Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
*Ik vind de starterslening overigens erg acceptabel ogen om een beetje vort in de zaak te zetten. Zo op het eerste gezicht lijken er weinig (grote) nadelen aan te kleven. Heeft iemand hier ervaring mee?
Je kunt met een starterslening de k.k. niet dekken, dat moet je nog steeds uit eigen portemonnee betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
TommyboyNL schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:51:
Wellicht voor een stad kiezen waar je in aanmerking komt voor een starterslening? Zelf kon ik een hypotheek van 170k krijgen en een starterslening van 30k. Dat plus een paar k spaargeld stelde mij in staat om een prima rijtjeshuis in Delft te kopen.
Maak eens een afspraak bij De Hypotheker. Een eerste gesprek is gratis en vrijblijvend, maar geeft wel een goed zicht op de mogelijkheden.

Wat in jouw geval overigens wél een issue gaat zijn, is je studieschuld als die nog niet volledig afgelost is. Die gaat zeer zwaar drukken op je te lenen bedrag. Je kan overwegen om gebruik te maken van een deel van de 60 maanden aflossingsvrij zodat hij niet op je afschriften staat en hem te verzwijgen tegen de hypotheekverstrekker, maar niet iedereen hier zal positief reageren op deze suggestie (wat op zich terecht is).
Heb je dit advies al opgevolgd?
Wellicht moet je gewoon eens langs lopen bij "experts" (niet per se De Hypotheker) om te informeren. Vaak kennen zij de lokale markt en het aanbod aan subsidies en opties.

Een vriend van mij zat een paar jaar terug in het zelfde schuitje. Wilde graag naar een koopwoning, kon niks kopen (mede vanwege de hoge bijkomende kosten) en is toen gegaan voor een zelfbouw kavel / woning.
Hier zat dan ook nog een starterslening bij, welke de eerste 5 jaar niet afgelost hoefde te worden.

Omdat het een nieuwbouw was, zat er geen k.k. bij, maar was het v.o.n.
Natuurlijk zaten er wel andere kosten bij, maar die konden dan weer op de een of andere manier voor hem gunstig worden weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:24
Ik ken de situatie in NL niet zo goed, maar wat ik lees is niet zo verschillend van België.

Vastgoed kopen direct na het afstuderen zonder een rugzakje van mama en papa (of dik sparen tijdens je studietijd) lukt nooit, en dat ging in het verleden ook niet.

De grafieken van huizenprijzen zijn waardeloos als je het interestpercentage en het gemiddeld startersloon er niet bij zet.

Voor mijn eerste woning leende ik 85.000€ voor ca 750€ per maand aan een interestvoet van 9%.
Nog geen 5 jaar later kon ik bijna 125.000 lenen voor een gelijkaardig bedrag aan interestvoet van 6%.
Nu leent mijn zoon 135.000€ op 20 jaar aan 650€ per maand aan 1.74%. Alles op 20 jaar voor quotiteiten die rond de 60-90% liggen.

Als de interestvoeten morgen stijgen naar 5%, dan zullen de huizenprijzen wel zakken. Sowieso verdwijnen de mensen dan die nu kopen om te verhuren met een rendement van 3%.
Het gros van de mensen leent toch gewoon wat ze kunnen betalen.

Als je 1000€ per maand aan afbetaling kwijt kan, dan leen je dat toch gewoon, en je past je eisen aan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Rob Krauts schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:13:
[...]

Je kunt met een starterslening de k.k. niet dekken, dat moet je nog steeds uit eigen portemonnee betalen.
Als dat zo is dan zullen de prijzen in het startsegment binnenkort aardig gaan kelderen, want bij niemand komt er zo maar even 10.000-15.000 euro uit de lucht vallen. En er zijn weinig mensen die de verlaging van de LTV van 106% naar 100% al lang genoeg hebben voorzien om daarvoor te sparen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:54

Osxy

Holy crap on a cracker

Stoney3K schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:23:
[...]

Als dat zo is dan zullen de prijzen in het startsegment binnenkort aardig gaan kelderen, want bij niemand komt er zo maar even 10.000-15.000 euro uit de lucht vallen. En er zijn weinig mensen die de verlaging van de LTV van 106% naar 100% al lang genoeg hebben voorzien om daarvoor te sparen.
De verlaging loopt al paar jaar en de prijzen hebben hier niet onder geleden. Ik heb geen reden aan te nemen dat dit direct hier invloed op gaat hebben, sluit niet uit dat er honderden andere potentiële redenen zijn waardoor ze wel dalen natuurlijk.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 15:29
BastaRhymez schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:32:
[...]

Heb je dit advies al opgevolgd?
Wellicht moet je gewoon eens langs lopen bij "experts" (niet per se De Hypotheker) om te informeren. Vaak kennen zij de lokale markt en het aanbod aan subsidies en opties.

Een vriend van mij zat een paar jaar terug in het zelfde schuitje. Wilde graag naar een koopwoning, kon niks kopen (mede vanwege de hoge bijkomende kosten) en is toen gegaan voor een zelfbouw kavel / woning.
Hier zat dan ook nog een starterslening bij, welke de eerste 5 jaar niet afgelost hoefde te worden.

Omdat het een nieuwbouw was, zat er geen k.k. bij, maar was het v.o.n.
Natuurlijk zaten er wel andere kosten bij, maar die konden dan weer op de een of andere manier voor hem gunstig worden weggeschreven.
Nee nog niet, maar staat wel op de planning. Zoals de meesten hier aangeven moet er gespaard gaan worden en daarvoor moet logischerwijs (bij de meeste mensen dan) gewerkt worden. Als ik 's avonds tegen een uur of 7 thuis kom, een uur lang bezig ben met het eten, dan is het daarna gewoon me-time met net waar ik zin in heb; biertje, sporten, rustig een rondje google over dit onderwerp, niet te gortig op het hoofd wat nodig moet resetten na 8 uur lang toetsenbordbeuken :9 . Uiteraard al gezocht op lokale hypothekers, maar nog niet echt een knoop over doorgehakt. Daar heb ik dit weekend mooi de tijd en capaciteit voor om een keuze te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@vivenator Als je tijd hebt; lees het topic over financiële onafhankelijkheid eens.
Voor jou gaat het bespaar deel op dit moment het meest op.
Maar misschien heb je ook wel wat aan de rest.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
vivenator schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:42:
[...]

Nee nog niet, maar staat wel op de planning. Zoals de meesten hier aangeven moet er gespaard gaan worden en daarvoor moet logischerwijs (bij de meeste mensen dan) gewerkt worden. Als ik 's avonds tegen een uur of 7 thuis kom, een uur lang bezig ben met het eten, dan is het daarna gewoon me-time met net waar ik zin in heb; biertje, sporten, rustig een rondje google over dit onderwerp, niet te gortig op het hoofd wat nodig moet resetten na 8 uur lang toetsenbordbeuken :9 . Uiteraard al gezocht op lokale hypothekers, maar nog niet echt een knoop over doorgehakt. Daar heb ik dit weekend mooi de tijd en capaciteit voor om een keuze te maken!
Ik blijf erbij: ga een gesprek aan en staar je niet blind op de online rekentools om eerdergenoemde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 15:29
Lensent schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:52:
[...]

Ik blijf erbij: ga een gesprek aan en staar je niet blind op de online rekentools om eerdergenoemde reden.
Absoluut, geen paniek :p ik doel er meer op dat ik eerst rustig een adviseur ga uitzoeken, wat kennissen vragen naar ervaringen met x of y, ipv het eerste willekeurige resultaat op google na te bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het is gewoon een rot tijd om een woning te kopen, de markt is overspannen.

Je betaalt nu simpelweg veel te veel voor dat huis.

Paar jaar geleden kochten we ons rijtjeshuis voor 218k. Tegenwoordig gaan ze voor 250k.

Financieel gezien kun je beter wachten tot de volgende crash. Die komt vanzelf.

Sowieso, wat moet je met een huis in je eentje? Koop een leuk appartement met een net balkon of terras. Zit je net zo lekker in als in die tuin hoor.

En dan vind je voor 170k wel wat.

Hoef je die friggin tuin ook niet te onderhouden (oh wat valt mij dat vies tegen :X ).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Een eigen huis is ook niet alles. Je moet denken aan onderhoud. En als er ook maar iets kapot is moet je het fixen. Bij een. Appartement heb je servicekosten die nog moet betalen. Cash is king en als dat er niet is dan moet je het voorlopig uit je hoofd zetten. Het is gewoon nog te vroeg voor je. Nog ff doorsparen en wachten op betere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchphantom
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-04 10:12
De makkelijkste oplossing volgens mij is een woning te zoeken die je koopt onder de taxatiewaarde.
Je kan namelijk 101% van de taxatiewaarde van de woning lenen. Dus stel je vindt een woning die getaxeerd is op 170.000 euro. Dan mag je 101% van dat bedrag lenen. als je het voor elkaar krijgt een woning te vinden die misschien iets langer te koop staat. Of waarvan je weet dat mensen er vanaf willen. Dan kun je het misschien krijgen voor 160.000 euro. Dat geeft je denk ik net genoeg speling om de K.K te kunnen betalen.

**heb niet beide pagina's gelezen dus als deze optie al voorbij gekomen was dan nvm**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dutchphantom schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:55:
De makkelijkste oplossing volgens mij is een woning te zoeken die je koopt onder de taxatiewaarde.
Je kan namelijk 101% van de taxatiewaarde van de woning lenen. Dus stel je vindt een woning die getaxeerd is op 170.000 euro. Dan mag je 101% van dat bedrag lenen. als je het voor elkaar krijgt een woning te vinden die misschien iets langer te koop staat. Of waarvan je weet dat mensen er vanaf willen. Dan kun je het misschien krijgen voor 160.000 euro. Dat geeft je denk ik net genoeg speling om de K.K te kunnen betalen.

**heb niet beide pagina's gelezen dus als deze optie al voorbij gekomen was dan nvm**
Je hebt meegekregen hoe de markt momenteel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

dutchphantom schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:55:

Dat is niet waar. Je mag maximaal 101% van het minimum van de taxatie en koopprijs. Dus in dat geval 161.600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
vivenator schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:32:

*Ik vind de starterslening overigens erg acceptabel ogen om een beetje vort in de zaak te zetten. Zo op het eerste gezicht lijken er weinig (grote) nadelen aan te kleven. Heeft iemand hier ervaring mee? En ja, ik besef me dat dat nog meer maandlast is, ik ben slechts benieuwd naar ervaringen ;) Per definitie ga ik nog eens een keer goed zitten om alles tot op de euro door te rekenen, wat draagbaar is, wat niet, en dat af zetten tegen de eisen en wensenlijst. Ik heb immers geen haast!
Ik ben de starterslening wel dankbaar. Het inkomen van mijn vriendin was toen niet stabiel. Daarmee kon ik op mijn inkomen +30k starterslening in 2013 een appartement kopen. Oftewel, een hogere hypotheek dan je eigenlijk zou kunnen dragen. Ik wist dat de reguliere hypotheek te betalen was, en mijn vriendin betaalde ook 40% mee. De aanname ook destijds dat een WO werknemer in inkomen zou stijgen werd gezegd, maar vind ik een beroerde aanname. Net als de gegarandeerde waardestijging van een huis.

Let wel dat ik na 3 jaar, 5.6% moest gaan lappen over die 30.000 naast de reguliere hypotheek en onderhoud. Die 5.6% is ontzettend veel, dus liefdadigheid is het niet! (+extra kosten voor het afsluiten van €1500, waarmee je in feite die drie 'rentevrije' jaren ook moet betalen). Dus zelfs na het kopen heb ik me nog eens 3 jaar lang uitgesloofd, op een houtje gebeten en de klere gewerkt om zoveel van de starterslening af te kunnen lossen. Ja, er wordt wel naar 'draagkracht' gekeken met die rente, maar zover wilde ik het niet laten komen.

Conclusie: Nederland heeft het grootste deel 40+'ers en die hebben het democratisch voor het zeggen. Met 'Startersleningen', 'leenstelsels', 'verval middeninkomen' en 'schijt aan de toekomst' tot gevolg.

Maar vergeet niet eigen verantwoordelijkheid!! Roeien met de riemen die je hebt! Daarbij is kopen echt niet altijd beter dan huren, zie deze video:
https://youtu.be/KAMeI4uHAFE

[ Voor 10% gewijzigd door Harm_H op 08-10-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchphantom
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-04 10:12
fyd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 09:02:
[...]

Dat is niet waar. Je mag maximaal 101% van het minimum van de taxatie en koopprijs. Dus in dat geval 161.600.
vreemd, bij mij was dat niet het geval. ik heb vorig jaar 102% van de taxatiewaarde kunnen lenen. terwijl de verkoopprijs lager was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Harm_H schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 11:17:
[...]

Let wel dat ik na 3 jaar, 5.6% moest gaan lappen over die 30.000 naast de reguliere hypotheek en onderhoud. Die 5.6% is ontzettend veel, dus liefdadigheid is het niet! ('schijt aan de toekomst' tot gevolg.
Die 5,6% is aftrekbaar. Netto valt het dus wel mee. (true, het blijft een dure tweede hypotheek waar je beter zo snel mogelijk vanaf bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:46:
Het is gewoon een rot tijd om een woning te kopen, de markt is overspannen.

Je betaalt nu simpelweg veel te veel voor dat huis.

Paar jaar geleden kochten we ons rijtjeshuis voor 218k. Tegenwoordig gaan ze voor 250k.

Financieel gezien kun je beter wachten tot de volgende crash. Die komt vanzelf.

Sowieso, wat moet je met een huis in je eentje? Koop een leuk appartement met een net balkon of terras. Zit je net zo lekker in als in die tuin hoor.

En dan vind je voor 170k wel wat.

Hoef je die friggin tuin ook niet te onderhouden (oh wat valt mij dat vies tegen :X ).
Yep, dit klopt zeker. In november vorig jaar is mijn huis opgeleverd, is verkocht in januari voor 120k, ik heb het in juli gekocht voor 137,5k en dat van mijn buren is van de week verkocht voor 145. De markt gaat idioot hard.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Lethalis schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:46:

Ik heb zelf ook zo gedacht en toen ik er 2 jaar zat kreeg ik een relatie.

Een normaal huis, al is het een kleine, is altijd couranter en zal altijd beter in de markt liggen dan een appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lensent schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:35:
[...]

Ik heb zelf ook zo gedacht en toen ik er 2 jaar zat kreeg ik een relatie.

Een normaal huis, al is het een kleine, is altijd couranter en zal altijd beter in de markt liggen dan een appartement.
Voor 170k kun je een appartement krijgen van 85m2. Dat lukt ook nog wel met een kleintje.

Zelf een jaar zo'n appartement gehuurd en daar had ik echt niet weg gemoeten met een kind. Sterker nog, mijn buren hadden er 2 :P Wij zijn zelf verhuisd, omdat de huur elk jaar fors steeg. Anders waren we daar langer gebleven.

Ik vond het namelijk wel relaxt. Geen omkijken naar. Maar voor 900 euro per maand konden we prima een huis kopen.

Anyways, het is maar net wat je gewend bent. Wij wonen nu met onze dochter in een rijtjeshuis en voor ons gevoel staat het helemaal vol. Terwijl er gezinnen met 3 kinderen in onze straat wonen, in hetzelfde soort huis.

Maar ja, die hebben waarschijnlijk geen dedicated kantoor, waskamer, etc. Dingen die wij heel fijn vinden, maar dus niet per se noodzakelijk zijn. Ik moet toch ergens al mijn computers / servers / gitaren / etc laten :+ De vorige bewoners hadden alleen een paar laptops en that's it. Tsja, dan hou je ineens heel wat ruimte over.

[ Voor 41% gewijzigd door Lethalis op 09-10-2017 10:51 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Waarom perse een koophuis/appartement? Je bent jong, lijkt geen vaste relatie te hebben en misschien wil je nog wat van de wereld zien. Een koophuis kan ook een (enorme) blok aan je been zijn als je een nieuwe (vaste) partner of een andere baan krijgt in een andere stad.

Stel je zelf eerst een paar vragen:
Wil ik hier blijven wonen (met partner).
Kan ik hier blijven wonen in de volgende 5-10 jaar (2 kamer appartement kan dat vaak niet).

Ik heb genoeg mensen om mij heen gezien die (noodgedwongen) 5 jaar of langer in een koop appartementje zaten langs de snelweg met een paar kinderen, terwijl deze mensen beter hadden kunnen huren of mensen met enorme restschulden, omdat ze opeens een partner kregen en die partner niet in plaats X wilde wonen of een baan kregen in stad Y.

Huren is echt geen geld weggooien, ik heb zelf ook een aantal jaar in de vrije sector gehuurd (ik heb de crisis even afgewacht en kon op het dieptepunt een mooi huis kopen ipv een krap appartementje) en was blij met de flexibilteit die ik toen had. Ik kon gewoon zonder moeite een andere baan aannemen en woon nu in een stad die ik nog nooit had gezien. Had ik 2014 mijn appartement moeten verkopen had ik nu een restschuld gehad van 30k (en ja bij mij is mijn salaris wel +69% gestegen, maar dat kon ik toen ook niet weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Huren is echt wel geld weggooien, vrije sector is enorm duur en als je alleen woont voldoe je vaak niet aan de 4x brutohuur per maand eis. Je betaalt zo 2x zoveel als wat je aan maandlasten bij een hypotheek zou betalen. Ik kon simpelweg geen vrije sector huren omdat ik het niet kon betalen. En ik heb nu wel een prima huisje gekocht. De markt is krom. Erg krom. Voor alleenstaande starters is er vrij weinig anders over dan kopen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:24
DeveloperNL schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:59:
...
Huren is echt geen geld weggooien,
...
SmurfLink schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:39:
Huren is echt wel geld weggooien,
...
De waarheid zit in het midden, als je een jaar of 5 op dezelfde plek woont zal kopen meestal voordeliger zijn. Als je ergens korter woont of b.v. verwacht snel meer te gaan verdienen kan huren een prima oplossing zijn. De situatie in Nederland is wel dat zodra je kunt kopen dat ook meestal voordeliger is, maar dat geldt zeker niet in alle gevallen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmo
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-09 16:16
Verpats je (overbodige) spullen en bezittingen, misschien dat dat je al een aantal k oplevert.
Ga extra werken bij je huidige werkgever, of neem een extra baan(tje).

Geld komt je niet aanwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:01 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:01
[...]

You sure? Wij hebben een hypotheek van 195K, terwijl het huis voor 188,5k gekocht is. Woningwaarde op basis van de taxatie is 195K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
vinom schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:48:
[...]

You sure? Wij hebben een hypotheek van 195K, terwijl het huis voor 188,5k gekocht is. Woningwaarde op basis van de taxatie is 195K.
Had ik ook vorig jaar met ING, maar dan met andere bedragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:30:
[...]

De hypotheek zou ongeveer de helft zijn. Daar staat tegenover dat als ik deze woning gekocht zou hebben, ik datzelfde bedrag opzij zou moeten zetten voor noodgevallen, onderhoud en reparaties. Netto kom je op hetzelfde bedrag uit.
Wat een onzin, waar baseer je dat op?
Af en toe laat je de leidingen een keer reinigen a 100 euro en schilderwerk doe je zelf in de zomer.
Een CV ketel gaat dik 10 jaar mee en heeft eens in de 2 jaar onderhoud nodig.

Ik heb nog nooit flinke onderhoudskosten aan een woning gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

[...]

niet correct. recent nog compleet uitgediscussieerd in een ander topic. Ja er zijn diverse (de meeste..) verstrekkers die dit volgens hun eigen richtlijnen hanteren maar de groep die zuiver NHG / GHF volgt financiert inderdaad 101% taxatie waarde (na verbouw)

voor de NHG regels en de excel rekentool (onderaan pagina)

https://www.nhg.nl/Over-N...rens-vanaf-1-januari-2017

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 09-10-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 13:27

Thrilseeka

Woef Woef.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar alleen de OP. Ik zat in ongeveer hetzelfde schuitje en ik heb het volgende gedaan.

Ik kon een bedrag lenen van 160k maar heb uiteindelijk een net appartement op de kop getikt voor 81K.
Omdat het huis meer waard was dan de koopprijs had ik ook minder eigen geld nodig. Je kunt dan een stukje meefinancieren.(Taxatie op 87,5k)

Je kunt 106% lenen van de koopprijs of 102% van de getaxeerde waarde. Welke van de twee het laagste is bepaald het maximaal te lenen bedrag.(dit was zo in dec 2016)

Ik heb maar een relatief weinig geld hoeven inleggen om zo een huis te kopen.
Je geeft aan weinig spaargeld te hebben, dan lijkt het me niet verstandig om maximaal te lenen maar om wat goedkoper te gaan wonen. Ik kan door deze keuze elke maand een leuk bedrag opzij zetten voor de toekomst. Hierdoor kunnen we over een aantal jaren, schuldenvrij , iets kopen wat we echt leuk vinden zonder ons zorgen te hoeven maken om die financiën.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je huurt, betaal je voor flexibiliteit.

Op het dieptepunt van de crisis had je als huurder echt niet het gevoel dat je 'geld aan het wegpissen was', maar lachte je je een breuk om al die sukkels die in 2007 een tophypotheek hadden afgesloten en in 2010 geen kant meer op konden vanwege de onderwaarde.

Als je jong bent, geen relatie hebt en geen kinderen hoeft te stallen zou ik lekker blijven hurenb en de kat uit deboom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:01 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eens met @Verwijderd, blijf lekker huren. Je hebt flexibiliteit. Een koopwoning komt met allerlei bijkomende kosten (kosten koper, hypotheekadvies, etc.) en je zit er direct aan vast. Verlies jij je baan, verdien je opeens minder, of kan je ergens anders gaan werken en meer verdienen? Dan kan je niet plots besluiten te gaan verhuizen. Dan moet je verkopen of de bank verkoopt 't voor je.

Met een huurwoning heb je meer vrijheid, en heeft over het algemeen erg voorspelbare kosten. Als je weg wilt om wat voor reden dan ook dan zit je vaak vast aan een maand opzegtermijn.

Huur niet boven je stand (liefst eronder), en spaar maandelijks een vast bedrag. Investeer ook een vast bedrag per maand in een veilig indexfonds of iets dergelijks. Als je dat de komende 30 jaren steevast doet heb je naderhand, statistisch gezien in ieder geval, een erg leuk bedrag opgebouwd.

Er zijn veel vergelijkingen online te vinden waaruit blijkt dat kopen of huren niet noodzakelijk een groot verschil oplevert over een langere tijd. Met dat in het achterhoofd ben ikzelf niet van plan ooit een huis te gaan kopen. In ieder geval niet nú. De lage rente daargelaten: de huizenmarkt is momenteel compleet gestoord.

Ik wacht wel op de volgende financiële crash. Die komt ook statistisch gezien weer over een jaartje of 3 tot 6 om de hoek kijken. Dan zakken de huizenprijzen weer grandioos, en stijgt de hypotheekrente. Maar dan kan je voor 150k een leuk appartement kopen in plaats van een bezemkast (in Amsterdam in ieder geval) :+

Zie ook:
https://business.fau.edu/...-rent-index/#.Vv3Iuj-R9XB

TL;DR: Huren is (denk ik) slimmer dan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:59:
[...]

Hey dat jij het onzin vindt, prima. Mijn huis bestaat uit meer dingen dan wat je nu noemt. Maar ik huur, dus soit.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Wat heeft volgens jou dan nog meer duur onderhoud nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik weet niet hoe oud je bent en of je ooit een vriendin wil hebben maar houd je daar ook rekening mee?

Het klinkt misschien wat raar maar ik ben 31 en huur. Ik zou ook wel willen kopen maar ik wil ook graag een partner en de kans is redelijk aanwezig als ik die tegen kom dat zij ook wensen heeft mbt wonen of zelfs al een koophuis heeft.

Ik meende laatst ergens te hebben gelezen dat een koophuis pas rendabel wordt na een X aantal jaar dus als je net hebt gekocht en je trekt 2 jaar later bij je nieuwe vriendin in omdat ze een mooier/groter/betere locatie of whatever huis heeft dan schiet je er enorm bij in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:45
Lensent schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:55:
[...]

Wat heeft volgens jou dan nog meer duur onderhoud nodig?
Glas vervangen
Kozijnen vervangen
Gevel/dak/muren isoleren
Buitenmuren opnieuw voegen
Riolering vervangen
Elektra vervangen
Dakpannen vernieuwen

Dan gemiddeld af en toe een pechgeval waar een dak of dakopbouw rot is en vervangen moet worden.

Kan je zeggen dat het allemaal niet nodig is maar kijk eens welk huis van >40 jaar oud niet reeds vele van deze punten heeft gehad.

Sowieso, zoals al ontelbaar keer besproken is maandlasten vergelijken zinloos. Een hypotheek heeft een aflossingscomponent en dat zijn geen kosten. Daarentegen heeft een koopwoning weer risico en verantwoordelijkheden.

Mijn woning kost maar ongeveer €250 netto rente per maand :Z

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 09-10-2017 20:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 21:06

macnerd

No Apples please :-)

Als de hoeveelheid ruimte het toelaat, en je het zelf geen probleem vindt: zoek een huisgenoot. Dit kan uiteraard ook een goede vriend zijn die in een vergelijkbaar schuitje zit. Of juist een student die een kamer zoekt.

MacNerd

Pagina: 1 2 Laatste