Stad versus 'De Provincie', waarom zo graag in de stad?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:03:
[...]
Inderdaad, en het zijn inderdaad oude koeien. Het onderwerp zelfs is best interessant en passeert ook in mijn vriendenkringen vaak de revue.
Same here.

Jouw post deed me vermoeden dat het je specifiek te doen was om die 'anti-Heerenveen' post. Met wonen in het Noorden (waar je ècht 20km of 30km moet rijden voor bepaalde voorzieningen) heb ik geen ervaring mee, maar ik ben wel een zeer groot voorstander van wonen in een dorp versus in de stad.

Ik woon in omgeving den Bosch (in een dorp uiteraard) en heb veel vrienden in den Bosch zitten. Met hen heb ik het er heel vaak over gehad -> ze betalen 3,5 tot 4 ton voor een tussenwoning in den Bosch terwijl je voor datzelfde bedrag zo'n 10 tot 15 minuten van den Bosch een vrijstaande woning koopt met een lap grond. Uiteindelijk een verschil van inzicht waar je nooit uitkomt. Het is het uitruilen van m² tegen voorzieningen in de buurt waarbij ik niet begrijp dat zij op een postzegel willen wonen en zij niet begrijpen dat ik zo ver van alle voorzieningen wil wonen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-07 12:04
Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:10:
[...]

Same here.

Jouw post deed me vermoeden dat het je specifiek te doen was om die 'anti-Heerenveen' post. Met wonen in het Noorden (waar je ècht 20km of 30km moet rijden voor bepaalde voorzieningen) heb ik geen ervaring mee, maar ik ben wel een zeer groot voorstander van wonen in een dorp versus in de stad.
Mijn post ging er voornamelijk om dat er een vertekend beeld weergegeven werd van hoe het wonen in een "dorp" als Heerenveen is. En dat vooral met deze discussie in het achterhoofd, de voorzieningen nog niet eens zo heel ver uit elkaar liggen.

Ik heb familie in Amsterdam wonen, met een supermarkt op steenworp afstand die elke dag open is van 's ochtends vroeg (weet niet hoe vroeg maar als ik er ben is ie open) tot 10 uur 's avonds, en ja dat is best handig. Maar de Albert Heijn in het "dorp" ligt voor mij op 10 minuutjes lopen (3 minuten met de auto) en is ook gewoon tot half 10 open en op donderdag tot 10 uur. De tijd dat de basis voorzieningen echt veel te ver waren voor "de provincie" ligt al een flinke poos achter ons.
Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:10:
[...]
Ik woon in omgeving den Bosch (in een dorp uiteraard) en heb veel vrienden in den Bosch zitten. Met hen heb ik het er heel vaak over gehad -> ze betalen 3,5 tot 4 ton voor een tussenwoning in den Bosch terwijl je voor datzelfde bedrag zo'n 10 tot 15 minuten van den Bosch een vrijstaande woning koopt met een lap grond. Uiteindelijk een verschil van inzicht waar je nooit uitkomt. Het is het uitruilen van m² tegen voorzieningen in de buurt waarbij ik niet begrijp dat zij op een postzegel willen wonen en zij niet begrijpen dat ik zo ver van alle voorzieningen wil wonen.
Zelfde discussie hier, soms mond het nog uit tot een lokale discussie Leeuwarden - Groningen - Heerenveen, maar die bespaar ik jullie :P

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:11:
Iets over oude koeien uit een sloot trekken, maar ik voel mij als Heerenvener toch best verplicht om hierop te nuanceren dat dit vooral op jou als persoon gebaseerd is.

[...]

Juist in Heerenveen val je als "apart" persoon nooit echt op, lang haar en een baard is hier niet vreemd.

[...]

Waarheid, hoewel je makkelijk binnen een kwartier in Leeuwarden / Drachten / Sneek zit. (Met voldoende fijne poppodia)

[...]

Dit hangt heel erg samen met het hebben van voldoende vrienden, ik hoef maar eens in de 4x te rijden als ik ga "headbangen" in een ander dorp.

[...]

Voor de barbier moet je gewoon de juiste kapper vinden en niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. En voor de local gameshop en bierwinkel hoef je ook maar een kwartiertje te rijden vanaf Heerenveen. (Let wel: dat is dus 1km file op de ring van Amsterdam)

[...]

Dit hangt ook ernstig samen met jouw specifieke hobbies en vrienden, ik rij 2 minuten naar een maat in de buurt voor een goede avond boardgames.

[...]

Shalom. nuff said.

Verder zou ik Heerenveen graag verlaten, en ben ik ook bezig met iets voor mezelf te vinden naar het zuiden toe. En toch wat meer naar de steden toe, dit heeft enkel te maken met meer keuze in werk en een beter woningaanbod dan in de dorpen, qua voorzieningen doet Friesland niet onder aan een randstad.
Het lijkt me toch geen verrassing dat het aanbod in Heerenveen gewoon objectief echt minder is dan in de Randstad? Ja natuurlijk zijn er ook voorzieningen in Heerenveen, maar je weet toch ook wel dat dat niet in de buurt komt van het aanbod van Amsterdam? Er zal ongetwijfeld een heel leuk poppodium zijn in Drachten, maar iets zegt me dat dat geen namen trekt die in Paradiso staan.

In een plaats als Heerenveen (en omgeving) is objectief gewoon veel minder aanbod en afwisseling in restaurants, theaters, poppodia, kroegen, culture activiteiten etc. Alles gaat op een veel lager tempo dan in de randstad. En dat is natuurlijk allemaal prima, want Heerenveen heeft weer andere dingen waar mensen blij van worden, zoals natuur, rust, ruimte, jouw sociale omgeving (die 3 vrienden die je daar hebt in plaats van een bus die na 20u rijdt ;), etc.

De een wordt gewoon blij van de energie van een stad, de ander van de rust van een dorp of kleine stad in Friesland. Allemaal prima. Maar laten we niet net gaan doen alsof de voorzieningen eigenlijk wel gelijk zijn overal, want dat is gewoon niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Lan Mandragoran schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:42:

Het lijkt me toch geen verrassing dat het aanbod in Heerenveen gewoon objectief echt minder is dan in de Randstad? Ja natuurlijk zijn er ook voorzieningen in Heerenveen, maar je weet toch ook wel dat dat niet in de buurt komt van het aanbod van Amsterdam? Er zal ongetwijfeld een heel leuk poppodium zijn in Drachten, maar iets zegt me dat dat geen namen trekt die in Paradiso staan.
Als ik het helemaal op mij persoonlijk zou moeten betrekken, dan is er geen naam die ik ooit in het Noorden gemist heb die alleen in Paradiso staat.

Objectief zijn er inderdaad bepaalde namen die liever niet in een Drachten staan.

Verder is er natuurlijk ook gewoon:
Heaven open air
Sneekweek
Verschillende grote "dorpsfeesten" (Flaeijel bvb)

In een plaats als Heerenveen (en omgeving) is objectief gewoon veel minder aanbod en afwisseling in restaurants, theaters, poppodia, kroegen, culture activiteiten etc. Alles gaat op een veel lager tempo dan in de randstad. En dat is natuurlijk allemaal prima, want Heerenveen heeft weer andere dingen waar mensen blij van worden, zoals natuur, rust, ruimte, jouw sociale omgeving (die 3 vrienden die je daar hebt in plaats van een bus die na 20u rijdt ;), etc.
Ook hierin zit gewoon voldoende afwisseling, ik merk juist dat ik in Amsterdam (afgezien van een ander soort sociale omgeving om mij heen) niet meer aanbod heb aan entertainment / kroegen dan dat dat in Friesland is. Wel zie ik een ander soort aanbod, meer ingesteld op de jonge hippe toerist.

De laatste aanval op mijn persoon ga ik niet op in.

De een wordt gewoon blij van de energie van een stad, de ander van de rust van een dorp of kleine stad in Friesland. Allemaal prima. Maar laten we niet net gaan doen alsof de voorzieningen eigenlijk wel gelijk zijn overal, want dat is gewoon niet zo.
In de basis is dat dus wel zo, dat jij jouw Boef en Lil Kleine niet in een poppodium in Drachten kan zien, is jammer. Maar daarmee doet Friesland niet onder aan entertainment.

Verder gaf ik vooral ook aan dat de basisvoorzieningen haast hetzelfde zijn, in elk geval voor mij.
Het kost mij amper tijd om naar een supermarkt te gaan die haast even lang geopend is als in Amsterdam.

[ Voor 4% gewijzigd door Venraiden4K op 13-03-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:32
Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:17:
[...]

Mijn post ging er voornamelijk om dat er een vertekend beeld weergegeven werd van hoe het wonen in een "dorp" als Heerenveen is. En dat vooral met deze discussie in het achterhoofd, de voorzieningen nog niet eens zo heel ver uit elkaar liggen.

Ik heb familie in Amsterdam wonen, met een supermarkt op steenworp afstand die elke dag open is van 's ochtends vroeg (weet niet hoe vroeg maar als ik er ben is ie open) tot 10 uur 's avonds, en ja dat is best handig. Maar de Albert Heijn in het "dorp" ligt voor mij op 10 minuutjes lopen (3 minuten met de auto) en is ook gewoon tot half 10 open en op donderdag tot 10 uur. De tijd dat de basis voorzieningen echt veel te ver waren voor "de provincie" ligt al een flinke poos achter ons.

[...]

Zelfde discussie hier, soms mond het nog uit tot een lokale discussie Leeuwarden - Groningen - Heerenveen, maar die bespaar ik jullie :P
Ik woon vlakbij Heerenveen, werk 4 dagen per week in Groningen en 1 dag in Amsterdam :+

Die hele discussie over wonen in de provincie heb ik heel vaak in Amsterdam en dan vooral over de huizenprijzen. Ik werk op de zuidas, waar een klein hok in een flatje al 450k kost.
Mijn collega's vallen elke keer weer om als ik zeg dat ik "maar" 145k betaald heb voor mijn 1gezins hoekwoning. Standaard krijg je dan weer commentaar, ja maar jij moet 60km rijden naar je werk in Groningen! Dat ik daar dan, bij gebrek aan files maar zo'n 35min over doe is ook weer voer voor discussie.

Ik snap best dat sommige mensen er voor kiezen om in een grote stad te wonen, maar het is niks voor mij. Ik ben erg blij dat mijn kinderen gewoon lekker buiten kunnen ravotten en dat ik een ruime tuin heb(om maar wat te noemen).

Dat ik soms even wat verder moet rijden, ach dat is dan maar zo. Het is toch nagenoeg niet langer dan 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
Maar laten we niet net gaan doen alsof de voorzieningen eigenlijk wel gelijk zijn overal, want dat is gewoon niet zo.
Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:03:
[...]
Verder gaf ik vooral ook aan dat de basisvoorzieningen haast hetzelfde zijn, in elk geval voor mij.
Het kost mij amper tijd om naar een supermarkt te gaan die haast even lang geopend is als in Amsterdam.
Dat dus. Als je het over voorzieningen hebt in de breedste zin van het woord dan zitten er in Amsterdam inderdaad bepaalde zaken die je elders niet hebt. Maar ik vind het wel erg ver om dat soort dingen te gaan benoemen als 'voorzieningen' alsof je daar dagelijks / wekelijks behoefte aan hebt (no offense aan de mensen die iedere week naar Paradiso gaan). Hier in het zuiden hebben we de Efteling, dat zit in de randstad dan weer niet, maar dat soort 'voorzieningen' vind ik niet echt een unique selling point om op een bepaalde plek te gaan wonen.

Waar het om gaat (en dat is denk ik ook wat @Venraiden4K bedoelt) is dat er in de randstad altijd net wordt gedaan alsof mensen buiten de randstad de halve provincie moeten afreizen voor een supermarkt, een kledingwinkel, een drogist, een apotheek, allerlei zaken waar je in het normale leven gebruik van maakt.

Een groot verschil is natuurlijk wel het OV, dat is buiten de (rand)stad minder, maar daar staat natuurlijk tegenover dat het in dorpen een stuk normaler is om overal de auto voor te nemen (want parkeren voor je woning en parkeren voor de winkel). Ik zie het verschil niet zo tussen '5 minuten in de auto zitten' of '5 minuten met lijn 7 naar west' :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

In een dorp (zoals Jipsingboertange) heb je zoiets als een buurtbus.
Dan zit je ook binnen 20 min in centrum Stadskanaal.

Ik ben 2 jaar geleden verhuisd van Den Haag naar het hoge Noorden.
Wat een rust is er hier. Geen files, geen verkeerslichten naar m'n werk in Assen.
Oja, toch wel 1 verkeerslicht. En daar ben ik wel blij mee anders zou ik niet eens meer weten hoe zo'n ding werkt. :+

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:03:
[...]

Als ik het helemaal op mij persoonlijk zou moeten betrekken, dan is er geen naam die ik ooit in het Noorden gemist heb die alleen in Paradiso staat.

Objectief zijn er inderdaad bepaalde namen die liever niet in een Drachten staan.

Verder is er natuurlijk ook gewoon:
Heaven open air
Sneekweek
Verschillende grote "dorpsfeesten" (Flaeijel bvb)

[...]

Ook hierin zit gewoon voldoende afwisseling, ik merk juist dat ik in Amsterdam (afgezien van een ander soort sociale omgeving om mij heen) niet meer aanbod heb aan entertainment / kroegen dan dat dat in Friesland is. Wel zie ik een ander soort aanbod, meer ingesteld op de jonge hippe toerist.

De laatste aanval op mijn persoon ga ik niet op in.

[...]

In de basis is dat dus wel zo, dat jij jouw Boef en Lil Kleine niet in een poppodium in Drachten kan zien, is jammer. Maar daarmee doet Friesland niet onder aan entertainment.

Als je de simpele objectieve waarheid al niet kunt toegeven dat er een groter aanbod aan kroegen / restaurants / cultureel aanbod is in Amsterdam dan in Heerenveen, dan wordt de sowieso niet al te zinvolle discussie natuurlijk al helemaal zinloos. Fijn voor je dat je het zo naar je zin hebt daar :).

Ik verlaat deze discussie nu, ik moet vanavond nog naar een concert van Lil' Kleine in Amsterdam en moet snel zijn als ik nog een plekje wil reserveren in een van de 5 restaurants van Amsterdam!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lan Mandragoran schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:18:
[...]

Als je de simpele objectieve waarheid al niet kunt toegeven dat er een groter aanbod aan kroegen / restaurants / cultureel aanbod is in Amsterdam dan in Heerenveen, dan wordt de sowieso niet al te zinvolle discussie natuurlijk al helemaal zinloos. Fijn voor je dat je het zo naar je zin hebt daar :).

Ik verlaat deze discussie nu, ik moet vanavond nog naar een concert van Lil' Kleine in Amsterdam en moet snel zijn als ik nog een plekje wil reserveren in een van de 5 restaurants van Amsterdam!
Iedereen zijn ding, ik zit lekker in een dorp en met 1 uur rijden zit ik in Amsterdam, alles dus redelijk dichtbij en lekker goedkoop wonen hier.
Enige wat ik wel mis is de zee, gewoon lekker elke week even naar het strand zit er niet in vanaf hier.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 13-03-2019 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:13:
[...]

[...]

Dat dus. Als je het over voorzieningen hebt in de breedste zin van het woord dan zitten er in Amsterdam inderdaad bepaalde zaken die je elders niet hebt. Maar ik vind het wel erg ver om dat soort dingen te gaan benoemen als 'voorzieningen' alsof je daar dagelijks / wekelijks behoefte aan hebt (no offense aan de mensen die iedere week naar Paradiso gaan). Hier in het zuiden hebben we de Efteling, dat zit in de randstad dan weer niet, maar dat soort 'voorzieningen' vind ik niet echt een unique selling point om op een bepaalde plek te gaan wonen.

Waar het om gaat (en dat is denk ik ook wat @Venraiden4K bedoelt) is dat er in de randstad altijd net wordt gedaan alsof mensen buiten de randstad de halve provincie moeten afreizen voor een supermarkt, een kledingwinkel, een drogist, een apotheek, allerlei zaken waar je in het normale leven gebruik van maakt.
Ik denk dat het meer gaat om de energie van een stad wat het onderscheidt van een dorp. De constant wisselende horeca, evenementen, grote aanbod van nieuwe restaurants etc., vs. de rust ruimte en nabijheid van natuur van een dorp of kleine stad in Friesland. Volgens mij zijn er weinig mensen die echt denken dat er in dorpen geen apotheek/supermarkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Lan Mandragoran schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:18:
[...]

Het is zo jammer dat je dit als heel persoonlijk opvat, maar als ik objectief moet gaan kijken naar wat Amsterdam cultureel te bieden heeft, dan is dat het concertgebouw en AFAS live / Ziggo Dome.

Verder 250+ coffeeshops, een flinke stapel kaaswinkels en 't lammetje ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Venraiden4K op 13-03-2019 16:28 . Reden: nuanceverschil ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bovendien zijn zaken waar lil' kleine optreed iets waar je wat mij betreft niet ver genoeg vandaan kunt wonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:16
Ik zou liever ergens in een provincie wonen waar ik voor 300k een vrijstaand huis heb met een grote tuin. Aangezien ik daar ook kan werken en evenveel verdien (onderwijs) zou dat alleen maar verstandig zijn!

Maar: ik wil in de buurt blijven van vrienden en familie. Daarom ben ik verplicht om rond leiden te blijven wonen en daarmee dus in de Randstad.

Tegelijkertijd begrijp ik ook dat ik mijn kinderen straks met hetzelfde probleem opzadel: die gaan straks waarschijnlijk ook duur in ZH wonen. Als ik nu verhuis zullen volgende generaties goedkoper wonen..
Aan de andere kant hebben we ook vrienden die familie in Drenthe hebben achtergelaten omdat ze daar gewoon geen werk konden vinden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Lan Mandragoran schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:25:
[...]

Ik denk dat het meer gaat om de energie van een stad wat het onderscheidt van een dorp. De constant wisselende horeca, evenementen, grote aanbod van nieuwe restaurants etc., vs. de rust ruimte en nabijheid van natuur van een dorp of kleine stad in Friesland. Volgens mij zijn er weinig mensen die echt denken dat er in dorpen geen apotheek/supermarkt is.
In het dorp waar ik woon zit geen apotheek, dan moet ik een dorp verder :+
Nee, maar zonder gekheid, een stad heeft natuurlijk een hele andere ambiance dan een dorp, en als je verknocht bent aan de sfeer van een stad dan wil je in een stad wonen, andersom geldt dat natuurlijk ook voor een dorp.

Nu ging de discussie zojuist wat meer over 'Amsterdam versus daarbuiten' maar even breder richting dit topic is het natuurlijk zo dat veel mensen in een dorp toch (relatief) dicht bij een stad wonen. In een dorp is de keuze m.b.t. culturele activiteiten en restaurants natuurlijk een stuk beperkter, maar in veel gevallen sta je vanuit een dorp in 10 tot 15 minuten in de stad. Ik vind dus in die mate het argument m.b.t. cultuur/entertainment niet helemaal opgaan omdat je daar maar beperkt gebruik van maakt, m.a.w. de meeste mensen gaan geen 3 keer per week uit eten.

Het is ook een beetje een leeftijd gebonden denk ik. Dat veel mensen voor hun 30e liever in de stad willen wonen; van alles te doen, lekker borreltje pakken, etc. dat snap ik volkomen. Maar als je op enig moment volwassen en gesetteld bent (met kinderen?) dan maak je over het algemeen veel minder gebruik van al die voorzieningen in de stad. Ik spreek mensen die in de stad wonen; iedere dag na hun werk thuis komen, boodschappen doen, eten koken, kleine op bed, etc. en dan 1 keer per maand uit eten gaan en mij vervolgens vertellen dat er "in het dorp niets zit / niets te doen is", waarbij ik dan weer niet begrijp dat die mensen niet gewoon de ruimte zoeken in een dorp en dan in het weekend een keer op en neer pendelen naar de stad om uit eten te gaan, te shoppen, concert te bezoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:27:
[...]

Het is zo jammer dat je dit als heel persoonlijk opvat, maar als ik objectief moet gaan kijken naar wat Amsterdam cultureel te bieden heeft, dan is dat het concertgebouw en AFAS live / Ziggo Dome.

Oef, volgens mij hanteren ze daar in Heerenveen een andere definitie van het woord objectiviteit dan in de rest van Nederland. Maar ik kan me voorstellen dat je denkt dat het in Heerenveen heel leuk is als je niet meer van Amsterdam hebt gezien dan de Bijlmer, coffeeshops en kaaswinkels ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Lan Mandragoran @Venraiden4K

Ik vind deze simplificatie van Amsterdam veel te ver gaan. Ik ben er een aantal keer geweest; ze hebben daar ook Madame Tussauds en het Anne-Frank-Huis >:)

:P

Edit: oh, en ook nog dames van lichte zeden achter de ramen :o

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 13-03-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-07 14:31
Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:41:

Ik vind deze simplificatie van Amsterdam veel te ver gaan. Ik ben er een aantal keer geweest; ze hebben daar ook Madame Tussauds en het Anne-Frank-Huis >:)

Hebben ze dat nog steeds joh? Ik dacht tegenwoordig alleen maar souvenirshops, MarQten ( :r ), coffeeshops en wafels met nutella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Harrie_ schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:41:

Dat laatste is er ook in Heerenveen :Y Er is raamprostitutie, volgens mij welgeteld 1 raam though _O- In de eigen "bijlmer": een straatje met wat coffeeshops, een pandjeshuis, ouderwets groezelige seksshop, interessante clubs en wat louche figuren. Ze hebben heus wel wat daar :+

Maar eerlijk gezegd gaat het langzaam beter in H'veen. Het is nog lang geen Leeuwarden, en Lwarden is nog lang geen "grote stad" qua gevoel, maar het gaat wel de goede kant op. Zo is er inmiddels zo waar een echte spellenwinkel :o

Doen alsof de voorzieningen in een plaats als Heerenveen (of Drachten, Sneek, dat soort "steden") op hetzelfde niveau zijn als in de randstad of iets als Arnhem of Nijmegen is wel nogal, eh, apart. Het gaat dan juist om speciale dingen, want ja, Schubbekutteveen heeft inderdaad een Hema, een Blokker en een Appie, maar dat maakt het niet direct het zo goed als een echte stad ;)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:19
Kijkend naar mijn eigen situatie; 2 jaar geleden verhuisd van een buitenwijk van de stad Groningen (waar ze dus wel alles hebben, inclusief pop podia, koffieshops en andere reut), verhuisd naar een forenzendorp even buiten Groningen (Zuidbroek). HIer hebben we 2 supermarkten, een huisarts, kapper, slager, groenteman, kinderopvang, 2 basisscholen, treinstation met elke 15 minuten een trein richting groningen en nog wat andere dingen (en een feestweek, over cultureel gesproken!).
Wat ik echter meer heb ten opzichte van de buitenwijk waar ik woonde is; een vrijstaand huis (jaren 20, 200m2) voor hetzelfde geld als een rijtjeshuis, een tuin van 1400m2 redelijke rust, oogstseizoen daargelaten. Bovendien ben ik met de auto in 21 minuten (paar keer getimed, gemiddelde) bij de parkeergarage midden in het centrum van groningen, trein is 24 minuten. Met de bus vanuit de buitenwijk was het ook tussen de 20 en 25 minuten, dus qua reistijd ben ik er niet op achteruit gegaan.

Maar alles daargelaten, het was een bewuste keuze, ook ivm de geboorte van onze zoon om een leuk huis met een lapje grond in de omgeving te zoeken. Ook qua buitenspelen en alles is zon grote tuin heerlijk, vele malen beter dan vrienden die in een rijtjeshuis wonen met 2 kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Vorig jaar van een stad (180k inwoners) naar een dorp (11k inwoners, als je het dorp noemt worden ze boos omdat het stadsrechten heeft maar kom op.. 11k) verhuisd. Als ik de versus van de topic start hier toepas kom ik op het volgende uit.

Waar ik blij mee ben in een dorp:
- Meer huis voor hetzelfde geld
- Rust, altijd voor de deur parkeren, stilte als ik in de tuin zit
- Fijn contact met de buren. Natuurlijk kan dat in de stad net zo goed en in het dorp tegenvallen, maar ik heb wel het idee dat je in een dorp wat hechter met je buurt omgaat
- Kindvriendelijke buurt voor als er ooit een kleine komt

Wat ik wel mis sinds de verhuizing:
- Uit je werk de stad in rollen en ruime keuze hebben uit kroegen en restaurants voor een na werk borrel
- Goede bereikbaaheid OV
- Keuze op Thuisbezorgd.nl uit meer dan friet en pizza
- Mijn vrienden op loopafstand
- Een stad is wat gehaaster en ik zelf soms ook. De supermarkt in mijn dorp staat altijd vol bejaarden die... heel... traag...afrekenen.. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 14-03-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Piet_Piraat7 Je geeft als een van de voordelen "Kindvriendelijke buurt voor als er ooit een kleine komt", onderstaande nadelen komen ook een heel eind te vervallen 'als er ooit een kleine komt':
• Uit je werk de stad in rollen en ruime keuze hebben uit kroegen en restaurants voor een na werk borrel
• Keuze op Thuisbezorgd.nl uit meer dan friet en pizza

Als ik met mensen de pro's en cons van stad en dorp bespreek komt eigenlijk vrijwel standaard de gezelligheid, de café's en restaurants om de hoek kijken als grote voordeel van een stad. Inmiddels ken ik al een aantal stellen die in de stad zijn gaan wonen en vaak te vinden waren op het terras of in een café maar na het krijgen van kind(eren) dat nog maar heel beperkt of niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
@Harrie_ ja dat geloof ik wel, maar het duurt nog minstens 9 maanden voor er een kleine is en tot die tijd mis ik het gezellige centrum soms wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Lijkt net alsof een stad per definitie minder "gezellig" is dan een dorp. Dat verschilt toch enorm per straat, buurt en stad? Wij wonen in Schiedam, tegen het grote Rotterdam aan. Dat had net zo goed een wijk van Rotterdam kunnen zijn. Grote stad dus. Supergezellig, maar er zijn ook kindvriendelijke wijken en je woont nog steeds in de stad.

Vergelijk ik dat met Wilhelminapier of Westzeedijk in Rotterdam.... Niet te doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40
Ik zou van m'n leven niet in een stad willen wonen, ik ben geboren en getogen in de Achterhoek, in een dorp met 1100 inwoners waar niks was behalve een kerk, een korenmolen, kapper, cadeauwinkel en 3 cafe's. Ja dat is ruk, want wil je een zak chips of een kratbier dan kon je een kwartier fietsen naar de supermarkt, en later 5 minuten met de auto.

3 jaar geleden heb ik m'n eigen appartement gekocht, 82m2 voor 75k, hypotheek van 320 p/maand, zit ik aan de rand van een dorp met stadsrechten, net geen 10k inwoners, binnen 2 minuten loop ik tussen de weilanden, en loop ik de andere kant op dan ben ik met 5 minuten bij de supermarkt, ik woon een kwartiertje rijden van m'n werk, heb nooit last van files, als ik wil kan ik ook fietsen, lekker een halfuurtje tussen de weilanden uitwaaien.

Dan zie je studentenkamertjes voorbij komen in een willekeurige studentenstad, 600 euro p/maand voor 10 m2 en een gedeelde keuken. Ik zou nog liever iedere dag 13km op handen en knieën naar m'n werk gaan.

Ik heb m'n zusje al eens helpen verhuizen naar een studentenkamer in Apeldoorn, als ik er aan terug denk krijg ik nog de kriebels, met auto + aanhanger door het centrum :X

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 09-02-2023 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Praten over het wel of niet hebben van stadsrechten is wel heel erg groot-groot-grootmoeder spreekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:33
Napo schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:24:
[...]

Praten over het wel of niet hebben van stadsrechten is wel heel erg groot-groot-grootmoeder spreekt
Volgens mij vinden alleen Hagenaars/Hagenezen dit nog een beetje interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40
@Napo tja, er zijn dorpen met meer inwoners, officieel is het een stad, maar als ik stad zeg in combinatie met Achterhoek dan denkt iedereen meteen aan Enschede, Arnhem, Doetinchem etc in plaats van een omhoog gevallen dorpje met nog geen 10k inwoners

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 14-03-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 16:41

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Dat een dorp of stad vroeger in het bezit is geweest van stadsrechten lijkt me niet zo relevant meer.
Het laatste stadsrecht (dat van blokzijl) is in 1675 ingetrokken.
ok, eventueel zou je +/- 1850 kunnen aanhouden voor het vervallen laatste stadsrecht, maar dat is een andere discussie

We leven niet meer in de middeleeuwen waar de bestuursrechten per stad bepaald werden.

Een officiele definitie van stad hebben zijn we in Nederland niet overeengekomen. Echter word vaak dezelfde maatstaaf als die van Japan en enkele andere landen gehanteerd. Namelijk, aantal inwoners > 50.000

[ Voor 11% gewijzigd door Temujin op 14-03-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002

SuBBaSS

-has Ryzen

CrazyOne schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:25:
Kijkend naar mijn eigen situatie; 2 jaar geleden verhuisd van een buitenwijk van de stad Groningen (waar ze dus wel alles hebben, inclusief pop podia, koffieshops en andere reut), verhuisd naar een forenzendorp even buiten Groningen (Zuidbroek). HIer hebben we 2 supermarkten, een huisarts, kapper, slager, groenteman, kinderopvang, 2 basisscholen, treinstation met elke 15 minuten een trein richting groningen en nog wat andere dingen (en een feestweek, over cultureel gesproken!).
Wat ik echter meer heb ten opzichte van de buitenwijk waar ik woonde is; een vrijstaand huis (jaren 20, 200m2) voor hetzelfde geld als een rijtjeshuis, een tuin van 1400m2 redelijke rust, oogstseizoen daargelaten. Bovendien ben ik met de auto in 21 minuten (paar keer getimed, gemiddelde) bij de parkeergarage midden in het centrum van groningen, trein is 24 minuten. Met de bus vanuit de buitenwijk was het ook tussen de 20 en 25 minuten, dus qua reistijd ben ik er niet op achteruit gegaan.

Maar alles daargelaten, het was een bewuste keuze, ook ivm de geboorte van onze zoon om een leuk huis met een lapje grond in de omgeving te zoeken. Ook qua buitenspelen en alles is zon grote tuin heerlijk, vele malen beter dan vrienden die in een rijtjeshuis wonen met 2 kinderen.
Woon je wel eem in Zuudbrouk!
En 'erf' je automatisch een hekel aan Muntendammers, dat hoort daar schijnbaar bij. :P
Heb er zelf ook een jaar of wat gewoond, nu Veendammer.

Het was een tijd slecht gesteld daar (geen supermarkt meer, dood dorpscentrum enzo. Is echt een stuk beter tov. toendertijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

De Groningers zijn hier wel goed vertegenwoordigd d:)b

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

FastFred schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:28:
@Napo tja, er zijn dorpen met meer inwoners, officieel is het een stad,
Officieel hebben we alleen gemeentes in Nederland.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002

SuBBaSS

-has Ryzen

Zondagskindje schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:53:
De Groningers zijn hier wel goed vertegenwoordigd d:)b
We zijn dan ook een bijzondere provincie toch? 8)
Zo mooi dat we hier precies 1 echte stad hebben en dat men ook gewoon zegt naar "Stad" te gaan. :D
En wat voor een stad ook. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

SuBBaSS schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:58:
[...]

We zijn dan ook een bijzondere provincie toch? 8)
Zo mooi dat we hier precies 1 echte stad hebben en dat men ook gewoon zegt naar "Stad" te gaan. :D
En wat voor een stad ook. _/-\o_
Dat heb ik inmiddels geleerd ja (de Stad) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:18

Lapras

Ice beam

Venraiden4K schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:27:
[...]

Je negeert de vele musea, filmhuizen, kleinere poppodia, historische binnenstad en talloze kunstgallerijen voor het gemak?

Meer OT: ik woon alweer 10 jaar in Amsterdam. Ik heb zowel buiten de ring als midden op het Leidseplein gewoond. Inmiddels heb ik een klein appartement gekocht in West voor een prijs per vierkante meter die voor velen van jullie waarschijnlijk onbegrijpelijk is. Ja, het is druk, soms asociaal en vooral erg anoniem. Daar staat tegenover dat er altijd wat te doen is, je ruim de keuze hebt voor het vormen van je sociale cirkel (lees: vrienden en/of daten) en een nog veel ruimere keuze uit activiteiten. Niks te doen een weekend? Via zoveel apps kan je nieuwe mensen leren kennen en heb je mogelijkheden om net even buiten je comfortzone te stappen.

Ja, ik woon kleiner dan mijn vrienden, maar als ik de deur uitstap is er ook daadwerkelijk wat te doen. Via een Cineville abonnement kijk ik elke film die ik wil zien, met Onefit sport ik waar ik wil, met een museumjaarkaart is er altijd wel een expositie die ik niet gezien heb en met hoe vaak kroegen/restaurants van eigenaar wisselen is er altijd wat nieuws te ontdekken waar je niet telkens dezelfde 10 mensen uit je dorp tegenkomt. Geen tuin, maar wel twee parken op loopafstand. Geen auto, maar wel OV dat prima werkt en een fiets waarbij je niet saaie stukken hoeft te fietsen tussen weilanden door.

Maar wat mij betreft het grootste verschil is de mentaliteit in een grotere stad. Zeker in Amsterdam zijn de meeste mensen van mijn leeftijd (30+) geen echte Amsterdammers. Het zijn wel mensen die uit kleinere plekken komen of uit het buitenland die iets meer van het leven willen maken dan alleen maar rondhangen in hun kleine dorp, willen praten met dezelfde mensen, hun hele leven naar dezelfde kroeg/supermarkt/voetbalclub gaan, dicht bij hun ouders willen wonen en zich zeer comfortabel voelen in een slachtofferrol.

Mijn zus woont in een dorpje in Brabant. Zij kan zich niet voorstellen dat ik in de uitlaatgassen wil wonen, omringd door toeristen, herrie en pretentieuze hipsters. Dat snap ik, maar we maken gelukkig allebei een andere afweging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Lapras schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:27:
[...]
Maar wat mij betreft het grootste verschil is de mentaliteit in een grotere stad. Zeker in Amsterdam zijn de meeste mensen van mijn leeftijd (30+) geen echte Amsterdammers. Het zijn wel mensen die uit kleinere plekken komen of uit het buitenland die iets meer van het leven willen maken dan alleen maar rondhangen in hun kleine dorp, willen praten met dezelfde mensen, hun hele leven naar dezelfde kroeg/supermarkt/voetbalclub gaan, dicht bij hun ouders willen wonen en zich zeer comfortabel voelen in een slachtofferrol.
[...]
Pardon?

Als je het over waarde-oordelen hebt...

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 14-03-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:02
[...]

Ja, ik woon kleiner dan mijn vrienden, maar als ik de deur uitstap is er ook daadwerkelijk wat te doen.
Veel mensen definiëren deze discussie in termen van andere mensen: met wie ga je om, welke menselijke activiteiten zijn er. Dorp of stad, als ik naar buiten stap wil ik groen zien, de vogels horen, de sterren zien, etc. De stede- danwel dorpelingen en hun activiteiten interesseren me niet zoveel, en het is moeilijk niet met menselijke activiteit of sporen daarvan geconfronteerd te worden, zeker in NL. Ik vind andere dingen dan homo sapiens en zijn producties ook leuk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
[...]

Je negeert de vele musea, filmhuizen, kleinere poppodia, historische binnenstad en talloze kunstgallerijen voor het gemak?
Ik maakte een overdreven statement, deze dingen zijn namelijk ook allemaal te vinden in Friesland, maar daar draaide het niet om ;)

Mijn grootouders wonen in Amsterdam, en hier ben ik dan ook vaak te vinden. Ik kan in beide omgevingen wel voordelen vinden, echter zou voor mij de beste keuze ergens tussenin zijn. Een iets groter "dorp" (of kleinere "stad") met alle basisvoorzieningen en een beetje centraal zou voor mij het fijnste zijn. (dus Provincie > stad vanwege kosten per m2 en een klein beetje files kunnen vermijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Lapras Dan consumeer je ook echt de stad en dan snap ik dat je er ook wilt wonen. Ik woon bewust net buiten Amsterdam, mis alleen de vele eettentjes zo nu en dan nog. edit; de parkeerproblemen mis ik niet en dat waas een van de redenen om het centrum uit te gaan, maar als je zonder auto kunt valt dat weg.

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 14-03-2019 16:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 2 3 Laatste