Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 10:26
Ja hoor het is weer tijd voor het bijna jaarlijkse Jota joti topic.
Wat houdt jota/joti in
Jamboree On The Air/Internet
Jamboree On The Air (JOTA) is een wereldwijd scoutingevenement, waarbij scouts over de hele wereld contact met elkaar leggen via amateurradio. JOTA wordt ieder derde volle weekend van oktober gehouden. Het is een afgeleide van de wereldjamboree.

JOTA werd in 1957 voor het eerst gehouden, ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van scouting. Een Britse radioamateur, bekend onder de roepnaam G3BHK, was de bedenker. Tegenwoordig is JOTA uitgegroeid tot één van de grootste scoutingevenementen. In de weken voor het evenement verrijzen er bij verschillende groepen van hout en touw gesjorde antennemasten.

Sinds enkele jaren bestaat ook de Jamboree On The Internet (JOTI). Tijdens de JOTI worden er een aantal computers voorzien van een IRC cliënt. De scouts kunnen hierop chatten met andere scouts over de hele wereld. Beide activiteiten worden naast elkaar gehouden.
Jamboree On The Air/Internet
Jamboree On The Air (JOTA) is een wereldwijd scoutingevenement, waarbij scouts over de hele wereld contact met elkaar leggen via amateurradio. JOTA wordt ieder derde volle weekend van oktober gehouden. Het is een afgeleide van de wereldjamboree.

JOTA werd in 1957 voor het eerst gehouden, ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van scouting. Een Britse radioamateur, bekend onder de roepnaam G3BHK, was de bedenker. Tegenwoordig is JOTA uitgegroeid tot één van de grootste scoutingevenementen. In de weken voor het evenement verrijzen er bij verschillende groepen van hout en touw gesjorde antennemasten.

Sinds enkele jaren bestaat ook de Jamboree On The Internet (JOTI). Tijdens de JOTI worden er een aantal computers voorzien van een IRC cliënt. De scouts kunnen hierop chatten met andere scouts over de hele wereld. Beide activiteiten worden naast elkaar gehouden.

Tweaker ScoutingGroep Callsign
GB_gaming101Scouting willibrodrus GemertPE1NIL/J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 10:26
Helaas zitten we dit jaar midden in de bouw van een nieuwe blokhut dit houdt dus in dat wij dit jaar op kleine schaal mee zullen doen. We hebben daarom de keus gemaakt om de "toren" klein te houden. En helaas geen JOTI te doen dit jaar (aangezien geen internet aanwezig). Het ontwerp wat we dit jaar hebben uitgewerkt is een vlaggen mast met 3 masten erin. deze masten zullen ongeveer op 22/18/16 meter uitkomen. hiermee kunnen onze zendamateurs gelukkig voldoende zenden en hopen we het pionieren/zenden acteif te houden binnen onze club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 22:34
Wij (Sint Bernardusgroep Lichtenvoorde) doen morgenavond ff een paar uurtjes met de JOTI mee met de Explorers.

We hebben een paar jaar zowel JOTA als JOTI gedaan met een pioniertoren van een metertje of 10 hoog en wat lokale zendamateurs, maar er is niet voldoende animo om er echt een heel programma met meerdere speltakken van te maken. Het kost een boel tijd en energie en de Explorer en Stam groep doet vrijdagavond een beetje en de Scouts op zaterdagochtend, de bevers en welpen komen hooguit ff kijken en gaan dan weer.

En vorig jaar is ons pio- en brandhout hok afgebrand, we hebben inmiddels wel weer wat pionierhout, maar niet voldoende stevig spul om degelijk torens mee te bouwen helaas.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/205202285_3991884214180629_4359090370725229612_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=taxUCE-47kwAX9hG-Y5&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT_yQiuEeqz682lO49B1dZ01Ghor3TUWgB3I6iSOPL9Myw&oe=636D6D14

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 13-10-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:30

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:30:
Wij (Sint Bernardusgroep Lichtenvoorde) doen morgenavond ff een paar uurtjes met de JOTI mee met de Explorers.

We hebben een paar jaar zowel JOTA als JOTI gedaan met een pioniertoren van een metertje of 10 hoog en wat lokale zendamateurs, maar er is niet voldoende animo om er echt een heel programma met meerdere speltakken van te maken. Het kost een boel tijd en energie en de Explorer en Stam groep doet vrijdagavond een beetje en de Scouts op zaterdagochtend, de bevers en welpen komen hooguit ff kijken en gaan dan weer.

En vorig jaar is ons pio- en brandhout hok afgebrand, we hebben inmiddels wel weer wat pionierhout, maar niet voldoende stevig spul om degelijk torens mee te bouwen helaas.

[Afbeelding]
Offtopic: grappig, ik wist dat je ergens bij mij in de buurt woonde (Groenlo toch?), maar niet dat je op scouting zit. Over een paar jaar wil ik eens met (/voor) mijn zoontje komen buurten :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 22:34
@-tom-562 jep, Groenlo idd. Maar opgegroeid in Vragender dus vandaar scouting Lichtenvoorde en niet Groenlo :P

Maar voordat je zoon bij mij in de groep zit duurt nog ff, ik doe alleen Scouts (11-15) tegenwoordig

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 13-10-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:30

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:14:
@-tom-562 jep, Groenlo idd. Maar opgegroeid in Vragender dus vandaar scouting Lichtenvoorde en niet Groenlo :P

Maar voordat je zoon bij mij in de groep zit duurt nog ff, ik doe alleen Scouts (11-15) tegenwoordig
Cool! Ik woon in H'veld. Zelf nooit bij scouting gezeten (als kind eigenlijk wel gewild maar dat was er niet waar ik vroeger woonde), na mijn studietijd verhuisd naar Ede en daar had ik veel vrienden die bij de scouting daar zaten, dus ik kreeg daar veel van mee (ben zelfs gevraagd voor leiding, omdat ze wel hulp konden gebruiken, maar ik had er helaas geen tijd voor). Als het aan mij ligt gaat m'n zoontje, zodra het kan, op scouting (en hij het ook leuk vindt natuurlijk :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 21:51

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Dochter gaat morgen op een klein kamp naar Zeewolde. Hier zullen zij ook een antenna opbouwen en deelnemen aan JOTI. Ze zitten daar iets centraler, dus ik hoop dat ze wat meer contact kunnen leggen dan vanuit de noordkop.

Ik probeer rond 22:00 wel iets op te pakken via Web SDR.

Coding in the cold; <brrrrr />

Pagina: 1