Stad versus 'De Provincie', waarom zo graag in de stad?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:27

GG85

.......

Topicstarter
Nav van gesprekken met vrienden en kennisen en vandaag dit artikel en onderstaande discussie vraag ik me oprecht af waarom mensen zo graag in de stad willen wonen?
dangerpaki schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:30:
Randstad heeft echt z’n voordelen. Zeker als je de gemakken gewend bent. Maar daar komt echt wel bij over het algemeen krapper wonen zonder dat je echt buitenruimte hebt (dus minder beweging) en alle zooi die daar in de lucht geblazen wordt (kijk maar eens naar de vervuilingskaarten)
Ik vraag me dan af welke gemakken precies :)?

Heb in mn studententijd in Utrecht gewoond en idd, een biertje aan het Ledige Erf is top.

Alleen nu woon ik dus in een groot dorp/kleine stad in 'de provincie' en het enige wat ik me kan bedenken om te missen is dus dat specifieke Ledige Erf.

Maar voor de rest, 9 vd 10x is het prime gezellig in de kroegen en terrassen hier, er zijn net zoveel winkels, scholen, ziekenhuizen en andere voorzieningen dus wat is er precies te missen?

De sfeer van een stadscentrum misschien als je ontspannen een biertje gaat doen in de 2 dagen weekend maar daar tegenover staan 5 werkdagen van file frustratie, lawaai en weinig eigen ruimte.
En als ik dan toch (met regelmaat) de stad in wil pak in de trein en sta ik 16min later op Utrecht CS.

Ik snap dan echt niet dat mensen 400k voor een rijteswoning zonder tuin en opgepropt op elkaar over hebben terwijl je daar hier een tweekapper of vrijstaande hut aan het water op een kavel van 350m2 kan kopen. Lange zomeravonden in alle rust bij een vuurtje op een houten veranda achter in de tuin ftw...

De grap is dat als je dat tegen 'stadse' vrienden verteld er geen een is die echt een goed antwoord heeft behalve het "de provincie is saai en ze zijn er dom en gereformeerd" stereotype.

[ Voor 9% gewijzigd door GG85 op 27-10-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
dangerpaki schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:07:
@GG85
Gemak en keus tav winkels/slagers/openingstijden, scholen, kinderopvang etc etc.
@dangerpaki Openingstijden is idd een goed punt maar voor de rest qua keuze is het hier reuze.

Heb het ook niet over een dorp met 1000 inwoners maar een plek met ~70k inwoners

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01

franssie

Save the albatross

Ha goed topic! Ik heb in Amsterdam gewoond, in Groningen en nu 15 min oost van Amsterdam tussen Weesp en Muiden met uitzicht op koeien.

Wat ik mis van het wonen in de stad: Alles kunnen lopen (met name horeca en poppodia) en goed OV. Voor je sociale leven is het wonen in de stad beter (of drukker afhankelijk hoe je dat ziet).
Waarom ik weg ben gegaan uit de stad: Gek worden van het zoeken van een parkeerplek (ik had een auto nodig) en het gemis van uitzicht (ik hou ervan om het weer aan te zien komen, met wat uitzicht rondom schijnt de zon vaker).

Voor de rest maakt het me weinig uit. Speciaal winkels heb je ook buiten de stad en online is ook alles te krijgen. Je boodschappen moet je iets beter plannen maar dat went snel. Waar ik nu woon zijn de prijzen niet dermate veel lager dan in de stad, je krijgt wel meer M2 voor je geld maar met weinig geld koop je in het Gooi ook niets tot weinig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
  • Kortere afstanden (werk, vrienden, familie, school)
  • Meer openbaar vervoer
  • Betere restaurants (concurrentie is Den Haag is moordend. Hierdoor word de kwaliteit van een aantal restaurants hoger en hoger)
  • Meer winkels en speciaalzaken. Elke stad/dorp heeft wel een H&M of Hema. Maar speciaalzaken zijn er nauwelijks in de provincie. Of je moet weer langer dan een half uur reizen
  • Geen overmatige social controle.
  • 300 Koffieshops in een straal van 5Km. 8)
Daarentegen is het hier nooit rustig, zijn de huizen een stuk duurder en kan ik nooit eens lekker vliegen met mijn drone.

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 27-10-2017 17:46 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 07-07 19:35
Wut??? Denk je dat we hier allemaal naar elkaar zitten te gluren ofzo? :D
Echt weer zo'n heerlijke Randstad opmerking.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Voor mij waren in Den Haag (woon inmiddels ver buiten het stadscentrum) de voordelen dat ik binnen tien minuten fietsen restaurants, toko's en winkels uit alle windstreken kon bereiken. Geweldig Surinaams eten (welke van de twintig toko's wil je?), nooit zoeken naar die obscure ingrediënten van dat lekkere recept van m'n Antilliaanse oma, echt goed Italiaans eten, ga zo maar door.

Cultureel had ik ook alles op fietsafstand: muziekcafé's, poppodia, klassieke muziek, theaters, bioscopen, filmhuizen.

En er is bijna altijd wel iets open, ongeacht de dag van de week. Dat gaf allemaal veel vrijheid: nooit plannen, nooit nadenken, gewoon doen. Veel mooie dagen en avonden gehad door last minute iets te doen met vrienden. Zomaar opeens naar een uitvoering van een studentenorkest, om 1.00 opeens van de bank gebeld worden voor een epische nacht in een club, uitbrakken op het Zuiderstrand, enzovoort.

De rust was ook altijd dichtbij: het is een groene stad (Scheveningse Bosjes, Nieuw Scheveningse Bosjes, Bosjes van Pex, Bosjes van Poot, Zuiderpark, Paleistuin, Westduinpark, Oostduinpark) en er is natuurlijk het strand.
Ik had geen auto (nodig) en als ik de stad uit was met het ov dan hoefde ik nooit na te denken over thuiskomen. Er gaat altijd wel iets naar Den Haag terug.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ach het is allemaal zo persoonlijk :)
Ik ben nooit een stadsmens geweest en ben opgegroeid in IJsselstein. Moest dus altijd naar Utrecht fietsen. Ik heb daar op school gezeten en heb uiteindelijk 7 jaar in Delft gewoond. Nu naar de andere kant van het land in Malden, een plaatsje bij Nijmegen.

Tja, we de supermarkten sluiten om 21:00. We hebben geen speciaalzaken maar het meeste kan ik altijd wel vinden. Maar Nijmegen is hartstikke dichtbij waar een paar mooie podia zijn en wat lekkere restaurantjes. Een sterrenkok hier welke een nieuw restaurant geopend heeft (restaurant Lime) wat genieten is. Ook natuurlijk de zomerfeesten en andere leuke activiteiten.

Wat ik het fijnste hier vind is de natuur. Ik kan 50km fietsen zonder een stoplicht tegen te komen. Ik loop 100m en dan zit ik in het bos. Met heuvels en hertjes. Ik heb een flink huis voor een lagere prijs dan in de randstad. Ik hou van fietsen, hardlopen en wandelen en dat deed ik allemaal in Delft ook al, maar hier is het voor mij 10x fijner.

Maar ach, het is persoonlijk. Ik snap de charme van een stad wel.

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-10-2017 17:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik woon in Friesland, vlakbij Heerenveen, maar heb een jaartje in Arnhem mogen vertoeven [nee, da's geen randstad, maar samen met Nijmegen zeker stads genoeg] maar wat ik vooral mis is, op min of meer belangrijk - minder belangrijk:

- "aparte" mensen: In Heerenveen val ik op met mijn lange haar en baard, want iedereen kleedt en doet "normaal", in alles wat maar een beetje meer stad is, is dat al veel minder. En zelfs al ben je wel apart, je valt niet op.

- Een goed poppodium. Heerenveen heeft niks, en van wat "in de buurt" zit wordt je ook niet echt vrolijk.

- goed OV. Zaterdagavond een bus pakken? Vergeet het maar. Dus, als beginnend bestuurder kan ik niet lekker wat biertjes pakken als ik eens sta te headbangen in Drachten of Sneek, want ik moet weer naar huis rijden.

- Leukere winkels. Dichtstbijzijnde "local gameshop" zit 40km verderop. Leuke bierwinkel? 30 minuten rijden. Barbier die je baard niet verneukt? Ook daarvoor moet ik naar L'warden.

- Meer verenigingen, ik heb geluk dat mijn handboogvereniging slechts 20km rijden is, maar er zijn ook mensen die 30+km moeten rijden. En iets waar je gezellig boardgames kan spelen? Leeuwarden.

- Gewoon meer te doen in het algemeen. Dat is al een stuk beter in Leeuwarden, maar een plaats als Heerenveen is gewoon dood, er zijn gewoon nauwelijks interessante activiteiten in of rond de "stad".

- Betere restaurants en meer keuze. Er is niet eens een echt goede kebabzaak in de buurt, nuff said.

Ik hoef echt niet in de randstad te wonen, daar maak je mij echt niet gelukkig mee, maar ik zou zo weer terug gaan naar Arnhem, maar ook Leeuwarden lijkt me al een 100x betere plek om te wonen dan het gat waar ik nu woon.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:26:
[...]

Wut??? Denk je dat we hier allemaal naar elkaar zitten te gluren ofzo? :D
Echt weer zo'n heerlijke Randstad opmerking.
Lol, mij verwijten dat ik bevooroordeeld ben, maar vervolgens zelf lekker ook een vooroordeel in de wereld slingeren! d:)b

Maar dat is wel zoals IK het ervaar (een ervaring, geen feit ;) ). In kleine dorpen kent iedereen elkaar. Ook iedereen zegt elkaar gedag. Maar men weet ook heel veel van elkaar. Wie het met wie doet, wie er vreemd is gegaan. Wie zijn huur niet meer kan betalen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ach, ieder z'n eigen toch? Wat ik dan eerlijk gezegd een veel interessantere discussie vind is waarom dit zo'n tweestrijd moet zijn?

"Wat maakt het uit dat de één graag in de stad woont, en de ander liever niet?" Grote kans dat voor het merendeel gewoon geldt dat ze in de 'soort' willen wonen waar ze opgegroeid zijn (of waar ze hun beste tijd hebben gehad). En aangezien er nu eenmaal statistisch meer mensen in 'de stad' opgegroeid zijn, is het imho niet raar dat meer mensen 'in de stad' willen wonen. Wherever that is.

Een 'dorp' van meer dan 70k inwoners kun je trouwens imho al bijna geen dorp meer noemen, net als dat een gebied tussen Weesp en Muiden niet als 'provincie' te karakteriseren valt imho, maar dat ter zijde :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ChojinZ schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:36:
[...]

Lol, mij verwijten dat ik bevooroordeeld ben, maar vervolgens zelf lekker ook een vooroordeel in de wereld slingeren! d:)b

Maar dat is wel zoals IK het ervaar. In kleine dorpen kent iedereen elkaar. Ook iedereen zegt elkaar gedag. Maar men weet ook heel veel van elkaar. Wie het met wie doet, wie er vreemd is gegaan. Wie zijn huur niet meer kan betalen...
Dat wisselt toch wel van dorp tot dorp. In mijn vorige dorp, een best wel gelovige, wist iedereen inderdaad wie je was en wist de buurman 5 huizen verderop vaak eerder dat je pizza zwart was dan jijzelf, maar in dit dorp ken ik mijn buren niet eens, niemand lijkt op elkaar te letten.

In Arnhem woonde ik een soort van volkswijkje, daar lette men ook wel aardig op je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
[...]

Maar dat is wel zoals IK het ervaar (een ervaring, geen feit ;) ). In kleine dorpen kent iedereen elkaar. Ook iedereen zegt elkaar gedag. Maar men weet ook heel veel van elkaar. Wie het met wie doet, wie er vreemd is gegaan. Wie zijn huur niet meer kan betalen...
Klopt, ik heb ook nooit gezegd dat ik niet hypocriet ben :+
Mijn opmerking was een beetje expres de andere kant op.

Anyway, ik woon niet in een dorp dorp met 100 inwoners, maar in een plaatsje van 3000 en daar komt het bij ons niet echt voor. Wat jij noemt komt zeker voor, maar dat vind ik nou niet een van de sterkste punten van een stad. Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat een stad heel onpersoonlijk is, wat wellicht ook een beetje een overdreven generalisatie is.

Toen ik in Delft woonde woonde ik in een flat. Ik kan je vertellen dat al die werkloze nietsnutten daar echt niets anders te doen hadden dan iedereen in de gaten houden :P

Daarnaast, die paar grote dorpen hier in NL steden noemen is ook weer heerlijke grootheidswaanzin :+

Wat ik wel strontvervelend vind is de arrogantie uit voornamelijk Amsterdam. Mijn familie woont daar voor een groot deel en dan heb je discussies als:
- Heerlijk om zo dicht bij het grootste park van Nederland te wonen
- Wut? Welk park?
- Het Vondelpark...
8)7

[ Voor 21% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-10-2017 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

RobinHood schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:34:
<>Barbier die je baard niet verneukt? Ook daarvoor moet ik naar L'warden.
<>
Ha leuke - dat is inderdaad de enige reden dat ik nog wel eens binnen de ring van Amsterdam kom, om naar Kinki kapper op de Middenweg te gaan (hee gratis parkeren onder de Vomar). Dat is vanaf mijn huis net 13 minuten rijden dus goed te doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:45

Amphiebietje

In de blubber

ChojinZ schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:23:
  • Meer winkels en speciaalzaken. Elke stad/dorp heeft wel een H&M of Hema. Maar speciaalzaken zijn er nauwelijks in de provincie. Of je moet weer langer dan een half uur reizen
Sommige delen van de Randstad zijn ook heel erg slecht, bv. Leiden. We hebben wel 50 kappers en tig kledingwinkels, maar een redelijke electronicazaak (zo eentje waar je componenten kan kopen) of een goede computer of audiohandel is ver te zoeken.

En dankzij het gemeentebestuur van Leiden (en hun neiging allerlei straten zo ontoegankelijk mogelijk te maken voor gemotoriseerd verkeer met meer dan 2 wielen) en de hoeveelheid grote wateren in de buurt is het openbaar vervoer ook niet echt je van het (noord-zuid best goed, richting Katwijk goed, rest :r ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:34
Ik woon en werk nu in dezelfde stad, dat maakt het goedkoop. Ik heb geen auto en geringe ov kosten, gebruik voornamelijk de fiets. Het fietsen is ook relaxed, omdat de fietspaden door parken en groengebied gaan. Hoef in een half uur maar 3 keer een auto te kruisen op weg naar het werk. Ik beweeg meer en ben meer buiten.

Niet dat ik het gebruik, maar op fiets of loopafstand zijn er golfbanen, een paardrijclub, zeil en roeiverenigingen in natuurgebied. Dit om aan te geven dat je ook in de stad een outdoor leven kan hebben.

Uiteindelijk is zelfs Amsterdam maar een dorp als je het vergelijkt met echt grote steden als Parijs of Londen. Als je een half uur in een rechte lijn fiets zit je al niet meer in de stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ach, het is onderzocht:

https://nos.nl/artikel/21...ukkiger-dan-randstad.html

Ik zou gek worden van de herrie die er continue is in de grote steden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:04

SPT

Ik kom er ook niet helemaal uit met de vraag die de OP stelt. Heb zelfs het idee dat de levensstandaard van mijn collega's die in de grote steden wonen veel lager ligt. Ze hebben geen fatsoenlijke woning, geen auto, en dan nog hebben ze na aftrek van vaste lasten minstens 1/3e minder te besteden doordat ze de helft van hun inkomen kwijt zijn aan huur (van iets waar ik niet eens in zou willen wonen). Ik vind het weinig verassend dat het onderzoek naar de levenskwaliteit dat hierboven wordt aangehaald dit nu ook aantoont.

En dan zitten ze ook nog eens tussen het criminele tuig daar in zo'n grote stad. Bij een collega is al wel bijna 10x ingebroken, en hij woont helemaal niet in een slechte wijk. Als je je dan wel in een slechte wijk begeeft 's avonds laat is het echt schrikken, de sfeer die er op straat hangt is bijna onwerkelijk. Qua faciliteiten is het ook helemaal niets: ik woon zelf in een groot dorp met een centrum waar qua winkels alles zit wat ik nodig heb. In 3 min fietsen zit ik bij het station, maar 3 min de andere kant op zit ik in een groot bos- en natuurgebied. De grotesteden ontbreekt het vaak totaal aan natuurgebieden en ruimtelijke kwaliteit. Het valt me ook op dat mensen die in de grote steden wonen vaak nergens komen. Noem een hele rits van steden en bezienswaardigheden verspreid over het hele land: ze zijn er ofwel nog nooit geweest, of anders in elk geval niet meer sinds ze in die stad zitten.

Dan over de vermeende openmindedness van de stad. Een imago dat wat mij betreft totaal onterecht is. Een groot deel van de stedelingen is strenggelovig, met een zeer dogmatische kijk op het leven. Mensen die denken dat het er in het gemiddelde dorp op de veluwe nog strenger aan toegaat zien dat echt totaal verkeerd. Ook de mensen die zichzelf als progressief zien blijken echter vaak zeer dogmatisch en bekrompen in hun denkbeelden: iedereen die de bekende links-progressieve denkbeelden met onvoldoende enthousiasme aanhangt wordt verguist, mensen die een kosmopolitische levensstijl niet zien zitten worden vreemd aangekeken, en mijn indruk is dat sommige mensen er echt in een bubbel leven. Bij mijn vriendenkring in de regio waar ik vandaan kom zie je nog wel eens een leuke inhoudelijke discussie tussen een PVV-er en een Groenlinkser, tussen voor- en tegenstanders van de Palestijnse zaak, of tussen mensen die alles over hebben voor het tegengaan van de opwarming van de aarde vs. mensen die dat zonde van het geld vinden. Verschillende meningen en verschillende soorten mensen zijn er vertegenwoordigd, en kunnen respect voor elkaar opbrengen. Een dergelijke diversiteit zie je in de grotesteden veel minder.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Wat een onzinnige vraag. Net zoiets als vragen of iemand appels of peren lekkerder vindt en dan heel serieus en objectief gaam doorvragen waarom hij in godsnaam erbij komt om appels lekkerder te vinden dan peren.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:07
Ooit was het nog simpel; je gaat wonen op een plek nabij je werk. Als je in DH werkt is het verdomd lastig indien je ergens achter in Gelderland woont, toch?

En zoals met alles; eenmaal gewend (aan een manier van leven) -> dan zoeken we onderbouwing voor onze "keuze". Alle andere manieren zijn "vreemd/raar/anders".

Ik woon nu wel in de randstad, maar geheel vrijstaand, flink stuk echte tuin en met een uitzicht op een wijland met schapen. Ik vind het heerlijk, rustiger en vrijer dan in een opgekropte wijk met uitsluitend rijtjeshuizen. Maar je moet wel voor alles een ""flink"" stukje reizen - dat hoort er dan wel weer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

SPT schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:35:
Ik kom er ook niet helemaal uit met de vraag die de OP stelt. Heb zelfs het idee dat de levensstandaard van mijn collega's die in de grote steden wonen veel lager ligt. Ze hebben geen fatsoenlijke woning, geen auto, en dan nog hebben ze na aftrek van vaste lasten minstens 1/3e minder te besteden doordat ze de helft van hun inkomen kwijt zijn aan huur (van iets waar ik niet eens in zou willen wonen). Ik vind het weinig verassend dat het onderzoek naar de levenskwaliteit dat hierboven wordt aangehaald dit nu ook aantoont.
Het wel/niet hebben van een auto kan ook een bewuste keus zijn (en zolang het CBR er bij blijft dat ik voor een niet-evolutieve handicap elke drie jaar 400+ Euro voor een herkeuring moet neertellen blift dat voor mij zo :( ).
En dan zitten ze ook nog eens tussen het criminele tuig daar in zo'n grote stad. Bij een collega is al wel bijna 10x ingebroken, en hij woont helemaal niet in een slechte wijk. Als je je dan wel in een slechte wijk begeeft 's avonds laat is het echt schrikken, de sfeer die er op straat hangt is bijna onwerkelijk.
Eigen ervaring, of van "horen zeggen"?

Ik ben in heel veel verschillende wijken geweest, ook wijken waar ik persoonlijk liever niet zou wonen (omdat ze overdag ook niet fris zijn), maar het aantal wijken waar ik me 's nachts daadwerkelijk onveilig heb gevoeld kan ik op één hand tellen. Veel zogeheten Vogellaarwijken vallen heel erg mee om doorheen te lopen. Natuurlijk kom je wel eens ongure types tegen, maar die kom ik in het centrum van Leiden ook overdag tegen (eigenlijk veel vaker dan 's nachts in een willekeurige woonwijk). Verder is het een kwestie van goed reageren als ze je aanspreken, bv. niet als een angsthaas wegspringen als je een allochtoon tegenkomt, en er niet bij lopen zodat de angst van je afstraalt ("Oh, zie die lopen, dat ziet er uit als een mooi prooidier").
Vaak zijn er trouwens meer inbraken in woonwijken met luxere huizen waar de sociale controle minder is en waar de meeste mensen afwezig zijn overdag.
Qua faciliteiten is het ook helemaal niets: ik woon zelf in een groot dorp met een centrum waar qua winkels alles zit wat ik nodig heb. In 3 min fietsen zit ik bij het station, maar 3 min de andere kant op zit ik in een groot bos- en natuurgebied. De grotesteden ontbreekt het vaak totaal aan natuurgebieden en ruimtelijke kwaliteit.
Ook van "horen zeggen"? Pak er de gemiddelde kaart bij en kijk eens naar die grote steden. Op sommige steden na (vooral rondom Rotterdam, en dan met name het havengebied), hebben de meeste steden in de Randstad parken (soms hele grote), bosgebieden, en vaak kan je na minder dan een half uur fietsen op het platte land lopen (zelfs in sommige delen van Rotterdam).
Het valt me ook op dat mensen die in de grote steden wonen vaak nergens komen. Noem een hele rits van steden en bezienswaardigheden verspreid over het hele land: ze zijn er ofwel nog nooit geweest, of anders in elk geval niet meer sinds ze in die stad zitten.
Helaas is het OV richting de periferen in NL nogal slecht. Vaak moet je kolossale omwegen maken, of de lokale boemel nemen die door alle kleine dropjes gaat (geldt overigens ook voor de bus van Den Haag naar Haarlem, was lijn 90 vroegah), of het is langzaam, of er zijn heel weinig ritten per dag. Als het je drie uur kost om een afstand van 100 kilometer af te leggen, waarom zou je dat dan doen? Zeker als je binnen de Randstad een groot aantal attracties en musea hebt waar je binnen een uur naar toe kan.

Overigens, hoe vaak kom jij in de Randstad, en hoe vaak bezoek je daar iets? :+
Dan over de vermeende openmindedness van de stad. Een imago dat wat mij betreft totaal onterecht is. Een groot deel van de stedelingen is strenggelovig, met een zeer dogmatische kijk op het leven.
...

Que?

Alleen in steden in de Nederlandse Bible Belt geweest? Of is dit een trolbericht?
Mensen die denken dat het er in het gemiddelde dorp op de veluwe nog strenger aan toegaat zien dat echt totaal verkeerd. Ook de mensen die zichzelf als progressief zien blijken echter vaak zeer dogmatisch en bekrompen in hun denkbeelden: iedereen die de bekende links-progressieve denkbeelden met onvoldoende enthousiasme aanhangt wordt verguist, mensen die een kosmopolitische levensstijl niet zien zitten worden vreemd aangekeken, en mijn indruk is dat sommige mensen er echt in een bubbel leven. Bij mijn vriendenkring in de regio waar ik vandaan kom zie je nog wel eens een leuke inhoudelijke discussie tussen een PVV-er en een Groenlinkser, tussen voor- en tegenstanders van de Palestijnse zaak, of tussen mensen die alles over hebben voor het tegengaan van de opwarming van de aarde vs. mensen die dat zonde van het geld vinden. Verschillende meningen en verschillende soorten mensen zijn er vertegenwoordigd, en kunnen respect voor elkaar opbrengen. Een dergelijke diversiteit zie je in de grotesteden veel minder.
Ik denk dat je geografische locatie en sociale kring aan het verwisselen bent. Als jij bij je lokale woonwagenkamp vol Tokkies langsgaat, dan zal je daar waarschijnlijk ook niets bereiken met een gesprek over whatever intellectueel topic jij leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Amphiebietje schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:11:Eigen ervaring, of van "horen zeggen"?

Ik ben in heel veel verschillende wijken geweest, ook wijken waar ik persoonlijk liever niet zou wonen (omdat ze overdag ook niet fris zijn), maar het aantal wijken waar ik me 's nachts daadwerkelijk onveilig heb gevoeld kan ik op één hand tellen. Veel zogeheten Vogellaarwijken vallen heel erg mee om doorheen te lopen. Natuurlijk kom je wel eens ongure types tegen, maar die kom ik in het centrum van Leiden ook overdag tegen (eigenlijk veel vaker dan 's nachts in een willekeurige woonwijk). Verder is het een kwestie van goed reageren als ze je aanspreken, bv. niet als een angsthaas wegspringen als je een allochtoon tegenkomt, en er niet bij lopen zodat de angst van je afstraalt ("Oh, zie die lopen, dat ziet er uit als een mooi prooidier").
Vaak zijn er trouwens meer inbraken in woonwijken met luxere huizen waar de sociale controle minder is en waar de meeste mensen afwezig zijn overdag.
Eigen ervaring. Ik ben een paar keer in Bos en Lommer geweest, daar hingen allemaal groepjes hangjongeren rond, bestaande uit ongure types. Er kwam toevallig ook net een colone auto's langs, die scheurden als idioten, luid toeterend, er hingen mensen uit de ramen, en ze reden ook door het rode verkeerslicht. Allemaal heel dure auto's, met type's erin waarvan je je afvraagt waar ze zo'n auto van zouden kunnen betalen. Het is niet dat ik me er onveilig bij voel, maar het geeft een vreemde sfeer op straat en ik zou er niet graag willen wonen. Het klopt wel dat de meeste van die wijken er vrij normaal uitzien, maar er zijn denk ik wel meer incidenten.
Pak er de gemiddelde kaart bij en kijk eens naar die grote steden. Op sommige steden na (vooral rondom Rotterdam, en dan met name het havengebied), hebben de meeste steden in de Randstad parken (soms hele grote), bosgebieden, en vaak kan je na minder dan een half uur fietsen op het platte land lopen (zelfs in sommige delen van Rotterdam).
Een half uur fietsen is toch al vrij lang? Hoe zie je dat voor je als je een duurloopje van 10km wil gaan doen in een natuurgebied, of met je Racefiets een rondje wil gaan maken? Dan moet je dus eerst een heel stuk van stoplicht naar stoplicht.
Helaas is het OV richting de periferen in NL nogal slecht. Vaak moet je kolossale omwegen maken, of de lokale boemel nemen die door alle kleine dropjes gaat (geldt overigens ook voor de bus van Den Haag naar Haarlem, was lijn 90 vroegah), of het is langzaam, of er zijn heel weinig ritten per dag. Als het je drie uur kost om een afstand van 100 kilometer af te leggen, waarom zou je dat dan doen? Zeker als je binnen de Randstad een groot aantal attracties en musea hebt waar je binnen een uur naar toe kan.

Overigens, hoe vaak kom jij in de Randstad, en hoe vaak bezoek je daar iets? :+
Ik woon in de randstad, in een groot dorp, en werk in een van de grote steden. In de stad waar ik werk doe ik regelmatig dingen met collega's en vrienden. Maar ook privé ga ik regelmatig naar dingen in de steden, aangezien daar zoals je zelf zegt een hoop leuke dingen te doen zijn. Maar ik kom daarnaast dus ook op allerlei andere plaatsen in het land, van Friesland tot Limburg, en ik ga ook wel eens een dagje of weekendje naar een van onze buurlanden. Wat jij noemt (dat alleen openbaar vervoer niet ideaal is), is trouwens precies mijn punt.
Que?

Alleen in steden in de Nederlandse Bible Belt geweest? Of is dit een trolbericht?
Nee, dit is serieus. Mijn indruk is dat mensen in de grotesteden gemiddeld veel met religie bezig zijn, je ziet bijvoorbeeld veel mensen op straat die daar d.m.v. kledingstijl uiting aan geven. Behoudens een aantal dorpen in de bible belt speelt religie buiten de grote steden vaak geen grote rol in het dagelijks leven. In de grotesteden heb je minder conservatieve christenen, maar juist weer meer conservatieve moslims. Daar is overigens niets mis mee, maar doe dan niet net alsof het in de grote stad allemaal vrijdenkers zijn. Als je het bijvoorbeeld hebt over iets als uit de kast komen voor iemand met een andere seksuele geaardheid, zou het mij niet verbazen als dat voor de gemiddelde Amsterdamse jongere lastiger is dan voor de gemiddelde jongere in Winterswijk.
Ik denk dat je geografische locatie en sociale kring aan het verwisselen bent. Als jij bij je lokale woonwagenkamp vol Tokkies langsgaat, dan zal je daar waarschijnlijk ook niets bereiken met een gesprek over whatever intellectueel topic jij leuk vindt.
Ik kan me natuurlijk alleen op mijn eigen indrukken baseren. Ik heb toch echt de indruk dat men in de grotesteden bij een gelijk intellectueel niveau minder gewend is aan diversiteit aan meningen, en duidelijk minder tolerant is tegenover andersdenkenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Amphiebietje schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:11:

[...]

Eigen ervaring, of van "horen zeggen"?

Nou ik heb dezelfde ervaringen. Als ik in de stad loop (in mijn geval dan Den Bosch of Eindhoven) dan valt het mij altijd op hoeveel vreemd volk en tuig er rond loopt. Dat zie ik hier in ons dorp (5k inwoners) nooit. Ze zullen er vast wel zijn, maar hier kan je 's avonds nog rondlopen op straat zonder over het gespuis, junks en tuig te vallen. Dat lukt mij in voorgenoemde steden na het uitgaan in ieder geval niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Grappig altijd weer. OP is oprecht benieuwd naar waarom sommige mensen graag in de Randstad wonen (yay, interesse in andersdenkenden!) En vervolgens buitelen mensen over elkaar heen om te vertellen wat er allemaal mis is met de grote steden. Dat was de vraag niet, lieve schatten :D

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
ChojinZ schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:23:
  • Kortere afstanden (werk, vrienden, familie, school)
  • Meer openbaar vervoer
  • Betere restaurants (concurrentie is Den Haag is moordend. Hierdoor word de kwaliteit van een aantal restaurants hoger en hoger)
  • Geen overmatige social controle.
  • 300 Koffieshops in een straal van 5Km. 8)
Daarentegen is het hier nooit rustig, zijn de huizen een stuk duurder en kan ik nooit eens lekker vliegen met mijn drone.
Eh dat zijn wel heel veel aannames die niet altijd kloppen
1 ) ja als al je vrienden in die stad wonen, wonen ze verspreid omdat ze zijn gaan studeren of werk maakt het weinig uit.
2 ) OV is buiten de randstad overal ruk, of je nu in utrecht woont of in een klein dorpje zolang er een station is heb je redelijk OV. Vrienden van me moeten de laatste trein rond 0:30 hebben en ik ook zijn wonen in utrecht ik in een dorpje.
3 ) Of je nu 15 min fietst/auto in de stad of naar de stad weinig verschil. En qua prijs maakt het weer niet veel uit. Meer keuze misschien maar goed niets dat een auto niet oplost.
4 ) Dit is juist veel minder, want iedereen koopt toch online juist in een dorp zijn mensen eerder gemotiveerd om bij een speciaalzaak wat te doen omdat het wel handig is voor reparatie, in de stad denken mensen ach als deze fietsenmaker falliet gaat ga ik wel naar de andere. ( dus gaan ze beide falliet )
5 ) welke sociale controle? Je wilt zeggen dat jij je buren niet zou herkennen in de supermarkt of dat je geen hoi zegt als je ze toevallig tegen komt?
6 ) geen koffieshop -> minder overlast.

En OV tja, met voldoende gratis parkeerplekken voor vrienden en kennissen is juist het reizen veel gemakkelijker. Je pakt gewoon de auto naar vrienden en die doen hetzelfde bij jou. In de stad is het OV of fietsen en dat laatste doe ik echt niet als het regent of koud is. De auto is warm en droog en tot de voordeur.

quote]kenneth schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:20:
Grappig altijd weer. OP is oprecht benieuwd naar waarom sommige mensen graag in de Randstad wonen (yay, interesse in andersdenkenden!) En vervolgens buitelen mensen over elkaar heen om te vertellen wat er allemaal mis is met de grote steden. Dat was de vraag niet, lieve schatten :D
[/quote]

Tja het is voorkeur maar inderdaad zijn veel mensen bevooroordeeld of slecht geinformeerd over niet in een grote stad wonen. Stad heeft best wel wat voordelen, zeker met stappen en uit eten heb je geen bob nodig. Maar met de helft van de feestjes die ik leuk vind in een klein dorpje op 45 min rijden ( niet te vinden in grote steden geen idee waarom overigens ) gaat de stad dat niet oplossen.

[ Voor 15% gewijzigd door Shadowhawk00 op 28-10-2017 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Hoe komen mensen er toch altijd op dat 'tuig' zo'n probleem is in de grote stad? Dat is voornamelijk beperkt tot tuigwijken, maar als 'normaal' persoon woon je daar natuurlijk niet.

En doen alsof je geen mafkezen na het uitgaan tegenkomt in kleinere steden en dorpen is gewoon liegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
nare man schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:37:
Hoe komen mensen er toch altijd op dat 'tuig' zo'n probleem is in de grote stad? Dat is voornamelijk beperkt tot tuigwijken, maar als 'normaal' persoon woon je daar natuurlijk niet.

En doen alsof je geen mafkezen na het uitgaan tegenkomt in kleinere steden en dorpen is gewoon liegen.
Misschien niet tuig maar wel een stuk meer 'bijzondere vruchtjes' en mensen die totaal in hun eigen wereld zitten.

Valt mij altijd heel erg op dat als ik bij mn vriendin in Utrecht ga hardlopen en je komt een andere hardloper tegen mensen vaak actief hun best doen om je maar niet aan te hoeven kijken. Duik ik hier het bos in dan krijg je 9 vd 10 keer een "hey" en een glimlach.

Hetzelfde met het groeten van de conducteur, het inhouden van oordopjes bij het afrekenen bij de kassa, het een stapje aan de kant gaan voor elkaar op het trottoir etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

GG85 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:16:
Valt mij altijd heel erg op dat als ik bij mn vriendin in Utrecht ga hardlopen en je komt een andere hardloper tegen mensen vaak actief hun best doen om je maar niet aan te hoeven kijken. Duik ik hier het bos in dan krijg je 9 vd 10 keer een "hey" en een glimlach.

Hetzelfde met het groeten van de conducteur, het inhouden van oordopjes bij het afrekenen bij de kassa, het een stapje aan de kant gaan voor elkaar op het trottoir etc.
Tjah, als je in de grote drukke stad iedereen gedag wilt zeggen, kun je daar wel een dagtaak van maken :P Heb in Rotterdam gewoond in een wijk met zo ongeveer meer inwoners dan in heel Zoetermeer....

Ik woon in Zoetermeer, behalve destijds praktisch qua werk is dit voor mij een redelijk gemiddelde: groot genoeg om toch wel alle gemakken van de stad te hebben (helemaal met een klein winkelcentrumpje om de hoek) en meer keuzes aan pizza's dan je op kunt bij thuisbezorgd, maar niet de drukte van de stad. En dan niet alleen in de straat waar je woont want uiteraard zijn echt niet alle straten in een stad altijd druk en vol. Maar waar je ook heen gaat, je blijft de 1e x minuten/km's toch in de stad. Hier vandaan zit ik in een paar minuten in "het groene hart".

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

SPT schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:54:
Eigen ervaring. Ik ben een paar keer in Bos en Lommer geweest, daar hingen allemaal groepjes hangjongeren rond, bestaande uit ongure types. Er kwam toevallig ook net een colone auto's langs, die scheurden als idioten, luid toeterend, er hingen mensen uit de ramen, en ze reden ook door het rode verkeerslicht. Allemaal heel dure auto's, met type's erin waarvan je je afvraagt waar ze zo'n auto van zouden kunnen betalen. Het is niet dat ik me er onveilig bij voel, maar het geeft een vreemde sfeer op straat en ik zou er niet graag willen wonen. Het klopt wel dat de meeste van die wijken er vrij normaal uitzien, maar er zijn denk ik wel meer incidenten.
Ik denk dat het er heel veel van af hangt of je er woont of niet. Die colone kan trouwens van een bruiloft zijn geweest. Zelf heb ik tot nu toe in gemiddelde buurten gewoond, maar ook daar kom ik toch redelijk wat overlast tegen. Vooral van blanke 100% Hollandse mensen die niet lijken te begrijpen dat je volzuipen en dan luid een feest tot midden in de nacht houden niet normaal is trouwens...de allochtonen houden zich koest.

Afgelopen vrijdag ook iets gezien wat me aan het denken zette. Situatie: Tram in Den Haag. Twee jonge mannen van Marokaanse afkomst (netjes geschoren, brilletje, hoogopgeleid, verder wel in trainingspak - maar geen Mohammed B's dus) hebben een discussie over iets volledig onschuldigs, ik sta ernaast, zij willen bij de deur staan, ik ga opzij en zij gaan daar staan (omdat de ene iets wilde aanwijzen aan de andere). Tram komt bij halte. Deur open, de twee mannen gaan netjes opzij voor instappende mensen.
Komt er een blonde Hollandse dame van middelbare leeftijd aan. Dame ziet de twee Marokanen, stokt, trekt een gezicht alsof ze net een hoop stront heeft gezien, en stapt haastig naar binnen, vuile blikken richting de mannen werpend (die trouwens niet hebben gereageerd). Wat mij betreft een WTF-situatie...die mensen deden niks fout, behalve dat ze op een bepaalde manier gekleed waren die blijkbaar iemand niet beviel.
Een half uur fietsen is toch al vrij lang?
Dan had ik het meer over Amsterdam, Den Haag, en Rotterdam. Voor de rest van de Randstad gelden veel kortere tijden (en de grote steden ook, als je buiten het centrum woont)
Hoe zie je dat voor je als je een duurloopje van 10km wil gaan doen in een natuurgebied, of met je Racefiets een rondje wil gaan maken? Dan moet je dus eerst een heel stuk van stoplicht naar stoplicht.
Hoeft niet, hier in de regio kan je langs de diverse kanalen en rivieren fietsen, en we hebben genoeg grote parken voor de joggers. Verder steken veel steden in de Randstad veel tijd in het verkeer voor fietsers soepeler maken wegens het grote aantal fietsers, inclusief heuse fietssnelwegen. Als ik van waar ik woon (buurgemeente Leiden) naar het platteland wil, dan kost dat me letterlijk 10 minuten op de fiets, en voor een wandeling in het groen hoef ik enkel het landschappelijke park voor de deur binnen te stappen.
Nee, dit is serieus. Mijn indruk is dat mensen in de grotesteden gemiddeld veel met religie bezig zijn, je ziet bijvoorbeeld veel mensen op straat die daar d.m.v. kledingstijl uiting aan geven. Behoudens een aantal dorpen in de bible belt speelt religie buiten de grote steden vaak geen grote rol in het dagelijks leven. In de grotesteden heb je minder conservatieve christenen, maar juist weer meer conservatieve moslims. Daar is overigens niets mis mee, maar doe dan niet net alsof het in de grote stad allemaal vrijdenkers zijn.
De indruk die jouw bericht mij gaf is dat de Zwartekouzen hier ongeveer over straat marcheerden :D (wat echt niet het geval is). Wederom, dit hangt waarschijnlijk heel erg van het deel van de Randstad af waar je je bevindt. Ga naar Katwijk, en dan zal je heel makkelijk je strenggelovige Christenen vinden. De opvattingen over mannen en vrouwen die daar ronde doen vind ik eigenlijk best shockerend, die zijn gewoonweg gelijkwaardig als wat extremistische imams uitkramen. Van mensen uit die stad heb ik ook opmerkingen over moslims gehoord die absoluut niet strookten met mijn eigen ervaringen (ben naar een zwarte school geweest) en bij navraag bleken ze dan persoonlijk geen moslims te kennen.
Als je het bijvoorbeeld hebt over iets als uit de kast komen voor iemand met een andere seksuele geaardheid, zou het mij niet verbazen als dat voor de gemiddelde Amsterdamse jongere lastiger is dan voor de gemiddelde jongere in Winterswijk.
Dat hangt heel erg van de sociale omgeving en de achtergrond van de desbetreffende persoon af. Overigens lijkt de oerhollandse tak van de Leidse bevolking het woord "Homo" graag te hanteren als scheldwoord... (op basis van mijn observaties met n<10 :+ )
Ik kan me natuurlijk alleen op mijn eigen indrukken baseren. Ik heb toch echt de indruk dat men in de grotesteden bij een gelijk intellectueel niveau minder gewend is aan diversiteit aan meningen, en duidelijk minder tolerant is tegenover andersdenkenden.
Ik denk dat het heel erg van stad tot stad en wijk tot wijk verschilt, hoewel ik soms de indruk krijg dat Noord Holland beter is dan Zuid Holland in dat aspect. Wat wel zo is, is dat sommige stedelingen nogal overspannen reageren als er ook maar iets niet goed gaat en er plekken zijn waar men uitermate bot en onvriendelijk kan zijn (of gewoon is).

Wat betreft mensen groeten in het park, waar ik woon volledig normaal. Stad ernaast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32

André

Analytics dude

Volledig eens met aangehaald onderzoek :P

* André woont in Assen

Flutonderzoek natuurlijk, volgende week is het weer ergens anders. Maar ik herken er ook wel wat in. We hebben als hoofdstad redelijk veel voorzieningen, veel groen dichtbij, relatief veel werkgelegenheid, parkeerplaatsen te veel en betaalbare huizen. Het zou me dan ook niet verbazen dat we hier iets meer geld overhouden om je minder zorgen te maken en leuke dingen te doen.

Maar ik geloof ook net zo goed dat er veel meer van dit soort gebieden zijn. Toevallig komen wij in dit onderzoek goed naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:46
GG85 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:07:
De grap is dat als je dat tegen 'stadse' vrienden verteld er geen een is die echt een goed antwoord heeft behalve het "de provincie is saai en ze zijn er dom en gereformeerd" stereotype.
Ik woon op dit moment bij m'n ouders in The Middle Of Nowhere™ en ik ben van plan om te verhuizen naar de stad.

Waarom?

- Ik werk ook in de stad, vlakbij een intercitystation. Op dit moment is het auto - trein - overstappen - trein. Gezien de trein volledig vergoed wordt door mijn werkgever is in de buurt van een IC-station wonen behoorlijk voordelig en heel snel - en ja, er zijn steden waarin dat ook nog betaalbaar is.
- Heb hier meer dan genoeg in de tuin gewerkt om te weten dat ik daar voorlopig niet op zit te wachten als Tweaker :P Ik hoef (zolang ik niet getrouwd ben en geen kinderen heb) geen tuin, laat staan een grote.
- Een fatsoenlijke internetsnelheid
- Een aantal vrienden van me zijn al naar de stad verhuisd. Weinig blijven in het dorp wonen.
- Sociale controle van familie, voor ieder klein probleempje 'even snel langs komen' kost me minimaal 1 avond per week. Even langs komen is altijd prima, maar er staat natuurlijk altijd wat tegenover.
- In de buurt van supermarkt en dergelijke wonen is natuurlijk makkelijker dan verplicht de auto pakken en de hele week aan boodschappen in moeten slaan.
Ik snap dan echt niet dat mensen 400k voor een rijteswoning zonder tuin en opgepropt op elkaar over hebben terwijl je daar hier een tweekapper of vrijstaande hut aan het water op een kavel van 350m2 kan kopen.
Dit ben ik wel volledig met je eens. Als ik zie wat voor kleine oppervlaktes er in Amsterdam weg gaan voor soms nog meer dan een half miljoen, dan snap ik dat ook echt niet :P haal er een ton af, koop daar een mooie auto voor en bouw zelf een prachtige vrijstaande woning in een dorpje vlakbij de snelweg... right?
Op termijn wil ik daar dan ook wel weer naar toe.

Sidenote: het valt me ook op hoe moeilijk duur appartementen zijn tegenover wat je er voor krijgt (en dan praat ik vooral in de prijsklasse 100k-200k). Een kleine gezinswoning in dezelfde stad is soms nog goedkoper en biedt veel meer ruimte.
GG85 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:16:
De conducteur groet ik wel en een stapje op zij doe ik ook wel, maar ik hou ook iig 1 oordopje in bij de kassa. Ik voel me al een echte stadse :+

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 28-10-2017 14:57 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Kassa? Hebben jullie buiten de Randstad geen zelfscan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Ik kan me er trouwens wel in vinden dat de echt kleine dorpen wat minder zijn (en ik kan er over meepraten, want heb er 18 jaar van mijn leven doorgebracht). Inderdaad weinig keuze qua winkels e.d., slecht openbaar vervoer, niet altijd even snel internet, en soms een ons kent ons mentaliteit waar je als buitenstaander lastig tussen komt. Ik zou daar niet nog eens gaan wonen. Maar in de grotere plaatsen (>10.000 inwoners) zoals waar ik nu woon heb je gewoon glasvezelinternet, een (in mijn geval Intercity) station, en niet iedereen in de straat is familie van elkaar. Mensen hebben hier leuk contact met elkaar, zonder de deur plat te lopen (maar wie naast je woont is ook een kwestie van geluk/pech hebben). Zelfscankassa's hebben we hier in elk geval wel, zonder dat er ooit tassencontrole (nodig) is.

Maar toegegeven, hoewel ik persoonlijk denk dat de grotesteden wel wat geromantiseerd worden is het natuurlijk vooral een kwestie van verschillende voorkeuren.

[ Voor 24% gewijzigd door SPT op 28-10-2017 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Laatst online: 13:35
Ik woon een dorp van zo'n 8000 man, meer dan genoeg.

Geen haar op mijn hoofd die over na denk om naar een stad (of hier een groter dorp, wantja, Friesland heeft maar 11 steden :P) te gaan wonen.

Was laatst in Groningen stad, ik snap nog steeds niet dat ze die stad niet met grond gelijk maken en een fatsoenlijk wegen net er neer gooien.. Krappe wegen en 1 richting verkeer grotendeels. even verkeerd rijden en je mag km's omrijden... Leg er dan geen weg neer.
Naast al die lui die dood willen op hun fiets zonder licht in het donker. Het is dat ik geen bullbar op mijn auto had, anders hingen er aardig wat lui aanvast.. :+

Maar dat is natuurlijk niet alleen in groningen zo, elke stad heb ik echt niks mee.

Nee, geef maar mooi het platteland. Het is dat ik het geld er nog niet voor heb, anders mooi huisje in het buiten gebied. zolang er maar een beetje fatsoenlijk internet is of aan te leggen is (glas of coax).

In het algemeen heb ik genoeg aan de 3 supermarkten die hier zijn, waarvan ik maar naar 1 ga.

Het meeste bestel ik toch online, dat gedonder om alle winkels bij langs te lopen om dat ene te vinden wat met 3 klikken bij je deur geleverd word. 8)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Richh schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:46:
- Een aantal vrienden van me zijn al naar de stad verhuisd. Weinig blijven in het dorp wonen.
Al meerdere keren in tv programma's gezien dat de jeugd wegtrekt, en als ze wat ouder worden, toch regelmatig weer teruggaan naar de dorpjes waar ze vandaan komen. Zal wel iets met de leeftijd te maken hebben. Als je 40 bent heb je vaak wat minder behoefte aan diverse cafe's op kruipafstand :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Renegade666 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:22:
Was laatst in Groningen stad, ik snap nog steeds niet dat ze die stad niet met grond gelijk maken en een fatsoenlijk wegen net er neer gooien.. Krappe wegen en 1 richting verkeer grotendeels. even verkeerd rijden en je mag km's omrijden... Leg er dan geen weg neer.
Naast al die lui die dood willen op hun fiets zonder licht in het donker. Het is dat ik geen bullbar op mijn auto had, anders hingen er aardig wat lui aanvast.. :+
Anders ga je gewoon niet met de auto de stad in... Helemaal niet de binnenstad, dat zal ook over enkele jaren compleet autovrije zone's worden. Waarom wegen neerleggen als je spoorwegen en fietspaden kunt leggen? Auto's zijn ook gewoon voor paupers die uit een dorp ofzo komen, het is dat ik niet dagelijks een spijkermat bij me heb anders zou ik die voor je auto leggen :+

Voordeel van de stad is dat je géén auto nodig bent:
Supermarkt aan de overkant van de straat tot 10 uur open
5 minuten fietsen vanaf de Universiteit / Werk
Station op 10 minuten afstand met ieder half uur een trein naar ongeveer overal in Nederland
Bouwmarkten, winkels, alles op loopafstand

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 28-10-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Anoniem: 147126 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:32:
[...]

Anders ga je gewoon niet met de auto de stad in... Helemaal niet de binnenstad, dat zal ook over enkele jaren compleet autovrije zone's worden. Waarom wegen neerleggen als je spoorwegen en fietspaden kunt leggen? Auto's zijn ook gewoon voor paupers die uit een dorp ofzo komen, het is dat ik niet dagelijks een spijkermat bij me heb anders zou ik die voor je auto leggen :+

Voordeel van de stad is dat je géén auto nodig bent:
Supermarkt aan de overkant van de straat tot 10 uur open
5 minuten fietsen vanaf de Universiteit / Werk
Station op 10 minuten afstand met ieder half uur een trein naar ongeveer overal in Nederland
Bouwmarkten, winkels, alles op loopafstand
Ik heb niet veel keus... ik rij zo goed als gratis met mijn auto. En moest even 2 min wat op halen bij een mede tweaker. Dan ga je geen shitload aan uitzoeken hoe je daar komt met bus/trein or whatever.. leuk voor de mensen die er wonen, niet praktisch voor dit soort snelle dingentje. Ik was nu in 1 uur heen en terug. Dat red je nevernooit niet met bus/trein.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Renegade666 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:36:
[...]

Ik heb niet veel keus... ik rij zo goed als gratis met mijn auto. En moest even 2 min wat op halen bij een mede tweaker. Dan ga je geen shitload aan uitzoeken hoe je daar komt met bus/trein or whatever.. leuk voor de mensen die er wonen, niet praktisch voor dit soort snelle dingentje. Ik was nu in 1 uur heen en terug. Dat red je nevernooit niet met bus/trein.
Ehh, in Groningen kun je echt wel binnen een half uur van iedere plek naar iedere andere plek komen met het openbaar vervoer... Ik denk dat het eerder een mentaliteitsverschil is tussen stad en dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Anoniem: 147126 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:41:
[...]

Ehh, in Groningen kun je echt wel binnen een half uur van iedere plek naar iedere andere plek komen met het openbaar vervoer... Ik denk dat het eerder een mentaliteitsverschil is tussen stad en dorp.
Zeg ik dat het niet zo is???

Ik zeg dat ik geen tijd in het uitzoeken van welke bus/trein je moet gaan om 2 min wat re halen..
Auto, navi, adres en voor de deur.. ipv nog tijden rond te lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:41
[...]

Dat is dan in Groningen beter geregeld dan in Noord-Brabant. Grote stad naar grote stad is prima. Van stad naar dorp gaat nog wel soms, van dorp naar dorp is een ramp tenzij je net mazzel hebt met de dienstregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
kenneth schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:12:
Kassa? Hebben jullie buiten de Randstad geen zelfscan? :+
Buiten de supermarkt weinig ja, net als in de randstad ;)
SPT schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:15:
Maar in de grotere plaatsen (>10.000 inwoners) zoals waar ik nu woon heb je gewoon glasvezelinternet, een (in mijn geval Intercity) station, en niet iedereen in de straat is familie van elkaar. Mensen hebben hier leuk contact met elkaar, zonder de deur plat te lopen.
Hahaha, het is echt slecht gesteld met Hoogeveen (de stad waar ik het dichtst bij woon) :')

[ Voor 58% gewijzigd door Richh op 28-10-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:26:
[...]

Eh dat zijn wel heel veel aannames die niet altijd kloppen
1 ) ja als al je vrienden in die stad wonen, wonen ze verspreid omdat ze zijn gaan studeren of werk maakt het weinig uit.
2 ) OV is buiten de randstad overal ruk, of je nu in utrecht woont of in een klein dorpje zolang er een station is heb je redelijk OV. Vrienden van me moeten de laatste trein rond 0:30 hebben en ik ook zijn wonen in utrecht ik in een dorpje.
3 ) Of je nu 15 min fietst/auto in de stad of naar de stad weinig verschil. En qua prijs maakt het weer niet veel uit. Meer keuze misschien maar goed niets dat een auto niet oplost.
4 ) Dit is juist veel minder, want iedereen koopt toch online juist in een dorp zijn mensen eerder gemotiveerd om bij een speciaalzaak wat te doen omdat het wel handig is voor reparatie, in de stad denken mensen ach als deze fietsenmaker falliet gaat ga ik wel naar de andere. ( dus gaan ze beide falliet )
5 ) welke sociale controle? Je wilt zeggen dat jij je buren niet zou herkennen in de supermarkt of dat je geen hoi zegt als je ze toevallig tegen komt?
6 ) geen koffieshop -> minder overlast.

En OV tja, met voldoende gratis parkeerplekken voor vrienden en kennissen is juist het reizen veel gemakkelijker. Je pakt gewoon auto naar vrienden en die doen hetzelfde bij jou. In de stad is het OV of fietsen en dat laatste doe ik echt niet als het regent of koud is. De auto is warm en droog en tot de voordeur.

Tja het is voorkeur maar inderdaad zijn veel mensen bevooroordeeld of slecht geinformeerd over niet in een grote stad wonen. Stad heeft best wel wat voordelen, zeker met stappen en uit eten heb je geen bob nodig. Maar met de helft van de feestjes die ik leuk vind in een klein dorpje op 45 min rijden ( niet te vinden in grote steden geen idee waarom overigens ) gaat de stad dat niet oplossen.
Eh... de opsomming is vanuit mijn eigen situatie. Het lijkt me logisch dat de voordelen die ik noem niet op iedereen van toepassing zijn. Daarom verkiest de 1 ook de stad en ander weer een dorp. ;)

1) Mijn vrienden studeren al 20 jaar niet meer. ;)
2) Ik woon in de buurt van het centrum van Den Haag. Ik heb 4 verschillende tramlijnen en 2 buslijnen in een straal van 200 meter. Den Haag heeft 2 grote stations en een vliegveld op 30 minuten afstand.
3)Snap ik even niet.
4) Niet in Den Haag. Skate winkels, surfshops, platenzaken, horloge makers... zat winkels die je in een gemiddeld dorp niet tegen komt.
5) Onder buurvrouw zeg ik gemiddeld gezien 1 keer per jaar gedag want die kom ik nooit tegen. Naaste buren ken ik niet en heb ik nog nooit gezien.
6)Koffieshops in Den Haag geven geen overlast. Uitbaters zijn veels te bang om vergunningen te verliezen waardoor de shop moet sluiten. UItbaters zorgen zelf wel dat er geen overlast is. Daarnaast: Overlast van blowers? Die zijn toch veels te stoned om herrie te schoppen?
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:26:
[...]

En OV tja, met voldoende gratis parkeerplekken voor vrienden en kennissen is juist het reizen veel gemakkelijker. Je pakt gewoon de auto naar vrienden en die doen hetzelfde bij jou. In de stad is het OV of fietsen en dat laatste doe ik echt niet als het regent of koud is. De auto is warm en droog en tot de voordeur.
Tsja, en zo heeft zowel een dorp als een grote stad voor- en nadelen. Het ene is niet beter dan het andere, enkel anders.
kenneth schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:20:
Dit dus.
Lijkt mij toch wel duidelijk dat je voorkeur grotendeels gebaseerd is op wensen & behoefte. En natuurlijk waar je bent geboren. :)

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 28-10-2017 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 17:20
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Ryur op 28-10-2017 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 985269

Vroeger woonde ik graag in drukke steden. Inmiddels niet meer. Ik vermoed dat leeftijd een rol speelt, maar dat weet ik niet zeker.

Mij was het destijds vooral te doen om de contstante stroom aan impulsen. Zoals jongeren nu vaak verslaafd zijn aan "likes" op allerlei platforms was ik vroeger verslaafd aan de - vaak nieuwe en unieke - indrukken die de stad mij non-stop bood.

In de kleinere stad waar ik nu woon is ook vanalles te doen, maar het komt niet vanzelf. Je moet de evenementenkalender in de gaten houden of zelf wat ondernemen. De deur uitstappen en een rondje lopen levert hier niet zoveel op.

Ik denk dat het voor mij vooral in bovenstaande zit. De constante stroom nieuwe dingen toen, versus de "rust" nu. De door anderen genoemde voor-/nadelen als winkels en vervoer spelen voor mij niet zo'n rol. Daar kun je je naar mijn mening vrij eenvoudig aan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Anoniem: 985269 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:29:
Vroeger woonde ik graag in drukke steden. Inmiddels niet meer. Ik vermoed dat leeftijd een rol speelt, maar dat weet ik niet zeker.
Denk dat dat zeker voor een deel meespeelt. Hoewel je altijd mensen hebt die juist altijd in de stad blijven, of die juist nooit een stad in willen :P Denk dat als je jong bent, studeert, regelmatig gaat stappen en andere dingen buiten de deur doet, de stad ideaal is. Daar gebeurt altijd wel wat. Daar zitten ook de meeste hoge scholen en universiteiten, en daardoor ook weer de jongeren met wie je wilt optrekken. Als je wat ouder wordt, wordt dat bij veel mensen wat minder. Willen wat meer rust, niet continue geluid en beeld om je heen (ik wordt na 10 minuten wandelen door de stad behoorlijk gestoord van de stroom aan informatie die binnenkomt...).

(zoals gezegd dus niet bij iedereen, anders zou heel Amsterdam en Rotterdam bevolkt worden door mensen tussen de18 en 25...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

André schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:26:
Volledig eens met aangehaald onderzoek :P

* André woont in Assen

Flutonderzoek natuurlijk, volgende week is het weer ergens anders. Maar ik herken er ook wel wat in. We hebben als hoofdstad redelijk veel voorzieningen, veel groen dichtbij, relatief veel werkgelegenheid, parkeerplaatsen te veel en betaalbare huizen. Het zou me dan ook niet verbazen dat we hier iets meer geld overhouden om je minder zorgen te maken en leuke dingen te doen.

Maar ik geloof ook net zo goed dat er veel meer van dit soort gebieden zijn. Toevallig komen wij in dit onderzoek goed naar voren.
Mwah ik weet het niet, mensen vragen altijd wel wat het meest gunstige plek is om te wonen en denk dat het stuk tussen Assen en Groningen relatief het beste stuk is om te wonen met een erg mooie combinatie met erg veel natuur, goede verbindingen. Je komt in de grotere plekken met werk erg makkelijk en afhankelijk van het Dorp is alles naar zo'n plek op de fiets te doen of met de auto.

Ik kom uit Groningen-stad en ben opgegroeid in Eelde-Paterswolde.
[...]

Alleen in stad, Voor de rest is het echt puzzelen vaak. Je komt veel sneller en makkelijker overal met de auto. Zelfde geld voor Drenthe. Alleen als je globaal ergens wilt komen is het makkelijk. Er zijn enkele aders als het ware waar de verbinding erg goed is en je makkelijk kan komen maar omdat alles zo breed verspreid is dan moet je eerst nog een stuk naar de juiste plek.

Als je van grote plek naar grote plek wilt is het prima te doen met OV. Wil je bijvoorbeeld naar schipborg. mag je meer dan de helft van je rit gaan lopen :/

Overigens woon ik nu weer lekker in Stad maar ik weet wel dat zodra ik bijvoorbeeld een gezin zou hebben ik naar Eelde of Haren zou vertrekken. Peize kan ook nog wel.

Je hebt de groene natuur daar, je bent echt binnen no-time in de stad en daar heb je vervolgens weer alles binnen handbereik.

De reden dat ik nu in de stad zit? Levendigheid. Ik ben alleen en ik heb alles op fietsafstand van mij. Daarnaast zie ik Groningen ook niet echt als stad. Eerder als enorm dorp met alles wat je maar zou willen. 8) Dat scheelt al enorm. Ik zie het ook niet als druk of wat dan ook.
Renegade666 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:22:
Dankzij de gemeente jippie. Je moet gewoon niet de binnenstad in willen. Tegenwoordig kan dat ook steeds minder. Je krijgt juist een P+R principe tegenwoordig. Parkeer je auto voor weinig aan de rand van de stad en ga verder met de bus. Stap je direct uit bijna in het Centrum. Dat is het idee. Alleen in de praktijk is dat wat lastiger :+

Al staan de betreffende parkeerterreinen steeds voller en worden ze ook verder uitgebreid :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
ChojinZ schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:57:
[...]

Eh... de opsomming is vanuit mijn eigen situatie. Het lijkt me logisch dat de voordelen die ik noem niet op iedereen van toepassing zijn. Daarom verkiest de 1 ook de stad en ander weer een dorp. ;)

1) Mijn vrienden studeren al 20 jaar niet meer. ;)
2) Ik woon in de buurt van het centrum van Den Haag. Ik heb 4 verschillende tramlijnen en 2 buslijnen in een straal van 200 meter. Den Haag heeft 2 grote stations en een vliegveld op 30 minuten afstand.
3)Snap ik even niet.
4) Niet in Den Haag. Skate winkels, surfshops, platenzaken, horloge makers... zat winkels die je in een gemiddeld dorp niet tegen komt.
5) Onder buurvrouw zeg ik gemiddeld gezien 1 keer per jaar gedag want die kom ik nooit tegen. Naaste buren ken ik niet en heb ik nog nooit gezien.
6)Koffieshops in Den Haag geven geen overlast. Uitbaters zijn veels te bang om vergunningen te verliezen waardoor de shop moet sluiten. UItbaters zorgen zelf wel dat er geen overlast is. Daarnaast: Overlast van blowers? Die zijn toch veels te stoned om herrie te schoppen?
Ik kom niet zo heel veel in de randstad dus mijn ervaring is beperkt tot Rotterdam-Utrecht en alles daar beneden. En persoonlijk heb ik zeer weinig met de randstad ( maar dat is persoonlijk ).

3 ) voor veel mensen is een grens overgaan veel lastiger dan dat niet doen. Als je van Den haag noord naar zuid zou fietsen zou je daar wel even mee bezig zijn ( ik heb iets in zuid en scheveningen gepakt in google maps en dat is 12 km ) als ik zelf naar den bosch zou fietsen is dat ook 12 km, maar dan kom ik nog wel door 1 ander dorp. Dus ik fiets van boxtel via vught naar den bosch. Jij fietst naar een andere locatie in den haag, je blijft dus in de stad. Wat ik fiets klinkt veel verder dan wat jou zou fietsen. Dat bedoel ik te zeggen.

Rest van de punten is meer wat ik hoor van mensen in steden, zo van waarom zou ik bij een lokale winkelier iets halen als het online 5 euro goedkoper is. Maar wel klagen dat als ze een lekke band hebben dat er in hun wijk geen fietsenmaker is. Zal vast niet overal zo zijn mijn ervaring is beperkt.

Overigens woonde ik eerste ook ergens anders in boxtel en sprak ik mijn buren in de zomer wel eens omdat ze een tuintje naast die van mij hadden en net als ik lekker in de zon zaten maar verder ook niet echt. Ja wel eens een pakketje voor de ander aannemen ofzo. Dus sociale controle niet echt, nu ken ik mijn buurvrouw wel iets beter maar dat is meer door pakketjes of toevallig tegen komen.
Tsja, en zo heeft zowel een dorp als een grote stad voor- en nadelen. Het ene is niet beter dan het andere, enkel anders.

[...]

Dit dus.
Lijkt mij toch wel duidelijk dat je voorkeur grotendeels gebaseerd is op wensen & behoefte. En natuurlijk waar je bent geboren. :)
yeps helemaal mee eens, stad heeft voordelen en nadelen, dorp heeft voor en nadelen. En dan hangt het er heel erg van af welke stad en hoe groot het dorp is en de voorzieningen. Amsterdam is geen den bosch. en 8000 inwoners of 20000 is ook anders voor een dorp.

Ik denk wel dat er veel geredeneerd word uit vooroordelen, dingen worden natuurlijk altijd uitvergroot en als je ergens weinig komt maar toevallig zie je net een paar keer iets vervelends dan is dat altijd zo. Als je 10x per jaar met de trein gaat en 9x is die te laat is de trein altijd te laat om een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 13:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik woon nu in het centrum van Den Haag en woon hier al bijna 10 jaar met veel plezier. Toch gaan we verhuizen naar buiten het centrum, reden: ons kindje. Stad was leuk als student en als yup, maar als 30+er hoef ik niet ieder weekend in de kroeg te hangen. Met een baby vind ik te stad (centrum) te druk en dat we 1 hoog wonen is ook niet heel praktisch. Maar de grootste reden was toch wel de huizenprijzen, voor het geld van een benedenwoning met klein stadstuintje (weliswaar in een goede/dure buurt) hebben we nu een hoekwoning op een grote kavel. De reden om in deze regio te blijven is werk en vrienden, maar qua wonen hadden we ook naar " de provincie " kunnen gaan,mits het werk in de buurt is.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2017 18:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Beste van in de stad wonen is dat ik in 10 minuten fietsen op kantoor ben. Verder goede OV-opties, heb dan ook echt geen auto nodig. Die ene keer per maand dat ik een auto wil hebben huur ik er een, dat lijkt me in een dorp niet zo eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:09

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik snap mensen die een grote stad wonen niet, maar mensen die in een dorp wonen ook niet. Ik woon aan de rand van het centrum van een stad van 25k inwoners in het oosten van het land. Provinciale woningprijzen, maar alle gemakken letterlijk op loopafstand (theater, bioscoop, café's, restaurants, supermarkten, huisarts, apotheek) of hooguit 5 minuten fietsen (kinderopvang, basisschool, station, bibliotheek, zwembad). Kwartier met de trein en ik zit in de provinciale hoofdstad. Snelweg op 5 minuten met de auto.

Mijn ouders wonen in een gehucht (600 inwoners). Heerlijk rustig ja, en nóg goedkoper wonen. Maar je hebt niets in de buurt en moet overal de auto voor pakken. Nee, ik heb echt best of both worlds :). Want de randstad is echt zonde van het geld.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Dat was en is voor mij ook de voornaamste reden: afwezigheid van reistijd. Ik fiets in 20 minuten naar mijn werk maar woon toch in een 2-onder-1 kapper in een groene wijk met een (voor stadse begrippen) behoorlijke tuin. Ideale situatie voor mijn vrouw en ik; het feit dat je geen tijd verspilt aan filerijden is echt één van de beste recepten voor een tevreden leven. Ik zou daarom ook niet meer uit de stad weg willen (en bovendien heb ik ook niet zoveel keus want het werk dat ik doe wordt ook echt alleen maar in de Randstad aangeboden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Laatst online: 14:34
Een woning in de stad is duur, maar omdat ik autoloos kan leven hou ik er over de looptijd van een hypotheek wel een ton extra aan over. Dat compenseert de huizenprijzen wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. 5 jaar met veel plezier in Utrecht gewoond. Nu in een groot dorp met 70k inwoners en mensen zijn hier toch wel meer bezig met wat een ander doet. Je komt elkaar toch wat sneller tegen. Er wordt zeker meer "geluld" dan in de grote stad.

Het heeft allebei zo z'n voor- en nadelen. In Utrecht had ik 438 OV reismogelijkheden per uur vanaf mijn adres en ik kon zelfs lopend naar Utrecht CS. Natuurlijk hebben we wel gekeken naar OV reismogelijkheden toen we gingen verhuizen (allebei geen rijbewijs, dus je moet wel), maar dan merk je toch wel dat je in Utrecht erg verwend was in dat opzicht. Hier hebben we een station om de hoek en staan we binnen een half uur op Utrecht CS, maar als je kijkt naar het lokale OV, dan is het gewoon janken geblazen. Ons grote dorp is toch vooral ingesteld op autoverkeer (liefst 3 auto's per gezin). Mensen gaan hier zelfs met de auto naar het buurtwinkelcentrum 1 kilometer verderop. Op koopavond met de bus naar het centrum? Kun je net zo goed gaan lopen: als de bus nog rijdt, dan stopt hij niet dichterbij dan een kwartier lopen. Naar de woonboulevard? Vergeet het maar, daar stopt niet eens een bus op loopafstand. Hier maken ze zich drukker om het "herinrichten" van woonwijken als 30km zone, terwijl de gemiddelde automobilist al echt heel veel moeite moet doen om de 37 km/u te kunnen halen in de wijk... Dan lijkt het net of je heel wat doet als gemeente, terwijl er in de praktijk alleen een paar bordjes neergezet worden.

Ook qua boodschappen / winkelen zit je beter in een grote stad. Door de week zijn alle supermarkten hier om 20:00 uur dicht, op koopavond om 21:00 uur. Het winkelcentrum heeft de grootste moeite om wat volk te trekken. Op zich niet gek, want we zitten vlakbij Utrecht en Arnhem en dan maak je als uit de kluiten gewassen dorp met een Christelijk verleden gewoon geen schijn van kans om een bloeiend winkelcentrum te ontwikkelen.

Maar het is wel lekker rustig in vergelijking met Utrecht. We lopen in 5 minuten de Utrechtse Heuvelrug op, de bossen in.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-10-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben geboren in een dorpje ten oosten van Nijmegen (+/- 6000 inwoners) en heb er tot mijn 15e gewoond, daarna verhuisd naar Nijmegen (wel buiten het centrum) en na mijn studie respectievelijk in Ede (veredeld dorp :P) en 2,5 jaar in Arnhem (min of meer in het centrum) gewoond, en sinds 4 weken woon ik in een gehucht (1600 inwoners) in de Achterhoek 8)
Ik heb dus min of meer in van alles gewoond (behalve de echt grote steden zoals Amsterdam o.i.d.).
De redenen waarom ik (en mijn vriendin, die komt uit Utrecht) voor zo'n klein dorp gekozen hebben:
-Rust
-Ruimte
-Huizenprijzen (ik verwacht dat het huis wat we nu hebben in Arnhem wel richting de >€500k gaat)
-Groen
-Mentaliteit/de mensen
-Kindvriendelijk (maar dat is iets voor in de toekomst :P)
Mis ik de grote stad? Mwa, niet echt. Het enige wat ik tot nu toe mis, is een goede Aziatische/Indonesische toko. Die zat eerst op 5 minuten lopen, nu moet ik 15 á 20 minuten met de auto (Doetinchem). Er zit geen supermarkt in het dorp, maar de dichtstbijzijnde Appie/Jumbo/Lidl is op 5 minuten autorijden, dikke prima, want ik deed toch altijd al boodschappen met de auto :z Restaurantjes en kroegjes zitten er genoeg het het dichtstbijzijnde 'grote' dorp (+/-12.000 inwoners), maar tegenwoordig drink ik net zo lief een biertje met mijn vrienden bij elkaar thuis of in de tuin (met vuurkorf 8))

Ja, er wordt veel 'geluld'/er is sociale controle, dat merk ik nu al. De buurman wist (zonder überhaupt hem gesproken te hebben, we zijn 2 weken nadat we verhuisd zijn 'buurt gaan maken') wat we qua werk deden, waar we vandaan kwamen etc., terwijl we alleen contact hebben gehad met onze aankoopmakelaar, de verkopende partij (op de koffie geweest) en hun verkoopmakelaar. Idem voor de rest van de straat, de meesten wisten al ongeveer wie we waren en wat we deden zonder ze gesproken te hebben.
Ik vind het niet erg, mocht ik een raam open laten staan en ik ga van huis, dan weet ik iig dat de boel niet leeg gejat wordt.
MisterBlue schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 06:10:
Een woning in de stad is duur, maar omdat ik autoloos kan leven hou ik er over de looptijd van een hypotheek wel een ton extra aan over. Dat compenseert de huizenprijzen wel een beetje.
Je gaat nooit op vakantie, en bezoekt nooit familie? :P

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 30-10-2017 09:01 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-tom-562 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:00:

[...]

Je gaat nooit op vakantie, en bezoekt nooit familie? :P
Waarom zouden mensen zonder auto dat niet doen? Al zou ik een auto hebben, dan zou ik dat ding niet eens mee willen nemen op vakantie. Ik heb geen haast op vakantie, dus dan ga ik lekker fietsen, lopen of ik pak een keer de bus/trein. In het buitenland kost een taxi vaak nog niet de helft van wat ze in NL vragen, dus dat kun je dan ook gerust doen.

Ik ga alleen niet zomaar even op bezoek bij familie die er zelf voor gekozen heeft om ergens in the middle of nowhere te gaan wonen. Dat is me teveel gedoe: dan komen ze me maar oppikken op het station. Toen ik nog in Utrecht woonde, gaf ik nauwelijks geld uit aan OV. Ik had een abonnement voor woon-werk en daarmee kon ik in heel Utrecht gratis reizen. De langere afstanden met de trein was met 40% korting, dus familiebezoekjes kostten ook niet de hoofdprijs. Daar kun je geen auto van rijden hoor. Dat is volgens mij ook het grootste nadeel van een auto hebben: je betaalt je scheel aan dat ding, dus je wil er dan ook zoveel mogelijk "nut" van hebben. Dan ga je natuurlijk niet met het OV reizen, want de vaste lasten van die auto heb je toch al.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-10-2017 09:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:17
Ik heb in meerdere grote steden gewoond (waaronder Amsterdam, Utrecht en Barcelona) en woon nu in een dorp met 10.000 inwoners. Ik moet zeggen dat ik (buiten Barcelona) niet meer in een grote stad zou willen wonen. Zeker met Amsterdam ben ik helemaal klaar. De argumenten dat alles dichtbij is in een grote stad gaat wat mij betreft echt niet op voor Amsterdam. Om van de ene naar de andere kant te komen was ik soms wel 3 kwartier kwijt. Meer tijd dan ik nu nodig heb om überhaupt in Amsterdam te komen.

Naar de standaardwinkels (supermarkten, slager, bakker) ga ik lopend en dat kost me een minuut, misschien twee. Speciaalzaken heb ik niet nodig, want internet.

Maar juist de rust van een dorp en de gemoedelijkheid maken dat ik niet zomaar meer zou verhuizen. Mijn kinderen kunnen hier lekker op straat spelen zonder direct doorgereden te worden. Een straat oversteken kan nog zonder verkeerslichten (die soms nog steeds nutteloos zijn door het asociale rijgedrag dat je vaker in een stad tegenkomt).

Ook de huizenprijzen vind ik belangrijk in dit verhaal. Een appartement in Utrecht of Amsterdam kost hetzelfde als een twee-onder-een-kap in een dorp. Voor hetzelfde geld dus een tuin én veel meer ruimte!

Wat ook wel fijn is, is dat je in een dorp vaak minder "tuig" hebt. Mijn dochters zullen hier (over een aantal jaar) minder snel worden na-gesist op straat. Of stel ik krijg een zoon die op mannen valt; die hoeft zich wat minder zorgen te maken dat hij bewerkt wordt met een betonschaar. In ieder geval is mijn gevoel van veiligheid in dit dorp wat groter dan in een stad als Amsterdam.

Er zijn ook wel nadelen aan een dorp vs. een stad. Zoals TS al zegt zit ik liever op een Ledig Erf op het terras. En ook die paar kroegen in het dorp hier zijn niet echt mijn ding. Dat is dan ook de enige reden voor mij om in een grote(re) stad te gaan wonen: beter, groter uitgaansleven. Daarentegen ben ik momenteel in een totaal andere levensfase beland (getrouwd, kinderen, mooie baan) en heb ik daar ook een heel stuk minder behoefte aan. En als we wel eens leuk willen eten/drinken/whatever gaan we naar een stad in de buurt of een weekendje weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:19

Wuursj

want worst is al bezet

Geboren en tot mijn 20ste gewoond in een dorp.
Daarna gewoond in Delft (studie), Amsterdam en nu nabij centrum Haarlem. En eigenlijk heb ik me overal prima naar mijn zin gehad. Ook in Amsterdam (baarsjes) kan je rustig wonen en ook in een middelgrote stad kan je 'alles' in de buurt hebben.

Ja natuurlijk zou ik wel groter willen wonen met een lekkere tuin zoals mijn ouders dat hebben in dat dorp voor dezelfde prijs waarvoor ik een niet al te grote tussenwoning voor heb.
Maar op dit moment vind ik 'alles' in de buurt hebben wel belangrijker en woon ik mij inziens nu ideaal. Kwartiertje fietsen naar werk en nationaal park (met meer natuur dan een gemiddeld dorp), klein half uurtje fietsen naar het strand of met OV naar Amsterdam. Lopen naar de restaurantjes in centrum Haarlem: heerlijk! Wat niet weg neemt dat ik misschien ooit wel weer terug ga naar een dorp of Amsterdam. Ik ben er nog niet uit :)

Auto bezit klopt: tot voor kort me prima autoloos kunnen redden omdat alles zo dichtbij is en OV uitstekend geregeld is. Nu wel eentje vanwege kind maar die mag voor mij zo de deur uit. Terwijl ik op mijn 18e in dat dorp veel meer waarde hechte aan mijn autootje destijds.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:17
Anoniem: 39993 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 06:40:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. 5 jaar met veel plezier in Utrecht gewoond. Nu in een groot dorp met 70k inwoners en mensen zijn hier toch wel meer bezig met wat een ander doet. Je komt elkaar toch wat sneller tegen. Er wordt zeker meer "geluld" dan in de grote stad.
Groot dorp, 70k inwoners, een centrum dat weinig bezoekers trekt....? Klinkt als het dorp waar ik ook woon. Hoewel ik in een boerderij woon vind ik het bij lange na niet landelijk, wel lekker dicht bij de bossen (handig met de hond).
Naar het centrum ga ik inderdaad met de fiets, hoewel de bus bij mij in de straat stopt. 3 auto's voor de deur, maar ik probeer zoveel mogelijk te fietsen (woon/werk, winkelen) of te lopen (winkelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 06:40:
[...]

Het heeft allebei zo z'n voor- en nadelen. In Utrecht had ik 438 OV reismogelijkheden per uur vanaf mijn adres en ik kon zelfs lopend naar Utrecht CS. Natuurlijk hebben we wel gekeken naar OV reismogelijkheden toen we gingen verhuizen (allebei geen rijbewijs, dus je moet wel), maar dan merk je toch wel dat je in Utrecht erg verwend was in dat opzicht. Hier hebben we een station om de hoek en staan we binnen een half uur op Utrecht CS, maar als je kijkt naar het lokale OV, dan is het gewoon janken geblazen. Ons grote dorp is toch vooral ingesteld op autoverkeer (liefst 3 auto's per gezin). Mensen gaan hier zelfs met de auto naar het buurtwinkelcentrum 1 kilometer verderop. Op koopavond met de bus naar het centrum? Kun je net zo goed gaan lopen: als de bus nog rijdt, dan stopt hij niet dichterbij dan een kwartier lopen. Naar de woonboulevard? Vergeet het maar, daar stopt niet eens een bus op loopafstand. Hier maken ze zich drukker om het "herinrichten" van woonwijken als 30km zone, terwijl de gemiddelde automobilist al echt heel veel moeite moet doen om de 37 km/u te kunnen halen in de wijk... Dan lijkt het net of je heel wat doet als gemeente, terwijl er in de praktijk alleen een paar bordjes neergezet worden.

Ook qua boodschappen / winkelen zit je beter in een grote stad. Door de week zijn alle supermarkten hier om 20:00 uur dicht, op koopavond om 21:00 uur. Het winkelcentrum heeft de grootste moeite om wat volk te trekken. Op zich niet gek, want we zitten vlakbij Utrecht en Arnhem en dan maak je als uit de kluiten gewassen dorp met een Christelijk verleden gewoon geen schijn van kans om een bloeiend winkelcentrum te ontwikkelen.

Maar het is wel lekker rustig in vergelijking met Utrecht. We lopen in 5 minuten de Utrechtse Heuvelrug op, de bossen in.
Haha we wonen in en hebben het over hetzelfde 'dorp' gok ik zo ;).

Grootste voordeel voor mij boven de stad is meer ruimte voor hetzelfde geld en een veel vriendelijkere minder individualistische sfeer zonder dat mensen zich met je 'bemoeien'.

Voorbeeld: buurman maakt een klein krasje op mijn auto bij het openen van zijn portier: belt netjes aan, duizendmaal sorry en geregeld.

Zelfde situatie bij mijn vriendin in Utrecht: vaste parkeerplaatsen in de parkeergarage en sinds de buurvrouw een baby heeft staat ze schijnbaar bij het zitje in en uitladen met dr dikke reet haar deur tegen de auto van mn vriendin te drukken: allemaal krassen/deukjes in het portier en de verf zit op de autodeur van de buurvrouw. In eerste instantie gaf ze toe dat zij het waarschijnlijk vervoorzaakt had maar puntje bij paaltje wilde mevrouw 2 dagen later ineens het schadeformulier niet ondertekenen en was de verf netjes weggepoetst van dr portier. Geen poot om op te staan.

Zelfde met feestjes: hier gaat netjes in de appgroep "er komt een feestje aan, voel je vrij biertje te pakken of zeg het even als het echt te gek wordt".
Daar is er ineens een feestje en de mensen die er last van hebben gaan niet even langs maar beklagen zich alleen op FB, Whatsapp maar niet in persoon.
Hetzelfde met boren: of er nu iemand om 10u smorgens of half 9 savonds staat te boren (hele normale tijden, wanneer anders?), er is altijd wel iemand die zijn beklag doet op sociale media maar nooit in persoon.

'Dat soort' mensen heb je mijns inziens meer in de randstad en veel minder in de provincie en is iets waar ik me als ik een tijdje in Utrecht ben me aan stoor.

Het zijn veel kleine dingen maar na een paar dagen Utrecht ben ik de 'stadsmentaliteit' meestal behoorlijk beu.

Uiteraard is er in de stad veel meer vertier maar na mijn 30e haal ik eigenlijk veel meer plezier uit met vrienden onder de veranda zitten bij de vuurkorf dan van 0200 tot 0700 de stad in. Ofwel, ik wordt oud

[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 30-10-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 13:59
GG85 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:04:
[...]

Zelfde met feestjes: hier gaat netjes in de appgroep "er komt een feestje aan, voel je vrij biertje te pakken of zeg het even als het echt te gek wordt".
Daar is er ineens een feestje en de mensen die er last van hebben gaan niet even langs maar beklagen zich alleen op FB, Whatsapp maar niet in persoon.
Hetzelfde met boren: of er nu iemand om 10u smorgens of half 9 savonds staat te boren (hele normale tijden, wanneer anders?), er is altijd wel iemand die zijn beklag doet op sociale media maar nooit in persoon.
Is dit nu een stadsding of gewoon een lui/laf dingetje? Ik woon in de stad, en ben gewend ook gewoon even aan te bellen in geval van onvrede. Heb nu een paar (meerdere eigenlijk) buren die daar echt helemaal niets van snappen, waar ik weer niets van snap. Die doen alsof de voordeur drempel een soort Berlijnse muur is, en weten kennelijk niet dat burencontact een mogelijkheid is. Ben ik nu een dorpeling of zijn zij gewoon a-sociaal (in de letterlijke zin van het woord)?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:58

Outerspace

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik woon in een oude stad met bijna 40k inwoners (Zutphen). Zutphen is een stad met behoorlijk 'dorpse' invloeden en valt niet te vergelijken met het naburige Deventer, Apeldoorn of Arnhem. Dat zijn steden met meer inwoners en een stuk meer 'stadser' (druk druk druk druk en prijzen liggen met alles een stukje hoger).

Heeft het voordelen om hier te wonen? Mijn vrouw werkt in Arnhem en heeft geen rijbewijs. Het openbaar vervoer hier is prima geregeld. Ze is met 25 min op haar werk en kan hier prima alles bereiken met de fiets (10 min fietsen). Voor mij is het wat lastiger. Ik werk in de detachering en de meeste klussen worden in de randstad aangeboden. Ik moet dus eerst 15 a 20 min rijden om bij een snelweg te komen om vervolgens naar de klus te gaan. De huur- en koopprijzen zijn gelukkig nog redelijk laag, maar dat krijg je als je wat verder van de snelweg woont en in sommige delen redelijk meer mensen uit de lagere sociale klasse wonen.

Ja, ik heb ervaring met andere steden (Steenwijk > Oldemarkt > Utrecht > Nijmegen > Wageningen > Doetinchem > Zutphen). Ik vond het fijne van Utrecht dat je daar werkelijk alles hebt binnen 20 minuten, nadeel het volk wat er woont.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GG85 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:04:
[...]

Haha we wonen in en hebben het over hetzelfde 'dorp' gok ik zo ;).

Grootste voordeel voor mij boven de stad is meer ruimte voor hetzelfde geld en een veel vriendelijkere minder individualistische sfeer zonder dat mensen zich met je 'bemoeien'.

Voorbeeld: buurman maakt een klein krasje op mijn auto bij het openen van zijn portier: belt netjes aan, duizendmaal sorry en geregeld.

Zelfde situatie bij mijn vriendin in Utrecht: vaste parkeerplaatsen in de parkeergarage en sinds de buurvrouw een baby heeft staat ze schijnbaar bij het zitje in en uitladen met dr dikke reet haar deur tegen de auto van mn vriendin te drukken: allemaal krassen/deukjes in het portier en de verf zit op de autodeur van de buurvrouw. In eerste instantie gaf ze toe dat zij het waarschijnlijk vervoorzaakt had maar puntje bij paaltje wilde mevrouw 2 dagen later ineens het schadeformulier niet ondertekenen en was de verf netjes weggepoetst van dr portier. Geen poot om op te staan.

'Dat soort' mensen heb je mijns inziens meer in de randstad en veel minder in de provincie en is iets waar ik me als ik een tijdje in Utrecht ben me aan stoor.

Het zijn veel kleine dingen maar na een paar dagen Utrecht ben ik de 'stadsmentaliteit' meestal behoorlijk beu.

Uiteraard is er in de stad veel meer vertier maar na mijn 30e haal ik eigenlijk veel meer plezier uit met vrienden onder de veranda zitten bij de vuurkorf dan van 0200 tot 0700 de stad in. Ofwel, ik wordt oud
We zouden het best over dezelfde plaats kunnen hebben. :)

Wat je schrijft vind ik herkenbaar. In Utrecht had ik altijd het idee dat mensen inderdaad heel erg hun best doen om maar geen contact te hebben met hun omgeving (in ieder geval heel selectief). Het aanbellen als er wel errug veel herrie gemaakt wordt tijdens een feestje beviel 1 van de bovenburen zo slecht, dat hij maar verhuist is. (Kan ook komen door combinatie "niet willen luisteren" + "wijkagent" + "groene vingers".)

Klusgeluiden vallen bij ons in de straat overigens ook niet altijd goed. Gelukkig hebben we daar gewoon regels voor, zodat je niet doorlopend rekening hoeft te houden met de wensen van 40 straatgenoten. Ik heb al een paar keer om 20:30 uur 's avonds mensen aan de deur gehad vanwege klusherrie. Ze snappen blijkbaar niet allemaal, dat je geen rekening kunt houden met 20 verschillende leefpatronen en dat er ook mensen last hebben als je alleen op zaterdag klust. En ja, dakbalken schuren maakt herrie. :) Er moest dan ook 25 jaar historie vanaf geschuurd worden. Daarnaast maak ik het nooit later dan 21:00 uur of 21:15 uur, want ik moet de volgende dag ook gewoon weer werken. (Nu we een kleine hebben, klus ik overiens 's avonds niet echt meer.)

Ik werd trouwens vorige week een keer om 04:00 uur wakker van wat gerommel buiten. Bleken er een paar politieagenten alle achtertuinen inclusief kliko's aan het doorzoeken te zijn. Er gebeurt dan misschien niet zoveel, maar soms toch wel iets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij heb ik in datzelfde dorp gewoond. Ik vond dat eigenlijk al meer een stad qua voorzieningen, wat aanvoelt als een dorp. Zeker in de betere wijken (waar ik dus niet woonde :P maar ouders van vrienden van mij wel) was/is er veel sociaal contact

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:27
Ik heb het grootste gedeelte van mijn leven in een middelgrote stad gewoond (80k inwoners) daarna een jaar in Amsterdam (Oud-West) en woon nu in een dorp met 500 inwoners met de dichtstbijzijnde winkel op 5 km afstand en ja ik ben gelukkiger dan ooit :D.

Ja wij hebben geen winkels, geen kroeg (enkel voetbalkantine), geen kerk en slechts een voetbalclub en een basisschool maar je hebt wel rust en ruimte. Wij hebben vrij uitzicht met een groot grasveld (dienstdoende als ijsbaan) in de voortuin en het is 's avonds nog echt donker (dat slaapt echt een stuk beter). Vooral de sociale cohesie is een stuk beter. Iedereen in de straat maakt een praatje met elkaar. We hebben 3 keer per jaar een buurt BBQ op de ijsbaan met iedereen. Als er "overlast" is ga je gewoon langs en een praatje maken en als jij een feestje organiseert dan komen de buren vanzelf ook even langs. Toen ik nog in Amsterdam woonde zei niemand iets tegen je in de lift en waren mensen verbaasd dat je de duur voor hun openhield. De enige manier van communiceren leek wel de lokale Facebook groep van het appartementencomplex te zijn. Ik had echt een schurfthekel aan de mentaliteit van die mensen.

Ja iedereen heeft hier gemiddeld 3 auto's per huishouden en ja er gaat maar 4x per dag een bus dus je hebt die auto wel echt nodig. Maar met die auto heb ik binnen 5 minuten de beschikking over 3 supermarkten die elke avond tot 21:00 uur en zelfs op zondag open zijn, een Bouwmarkt die elke avond tot 20:00 uur open is, een huisarts, bibliotheek, slager, bakker en elektronicazaak. Dus nee ik mis de stad absoluut niet. Sterker nog probeer maar eens je week boodschappen te doen in Amsterdam. Je kan nergens je auto kwijt alles is betaald parkeren, hartstikke druk en met drie boodschappen tassen vol op de fiets is ook geen pretje. Ik ben nu gewoon minder tijd kwijt met boodschappen doen dan toen ik in Amsterdam op 800 meter van de supermarkt woonde.

Nee ik ben het wel degelijk eens dat wonen in de provincie je een gelukkiger en gezonder mens maakt en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Ik woon drie keer zo groot nu voor 30% van het geld wat ik in Amsterdam voor mijn appartement betaalde, tel uit je winst. Daar kan ik die twee extra auto's ook wel van betalen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:54

Don Quijote

El Magnifico

Wat @nare man al aangeeft, een ontzettend onzinnige discussie weer. Vooral omdat het op dit forum altijd uitloopt op een soort welles-nietes waarbij iedereen vooral zijn eigen keuze gelegitimeerd wilt hebben.

Sommige mensen wonen graag in een stad andere graag in een dorp. Beide hebben ze plussen en minnen en godzijdank legt iedereen het zwaartepunt ergens anders waardoor niet 100% van de mensen in een stad of in een dorp woont.

Om dan toch nog on-topic te reageren: Ik heb ervaring met het wonen in een dorp (3k inwoners),kleine stad (Maastricht), midden-grote stad (Den Haag) en hele grote stad (New York). In alle gevallen heb ik er minimaal 2,5 jaar gewoond.

Voor mij is er geen twijfel mogelijk; buiten de grotere buitenruimte bij je huis en lagere luchtvervuiling is er niks wat ik aan een dorp prefereer boven een stad. Andersom veel meer. De vrijheid om dinsdagavond thuis te komen van kantoor, geen zin hebben om te koken en vervolgens 100 restaurants op loopafstand hebben is mij veel waard, hetzelfde voor musea, theater, café's en winkels. En zelfs qua "natuur/recreatie" wint de stad het voor mij. Ik ga 100x liever wandelen door Central Park dan door de polders die om mijn oude dorp lagen. En dan hobbies; in de stad ben ik actief in een filmclub, doe ik vaak mee meet pub quizes, speel rugby etc. Ongeacht wat voor vreemde hobby je hebt, in de stad zijn er altijd anderen die die hobby ook hebben.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn ouders daarentegen snappen er helemaal niks van en zouden nog liever in een tent op een weiland slapen dan dat ze ooit naar de stad zouden verhuizen. En dan zijn we weer terug bij mijn eerste punt; zoveel mensen, zoveel wensen. Er is geen goed of fout, slechts andere prioriteiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
DivWhis schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:42:
Wat @nare man al aangeeft., een ontzettend onzinnige discussie weer. Vooral omdat het op dit forum altijd uitloopt op een soort welles-nietes waarbij iedereen vooral zijn eigen keuze gelegimiteerd wilt hebben.

Sommige mensen wonen graag in een stad, andere graag in een dorp. Beide hebben ze plussen en minnen en godzijdank legt iedereen het zwaartepunt ergens anders waardoor niet 100% van de mensen in een stad of in een dorp woont.

Om dan toch nog on-topic te reageren: Ik heb ervaring met het wonen in een dorp (3k inwoners),kleine stad (Maastricht), midden-grote stad (Den Haag) en hele grote stad (New York). In alle gevallen heb ik er minimaal 2,5 jaar gewoond.

Voor mij is er geen twijfel mogelijk; buiten de grotere buitenruimte bij je huis en lagere luchtvervuiling is er niks wat ik aan een dorp prefereer boven een stad. Andersom veel meer. De vrijheid om dinsdagavond thuis te komen van kantoor, geen zin hebben om te koken en vervolgens 100 restaurants op loopafstand hebben is mij veel waard, hetzelfde voor musea, theater, café's en winkels. En zelfs qua "natuur/recreatie" wint de stad het voor mij. Ik ga 100x liever wandelen door Central Park dan door de polders die om mijn oude dorp lagen. En dan hobbies; in de stad ben ik actief in een filmclub, doe ik vaak mee meet pub quizes, speel rugby etc. Ongeacht wat voor vreemde hobby je hebt, in de stad zijn er altijd anderen die die hobby ook hebben.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn ouders daarentegen snappen er helemaal niks van en zouden nog liever in een tent op een weiland slapen dan dat ze ooit naar de stad zouden verhuizen. En dan zijn we weer terug bij mijn eerste punt; zoveel mensen, zoveel wensen. Er is geen goed of fout, slechts andere prioriteiten.
Nietes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-07 17:44
Brent schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:23:
[...]

Is dit nu een stadsding of gewoon een lui/laf dingetje?
Ligt er een beetje aan denk ik. Hier ging laatst een paar keer iemand om 21:30 nog een uur aan de slag met een afkortzaag in de voortuin op een doordeweekse dag. Ik zie dan twee opties:

- deze persoon is dusdanig achterlijk dat hij niet kan bedenken dat dit geen goed idee is
- deze persoon weet best dat het een teringherrie maakt maar is een dusdanige tokkie dat hij het toch doet

in beide gevallen schat ik de kans op 0 dat aanspreken iets uit gaat halen want; te achterlijk of te asociaal. Ik woon in de Veluwse outback in een mini dorp en heb verder ook geen whatsapp groep om in te klagen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nare man
Outerspace schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:23:
Ik woon in een oude stad met bijna 40k inwoners (Zutphen). Zutphen is een stad met behoorlijk 'dorpse' invloeden en valt niet te vergelijken met het naburige Deventer, Apeldoorn of Arnhem. Dat zijn steden met meer inwoners en een stuk meer 'stadser' (druk druk druk druk en prijzen liggen met alles een stukje hoger).

Heeft het voordelen om hier te wonen? Mijn vrouw werkt in Arnhem en heeft geen rijbewijs. Het openbaar vervoer hier is prima geregeld. Ze is met 25 min op haar werk en kan hier prima alles bereiken met de fiets (10 min fietsen). Voor mij is het wat lastiger. Ik werk in de detachering en de meeste klussen worden in de randstad aangeboden. Ik moet dus eerst 15 a 20 min rijden om bij een snelweg te komen om vervolgens naar de klus te gaan. De huur- en koopprijzen zijn gelukkig nog redelijk laag, maar dat krijg je als je wat verder van de snelweg woont en in sommige delen redelijk meer mensen uit de lagere sociale klasse wonen.

Ja, ik heb ervaring met andere steden (Steenwijk > Oldemarkt > Utrecht > Nijmegen > Wageningen > Doetinchem > Zutphen). Ik vond het fijne van Utrecht dat je daar werkelijk alles hebt binnen 20 minuten, nadeel het volk wat er woont.
Ik ben grotendeels opgegroeid in Zutphen en kom er graag, dus toen de 'volgende stap' qua huizen kopen zich aandiende begin dit jaar heb ik Zutphen wel heel serieus overwogen. Uiteindelijk heb ik het toch niet gedaan, want hoe mooi die stad ook is, je bent in één klap wel alles kwijt als je uit de Randstad verhuist: je vrienden, je sociale en professionele netwerk, je vaste adresjes, noem maar op. Mijn vrouw zou dan de hele dag alleen thuis zitten (zij werkt vanuit huis) terwijl ze hier haar hele leven heeft. En voor mijzelf zou het betekenen dat ik ander werk moet zoeken, terwijl ik vrij gespecialiseerd juridisch werk doe dat alleen in de Randstad echt aangeboden wordt.

De vraag is ook of het écht nodig is. Ik houd van rust, maar niet tegen elke prijs. Schoonheid en rust kun je ook opzoeken als je daarvan houdt. Ik woon in Rotterdam, vrijwel op de grens met Capelle, dus praktisch aan de rand van het Groene Hart. Op de racefiets ben ik in 15 minuten midden in het weidelandschap of langs mooie oude stroompjes zoals de Vlist (Gouda-Schoonhoven). Daarentegen sta ik ook in 20 minuten fietsen midden op het stationplein van R'dam Centraal als ik daar behoefte aan heb. Voor mij was het dus een té groot offer, maar nogmaals, het is zeer persoonlijk en als je toch niet zoveel interactie met andere mensen hebt dan is het misschien wel aantrekkelijk.

Overigens is Apeldoorn wel weer een verhaal apart: dat is een plaats met ruim 140.000 inwoners maar qua karakter is het écht een dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Na m'n hele 33-jarige leven in dorpen (<10.000 inwoners) te hebben gewoond, verhuis ik met m'n vriendin per 1 december naar Hilversum. OK, dat is misschien niet vanuit ieders' perspectief gezien een stad, maar naar mijn maatstaven wel. In de gemeente Hilversum (incl. Hilversumse Meent) wonen 90.000 man.

Waarom? Zoals wel vaker hier genoemd heeft "de stad" gewoon meer keuze qua restaruants, bars, winkels, speciaalzaken, concertlocaties en betere OV-verbindingen. En dat spreekt ons erg aan.

Ik ben niet gebonden aan het OV overigens. Heb al sinds m'n 18e een rijbewijs en een auto en ben het gewend om te moeten rijden als ik ergens wil zijn, maar ik kijk er nu wel naar uit om dat niet meer te hoeven.
Ondanks dat ik altijd op een half uurtje (auto) afstand van Amsterdam/Utrecht heb gewoond, was de OV-afstand vaak > 1 uur, omdat de bus door alle buurdorpjes rijdt en wij geen treinverbinding (meer) hebben. Dus ik was (te) vaak de bob.
OK, het partyen is nu wel een beetje over, maar het lijkt me wel gezellig om gewoon op zondagmiddag/avond naar een barretje te gaan en daar wat te kunnen drinken zonder je zorgen te hoeven maken over de autorit terug.

OK, mijn huidige dorp heeft ook meerdere kroegen, maar dat is niet het type kroeg dat ik leuk vindt. Het is een beetje ouderwets, zeg maar.

Ik hoef straks niet meer altijd met de auto naar Amsterdam of Utrecht. Veel kan ik doen binnen Hilversum. Daarnaast werk ik in het Gooi, dus ben ik van plan te gaan fietsen.

Verder wilden we groter gaan wonen. Dat had natuurlijk ook gekund in een dorp, maar door bovengenoemde redenen is dat nu toch de stad geworden. In Hilversum zijn de huizen nog "redelijk" betaalbaar in vergelijking met Utrecht/Amsterdam. Uiteraard niet als je het vergelijkt met minder drukbevolkte gebieden.

We hebben nog geen kinderen en ik vind het lastig om in te schatten of het wonen in een stad in dat kader nou een voordeel is of een nadeel. Mijn eerste gevoel is dat ik m'n kind liever zou willen laten opgroeien in een dorp, maar wie weet ben ik tegen die tijd zo gewend geraakt aan de stad dat ik er wil blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-tom-562 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:19:
Volgens mij heb ik in datzelfde dorp gewoond. Ik vond dat eigenlijk al meer een stad qua voorzieningen, wat aanvoelt als een dorp. Zeker in de betere wijken (waar ik dus niet woonde :P maar ouders van vrienden van mij wel) was/is er veel sociaal contact
Het niveau van de voorzieningen gaat ook richting dat van een stad. Maar het haalt het net niet. Er is dus geen lokaal OV netwerk (alleen de trein en een paar streekbussen) en nog wat kleine dingetjes.

We zijn ook blij dat we aan het randje wonen, pal naast de Utrechtse Heuvelrug. Drukker zal het hier niet worden. We zitten een paar honderd meter van een Landal park af.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-10-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nare man schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:37:
Beetje late reactie maar toen ik in Amsterdam woonde kwam ik zat tuig tegen, voor een groot deel waren dat of de kanslozen en daarna mensen van buiten de stad zelf (was hetzelfde gezeik in Groningen - in het weekeinde als de mensen uit de regio gingen zuipen)
Klopt dat daar ook genoeg vreemd volk rondloopt. En met name de laatste tijd lijken de zedenzaken buiten de stedelijke regios toe te nemen - maar dat zal wellicht ook te maken te hebben met onze nationale politie die zich voornamelijk in de stedelijke gebieden begeeft (maar dat is een ander topic waard).

Per inwoner valt het in de stad reuze mee, zakkenrollen daargelaten natuurlijk ;)
Gitarist schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:30:
<>
We hebben nog geen kinderen en ik vind het lastig om in te schatten of het wonen in een stad in dat kader nou een voordeel is of een nadeel. Mijn eerste gevoel is dat ik m'n kind liever zou willen laten opgroeien in een dorp, maar wie weet ben ik tegen die tijd zo gewend geraakt aan de stad dat ik er wil blijven wonen.
De meningen verschillen maar Hilversummers (ik heb er drie jaar gewoond - 15-18 jr) noemen het zelf een dorp. De Groest in Hilversum staat bekend als gevaarlijk uitgaansgebied overigens dus als er kinderen komen heb je nog 14 jaar de tijd om te zien hoe zich dat ontwikkelt ;) edit: het lijkt beter te gaan http://hilversum.hu.nl/de...urde-tijdens-het-uitgaan/ beetje prutsbron maar soit :+

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 30-10-2017 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 13:59
franssie schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:33:
[...]

Beetje late reactie maar toen ik in Amsterdam woonde kwam ik zat tuig tegen, voor een groot deel waren dat of de kanslozen en daarna mensen van buiten de stad zelf (was hetzelfde gezeik in Groningen - in het weekeinde als de mensen uit de regio gingen zuipen)
Bovendien, in Amsterdam is het door de prijs/inkomensverhouding helaas makkelijk om in slechte buurten terecht te komen. Dat voorkom je helaas lang niet altijd, en bovendien migreren tokkies ook wel.
leecher schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:53:
[...]

Ligt er een beetje aan denk ik. Hier ging laatst een paar keer iemand om 21:30 nog een uur aan de slag met een afkortzaag in de voortuin op een doordeweekse dag. Ik zie dan twee opties:

- deze persoon is dusdanig achterlijk dat hij niet kan bedenken dat dit geen goed idee is
- deze persoon weet best dat het een teringherrie maakt maar is een dusdanige tokkie dat hij het toch doet

in beide gevallen schat ik de kans op 0 dat aanspreken iets uit gaat halen want; te achterlijk of te asociaal. Ik woon in de Veluwse outback in een mini dorp en heb verder ook geen whatsapp groep om in te klagen :+
Hier gaat de buurman rustig om 01:00 nog eens een uurtje keihard TV kijken, of om 04:00 joggen door het appartement. Als ik er wat van zeg dan maak ik inbreuk op zn huisvrede :+

Ik kan er niet over uit of ie gewoon echt heel dom is of dat er zulke grote asos bestaan...

[ Voor 46% gewijzigd door Brent op 30-10-2017 19:57 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Anoniem: 39993 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:29:
[...]

Waarom zouden mensen zonder auto dat niet doen? Al zou ik een auto hebben, dan zou ik dat ding niet eens mee willen nemen op vakantie. Ik heb geen haast op vakantie, dus dan ga ik lekker fietsen, lopen of ik pak een keer de bus/trein. In het buitenland kost een taxi vaak nog niet de helft van wat ze in NL vragen, dus dat kun je dan ook gerust doen.

Ik ga alleen niet zomaar even op bezoek bij familie die er zelf voor gekozen heeft om ergens in the middle of nowhere te gaan wonen. Dat is me teveel gedoe: dan komen ze me maar oppikken op het station. Toen ik nog in Utrecht woonde, gaf ik nauwelijks geld uit aan OV. Ik had een abonnement voor woon-werk en daarmee kon ik in heel Utrecht gratis reizen. De langere afstanden met de trein was met 40% korting, dus familiebezoekjes kostten ook niet de hoofdprijs. Daar kun je geen auto van rijden hoor. Dat is volgens mij ook het grootste nadeel van een auto hebben: je betaalt je scheel aan dat ding, dus je wil er dan ook zoveel mogelijk "nut" van hebben. Dan ga je natuurlijk niet met het OV reizen, want de vaste lasten van die auto heb je toch al.
Tja dat is natuurlijk de keuze hoe belangrijk zijn familie en vrienden voor je.

Gratis reizen? je had toch een abbonement dat betaal je ook gewoon zelf hoor. OV is gewoon vaak geen optie als je niet midden in de stad woont dus auto is gewoon noodzaak. Ding kost overigens niet eens zo heel veel per maand. Verzekering, belasting, onderhoud, afschrijving dat is alles. Verzekering valt met 75% korting wel mee, belasting van een kleine auto ook, afschrijving is nihil bij oudere auto en onderhoud is afhankelijk van aantal kilometers dat je maakt.

Ik heb een auto en een 40% kortings kaart ik pak het transportmiddel wat mij op dat moment het beste uitkomt. Alleen is de auto vaak toch nog goedkoper en makkelijker OV is gewoon belachelijk duur in nederland. Zelfs met 40% korting is het bijna even duur om met de auto of met het OV te gaan, neem daar de belachelijke tijden van het OV bij en het is bijna altijd de auto die het wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shadowhawk00 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:52:
[...]

Tja dat is natuurlijk de keuze hoe belangrijk zijn familie en vrienden voor je.

Gratis reizen? je had toch een abbonement dat betaal je ook gewoon zelf hoor. OV is gewoon vaak geen optie als je niet midden in de stad woont dus auto is gewoon noodzaak. Ding kost overigens niet eens zo heel veel per maand. Verzekering, belasting, onderhoud, afschrijving dat is alles. Verzekering valt met 75% korting wel mee, belasting van een kleine auto ook, afschrijving is nihil bij oudere auto en onderhoud is afhankelijk van aantal kilometers dat je maakt.

Ik heb een auto en een 40% kortings kaart ik pak het transportmiddel wat mij op dat moment het beste uitkomt. Alleen is de auto vaak toch nog goedkoper en makkelijker OV is gewoon belachelijk duur in nederland. Zelfs met 40% korting is het bijna even duur om met de auto of met het OV te gaan, neem daar de belachelijke tijden van het OV bij en het is bijna altijd de auto die het wint.
Dat abonnement werd betaald door de baas. Ik hield zelfs nog een paar euro per maand over.

Als je geen auto mag rijden, merk je pas hoe noodzakelijk hij is: niet. Je wil hem graag als noodzakelijk bestempelen. Het is niet meer dan luxe, luiheid. Noem het zoals je wil. Als ik auto zou mogen rijden, dan had ik alleen bijtelling hoeven betalen, verder niets. Dan had ik ook niet het OV gepakt, tenzij ik in het centrum van Amsterdam zou moeten zijn.

Familie is al lang blij dat ik de moeite wil nemen om ze op te zoeken op zo'n slecht bereikbare plek. Iemand pikt me wel op bij het station of de dichtstbijzijnde bushalte. Hun keuze om daar te gaan wonen. Verder heb ik daar natuurlijk niets te zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-10-2017 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Anoniem: 39993 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:03:
[...]

Dat abonnement werd betaald door de baas. Ik hield zelfs nog een paar euro per maand over.

Als je geen auto mag rijden, merk je pas hoe noodzakelijk hij is: niet. Je wil hem graag als noodzakelijk bestempelen. Het is niet meer dan luxe, luiheid. Noem het zoals je wil. Als ik auto zou mogen rijden, dan had ik alleen bijtelling hoeven betalen, verder niets. Dan had ik ook niet het OV gepakt, tenzij ik in het centrum van Amsterdam zou moeten zijn.

Familie is al lang blij dat ik de moeite wil nemen om ze op te zoeken op zo'n slecht bereikbare plek. Iemand pikt me wel op bij het station of de dichtstbijzijnde bushalte. Hun keuze om daar te gaan wonen. Verder heb ik daar natuurlijk niets te zoeken.
Dat hangt af van waar je woont, hoe wil jij elke dag 20km afleggen als je geen OV kan gebruiken omdat dat er gewoon niet is? Of als je op een industrie terrein werkt waar er geen OV is? Auto is luxe als je alles met OV kan doen, alleen in bijna heel nederland op een paar grote steden na is OV gewoon slecht geregeld of bestaat gewoon niet. Collega heeft als enige OV in zijn dorp de buurtbus en de laatste komt om 19:00.

Je familie woont niet op een slecht bereikbare plek, die zijn er in nederland namelijk gewoon geen, alleen is het OV er gewoon slecht, maar dat is in 90% van nederland zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Zoals je eigenlijk al aangeeft, iedereen heeft zijn redenen om ergens te gaan wonen. Wij kochten het gewoon op papier, zonder Zutphen te kennen of te bekijken :+ Maar het gevoel van de Achterhoek, het snel in een compleet andere natuur te komen, de nuchterheid van het volk en de directe aansluiting naar Arnhem was voldoende om ons over te halen. Mijn familie woont in de kop van Overijssel, mijn vader zijn kant in Amsterdam en mijn schoonfamilie in Friesland. Vrienden komen ook uit die regio, maar ook die vind je wel weer in Zutphen. Het kost misschien moeite, maar dat is vast te doen.

En zo heb jij dat in de Randstad :)

Al met al, het maakt geen zak uit waar je woont. De voordelen die jij ervaart, hoeven geen voordelen voor mij te zijn. En zo ook met de nadelen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:32

Daniel36

vernieuwde formule

Tsja, ik woon in een klein dorpje in Friesland met een zwembad, grote supermarkt, sportvelden en tennisbanen en twee kroegen plus een snackbar. En natuurlijk veel rust. Het is prima wonen hier.
Hebben we een auto? Sure, mijn vrouw werkt vaak 's ochtends vanaf zeven uur en kan dan niet met het OV op tijd haar werk bereiken. Familie/vrienden bezoeken met het OV kan wel maar is erg omslachtig omdat het merendeel in andere dorpjes in Friesland woont, maar te ver weg om erheen te fietsen.

Mis ik iets hier? Tuurlijk! Een goede bioscoop bijvoorbeeld of andere uitgaansgelegenheden.
Zou ik in de Grote Stad willen wonen dan? Nee, als ik die verhalen hoor over Whatsapp-groepjes en elkaar expres niet aankijken op straat..dan maar ff aanbellen bij de buren als het feestje te luid is of er vroeg geklust wordt. Kan je gelijk een biertje meedrinken of ff helpen met klussen.

Wat mij wel opvalt is het feit dat sommige Randstedelingen denken dat Friesland uren rijden is...en dat plattelanders de Grote Stad verwarren met Sodom en Gomorra.
Maar goed, wat de boer niet kent... ;)

Oh en geen auto nodig hebben omdat je "overal goed kan komen met het OV" geldt dus volstrekt niet buiten de grote steden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Shadowhawk00 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:27:
[...]

Dat hangt af van waar je woont, hoe wil jij elke dag 20km afleggen als je geen OV kan gebruiken omdat dat er gewoon niet is? Of als je op een industrie terrein werkt waar er geen OV is? Auto is luxe als je alles met OV kan doen, alleen in bijna heel nederland op een paar grote steden na is OV gewoon slecht geregeld of bestaat gewoon niet. Collega heeft als enige OV in zijn dorp de buurtbus en de laatste komt om 19:00.

Je familie woont niet op een slecht bereikbare plek, die zijn er in nederland namelijk gewoon geen, alleen is het OV er gewoon slecht, maar dat is in 90% van nederland zo.
Daar wonen is een keuze, geen noodzaak. Niet iedereen mag auto rijden, dus als je ergens niet met het OV kunt komen, dan is het gewoon een slecht bereikbare plek. Je kunt er niet komen zonder hulpmiddelen.

We hebben het overigens over een enkeling. 90% van de Nederlanders woont op een minimaal redeliik bereikbare plaats. Zelfs mijn ouders in een dorpje met 1500 inwoners.

Waar je werkt kies je ook zelf. De meeste industrieterreinen hebben gewoon een busverbinding. Ja, je bent iets langer onderweg. Maar dat maakt een auto weer geen noodzaak. Ik werk overigens liever niet op een troosteloos industrieterrein.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-10-2017 06:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-07 17:44
Gitarist schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:30:
Na m'n hele 33-jarige leven in dorpen (<10.000 inwoners) te hebben gewoond, verhuis ik met m'n vriendin per 1 december naar Hilversum.

Heb al sinds m'n 18e een rijbewijs en een auto en ben het gewend om te moeten rijden als ik ergens wil zijn, maar ik kijk er nu wel naar uit om dat niet meer te hoeven.
offtopic maar HAHA, kerel verhuist naar Hilversum en denkt dan niet meer om te hoeven rijden. Als jij straks 20m bij je huis vandaan bent mag je als nog het halve dorp door. Leer mij Hilversums wegwerkzaamheden beleid kennen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Daniel36 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:01:
Wat mij wel opvalt is het feit dat sommige Randstedelingen denken dat Friesland uren rijden is...en dat plattelanders de Grote Stad verwarren met Sodom en Gomorra.
Uh. Friesland _is_ uren rijden :P (nou ja ok afhankelijk van waar je vertrekt en waar je heen gaat....). Laatst nog gedaan om met de boot naar Ameland te gaan. Bijna 2,5 uur rijden incl even snel een plaspauze voor de hond. In die tijd zit ik ook halverwege Belgie :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Crazy D schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:26:
[...]

Uh. Friesland _is_ uren rijden :P (nou ja ok afhankelijk van waar je vertrekt en waar je heen gaat....). Laatst nog gedaan om met de boot naar Ameland te gaan. Bijna 2,5 uur rijden incl even snel een plaspauze voor de hond. In die tijd zit ik ook halverwege Belgie :P
Uh, Delft/Leiderdorp,Leiden, Den Haag etc. is allemaal te berijden in goed anderhalf uur vanaf mijn locatie, mits het rustig is op de wegen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Daniel36 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:43:
[...]

Uh, Delft/Leiderdorp,Leiden, Den Haag etc. is allemaal te berijden in goed anderhalf uur vanaf mijn locatie, mits het rustig is op de wegen.
;)
Jij woont toch in den buurt van Bolsward? Da's wel wat anders dan het leed wat "Friesland ten noorden van Leeuwarden" heet :P Van Den Haag naar Holwerd is wel 2,5 uur, vanaf Leeuwarden is het namelijk allemaal 80kmh, als je niet door een dorp rijdt.

Mijn zus heeft in die buurt gewoond, en zelfs vanaf Heerenveen was het al een hell om daarheen te rijden :X En daar wonen is gewoon pure zelfkastijding, ik mek al over Heerenveen, in de buurt van Holwerd is gewoon niks :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

RobinHood schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:08:
[...]

Jij woont toch in den buurt van Bolsward? Da's wel wat anders dan het leed wat "Friesland ten noorden van Leeuwarden" heet :P Van Den Haag naar Holwerd is wel 2,5 uur, vanaf Leeuwarden is het namelijk allemaal 80kmh, als je niet door een dorp rijdt.

Mijn zus heeft in die buurt gewoond, en zelfs vanaf Heerenveen was het al een hell om daarheen te rijden :X En daar wonen is gewoon pure zelfkastijding, ik mek al over Heerenveen, in de buurt van Holwerd is gewoon niks :X
Jup, mijn schoonfamilie woont allemaal (!) rond Dokkum, dan is het al een andere zaak.
Ik noem een pareltje als Paesens-Moddergat... :+
Van daar naar Den Haag is dus 2,5 uur.
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

leecher schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:05:
[...]

offtopic maar HAHA, kerel verhuist naar Hilversum en denkt dan niet meer om te hoeven rijden. Als jij straks 20m bij je huis vandaan bent mag je als nog het halve dorp door. Leer mij Hilversums wegwerkzaamheden beleid kennen :P
offtopic:
Ik denk serieus dat Hilversum de enige gemeente is geweest met een wethouder van verkeer. Twee gemeentes hebben het verkeerscirculatieplan in gevoerd. en ik heb in beide mogen wonen: Groningen en Hilversum.
Als je in Hilversum aan de westkant (Kortenhoef etc) binnenkomt, kan je er pas aan de oost-kant (Laren etc) uit. Als je dan terug wil naar zeg een Muiden ben je wel even bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

leecher schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:05:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar wij gaan dusdanig dichtbij het centrum wonen dat we in ieder geval de auto niet meer nodig hebben om het centrum in te gaan. Alles kan lopend of op de fiets 8)

En sowieso, nu heb ik áltijd de auto nodig als ik iets nodig heb (wat ik niet thuis kan/wil laten bezorgen).

[ Voor 9% gewijzigd door Gitarist op 31-10-2017 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 19:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Crazy D schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:26:
[...]

Ik verbaas me altijd over het feit dat mensen 2.5u al "te" ver vinden om te rijden :p Dat is toch helemaal niks?
Wij rijden zelf regelmatig 4u (enkele reis) van België naar Friesland en zover is dat helemaal niet? :p

Het enige wat irritant is, is die drukte op drukke punten (Antwerpen), maar voor de rest .... muziekje aan, chillen :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Dennahz schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:55:
[...]

Ik verbaas me altijd over het feit dat mensen 2.5u al "te" ver vinden om te rijden :p Dat is toch helemaal niks?
Wij rijden zelf regelmatig 4u (enkele reis) van België naar Friesland en zover is dat helemaal niet? :p

Het enige wat irritant is, is die drukte op drukke punten (Antwerpen), maar voor de rest .... muziekje aan, chillen :)
Dat verschilt natuurlijk per persoon. Als je alles dichtbij hebt, van sporten en boodschappen tot familie en vrienden binnen 20 minuten, dan is 2,5u rijden wel een stukje meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Sja, de stad. Ik kom er zelf vandaan, uit de hoofdstad van een provincie. Ben er geboren, opgegroeid, en woon er nog steeds. Het bevalt gewoon prima. Ja tuurlijk heb je op bepaalde tijden files, maar dat is altijd hetzelfde en er is prima rekening mee te houden. Ga je gewoon wat eerder weg toch?

Maar om antwoord te geven op wat de TS vraagt, ik denk dat veel te maken heeft met de fase van je leven. Mn vriendin is opgegroeid in een buitenwijk van een plaatsje in het noorden. Middelbare school? Er is er één en je mag een halfuur fietsen. Wil je een opleiding volgen voor iets anders dan een ambacht (kenniswerker)? Ga maar 3 uur per dag in een trein zitten naar een stad waar wél een hogeschool is. Wil je stappen? Er is één club en enkele kroegen. Als ik vertel dat ik 5 middelbare scholen binnen 5 minuten fietsen had om uit te kiezen, dat er hier meerdere markten/pleinen zijn met kroegen en zo, en met 20 minuten bij een hogeschool sta, wat is in die levensfase dan handiger?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
[...]

't Is maar waar je je tijd aan wilt besteden natuurlijk :)

Maar hiermee blijkt wel dat er niets zo persoonlijk is als stad vs platteland (en alles daar tussenin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:16
Ik heb het idee dat het niet heel zinvol is om te spreken over DE provincie. (Waarschijnlijk geldt hetzelfde voor DE stad, maar daar heb ik geen ervaring mee.) Ik woon nu in een dorp aan de rand van de Veluwe. Fiets ik 15min de ene kant op dan zit ik in het centrum van een ‘stad’ met 100k inwoners en fiets ik 15min de andere kant op dan zit ik in een stad met 38k inwoners. In beide plaatsen zijn volop voorzieningen (incl. meerdere middelbare scholen voor de kinderen) en in mijn eigen dorp mag ik ook niet klagen. 2 van de 3 supermarkten zijn ook gewoon tot 22:00 open. Ik woon op 2,5km van een intercitystation en op 3km van een ziekenhuis. Ik ken mijn buren en die houden zeker een oogje in het zeil en voeren de kat als we op vakantie zijn, maar drukkende sociale controle is er zeker niet. Een ieder doet gewoon zijn ding.

Vergelijk ik dat met het dorp waar ik ben opgegroeid, dan is dat eigenlijk geen vergelijk. In dat dorp is de middenstand nagenoeg verdwenen (dus ook geen supermarkt meer). Voor wat winkels moet je met de auto naar het volgende (grotere) dorp. Sportclubs en voorzieningen zijn minimaal. Provinciestadje ligt 10km verderop en een grotere stad 20km. Eigenlijk te ver dus om structureel te genieten van de daar aanwezige voorzieningen. (En dan kun je het qua afstanden denk ik nog veel slechter treffen in de provincie) En de sociale controle? Laten we daar maar niet over beginnen. Als er 1 reden is waarom ik niet terug zou willen…

Kijk je vervolgens naar de huizenprijzen dan zie je ook flinke verschillen. In het ene dorp koop je voor dik 2 ton een tussenwoning en in het andere een ruime 2-onder-1-kap met garage en een flinke tuin.

Allebei ‘de provincie’ maar wat mij betreft een wereld van verschil…

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Klopt. Ook van 'wonen in de stad' is niet een éénduidige definitie te geven. In een stad heb je troosteloze jaren '70-galerijflats maar ook vrijstaande en 2-onder-1-kappers in groene (buiten)wijken. Overigens staan troosteloze jaren '70-galerijflats ook plenty in veel kleine stadjes en zelfs in dorpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

[...]

Het is erg relatief. Toen ik nog in een klein dorp in de buurt van R'dam woonde was de trip naar R'dam al lang (15min naar station, 30min in trein etc).
Daarna in R'dam gewoond en alles lekker dichtbij en snel te bereiken.

Nu, tjah. Woon in een stad, maar van oost naar west binnen de stadsgrenzen kan gerust uurtje of 3 duren met de auto / OV. ;) (en niet door files maar gewoon de afstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
[...]

Een werkdag duurt standaard 8 uur. Dat zit jij dan dus (heen en terug) in de auto. Dat vind ik lang ja. En als ik ergens op bezoek ga, ben ik daar vaak niet veel langer dan 2,5-3 uur. Om daarvoor dus 5 uur te moeten reizen? Neuh. Liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Daniel36 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:20:
[...]

Jup, mijn schoonfamilie woont allemaal (!) rond Dokkum, dan is het al een andere zaak.
Ik noem een pareltje als Paesens-Moddergat... :+
Van daar naar Den Haag is dus 2,5 uur.
_O-
Ik kom van oorsprong uit Metslawier, nog zo'n gat bij Dokkum. Woon tegenwoordig in Langezwaag, ook een gat waar niks is, maar wel op 5km van Heerenveen en Gorredijk. Moet zeggen dat ik de nieuwe weg naar Dokkum wel kan waarderen, scheelt me gewoon een kwartier reistijd naar mijn ouders (hoef niet meer de 100.000 rotonde route of de rode stoplichtenroute langs de stinkfabriek te nemen).

Het is ook maar net wat je gewend bent. Voor mij is het een verademing om op 5 minuten van de snelweg te wonen. Ik ben mijn hele leven al gewend om auto, bus of fiets te pakken om ergens te komen. Mijn vriendin heeft jaren in Zwolle gewoond, is opgegroeid in Assendorp en heeft daarna in de binnenstad boven een winkel gewoond. Als je gewend bent om de trap naarbeneden te pakken en zo het winkelgebied in te lopen is wonen in een dorp een hele opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:58
Leuk om alle argumenten te lezen, maar dit blijft altijd een kwestie van smaak.

De titel van het topic had net zo goed kunnen zijn:
Rood versus 'Geel', waarom zo graag Rood?

Tsja, omdat sommige mensen Rood nou eenmaal mooier vinden dan Geel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Natuurlijk. De (oorspronkelijke...) bedoeling van het topic is ook om te begrijpen hoe anderen erover denken, niet om elkaar te overtuigen. Als stadsmens vind ik de verhalen hier interessant omdat ik anders niet verder gekomen zou zijn dan mijn eigen karikaturen over het dorpsleven. Kan nooit kwaad om andersdenkenden wat beter te begrijpen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Ik denk dat de juiste conclusie is dat een aantal mensen heel erg vastgeroest zitten in hun vooroordelen :P die dus niet blijken te kloppen.

- Nee, niet iedereen uit de stad is een egoïstische lul.
- Nee, niet iedereen op het platteland loopt 24/7 op klompen.
Daniel36 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:01:
Dit dus! Waarbij ik het vooral heel gek vind dat men zo anders denkt over 'het andere', terwijl je in _alle_ gevallen in Nederland binnen 1 uur in een grote stad zit ofwel binnen 1 uur op het platteland in the middle of nowhere bent. We wonen zo dicht bij elkaar, waarom denken we zo verschillend over elkaar?

Het spreekwoord 'wat de boer niet kent...' noem je, maar uit dit topic blijkt ook heel duidelijk dat 'wat de randstedeling niet kent' nét zo relevant is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07 21:29
Ik ben geboren en een beetje opgegroeid in Ulft, maar woon nu al vanaf m'n 17e in Doetinchem na nog een paar keer verhuisd te zijn geweest. Hiero heb ik alles binnen handbereik, maar ik had ook wel in het dorp kunnen wonen, waar de meeste me nog steeds kennen als broer van, wat hiero niet zo is. Ik woon nu in een van oudsher volkswijkje en het boeit me niet of men op me let want heb niks te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Richh schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:20:
Ik denk dat de juiste conclusie is dat een aantal mensen heel erg vastgeroest zitten in hun vooroordelen :P die dus niet blijken te kloppen.

[...]

Dit dus! Waarbij ik het vooral heel gek vind dat men zo anders denkt over 'het andere', terwijl je in _alle_ gevallen in Nederland binnen 1 uur in een grote stad zit ofwel binnen 1 uur op het platteland in the middle of nowhere bent. We wonen zo dicht bij elkaar, waarom denken we zo verschillend over elkaar?

Het spreekwoord 'wat de boer niet kent...' noem je, maar uit dit topic blijkt ook heel duidelijk dat 'wat de randstedeling niet kent' nét zo relevant is ;)
Dit dus. Ik durf nog wel te stellen dat als je op een willekeurig punt staat in Nederland, en een willekeurige richting uit rijd met een auto, je eigenlijk altijd binnen een half uur in een grote stad bent.
Jeroentjuh82 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:25:
Ik ben geboren en een beetje opgegroeid in Ulft, maar woon nu al vanaf m'n 17e in Doetinchem na nog een paar keer verhuisd te zijn geweest. Hiero heb ik alles binnen handbereik, maar ik had ook wel in het dorp kunnen wonen, waar de meeste me nog steeds kennen als broer van, wat hiero niet zo is. Ik woon nu in een van oudsher volkswijkje en het boeit me niet of men op me let want heb niks te verbergen.
Offtopic: Ik vond (vind?) Doetinchem nog aardig tegenvallen als stad, terwijl het toch wel wordt omschreven als dé stad van de Achterhoek. Voor een dagje shoppen kan je beter 10/15 minuten verder rijden naar Arnhem

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:20:

[...]

Het is denk ik meer mentaliteit en wat je gewend bent, als je in de stad woont ben je gewend dat alles met het OV kan en dat alles in de buurt is. Dan is alles ook ineens ver weg want waarom zou je buiten je stad komen en als het geen of slecht OV heeft ( zeg maar heel nederland buiten de 4 grote steden ) dan ga je daar niet heen want dat is lastig. Dat is overigens het antwoord dat ik vaak krijg als ik mensen uit utrecht/rotterdam spreek niet iedereen daar zal er zo over denken.
Als ik in amsterdam zou wonen zou ik waarschijnlijk ook geen auto hebben. Als je gewend bent dat het OV er is dan denk je er niet over na dat het op andere plekken er gewoon niet is.

Aan de andere kant ben je gewend dat het OV vooral iets theoretisch is waar je eigenlijk toch nooit iets aan hebt en je gewend bent dat iedereen een auto heeft en je toch gratis bij vrienden kan parkeren dan heb je die auto gewoon. Maar dan ben je ook gewend dat je de auto pakt om in een stad wat te halen of dat vrienden soms 20km verderop wonen ( wat gewoon 15 min is met de auto ).

Er zijn voordelen voor beide situaties en ook nadelen alleen hangt het heel erg af van jou levenstijl welke voor en nadelen het meeste invloed hebben. Als je elke week in de kroeg wilt hangen is de stad ideaal, wil je ruim wonen met een tuin is dat in een dorp veel betaalbaarder ( even wat extremen )

Voor mij persoonlijk waarom ik in een dorp woon:
Geen gezeik met parkeren.
Huizen prijzen zijn veel lager
Ruime tuin waar ik lekker met vrienden kan BBQen of chillen
Feesten die ik leuk vind worden toch niet in de stad gehouden maar in kleine dorpjes ernaast.
Het nadeel van minder winkels en stappen los ik op door met de auto naar de stad te gaan, 15 min rijden, dus op het enige nadeel wat ik heb ik dat als ik in de stad ga stappen en ik niet fiets ik geen bier kan drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33

FreakNL

Well do ya punk?

nare man schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:48:
Dat was en is voor mij ook de voornaamste reden: afwezigheid van reistijd. Ik fiets in 20 minuten naar mijn werk maar woon toch in een 2-onder-1 kapper in een groene wijk met een (voor stadse begrippen) behoorlijke tuin. Ideale situatie voor mijn vrouw en ik; het feit dat je geen tijd verspilt aan filerijden is echt één van de beste recepten voor een tevreden leven. Ik zou daarom ook niet meer uit de stad weg willen (en bovendien heb ik ook niet zoveel keus want het werk dat ik doe wordt ook echt alleen maar in de Randstad aangeboden).
Idem hier, alhoewel jij (volgens mij) nog wel echt in Rotterdam woont, maar ik in een door jou verafschuwde jaren 90 Vinex-wijk in een aan Rotterdam vastgegroeide stad ;) Twee keer vallen en ik zit in Rotterdam overigens.

Ik vind het echt het best of both worlds. Inderdaad een redelijk tuin, er is genoeg OV in de buurt (zit binnen 15 minuten op Alexander of Blaak) en ik fiets naar mijn werk in Rotterdam (5 minuten). Tevens is hartje Rotterdam ook maar 25 minuten fietsen. En die voordelen hè, gewoon een bankfiliaal wat dagelijks open is, een normaal gemeentehuis (herindeling, wut?), etc.

Ik ben in een dorp opgegroeid (1500 inwoners) had zeker zijn charme (ik kijk daar ook niet op neer ofzo), maar ik hoef niet terug. Wat daar wel fijn was was dat strand op 10 minuten fietsen zat.. Maar ik heb ook hartje centrum gewoond, daar hoef ik ook zeker niet naar terug, teveel nadelen.
Pagina: 1 2 3 Laatste