Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verslag: IOT deurbel 2.0

Pagina: 1
Acties:

• xces
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:37

xces

To got or not to got..

Topicstarter

Introductie

Ik wil mijn deurbel automatiseren, waarover op internet en GOT al 100 topics zijn voorbijgekomen. Dit topic is misschien niet zozeer een vraag maar meer een verslag van wat ik heb gevonden, welke beslissingen ik heb genomen en wat ik uiteindelijk voor elkaar heb gekregen. Ik denk dat ik een aantal toevoegingen kan doen aan deze topics zodat het een soort van 'mega deurbel' topic kan worden waaruit iedereen inspiratie kan putten.

Om eerlijk te zijn ben ik met solderen en weerstandjes nooit verder gekomen dan wat aan elkaar solderen van diverse kabels. Weerstanden, bridge rectifiers en optocouplers zijn nieuw voor me en ik probeer dan ook zo min mogelijk hiermee in aanraking te komen. Mocht dat wel zo zijn dan hoop ik dat ik op DIT gebied (waar nodig) wat hulp van jullie kan krijgen en zelfs wat bij kan leren.

De volgende topics zijn doorgenomen ter inspiratie

Wat ik wil bereiken is dit
  1. Feedback aan de deur geven dat er gebeld is dmv bijv. een ledje
  2. Lege batterij van draadloze bel drukknop voorkomen
  3. Blaffende hond voorkomen, eventueel door geen ding/dong af te laten spelen maar bijvoorbeeld een MP3 over bluetooth speaker of via een Alexa/Google Home melding.
  4. De bel 'remote' uit kunnen zetten als mijn kinderen slapen
  5. De bel 'remote' kunnen triggeren, voor bijv. Sinterklaas
  6. Als we WEL thuis zijn en er aangebeld is: indien we TV aan het kijken zijn, dat er een afbeelding van de security cam op mijn Neeo remote komt (= universele afstandsbediening).
  7. Als we NIET thuis zijn en er aangebeld is: een whatsapp ontvangen, met daarin o.a. een afbeelding van de beveiligingscamera.
  8. 's Nachts de bel uitzetten hoeft voor mij niet, want als er een noodsituatie is dan wil ik wel wakker gebeld kunnen worden.
De vragen die ik heb gaan vooral over het aansluiten van de bel zelf, de home automation zaken die hierboven benoemd worden zijn mijns inziens oplosbaar. Ik wil ik mijn bevindingen ook gaan bijhouden in dit topic zodat anderen er ook wat aan hebben.

Uitgangssituatie
  • Houten kozijn, met daarop een plak bel van de Action, er zit een doorvoer naar de meterkast van de oude bel
  • In de straat heeft iemand eenzelfde bel, waardoor onze bel het niet meer doet, of in ieder geval sporadisch. Heel irritant
  • In de meterkast hangt een Raspberry Pi 3, die o.a. de slimme meter uitleest
  • Er zijn nog een flink aantal NodeMCU bordjes beschikbaar in mijn electronica kist

Mogelijke aanvliegroutes
Aangezien ik de deurbel o.a. remote wil kunnen triggeren, niet af wil laten gaan als we niet thuis zijn (in verband met een blaffende keeshond) is een bestaande bel van bijv. de Action in zijn geheel gebruiken eigenlijk geen optie. Ik zat in plaats daarvan te denken aan het hergebruiken van mijn Raspberry Pi 3, want die draait toch en heeft GPIO pins. Nadeel echter is dat als de Raspberry Pi vast loopt, of stuk is, of de software die de deurbel checkt stopt of vastgelopen is, de deurbel niks meer doet. Dat de software vastloopt kun je oplossen, maar als de Pi vastloopt heb je natuurlijk wel een probleem.

Ik heb eventueel ook nog een aantal ESP8266 development bordjes met Micro USB en dat is misschien nog wel een betere oplossing dan de Raspberry Pi hiervoor te gebruiken. Daarmee zou ik de bel ook gewoon 'de bel' kunnen laten zijn die via WiFi en MQTT een bericht op een bus publiceert wat dan weer door Domoticz (in mijn geval) opgepakt kan worden en dat de 'slimmigheid' doet. In de eerste versie kan ik dan in de ding/dong module eventueel ook een ESP8266 zetten die weer op een ander topic is geabonneerd en dan de audio kan afspelen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de volgende oplossing:
Deurbel -> NodemCU -> MQTT -> Domoticz -> Logica -> MQTT -> NodeMCU -> DingDong

Ik denk dat het voordeel van deze aanvliegroute is dat ik het redelijk hufter-proof kan maken en geen 433 MHz signaal hoef uit te zenden (vanaf Domoticz) om mijn bel te triggeren. Een MQTT bus heb ik zoiezo al draaien omdat de meterstanden van mijn slimme meter via MQTT naar mijn Domoticz install gaan. Eventueel zou je de 2 NodeMCU's ook met elkaar kunnen laten praten via HTTP (REST) maar dat is misschien versie 3.0. Eerst zorgen dat we iets hebben dat werkt.

Stap 1: de deurbel aansluiten en een ledje laten branden

Hoe dan ook moet ik beginnen bij de voordeur, d.w.z de belknop. Ik dacht te beginnen met iets simpels, van 4 euro bij een willekeurige bouwmarkt. Uiteindelijk wil ik naar een vandal button gaan want dat vind ik gewoon sjieker.

Voor het gemak ga ik uit van NodeMCU (ESP8266) aangezien ik die nog een aantal heb liggen en hierdoor de Raspberry Pi verder ook niets hoeft te doen. Ik zou volgens mij zelfs de NodeMCU in deep sleep kunnen brengen zo lang er niet op de deurbel is gedrukt. Via deze tutorial zie je hoe je een button op de NodeMCU kunt aansluiten, ik ga er vanuit dat deze tutorial hetzelfde is voor een vandal button;

Het eerste project
Sinds ik dit topic aan het typen ben, ben ik ook flink aan het zoeken naar eventuele implementaties met de ESP8266, vooral in combinatie met WiFi en sleep, om de power consumption te beperken. Ik heb wat informatie gevonden op de volgende pagina's en ga dit in de loop van de week combineren tot een werkend prototype.
  1. http://blog.nexusuk.org/2016/07/wifi-doorbell-project.html
  2. https://www.bakke.online/...mption-on-esp8266-part-3/
Blog 1 doet eigenlijk alles al wat ik wil bereiken, maar ik moet de code nog eens goed bekijken. Een bijkomend voordeel is dat er code bijzit die het voltage van de ESP kan uitlezen. Dit kan ik naar Domoticz sturen zodat Domoticz het batterijniveau van mijn deurbel kan bijhouden en me tijdig kan waarschuwen wanneer de batterij vervangen moet worden. Uiteraard kan ik de deurbel ook via een adapter voorzien van stroom, maar ik hoop op een batterij uitvoering.

Blog 2 geeft wat meer uitleg hoe de WiFi reconnect snelheid van de ESP8266 nog verder kan worden verbeterd door DHCP uit te zetten (m.a.w. geef de bel een statisch IP) en WiFi persistence uit te zetten.

Eerste code is af

Zo, de eerste code is af, doet eigenlijk niets anders dan de onboard LED laten knipperen zodra de bel ingedrukt is. WiFi reconnect tijd zit met een statisch IP op 150ms, zonder statisch IP zit dat op 8 seconden. Dat kan aan mijn router liggen, maar dit werkt. Volgende stap is een MQTT bericht publiceren. Wat ik nog moet uitzoeken in onderstaande sketch is of ik 'altijd' een WiFi verbinding wil, of alleen bij het indrukken (gezien de snelheid van reconnecten).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
#include <ESP8266WiFi.h>

const char* ssid = "XXXX";
const char* password = "XXXX";
const int ledWifi = 2;
const int ledHttp = LED_BUILTIN;

const int doorbellPin = D5;

void setup() {
  pinMode(doorbellPin, INPUT_PULLUP);

pinMode(ledWifi, OUTPUT);
  digitalWrite(ledWifi, HIGH);

pinMode(ledHttp, OUTPUT);
  digitalWrite(ledHttp, HIGH);

Serial.begin(115200);
  Serial.println();
}

void WIFI_Reconnect() {
  if (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    long setupStartMillis = millis();

WiFi.mode(WIFI_STA);
    Serial.print("Connecting to: "); Serial.println(ssid);
    if (strcmp (WiFi.SSID().c_str(), ssid) != 0) {
      Serial.println("- SSID was empty");
      WiFi.begin(ssid, password);
    } else {
      WiFi.begin();
    }

WiFi.config(IPAddress(192, 168, 1, 20), IPAddress(192, 168, 1, 1), IPAddress(255, 255, 255, 0));

int timeout = millis() + 10000;
    while ((WiFi.status() != WL_CONNECTED) && (timeout > millis())) {
      delay(1);
    }

if ((WiFi.status() != WL_CONNECTED)) {
      digitalWrite(ledWifi, HIGH);
      Serial.println("- failed to connect!");
    } else {
      Serial.print("- Connected in: "); Serial.print(millis() - setupStartMillis); Serial.println("ms");
      Serial.print("- IP: "); Serial.println(WiFi.localIP());
      Serial.print("- MAC address: "); Serial.println(WiFi.macAddress());
      Serial.println();
    }
  }
}

void loop() {
  if (!digitalRead(doorbellPin)) {
    digitalWrite(ledHttp, LOW);
  }else{
    digitalWrite(ledHttp, HIGH);
  }

if (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    WIFI_Reconnect();
  }

if (WiFi.status() == WL_CONNECTED) {
    digitalWrite(ledWifi, LOW);
  }
  delay(5);
}

xces wijzigde deze reactie 06-11-2017 23:03 (13%)
Reden: Eerste code toegevoegd

Canon EOS 1D mk4 | Canon 580EXII | Canon 17-40 f/4 L | Canon 50 f/1.8 | Canon 100 f/2.8 macro | Canon 70-200 f/2.8 IS L (II) | Canon 2x extender (III)

• xces
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:37

xces

To got or not to got..

Topicstarter
In eerste instantie wilde ik het als volgt maken:

Dit zou betekenen dat ik een 'stopcontact' gong moest verbouwen, door daar een ESP8266, een speaker, een 3.3V voltageregulator en een audio afspeelbord in te plaatsen. Dat gaat natuurlijk nooit passen en mooier word het er ook niet van.

Op de raspberry Pi die Mosquitto draait in het midden draait ook Domoticz, en de Pi kan natuurlijk veel meer doen zodra de deurbel ingedrukt is. Het is onder andere krachtig genoeg om een NodeJS applicatie te draaien.

Daarmee kwam ik tot het volgende idee.

Een Sonos heb ik zoiezo al thuis draaien, dus het kost geen extra stroom. De geluidskwaliteit is perfect en ik kan zelfs een multi-room deurbel af laten gaan.

Vervolgstappen
Dat brengt me bij de vervolgstappen. De 3.3v step up down regulator, 1000uF condensator en de 100nF ontkoppel condensator zijn besteld. Daar kan ik dus nog even niet mee verder. Software matig kan ik e.e.a. al wel af gaan maken. Zo wil ik de sketch van hierboven uitbreiden met WiFiManager. Specifiek ga ik het voorbeeld zoals hier getoond gebruiken als basis, omdat ik een statisch IP wil kunnen instellen. In feite komt WiFi manager erop neer dat het verbinding probeert te maken met een netwerk, tenzij dat nog niet is ingesteld dan gaat het naar een soft AP mode toe. Als het goed is moet je dan vanuit een Android telefoon hiermee kunnen verbinden om zo je WiFi en MQTT in te stellen. Dit voorbeeld heeft ook al een variabele voor een MQTT server en bijbehorende MQTT poort dus waarschijnlijk 1 op 1 te gebruiken. Als dit erin zit is de deurbel zelf wel klaar, op de voeding na natuurlijk.

Dan gaat de aandacht naar Domoticz, om de deurbel (virtuele switch) te schakelen. Zodra deze wordt geschakeld combineer ik dit, samen met aanwezigheidsinformatie van mijzelf en mijn vrouw in een nieuw MQTT bericht wat door de NodeJS applicatie opgepakt zal worden. Ik hoop zover te komen vanavond, maar mogelijk zal dit pas tegen het einde van de week zijn.

xces wijzigde deze reactie 07-11-2017 11:51 (7%)

Canon EOS 1D mk4 | Canon 580EXII | Canon 17-40 f/4 L | Canon 50 f/1.8 | Canon 100 f/2.8 macro | Canon 70-200 f/2.8 IS L (II) | Canon 2x extender (III)

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 16:14
Ik snap niet waarom je niet simpel een GPIO pin op de rpi gebruikt voor de bel schakelaar, aangezien de rpi je controller is werkt de bel toch niet als deze plat ligt. Of zie ik dat verkeerd?
Het ledje aansturen moet ook wel lukken.

Hoever sta je nu?

DjAntoon wijzigde deze reactie 18-09-2018 13:34 (4%)

• raze88
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08-05 14:50
Een tijd geleden heb ik een soort van gelijk systeem gemaakt. Deze maakt gebruik van een esp8266 waarop ik de beldrukker op een IO poort heb aangesloten. Wanneer er op de bel gedrukt wordt maakt de ESP een output hoog die door middel van een optocoupler een knop van een draadloze deurbel stuurt. Daarnaast stuurt de esp dmv Pushover een melding naar onze mobiele telefoons.

Dit systeem is simpel uit te bouwen en hierdoor is ook controleerbaar wanneer de bel in huis wel en niet af gaat en op welke telefoons de pushmelding zichtbaar is.

Al met al erg simpel en goedkoop te maken.

• Just-Michael
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 16-05 19:36
Leuk project. Zelf heb ik een bedrade drukknop & bel die op DC (Batterijen) of AC (Beltrafo) kan functioneren.

Als eerste oplossing maakte ik gebruik van een Raspberry Pi met een optocoupler zoals hierboven ook al aangegeven is. Op het moment dat de drukknop ingedrukt is, wordt dankzij de optocoupler, de 3v3 doorgelust naar een GPIO pin die ik uitlees middels een script.
Daarbij begonnen met shellscript maar snel overgestapt op Python en inmiddels meer bezig met Node.js. In deze scripts direct acties opgenomen die gedaan moeten worden zoals het versturen van een camera snapshot.

Omdat ik het idee had dat de Raspberry Pi overkill was voor deze toepassing heb ik een aantal ESP8266 boardjes gekocht en mee gaan spelen. Op het boardje draait een code die een GPIO pin uitleest en indien deze HIGH wordt, wordt er een MQTT bericht gepubliceerd waarop overige devices / scripts weer op kunnen anticiperen. In mijn geval stuur ik een Telegram bericht met een snapshot van mijn camera voor de deur.

Tijdens het maken van dit alles veel geleerd. Voor de optocoupler heb ik een printplaatje laten maken waar ik de weerstand, optocoupler en pins op gesoldeerd heb. Op deze manier is het wat makkelijker te bevestigen op de pi of esp.
In beide situaties blijft de bel werken indien de controller down is. Dit vind ik zelf wel belangrijk.

Just-Michael wijzigde deze reactie 21-09-2018 21:12 (0%)
Reden: fix

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:10

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Just-Michael schreef op woensdag 19 september 2018 @ 18:53:

Als eerste oplossing maakte ik gebruik van een Raspberry Pi met een optocoupler zoals hierboven ook al aangegeven is. Op het moment dat de drukknop ingedrukt is, wordt dankzij de optocoupler, de 3v3 doorgelust naar een GPIO pin die ik uitlees middels een script.
Daarbij begonnen met shellscript maar snel overgestapt op Python en inmiddels meer bezig met Node.js. In deze scripts direct acties opgenomen die gedaan moeten worden zoals het versturen van een camera snapshot.
Tijdens het maken van dit alles veel geleerd. Voor de optocoupler heb ik een printplaatje laten maken waar ik de weerstand, optocoupler en pins op gesoldeerd heb. Op deze manier is het wat makkelijker te bevestigen op de pi of esp.
In beide situaties blijft de bel werken indien de controller down is. Dit vind ik zelf wel belangrijk.
Kijk dit is precies wat ik ook wil bereiken. Heb jij hiervoor een schema die je zou kunnen posten?

En dan nog een andere vraag. Sluit je dit nu parallel aan de knop aan of aan de andere kant dus de schakeling richting de bel. Ik heb namelijk een simpele Beltransformator 8 V zoiets als deze met een aan/uit knopje. :?

Ik heb o.a. een aantal Sharp PC817 liggen en een bak met weerstanden en condensatoren die ik graag wil gebruiken. Nu komt die dan op mijn rPi3 GPIO; dus moet 3,3V proof zijn. Zodra ik geen pi meer nodig heb in de meterkast moet dit later op een Sonoff basic met een verwijderde relais print uitgang, zodat er geen stroom gaat lopen of een NodeMCU ofzo passen. :9

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Just-Michael
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 16-05 19:36
imdos schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:20:
[...]

Kijk dit is precies wat ik ook wil bereiken. Heb jij hiervoor een schema die je zou kunnen posten?

En dan nog een andere vraag. Sluit je dit nu parallel aan de knop aan of aan de andere kant dus de schakeling richting de bel. Ik heb namelijk een simpele Beltransformator 8 V zoiets als deze met een aan/uit knopje. :?
Als het goed is is de 'normale' situatie als volgt:

Zelf heb ik de optocoupler tussen de drukknop en de bel gezet. Zo dus:

Het circuit van de bel is 8v wisselstroom. Omdat je dat niet op je Pi kan aansluiten maak je dus gebruik van een optocoupler zodat beide circuits gescheiden zijn. Zodra die 8v wisselstroom door de optocoupler gaat (omdat de drukknop is ingedrukt) zal er 3,3v pin op de GPIO pin komen. En die GPIO pin lees je uit.

Dit is overigens het boardje waarop ik de optocoupler heb zitten. 4 pins:
1e is het kabeltje vanaf de drukknop
2e is het kabeltje naar de bel
3e is een kabeltje naar de 3v3 pin op bijvoorbeeld een Pi
4e is een kabeltje naar een GPIO pin op bijboorbeeld een Pi

Ik heb meerdere boardjes gemaakt dus mocht je het eens willen uitproberen.. let me know.
imdos schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:20:
[...]
Ik heb o.a. een aantal Sharp PC817 liggen en een bak met weerstanden en condensatoren die ik graag wil gebruiken. Nu komt die dan op mijn rPi3 GPIO; dus moet 3,3V proof zijn. Zodra ik geen pi meer nodig heb in de meterkast moet dit later op een Sonoff basic met een verwijderde relais print uitgang, zodat er geen stroom gaat lopen of een NodeMCU ofzo passen. :9
De PC817 is voor gelijkstroom en zal niet direct met je trafo werken... Het makkelijkste is om de PC814 te gebruiken met wisselstroom.

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:32
In serie met de bel gaat niet lukken, parallel wellicht wel icm een serieweestand.

En dan nog heb je geen continu signaal maar een signaal wat 100x per seconde even weg valt, dat moet je dus softwarematig opvangen.

Het printje wat je hierboven post vind ik zelf niet zo heel fijn, je wilt in en uitgang van de opto zo ver mogelijk bij elkaar uit de buurt houden, daarnaast is een setje schroefklemmen wel aardig voor de bel aansluiting.

Niets wat je overigens niet in tien minuten op een stukje gaatjesbord prakt.

Repareren doe je zo.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Sine schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:21:
In serie met de bel gaat niet lukken, parallel wellicht wel icm een serieweestand.

En dan nog heb je geen continu signaal maar een signaal wat 100x per seconde even weg valt, dat moet je dus softwarematig opvangen.

Het printje wat je hierboven post vind ik zelf niet zo heel fijn, je wilt in en uitgang van de opto zo ver mogelijk bij elkaar uit de buurt houden, daarnaast is een setje schroefklemmen wel aardig voor de bel aansluiting.

Niets wat je overigens niet in tien minuten op een stukje gaatjesbord prakt.
Je kunt met een condensator natuurlijk gewoon dat signaal bufferen. En zoveel overspraak ga je toch niet krijgen met die lage voltages om de in en output te spreiden?

Maar er is ook een prima python scriptje ergens te vinden op het domoticz forum waarin wat intelligentie (lees:code) zit om dat signaal netjes te verwerken waarin je gemakkelijk de thresholds kunt opgeven.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:32
Precies, daar kan een C-tje tegenaan.

Niet zozeer voor overspraak, meer voor scheiden van vreemde spanningen.

Repareren doe je zo.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Het is +/- 8V AC; geen 230 of hoogspanning. Ik ben danwel geen elektricien of zoiets, maar ik kan me niet voorstellen dat dit echt boeit...

Zeker ook omdat het principe logisch gescheiden is in de Silicium. Die pootjes zitten ook dicht zat bij elkaar op het IC.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Eindelijk het bordje actief in gebruik genomen. Ik liep altijd te klooien; blijkbaar zat ik aan de verkeerde kant van het relais. Ik heb hem nu direct parallel op de twee draden die naar de fysieke bel lopen gezet. Gewoon op dezelfde schroefjes als waar de rode/blauwe kabel op uitkomt.

Ik heb nu alleen bij het gebruik van het bordje in de schakeling dat de bel zachter klinkt. Voor zover ik weet kan het niet zo zijn dat deze veel losser of vaster is gaan zitten als voorheen.

Ik heb de bel iets vaster gedraait met een schroevendraaier; De bel gaat blijkbaar losser zitten na verloop van tijd :? of door de de veranderende luchtvochtigheid 8)7 .

imdos wijzigde deze reactie 20-02-2019 14:02 (15%)
Reden: bel zat toch een beetje te los

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb regelmatig bij het "klussen" in de meterkast dat ik een push bericht krijg dat er op de bel wordt gedrukt.

Nu zou ik het op twee manieren kunnen oplossen liijkt mij.

Even een vraagje over de C(ondensator) die aan het hierboven gepostte bordje kan. Wat zou hier bij helpen?

In python heb ik minbuttonpressed = 10 als minimale tijd in milliseconden staan voordat een pulse ook daadwerkelijk als een poging tot aanbellen wordt geregistreerd. Of zit ik er zo naast met deze waarde en moet die gewoon iets hoger?

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het uit het niets komt zou ik alle afsluit en pull up weerstanden doorlopen. Hoogohmige inputs kunnen soms erg gevoelig zijn.

Andere oorzaak kan misschien vocht in de belknop zijn wat een lekstroom geeft waardoor de LED in de opto eerder wordt aangesproken dan de bel zelf, een oplossing is om nog een extra LED of een zenerdiode in serie met de optocoupler te zetten om de minimale grens van werking omhoog te zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 19:50
Ik haak hier even een klein beetje op aan.
Ik heb thuis een fermax duox loft basic intercom aan de muur hangen.
Deze heeft een 18v dc voeding in de centrale berging.
Deze intercom werkt via een bus2 systeem.
Stem, zoomer en deurontgrendeling gaan over 2 draadjes.
Ik wil deze intercom ansluiten op een wemos d1 mini, om het signaal op te vangen als er iemand op de bel drukt.
Hiervoor heb ik een 18v dc dc buck converter naar 3v een optocoupler en dan door naar de wemos.
Klopt mijn verhaal zo een beetje?

who put a "stop payment" on my reality check

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True