Ik heb sinds kort de Xiaomi M365, geweldig leuke kick-scooter.
Waarom ik niet voor de Ninebot ES2 heb gekozen is omdat:
- es2 is duurder
- lagere actieradius, standaard 25km, met een hele dure onhandig aan het stuur geplaatste extra batterij, tot 45km. Voor die extra batterij kan je bijna een M365 voor kopen...
- batterijen in de ES2 zitten in de stuurkolom. Ik vind een dik stuurkolom niet mooi, en het zwaartepunt van de scooter ligt dan hooger. De Xiaomi is met de batterij in de stepplank daardoor een stuk stabieler.
- voor mij de grootste showstopper: geen remschijf achter. Remmen doe je dmv je voet op het spatscherm te drukken. Ik wil een handrem met schijf achter, en de Xiaomi M365 is een van de weinige kick-scooters die dat heeft.
Voor de aanschaf van een Xiaomi wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden:
- vraag verkoper vantevoren aan te geven dat het de 30 cel batterijen versie is, en niet de goedkopere 20 cel versie die de toevoeging "Youth" in de naam heeft (of zou moeten hebben!)
- mijn scooter heeft een ingedeukte stuurlager nieuw uit de doos, Xiaomi geeft aan geen garantie op niet erkende verkopers te geven. Voor zover ik kan nagaan zijn die er ook niet in Europa. Heb je wel garantie, dan gaat Xiaomi daar bijzonder lullig mee om, op zo'n manier dat je net zo goed geen garantie kan hebben ("stuur de scooter maar op", waarnaartoe en hoe en wie dat betaald wordt niet gezegd...) Dus echt vertrouwde Chinese garantie; tot aan de deur. Ali en Banggood etc. hebben tot 2 weken kopersbescherming, volg goed de instructies op en laat je niet misleiden door een 'dispuut' af te sluiten... Chinese verkopers zijn per definitie niet te vertrouwen. (sorry, no offense)...
Verder heeft de Xiaomi M365 ook zijn zwakheden:
- Klipje inklapmechanisme vh stuur kan afbreken waardoor je een ongecontroleerde klapper kan maken, hopenlijk schuif je niet net onder die langs razende vrachtwagen door 😣 Ruk niet teveel aan het stuur, dan valt het wel mee schat ik in 😔
- inklapmechanisme vh stuur zit een beetje los, doe daar een plastic of rubber plaatje tussen van 0,4mm, zijn ook 3d geprint te koop.
- achterlichtkabeltje slijt door doordat de achterband er langs schuurt. Plak het vast met epoxy lijm. Ook hier zijn 3d geprinte plaatjes voor te krijgen, maar epoxy lijm is goedkoper..
- standaard voldoet prima, maar druk hem niet zijwaarts naar binnen, dan breekt ie snel af 😢
- op Amazon.de koop je een halve liter "Slime" voor 17 euro, dat kan je in de banden doen, zou lekke banden kunnen voorkomen. Met een halve liter heb je zat over voor je fietsen, kruiwagen en nog wat bandenspul. Sommige aanbieders willen je doen geloven dat massieve banden beter zijn, ik heb gelezen dat die zwaar zijn en absoluut geen comfort bieden.
- verder geen zwakheden eigenlijk, alleen maar positief, mooi degelijk ontwerp...
Dan het op slot doen:
Dat ding weegt niets, dus makkelijk mee te nemen.
Dat ze in de steden als Parijs of Madrid niet massaal worden gestolen, daar snap ik niets van. Ze worden daar in een soort witte fietsenplan uitgehuurd. Even inscannen met een app van "Bird", creditcard opgeven en scheuren met dat ding... 😁
Een hangslot kan door het achterwiel, achterwiel is er niet makkelijk uit te halen, maar kan wel. Je zou een oog aan het stuur kunnen schroeven, dan de scooter opvouwen, slot door het achterwiel en het oog van het stuur, en dan ergens aan ophangen of het slot om een boom of paal zetten...
Ikzelf durf hem nog niet onbeheerd op slot achter te laten, maar ben wel van plan hem in de supermarkt mee te nemen zodra ik mijn boodschappentashaak van 2,65euro incl. verzendkosten binnen heb 😎
(Ps. Als iemand dit berichtje van mij leest, kan je me vertellen waar ik een stuurlager set kan krijgen? De cups zijn ovaal, en specifiek voor de M365. Dank alvast..)
Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt, succes...
[
Voor 9% gewijzigd door
b.kreulen op 12-09-2018 07:51
]