Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 17:30

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
In navolging van de andere twee topics:

W10M is dood... door naar Android
W10M is dood...door naar iOS

Vond ik dat dit topic niet achter kon blijven. Niet zozeer voor tips voor mensen die bij W10M blijven, als wel om gewoon te bedenken waarom je niet zou willen overstappen. Gewoon W10M (of in mijn geval WP8.1) blijven gebruiken tot het echt niet meer gaat.

Zelf vind ik dat ik daar goede redenen voor heb. Ik ben kort na de start van Windows Phone ingestapt met een Lumia 800. Komende vanaf een Nokia N8 en een Samsung Galaxy Ace was dat een geweldige ervaring, vooral qua OS. Alleen bleef het voorlopig een zoektocht wat het beste toestel was. Heb heel wat Lumia's in bezit gehad. Eerdergenoemde 800, daarna 620, 735, 820, 920 en uiteindelijk de 1520. Die beviel zo geweldig goed dat ik hem tot voor kort nog gebruikte, na zo'n tweeënhalf jaar gebruik. Toen hij onoverkomelijke gebreken begon te vertonen dacht ik wijs te zijn en bijtijds de overstap te maken naar een OS met toekomst.

Ik heb zowel iOs als Android de kans gegeven, met een iPhone 6 en een Galaxy S6. Wat een ramp was dat. Ik zal niet overdrijven maar laten we het erop houden dat ik terug ben bij Windows Phone. Heb sinds vorige week weer een Lumia 1520, nota bene voor €50 overgenomen van een andere tweakert. Goed werkend en nauwelijks gebruikerssporen.

Ik kan uren uitwijden en helaas! honderden dingen noemen die me frustreerden bij het gebruik van zowel iOs als Android. Maar ik laat het voor nu even hierbij. Ongetwijfeld zijn er ook andere tweakers die Windows Phone niet kunnen achterlaten totdat het schip volledig onder water is. En daarom hier een topic voor jullie om even te benoemen waarom je bij W10M blijft, ondanks dat Microsoft je in de steek laat. Wat je zo waardeloos vindt aan Android en iOs. En wat je gaat doen als Whatsapp er straks mee ophoudt (wat nu toch wel te verwachten is).

Enne, trouwens, dit topic:

Het einde van Windows Phone/Mobile?

kan dicht. Het is wel duidelijk, lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Misschien wel leuk om gelijk maar een lijstje toe te voegen van dingen die bij Android & iOs verschrikkelijk tegenvielen. Simpelweg omdat ze er niet waren of omdat ze niet goed werkten. Ik begin eerst maar met de hardware, gezien veel features die op veel Lumia toestellen aanwezig waren, ontbreken bij andere smartphones. Waarschuwing: rant mode on.

Glance
Sinds kort ook beschikbaar op sommige Android telefoons. Doorgaans wel de dure modellen. Ik heb nog geen Android variant gezien die ook een sneak preview kon geven van bijvoorbeeld een kalenderitem.

Draadloos opladen
Wordt nogal eens over gediscussieerd of het handig is. Ja het is handig. Draadloze lader op het werk, in de autohouder en op andere plekken. Neerleggen en het werkt gewoon. Altijd een volle batterij en geen gepiel met kabels. Alleen als ik de telefoon moet gebruiken tijdens het laden heb je nog een kabeltje nodig. Maar goed sinds kort zijn er een aantal Android toestellen met Wireless charging (Nokia toestellen al 3 jaar geleden maar goed) maar deze vallen doorgaans in de categorie €800+. Om nog maar te zwijgen over de nieuwe iPhone modellen.

Groot scherm
Komende vanaf de Lumia 1520 met 6" scherm heb je weinig keuze als je budget beperkt is. En je hebt überhaupt weinig keuze, want zoveel telefoons met scherm >6" zijn er niet. Misschien zegt iemand: die 1520 was ook een high end telefoon. Klopt, maar toen kostten high end telefoons nog geen €800 en ik heb hem voor €200 tweedehands op de kop getikt, ruim tweeënhalf jaar geleden. Als je al een telefoon vindt met een groot scherm heeft 'ie gelijk zo'n belachelijk hoge resolutie wat alleen maar batterij slurpt en simpelweg idioot inefficiënt omgaan met je batterijcapaciteit is.

Dedicated cameraknop
Waar vind je nog een telefoon waar je de camera-app eenvoudig kan starten met een druk op de cameraknop? Ja je kan misschien dubbelklikken op de homeknop van je Galaxy S of een swipe vanaf je lockscreen. Maar het is gewoon niet handig. Je klikt drie keer verkeerd en je mist net dat fotomoment doordat je er langer over doet. En je staat met een onhandige houding foto's te maken doordat je voorzichtig op je scherm moet tikken. Weer een bewogen foto. :)

Camera
Nokia had sinds de Lumia 1020 in de meeste toestellen wel een goed camera en zeker in de 1520 met 20mp met pixel oversampling, OIS, HDR, 4K, Stereo geluidsopname enz. En een geweldige camera-app met veel nuttige en goedwerkende functies. Nu is het lastig om een toestel te vinden om dat te evenaren. Goed, dit punt is misschien niet helemaal gerelateerd aan de OS-discussie maar ik vind het toch goed om te noemen.

Fysieke (capacitieve!) navigatiebuttons
Je ziet ook nog maar zelden een telefoon met fysieke navigatiebuttons. Het kan wel op het scherm. Want dat levert je extra schermruimte op. Maar in de praktijk is het gewoon erg fijn als je navigatiebuttons altijd beschikbaar zijn. En groter zijn dan de doorsnee digitale variant. Want ja, die moet klein zijn, anders gaat er teveel van je scherm af. En dan de buttons van Samsung en Apple. Wel fysiek maar je moet ze nog indrukken ook. In eerste instantie had ik verwacht dat een beetje tactiele feedback wel fijn zou zijn maar ik dacht er snel anders over. Als je eenmaal het gemak van capacitieve buttons gewend bent, ga je je mateloos irriteren aan het steeds weer moeten indrukken van die knop. Vaak ook dubbelklikken. En dan is het ook nog eens een knop die stuk kan gaan.

Kunststof unibody
De afgelopen tweeënhalf jaar heb ik zo vaak m'n Lumia 1520 laten stuiteren dat ik de tel kwijt ben geraakt. Zonder hoesje. Na vele keren vallen kwam er eindelijk een keer een barst in het cameralensje maar nooit is m'n scherm gebroken of iets anders stukgegaan. En dat is heel goed te herleiden tot de kunststof unibody die zo typerend was voor de Lumia toestellen. Kunststof kan de klap opvangen en beschadigd nauwelijks. Dat in tegenstelling tot huidige smartphones die alleen maar mooi moeten zijn. Om ze vervolgens in een hoesje te stoppen, want ja het zal maar beschadigen. Een glazen achterkant breekt zeer snel bij een val en een metalen achterkant maakt dat de impact van een val vrijwel één op één overgegeven wordt op het glas aan de voorkant. Met een goede kans dat dat breekt. Maar ja de consument wil, dus anders is er nauwelijks meer te krijgen..

Plaatsing hardwareknoppen
Ook vaak afgevraagd waarom fabrikanten de powerbutton bovenop plaatsen. (kan je er lekker makkelijk bij |:( ) Of de volumeknoppen links en de powerbutton rechts. Pak je je telefoon stevig beet om je powerbutton in te drukken, druk je ook steeds je volumebuttons in. Zulke dingen zouden mijns inziens al in de eerste testfase van een telefoon moeten opvallen.

Tot zover maar even m'n hardware rant. Later misschien nog eens m'n rant over software. Die is denk ik zo'n vijf keer langer dus die laat ik maar even zitten. Ik hoor wel graag als mensen andere inzichten hebben op de genoemde punten. Misschien zie ik het van de verkeerde kant, maar ik betwijfel het. :)

PS voor de mods: startpost en eerste post hou ik graag gescheiden, vandaar de dubbelpost.

[ Voor 4% gewijzigd door matroosoft op 19-10-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dit topic is er toch al lang?

Maar ok. Zoals zovelen, ik ga over wanneer Whatsapp ermee ophoudt. Hoe lang dat nog duurt is onbekend. Kan zeker nog wel twee jaar duren, gezien het feit dat de support voor 8.0 pas in december eindigt. Dan zullen 8.1 en 10 wel tegelijk stoppen ergens eind 2019? Het zal op een gegeven moment hard gaan als het marktaandeel nog verder instort. En gezien het feit dat de meeste mensen elke 3 jaar een nieuwe telefoon nemen zal het daarom niet zo lang duren.

Ik begon met een L800 in 2011 en toen ben ik een paar jaar geleden (2014) naar een 930 gegaan. Goede telefoon, maar ook niet perfect. De voicerecorder doet het bijvoorbeeld nog steeds niet (bekende bug voor de 930 met de microfoon). En er zijn ook vastlopers, of een homeknop die niet meer reageert. Het heeft soms zijn kuren.

Als WA het niet meer doet, dan zou ik voor een iphone gaan. En niet van harte trouwens. Maar bij Apple betaal je genoeg zodat ze je privacy nog enigszins willen waarborgen, Google verkoopt AL je data. Beide platformen vind ik niet aantrekkelijk. Of veeleisende hardware (android), té kwetsbare (en totaal dichtgespijkerde) apparaten bij Apple. Babyjails.

[ Voor 52% gewijzigd door Joe-star op 18-10-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Joe-star schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 03:39:
Dit topic is er toch al lang?

Maar ok. Zoals zovelen, ik ga over wanneer Whatsapp ermee ophoudt. Hoe lang dat nog duurt is onbekend. Kan zeker nog wel twee jaar duren, gezien het feit dat de support voor 8.0 pas in december eindigt. Dan zullen 8.1 en 10 wel tegelijk stoppen ergens eind 2019? Het zal op een gegeven moment hard gaan als het marktaandeel nog verder instort.

Ik zou dan voor een iphone gaan. En niet van harte trouwens.
Neuh.. er was een topic over of het einde van W10M er aan kwam.. Dat lijkt me nu wel duidelijk.

Ik blijf trouwens ook totdat WA er mee kapt en dan wss naar Android. Kiezen uit twee kwaden valt niet mee maar op Android kan je soms nog dingetjes naar je hand zetten en op iOs moet je het er maar mee doen zoals het is (wat ik totaal niet lekker vindt werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
matroosoft schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:56:
[...]

Neuh.. er was een topic over of het einde van W10M er aan kwam.. Dat lijkt me nu wel duidelijk.

Ik blijf trouwens ook totdat WA er mee kapt en dan wss naar Android. Kiezen uit twee kwaden valt niet mee maar op Android kan je soms nog dingetjes naar je hand zetten en op iOs moet je het er maar mee doen zoals het is (wat ik totaal niet lekker vindt werken).
Ik begrijp wat je bedoeld, maar de beveiliging van ios is wel een stuk beter, je zou een Pixel moeten nemen om de beste en snelste updates te krijgen bij Android. De vraag is of je dat wel moet willen. Dan verkoop je je ziel helemaal aan Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:56

Martinspire

Awesomeness

Ik heb zowel iOS als Android gehad. iOS tussen 2 WM toestellen door (volgens mij tussen de 920 en 930 in of 930 en 950). Android heb ik nu.

Wat me bij iOS al snel opviel is dat je vrij weinig vernieuwing ziet. Ja ze blijven bijgewerkt, maar het aantal spetterende features wordt steeds minder. Bij Android is het OS ook niet geweldig qua updates, maar de fabrikanten proberen in ieder geval nog unieke features toe te voegen.

Ook kun je weinig aanpassen, waardoor je je vast moet zetten op hoe je homescreen eruit ziet en eigenlijk alleen icoontjes erop kunt plakken en mapjes kunt maken. App Drawer of iets is er gewoon niet. Het OS en de applicaties werken verder prima, maar ik vond het allemaal wel een eenheidsworst. Vooral de wat minder grote applicaties vallen al snel op door hun saaiheid. En daar waar NFC bijvoorbeeld helemaal open is op Android, heeft Apple dat dichtgetimmerd en kun je dat dus nergens voor gebruiken (zie ook het OV inchecken of het mobiel betalen waar iOS niet mee kan doen). Al is dat verder in Nederland prima geregeld, dus een pasje doet je ook geen pijn, maar het blijft jammer.

Verder krijg je wel updates voor je toestel, maar wordt het er elk jaar wel wat belabberder op. Alsof ze je proberen te laten overstappen door alles net wat trager te maken. Ik weet niet hoe het komt, maar als ze al een animatie 10% langer laten duren, dan krijg je dat bv al. In ieder geval overschatten mensen hoe fijn het is om de updates te krijgen, daar er gewoon bar weinig aan toe wordt gevoegd.

En de komende jaren blijft het ontwerp gewoon zo. Daar gaat niets aan veranderen. Ze hebben een kleine update gedaan en wat nutteloze shit toegevoegd (harder duwen als fake long press. Really? Wordt totaal niet gebruikt). Ook moet je maar net blij zijn met de iPhone 8 (welke qua hardware onderdoet voor de Android tegenhangers) of de X. Waarbij de X me gewoon zwaar tegen valt. Geen vingerafdrukscanner (wat op Apple altijd prima werkte) maar het belabberde gezichtsherkennen (als de demo al de mist in gaat, kun je wel raden hoe dat gaat aflopen. Bovendien (en dat is belangrijk) moet je hem dus altijd aankijken en dat gaat niet als je toestel op tafel ligt), rare inham voor camera's, geen knop dus swipen voor home is gewoon irritant. Als je dat al met on-screen buttons vindt, ga je dat voor het menu ook niet fijn vinden. Qua development gaan ze ook de verkeerde kant op. Face Emoji? Really?
Wel voegen ze eindelijk draadloos laden toe, maar het is de vraag nog maar hoe bruikbaar dat is. Zonder fast-charge heb je daar ook weinig aan. En tenslotte is het de beschikbaarheid. De X is waarschijnlijk beperkt verkrijgbaar. De iPhone 8 wordt bovendien nu echt ondergeschikt gemaakt en dat ga je op den duur ook merken. Bovendien gaat het invloed hebben op de doorverkoop van toestellen, hoe dan ook.

Momenteel heb ik een Android. Een Galaxy S7 en ja dat is vrij doorsnee haha. Maar qua hardware doet Samsung het gewoon goed en enige nadeel van de nieuwe toestellen lijkt de plaatsing van de vingerafdrukscanner te zijn. Maar die zit er in ieder geval nog op. Camera, batterij, scherm, etc. Daar doet het altijd lekker mee met de toppers. Men klaagt over bloatware, maar dat is echt schromelijk overdreven. Ja je hebt apps die je niet kunt verwijderen, maar zodra ze in sluimer-stand staan, gaan ze niks doen. Oh dat is trouwens wel iets wat je moet weten: standaard kan elke app opstarten en op de achtergrond draaien. Heel raar, maar blijkbaar design-keuze. Dat maakt het mogelijk dat Flitsmeister automatisch kan opstarten als je auto start en daar bluetooth aan gaat (erg handig en maakt elke dure flits-toepassing van een auto zelf onnodig). Zo had ik vorig jaar een batterydrain omdat een Oculus app bleef hangen en de telefoon mee nam. Maar in ieder geval heeft een toestel dus een paar dagen nodig om alles te sluimeren wat je niet gebruikt (of je doet het even zelf, maar volgens mij is er meer wat na een paar dagen settled), waardoor batterijverbruik ook pas dan goed te meten is. Dat je dus na de eerste dag geen batterij over hebt, is vrij normaal. Anyways, bloatware. Met iOS heeft eigenlijk iedereen wel 1 of meerdere folders waar ze troep-apps in zetten die ze niet gebruiken. De ene zet daar Notities in of iets van providers, de andere ook iTunes of Maps. Dat is op Android niet veel anders, al heb je de mogelijkheid een eigen launcher te kiezen. Zo gebruik ik zelf Nova Launcher, welke ala WM een verticale lijst met applicaties in een appdrawer kan weergeven. Dan hoef je dus niet alles op je homescreen te pinnen en ook geen trash-mapjes aan te maken. Want je kunt bij Nova selecteren welke apps je wel of niet wilt zien en ook nog eens categorieën maken voor appdrawer lijsten. Serieus, Nova maakt Android echt af. En je hebt er veel customization bij. Bovendien kun je los gaan met widgets als je dat wilt (al moet ik zeggen dat het anno 2017 nog wel wat tegenvalt van wat er beschikbaar is).

Ook kun je makkelijk je lettertype aanpassen, welke icoontjes het OS en startscherm gebruikt en kleuren voor tekst, achtergrond, etc. Zo kun je een dark theme toepassen als je dat wilt. Iets wat bij iOS totaal niet kan.

ROMs (aardig wat mensen die een custom OS uitbrengen, al is de kwaliteit wisselvallig) is ook een dingetje, net als Root (soort Administrator rechten) wat je toestaat om dingen te doen met applicaties die vrij indrukwekkend zijn. Al moet ik zelf zeggen dat ik het niet meer gebruik. Enige jammere vind ik dat je de emoticons niet kunt vervangen zonder Root (met Root dus wel en heb dan ook een tijdje de Whatsapp emoticons gebruikt).

Qua app stores vind ik ook de Play Store superieur aan iTunes. Gebruik en functionaliteit van Play is echt duidelijk beter, met ook veel meer verschillende apps om uit te kiezen en ook vaker gratis varianten. Nou kan ik echter wel aanraden om ook naar betaalde apps te kijken, want de kwaliteit is daar vaak toch wat beter van. Maar Microsoft heeft veel eigen apps erin staan en die doen het eigenlijk altijd wel prima. Ook Google Maps is superieur (in Nederland vooral) aan Apple Maps.

Nadeel vind ik nog wel de Spraakassistent. Siri is beter dan wat Google heeft, al kun je eigen TTS clients installeren. Helaas is dat in Nederland niet echt van de grond gekomen, waardoor je op wat brakke clients na, bij standaard moet blijven. Je kunt in Nederland bv geen mannenstem kiezen en dat is jammer. Ook de manier van spreken is nog erg houterig. Stemherkenning gaat dan weer wel prima en ook besturen is te doen.

Overall komt het erop neer dat iOS goed finetuned en op elkaar aansluit, maar toch wat domme designbeslissingen heeft gemaakt, zeker met de iPhone X. Voor stabiliteit en marktwaarde van toestellen moet je bij iOS zijn. Ik vond het zelf na een jaar al wel erg saai worden en vond me beperkt in wat ik wel of niet kon doen. Ook is de manier waarop Apple met klanten omgaat en dat je bv hun events niet mag streamen in Chrome kinderachtig. En de neppe "hypes" die ze willen creeren en het schreeuwvolk wat op straat overnacht om een toestel te bemachtigen enorm irritant. Zitten echt veel rare types in de community die zich vooral beter zien dan anderen.

Android heeft als voordeel dat er veel keuze is, veel verschillen tussen merken en veel prijsklassen. Marktwaarde, updatebeleid en foutjes in software zijn negatief. Daar krijg je echter een leuke community voor terug die veel zelf ontwikkeld, een OS wat je makkelijk naar je hand kan zetten en met Root of ROMs nog veel verder kunt zetten dan wat elke fabrikant als update kan uitgeven.

Na iets meer dan een jaar een S7 te hebben, heb ik geen last van vertragingen, geen batterij die achteruit gaat, geen bloatware die hindert, geen major issues met het systeem. Heb hem wel een reset gegeven een paar maanden terug toen ik van een ROM weer terug ging (omdat mijn auto geen Android Auto wilde doen, na reset wel). En verder hardstikke tevreden met het toestel. Camera werkt prima en batterij gaat voor mij lang genoeg mee. Heb ook wat draadloze laders en adapters (met Samsung Fast Charge) waardoor ik eigenlijk alleen in de auto hoef op te laden voor genoeg lading om de dag door te komen maar ook overal snel kan opladen. Met USB-C moet dat met de nieuwe toestellen (die ook USB 3 ondersteuning) geen probleem zijn (vorig jaar zaten ze met een nieuwe connector toch nog op USB 2 snelheid en laadsnelheid). Wel wil ik van 32GB naar een toestel met minimaal 64GB, want dan hoef ik niets meer op een SD kaart te zetten (zoals Foto's of Spotify data nu). Want ik heb toch wel erg veel apps erop staan.

Al met al bevalt ie momenteel beter dan mijn Lumia 950 wat mijn laatste toestel was en zit ie zo'n beetje gelijk met de 930 die ik had. En hoewel ik het jammer vind dat Microsoft nu W10M laat vallen, is Android voor mij een prima alternatief.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Pagina: 1