Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markstam
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-04 17:56
Net zoals zovelen wil ik graag een push notificatie op mijn iPhone krijgen als er thuis aangebeld word. Nu geeft het Raspberry Pi software gedeelte weinig problemen alleen zit ik met wat elektronica vragen.

Situatie:

Ik heb een mooie "ouderwetse" ding-dong deurbel met daarin 3 1,5V batterijen en een bedrade deurbelknop (noem je dit eigenlijk zo?). Als ik de contacten meet waarop de knop zit aangesloten meet ik een constante spanning van 4,5V (uiteraard verklaarbaar 3x 1,5V batterijen) wanneer ik de knop indruk en ingedrukt houd daalt de spanning naar minder dan 1V en hoor je de ding. Als ik hem loslaat schiet de spanning weer naar 4,5V (soms iets meer ongeveer 6V) en hoor je de dong.

Stel ik wil nu mijn Raspberry Pi er tussen hangen... wat heb ik dan nodig? De GPIO pinnen kunnen maximaal 3,3V aan dus ik zal dit moeten verzwakken om te zorgen dat er geen 4,5 - 6V op de pinnen komt te staan. Maar tot zover reikt dus mijn kennis....

Iemand die mij op weg wilt helpen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://www.techradar.com/...th-a-raspberry-pi-1314444 ?
Of

Ik zie niet helemaal wat "alleen" een notificatie bijdraagt aan het aanbellen? Lijkt me toch veeeeel leuker om te weten wie het is geweest?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markstam
markstam schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:32:
Nu geeft het Raspberry Pi software gedeelte weinig problemen alleen zit ik met wat elektronica vragen.
Zoals ik zei, het software gedeelte geeft weinig problemen. Camera's koppelen e.d. komt goed zodra ik de deurbel trigger eenmaal gemaakt heb :) Het zit hem dus voornamelijk in weerstanden, optocouplers etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisvde
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-08 12:57
Er zijn verschillende opties:
  • Transistor gebruiken om een lagere spanning te schakelen met de hogere spanning van de bel
  • Een relais een beetje creatief gebruiken
  • Optocoupler
  • ...
Welke je moet kiezen is afhankelijk van hoe je belknop precies werkt. Dat is mij niet helemaal duidelijk geworden.

EDIT: Ik denk dat de optocoupler het handigst is. Weerstandje van de beldraad waar +4,5V op staat naar de optocoupler. Andere kant van de optocoupler kan naar je Pi GPIO. Een module zoals deze zou wel moeten werken denk ik: https://nl.aliexpress.com...Isolatie/32672253659.html

[ Voor 35% gewijzigd door florisvde op 03-07-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Ik heb dit met een standaard deurbel gemaakt (12V AC)
Een relais zit op de lijn vanuit de deurbel knop naar de deurbel. Als je op de knop drukt, komt er spanning op de lijn, relais schakelt een pin op de berry en daar draait dan weer een python script die de pin monitort.

Vervolgens gaat er een signaaltje via pushover naar mijn telefoon.

In jouw situatie kun je voor een relais kiezen, hoewel de 4.5V misschien wat krapjes is.
Of je kiest voor een transistor met een optocoupler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Als het acceptabel is on de GND van bel en Pi aan elkaar te knopen kun je volstaan met een weerstand.
Hier lees ik dat de impedantie van de Pi GPIO ongeveer 50kΩ is. Plaats een 47kΩ weerstand in serie op deze ingang en sluit daarop het bel signaal aan. De weerstand zal zorgen dat er niet genoeg stroom loopt om iets te slopen en met de interne impedantie wordt de spanning ongeveer gehalveerd.

Netter is om de circuits volledig te scheiden met een optocoupler zoals eerder genoemd, dan hoeft ook de GND van beiden niet aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markstam
Bedoel je het dan zo?

Min kant van de batterij (en dus de ding-dong bel) aan de GND van de Pi en de plus kant van de batterij/bel met daartussen een 47KΩ weerstand naar de GPIO pin van de Pi?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0VP0Kk4.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door markstam op 03-07-2017 23:06 ]

Pagina: 1