JOTA-JOTI 2017 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 22:12
Jamboree On The Air/Internet
Jamboree On The Air (JOTA) is een wereldwijd scoutingevenement, waarbij scouts over de hele wereld contact met elkaar leggen via amateurradio. JOTA wordt ieder derde volle weekend van oktober gehouden. Het is een afgeleide van de wereldjamboree.

JOTA werd in 1957 voor het eerst gehouden, ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van scouting. Een Britse radioamateur, bekend onder de roepnaam G3BHK, was de bedenker. Tegenwoordig is JOTA uitgegroeid tot één van de grootste scoutingevenementen. In de weken voor het evenement verrijzen er bij verschillende groepen van hout en touw gesjorde antennemasten.

Sinds enkele jaren bestaat ook de Jamboree On The Internet (JOTI). Tijdens de JOTI worden er een aantal computers voorzien van een IRC cliënt. De scouts kunnen hierop chatten met andere scouts over de hele wereld. Beide activiteiten worden naast elkaar gehouden.

Tweaker
Scoutinggroep
Callsign
TheunoScouting Burgemeester Herman Wittegroep EindhovenPA1LEO/J
ArnoScouting Burgemeester Welschen MeerhovenPE6SBW/J
Apen-nootjesSint Victor uit WaddinxveenPA3ALF/J
StapelpandaScouting Uitgeest (Don Bosco)PB0MV/J
SijhtamScouting Uitgeest (Don Bosco)PB0MV/J
Barracuda_82Titus Brandsma groep Oss (niet QRV 2009)
AlexanderB
rg-mohwaScouting Don Bosco Lucia
BoyGeniusScouting de Brimzen uit Buitenpost
HoicksScouting Twickel Borne
KoenzieScouting Dutmella, Son en Breugel
3V3RTEnkel JOTI
RohaantjeBA-OW beetsterzwaagPI4EME/J
GroentenboerScouting Jeanne d'Arc UdenPE1OFL/J
DNBScoutinggroep Waterland, MonnickendamPA1FR/J
CLBSt. Jan groep, WateringenEnkel JOTI
qltelPA6JAM/J
FastFredSint Bernardus, LichtenvoordePA5SKY/J
PE2AABScouting Aalst-WaalrePE2AAB/J

Graag aanpassen als het niet (meer) klopt!

JOTA-JOTI 2017 is weer begonnen!!
Wij als BA-OW groep Beetsterzwaag zijn alweer begonnen met de JOTA-JOTI voor te bereiden. Ook dit jaar doen we het weer het zelfde als vorig jaar. We bouwen een basis van 16 meter. De hoogte van de mast weten we nog niet, maar zal ongeveer op 26 meter moeten uit komen.

In 2013 hebben we de bouw van de mast opgenomen in een time lapse:

In 2014 heb ik de bouw bijgehouden in verschillende tweakblogs.
Mocht je het leuk vinden om deze te lezen/bekijken dan kan dat hier: "Een houten toren.. Jota 2014"

Ook in 2015 hebben we de bouw van de mast opgenomen in een time lapse:

Het resultaat van 2014; Een indrukwekkende 38 meter houten toren.
Op de laatste foto is te zien dat er in de toren ook nog 2 antenne's zijn geplaats:
Een 27MC GPA en een verticale draadantenne. Daarnaast is voor de goede kijkers op de achtergrond nog een horizontale draadantenne te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/XFNIhsKAkL7nyFgDmIFrzbq3/full.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/u1G7Jg245s6rln67DYMoG3mw/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/wGQCNMoeR55TM2HJWVNE8unn/full.jpg

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 18:03
@rohaantje verplaats, thx :)

Voorbereidingen zijn alweer in volle gang voor dit jaar. Vanavond is avond 3 van toren bouwen.

Vorige week is hier bovenin een plateau gemaakt. Vanavond komt er een 4-poot bovenop met een paar schoren voor een lange pionierpaal met spriet. Net als vorig jaar krijgen we naast de spriet ook een draad antenne en doen we weer mee met de JOTI.

Callsign weet ik nog ff niet, behalve het toren bouwen hou ik me puur bezig met de JOTI.

De Explorers die de toren bouwen draaien op de vrijdagavond, en het is rond half 8 al aardig donker, dus de voortgang is wat langzaam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pkc02nuTTuqq7gAhRvG1QxLb/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
Wij gaan dit weekend los.
Planning is om alles in 1 weekend te bouwen.
Ik ben van plan om alles weer te gaan timelapsen(is dat nederlands?).

Het programma zit tjok vol!
We hebben 2 zendamateurs.
We gaan proberen om met de RSA een mobiele zender op te tuigen tijdens een dropping.
Scouts en Welpen gaan natuurlijk weer portotochten lopen.
Er komt een scoutinggroep uit drachten meedraaien met ons.
Abseilen staat ook op het programma.
Natuurlijk JOTI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Bijna af, de nok is 9 á 9.5 meter hoog. Volgende week de mast met daaraan de spriet er nog in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BaZQvHvLwwI76oZeeAbP3C8H/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09 13:35

StapelPanda

PB0MV

Dit jaar waren de knopers wat schaars, toch hebben we een eenvoudige klapmast in elkaar weten te zetten. Het zat wat tegen en de rechter driepoot wilde graag richting de sloot, met wat span materiaal hebben we deze weer recht gekregen.

Vandaag zijn de antenne's erin gegaan en staat de toren.
Toren 2017

Het uitzicht ziet er als volgt uit:
Camera 2017

@rohaantje Kan je Gieltjev veranderen naar Stapelpanda? Heb een nickchange gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE2AAB
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 14:07
PE2AAB/J vanuit Aalst-Waalre. Ook dit jaar weer actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik ben overigens nog steeds bij de Sint Bernardusgroep uit Lichtenvoorde. JOTA op PA5SKY/J

@rohaantje topic start wijziging

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 15-10-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09 13:35

StapelPanda

PB0MV

Ons internet is dit jaar ge-upgrade en kunnen we eindelijk live streamen. Vanochtend zaten er al vogels op onze 2/70 horizontaal.

YouTube: JOTA - Toren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rohaantje
Wij hebben dit weeken de toren gebouwd!

Vrijdag avonde de voorbereidingen. Ging allemaal erg soepel.
Op 1 d-constructie na. Deze trokken we met de hand uit de grond.
Hiervoor hebben we een nieuwe gebouwd die niet zomaar weer los komt.

Wij hebben onze toren afgelopen zaterdag in een record tempo gebouwd.
9 uren van palen op de grond tot driepoot op de toren.
Hieronder mijn (bijna) jaarlijkse timelapse van de bouw:

Hoogte zit op dit moment op 18 meter.
Vrijdag moet de mast er nog op en dan komt er minimaal nog 10 meter bij.
Ik hoop dat we de 30 meter totaal kunnen halen!
Wij moeten minimaal 25m halen om boven de bomen uit te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door rohaantje op 16-10-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 10:51

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Ik zal de set deze week thuis eens optuigen. Eens kijken wat ik van de JOTA meekrijg.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-09 22:57

doc

Ik (PE2DOC) draait dit jaar weer mee als operator bij PI4DEC/J en op ScoutLink als doc online

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 15:31
wij van scouting Willibrordus doen net als de afgelopen 20 jaar ook weer mee met jota/joti onze toren is dit jaar een indrukwekkende 38 meter hoog (laatste platform zit rond de 33 meter en mast gaat tot de 38 meter). onze callsign is PE1NIL/J. ik plaats later vandaag nog foto's. en ik wens iedereen alvast een fijne jota.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nxYKc3p.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kBJiHX5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OSe2YHq.jpg
hier de torens van de afgelopen 2 jaar en een sfeerfoto van onze bevers bij de zend amateurs

[ Voor 44% gewijzigd door GB_gaming101 op 18-10-2017 15:54 . Reden: foto's toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
ah.. jullie hebben ook plakbevers! die zijn gelukkig lichter dan plakwelpen. :P

:P

wij weten nog niet zeker of we mee doen.. iets met geen zendamateur gevonden nog. maar het plan is om in ieder geval wel een toren te bouwen, gewoon omdat het kan.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 15:19
Bij Scouting Twickel Borne (PE2MGA/J) is afgelopen weekend ook weer druk gebouwd aan een toren.
Platformhoogte is ruim 15 meter en als we a.s. vrijdag de mast gaan uithijsen is het de bedoeling dat de antennes op ruim 25 meter komen.

Niet onze hoogste toren ooit, maar wel een van de snelst gebouwde (1 vrijdagavond + een zondagmiddag). En we hadden dit jaar een ploeg nieuwe klimmers en knopers, dus een mooi moment om kennis over te dragen ;).

Afbeeldingslocatie: https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/22450045_10215322896731977_2853873717463899187_n.jpg?oh=41fdec38f39482f534ace6f57aacb9ed&oe=5A7DC122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Die IRC applicatie voor de JOTI blijft toch ook een draak van een ding he. Ieder jaar weer gekloot mee om het aan de praat te krijgen :')

Applicatie geïnstalleerd op m'n laptop, info ingevuld. Applicatie afgesloten, mapje op USB-stick gezet. Mapje van USB-stick gekopieerd naar de C-schijf van een pc. En bij het starten van de applicatie blijft ie stug vasthouden aan het ClientID van de laptop...

Ik krijg ook niet de optie om clientid op te geven... (icoontje boven in de balk staat er gewoon niet)

[ Voor 60% gewijzigd door FastFred op 20-10-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nouja, het draait, met 6 pc's is de monitoring wel te doen, ook al kloppen de clientid's niet.

Op de IRC ben ik SBG_RickSintBernardusGroep trouwens

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 20-10-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

FastFred schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:16:
Die IRC applicatie voor de JOTI blijft toch ook een draak van een ding he. Ieder jaar weer gekloot mee om het aan de praat te krijgen :')

Applicatie geïnstalleerd op m'n laptop, info ingevuld. Applicatie afgesloten, mapje op USB-stick gezet. Mapje van USB-stick gekopieerd naar de C-schijf van een pc. En bij het starten van de applicatie blijft ie stug vasthouden aan het ClientID van de laptop...

Ik krijg ook niet de optie om clientid op te geven... (icoontje boven in de balk staat er gewoon niet)
Gebruik je mirc of de nieuwe?

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@doc Ik denk de MIRC? Basically de zelfde als vorig jaar en het jaar daarvoor. Ik zie wel bij het starten die tekst voorbij komen dat er een nieuwe is, maar dacht dat dat deze was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

FastFred schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:57:
@doc Ik denk de MIRC? Basically de zelfde als vorig jaar en het jaar daarvoor. Ik zie wel bij het starten die tekst voorbij komen dat er een nieuwe is, maar dacht dat dat deze was?
Er is sinds dit jaar een andere ipv mIRC, zie: https://dutch.scoutlink.net/joti-irc-2017

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@doc die gebruiken we dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rohaantje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nKT6g0utTbE2kUuA9q41XBPH/full.jpg
Toren zit op zo'n 30/35m

Wij zijn ook online PI4EME/j en op joti onder de naam ba-ow zolang die blijven bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GB_gaming101
helaas is het jota weekend weer afgelopen. zoals beloofd hier een foto van de toren van dit jaar.
hoogste platform zat op 33 meter en was ongeveer 3 m2 en de antenne zat op ongeveer 38 meter hoog. natuurlijk hebben we ook de toren uitgelicht net als andere jaren. voor de persoon die wil weten welk lampen het waren, het waren 12 showtech helix 4000 Q4 gehuurd bij purple group.
we hebben dit jaar ook voor het eerst een nacht doorgebracht in de toren. we hadden 3 hangmatten op ongeveer 23 meter opgehangen en daarin geslapen ( natuurlijk gezekerd).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YDYOknp.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rohaantje
GB_gaming101 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:29:
helaas is het jota weekend weer afgelopen. zoals beloofd hier een foto van de toren van dit jaar.
hoogste platform zat op 33 meter en was ongeveer 3 m2 en de antenne zat op ongeveer 38 meter hoog. natuurlijk hebben we ook de toren uitgelicht net als andere jaren. voor de persoon die wil weten welk lampen het waren, het waren 12 showtech helix 4000 Q4 gehuurd bij purple group.
we hebben dit jaar ook voor het eerst een nacht doorgebracht in de toren. we hadden 3 hangmatten op ongeveer 23 meter opgehangen en daarin geslapen ( natuurlijk gezekerd).

[afbeelding]
Super vet!!!

Die mast kan hoger!!! wij hebben een klikmast van aluminium van 11 meter. Die zet je er zonder moeite boven op. Alleen wat extra lengte in je tuilijnen.

Dat aanlichten is ook super leuk. Hebben jullie daar enige vorm van sponsoring op gekregen van purple?

Dat overnachten staat bij ons ook nog op de planning als het een jaartje wat droger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GB_gaming101
rohaantje schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:57:
[...]

Super vet!!!

Die mast kan hoger!!! wij hebben een klikmast van aluminium van 11 meter. Die zet je er zonder moeite boven op. Alleen wat extra lengte in je tuilijnen.

Dat aanlichten is ook super leuk. Hebben jullie daar enige vorm van sponsoring op gekregen van purple?

Dat overnachten staat bij ons ook nog op de planning als het een jaartje wat droger is.
inderdaad de mast kan hoger. we hebben dit jaar helaas wel een houten mast van 4 keer 4 meter palen gebruikt dus we konden niet heel erg hoog. maar er zijn plannen om volgend jaar een mast van aluminium naar boven te hijsen van ongeveer 10 meter.

dat aanlichten is inderdaad volledig gesponsord door purple, aangezien er twee mensen bij ons bij purple werken was dat niet al te lastig. we hebben we zelf de lampen erin moeten hangen maar dat was natuurlijk geen probleem.

en dat overnachten is echt een aanrader. ik zou dan persoonlijk wel iets hoger gaan liggen zodat je mischien over de bomen heen kan kijken als je wakker wordt.
Pagina: 1