Stad versus 'De Provincie', waarom zo graag in de stad?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stad vs provincie, wat maakt het uit. Laten we blij zijn dat niet iedereen in de stad wil wonen, stel je voor dan worden stadswoningen onbetaalbaar. Oh wacht... :+.

Zonder gekheid : ik heb afgelopen 10 jaar heerlijk in de stad gewoond. Werk (multinational) op 15 minuten fietsen, horeca hier tegenover dus savonds makkelijk even een biertje doen of uit eten, vrienden letterlijk om de hoek. Nu met een kleine hebben we hier minder behoefte aan, dus verhuizen we straks naar een buitenwijk. Dat had wat mij betreft ook Den Bosch of Leeuwarden kunnen zijn, maar niet geheel toevallig heb ik hier nu eenmaal mijn sociale leven en werk.. Dus blijven we hier in de buurt.

[ Voor 73% gewijzigd door Sport_Life op 12-04-2018 19:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Hier hebben we ook altijd in de stad gewoond. In januarie zijn we verhuisd naar een meer landelijk gebied (30 minuten woon-werk in plaats van 15 minuten) ongeveer 20 kilometer buiten de stad.

Ook al mis ik het stadsleven ben ik erg blij met de ruimte die we nu hebben. We gingen van 75 m2 naar 160 m2. Grote tuin, eigen aanmeerplaats voor de boot en heel de dag zon. Voordeel is ook dat het voor de 2 kids veel beter is. Ze kunnen nu zonder continu toezicht rondlopen. Uiteraard ingeleverd op de faciliteiten (bars, restaurants etc).

Voor een familie met kleine kids is het prima. Als de kids een dag het huis uitgaan ben ik er echter zeker van dat we weer naar de stad verhuizen.

Keuzes en prioriteiten....

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Wacht maar tot die kids 's avonds / 's nachts willen uitgaan, dan lig je de hele nacht wakker omdat ze in het pikkedonker 20 km door één of andere polder moeten fietsen, want er zit natuurlijk geen geschikte kroeg/disco in dat kleine plaatsje ;)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-01 21:04
Wie laat z'n kinderen nu 20 km door een donkere polder fietsen? Ik ging meestal lokaal uit en als het verder weg was gaf pa me wel geld voor een taxi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:08
nare man schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:05:
Wacht maar tot die kids 's avonds / 's nachts willen uitgaan, dan lig je de hele nacht wakker omdat ze in het pikkedonker 20 km door één of andere polder moeten fietsen, want er zit natuurlijk geen geschikte kroeg/disco in dat kleine plaatsje ;)
Tegen die tijd zijn kroegen verboden of failliet. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:14
DypFrys schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:08:
Wie laat z'n kinderen nu 20 km door een donkere polder fietsen? Ik ging meestal lokaal uit en als het verder weg was gaf pa me wel geld voor een taxi.
Helaas helaas, bij ons was het devies toch echt, 'werken voor je geld' voor dit soort dingen ;-)
Als je geld heb om te gaan stappen en zuipen, dan moet je ook zelf er voor zorgen dat je er kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
'Pa gaf me wel geld voor een taxi'

Ik weet dat het niet zo bedoeld is maar ik denk dat het bij veel mensen niet zo werkt. Hier in de omgeving van Rotterdam in elk geval niet. Al die pubers uit de omliggende dorpen komen naar de stad, en ze moeten ook wel, want die omliggende dorpen zijn erg refo en daar zijn niet of nauwelijks uitgaangsgelegenheden.

[ Voor 24% gewijzigd door nare man op 13-04-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:13

-tom-562

Oliesjeik

Vaak zijn er ook gewoon speciale nachtbussen die langs een aantal dorpen rijden vanuit de uitgaanssteden of bepaalde uitgaansgelegenheden. Althans, dat was bij ons in de regio (rondom Nijmegen) wel zo. Verder werd/wordt er gewoon geBOBt zodra er een aantal 18 jaar zijn :P
Oh, 20 km fietsen vanuit de stad kan erg lekker (en leuk!) zijn na het stappen, zeker in de zomer met mooi weer (goede herinneringen aan) 8)
No way dat m'n ouders (of die van vriendjes) ons geld gaven voor een taxi. Als je wilt stappen zul je het toch echt zelf moeten bekostigen :P

[ Voor 32% gewijzigd door -tom-562 op 13-04-2018 10:35 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nare man
Ik heb daar wisselende herinneringen aan -- de dieka-bus, dat zal mensen uit het oosten wel wat zeggen :P

Dat ding reed als een malle en je moest geluk hebben dat er op de terugweg niet in je nek werd gekotst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
nare man schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:32:
[...]

'Pa gaf me wel geld voor een taxi'

Ik weet dat het niet zo bedoeld is maar ik denk dat het bij veel mensen niet zo werkt. Hier in de omgeving van Rotterdam in elk geval niet. Al die pubers uit de omliggende dorpen komen naar de stad, en ze moeten ook wel, want die omliggende dorpen zijn erg refo en daar zijn niet of nauwelijks uitgaangsgelegenheden.
Speak voor yourself. De bible belt loopt niet helemaal om Rotterdam heen, alleen via de ZO-flank. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-07 14:18
Een aantal reacties eens doorgelezen hier. Voor zowel stad als dorp worden er voordelen en nadelen genoemd, maar per stad en dorp zit er ook nog verschil in. Ook nog eens afhankelijk hoe je de termen stad en dorp interpreteert. Zo is Den Haag officieel gezien geen stad en Sint Anna ter Muiden met 50 inwoners de kleinste stad van Nederland.

Uiteraard zijn de extremen, maar je hebt dorpen en steden in allerlei formaten. Ook de ligging van een dorp kan meespelen in het woongenot. Zelf woon ik in een dorp met circa 6500 inwoners en zou het echt niet willen inruilen voor een stad. Bovendien ligt Maastricht binnen 10 km.

Als ik dan ga kijken naar de faciliteiten hier, dan zijn de belangrijkste dingen aanwezig: supermarkt (binnenkort een tweede), slager, bakker, kroegen, frituur, eetgelegenheden. Voor alle andere zaken ben ik binnen 10 minuten in de stad.

Voor mij is het rustig wonen, het sociale etc. veel belangrijker dan alle faciliteiten binnen handbereik te hebben. Daarnaast hebben we nu ook nog een prachtig stukje natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:03
Ik kan zeggen dat in een stad en in een dorp zijn voordelen en nadelen heeft.
Ik woon zelf in Haarlem dit moment en sta op het punt te verhuizen naar Uitgeest om bij mijn vriendin te wonen. Aan de ene kant vind ik jammer om het mooie Haarlem te verlaten omdat ik alles in de buurt heb qua winkels en restaurants en terrasjes. Daar staat tegen over dat ik in Uitgeest een auto voor de deur kan hebben zonder een parkeervergunning te hebben, iets wat in de stad niet kan. Tevens betaald mijn vriendin minder huur voor het dubbele aan woning + dakterras. Het openbaar vervoer is uitstekend voor een dorp. Iedere kwartier een trein naar Amsterdam en iedere half uur een trein naar Alkmaar/Haarlem en iedere kwartier een bus richting Beverwijk. Voor mijn vrienden hoef ik het niet te laten want die wonen overal en nergens. :+ Een groot gemis is wel een Albert Heijn in de buurt en bepaalde winkels die ik in Haarlem wel heb.
Het voordeel van Haarlem is dat er een leuke sfeer hangt en er veel "hoger opgeleiden"wonen wat ik fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
nare man schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:34:
Ik heb daar wisselende herinneringen aan -- de dieka-bus, dat zal mensen uit het oosten wel wat zeggen :P
Dieka: een van de plaatsen (naast Boode) waar een zeker deel van de vrouwelijke klaspopulatie in het weekend aan relationele en sexuele ontplooiing deed met een zeker deel van de mavo danwel boerenpopulatie en op maandagmorgen de voortgang besprak 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

NiGeLaToR schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:47:

Waar ik ook waarde aan hecht is m’n privacy...
dat is ontzettend lastig om als een voor of tegen te nemen voor stad of dorp....
Privacy of 'je recht/mogelijkheid je persoonlijke levensfeer af te schermen' (wat ik hier als definitie neem) is vaak ook sterk afhankelijk van je eigen wensen en je omgang zelf daarmee.

Als iemand die nu in een dorp woont heb ik de indruk dat mn levenssfeer juist op het dorp veel opener is en je veel minder gewoon privaat kunt houden... iedereen lijkt alles van elkaar te weten(en ook graag willen weten).
het is ontzettend lastig en imho eigen ook contra-productief je daarvan af te sluiten; Die roddels kunnen dan snel negatiever worden, als je als 'vreemde' of 'buitenstaander' bekend raakt.

De indruk die ik in de stad had was dat er juist een veel grotere acceptatie was dat mensen niet alles open willen geven en zich ook wat afgeslotener houden van omwonenden.
Het was eigenlijk ook geaceteerder je sterker af te sluiten en ook is het makkelijk mogelijk veel anoniemer te zijn...

anderszijds zit je in de stad een stuk dichter op elkaar vaak en krijg je door de manier waarop huizen dichter bj elkaar staan ook sneller mee wat er bv bij de buren gebeurt.
Maar in het dorp krijg je evengoed snel mee als er vijf straten verder een politieauto stopt bij een huis, en hoor je de volgende ochtend bij de bakker vast wat die daar kwam doen...

Kort gezegd, als iemand die nu in een dorp woont en ervoor heel lang in het stadscentrum, durf ik niet te zeggen waar je persoonlijke levenssfeer het makkelijkst af te schermen zou zijn; In stad of dorp.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:36

Dat ding reed als een malle en je moest geluk hebben dat er op de terugweg niet in je nek werd gekotst.
Wat?.. Dieka aan de Kruusweg. Mahnnn...kreeg even een flinke flashback. Was inderdaad wel lachen dat er allerlei Leuh buiten Overijssel naar Markelo gingen. Ook met de nodige onbegrip en dus matpartijtjes onderling, dat dan weer wel.

Wij gingen meestal met de auto (was altijd wel iemand in de groep die een rijbewijs had) en in nog jongere tijden ging Righthand op de fiets van Almelo naar Bays in Reutum of met de andere groep met de fiets naar Lucky in Rijssen.

Fiets is geen probleem als je maar met een groep ging. Was in ieder geval in Almelo zo. Of het nu nog steeds zo gaat; ik zou het niet weten. ga het zien met mijn eigen kinderen (als ze gaan stappen over 30 jaar of zo O-) )

Anyhoes. Woon zelf in Rotterdam en met uitgaan is jeugd uit de provincie is redelijk makkelijk te mijden (Niet in de buurt komen van stadhuisplein) .

Wat betreft platteland vs stad. Zelf komende uit Twente denk ik dat je wel kan stellen dat de Randstad eigenlijk geen platteland kent. Kijk bijvoorbeeld naar Lansingerland. OV is uitstekend, Fietsvoorzieningen bizar goed en lokaal gewoon de nodige retail en supermarkten. Wil je echt shoppen dan ben je met OV binnen een kwartier in Den Haag of Rotterdam.

Landelijk in de randstad kan wel, maar dan zou ik denken aan bijvoorbeeld boven Bodegraven in het Groene Hart. Wel naar wezen kijken, maar om je kinderen nu elke dag rond te chauffeuren...mwoh...ik gun ze wel wat zelfstandigheid, zeg maar 8)

Trouwens die prijzen in Lansingerland zijn ook ruim boven het rijnmond gemiddelde. Kun je beter zoeken op de as Rhoon -Ridderkerk. Moet je wel de Maas over, dat dan weer wel. Anders heb je altijd nog Cappelle of Krimpen.

Maar goed, woon nu nog in Delfshaven, maar hebben we een nieuwbouwhuis gekocht op randje Rotterdam (Noord): in het groen, rustige nieuwbouwwijk en basisschool op 300 meter lopen. En de Coolsingel op max 20 minuten fietsen. Voor ons een compromis voor het wonen in de stad en het wonen in wat meer groen. Wel belachelijk duur natuurlijk, maar niet zo duur (GBO wise) als een bestaand huis in bijvoorbeeld Schiebroek, Hilligersberg, Liskwartier, Kralingen of zelfs Katendrecht.

Wij werken in respectievelijk Kralingen en Ridderkerk en meer dan 2+ uur per dag kwijt zijn aan woon werk verkeer hebben we jaren gedaan en zijn we wel klaar mee. Nu hebben we ieder max een uur reistijd (bij voorkeur met fiets) en als je kijkt hoeveel privetijd je op jaarbasis extra hebt; dan is het die extra 2 tot 3k aan hyptheekrente per jaar wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Señor Sjon schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:35:
[...]

Speak voor yourself. De bible belt loopt niet helemaal om Rotterdam heen, alleen via de ZO-flank. :P
I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Ik woon nu in Rotterdam, maar zou best wel buiten de stad willen wonen. Juist omdat ik daardoor de auto kan gebruiken :D

Nu heb ik praktisch een bushalte op 5 minuten loopafstand die me in 10 minuten naar het station kan brengen. Van daaruit is het nog zo'n 15 minuten lopen/metro combi tot bijv. de koopgoot.

Toch, als ik wil winkelen stap ik comfortabel in de auto en stuur 'm over de ring naar R'dam Zuidplein. Is ook 30 minuten van deur tot deur, ik parkeer daar letterlijk onder het overdekte winkelcentrum, geen last van weersomstandigheden :D

Als ik op zaterdagavond naar een soos ga in Amsterdam of Utrecht pak ik ook de auto. Ten eerste veel kortere reistijd deur-tot-deur en geen last van koude/natte weersomstandigheden. En incl. parkeerkosten niet eens zoveel duurder dan OV zonder korting.

Boodschappen... er is op 10 minuten loopafstand 3 supermarkten. Maar pak vaak de auto naar eentje verder weg, simpelweg om niet te hoeven sjouwen (en de auto niet te belasten met te korte ritten).

Soms heb ik wat nodig van de Aziatische supermarkt... heb je in het centrum 20 minuten bus+lopen. Maar ik kan ook 15 minuten autorijden naar de vestiging in Delft met gratis parkeren voor de deur, hoef ik niet eens te sjouwen :D

Kortom, in principe heb ik hier goed OV. Maar ik gebruik het nooit, simpelweg omdat de auto veel comfortabeler is van deur tot deur.

Ik kies mijn bestemmingen ook op basis van bereikbaarheid met de auto. Als bijv. de dichtstbijzijde vestiging van iets dat niet is, accepteer ik een langere reistijd met de auto naar eentje die wel bereikbaar is met de auto.

De fiets zie ik voor mij niet als vervoermiddel. Nog los van dat ik uberhaupt niet kan fietsen ;)

Met filerijden heb ik geen problemen. Voor mij zelfs liever 30 minuten comfortabel deur-tot-deur met zitplaatsgarantie filerijden dan 15 minuten OV of benenwagen ;)

Wonen buiten de stad zou als voordeel hebben dat alles wat verder uit elkaar ligt en ik geen rekening hoeft te houden met dat de auto te korte ritten maakt, wat slecht voor de techniek is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Net als stad/dorp is ook auto/fiets een totaal verschillende mindset.

In mijn geval is de keuze om geen auto te hebben een principiële keuze, die nog niet eens heel sterk verbonden is met mijn voorkeur voor de grote stad. Ook in een kleinere stad of dorp zou ik geen auto kopen maar gewoon gebruik blijven maken van fiets en OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-07 17:28
Is inderdaad een zeer persoonlijke keuze of je liever in de stad of dorp woont :).

Wij wonen in een rustige wijk (wellicht de rustigste wijk) van Waddinxveen en dus wel in de randstad maar niet in een stad. Hiervoor in Zoetermeer gewoond maar vanwege de kids en mogelijkheid voor zelfbouw gekozen voor Waddinxveen. Zelf opgegroeid in een klein dorpje (ja echt klein namelijk 800 inwoners) in de buurt van Nijmegen. Het ons kent ons was daar zeker van toepassing. Waddinxveen (met iets van 30K inwoners) vind ik een mooie tussenweg :).

Genoeg voorzieningen (zwembad en basisscholen op loop/fietsafstand evenals supermarkt al is die overgenomen door Picnic :D) en sinds 2jr een heel nieuw winkelcentrum met oa grote Hema, C&A, 2 supermarkten, Horeca, etc.

Zoetermeer had wel meer voorzieningen zoals Snowworld, Dutch water dreams en een stuk meer winkels (Primark bijv.) maar hoe vaak kom je daar nou? Wij niet iedere week/maand zeg maar ;).

Maargoed nogmaals zoveel mensen zoveel wensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 19:46
Voor mij is de stad lekker dat ik dicht bij mn werk woon (en dus op de fiets kan). Voor werk zit ik sowieso gebonden aan grote steden. Als ik in een dorp zou wonen zou ik dus veel gefrustreerder worden van woon/werk verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Audiowaste schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:37:
Een aantal reacties eens doorgelezen hier. Voor zowel stad als dorp worden er voordelen en nadelen genoemd, maar per stad en dorp zit er ook nog verschil in. Ook nog eens afhankelijk hoe je de termen stad en dorp interpreteert. Zo is Den Haag officieel gezien geen stad en Sint Anna ter Muiden met 50 inwoners de kleinste stad van Nederland.
Officieel bestaan stadsrechten al 170 jaar niet meer, officieel heeft Den Haag ergens in de Bataafse Republiek stadsrechten gekregen, officieel had Den Haag toen al eeuwenlang alle rechten die een stad kon krijgen met uitzondering van het vestingsrecht.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-07 14:18
kenneth schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:22:
[...]
Officieel bestaan stadsrechten al 170 jaar niet meer, officieel heeft Den Haag ergens in de Bataafse Republiek stadsrechten gekregen, officieel had Den Haag toen al eeuwenlang alle rechten die een stad kon krijgen met uitzondering van het vestingsrecht.
Zover mijn kennis reikt, al is dat tot aan de voordeur, is Den Haag officieel nog altijd geen stad maar wordt het als gemeente gezien. Ondanks ze alle kenmerken van een stad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Road-runner83 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:00:
Is inderdaad een zeer persoonlijke keuze of je liever in de stad of dorp woont :).

Wij wonen in een rustige wijk (wellicht de rustigste wijk) van Waddinxveen en dus wel in de randstad maar niet in een stad. Hiervoor in Zoetermeer gewoond maar vanwege de kids en mogelijkheid voor zelfbouw gekozen voor Waddinxveen. Zelf opgegroeid in een klein dorpje (ja echt klein namelijk 800 inwoners) in de buurt van Nijmegen. Het ons kent ons was daar zeker van toepassing. Waddinxveen (met iets van 30K inwoners) vind ik een mooie tussenweg :).

Genoeg voorzieningen (zwembad en basisscholen op loop/fietsafstand evenals supermarkt al is die overgenomen door Picnic :D) en sinds 2jr een heel nieuw winkelcentrum met oa grote Hema, V&D, 2 supermarkten, Horeca, etc.

Zoetermeer had wel meer voorzieningen zoals Snowworld, Dutch water dreams en een stuk meer winkels (Primark bijv.) maar hoe vaak kom je daar nou? Wij niet iedere week/maand zeg maar ;).

Maargoed nogmaals zoveel mensen zoveel wensen :)
Die zijn hier in de stad al allemaal weg :D

Zelf altijd in de stad gewoond, momenteel als student. Als ik later ga werken dan wil ik niet verder weg wonen van mijn werk dan max driekwartier deur tot deur. Nu is Nederland zo klein dat je dan volgens mij nog altijd kan kiezen tussen een stad en een drop.

Zou wel benieuwd zijn waar het voor een "vreemde" makkelijker aarde is, een drop of een stad als nieuwe bewoner. In een stad is het gemakkelijk je gaat bij een sport/hobby club of whatever en je leert mensen kennen. Geen idee hoe je dat in een dorp zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:15

ralpje

Deugpopje

spijkerhoofd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:39:
Een groot gemis is wel een Albert Heijn in de buurt en bepaalde winkels die ik in Haarlem wel heb.
Ah joh, de Jumbo daar is prima en aan de andere kant van het spoor heb je nog een Deen. En als je écht behoefte hebt aan een AH zit er een heule grote in Heemskerk, daar kun je met de auto in tien minuten zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierbabouter
  • Laatst online: 06-12-2023

haha de Dieka-bus. Ik had een andere variant... DiscoTijs bus naar Lattrop. Zelfde verhaal. Kots troef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:00
Audiowaste schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:37:
Zo is Den Haag officieel gezien geen stad.
Als Hagenaar moet ik dit hardnekkige misverstand toch even tegenspreken: Den Haag is wel degelijk een stad.

Meer achtergrond: https://anemaa.home.xs4al...den_haag_stad_of_dorp.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:55
RM-rf schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:49:
[...]

dat is ontzettend lastig om als een voor of tegen te nemen voor stad of dorp....
Privacy of 'je recht/mogelijkheid je persoonlijke levensfeer af te schermen' (wat ik hier als definitie neem) is vaak ook sterk afhankelijk van je eigen wensen en je omgang zelf daarmee.
Oh ik bedoel dat ik in m'n blote dingest door m'n tuin, woon- of slaapkamer kan lopen zonder dat iemand het ziet. Ik woon niet helemaal vrij of op de hei, maar merk dat ik dit wel prettig vind.
Als iemand die nu in een dorp woont heb ik de indruk dat mn levenssfeer juist op het dorp veel opener is en je veel minder gewoon privaat kunt houden... iedereen lijkt alles van elkaar te weten(en ook graag willen weten).
het is ontzettend lastig en imho eigen ook contra-productief je daarvan af te sluiten; Die roddels kunnen dan snel negatiever worden, als je als 'vreemde' of 'buitenstaander' bekend raakt.
Eens, 'sociale controle' kan ook erg repressief werken.
De indruk die ik in de stad had was dat er juist een veel grotere acceptatie was dat mensen niet alles open willen geven en zich ook wat afgeslotener houden van omwonenden.
Het was eigenlijk ook geaceteerder je sterker af te sluiten en ook is het makkelijk mogelijk veel anoniemer te zijn...
Eens, dat is een vorm van anonimiteit die je in veel dorpen dan weer nét niet hebt.
anderszijds zit je in de stad een stuk dichter op elkaar vaak en krijg je door de manier waarop huizen dichter bj elkaar staan ook sneller mee wat er bv bij de buren gebeurt.
Maar in het dorp krijg je evengoed snel mee als er vijf straten verder een politieauto stopt bij een huis, en hoor je de volgende ochtend bij de bakker vast wat die daar kwam doen...

Kort gezegd, als iemand die nu in een dorp woont en ervoor heel lang in het stadscentrum, durf ik niet te zeggen waar je persoonlijke levenssfeer het makkelijkst af te schermen zou zijn; In stad of dorp.
Voor mij is dat wel duidelijk: de plek waar je zoveel ruimte om je heen hebt dat je weinig van je buren meekrijgt en zij niet van jou. Maar dat onverlet dat buren die de tijd en energie nemen om je te volgens in je doen alsnog een beeld vormen van je.. en das soms wel oke, als je de deur per ongeluk open laat staan.. maar soms ook knap irritant.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-07 17:28
@Brilsmurfffje Scherp ;). Was even een test of m'n berichtje wel gelezen werd :P. Maar bedoelde uiteraard de C&A maar zoals je kan zien kom ik er nooit tot zeer weinig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
Rob-T6 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:15:
[...]

Helaas helaas, bij ons was het devies toch echt, 'werken voor je geld' voor dit soort dingen ;-)
Als je geld heb om te gaan stappen en zuipen, dan moet je ook zelf er voor zorgen dat je er kom.
Uh, er staat nergens dat ik niet werkte voor geld? Ik werkte destijds bij m'n vader in z'n computer winkel dus dat zat wel goed. Maar wat heeft dat er nou mee te maken? Ik heb vroeger veel gestapt en was voor mijn gevoel altijd veilig. En bij ons had je zoiets als taxi busjes die je voor 5,- naar huis brachten vanaf de discotheek die 10 km verderop lag. Samen uit samen thuis met vrienden.

Heb je zelf eigenlijk kinderen? Ik heb een zoon en een dochter en stop ze later liever 10,- extra toe dat ze met een groepje in een taxi kunnen dan dat ze een uur door het donker fietsen.

[ Voor 11% gewijzigd door DypFrys op 13-04-2018 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-06 16:24

blaatschaaap

schaap

DypFrys schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:57:
[...]

Uh, er staat nergens dat ik niet werkte voor geld? Ik werkte destijds bij m'n vader in z'n computer winkel dus dat zat wel goed. Maar wat heeft dat er nou mee te maken? Ik heb vroeger veel gestapt en was voor mijn gevoel altijd veilig. En bij ons had je zoiets als taxi busjes die je voor 5,- naar huis brachten vanaf de discotheek die 10 km verderop lag. Samen uit samen thuis met vrienden.
Dan heb je geluk gehad met die taxibusjes. :P Toen ik nog bij m'n ouders woonde (dorp waar niks te doen is, 10km van Apeldoorn verwijderd waar wel iets te doen is) was een enkeltje taxi zo'n 30-40 euro. M'n ouders zien me aankomen :P

Ik ben altijd op de fiets heen en weer gegaan voor het stappen, kwam af en toe wel wat dronken gespuis tegen maar fietste toch altijd harder als de rest. Mijn ouders vonden het nooit erg dat ik in mijn eentje door het donker fietste, maar als mijn zus mee ging dan was ik wel verplicht om met haar mee heen/terug te fietsen.

[ Voor 17% gewijzigd door blaatschaaap op 13-04-2018 14:08 ]

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Audiowaste schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:26:
[...]

Zover mijn kennis reikt, al is dat tot aan de voordeur, is Den Haag officieel nog altijd geen stad maar wordt het als gemeente gezien. Ondanks ze alle kenmerken van een stad hebben.
Zoals @kenneth terecht al opmerkte kent Nederland officieel geen onderscheid tussen steden en dorpen. De Nederlandse wet kent slechts gemeenten (en bebouwde kommen). Het onderscheid tussen stad en dorp is nogal arbitrair, maar binnen de Nederlandse context kan Den Haag (sociaal-) geografisch toch zeker wel als stad gezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 19:46
lateef schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:11:
[...]

Zoals @kenneth terecht al opmerkte kent Nederland officieel geen onderscheid tussen steden en dorpen. De Nederlandse wet kent slechts gemeenten (en bebouwde kommen). Het onderscheid tussen stad en dorp is nogal arbitrair, maar binnen de Nederlandse context kan Den Haag (sociaal-) geografisch toch zeker wel als gezien worden.
Maar als je dan weer naar de historische context kijkt is het weer een dorp (zie die uitgebreide link die hiervoor gepost is). Kortom, je kunt er je eigen mening aan hangen (vandaar dat het arbitrair is), en het is dus niet echt zinvol (zeker in dit topic) om daarover te discussieren.

en als je vind dat Den Haag geen stad is moet je gewoon even in de topic titel 'grote gemeente' ipv stad lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
*snip* 1x is genoeg

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 13-04-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos93
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-12-2023
Zelf in Den Haag geboren en jaren gewoond, toen uit de steden vertrokken naar een klein klote dorp, met misschien 500 inwoners. Verschrikkelijk vond ik 't. Vind het echt helemaal niks om niet in een stad te wonen. Zo saai. In dat soort dorpen heb je ook nog eens van die gluurburen. Nu gelukkig in de UK net buiten een grote stad. Veel beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Carlos93 op 13-04-2018 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Laatst online: 22:14
DypFrys schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:57:
[...]

Heb je zelf eigenlijk kinderen? Ik heb een zoon en een dochter en stop ze later liever 10,- extra toe dat ze met een groepje in een taxi kunnen dan dat ze een uur door het donker fietsen.
Ik heb er zelf 3. 😉

Alleen ik zeg dat ik verwacht dat ze zelfstandig met hun geld omgaan. Als een taxi €5,- of €10,- zou kosten pp. Moeten ze er rekening mee houden. Als ik het geld geef, wat houdt ze dan tegen om alsnog dat op te maken en lopen naar huis te gaan? Ze kunnen ook een drankje minder drinken dan, en het van hun eugen geld betalen.
Dingen zoals school en kleding betalen we wel hoor

Ik zeg nergens dat je niet werk. Ik werkte op zaterdag en zondag ochtend. Hoorde erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:30
Leuke discussie dit hier wel.

Ben zelf geboren en getogen in een relatief groot dorp.. tegenwoordig om-en-nabij de 8K - 10K inwoners..
Hebben hier 4 supermarkten, en alles wat we nodig hebben, kleding winkels/snackbars noem het maar op..
Er heerst hier wel een beetje een ons-kent-ons mentaliteit, maar het is hier niet (meer) zo erg dat de buren nog beter weten wat je deed op zaterdagavond dan jijzelf (omdat je aangeschoten bent/was).

Kwa huizenprijzen.. die zijn hier ook absurt hoog wat dat betreft.. komt ook omdat er in dit dorp vrij veel geld zit/blijft en vrij veel mensen hier ook willen blijven, waaronder ikzelf ook.

Zou persoonlijk nooit (midden) in de stad willen wonen, heb m'n werk hier op 5 a 10 min vandaan (met de auto), nooit geen file o.i.d. en kan in een ruim uur in 80% van NL zijn vanaf hier (enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Denk wel dat er veel valt en staat met hoe je zelf bent opgegroeid en/of waar je daarna hebt gestudeerd (en op kamers hebt gezeten). Ik houd persoonlijk wel van het enigszins gemoedelijke, je kent je buren, je weet wat je er aan hebt (of juist niet) en het is niet direct een (groot) gevaar als je per ongeluk eens een deur open laat staan. En gebeurt dat wel, en men weet/ziet dat je niet thuis bent krijg je meestal wel ff een berichtje of men houd het enigszins in de gaten.
Wat betreft de steden heb hier 2 steden op 10 a 20 minuten (auto) afstand zitten, waar ik verder alles kan vinden wat ik me kan wensen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 612265

Zeker een leuk topic!

Ik woon net zoals de meeste mensen tussen stad en platteland in.
Ik heb altijd in de regio rijnmond gewoond in verschillende plaatsen.
Waarom? Omdat mijn familie en vrienden hier wonen.
Als ik die niet zou hebben zou ik direct verhuizen. Niet omdat het hier slecht wonen is, maar vooral omdat het ergens anders goedkoper is en ik vermoed beter wonen is.

Wat me buiten de hoge huizenprijzen tegenstaat is dat het overal zo druk is op de weg en dan me name het parkeren. Het lijkt me echt heerlijk om m'n auto op eigen terrein te parkeren en als er dan mensen op bezoek komen dat ze ook fatsoenlijk kunnen parkeren.

Verder kan ik me wel vinden in het verhaal van Josefien. Rotterdam centrum is prima bereikbaar met het ov, maar ik kom er zelden. Zou niet weten wat ik er moet doen. Alles wat daar is is er buiten het centrum ook, maar dan beter bereikbaar met de auto en/of goedkoper Winkelen doe ik zoveel mogelijk online of in de buurt en anders met de auto naar Alexandrium of Zuidplein. Festivals, het strand etc. is allemaal buiten de stad te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Voor mij is het heel simpel. Ik woon, werk, leef al heel m’n leven in een bepaald gebied. Hier heb ik bijna al m’n vrienden zitten, ik voel me hier thuis en ik werk hier. Hier = Rotterdam.

Vanuit professionele blik vind ik het ook fascinerend hoe stadsmarketing wordt gebruikt door met name R’dam en A’dam. Hier in Rotterdam wordt je bijna geconditioneerd om trots te zijn op de stad, samen, en ga je niet zomaar weg. Beeldtaal is daarin heel duidelijk: het is nu weer mooi, nu mogen we er weer van genieten. Terwijl ik nog nooit een steen heb verschoven zegmaar. Klinkt misschien een beetje raar, maar ik heb ook echt dat gevoel: hier gebeurt het, hier kan het, ik moet hier niet weg.

Daarnaast zie ik ‘Rotterdam’ ook heel breed. De randgemeenten horen er goed bij. Door de goede aansluiting met auto en OV. Verschil tussen Rotterdam centrum en Ridderkerk (bijv) is er zeker, maar andere wijken van Rotterdam zoals nieuwbouw in Noord of Alexanderpolder zijn van hetzelfde hout: in de rook van & rustiger.

Ik ben opgegroeid in Capelle a/d IJssel met een metrolijn die me binnen het kwartier afgooide in Rotterdam Centrum. Daar wil ik niet vanaf en daarom zou ik niet snel op een plek willen wonen waar ik eerst een uur op de snelweg moet zitten in een aluminium blik om mijn vrienden, familie, collega’s te zien :+

Als je alles hebt, geef je het niet snel op. Als anderen zien dat je alles hebt willen ze het ook. Denk ik.

Alles = werkgelegenheid, mooie stad, leuke mensen, bereikbaarheid door OV netwerk, scholen, universiteiten, in het hart van de economie. Dat soort dingen. Zal vast door Stadsmarketing Rotterdam een beter lijstje geschreven zijn. En het zal in een andere grote stad niet heel veel verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
N1ckk schreef op zondag 15 april 2018 @ 07:37:

Als je alles hebt, geef je het niet snel op. Als anderen zien dat je alles hebt willen ze het ook. Denk ik.

Alles = werkgelegenheid, mooie stad, leuke mensen, bereikbaarheid door OV netwerk, scholen, universiteiten, in het hart van de economie. Dat soort dingen. Zal vast door Stadsmarketing Rotterdam een beter lijstje geschreven zijn. En het zal in een andere grote stad niet heel veel verschillen
Ik begrijp je verhaal heel goed maar op je vraag is het antwoord: nee niet graag. Rotterdam en Den Haag zijn denk ik de twee steden waar ik als laatste zou willen wonen. Dat staat gewoon te ver bij me weg en ik vind het gewoon ook niet mooi. Het is wel indrukwekkend, maar mooi? Nee... had een poosje een klant in het centrum en wat was ik elke dag blij als ik weer naar huis kon. Het voelt ook zo on-Nederlands qua cultuur en uitstraling van de stad. Ik heb dan weer meer met Amsterdam. Maar ook dat is persoonlijk he :)

Ik weet nog goed dat ik op m'n 14de een vakantie vriendje op Texel had die uit Rotterdam kwam. Hij is toen nog eens bij ons geweest en z'n moeder vertelde dat hij in de auto zo verbaasd was over de weilanden met koeien haha...dat had hij nog nooit zoveel gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door DypFrys op 16-04-2018 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

DypFrys schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:05:
[...]

Ik weet nog goed dat ik op m'n 14de een vakantie vriendje op Texel had die uit Rotterdam kwam. Hij is toen nog eens bij ons geweest en z'n moeder vertelde dat hij in de auto zo verbaasd was over de weilanden met koeien haha...dat had hij nog nooit zoveel gezien.
tja, dat vind ik niet z heel overtuigend, direkt oostelijk van Rotterdam ligt juist een gebied vol met uitgestrekte weiland en volop koeien (Krimpenerwaard), daar kun je gewoon prima vanuit het centrum met de fiets heenrijden.
Mogelijk dat die jongen er nooit geweest is, omdat de behoefte niet bestond, maar dat zegt verder niet dat het een onmogelijkheid is.

Wat ikzelf overigens wél een verademing vind qua vergelijking tusen randstad en platteland, is het aantal sterren dat ik kan zien waar ik nu woon.
In Rotterdam en zeker het Westland, waar ik vroeger woonde zie je nooit sterren, zelfs in de meest heldere nacht zie je hooguit een enkele ster.
in bewolkte nachten kent de lucht vaak een soort van oranje toon, door het weerkaasten van de lichten.
Het is iets waar je bijna ongemerkt aan gewend raakt, het lijkt snel of dat 'gewoon' is en een natuurlijke situatie.

Zelfs al woon ik nu al twintig jaar hier, ik kan er telkens weer ontzettend van genieten de échte sterrenhemel te zien, met zoveel sterren dat je ze niet kunt tellen, vol dieptewerking, verschillende helderheid van sterren en nevels.
Er zijn wel een aantal redenen waarom ik best ook zou overwegen weer terug naar de stad te trekken, ook een aantal dingen die ik als een groot voordeel zie...
Maar de échte sterrenhemel 's nachts te kunnen zien, zou ik absoluut ontzettend missen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
Daar sta ik inderdaad niet vaak bij stil maar dat is wel heel mooi om te zien inderdaad. Vooral toen het laatst zo koud was had je 's nachts van die hele heldere avonden. Ik woon overigens ook niet zo ver van het donkerste gebied van Nederland (Schiermonnikoog) en als je daar op de zeedijk loopt is het echt pikkedonker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

[...]
Ik heb dan weer meer met Amsterdam. Maar ook dat is persoonlijk he :)
Dat is precies m'n punt, in mijn betoog was 'hier' Rotterdam, maar ik denk dat dezelfde argumentatie op gaat voor veel mensen. Alleen is die 'hier' dan stad X,Y of dorp Z in de provincie. Zelf vind ik overigens Amsterdam en Rotterdam op hun eigen manier mooi, maar 'thuis' is voor mij 010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
En zo is het maar net. Friesland haal je tenslotte ook niet uit een echte Fries (zoals ik) dus ik weet precies wat je bedoelt met je liefde voor Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Maar als we on topic gaan is denk het antwoord op de vraag provincie versus randstad afhankelijk van wie hem voert. Echter denk ik (heb geen onderbouwende bron) dat er meer aantrekkingskracht bestaat uit de randstad naar de provincie, dan andersom. Met name vanwege grote concentratie voorzieningen, arbeidsplaatsen en universiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dat is ook niet nieuw, dat is iets dat door de hele geschiedenis van de mensheid zichtbaar is. Mensen trekken naar de stad, het platteland ontvolkt, simpel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
N1ckk schreef op zondag 15 april 2018 @ 07:37:

Grappig, ik vind in een dorp juist alles beter.

Alles = grote en betaalbare huizen, je eigen oprit, veel groen, ruimte om dingen te doen, veiligheid, gemoedelijkheid, rustige en stille nachten. Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Laatst online: 10-07 15:08
Ik zeg maar zo : Achteraf is het mooi wonen!

Maar zonder gein, ik zou gek worden van de drukte, en misschien een vooroordeel maar je hoort vaker van criminaliteit en overlast in de steden dan in de buiten gebieden.

Daarnaast is het wat verder rijzen vaak geen probleem meer, met steeds beter wordend openbaar vervoer en het feit dat steeds meer mensen een auto hebben.

Sociale controle in de wijk vind ik fijn, vooral met kinderen, moet natuurlijk geen buurt tam-tam worden, maar een klein beetje sociale controle kan absoluut geen kwaad in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024
N1ckk schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:19:
Maar als we on topic gaan is denk het antwoord op de vraag provincie versus randstad afhankelijk van wie hem voert. Echter denk ik (heb geen onderbouwende bron) dat er meer aantrekkingskracht bestaat uit de randstad naar de provincie, dan andersom. Met name vanwege grote concentratie voorzieningen, arbeidsplaatsen en universiteiten.
Dat is natuurlijk ook gewoon een self fulfilling propecy he, Paar grote bedrijven vestigen zich, dus meer mensen die er werken andere bedrijven denken dat ook te moeten enzo gaat het dan door. Universiteiten hebben ook een effect. En zo creeren we met zijn alles gewoon de dagelijks file en het huizentekort in de randstad.

Maar ik denk dat veel dingen op vooroordelen gebaseerd zijn, en er is natuurlijk een heel groot grijs gebied wanneer is het een stad wanneer een dorp. Natuurlijk zijn er echt kleine dorpjes waar maar 1 basisschool staat en dus alle kinderen elkaar wel kennen. Maar je hebt genoeg grotere dorpen waar je bijna even anoniem kan wonen als in de stad. Ik neem tenminste aan dat je in de stad je buren wel van gezicht kent.

En het is gewoon wat je zelf leuk vind, ik heb niet zoveel met musea en theater, soms naar de bios maar daar kan ik ook wel 15 min voor in de auto zitten. Ik heb veel meer met bossen en natuurgebieden, en wil graag een ruime tuin om in de zomer in te zitten. Maar ik snap best dat mensen die vaak naar theater en musea willen liever in een grote stad wonen. Het is wat je gewent bent, wat je wilt met je vrije tijd en welke gemakken je belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Als je het anekdotisch maakt wel ja, dat was een beetje m’n punt :+

@BFmango fair point, maar zoals ik in latere post ook aangaf - als je het anekdotisch maakt is het X vs Y en daarmee heel persoonlijk. Grof genomen kun je daarom ook zeggen dat in de randstad wonen = concessie doen op het huis en in de provincie doe je het op reistijd ivm de concentratie werkgelegenheid in die randstad. Tenzij je heeul veeul geld hebt, of je niet in de randstad woont (als voorbeeld tegenargumenten) ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik woon dan niet in een grote stad (Eindhoven). Maar ik heb net een nieuwbouw huis gekocht. Voor iets minder dan 4 ton zijn wij (waarschijnlijk project loopt nog) klaar. Personlijk heb ik niet zo'n moeite met een rustigere omgeving, echter zie ik graar een speciaalbiercafe of 2 in de buurt.

Verdere hobbies hoef ik het niet voor te doen, want in bepaalde dorpen is ook snel internet, en fietsen doe je juist het liefst niet in de stad (race).

Echter heb ik wel een leuke ligging van mijn huis, binnen 100 meter zit ik in een groot park, en ca. 20. meter vanuit mijn voordeur rijd ik op een geasfalteerd fietspad welke direct door dit park leid naar startpunten voor mooie fietsroutes.

Werk: Mijn vriendin werkt in het Centrum (kledingzaak Visual merchandiser), ik zelf werk momenteel in Best (8km met de fiets) en ga binnenkort de consultancy in, kantoor in Philips stadium. Alles is voor mij rete dichtbij en dat scheelt gewoon veel tijd.

Voor de duidelijkheid ik zit op Strijp-R in Eindhoven, is niet hartje centrum. Maar Eindhoven is klein en Strijp-S word een nieuw soort centrum, dus van alle gemakken voorzien en er is groen!

Maar inderdaad; Pokkeduur ;-).

[ Voor 12% gewijzigd door Gopher op 17-04-2018 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
N1ckk schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:54:
Als je het anekdotisch maakt wel ja, dat was een beetje m’n punt :+

@BFmango fair point, maar zoals ik in latere post ook aangaf - als je het anekdotisch maakt is het X vs Y en daarmee heel persoonlijk. Grof genomen kun je daarom ook zeggen dat in de randstad wonen = concessie doen op het huis en in de provincie doe je het op reistijd ivm de concentratie werkgelegenheid in die randstad. Tenzij je heeul veeul geld hebt, of je niet in de randstad woont (als voorbeeld tegenargumenten) ;-)
Je noemt steeds reistijd als concessie maar dat heeft helemaal niks met de (Rand)stad of provincie te maken. We hebben genoeg ondernemers hier die gewoon op 5 min fietsen van hun winkel of bedrijf wonen. De concentratie is gewoon kleiner maar ook hier hebben de mensen ambities, er zitten ook een aantal miljonairs tussen, maar je hebt hier van alles gewoon wat minder, so what?

Er is gewoon één factor die een groot verschil in reistijd maakt en dat zijn files. En die hebben we hier niet ;) Je kan in Drachten wonen en in Groningen (25 min) of Heerenveen (15 min) werken. Genoeg werk en mooie bedrijven hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BFmango schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:17:
[...]
Grappig, ik vind in een dorp juist alles beter.

Alles = grote en betaalbare huizen, je eigen oprit, veel groen, ruimte om dingen te doen, veiligheid, gemoedelijkheid, rustige en stille nachten. Dat soort dingen.
Precies dat. Ik haat de stad en alles er omheen. Ik haat de mensen, de drukte, de verloedering, vervuiling en het gebrek aan groen. Ik haat de herrie, de geur en de gehele instelling van de mensen in de stad.

Ik ben geboren op het platteland en daar hoor ik ook. Er is voldoende werk in mijn vakgebied en ik hoef er niet uren voor in de auto, of nog erger, het openbaar vervoer te zitten. Ik kan het met een autoritje van een paar minuten af door een prachtig stukje natuur. In de zomer heerlijk op de fiets. Mijn kinderen groeien op in een rustige buurt en spelen heerlijk rustig in en om onze ruime betaalbare woning met ruime tuin en eigen oprit voor meerdere auto's.

fuck de stad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kaasplank schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:41:
[...]

Precies dat. Ik haat de stad en alles er omheen. Ik haat de mensen, de drukte, de verloedering, vervuiling en het gebrek aan groen. Ik haat de herrie, de geur en de gehele instelling van de mensen in de stad.
Nee, lekker de ammoniak van de varkenspis ruiken. Heerlijk man :D

Mij maakt het geen fluit uit waar ik woon, ik maak het mij eigen.
Amsterdam > Steenwijk > Oldemarkt > Utrecht > Wageningen > Nijmegen > Doetinchem > Zutphen.
Ik vind het allemaal mooi.

[ Voor 19% gewijzigd door Outerspace op 17-04-2018 16:11 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik begrijp je verhaal heel goed maar op je vraag is het antwoord: nee niet graag. Rotterdam en Den Haag zijn denk ik de twee steden waar ik als laatste zou willen wonen. Dat staat gewoon te ver bij me weg en ik vind het gewoon ook niet mooi. Het is wel indrukwekkend, maar mooi? Nee... had een poosje een klant in het centrum en wat was ik elke dag blij als ik weer naar huis kon. Het voelt ook zo on-Nederlands qua cultuur en uitstraling van de stad. Ik heb dan weer meer met Amsterdam. Maar ook dat is persoonlijk he :)

Je moet ook niet naar het centrum van een stad gaan, neem vb Den Haag : de leukste buurten om te wonen bevinden zich aan de rand van het centrum (zeehelden-, statenkwartier). Jammer dat huizen onbetaalbaar zijn geworden.

Er wordt altijd gezegd dat een dorp erg rustig is, toevallig was ik afgelopen weekend op de racefiets op een terrasje in een dorp beland, en mijn buurman vond het nodig om iedere voorbijganger uitgebreid toe te schreeuwen :D !

Desalniettemin, alles met een knipoog, want als ik mijn sociale leven en werk mee kon nemen naar een dorp zou ik ook gelukkig zijn :)

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 17-04-2018 17:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

DypFrys schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:59:
[...]

Je noemt steeds reistijd als concessie maar dat heeft helemaal niks met de (Rand)stad of provincie te maken.
Jawel. Grootste concentratie werkgelegenheid zit echt in de randstad, derhalve is de kans dat je daar zult werken groot (ook vanuit de provincie). Jij brengt het alsof ik zeg dat er helemaal geen werk is de provincie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
Sport_Life schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:58:
[...]

Je moet ook niet naar het centrum van een stad gaan, neem vb Den Haag : de leukste buurten om te wonen bevinden zich aan de rand van het centrum (zeehelden-, statenkwartier). Jammer dat huizen onbetaalbaar zijn geworden.

Er wordt altijd gezegd dat een dorp erg rustig is, toevallig was ik afgelopen weekend op de racefiets op een terrasje in een dorp beland, en mijn buurman vond het nodig om iedere voorbijganger uitgebreid toe te schreeuwen :D !

Desalniettemin, alles met een knipoog, want als ik mijn sociale leven en werk mee kon nemen naar een dorp zou ik ook gelukkig zijn :)
Je zegt het zelf al maar in die buurten zijn huizen ook rond een miljoen euro. En hoe je het dan ook bekijkt, je woont in een geschakelde woning en je moet geluk hebben wil je iets van een tuintje hebben (dat zit sowieso rond miljoen). Dus al zou ik daar willen wonen dan moet ik er ook nog eens veel concessies voor doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024
N1ckk schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:05:
[...]

Jawel. Grootste concentratie werkgelegenheid zit echt in de randstad, derhalve is de kans dat je daar zult werken groot (ook vanuit de provincie). Jij brengt het alsof ik zeg dat er helemaal geen werk is de provincie :+
Tja in de randstad hebben ze ook weer werknemers in overvloed.
Maar het maakt natuurlijk weinig uit of je nu 45 min moet reizen wat de afstand is, van amsterdam noord naar zuid ben je ook wel even bezig. Uiteindelijk is als je moet reizen voor je werk tijd belangrijk niet of het nu 10 of 100km is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-07 12:04
Iets over oude koeien uit een sloot trekken, maar ik voel mij als Heerenvener toch best verplicht om hierop te nuanceren dat dit vooral op jou als persoon gebaseerd is.
RobinHood schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:34:
- "aparte" mensen: In Heerenveen val ik op met mijn lange haar en baard, want iedereen kleedt en doet "normaal", in alles wat maar een beetje meer stad is, is dat al veel minder. En zelfs al ben je wel apart, je valt niet op.
Juist in Heerenveen val je als "apart" persoon nooit echt op, lang haar en een baard is hier niet vreemd.

- Een goed poppodium. Heerenveen heeft niks, en van wat "in de buurt" zit wordt je ook niet echt vrolijk.
Waarheid, hoewel je makkelijk binnen een kwartier in Leeuwarden / Drachten / Sneek zit. (Met voldoende fijne poppodia)
- goed OV. Zaterdagavond een bus pakken? Vergeet het maar. Dus, als beginnend bestuurder kan ik niet lekker wat biertjes pakken als ik eens sta te headbangen in Drachten of Sneek, want ik moet weer naar huis rijden.
Dit hangt heel erg samen met het hebben van voldoende vrienden, ik hoef maar eens in de 4x te rijden als ik ga "headbangen" in een ander dorp.
- Leukere winkels. Dichtstbijzijnde "local gameshop" zit 40km verderop. Leuke bierwinkel? 30 minuten rijden. Barbier die je baard niet verneukt? Ook daarvoor moet ik naar L'warden.
Voor de barbier moet je gewoon de juiste kapper vinden en niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. En voor de local gameshop en bierwinkel hoef je ook maar een kwartiertje te rijden vanaf Heerenveen. (Let wel: dat is dus 1km file op de ring van Amsterdam)
- Meer verenigingen, ik heb geluk dat mijn handboogvereniging slechts 20km rijden is, maar er zijn ook mensen die 30+km moeten rijden. En iets waar je gezellig boardgames kan spelen? Leeuwarden.

- Gewoon meer te doen in het algemeen. Dat is al een stuk beter in Leeuwarden, maar een plaats als Heerenveen is gewoon dood, er zijn gewoon nauwelijks interessante activiteiten in of rond de "stad".
Dit hangt ook ernstig samen met jouw specifieke hobbies en vrienden, ik rij 2 minuten naar een maat in de buurt voor een goede avond boardgames.
- Betere restaurants en meer keuze. Er is niet eens een echt goede kebabzaak in de buurt, nuff said.
Shalom. nuff said.

Verder zou ik Heerenveen graag verlaten, en ben ik ook bezig met iets voor mezelf te vinden naar het zuiden toe. En toch wat meer naar de steden toe, dit heeft enkel te maken met meer keuze in werk en een beter woningaanbod dan in de dorpen, qua voorzieningen doet Friesland niet onder aan een randstad.

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Venraiden4K In dit topic was al pak 'm beet een jaar niet meer gepost en je reageert op een post uit 2017, daar ben je van op de hoogte?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-07 11:53
Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:14:
@Venraiden4K In dit topic was al pak 'm beet een jaar niet meer gepost en je reageert op een post uit 2017, daar ben je van op de hoogte?
Als je ziet dat hij begint met: oude koeien, dan denk ik dat hij zich er wel bewust van was ja ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Inderdaad, en het zijn inderdaad oude koeien. Het onderwerp zelf is best interessant en passeert ook in mijn vriendenkringen vaak de revue.

[ Voor 0% gewijzigd door Venraiden4K op 13-03-2019 15:06 . Reden: Haastige typfout ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:03:
[...]
Inderdaad, en het zijn inderdaad oude koeien. Het onderwerp zelfs is best interessant en passeert ook in mijn vriendenkringen vaak de revue.
Same here.

Jouw post deed me vermoeden dat het je specifiek te doen was om die 'anti-Heerenveen' post. Met wonen in het Noorden (waar je ècht 20km of 30km moet rijden voor bepaalde voorzieningen) heb ik geen ervaring mee, maar ik ben wel een zeer groot voorstander van wonen in een dorp versus in de stad.

Ik woon in omgeving den Bosch (in een dorp uiteraard) en heb veel vrienden in den Bosch zitten. Met hen heb ik het er heel vaak over gehad -> ze betalen 3,5 tot 4 ton voor een tussenwoning in den Bosch terwijl je voor datzelfde bedrag zo'n 10 tot 15 minuten van den Bosch een vrijstaande woning koopt met een lap grond. Uiteindelijk een verschil van inzicht waar je nooit uitkomt. Het is het uitruilen van m² tegen voorzieningen in de buurt waarbij ik niet begrijp dat zij op een postzegel willen wonen en zij niet begrijpen dat ik zo ver van alle voorzieningen wil wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:10:
[...]

Same here.

Jouw post deed me vermoeden dat het je specifiek te doen was om die 'anti-Heerenveen' post. Met wonen in het Noorden (waar je ècht 20km of 30km moet rijden voor bepaalde voorzieningen) heb ik geen ervaring mee, maar ik ben wel een zeer groot voorstander van wonen in een dorp versus in de stad.
Mijn post ging er voornamelijk om dat er een vertekend beeld weergegeven werd van hoe het wonen in een "dorp" als Heerenveen is. En dat vooral met deze discussie in het achterhoofd, de voorzieningen nog niet eens zo heel ver uit elkaar liggen.

Ik heb familie in Amsterdam wonen, met een supermarkt op steenworp afstand die elke dag open is van 's ochtends vroeg (weet niet hoe vroeg maar als ik er ben is ie open) tot 10 uur 's avonds, en ja dat is best handig. Maar de Albert Heijn in het "dorp" ligt voor mij op 10 minuutjes lopen (3 minuten met de auto) en is ook gewoon tot half 10 open en op donderdag tot 10 uur. De tijd dat de basis voorzieningen echt veel te ver waren voor "de provincie" ligt al een flinke poos achter ons.
Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:10:
[...]
Ik woon in omgeving den Bosch (in een dorp uiteraard) en heb veel vrienden in den Bosch zitten. Met hen heb ik het er heel vaak over gehad -> ze betalen 3,5 tot 4 ton voor een tussenwoning in den Bosch terwijl je voor datzelfde bedrag zo'n 10 tot 15 minuten van den Bosch een vrijstaande woning koopt met een lap grond. Uiteindelijk een verschil van inzicht waar je nooit uitkomt. Het is het uitruilen van m² tegen voorzieningen in de buurt waarbij ik niet begrijp dat zij op een postzegel willen wonen en zij niet begrijpen dat ik zo ver van alle voorzieningen wil wonen.
Zelfde discussie hier, soms mond het nog uit tot een lokale discussie Leeuwarden - Groningen - Heerenveen, maar die bespaar ik jullie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:11:
Iets over oude koeien uit een sloot trekken, maar ik voel mij als Heerenvener toch best verplicht om hierop te nuanceren dat dit vooral op jou als persoon gebaseerd is.

[...]

Juist in Heerenveen val je als "apart" persoon nooit echt op, lang haar en een baard is hier niet vreemd.

[...]

Waarheid, hoewel je makkelijk binnen een kwartier in Leeuwarden / Drachten / Sneek zit. (Met voldoende fijne poppodia)

[...]

Dit hangt heel erg samen met het hebben van voldoende vrienden, ik hoef maar eens in de 4x te rijden als ik ga "headbangen" in een ander dorp.

[...]

Voor de barbier moet je gewoon de juiste kapper vinden en niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. En voor de local gameshop en bierwinkel hoef je ook maar een kwartiertje te rijden vanaf Heerenveen. (Let wel: dat is dus 1km file op de ring van Amsterdam)

[...]

Dit hangt ook ernstig samen met jouw specifieke hobbies en vrienden, ik rij 2 minuten naar een maat in de buurt voor een goede avond boardgames.

[...]

Shalom. nuff said.

Verder zou ik Heerenveen graag verlaten, en ben ik ook bezig met iets voor mezelf te vinden naar het zuiden toe. En toch wat meer naar de steden toe, dit heeft enkel te maken met meer keuze in werk en een beter woningaanbod dan in de dorpen, qua voorzieningen doet Friesland niet onder aan een randstad.
Het lijkt me toch geen verrassing dat het aanbod in Heerenveen gewoon objectief echt minder is dan in de Randstad? Ja natuurlijk zijn er ook voorzieningen in Heerenveen, maar je weet toch ook wel dat dat niet in de buurt komt van het aanbod van Amsterdam? Er zal ongetwijfeld een heel leuk poppodium zijn in Drachten, maar iets zegt me dat dat geen namen trekt die in Paradiso staan.

In een plaats als Heerenveen (en omgeving) is objectief gewoon veel minder aanbod en afwisseling in restaurants, theaters, poppodia, kroegen, culture activiteiten etc. Alles gaat op een veel lager tempo dan in de randstad. En dat is natuurlijk allemaal prima, want Heerenveen heeft weer andere dingen waar mensen blij van worden, zoals natuur, rust, ruimte, jouw sociale omgeving (die 3 vrienden die je daar hebt in plaats van een bus die na 20u rijdt ;), etc.

De een wordt gewoon blij van de energie van een stad, de ander van de rust van een dorp of kleine stad in Friesland. Allemaal prima. Maar laten we niet net gaan doen alsof de voorzieningen eigenlijk wel gelijk zijn overal, want dat is gewoon niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Lan Mandragoran schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:42:

Het lijkt me toch geen verrassing dat het aanbod in Heerenveen gewoon objectief echt minder is dan in de Randstad? Ja natuurlijk zijn er ook voorzieningen in Heerenveen, maar je weet toch ook wel dat dat niet in de buurt komt van het aanbod van Amsterdam? Er zal ongetwijfeld een heel leuk poppodium zijn in Drachten, maar iets zegt me dat dat geen namen trekt die in Paradiso staan.
Als ik het helemaal op mij persoonlijk zou moeten betrekken, dan is er geen naam die ik ooit in het Noorden gemist heb die alleen in Paradiso staat.

Objectief zijn er inderdaad bepaalde namen die liever niet in een Drachten staan.

Verder is er natuurlijk ook gewoon:
Heaven open air
Sneekweek
Verschillende grote "dorpsfeesten" (Flaeijel bvb)

In een plaats als Heerenveen (en omgeving) is objectief gewoon veel minder aanbod en afwisseling in restaurants, theaters, poppodia, kroegen, culture activiteiten etc. Alles gaat op een veel lager tempo dan in de randstad. En dat is natuurlijk allemaal prima, want Heerenveen heeft weer andere dingen waar mensen blij van worden, zoals natuur, rust, ruimte, jouw sociale omgeving (die 3 vrienden die je daar hebt in plaats van een bus die na 20u rijdt ;), etc.
Ook hierin zit gewoon voldoende afwisseling, ik merk juist dat ik in Amsterdam (afgezien van een ander soort sociale omgeving om mij heen) niet meer aanbod heb aan entertainment / kroegen dan dat dat in Friesland is. Wel zie ik een ander soort aanbod, meer ingesteld op de jonge hippe toerist.

De laatste aanval op mijn persoon ga ik niet op in.

De een wordt gewoon blij van de energie van een stad, de ander van de rust van een dorp of kleine stad in Friesland. Allemaal prima. Maar laten we niet net gaan doen alsof de voorzieningen eigenlijk wel gelijk zijn overal, want dat is gewoon niet zo.
In de basis is dat dus wel zo, dat jij jouw Boef en Lil Kleine niet in een poppodium in Drachten kan zien, is jammer. Maar daarmee doet Friesland niet onder aan entertainment.

Verder gaf ik vooral ook aan dat de basisvoorzieningen haast hetzelfde zijn, in elk geval voor mij.
Het kost mij amper tijd om naar een supermarkt te gaan die haast even lang geopend is als in Amsterdam.

[ Voor 4% gewijzigd door Venraiden4K op 13-03-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:15
Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:17:
[...]

Mijn post ging er voornamelijk om dat er een vertekend beeld weergegeven werd van hoe het wonen in een "dorp" als Heerenveen is. En dat vooral met deze discussie in het achterhoofd, de voorzieningen nog niet eens zo heel ver uit elkaar liggen.

Ik heb familie in Amsterdam wonen, met een supermarkt op steenworp afstand die elke dag open is van 's ochtends vroeg (weet niet hoe vroeg maar als ik er ben is ie open) tot 10 uur 's avonds, en ja dat is best handig. Maar de Albert Heijn in het "dorp" ligt voor mij op 10 minuutjes lopen (3 minuten met de auto) en is ook gewoon tot half 10 open en op donderdag tot 10 uur. De tijd dat de basis voorzieningen echt veel te ver waren voor "de provincie" ligt al een flinke poos achter ons.

[...]

Zelfde discussie hier, soms mond het nog uit tot een lokale discussie Leeuwarden - Groningen - Heerenveen, maar die bespaar ik jullie :P
Ik woon vlakbij Heerenveen, werk 4 dagen per week in Groningen en 1 dag in Amsterdam :+

Die hele discussie over wonen in de provincie heb ik heel vaak in Amsterdam en dan vooral over de huizenprijzen. Ik werk op de zuidas, waar een klein hok in een flatje al 450k kost.
Mijn collega's vallen elke keer weer om als ik zeg dat ik "maar" 145k betaald heb voor mijn 1gezins hoekwoning. Standaard krijg je dan weer commentaar, ja maar jij moet 60km rijden naar je werk in Groningen! Dat ik daar dan, bij gebrek aan files maar zo'n 35min over doe is ook weer voer voor discussie.

Ik snap best dat sommige mensen er voor kiezen om in een grote stad te wonen, maar het is niks voor mij. Ik ben erg blij dat mijn kinderen gewoon lekker buiten kunnen ravotten en dat ik een ruime tuin heb(om maar wat te noemen).

Dat ik soms even wat verder moet rijden, ach dat is dan maar zo. Het is toch nagenoeg niet langer dan 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
Maar laten we niet net gaan doen alsof de voorzieningen eigenlijk wel gelijk zijn overal, want dat is gewoon niet zo.
Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:03:
[...]
Verder gaf ik vooral ook aan dat de basisvoorzieningen haast hetzelfde zijn, in elk geval voor mij.
Het kost mij amper tijd om naar een supermarkt te gaan die haast even lang geopend is als in Amsterdam.
Dat dus. Als je het over voorzieningen hebt in de breedste zin van het woord dan zitten er in Amsterdam inderdaad bepaalde zaken die je elders niet hebt. Maar ik vind het wel erg ver om dat soort dingen te gaan benoemen als 'voorzieningen' alsof je daar dagelijks / wekelijks behoefte aan hebt (no offense aan de mensen die iedere week naar Paradiso gaan). Hier in het zuiden hebben we de Efteling, dat zit in de randstad dan weer niet, maar dat soort 'voorzieningen' vind ik niet echt een unique selling point om op een bepaalde plek te gaan wonen.

Waar het om gaat (en dat is denk ik ook wat @Venraiden4K bedoelt) is dat er in de randstad altijd net wordt gedaan alsof mensen buiten de randstad de halve provincie moeten afreizen voor een supermarkt, een kledingwinkel, een drogist, een apotheek, allerlei zaken waar je in het normale leven gebruik van maakt.

Een groot verschil is natuurlijk wel het OV, dat is buiten de (rand)stad minder, maar daar staat natuurlijk tegenover dat het in dorpen een stuk normaler is om overal de auto voor te nemen (want parkeren voor je woning en parkeren voor de winkel). Ik zie het verschil niet zo tussen '5 minuten in de auto zitten' of '5 minuten met lijn 7 naar west' :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

In een dorp (zoals Jipsingboertange) heb je zoiets als een buurtbus.
Dan zit je ook binnen 20 min in centrum Stadskanaal.

Ik ben 2 jaar geleden verhuisd van Den Haag naar het hoge Noorden.
Wat een rust is er hier. Geen files, geen verkeerslichten naar m'n werk in Assen.
Oja, toch wel 1 verkeerslicht. En daar ben ik wel blij mee anders zou ik niet eens meer weten hoe zo'n ding werkt. :+

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:03:
[...]

Als ik het helemaal op mij persoonlijk zou moeten betrekken, dan is er geen naam die ik ooit in het Noorden gemist heb die alleen in Paradiso staat.

Objectief zijn er inderdaad bepaalde namen die liever niet in een Drachten staan.

Verder is er natuurlijk ook gewoon:
Heaven open air
Sneekweek
Verschillende grote "dorpsfeesten" (Flaeijel bvb)

[...]

Ook hierin zit gewoon voldoende afwisseling, ik merk juist dat ik in Amsterdam (afgezien van een ander soort sociale omgeving om mij heen) niet meer aanbod heb aan entertainment / kroegen dan dat dat in Friesland is. Wel zie ik een ander soort aanbod, meer ingesteld op de jonge hippe toerist.

De laatste aanval op mijn persoon ga ik niet op in.

[...]

In de basis is dat dus wel zo, dat jij jouw Boef en Lil Kleine niet in een poppodium in Drachten kan zien, is jammer. Maar daarmee doet Friesland niet onder aan entertainment.

Als je de simpele objectieve waarheid al niet kunt toegeven dat er een groter aanbod aan kroegen / restaurants / cultureel aanbod is in Amsterdam dan in Heerenveen, dan wordt de sowieso niet al te zinvolle discussie natuurlijk al helemaal zinloos. Fijn voor je dat je het zo naar je zin hebt daar :).

Ik verlaat deze discussie nu, ik moet vanavond nog naar een concert van Lil' Kleine in Amsterdam en moet snel zijn als ik nog een plekje wil reserveren in een van de 5 restaurants van Amsterdam!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lan Mandragoran schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:18:
[...]

Als je de simpele objectieve waarheid al niet kunt toegeven dat er een groter aanbod aan kroegen / restaurants / cultureel aanbod is in Amsterdam dan in Heerenveen, dan wordt de sowieso niet al te zinvolle discussie natuurlijk al helemaal zinloos. Fijn voor je dat je het zo naar je zin hebt daar :).

Ik verlaat deze discussie nu, ik moet vanavond nog naar een concert van Lil' Kleine in Amsterdam en moet snel zijn als ik nog een plekje wil reserveren in een van de 5 restaurants van Amsterdam!
Iedereen zijn ding, ik zit lekker in een dorp en met 1 uur rijden zit ik in Amsterdam, alles dus redelijk dichtbij en lekker goedkoop wonen hier.
Enige wat ik wel mis is de zee, gewoon lekker elke week even naar het strand zit er niet in vanaf hier.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 13-03-2019 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:13:
[...]

[...]

Dat dus. Als je het over voorzieningen hebt in de breedste zin van het woord dan zitten er in Amsterdam inderdaad bepaalde zaken die je elders niet hebt. Maar ik vind het wel erg ver om dat soort dingen te gaan benoemen als 'voorzieningen' alsof je daar dagelijks / wekelijks behoefte aan hebt (no offense aan de mensen die iedere week naar Paradiso gaan). Hier in het zuiden hebben we de Efteling, dat zit in de randstad dan weer niet, maar dat soort 'voorzieningen' vind ik niet echt een unique selling point om op een bepaalde plek te gaan wonen.

Waar het om gaat (en dat is denk ik ook wat @Venraiden4K bedoelt) is dat er in de randstad altijd net wordt gedaan alsof mensen buiten de randstad de halve provincie moeten afreizen voor een supermarkt, een kledingwinkel, een drogist, een apotheek, allerlei zaken waar je in het normale leven gebruik van maakt.
Ik denk dat het meer gaat om de energie van een stad wat het onderscheidt van een dorp. De constant wisselende horeca, evenementen, grote aanbod van nieuwe restaurants etc., vs. de rust ruimte en nabijheid van natuur van een dorp of kleine stad in Friesland. Volgens mij zijn er weinig mensen die echt denken dat er in dorpen geen apotheek/supermarkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Lan Mandragoran schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:18:
[...]

Het is zo jammer dat je dit als heel persoonlijk opvat, maar als ik objectief moet gaan kijken naar wat Amsterdam cultureel te bieden heeft, dan is dat het concertgebouw en AFAS live / Ziggo Dome.

Verder 250+ coffeeshops, een flinke stapel kaaswinkels en 't lammetje ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Venraiden4K op 13-03-2019 16:28 . Reden: nuanceverschil ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bovendien zijn zaken waar lil' kleine optreed iets waar je wat mij betreft niet ver genoeg vandaan kunt wonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:40
Ik zou liever ergens in een provincie wonen waar ik voor 300k een vrijstaand huis heb met een grote tuin. Aangezien ik daar ook kan werken en evenveel verdien (onderwijs) zou dat alleen maar verstandig zijn!

Maar: ik wil in de buurt blijven van vrienden en familie. Daarom ben ik verplicht om rond leiden te blijven wonen en daarmee dus in de Randstad.

Tegelijkertijd begrijp ik ook dat ik mijn kinderen straks met hetzelfde probleem opzadel: die gaan straks waarschijnlijk ook duur in ZH wonen. Als ik nu verhuis zullen volgende generaties goedkoper wonen..
Aan de andere kant hebben we ook vrienden die familie in Drenthe hebben achtergelaten omdat ze daar gewoon geen werk konden vinden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Lan Mandragoran schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:25:
[...]

Ik denk dat het meer gaat om de energie van een stad wat het onderscheidt van een dorp. De constant wisselende horeca, evenementen, grote aanbod van nieuwe restaurants etc., vs. de rust ruimte en nabijheid van natuur van een dorp of kleine stad in Friesland. Volgens mij zijn er weinig mensen die echt denken dat er in dorpen geen apotheek/supermarkt is.
In het dorp waar ik woon zit geen apotheek, dan moet ik een dorp verder :+
Nee, maar zonder gekheid, een stad heeft natuurlijk een hele andere ambiance dan een dorp, en als je verknocht bent aan de sfeer van een stad dan wil je in een stad wonen, andersom geldt dat natuurlijk ook voor een dorp.

Nu ging de discussie zojuist wat meer over 'Amsterdam versus daarbuiten' maar even breder richting dit topic is het natuurlijk zo dat veel mensen in een dorp toch (relatief) dicht bij een stad wonen. In een dorp is de keuze m.b.t. culturele activiteiten en restaurants natuurlijk een stuk beperkter, maar in veel gevallen sta je vanuit een dorp in 10 tot 15 minuten in de stad. Ik vind dus in die mate het argument m.b.t. cultuur/entertainment niet helemaal opgaan omdat je daar maar beperkt gebruik van maakt, m.a.w. de meeste mensen gaan geen 3 keer per week uit eten.

Het is ook een beetje een leeftijd gebonden denk ik. Dat veel mensen voor hun 30e liever in de stad willen wonen; van alles te doen, lekker borreltje pakken, etc. dat snap ik volkomen. Maar als je op enig moment volwassen en gesetteld bent (met kinderen?) dan maak je over het algemeen veel minder gebruik van al die voorzieningen in de stad. Ik spreek mensen die in de stad wonen; iedere dag na hun werk thuis komen, boodschappen doen, eten koken, kleine op bed, etc. en dan 1 keer per maand uit eten gaan en mij vervolgens vertellen dat er "in het dorp niets zit / niets te doen is", waarbij ik dan weer niet begrijp dat die mensen niet gewoon de ruimte zoeken in een dorp en dan in het weekend een keer op en neer pendelen naar de stad om uit eten te gaan, te shoppen, concert te bezoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:27:
[...]

Het is zo jammer dat je dit als heel persoonlijk opvat, maar als ik objectief moet gaan kijken naar wat Amsterdam cultureel te bieden heeft, dan is dat het concertgebouw en AFAS live / Ziggo Dome.

Oef, volgens mij hanteren ze daar in Heerenveen een andere definitie van het woord objectiviteit dan in de rest van Nederland. Maar ik kan me voorstellen dat je denkt dat het in Heerenveen heel leuk is als je niet meer van Amsterdam hebt gezien dan de Bijlmer, coffeeshops en kaaswinkels ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Lan Mandragoran @Venraiden4K

Ik vind deze simplificatie van Amsterdam veel te ver gaan. Ik ben er een aantal keer geweest; ze hebben daar ook Madame Tussauds en het Anne-Frank-Huis >:)

:P

Edit: oh, en ook nog dames van lichte zeden achter de ramen :o

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 13-03-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-07 14:31
Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:41:

Ik vind deze simplificatie van Amsterdam veel te ver gaan. Ik ben er een aantal keer geweest; ze hebben daar ook Madame Tussauds en het Anne-Frank-Huis >:)

Hebben ze dat nog steeds joh? Ik dacht tegenwoordig alleen maar souvenirshops, MarQten ( :r ), coffeeshops en wafels met nutella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:41:

Dat laatste is er ook in Heerenveen :Y Er is raamprostitutie, volgens mij welgeteld 1 raam though _O- In de eigen "bijlmer": een straatje met wat coffeeshops, een pandjeshuis, ouderwets groezelige seksshop, interessante clubs en wat louche figuren. Ze hebben heus wel wat daar :+

Maar eerlijk gezegd gaat het langzaam beter in H'veen. Het is nog lang geen Leeuwarden, en Lwarden is nog lang geen "grote stad" qua gevoel, maar het gaat wel de goede kant op. Zo is er inmiddels zo waar een echte spellenwinkel :o

Doen alsof de voorzieningen in een plaats als Heerenveen (of Drachten, Sneek, dat soort "steden") op hetzelfde niveau zijn als in de randstad of iets als Arnhem of Nijmegen is wel nogal, eh, apart. Het gaat dan juist om speciale dingen, want ja, Schubbekutteveen heeft inderdaad een Hema, een Blokker en een Appie, maar dat maakt het niet direct het zo goed als een echte stad ;)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:10
Kijkend naar mijn eigen situatie; 2 jaar geleden verhuisd van een buitenwijk van de stad Groningen (waar ze dus wel alles hebben, inclusief pop podia, koffieshops en andere reut), verhuisd naar een forenzendorp even buiten Groningen (Zuidbroek). HIer hebben we 2 supermarkten, een huisarts, kapper, slager, groenteman, kinderopvang, 2 basisscholen, treinstation met elke 15 minuten een trein richting groningen en nog wat andere dingen (en een feestweek, over cultureel gesproken!).
Wat ik echter meer heb ten opzichte van de buitenwijk waar ik woonde is; een vrijstaand huis (jaren 20, 200m2) voor hetzelfde geld als een rijtjeshuis, een tuin van 1400m2 redelijke rust, oogstseizoen daargelaten. Bovendien ben ik met de auto in 21 minuten (paar keer getimed, gemiddelde) bij de parkeergarage midden in het centrum van groningen, trein is 24 minuten. Met de bus vanuit de buitenwijk was het ook tussen de 20 en 25 minuten, dus qua reistijd ben ik er niet op achteruit gegaan.

Maar alles daargelaten, het was een bewuste keuze, ook ivm de geboorte van onze zoon om een leuk huis met een lapje grond in de omgeving te zoeken. Ook qua buitenspelen en alles is zon grote tuin heerlijk, vele malen beter dan vrienden die in een rijtjeshuis wonen met 2 kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:22
Vorig jaar van een stad (180k inwoners) naar een dorp (11k inwoners, als je het dorp noemt worden ze boos omdat het stadsrechten heeft maar kom op.. 11k) verhuisd. Als ik de versus van de topic start hier toepas kom ik op het volgende uit.

Waar ik blij mee ben in een dorp:
- Meer huis voor hetzelfde geld
- Rust, altijd voor de deur parkeren, stilte als ik in de tuin zit
- Fijn contact met de buren. Natuurlijk kan dat in de stad net zo goed en in het dorp tegenvallen, maar ik heb wel het idee dat je in een dorp wat hechter met je buurt omgaat
- Kindvriendelijke buurt voor als er ooit een kleine komt

Wat ik wel mis sinds de verhuizing:
- Uit je werk de stad in rollen en ruime keuze hebben uit kroegen en restaurants voor een na werk borrel
- Goede bereikbaaheid OV
- Keuze op Thuisbezorgd.nl uit meer dan friet en pizza
- Mijn vrienden op loopafstand
- Een stad is wat gehaaster en ik zelf soms ook. De supermarkt in mijn dorp staat altijd vol bejaarden die... heel... traag...afrekenen.. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 14-03-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Piet_Piraat7 Je geeft als een van de voordelen "Kindvriendelijke buurt voor als er ooit een kleine komt", onderstaande nadelen komen ook een heel eind te vervallen 'als er ooit een kleine komt':
• Uit je werk de stad in rollen en ruime keuze hebben uit kroegen en restaurants voor een na werk borrel
• Keuze op Thuisbezorgd.nl uit meer dan friet en pizza

Als ik met mensen de pro's en cons van stad en dorp bespreek komt eigenlijk vrijwel standaard de gezelligheid, de café's en restaurants om de hoek kijken als grote voordeel van een stad. Inmiddels ken ik al een aantal stellen die in de stad zijn gaan wonen en vaak te vinden waren op het terras of in een café maar na het krijgen van kind(eren) dat nog maar heel beperkt of niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:22
@Harrie_ ja dat geloof ik wel, maar het duurt nog minstens 9 maanden voor er een kleine is en tot die tijd mis ik het gezellige centrum soms wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Lijkt net alsof een stad per definitie minder "gezellig" is dan een dorp. Dat verschilt toch enorm per straat, buurt en stad? Wij wonen in Schiedam, tegen het grote Rotterdam aan. Dat had net zo goed een wijk van Rotterdam kunnen zijn. Grote stad dus. Supergezellig, maar er zijn ook kindvriendelijke wijken en je woont nog steeds in de stad.

Vergelijk ik dat met Wilhelminapier of Westzeedijk in Rotterdam.... Niet te doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
Ik zou van m'n leven niet in een stad willen wonen, ik ben geboren en getogen in de Achterhoek, in een dorp met 1100 inwoners waar niks was behalve een kerk, een korenmolen, kapper, cadeauwinkel en 3 cafe's. Ja dat is ruk, want wil je een zak chips of een kratbier dan kon je een kwartier fietsen naar de supermarkt, en later 5 minuten met de auto.

3 jaar geleden heb ik m'n eigen appartement gekocht, 82m2 voor 75k, hypotheek van 320 p/maand, zit ik aan de rand van een dorp met stadsrechten, net geen 10k inwoners, binnen 2 minuten loop ik tussen de weilanden, en loop ik de andere kant op dan ben ik met 5 minuten bij de supermarkt, ik woon een kwartiertje rijden van m'n werk, heb nooit last van files, als ik wil kan ik ook fietsen, lekker een halfuurtje tussen de weilanden uitwaaien.

Dan zie je studentenkamertjes voorbij komen in een willekeurige studentenstad, 600 euro p/maand voor 10 m2 en een gedeelde keuken. Ik zou nog liever iedere dag 13km op handen en knieën naar m'n werk gaan.

Ik heb m'n zusje al eens helpen verhuizen naar een studentenkamer in Apeldoorn, als ik er aan terug denk krijg ik nog de kriebels, met auto + aanhanger door het centrum :X

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 09-02-2023 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Praten over het wel of niet hebben van stadsrechten is wel heel erg groot-groot-grootmoeder spreekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
Napo schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:24:
[...]

Praten over het wel of niet hebben van stadsrechten is wel heel erg groot-groot-grootmoeder spreekt
Volgens mij vinden alleen Hagenaars/Hagenezen dit nog een beetje interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
@Napo tja, er zijn dorpen met meer inwoners, officieel is het een stad, maar als ik stad zeg in combinatie met Achterhoek dan denkt iedereen meteen aan Enschede, Arnhem, Doetinchem etc in plaats van een omhoog gevallen dorpje met nog geen 10k inwoners

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 14-03-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 16:41

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Dat een dorp of stad vroeger in het bezit is geweest van stadsrechten lijkt me niet zo relevant meer.
Het laatste stadsrecht (dat van blokzijl) is in 1675 ingetrokken.
ok, eventueel zou je +/- 1850 kunnen aanhouden voor het vervallen laatste stadsrecht, maar dat is een andere discussie

We leven niet meer in de middeleeuwen waar de bestuursrechten per stad bepaald werden.

Een officiele definitie van stad hebben zijn we in Nederland niet overeengekomen. Echter word vaak dezelfde maatstaaf als die van Japan en enkele andere landen gehanteerd. Namelijk, aantal inwoners > 50.000

[ Voor 11% gewijzigd door Temujin op 14-03-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

CrazyOne schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:25:
Kijkend naar mijn eigen situatie; 2 jaar geleden verhuisd van een buitenwijk van de stad Groningen (waar ze dus wel alles hebben, inclusief pop podia, koffieshops en andere reut), verhuisd naar een forenzendorp even buiten Groningen (Zuidbroek). HIer hebben we 2 supermarkten, een huisarts, kapper, slager, groenteman, kinderopvang, 2 basisscholen, treinstation met elke 15 minuten een trein richting groningen en nog wat andere dingen (en een feestweek, over cultureel gesproken!).
Wat ik echter meer heb ten opzichte van de buitenwijk waar ik woonde is; een vrijstaand huis (jaren 20, 200m2) voor hetzelfde geld als een rijtjeshuis, een tuin van 1400m2 redelijke rust, oogstseizoen daargelaten. Bovendien ben ik met de auto in 21 minuten (paar keer getimed, gemiddelde) bij de parkeergarage midden in het centrum van groningen, trein is 24 minuten. Met de bus vanuit de buitenwijk was het ook tussen de 20 en 25 minuten, dus qua reistijd ben ik er niet op achteruit gegaan.

Maar alles daargelaten, het was een bewuste keuze, ook ivm de geboorte van onze zoon om een leuk huis met een lapje grond in de omgeving te zoeken. Ook qua buitenspelen en alles is zon grote tuin heerlijk, vele malen beter dan vrienden die in een rijtjeshuis wonen met 2 kinderen.
Woon je wel eem in Zuudbrouk!
En 'erf' je automatisch een hekel aan Muntendammers, dat hoort daar schijnbaar bij. :P
Heb er zelf ook een jaar of wat gewoond, nu Veendammer.

Het was een tijd slecht gesteld daar (geen supermarkt meer, dood dorpscentrum enzo. Is echt een stuk beter tov. toendertijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

De Groningers zijn hier wel goed vertegenwoordigd d:)b

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

FastFred schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:28:
@Napo tja, er zijn dorpen met meer inwoners, officieel is het een stad,
Officieel hebben we alleen gemeentes in Nederland.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Zondagskindje schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:53:
De Groningers zijn hier wel goed vertegenwoordigd d:)b
We zijn dan ook een bijzondere provincie toch? 8)
Zo mooi dat we hier precies 1 echte stad hebben en dat men ook gewoon zegt naar "Stad" te gaan. :D
En wat voor een stad ook. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

SuBBaSS schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:58:
[...]

We zijn dan ook een bijzondere provincie toch? 8)
Zo mooi dat we hier precies 1 echte stad hebben en dat men ook gewoon zegt naar "Stad" te gaan. :D
En wat voor een stad ook. _/-\o_
Dat heb ik inmiddels geleerd ja (de Stad) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07 18:18

Lapras

Ice beam

Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:27:
[...]

Je negeert de vele musea, filmhuizen, kleinere poppodia, historische binnenstad en talloze kunstgallerijen voor het gemak?

Meer OT: ik woon alweer 10 jaar in Amsterdam. Ik heb zowel buiten de ring als midden op het Leidseplein gewoond. Inmiddels heb ik een klein appartement gekocht in West voor een prijs per vierkante meter die voor velen van jullie waarschijnlijk onbegrijpelijk is. Ja, het is druk, soms asociaal en vooral erg anoniem. Daar staat tegenover dat er altijd wat te doen is, je ruim de keuze hebt voor het vormen van je sociale cirkel (lees: vrienden en/of daten) en een nog veel ruimere keuze uit activiteiten. Niks te doen een weekend? Via zoveel apps kan je nieuwe mensen leren kennen en heb je mogelijkheden om net even buiten je comfortzone te stappen.

Ja, ik woon kleiner dan mijn vrienden, maar als ik de deur uitstap is er ook daadwerkelijk wat te doen. Via een Cineville abonnement kijk ik elke film die ik wil zien, met Onefit sport ik waar ik wil, met een museumjaarkaart is er altijd wel een expositie die ik niet gezien heb en met hoe vaak kroegen/restaurants van eigenaar wisselen is er altijd wat nieuws te ontdekken waar je niet telkens dezelfde 10 mensen uit je dorp tegenkomt. Geen tuin, maar wel twee parken op loopafstand. Geen auto, maar wel OV dat prima werkt en een fiets waarbij je niet saaie stukken hoeft te fietsen tussen weilanden door.

Maar wat mij betreft het grootste verschil is de mentaliteit in een grotere stad. Zeker in Amsterdam zijn de meeste mensen van mijn leeftijd (30+) geen echte Amsterdammers. Het zijn wel mensen die uit kleinere plekken komen of uit het buitenland die iets meer van het leven willen maken dan alleen maar rondhangen in hun kleine dorp, willen praten met dezelfde mensen, hun hele leven naar dezelfde kroeg/supermarkt/voetbalclub gaan, dicht bij hun ouders willen wonen en zich zeer comfortabel voelen in een slachtofferrol.

Mijn zus woont in een dorpje in Brabant. Zij kan zich niet voorstellen dat ik in de uitlaatgassen wil wonen, omringd door toeristen, herrie en pretentieuze hipsters. Dat snap ik, maar we maken gelukkig allebei een andere afweging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Lapras schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:27:
[...]
Maar wat mij betreft het grootste verschil is de mentaliteit in een grotere stad. Zeker in Amsterdam zijn de meeste mensen van mijn leeftijd (30+) geen echte Amsterdammers. Het zijn wel mensen die uit kleinere plekken komen of uit het buitenland die iets meer van het leven willen maken dan alleen maar rondhangen in hun kleine dorp, willen praten met dezelfde mensen, hun hele leven naar dezelfde kroeg/supermarkt/voetbalclub gaan, dicht bij hun ouders willen wonen en zich zeer comfortabel voelen in een slachtofferrol.
[...]
Pardon?

Als je het over waarde-oordelen hebt...

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 14-03-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 20:36
[...]

Ja, ik woon kleiner dan mijn vrienden, maar als ik de deur uitstap is er ook daadwerkelijk wat te doen.
Veel mensen definiëren deze discussie in termen van andere mensen: met wie ga je om, welke menselijke activiteiten zijn er. Dorp of stad, als ik naar buiten stap wil ik groen zien, de vogels horen, de sterren zien, etc. De stede- danwel dorpelingen en hun activiteiten interesseren me niet zoveel, en het is moeilijk niet met menselijke activiteit of sporen daarvan geconfronteerd te worden, zeker in NL. Ik vind andere dingen dan homo sapiens en zijn producties ook leuk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
[...]

Je negeert de vele musea, filmhuizen, kleinere poppodia, historische binnenstad en talloze kunstgallerijen voor het gemak?
Ik maakte een overdreven statement, deze dingen zijn namelijk ook allemaal te vinden in Friesland, maar daar draaide het niet om ;)

Mijn grootouders wonen in Amsterdam, en hier ben ik dan ook vaak te vinden. Ik kan in beide omgevingen wel voordelen vinden, echter zou voor mij de beste keuze ergens tussenin zijn. Een iets groter "dorp" (of kleinere "stad") met alle basisvoorzieningen en een beetje centraal zou voor mij het fijnste zijn. (dus Provincie > stad vanwege kosten per m2 en een klein beetje files kunnen vermijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Lapras Dan consumeer je ook echt de stad en dan snap ik dat je er ook wilt wonen. Ik woon bewust net buiten Amsterdam, mis alleen de vele eettentjes zo nu en dan nog. edit; de parkeerproblemen mis ik niet en dat waas een van de redenen om het centrum uit te gaan, maar als je zonder auto kunt valt dat weg.

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 14-03-2019 16:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 2 3 Laatste