Draadloze deurbel aansluiten op bestaande bel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biaholic
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-04-2022
5 jaar geleden hebben wij onze deurbel vervangen. Niet het drukknopje, maar alleen de bel-unit die het geluid maakt. (Drukknop past mooi bij de deurknop / brievenbus). Het gaat om een bedrade deurbel.

Helaas is de deurbel te zacht en omdat hij bedraad is kan ik de bel-unit niet makkelijk verplaatsen naar een plek waar ik het beter hoor. Nu wilde ik een draadloze deurbel te nemen, dan kan ik de bel-unit wel overal hangen, maar ik wil wel mijn huidige drukknop behouden! (Tevens zou ik graag mijn huidige bel ook willen behouden)
Mijn idee was om de nieuwe drukknop van de draadloze bel in de meterkast te hangen en de draadjes van de huidige drukknop daarop te solderen, parallel met de huidige deurbel.

Gister heb ik dit allemaal aangesloten, maar nu is het printplaatje van mijn draadloze drukknop doorgebrand, hij doet het niet meer. Ik snap hoe het komt, alleen heb ik nu hulp nodig hoe ik het wél aan moet sluiten voordat ik nog een bel sloop :/

SITUATIE UITLEG:
Bij mijn voordeur zit een bedrade drukknop, de draadjes komen uit in de meterkast. Deze draadjes gaan eerst naar een transformator, deze zat er altijd al, hebben wij niet geplaatst. Vanaf de transformator gaan de draadjes naar de bel-unit en vanaf daar heb ik draadjes aangelegd naar mijn draadloze belknop.

In mijn huidige bel-unit zitten 4x 1.5V D batterijen, naar mijn idee is de transformator dus niet nodig en heeft deze ook mijn printplaat opgeblazen, maar als ik de stekker van de transformator uit het stopcontact haal, doet mijn huidige deurbel het niet meer...

Als ik op internet zoek vindt ik oplossingen met relais, maar dat gaat mij een beetje boven m'n pet, daar snap ik niet zo veel van. Is dat de enige oplossing? Kan het anders? Mijn bel moet toch zonder de transformator kunnen? Maar waarom doet hij het dan niet als ik de stekker eruit trek?

De draadloze drukknop wel op een 3V CR2032 knoopcel batterij.

De transformator:
https://www.mupload.nl/img/pdljyximpgtwc.jpg

Huidige bedrade bel-unit:
https://www.mupload.nl/img/42tb5l08ebx4o.jpg

Nieuwe draadloze drukknop waarop ik draadjes op gesoldeerd heb:
https://www.mupload.nl/img/twloxc53ffbcv.jpg

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. (op een liefst zo simpele manier, want mijn elektra kennis is beperkt)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus je wilt parallel aan je bestaande bedrade bel de draadloze bel mee laten werken....

Over de bedrade bel een wisselstroom relais met de juiste spanning, het schakelcontact van het relais over de drukknop (het drukschakelaartje op de print) solderen en gewoon laten voeden met de batterijen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:59
Transformator uitzetten en dan de draden aan de uitgang daarvan kortsluiten.
De fout die je gemaakt hebt is, zoals je zelf al zegt, om spanning op de oude drukknop te laten staan. Dat mag niet, deze moet spanningsloos contact maken als je deze verbindt met de draadloze knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biaholic
Bedankt voor jullie reacties.

@memphis Hoe bepaal ik de juiste spanning voor de relais, kan ik die gewoon meten over de aansluitpolen van de bedrade bel (waar mijn twee draadjes op de bel-unit zitten aangesloten)?

@luukske Mijn idee is dat de transformator er tussen uit kan, dat klopt toch?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met de draden aan de uitgang van de transformator kortsluiten, sorry. Bedoel je gewoon simpelweg de transformator er tussen uit halen?

En als de transformator er tussenuit is, dan is evengoed die relais nodig, omdat anders de spanning van de batterijen de print kan doorbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Transformator kan er inderdaad tussenuit. De draad vanuit de transformator naar de oude drukknop en de draad van de transformator naar de oude bel-unit moeten dan aan elkaar gemaakt worden, zodat de oude drukknop parallel aan de nieuwe knop komt, zonder dat daar nog iets tussen zit. Je hebt dan ook verder geen relais nodig, omdat de oude knop niet meer onder spanning staat.

EDIT: ho wacht even, ik heb over het stukje dat de oude bel-unit moet blijven werken heen gelezen. In dat geval moet je wel met een relais werken, aangezien je oude bel-unit wel met de transformator moet worden gevoed. Weet je welke spanning er uit die transformator komt?

[ Voor 26% gewijzigd door luukske op 12-10-2017 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter wil zijn oude bel ook laten werken, de trafo is dan nodig.

Je zult een wisselspanningrelais nodig hebben, de spanning ervan moet hetzelfde zijn als de spanning van je beltrafo, dat kan 8v zijn maar kijk voor alle zekerheid even op de trafo. Als er meer spanningen (bv ook 12v) op staan moet je kijken welke aansluitpunten gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biaholic
Maar volgens mij is die transformator overbodig, in mijn oude bedrade bel-unit zitten ook gewoon batterijen, 4x 1.5V.
Als ik de stekker van de transformator uit het stopcontact trek, doet mijn oude bel het niet als ik op de beldrukker druk, maar als ik de twee polen verbind met een paperclip, doet hij het wel. Lijkt me dus dat de transformator er tussenuit kan.
Dan zou ik dus een relais nodig hebben gelijk aan de spanning van de batterijen, maar ik weet niet of die in serie of parallel staan en dus of dat 1,5V of 6V is. Kan ik hiervoor dan de gewoon de spanning over de twee polen meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Waar verbind je de twee polen met een paperclip, is dat aan de ingang van de oude bel-unit?
Kun je ook bij de transformator dat bovenste zwarte kapje er een afhalen en laten weten wat er daaronder is aangesloten?

[ Voor 89% gewijzigd door luukske op 13-10-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biaholic
Ik heb de transformator er tussen uitgehaald en de oude bel werkt gewoon nog gelukkig! Ook een nieuwe draadloze bel besteld, zodra die binnen is kan ik verder.
Maar als ik het goed begrijp heb ik dan dus geen relais nog en kan ik m gewoon parallel aansluiten op mijn huidige bel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
Bij parallel aansluiten moet je toch oppassen. De oude bel-unit kan de nieuwe drukknop ook slopen (of andersom). Je bent immers twee elektrische circuits aan het mixen. Mijn opmerking over het relais weglaten ging over het gebruik van de drukknop met alleen de nieuwe bel-unit, niet over het gebruik van beide units.

[ Voor 30% gewijzigd door luukske op 14-10-2017 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Wil je beide bellen tegelijk laten werken op de drukknop aan de deur heb je dus wel een relais nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Ik heb zo'n friedland draadloze bel gehaald.
Dit model zal nu wel niet meer te verkrijgen zijn maar anders zoek je een opvogler daarvan.
Een friedland EVO 46411PL Ed3.
De deurbel zelf kan ik in een gewoon stopcontact stoppen.
Dan hoef ik me geen zorgen te maken om batterijen, en ik kan hem ook mee naar zolder nemen en daar ff inpluggen.
En omdat ik inderdaad wel eens vergeet om hem mee terug naar beneden te nemen wilde ik de oude bel ook laten werken. Daarom heb ik de Friendland EVO / Decor extender gekocht.
Die kun je rechtstreeks over je bel heen zetten.

Die extender hooirt natuurlijk bij een bepaalde draadloze bel. Je zult niet zomaar kunnen mixen, denk ik.
Maar als je ff bij de bouwmarkt rondloopt moet het toch gek zijn als je daar niet een draadloze deurbel kunt kopen (waarvan je de afstandsbediening dus niet gebruikt) met een bijbehorende extender om zodoende je oude drukknop/deurbel/trafo te kunnen blijven gebruiken.

mookie

Pagina: 1