Deurbel uitlezen Raspberry via optocoupler probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:21
Ik probeer m'n deurbel uit te lezen in Domoticz, via de GPIO pinnen van de Raspberry Pi.

Ik raak alleen een beetje de kluts kwijt. Ik ben inmiddels zover dat een virtuele switch op 'on' springt als de deurbel wordt ingedrukt. Maar de switch gaat daarna niet meer uit. Het lijkt alsof de GPIO pin de status blijft krijgen alsof de bel wordt ingedrukt?

Ik heb dit schema gebruikt: http://prive.bitwizard.nl/belschakeling.png (C1 even weggelaten).

Maar hoe sluit ik dat nou aan zoals het moet op de Pi? Waar moet pin 3 van de optocoupler aan, en pin 4?
En hoe stel ik de GPIO pin in? Want dat rising/falling kom ik ook niet uit. En moet ik nog een pull-up/pull-down weerstand in de schakeling opnemen?

Edit 2023: Tegenwoordig gebruik ik het volgende schema: ThinkPad in "Deurbel -> Raspberry GPIO"

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:11
Pin 3 aan ground, pin 4 aan een gpio pin, 10k weerstand tussen pin 4 en 3.3v.

Als er stroom loopt door je led gaat de optocoupler geleiden en wordt stroom doorgelaten van pin 3 naar pin 4. Je input wordt dan laag. Als de led uitgaat moet je zorgen dat je gpio pin weer hoog wordt. Daar is de 10k weerstand voor, die zorgt er voor dat als de optocoupler niet geleidt de spanning opgetrokken wordt naar 3.3V. Als de afstand tussen deurbel en pi wat lang is, plaats dan alle componenten bij de pi, dan hebben eventuele stoorsignalen de minste invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
10k tussen 3 (ground) en 3V3? Niet 10k tussen GPIO en 3V3?

En wat voor weerstand moet ik pakken aan de ingangszijde? In dat schema hebben ze 10k, maar elders lees ik 1k?

De optocoupler die ik heb is een TIL111. Die heeft 1.2V bij 16mA nodig.

Als ik uit ga van een 12V DC voedingsspanning kom ik op 680 Ohm... De schakeling komt echter aan een 12V AC bel te hangen (intercom). Wat voor weerstand pak ik dan voor AC :?

Edit: Ik denk dat de optocoupler verrot is. Op m'n bureau gaat de schakeling van 0,6V naar 0,4V op de uitgang (heb het even op labvoeding aangesloten) als ik een voeding aansluit op de ingang van de opto via een 1k of 680 Ohm weerstand. Ik zou verwachten dat hij tussen 0 en 3.3V (daar staat labvoeding op ingesteld) zou schakelen.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Ninja edit gedaan, pin 4 ipv pin 3. Voorschakelweerstand komt niet zo krap, de optocoupler hoef je niet met 16mA aan te sturen, er hoeft secundair niet zoveel stroom doorheen en je versterkingsfactor helpt ook mee.

Bij 12V AC heb je de helft van de tijd een spanning die maximaal 1.4x12v is. 680 ohm kan, ik zou om te beginnen 1k pakken.
Omdat het AC is heb je de condensator tussen pin 3 en 4 wel nodig. Anders krijg je een 50 Hz aan/uit op je gpio pin. Kies de waarde zo dat je samen met je pullupweerstand een RC filter hebt met een kantelfrequentie ver beneden de 50 Hz. 10uF zou zomaar een geschikte waarde kunnen zijn. Om te kijken of je filter goed werkt zet je de 12V aan en meet je de spanning op de gpio pin. Deze zou onder de 0.5v moeten zitten en bij het uitschaken van de 12V direct naar de 3.3V moeten springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Met minimale componenten:
X2-1 aan GND, X2-2 aan een gpio met interne pull-up ingeschakeld, pin moet in input modus. Dus geen output drivers.
De capacitor 1 nF of minder, want die pullup in je chip is maar een paar uA.

Je kunt dan aan de status van X2-2 zien of de optocoupler aan is. Dit zal met een AC signaal wel oscilleren, maar dat is verder aan de software.

Optocouplers werken overigens prima met een 47k pullup en een 100 nf cap. Dat zijn ook nog eens veelgebruikte (dus goedkope) onderdelen in eigenlijk alles.

[ Voor 36% gewijzigd door jeroen3 op 20-12-2014 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Net nog even weer het schema opgebouwd.

1k aan de input, een 1N4007 anti-parallel over de optocoupler. Uitgang opto een 10k tussen 3 en 4. Ook nog een condensator (een '104', 100nF/0,1uF dus). Heb geen voorraad (behalve weerstanden), dus dit is wat ik van oude printplaten kon recyclen ;)

Maar resultaat blijft hetzelfde, als ik voeding aansluit gaat de spanning van 0,62 naar 0,43.
Let wel, ik test het op m'n bureau met een 12V DC voeding, omdat ik even geen AC voeding tot m'n beschikking heb.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
10k niet tussen 3 en 4 maar tussen 3.3v en 4. Maar let op de pinout van die til111 anders is dan in het schematje dat je eerder hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sorry, ik bedoel ook tussen 3V3 en 4 inderdaad. Dat heb ik ook zo opgebouwd.

Ik denk dat de optocoupler gewoon kapot is op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ThinkPadd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 21:21:
...Ik denk dat de optocoupler gewoon kapot is op de een of andere manier.
Ja, 'k weet niet hoe groot de reverse spanning is die de LED in je optocoupler kan hebben, maar daar zou je maar zo overheen kunnen zitten met 12 VAC

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Daarom heb ik een diode (1N4007) antiparallel erover zitten.

Binnenkort maar even een andere optocoupler kopen. Het schema zit nu wel goed namelijk.
Of is er nog een ander component wat ik gemakkelijker kan gebruiken om een hoog/laag signaal op de Pi binnen te krijgen bij het detecteren van 12VAC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou juist een diode in serie van de geleverde spanning zetten en daar achter een kleine elko zodat er een gelijkgerichte spanning op de LED van de optocoupler komt

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dat is afhankelijk van de Urs van de emitter diode. (reverse standoff voltage)
Maar niet getreurd, je kunt gewoon AC optocouplers kopen. Die hebben dan twee emitters antiparallel.

Dit kan overigens best zijn waarom hij het nu niet meer doet.
Immers heeft de PC817, zoals in afbeelding, een reverse voltage van 6 Volt.

[ Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 20-12-2014 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zat even te denken, ik heb nog een photodiode module liggen:

Is het niet veel makkelijker om een gelijkrichter (heb ik nog liggen) op de bel aan te sluiten, daar een LED + weerstand aan hangen en die tegenover die module te zetten? Door het gelijkrichten heb ik geen 50Hz knipper in de LED. LED aan = uitgang van module hoog/laag (ik dacht laag, weet het zo niet uit m'n hoofd).

Je hebt ze ook in dubbele uitvoering: http://thumbs2.ebaystatic...GwcDDVwpJ2EK8eZLGDblg.jpg

Dan zou ik m'n beide bellen (heb er twee, een intercombel voor de bel beneden in het portiek, en een bel voor als er bij de voordeur op de galerij wordt aangebeld) kunnen uitlezen.

Edit 2023: Tegenwoordig gebruik ik het volgende schema: ThinkPad in "Deurbel -> Raspberry GPIO"

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2023 16:06 ]

Pagina: 1