JOTA-JOTI 2016 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.731 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 22:12
Jamboree On The Air/Internet
Jamboree On The Air (JOTA) is een wereldwijd scoutingevenement, waarbij scouts over de hele wereld contact met elkaar leggen via amateurradio. JOTA wordt ieder derde volle weekend van oktober gehouden. Het is een afgeleide van de wereldjamboree.

JOTA werd in 1957 voor het eerst gehouden, ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van scouting. Een Britse radioamateur, bekend onder de roepnaam G3BHK, was de bedenker. Tegenwoordig is JOTA uitgegroeid tot één van de grootste scoutingevenementen. In de weken voor het evenement verrijzen er bij verschillende groepen van hout en touw gesjorde antennemasten.

Sinds enkele jaren bestaat ook de Jamboree On The Internet (JOTI). Tijdens de JOTI worden er een aantal computers voorzien van een IRC cliënt. De scouts kunnen hierop chatten met andere scouts over de hele wereld. Beide activiteiten worden naast elkaar gehouden.

Tweaker
Scoutinggroep
Callsign
TheunoScouting Burgemeester Herman Wittegroep EindhovenPA1LEO/J
ArnoScouting Burgemeester Welschen MeerhovenPE6SBW/J
Apen-nootjesSint Victor uit WaddinxveenPA3ALF/J
GieltjevScouting Uitgeest (Don Bosco)PB0MV/J
SijhtamScouting Uitgeest (Don Bosco)PB0MV/J
Barracuda_82Titus Brandsma groep Oss (niet QRV 2009)
AlexanderB
rg-mohwaScouting Don Bosco Lucia
BoyGeniusScouting de Brimzen uit Buitenpost
HoicksScouting Twickel Borne
KoenzieScouting Dutmella, Son en Breugel
3V3RTEnkel JOTI
RohaantjeBA-OW beetsterzwaagPI4EME/J
GroentenboerScouting Jeanne d'Arc UdenPE1OFL/J
DNBScoutinggroep Waterland, MonnickendamPA1FR/J
CLBSt. Jan groep, WateringenEnkel JOTI
qltelPA6JAM/J
FastFredSint Bernardus, LichtenvoordeEnkel JOTI

Graag aanpassen als het niet (meer) klopt!

JOTA-JOTI 2016 is weer begonnen!!
Wij als BA-OW groep Beetsterzwaag zijn alweer begonnen met de JOTA-JOTI voor te bereiden. Ook dit jaar doen we het weer rustig aan. We bouwen een basis van 16 meter. De hoogte van de mast weten we nog niet, maar zal ongeveer op 30 meter moeten uit komen.

In 2013 hebben we de bouw van de mast opgenomen in een time lapse:

In 2014 heb ik de bouw bijgehouden in verschillende tweakblogs.
Mocht je het leuk vinden om deze te lezen/bekijken dan kan dat hier: "Een houten toren.. Jota 2014"

Ook in 2015 hebben we de bouw van de mast opgenomen in een time lapse:

Het resultaat van 2014; Een indrukwekkende 38 meter houten toren.
Op de laatste foto is te zien dat er in de toren ook nog 2 antenne's zijn geplaats:
Een 27MC GPA en een verticale draadantenne. Daarnaast is voor de goede kijkers op de achtergrond nog een horizontale draadantenne te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/XFNIhsKAkL7nyFgDmIFrzbq3/full.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/u1G7Jg245s6rln67DYMoG3mw/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/wGQCNMoeR55TM2HJWVNE8unn/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door rohaantje op 29-09-2016 23:37 ]

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09 13:35

StapelPanda

PB0MV

Ook dit jaar zijn wij met Don Bosco Uitgeest weer van de partij. Dit jaar gaan wij onder leiding van Sijhtam voor een zwevende diamant, de ondersteunende driepoten zijn afgelopen zaterdag alvast geknoopt:

Vorig jaar heeft onze zendamateur PA3DLX zijn 25ste jaar volgemaakt en vond hij het tijd voor vernieuwing qua hoofdzendamateur/callsign. Dit jaar komen wij uit op PB0MV/J maar kunnen gelukkig rekenen op ons vaste team amateurs.

@Rohaantje, zou jij bij Sijhtam en mijzelf de callsign aan kunnen passen?

• rohaantje
Gieltjev schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:23:
@Rohaantje, zou jij bij Sijhtam en mijzelf de callsign aan kunnen passen?
Ik heb de aanpassing doorgevoerd.

Helaas doet je filmpje het niet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
mijn groep beschikt helaas niet over de middelen en kennis om met JOTA mee te doen. JOTI doen we elk jaar wel. echter dit jaar gaan we mogelijk met een andere groep binnen lelystad meedoen, welke al druk in de weer zijn om een toren op te bouwen. dus wellicht: wordt vervolgd. :)

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Onze groep beschikt helaas ook niet over de middelen, man-kracht en kennis om mee te doen met de JOTA-JOTI. We hebben een aantal jaar geleden meegedaan met de JOTI, maar dat werd toen maar zwakjes ontvangen voor de kinderen die erbij waren.

De tijd en de moeite die het destijds koste om alles in elkaar te zetten en op te bouwen, stond niet tegenover het (gebrek) aan enthousiasme van de kinderen.

Vorig jaar hebben we echter wel meegedaan met een radio spel van een andere groep, dat vonden ze dan wel weer heel erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
rens-br schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:29:
Onze groep beschikt helaas ook niet over de middelen, man-kracht en kennis om mee te doen met de JOTA-JOTI. We hebben een aantal jaar geleden meegedaan met de JOTI, maar dat werd toen maar zwakjes ontvangen voor de kinderen die erbij waren.

De tijd en de moeite die het destijds koste om alles in elkaar te zetten en op te bouwen, stond niet tegenover het (gebrek) aan enthousiasme van de kinderen.

Vorig jaar hebben we echter wel meegedaan met een radio spel van een andere groep, dat vonden ze dan wel weer heel erg leuk.
zo ervaren wij het ook inderdaad. JOTI wordt niet heel erg happig op gereageerd, dus niet elk jaar halen we de PC's te voorschijn. een spel met porto's daarentegen wordt wel weer elke keer goed ontvangen. oftewel: zolang ze stilzitten is het saai, maar als ze actief bezig zijn komt het goed. maar dat is denk ik het geval bij veel scouts. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Korras schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:37:
JOTI wordt niet heel erg happig op gereageerd, dus niet elk jaar halen we de PC's te voorschijn/
Ja inderdaad, het probleem toen was ook dat ze meer aan het kloten waren achter de computer, dan dat ze daadwerkelijk door hadden met iemand aan de andere kant van de wereld te praten. (Dit gaat over Welpen leeftijd btw)
een spel met porto's daarentegen wordt wel weer elke keer goed ontvangen. oftewel: zolang ze stilzitten is het saai, maar als ze actief bezig zijn komt het goed. maar dat is denk ik het geval bij veel scouts. ;)
Ja inderdaad. Vorig jaar hadden ze een pijlzender(ofzo?) midden in het bos gezet en de opdracht was dan ook, vind de pijlzender. Je had een apparaat bij die de zender opving en vervolgens met geluid signalen liet weten waar de zender ongeveer stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:34
Bij de groep van mijn kinderen heb ik meerdere jaren gezien dat het concept Jota/Joti niet goed wordt uitgewerkt: een hoop energie in de opbouw van een mooie zendmast (dat is dan wel een mooie activiteit), een hoop computers en een gezamenlijke opkomst met spel (waarin niet de relatie met Jota/Joti wordt gelegd).

Maar voor de meeste jeugdleden zijn al die apparaten maar abacadabra. En door de komst van chatten e.d. is er voor de kinderen niet meer de magie dat je zomaar met iemand aan de andere kant van de wereld kan praten, zoals het in mijn tijd nog wel was. Wanneer de zendamateur vervolgens met enkele enthousiastelingen zijn hobby zit uit te oefenen zonder uitleg aan anderen, haakt vrijwel iedereen af.

Ik heb er ook niet direct een oplossing voor, maar ik was ook niet overtuigd dat ik het evenement wel wilde redden dus ik heb er ook niet de energie in gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
rens-br schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:41:
[...]

Ja inderdaad. Vorig jaar hadden ze een pijlzender(ofzo?) midden in het bos gezet en de opdracht was dan ook, vind de pijlzender. Je had een apparaat bij die de zender opving en vervolgens met geluid signalen liet weten waar de zender ongeveer stond.
dat klinkt wel erg gaaf.. ik krijg spontaan ideeen voor een opkomst. heb je toevallig iets meer info over die dingen, of dat niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Korras schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:53:
[...]
dat klinkt wel erg gaaf.. ik krijg spontaan ideeen voor een opkomst. heb je toevallig iets meer info over die dingen, of dat niet meer?
Kan je daar helaas niet bij helpen. De apparatuur was van een zend-amateur van de andere groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

Korras schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:53:
[...]

Een pijlzender wordt vaak gebruikt bij zogenoemde vossenjachten. Meestal heeft een radio vereniging deze apparatuur, maar niet alle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 15:52
Wij zijn afgelopen zaterdag weer door gegaan met het opbouwen van onze toren, eindresultaat komt al goed in zicht. Volgende week proefhijsen en daarna de antennes en dergelijke inbouwen.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij zijn paar jaar geleden gastheer geweest van het landelijke coordinatie punt voor de Jota en Joti en heb helaas toen ook gezien dat men qua spelaanbod bij het thema weinig vernieuwend is. Wij hadden toen bijvoorbeeld ook een amateur daar die met televisie uitzending bezig was, echt leuk en aansprekend maar werd weinig mee gedaan. Jammer helaas ook kennis mogen maken met de landelijke organisatie en om het heel kort door de bocht te zeggen kreeg het gevoel van een bejaarden soos die weinig innoverend bezig is, met veel onderlinge strijd. De Joti club is wel leuk bezig maar zoals hier al gezegd kinderen appen al de hele dag wat is er nieuw.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
JOTA JOTI gaat t definitief niet worden voor onze groep. programma van de groep waar we wellicht bij langs zouden gaan is nog enorm vaag, en we gaan dus zelf een leuke communicatie opkomst houden.

wat er ook bij komt kijken is dat we aan het eind van de maand 187 (!) kijkers krijgen op 1 dag.. dus we gaan de tijd goed gebruiken om dat in goede banen te leiden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 15:52
Wat betreft JOTA opkomst en thema. Wij houden ons al jaren niet aan het landelijk thema.

Meestal hebben we op zaterdag ochtend een jeugdprogramma met opdrachten door het dorp heen, waarbij de zenders altijd een vaste post is. Veel contacten met groepen uit de regio via de zenders om het begrijpelijk te houden voor de kids. Op vrijdag wisselt het nog al, soms een spooktocht over het water en soms een levend ganzenbord o.i.d.. JOTI doen we eigenlijk niet aan mee, maar dat proberen we steeds meer erbij te betrekken.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGoose
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
Dit jaar krijgen wij met onze groep (De Jaguars, Rijswijk) een FM radio zender voor 24uur tijdens de Jota

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L06YCpL22P7eUqDaBaOv43fL/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8PWc5X7GwTagVDjR4Y003b4V/medium.jpg

Uitspraak van de dag :) :
Dat oude touw smaakt beter dan dat nieuwe touw!
Onze toren staat nu ook voor het grootste gedeelte. We hebben dit jaar weer alleen de 15 meter palen met platform op 13 meter. Daar boven op komt morgen nog een 3-poot bestaande uit 5 meters. Waar ongeveer 3 meter van over blijft.

En dan hopen we vrijdag nog 10-12 meter aan mast er boven op te kunnen zetten. Om totaal 30 meter te reiken.

Wij merken bij de joti dat de welpen zich nog altijd wel vermaken. Voor hen is het nog nieuw. Zij vinden het nog leuk om te klooien met IRQ. Voor de scouts maken we het interessant doormiddel van een spel. Genoemd "The Game". De kinderen gaan op vossenjacht, de vossen zijn genaamd rondom het thema. stellen zij de vos de juiste vraag en dan krijgen zij een cryptisch antwoord. Alle antwoorden bij elkaar geeft de locatie van de beker. Vinden wij als leidingteam dat de kinderen dit jaar goed hun best hebben gedaan zijn zij de winnaars en zorgen we dat ze de beker mogen gaan ophalen van de locatie. Zijn ze niet goed bezig geweest. dan heeft een andere scoutinggroep uit de regio friesland "gewonnen".
The Game is a LIE!!!

[ Voor 32% gewijzigd door rohaantje op 10-10-2016 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

Dagje 3 zit erop, voor het eerst sinds jaren weer eens alles met mankracht gedaan. Afgelopen jaren was het meestal de kleine tractor AKA "bambi" of voor het grote geschut een unimog.

In de video is te zien dat het niet in een keer is gegaan, eerst het werk van vorige week opnieuw gedaan waarna we alsnog de onderkant van de diamant er weer hebben afgehaald. Helaas werd het geheel topzwaar waardoor het hijsen met redelijk wat ogen gedaan moest worden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/41640536/Tweaker%20Posts/Jota/2016-toren.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door StapelPanda op 09-10-2016 12:59 . Reden: zin aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ja2ToBNdDN7XAS48sr0IffvN/thumb.jpg
De 3-poot staat er ook boven op. De punt heeft een mooie 16/17 meter gehaald. De mast staat in de toren klaar. Vrijdag de uitschuifmast en antenne er op en kijken hoever we de mast boven de punt krijgen.

Links zie je ook een 3 poot staan. Hierop worden de coaxkabels op afgespannen voordat ze het clubgebouw in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-09 22:57

doc

Ik draai op zaterdag mee in Dordrecht als operator bij PI4DEC/J (eigen call: PE2DOC)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik draai vrij en zaterdag mee als operator bij pa6jam/j

[ Voor 16% gewijzigd door vDorst op 16-10-2016 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 18:03
Shit, heb ik dit topic helemaal gemist :o

Wij waren PA5SKY/J. Inderdaad, waren, JOTA en JOTI hebben we alleen vanmorgen met de oudste groepen gedaan, de jongere groepen hadden vandaag andere programma's (I know, raarrr).

Vorig jaar voor het eerst meegedaan met de JOTA trouwens. Toren was dit jaar 4 3-poten met bovenin een plateau met daarop een 4-poot, boven in de 4-poot zat een antenne. Vraag me niet wat voor antenne, daar heb ik geen verstand van, vorig jaar hadden we een richtantenne geloof ik, met een rotor die we konden laten draaien, dit jaar was het gewoon een spriet met 3 kleinere uitstekende sprietjes

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 15-10-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 18:03
Geen topic dit jaar?

Voorbereidingen zijn alweer in volle gang voor dit jaar. Vanavond is avond 3 van toren bouwen.

Vorige week is hier bovenin een plateau gemaakt. Vanavond komt er een 4-poot bovenop met een paar schoren voor een lange pionierpaal met spriet. Net als vorig jaar krijgen we naast de spriet ook een draad antenne en doen we weer mee met de JOTI.

Callsign weet ik nog ff niet, behalve het toren bouwen hou ik me puur bezig met de JOTI.

De Explorers die de toren bouwen draaien op de vrijdagavond, en het is rond half 8 al aardig donker, dus de voortgang is wat langzaam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pkc02nuTTuqq7gAhRvG1QxLb/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 13-10-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
Jawel, zonet geopend. Zie topic: JOTA-JOTI 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dan sluit ik deze en koppel ik de topics :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.