Mappen met foto's herstructureren?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.636 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen jaren heb ik met verschillende fotografiesoftware gewerkt: iPhoto, Aperture en nu Lightroom. Bovendien heb ik gewerkt op drie verschillende computers. Ik heb minimaal 100 GB aan foto's.

Ik heb nu alle foto's van alle computers op een NAS gezet, maar dat betekent dus een hele serie mappen naast elkaar met submappen in verschillende structuren, aangezien elk fotoprogramma dat net weer anders heeft gedaan. Redelijk wat foto's staan dubbel in verschillende mappen.

Kort samengevat: een redelijke zooi, die me niet bevalt.

Ik vraag me af of het de moeite loont om de boel op een nette manier te herstructureren, waarbij ik dan denk aan mappen per jaar met submappen per maand.

Aan de andere kant vraag ik me af of het me echt iets oplevert, behalve dat ik wat ruimte op m'n NAS bespaar doordat ik dubbele foto's gemakkelijker vind en kan opruimen.

Denken jullie dat het het waard is hier tijd in te steken? Zo ja, zijn er goede tools om dit te vergemakkelijken?

Hardware, software: Lightroom CC op een MacBook Pro. WD Mycloud.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Verwijderd Ik denk dat het wel zinvol is, maar als je zeker weet dat je het komende jaren bij LR gaat houden, kan je natuurlijk ook mappen of verzamelingen aanmaken in LR zelf.

Op deze manier kunnen de foto's op je NAS gewoon door elkaar staan, maar heb je nog steeds mooie foto albums die wel georganiseerd staan.

Kan me voorstellen dat het een flinke klus is met 100 GB, maar als je veel dubbele foto's heb (in RAW) kan het ook vaak weer een paar GB schelen.

Hanteer zelf de volgende organisatie:
  1. Jaar
  2. Land waarin het is geschoten
  3. Naam van de fotoshoot
Met in map 3 submappen Capture voor de RAWs, Output RAW edits en PSD's, en Export Eindresultaat in JPEG.

Voorbeeld: 2017 - Nederland - Amsterdam Vondelpark Oktober

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 07-10-2017 15:09 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:58

bobcom

Dedicated dabbler

Ik heb een paar jaar geleden mijn hele digifotografische verleden - plus dat van wederhelft en vrienden die foto's hebben achtergelaten of opgestuurd - op één schijf gezet en die daarna in één LR-catalogus gestopt. Beslaat zo'n 440 Gb, ruim 25000 foto's van raw tot JPG. Is "te hooi en te gras"-fotografie, niks shoots of zo. Af en toe laat ik een kaartje leeglopen in LR, dat gaat in een eigen map "to be catalogued", en daar blijft het tot ik ga selecteren en keywords ga toevoegen.

Met dat laatste ben ik pas later begonnen, maar gelukkig kan je dankzij LR alles gewoon ook op datum terugvinden of rangschikken. Als ik mijn foto's in LR heb geimporteerd laat ik ze standaard door LR hernoemen: datum_tijdstip_cameramodel.extensie, en die filenaam is ook de basis voor mijn mappenstructuur.

Voor de overzichtelijkheid heb ik subfolders gemaakt voor de verschillende camera's en bestandsextensies. Dus ik heb aparte folders voor jpegs en raw, en binnen die folders subfolders voor elke camera/persoon die er in mijn catalogus zit. Bewerkingen - eigenlijk alleen van raws - gaan alleen naar een eigen bewerkingenmap als ze ergens voor gemaakt zijn - een album, mailbijlage of iets dergelijks. Maar bij een hobbyfotograaf van mijn kaliber komt dat zelden voor.

Als alles eenmaal in een catalogus zit kun je met de plug-in "Teekesselchen" de dubbele eruit filteren - ik heb ze in een map "dubbel" weggestopt en die vervolgens uit de catalogus gegooid. Daarna kun je binnen LR met behulp van je libraryfilters een eigen ordening in je catalogus aanbrengen, die je vervolgens al dan niet in een mappenstructuur kunt laten terugkomen - bijvoorbeeld ordeningen op datum, camera of keyword (indien aanwezig).

Als je veel zoek- en sorteerwerk in je catalogus wilt doen kan ik Jeffrey Friedl's Data Explore-plugin van harte aanbevelen, waarmee je op een hele serie criteria tegelijk kan sorteren. Hij heeft een hele serie plugins die hij als "donationware" aanbiedt - wat ik een sympathieke manier vindt.

Ik heb overigens mijn foto's van de NAS afgehaald en op een externe (USB 3.0) schijf gezet, tezamen met de catalogus. Dan kan ik zowel op de desktop met groter scherm als op de laptop wanneer ik elders ben met mijn foto's knoeien, zonder dat alles telkens weer in de war gaat.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:14
Herstructureren kan met lightroom heel eenvoudig:
Maak een nieuwe catalogus in lightroom en importeer daarin al je foto's, waarbij je kiest voor verplaatsen in plaats van importeren. foto's en video's importeren. Doe dit voor al je foto's tegelijk. In de rechter balk kan je vervolgens kiezen om de naam van de bestanden te wijzigen (bijv naar datum) en onder bestemming)(een nieuwe map op je nas) kun je vervolgens de manier van organisatie selecteren. Kies je op datum en dan jaar/maand/dag, dan krijg je 1 hoofdmap ('fotos') met daarin mappen voor elk jaar, daarin mappen voor elke maand en daarin mappen voor elke dag.

Kost jou heel weinig werk. Kost lightroom heel wat werk. Alles wordt dan wel verplaatst op je nas, dus zorg voor een goede backup.

Ik weet niet of dit ook kan met foto's die al in lightroom geïmporteerd zijn (kan vast, weet niet direct hoe). Op deze manier raak je dus wel al je bewerkingen kwijt. Ook altijd een belangrijke opmerking: als je foto's buiten lightroom om verplaatst, weet lightroom ze niet meer te vinden. Advies is dan ook om alle verassingen via lightroom uit te voeren als je met lightroom blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt heel goed je probleem oplossen:
ga naar -knip-
Die site heeft een fantastische toepassing voor fotobeheer.
Wat krijg je:
het is open source toepassing; onbeperkte schijfruimte; onbeperkte mappendiepte; razendsnel; backup-garantie; geschikt voor foto's en video's; altijd de laatste versie en...ook in het Nederlands.
Mogelijkheden voor dia-shows; downloaden; enz; enz:
Ik heb 10.536 foto's georganiseerd in 835 sub-mappen en 37 hoofdmappen.
Je bent helemaal vrij om je organisatie in te delen en eventueel zonder al te veel moeite te reorganiseren.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 08-06-2018 14:24 . Reden: -Spam- ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Verwijderd Zeker weten dat je niet je eigen toko aan het aanprijzen bent... O-)
Want alleen maar registreren om ff deze lofzang neer te plempen, komt niet echt geloofwaardig over?!?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 14:51
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1655448

In dat topic staan genoeg voorbeelden hoe mensen hun foto's organiseren en vaak ook nog met een workflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak Ik ben niet mijn eigen toko aan het aanprijzen. Ik heb 3 jaar gezocht naar een fotobeheerprogramma waar je niet beperkt bent in hoeveelheid en omvang van mappendiepte.(tenzij je flink in de buidel tast) Tot ik via Google-zoektochten dit -knip- tegenkwam.Heti s open source programmeerwerk. Ik ben razend enthousiast vanwege de vele mogelijkheden en de vrijheid die je hebt. Ik zou zeggen bekijk het eens in mijn archief:
-knip-
Het is het beeldarchief van de amateurvoetbalclub SDOUC uit Ulft (in de buurt van Arhem-Doetinchem).
We hebben geen NAS-servers nodig; geen eigen GB-hardeschijven etc.
Ben je tevreden met je eigen werkwijze. Even goede vrienden.

[ Voor 2% gewijzigd door Daan_ op 08-06-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruys7
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik ben op zoek naar programma om mijn foto's netjes te beheren. Momenteel doe ik dat in windows explorer door het aanmaken van mappen per moment.

waar ik vooral tegen aanloop bij buitenlandse vakanties het volgende: ondanks dat ik vooraf alle tijdzones netjes instel gaan foto's van verschillende devices (apple, android, panasonic camera) toch door elkaar als ik die op datum sorteer.

Wat is een effectief programma om te gebruiken. Bij voorkeur kan ik per moment (bijv. Vakantie Amerika oktober 2018) submappen maken (1. alle foto's en films. 2. geen dubbele of enigszins vergelijkbare foto's en films 3. beste foto's.) Ik begrijp dat dit een tijdrovende klus is welke ik zelf moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 22:32
Er zijn verschillende programma's die dit voor je kunnen. Lightroom is daarvan de bekendste en als ik het goed heb is de bibliotheekfunctie gratis. Misschien is in dit topic (Hoe organiseer jij je foto's?) wat te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Graag inderdaad het betreffende topic naslaan en daar je vraag stellen, of als je heel specifiek een unieke vraag hebt kan een eigen topic eventueel ook nog.

Een oud topic van een ander uit het archief trekken is niet echt gewenst. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.