Ja, dat heb ik dus gedaan. Dan lees ik dingen als:
[quote[Het punt is dat ik het achteloos volledig overboord gooien van alle grenscontroles 'omdat dat het makkelijkst was' onverantwoord vind. Die controles deed men niet voor niets. En natuurlijk konden en kunnen we niet alles wat ongewenst is tegenhouden maar ik denk dat er significante winst te behalen is.[/quote]
Of bijvoorbeeld:
Mijn stelling is dat MET adequate technologische voorzieningen een goede grenscontrole, die o.a. grensoverschrijdende criminaliteit sterk zal kunnen reduceren, prima te combineren is met vlot verlopend verkeer van het overgrote deel van van mensen en goederen over die binnengrenzen.
Hier betoog je toch duidelijk voor gesloten grenzen? Want een open grens mét controles is dus een gesloten grens...
En natuurlijk is de problematiek complexer dan alleen adequate (grens)controle maar het is een significante factor. Zo is het aantal grenscontroles, met telkens weer een pakkans, vanuit bijv. Turkije naar Nederland gedaald van minimaal 6 naar...? Zo wordt import van heroïne wel erg makkelijk gemaakt met exploderende narco-criminaliteit en geld dat misbruikt wordt tot gevolg. Dat is toch abc?
Niemand ontkent dat heroinesmokkel een probleem is. Maar ook voordat we in 1993 de grenzen open dezen, gebeurde dit. Jij doe voorkomen alsof dit soort problematiek mogelijk wordt opgelost met gesloten grenzen, maar in de praktijk zul je zien dat je daar vooral de goedbedoelende burger en het bedrijfsleven mee treft en gigantische economische schade aanricht, en dat de drugssmokkel gewoon door gaat.
De meeste heroine die naar Nederland wordt gesmokkeld, is overigens voor doorvoer.
En die wapens waarmee al die moorden worden gepleegd zouden stukken minder makkelijk vanuit het voormalige Joegoslavië naar Nederland gesmokkeld kunnen zijn met adequate grenscontroles.
En toch klopt dat niet. Sinds halverwege de jaren '90 is het aantal moorden gestaag gedaald (met in 2017 een uitschieter, maar toen zijn de grenscontroles niet ineens veranderd).
bron.
Als die zaken hebben bijgedragen aan het hebben kunnen ontstaan van de huidige criminaliteitssituatie. Een fors deel van de schade door inadequate controles is allang geschied. Maar dat is geen reden om dan maar te zeggen dat we die adequatere controles dan ook maar niet meer hoeven in te voeren (en nee dan zeg ik dus niet dat de grenzen 'dichtgegooid' moeten worden voordat men dat weer gaat roepen).
Dat zeg je dus wel. Je kunt niet open én dichte grenzen hebben. Adequate controles (hoe je die dan ook wil doen) betekent dichte grenzen.
En die zogenaamde misdaadstatistieken die zouden dalen? Daar istie weer:
"There are lies, damned lies and statistics".
Want:
Recherche overbelast 'Vier van de vijf zaken blijft liggen'
[...]
Als meer dan 80% van de criminaliteit niet eens gemeld wordt kan ik ook prachtige teruglopende criminaliteitsstatistieken claimen en hosanna roepen en beweren dat er geweldig beleid wordt gevoerd, maar het is wel één grote verdomde leugen.
Dat is ook wel heel makkelijk. Als je met cijfers uit een betrouwbare bron komt, gewoon roepen dat dat leugens zijn. Even een Trumpje doen, noemen wij dat thuis. De politievakbond, dat is hier een bron met een eigenbelang. Zij roepen dat slechts van 1 op de 5 misdrijven aangifte wordt gedaan. Dat wil nog niet zeggen dat dat echt zo is. Bovendien, zonder context bereik je niets met die uitspraak. Misschien doet men wel geen aangifte meer van een vernielde autospiegel of gejatte fiets, maar berovingen, moord of andere zware criminaliteit wordt heus wel aangifte van gedaan. Als je de bewering doet dat de criminaliteit in de afgelopen 25 jaar juist is gestegen in tegenstelling tot wat de cijfers zeggen, dan moet je dat iets beter onderbouwen dan met een citaat van de politievakbond komen, die duidelijk een belang hebben bij het rapporteren van zo hoog mogelijke criminaliteitscijfers.
Ik hoef niet met de oplossingen te komen. Dat is aan de bestuurders die de grenzen opengegooid hebben met alle gevolgen van dien. Ik stel alleen vast dat de keuze óm die grenzen open te gooien naast gewenste ook zéér ongewenste effecten heeft gehad. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt op het bord van de mensen die die keuze hebben gemaakt. En ik mag daar dus mijn kritische bezwaar tegen maken en vinden dat men die fout dient te herstellen.
Je moet eerst even aantonen dat wat jij roept, allemaal het gevolg is van open grenzen. Er is in dit topic ook al betoogd dat gesloten grenzen leiden tot meer criminaliteit in de grensregio. Bovendien mag jij eerst even aantonen hoe groot die nadelige effecten die puur zijn toe te schrijven aan open grenzen nu daadwerkelijk zijn, en of die opwegen tegen de zeer hoge kosten en impact op onze handelsbelangen die het sluiten van de grenzen met zich mee brengt.
[
Voor 9% gewijzigd door
Kurkentrekker op 21-02-2018 13:42
]