Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 985377

Topicstarter
Ik ken iemand en die is volgens mij "gameverslaafd" maar wanneer ben je nou echt gameverslaafd?

Hij gaat bijvoorbeeld wel gewoon naar zijn werk.

Hij werkt van 08:30 tot 19:00 - 19:30.

Ik weet uit een bron dat hij in de ochtend voordat hij naar zijn werk gaat moet "overgeven" en als hij vakantie heeft of als het weekend is niet, omdat hij dan overdag kan slapen.

Ik weet dan dat hij doordeweeks van 20:20 tot 03:00 / 03:30 of later loopt te gamen.
En dat hij dan om 07:00 wakker is en om 08:15 weer naar zijn werk gaat.

Op Vrijdag gaat het door tot 06:30 / 07:00
Dan is hij Zaterdag rond 11:30 wakker en dan begint het gamen weer tot 06:00 / 07:00.
Op Zondag is hij vaak pas om 19:00 - 21:00 wakker en dan gaat het gamen dus weer door tot 05:00 - 07:00.

Als hij bijvoorbeeld ook vakantie heeft of vrij is in het weekend dan komt hij nooit buiten.
Zijn auto blijft op de zelfde plek staan en hij heeft geen fiets en lopen / wandelen al helemaal niet.
Dus als hij vakantie heeft dan staat de auto 2 weken op de zelfde plek en komt hij gewoon niet buiten. Zelfs niet boodschappen te doen. Zijn moeder doet boodschappen voor hem en maakt zijn huis schoon.

Als hij vakantie heeft dan gamed hij de hele avond / nacht tot 08:00 en dan gaat hij slapen en wordt hij pas weer in de avond ergens wakker. Zonder buiten te komen etc, hij heeft verder geen sociaal leven naast zijn werk. Geen vrienden, geen vriendin, geen huisdieren. Zijn broers en zussen ziet hij nooit.

Dus wanneer ben je gameverslaafd? Als je gewoon naar je werk gaat lijkt het me niet dat je gameverslaafd bent of toch wel?

Je posts leeghalen omdat je het niet eens bent met hoe het topic verloopt is erg kinderachtig. Ik heb de vrijheid genomen om de boel weer terug te zetten zoals het was zodat men nog wat aan dit topic heeft, ook al vind je het zelf niet meer nuttig.

[ Voor 194% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 985377 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 05:47:
[...]

Dus wanneer ben je gameverslaafd? Als je gewoon naar je werk gaat lijkt het me niet dat je gameverslaafd bent of toch wel?
Daar ben ik het niet mee eens, hoewel ik niet weet (of opgezocht heb) wat de definitie is. Maar als je zoveel gamed, kan ik me voorstellen dat het enigszins dwangmatig en ongezond is. Ken je die jongen en/of zijn moeder?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 06:02:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, hoewel ik niet weet (of opgezocht heb) wat de definitie is. Maar als je zoveel gamed, kan ik me voorstellen dat het enigszins dwangmatig en ongezond is. Ken je die jongen en/of zijn moeder?
Ik ken hem wel inderdaad.

Je posts leeghalen omdat je het niet eens bent met hoe het topic verloopt is erg kinderachtig. Ik heb de vrijheid genomen om de boel weer terug te zetten zoals het was zodat men nog wat aan dit topic heeft, ook al vind je het zelf niet meer nuttig.

[ Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:15

Daniel36

vernieuwde formule

Eh ja, dan ben je wel verslaafd hoor.
Ik weet uit ervaring dat het een wereld kan zijn die je bijna helemaal opslurpt en door het binnen zitten en gebrek aan sociale contacten wordt het ook "moeilijker" om de deur uit te gaan.
Dat hij gaat werken zal komen doordat het een verplichting is waar hij niet onderuit kan.

Lijkt mij een slechte zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Daniel36 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 06:20:
Ik weet uit ervaring dat het een wereld kan zijn die je bijna helemaal opslurpt en door het binnen zitten en gebrek aan sociale contacten wordt het ook "moeilijker" om de deur uit te gaan.
Dat hij gaat werken zal komen doordat het een verplichting is waar hij niet onderuit kan.

Vraag me af hoe je dat kan volhouden 12 uur per dag werken en dan zolang wakker etc.
Hij werkt bij een IT bedrijf vanuit daar heeft hij volgens mij een dikke game pc gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Je kan ook gewoon in een uitkering zitten dan hoef je niet te werken hoor :P Maar ik snap wat je bedoeld waarschijnlijk is een uitkering te weinig voor hem.

[ Voor 41% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Maar zo gaat hij inderdaad wel heel ongelukkig worden op termijn vrees ik.
Het is geen vriend van je, meer een bekende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Daniel36 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 06:44:
Maar zo gaat hij inderdaad wel heel ongelukkig worden op termijn vrees ik.
Het is geen vriend van je, meer een bekende?
Een bekende van me, het is nu al 2 jaar zo aan de gang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Ik zou als ik jou was hulp gaan zoeken

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-06 12:48

wij

• Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
  • Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  • Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
  • Sterk verlangen om te gebruiken.
  • Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  • Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
  • Door gebruik opgeven van hobby's, sociale activiteiten of werk.
  • Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
  • Voortdurend gebruik ondanks dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  • Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
  • Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die die minder hevig door meer van de stof te gebruiken.
Die informatie komt van Jellink over drugsverslaving. Volgens mij komen alle criteria terug in jouw start post. Wat mij betreft komt het over als een zeer zware verslaving. Het staat zijn persoonlijke ontwikkeling in de weg. Denk aan het opbouwen van vriendschappen en het ontwikkelen van andere interesse.

[ Voor 10% gewijzigd door wij op 21-10-2017 07:46 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-06 10:15
Praat eens met 'm, ga eens op de koffie, ga eens een uurtje fifa spelen als dat een makkelijke ingang is.

Voor hetzelfde geld is gamen zijn manier om te ontsnappen. Dus geen oorzaak, maar een gevolg van een ander probleem. Misschien heeft 'ie simpelweg een kleine handreiking nodig om uit z'n isolement te komen. Of misschien vindt hij z'n leven wel helemaal best zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Klinkt als een gezonde jonge man met een echt doel in het leven.

Probeer hem eens te overtuigen dat dit niet de manier is... Bezoekje aan de huisarts lijkt me geen slecht plan.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Ik denk eigenlijk dat zolang hij op z'n werk goed functioneert en z'n moeder zijn huishouden regelt je hem niet overtuigt krijgt om te minderen. Vaak is het zo dat je eerst "aan de grond" zal moeten raken voordat je zelf doorhebt dat er iets moet veranderen, en dat is belangrijk want anders zal je ook niet willen veranderen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Ramon Ik denk dat, zoals eerder gezegd, het oorzaak gevolg is. De persoon zelf zal wel beseffen dat dit niet goed is maar ook wel redelijk uitzichtloos zijn waardoor hij een handje nodig heeft.

@Anoniem: 985377 dit gaat niet over jezelf?

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-06 12:48

wij

Ramon schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 07:54:
Ik denk eigenlijk dat zolang hij op z'n werk goed functioneert en z'n moeder zijn huishouden regelt je hem niet overtuigt krijgt om te minderen. Vaak is het zo dat je eerst "aan de grond" zal moeten raken voordat je zelf doorhebt dat er iets moet veranderen, en dat is belangrijk want anders zal je ook niet willen veranderen.
Vind het een gevaarlijke aanname dat hij nu niet overtuigd zou kunnen worden. Vind wel dat de hulp van zijn moeder hem juist in staat stelt om zo te leven. De vraag is inderdaad of die hulp zijn verslaving niet alleen maar versterkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Niet iedereen heeft 8 uur slaap per dag nodig en kijkt graag tv. Dat hij niet sociaal is heeft waarschijnlijk meer te maken met zijn persoonlijkheid dan zijn 'verslaving'.

[ Voor 5% gewijzigd door Mandrake466 op 21-10-2017 08:07 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-05 23:12
Bij het lezen van de openingspost heb ik het idee dat zijn vriendenkring uit mensen bestaat met een vergelijkbare levensstijl ('s avonds/ 's nachts gamen) en dit de grote aantrekkingskracht is om in dat patroon te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Mandrake466 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 08:06:
Niet iedereen heeft 8 uur slaap per dag nodig en kijkt graag tv. Dat hij niet sociaal is heeft waarschijnlijk meer te maken met zijn persoonlijkheid dan zijn 'verslaving'.
Nee, dit zie ik precies andersom... ;)
Het ene (gamen) versterkt het ander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Mandrake466 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 08:06:
Sorry, maar het beeld wat TS schetst kan je toch niet als acceptabel zien? Tuurlijk, hij hoeft geen kroeg tijger te worden. Maar een beetje sociaal contact, zelf je boodschappen en huishouden doen etc. lijkt me wel zo gezond. Of had je even gemist dat zijn moeder hem nog verzorgd?

Default blanke hetero

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:30
Als je gewoon naar je werk gaat lijkt het me niet dat je gameverslaafd bent of toch wel?
Heb je de openingspost zelf gelezen of niet ;)?
Verstoord dag/nacht/slaap-ritme;
Geen sociale contacten/activiteiten;
Andere, belangrijke, activiteiten worden niet meer uitgevoerd (boodschappen doen, schoonmaken etc);
overgeven, kan zelfs een ontwenning-verschijnsel zijn - sowieso is dit een fysieke klacht;
Besteed volgens mij zoveel tijd als überhaupt mogelijk is aan het gamen;
Wellicht kansen misgelopen, vriend(in)?

Dat hij wel werkt is natuurlijk wel goed, maar daar buiten kun je wel concluderen dat het toch erg lijkt op een verslaving.

Heeft hij überhaupt zelf door dat het wel heel veel is, en een vrij grote impact heeft op zijn doen-en-laten? Heeft hij al eens geprobeerd te stoppen/minderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenerniet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:17

Ik denk dat je deels gelijk hebt, werken omdat het een verplichting is.
Maar gamen kan naast tijd ook geld slurpen. Denk hier dan niet alleen aan abonnementen en hardware, maar ook ingame items, geld en loot boxes. Ik heb bij meerdere spellen gezien dat sommige mensen het niet bij een euro of 50 houden, maar makkelijk 1000'en euro's betalen voor een enkel spel.
Werken is dan waarschijnlijk ook gewoon een zinvolle bezigheid om zijn echte doelen in games te kunnen financieren.
Dit heeft niks met het voortrekken van werken over gamen of andersom te maken, maar zijn gewoon rationele motivaties om op het langere termijn te kunnen blijven gamen.

Het is wat glazen bol speculeren, maar vanuit de games waar ik goed in zit/zat kan ik me dat prima voorstellen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:25

Bezulba

Formerly known as Eendje

Is gamen niet gewoon een gevolg en niet een oorzaak? Ik krijg bij de term gameverslaving altijd een beetje jeuk.

Ja, ik gamede ook ontzettend veel. Maar was dat nou omdat ik aan de games zelf verslaafd was? Nee. Ik had veel diepere problemen, voornamelijk geestelijk die ik lekker kon negeren door te gamen. Neem de games weg bij deze persoon en hij zal waarschijnlijk 24/7 gaan tv kijken of een boek lezen of iets anders doen om maar niet aan de realiteit deel te hoeven nemen.

Het is een vluchtmiddel en de enige manier om daar uit te komen is dat de persoon zelf inziet dat hij niet goed bezig is. Er werd tegen mij ook gezegt "ga naar buiten, doe wat anders" maar ik trok me daar vrij weinig van aan.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Bezulba schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:31:
Is gamen niet gewoon een gevolg en niet een oorzaak? Ik krijg bij de term gameverslaving altijd een beetje jeuk.

Ja, ik gamede ook ontzettend veel. Maar was dat nou omdat ik aan de games zelf verslaafd was? Nee. Ik had veel diepere problemen, voornamelijk geestelijk die ik lekker kon negeren door te gamen. Neem de games weg bij deze persoon en hij zal waarschijnlijk 24/7 gaan tv kijken of een boek lezen of iets anders doen om maar niet aan de realiteit deel te hoeven nemen.

Het is een vluchtmiddel en de enige manier om daar uit te komen is dat de persoon zelf inziet dat hij niet goed bezig is. Er werd tegen mij ook gezegt "ga naar buiten, doe wat anders" maar ik trok me daar vrij weinig van aan.
Uitstekend verwoord.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ook alcoholisme komt vaak door allerlei ellende, mensen drinken niet een kratje per dag omdat pils zo lekker is.

Maar zolang de verslaving bestaat, kun je op psychisch gebied weinig veranderen, dus eerst moet dat afgebouwd worden, en ondertussen ook langzaam beginnen met therapie.

Ik gamede om dezelfde reden de hele dag, maar nu ik therapie heb gehad game ik weer omdat het gewoon leuk is.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Er zijn bij veel GGZ structuurgroepen, die je kunnen leren in het NU te blijven en niet weg te vluchten in wat dan ook. De reeds genoemde huisarts is de beste weg om te starten. Vraag hem/haar waar in de buurt dit soort groepen zijn, als hij/zij ook het nut er van inziet. Er gaat dan wel een intake via een psycholoog oid aan vooraf.
Je zou het zelf ook kunnen doen via Mindfulness trainingen. Zoek een goede trainer als da niet in groepsverband. Zoek uit wie wel onder de ziektekosten verzekering valt en of je er rechtstreeks heen mag of via de huisarts (ivm de kosten).

Edit: ze moeten je niet het gamen "afnemen" omdat je het ontzettend leuk vindt.. maar zoek wel een gezonde balans....

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 21-10-2017 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:30
Ik had veel diepere problemen, voornamelijk geestelijk die ik lekker kon negeren door te gamen.
Laat dit nou net een van de kenmerken zijn van een verslaving...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Kan natuurlijk ook een fase zijn en er zitten hier op tweakers een hele hoop mensen die dat ook gehad hebben.

Het zijn maar spelletjes en op een gegeven ogenblik heb je die uitgespeeld of groei je niet verder.

Qua verslaving is het natuurlijk niet te vergelijken met iets als drugs.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
De eerste stap is om op eoa manier te achterhalen of hij dit zelf als probleem ziet. Het is lastig om iemand hulp aan te bieden die geen probleem ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coennos
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-05 09:04
Als je weet hoeveel uren mensen per dag tv kijken,zijn er heel wat tv verslaafde ;)
Daar hoor je nooit iemand over....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik ken iemand en die is volgens mij "gameverslaafd" maar wanneer ben je nou echt gameverslaafd?

Hij gaat bijvoorbeeld wel gewoon naar zijn werk.

Ik weet uit een bron dat hij in de ochtend voordat hij naar zijn werk gaat moet "overgeven" en als hij vakantie heeft of als het weekend is niet, omdat hij dan overdag kan slapen.

Ik weet dan dat hij doordeweeks van 20:20 tot 03:00 / 03:30 of later loopt te gamen.

Dan is hij Zaterdag rond 11:30 wakker en dan begint het gamen weer tot 06:00 / 07:00.
Op Zondag is hij vaak pas om 19:00 - 21:00 wakker en dan gaat het gamen dus weer door tot 05:00 - 07:00.
Laten we even wat scheiden. Bovenstaande kan wijzen op een probleem. Wat is "overgeven"? Braken? Is je bron wel betrouwbaar?
Als hij bijvoorbeeld ook vakantie heeft of vrij is in het weekend dan komt hij nooit buiten.
Zijn auto blijft op de zelfde plek staan en hij heeft geen fiets en lopen / wandelen al helemaal niet.
Dus als hij vakantie heeft dan staat de auto 2 weken op de zelfde plek en komt hij gewoon niet buiten. Zelfs niet boodschappen te doen. Zijn moeder doet boodschappen voor hem en maakt zijn huis schoon.

Als hij vakantie heeft dan gamed hij de hele avond / nacht tot 08:00 en dan gaat hij slapen en wordt hij pas weer in de avond ergens wakker. Zonder buiten te komen etc, hij heeft verder geen sociaal leven naast zijn werk. Geen vrienden, geen vriendin, geen huisdieren. Zijn broers en zussen ziet hij nooit.
Dit staat denk ik los van je vraag. Dat iemand niet sociaal is of niet graag buiten de deur komt hoeft niet direct een probleem te zijn. Misschien heeft hij een hekel aan zijn familie of wellicht wonen zijn broers of zussen wel in het buitenland en spreekt hij ze via Skype. Je weet misschien niet wat er speelt.

Het idee dat je op vakantie niet thuis mag zijn is ook redelijk dwangmatig, sommige mensen rusten het beste uit als ze thuis zijn. Niet iedereen wil backpacken door Australië of zoiets.

Het lijkt mij dat als er sprake is van een verslaving er het beste ingegrepen kan worden vanuit de familie, bijvoorbeeld de moeder van deze persoon gezien dat die hem beter kent. Je kan dan wel zelf deze persoon stalken (gezien de gedetailleerde observaties) maar je hoeft dan niet altijd de juiste conclusie te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Coennos schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:30:
Als je weet hoeveel uren mensen per dag tv kijken,zijn er heel wat tv verslaafde ;)
Daar hoor je nooit iemand over....
Bagatelliseer het probleem van de TS nou niet. Dat er miljoenen mensen verslaafd zijn aan iets anders (TV, koffie, sigaretten, suiker, fastfood, etc) maakt het probleem er niet minder om.

De 'vriend' van TS heeft een enorm probleem en moet hulp zoeken. Dit is niet normaal. Vooral ook omdat z'n moeder het lekker in stand houdt door het te ondersteunen.

Als de observaties inderdaad correct zijn, zoals hierboven al gezegd...

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 21-10-2017 11:41 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:09
:P
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:38:
[...]

Bagatelliseer het probleem van de TS nou niet. Dat er miljoenen mensen verslaafd zijn aan iets anders (TV, koffie, sigaretten, suiker, fastfood, etc) maakt het probleem er niet minder om.

De 'vriend' van TS heeft een enorm probleem en moet hulp zoeken. Dit is niet normaal. Vooral ook omdat z'n moeder het lekker in stand houdt door het te ondersteunen.
Aan de andere kant, is vanuit de TS nu eenmaal niets te herleiden over de verdere inhoud van het verhaal. Tsja, zijn moeder haalt de boodschappen en doet het huishouden. Qua werkverdeling in huis niet helemaal eerlijk. Maar aan de andere kant, is hij een jaar of 20 dan is hij echt niet de enige die het zo regelt.

Bovendien, boodschappen doen is nou ook weer niet de meest sociale activiteit of iets dat anderszins echt iets positiefs met zich mee brengt. Hooguit minimale lichaamsbeweging tijdens het lopen / fietsen naar en van de supermarkt, maar ook daarbij geld voor veel mensen in Nederland dat hoe dicht bij ze ook wonen... de auto wordt gepakt.

Het element nachtrust wat in de TS naar voren komt is beperkt, maar ook hierbij weten we simpelweg te weinig om te duiden of dit een probleem is of niet. Wij weten niet of de desbetreffende persoon vermoeid is, concentratieproblemen heeft of anderszins ook maar iets dat er op duidt dat voor deze persoon de korte nachtrust niet gewoon fysiologisch is. Het feit dat ook in het weekend de nachtrust kennelijk kort is, kan er voor pleiten dat het mogelijk fysiologisch is. De genetische afwijkingen waarbij een nachtrust van circa 5 uur voldoende is zijn tenslotte uitgebreid beschreven.

Sociaal contact, een ander element dat naar voren komt, is ook discutabel. Zeker anno 2017. Wat maakt in de hedendaagse maatschappij het sociale contact? Er zijn genoeg mensen die buiten partner en kids nog nauwelijks interactie hebben met andere mensen buiten digitaal facebook contact om met oud klasgenoten / studiegenoten. En er zijn genoeg gamers die dagelijks actief, gesproken contact onderhouden met online vriendschappen, soms al meer dan een decennium lang. Welke groep heeft in deze meer sociale interactie?

Vervolgens resteert nog als laatste de inhoud van de dagindeling. Gamen heeft daarin een zeker stigma. Maar uiteindelijk als ik eenieder hier vraag om hun avond indeling van de afgelopen dagen / weken te noteren dan zul je merken dat we allemaal gewoontedieren zijn. Of dit nu betekent dat je de avond volpropt met gaming, netflix, lezen, studeren, sporten, de hele avond facebook doorlezen, wat dan ook. Maar omdat het een gewoonte is, maakt dat het een verslaving? Niet direct.

Wetenschappelijk gezien is een verslaving vrij duidelijk omschreven, waarbij de algemeen geaccepteerde definitie in het kort te omschrijven is als toenemende behoefte om hetzelfde effect te bereiken, ontwenningsverschijnselen bij het niet te gebruiken en het wederom gebruiken om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.

Voor veel gewoonte invullingen, inclusief gamen, gaat dat bij verreweg de meeste mensen niet op, uitzonderingen daargelaten. De kans dat dit een verslaving is is dan ook aanzienlijk veel kleiner dan dat dit een maatschappelijk / sociaal niet wenselijke gedragsvorm is, een gedraging die te veel afwijkt van de norm.

Dat maakt het tegelijkertijd ook vaak erg lastig om te doorbreken, want des te verder het afwijkt van de norm, des te minder acceptatie. En die mate van acceptatie wordt veelal niet gereflecteerd op de gedraging op zich, maar geuit op de persoon als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:50

Grvy

Bot

TIL: Ik ben gameverslaald, met een eigen huis, en elk jaar goed functioneren op mijn werk.

Het lijstje van TS is discutabel at best, hoe weet hij al deze insider informatie? als je mijn moeder vroeg hoe ik 8 jaar ofzo geleden was, toen ik nog thuis woonde zou zij ook met zo een overdreven lijstje aankomen.

Helaas voor haar, of juist goed ben ik nu een prima volwassen vent, met een heel goed leven die zelfs nog steeds heel veel games speelt.

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een van onze klanten is een kliniek die zich specialiseert in verslavingen bij jongeren en die hebben hier een vrij duidelijk verhaal over geschreven. Lijkt me dat iedereen zich daar wel in kan vinden.

http://www.yeswecanclinics.nl/behandelmethode/gameverslaving

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 12:24
Het is praktisch onmogelijk om op basis van een lijstje van een derde vast te stellen of er sprake is van een verslaving. Dit lezende lijkt het me niet onverstandig dat je vriend/kennis een keer met de huisarts gaat praten, maar misschien haalt hij z'n boodschappen in de vakantie wel te voet omdat hij even een luchtje wil scheppen en verplaatst daarom de auto niet?

In z'n algemeenheid kan je spreken van een verslaving als het de dagelijkse gang van zaken aantast. Dat het leven in zoverre wordt beheerst dat er een verandering van leven optreed (denk hierbij aan stoppen met sporten, verjaardagen afzeggen, ziekmelden op werk etc., dingen die afwijken ten opzichte van voor de verslaving). Als jij hem vraagt om een dag op stap te gaan in z'n vakantie, en hij zegt nee omdat hij wil gamen, ja dan kan je wel spreken van een verslaving. Als hij echter die dag gewoon gezellig mee gaat dan wordt het misschien gewoon tijd voor wat meer diversiteit in z'n hobby's. Dat hij werkt is in ieder geval een betere basis dan als dat ook niet het geval was, maar dat zegt zeker niet dat je niet verslaafd bent.

Nogmaals, ik denk dat er zeker een reden is om ongerust te zijn, maar of er sprake is van echte problematiek gaat je alleen maar achter komen als hij naar z'n huisarts gaat om het erover te hebben. Veel huisartspraktijken hebben tegenwoordig een POH-GGZ die over dit soort dingen het gesprek aan kan gaan, en die kan als het gevoel is dat het nodig is hem ook doorverwijzen naar een psycholoog.

Ik zou met hem gaan praten, zonder aantijgingen, maar vertel hem dat je je zorgen maakt. Begin zelf niet gelijk over psychologen, verslavingen etc., want dat werkt vaak alleen maar averechts, maar vertel hem dat je bang bent dat hij zichzelf verliest achter de PC en zorg dat hij weet dat je voor hem klaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:55
digifun schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:13:
Kan natuurlijk ook een fase zijn en er zitten hier op tweakers een hele hoop mensen die dat ook gehad hebben.

Het zijn maar spelletjes en op een gegeven ogenblik heb je die uitgespeeld of groei je niet verder.

Qua verslaving is het natuurlijk niet te vergelijken met iets als drugs.
Ik ben juist van mening dat het enorm veel raakvlakken heeft met een drugs verslaving. Het zal je misschien verbazen maar er wordt meer dan ooit te voren geslikt en gesnoven. Nu kan de grote meerderheid zowel de frequentie als de hoeveelheid prima beperkten en daar hoor je dan ook nooit iets over. Het zijn altijd de excessen waarvoor je moet oppassen en voor de definitie van verslaving is een aantal criteria opgesteld en daar voldoet TS angstaanjagend veel aan. Met gevolgen die - zeker als het op lange termijn heeft afgespeeld - echt wel serieuze en ernstige gevolgen kan hebben. Net zoals bij (mis)bruik van drugs het geval is.

Het enige verschil hier is dat drugs gebruik altijd risico's meebrengt ook als je het gebruik netjes weet te beperken. Terwijl gamen met mate natuurlijk in principe risicovrij is. Maar in deze categorie valt TS zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-06 10:40
"gameverslaving" vind ik altijd een overdreven woord.

Als deze man game verslaaft is, is iedereen verslaaft aan de telefoon of TV, veel mensen gaan tot diep in de nacht door op hun telefoons, of tv kijken, en dan is dat ineens wel acceptabel? Deze mensen worden er ook niet er op aangesproken, sterker nog, dit is een acceptabele vorm van "verslaving" want ja, je hebt ook nog immers contact met andere mensen, terwijl dit met gamen ook wel zo is (hoeveel games proberen deze dagen wel niet "social" te zijn met all die online bullshit).

Van wat ik uit de OP kan beredeneren, is dat hij geen andere hobby's heeft behalve gamen, dan kom je al gauw op de conclusie op "verslaving" omdat hij letterlijk niks anders doet. Is het wat overdreven qua tijd inname? Op zich wel, moet je het hem zeggen en dat hij op moet passen? Nee dat vind ik niet. Als hij zo kan leven, wat let jou om daarmee te bemoeien? Het is hetzelfde als iemand getrouwd is en jij het niet eens bent hoe hun het leven doorgaan, je bemoeit je gewoon niet met die zaken, dat is niet aan jou toegewezen.

Het is hun leven, niet die van jou. Als je al actie wilt ondernemen, vraag dan aan de moeder om het 1 en het ander te proberen, maar zelfs daar ben ik het niet mee eens (maar voor de white knights zou dit een oplossing kunnen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:35:
Het is hun leven, niet die van jou. Als je al actie wilt ondernemen, vraag dan aan de moeder om het 1 en het ander te proberen, maar zelfs daar ben ik het niet mee eens (maar voor de white knights zou dit een oplossing kunnen zijn).
Ik zou gewoon primair met de bekende zelf beginnen. En helemaal niet als confrontatie of wat dan ook. Heb het niet eens over gamen. Maar vraag de persoon gewoon een keertje mee om samen te gaan sporten, samen ergens een drankje te doen, of wat dan ook.

Uit het gehele verhaal van de TS ben ik er namelijk ook niet van overtuigd dat het een verslaving is, maar eerder een in zekere zin sociaal isolement. En daarin heeft praten met de moeder weinig zin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 985269

Voor mij - en dat is weinig wetenschappelijk - is iemand pas verslaafd als het een probleem voor de persoon zelf begint te worden. Bijvoorbeeld het verliezen van je baan of gezondheid omdat je 's nachts onvoldoende slaapt.

Zelf ben ik geen gamer, maar ik ben "extreem" gedrag niet vreemd. Door mijn soort werk zit ik soms weken achtereen thuis en dan kijk ik rustig dag in, dag uit Netflix. Anderen zouden dat beslist "ongezond" noemen.

Maar goed, als ik dan weer op pad moet voor de zaak dan ga ik rustig maanden zonder Netflix, of überhaupt films/series, en heb ik het prima naar mijn zin met werk en andere vormen van vermaak.

In mijn ogen is dat niet zozeer een verslaving, maar een tevredenheid met een laagdrempelige vorm van vermaak. Toen Netflix er nog niet was deed ik andere dingen, vaak met een vergelijkbare intensiteit.

Maar goed, ik eet dat ook rustig 6 maanden hagelslag, gevolgd door 6 maanden pindakaas. Misschien ben ik simpelweg eentonig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

eric.1 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:51:
[...]

Laat dit nou net een van de factoren zijn van een verslaving...
Maar een verslaving impliceert dat je niet zonder kan. Dus dat je daarwerkelijk niet zonder gamen kan. Nou gezien de uren die ik in gamen stopte zou je hebben kunnen concluderen dat ik verslaafd was. Echter, als mijn pc het niet deed of ik had geen zin, dan ging ik niet als een junkie een huis overvallen om maar een pc te kunnen kopen. Dan ging ik kansloos series bingen, of boeken lezen of iets anders doen wat mij uit de hell die realiteit heet haalde.

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik ben zelf een gamer en ik heb toch écht wel mensen meegemaakt die zwaar verslaafd zijn. Mensen die zichzelf in de schulden werkten om ingame spullen te kopen. Of een man van 42 die na de geboorte van zijn kleinkind niet wilde ophouden met gamen om naar zijn dochter en kleindochter toe te gaan (die heb ik uit de groep moeten schoppen voor 'ie dat toch maar deed). Mensen die hun opleiding niet afmaken omdat ze dag in, dag uit bezig zijn met gamen. Of mensen die dat wel proberen, maar die het gewoon niet kunnen bolwerken om tot 4 uur 's nachts door te gamen om vervolgens om half 9 weer op school te moeten zijn.

Ik vind het leuk dat jij het een overdreven woord vindt maar gameverslavingen maken echt mensen kapot. Ik ga maar even iemand citeren:
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:38:
[...]

Zodra een hobby compulsief wordt en zodra je niet meer kan functioneren in andere delen van je leven is het geen hobby meer maar een verslaving. Je mag best elke avond 5 biertjes achterover tikken, niemand die er bezwaar tegen maakt. Maar zodra je dronken op je werk verschijnt heb je een probleem. Je kan best roken, maar zodra je elk kwartier 5 minuten pauze moet nemen om buiten een peuk te doen heb je een probleem. Je kan best elke avond gamen maar als je depressief wordt van het gebrek aan fysiek menselijk contact of als je door slaapgebrek problemen krijgt op werk of school, dan heb je een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

NMe schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:33:
[...]

Ik ben zelf een gamer en ik heb toch écht wel mensen meegemaakt die zwaar verslaafd zijn. Mensen die zichzelf in de schulden werkten om ingame spullen te kopen. Of een man van 42 die na de geboorte van zijn kleinkind niet wilde ophouden met gamen om naar zijn dochter en kleindochter toe te gaan (die heb ik uit de groep moeten schoppen voor 'ie dat toch maar deed). Mensen die hun opleiding niet afmaken omdat ze dag in, dag uit bezig zijn met gamen. Of mensen die dat wel proberen, maar die het gewoon niet kunnen bolwerken om tot 4 uur 's nachts door te gamen om vervolgens om half 9 weer op school te moeten zijn.

Ik vind het leuk dat jij het een overdreven woord vindt maar gameverslavingen maken echt mensen kapot. Ik ga maar even iemand citeren:

[...]

Zodra een hobby compulsief wordt en zodra je niet meer kan functioneren in andere delen van je leven is het geen hobby meer maar een verslaving. Je mag best elke avond 5 biertjes achterover tikken, niemand die er bezwaar tegen maakt. Maar zodra je dronken op je werk verschijnt heb je een probleem. Je kan best roken, maar zodra je elk kwartier 5 minuten pauze moet nemen om buiten een peuk te doen heb je een probleem. Je kan best elke avond gamen maar als je depressief wordt van het gebrek aan fysiek menselijk contact of als je door slaapgebrek problemen krijgt op werk of school, dan heb je een probleem.
Ho wacht, ik wil de situatie niet bagatelliseren. En ik ben het wel degelijk met je eens dat het een probleem is. Echter, bij gameverslaving (overigens ook drugs, maar dan heb je nog een gedeelte lichamelijke verslaving) is het probleem over het algemeen niet het gamen zelf, maar de reden waarom iemand dus gamed. Waarom iemand dus z'n hele maandsalaris aan ingame purchases uitgeeft of tot 6 uur 's morgens door blijft raiden terwijl die om 7 uur moet werken. Het wegnemen/verbieden van games is dan niet een goede oplossing, maar de oorzaak aanpakken kan dat WEL zijn.

En daar kan je als vrienden wel wat aan doen. Bijvoorbeeld zo iemand vaker uitnodigen om dingen te gaan doen. Dat zal 99x "nee" worden, maar die 100ste keer is het toch eigenlijk stiekem best wel gezellig.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:10
Een verslaving is letterlijk een geestelijke of lichamelijke afhankelijkheid, dus als je je slecht begint te voelen als je iets een tijdje niet hebt gedaan of gehad, dan ben je verslaafd.

Als iemand dat bij gamen heeft, dan kan jij het nog zo overdreven vinden, maar dat maakt het niet minder waar.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bezulba schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:40:
Het wegnemen/verbieden van games is dan niet een goede oplossing, maar de oorzaak aanpakken kan dat WEL zijn.
Zeker niet. Verslavingen zijn allemaal anders maar de onderliggende redenen liggen altijd dieper en lijken vaak verassend veel op elkaar. Maar daarom moeten mensen met een verslaving ook hulp krijgen, en daar hoort zomaar cold turkey gaan niet per se bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Hahn schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:40:
[...]

Een verslaving is letterlijk een geestelijke of lichamelijke afhankelijkheid, dus als je je slecht begint te voelen als je iets een tijdje niet hebt gedaan of gehad, dan ben je verslaafd.

Als iemand dat bij gamen heeft, dan kan jij het nog zo overdreven vinden, maar dat maakt het niet minder waar.
Er zijn vast wel gevallen waar het uit de hand loopt, maar de term verslaving kun je op alles neergooien.
Check jij je emails een tijdje niet, dan word je onwennig en ga je kijken, ben je dan verslaaft? nee dat ben je niet.

In extreme gevallen kan het onder een verslaving vallen, maar wat de TS neerzet is zeker geen verslaving te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

Er zijn vast wel gevallen waar het uit de hand loopt, maar de term verslaving kun je op alles neergooien.
Check jij je emails een tijdje niet, dan word je onwennig en ga je kijken, ben je dan verslaaft? nee dat ben je niet.
Misschien ben je dan wel een beetje verslaafd (met een 'd') :? Je doet nu net alsof het heel zwart/wit is, maar verslavingen hebben heel veel gradaties. Van 'een beetje onwennig' tot 'schuimbekkend op de grond door afkickverschijnselen'.
In extreme gevallen kan het onder een verslaving vallen, maar wat de TS neerzet is zeker geen verslaving te noemen.
Dat bepaal jij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Persoonlijk vind ik het woord gameverslaafde altijd meteen zo negatief. Mijn inziens, wordt het vooral gebruikt door bezorgde ouders die zelf niet gamen. Met gamen is natuurlijk niks mis, het kan zeker doelloos zijn, maar is er dan geen enkele andere hobby die niet (deels) doelloos is / kan zijn? Wat mij trouwens opvalt is dat die bekende van TS erg lang, maar vooral ook 's nachts gamed, waardoor hij/zij erg weinig slaapt.

Iedereen heeft zijn eigen slaapritme, maar als je kijkt naar dat er over het algemeen geadviseerd wordt om 6 - 8 uur nachtrust te nemen, vind ik de 3-4 uur die de kennis van TS heeft wel erg kort. (mij zou het niet lukken in ieder geval) Ik zou persoonlijk dus een reden hebben om me ongerust te maken, maar de vraag blijft natuurlijk altijd in hoeverre je je moet bemoeien met een ander, zeker als dit slechts een kennis is.

Ik merk bij mezelf (en bij vrienden overigens ook) dat gamen vooral gebruikt wordt als oplossing voor verveling. Als je niks te doen hebt, waarom dan je verveling niet oplossen met gamen/netflixen/TV kijken? TS geeft ook aan dat de kennis in kwestie weinig / geen sociaal contact heeft en weinig / geen vrienden heeft. Hoewel het natuurlijk opvallend blijft dat het gamen ook 's nachts gedaan wordt, begrijp ik die kennis wel... Als die kennis een sociaal leven zou hebben met vrienden, dan zal hij vast vaker het huis uit komen. Dit is natuurlijk wat ik vooral bij vrienden en mezelf merk, dus ik zeg niet dat er niet een andere reden achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
NMe schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:33:Je mag best elke avond 5 biertjes achterover tikken, niemand die er bezwaar tegen maakt.
Medisch gezien zou ik daar toch best bezwaar tegen maken hoor :9.

NMe schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:33:

Mensen die zichzelf in de schulden werkten om ingame spullen te kopen.
Dit is een probleem dat echter losstaat van het gamen op zich. Maar breder ligt dan dat alleen. Dit soort microtransactions zijn in de loop der jaren beschikbaar geworden binnen diverse plaformen om men zich te laten profileren. Daarnaast is er binnen games een tweede element dat hierin komt kijken, kans. Een additionele factor dat op zich ook een verslaving tendens in de hand kan werken bij mensen die hier gevoelig voor zijn. Zou je de games in deze weghalen, dan is de kans groot dat deze mensen de aard van dit soort verslavingen simpelweg via een ander medium zullen uiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bezulba schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:32:
[...]

Maar een verslaving impliceert dat je niet zonder kan. Dus dat je daarwerkelijk niet zonder gamen kan. Nou gezien de uren die ik in gamen stopte zou je hebben kunnen concluderen dat ik verslaafd was. Echter, als mijn pc het niet deed of ik had geen zin, dan ging ik niet als een junkie een huis overvallen om maar een pc te kunnen kopen. Dan ging ik kansloos series bingen, of boeken lezen of iets anders doen wat mij uit de hell die realiteit heet haalde.
"Niet zonder kan" is een nogal rekbaar begrip, het kan ook al zijn dat je dan maar de rest van de dag in bed blijft liggen. Overigens doet een verslaafde zijn ding niet omdat ie zin heeft, het moet. Een klasgenoot van mij was waarschijnlijk wel gameverslaafd, als hij zijn dag niet begon met een paar potjes Modern Warfare had hij echt een hele slechte dag.

Wat jij had klinkt meer als vluchtgedrag, en jij vluchtte met alles wat je voorhanden had. Dat leidt vaak tot verslavingen, maar het hoeft niet.
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

Constant je email lopen checken zou ik inderdaad geen verslaving noemen, maar als je serieus begint te panieken als je een halfuurtje niet je email hebt kunnen checken, heb je zeker wel problemen.

Overigens is verslaafd zijn aan social-media zeker wel een ding, het is alleen nog vrij nieuw, waardoor er nog veel onduidelijkheden over zijn. Gamen kun je al een paar decennia, iedere 5 minuten Facebook checken net een paar jaar.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

psychodude schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:47:
[...]

Zou je de games in deze weghalen, dan is de kans groot dat deze mensen de aard van dit soort verslavingen simpelweg via een ander medium zullen uiten.
Dat is best mogelijk maar dat betekent dus niet dat gameverslaving niet bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
hoi1234 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:47:
Persoonlijk vind ik het woord gameverslaafde altijd meteen zo negatief.
Zou je dat ook zeggen als het over cokeverslaving zou gaan? Natuurlijk is 'gameverslaafde' negatief, want een verslaving is negatief.

De vraag is wanneer je iemand gameverslaafd kan noemen (even in het midden gelaten of we het over licht of zwaar verslaafd hebben), niet of de term 'gameverslaafd' negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Hahn schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:50:
[...]

Zou je dat ook zeggen als het over cokeverslaving zou gaan? Natuurlijk is 'gameverslaafde' negatief, want een verslaving is negatief.

De vraag is wanneer je iemand gameverslaafd kan noemen (even in het midden gelaten of we het over licht of zwaar verslaafd hebben), niet of de term 'gameverslaafd' negatief is.
Dan heb ik het verkeerd verwoord. Een verslaving is natuurlijk per definitie negatief. Maar ik heb het idee dat veel tegenstanders van gamen al snel vinden dat iemand teveel gamed en dus gameverslaafd is. Ik vind dus dat het woord gameverslaving in sommige gevallen gewoon veel te snel gebruikt wordt. Natuurlijk is heel de avond, nacht en weekend gamen veel te veel. Maar nogmaals, kan dit niet deels te maken hebben met het oplossen van verveling? Natuurlijk blijft het wel frappant dat die kennis dan ook 's nachts gamed. En hoewel ik het zelf ook in twijfel trek (vanwege het nachtelijke gamen) denk ik dat het voorkomen van verveling zeker een reden kan zijn om te gaan gamen.

Persoonlijk doe ik in de vakantie ook niks anders dan gamen en netflixen. Puur omdat ik niks anders te doen heb. (afgezien van afspreken met vrienden, maar ik ga natuurlijk ook niet hun deur platlopen) Betekent dit dat ik verslaafd ben? Ik kan immers, prima minderen (tot een acceptabele hoeveelheid) als ik wel een andere invulling kan geven aan mijn dag.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 21-10-2017 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
hoi1234 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:47:
Iedereen heeft zijn eigen slaapritme, maar als je kijkt naar dat er over het algemeen geadviseerd wordt om 6 - 8 uur nachtrust te nemen, vind ik de 3-4 uur die de kennis van TS heeft wel erg kort. (mij zou het niet lukken in ieder geval).
Structureel zou dit niemand lukken indien de daadwerkelijke slaapbehoefte de gemiddelde 7 - 8 uur is. Je lichaam haalt het dan wel in. Dit merk je ook bij mensen die onregelmatige tijden werken en zo bijvoorbeeld enkele dagen slechts 3 uur per dag aan nachtrust gehad hebben. Op het moment van rust is een slaap lengte van 12 uur dan niet ongewoon.

Maar bij iemand die dit structureel wel kan volhouden, inclusief op de vrije dagen, zoals in de TS gesuggereerd wordt, is het veel waarschijnlijker dat de slaapbehoefte bij deze persoon eerder ligt rond de 5 uur per nacht dan 8 uur per nacht.
NMe schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:49:
Dat is best mogelijk maar dat betekent dus niet dat gameverslaving niet bestaat.
Ik zeg ook nergens dat een gameverslaving niet bestaat. Wel vind ik dat er een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen 'gameverslaving', 'gokverslaving' en 'koopverslaving'. En een verslaving gericht op microtransactions voor cosmetics en lootboxes vallen eerder binnen deze laatste twee categorieën dan de eerste.

Daarnaast vind ik ook dat niet te lucht de term verslaving toegepast moet worden. Zoals eerder toegelicht is het veelal niets anders dan stigmatiseren van datgene dat valt buiten de eigen norm. Terwijl er maar bij een klein aandeel daadwerkelijk kenmerken van een verslaving zijn, en dan ook weer een beperkt deel daarvan waarbij het daadwerkelijk tot een disfunctioneren leidt.

En juist door het stigmatiserende karakter waarbij tijdsinvestering alleen veelal als criterium voor 'gameverslaafd' of herkenning hiervan binnen de publieke opinie wordt genomen, kom je de daadwerkelijke personen met een gameverslaving niet ten goede.

Iets dat in dit topic dan ook wel degelijk gedaan wordt. Er is uit de TS namelijk niet te herleiden of er aan criteria van verslaving wordt voldaan. Toch wordt het door velen geopperd. Als belangrijk terugkerend criterium, de tijdsinvestering.

In de praktijk echter zijn er velen die per week 40+ uur investeren in gamen, maar daarbij geen enkele afhankelijkheid hebben en prima functioneren. Een klein deel heeft afhankelijkheids verschijnselen, en daar een deel van disfunctioneert. Door het allen op een hoop te scharen verwater je het probleem.

En dat heeft een tweeledig probleem tot gevolg. Aan de ene kant stigmatiseer je een redelijk grote groep mensen met een bepaalde hobby, mensen die de hobby niet kennen hebben al snel een bepaalde (veelal negatieve) gedachte erbij. Ten tweede maak je het ook voor de mensen met een daadwerkelijke verslaving moeilijker om hun eigen probleem te herkennen, tenslotte brengen ze vaak een soortgelijk aantal uren door met al die anderen die volgens dit eenvoudige tijd criterium ook als verslaafd bestempeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:24
Interessant discussie, nadenken over (het herkennen van) een verslaving is altijd prima want kan mensen helpen. Het lijkt mij dat een gameverslaving wel degelijk grote gevolgen kan hebben, wat dus als negatief moet worden beschouwd. Dat oorzaken (verveling / ontsnapping aan de realiteit / sociale druk), symptomen (geen / vermoeidheid / geïrriteerdheid) én (langere termijn) gevolgen (sociale isolatie / financiële nood / mislopen kansen mbt studie of werk) voor mensen verschillend kunnen zijn doet niks af van het bestaan van de verslaving, vind het ontkennen ervan hier toch wel opvallend..

De vraag of gamen op zich het probleem is, voor de kennis van TS en voor verslaafden in het algemeen, is ook interessant. Volgens mij is dat wel het geval, met de vele games die spelers steeds meer het gevoel geven iets "op te bouwen", bijvoorbeeld in mmo's. Wellicht moet er in de toekomst een "sticker" op games komen die de mate van verslavingsgevoeligheid laten zien? Zonder onderzoek hierna kan ik er niks zinnigs over zeggen maar voor mijn gevoel zou daar best een onderscheid in gemaakt kunnen worden (ook handig voor ouders!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:14:
[...]

Maar bij iemand die dit structureel wel kan volhouden, inclusief op de vrije dagen, zoals in de TS gesuggereerd wordt, is het veel waarschijnlijker dat de slaapbehoefte bij deze persoon eerder ligt rond de 5 uur per nacht dan 8 uur per nacht.

[...]
OP gelezen?

Op zondag slaapt deze gozer dus prima 12 uur. Lijkt me niet normaal, al helemaal niet als je met 4 uur slaap toe kunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik ken iemand en die is volgens mij "gameverslaafd" [...]
Gaat het niet over jezelf?

- Je registreert je op de dag van je eerste post.
- Je post tegen 06:00 uur in de ochtend (wanneer 'je vriend' stopt met gamen).
- Je weet (erg) veel details over het leefpatroon van de persoon die je beschrijft.
- Je zoekt een game-computer - PC voor webdesign / producen / video bewerking.
- Je favo games zijn "multiplayer online battle arenas" (WoW / LoL) - nogal addicted gevoelig.

Het is nogal een verschil of deze discussie gaat over 'die vriend van je' of over jezelf en dat je - verborgen - hulp / advies zoekt in dit forum...

Hoe dan ook - goed dat je advies vraagt, maar het lijkt mij integer om te melden over wie het nu gaat...

[ Voor 16% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 21-10-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-06 11:32
b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

Gaat het niet over jezelf?

- Je registreert je op de dag van je eerste post.
- Je post tegen 06:00 uur in de ochtend (wanneer 'je vriend' stopt met gamen).
- Je weet (erg) veel details over het leefpatroon van de persoon die je beschrijft.
- Je zoekt een game-computer - PC voor webdesign / producen / video bewerking.
- Je favo games zijn "multiplayer online battle arenas" (WoW / LoL) - nogal addicted gevoelig.

Het is nogal een verschil of deze discussie gaat over 'die vriend van je' of over jezelf en dat je - verborgen - hulp / advies zoekt in dit forum...

Hoe dan ook - goed dat je advies vraagt, maar het lijkt mij integer om te melden over wie het nu gaat...
LIjkt me niet relevant voor deze discussie nu en zo schrik je de TS alleen maar af. Met zulk obsessief gedrag lijkt het zoeken van professionele hulp me het beste, hoe goed alle adviezen hier ook bedoeld. Blijkbaar heeft hij nog wel contact met z'n moeder, misschien kun je er op aansturen dat hij hier over praat met zijn moeder, en dan de stap naar de huisarts voor een doorverwijzing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bartske schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:34:
[...]

LIjkt me niet relevant voor deze discussie nu
Toch wel... het is nog al een verschil als je over jezelf in de derde persoon praat, een ander persoon of over je zelf in de eerste persoon...

Geven we 'hem' advies, of 'iemand die hij kent'...

Als je zelf een probleem hebt en er alleen over kan praten door te doen of het een ander is, zegt dat ook wat over de manier waarop je met je verslaving om gaat (als het al om hem zelf gaat)...

Het is een stuk erkenning en acceptatie van het probleem, wat je dan (niet) uit de weg probeert te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 21-10-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

Als ik na werk weer thuis kom speel ik een uur en dan moet ik toch echt weer naar bed toe om de volgende dag andere zaken te gaan doen zoals koken, sporten, verzorging huishouden etc. "ik draai avonddiensten" Als je bij thuiskomst gamed en dan direct daarna weer gaat werken is dat in mijn optiek niet "normaal". Je moet op een gegeven moment weer stoppen anders ontneem je jezelf de tijd voor rust en andere belangrijke zaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 21-10-2017 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik denk dat je de vraag anders moet stellen, wanneer vinden anderen dat je verslaafd bent.

Ik ken mensen die 4 uur per dag TV series kijken, 3 uur per dag in de sportschool zitten, hun telefoon werkelijk nooit neer kunnen leggen, alles is relatief, het is puur wie de mening moet geven.

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 21-10-2017 15:01 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

SinergyX schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:01:
Ik denk dat je de vraag anders moet stellen, wanneer vinden anderen dat je verslaafd bent.

Ik ken mensen die 4 uur per dag TV series kijken, 3 uur per dag in de sportschool zitten, hun telefoon werkelijk nooit neer kunnen leggen, alles is relatief, het is puur wie de mening moet geven.
Als andere dingen er onder lijden maar je kan niet stoppen dan mag je toch spreken van een verslaving.

Dat wil niet zeggen dat als je 8 uur per dag gamed dat het geen verslaving is maar als andere dingen er niet onder lijden is het dan nog zo erg ?

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
SinergyX schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:01:

Laat iedereen met zulk gedrag zich afvragen of zij symptomen of gevolgen kunnen ontdekken van hun acties. Lastiger om dat objectief voor jezelf vast te stellen dan voor iemand anders, maar goede en gezonde training voor het herkennen van ongewenst onbewust gedrag. Perspectief van buitenaf is soms zeer welkom dus een topic als deze voor een kennis of voor jezelf is nooit verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Ebayzo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 09:42:
[...]
Sorry, maar het beeld wat TS schetst kan je toch niet als acceptabel zien? Tuurlijk, hij hoeft geen kroeg tijger te worden. Maar een beetje sociaal contact, zelf je boodschappen en huishouden doen etc. lijkt me wel zo gezond. Of had je even gemist dat zijn moeder hem nog verzorgd?
Mischien is het een moederskindje. Laat hem maar een paar dagen zonder eten zitten, 's kijken of hij dan zelf boodschappen gaat doen.

Of het acceptabel is bepaal ik niet noch anderen maar aan de bel trekken kan geen kwaad uiteraard.

Mocht hij verslaafd zijn dan nog is het niet extreem denk ik aangezien hij overdag werkt. Ik zie mensen om me heen die de hele dag door op hun telefoon kutten, tijdens het reizen, op werk en feestjes, thuis en in bed. Als dat geen verslaving is. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Mandrake466 op 23-10-2017 06:18 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
En jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Gaan we nou opnieuw de discussie aan over gameverslaving? Het is uiteindelijk vooral de vraag of het een probleem vormt voor jou of dat het schadelijk is op de lange termijn. Zolang dat niet het geval is, kun je je afvragen hoe erg het is...?

Wat ik lees in de OP is niet bepaalt gezond en onschuldig, dus ik neem aan dat het schadelijk is op de termijn...

[ Voor 19% gewijzigd door 712641 op 21-10-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Net zo min als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:04
Of je het nu verslaving noemt of niet, ik denk dat je je moet afvragen of dit schadelijk is op langere termijn. En dan kun je concluderen, ja dat is schadelijk. Al is het alleen maar omdat je nooit buiten komt en je lichaam af en toe ook zonlicht nodig heeft. Om nog maar te zwijgen van alle (echte) sociale interactie die je mist en wat dat doet met je eigen psyche. Uiteindelijk gaat je lichaam dit levenspatroon ook niet volhouden en zul je hieraan klachten gaan overhouden. Dit kan gaan leiden tot slechter functioneren en het verliezen van je baan en daardoor vrijwel helemaal geen menselijk contact meer overhouden.

De moeder is wel een enabler hierin. Ze voorkomt min of meer dat deze persoon uit zijn eigen sleur en ritme komt denk ik. Maar er zal wel een reden achter zitten dat ze dit juist doet wat wellicht dezelfde reden is dat de zoon zoveel tijd aan games besteed. In mijn familie is een soortgelijke moeder-zoon. En de moeder erkend dat de zoon problemen heeft, maar heeft zich er ook juist bij neergelegd dat deze op te lossen zijn. En sindsdien "helpt" ze hem met van alles en nog wat om te voorkomen dat de zoon in een nog ergere situatie terecht komt. Wat in feite ook niet helpt... maar een soort van stabiele(re) situatie creëert op dat moment. Op langere termijn is het funest voor beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Het is toch makkelijk te testen? Gewoon router laten kortsluiten waardoor hij komende dagen zonder internet zit.
En kijken wat er gebeurt?
Slaat hij door = verslaafd of is hij relaxed en belt de provider voor een nieuw modem = weinig aan de hand.

Weinig aan de hand als in er is wel een beetje een probleem.
want boven dat het ongezond gedrag is, is sociaal contact een must een moet en niet iets wat je zonder kan.

En dat je een provider modem kapot maakt of dat thuis zonder internet/telefoon/tv zit dan zou ik dat over hebben voor "mijn zoon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-06 10:15
b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

TS heeft gewoon integer aangegeven dat t hij t vraagt voor een vriend. Of dat tussen de regels door iets anders betekent is enkel aanname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:06
Alleen de topicstart-post gelezen. Klinkt een beetje als het cliché verhaal van: ‘Ik ken iemand die..’, maar bedoel stiekem mezelf. Moest dus ff gniffelen.

Maar komt op mij over als über verslaafd in ieder geval. Denk dat er hulp nodig zal zijn als het zo door gaat.
Bovendien wil het als je werkt niet zeggen dat je nergens aan verslaafd kan zijn hoor. Er zijn tig verslavingen die (in principe of in eerste instantie) prima te combineren zijn met werk. Denk aan roken, blowen, alcohol drinken, cocaïne gebruiken, seks, gokken etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:25
Misschien is diegene te geobsedeerd met zijn werk. Laat over zich heen lopen. Dat hij dit moet compenseren met overmatig gamen?

Ben benieuwd hoe het met kennis van TS nu gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
psychodude schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:08:
Aan de andere kant, is vanuit de TS nu eenmaal niets te herleiden over de verdere inhoud van het verhaal. Tsja, zijn moeder haalt de boodschappen en doet het huishouden. Qua werkverdeling in huis niet helemaal eerlijk. Maar aan de andere kant, is hij een jaar of 20 dan is hij echt niet de enige die het zo regelt.
Die vriend woont niet thuis he? Er staat letterlijk: "...maakt z'n huis schoon". Welke vent laat z'n huis schoonmaken door z'n moeder en boodschappen doen? Dat is 100% zeker niet normaal en ongezond en houd een afhankelijk patroon in stand waar weinig verantwoordelijkheid genomen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben niet gameverslaafd zoals bepaalde mensen denken op tweakers.

Hoe ik aan die informatie kom is aan mij, ik ga niet vertellen wie die persoon is omdat ik niet wil dat die persoon weet dat het over hem gaat en ooit dit verhaal leest.

Ik heb nog meer vragen voor de mensen op tweakers.

Ik weet dat hij veel chinezen op facebook heeft en dat hij vaak werkt met chinezen.
Misschien dat chinezen veel gamen ?

Waarom gamen de meeste mensen in de nacht en in de avond en niet gewoon overdag?
Want als hij bijvoorbeeld vrij is dan slaapt hij overdag en dan gaat hij gamen in de avond tot diep in de nacht?

Zijn er dan meer spelers online uit de andere wereld?
armageddon_2k1 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:03:
[...]

Die vriend woont niet thuis he? Er staat letterlijk: "...maakt z'n huis schoon". Welke vent laat z'n huis schoonmaken door z'n moeder en boodschappen doen? Dat is 100% zeker niet normaal en ongezond en houd een afhankelijk patroon in stand waar weinig verantwoordelijkheid genomen hoeft te worden.
Hij woont inderdaad niet meer thuis.

Ik lees dat sommige het normaal gedrag vinden.

Het is geen topic om mensen aan te vallen die gamen ik game zelf ook.
Het was ook maar een vraag tot hoever je kan gaan of dat normaal is.

[ Voor 219% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dubbel

[ Voor 100% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Triple

[ Voor 175% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
De consensus is wel dat het niet normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Anoniem: 985377 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:18:
Ik lees dat sommige het normaal gedrag vinden.

Het is geen topic om mensen aan te vallen die gamen ik game zelf ook.
Het was ook maar een vraag tot hoever je kan gaan of dat normaal is.
Normaal bestaat niet en is ook niet relevant zolang hij er niemand mee tot last is.
De vraag is: is hij er gelukkig mee of niet?
Zo nee, dan zou ik hem ook adviseren naar de huisarts te gaan, genoeg mensen op de wereld die anderen hiermee kunnen helpen, daar zijn hele beroepsgroepen voor uitgevonden.
En hou diegene in de gaten, ga vaker bij hem langs, observeer hem, probeer te praten.
Het is in ieder geval niet gezond in verband met slaaptekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Anoniem: 985377 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:10:
Ik weet dat hij veel chinezen op facebook heeft en dat hij vaak werkt met chinezen.
Misschien dat chinezen veel gamen ?

Waarom gamen de meeste mensen in de nacht en in de avond en niet gewoon overdag?
Want als hij bijvoorbeeld vrij is dan slaapt hij overdag en dan gaat hij gamen in de avond tot diep in de nacht?

Zijn er dan meer spelers online uit de andere wereld?
Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat er veel Chinezen zijn die gamen, en niet zozeer dat een Chinees gemiddeld meer gamed. Je zou naar onderzoeken kunnen zoeken voor meer/betere info maar niet echt heel spannend in dit verhaal denk ik.

Het lijkt erop dat je vriend zijn prioriteiten mbt werk min of meer op orde heeft, werk op 1, gamen op 2. Dat gamen voor andere prioriteiten (slaap/sociale leven/boodschappen(!)/huishouden/andere hobby's) komt is het andere, minstens net zo belangrijke punt, net als de vraag of je op maandag goed kunt functioneren met slechts 1-2 uur slaap. Dan is het ritme wat hij opbouwt: overdag werk of slaap, 's avonds en 's nachts gamen.

Als je 's nachts gamed zul je inderdaad meer spelers uit andere werelddelen tegenkomen, als een Amerikaan aan de Westkust na zijn werk van 20:00 tot 23:00 gamed kom je die op onze tijd tussen 5:00 en 8:00 tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door JohnnieWbl op 22-10-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:02
Het is niet echt normaal om 'snachts tot een uur of 3:00 te gamen. Dat lijkt me onherroepelijk een impact op je sociale en werkzame leven. Incidenteel, ja, als er bijvoorbeeld net nieuwe content of een nieuwe game is gelanceerd, game ik zelf ook weleens tot laat in de nacht.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

armageddon_2k1 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:20:
De consensus is wel dat het niet normaal is.
oh is dat zo? want volgens mij hoor ik evenveel tegengeluid als voor geluid.. Je eigen mening doordrukken is leuk maar dat 'consensus' noemen? :?
Soldaatje schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:35:
[...]

Normaal bestaat niet en is ook niet relevant zolang hij er niemand mee tot last is.
De vraag is: is hij er gelukkig mee of niet?
Zo nee, dan zou ik hem ook adviseren naar de huisarts te gaan, genoeg mensen op de wereld die anderen hiermee kunnen helpen, daar zijn hele beroepsgroepen voor uitgevonden.
En hou diegene in de gaten, ga vaker bij hem langs, observeer hem, probeer te praten.
Het is in ieder geval niet gezond in verband met slaaptekort.
Exact dit! Is die er iemand (behalve dan zichzelf) tot last mee? nee. Leef en laat leven. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Grvy op 22-10-2017 13:47 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Grvy schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:45:
Exact dit! Is die er iemand (behalve dan zichzelf) tot last mee? nee. Leef en laat leven. ;)
Dat lijkt me een nogal destructief uitgangspunt. Het lijkt erop alsof deze jongen/man zijn moeder opzadelt met taken die meneer zelf zou moeten doen maar die tijd liever aan gamen spendeert. En ook al zou hij niemand anders met zijn verslaving opzadelen is het de vraag of je als vriend je schouders moet ophalen en weg moet kijken, wetende dat verslavingen in de toekomst voor problemen kunnen zorgen die nu nog niet zichtbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

JohnnieWbl schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:58:
[...]

Dat lijkt me een nogal destructief uitgangspunt. Het lijkt erop alsof deze jongen/man zijn moeder opzadelt met taken die meneer zelf zou moeten doen maar die tijd liever aan gamen spendeert. En ook al zou hij niemand anders met zijn verslaving opzadelen is het de vraag of je als vriend je schouders moet ophalen en weg moet kijken, wetende dat verslavingen in de toekomst voor problemen kunnen zorgen die nu nog niet zichtbaar zijn.
Maar.. de grootste vraag is altijd "Wil de persoon veranderen" je kunt hem geen problemen in zijn mond duwen. Als hij ze niet ziet, gaat die niet veranderen. Je kunt hem tips geven maar forceren om dan maar niet te gamen is onzin en gaat niet werken.

En daarnaast, is het allemaal informatie 'van derde hand' wat we hier krijgen. Dus wie zegt dat het echt zo erg is? ik betwijfel het. Ik heb ook een jaar lang nachtdienst gedraaid, en gamede toen voor de buitenwereld ook alleen maar.. maar ik functioneerde gewoon, en daarnaast zou ik mijn moeder er echt een plezier mee doen als ze nog steeds voor me kon zorgen (sta ik niet toe) maar in dit geval helpt de moeder zelf mee eraan uit eigen beweging (lijkt het) :) Wat ik zeg is heel simpel: zolang hij geen probleem ziet, zijn directe omgeving (moeder) niet. Wie the fuck ben jij dan om jezelf als beter te gedragen en je ermee te bemoeien?

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Probeer het een beetje fatsoenlijk te houden aub. Je begon heel simpel indd met "leef en laat leven" maar haalt er nu andere dingen bij.
In het geval van een mogelijke verslaving zou ik graag vrienden om me heen hebben die me op ongewenst onbewust gedrag wijzen, een uiteindelijke erkenning en oplossing van een verslaving zal inderdaad uit hemzelf moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom zal die op Zaterdag avond wel op tijd gaan slapen en Zondag de hele dag in bed en daarna op Zondag avond weer beginnen.?

Zijn er op Zaterdag avond minder spelers online ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 985377 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:07:
Waarom zal die op Zaterdag avond wel op tijd gaan slapen en Zondag de hele dag in bed en daarna op Zondag avond weer beginnen.?

Zijn er op Zaterdag avond minder spelers online ?
Het kan dat 'ie een online spel speelt met mensen in andere tijdzones. Maar dat is voor ons net zo in de wilde weg gokken als voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-06 17:21

Foamy

Fulltime prutser

fonsoy schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:34:
Het is niet echt normaal om 'snachts tot een uur of 3:00 te gamen. Dat lijkt me onherroepelijk een impact op je sociale en werkzame leven.
Oh? Ik doe dat regelmatig, mits mijn werkrooster dat toelaat. Een deel van mijn sociale leven bevind zich juist online. Dus die impact is enkel positief.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 16:25

Falastine

Think about my signature...

Ik heb hetzelfde gehad. Moet zeggen dat ik er vanzelf af ben gekomen. Inmiddels game ik nog max 3 uur per week. Daarvoor was het echt wel 10 uur per dag. Denk dat je vanzelf naar mate je ouder word hier vanzelf mee kapt.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Falastine schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:15:
Ik heb hetzelfde gehad. Moet zeggen dat ik er vanzelf af ben gekomen. Inmiddels game ik nog max 3 uur per week. Daarvoor was het echt wel 10 uur per dag. Denk dat je vanzelf naar mate je ouder word hier vanzelf mee kapt.
Die man is 35.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-06 12:33

Dhrax

Prog Lord

Werkdagen van 08:30-19:00 vind ik behoorlijk aan de lange kant ... Zeker gezien je hiernaast nog een actieve hobby in de vorm van gaming hebt. Of werk je extra uren om een dag vrij te kunnen compenseren ?

Heeft de TS geen mogelijkheid om minder te gaan werken ? Werk is vaak een aanjager voor dergelijke problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dhrax op 23-10-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-06 17:29
Er zijn veel achterliggende gedachtes waarom iemand dusdanig veel zou gamen. Wellicht is hij er content mee, wellicht niet. Er komt zoveel meer bij kijken. Iemand die in een worsteling met zichzelf zit (of heeft gezeten), kan zijn 'tekortkomingen' accepteren en vrede hebben met drugsgebruik/alcohol/vul maar in. Er treedt eigenlijk een vorm van cognitieve dissonantie op. Dus is die persoon gelukkig? In hoeverre kan iemand over zichzelf beslissen of hij gelukkig is? En iemand anders? Dit wordt pas doorbroken (als het al zover is), wanneer hij een nieuwe ervaring opdoet. En daar ligt het probleem.

Een vaak voorkomende reden om dusdanig te gamen is om te compenseren voor een ontevreden 'real life', maar ook een dermate meer succesvol virtueel leven ten opzichte van RL, kan al een motivatie zijn. Als dit al zolang gaande is, op deze leeftijd, is de vraag óf er nog veel gedaan kan worden om deze man een andere ervaring op te laten doen. Wat zijn zijn sociale skills en contacten? Deze levenswijze zal hoe langer deze duurt, hoe dieper in een vicieuze cirkel wegvallen.

Ik denk echter wel dat dit onmogelijk een levenswijze is waarmee hij tevreden kan zijn. Immers, als volwassen man, moet er ergens toch iets knagen als moeders elke keer langskomt om op te ruimen, boodschappen te doen, et cetera? Ook moeders is in deze geen positieve factor, dat mag duidelijk zijn.

Of dit normaal is, nee. Als hij nou zelf het in huishouden zou voorzien, dan zou het nog in zijn voordeel spreken wat mij betreft. Hij werkt wel, maar kennelijk slim genoeg om te bekennen dat zonder werk, er niet veel van zijn hobby overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-06 13:36
Waarom geef je geen antwoord op vragen die gesteld worden, vanaf de eerste pagina? Je vraagt en suggereert zelf meer en meer.. maar geen reactie of antwoord wat je ermee doet.
Ben je al een keer gaan praten met 'm..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt me als ik dit zo lees een kwestie van tijd totdat zn werk er wel onder gaat leiden. En ook al is dat niet zo dan vind ik het niet echt normaal gedrag. Ook gezien hij 's ochtends moet overgeven geeft het dus ook lichamelijke klachten. Alleen dat zou al een signaal moeten zijn om iets te veranderen in dit patroon. Hij is zichzelf aan het verwaarlozen en dan ben je imo wel aardig verslaafd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
CMD-Snake schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:37:
[...]

Laten we even wat scheiden. Bovenstaande kan wijzen op een probleem. Wat is "overgeven"? Braken? Is je bron wel betrouwbaar?

[...]

Dit staat denk ik los van je vraag. Dat iemand niet sociaal is of niet graag buiten de deur komt hoeft niet direct een probleem te zijn. Misschien heeft hij een hekel aan zijn familie of wellicht wonen zijn broers of zussen wel in het buitenland en spreekt hij ze via Skype. Je weet misschien niet wat er speelt.

Het idee dat je op vakantie niet thuis mag zijn is ook redelijk dwangmatig, sommige mensen rusten het beste uit als ze thuis zijn. Niet iedereen wil backpacken door Australië of zoiets.

Het lijkt mij dat als er sprake is van een verslaving er het beste ingegrepen kan worden vanuit de familie, bijvoorbeeld de moeder van deze persoon gezien dat die hem beter kent. Je kan dan wel zelf deze persoon stalken (gezien de gedetailleerde observaties) maar je hoeft dan niet altijd de juiste conclusie te hebben.
Braken inderdaad, dus gewoon een keer snel hard overgeven voordat hij naar zijn werk gaat inderdaad.

Ja me bron is betrouwbaar,..
Spectaculous schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:27:
Het is praktisch onmogelijk om op basis van een lijstje van een derde vast te stellen of er sprake is van een verslaving. Dit lezende lijkt het me niet onverstandig dat je vriend/kennis een keer met de huisarts gaat praten, maar misschien haalt hij z'n boodschappen in de vakantie wel te voet omdat hij even een luchtje wil scheppen en verplaatst daarom de auto niet?

In z'n algemeenheid kan je spreken van een verslaving als het de dagelijkse gang van zaken aantast. Dat het leven in zoverre wordt beheerst dat er een verandering van leven optreed (denk hierbij aan stoppen met sporten, verjaardagen afzeggen, ziekmelden op werk etc., dingen die afwijken ten opzichte van voor de verslaving). Als jij hem vraagt om een dag op stap te gaan in z'n vakantie, en hij zegt nee omdat hij wil gamen, ja dan kan je wel spreken van een verslaving. Als hij echter die dag gewoon gezellig mee gaat dan wordt het misschien gewoon tijd voor wat meer diversiteit in z'n hobby's. Dat hij werkt is in ieder geval een betere basis dan als dat ook niet het geval was, maar dat zegt zeker niet dat je niet verslaafd bent.

Nogmaals, ik denk dat er zeker een reden is om ongerust te zijn, maar of er sprake is van echte problematiek gaat je alleen maar achter komen als hij naar z'n huisarts gaat om het erover te hebben. Veel huisartspraktijken hebben tegenwoordig een POH-GGZ die over dit soort dingen het gesprek aan kan gaan, en die kan als het gevoel is dat het nodig is hem ook doorverwijzen naar een psycholoog.

Ik zou met hem gaan praten, zonder aantijgingen, maar vertel hem dat je je zorgen maakt. Begin zelf niet gelijk over psychologen, verslavingen etc., want dat werkt vaak alleen maar averechts, maar vertel hem dat je bang bent dat hij zichzelf verliest achter de PC en zorg dat hij weet dat je voor hem klaar staat.
Wij weten dat hij nooit buiten komt omdat wij bij hem in de buurt wonen, wij zien hem dus nooit wandelen.

Nu weten wij dat hij zich ziek heeft gemeld, we weten dat hij Maandag pas om 08:15 naar bed ging en nu weer de hele week ziek is. Komt dat ook voor in gameverslaving dat mensen het niet vol kunnen houden en daarom zich eigen ziek melden. En ja de auto staat al de hele week op de zelfde plek.

[ Voor 52% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Editten is moeilijk...

[ Voor 99% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Editten is moeilijk...

[ Voor 200% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Editten is moeilijk...

[ Voor 162% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:21

-tom-562

Oliesjeik

Wat vindt zijn moeder er van? Dat je als 35 jarige man je moeder je huis laat schoonmaken en boodschappen laat doen terwijl je zelf maximaal loopt te gamen is _niet_ normaal.
Als ik je posts zo lees is die man gewoon zwaar gameverslaafd. Dat is niet gezond.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:19:
Wat vindt zijn moeder er van? Dat je als 35 jarige man je moeder je huis laat schoonmaken en boodschappen laat doen terwijl je zelf maximaal loopt te gamen is _niet_ normaal.
Als ik je posts zo lees is die man gewoon zwaar gameverslaafd. Dat is niet gezond.
Die moeder weet het volgens niet, ik denk dat hij de helft fake bij zijn moeder. Bijvoorbeeld dat hij dingen verzint dat hij niet instaat is om zijn huis schoon te maken of boodschappen te doen. Van de week was die moeder er weer op om boodschappen te brengen. Terwijl hij nog lag te slapen en pas om 16:30 zijn bed uit komt of zo.

Ik zou ook wel zo'n moeder willen die mijn huis schoon maakt en boodschappen doet lekker makkelijk :)

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-06 22:57
TL DR

Indien het om een echte verslaving gaat zou ik professionele hulp inschakelen ipv zelf te confronteren

Anders wees dan gewoon een vent en confronteer hem ermee als het je zo dwars zit.
Hou er alleen rekening mee dat als hij het niet zo ziet als jij dat de vriendschap snel ten einde kan zijn.

Niet iedereen zit te wachten op mensen die zich bemoeien met hun leven.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Quadradial schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:30:
TL DR

Indien het om een echte verslaving gaat zou ik professionele hulp inschakelen ipv zelf te confronteren

Anders wees dan gewoon een vent en confronteer hem ermee als het je zo dwars zit.
Hou er alleen rekening mee dat als hij het niet zo ziet als jij dat de vriendschap snel ten einde kan zijn.

Niet iedereen zit te wachten op mensen die zich bemoeien met hun leven.
Misschien wel het beste ja.
Pagina: 1 2 Laatste