Relay werkt niet op esp8266 V3

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-09-2024
Hallo Tweakers,

Ik ben al een paar dagen bezig met het uitzoeken waarom mijn relay niet werkt op mijn ESP8266 V3 dev-board, Alle lampjes van de relay branden maar de relay schakelt niet om als ik een input geef, Ik heb al een 2e relay gekocht omdat ik dacht dat de relay kapot was maar dit was niet zo, Mijn vraag is nu of iemand op dit forum weet hoe dit zit, Op het internet staat dat de VIN pin 5V output geeft maar dit is niet zo dit is een 5V input om het board te voeden, Ik hoop dat iemand weet hoe dit zit en miss voor mij een oplossing weet.

Marc,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Vaak hebben die relais bordjes ook 12V nodig voor de relaisspoel. Welk bordje heb je exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor je snelle reactie, Ik heb deze relay https://www.conrad.nl/nl/...tc-96656.html?sc.ref=Cart dit relay heeft een voltage van 5V nodig maar als ik op youtube kijk zie ik veel mensen die dit relay voeden met een ESP8266 dit is 3,3V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
Allicht hebben die mensen dan een externe 5V voeding gebruikt? Volgens de datasheet (http://www.produktinfo.co...5V_2_KANAL_SMTRELAY02.pdf) is dat mogelijk.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor je reactie, Ik ga dit proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Ik heb even getest de relay gaat aan met de 5V maar nu kan ik de relay niet bedienen ik heb even een schema gemaakt zodat jullie weten wat ik gedaan heb.

Afbeeldingslocatie: https://marcdebruin.nl/schema.png

Alles gaat aan maar zodra ik een input singaal geef zie ik de lampjes van de relay heel iets zachter branden maar de relay doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Van wat ik er van begrijp moet je ook de vcc van de input pinheader aan de vcc van je controler verbinden

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor jullie reactie, Ik heb zeker al gekeken op dat PDF bestand daaruit heb ik ook dit zo aangesloten, Ik zal nog even de vcc aansluiten van de relay naar de controler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Ik heb het schema nog even nagekeken en ik kan de vcc niet aansluiten omdat ik dan 5V in de esp8266 doe via de vcc input, Ik denk zelf dat ik dan de esp8266 kapot maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Iemand verder enig idee hoe ik de relay werkend kan krijgen op een esp8266 V3 die een output van 3,3V geeft en de relay werkt op 5V, Op het internet staat dat mensen alles rechtstreeks aansluiten maar dat kan denk ik niet omdat de relay niet reageert op een voltage van 3,3V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 18:45
De bordjes die ik van banggood heb: https://www.banggood.com/...-MSP430-Blue-p-87987.html

Die hebben een dpc 817C optocoupler. De ground en 5v voeding van de relay zijn letterlijk geïsoleerd van de logica. Die optocoupler heeft al een input forward voltage van 1.2V. Zou geen probleem moeten zijn dus.

Verder lijkt de esp8266 in de praktijk prima 5v tolerant te zijn: https://hackaday.com/2016...-the-esp8266-5v-tolerant/

Gewoon het relay gedeelte met de 5v van je usb bus voeden dus (de vin pin waar je het over had, dat is de vin van de usb poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
NESFreak schreef op zondag 12 november 2017 @ 16:12:
Die hebben een dpc 817C optocoupler. De ground en 5v voeding van de relay zijn letterlijk geïsoleerd van de logica.
Even los van je probleemstelling, dit is een vrij bizarre ontwerpkeuze. De schakelcontacten van een relais zijn al galvanisch geïsoleerd van de spoel, en dat is een voordeel van een relais. Om de spoelcontacten óók galvanisch te isoleren tov de MCU... het ontgaat mij volledig wat je daarmee opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Dus als ik de relay voed met 5V kan ik de Gnd en Vcc van de input gewoon aan sluiten op de esp8266 zonder dan hij kapot gaat?

Bewerk:

Als ik dit aansluit en ik zet in de 5v ingang nog even geen 5V en ik zet de esp8266 aan dan meet ik op de 5v ingang van de relay een voltage van 3,3V als ik daar dus 5v op zet krijgt de esp8266 een voltage van 5v op een gpio pin ik denk dat hij dat niet leuk zal vinden of is mijn idee van denken nu verkeerd?

[ Voor 57% gewijzigd door bruinmarc op 12-11-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik ken de ESP niet maar er zijn een paar punten waar je op moet letten, de MCU moet ook genoeg stroom kunnen leveren om het relais te schakelen (want je hebt stroom nodig voor een magneetveld). Als een ESP dat niet kan, geen probleem, dan schakel je met veel minder stroom een transistor of een mosfet die dat wél kan. Tweede puntje waar je op moet letten is de vrijloopdiode, zodat die spoel na afschakelen z'n restlading kwijt kan.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/oXGqg.png

Zoiets als dit werkt prima, al geef ik de voorkeur aan een mosfet boven een tor als je er veel moet schakelen. Een tor heeft toch aardig wat stroom nodig om in saturatie te komen. En alles op die schakelcontacten is volledig galvanisch geïsoleerd van de spoel, tor/mosfet, en MCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor je reactie, Bedankt dat je een schema hebt gemaakt hierdoor is het een stuk overzichtelijker maar hoe kan het dat andere mensen bijvoorbeeld op YouTube dit allemaal niet gebruiken en de ESP8266 aansluiten op de relay en alles het gelijk doet.

Bewerk:

Zoals dit persoon die heeft de relay rechtstreeks aangesloten, YouTube: Esp 8266 NodeMCU application domotique 8 relais (+1led)

[ Voor 29% gewijzigd door bruinmarc op 12-11-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Plaatje komt niet van mij :) daar heb je Google Images voor te danken. Maar dit is wel exact wat ik bedoel.

Ik weet niet welk filmpje je bedoelt, die zul je moeten delen. Maar meerdere wegen leiden naar Rome en zoals gezegd, als die ESP genoeg stroom/spanning kan leveren, dan zou je die transistor en bijbehorende weerstand kunnen overslaan. Die diode niet. Daarnaast, schakelt hij op dat filmpje een relais of een relaisbord? Als het een bordje is, weet je welke componenten daar op zitten? Op dat banggood bordje van NESFreak zie ik de transistor en diode al op het bord zitten.

/edit: Juist precies dat dus, alle benodigde componenten zitten op dat dochterbord. Dit noem ik niet direct schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Flake op 12-11-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor je reactie, Zit er op mijn board geen transistor en een diode dan, Zo nee dan koop ik gewoon die andere dan werkt het bij mij ook en bespaar je tijd in het knutselen van al die transistors en diodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Flake schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:07:
...Zoiets als dit werkt prima, ...
Sorry hoor, maar de TS heeft relais bordjes gekocht, waar die hele shizzle al op zit. Tot en met de 817C opto couplers

@TS: je tekening bezorgt me toch een wat onaangenaam gevoel: ben je echt van plan om 230 VAC over een ledje te zetten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Ja dat zag ik zelf ook al dit is dan een foutje in de tekening dit moet gewoon een lamp zijn van 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Ik heb even gezocht op aliexpress en heb het volgende gevonden: https://nl.aliexpress.com...f-8735-f4589eb5cd3c&tpp=1 mijn vraag is nu hoe kan ik zeker weten dat deze gaat werken aangezien terug sturen nog al moeilijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
bruinmarc schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:14:
Ik heb even gezocht op aliexpress en heb het volgende gevonden: https://nl.aliexpress.com...f-8735-f4589eb5cd3c&tpp=1 mijn vraag is nu hoe kan ik zeker weten dat deze gaat werken aangezien terug sturen nog al moeilijk gaat.
Dat lijkt dezelfde als die in de link die ik in mijn post vermelde. Daar zit dus een optocoupler tussen. Bij mij werkt ie prima met zowel de esp8266 als met een ftdi breakout bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Dus ik kan deze kopen en dan rechtstreeks aansluiten op de esp8266 en dan kan ik me lichten bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
bruinmarc schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:33:
Dus ik kan deze kopen en dan rechtstreeks aansluiten op de esp8266 en dan kan ik me lichten bedienen?
Ik heb er zelf een problemen mee. Ik gebruik hem als volgt:
  • Ground van de nodeMCU naar de ground van de relay module
  • Vin (5v) van de nodeMCU naar de JD-VC van de relay module (jumper losgekoppeld)
  • 3v3 van de nodeMCU naar de vcc van de relay module
  • io van de nodeMCU naar de io van de relay module
Door een pin laag te trekken zet je die relay open. Werkt perfect.

Ik heb net ook even gemeten: Je io pin moet 1.2V naar gnd trekken en er loopt dan 417microAmpere door je io pin. De relays zelf verbruiken in actieve stand zo'n 55mA per stuk.

Het bordje dat je van conrad hebt, dat lijkt er trouwens heel erg op. Als het goed is zou het daar het zelfde moeten werken....

Verder kun je alles ook heel makkelijk testen zonder dat je ook maar één regel code programmeert:

Sluit alles aan zoals bovenstaande, maar verbind een van de inputs van je relay bordje met een van de overige ground pinnen op je nodeMCU bordje. Dan moet 'ie ook al werken.

[ Voor 19% gewijzigd door NESFreak op 12-11-2017 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor je reactie, Ik zie dat je zegt dat de VIN een output is maar dit is toch een input van 5V en geen output van 5V teminste niet bij mij.

Bewerk:

Ik heb dit getest bij de relay van conrad maar het werkt niet ik kan het nog een keer proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door bruinmarc op 12-11-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Ik heb even een tekeing gemaakt hoe ik nu alles heb aangesloten en het werkt nog steeds niet, Ook heb ik uit het gesprek gehaald dat de spanning laag moet zijn als de relay uit moet en de spanning hoog moet zijn als de relay aan moet zijn dit heb ik gedaan en nog werkt het niet.

Afbeeldingslocatie: https://marcdebruin.nl/Schema2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Ik denk dat het het beste is als ik een nieuwe relay koop met een transistor en diode erin die het wel doet.

[ Voor 85% gewijzigd door bruinmarc op 12-11-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
De VIN is de usb 5v lijn. Je kunt je nodeMCU met een microusb stekker voeden, en dan ook de 5v van je usb bus aftappen op die VIN lijn. (Het is de INput van de converter die er voor de rest van het bordje 3.3V van maakt ;) )

Eventueel kun je ook je hele bordje dus over die pin voeden en dan geen usb gebruiken. Bijvoorbeeld met een lipo cel, of een paar batterijen. Volgensmij gaat het prima zolang er iets boven de 3.5V op die pin staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor je reactie, Ik snap het nu zou jij miss een tekening kunnen sturen hoe bij jou alles in elkaar zit met de code erbij die je flashed op je esp8266, Miss kom ik dan het probleem tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien wordt het tijd om er een voltmeter bij te pakken en alles na te meten? Als werkelijk je bordje een schakelende spanning uit stuurt en dat op het relais aan komt.

Is er niet nog ergens een schema van het relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Volgens mij moet je beide GNDs van je relaisbordje aansluiten, niet slechts één van de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor je reactie, Ik ga morgen er even na kijken of het werkt met 2x GND zo niet dan koop ik de 4 relay module en test ik het daar mee als dat niet werkt moet ik toch iets anders zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
bruinmarc schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:25:
Bedankt voor je reactie, Ik ga morgen er even na kijken of het werkt met 2x GND zo niet dan koop ik de 4 relay module en test ik het daar mee als dat niet werkt moet ik toch iets anders zoeken.
Ga alsjeblieft geen nieuw bordje kopen. Wat je nu hebt zou je aan de praat moeten krijgen (sorry dat ik een beetje laat insprong met torren en kant-en-klaar kitjes, zal vast verwarrend zijn geweest maar alles zit gewoon op je printje). Elektro is geen kwestie van kitjes aanschaffen en iets anders kopen zodra iets niet werkt. Als niet duidelijk is waarom iets niet werkt en je koopt gewoon wat anders, dan ben je verkeerd bezig. Zo werkt techniek niet. Als je iets wil kopen waar je wat aan hebt, koop dan een multimeter.

Ik heb in het verleden wel eens discussies gehad met een IT ontwikkelaar, en die liep wel tegen barrières in closed source software (MS, Oracle, SAP etc) aan waar je nul komma nul invloed op hebt. Het mooie van elektro is dat je daar vrijwel geen last van hebt. Ieder probleem wat je tegenkomt is op te lossen, met als enige uitzondering ontwerpfouten in (digitale) IC's of de ontwerppakketten/programmers die daarbij horen. Komt gelukkig vrijwel nooit voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Helemaal mee eens, de kennis van elektronica lijkt bij TS ver te zoeken....

Ik had al de printplaten zitten bekijken en heb even een schema opgezocht en mijn vermoeden is juist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JqqG5I3oTkeKQtudUSoNYzU5/full.jpg

De opto coupler staat in serie met de indicatie LED. Dat betekend dat de VCC op zeker 5v moet zijn en een actief "0" het relais bediend. Bij 3.3v is er niet genoeg spanning om 2 LED's te laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor je reactie, Maar nou is de vraag hoe kan ik het beste de ESP8266 de relay laten schakelen zonder dat ik daar heel veel ingewikkelde dingen voor moet hebben / kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door bruinmarc op 13-11-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
bruinmarc schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:27:
Bedankt voor je reactie, Maar nou is de vraag hoe kan ik het beste de ESP8266 de relay laten schakelen zonder dat ik daar heel veel ingewikkelde dingen voor moet hebben / kopen.
Je maakt vanaf je eerste posts al een paar foute aannames.

De VIN pin van de NodeMCU levert zeker wel 5v OUTPUT als je de microusb port gebruikt. Dit komt omdat de VIN pin geen ESP8266 pin is, maar een pin die rechtstreeks op je microusb port en op de voltage regulator (ams1117) is aangesloten. Voed je het geheel met 5v, dan komt er uit de VIN pin 5v. Je kunt de VIN pin ook gebruiken om rechtstreeks 5v op aan te sluiten.

Je aansluiting klopt ook helemaal niet. Je gebruikt niet de 3.3v poort van de Nodemcu. Je sluit de relay als volgt aan:

Zonder externe voeding van de relay:

- Jumper op JDVCC en VCC
- 1 van de 2 ground naar de ground van de Nodemcu (maakt niet uit welke)
- In1 en/of In2 naar poortje van je Nodemcu
- VCC naar de VIN pin van de Nodemcu.

Met externe voeding van de relay:

- Geen jumper gebruiken.
- JDVCC verbinden met 5v voeding.
- Ground verbinden met 5v voeding.
- In1 en/of In2 naar poortje van je Nodemcu
- VCC naar de VIN pin van de Nodemcu.
- LET OP, GEEN GROUND VERBINDEN MET DE NODEMCU

Je hebt ook nog nooit je code gepost die je gebruikt, dus daar kan het ook nog aan liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Lennyz op 13-11-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor je reactie, Ik ga dit even uittesten ik heb hier ook de code die ik gebruik miss zit hier een fout in.

Code:

#include <ESP8266WiFi.h>
#include <WiFiClient.h>
#include <ESP8266WebServer.h>
#include <ESP8266mDNS.h>

MDNSResponder mdns;

// Voer hier je router gegevens in
const char* ssid = "SSID";
const char* password = "PW";

ESP8266WebServer server(80);

String webPage = "";

int gpio0_pin = 0;
int gpio2_pin = 2;
int gpio4_pin = 4;
int gpio5_pin = 5;

// Web Interface
void setup(void){
webPage += "<title>| ESP8266</title>";
webPage += "<body><h1>ESP8266</h1>";
webPage += "<br>";
webPage += "<p><em><b>Lampen worden aangestuurd via homekit.</b></em></p>";

// GPIOs voorbereiden
pinMode(gpio0_pin, OUTPUT);
digitalWrite(gpio0_pin, LOW);
pinMode(gpio2_pin, OUTPUT);
digitalWrite(gpio2_pin, LOW);
pinMode(gpio4_pin, OUTPUT);
digitalWrite(gpio4_pin, LOW);
pinMode(gpio5_pin, OUTPUT);
digitalWrite(gpio5_pin, LOW);

// Wifi-Module Instellingen
delay(1000);
Serial.begin(115200);
WiFi.mode(WIFI_STA);
WiFi.hostname("ESP8266");
WiFi.begin(ssid, password);
Serial.println("");

// Wachten voor connectie
while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
delay(500);
Serial.print(".");
}
Serial.println("");
Serial.print("Verbonden met: ");
Serial.println(ssid);
Serial.print("IP-Adres: ");
Serial.println(WiFi.localIP());

if (mdns.begin("esp8266", WiFi.localIP())) {
Serial.println("Responder opgestart!");
Serial.println("Wifi-Module opgestart!");
}

// Schakelingen
server.on("/", [](){
server.send(200, "text/html", webPage);
});
server.on("/socket1On", [](){
digitalWrite(gpio0_pin, HIGH);
delay(1000);
});
server.on("/socket1Off", [](){
digitalWrite(gpio0_pin, LOW);
delay(1000);
});
server.on("/socket2On", [](){
digitalWrite(gpio2_pin, HIGH);
delay(1000);
});
server.on("/socket2Off", [](){
digitalWrite(gpio2_pin, LOW);
delay(1000);
});
server.on("/socket3On", [](){
digitalWrite(gpio4_pin, HIGH);
delay(1000);
});
server.on("/socket3Off", [](){
digitalWrite(gpio4_pin, LOW);
delay(1000);
});
server.on("/socket4On", [](){
digitalWrite(gpio5_pin, HIGH);
delay(1000);
});
server.on("/socket4Off", [](){
digitalWrite(gpio5_pin, LOW);
delay(1000);
});
server.begin();
Serial.println("Opstarten...");
Serial.println("");
Serial.println("");
}

void loop(void){
server.handleClient();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

Niet om je per se iets anders te laten kopen, maar als je daadwerkelijke usecase was om een lamp met een ESP8266 te laten schakelen was een Sonoff module wellicht een betere optie:
Afbeeldingslocatie: https://tzapu.com/wp-content/uploads/2016/05/esp8266-sonoff-with-without-case-725x329.jpg

Daarin zit al een relais en je kan hier ook allerhande sketches op uploaden en andere firmware. Het is in weze een ESP8266 die zichzelf voedt via dezelfde 230 als het relay-circuit.

Ook een heel topic over op Tweakers: Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)

[ Voor 11% gewijzigd door MsG op 13-11-2017 15:24 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Sluit hem aan zoals ik poste. Flash dan deze code naar je NodeMCU. Sluit je relay aan op D2 (GPIO4) en niet op D3(GPIO0).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
byte relayPin = 4; //Zet hier de pin die je gebruikt. 

void setup() {
  pinMode(relayPin, HIGH); //Dit voorkomt het aan/uit schakelen van de relay. De relay is een active LOW, dus je zet de pin HIGH.
  pinMode(relayPin, OUTPUT); // Hier wordt de relay als output gezet.

}

void loop() {
 delay(1000);
 digitalWrite(relayPin, LOW);
 delay(1000);
 digitalWrite(relayPin, HIGH);

}

[ Voor 5% gewijzigd door Lennyz op 13-11-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinmarc
Bedankt voor al jullie snelle reacties, Ik heb het voor elkaar alleen schakeld de relay gelijk in zodra ik hem aansluit, Ik ga het even proberen met de code van Lennyz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruinmarc
Ik heb even gekeken en de code op de ESP8266 gezet en de relay schakeld nu in en uit dus het werkt, Alleen werkt het niet met mijn code dit komt denk ik omdat ik HIGH en LOW verkeerd heb staan.

Bewerk:

Probleem is opgelost iedereen bedankt voor het meedenken en het helpen.

[ Voor 20% gewijzigd door bruinmarc op 13-11-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdiuno
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-01-2024
volgens mij verwijs je hier naar je eigen blog. Aangezien het je eerste post is verwijs ik je door naar Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 86% gewijzigd door _ferry_ op 22-01-2019 16:57 ]

Pagina: 1