Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Tweakers,

Ik heb de laatste paar jaar alles erg goed gebackupped, elke telefoon elke tablet en elke PC is netjes gebackupped resulterend in heel veel mappen met heel veel fotos'

Ik wil deze allemaal indexeren en renamen met een timestamp zodat er een logische volgorde in komt en als het even kan duplicaten verwijderen.

Ik zoek een programma dat alles in de share scanned en structureerd, wat reden jullie mij aan?
(we hebben eventueel een MAC maar dat is een macbook air (hoewel i7, slechts 256GB opslag). De windows pc's zijn wat zwaarder uitgerust dus als het daarop kan heeft dat mijn voorkeur.

Thanks voor de suggesties!

PS: liever geen cloud oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ik heb zelf door middel van nameexif de bestandsnamen veranderd. Hou er rekening mee dat foto's zonder exif niet veranderd kunnen worden aangezien die geen info hebben om de naam aan te passen.
Na het omzetten zet ik ze zelf in mappen. Heb zelf een structuur aangehouden van Jaar -> Maand -> en daarin de desbetreffende foto's van die maand.

http://www.digicamsoft.com/exifdatumnl.html

[ Voor 41% gewijzigd door mydogisgone op 15-11-2017 10:44 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Perfect, dank voor de suggestie. Ik ga het vanavond proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:49
Wat mydogisgone ook aangeeft, mijn structuur is hetzelfde. Jaar > Maand > dag en dan de foto's.
Daarbij gebruik ik Adobe Lightroom voor het bewerken en verder structureren. Echter dit programma kost wel wat. Volgens mij is er een gratis tegenhanger genaamd Darkroom (donkerkamer zoals het vroeger bij het ontwikkelen genoemd werd, niet die andere ;) ). Nvm niet meer gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door Arunia op 15-11-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Arunia schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:54:
Wat mydogisgone ook aangeeft, mijn structuur is hetzelfde. Jaar > Maand > dag en dan de foto's.
Daarbij gebruik ik Adobe Lightroom voor het bewerken en verder structureren. Echter dit programma kost wel wat. Volgens mij is er een gratis tegenhanger genaamd Darkroom (donkerkamer zoals het vroeger bij het ontwikkelen genoemd werd, niet die andere ;) ). Nvm niet meer gratis.
Ook goede optie, volgens mij is er een 30 dagen trial beschikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:49
Volgens mij wel idd. Lightroom is niet zo heel duur en voor fotobewerking eigenlijk wel een must in mijn ogen. Kan iig niet meer zonder. Dacht dat de laatste versie iets over de 100 euro is, maar die keuze kun je idd voor jezelf wel maken na die 30 dagen.

Taggen kan, maar let op dat dit alleen voor in het programma geldt en niet voor Windows zelf dan. Dat is iets wat ik uiteindelijk nog wel anders zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:05

Chiron

Moderator Discord
Photo Mechanic :)

Met de ingest functie kan je alles renamen en verplaatsen in elke gewenste directorystructuur (ik heb het zelf op datum) stoppen wat je maar wil, zolang die data maar in de foto staat als exif/IPTC/metatags.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zelf gebruik ik Metamorphose om de filenames aan te passen met Exif data (let op dat je fototoestel dan goed ingesteld staat!).

/ jaar / maand / jjjj-mm-dd hh.mm.ss - origfilename (toestel).ext

Andere tweakers zaten met dezelfde vraag:
Hoe organiseer jij je foto's? (hét verzameltopic rond dit onderwerp)
Mappen met foto's herstructureren?
Fotobeheer met auto keywording zoals Google Photos
Pagina: 1