• ExLibris
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-12-2020

Inleiding

Welkom bij het Windows Mixed Reality Topic. Tegelijkertijd met de Fall Creators Update van 17 oktober 2017 heeft Microsoft haar Mixed Reality Platform gelanceerd. Diverse fabrikanten zullen direct na de lancering bijbehorende brillen introduceren.

Na de lancering van de Oculus Rift en HTC Vive in het voorjaar van 2016 is het een tijdje stil geweest qua ontwikkelingen in VR. Een relatief kleine groep gamers heeft sinds de lancering de VR-brillen omarmd, maar het is nog geenszins mainstream. De grootste bezwaren zijn tot nu toe de prijs van de brillen, de eisen die het stelt aan de hardware en de relatief ingewikkelde setup van de omgeving (room scale).

In januari 2015 kondigde Microsoft haar Mixed Reality Platform aan, samen met de Developers Edition van de Microsoft Hololens. De prijs van de Hololens lag bij de introductie in maart 2016 op $3000. De Hololens is vooral gebruikt voor professionele toepassingen.

Microsoft kondigde in februari 2016 dat het ging samenwerken met Intel (project Alloy) de Hololens technologie voor consumenten beschikbaar te maken, via een update van Windows 10 in 2017.

Vanaf 15 november 2017 zal WMR gebruik kunnen maken van het SteamVR-platform

Tweakers review van de Medion en Acer brillen (december 2017)

Naast de zeer beperkte Windows store voor MR kunnen de brillen ook overweg met SteamVR- en Oculus content.

Uitleg over installatie SteamVR
Uitleg over installatie Oculus

Mixed Reality

Er is nogal wat verwarring over de term Mixed Reality. Tot zo ver was er Augmented Reality (Toegevoegde realiteit - Hololens en Google Glass) en Virtual Reality (Virtuele Realiteit - Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear VR, PS VR). Microsoft introduceerde de term Mixed Reality zodat zowel de techniek van de Hololens als de toekomstig virtual realitybrillen hier onder zouden vallen. De consumentenbrillen die in het najaar van 2017 worden geïntroduceerd maken eigenlijk alleen gebruik van virtual reality.

De techniek

Samen met Intel heeft Microsoft de techniek voor de nieuwe VR-brillen ontwikkelt, met een paar specifieke eigenschappen

- Inside-out tracking: voor room scale zijn geen aparte kastjes meer nodig, maar de positie van de bril (en dus de speler) wordt bepaald vanuit de bril zelf.
- Een resolutie van 1440x1440 pixels per oog (m.u.v. de Samsung Odessy, die heeft een resolutie van 1440x1600 (bxh) pixels per oog en een OLED scherm ipv LCD)
- Twee modi qua hardware: 90 fps voor high end systemen en 60 fps voor middle range systemen (zie requirements)

Samen met de introductie van het MR-platformen komen er verschillende hardware-fabrikanten met eigen brillen en de bijbehorende controllers (Let op! De controllers hebben Bluetooth nodig!):

Minimale computer-eisen (Mixed Reality - 60 fps):

Windows 10 Fall Creators Update
Intel Core i5-7200U processor of beter,
8GB of DDR3 dual channel RAM of beter,
10GB vrije harddisk ruimte,
Intel HD Graphics 620 of DX12-capable GPU,
HDMI 1.4 of DisplayPort 1.2,
USB 3.0 Type-A of Type-C,
Bluetooth 4.0

Volledige computer - eisen (Mixed Reality Ultra - 90 fps)

Intel Core i5-4590 of AMD Ryzen 5 1400 3.4Ghz of beter.
GPU minimaal van het niveau Nvidia GTX 960.

Er is een app beschikbaar om te controleren of je systeem voldoet aan het Mixed Reality platform:
https://www.microsoft.com/en-us/store/p/windows-mixed-reality-pc-check/9nzvl19n7cnc

Specificaties

Deze specificaties van zijn van de Asus MR-bril, andere brillen kunnen licht afwijken, waaronder de field of view en het gewicht.

Display: 2.89-inch diagonal display size x2, 1440x1440 (per eye),2880x1440 (combined), 100 nits brightness
Display Refresh Rate: 90Hz
Field of View: 95 degrees horizontal Fresnel-Aspherical
Sensor: Gyro scope, Accelerometer, Magnetometer, P-sensor
Camera: inside-out tracking camera x2
Audio: 3.5mm audio jack x1
Connectivity: Headset connection cable x1
Cable Length : 4 meter
Host Connectivity : HDMI 2.0(display)with USB 3.0(data)
Weight: Under 400g
Accessories: 6DoF controller x2

De prijs

Bij de introductie van de brillen liggen de prijzen tussen de $399 en $499 in de Microsoft Store. Dit is inclusief de controllers. Bij Coolblue is de Acer inclusief de controllers te pre-orderen voor 499 euro. De Medion X1000 staat in Duitsland te koop voor 449 euro en dit alleen op de site van Medion
Lenovo biedt op haar website de bril aan voor 449 euro (pre-order)
HP biedt de MR-bril aan voor 399 euro (Link). Centralpoint doet de HP voor 373,89 (link)

https://www.microsoft.com/en-us/store/collections/vrandmixedrealityheadsets
https://www.coolblue.nl/product/794771/acer-ah101-d0c0-mixed-reality-hmd.html

[Voor 19% gewijzigd door ExLibris op 21-12-2017 20:00. Reden: Aangepast aan de tijd]

• ExLibris
Dit is het eerste topic dat ik start. Ik had zelf behoefte aan een dergelijk topic en kon deze niet vinden. Daarom heb ik het zelf maar aangemaakt.

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-06 07:14
Topic ziet er prima uit. Hier is de eerste review van de acer headset https://www.roadtovr.com/...-vr-headset-review-ah101/

Verwacht zelf dat het eigenlijk heel rustig gaat blijven in dit topic.

• ExLibris
Waarom denk je dat? Ik ben een VR-omgeving aan het ontwikkelen en wil graag gebruik maken van dit platform. Ik zal mijn eigen ervaringen in ieder geval hier neerzetten.

• Nieuwevolger
ExLibris schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:20:
Waarom denk je dat? Ik ben een VR-omgeving aan het ontwikkelen en wil graag gebruik maken van dit platform. Ik zal mijn eigen ervaringen in ieder geval hier neerzetten.
Niet lullig bedoeld, maar als ik zo rond lees op het internet dan lees ik maar echt dat een handjevol mensen een mixed reality bril willen aanschaffen. De lancering van platform gaat ook langs alle nieuwssites z'n beetje. De laatste tijd is het op het oculus rift en htc vive topic ook al heel rustig op het tweakers forum.

• ExLibris
Ik ben het met je eens dat VR in een dip zit. Maar wat nu als de brillen over een jaar of zo nog 200 euro kosten? En als Microsoft kan waarmaken dat je ook VR kan beleven met een normale computer en geen monster? Op termijn denk ik dat VR heel belangrijk gaat worden. Of dat met deze generatie brillen zal zijn weet ik niet, wellicht als alles over een paar jaar gewoon via je smartphone kan, denk ik toch wel dat een vorm van VR (hoe het er dan ook uit ziet), door het grote publiek gebruikt zal gaan worden. AR heeft natuurlijk een grote boost gehad met Pokemon Go, en je ziet nu dat bijvoorbeeld Ikea met een AR-app komt. Het heeft gewoon tijd en een aantal ontwikkelcycli nodig.

• Nieuwevolger
ExLibris schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:48:
Ik ben het met je eens dat VR in een dip zit. Maar wat nu als de brillen over een jaar of zo nog 200 euro kosten? En als Microsoft kan waarmaken dat je ook VR kan beleven met een normale computer en geen monster? Op termijn denk ik dat VR heel belangrijk gaat worden. Of dat met deze generatie brillen zal zijn weet ik niet, wellicht als alles over een paar jaar gewoon via je smartphone kan, denk ik toch wel dat een vorm van VR (hoe het er dan ook uit ziet), door het grote publiek gebruikt zal gaan worden. AR heeft natuurlijk een grote boost gehad met Pokemon Go, en je ziet nu dat bijvoorbeeld Ikea met een AR-app komt. Het heeft gewoon tijd en een aantal ontwikkelcycli nodig.
Ook Microsoft kan niet toveren en voor meer frames per seconde zorgen met zwakke hardware vergeleken met high end hardware. Voor betere graphics, hogere resoluties en meer frames heb je altijd betere hardware nodig. Als je de hardware goedkoop wilt houden zou je het gewoon moeten doen met mindere graphics. Het zelfde geld ook precies voor mobiele hardware. Het is wel zo dat het showen van filmpjes of social experience waar facebook zich ook op richt wel weer kan op low end hardware. Ben zelf ook niet echt overtuigd van VR naast gamen. Ik lees dan zaken als een digitale werkomgeving waar je de beschikking hebt over meerdere desktops, dan vraag ik mij af of dat nou lekker werken is als je z'n bril op hebt.

En het principe van AR vind ik dan weer totaal iets anders en nauwelijks te vergelijken met VR. Dat is veel geschikter voor dagelijkse toepassingen zoals digitale voorwerpen in je huis te plaatsen en kan ook gebruikt worden via de camera van je smartphone (eigenlijk is AR al heel populair, kijk naar de snapchat filters). Z'n bril zou in theorie ook je tv kunnen vervangen door een digitale te projecteren in je woonkamer. Maar je verliest dan geen contact met de werkelijkheid. Maar voor een goeie werking van AR zijn we nog veel verder kwa techniek dan VR.

• ExLibris
Ik wil MR juist gaan inzetten voor een niet game-toepassing. Al als kind zou ik graag in het verleden rond willen lopen. Sinds een tijd ben ik bezig om mijn stad in het verleden na te bouwen. Die omgeving is nu voor een groot gedeelte klaar en de tool die ik gebruik (Unity 3D) zou met niet al te veel moeite kunnen exporteren naar VR/MR. Ik zit te denken aan 2 VR ervaringen van 5 minuten binnen mijn 3D-omgeving, een voor kinderen (met eenvoudig spelelement) en een voor volwassenen, dat komt te draaien bij het lokale Erfgoedhuis. Ik denk aan een soort Droomvlucht-ervaring bij de Efteling.

Ik wil de kosten voor hardware enigszins binnen de perken houden en heb een limiet gesteld van 2000 euro voor een computer en een VR-bril. Binnen dat budget wil ik er wel grafisch het maximale uithalen en niet teveel concessies doen aan de ervaring zelf. Ik ben maar een amateur-knutselaar en heb dus niet heel veel kennis en ervaring in het ontwikkelen van 3D-omgevingen en vooral dan de performance issues. Ik overweeg in dit geval het MR-platform om een paar redenen:

- Prijs van de software/hardware
- Native Windows ondersteuning (en dus hopelijk meer performance)
- Maar 2 kabels
- Eenvoudige setup

Voor mijn project is het eco-systeem van apps en spellen dus niet van belang.

• Nieuwevolger
@ExLibris Klinkt als een heel interessant project. Als ik jou argumenten lees maakt het inderdaad veel logica om voor MR te ontwikkelen. Ik weet niet hoe zwaar je programma is, maar een budget van 2000 euro lijkt mij aan de hele ruime kant. Als je nagaat dat je 400/500 euro kwijt bent voor de bril. Met een gtx 970 of een rx 480 heb je de beschikking over aardig wat power. Met deze kaarten kan je wel een mooie pc bouwen voor 800-1000 euro.

• ExLibris
Juist omdat ik niet heel veel kennis heb van Unity als product en het maken van de objecten die er in draaien, zal ik een stukje hoger moeten gaan zitten dan de gtx 970 of rx 480. Het gaat me waarschijnlijk wel lukken de omgeving met 60 of zelfs 90 fps te kunnen laten draaien op een GTX 1070 kaart.

• retroguy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 23:06
Zat toevallig gisteren nog te kijken of er al een topic gestart was voor MR. Nou, die is er dus een dag later! :) Mooi.

Wel opvallend dat je in je intro aangeeft dat er wat betreft VR ontwikkeling best wel een tijd zat tussen de OR/HTCV, begin 2016, en de MR launch, najaar 2017. Dat lijkt inderdaad een groot 'gat', maar om één of andere reden noem je 'bewust' de PS VR (helemaal) niet. Detail hoor. :)

Overigens, de Samsung MR set lijkt een resolutie van 1440x1600 per oog te krijgen, en OLED. Afwijkend dus van de andere merken.

Waar ik vooral vrolijk van wordt zijn de 'lage' specs van de benodigde hardware. Ik denk dat ik straks met mijn GTX 1050 Ti goed uit de voeten kan. Ben wel benieuwd wanneer de SteamVR ondersteuning daadwerkelijk een feit is, tot dan zal er nog relatief weinig te kiezen zijn wat goede games betreft.

Ik ben nog geen VR-gamer en was van plan om in november/december eindelijk een PS4 (Pro) + VR te gaan kopen, maar ik wacht toch nog even de komende ontwikkelingen rondom MR af. Ik wacht al zo lang op VR, vanaf de jaren tachtig, een half jaartje extra maakt dan ook niet meer uit. 8)

[Voor 48% gewijzigd door retroguy op 21-10-2017 17:53]

• ExLibris
retroguy schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:44:

Dat lijkt inderdaad een groot 'gat', maar om één of andere reden noem je 'bewust' de PS VR (helemaal) niet. Detail hoor. :)
Dit is niet bewust hoor, ik heb er even naar gekeken voor mijn project, maar het PS4-platform was te gesloten voor me. Volgens mij wil het MR platform meer met de Rift en Vive concurreren dan met de PS-VR of de Samsung Gear.

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Bedankt. Mooi dat er een Windows MR topic is. Ik wil er ook een halen.

Op de Lenovo NL site zie ik dat de Lenovo Explorer in NL te preorderen is. Verzending binnen 2 a 3 weken.
https://www3.lenovo.com/n...0NREAG0A2#tab-customTab-0
Ik weet niet of ik zolang kan wachten en al eerder in DE ga halen. Bestellen in NL heeft ook weer zijn voordelen natuurlijk.

En de eerste review van de Lenovo explorer:
https://www.windowscentral.com/lenovo-explorer-review

En de eerste uitgebreide tests door VoodooPC.
Hij heft ervaring met Windows MR, Rift, Vive en Pimax
https://www.reddit.com/r/...s_mixed_reality_my_first/
https://www.reddit.com/r/..._and_tested_the_tracking/

Zijn ervaringen doen me er toe besluiten defintief een Windows MR bril te halen.
Resume: Windows MR brille zijn het beste (zeker voor het geld) dat je nu kan halen. Tot de Pimax er is, maar verwacht wordt dat die 2x zo duur wordt. En geen Inside Out tracking heeft. Kijkende naar de ervaringen van VoodooPC (en anderen uiteraard) is Inside Out tracking key voor de groei/acceptatie van VR.
Note uit zijn verhaal: haal een goede BT4 adapter voor de controllers als je die nog niet hebt.
Heb je al voor minder dan een tentje. VoodooPC heeft deze https://www.amazon.de/Sab...etooth+4.0+dongle+sabrent
Ik heb al een BT4 adapter dus daar ga ik het eerst mee doen.

[Voor 68% gewijzigd door Tweaker1234 op 22-10-2017 00:35]

• Tweaker1234
Verwijderd na samenvoeging.

[Voor 79% gewijzigd door Tweaker1234 op 21-10-2017 22:58]

• Tweaker1234
Verwijderd na samenvoeging

[Voor 102% gewijzigd door Tweaker1234 op 21-10-2017 22:58]

• Tweaker1234
retroguy schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:44:
Ben wel benieuwd wanneer de SteamVR ondersteuning daadwerkelijk een feit is, tot dan zal er nog relatief weinig te kiezen zijn wat goede games betreft.
Met early access werkt SteamVR nu. Het hoeft niet lang meer te duren. Microsoft heeft in een reactie laten weten dat SteamVR er voor de kerst is.

Video waarin je kan zien dat SteamVR nu al werkt. En voor alle games. Ziet er dus top uit.
YouTube: Mixed Reality and SteamVR with the Fall Creators Update

• Tweaker1234
Windows MR is wel een makkelijkere instap. Je hebt een Rift toch?
Prijs bij intro is lager en heeft een gemakkelijkere en snellere setup voor de leek om op te zetten.
Als VR nu niet groeit zal het nooit een grote markt krijgen.

In Nederland zijn de brillen officieel nog niet uitgekomen. In Duitsland wel. Inclusief demo's in de Mediamarkten. Heb al aardig wat Duitsers op YouTube gezien. Verder is SteamVR ook nog niet voor iedereen beschikbaar. Alleen voor degene met early access.

We gaan het zien. Zolang er maar een leuk groepje komt om ervaringen te delen. Internationaal is die er al. Nu voor Nederland nog.

[Voor 192% gewijzigd door Tweaker1234 op 22-10-2017 00:32]

• ExLibris
HP heeft nu ook haar MR-bril op de website gezet voor 399 euro: http://store.hp.com/Nethe...d=2MJ36EA&opt=ABB&sel=ACC

• Tweaker1234
Mooi. De prijs is best verrassend. 399 (incl BTW). Ik had 449 verwacht.
Daarmee is de HP de goedkoopste Windows MR bril zover ik weet.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 01:38
Is die creators update er eigenlijk al. Stap 1 volgens mij.
Dan zou Steam VR wel fijn zij zonder dat zie ik niet veel gebeuren. Stom dat MS dat niet gelijk heeft laten uitkomen dan wel zelf later op de markt gebracht. Nu gaat het als een nachtkaars uit alsof je een auto hebt zonder benzine.
Wel jammer van dat Samsung nog niet zijn bril uitbrengt lijkt me het minimum voor een goede ervaring. Aan de andere kant ik kom vaak in DL misschien kan ik ze wel in MM kopen vaak nog iets goedkoper ook.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Tweaker1234
ErikRo schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:01:
Is die creators update er eigenlijk al. Stap 1 volgens mij.
Ja
ErikRo schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:01:
Dan zou Steam VR wel fijn zij zonder dat zie ik niet veel gebeuren.
SteamVR kan je nu gebruiken als je early access hebt.
SteamVR voor iedereen is de verwachting voor de kerst.

• Tweaker1234
En nu met levertijd:
Levertijd 5-10 werkdagen

Samen met de Lenovo's levertijd van binnen 2 a 3 weken, mogen we ze binnen 2 weken toch wel op de MS Nederland site, als ook de Mediamarkten, verwachten zou ik denken.

• ExLibris
Volgens deze reviewer van de Lenovo-bril heeft de grootste elektronicawinkel van Duitsland(MediaMarkt?) de bril al voor 349 euro in de aanbieding gehad. 449 is de normale prijs.

YouTube: Full Review: Lenovo Explorer Windows Mixed Reality Headset - Better ...

[Voor 3% gewijzigd door ExLibris op 27-10-2017 09:25]

• Tweaker1234
ExLibris schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:24:
Volgens deze reviewer van de Lenovo-bril heeft de grootste elektronicawinkel van Duitsland(MediaMarkt?) de bril al voor 349 euro in de aanbieding gehad. 449 is de normale prijs.
Had ik ook gezien.
http://www.saturn.de/de/p...lity-headset-2321521.html

De Lenovo Explorer staat 2x op de Saturn.de site. Een keer voor 449 en een keer voor 349.
Waarschijnlijk was de prijs van 349 zonder controllers en was het een foutje dat er stond dat hij wel inclusief controllers was. Stond ook niet bij dat het een aanbieding was.

Edit: 349 is inderdaad ZONDER controllers. Bij Lieferumfang stond inclusiv controllers en nu niet meer. Foutje bedankt.

[Voor 17% gewijzigd door Tweaker1234 op 27-10-2017 09:41]

• ExLibris
Tweaker1234 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:36:
[...]

Had ik ook gezien.
Als je er echter nu naar toe gaat, staat er geen prijs meer bij en "produkt momentan nicht verfügbar". http://www.saturn.de/de/p...lity-headset-2321521.html

De Lenovo Explorer stond 2x op Saturn.de site. Ook een keer voor 449. Waarschijnlijk was de prijs van 349 zonder controllers en was het een foutje dat er stond dat hij wel inclusief controllers was. Stond ook niet bij dat het een aanbieding was.
Dank voor je toevoeging! Zo te zien blijft de verkrijgbaarheid een probleem. Ik hoop (en verwacht eigenlijk) dat de brillen voor de feestdagen goed verkrijgbaar zijn. In de review van de Lenovo wordt overigens gezegd dat zelfs met een GTX 960M grafische kaart de ervaring goed is. Dat is mooi voor mij persoonlijk, dan hoef ik voorlopig even geen nieuwe laptop aan te schaffen.

• Tweaker1234
En wordt hier bevestigd https://www.reddit.com/r/...r_saturn_order_cancelled/
De bestellingen zijn simpelweg gecancelled.

Op Reddit is trouwens al veel te lezen over Windows MR en verwante zaken.

• ExLibris
Een heel uitgebreide review van de Medion Erazer headset in het Duits: YouTube: Mixed Reality Medion X1000 [Der Test] [Microsoft Mixed Reality] \[De...

• ExLibris
Tweaker1234 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:02:
En wordt hier bevestigd https://www.reddit.com/r/...r_saturn_order_cancelled/
De bestellingen zijn simpelweg gecancelled.

Op Reddit is trouwens al veel te lezen over Windows MR en verwante zaken.
Die "aanbieding" was dus een foutje. Ik hoop dat de verschillende aanbieders van de headsets wel nog voor de feestdagen komen met een aanbieding. Maar ja, ze moeten eerst leverbaar zijn in ons land..

• Tweaker1234
Voor wie veel waarde hecht aan een headset + hygiëne : https://vrcover.com/shop/

• ErikRo
Tweaker1234 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 01:08:

SteamVR kan je nu gebruiken als je early access hebt.
SteamVR voor iedereen is de verwachting voor de kerst.
Dat is dus wat ik al bang voor was. Je kan nu een bril halen maar ik heb geen early acces dus kan ik vervolgens tot kerst wachten alvorens ik er fatsoenlijk aan de slag kan. Geen reclame wat mij betreft.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• ExLibris
MeGekko bied nu ook de Acer MR bril aan in de pre-sales voor maar liefst 580,44 (!) euro.

https://www.megekko.nl/pr...-display-350g-Zwart-Blauw

• ExLibris
ErikRo schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 00:35:
[...]
Dat is dus wat ik al bang voor was. Je kan nu een bril halen maar ik heb geen early acces dus kan ik vervolgens tot kerst wachten alvorens ik er fatsoenlijk aan de slag kan. Geen reclame wat mij betreft.
Inderdaad slechte marketing.... Zo maak je een product kapot voordat het goed en wel op de markt is.

• Tweaker1234
ExLibris schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:58:
[...]

Inderdaad slechte marketing.... Zo maak je een product kapot voordat het goed en wel op de markt is.
Zolang de feestdagen maar gehaald kunnen worden.
Mij boeit het niet zoveel. Als ik nu instap, weet ik dat ik tot de early adapters hoor.
Als het nou beloofd was voor bij de launch, ja dan was het een ander verhaal.

Ik keek net weer op de NL HP store link van de 399 euro HP headset. http://store.hp.com/Nethe...d=2MJ36EA&opt=ABB&sel=ACC
en zie dat de levering nu op Levering binnen 48 uur. staat. Ik wilde voor de Dell gaan, maar dit kriebelt wel.

Edit: Net even op naam en EAN nummer van de HP Headset gekeken en zie dat het nog iets goedkoper kan bij Centralpoint.nl

373,89 euro. Levering aanstaande donderdag.
https://www.centralpoint....t-2mj36eaabb-num-7775921/

[Voor 29% gewijzigd door Tweaker1234 op 30-10-2017 22:50]

• Tweaker1234
ErikRo schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 00:35:
[...]
Originally posted by the_moesiah
Is room scale tracking on par with Vive?
And is SteamVR available yet?
1. Yes, as far as I am aware. Better because you don't need light houses. I don't have a Vive, but I've not seen anyone describe the room scale tracking as better on that.
2. Kinda, with a preview utility from Acer. Not properly yet. Should be fully enabled in the coming weeks, perhaps a month? It'll be there before Christmas no doubt.

Zag ik in de uitgebreide review van een paar posts terug ook: met een Acer headset heb je schijnbaar nu early access tot SteamVR via een Acer utility.

Edit: hier de link voor meer info over het gebruik van SteamVR met Windows MR.
https://developer.microso...ith_windows_mixed_reality
We will be making the preview available to all consumers on Steam Early Access this holiday season so stay tuned for a broader preview release.

[Voor 15% gewijzigd door Tweaker1234 op 31-10-2017 12:31]

• ExLibris
Ik heb de HP bril bij Centralpoint besteld. De verwachtte voorraaddatum is nu 3 november.

• ErikRo
Is de Pimax 8K ook een AR compatibel bril.
Ik heb wat filmpjes gezien van versie 3 en die zien er toch veel belovend uit. Comfortabel eindelijk en geen screendoor meer, tekst eindelijk leesbaar, niet zo gek met 8K en vooral 200 graden zicht. Dat is wat anders dan door een periscoop kijken.

Hier verwacht ik toch veel van al is er nu even gesteggel of het nu 75h of 90hz is.
Al wegen de voordelen breedbeeld en scherp wel op tegen de nadelen van 75h zei de reviewer.

[Voor 23% gewijzigd door ErikRo op 02-11-2017 20:37]

• Tweaker1234
ErikRo schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:35:
Is de Pimax 8K ook een AR compatibel bril.
Het is allemaal VR.

De Pimax komt in een andere prijsklasse.
En heeft een PC/Laptop nodig met veel hogere specs.
Komt dus met een heel ander prijskaartje.

• Nieuwevolger
De pimax schijnt aan ene tracking te willen doen als ze genoeg met crowdfunding ophalen. Lijkt me sterk dat zij de techniek zo ver hebben, maar laat me graag verrasen.

• ErikRo
Tweaker1234 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:41:
[...]

Het is allemaal VR.

De Pimax komt in een andere prijsklasse.
En heeft een PC/Laptop nodig met veel hogere specs.
Komt dus met een heel ander prijskaartje.
Je kunt natuurlijk ook op een kwart van de resolutie renderen en dan het beeld opblazen kost minder performance maar je bent wel je screendoor kwijt. Dacht dat de review die ik zag op een niet eens zo zware laptop was.

• ErikRo
Nieuwevolger schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:44:
De pimax schijnt aan ene tracking te willen doen als ze genoeg met crowdfunding ophalen. Lijkt me sterk dat zij de techniek zo ver hebben, maar laat me graag verrasen.
Eyetracking is idd nog de missing link voor goede VR ervaring, zou mooi zijn als dat meteen ingebouwd zit. Scheelt weer cpu en gpu zeker met 8K rendering wel fijn.

• Nieuwevolger
Er komen dus 3 versies van de primax. 1 die 2x 1440p doet, 1 die 2x 4K doet en eentje die die 2 4K schermen heeft, maar geen hogere resolutie als 2x 1440p kan renderen. Vraag me dan af wat beter is om 1440p native te renderen op 1440p of uptescalen naar 4K. Aangezien dat op normale monitoren voor een blurry effect kan zorgen.

• Tweaker1234
ErikRo schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:51:
[...]Je kunt natuurlijk ook op een kwart van de resolutie renderen en dan het beeld opblazen kost minder performance maar je bent wel je screendoor kwijt. Dacht dat de review die ik zag op een niet eens zo zware laptop was.
Kan kan, maar daar hebben we niet zoveel aan. Je hebt ook weer tracking stations nodig.
Verder is het is het off topic voor dit topic. Past beter in een Pimax of algemeen VR topic.
Start zelf een Pimax topic, zou'k zeggen ;)

[Voor 4% gewijzigd door Tweaker1234 op 02-11-2017 22:36]

• ErikRo
Tweaker1234 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:33:
[...]

Kan kan, maar daar hebben we niet zoveel aan. Je hebt ook weer tracking stations nodig.
Verder is het is het off topic voor dit topic. Past beter in een Pimax of algemeen VR topic.
Start zelf een Pimax topic, zou'k zeggen ;)
Vandaar ook mijn eerste vraag :-)
is het een AR bril of AR compatibel zo ja dan had hij hier verder besproken kunnen worden.
Je zou zeggen dat hij AR compatibel is maar.nuet dus begrijp ik hieruit

• ExLibris
ErikRo schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:46:
[...]

Vandaar ook mijn eerste vraag :-)
is het een AR bril of AR compatibel zo ja dan had hij hier verder besproken kunnen worden.
Je zou zeggen dat hij AR compatibel is maar.nuet dus begrijp ik hieruit
Even voor alle duidelijkheid: de MR brillen zijn puur VR en hebben dus niet echt een AR component. De camera's op de bril zijn lage resolutie zwart/wit camera's (voor zover ik heb begrepen) en worden alleen gebruikt voor de inside-out tracking. De term Mixed Reality is meer een marketing term van Microsoft omdat de Hololens van hetzelfde ecosysteem gebruik maakt.

• ExLibris
Hmmm, de verwachte leverdatum van de HP headset is weer verder opgeschoven met een week. Nu naar vrijdag 10 november.

• ExLibris
Een uitgebreide review (in het Duits) van de Lenovo headset in combinatie met SteamVR spellen. Werkt het bijvoorbeeld goed als je iets van achter je rug moet pakken?

YouTube: SteamVR auf Windows Mixed Reality! Der Test! Pavlov / Onward / The G...

• Tweaker1234
ExLibris schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 06:20:
Hmmm, de verwachte leverdatum van de HP headset is weer verder opgeschoven met een week. Nu naar vrijdag 10 november.

Die op de HP site staat nog op levering 48 uur.

• ExLibris
Tweaker1234 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:05:
[...]

Die op de HP site staat nog op levering 48 uur.
Thanks, ik ben uiteindelijk toch voor de Medion (Lenovo) gegaan omdat die volgens de review een stukje beter zit en een FOV van 105 ipv 95 graden . Daarnaast zit de koptelefooningang op een makkelijker plaats. Ook de Medion zou binnen 48 uur geleverd moeten worden.

• Tweaker1234
ExLibris schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:50:
[...]Thanks, ik ben uiteindelijk toch voor de Medion (Lenovo) gegaan omdat die volgens de review een stukje beter zit en een FOV van 105 ipv 95 graden . Daarnaast zit de koptelefooningang op een makkelijker plaats. Ook de Medion zou binnen 48 uur geleverd moeten worden.
Ah OK. Ik had nog niet gezien dat je die ook in NL kan bestellen d:)b
http://www.medion.com/nl/...ontrollers-430023616.html

• ErikRo
Nou de eerste recensies van gebruikers bevestigen het probleem wat ik ook al aangaf. Er is echt geen flikker te doen met WMR. Er is geen content zelfs films afspelen gaat al vaak fout. Die hebt een mooi apparaat waar je niks mee kan voorlopig het is wachten tot steam beschikbaar komt. Geen steam en hij kan weer terug in de doos.
Resolutie is wel wat hoger soort Vive 1.25 zei iemand kleuren zijn ook veel mooier op de Samsung Omnia. Maar afgezien van de demo waar je zo door bent niets kun je ermee. Blunder van MS.

• Tweaker1234
ErikRo schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:38:
Nou de eerste recensies van gebruikers bevestigen het probleem wat ik ook al aangaf.
Lekker kort door de bocht. Ik heb bijna alle reviews gelezen/gezien, ook op reddit, en je overdrijft sterk.
Ja, er is zonder SteamVR nog geen groot aanbod en dat kan voor teleurstellingen zorgen, maar je kan zeker het nodige spelen. Zoek maar op Mixed Reality in de Store. Daar zitten ook een aantal zeer populaire VR games tussen.

PS Het is de Samsung Odyssey en niet Omnia.
PS2 Via een omweg kan je aan een SteamVR code komen. Heb je vast zelf al gevonden als je alle reviews gelezen hebt.

• Tweaker1234
Eerste gewone consumenten reviews nu er wat meer van verkocht zijn:
https://www.amazon.co.uk/...&reviewerType=all_reviews

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 15:39
Nu ook verkrijgbaar zie ik. Iemand al een goede round-up / vergelijking gevonden?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 15:39
Mocht je nog een goede netwerkadapter voor je PC zoeken: De Asus PCE-AC55BT B1 is een aanrader. Werkt via PCIe, dus lage latency, Bluetooth 4.2 en heeft een externe, magnetische antennebase waardoor je de antenne bovenop of voorop je PC-kast kan zetten voor optimaal bereik. Ik heb vernomen dat de controllers, die via Bluetooth werken, een vrij sterk Bluetooth signaal nodig hebben om goed te werken.

• Dissidend
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:13
Mocht iemand een link oid hebben naar hoe ik steamVR access kan krijgen graag :-)
Mag via PB.

• Tweaker1234
Dissidend schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:16:
Mocht iemand een link oid hebben naar hoe ik steamVR access kan krijgen graag :-)
Mag via PB.
Over 6 dagen heb je geen early access meer nodig :)
https://www.windowscentra...mixed-reality-november-15

• Dissidend
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:13
O nice!

Nou die paar dagen komen we dan ook nog wel door :-)

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 09:57

CR35

infamous topic killer...

Ik heb de HP toch maar besteld. Wou voor de dell gaan, toen voor de samsung, maar uiteindelijk dus voor de snelle levering de HP besteld. Ik wil er zelf ook mee aan de slag, destijds voor de hololens een en ander gemaakt, dat was niet heel erg moeilijk met Unity. Zal mijn ervaringen hier wel posten.

• ExLibris
Ik heb de Medion inmiddels binnen. De installatie werkt als een zonnetje. Ook qua performance kan mijn twee jaar oude laptop (met een NVidia Geforce GTX 960M en een i7 6700HQ processor) het WMR-portal vlekkeloos draaien. Zoals eerder aangegeven is er nog weinig te doen in het portal dan wat demo's bekijken en goede doelen filmpjes van Bill Gates. Ik heb uiteraard nog geen spellen gespeeld en ben benieuwd hoe mijn Unity 3D omgeving zich gedraagt in VR. Toch heb ik maar een nieuwe laptop besteld met een GTX 1070 videokaart.

• ErikRo
Samsung Odyssey Mixed Reality Headset In-Depth Review | Everything You Need To Know

YouTube: Samsung Odyssey Mixed Reality Headset In-Depth Review | Everything Y...

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 12:15

HellBeast

Oh My GoT!

Nu blijkt dat de Samsung Odyssey niet in Europa uit komt, ga ik geen MR bril kopen. OLED is zoveel beter dan LCD. Had nog gekeken of ik hem niet ergens in de US kon bestellen en dan hier kan laten leveren, maar helaas heb ik niets kunnen vinden. Dan maar de Oculus Rift.

Beauty is in the eye of the beerholder

• CR35

CR35

infamous topic killer...

Gisteren de HP binnen gekregen en al een beetje mee kunnen spelen. Setup was echt heel makkelijk, had alleen geen bluetooth dongle dus die nog vlug opgehaald. Room tracking werkt echt heel goed en heb geen issues gehad met het verliezen van tracking van de controllers. Ik heb wel gehad dat de linker controller tijdens een pauze op standby ging en de rechter niet. Aan en uit van de linker controller en je kon weer verder. Tijdens gameplay gebeurde dit nooit. In de HMD zelf kun je ook een headset met microfoon inpluggen wat handig is met cortana e.d.

Persoonlijk vond ik het screendoor effect veel minder dan op de oculus rift, waar ik het toch wel behoorlijk storend vond vanwege de lage resolutie. Ook vind ik de batterijen in de controllers jammer, maar is eigenlijk voor een controller ook wel beter, omdat je dan oplaadbare batterijen er in kan stoppen maar die moet ik dus nog halen. Controllers vond ik ook erg fijn, en tracking was beter dan de rift met 2 basisstations, alleen tracked hij dus niet achter je headset, maar tijdens gameplay 0 last van gehad.

Het huis is grappig, maar de applicaties moeten het uiteindelijk doen dus allereerst Space Pilot training gekocht. En ik k ga denk ik Superhot of Arizona halen. Steam VR werkt nog niet, maar dat doet het in de loop van de week.

Voor mijn gevoel is dit inside out tracking echt de toekomst, headset mee en setup van 1 minuut voor boundaries en gaan. Ik houd hem iig tot de volgende generatie, tot nu toe echt heel tevreden mee. De mensen die hem bij hebben geprobeerd en ook de rift kennen waren ook erg enthousiast.

• ExLibris
Ik heb in de beginpost nog even het belang van Bluetooth aangedikt.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

@ CR35 : Als je de HP met de Rift vergelijkt, wat zijn dan de plus en minpunten? Mijn grootste twijfel is het LCD scherm. Niet zozeer SDE, maar meer het kleurcontrast en de zwartwaarde. Als ik een space sim speel, dan moet het zwart van de ruimte echt zwart zijn, anders erger ik me daar dood aan.

Anoniem: 994889

Vanuit een Youtube bijdrage pikte ik op dat sommige titels binnen SteamVR exclusief zijn voor de HTC Vive en Oculus Rift. Weet iemand of Google Earth VR na 15 november te gebruiken is door Windows Mixed Reality?

• CR35

CR35

infamous topic killer...

HellBeast schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:24:
@ CR35 : Als je de HP met de Rift vergelijkt, wat zijn dan de plus en minpunten? Mijn grootste twijfel is het LCD scherm. Niet zozeer SDE, maar meer het kleurcontrast en de zwartwaarde. Als ik een space sim speel, dan moet het zwart van de ruimte echt zwart zijn, anders erger ik me daar dood aan.
Ik heb er eigenlijk niet op gelet. Met space pirates training(heel donker) viel het mij niet op. Ik zal vanavond even kijken. Het zal wel helemaal niet zwart zijn, ben zelf ook erg fan van oled, al mijn telefoons hebben dit ook en vind dat het helemaal zwart is heerlijk alleen was SDE voor mij storender omdat dat mij direct al opviel.

@Anoniem: 994889 Ik ga het 15 november checken, maar Google kennende vrees ik van niet.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

CR35 schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:07:
[...]

Ik heb er eigenlijk niet op gelet. Met space pirates training(heel donker) viel het mij niet op. Ik zal vanavond even kijken. Het zal wel helemaal niet zwart zijn, ben zelf ook erg fan van oled, al mijn telefoons hebben dit ook en vind dat het helemaal zwart is heerlijk alleen was SDE voor mij storender omdat dat mij direct al opviel.

@Anoniem: 994889 Ik ga het 15 november checken, maar Google kennende vrees ik van niet.
Bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt als je wat kritischer kijkt. Alvast bedankt.

• CR35

CR35

infamous topic killer...

@HellBeast Vanavond wat kritischer gekeken en kan mij niet er aan storen, maar zwart is het niet. Ik vind zelf het contrast meer dan prima(de lichte gedeeltes vind ik behoorlijk bright en fel, waardoor de rest al gauw donkerder lijkt). Maar het is echt iets wat je zelf moet ervaren. Als ik jou zo hoor zou toch voor een OLED versie gaan of eerst een LCD versie proberen.

Ik heb Arizona sunshine maar gehaald, hoewel een erg vet spel werkt de tracking daar toch minder. Als de nu je controller uit beeld verdwijnt gaat je hand zweven. Ook voelt het allemaal stuk minder vloeiend aan vergeleken de andere apps en space pirate training en het huis, dus het kan ook anders. Laadtijden zijn ook erg lang ondanks dat het er zeker niet super uit ziet. Desondanks goed te spelen en hele grappige ervaring(zombies op je af in VR is toch echt anders dan L4D oid), maar eigenlijk geen 40 euro waard. Ben heel benieuwd hoe het op steamvr is gesteld met deze twee en of hier ook verschil tussen zit.

Ook heb ik de hoogte van de vloer aangepast, dit kan je doen met de app, dat scheelde ook, vanavond meer de tijd genomen om een en ander in te stellen.

edit: Vanavond weer Arizone Sunshine gespeeld en de ervaring was nu een stuk beter. Heb de instellingen van de bril en mixed reality ook aangepast, maar leek ook wel alsof er een update had plaatsgevonden. Kreeg gister geen achievements en nu wel. Laadtijden en graphics zijn nog steeds meh.

[Voor 11% gewijzigd door CR35 op 14-11-2017 22:01]

• Tweaker1234
Vandaag (15-11-2017) even Windows Update laten checken.

https://www.reddit.com/r/...dows_update_for_improved/
Today’s update[support.microsoft.com] to Windows 10 (16299.64) includes a key performance improvement for SteamVR with Windows Mixed Reality. As many of you have told us, SteamVR with Windows Mixed Reality has only been able to use half of the available CPU resources on the PC. This Windows update removes that limitation, resulting in a significant performance improvement.

[Voor 50% gewijzigd door Tweaker1234 op 15-11-2017 00:33]

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:15

Isniedood

nee, echt niet!

HellBeast schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:19:
Nu blijkt dat de Samsung Odyssey niet in Europa uit komt, ga ik geen MR bril kopen. OLED is zoveel beter dan LCD. Had nog gekeken of ik hem niet ergens in de US kon bestellen en dan hier kan laten leveren, maar helaas heb ik niets kunnen vinden. Dan maar de Oculus Rift.
Oled voor VR brillen schijnt een soort van overgeclocked te zijn om de gewenste refresh rates te krijgen. Gevolg is dat zwart van Oled ook niet echt zwart schijnt te zijn. Ik heb mij er voor de Vive nooit echt aan gestoord. Wat vervelender is zijn de godrays welke voornamelijk zichtbaar zijn bij spacegames. Die van de rift schijnen nog aanweziger te zijn. Die van Windows MR het minst aanwezig. Als dat waar is dan is die het meeste geschikt voor spacegames.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Isniedood schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:09:
[...]

Oled voor VR brillen schijnt een soort van overgeclocked te zijn om de gewenste refresh rates te krijgen. Gevolg is dat zwart van Oled ook niet echt zwart schijnt te zijn. Ik heb mij er voor de Vive nooit echt aan gestoord. Wat vervelender is zijn de godrays welke voornamelijk zichtbaar zijn bij spacegames. Die van de rift schijnen nog aanweziger te zijn. Die van Windows MR het minst aanwezig. Als dat waar is dan is die het meeste geschikt voor spacegames.
Bedoel je met "Die van Windows MR" de LCD brillen? Misschien is het een kwestie van persoonlijke voorkeur (of afkeur in deze) welke van de twee je vervelender vindt.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:53

JDx

Ben ik ^

Waarom heet dit ding eigenlijk mixed reality ik zie geen trailers met dingen in de echte wereld toch?

Dingen als Games enzo | En 3D/AI/PS hier

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

JDx schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:23:
Waarom heet dit ding eigenlijk mixed reality ik zie geen trailers met dingen in de echte wereld toch?
Het schijnt dat Microsoft op termijn daar naartoe wil. De eerste generatie MR brillen hebben daar echter nog niets mee te maken.

• JDx

JDx

Ben ik ^

HellBeast schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:59:
[...]

Het schijnt dat Microsoft op termijn daar naartoe wil. De eerste generatie MR brillen hebben daar echter nog niets mee te maken.
Ah ok, na deze, de Rift en de Vive lijkt de nieuwe topper begin 2018 toch wel de Pimax 8K te worden of niet? Hopelijk kunnen ze ook daadwerkelijk zo snel leveren.

• Tweaker1234
JDx schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:23:
Omdat het platform Windows MR is. Daarin zit VR, AR en alles daartussen.
Het is verwarrend voor de leek (daarom wellicht onhandig) maar logisch te verklaren.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Wat ik gezien heb aan voorlopige reviews op Youtube, hebben ze daar nog wel wat aan te sleutelen voordat het eindproduct er is. Zelf ben ik meer geïnteresseerd in de 5K. Die wordt een stuk goedkoper. Het moet wel leuk blijven :-)

• Tweaker1234
JDx schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:24:
[...]
Ah ok, na deze, de Rift en de Vive lijkt de nieuwe topper begin 2018 toch wel de Pimax 8K te worden of niet? Hopelijk kunnen ze ook daadwerkelijk zo snel leveren.
Start je eigen VR discussie topic.

Off topic: Dan kan je blijven wachten. En nee, ik verwacht het niet. Zelfs de benodigde (om niet misselijk te worden) 90Hz refreshrate schijnt niet gehaald te worden. Geen Inside-Out tracking. Voorlopig voornamelijk veel beloftes. Daarnaast is 2x1440x1440 al hoog voor de huidige GPU generatie. Vervolgens zit je met gewicht en comfort. Het is allemaal niet zo simpel. We zijn nu dat met de techniek het gemak, comfort èn prijs van VR naar beneden gaat. Deels is dat al gelukt.

De volgende stap (over een paar jaar) is betaalbare standalone VR headsets met de kwaliteit van de huidige bekabelde VR headsets. Dus inclusief 6DoF en dergelijke.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Tweaker1234 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:40:
[...]

Start je eigen VR discussie topic.
True, heb al de Oculus gehad, de GearVR, tijdje niks mee gedaan, maar nu weer tijd en wat geld over, dus wilde er wel weer mee aan de prutserij.

De beste headset nu is dus die van Samsung, maar die komt niet naar NL, dat is wel weer jammer.

• Tweaker1234
Van de HP NL site
http://store.hp.com/Nethe...p=c-mixed-reality-headset

Gezichtsveld
90 graden indien gekoppeld met een pc die klaar is voor Windows Mixed Reality, >100 graden indien gekoppeld met een pc die klaar is voor Windows Mixed Reality Ultra.

Blijkbaar kan dat via software aangepast worden.

[Voor 15% gewijzigd door Tweaker1234 op 15-11-2017 14:54]

• Tweaker1234
JDx schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:51:
[...]
.
De beste headset nu is dus die van Samsung, maar die komt niet naar NL, dat is wel weer jammer.
Het gerucht gaat dat ie er toch voor de kerst is. Tenminste Europa.

En de beste noemen is ook weer lastig. De beste in beeldkwaliteit ja, maar ook weer zwaarder en minder geschikt voor brildragers. De beste is die bij jou wensen aansluit. En ja dat kan de Samsung zijn.

Vandaag heb ik de HP headset besteld. Je hebt altijd recht op 14 dagen retour.
Hopelijk morgen binnen om mee te spelen.
De 2de keuze is voor mij de Lenovo/Medion.
De HP vanwege prijs (+10% studentenkorting) en beschikbaarheid.
Zin in!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:15

Isniedood

nee, echt niet!

HellBeast schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:24:
[...]

Bedoel je met "Die van Windows MR" de LCD brillen? Misschien is het een kwestie van persoonlijke voorkeur (of afkeur in deze) welke van de twee je vervelender vindt.
De godrays schijnen inderdaad het minst aanwezig te zijn bij Windows MR brillen.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Tweaker1234
SteamVR is live voor Windows MR !
https://steamcommunity.com/steamvr
Today we are excited to announce SteamVR compatibility with Windows Mixed Reality. We have been working closely with Microsoft to make this happen and believe this is a big step in growing VR as an open platform for developers and consumers. Now players can use any supported SteamVR content, purchased on Steam or elsewhere, with Windows Mixed Reality headsets on PCs above the recommended specifications.

• CR35

CR35

infamous topic killer...

SteamVR werkt erg vlot. Het is even een aparte app downloaden in steam en daarna werkt het als een trein. Wel krijg je bij sommige apps van die gare controllers te zien in steam VR krijg je wel de goede te zien en in de tutorial ook. GoogleEarth VR werkt ook erg goed. Tip, groningen heeft Lidar data, dus alles 3D ziet er wel vet uit, vast ook nog wel andere steden.

[Voor 9% gewijzigd door CR35 op 15-11-2017 23:02]

• Tweaker1234
En Oculus Rift games werken blijkbaar ook met Windows MR.
YouTube: How To Play Oculus Rift Games On Windows Mixed Reality Headsets like...

Met gelijk het voordeel dat Windows MR controllers een joystick als ook een touchpad hebben.
En de bediening dus out of the box werkt. Nice.

• ErikRo
Kun je die brillen ook zonder controller krijgen ik wil ze voornamelijk voor simsracers en spacegames, zonder controller zou het weer een stukje goedkoper worden. Kan ze altijd later nog bijkopen maar de meesten zo niet allen zij toch incl controllers he?

Anoniem: 994889

@CR35. Thanks for looking. Het gaat mij specifiek om Google Earth VR. De HP inmiddels besteld. Welke Bluetooth gebruik jij? En ben je daar tevreden over?

• JDx

JDx

Ben ik ^

Is het hordeur effect hier ook weer een stuk beter dan op de GearVR met Galaxy S7?

Aangezien de resolutie ongeveer gelijk is.

[Voor 21% gewijzigd door JDx op 16-11-2017 09:55]

• CR35

CR35

infamous topic killer...

Anoniem: 994889 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:04:
@CR35. Thanks for looking. Het gaat mij specifiek om Google Earth VR. De HP inmiddels besteld. Welke Bluetooth gebruik jij? En ben je daar tevreden over?
Ik ben naar de mediamarkt gereden en heb trust dingetje gehaald 🙈 en aan de voorkant in de pc gedrukt en die doet het eigenlijk perfect.

@ErikRo scheelt max 100 euro maar zou ze er echt wel bij nemen. Veel makkelijker als je andere vr dingen gaat doen. Leek mij ook niks maar met shooters is het echt heel gaaf en door de omgeving rondvliegen/navigeren is ook heel vet er mee.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Tweaker1234 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:01:
[...]

Het gerucht gaat dat ie er toch voor de kerst is. Tenminste Europa.

En de beste noemen is ook weer lastig. De beste in beeldkwaliteit ja, maar ook weer zwaarder en minder geschikt voor brildragers. De beste is die bij jou wensen aansluit. En ja dat kan de Samsung zijn.

Vandaag heb ik de HP headset besteld. Je hebt altijd recht op 14 dagen retour.
Hopelijk morgen binnen om mee te spelen.
De 2de keuze is voor mij de Lenovo/Medion.
De HP vanwege prijs (+10% studentenkorting) en beschikbaarheid.
Zin in!
Op welke manier krijg je die studentenkorting bij HP?

• Tweaker1234
ErikRo schreef op donderdag 16 november 2017 @ 04:04:
Kun je die brillen ook zonder controller krijgen ik wil ze voornamelijk voor simsracers en spacegames, zonder controller zou het weer een stukje goedkoper worden. Kan ze altijd later nog bijkopen maar de meesten zo niet allen zij toch incl controllers he?
Dat kan, maar (nog) niet in NL.
Zie Dell http://pilot.search.dell.com/dell%20visor bijvoorbeeld.

• Tweaker1234
HellBeast schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:24:
[...]
Op welke manier krijg je die studentenkorting bij HP?
Mijn dochter studeert. Met haar studenten emailadres en studenten nummer heb ik een account aangemaakt op de HP Studenten store. http://store.hp.com/Nethe...aspx?p=c-hp-student-store

Verder staat Black Friday (volgende week vrijdag, minder dan 14 dagen) om de hoek.
Daar heb ik niet opgewacht, want ik kan altijd binnen 14 dagen retourneren en gebruik maken van eventuele Black Friday acties (als die er überhaupt komen voor de headsets)

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Tweaker1234 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:52:
[...]

Mijn dochter studeert. Met haar studenten emailadres en studenten nummer heb ik een account aangemaakt op de HP Studenten store. http://store.hp.com/Nethe...aspx?p=c-hp-student-store

Verder staat Black Friday (volgende week vrijdag, minder dan 14 dagen) om de hoek.
Daar heb ik niet opgewacht, want ik kan altijd binnen 14 dagen retourneren en gebruik maken van eventuele Black Friday acties (als die er überhaupt komen voor de headsets)
In de US gaat er $100 af in ieder geval. Het is jammer dat er nergens een winkel is waar ik een keer kan testen.

• Tweaker1234
HellBeast schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:02:
[...]
In de US gaat er $100 af in ieder geval. Het is jammer dat er nergens een winkel is waar ik een keer kan testen.
Voor bepaalde modellen ja. Niet voor alle modellen. Het rare is dat de HP daar relatief duurder is dan de Lenovo. En hier de Lenovo weer duurder is dan de HP :?

Uitproberen had ik ook graag eerst gedaan.
Gisteren zag ik dat de Mediamarkt België (half uurtje bij me vandaan) de HP headset in veel winkels op voorraad heeft liggen. https://www.mediamarkt.be...?ga_query=mixed%20reality
Gezien ze alleen nog maar de HP hebben, en dus je niet kan vergelijken, ben ik niet gaan kijken.
Als je in de buurt van Duitsland woont, is Duitsland een optie. Daar schijnen ze uit te proberen te zijn in bijvoorbeeld de Mediamarkten.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Die HP ziet er slick uit, die Dell ziet eruit alsof er een paar kilo voor je ogen hangt.

• ExLibris
Er zijn nu, naast de SteamVR spellen, ook Oculus Rift games te spelen met de Mixed Reality headsets.

Hoe te installeren vind je hier

YouTube: How To Play Oculus Rift Games On Windows Mixed Reality Headsets like...

• ErikRo
Ik heb bij gebrek aan beter in MM Eindhoven zo'n gear ding geprobeerd. Viel me eigenlijk tegen niet scherp en en elke pixel leek wel groene en roze rand verkleuring te hebben en screendoor natuurlijk. Daar zitten dacht ik samsung high res display in. Kon even in steden rond om me kijken.
Kortom leuk als gimmick voor 2 min max.

Aan degenen die er al een WMR bril hebben thuis of ergens hebben kunnen testen. Ik mag toch hopen dat de hier genoemde brillen toch wel een enorme stap vooruit zijn tegenover de Gear?

• ExLibris
ErikRo schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:39:
Ik heb bij gebrek aan beter in MM Eindhoven zo'n gear ding geprobeerd. Viel me eigenlijk tegen niet scherp en en elke pixel leek wel groene en roze rand verkleuring te hebben en screendoor natuurlijk. Daar zitten dacht ik samsung high res display in. Kon even in steden rond om me kijken.
Kortom leuk als gimmick voor 2 min max.

Aan degenen die er al een WMR bril hebben thuis of ergens hebben kunnen testen. Ik mag toch hopen dat de hier genoemde brillen toch wel een enorme stap vooruit zijn tegenover de Gear?
PM me even als je de bril een keer wil testen in Eindhoven. Ik zou volgende week woensdag overdag en 's avonds kunnen. Ik heb de Medion/Lenovo variant.

• ErikRo
ExLibris schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:46:
[...]

PM me even als je de bril een keer wil testen in Eindhoven. Ik zou volgende week woensdag overdag en 's avonds kunnen. Ik heb de Medion/Lenovo variant.
dank voor je aanbod kan alleen wel even duren voor ik weer in de buurt ben van Eindhoven, ben van Amsterdam ;)

• Tweaker1234
Gisteren de HP binnen gekregen en gelijk tot de late uurtjes gespeeld.
Setup is snel en simpel. Nu verder spelen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee