie kan communiceren. Eigenlijk zouden alle andere pi's in je systeem enkel commando's door moeten sturen.

Ik zou eens zoeken of er ergens simpele code is om bijv i2c aan te sturen op een pi/arduino met een gestandardiseerd message protocol via het thuis netwerk die door een domoticasysteem wordt ondersteund. MQTT is dus de grootste hierin, en die kun je altijd wel koppelen. Dan praat (bijv OH, maar kijk ook eens naar HASS (Home Assistant) via MQTT naar de andere modules. Vervolgens zetten deze nodes de MQTT berichten om in regelacties op je hardware.

[ Voor 81% gewijzigd door GENETX op 02-12-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-07 22:08
Ik ben wel benieuwd voor welk systeem je hebt gekozen @HomePlayer ?
Pagina: 1