In het Brexittopic roerde ik dit onderwerp aan omdat de negatieve gevolgen van die open binnengrenzen een niet onbelangrijke overweging is geweest bij de mensen die voor de Brexit gestemd hebben. Met name het 'migratie' probleem. We zien ook in de hele EU ontwikkelingen waaruit blijkt dat dit probleem veel breder leeft onder de bevolking.
Helaas werd de discussie, voor zover je dat zo kunt noemen, daarover afgebroken. Vandaar dan maar in een eigen topic.
Wat vinden we ervan? Hoe vinden we dat er mee moet worden omgegaan? Wat moet er evt. veranderen? Geef je bijdrage.
Ik vul dit verder in eerste instantie in met geciteerde bijdragen van elders omdat het allemaal overnieuw opschrijven wat erg inefficiënt zou zijn. Deels gekoppeld aan die Brexit dus maar verder met relevante info voor dit topic.
Ik zei in dat topic bijv. dit over die open grenzen.
CaptJackSparrow in "Brexit en de Britse politiek"
Toen kwamen er voor de zoveelste keer artikelen in het nieuws die die toename van criminaliteit door buitenlandse bendes in Nederland illustreerde en pikte ik het onderwerp weer even op om te laten zien dat er geregeld berichtgeving langs komt die dit verschijnsel bevestigt.
Ik citeerde even onderstaande posting en reageerde daarop.
En: CaptJackSparrow in "Brexit en de Britse politiek"
De vervolgdiscussie is daar verder te lezen... tot aan dit moment.
Net als met veel digitale zaken waarbij beveiliging en/of privacy een rol speelt zien we dat zaken daar makkelijker maken eigenlijk altijd zijn tol vraagt in een afname van de veiligheid en/of van de privacy. Die zaken zijn gewoonlijk 'mutually exclusive'. De open grenzen hebben vergelijkbare effecten. Het is voor bepaalde zaken makkelijker... maar dus ook helaas o.a. onveiliger door verhoogde blootstelling aan en schade door die grensoverschrijdende criminaliteit.
Het woord grensoverschrijdend zegt eigenlijk al genoeg. In die Google zoekopdracht vind je daarmee hopen gerelateerde informatie.
Dus nogmaals. Wat vinden we van de keerzijde van die open grenzen? Hoe vinden we dat er mee moet worden omgegaan? Wat moet er evt. veranderen? Geef je bijdrage.
Helaas werd de discussie, voor zover je dat zo kunt noemen, daarover afgebroken. Vandaar dan maar in een eigen topic.
Wat vinden we ervan? Hoe vinden we dat er mee moet worden omgegaan? Wat moet er evt. veranderen? Geef je bijdrage.
Ik vul dit verder in eerste instantie in met geciteerde bijdragen van elders omdat het allemaal overnieuw opschrijven wat erg inefficiënt zou zijn. Deels gekoppeld aan die Brexit dus maar verder met relevante info voor dit topic.
Ik zei in dat topic bijv. dit over die open grenzen.
CaptJackSparrow in "Brexit en de Britse politiek"
Er waren diverse mensen die vooral wilden volhouden dat die open grenzen daar 'natuurlijk' geen invloed op hebben gehad. Lees maar daar als je wilt.CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:32:
Ik zie de Brexit als een waarschijnlijk noodzakelijke stap in het proces naar reparatie van het gefaalde EU experiment. De EU in de huidige vorm is een monster dat nooit in het leven had mogen worden geroepen en dat uiteindelijk vervangen zal moeten worden door iets anders dat wél kan werken.
Ik heb altijd gezegd dat ik de eerste ben die vóór zinvolle samenwerking is. United we stand, divided we fall... Eendracht maakt macht en zo. Men was leuk bezig met de EEG en had van daaruit moeten doorevolueren maar in plaats daarvan gooide men dat weg en verving het in zijn geheel door iets anders waarmee men niet alleen goede, maar ook veel foute zaken heeft geïntroduceerd. Die foute dingen hebben veel schade aangericht en moeten dan ook weer ongedaan worden gemaakt.
De EMU (euro) en de open grenzen zijn twee voorbeelden waar men de plank grondig heeft misgeslagen. De stompzinnigheid daarvan heeft me altijd mateloos verbaasd en geërgerd. De grenzen compleet open gooien? Want die mensen die vroeger dachten dat die grenscontroles zinvol waren die hadden het helemaal fout? Die waren een beetje in de war? Die waren een beetje paranoïde? Die dachten dat als je de grenzen zou opengooien dat er dan allemaal bendes criminelen de grenzen zouden oversteken en hier hun schadelijke werk zouden gaan verrichten tegen hoge kosten voor onze samenleving? Die dachten dat er dan allemaal vuurwapens de grens over zouden komen en dat daarmee mensen op klaarlichte dag midden op straat vermoord zouden worden tegen hoge kosten voor onze samenleving? Die dachten dat er dan horden mensen die grens zouden oversteken om hier van onze welvaart te kunnen profiteren, al dan niet door criminele activiteiten, tegen hoge kosten voor onze samenleving?
Het idee.... oh wacht!
Het voordeel en de winst voor het internationale transport komt bij een beperkte groep mensen terecht. De nadelen en de schade van die andere zaken komt bij een veel grotere groep anderen terecht. Het domme zwart-wit denken dat doet alsof er niets tussenin zou hebben kunnen zitten. Dat het enige alternatief op de grenscontroles in de oude situatie het volledig opengooien van de grenzen zou zijn is zó ongelofelijk stupide. Natúúrlijk was er iets te bedenken geweest dat een groot deel van de nadelen van die oude situatie had kunnen wegnemen maar ook een groot deel van de nadelen van volledig open grenzen had kunnen voorkomen. Neem alleen de technologische ontwikkelingen die veel meer middelen voor controles in het gehele transporttraject mogelijk maken waarmee het internationale transport gefaciliteerd zou kunnen worden terwijl een adequaat want gewenst toezicht gewaarborgd blijft. Camera's, sensors, locatiebepaling en real-time verbindingen. De huidige ICT en andere technieken bieden véél mogelijkheden. Dat al die mogelijkheden in de huidige vorm toen nog niet bestonden is geen enkel excuus om dan maar de grenzen open te gooien.
Men had moeten begrijpen dat die grensbewaking er absoluut niet voor niets was. Dat die met zeer goede redenen was ingevoerd. Men had moeten gaan werken aan het verminderen van de negatieve effecten binnen het besef dat die grensbewaking niet onder een bepaald niveau had mogen dalen. Dat zou geleidelijk hebben moeten gaan gebruik makend van de op elk moment beschikbare methoden en had tijd en moeite gekost waar men geen zin in had/de capaciteiten/visie niet voor had en dus koos men de makkelijkste weg om, zich verschuilend achter een oppervlakkige ideologie, die grenzen maar volledig open te gooien met alle gevolgen van dien.
En nu zitten we met de gebakken peren en alle schade die o.a. door dat aspect van die EU in onze landen is aangebracht. En dat moet dus hoognodig gerepareerd worden. Daarom moet de EU grondig op de schop en moet die vervangen worden door...
(Zie verder in de gelinkte posting. Niet meer specifiek over die open grenzen maar ook interessant.)
Toen kwamen er voor de zoveelste keer artikelen in het nieuws die die toename van criminaliteit door buitenlandse bendes in Nederland illustreerde en pikte ik het onderwerp weer even op om te laten zien dat er geregeld berichtgeving langs komt die dit verschijnsel bevestigt.
Ik citeerde even onderstaande posting en reageerde daarop.
CaptJackSparrow in "Brexit en de Britse politiek"downtime schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:51:
[...]
De open grenzen zijn juist één van de beste dingen die de EU heeft opgeleverd. Het was toch al een zinloze en dure formaliteit.
Criminelen kwamen de grens toch wel over (we zijn geen Noord Korea) en het hield alleen legitieme zaken (handel) tegen. De belangrijkste reden voor die grenzen was controleren of iedereen wel netjes de juiste belastingen betaalde. Niet voor niks is de douane een onderdeel van de belastingdienst.
Het bewijs zie je in de toevloed van drugs naar Europa. Die buitengrenzen worden nog steeds bewaakt, misschien wel beter dan ooit, en toch stromen drugs het continent binnen. Het is simpel: Als er geld mee te verdienen is, dan komt het Europa wel in, hoeveel extra bureaucratie je ook aan de grens installeert.
Men heeft er zelfs een nieuwe term voor. "Mobiel Banditisme". Die term kwam je vóór de open grenzen niet tegen. Die is toch echt van recente datum.CaptJackSparrow schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:40:
[...]
Politieactie tegen rondreizende dieven: bijna 60 aanhoudingen
Politie en winkeliers: snel nieuwe aanpak Oost-Europese roversbendes
Dit had je dus niet vóór die open grenzen. Dit is puur een 'nieuw' verschijnsel sindsdien. Tegenwoordig wordt 'bende' in het nieuws bijna altijd voorafgegaan door een (zuid)oost Europese nationaliteit. Hoeveel gecontroleerde grenzen hadden die vroeger over gemoeten voordat ze hier in Nederland criminele activiteiten zouden hebben kunnen ontplooien? Was veel te moeilijk geweest.
Vanuit Litouwen drie, vanuit Roemenië vier, vanuit Bulgarije vijf en vanuit Albanië zes. Maar nee hoor. Hou vol dat deze criminelen vroeger de grens naar Nederland ook wel over kwamen.
[Zij vinden dat de opsporing van buitenlandse criminelen moet worden verbeterd. Rondreizende winkeldieven, inbrekers en zakkenrollers uit bijvoorbeeld Roemenië, Litouwen en Bulgarije veroorzaken jaarlijks naar schatting 200 miljoen euro aan schade.]
Alleen dit topje van de ijsberg kost ons dus al 200 miljoen euro per jaar. Maar dat is geen schadepost voor de mensen die aan die open grenzen kunnen verdienen. Dit komt voornamelijk bij andere mensen terecht. Die draaien voor de kosten op terwijl anderen de winsten maken.
En die drugs? Die worden dankzij die open grenzen juist geëxporteerd.
'Wietplantages in Twente goed voor half miljard omzet'
En: CaptJackSparrow in "Brexit en de Britse politiek"
De vervolgdiscussie is daar verder te lezen... tot aan dit moment.
In dat VNO-NCW artikel leest iedereen hoe men daar die open grenzen onder andere ervaart. Het is niet alleen makkelijk voor de internationale handel maar ook voor de crimineel.CaptJackSparrow schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:54:
Voor iedereen die zelf zijn huiswerk en onderzoek wil doen. Hier bijv. zo'n leerzaam artikel dat je vindt met een interessante zoekopdracht.
https://www.vno-ncw.nl/fo...-oost-europese-criminelen
[Transportcriminaliteit leidde in Nederland vorig jaar tot ongeveer 350 miljoen euro schade. Uit cijfers van het korps landelijke politiediensten blijkt dat rondtrekkende bendes uit Oost- en Midden-Europa daar een steeds groter aandeel in hebben. Zeker sinds de uitbreiding van de Europese Unie met landen als Estland, Letland, Litouwen, Hongarije en Polen (in 2004) trekken zij ongehinderd naar het welvarender Westen. En er zit een patroon in hun manier van werken: vaak plegen ze in korte tijd een reeks vergrijpen, om vervolgens de aftocht te blazen richting thuisland. Daardoor is de pakkans klein.]
Duidelijk genoeg zo? Zoek maar verder.
https://www.google.nl/sea...n+binnengrenzen&lr=&hl=en
En ik vind het allang mooi geweest met dit onderdeel van de Brexitdiscussie met mensen die zeer selectief per ongeluk/expres alle nuances die ik neerschrijf negeren en doen alsof ik iets heel anders beweer. Dat zijn bekende trucs in discussies.
Want het topic van open grenzen en de gevolgen daarvan vormt wel degelijk een onderdeel van die Brexitdiscussie omdat dat aspect een niet onbelangrijke reden is geweest voor de burgers daar om voor die Brexit te stemmen. En we doen er verstandig aan om ons af te vragen in hoeverre dit in de toekomst het beleid van andere landen m.b.t. de EU zal vormen.
[...en verder nog wat over de gang van zaken daar in dat topic]
Net als met veel digitale zaken waarbij beveiliging en/of privacy een rol speelt zien we dat zaken daar makkelijker maken eigenlijk altijd zijn tol vraagt in een afname van de veiligheid en/of van de privacy. Die zaken zijn gewoonlijk 'mutually exclusive'. De open grenzen hebben vergelijkbare effecten. Het is voor bepaalde zaken makkelijker... maar dus ook helaas o.a. onveiliger door verhoogde blootstelling aan en schade door die grensoverschrijdende criminaliteit.
Het woord grensoverschrijdend zegt eigenlijk al genoeg. In die Google zoekopdracht vind je daarmee hopen gerelateerde informatie.
Dus nogmaals. Wat vinden we van de keerzijde van die open grenzen? Hoe vinden we dat er mee moet worden omgegaan? Wat moet er evt. veranderen? Geef je bijdrage.