Joost79 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:05:
[...]
Lijkt me toch raar, is toch iets tussen postnl en MM?
Jij hebt je product niet ontvangen, kun je hooguit aangifte tegen MM doen. Hun onderaannemer (PostNL) heeft geen enkele connectie met jou.
Misschien helpt het wel, gewoon aangifte tegen MM doen, alhoewel ik niet denk dat de politie dergelijke aangifte accepteert. net zo goed als dat ze een aangifte van jou tegen PostNl niet zullen accepteren.
Even wat ervaringen die ik hieromtrent graag wil delen:
Context: Amazon was mijn retourpakket met een Apple Watch Ultra 1 kwijt. Na 1 maand wachten zeiden ze: de retour is nooit aangekomen. "Ga maar naar de politie, of de vervoerder. Je krijgt geen geld terug."
Dit was ondanks dat ik hun eigen retourbon via DHL had gebruikt, en saillant detail: het pakketje was ook gewoon aangekomen Wat mij hielp was dat ze zelf eerder in een mailstring zeiden 'je pakket is wel aangekomen bij ons sorteercentrum, maar dat het pakket volgens hen
intern nog niet doorgestuurd naar de juiste retourafdeling. Dit betekende dus vrij vertaald dat zij het pakketje kwijt waren geraakt.
Uiteraard kon ik niet bij DHL terecht want ik ben niet de opdrachtgever van de verzending.
Dus ook jij hoeft niet contact op te nemen met PostNL!
Ook bij de politie kan je weinig: de meest aangewezen persoon om met de politie te schakelen over een
door Amazon zelf (aldus henzelf) kwijtgeraakt pakketje is... Amazon. Niet ik.
Uiteindelijk
vereisten ze dat ik aangifte deed bij de politie. Nu kan ik daar (ook vanuit mijn werk) advies over geven: een ieder in Nederland die kennis heeft van een strafbaar feit mag en kan aangifte doen bij de politie. Dus als je écht aangifte moet doen van MM, en je wordt door de politie weggestuurd: volhard dan in je wens aangifte te willen doen. Ze mogen je niet wegsturen.
Dat gezegd hebbende, en wat ook voor mijn zaak met Amazon gold: je hebt er niets aan. Amazon vereiste ook nog dat het politieonderzoek was afgerond (wat meestal ook weer een maand duurt) en stelden ook nog allemaal eisen aan de documentatie (in het Engels of Nederlands, lettertype dit dat dus zo). Je kan beter aangifte tegen MediaMarkt zelf doen, maar ja ook zij hebben niets gedaan (het is waarschijnlijk onderschept in het postcircuit). Misschien dan tegen PostNL? Het overwegen waard: aangifte doen is nog helemaal niet zo verkeerd: het helpt de politie bij het in kaart brengen van dit soort dingen (onderscheppen pakketjes door dieven). Ik zou voor nu eerst afwachten op het PostNL onderzoek. MediaMarkt is en blijft overigens de partij die niet heeft gepresteerd, dus jij hebt alle rechten om tegen MediaMarkt in te gaan. Zij moeten je helpen, zij moeten hun best doen de situatie op te lossen. Jij hebt betaald voor een telefoon, dus of het geld terug, of opnieuw een telefoon verzenden.
Ik heb in ieder geval toen met AmericanExpress contact opgenomen en zij stortten 15 minuten nadat ik op 'bellen' had geklikt het geld terug op mijn kaart. Dat is dan ook de les: betaal dit soort dingen
altijd met creditcard.
P.S: Voor de geinteresseerde over hoe mijn casus is afgelopen: ik had Amazon gemaild dat ik geenszins van plan was aangifte te doen. Dit nu zij duidelijk in hun mail aan hadden gegeven dat ze het pakketje wél hadden ontvangen, maar intern waren kwijt geraakt. Ik stelde voor dat ze zelf aangifte konden doen, en dat als ik echt aangifte moest doen ik dat tegen Amazon zelf zou gaan doen. Toen was het stil.
De kers op de taart was een huilmail van Amazon een maand later waarin zij aftrapten met 'Uw creditcardverstrekker heeft het geld ingetrokken. Waarom heeft u dit gedaan? Als u wilt retourneren, gebruik dan svp het retourproces. Help ons bij het oplossen van dit geschil '.
Nadat ik was bijgekomen van het lachen stuurde ik ze de 1,5 maand lang durende mailstring door van mijn gesprek met de retourafdeling en stelde voor dat zij hun vragen zelf mochten beantwoorden. Daarna niets meer vernomen.
[
Voor 5% gewijzigd door
thomas-x-1982 op 10-10-2023 16:42
]