Toon posts:

Gameverslaafd?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:09
hoi1234 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:47:
Persoonlijk vind ik het woord gameverslaafde altijd meteen zo negatief.
Zou je dat ook zeggen als het over cokeverslaving zou gaan? Natuurlijk is 'gameverslaafde' negatief, want een verslaving is negatief.

De vraag is wanneer je iemand gameverslaafd kan noemen (even in het midden gelaten of we het over licht of zwaar verslaafd hebben), niet of de term 'gameverslaafd' negatief is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Hahn schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:50:
[...]

Zou je dat ook zeggen als het over cokeverslaving zou gaan? Natuurlijk is 'gameverslaafde' negatief, want een verslaving is negatief.

De vraag is wanneer je iemand gameverslaafd kan noemen (even in het midden gelaten of we het over licht of zwaar verslaafd hebben), niet of de term 'gameverslaafd' negatief is.
Dan heb ik het verkeerd verwoord. Een verslaving is natuurlijk per definitie negatief. Maar ik heb het idee dat veel tegenstanders van gamen al snel vinden dat iemand teveel gamed en dus gameverslaafd is. Ik vind dus dat het woord gameverslaving in sommige gevallen gewoon veel te snel gebruikt wordt. Natuurlijk is heel de avond, nacht en weekend gamen veel te veel. Maar nogmaals, kan dit niet deels te maken hebben met het oplossen van verveling? Natuurlijk blijft het wel frappant dat die kennis dan ook 's nachts gamed. En hoewel ik het zelf ook in twijfel trek (vanwege het nachtelijke gamen) denk ik dat het voorkomen van verveling zeker een reden kan zijn om te gaan gamen.

Persoonlijk doe ik in de vakantie ook niks anders dan gamen en netflixen. Puur omdat ik niks anders te doen heb. (afgezien van afspreken met vrienden, maar ik ga natuurlijk ook niet hun deur platlopen) Betekent dit dat ik verslaafd ben? Ik kan immers, prima minderen (tot een acceptabele hoeveelheid) als ik wel een andere invulling kan geven aan mijn dag.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 21-10-2017 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:18
hoi1234 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:47:
Iedereen heeft zijn eigen slaapritme, maar als je kijkt naar dat er over het algemeen geadviseerd wordt om 6 - 8 uur nachtrust te nemen, vind ik de 3-4 uur die de kennis van TS heeft wel erg kort. (mij zou het niet lukken in ieder geval).
Structureel zou dit niemand lukken indien de daadwerkelijke slaapbehoefte de gemiddelde 7 - 8 uur is. Je lichaam haalt het dan wel in. Dit merk je ook bij mensen die onregelmatige tijden werken en zo bijvoorbeeld enkele dagen slechts 3 uur per dag aan nachtrust gehad hebben. Op het moment van rust is een slaap lengte van 12 uur dan niet ongewoon.

Maar bij iemand die dit structureel wel kan volhouden, inclusief op de vrije dagen, zoals in de TS gesuggereerd wordt, is het veel waarschijnlijker dat de slaapbehoefte bij deze persoon eerder ligt rond de 5 uur per nacht dan 8 uur per nacht.
NMe schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:49:
Dat is best mogelijk maar dat betekent dus niet dat gameverslaving niet bestaat.
Ik zeg ook nergens dat een gameverslaving niet bestaat. Wel vind ik dat er een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen 'gameverslaving', 'gokverslaving' en 'koopverslaving'. En een verslaving gericht op microtransactions voor cosmetics en lootboxes vallen eerder binnen deze laatste twee categorieën dan de eerste.

Daarnaast vind ik ook dat niet te lucht de term verslaving toegepast moet worden. Zoals eerder toegelicht is het veelal niets anders dan stigmatiseren van datgene dat valt buiten de eigen norm. Terwijl er maar bij een klein aandeel daadwerkelijk kenmerken van een verslaving zijn, en dan ook weer een beperkt deel daarvan waarbij het daadwerkelijk tot een disfunctioneren leidt.

En juist door het stigmatiserende karakter waarbij tijdsinvestering alleen veelal als criterium voor 'gameverslaafd' of herkenning hiervan binnen de publieke opinie wordt genomen, kom je de daadwerkelijke personen met een gameverslaving niet ten goede.

Iets dat in dit topic dan ook wel degelijk gedaan wordt. Er is uit de TS namelijk niet te herleiden of er aan criteria van verslaving wordt voldaan. Toch wordt het door velen geopperd. Als belangrijk terugkerend criterium, de tijdsinvestering.

In de praktijk echter zijn er velen die per week 40+ uur investeren in gamen, maar daarbij geen enkele afhankelijkheid hebben en prima functioneren. Een klein deel heeft afhankelijkheids verschijnselen, en daar een deel van disfunctioneert. Door het allen op een hoop te scharen verwater je het probleem.

En dat heeft een tweeledig probleem tot gevolg. Aan de ene kant stigmatiseer je een redelijk grote groep mensen met een bepaalde hobby, mensen die de hobby niet kennen hebben al snel een bepaalde (veelal negatieve) gedachte erbij. Ten tweede maak je het ook voor de mensen met een daadwerkelijke verslaving moeilijker om hun eigen probleem te herkennen, tenslotte brengen ze vaak een soortgelijk aantal uren door met al die anderen die volgens dit eenvoudige tijd criterium ook als verslaafd bestempeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 17:24
Interessant discussie, nadenken over (het herkennen van) een verslaving is altijd prima want kan mensen helpen. Het lijkt mij dat een gameverslaving wel degelijk grote gevolgen kan hebben, wat dus als negatief moet worden beschouwd. Dat oorzaken (verveling / ontsnapping aan de realiteit / sociale druk), symptomen (geen / vermoeidheid / geïrriteerdheid) én (langere termijn) gevolgen (sociale isolatie / financiële nood / mislopen kansen mbt studie of werk) voor mensen verschillend kunnen zijn doet niks af van het bestaan van de verslaving, vind het ontkennen ervan hier toch wel opvallend..

De vraag of gamen op zich het probleem is, voor de kennis van TS en voor verslaafden in het algemeen, is ook interessant. Volgens mij is dat wel het geval, met de vele games die spelers steeds meer het gevoel geven iets "op te bouwen", bijvoorbeeld in mmo's. Wellicht moet er in de toekomst een "sticker" op games komen die de mate van verslavingsgevoeligheid laten zien? Zonder onderzoek hierna kan ik er niks zinnigs over zeggen maar voor mijn gevoel zou daar best een onderscheid in gemaakt kunnen worden (ook handig voor ouders!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:14:
[...]

Maar bij iemand die dit structureel wel kan volhouden, inclusief op de vrije dagen, zoals in de TS gesuggereerd wordt, is het veel waarschijnlijker dat de slaapbehoefte bij deze persoon eerder ligt rond de 5 uur per nacht dan 8 uur per nacht.

[...]
OP gelezen?
Ik weet dan dat hij doordeweeks van 20:20 tot 03:00 / 03:30 of later loopt te gamen.
En dat hij dan om 07:00 wakker is en om 08:15 weer naar zijn werk gaat.

Op Vrijdag gaat het door tot 06:30 / 07:00
Dan is hij Zaterdag rond 11:30 wakker en dan begint het gamen weer tot 06:00 / 07:00.
Op Zondag is hij vaak pas om 19:00 - 21:00 wakker en dan gaat het gamen dus weer door tot 05:00 - 07:00.
Op zondag slaapt deze gozer dus prima 12 uur. Lijkt me niet normaal, al helemaal niet als je met 4 uur slaap toe kunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 05:47:
Ik ken iemand en die is volgens mij "gameverslaafd" [...]
Gaat het niet over jezelf?

- Je registreert je op de dag van je eerste post.
- Je post tegen 06:00 uur in de ochtend (wanneer 'je vriend' stopt met gamen).
- Je weet (erg) veel details over het leefpatroon van de persoon die je beschrijft.
- Je zoekt een game-computer - PC voor webdesign / producen / video bewerking.
- Je favo games zijn "multiplayer online battle arenas" (WoW / LoL) - nogal addicted gevoelig.

Het is nogal een verschil of deze discussie gaat over 'die vriend van je' of over jezelf en dat je - verborgen - hulp / advies zoekt in dit forum...

Hoe dan ook - goed dat je advies vraagt, maar het lijkt mij integer om te melden over wie het nu gaat...

[ Voor 16% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 21-10-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 21:22
b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

Gaat het niet over jezelf?

- Je registreert je op de dag van je eerste post.
- Je post tegen 06:00 uur in de ochtend (wanneer 'je vriend' stopt met gamen).
- Je weet (erg) veel details over het leefpatroon van de persoon die je beschrijft.
- Je zoekt een game-computer - PC voor webdesign / producen / video bewerking.
- Je favo games zijn "multiplayer online battle arenas" (WoW / LoL) - nogal addicted gevoelig.

Het is nogal een verschil of deze discussie gaat over 'die vriend van je' of over jezelf en dat je - verborgen - hulp / advies zoekt in dit forum...

Hoe dan ook - goed dat je advies vraagt, maar het lijkt mij integer om te melden over wie het nu gaat...
LIjkt me niet relevant voor deze discussie nu en zo schrik je de TS alleen maar af. Met zulk obsessief gedrag lijkt het zoeken van professionele hulp me het beste, hoe goed alle adviezen hier ook bedoeld. Blijkbaar heeft hij nog wel contact met z'n moeder, misschien kun je er op aansturen dat hij hier over praat met zijn moeder, en dan de stap naar de huisarts voor een doorverwijzing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bartske schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:34:
[...]

LIjkt me niet relevant voor deze discussie nu
Toch wel... het is nog al een verschil als je over jezelf in de derde persoon praat, een ander persoon of over je zelf in de eerste persoon...

Geven we 'hem' advies, of 'iemand die hij kent'...

Als je zelf een probleem hebt en er alleen over kan praten door te doen of het een ander is, zegt dat ook wat over de manier waarop je met je verslaving om gaat (als het al om hem zelf gaat)...

Het is een stuk erkenning en acceptatie van het probleem, wat je dan (niet) uit de weg probeert te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 21-10-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik na werk weer thuis kom speel ik een uur en dan moet ik toch echt weer naar bed toe om de volgende dag andere zaken te gaan doen zoals koken, sporten, verzorging huishouden etc. "ik draai avonddiensten" Als je bij thuiskomst gamed en dan direct daarna weer gaat werken is dat in mijn optiek niet "normaal". Je moet op een gegeven moment weer stoppen anders ontneem je jezelf de tijd voor rust en andere belangrijke zaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2017 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik denk dat je de vraag anders moet stellen, wanneer vinden anderen dat je verslaafd bent.

Ik ken mensen die 4 uur per dag TV series kijken, 3 uur per dag in de sportschool zitten, hun telefoon werkelijk nooit neer kunnen leggen, alles is relatief, het is puur wie de mening moet geven.

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 21-10-2017 15:01 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

SinergyX schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:01:
Ik denk dat je de vraag anders moet stellen, wanneer vinden anderen dat je verslaafd bent.

Ik ken mensen die 4 uur per dag TV series kijken, 3 uur per dag in de sportschool zitten, hun telefoon werkelijk nooit neer kunnen leggen, alles is relatief, het is puur wie de mening moet geven.
Als andere dingen er onder lijden maar je kan niet stoppen dan mag je toch spreken van een verslaving.

Dat wil niet zeggen dat als je 8 uur per dag gamed dat het geen verslaving is maar als andere dingen er niet onder lijden is het dan nog zo erg ?

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
SinergyX schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:01:

Laat iedereen met zulk gedrag zich afvragen of zij symptomen of gevolgen kunnen ontdekken van hun acties. Lastiger om dat objectief voor jezelf vast te stellen dan voor iemand anders, maar goede en gezonde training voor het herkennen van ongewenst onbewust gedrag. Perspectief van buitenaf is soms zeer welkom dus een topic als deze voor een kennis of voor jezelf is nooit verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Ebayzo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 09:42:
[...]
Sorry, maar het beeld wat TS schetst kan je toch niet als acceptabel zien? Tuurlijk, hij hoeft geen kroeg tijger te worden. Maar een beetje sociaal contact, zelf je boodschappen en huishouden doen etc. lijkt me wel zo gezond. Of had je even gemist dat zijn moeder hem nog verzorgd?
Mischien is het een moederskindje. Laat hem maar een paar dagen zonder eten zitten, 's kijken of hij dan zelf boodschappen gaat doen.

Of het acceptabel is bepaal ik niet noch anderen maar aan de bel trekken kan geen kwaad uiteraard.

Mocht hij verslaafd zijn dan nog is het niet extreem denk ik aangezien hij overdag werkt. Ik zie mensen om me heen die de hele dag door op hun telefoon kutten, tijdens het reizen, op werk en feestjes, thuis en in bed. Als dat geen verslaving is. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Mandrake466 op 23-10-2017 06:18 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:57
En jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan we nou opnieuw de discussie aan over gameverslaving? Het is uiteindelijk vooral de vraag of het een probleem vormt voor jou of dat het schadelijk is op de lange termijn. Zolang dat niet het geval is, kun je je afvragen hoe erg het is...?

Wat ik lees in de OP is niet bepaalt gezond en onschuldig, dus ik neem aan dat het schadelijk is op de termijn...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Net zo min als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:34
Of je het nu verslaving noemt of niet, ik denk dat je je moet afvragen of dit schadelijk is op langere termijn. En dan kun je concluderen, ja dat is schadelijk. Al is het alleen maar omdat je nooit buiten komt en je lichaam af en toe ook zonlicht nodig heeft. Om nog maar te zwijgen van alle (echte) sociale interactie die je mist en wat dat doet met je eigen psyche. Uiteindelijk gaat je lichaam dit levenspatroon ook niet volhouden en zul je hieraan klachten gaan overhouden. Dit kan gaan leiden tot slechter functioneren en het verliezen van je baan en daardoor vrijwel helemaal geen menselijk contact meer overhouden.

De moeder is wel een enabler hierin. Ze voorkomt min of meer dat deze persoon uit zijn eigen sleur en ritme komt denk ik. Maar er zal wel een reden achter zitten dat ze dit juist doet wat wellicht dezelfde reden is dat de zoon zoveel tijd aan games besteed. In mijn familie is een soortgelijke moeder-zoon. En de moeder erkend dat de zoon problemen heeft, maar heeft zich er ook juist bij neergelegd dat deze op te lossen zijn. En sindsdien "helpt" ze hem met van alles en nog wat om te voorkomen dat de zoon in een nog ergere situatie terecht komt. Wat in feite ook niet helpt... maar een soort van stabiele(re) situatie creëert op dat moment. Op langere termijn is het funest voor beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Het is toch makkelijk te testen? Gewoon router laten kortsluiten waardoor hij komende dagen zonder internet zit.
En kijken wat er gebeurt?
Slaat hij door = verslaafd of is hij relaxed en belt de provider voor een nieuw modem = weinig aan de hand.

Weinig aan de hand als in er is wel een beetje een probleem.
want boven dat het ongezond gedrag is, is sociaal contact een must een moet en niet iets wat je zonder kan.

En dat je een provider modem kapot maakt of dat thuis zonder internet/telefoon/tv zit dan zou ik dat over hebben voor "mijn zoon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

TS heeft gewoon integer aangegeven dat t hij t vraagt voor een vriend. Of dat tussen de regels door iets anders betekent is enkel aanname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:43
Alleen de topicstart-post gelezen. Klinkt een beetje als het cliché verhaal van: ‘Ik ken iemand die..’, maar bedoel stiekem mezelf. Moest dus ff gniffelen.

Maar komt op mij over als über verslaafd in ieder geval. Denk dat er hulp nodig zal zijn als het zo door gaat.
Bovendien wil het als je werkt niet zeggen dat je nergens aan verslaafd kan zijn hoor. Er zijn tig verslavingen die (in principe of in eerste instantie) prima te combineren zijn met werk. Denk aan roken, blowen, alcohol drinken, cocaïne gebruiken, seks, gokken etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-10 11:36
Hij werkt van 08:30 tot 19:00 - 19:30.
Misschien is diegene te geobsedeerd met zijn werk. Laat over zich heen lopen. Dat hij dit moet compenseren met overmatig gamen?

Ben benieuwd hoe het met kennis van TS nu gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
psychodude schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:08:
Aan de andere kant, is vanuit de TS nu eenmaal niets te herleiden over de verdere inhoud van het verhaal. Tsja, zijn moeder haalt de boodschappen en doet het huishouden. Qua werkverdeling in huis niet helemaal eerlijk. Maar aan de andere kant, is hij een jaar of 20 dan is hij echt niet de enige die het zo regelt.
Die vriend woont niet thuis he? Er staat letterlijk: "...maakt z'n huis schoon". Welke vent laat z'n huis schoonmaken door z'n moeder en boodschappen doen? Dat is 100% zeker niet normaal en ongezond en houd een afhankelijk patroon in stand waar weinig verantwoordelijkheid genomen hoeft te worden.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet gameverslaafd zoals bepaalde mensen denken op tweakers.

Hoe ik aan die informatie kom is aan mij, ik ga niet vertellen wie die persoon is omdat ik niet wil dat die persoon weet dat het over hem gaat en ooit dit verhaal leest.

Ik heb nog meer vragen voor de mensen op tweakers.

Ik weet dat hij veel chinezen op facebook heeft en dat hij vaak werkt met chinezen.
Misschien dat chinezen veel gamen ?

Waarom gamen de meeste mensen in de nacht en in de avond en niet gewoon overdag?
Want als hij bijvoorbeeld vrij is dan slaapt hij overdag en dan gaat hij gamen in de avond tot diep in de nacht?

Zijn er dan meer spelers online uit de andere wereld?
armageddon_2k1 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:03:
[...]

Die vriend woont niet thuis he? Er staat letterlijk: "...maakt z'n huis schoon". Welke vent laat z'n huis schoonmaken door z'n moeder en boodschappen doen? Dat is 100% zeker niet normaal en ongezond en houd een afhankelijk patroon in stand waar weinig verantwoordelijkheid genomen hoeft te worden.
Hij woont inderdaad niet meer thuis.

Ik lees dat sommige het normaal gedrag vinden.

Het is geen topic om mensen aan te vallen die gamen ik game zelf ook.
Het was ook maar een vraag tot hoever je kan gaan of dat normaal is.

Je posts leeghalen omdat je het niet eens bent met hoe het topic verloopt is erg kinderachtig. Ik heb de vrijheid genomen om de boel weer terug te zetten zoals het was zodat men nog wat aan dit topic heeft, ook al vind je het zelf niet meer nuttig.

[ Voor 219% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dubbel

[ Voor 100% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Triple

[ Voor 175% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
De consensus is wel dat het niet normaal is.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:18:
Ik lees dat sommige het normaal gedrag vinden.

Het is geen topic om mensen aan te vallen die gamen ik game zelf ook.
Het was ook maar een vraag tot hoever je kan gaan of dat normaal is.
Normaal bestaat niet en is ook niet relevant zolang hij er niemand mee tot last is.
De vraag is: is hij er gelukkig mee of niet?
Zo nee, dan zou ik hem ook adviseren naar de huisarts te gaan, genoeg mensen op de wereld die anderen hiermee kunnen helpen, daar zijn hele beroepsgroepen voor uitgevonden.
En hou diegene in de gaten, ga vaker bij hem langs, observeer hem, probeer te praten.
Het is in ieder geval niet gezond in verband met slaaptekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:10:
Ik weet dat hij veel chinezen op facebook heeft en dat hij vaak werkt met chinezen.
Misschien dat chinezen veel gamen ?

Waarom gamen de meeste mensen in de nacht en in de avond en niet gewoon overdag?
Want als hij bijvoorbeeld vrij is dan slaapt hij overdag en dan gaat hij gamen in de avond tot diep in de nacht?

Zijn er dan meer spelers online uit de andere wereld?
Ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat er veel Chinezen zijn die gamen, en niet zozeer dat een Chinees gemiddeld meer gamed. Je zou naar onderzoeken kunnen zoeken voor meer/betere info maar niet echt heel spannend in dit verhaal denk ik.

Het lijkt erop dat je vriend zijn prioriteiten mbt werk min of meer op orde heeft, werk op 1, gamen op 2. Dat gamen voor andere prioriteiten (slaap/sociale leven/boodschappen(!)/huishouden/andere hobby's) komt is het andere, minstens net zo belangrijke punt, net als de vraag of je op maandag goed kunt functioneren met slechts 1-2 uur slaap. Dan is het ritme wat hij opbouwt: overdag werk of slaap, 's avonds en 's nachts gamen.

Als je 's nachts gamed zul je inderdaad meer spelers uit andere werelddelen tegenkomen, als een Amerikaan aan de Westkust na zijn werk van 20:00 tot 23:00 gamed kom je die op onze tijd tussen 5:00 en 8:00 tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door JohnnieWbl op 22-10-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-10 17:51
Het is niet echt normaal om 'snachts tot een uur of 3:00 te gamen. Dat lijkt me onherroepelijk een impact op je sociale en werkzame leven. Incidenteel, ja, als er bijvoorbeeld net nieuwe content of een nieuwe game is gelanceerd, game ik zelf ook weleens tot laat in de nacht.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:47

Grvy

Bot

armageddon_2k1 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:20:
De consensus is wel dat het niet normaal is.
oh is dat zo? want volgens mij hoor ik evenveel tegengeluid als voor geluid.. Je eigen mening doordrukken is leuk maar dat 'consensus' noemen? :?
Soldaatje schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:35:
[...]

Normaal bestaat niet en is ook niet relevant zolang hij er niemand mee tot last is.
De vraag is: is hij er gelukkig mee of niet?
Zo nee, dan zou ik hem ook adviseren naar de huisarts te gaan, genoeg mensen op de wereld die anderen hiermee kunnen helpen, daar zijn hele beroepsgroepen voor uitgevonden.
En hou diegene in de gaten, ga vaker bij hem langs, observeer hem, probeer te praten.
Het is in ieder geval niet gezond in verband met slaaptekort.
Exact dit! Is die er iemand (behalve dan zichzelf) tot last mee? nee. Leef en laat leven. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Grvy op 22-10-2017 13:47 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Grvy schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:45:
Exact dit! Is die er iemand (behalve dan zichzelf) tot last mee? nee. Leef en laat leven. ;)
Dat lijkt me een nogal destructief uitgangspunt. Het lijkt erop alsof deze jongen/man zijn moeder opzadelt met taken die meneer zelf zou moeten doen maar die tijd liever aan gamen spendeert. En ook al zou hij niemand anders met zijn verslaving opzadelen is het de vraag of je als vriend je schouders moet ophalen en weg moet kijken, wetende dat verslavingen in de toekomst voor problemen kunnen zorgen die nu nog niet zichtbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

JohnnieWbl schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:58:
[...]

Dat lijkt me een nogal destructief uitgangspunt. Het lijkt erop alsof deze jongen/man zijn moeder opzadelt met taken die meneer zelf zou moeten doen maar die tijd liever aan gamen spendeert. En ook al zou hij niemand anders met zijn verslaving opzadelen is het de vraag of je als vriend je schouders moet ophalen en weg moet kijken, wetende dat verslavingen in de toekomst voor problemen kunnen zorgen die nu nog niet zichtbaar zijn.
Maar.. de grootste vraag is altijd "Wil de persoon veranderen" je kunt hem geen problemen in zijn mond duwen. Als hij ze niet ziet, gaat die niet veranderen. Je kunt hem tips geven maar forceren om dan maar niet te gamen is onzin en gaat niet werken.

En daarnaast, is het allemaal informatie 'van derde hand' wat we hier krijgen. Dus wie zegt dat het echt zo erg is? ik betwijfel het. Ik heb ook een jaar lang nachtdienst gedraaid, en gamede toen voor de buitenwereld ook alleen maar.. maar ik functioneerde gewoon, en daarnaast zou ik mijn moeder er echt een plezier mee doen als ze nog steeds voor me kon zorgen (sta ik niet toe) maar in dit geval helpt de moeder zelf mee eraan uit eigen beweging (lijkt het) :) Wat ik zeg is heel simpel: zolang hij geen probleem ziet, zijn directe omgeving (moeder) niet. Wie the fuck ben jij dan om jezelf als beter te gedragen en je ermee te bemoeien?

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Probeer het een beetje fatsoenlijk te houden aub. Je begon heel simpel indd met "leef en laat leven" maar haalt er nu andere dingen bij.
In het geval van een mogelijke verslaving zou ik graag vrienden om me heen hebben die me op ongewenst onbewust gedrag wijzen, een uiteindelijke erkenning en oplossing van een verslaving zal inderdaad uit hemzelf moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zal die op Zaterdag avond wel op tijd gaan slapen en Zondag de hele dag in bed en daarna op Zondag avond weer beginnen.?

Zijn er op Zaterdag avond minder spelers online ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:07:
Waarom zal die op Zaterdag avond wel op tijd gaan slapen en Zondag de hele dag in bed en daarna op Zondag avond weer beginnen.?

Zijn er op Zaterdag avond minder spelers online ?
Het kan dat 'ie een online spel speelt met mensen in andere tijdzones. Maar dat is voor ons net zo in de wilde weg gokken als voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 10:02

Foamy

Fulltime prutser

fonsoy schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:34:
Het is niet echt normaal om 'snachts tot een uur of 3:00 te gamen. Dat lijkt me onherroepelijk een impact op je sociale en werkzame leven.
Oh? Ik doe dat regelmatig, mits mijn werkrooster dat toelaat. Een deel van mijn sociale leven bevind zich juist online. Dus die impact is enkel positief.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:22

Falastine

Think about my signature...

Ik heb hetzelfde gehad. Moet zeggen dat ik er vanzelf af ben gekomen. Inmiddels game ik nog max 3 uur per week. Daarvoor was het echt wel 10 uur per dag. Denk dat je vanzelf naar mate je ouder word hier vanzelf mee kapt.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Falastine schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:15:
Ik heb hetzelfde gehad. Moet zeggen dat ik er vanzelf af ben gekomen. Inmiddels game ik nog max 3 uur per week. Daarvoor was het echt wel 10 uur per dag. Denk dat je vanzelf naar mate je ouder word hier vanzelf mee kapt.
Die man is 35.

Je posts leeghalen omdat je het niet eens bent met hoe het topic verloopt is erg kinderachtig. Ik heb de vrijheid genomen om de boel weer terug te zetten zoals het was zodat men nog wat aan dit topic heeft, ook al vind je het zelf niet meer nuttig.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 16:56

Dhrax

Prog Lord

Werkdagen van 08:30-19:00 vind ik behoorlijk aan de lange kant ... Zeker gezien je hiernaast nog een actieve hobby in de vorm van gaming hebt. Of werk je extra uren om een dag vrij te kunnen compenseren ?

Heeft de TS geen mogelijkheid om minder te gaan werken ? Werk is vaak een aanjager voor dergelijke problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dhrax op 23-10-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Er zijn veel achterliggende gedachtes waarom iemand dusdanig veel zou gamen. Wellicht is hij er content mee, wellicht niet. Er komt zoveel meer bij kijken. Iemand die in een worsteling met zichzelf zit (of heeft gezeten), kan zijn 'tekortkomingen' accepteren en vrede hebben met drugsgebruik/alcohol/vul maar in. Er treedt eigenlijk een vorm van cognitieve dissonantie op. Dus is die persoon gelukkig? In hoeverre kan iemand over zichzelf beslissen of hij gelukkig is? En iemand anders? Dit wordt pas doorbroken (als het al zover is), wanneer hij een nieuwe ervaring opdoet. En daar ligt het probleem.

Een vaak voorkomende reden om dusdanig te gamen is om te compenseren voor een ontevreden 'real life', maar ook een dermate meer succesvol virtueel leven ten opzichte van RL, kan al een motivatie zijn. Als dit al zolang gaande is, op deze leeftijd, is de vraag óf er nog veel gedaan kan worden om deze man een andere ervaring op te laten doen. Wat zijn zijn sociale skills en contacten? Deze levenswijze zal hoe langer deze duurt, hoe dieper in een vicieuze cirkel wegvallen.

Ik denk echter wel dat dit onmogelijk een levenswijze is waarmee hij tevreden kan zijn. Immers, als volwassen man, moet er ergens toch iets knagen als moeders elke keer langskomt om op te ruimen, boodschappen te doen, et cetera? Ook moeders is in deze geen positieve factor, dat mag duidelijk zijn.

Of dit normaal is, nee. Als hij nou zelf het in huishouden zou voorzien, dan zou het nog in zijn voordeel spreken wat mij betreft. Hij werkt wel, maar kennelijk slim genoeg om te bekennen dat zonder werk, er niet veel van zijn hobby overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 21:08
Waarom geef je geen antwoord op vragen die gesteld worden, vanaf de eerste pagina? Je vraagt en suggereert zelf meer en meer.. maar geen reactie of antwoord wat je ermee doet.
Ben je al een keer gaan praten met 'm..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dus wanneer ben je gameverslaafd? Als je gewoon naar je werk gaat lijkt het me niet dat je gameverslaafd bent of toch wel?
Lijkt me als ik dit zo lees een kwestie van tijd totdat zn werk er wel onder gaat leiden. En ook al is dat niet zo dan vind ik het niet echt normaal gedrag. Ook gezien hij 's ochtends moet overgeven geeft het dus ook lichamelijke klachten. Alleen dat zou al een signaal moeten zijn om iets te veranderen in dit patroon. Hij is zichzelf aan het verwaarlozen en dan ben je imo wel aardig verslaafd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:37:
[...]

Laten we even wat scheiden. Bovenstaande kan wijzen op een probleem. Wat is "overgeven"? Braken? Is je bron wel betrouwbaar?

[...]

Dit staat denk ik los van je vraag. Dat iemand niet sociaal is of niet graag buiten de deur komt hoeft niet direct een probleem te zijn. Misschien heeft hij een hekel aan zijn familie of wellicht wonen zijn broers of zussen wel in het buitenland en spreekt hij ze via Skype. Je weet misschien niet wat er speelt.

Het idee dat je op vakantie niet thuis mag zijn is ook redelijk dwangmatig, sommige mensen rusten het beste uit als ze thuis zijn. Niet iedereen wil backpacken door Australië of zoiets.

Het lijkt mij dat als er sprake is van een verslaving er het beste ingegrepen kan worden vanuit de familie, bijvoorbeeld de moeder van deze persoon gezien dat die hem beter kent. Je kan dan wel zelf deze persoon stalken (gezien de gedetailleerde observaties) maar je hoeft dan niet altijd de juiste conclusie te hebben.
Braken inderdaad, dus gewoon een keer snel hard overgeven voordat hij naar zijn werk gaat inderdaad.

Ja me bron is betrouwbaar,..
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:27:
Het is praktisch onmogelijk om op basis van een lijstje van een derde vast te stellen of er sprake is van een verslaving. Dit lezende lijkt het me niet onverstandig dat je vriend/kennis een keer met de huisarts gaat praten, maar misschien haalt hij z'n boodschappen in de vakantie wel te voet omdat hij even een luchtje wil scheppen en verplaatst daarom de auto niet?

In z'n algemeenheid kan je spreken van een verslaving als het de dagelijkse gang van zaken aantast. Dat het leven in zoverre wordt beheerst dat er een verandering van leven optreed (denk hierbij aan stoppen met sporten, verjaardagen afzeggen, ziekmelden op werk etc., dingen die afwijken ten opzichte van voor de verslaving). Als jij hem vraagt om een dag op stap te gaan in z'n vakantie, en hij zegt nee omdat hij wil gamen, ja dan kan je wel spreken van een verslaving. Als hij echter die dag gewoon gezellig mee gaat dan wordt het misschien gewoon tijd voor wat meer diversiteit in z'n hobby's. Dat hij werkt is in ieder geval een betere basis dan als dat ook niet het geval was, maar dat zegt zeker niet dat je niet verslaafd bent.

Nogmaals, ik denk dat er zeker een reden is om ongerust te zijn, maar of er sprake is van echte problematiek gaat je alleen maar achter komen als hij naar z'n huisarts gaat om het erover te hebben. Veel huisartspraktijken hebben tegenwoordig een POH-GGZ die over dit soort dingen het gesprek aan kan gaan, en die kan als het gevoel is dat het nodig is hem ook doorverwijzen naar een psycholoog.

Ik zou met hem gaan praten, zonder aantijgingen, maar vertel hem dat je je zorgen maakt. Begin zelf niet gelijk over psychologen, verslavingen etc., want dat werkt vaak alleen maar averechts, maar vertel hem dat je bang bent dat hij zichzelf verliest achter de PC en zorg dat hij weet dat je voor hem klaar staat.
Wij weten dat hij nooit buiten komt omdat wij bij hem in de buurt wonen, wij zien hem dus nooit wandelen.

Nu weten wij dat hij zich ziek heeft gemeld, we weten dat hij Maandag pas om 08:15 naar bed ging en nu weer de hele week ziek is. Komt dat ook voor in gameverslaving dat mensen het niet vol kunnen houden en daarom zich eigen ziek melden. En ja de auto staat al de hele week op de zelfde plek.

[ Voor 52% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Editten is moeilijk...

[ Voor 99% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Editten is moeilijk...

[ Voor 200% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Editten is moeilijk...

[ Voor 162% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:55

-tom-562

Oliesjeik

Wat vindt zijn moeder er van? Dat je als 35 jarige man je moeder je huis laat schoonmaken en boodschappen laat doen terwijl je zelf maximaal loopt te gamen is _niet_ normaal.
Als ik je posts zo lees is die man gewoon zwaar gameverslaafd. Dat is niet gezond.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:19:
Wat vindt zijn moeder er van? Dat je als 35 jarige man je moeder je huis laat schoonmaken en boodschappen laat doen terwijl je zelf maximaal loopt te gamen is _niet_ normaal.
Als ik je posts zo lees is die man gewoon zwaar gameverslaafd. Dat is niet gezond.
Die moeder weet het volgens niet, ik denk dat hij de helft fake bij zijn moeder. Bijvoorbeeld dat hij dingen verzint dat hij niet instaat is om zijn huis schoon te maken of boodschappen te doen. Van de week was die moeder er weer op om boodschappen te brengen. Terwijl hij nog lag te slapen en pas om 16:30 zijn bed uit komt of zo.

Ik zou ook wel zo'n moeder willen die mijn huis schoon maakt en boodschappen doet lekker makkelijk :)

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
TL DR

Indien het om een echte verslaving gaat zou ik professionele hulp inschakelen ipv zelf te confronteren

Anders wees dan gewoon een vent en confronteer hem ermee als het je zo dwars zit.
Hou er alleen rekening mee dat als hij het niet zo ziet als jij dat de vriendschap snel ten einde kan zijn.

Niet iedereen zit te wachten op mensen die zich bemoeien met hun leven.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Quadradial schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:30:
TL DR

Indien het om een echte verslaving gaat zou ik professionele hulp inschakelen ipv zelf te confronteren

Anders wees dan gewoon een vent en confronteer hem ermee als het je zo dwars zit.
Hou er alleen rekening mee dat als hij het niet zo ziet als jij dat de vriendschap snel ten einde kan zijn.

Niet iedereen zit te wachten op mensen die zich bemoeien met hun leven.
Misschien wel het beste ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-10 10:11
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:15:
[...]

Wij weten dat hij nooit buiten komt omdat wij bij hem in de buurt wonen, wij zien hem dus nooit wandelen.
En jullie kijken de hele dag naar buiten? Verslaafd aan ramen ofzo? :+

Vraag me wel erg af hoe je zo goed zijn hele ritme kent. Het is een kennis maar geen vriend, maar je kent zijn hele slaapritme, wat hij binnens- en buitenshuis doet en dat hij braakt voordat hij naar het werk komt?

Ongeacht of deze persoon echt bestaat en deze problemen heeft of dat het over jezelf gaat; hulp zoeken lijkt me zeker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goudstalen schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:09:
[...]

Vraag me wel erg af hoe je zo goed zijn hele ritme kent. Het is een kennis maar geen vriend, maar je kent zijn hele slaapritme, wat hij binnens- en buitenshuis doet en dat hij braakt voordat hij naar het werk komt?

Ongeacht of deze persoon echt bestaat en deze problemen heeft of dat het over jezelf gaat; hulp zoeken lijkt me zeker nodig.
Nee dat niet natuurlijk lol. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 00:44
Je lijkt een beetje uit te zijn op diagnose. Ik zou dat als amateur niet proberen.

- Als hij elke ochtend moet overgeven zou ik even naar de huisarts gaan. Dat is zeker niet normaal en je wilt ook een fysieke oorzaak uitsluiten.

Bij verslaving/psychische zorg is de grote vraag. Heeft hij hier last van? Mij lijkt dat je de hele dag vrij moe bent en dat lijkt mij vervelend. Zou hij liever om bijvoorbeeld om 1 uur willen stoppen? Als hij dat wilt kan je hem het beste adviseren even te praten met een eerstelijnspsycholoog of huisarts.

Belangrijk is dat hij zelf vindt dat er iets mis is. Als dit het leven is dat hij wilt en voor kiest is er geen aanleiding tot behandeling/diagnose. Alleen als hij zelf klachten heeft is behandeling nuttig.

Dit is lastig, want zoals ik het begrijp hebben jullie geen contact en het is ook lastig contact te leggen met iemand die het liefst verdwaald in de gamewereld. Misschien kan zijn moeder een rol spelen om hem is met een psycholoog hierover te laten praten. Die zijn hierin getraind. Als iemand goed contact heeft maar het moeilijk vind het gesprek te hebben raad ik zeker aan om is iets te lezen over Motiverende Gespreksvoering van Miller.

Het is lastig, maar hij heeft er niks aan als jij op afstand een label/amateurdiagnose op hem plakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:44
Goudstalen schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:09:
[...]

Dit dus, lijkt alsof je camera's in z'n huis hebt geplaatst ofzo... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Wat mij betreft is het heel simpel. Stel, z'n moeder vraagt 'm of ie een keer een weekend weg wil naar een plek waar 'ie graag naartoe zou willen (ander land, bepaalde stad, whatever). De computer mag niet mee. Is het antwoord dan 'Ja'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij wonen 3 deuren verder in een gezinswoning het was vroeger een vriend van me en ik kon wel goed met hem overweg toen kwam ik hem heel vaak tegen etc.
11supplier schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:41:
Je lijkt een beetje uit te zijn op diagnose. Ik zou dat als amateur niet proberen.

- Als hij elke ochtend moet overgeven zou ik even naar de huisarts gaan. Dat is zeker niet normaal en je wilt ook een fysieke oorzaak uitsluiten.

Bij verslaving/psychische zorg is de grote vraag. Heeft hij hier last van? Mij lijkt dat je de hele dag vrij moe bent en dat lijkt mij vervelend. Zou hij liever om bijvoorbeeld om 1 uur willen stoppen? Als hij dat wilt kan je hem het beste adviseren even te praten met een eerstelijnspsycholoog of huisarts.

Belangrijk is dat hij zelf vindt dat er iets mis is. Als dit het leven is dat hij wilt en voor kiest is er geen aanleiding tot behandeling/diagnose. Alleen als hij zelf klachten heeft is behandeling nuttig.

Dit is lastig, want zoals ik het begrijp hebben jullie geen contact en het is ook lastig contact te leggen met iemand die het liefst verdwaald in de gamewereld. Misschien kan zijn moeder een rol spelen om hem is met een psycholoog hierover te laten praten. Die zijn hierin getraind. Als iemand goed contact heeft maar het moeilijk vind het gesprek te hebben raad ik zeker aan om is iets te lezen over Motiverende Gespreksvoering van Miller.

Het is lastig, maar hij heeft er niks aan als jij op afstand een label/amateurdiagnose op hem plakt.
Niet elke ochtend, alleen als hij gaat werken.

[ Voor 179% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weeer dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-10 15:42
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:31:
[...]

Niet elke ochtend, alleen als hij gaat werken.
Een normale werkweek heeft 5 werkdagen dus dat is praktisch elke dag.

Vraag me af of we dit niet met een korrelje zout moeten nemen. Hoe wil jij als je 3 huizen verderop woont wanneer hij moet overgeven of wanneer die naar bed gaat.

Ik vind het maar fishy. Misschien heb jij wel een issue dat je te geobserveerd wat andere personen met hun leven doen. Als het je stoort of als het toch iemand is die je goed kent dan zou ik zeggen praat er met hem over. Op een willekeurig forum iemands leven te bespreken heeft totaal geen nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:04
Tja, heb ook 8uur werken, 8uur gamen 8uur slapen jaren gehad, en in het weekend extra (WoW uiteraard). maar wel online met vrienden die ik al had, dus dat was wel het sociale aspect. Als dat er niet is, dan is het volgens mij best schadelijk, en zou ik even op de koffie gaan bij hem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 16:44
Het lijkt er bijna op de de TS een stalkverslaving heeft... Ik heb, ookal kijk ik de hele dag 3 deuren verderop, geen idee wat er allemaal aan de hand is.

Verder poets ik zelf niet en Hellofresh brengt mijn boodschappen. Wat is daar mis mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Awesomo4k schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:53:
Het lijkt er bijna op de de TS een stalkverslaving heeft... Ik heb, ookal kijk ik de hele dag 3 deuren verderop, geen idee wat er allemaal aan de hand is.

Verder poets ik zelf niet en Hellofresh brengt mijn boodschappen. Wat is daar mis mee?
Dat jullie denken dat ik hem stalk is natuurlijk niet zo. Maar goed, ik zal eens met hem gaan praten...

[ Voor 43% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 16:44
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:01:
[...]

Dat jullie denken dat ik hem stalk is natuurlijk niet zo. Maar goed, ik zal eens met hem gaan praten...
Gelukkig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pray2win
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-07 16:21

pray2win

Hallo? staat dit ding aan?

wij schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 07:31:
  • ✔Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
  • ✔Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  • ✔Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
  • ✔Sterk verlangen om te gebruiken.
  • ✔Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  • ✔Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
  • ✔Door gebruik opgeven van hobby's, sociale activiteiten of werk.
  • Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
  • Voortdurend gebruik ondanks dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  • Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
  • Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die die minder hevig door meer van de stof te gebruiken.
Ik heb aangevinkt wat ik bij mezelf herken. Toch vind ik mezelf niet verslaafd. Nachten door doe ik niet (red ik niet). Meestal zijn dingen die moeten het enige wat soms opzij verschoven word. en leef ik misschien iets te veel naar "leuke dingen first" en dan de moet dingen. Denk dat dat meer een dicipline probleem is dan dat je het een verslaving kan noemen. Ik vervang mijn uren per dag gamen graag om uit te gaan of met vrienden rond te hangen. Grote deels van mijn sociale leven is wel online. Ik voel me in games nog wel meer gewaardeerd en minder beschouwd als raar. Maar ik ben dan ook iemand die liever alleen uitgaat zodat ik dan gewoon lekker mijn gang kan gaan zonder afhankelijk te zijn van anderen( eigen tijden. geen alcoholdruk geen mensen die eerder weg willen. jij bepaalt de locatie). en ik geniet dan meer van nieuw ontmoetingen dan van oude bekenden. als ik met vrienden ben doe ik dat het liefst op een bank of in ieder geval op een locatie waar ik ze wel kan verstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door pray2win op 26-10-2017 12:13 ]

Ik heb het bidden opgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 15:33
Het klinkt meer als een gevolg dan een oorzaak.
Ik zit hele dagen thuis vanwege een rotte rug ( dubbele hernia ), en ik herken het obsessieve gedrag wel. Vanuit verveling allerlei dingen proberen om je te vermaken, en als je iets hebt gevonden waar je mee kan leven dan is dat je bezigheid voor de komende weken. Het ziet er dan echt uit als een verslaving, totdat ik een andere invulling voor mijn dag of avond heb. Ik heb er dan ook geen enkele moeite mee om ermee te stoppen, niet voor een dag, week of maand.

Probeer hem eens uit zijn omgeving te halen, met eventueel overlappende interesses. Vraag of hij zin heeft om mee langs de stad te gaan om te kijken voor games, en plak er dan een paar uur terrassen aan vast. Als het hem bevalt dan merk je het wel, bevalt het niet dan zal hij simpelweg naar huis willen, maar dan heb je in ieder geval je best gedaan. Het kan veel tijd en moeite kosten, maar het is de moeite wel waard indien het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
Dat hij 's avonds gamet komt waarschijnlijk door de groep waarmee hij dit doet (USA, China etc), daar zou je je ritme inderdaad op aan kunnen passen. Maar vier uurtjes slapen en je werkgever voor de gek houden om andere dingen te gaan doen klinkt als ongeremd gedrag en ik denk dat iemand die rem moet aanreiken.

Ga eens met hem praten, maar geef wel serieus aan dat je je zorgen om zijn gezondheid maakt. je hoeft niet alle details te bespreken, maar maak wel duidelijk dat wat je ziet, niet goed is. En ik zou zijn moeder ook op de hoogte stellen. Wie weet kun je op deze manier eens wat met hem gaan doen, keertje naar de bios, of uit eten gaan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjarky
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 01:06
Als iemand die aardig kan gamen in de weekenden. Ik woon in een rijtjeshuis. Echter mijn buren zien mij ook niet veel van huis gaan of zien de auto vaak staan. Wil niet zeggen dat je niet buiten komt.

Deze hele topic stinkt naar aannames en je weet wat ze zeggen over aannames (assumption is the mother of...)

Ik heb een hele lange periode ziek thuis gezeten (nier patient, transplanteerd) ik zag mijn eigen vrienden niet omdat mensen niet goed om kunnen gaan met moeilijke situaties. Echter mijn online vrienden daar kreeg ik zoveel steun van.

Ik geloof ook niet dat een online vriendschap anders moet zijn dan een offline vriendschap. Kom op het is 2017 geen 1972 waar we in leven. Iedereen heeft een telefoon en chat dus volop. Dan zou dus iedereen sociaal contact gestoord moeten zijn.

Gamers zijn juist de mensen die bij ons in het bedrijf momenteel alle sociale uitjes en dingetjes organiseren. Dit heb ik al meerdere malen gezien dat de gamers het voortouw nemen (want die moesten vroegers party's organiseren voor dungeon x en raid Y).

Probeer aub wat minder kort door de bocht te zijn. Spreek de persoon aan, geef aan dat je je zorgen maakt. Begin niet over verslavingen of whatever. Maak een casual praatje.

Als die echt problemen heeft en niet geholpen wilt worden zegt die niets. Heeft die de behoefte aan hulp dan spreekt ie dat vanzelf uit als er genoeg vertrouwen is.

Verder leg je neer als zijn antwoord niet hetgeen is wat je verwacht. Hij heeft per slot van rekening het recht en de mogelijkheid om zelf beslissingen te nemen als 35 jarige.

Mijn twee centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 16:32

aap

Voor zover ik weet is gameverslaving nog steeds geen officieel diagnostiseerbare aandoening.
Of deze persoon verslaafd is, blijft dus vooral een subjectieve mening. Ik zou op grond van de beschrijving wel vinden dat deze persoon verslaafd is.

Het is me niet duidelijk wat het doel van je post is. Wil je eventueel iets richting hem ondernemen? Of zoek je alleen een referentiekader, zodat je voortaan zonder twijfel kan zeggen "mijn buurman, o ja, die is echt gameverslaafd - de mensen op Tweakers zeggen het ook!"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Goed dat je met hem wilt gaan praten! Meld hierbij jouw bezorgde gevoelens:
  • vraag welke uren hij maakt
  • of hij hier tevreden mee is
  • of hij dit leven wilt blijven leven
Kijk maar wat er uit komt, mogelijk red je hiermee zijn leven of doet hij er niets mee. Zeg dat je wilt helpen als hij dat nodig acht. Of je over 2 weken weer even polshoogte mag nemen.

Zoals gezegd:
Misschien is diegene onbewust te geobsedeerd met zijn werk. Laat over zich heen lopen. Dat hij dit moet compenseren met overmatig gamen? Balans tussen inspanning en ontspanning noodzakelijk. Misschien als hij minder uur dan 10uur per dag hoeft te werken, dan hoeft hij dit ook niet te compenseren met 10 uur ontspanning.

Het lijkt me duidelijk dat het over een verslaving gaat! Fysieke klachten zijn de druppel in de emmer.

Te weinig slaap is dodelijk. Goed dat je aan de bel trekt.

Als hij niet wilt veranderen moet je dat accepteren.

[ Voor 28% gewijzigd door Harm_H op 26-10-2017 13:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Ben psycholoog gespecialiseerd in diagnostiek (en gamer) en wil wat bijdragen over de terminologie. De zgn psychische ziektes bestaan niet, gameverslaving ook niet. Dat is geen gewaagde uitspraak, dat is een wetenschappelijk feit. Neem een hersentumor. Dat ding is aanwijsbaar aanwezig, het bestaat. Neem een depressie: die bestaat niet. Een 'depressie' is een label dat je op iemand kunt plakken waarbij je een aantal symptomen ziet, zoals sombere stemming, slaapproblemen, energieproblemen, etc. Wat je niet kunt zeggen is: oh, nu weet ik wat er aan de hand is en waarom ik zo slecht sliep: dat kwam door mijn depressie! Fout, het stickertje depressie is er alleen maar opgeplakt omdat je slaaptekort had. Om dezelfde reden is het totale onzin om te zeggen dat iemand "zo druk is omdat hij ADHD heeft" - nee, het is andersom, het symptoom drukte viel je op, en vervolgens is daar het stickertje ADHD op geplakt.

Zo is het ook met de term 'verslaving'. Er bestaat niet zoiets als een verslaving. Het enige wat je kunt doen is symptomen signaleren: veel uren per dag gamen, weinig andere ontspanningsmogelijkheden, financiele problemen, sociale problemen, gezondheidsproblemen (nog niet van toepassing bij jongeren - die rekening komt later wel in de vorm van spataderen, suikerziekte, obesitas, RSI, spanningsklachten, hartproblemen, etc), problemen met het functioneren op werk, et cetera.

Dus luister allemaal naar een expert op het gebied van diagnostiek: vergeet het labeltje, het is niet relevant. Labeltjes zijn bedoeld om medicatie te testen, voor onderzoeksdoeleinden. Labeltjes zijn bedoeld om naar de verzekering te sturen om aan te geven 'waarvoor' je naar de therapeut mag.

Oh, en het stickertje gameverslaving bestaat inderdaad nog niet. Komt vast wel:

Addiction to Internet gaming is not currently identified as a mental disorder in the American Psychiatric Association’s Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), used by mental health professionals to diagnose mental disorders. However, Internet gaming disorder was identified in DSM-5 as a condition recommended for further study.

En daar staat dan weer in dat het om online spellen moet gaan, waarschijnlijk. Maar wat te denken van de veertiger die eindeloos ouwe singleplayer games erdoor zit te raggen, of eindeloos offline met Minecraft bezig is? Daarom zeg ik: let minder op de labeltjes. Labeltjes zijn geen diagnose, labeltjes zijn een classificatiemiddel.

Als je een echt goeie diagnose wil moet je bij jezelf te rade gaan waarom jij denkt dat minder gamen goed voor je zou zijn.

Vanuit mijn prive-ervaring herken ik erg het oorzaak-gevolg verhaal wat hier vaker voorbij komt. Als ik veel aan het gamen ben kan ik er de klok op gelijk zetten dat er op dat moment dingen in mijn leven spelen waar ik liever niet aan wil denken, misschien omdat ik er geen oplossing voor weet. Daar word ik dan ongelukkig van, en bij gamen lukken dingen wel.

Misschien dat die gaming rage (flamen etc) daar wel wat mee te maken heeft. Is je leven al zo kut, en dan is het gamen je droomwereldje waarin je hard ownt - en dan wordt je daar ook nog in de pan gehakt ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Vind het ook wel een beetje vaag dat je zoveel van hem weet terwijl je hem al 2 jaar niet ziet. Zou eerst is met hem zelf gaan praten en niet zoveel op geruchten en van horen zeggen uitgaan. Ga is een keer een kop koffie met hem drinken en ga met hem zelf praten. Mijn advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:20
NMe schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:16:
Een van onze klanten is een kliniek die zich specialiseert in verslavingen bij jongeren en die hebben hier een vrij duidelijk verhaal over geschreven. Lijkt me dat iedereen zich daar wel in kan vinden.

http://www.yeswecanclinics.nl/behandelmethode/gameverslaving
Dat is meteen het probleem. Welke jongere wil nu liever de 'gezamelijke maaltijd' dan leuke activiteit X. Hetzelfde voor het wijken van dagelijkse taken. Iedereen kan zich daar in herkennen. Of die leuke activiteit nou gamen, tv kijken, een boomhut bouwen of wat dan ook is. De wens om liever iets leuks te doen lijkt mij normaal. Veel valt onder discipline. Met dat soort symptomen, die op iedereen van toepassing zijn, is het lastig serieus te nemen, terwijl het wel een serieus probleem kan zijn. Het voorbeeld van de website van 15 uur gamen en verwaarloosd lijkt me wel duidelijk, maar dat is dus niet goed verwerkt in de symptomen.

Gelukkig is een game verslaving wel één van de onschuldigste verslavingen. Het kan zelfs een positief effect hebben op de ontwikkeling van bepaalde vaardigheden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03:33
Ik ken iemand en die is volgens mij "gameverslaafd" maar wanneer ben je nou echt gameverslaafd?

Hij gaat bijvoorbeeld wel gewoon naar zijn werk.

Hij werkt van 08:30 tot 19:00 - 19:30.

Ik weet uit een bron dat hij in de ochtend voordat hij naar zijn werk gaat moet "overgeven" en als hij vakantie heeft of als het weekend is niet, omdat hij dan overdag kan slapen.

Ik weet dan dat hij doordeweeks van 20:20 tot 03:00 / 03:30 of later loopt te gamen.
En dat hij dan om 07:00 wakker is en om 08:15 weer naar zijn werk gaat.

Op Vrijdag gaat het door tot 06:30 / 07:00
Dan is hij Zaterdag rond 11:30 wakker en dan begint het gamen weer tot 06:00 / 07:00.
Op Zondag is hij vaak pas om 19:00 - 21:00 wakker en dan gaat het gamen dus weer door tot 05:00 - 07:00.

Als hij bijvoorbeeld ook vakantie heeft of vrij is in het weekend dan komt hij nooit buiten.
Zijn auto blijft op de zelfde plek staan en hij heeft geen fiets en lopen / wandelen al helemaal niet.
Dus als hij vakantie heeft dan staat de auto 2 weken op de zelfde plek en komt hij gewoon niet buiten. Zelfs niet boodschappen te doen. Zijn moeder doet boodschappen voor hem en maakt zijn huis schoon.

Als hij vakantie heeft dan gamed hij de hele avond / nacht tot 08:00 en dan gaat hij slapen en wordt hij pas weer in de avond ergens wakker. Zonder buiten te komen etc, hij heeft verder geen sociaal leven naast zijn werk. Geen vrienden, geen vriendin, geen huisdieren. Zijn broers en zussen ziet hij nooit.

Dus wanneer ben je gameverslaafd? Als je gewoon naar je werk gaat lijkt het me niet dat je gameverslaafd bent of toch wel?
Zo, jij weet veel van hem. :o Ik denk dat hij wel gameverslaafd is of iets in die richting, dat hij naar ze werk gaat hoeft niet veel te zeggen. Misschien heeft hij gewoon geld voor game's nodig (Of een betere game pc :9 )

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Gast even serieus. Je woont 3 huizen verder. Spreekt hem zelden tot niet meer. Even maar waar bemoei je je in godsnaam mee? Als de buurman/vrouw van 3 huizen verder mij aanspreekt omdat ik een weekend lekker binnen zit te gamen en mijn auto niet verplaats oid ga ik hem of haar toch echt raar aankijken.

Als het een goede vriend is; Prima. Als je hem dagelijks spreekt, samen mee werkt prima dan kan het.. maar dit is gewoon tot op het stalkerige af.. Gebeurt er niks in je eigen leven ofzo?

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

NMe schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:16:
Een van onze klanten is een kliniek die zich specialiseert in verslavingen bij jongeren en die hebben hier een vrij duidelijk verhaal over geschreven. Lijkt me dat iedereen zich daar wel in kan vinden.

http://www.yeswecanclinics.nl/behandelmethode/gameverslaving
Wel even updaten:
Soorten games
Er zijn vele verschillende soorten games. Hieronder een kleine greep uit de meest gespeelde games van de afgelopen tijd, waar veelal via internet wordt afgesproken om met elkaar te gaan spelen.

World of Warcraft
League of Legends
Call of Duty
Grand Theft Auto (GTA)
FIFA Football
Final Fantasy
Minecraft
Halo
Runescape
Ik mis PUBG en Overwatch O-)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ebayzo schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:42:
[...]
Wel even updaten:
[...]
Ik mis PUBG en Overwatch O-)
Wel COD, maar geen BF :/

(om nog even de hele categorie mobiel gaming te vergeten)
Znorkus schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:31:
Ben psycholoog gespecialiseerd in diagnostiek (en gamer) en wil wat bijdragen over de terminologie. De zgn psychische ziektes bestaan niet, gameverslaving ook niet. Dat is geen gewaagde uitspraak, dat is een wetenschappelijk feit. Neem een hersentumor. Dat ding is aanwijsbaar aanwezig, het bestaat. Neem een depressie: die bestaat niet. Een 'depressie' is een label dat je op iemand kunt plakken waarbij je een aantal symptomen ziet, zoals sombere stemming, slaapproblemen, energieproblemen, etc. Wat je niet kunt zeggen is: oh, nu weet ik wat er aan de hand is en waarom ik zo slecht sliep: dat kwam door mijn depressie! Fout, het stickertje depressie is er alleen maar opgeplakt omdat je slaaptekort had. Om dezelfde reden is het totale onzin om te zeggen dat iemand "zo druk is omdat hij ADHD heeft" - nee, het is andersom, het symptoom drukte viel je op, en vervolgens is daar het stickertje ADHD op geplakt.
Briljant stukje tekst :D

[ Voor 66% gewijzigd door SinergyX op 26-10-2017 16:47 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

sdk1985 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:29:
[...]

Dat is meteen het probleem. Welke jongere wil nu liever de 'gezamelijke maaltijd' dan leuke activiteit X.
Er staan daar toch echt meerdere puntjes die samen een totaalplaatje vormen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-10 19:50
Ik moest eerlijk gezegd wel een beetje lachen toen ik het verhaal in de ts las, met de vraag "denken jullie dat dit een gameverslaving is?" tot slot.

Je vraag is namelijk eigenlijk "Is iemand die naast zijn werk vrijwel AL zijn tijd aan gamen besteed gameverslaafd?". Nou, wat denk je zelf TS? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Stoffa op 26-10-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
-per ongeluk dubbelklik - delete plz -

[ Voor 89% gewijzigd door Znorkus op 26-10-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Hey TS, deze moet je echt even doornemen want het is te doorzichtig op dit moment ;-)

YouTube: You're Good You - Analyze This [HD]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grvy schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:40:
Gast even serieus. Je woont 3 huizen verder. Spreekt hem zelden tot niet meer. Even maar waar bemoei je je in godsnaam mee? Als de buurman/vrouw van 3 huizen verder mij aanspreekt omdat ik een weekend lekker binnen zit te gamen en mijn auto niet verplaats oid ga ik hem of haar toch echt raar aankijken.

Als het een goede vriend is; Prima. Als je hem dagelijks spreekt, samen mee werkt prima dan kan het.. maar dit is gewoon tot op het stalkerige af.. Gebeurt er niks in je eigen leven ofzo?
Ok, dus volgens jou moeten we niks zeggen en het maar zo laten?

Wij hebben een hond, mijn vriendin loopt vaak al om 4:30 naar buiten, dan ziet zij nog licht branden. Dus vandaar en van dat overgeven hoort zij weer van de buren die langs hem wonen. Die buren hebben ook een hond en die komt zij wel eens tegen overdag. Dus dan hoeven jullie mij niet gelijk aan te vallen dat ik een stalker ben, want mij boeit het ook geen fuck wat iemand anders doet.

Het was ook maar een vraag..

Ik weet het antwoord ondertussen , iedereen van jullie zegt dat we het moeten laten en niet met zijn leven moeten bemoeien.

[ Voor 45% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dubbel

[ Voor 189% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan via een topicreport via het handje linksboven in het topic, niet in het topic als het je niet meer zint.

[ Voor 79% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:57:
Wij hebben een hond, mijn vriendin loopt vaak al om 4:30 naar buiten, dan ziet zij nog licht branden. Dus vandaar en van dat overgeven hoort zij weer van de buren die langs hem wonen. Die buren hebben ook een hond en die komt zij wel eens tegen overdag. Dus dan hoeven jullie mij niet gelijk aan te vallen dat ik een stalker ben, want mij boeit het ook geen fuck wat iemand anders doet.

Het was ook maar een vraag..

Ik weet het antwoord ondertussen , iedereen van jullie zegt dat we het moeten laten en niet met zijn leven moeten bemoeien.
Nee man. Laat al die zeikerds die zich afvragen 'hoe je zoveel weet van die gast', dat is niet het punt.
Harm_H schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:14:
Goed dat je met hem wilt gaan praten! Meld hierbij jouw bezorgde gevoelens:
Kijk maar wat er uit komt, mogelijk red je hiermee zijn leven of doet hij er niets mee. Zeg dat je wilt helpen als hij dat nodig acht. Of je over 2 weken weer even polshoogte mag nemen.

Zoals gezegd:
Misschien is diegene onbewust te geobsedeerd met zijn werk. Laat over zich heen lopen. Dat hij dit moet compenseren met overmatig gamen? Balans tussen inspanning en ontspanning noodzakelijk. Misschien als hij minder uur dan 10uur per dag hoeft te werken, dan hoeft hij dit ook niet te compenseren met 10 uur ontspanning.

Het lijkt me duidelijk dat het over een verslaving gaat! Fysieke klachten zijn de druppel in de emmer.

Te weinig slaap is dodelijk. Goed dat je aan de bel trekt.

Als hij niet wilt veranderen moet je dat accepteren.
Volg bovenstaande 3 stappen plan!
Doorgaan met dit leven leidt mogelijk/hogere kans/ tot vervroegd overlijden. Acceptabel?

Even op gesprek is niet zo moeilijk toch?

[ Voor 33% gewijzigd door Harm_H op 27-10-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 23:55
Gameverslaving bestaat dus misschien helemaal niet ;-)
http://www.pu.nl/artikele...ng-bestaat-mogelijk-niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:00
Tja als ik een koffieshop zou inlopen en daar alle vaste klanten een enquete onder de neus zou houden, weet ik ook zeker dat ik dan conclusie kan gaan trekken dat wiet het niet verslavend is.

Denk dat er wel iets meer onderzoek nodig is om zo'n uitspraken te kunnen doen of gamen wel/niet verslavend is, als alleen een enquete versturen en binnen krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 23:55
Albinoraptor schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:57:
[...]

Tja als ik een koffieshop zou inlopen en daar alle vaste klanten een enquete onder de neus zou houden, weet ik ook zeker dat ik dan conclusie kan gaan trekken dat wiet het niet verslavend is.

Denk dat er wel iets meer onderzoek nodig is om zo'n uitspraken te kunnen doen of gamen wel/niet verslavend is, als alleen een enquete versturen en binnen krijgen. :)
Die dan: https://link.springer.com/article/10.1007/s11469-007-9118-0

Maar ik ben het eens met de meerderheid hier: gewoon gesprek aan gaan als je het echt zo belangrijk vind. Hoe je zo'n gesprek moet doen verschilt van persoon tot persoon, maar als ik het zo lees, zou ik hem niet 'confronteren', want dan gaat de kont tegen de krib.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 20:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Grvy schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:40:

Gast, even serieus. Dit gaat niet om eén weekend.
En wat is er mis met bezorgd zijn om de medemens?
Figuren met jóuw houding zijn er mede verantwoordelijk voor dat het steeds meer ieder voor zich is.
Als jouw buurman de pijp uit gaat ligt ie waarschijnlijk weken danwel maanden in zijn huis omdat jij er totaal niet naar om kijkt.

Ik ben blij dat jij niet in mijn buurt woont. Hoop ik :r

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:12:
Braken inderdaad, dus gewoon een keer snel hard overgeven voordat hij naar zijn werk gaat inderdaad.
Jezelf herhaaldelijk laten braken (zeker na eten) kan duiden op een eetstoornis. Indien het natuurlijk gebeurt is er zeker iets mis.
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:15:
Misschien komt deze persoon nooit buiten omdat er iemand is die hem de hele tijd in de gaten zit te houden?
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:18:
Nu weten wij dat hij zich ziek heeft gemeld, we weten dat hij Maandag pas om 08:15 naar bed ging en nu weer de hele week ziek is. Komt dat ook voor in gameverslaving dat mensen het niet vol kunnen houden en daarom zich eigen ziek melden.
Maar even serieus, ben je nu met anderen iemand in ploegendienst aan het bespioneren? Ik blijf het vreemd vinden dit bovenmatig iemands leefpatroon in de gaten houden. Dat je hoe laat iemand naar bed gaat of wat hij doet in zijn badkamer is ronduit eng. Heb je camera's opgehangen?
En ja de auto staat al de hele week op de zelfde plek.
Dat zegt niets. Als je met het OV naar je werk gaat kan het prima dat je auto veel voor de deur stil staat. En dan nog kan iemand ook elke dag op dezelfde plek parkeren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Nyarlathotep schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:57:
[...]

Gast, even serieus. Dit gaat niet om eén weekend.
En wat is er mis met bezorgd zijn om de medemens?
Figuren met jóuw houding zijn er mede verantwoordelijk voor dat het steeds meer ieder voor zich is.
Als jouw buurman de pijp uit gaat ligt ie waarschijnlijk weken danwel maanden in zijn huis omdat jij er totaal niet naar om kijkt.

Ik ben blij dat jij niet in mijn buurt woont. Hoop ik :r
Al gaat het om 12 weekenden? je hebt er niks mee te maken. Wat een absurde vergelijking maak je ook. My god. En dan die "kots smiley" alsjeblieft zeg, kleuter.

En inderdaad; de buurman van 3 huizen verder zou er weken liggen. (onzin natuurlijk, want vrienden en familie enzo maar om jouw gelijk te geven gaan we er van uit dat iedereen alleen zijn buren heeft.Dus ben ik een "kots" mens echt belachelijk maar goed, wat jij wilt.) Want ik ben niet degene die naar hem moet omkijken hoop ik. Naast mij spreek ik bijna dagelijks en als daar iets gebeurd weet ik het ook wel.. 3 huizen verder.. geen idee. Want ik heb geen verrekijker waarmee ik steeds kijk :+

Alhoewel ik van naast mij ook niet weet, wanneer die braakt, of die dit weekend weg geweest is of zijn auto nog steeds tot op de centimer na op dezelfde plek staat als gisteren.. eigenlijk.. ik heb mijn buurman sinds gisteren niet meer gezien ik ga 112 bellen! 8)7

Oh trouwens.. mijn auto staat ook al een week op dezelfde plek.. want ik ga met de benenwagen naar het dorp.. ik pak de fiets naar mijn ouders.. en ben deze week vrij dus heb de auto niet nodig. Snel even de buren aanspreken dat ik niet dood ben hoor! :>

[ Voor 43% gewijzigd door Grvy op 27-10-2017 18:46 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:13:
[...]

Jezelf herhaaldelijk laten braken (zeker na eten) kan duiden op een eetstoornis. Indien het natuurlijk gebeurt is er zeker iets mis.

[...]

Misschien komt deze persoon nooit buiten omdat er iemand is die hem de hele tijd in de gaten zit te houden?

[...]

Maar even serieus, ben je nu met anderen iemand in ploegendienst aan het bespioneren? Ik blijf het vreemd vinden dit bovenmatig iemands leefpatroon in de gaten houden. Dat je hoe laat iemand naar bed gaat of wat hij doet in zijn badkamer is ronduit eng. Heb je camera's opgehangen?

[...]

Dat zegt niets. Als je met het OV naar je werk gaat kan het prima dat je auto veel voor de deur stil staat. En dan nog kan iemand ook elke dag op dezelfde plek parkeren...
Moet ik het weer uitleggen ? :O Wij weten dat omdat hij in een bovenwoning woont en die beneden buurman is ook een vriend van ons. die heeft vaak geklaagd bij hem of zijn soundwoofer zachter mag. Hij hoort namelijk de hele nacht bas van hem. :)

Voor de mensen die vragen hoe in aan die info kom?

Dat is aan mij, het gaat over "Gameverslaving" niet over zijn ritme etc..

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*snip*

[ Voor 99% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*snip*

[ Voor 178% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik denk dat dit gaat over een verslaving. Ik heb zelf dat ik uren gewoon niks kan doen. Gewoon wat doelloos klikken op het internet daar waar ik vroeger productief bezig was. Nu schuif ik dingen nodeloos voor me uit, en ik heb er steeds minder zin in om het wel te doen.

Zou dat ook kunnen? Verslaafd zijn aan het vooral niks doen? Het doelloos rondklikken op internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:19:
Voor de zeikerds die vragen hoe in aan die info kom?

Dat is aan mij
Klinkt als ontwijken. Het is ronduit eng hoe je iemand leefgewoontes in kaart aan het brengen bent. Dit kan ook voor jou problemen opleveren, als de persoon die je observeert er achter gaat komen kan je in theorie ook een bezoekje krijgen van de politie. Dit zou je prima als stalking kunnen kwalificeren.

Hoe je aan je informatie komt is ook belangrijk. Bronnen kunnen andere motieven hebben en gekleurde informatie verstrekken. Het is daarom ook belangrijk om na te denken over de bron die je de informatie geeft. Gezien dat je het moet doen met observaties van buren en dingen die jij of je vriendin zien tijdens het uitlaten van de hond lijkt mij de informatie niet geheel betrouwbaar. Je ziet het licht ergens aanstaan en daar verbindt je dan zelf maar conclusies aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnieWbl
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:19:
Voor de zeikerds die vragen hoe in aan die info kom?

Dat is aan mij, het gaat over "Gameverslaving" niet over zijn ritme etc..
Heb je daar nog vragen over? Volgens mij staat dit topic al vol genoeg nuttige tips die je kan gebruiken om de situatie van je kennis, met name over (het herkennen van) symptomen en het label "verslaving" wat we er op kunnen plakken, in kaart te brengen. Anders je poging van gisterochtend herhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je om hulp vraagt, maar mensen niet het gewenste antwoord geven, is er een betere methode dan boos op ze worden. :N

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 28-10-2017 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-10 21:23

OB1

@Verwijderd , ik begrijp niet dat je mensen die je advies geven persoonlijk aanvalt en beledigd.

Je gaat niet op advies in en komt erg ondankbaar over vind ik.

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

OB1 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:15:
@Verwijderd , ik begrijp niet dat je mensen die je advies geven persoonlijk aanvalt en beledigd.

Je gaat niet op advies in en komt erg ondankbaar over vind ik.
Dat komt omdat hij hier gepost heeft om zijn eigen visie en standpunt te benadrukken niet om die van andere te accepteren. Hij wilde een "verificatie" dat zijn buurman toch echt een gameverslaafde nerd is. En dat hij daar iets over te zeggen heeft of zich ermee moet bemoeien. 8)7 onder de noemer "bezorgd zijn" natuurlijk.

Dat hij vervolgens op zijn eigen ronduit eng en stalkend gedrag gewezen wordt is natuurlijk onverwacht. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Grvy op 28-10-2017 14:13 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 00:44
Znorkus schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:31:
Ben psycholoog gespecialiseerd in diagnostiek (en gamer) en wil wat bijdragen over de terminologie. De zgn psychische ziektes bestaan niet, gameverslaving ook niet. Dat is geen gewaagde uitspraak, dat is een wetenschappelijk feit. Neem een hersentumor. Dat ding is aanwijsbaar aanwezig, het bestaat. Neem een depressie: die bestaat niet. Een 'depressie' is een label dat je op iemand kunt plakken waarbij je een aantal symptomen ziet, zoals sombere stemming, slaapproblemen, energieproblemen, etc. Wat je niet kunt zeggen is: oh, nu weet ik wat er aan de hand is en waarom ik zo slecht sliep: dat kwam door mijn depressie! Fout, het stickertje depressie is er alleen maar opgeplakt omdat je slaaptekort had
Ik heb ook psychologie gedaan. Hoewel niet gespecialiseerd in diagnostiek, heb ik wel een lichte obsessie met statistiek en wat al die getalletjes betekenen. Ik ben het absoluut hier niet mee eens. Wetenschappelijk feit is ook erg vreemd. Ik denk dat de meeste wetenschappers het hier niet mee eens zijn.

Een correlatie roept om een verklaring
Depressie/gameverslaving/ADHD zijn allemaal dingen die je kan vinden met een factoranalyse. Ofterwijl de verschillende symptomen correleren met elkaar. De meest aannemelijke verklaring waarom de symptomen correleren is een gezamenlijke oorzaak, ofterwijl een psychische ziekte.

Mensen die somber zijn slapen gemiddeld vaker slecht en hebben vaker gewichtsverlies. Als je zou zeggen je hebt die 3 symptonen dus je bent depressief (en niet andersom). Hoe verklaar je dan dat al die waardes zo sterk correleren?

Voorbeeld 1
Om het duidelijk te maken zal ik een ander construct pakken waarin het niet correleert. Stel je pakt de term ''rotjeugd'. Iemand heeft een rotjeugd gehad: Geen vriendjes op school, geslagen in zijn jeugd, ouders op jonge leeftijd verloren. Je concludeert jij hebt a, b en c mee gemaakt, dus jij hebt een rotjeugd. a, b en c correleren niet met elkaar. Het geslagen worden in je jeugd vergroot niet of nauwelijks de kans dat jij je ouders op jonge leeftijd verliest. Er zit geen rotjeugd in jou die zich uit in verschillende events, maar jij hebt verschillende events meegemaakt en daarom vinden we dat jij een rotjeugd had.

Ofterwijl jij maakt x mee dus conclusie jij hebt een rotjeugd
omgekeerd is dit niet logisch (jij hebt een rotjeugd dus ging er een ouder dood)

Voorbeeld 2
Stel je pakt een construct als 'verlegen'. Het verlegen zijn zit in jou, daarom zit je alleen op een feestje, kan je niet met meisjes praten en mislukt je sollicitatie. De causaliteit is dat er ergens verlegenheid in jou zit en daarom vertoon je al die verschillende gedragingen. Het correleert dus wel. Ook al kan je verlegenheid niet gelijk zien met een hersenscanner, kan je verlegenheid wel indirect meten en concluderen dat iemand verlegen is, net zoals je kan concluderen dat iemand hoofdhaar heeft.

Ufterwijl jij bent verlegen dus jij hebt moeite met praten met mensen.

Zo werkt ook de gameverslaving
Zo kan ook game-verslaving verklaren waarom 'iemand niet buiten komt', 'voor werk overgeeft' tot '3 uur 's nachts door-gamed', maar er zijn ook andere verklaringen (ambitie op een pro-gamer te worden, weinig slaap nodig + willekeurige aandoening waardoor overgeven, depressie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
Leuke reactie, 11supplier. Ik heb ook de waarheid niet in pacht - het is een leuk onderwerp.
11supplier schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:31: De meest aannemelijke verklaring waarom de symptomen correleren is een gezamenlijke oorzaak, ofterwijl een psychische ziekte.

Mensen die somber zijn slapen gemiddeld vaker slecht en hebben vaker gewichtsverlies. Als je zou zeggen je hebt die 3 symptonen dus je bent depressief (en niet andersom). Hoe verklaar je dan dat al die waardes zo sterk correleren?
De gemiddelde bereikte leeftijd van de mens, het aantal walvissen in de japanse zee, en de rekencapaciteit van intel-processoren zijn in de afgelopen 5 jaar ook hoog gecorreleerd (jaja, het gaat beter met de walvissen), en er is, net zoals bij gezamenlijk of tegelijk optredende somberheid en moeheid, geen enkele dwingende reden om 'een gezamenlijke oorzaak' aan te nemen. Dit is nu juist precies het punt waar verstandige wetenschappers op dit moment naartoe gaan: laat het geloof in het grote allerverklarende achterliggende construct (de "stoornis") nou eens wat meer los, en ga bijvoorbeeld uit van een netwerktheorie, waarbij je oog hebt voor vragen als: goh, hoe hangt moeheid eigenlijk met somberheid samen? Kan het zijn dat je door somberheid niet goed in slaap valt? Kan het zijn dat je daardoor moe bent?
Kan het zijn dat slecht slapen te maken heeft met gewichtsverandering en prikkelbaarheid? Kijk, en dan kan je zwaartepunten gaan leggen, per client, en gericht invalshoeken voor een behandeling gaan zoeken.Inter-symptoomrelaties zijn interessanter dan vermeende causale verbanden met vermeende overkoepelende constructen. Ik ben niet bekend met onderzoeken die middels factoranalyse de verschillende DSM-etiketten of zelfs categorieen eruit laten komen, binnen een brede klinische populatie dan. Ik vind het een extreem interessant idee en als zulk onderzoek bestaat zou ik er graag van horen. Maar dan heb ik het over een situatie waarin de verchillende stoornissen ook daadwerkelijk onderscheidbaar elk hoge factorladingen hebben. Als je weet dat PTSS en depressie 85% commorbiditeit vertonen - dan zie ik het somber in met een dergelijke analyse. De zogenaamde "stoornissen" zijn labels van mensen die graag labelen door 1] domweg gewoonte 2] voor de verzerkering 3] voor onderzoek 4] complexiteit reduceren tot behapbaar klusje.
Voorbeeld 1
Om het duidelijk te maken zal ik een ander construct pakken waarin het niet correleert. Stel je pakt de term ''rotjeugd'. Iemand heeft een rotjeugd gehad: Geen vriendjes op school, geslagen in zijn jeugd, ouders op jonge leeftijd verloren. Je concludeert jij hebt a, b en c mee gemaakt, dus jij hebt een rotjeugd. a, b en c correleren niet met elkaar. Het geslagen worden in je jeugd vergroot niet of nauwelijks de kans dat jij je ouders op jonge leeftijd verliest. Er zit geen rotjeugd in jou die zich uit in verschillende events, maar jij hebt verschillende events meegemaakt en daarom vinden we dat jij een rotjeugd had.

Ofterwijl jij maakt x mee dus conclusie jij hebt een rotjeugd
omgekeerd is dit niet logisch (jij hebt een rotjeugd dus ging er een ouder dood)
Ik ben het met je eens dat de drie verschillende jeugdtrama's vermoedelijk niet correleren - al zal er zeker een verband zijn tussen geslagen worden en niet goed vriendjes kunnen maken. Maar ik snap niet precies waar je naar toe wilt. Jeugdtrama's hoeven niet te correleren om toch samen te kunnen werken iemand zich later onveilig, wantrouwend, angstig, en alleen te laten voelen.
Voorbeeld 2
Stel je pakt een construct als 'verlegen'. Het verlegen zijn zit in jou, daarom zit je alleen op een feestje, kan je niet met meisjes praten en mislukt je sollicitatie. De causaliteit is dat er ergens verlegenheid in jou zit en daarom vertoon je al die verschillende gedragingen. Het correleert dus wel. Ook al kan je verlegenheid niet gelijk zien met een hersenscanner, kan je verlegenheid wel indirect meten en concluderen dat iemand verlegen is, net zoals je kan concluderen dat iemand hoofdhaar heeft.

Ufterwijl jij bent verlegen dus jij hebt moeite met praten met mensen.

Zo werkt ook de gameverslaving
Zo kan ook game-verslaving verklaren waarom 'iemand niet buiten komt', 'voor werk overgeeft' tot '3 uur 's nachts door-gamed', maar er zijn ook andere verklaringen (ambitie op een pro-gamer te worden, weinig slaap nodig + willekeurige aandoening waardoor overgeven, depressie).
Goeie voorbeelden waarbij er meerdere verklaringsmodellen zijn voor hetzelfde gedrag. Alleen op een feestje zijn kan ook komen omdat iemand juist vier uur intensief heeft staan kletsen op datzelfde feestje en even uit wil blazen. Hoeft niets met verlegenheid te maken te hebben. Niet met meisjes praten (a la verleiden) kan ook verklaard worden vanuit homoseksualiteit, even ervanuit gaan dat de betreffende persoon een man is. Het niet buiten komen kan ook veroorzaakt worden door een psychose waarbij de persoon denkt neergeschoten te worden door de CIA. Het kan ook te maken hebben met een eergister gebroken been.

Dus de les is: ook al zie je de symptomen 1] gamed veel 2] heeft moeite met op werk komen 3] maakt het vaak erg laat: dat is geen bewijs dat er bij die persoon sprake is van een 'gameverslaving'. Het kan net zogoed zijn dat het veel gamen gewoon een uitingsvorm is van interesse - wellicht is het zelfs wel een nieuwe carriere als streamer (pewdiepie?) in wording. Het moeite met op werk komen kan door motivatieproblemen met het werk komen, omdat de andere cariere als progamer meer lonkt, het kan zijn dat er geen financiele problemebn zijn 3] hangt gewoon samen.

Kortom: de term 'gameverslaving' is vrijwel geheel zinloos. Het is een soort dooddoener, een koppig simpel proberen te maken wat niet simpel is. Het suggereert voor het individu in kwestie verklaringsmodellen voor symptomen die helemaal niet hoeven te kloppen. En belangrijkste van allemaal: het suggereert dat er, naast de symptomen, nog zoiets bestaat als 'een onderliggende oorzaak'. En oei oei oei, wat zijn we daar sinds Freud allemaal gek op. Wat ligt erachter, wat zit eronder, wat verklaart het? We zijn gek op etiketjes en categorietjes, op testjes ook "Heb jij gameverslaving? Doe de test!".

En NOG belangrijker: dit soort classificaties leiden de aandacht af van de symptomen. Waar het om moet gaan is: waarom ga jij niet naar je werk? Ben je tevreden met de rol van gaming in je leven? Hoe gaat het verder eigenlijk met je? Wie ben je eigenlijk? Vertel me eens waar je jezelf over vijf jaar ziet? Wat voor doelen heb je in je leven? Vermijd je wel eens dingen? Zijn er dingen in je leven waarvan je liever wilde dat ze anders zouden lopen? Dat zijn veel interessantere onderwerpen.

Voor je het weet zit je in een geprotocollairde 'behandeling' van de ziekte 'gameverslaving' waarin de therapeut op powerpointslides laat zien -zonder jou te kennen, mind you- hoe "de ziekte" in elkaar zit waaraan jij dan leidt.

En het dan gek vinden dat clienten wegblijven en therapieen zo'n hoge 'dropout' vertonen? Daar is ook een oplossing voor: dan is "de stoornis therapieresistent". Of, een nog veel grotere favoriet: dan is de client "onvoldoende gemotiveerd", en wordt de client ingeschreven voor een motivatietraject. Of, en dat gebeurt elke dag: dan krijgt de client te horen dat "het wel van hem moet komen", en dat hij "het zelf zal moeten doen" en meer van dat soort calvinistisch machtsvertoon. Het falen van de therapeut wordt keihard in de schoenen van de clienten geschoven.

Leer mij het klappen van de zweep kennen, ik heb jarenlang met ze gewerkt. En een heel groot gedeelte van het probleem ligt in dit soort classificatieissues, in het geloof dat "de patient" een "stoornis" heeft die weggenomen dient te worden en dat hij daarvoor "behandeld" dient te worden. Het is het medicaliseren van de psychiatrie, wat in het geval van schizofrenie of psychose heel goed invoelbaar is, maar waarmee je ontzettend op moet passen als je het hebt over gedragsproblematiek of emotionele problematiek. We zijn er gek op om met labeltjes te smijten. Maar niemand past in die vakjes.

Laat je dus niks wijsmaken, en verspil niet al teveel moeite in het beslissen of jij nou 'gameverslaafd' bent of niet. Het is maar een woord, een beslissing, het verandert niets aan jouw situatie, en het verklaart helemaal niets. Ga voor jezelf na hoe het bij jou zit met motivatie, met slapen, met vermijden, met sociale contacten, met je levensdoelen. Dat heeft veel meer zin. Wil je daar hulp bij van een professional? Zeker doen. Geeft die je het stempel 'gameverslaafd'? Lekker doen, dan krijg je de behandeling tenminste vergoed en krijg je een therapeut die vaker gewerkt heeft met mensen die veel gamen en daar toch wat mee willen doen. Heel veel verder moet je niet gaan - want God weet wat bij jou de oorzaak is. Waarschijnlijk is er niet 1 oorzaak voor gedrag (zo is het altijd) maar is het een ingewikkeld samenspel van meerdere zaken (aanleg, sociale omgeving, toeval, levensfaseproblematiek, trauma, etc etc). En vooral zal het in een therapie de focus zijn: wat helpt jou je doelen te bereiken? Een goede therapeut zal verstandiger zijn dan bij de start van een therapie te beoordelen wat "de oorzaak" is van jouw problemen. Dat is onmogelijk, daar moet je iemand veel intensiever voor kennen. Als je het al te weet komt dan is het een beste gok, en dan is het zeker weten niet een "gameverslaving", waarvan het bestaan niet aangetoond kan worden. Labeltje. Meer niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Znorkus op 01-11-2017 11:54 ]

Pagina: 1 2 Laatste