Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vivenator
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:04
Goedenavond allen!

tl;dr
Zijn er, naast een bedrag van naasten (ouders, vrienden) ontvangen of een persoonlijke lening (tegen een flinke rente), nog andere opties om een huis te kopen met een (momenteel) gebrekkig spaargeld?

Ik woon nu ruim een jaar in een huurwoning van de lokale woningbouw, maar zit toch een beetje in m'n maag dat het niet 'mijn' huis is, evenals dat ik min of meer geld aan het wegpissen ben wat ook geïnvesteerd had kunnen zijn in steen. Logischerwijs ga je dan op huizenjacht, maar ik zit voor mijn gevoel toch in een merkwaardige spagaat dat ik relatief hoog móet huren ivm inkomen, maar er (door een gebrek aan spaargeld) eigenlijk geen fatsoenlijke woning voor kan financieren.

Ik ben een drietal jaar geleden afgestudeerd met een fikse studieschuld. Daar is in eerste instantie alle aandacht (en geld, duh) naar toe gegaan. Omdat de koopsituatie vorig jaar net zo hopeloos was, maar ik wel al 10 jaar in de wachtrij stond bij de woningbouw, maar besloten te gaan huren. Je moet je oudertjes toch eens vaarwel zeggen. :) Lang verhaal kort: spaargeld valt op dit moment aan te merken als nihil (allicht: er is spaargeld, maar dat is 'backup leefgeld' en op z'n best risicovol om in een huis te pompen, wil ik de volgende dag nog kunnen eten).

Op dit moment kan ik een hypotheek van om en rond de 170k krijgen (á 550 netto/m), wat neer komt op een netto maandelijkse reductie van 100 euro op de huur die ik nu betaal. Lasten die ik met gemak kan opbrengen (en wat mij het gevoel gaf dat een hypotheek prima te doen was). De lokale woningmarkt wordt pas interessant rond de 200k, maar dat is een andere discussie.

Logischerwijs ben ik nu maximaal aan het sparen, zodat ik alle kosten voor het kopen van een woning (die naast de hypotheek komen) kan opbrengen, maar ik ben vooral benieuwd of er ervaringen zijn die wat meer schot in de zaak kunnen brengen - binnen de acceptabele grenzen van mijn inkomen. Helaas schiet of mijn Google-fu me tekort, of zijn er domweg niet meer opties dan geduld hebben.

-Lenen van ouders: is geen optie. Daar zijn persoonlijke motieven voor die ik hier verder niet ga uitwijden.
-Partner? Ga er maar vanuit dat ik het alleen moet doen :9
-Persoonlijke lening: even ter proefberekening 30k ingevoerd (om lekker ruim uit te komen), maar dat zou neer komen op een rentebedrag van ~160 euro per maand. En dan los ik nog niet eens af.

Zoals ik het zie kán ik veel meer binnen mijn inkomen, maar zijn er gewoon geen financieringsmogelijkheden voor. Ik heb een vast contract, ben een redelijk ervaren FE developer die geheid nog flink gaat stijgen in inkomen de komende jaren en heb geen schulden.

Kortom: moet ik geduld hebben, 69% loonsverhoging krijgen, de loterij winnen of zijn er andere mogelijkheden om eerder dan X jaar ipv huur te betalen, een hypotheek af te lossen? Let wel: in feite gaat dit draadje niet over de hypotheek an sich, maar eerder de kosten koper (+alle bijkomende kosten van het kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:27
Nee denk ik zo..;

Er is natuurlijk een reden dat je bedrag X maximaal kunt lenen op basis van salaris X.
Daarnaast dien je elke schuld op te geven bij het aanvragen van een hypotheek, wat gewoon in mindering komt in het te lenen bedrag (vaak nog met een factor 1.5)

Verkijk je niet op de kosten van een koophuis, met enkel de hypotheek bekijken ben je er nog niet.
Er komen ook gemeentebelastingen bij welke je nu niet hebt, en onderhoud wat niet onoverkomelijk is.
Daarnaast zul je ook aan een opstalverzekering moeten..

En 69% loonsverhoging om van 30k meer te kunnen lenen is natuurlijk niet waar, maar dit kun je zelf ook wel na gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 04-10-2017 19:41 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:12

Fiber

Beaches are for storming.

Verhuizen naar een regio waar je wel een huis hebt voor anderhalve ton...:

https://www.funda.nl/kaar...192159,5.1945068359375535

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wellicht voor een stad kiezen waar je in aanmerking komt voor een starterslening? Zelf kon ik een hypotheek van 170k krijgen en een starterslening van 30k. Dat plus een paar k spaargeld stelde mij in staat om een prima rijtjeshuis in Delft te kopen.
Maak eens een afspraak bij De Hypotheker. Een eerste gesprek is gratis en vrijblijvend, maar geeft wel een goed zicht op de mogelijkheden.

Wat in jouw geval overigens wél een issue gaat zijn, is je studieschuld als die nog niet volledig afgelost is. Die gaat zeer zwaar drukken op je te lenen bedrag. Je kan overwegen om gebruik te maken van een deel van de 60 maanden aflossingsvrij zodat hij niet op je afschriften staat en hem te verzwijgen tegen de hypotheekverstrekker, maar niet iedereen hier zal positief reageren op deze suggestie (wat op zich terecht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
Wellicht was ik niet geheel duidelijk in de start. De hypotheek an sich is het probleem niet (als ik het met 170k moet doen, is het 170k en zoek ik daarvoor iets leuks uit). Het zit me meer in de 'transitiekosten' van huur naar koop zoals kosten koper, verbouwen, etc.

Studieschuld is overigens volledig afgelost!

Edit: de 69% loonsverhoging was natuurlijk gekscherend bedoeld :9

[ Voor 10% gewijzigd door vivenator op 04-10-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:43
vivenator schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:53:
Wellicht was ik niet geheel duidelijk in de start. De hypotheek an sich is het probleem niet (als ik het met 1.7 moet doen, is het 1.7 en zoek ik daarvoor iets leuks uit). Het zit me meer in de 'transitiekosten' van huur naar koop zoals kosten koper, verbouwen, etc.

Duidelijk dus....minder dan 170K lenen (bijv. 150K). Dus goedkoper huis kopen. Na de transactie is er dan nog financiële ruimte beschikbaar om een persoonlijke lening van 20K aan te gaan voor overige kosten, verbouwingen etc.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wellicht was ik niet geheel duidelijk in de start. De hypotheek an sich is het probleem niet (als ik het met 1.7 moet doen, is het 1.7 en zoek ik daarvoor iets leuks uit). Het zit me meer in de 'transitiekosten' van huur naar koop zoals kosten koper, verbouwen, etc...
Als het alleen daar in zit zeg ik: Gewoon een jaar op een houtje bijten, niks uitgeven wat niet strikt noodzakelijk is, niet op vakantie, veel overwerken en je bent er... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 04-10-2017 20:09 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:10
Lekker blijven waar je zit en nog even doorsparen. Daarnaast zal je vast nog wel iets in loon omhoog gaan waardoor je iets meer kunt lenen. Ik denk dat je jezelf een beetje rijk rekent met een koophuis. Je zal naast de hypotheek ook nog moeten aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
Panzer_V schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:55:
[...]

Duidelijk dus....minder dan 170K lenen (bijv. 150K). Dus goedkoper huis kopen. Na de transactie is er dan nog financiële ruimte beschikbaar om een persoonlijke lening van 20K aan te gaan voor overige kosten, verbouwingen etc.
Wellicht dat ik persoonlijke leningen niet volledig begrijp of goed doorreken, maar op mij komt zo'n lening over als grandioos duur. Zo even uit mijn geheugen was de laagste die ik tegen kwam 5.6%, ofwel een kleine 100 euro per maand aan rente die er bovenop komt zonder dat ik ook maar iets af los. Dan ben ik voor het 'laatste stapje' op de lange termijn wel heel erg veel geld kwijt (of op de korte termijn wel extreem veel aan het aflossen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het ontgaat me even wat je nu precies vraagt :?

Gratis geld bestaat helaas niet. Combineer dat met de steeds strengere hypotheekregels en je hebt inderdaad de opties die je noemt.

Ik had ze ook graag wat makkelijker gezien mbt hoogte hypotheek t.o.v. inkomen en huis, maar helaas is het wat het is.

Dus idd lekker op een houtje bijten en volgend jaar verhuizen.

Overigens, een hogere hypotheek door bijv loonsverhoging helpt je ook niet echt, aangezien je niet meer dan 101% van je woningwaarde mag lenen. Je moet dus al eigen geld hebben voor de kosten koper.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 04-10-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
MikeyMan schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:13:
Het ontgaat me even wat je nu precies vraagt :?

Gratis geld bestaat helaas niet. Combineer dat met de steeds strengere hypotheekregels en je hebt inderdaad de opties die je noemt.

Ik had ze ook graag wat makkelijker gezien mbt hoogte hypotheek t.o.v. inkomen en huis, maar helaas is het wat het is.

Dus idd lekker op een houtje bijten en volgend jaar verhuizen.

Overigens, een hogere hypotheek door bijv loonsverhoging helpt je ook niet echt, aangezien je niet meer dan 101% van je woningwaarde mag lenen. Je moet dus al eigen geld hebben voor de kosten koper.
In feite vraag ik - volledig bewust - naar het onmogelijke. Mijn google-escapades brachten me tot het besef dat het inderdaad één van bovengenoemde opties of hout bijten wordt (wat ik overigens al doe), maar mijn gevoel (wat over het algemeen vrij weinig met financiën te maken heeft) zegt dat ik veel meer zou moeten kunnen dragen. Dus de vraag? 'Weet iemand nog iets wat Google niet weet' :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

vivenator schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Wellicht dat ik persoonlijke leningen niet volledig begrijp of goed doorreken, maar op mij komt zo'n lening over als grandioos duur. Zo even uit mijn geheugen was de laagste die ik tegen kwam 5.6%, ofwel een kleine 100 euro per maand aan rente die er bovenop komt zonder dat ik ook maar iets af los. Dan ben ik voor het 'laatste stapje' op de lange termijn wel heel erg veel geld kwijt (of op de korte termijn wel extreem veel aan het aflossen).
Daarom moet je daar ook niet aan beginnen en gewoon een jaar of wat echt goed sparen. Gewoon jezelf op een budget zetten van 50 Euro of minder per week en de rest automatisch naar je spaarrekening. En zo veel mogelijk abonnementen opzeggen. TV, Netflix, sportschool, etc. etc. Allemaal dingen waar je best een jaar of wat zonder kan.

En kosten koper en notaris en zo zijn de enige kosten die echt noodzakelijk zijn. Verbouwen en inrichten hoeft niet direct in een keer perfect, dat kan ook in fases terwijl je er al woont, waar je dan steeds voor spaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:34
Wellicht was ik niet geheel duidelijk in de start. De hypotheek an sich is het probleem niet (als ik het met 1.7 moet doen, is het 1.7 en zoek ik daarvoor iets leuks uit). Het zit me meer in de 'transitiekosten' van huur naar koop zoals kosten koper, verbouwen, etc.

Als de transitiekosten je dwars zitten zul je naar een huis moeten zoeken waar je na een likje verf zo in kan. Als de badkamer/keuken beetje ok zijn kan het volgens mij nooit heel duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 12:55

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zoek een mooie rijke vrouw. Of man. Maar zonder gekheid:

Doe een stapje terug en kijk ook vooruit. Wat nu niet kan kan niet. Kijk ook niet enkel naar wat nu kan. Een huis kopen zorgt er ook voor dat je er wel even aan vast zit, want het hele transactieproces kost natuurlijk genoeg. Dus maak de overweging of het huis wat je wilt kopen ook na 5-10 jaar nog het goede huis voor je is.

Ter vergelijking: ik dacht in 2006 ook even een huis te kopen voor 5 jaar binnen mijn finaciele mogelijkheden van toen (net afgestudeerd), dat werden er mede dankzij de dip in de woningmarkt 11. Had ik alles geweten dan had ik het ws. anders gedaan.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
vivenator schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:32:
Op dit moment kan ik een hypotheek van om en rond de 1.7 ton krijgen

-Persoonlijke lening: even ter proefberekening 30k ingevoerd (om lekker ruim uit te komen), maar dat zou neer komen op een rentebedrag van ~160 euro per maand.
Als ik een proefberekening maak, heb je voor 1.7 ton schuld 38k per jaar inkomen nodig.

Als ik nu bij datzelfde inkomen invul dat je een persoonlijke lening hebt die je maandelijks 410 euro kost (250 euro aflossing in 10 jaar + 160 rente), dan kan je er nog 0.58 ton hypotheek bijhebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Op een huis van 170k moet je ongeveer 10k eigen geld meenemen. Met een bruto salaris van 3k hou je netto ruim 2k over. Dus met een huur van 650 / mnd moet je die 10k imho makkelijk in een jaar kunnen sparen. Als je een goedkope vakantie uitzoekt, kun je in datzelfde jaar zelfs nog wel sparen voor wat reserve / verhuiskosten. Ik zie het probleem niet zo: Breng gedetailleerd je financiële mogelijkheden in kaart en start actief je zoektocht naar een geschikte woning (inclusief wat voorwerk qua aanbod / marktwaarde, hou de verkochte woningen in de gaten, etc), en je bent zo een half jaar verder. Dan nog een paar maanden om écht te vinden wat je zoekt, en een paar maanden tussen overeenkomst en overdracht, en het jaar zit er al op. :)

O, en een move trouwens: WVB -> PFSL

[ Voor 37% gewijzigd door naitsoezn op 04-10-2017 20:48 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:52

CeesKees

I rest my Kees

Is het een idee om 1.7 ton als 170k te noteren?

De huidige hypotheekregels zijn er niet voor niets. En een pl nemen zodat je een hypotheek kunt nemen gaat je niet helpen. Een geregistreerde schuld gaat je altijd beperken in je hypotheekmogelijkheden.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
RemcoDelft schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:31:
[...]

Als ik een proefberekening maak, heb je voor 1.7 ton schuld 38k per jaar inkomen nodig.

Als ik nu bij datzelfde inkomen invul dat je een persoonlijke lening hebt die je maandelijks 410 euro kost (250 euro aflossing in 10 jaar + 160 rente), dan kan je er nog 0.58 ton hypotheek bijhebben.
En die gedachtengang volgend zit ik volgens mij - ten opzichte van een 'normale' hypotheek (puur gebaseerd op inkomen) - zonder het na te rekenen wel met een nogal explosieve stijging van de maandlasten. Dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling. Los van het langetermijn-mijnenveld waar je gewillig in springt.
naitsoezn schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:34:
Op een huis van 170k moet je ongeveer 10k eigen geld meenemen. Met een bruto salaris van 3k hou je ongeveer netto 2k over. Dus met een huur van 650 / mnd moet je die 10k imho makkelijk in een jaar kunnen sparen. Als je een goedkope vakantie uitzoekt, kun je in datzelfde jaar zelfs nog wel sparen voor wat reserve / verhuiskosten. Ik zie het probleem niet zo :)
Dat was ook mijn conclusie :-)

En je edit:
naitsoezn schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:34:
Breng gedetailleerd je financiële mogelijkheden in kaart en start actief je zoektocht naar een geschikte woning (inclusief wat voorwerk qua aanbod / marktwaarde, hou de verkochte woningen in de gaten, etc), en je bent zo een half jaar verder. Dan nog een paar maanden om écht te vinden wat je zoekt, en een paar maanden tussen overeenkomst en overdracht, en het jaar zit er al op. :)
Met het enorme risico dat ik hier nu een hele andere discussie aanzwengel, is mijn gemeente helaas niet de goedkoopste. Er valt in de contreien van 170k bar weinig te vinden wat ook daadwerkelijk voldoet aan mijn eisen: de laatste weken/maanden is er eigenlijk geen enkele woning af- of bijgekomen. Dat is dan een woonhuis incl tuin (1. appartement in deze gemeente raak ik aan de straatstenen niet meer kwijt 2. ik wil ook nog wat met groen kunnen frunniken waar ik woon en de ruimte hebben). Dus ja, zoeken doe ik (binnen mijn mindset en eisen), maar erg veel kennis levert het nog niet op van de woningmarkt :)

Starterslening lijkt voor dit soort situaties gemaakt, maar lang niet alle gemeenten bieden die aan. Mijn huidige gemeente in ieder geval niet.

@iedereen in ieder geval bedankt voor de tips!

[ Voor 28% gewijzigd door vivenator op 04-10-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02:16
Totaal niet mijn ding maar een werkgever is vaak bereid iets te regelen. Misschien kan dit een uitkomst betekenen, niet vergeten dat je je enorm afhankelijk maakt hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:32
vivenator schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:19:
[...]
maar mijn gevoel (wat over het algemeen vrij weinig met financiën te maken heeft) zegt dat ik veel meer zou moeten kunnen dragen.
De reden dat je niet meer kunt lenen is dan ook niet zozeer dat je in je huidige situatie niet meer zou kunnen dragen als wel dat als je nu werkeloos/arbeidsongeschikt wordt je dat ook nog moet kunnen. De huidige regels zijn er dus voor om te zorgen dat je ook als het wat slechter gaat niet gelijk in de problemen komt. Bij huren kun je na een maand opzeggen, bij kopen heb je echter een schuld die je moet afbetalen en met wat pech is je huis niet genoeg waard.

Een persoonlijke lening zou ik nooit doen, die geeft je alleen maar een hoop risico en kosten. Dan kun je beter een half jaartje doorsparen. En dat is waarschijnlijk ook de enige echte tip die er is, spaar nog even door en mits mogelijk groei ook door in salaris en kijk wanneer je wel kunt kopen wat je echt wilt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

vivenator schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:44:
Met het enorme risico dat ik hier nu een hele andere discussie aanzwengel, is mijn gemeente helaas niet de goedkoopste. Er valt in de contreien van 170k bar weinig te vinden wat ook daadwerkelijk voldoet aan mijn eisen
Dat was inderdaad niet je punt, sterker nog: Eerst was het uberhaupt geen issue:
Op dit moment kan ik een hypotheek van om en rond de 170k krijgen (á 550 netto/m) (...) . De lokale woningmarkt wordt pas interessant rond de 200k, maar dat is een andere discussie.
(...)
Let wel: in feite gaat dit draadje niet over de hypotheek an sich, maar eerder de kosten koper (+alle bijkomende kosten van het kopen).
Wellicht was ik niet geheel duidelijk in de start. De hypotheek an sich is het probleem niet (als ik het met 170k moet doen, is het 170k en zoek ik daarvoor iets leuks uit).
;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
naitsoezn schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:34:
[...]

Dat was inderdaad niet je punt, sterker nog: Eerst was het uberhaupt geen issue:

[...]

[...]

;)
Haha, laat ik het zo zeggen: als ik het met 170k moet doen, is het 170k. Ik heb een aantal argumenten om woning X of Y wel/niet te accepteren. Als dat betekent dat ik één van die argumenten moet gaan laten vallen: so be it. Eén van die argumenten zijnde een tuin. Andere dat ik bij grote voorkeur in deze gemeente blijf (ivm sociaal leven). Hier vertrekken heeft als voordeel dat ik (waarschijnlijk) dichter bij m'n werk ga wonen, and so on.

Maar zoals ik al zei: het gaat me om de transitie naar -iets- van steen bezitten. De exacte invulling daarvan laat ik liever in het midden om het gesprek niet geheel te vertroebelen (wat niet weg neemt dat ik er graag over zou sparren!). Eigenlijk, nu ik er over nadenk is het antwoord min of meer al gegeven en kan dat prima.

En @ iedereen die geduld roept:

http://i0.kym-cdn.com/ent...l/000/003/617/OkayGuy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die 4 procent rente op een lening valt nog wel mee, als de huizenprijzen zo blijven stijgen valt de rente van een lening in het niet.
Als de bak je geen persoonlijke lening wilt geven kan je altijd nog kijken of je iets kan regelen via crowdfunding. Daar staan redelijk wat projecten met particuliere huizen op.
www.geldvoorelkaar.nl.
Grote kans dat je binnen no-time de financiering rond hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 04-10-2017 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 10:53

Ursamajor

Astrofotograaf

Panzer_V schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:55:
[...]
Na de transactie is er dan nog financiële ruimte beschikbaar om een persoonlijke lening van 20K aan te gaan voor overige kosten, verbouwingen etc.
Verbouwen aan een huis doe je meestal niet met een PL maar met een hypotheek met bouwdepot. Goedkoper en verstandiger.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-07 16:41
Een persoonlijke lening moet je nooit doen voor de aankoop van een woning. De rente is hoog en niet aftrekbaar. Met de max. hypotheek + spaargeld moet je het kunnen doen. Kan dat niet, dan moet je er niet aan beginnen.

Regels m.b.t. de maximale hypotheek zijn een stuk aangescherpt en niet zonder reden. Dat kan voor sommigen net verkeerd uitpakken, maar op zich is het een goed iets. In Duitsland moet je vaak minimaal 30% zelf financieren. De meeste banken financieren daar maar 70% van de waarde van de woning. Sparen is het beste, maar met de huidige rente verlies je jaar op jaar...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Ernemmer schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:02:
Die 4 procent rente op een lening valt nog wel mee, als de huizenprijzen zo blijven stijgen valt de rente van een lening in het niet.
En met een beetje pech gebeurt er iets waardoor de markt weer instort en zit je met een schuld waar je niet meer vanaf komt. Ook al is dat risico misschien niet al te groot is, de impact die het geeft is dat wel en dat is het echt niet waard.
Als de bak je geen persoonlijke lening wilt geven kan je altijd nog kijken of je iets kan regelen via crowdfunding. Daar staan redelijk wat projecten met particuliere huizen op.
www.geldvoorelkaar.nl.
Grote kans dat je binnen no-time de financiering rond hebt.
En ook grote kans dat je binnen no-time een enorm probleem hebt omdat je verplichtingen aangegaan bent die je niet meer kunt voldoen. De regels zijn niet voor niets aangescherpt. Zolang alles goed gaat kun je het misschien makkelijk betalen, maar als er iets gebeurt in de markt of in je persoonlijke situatie krijg je een heel aantal heel magere jaren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:24
BugBoy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:12:
Een persoonlijke lening moet je nooit doen voor de aankoop van een woning. De rente is hoog en niet aftrekbaar. Met de max. hypotheek + spaargeld moet je het kunnen doen. Kan dat niet, dan moet je er niet aan beginnen.

Regels m.b.t. de maximale hypotheek zijn een stuk aangescherpt en niet zonder reden. Dat kan voor sommigen net verkeerd uitpakken, maar op zich is het een goed iets. In Duitsland moet je vaak minimaal 30% zelf financieren. De meeste banken financieren daar maar 70% van de waarde van de woning. Sparen is het beste, maar met de huidige rente verlies je jaar op jaar...
Indien het geld van een persoonlijk lening voor de aankoop, verbouwing, etc van een woning gebruikt wordt is deze wel degelijk aftrekbaar. Zelfs als je geld van je ouders leent of wat dan ook. Mits je maar annuïtair of linear aflost.

[ Voor 5% gewijzigd door Morpheusk op 04-10-2017 22:17 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:14:
[...]

En met een beetje pech gebeurt er iets waardoor de markt weer instort en zit je met een schuld waar je niet meer vanaf komt. Ook al is dat risico misschien niet al te groot is, de impact die het geeft is dat wel en dat is het echt niet waard.

[...]

En ook grote kans dat je binnen no-time een enorm probleem hebt omdat je verplichtingen aangegaan bent die je niet meer kunt voldoen. De regels zijn niet voor niets aangescherpt. Zolang alles goed gaat kun je het misschien makkelijk betalen, maar als er iets gebeurt in de markt of in je persoonlijke situatie krijg je een heel aantal heel magere jaren.
De schuld die hij aangaat is voor de kosten koper, aangezien die vaak niet in de hypotheek mogen. Dat is iets van 10k die hij met wat voor crash van de huizenprijzen wel kan afbetalen in een jaar.

Dus of hij nu een jaar gaat sparen of een lening neemt die hij met een jaar afbetaald, de kosten vallen reuze mee.
Dus gewoon nu wat kleiner kopen en dan misschien over een aantal jaar verhuizen naar een duurdere woning.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 04-10-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Worden de rentpercentages op PL's niet vaak per maand uitgedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:29:
Worden de rentpercentages op PL's niet vaak per maand uitgedrukt?
Nee, dan zou het wel heel duur zijn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vivenator
Ernemmer schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:18:
[...]

De schuld die hij aangaat is voor de kosten koper, aangezien die vaak niet in de hypotheek mogen. Dat is iets van 10k die hij met wat voor crash van de huizenprijzen wel kan afbetalen in een jaar.

Dus of hij nu een jaar gaat sparen of een lening neemt die hij met een jaar afbetaald, de kosten vallen reuze mee.
Dus gewoon nu wat kleiner kopen en dan misschien over een aantal jaar verhuizen naar een duurdere woning.
Hoewel het misschien wel over komt alsof ik heel veel haast heb, voelt* een PL me toch niet helemaal lekker aan. Ik kan een jaar sparen en dan kopen, of nu 'meteen' kopen met een PL (nuances daargelaten). Dan kan ik nog prima een jaartje wachten. Ik ben meer op zoek naar een snelle manier (indien mogelijk, klaarblijkelijk niet) om de maandlasten om en rond dezelfde koers te houden maar dan als investering in steen ipv geld naar de woningbouw dragen. Het snelle in deze zit hem voor mij in het feit dat ik elke maand geld weggooi ipv investeer. Elke maand langer huren is minder investeren! :9

*ik heb ook ervaring met een studentenlening gehad. Hoewel de naam anders suggereert heeft me dat - na de schande en schaamte na het berekenen - bijna 33% bovenop de totale lening gekost. Dat zijn geen grappen als je ook een jaar kan wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Als je je studieschuld niet (volledig) had afgelost maar dat geld op een spaarrekening had gezet dan had je nu de cash gehad om een huis te kopen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ernemmer schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:18:
[...]
Dat dachten een hoop mensen voor de crash ook......
Alleen het risico wat je loopt is een stuk groter omdat je sowieso het 1e jaar dus nog niet eens aan het aflossen bent op je huis. Daarnaast ben je ook nog eens al snel 1k kwijt aan kosten voor je extra lening. 1k die je beter in je huis had kunnen stoppen.
Als het om minder dan een jaar of 10 gaat is het helemaal de vraag of het wel slim is, je bent dan niet alleen extra kosten kwijt aan een lening maar ook aan kosten koper.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fiber schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:48:
Als je je studieschuld niet (volledig) had afgelost maar dat geld op een spaarrekening had gezet dan had je nu de cash gehad om een huis te kopen... O-)
Ware het niet dat die studieschuld nogal aantikt in de max van je hypotheekbedrag. Reden dat ik nu als een gek mijn studielening (met 0,12% rente) aan het aflossen ben ipv mijn hypotheek (met 4,7% rente) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-07 00:56
Eigenlijk zeg je het zelf al: gewoon doorsparen. Als je in je eentje 170k op je naam kan afsluiten moet dat makkelijk kunnen toch?

Een extra lening afsluiten (of verbergen) valt niet aan te raden om diverse redenen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 17-07 15:21
Een persoonlijke lening is denk ik geen oplossing. Als je 170k hypotheek kan krijgen en je vult op de ING hypotheek berekenen site (als voorbeeld) in dat je 30k lening uit hebt staan, zakt je maximale hypotheek naar 0.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 05-10-2017 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:26
Iets creatiever dan geduld hebben, misschien heb je een bezit wat best veel geld waard is en eenvoudig kan worden weggelaten of vervangen voor een goedkoper alternatief. Auto, verzamelingen of iets anders. Kijk eens goed rond wat je allemaal bezit en of je het wel echt nodig hebt. Dat zal misschien wel even pijn doen bij verkoop maar als je daarmee je doel eerder kunt realiseren wellicht de moeite waard.

Verder straks bij aankoop de kosten koper laag proberen te houden. Doe een prijsopgave bij verschillende notarissen. Lees je goed in de hypotheekmaterie in zodat je wellicht met een goedkopere hypotheekadviseur uit kunt. Zoek een goedkope taxateur. Allemaal besparingen in de orde van honderden Euro's en samen tikt het best hard aan. Al is een gedeelte van de kosten aftrekbaar van de belasting, je zult het ten tijde van aankoop wel uit moeten geven en dus cash moeten hebben. Als je een beetje uitkijkt zou een huis van 170k met ongeveer 10k kosten koper moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

MikeyMan schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:09:
[...]

Ware het niet dat die studieschuld nogal aantikt in de max van je hypotheekbedrag. Reden dat ik nu als een gek mijn studielening (met 0,12% rente) aan het aflossen ben ipv mijn hypotheek (met 4,7% rente) :X
Waarom zou je dat doen als je het ook voor 3~5 keer zoveel rente weg kan zetten bij een bank?

Ja je studieschuld heeft invloed op je hypotheek lening, maar je bank kijkt toch anders naar je als je geen studieschuld hebt en 5k spaargeld dan 25k studieschuld en 30k cash.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je beetje uitkijkt moet wel significant lager kunnen. Deze, https://www.berekenhet.nl...s-kopen-kosten-koper.html, komt bijvoorbeeld, inclusief NHG (zou je zonder kunnen doen, maar dat gaat wel flink schelen over hele looptijd) uit op €8500.

Maar dat is met €2000 advieskosten, en dat kan zeker voor zo'n recht toe recht aan situatie echt een heel stuk goedkoper. En van wat ik me herinner is €1100 notariskosten ook behoorlijk hoger dan wat kan lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 16:58

krazzer

Tijd is een illusie

Aangezien je (nog) alleen bent zou ik lekker terug verhuizen naar je ouders en een paar jaar als een malle gaan sparen. Zoals je zelf zegt is huren zonde van je geld. En...
Je moet je oudertjes toch eens vaarwel zeggen. :)
Je moet helemaal niks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CaLeX schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:53:
[...]

Waarom zou je dat doen als je het ook voor 3~5 keer zoveel rente weg kan zetten bij een bank?

Ja je studieschuld heeft invloed op je hypotheek lening, maar je bank kijkt toch anders naar je als je geen studieschuld hebt en 5k spaargeld dan 25k studieschuld en 30k cash.
Vul maar eens wat calculators in. De studieschuld weegt zwaarder mee dan spaargeld. De 25k die ik nog had staan kost me een ton aan hypotheekruimte. 25k spaargeld brengt je niks.

Ik word dus door de huidige regels gedwongen om financieel ongunstige keuzes te maken.

Edit: er wordt uitgegaan van de oorspronkelijk studieschuld, ongeacht wat je al hebt afgelost. Nog zo'n topregel!

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 05-10-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Sissors schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:54:
Als je beetje uitkijkt moet wel significant lager kunnen. Deze, https://www.berekenhet.nl...s-kopen-kosten-koper.html, komt bijvoorbeeld, inclusief NHG (zou je zonder kunnen doen, maar dat gaat wel flink schelen over hele looptijd) uit op €8500.

Maar dat is met €2000 advieskosten, en dat kan zeker voor zo'n recht toe recht aan situatie echt een heel stuk goedkoper. En van wat ik me herinner is €1100 notariskosten ook behoorlijk hoger dan wat kan lukken.
Advieskosten voor de hypotheek zal zeker goedkoper kunnen. Heb ik online gedaan via Hypotheek24. Je moet echt alles zelf regelen en overal zelf achteraan, het is niet eens advies of zelfs maar hulp te noemen maar je moet een hypotheek afsluiten via een tussenpartij. Dat kostte mij 650 Euro. Notaris kostte mij iets meer dan 1000 Euro. Heb wel een bouwtechnische keuring uit laten voeren maar die heb ik weer goed kunnen gebruiken voor de prijsonderhandeling, er was behoorlijk wat achterstallig onderhoud. Keuring kostte iets van 300 Euro. Taxatie nog eens iets van 275 Euro. NHG was 1500 Euro bij mijn hypotheek van 150k en overdachtsbelasting was 3160 (koopprijs 158k). Dit alles 2 jaar geleden. Dan kom je rond de 7000 Euro kosten koper uit wat in mijn geval weer ongeveer 4,5% van de aankoopprijs betrof. Let wel, dat is zonder overbruggingskrediet voor garanstelling vanuit de bank. Ik heb 10% van de aankoopprijs op de derdenrekening van de notaris overgemaakt. Van dat bedrag is 8k na overdracht direct naar de verkoper gegaan, dat hoefde dus niet in de hypotheek. Van de resterende 7800 Euro zijn alle kosten koper zaken welke via de notaris liepen betaald en de paar duizend euro welke toen nog overbleven zijn teruggestort op mijn eigen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-07 13:37
Ik zie in dit topic een aantal keren dingen over de studieschuld voorbij komen. Een studieschuld bij DUO wordt niet BKR-geregistreerd en daardoor heeft de bank er geen weten van tenzij jij ze hiervan op de hoogte stelt (zie link) (zover ik weet, correct me if im wrong)

https://www.bkr.nl/consum...ld-geregistreerd-bij-bkr/

Nou ben ik pas gaan samenwonen in een sociale huur appartement. Jouw situatie van starter zijnde is voor mij dus ook in de nabije toekomst (eerst afstuderen en wat werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik zou de berekeningen maken tussen nu iets kopen wat goed en ruim in het budget past tegenover wachten, huren en huurverhogingen doorrekenen en dan een keuze maken.

Als je nu een goedkoop appartement kan kopen of een klein huisje en je komt onder je huurlasten uit dan kan je dan verschil gebruiken om extra af te lossen, zo ontstaat vermogen dat je later kan gebruiken voor een huis dat meer naar je wens is. Overigens veranderen die wensen over tijd nogal eens als je bijvoorbeeld een relatie krijgt.

Nu je droomhuis kopen is geen mogelijkheid. Sparen daarmee ga je waarschijnlijk niet snel genoeg. Koop nu iets dat ruim binnen het budget past. Los af en kijk dan verder.

Wat je nu zeker denkt te willen hebben of nodig te hebben gebruik je in de praktijk vaak niet tot nauwelijks.
Loop de wensenlijst dus ook kritisch na, wat mis je nu echt in je huidige woning en wat denk je te missen?

Dan blijkt vaak dat de wensenlijst heel anders in elkaar steekt dan gedacht. Ook verbouwingen en dat soort zaken zou ik in de starterswoning niet heel uitgebreid doen. Is het netjes en niet te oud lekker laten zitten. Zoveel gaat het niet uitmaken op de verkoopprijs straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
GH45T schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:45:
Iets creatiever dan geduld hebben, misschien heb je een bezit wat best veel geld waard is en eenvoudig kan worden weggelaten of vervangen voor een goedkoper alternatief. Auto, verzamelingen of iets anders. Kijk eens goed rond wat je allemaal bezit en of je het wel echt nodig hebt. Dat zal misschien wel even pijn doen bij verkoop maar als je daarmee je doel eerder kunt realiseren wellicht de moeite waard.

Verder straks bij aankoop de kosten koper laag proberen te houden. Doe een prijsopgave bij verschillende notarissen. Lees je goed in de hypotheekmaterie in zodat je wellicht met een goedkopere hypotheekadviseur uit kunt. Zoek een goedkope taxateur. Allemaal besparingen in de orde van honderden Euro's en samen tikt het best hard aan. Al is een gedeelte van de kosten aftrekbaar van de belasting, je zult het ten tijde van aankoop wel uit moeten geven en dus cash moeten hebben. Als je een beetje uitkijkt zou een huis van 170k met ongeveer 10k kosten koper moeten lukken.
Interessante gedachtengang, maar ik ga vooral besparingen vinden in alles zo goedkoop mogelijk doen. Zorg, energie, etc. Die fase heb ik al gehad en qua vaste lasten heb ik het aardig geminimaliseerd. Ik kan natuurlijk elk verdwaald ding wat misschien nog 20 euro oplevert (ik noem maar wat, een pentium4 uit het jaar stilletjes 8) ) op marktplaats zetten, maar dan vraag ik me af of dat soort kruimels nou echt de moeite en tijd waard zijn. Kortom: ik kan nou niet echt zeggen dat ik hier harde klappers heb liggen die het probleem in één keer oplossen.
krazzer schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:57:
[...]

Aangezien je (nog) alleen bent zou ik lekker terug verhuizen naar je ouders en een paar jaar als een malle gaan sparen. Zoals je zelf zegt is huren zonde van je geld. En...

[...]

Je moet helemaal niks!
Ik heb ook nog zoiets als leefgenot wat ik toch op een enigszins acceptabele standaard probeer te houden. Ik denk graag van mezelf dat ik een zelfstandige kerel ben die z'n eigen boontjes wel dopt en terug gaan naar m'n ouders - hoe lief ze ook moge zijn - doet een serieuze afbreuk aan de vrijheden (en het gevoel van vrijheid) die ik nu heb. Om het op een krachtterm te gooien: ik ga liever de rest van m'n leven huren dan terug naar m'n ouders :9

Ik ben overigens groot fan van de beste deal vinden (uiteraard afgezet tegen tijd en moeite). Wat dat betreft zit ik aardig met de rest op één lijn om kosten koper etc zo goedkoop mogelijk te houden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ThaAresX schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:32:
Ik zie in dit topic een aantal keren dingen over de studieschuld voorbij komen. Een studieschuld bij DUO wordt niet BKR-geregistreerd en daardoor heeft de bank er geen weten van tenzij jij ze hiervan op de hoogte stelt (zie link) (zover ik weet, correct me if im wrong)
En de bank vraagt je wat voor schulden je hebt, dus dan moet je het opgeven. Daar kan je over liegen, maar dat geeft potentieel wel een hoop problemen als de bank erachter komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Het is heel simpel, je mag dit jaar nog maar 101% van de woningwaarde lenen... Alles wat het meer kost, zal je uit eigen zak moeten betalen... Volgend jaar mag je nog maar 100% lenen en moet je dus meer zelf inleggen.

Je hebt dus drie opties:
1: Je blijft nog even huren (en daarnaast zo veel als mogelijk sparen, maar waarbij je niet moet vergeten ook te blijven leven / leuke dingen doen)
2: Je zoekt een (klus)woning (ruim) onder de max hypotheek en gaat die verbouwen en sluit hiervoor een bouwdepot af (alhoewel ik niet weet of je daar tegenwoordig alles van mag mee financieren, aangezien bijv. een nieuwe keuken a 10.000 euro meteen je woningwaarde met 10.000 euro doet stijgen).
3: Je zoekt een (fiscaal) partner om mee samen te wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Nog een optie, al zal die met een maximale hypotheek van 170k lastig worden, een woning kopen met minimaal A++ label. Daar kun je nog een hypotheek met 106% marktwaarde voor aanvragen. Of dat verstandig is laat ik even in het midden maar als eigen geld een probleem is wellicht een optie :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Iedereen lijkt hier voorbij te gaan dat 100,- per maand goedkopere hypotheek tov huur ook betekent dat je voor 100,- per maand een nieuwe woning moet onderhouden, denk aan CV ketel, schilderwerk, badkamer, keuken, dakgoten om maar even dat dingen te roepen.

Dan is 100 per maand echt zo op, en vraag ik me dus af of het wel daadwerkelijk goedkoper is voor je om te gaan kopen, de onzekerheid van een koophuis is gewoon groter, bij veel mankementen, veroudering etc ben je zelf aan de beurt. Koop je een flat/appartement (wat in het 170k segment logischer lijkt) dan zul je de VVE moeten betalen, wat ook al snel richting dit soort bedragen gaat.

Ten slotte, de huizenmarkt is niet meer wat het geweest is (buiten de grote steden). Een woning kopen op je max en dan na 2 of 3 jaar denken dat je er uit kunt zonder verlies (rekening houdend met KK) is niet meer vanzelfsprekend. Denk dus goed na voor je je voor langere duur vastlegt, zeker met het oog op relaties, groei in inkomen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Sander schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:55:
Iedereen lijkt hier voorbij te gaan dat 100,- per maand goedkopere hypotheek tov huur ook betekent dat je voor 100,- per maand een nieuwe woning moet onderhouden, denk aan CV ketel, schilderwerk, badkamer, keuken, dakgoten om maar even dat dingen te roepen.

Dan is 100 per maand echt zo op, en vraag ik me dus af of het wel daadwerkelijk goedkoper is voor je om te gaan kopen, de onzekerheid van een koophuis is gewoon groter, bij veel mankementen, veroudering etc ben je zelf aan de beurt. Koop je een flat/appartement (wat in het 170k segment logischer lijkt) dan zul je de VVE moeten betalen, wat ook al snel richting dit soort bedragen gaat.

Ten slotte, de huizenmarkt is niet meer wat het geweest is (buiten de grote steden). Een woning kopen op je max en dan na 2 of 3 jaar denken dat je er uit kunt zonder verlies (rekening houdend met KK) is niet meer vanzelfsprekend. Denk dus goed na voor je je voor langere duur vastlegt, zeker met het oog op relaties, groei in inkomen etc.
Absoluut waar. Maar van de andere kant is het geld wat je aflost normaal niet weggegooid. De maandlasten zijn dus wel hoger, maar je bouwt ook vermogen op in je aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
GH45T schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:58:
[...]

Absoluut waar. Maar van de andere kant is het geld wat je aflost normaal niet weggegooid. De maandlasten zijn dus wel hoger, maar je bouwt ook vermogen op in je aflossing.
Volledig mee eens, tegelijkertijd is dat wel speculatie, kijk eens naar de legio met huizen die zelfs nu nog onder water staan. Lage hypotheekrente heeft de markt flink gestuwd de afgelopen jaren tijdens het herstel, dat kan zo maar weer anders zijn.

Daarnaast ga je er dan ook vanuit dat het huis goed onderhouden is etc en dat is iets waar je wel maandelijks budget voor moet hebben/reserveren om te voorkomen dat je een huis 'uitleeft' en daarmee eigenlijk de toekomstige waarde flink naar beneden drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
BastaRhymez schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:47:
Het is heel simpel, je mag dit jaar nog maar 101% van de woningwaarde lenen... Alles wat het meer kost, zal je uit eigen zak moeten betalen... Volgend jaar mag je nog maar 100% lenen en moet je dus meer zelf inleggen.

Je hebt dus drie opties:
1: Je blijft nog even huren (en daarnaast zo veel als mogelijk sparen, maar waarbij je niet moet vergeten ook te blijven leven / leuke dingen doen)
2: Je zoekt een (klus)woning (ruim) onder de max hypotheek en gaat die verbouwen en sluit hiervoor een bouwdepot af (alhoewel ik niet weet of je daar tegenwoordig alles van mag mee financieren, aangezien bijv. een nieuwe keuken a 10.000 euro meteen je woningwaarde met 10.000 euro doet stijgen).
Over dat bouwdepot gesproken. Ik ben er niet vies van om de handjes uit de mouwen te steken, maar biedt een bouwdepot enige vorm van verhoging in de hypotheek? Als in (bijv): ik kan voor 170k een kant-en-klare woning kopen, of voor 150k een bouwval: hoe hoog is het theoretische bouwdepot dan? Nog steeds de max hypotheek (dus 20k)? Ik heb hier wel op gezocht, maar kon eigenlijk niet echt een sluitend antwoord vinden.
GH45T schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:58:
[...]

Correct. Al doe ik veel van de dingen die je nu noemt gewoon zelf (binnen de regels van de woningbouw, uiteraard. Geen kozijnen verven etc). Zoals een kennis het ooit verwoordde: elk MBO-beroep kun je op YT opzoeken en zelf doen, een uitspraak die redelijk stand houdt. Het resultaat is vast en zeker niet vergelijkbaar met een professional, maar ach; heb ik mijn lolletje in het weekend ook weer gehad. Los daar van is het verre van een ramp als de maandlasten zouden stijgen. Die bestedingsruimte heb ik en ik heb liever dat de vaste lasten stijgen dan dat het naar de woningbouw gaat :P
Sander schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:02:
[...]

Volledig mee eens, tegelijkertijd is dat wel speculatie, kijk eens naar de legio met huizen die zelfs nu nog onder water staan. Lage hypotheekrente heeft de markt flink gestuwd de afgelopen jaren tijdens het herstel, dat kan zo maar weer anders zijn.

Daarnaast ga je er dan ook vanuit dat het huis goed onderhouden is etc en dat is iets waar je wel maandelijks budget voor moet hebben/reserveren om te voorkomen dat je een huis 'uitleeft' en daarmee eigenlijk de toekomstige waarde flink naar beneden drukt.
Ik vind de lokale huizenmarkt sowieso frappant. Wat je hier (relatief kleine gemeente van 50k inwoners) krijgt voor 200k is vergelijkbaar met een huis van 150k een paar km verderop. Ik heb eerlijk gezegd het vermoeden dat we rustig aan weer naar een flinke daling gaan, want het lijken toch prijzen die niet echt houdbaar zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door vivenator op 05-10-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een bouwdepot kan ruimte geven. Maar dan moet je wel kunnen aantonen dat de waarde daadwerkelijk stijgt. En je zit vast aan de vaste zaken die je aan het huis doet. Als jij aan de hand van een taxatie kunt aantonen dat de woning van 150k uiteindelijk 170k waard wordt, Kun je dat bedrag krijgen. Vaak wordt er wel eigen geld geeist in dit scenario. En ook dat geld moet je in het bouwdepot storten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Sander schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:55:

Klopt maar het is ook wel zo dat er maar weinig mensen zijn die iedere 3 jaar verhuizen, bij een goed onderhouden appartementengebouw of huis met name de structurele zaken dan blijft er niet zo gek veel over. En veel kan je zelf of is op termijn te doen. De meeste mensen denken nu dat ze gelijk in de eengezinswoning / woning waar je de rest van je leven in wil wonen moeten instappen en dat is gewoon onzin. Je kan het best in een 2 stappen opbouwen.

Het is namelijk vooral een gebrek aan vermogen , al dan niet in de vorm van overwaarde of een bak spaargeld dat de kopers nekt. Een groot deel van je maandlast gaat zeker met de huidige rente standen, gewoon naar het aflosdeel. Dat heeft natuurlijk nadelen , een voordeel is dat je relatief snel je risico verminderd en wat vermogen in stenen opbouwt.

Spaar je daarnaast nog wat dan wordt het kopen van je 2e woning, een die dichterbij je droomhuis staat een stuk makkelijker.

Blijf je zitten in je huurwoning en pak je ieder jaar de huurverhoging dan loopt je last alleen maar op, zonder dat je vermogen opbouwt. Bij huren spek je alleen de verhuurder. En inrichtingskosten heb je ook bij een huurwoning.

Het verbaasd mij altijd weer dat er zo weinig kijk is op het nuttige effect van tijdswaarde van geld en samengestelde rente. En de negatieve aspecten als die niet jou kant opgaan. Zoals bij huren sterk het geval is.

Het is altijd maar een kosten gedreven discussie. Over onderhoudskosten , woonbelastingen en maximaal lenen ten opzichte van huren. En dan de lekker flexibiliteit als je verhuisd is huren zo makkelijk. De meeste mensen die ik ken verhuizen eens in de pak em beet 10 a 15 jaar. Sommigen na 7 a 8 jaar ivm kinderen, meestal. Als al die mensen waren blijven huren dan zaten ze nu nog in de huurflat.

Sparen klinkt namelijk heel leuk maar velen hebben die discipline echt niet. Zeker niet als het zichtbaar op een rekening staat. Dan is kopen en aflossen gewoon een hele leuke oplossing. En dan werkt de tijd vanzelf in je voordeel.

[ Voor 1% gewijzigd door CornermanNL op 05-10-2017 10:18 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

MikeyMan schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:17:
[...]

Vul maar eens wat calculators in. De studieschuld weegt zwaarder mee dan spaargeld. De 25k die ik nog had staan kost me een ton aan hypotheekruimte. 25k spaargeld brengt je niks.

Ik word dus door de huidige regels gedwongen om financieel ongunstige keuzes te maken.

Edit: er wordt uitgegaan van de oorspronkelijk studieschuld, ongeacht wat je al hebt afgelost. Nog zo'n topregel!
Wij zijn maar uitgegaan van wat de hypotheekadviseur zei en niet wat een internetcalculator aangaf.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:15:
[...]
Het is altijd maar een kosten gedreven discussie. Over onderhoudskosten , woonbelastingen en maximaal lenen ten opzichte van huren. En dan de lekker flexibiliteit als je verhuisd is huren zo makkelijk. De meeste mensen die ik ken verhuizen eens in de pak em beet 10 a 15 jaar. Sommigen na 7 a 8 jaar ivm kinderen, meestal. Als al die mensen waren blijven huren dan zaten ze nu nog in de huurflat.
Ben het hier echt pertinent niet met je eens, maar misschien leven we rondom hele andere mensen. Alle starters rondom mij die beginnen met flatje gaan daar uit zodra:
- Ze vaste relatie krijgen, 1 van de 2 huizen blijft over
- Kindje komt, flat vaak geen of te kleine slaapkamers + Reden om op zoek te gaan naar een huis met tuin in rustigere wijk

Jouw 7 a 8 jaar gaat in mijn omgeving veel meer op voor mensen die al een 2e stap gemaakt hebben, dus al in een leuke rijtjeswoning zitten. Dit wordt ook bevestigd door appartement dat familielid heeft in complex waar veel kopers zitten (dit betreffende appartement wordt verhuurd). Gemiddelde tijd dat deze flats in bezit zijn van mensen die er echt daadwerkelijk wonen was altijd 3 a 4 jaar. Door de crisis werd het een tijdje wat langer, maar nu gaan ze weer als zoete broodjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-07 13:59
BastaRhymez schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:47:

Je hebt dus drie opties:
Optie 2 snap ik niet, kosten koper vervallen daar niet mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
Ik wil wat tegengeluid in de discussie brengen:

Huren is niet per se geld weggooien/maandelijks naar de WoCo dragen waar je niks voor terugziet.

In veel gevallen is kopen over de langere termijn wel financieel voordeliger, logisch want als je huurt wil de eigenaar een rendement maken en als het van jezelf is kan je dat verschil in je zak steken. Op langere termijn telt dat wel mee.

Deel van wat zo vreemd is aan huizen is dat iedereen altijd maar uitgaat van 0,0 afschrijving van een huis. Een huis is geen hele betrouwbare investering, stel dat je nu koopt maar de prijzen dalen 10% in 3 jaar dan heb je absoluut geen vermogen opgebouwd.

koop kan verstandig zijn als:
- je denkt i.i.g. een langere periode ergens te wonen (dus niet een klein flatje kopen als je tussen nu en 3 jaar van plan bent gezinnetje te stichten en daar een groter huis voor nodig denkt te hebben)
- je een courant huis koopt, dat je in geval van verhuizing weer redelijk kwijt raakt (geen hele dure kleine appartementjes, in crisistijd zijn die altijd de sjaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
Sander schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:32:
[...]

Ben het hier echt pertinent niet met je eens, maar misschien leven we rondom hele andere mensen. Alle starters rondom mij die beginnen met flatje gaan daar uit zodra:
- Kindje komt, flat vaak geen of te kleine slaapkamers + Reden om op zoek te gaan naar een huis met tuin in rustigere wijk

Jouw 7 a 8 jaar gaat in mijn omgeving veel meer op voor mensen die al een 2e stap gemaakt hebben, dus al in een leuke rijtjeswoning zitten. Dit wordt ook bevestigd door appartement dat familielid heeft in complex waar veel kopers zitten (dit betreffende appartement wordt verhuurd). Gemiddelde tijd dat deze flats in bezit zijn van mensen die er echt daadwerkelijk wonen was altijd 3 a 4 jaar. Door de crisis werd het een tijdje wat langer, maar nu gaan ze weer als zoete broodjes!
Laten we niet vergeten dat het ook een gevoelskwestie is. Het is toch anders om te huren, dan in je eigen woning te zitten. Los daarvan heb ik specifieke eisen (die voor iedereen vast en zeker anders zijn) die ik in een flatje / appartement gewoon niet waar kan maken. Ik zit de hele dag achter een laptop op een toetsenbord te beuken: dan wil ik als ik thuis kom ook buiten kunnen zitten, m'n handen eens letterlijk in de aarde steken en de afkortzaag door een balk heen jagen. Op een balkon van 2 m2 is dat toch net ff wat anders. Ik ben, kortom, niet van mening dat het per definitie een kostengedreven discussie is: een koopwoning mag wat mij betreft best wat (meer) kosten als dat voldoet aan de wensen die ik heb.

Dat neemt niet weg dat er met gezond verstand naar het kostenplaatje tegenover de wensenlijst gekeken mag worden.

Ik zie overigens niet hoe huren nou zo flexibel kan zijn. In mijn gemeente en - naar ik begrijp - in vrijwel elke gemeente zijn wachtrijen van 10 jaar voor de woningbouw niet ongewoon. Als je wel flexibel wil zijn duik je de geliberaliseerde markt in en kan ik voor mijn huidige woning met gemak er 2 of 300 euro huur op bijleggen.Hoe biedt dát (dan praten we dus over 8-900 euro) meerwaarde ten opzichte van een koopwoning? Dan kan ik net zo goed antikraak gaan wonen: dat is pas lekker flexibel! 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 09:42
Voor 170K kan je toch best een OK huisje krijgen, zeker buiten de randstad. Staar je niet blind op die "het is maar 550 netto, 100 minder dan mijn huidige huur". Een eigen huis hebben brengt veel meer kosten met zich mee. Los van de verhoogde gemeentelijke belastingen (verschil van enkele tientjes tot 50 euro per maand) en de extra/duurdere verzekeringen, heb je ook kosten aan een huis die je niet hebt met een huurhuis.

Je kan een lek dak hebben opeens, of toch je huis moeten schilderen omdat je kozijnen wegrotten. Kleine probleempjes waarbij je als huurder gewoon de verhuurder kan bellen, moet je nu zelf oplossen. En als je die kosten gemiddeld uitsmeert over de jaren heen, is dat echt significant hoger dan 100 euro per maand.

De kozijnen herstellen + schilderen van je rijtjeshuis kost zeker wel meer dan 1000 euro. Een lek dak kan zo 1000 euro kosten om te herstellen, en dan moet je nog de schade binnenshuis herstellen. Regulier onderhoud aan diverse zaken, binnenshuis & buitenshuis kost al gauw meer dan 100 euro per maand. Natuurlijk kan je het volledig negeren en dan blijft je huis wel een paar jaar functioneren, maar vroeg of laat gaat dat fout.

Als je huis vervolgens afbrandt of op andere wijze opeens totaal verwoest wordt, heb je geen volledige garantie dat je verzekering dat dekt. Misschien heb je per ongeluk de rekening niet betaald, of blijkt dat je huis is afgebrand door die niet-gecertificeerde E-cigaret die je gekocht hebt voor 2 euro op Ali-Expres. Wanneer je huurhuis spontaan verdwijnt, neem je gewoon een ander.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Sander schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:32:
[...]

Wellicht andere soorten mensen , kan goed natuurlijk :).

Ik zit wellicht meer in de groep die (ruim) voor de crisis moesten gaan wonen, geen huur voorhanden of veel te duur ten opzichte van koop, de meesten in mijn omgeving dus een starters appartement gekocht. Toegegeven best ruime appartementen. Na de crisis of aan het eind de crisis verkocht voor de eengezinswoning. Meestal vanwege een relatie en komst van kinderen.

In mijn geval dus zeker langer dan 3 a 4 jaar. Dan kan je op de juiste locatie nu wel geluk hebben dat je met een leuke winst wegloopt. Mijn punt is echter veel meer dat je kunt wachten tot de kansen zich keren en hopen dat je genoeg discipline hebt om te blijven sparen. En dan ieder jaar als bonus de huurverhoging om je oren krijgen.

Dit ten opzichte van nu kopen binnen je budget en dan extra aflossen of sparen. Iedereen staart zich maar blind op het eventuele winst/verlies bij verkoop of de enorme kosten die ermee gemoeid zouden zijn.

Huren geeft een zekere lastenstijging, die afweging moet je zeker maken. Extra sparen wordt dan lastiger, als het al lukt. Bovendien krijg je geen rente , en is op een termijn van 5-8 jaar met als doel het kopen van een huis beleggen wellicht te riskant. Kortom zoals de situatie nu is kom je als alleenstaande met een wens tot koop niet heel ver met extra geld sparen. Mocht je een relatie krijgen dan is de situatie weer anders.

Lukt dit niet, dan kan je best een aantal jaar heel hard sparen maar lopen de huizenprijzen alsnog steeds verder weg. Er is nooit een goed moment , alleen de factoren waar je het nu mee moet doen.

Mijn punt is dus, laat je de tijdswaarde van je geld in je voordeel of nadeel werken ? Steek je een bedrag in een aflossing van vastgoed en dus bezit of geef je ieder jaar een hoger bedrag aan de huisbaas ?

Daar gaat iedereen altijd aan voorbij, krijg je dan een relatie na 4 jaar en een jaar later wil je samenwonen ?
Dat zie je dan wel weer, moet eerst nog maar gebeuren. Gebeurd dat niet en woon je er na 10 jaar nog in dan is dan begint het balletje echt goed te rollen.

Bovendien is het veelal ook luxe , heb je 2 slaapkamers op je appartement en 1 kind is het nog best te doen om een jaartje of 2 extra te wachten. Dan werkt het mechanisme wat langer in je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:44:

Huren is niet per se geld weggooien/maandelijks naar de WoCo dragen waar je niks voor terugziet.

In veel gevallen is kopen over de langere termijn wel financieel voordeliger, logisch want als je huurt wil de eigenaar een rendement maken en als het van jezelf is kan je dat verschil in je zak steken. Op langere termijn telt dat wel mee.

Deel van wat zo vreemd is aan huizen is dat iedereen altijd maar uitgaat van 0,0 afschrijving van een huis. Een huis is geen hele betrouwbare investering, stel dat je nu koopt maar de prijzen dalen 10% in 3 jaar dan heb je absoluut geen vermogen opgebouwd.

- je denkt i.i.g. een langere periode ergens te wonen (dus niet een klein flatje kopen als je tussen nu en 3 jaar van plan bent gezinnetje te stichten en daar een groter huis voor nodig denkt te hebben)
- je een courant huis koopt, dat je in geval van verhuizing weer redelijk kwijt raakt (geen hele dure kleine appartementjes, in crisistijd zijn die altijd de sjaak)
toon volledige bericht
Je vergeet hierbij de cash flow , dat afschrijven op een huis is natuurlijk waar, maar stop je een deel van de "huurverhoging" in een onderhoudspotje en komt al een heel eind. Dat verlies is puur papierwerk, evenals de winst. Echter op dit moment met de huidige rente standen wordt je snel armer met een bak geld op de bank tegen 0,1% rente en ieder jaar laten we zeggen 2% huurverhoging en een koopwens. Tel daarbij nog een historische prijsstijging van koopwoningen van ook weer rond de 2% bij op en je koopwens loopt gewoon van je weg. Heb je geen koopwens prima huur lekker verder. Wil je wel kopen in het huidige klimaat. Dan is hoe sneller instappen , hoe beter.

Overigens is de stijging van de huizenprijzen in en om de randstad natuurlijk al een stuk groter, evenals beschikbaarheidsproblemen. Dus de locatie is ook van belang in de afweging. Maar over het algemeen ken ik weinig mensen die over tijd erg slecht uit het kopen van hun eigen woning zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

Optie 2 snap ik niet, kosten koper vervallen daar niet mee.
Nee, maar een goedkoper huis heeft weer lagere k.k.
hierdoor kan iets ineens toch binnen bereik komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 10:18
ThaAresX schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:32:

https://www.bkr.nl/consum...ld-geregistreerd-bij-bkr/

Nou ben ik pas gaan samenwonen in een sociale huur appartement. Jouw situatie van starter zijnde is voor mij dus ook in de nabije toekomst (eerst afstuderen en wat werken).
Eens, ik heb ze toendertijd dat ook helemaal niet vermeld. (Wist ook niet dat dat moest)
Niet dat ik een heel hoge studieschuld had, maar toch. (Inmiddels studieschuld vrij :))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 10:18
Fr33z schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:44:

toon volledige bericht
Dat ben ik niet mee je eens. Als je je hypotheek aflost (geen aflossingsvrij, dat is niet bepaald een slimme keus) heb je na 30 jaar (of minder) een huis, hoe oud of gaar ook, je woont praktisch gratis. Bij huren heb je na 30 jaar niks.
Ja, je hebt onderhoud, ja, je hebt gemeentelijke lasten (die overigens jaarlijks in het niet vallen bij 1 maand huur, maar dat ter zijde), maar je woont praktisch gratis.

Je verliest pas op een huis als de prijzen dalen en je verkoopt je huis. Zolang je er blijft wonen heb je een huis. Bij huren gooi je iedere maand geld in de kliko die je nooit meer terugziet.

Daarnaast heb je ook nog hypotheekrente aftrek, waardoor de helft van de kosten weer terug komen. De aflossing is puur "andersom sparen" en die krijg je wel weer terug bij verkoop. (Ja, ook bij 10% daling van huizenprijs, dan heb je NOG steeds geld terug)

/edit:
Oeps, excuses voor de 2 berichten na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CaLeX schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:19:
[...]

Wij zijn maar uitgegaan van wat de hypotheekadviseur zei en niet wat een internetcalculator aangaf.
Als ik dat had gedaan, had ik nu een schuld van 50k gehad...

Maar lees wat ik schrijf; ik heb het over hypotheekruimte. Dus de maximaal te verkrijgen hypotheek.

Als je daar ver onder blijft, is er niks aan de hand.

Echter; ons maximale hypotheekbedrag gaat (afhankelijk van de calculator) met tussen de 60 en 100k omlaag met een terugbetaling aan de studielening van 250e per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:31
Dikke schuld dikke bult. Je geloofde voorgaande generaties!?

"Je studieschuld heb je zo afbetaald"

False. Het is moeilijk om die af te lossen, een huis te kopen of laat staan een gezin te stichten op 1 inkomen.

"Een studie is belangrijk voor succes"

False. Je kan beter niet studeren en gaan werken als loodgieter.

"Klimaatverandering is jullie probleem, mogen jullie oplossen"

False. Het is het probleem van iedereen die nu leeft. Afschuiven van verantwoordelijkheid. Ontkennen verantwoordelijk te zijn voor de dood van toekomstige generaties.

Ontopic: Het enige wat werkt is meer inkomsten. Als je boven je stand gaat lenen is het risico te groot. Dan wordt het schulden op schulden. Stel bijvoorbeeld dat het huis ook minder waard wordt. Dat er onvoorziene lasten zijn. De gevolgen daarvan zijn niet te overzien. Als meer inkomsten in Nederland niet lukt, kijk dan naar Duitsland waar ze starters wel 50k bruto jaarsalaris geven.

[ Voor 35% gewijzigd door Harm_H op 05-10-2017 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-07 09:48
Ik zat in dezelfde situatie als jij: gehuurd wonen en minimaal spaargeld (en sparende). Maar je komt terug van een koude kermis als je een huis wilt kopen zonder spaargeld. Zoals eerder genoemd, krijg je dit jaar 101% hypotheek en de rest moet je echt zelf lappen of oplossen door geld te lenen bij familie/kennis/vrienden. Een lening afsluiten naast de hypotheek is niet verstandig, dat vermindert de hypotheek enorm.

Wat ik persoonlijk heb gedaan is afscheid genomen van de huurwoning, deal sluiten met pa en ma, maximaal sparen en zowaar 13 maanden later een huis gekocht :-)
Ik kan niet zeggen dat je hetzelfde kunt/moet doen, maar soms moet je gewoon de realiteit accepteren en goed doorpakken en ja, ff doorbijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:25
vivenator schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:51:
[...]
Laten we niet vergeten dat het ook een gevoelskwestie is. Het is toch anders om te huren, dan in je eigen woning te zitten. Los daarvan heb ik specifieke eisen (die voor iedereen vast en zeker anders zijn) die ik in een flatje / appartement gewoon niet waar kan maken. Ik zit de hele dag achter een laptop op een toetsenbord te beuken: dan wil ik als ik thuis kom ook buiten kunnen zitten, m'n handen eens letterlijk in de aarde steken en de afkortzaag door een balk heen jagen. Op een balkon van 2 m2 is dat toch net ff wat anders. Ik ben, kortom, niet van mening dat het per definitie een kostengedreven discussie is: een koopwoning mag wat mij betreft best wat (meer) kosten als dat voldoet aan de wensen die ik heb.
Toch kan het best verstandig zijn om het nog even in deze situatie uit te zingen. Je bent jong dus de kans dat er nog van alles gaat veranderen op het vlak van relatie, baan of andere wensen aan het leven is aanzienlijk. Een koophuis kan dan een blok aan je been zijn. Als het gaat om hobbies kun je ook een moestuintje bij een verenging nemen.
Overigens herken ik de neiging om zaken "eigen" te willen hebben enorm. Dat heb ik zelf ook heel erg. Wat mijn vrouw en ik gedaan hebben is dat we eerst hebben bepaald wat we graag wilden hebben (veel grond, dicht bij de stad, niet te groot huis, opknapper want we willen toch alles naar onze hand zetten). Vervolgens hebben we gespaard vanuit een huurhuisje om in 1 keer het huis te kopen. Niet dat jij het zo zou moeten doen, maar gewoon ter overweging. Het is makkelijker om de nadelen van je huidige situatie te dragen als je ergens naar toe werkt.
Dat neemt niet weg dat er met gezond verstand naar het kostenplaatje tegenover de wensenlijst gekeken mag worden.
Vergeet in het kostenplaatje niet dat een koophuis meer lasten kent dan alleen de hypotheek. Je hebt onderhousdkosten en eigenaarslasten. 2% van de woningwaarde is redelijk karig en dat telt op tot bij 300 euro per maand voor een huis van 170k. Bovenop je hypotheek dus.
Ik zie overigens niet hoe huren nou zo flexibel kan zijn. In mijn gemeente en - naar ik begrijp - in vrijwel elke gemeente zijn wachtrijen van 10 jaar voor de woningbouw niet ongewoon. Als je wel flexibel wil zijn duik je de geliberaliseerde markt in en kan ik voor mijn huidige woning met gemak er 2 of 300 euro huur op bijleggen.Hoe biedt dát (dan praten we dus over 8-900 euro) meerwaarde ten opzichte van een koopwoning? Dan kan ik net zo goed antikraak gaan wonen: dat is pas lekker flexibel! 8)
Huren is flexibel op het moment dat je van een woning af wil.Je kunt er altijd op korte termijn vanaf. Een koopwoning niet per se (tegen een acceptabele prijs). Op het moment loopt het in de steden weer als een malle. Maar de situatie waarin huizen tot 2 jaar te koop stonden is nog niet heel lang geleden. Om nog maar te zwijgen over de mensen die zover onder water stonden dat ze niet eens konden verkopen. De restschuld zorgde er dan voor dat ze nergens anders terecht konden. Nou ja, antikraak misschien wel ja. Maar of je dat moet willen met een stel schoolgaande kinderen...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Gamebuster schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:54:
Voor 170K kan je toch best een OK huisje krijgen, zeker buiten de randstad. Staar je niet blind op die "het is maar 550 netto, 100 minder dan mijn huidige huur". Een eigen huis hebben brengt veel meer kosten met zich mee. Los van de verhoogde gemeentelijke belastingen (verschil van enkele tientjes tot 50 euro per maand) en de extra/duurdere verzekeringen, heb je ook kosten aan een huis die je niet hebt met een huurhuis.

Je kan een lek dak hebben opeens, of toch je huis moeten schilderen omdat je kozijnen wegrotten. Kleine probleempjes waarbij je als huurder gewoon de verhuurder kan bellen, moet je nu zelf oplossen. En als je die kosten gemiddeld uitsmeert over de jaren heen, is dat echt significant hoger dan 100 euro per maand.

De kozijnen herstellen + schilderen van je rijtjeshuis kost zeker wel meer dan 1000 euro. Een lek dak kan zo 1000 euro kosten om te herstellen, en dan moet je nog de schade binnenshuis herstellen. Regulier onderhoud aan diverse zaken, binnenshuis & buitenshuis kost al gauw meer dan 100 euro per maand. Natuurlijk kan je het volledig negeren en dan blijft je huis wel een paar jaar functioneren, maar vroeg of laat gaat dat fout.

Als je huis vervolgens afbrandt of op andere wijze opeens totaal verwoest wordt, heb je geen volledige garantie dat je verzekering dat dekt. Misschien heb je per ongeluk de rekening niet betaald, of blijkt dat je huis is afgebrand door die niet-gecertificeerde E-cigaret die je gekocht hebt voor 2 euro op Ali-Expres. Wanneer je huurhuis spontaan verdwijnt, neem je gewoon een ander.
toon volledige bericht
Klopt, maar als je 600 euro per maand huur betaald, en dat 50 jaar doet, ben je 360.000 euro kwijt. Stel je koopt een huis, ben je in 50 jaar echt geen 360.000 euro aan onderhoud kwijt. Stel het is na 50 jaar nog 200.000 euro waard, heb je nog altijd 200.000 euro meer dan als je 50 jaar gehuurd had gezeten.

Als je kinderen krijgt, en je kan verder niet veel voor ze sparen, kan je nog altijd een groot bedrag aan ze nalaten als je komt te overlijden en het huis wordt verkocht. Als je in de situatie huren 50 jaar lang iedere maand 100 euro spaart heb je 60.000 euro om te vergeven.

Maar goed, dat zal toch iedereen voor zichzelf moeten bepalen, ik zou (als het niet hoeft) echt niet voor een huurhuis gaan. Mijn huis, dus ik kan doen en laten wat ik wil.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Harm_H schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:04:
Dikke schuld dikke bult. Je geloofde voorgaande generaties!?

"Je studieschuld heb je zo afbetaald"

False. Het is moeilijk om die af te lossen, een huis te kopen of laat staan een gezin te stichten op 1 inkomen.

"Een studie is belangrijk voor succes"

False. Je kan beter niet studeren en gaan werken als loodgieter.

"Klimaatverandering is jullie probleem, mogen jullie oplossen"

False. Het is het probleem van iedereen die nu leeft. Afschuiven van verantwoordelijkheid. Ontkennen verantwoordelijk te zijn voor de dood van toekomstige generaties.

Ontopic: Het enige wat werkt is meer inkomsten. Als je boven je stand gaat lenen is het risico te groot. Dan wordt het schulden op schulden. Stel bijvoorbeeld dat het huis ook minder waard wordt. Dat er onvoorziene lasten zijn. De gevolgen daarvan zijn niet te overzien. Als meer inkomsten in Nederland niet lukt, kijk dan naar Duitsland waar ze starters wel 50k bruto jaarsalaris geven.
toon volledige bericht
Tsjah, lekkere oneliners, maar wel erg eenzijdig als je het mij vraagt.
Eenverdieners zijn inmiddels in de minderheid.

Voor onszelf sprekend, ja we hebben onze studieschuld snel afgelost. We hebben nog een paar maanden te gaan en zijn dan in ong. 8 jaar schuldenvrij. Ik waag te betwijfelen of ik als loodgieter een huis van 6-7 ton had kunnen neerzetten ergens in 2019, dus ook die vlieger gaat niet op. En dan hebben wij nog altijd bijstand van onze ouders (die heb wel hebben aangeboden) geweigerd. Eigen keuze, maar wel een bewuste.

Laat onverlet dat er nu zaken aan de hand zijn op de woningmarkt. Voor starters is het gemiddeld zeker niet makkelijk. En de regels gaan veel te ver in sommige gevallen. Als je net boven de sociale huurgrens zit, heb je beste een uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 16-07 12:33

Barrycade

Through the...

Tja zoals al gezegd. Je had een jaartje of 2 nog bij je ouders moeten blijven plakken terwijl je werkte.

Ik ben nog 2 jaar blijven plakken na mijn afstuderen en had toen 40k+ in guldens op de bank zonder studieschuld wegens thuis wonen en werken tijdens de studie.

Maar ik grijp een beetje half half dat je geen partner verwacht. Dat kan, maar mocht dat toch nog eens te gebeuren staan is een huurhuis juist prettig. Gewoon een opzegtermijn van 1 maand en je bent van de zooi af.

Dus een huurhuis geeft ook vrijheid. Bijvoorbeeld ook als je carrière wilt maken is een koophuis een blok aan je been als hij op de verkeerde locatie staat (buiten de Randstad of in NL als je ambities buiten de grenzen reiken).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Het is voor starters nooit makkelijk geweest, misschien in de late 90's en vroege 2000's , maar daarvoor nooit. In de jaren 70 kreeg je maximaal 70% van de executiewaarde , en stond de rente ergens tussen de 9 en 12%.

In de jaren 80 was het evenmin makkelijk rentes nog steeds hoog en banken nog steeds moeilijk, alleen hoofdinkomens werden meegeteld en bouwdeposito's ? Je eigen bankrekening, succes. Pas met de komst van de aanjagers in de jaren 90 van het eigen woning bezit is het makkelijker geworden door starters. En wat is makkelijk ? Volpompen met schuld. Hypotheken op groei van het toekomstige inkomen. Aflossingsvrije ellende etc.

Waar het is alle gevallen om draait is het maken van keuzes. En daar achter blijven staan en deze doorzetten. Was het vroeger mogelijk om na 4 jaar je huis zonder verlies te verkopen ? Meestal niet, en dat is niet veranderd. Dus doe dat dan niet. Je kan niet overal makkelijk onderuit als het tegenzit in het leven. Je hebt immers een pad ingeslagen en keuzes gemaakt.

Niet genoeg geld voor je wensen ? Pas je wensen aan en zoek binnen budget. De parameters zijn veranderd , maar makkelijk is het nooit geweest, wat ik nogal eens mis bij mensen is dat het blijkbaar de gewoonste zaak van de wereld is om alles maar door te willen laten gaan. En dat dat dan maar gefinancierd moet worden. In veel gevallen dus door je woonlasten voor 30 jaar vooruit te lenen, en dan gaan huilen als het niet aansluit op de vaak stevige wensen en eisenpakketten.

Maak keuzes , en ja daar zitten minder leuke keuzes bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vivenator
Barrycade schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:55:
Tja zoals al gezegd. Je had een jaartje of 2 nog bij je ouders moeten blijven plakken terwijl je werkte.

Ik ben nog 2 jaar blijven plakken na mijn afstuderen en had toen 40k+ in guldens op de bank zonder studieschuld wegens thuis wonen en werken tijdens de studie.

Maar ik grijp een beetje half half dat je geen partner verwacht. Dat kan, maar mocht dat toch nog eens te gebeuren staan is een huurhuis juist prettig. Gewoon een opzegtermijn van 1 maand en je bent van de zooi af.

Dus een huurhuis geeft ook vrijheid. Bijvoorbeeld ook als je carrière wilt maken is een koophuis een blok aan je been als hij op de verkeerde locatie staat (buiten de Randstad of in NL als je ambities buiten de grenzen reiken).
Ik heb - tijdens en na mijn afstuderen - nog 3 jaar bij mijn ouders gewoond. Daarvan is de studieschuld afgelost (ongeveer eenzelfde spaarbedrag), maar daarna was de koek voor mij gewoon op. Je werkt al 3 jaar fulltime, bent oud genoeg, hebt inkomen en een prima positie in de huurwachtrij. Je wil niet alleen financieel vooruit, maar ook in het leven. Dan is 'ik was ff blijven hangen' vanuit mijn optiek makkelijk praten, want bij je ouders blijven voelde toch een beetje als (persoonlijke) stilstand. Dat is naast de privéredenen dat het voor mij gewoon niet meer werkte daar. Laten we wel wezen, ik ben dolgelukkig dat ik mijn eigen stek heb waar ik zelf kan doen en laten wat ik wil. Het alternatief is nog steeds een mama die m'n was doet en elke avond zorgt voor een bord prak na het werk en zeg eerlijk: we zijn hier (vrijwel) allemaal volwassen mensen die blij zijn dat ze hun eigen boontjes kunnen doppen toch? ;)

Wat een partner betreft, dat is mijn insziens geen discussie; wat ik er mee wil aangeven is dat ik op dit moment (of in de nabije toekomst) niet reken om een koophuis en alle bijbehorende zaken (hypotheek, k.k., etc) met een ander te gaan doen. Dat heeft an sich niks met verwachten te maken maar met het feit dat als ik morgen de partner des levens tegen kom, ik overmorgen nog geen samenwoon- en trouwplannen aan het maken ben. Ook daar gaat eerst tijd overheen :9 De gedachtengang hier is meer dat ik dit soort leefkeuzes niet wil maken aan de hand van wat er mogelijkerwijs gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik denk dat het antwoord al lang gegeven is: Gewoon een jaartje zo hard mogelijk sparen. Elke maand een flink bedrag voordat je het aan andere dingen uitgeeft. Dertiende maand of bonus? Naar je spaarrekening! Vakantiegeld? Idem dito. Overwerken of bijbeunen...? Ja graag! Dan kun je volgende zomer echt wel serieus gaan zoeken naar een geschikt huis lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
Fiber schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:06:
Ik denk dat het antwoord al lang gegeven is: Gewoon een jaartje zo hard mogelijk sparen. Elke maand een flink bedrag voordat je het aan andere dingen uitgeeft. Dertiende maand of bonus? Naar je spaarrekening! Vakantiegeld? Idem dito. Overwerken of bijbeunen...? Ja graag! Dan kun je volgende zomer echt wel serieus gaan zoeken naar een geschikt huis lijkt mij.
Eens. Het gesprek is ondertussen al aardig afgedwaald van de originele vraag, maar desalniettemin wel interessant om ook de ervaringen van anderen te lezen. Zoals ik eerder al aangaf had ik al wel door dat het sparen werd, maar vragen naar mogelijke andere wegen kan natuurlijk altijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
CornermanNL schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:03:
Het is voor starters nooit makkelijk geweest, misschien in de late 90's en vroege 2000's , maar daarvoor nooit. In de jaren 70 kreeg je maximaal 70% van de executiewaarde , en stond de rente ergens tussen de 9 en 12%.

In de jaren 80 was het evenmin makkelijk rentes nog steeds hoog en banken nog steeds moeilijk, alleen hoofdinkomens werden meegeteld en bouwdeposito's ? Je eigen bankrekening, succes. Pas met de komst van de aanjagers in de jaren 90 van het eigen woning bezit is het makkelijker geworden door starters. En wat is makkelijk ? Volpompen met schuld. Hypotheken op groei van het toekomstige inkomen. Aflossingsvrije ellende etc.
Verschil met die periode en nu is de stijging in huizenprijzen die in die periode 1980-2010 heeft plaatsgevonden.

Afbeeldingslocatie: https://marketupdate.nl/wp-content/uploads/2013/10/huizenprijzen-versus-inkomen-nederland.png

https://marketupdate.nl/n...enprijzen-versus-inkomen/

Toen had je nog de mogelijkheid om binnen een redelijk termijn voldoende te sparen.
Nu is die mogelijkheid er nagenoeg niet meer.
Zodra je voldoende inkomen hebt om goed te kunnen gaan sparen, mag je de volle mep betalen voor de huurwoning waar je in zit. Of nog beter moet je maar particulier gaan huren en kan je helemaal niets meer sparen.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:07
Ik zie dat je het advies al vaker gegeven is, een jaartje lekker sparen! ;) Ik begrijp je gevoel, huren is weggooien, maar soms is het zo slecht nog niet.

Zoals veel al aangeven vergeet de overige kosten naast je netto hypotheek lasten per maand ook niet.
- Eigenwoningforfait 0,75% (op een woning €170.000 is dit €106,25 p/m)
- Onroerende-zaakbelasting 0,177528 (op een woning €170.000 is dit €25,15)
- Daarnaast onderhoud, gem. €300. Bij een nieuwbouwwoning is dit in de eerste jaren natuurlijk nog niet aan de orde. Tevens kun je door onderhoudsvriendelijke materialen te kiezen hierop enorm besparen (kunstof kozijnen, plat dak i.p.v. hellend dak etc
)

Je wilt vast ook een mooie nieuwe: keuken (16K), badkamer (9K) , vloer (10K) , tuin (10K). Natuurlijk is dit indicatief, en sommige dingen zijn misschien niet direct nodig, maar je bent zo wel al weer 45K verder.

Op lange termijn is kopen wel 'voordeliger' puur omdat het huis restwaarde heeft en huren niet.
Morelleth schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:17:
[...]

Verschil met die periode en nu is de stijging in huizenprijzen die in die periode 1980-2010 heeft plaatsgevonden.

[afbeelding]

https://marketupdate.nl/n...enprijzen-versus-inkomen/
Interessante vraag in het artikel: Is de bodem echt bereikt en blijven we veroordeeld tot relatief dure huizen? Of gaat er inderdaad nog 20 tot 30 procent van de huizenprijzen af, zoals een groot deel van de Marketupdate lezers denkt.

Ik hoop niet op een waardedaling van 20%, ik heb net een huis gekocht :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
  • Nu online
RVE_NL schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:53:

[...]

Interessante vraag in het artikel: Is de bodem echt bereikt en blijven we veroordeeld tot relatief dure huizen? Of gaat er inderdaad nog 20 tot 30 procent van de huizenprijzen af, zoals een groot deel van de Marketupdate lezers denkt.

Ik hoop niet op een waardedaling van 20%, ik heb net een huis gekocht :P
In de tussentijd is gebleken van niet. Huizenprijzen zijn vanaf die tijd van dit artikel (2013) gestabiliseerd en alweer flink aan het stijgen gegaan. (en in de regio Amsterdam is het helemaal gek aan het worden.)

Ik denk eerlijk gezegd dat het steeds minder kunnen lenen, wel voor een stabielere markt zal gaan zorgen waar de prijzen minder snel omhoog kunnen schieten, maar dan moet speculatie met de huizen en het kopen als investeringsobject zonder enige intentie er te gaan wonen ook aan banden gelegd worden.

Uiteindelijk is het gewoon zelfs nog het beste als er gewoon eens genoeg gebouwd kan gaan worden. De vraag is er, maar het aanbod simpelweg niet.

Het probleem waar de TS tegen aanloopt is er een waar elke starter mee zit. Bij voldoende inkomen kom je op een gegeven moment in een spagaat tussen goedkope sociale huur waar je niet mee in mag en dure private huur die zorgt dat je niet meer kan sparen.
Eigen geld meenemen is dan bijna onmogelijk want je houd in beide situaties niet genoeg over om te sparen.

En voor wat betreft Amsterdam zijn er teveel mensen die en een spaarpotje hebben en de maximum hypotheek van de woning kunnen krijgen en daardoor weer boven de vraagprijs kunnen gaan zitten. Of speculanten die gelijk het bedrag neer kunnen leggen om het later weer te verkopen tegen een nog hogere prijs. Tot er weer een nieuw belletje gemaakt is en alles instort.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:07

Theo

moederbord

Ga sparen; hard sparen. Ik heb twee jaar geleden mijn eerste woning gekocht na bijna 5 jaar (!!!!) in het ouderlijk huis te hebben gewoond. Het voordeel was wel dat ik wel 25% van m'n huis zelf heb kunnen betalen; de kosten koper uit eigen zak heb gedaan en ruim 20k had om het huis in te richten en kleine dingen te fixxen en te verbeteren.

Een huis kopen is gewoon duur. Naast de kosten koper heb je ook kosten voor een nieuwe vloer, potten verf en er zijn altijd kleine dingen te fixxen. Een huis kopen kost je gewoon 10K aan 'bijkomende kosten en belastingen'

Je kunt nu een kleine starterswoning kosten en daarmee je eerste 10K 'verbrassen' . Over een paar jaar wil je groter wonen en wil je van je starterswoning af. Gaat je weer 10K kosten.

Beter kun je daarom een paar jaar maximaal sparen en die starterswoning uit je hoofd zetten om over een paar jaar een echt leuke woning met toekomstpespectief te kopen (3 slaapkamers is een minimum), dat scheelt je iig 10K aan verhuiskosten.

Over een paar jaar is (waarschijnlijk) je salaris hoger dan nu, wat je ook weer een betere hypotheek oplevert.

Met ongeveer 2000 euro aan netto maandelijkse inkomen moet je gemakkelijk 500 euro per maand kunnen sparen. Ofwel ruim 6000 euro per jaar, en (met loonsverhoging) 20K in drie jaar.

Dan heb je over drie jaar 3 vliegen in 1 klap; je kunt vanwege meer inkomen een betere hypotheek krijgen, je hebt genoeg eigen vermogen en je hebt 10K bespaard :) Dan wordt kopen in eens een stuk gemakkelijker.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
Theo schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:02:
Ga sparen; hard sparen. Ik heb twee jaar geleden mijn eerste woning gekocht na bijna 5 jaar (!!!!) in het ouderlijk huis te hebben gewoond. Het voordeel was wel dat ik wel 25% van m'n huis zelf heb kunnen betalen; de kosten koper uit eigen zak heb gedaan en ruim 20k had om het huis in te richten en kleine dingen te fixxen en te verbeteren.

Een huis kopen is gewoon duur. Naast de kosten koper heb je ook kosten voor een nieuwe vloer, potten verf en er zijn altijd kleine dingen te fixxen. Een huis kopen kost je gewoon 10K aan 'bijkomende kosten en belastingen'

Je kunt nu een kleine starterswoning kosten en daarmee je eerste 10K 'verbrassen' . Over een paar jaar wil je groter wonen en wil je van je starterswoning af. Gaat je weer 10K kosten.

Beter kun je daarom een paar jaar maximaal sparen en die starterswoning uit je hoofd zetten om over een paar jaar een echt leuke woning met toekomstpespectief te kopen (3 slaapkamers is een minimum), dat scheelt je iig 10K aan verhuiskosten.

Over een paar jaar is (waarschijnlijk) je salaris hoger dan nu, wat je ook weer een betere hypotheek oplevert.

Met ongeveer 2000 euro aan netto maandelijkse inkomen moet je gemakkelijk 500 euro per maand kunnen sparen. Ofwel ruim 6000 euro per jaar, en (met loonsverhoging) 20K in drie jaar.

Dan heb je over drie jaar 3 vliegen in 1 klap; je kunt vanwege meer inkomen een betere hypotheek krijgen, je hebt genoeg eigen vermogen en je hebt 10K bespaard :) Dan wordt kopen in eens een stuk gemakkelijker.
toon volledige bericht
Dat verhuizen (los van de huisoverdracht an sich) duur is weet ik. Toch geloof ik ook dat ik me er ontzettend krenterig vanaf kan maken en kan gaan voor een methode waarbij er, terwijl ik er al woon, kamer voor kamer rustig aan ingericht gaat worden. Zoals ik het zie, zo lang ik een (functionele) slaapkamer, badkamer en keuken heb, interesseert de rest niet zo. Menig vrouwlief omschreef mijn smaak als "smaak? welke smaak?", wat zo'n methode des te makkelijker maakt. Ik heb nu een huurwoning met mijn eigen vloer erin. Waarom die niet gebruiken tot kamer Y aan de beurt is om (fatsoenlijk) ingericht te gaan worden? Is het een mooie vloer? Nee... dat zie ik zelf ook wel. Maar zo lang ie functioneel is kan ik me er niet echt aan storen 8)

En als je de tijd neemt om op zo'n manier in te richten / verbouwen, kun je rustig de keuzes maken die het minste geld kosten. En het hebben van tijd is natuurlijk een kostenbesparing op zichzelf. Ik ben in staat om zaken voor 100 euro niet uit te besteden en het gewoon zelf te doen, ook al duurt dat 5x zo lang. Ik heb er nog lol in om het zelf te doen en ben vaak net iets trotser op 'mijn' eindresultaat. Voorbehouden dat het zaken zijn die, bijvoorbeeld, geen invloed hebben op de woningwaarde of toch gewoon echt goed moeten zijn (stucen, bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Goedenavond allen!

tl;dr
Zijn er, naast een bedrag van naasten (ouders, vrienden) ontvangen of een persoonlijke lening (tegen een flinke rente), nog andere opties om een huis te kopen met een (momenteel) gebrekkig spaargeld?

Ik woon nu ruim een jaar in een huurwoning van de lokale woningbouw, maar zit toch een beetje in m'n maag dat het niet 'mijn' huis is, evenals dat ik min of meer geld aan het wegpissen ben wat ook geïnvesteerd had kunnen zijn in steen. Logischerwijs ga je dan op huizenjacht, maar ik zit voor mijn gevoel toch in een merkwaardige spagaat dat ik relatief hoog móet huren ivm inkomen, maar er (door een gebrek aan spaargeld) eigenlijk geen fatsoenlijke woning voor kan financieren.

Ik ben een drietal jaar geleden afgestudeerd met een fikse studieschuld. Daar is in eerste instantie alle aandacht (en geld, duh) naar toe gegaan. Omdat de koopsituatie vorig jaar net zo hopeloos was, maar ik wel al 10 jaar in de wachtrij stond bij de woningbouw, maar besloten te gaan huren. Je moet je oudertjes toch eens vaarwel zeggen. :) Lang verhaal kort: spaargeld valt op dit moment aan te merken als nihil (allicht: er is spaargeld, maar dat is 'backup leefgeld' en op z'n best risicovol om in een huis te pompen, wil ik de volgende dag nog kunnen eten).

Op dit moment kan ik een hypotheek van om en rond de 170k krijgen (á 550 netto/m), wat neer komt op een netto maandelijkse reductie van 100 euro op de huur die ik nu betaal. Lasten die ik met gemak kan opbrengen (en wat mij het gevoel gaf dat een hypotheek prima te doen was). De lokale woningmarkt wordt pas interessant rond de 200k, maar dat is een andere discussie.

Logischerwijs ben ik nu maximaal aan het sparen, zodat ik alle kosten voor het kopen van een woning (die naast de hypotheek komen) kan opbrengen, maar ik ben vooral benieuwd of er ervaringen zijn die wat meer schot in de zaak kunnen brengen - binnen de acceptabele grenzen van mijn inkomen. Helaas schiet of mijn Google-fu me tekort, of zijn er domweg niet meer opties dan geduld hebben.

-Lenen van ouders: is geen optie. Daar zijn persoonlijke motieven voor die ik hier verder niet ga uitwijden.
-Persoonlijke lening: even ter proefberekening 30k ingevoerd (om lekker ruim uit te komen), maar dat zou neer komen op een rentebedrag van ~160 euro per maand. En dan los ik nog niet eens af.

Zoals ik het zie kán ik veel meer binnen mijn inkomen, maar zijn er gewoon geen financieringsmogelijkheden voor. Ik heb een vast contract, ben een redelijk ervaren FE developer die geheid nog flink gaat stijgen in inkomen de komende jaren en heb geen schulden.

Kortom: moet ik geduld hebben, 69% loonsverhoging krijgen, de loterij winnen of zijn er andere mogelijkheden om eerder dan X jaar ipv huur te betalen, een hypotheek af te lossen? Let wel: in feite gaat dit draadje niet over de hypotheek an sich, maar eerder de kosten koper (+alle bijkomende kosten van het kopen).
toon volledige bericht
Niet hele topic doorgelezen maar al eens in Duitsland geïnformeerd? Ik kon daar 20k meer lenen als ik wou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivenator
asdf25 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:41:
[...]

Niet hele topic doorgelezen maar al eens in Duitsland geïnformeerd? Ik kon daar 20k meer lenen als ik wou.
Snel googlen leert me dat je per definitie eigen geld in moet leggen voor een Duitse hypotheek. Dat is dus volledig tegendraads tov het probleem :-) wel interessant, toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb zelf simpelweg een jaar langer bij pa en moe gewoond om te sparen, ben wel heel krap overgegaan dus dat kan ik mensen niet aanraden, maargoed. De vrijheid is enorm fijn. Vergis je dus niet in alle bijkomende kosten van een huis kopen. Ik was in totaal rond de 10k kwijt aan de notaris voor alles incl overdrachtsbelasting enzo. Als je dan 8k hebt begroot en blijkt dat je ook nog de wateschapsbelasting, afvalheffing en nog wat belastingen nog moet betalen, terwijl je dacht dat al voldaan te hebben, dan wordt het erg krap.

[ Voor 16% gewijzigd door SmurfLink op 06-10-2017 09:47 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:40
Mensen hebben nog steeds de neiging om boven hun stand te willen leven.
Als je iets volgens de maatstaven niet kan moet je a) meer sparen of b) je eisen/wensen realistischer maken.

Zo moeilijk is het allemaal niet, er is ZAT aanbod in de prijsklasse waarin je zoekt. Dan maar een kwartiertje bij een grote stad of stadscentrum vandaan.

Wil je dat niet, zie eerste alinea.

En nee, ik heb niet makkelijk praten. Hier spreekt een typische Jan Modaal met vrouw en kind in een tussenwoning.

[ Voor 39% gewijzigd door Lensent op 06-10-2017 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Nu online
Lensent schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:52:
Mensen hebben nog steeds de neiging om boven hun stand te willen leven.
Als je iets volgens de maatstaven niet kan moet je a) meer sparen of b) je eisen/wensen realistischer maken.

Zo moeilijk is het allemaal niet, er is ZAT aanbod in de prijsklasse waarin je zoekt. Dan maar een kwartiertje bij een grote stad of stadscentrum vandaan.

Wil je dat niet, zie eerste alinea.

En nee, ik heb niet makkelijk praten. Hier spreekt een typische Jan Modaal met vrouw en kind in een tussenwoning.
Het probleem is niet dat je moet sparen of dat je meer wil lenen dan je draagkracht.
Het probleem is dat je bijna niet KAN sparen als je in de situatie komt dat je niet meer in sociale huur mag wonen door een te hoog inkomen en daardoor gedwongen door moet naar of private huur of kopen.
Er zijn zat situaties waarbij je niet meer thuis bij je ouders kan blijven wonen en sparen vooraf niet mogelijk is.

Even een n=1 situatie.
Ik zit met een huis in mijn maag waar mijn ex binnenkort uit gaat. Doordat dat huis in 2008 gekocht is is de hypotheek helaas hoger dan wat de waarde van het huis is. Met moeite speel ik kiet daarop zometeen of leg ik het kleine beetje buffer wat er nog is erop in.
In de tussentijd woon ik echter ergens anders. Hier betaal ik huur en dit huis ga ik over kopen. Het geluk wat ik heb is dat dit huis van familie is en ik er goedkoper kan huren dan particulier.
Ik hou op dit moment geen rooie cent over om te sparen door de kosten die er zijn en kan dus niet gelijk meer kopen doordat er geen spaargeld meer is. Gelukkig komt er straks ruimte om dat weer wel te doen omdat ik relatief goedkoop kan huren.
Zou ik gedwongen zijn geweest op de vrije markt een huis te huren had ik nooit meer kunnen kopen. Omdat ik dan makkelijk €500,- per maand meer aan huur kwijt zou zijn.
Je komt dan in een situatie waar je nagenoeg niet meer uit kan komen, hoe goedkoop je ook zou willen kopen.
Simpelweg omdat je doordat je over een bepaalde grens heen zit veel duurder moet huren en nagenoeg niet meer kan sparen voor de kosten koper voor een huis.
(bij een goedkoop huis van 100k, praat je ook al over bijna 10k benodigde eigen inleg, helemaal als je nog een paar jaar wacht)

[ Voor 38% gewijzigd door Morelleth op 06-10-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Morelleth schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Het probleem is niet dat je moet sparen of dat je meer wil lenen dan je draagkracht.
Het probleem is dat je bijna niet KAN sparen als je in de situatie komt dat je niet meer in sociale huur mag wonen door een te hoog inkomen en daardoor gedwongen door moet naar of private huur of kopen.
Er zijn zat situaties waarbij je niet meer thuis bij je ouders kan blijven wonen en sparen vooraf niet mogelijk is.

Even een n=1 situatie.
Ik zit met een huis in mijn maag waar mijn ex binnenkort uit gaat. Doordat dat huis in 2008 gekocht is is de hypotheek helaas hoger dan wat de waarde van het huis is. Met moeite speel ik kiet daarop zometeen of leg ik het kleine beetje buffer wat er nog is erop in.
In de tussentijd woon ik echter ergens anders. Hier betaal ik huur en dit huis ga ik over kopen. Het geluk wat ik heb is dat dit huis van familie is en ik er goedkoper kan huren dan particulier.
Ik hou op dit moment geen rooie cent over om te sparen door de kosten die er zijn en kan dus niet gelijk meer kopen doordat er geen spaargeld meer is. Gelukkig komt er straks ruimte om dat weer wel te doen omdat ik relatief goedkoop kan huren.
Zou ik gedwongen zijn geweest op de vrije markt een huis te huren had ik nooit meer kunnen kopen. Omdat ik dan makkelijk €500,- per maand meer aan huur kwijt zou zijn.
Je komt dan in een situatie waar je nagenoeg niet meer uit kan komen, hoe goedkoop je ook zou willen kopen.
Simpelweg omdat je doordat je over een bepaalde grens heen zit veel duurder moet huren en nagenoeg niet meer kan sparen voor de kosten koper voor een huis.
(bij een goedkoop huis van 100k, praat je ook al over bijna 10k benodigde eigen inleg, helemaal als je nog een paar jaar wacht)
toon volledige bericht
Wellicht evident; maar is in het huis waar je ex uit gaat gaan wonen niet aantrekkelijker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:24

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:12:
[...]

Wellicht evident; maar is in het huis waar je ex uit gaat gaan wonen niet aantrekkelijker?
Volgens mij heeft hij bewust dat bericht ge-edit om duidelijk te maken dat natuurlijk niet iedereen een ex heeft met een koophuis, en die ook nog eens bereid is om dat huis aan jou te verkopen/verhuren.

Net zoals de dooddoener 'ga maar terug naar je ouders' of 'ga X jaar als een idioot sparen'. Ouders zitten daar echt niet altijd op te wachten, en ook al houd je het vol om jarenlang een doodsaai leven te hebben zonder sportvereniging, televisieabonnement, vakantie, dagjes weg, of andere leuke dingen zonder dat je daarvan in een mega-depressie raakt, dan kun je nog altijd niet tegen de stijging van de huizenprijzen op sparen.

De enige oplossing op de lange termijn is dat de lonen in de middeninkomens gewoon flink omhoog moeten, of er moet een mogelijkheid zijn voor middenverdieners om betaalbaar te huren zodat ze daarnaast kunnen sparen voor een eigen huis.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:12:
[...]

Tja dat zou het zijn, ware het niet dat dat andere huis door mij al verbouwt werd met de intentie er te gaan wonen. Daar ben ik nu mee klaar, woon er al 2 jaar. Dan ga ik niet terug verhuizen (en een hoop kosten maken) om naar een huis terug te gaan waar ik niets meer mee heb.

In mijn geval kan ik het goed doen omdat de situatie waar ik in zit niet heel negatief is. (ik huur het huis van familie en kan het zo over kopen na wat sparen, zodra het andere huis verkocht is)

Maar als het iets anders had gelegen dan was dit niet het geval. Dus als ik in de tussentijd wel particulier had moeten huren en de bank zou zeggen u bent niet draagkrachtig genoeg in uw eentje.
(wat niet heel gek zou zijn, want met een inkomen vanaf 36k zit je al boven de sociale huurgrens, maar mag je maar ca 150k lenen wat als je met 2 man een huis hebt gekocht waarschijnlijk te weinig is)

Het is voor mij dus niet echt een probleem, maar in mijn situatie met een kleine variabele (die juist vaker voorkomt) zou het wel een probleem geweest zijn.
En zo zitten er heel veel mensen in die spagaat.

Wel willen sparen, maar niet kunnen.
Je moet bijna verplicht je inkomen kunstmatig laag houden om onder sociale huurgrenzen te blijven en subsidies te krijgen zodat je kan sparen als je meer dan €16,50 per uur bruto verdient (wat niet eens zo heel veel is als je ook maar iets van een opleiding hebt gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 979577

*knip spam*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 06-10-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Morelleth schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Even een n=1 situatie.
toon volledige bericht
Dit is toch een to-taal andere situatie als die van TS...?
Hier gaat mijn post helemaal niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Nu online
Dat is anders wel het advies wat gegeven word door de meeste.
Spaar maar ff wat langer en blijf maar bij je ouders wonen.

En het was overigens een reactie op een reactie dus inderdaad wijkt het af van de vraag van de TS. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ik durf te garanderen dat als de mensen die hier zeggen dat ze niets kunnen sparen mij inzicht zouden geven in hun inkomsten- en uitgavepatroon ik daar zeker wel dingen in zou kunnen wijzigen zodat er wel gespaard kan worden, al is het 50e per maand.

Ga alleen al een kijken naar wat mensen over de balk gooien in supermarkten, of mensen die dubbel verzekerd zijn of niet jaarlijks overstappen van zorgaanbieder of internet en elektra. Dan maar een ADSL lijntje hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Lensent schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:06:
Ik durf te garanderen dat als de mensen die hier zeggen dat ze niets kunnen sparen mij inzicht zouden geven in hun inkomsten- en uitgavepatroon ik daar zeker wel dingen in zou kunnen wijzigen zodat er wel gespaard kan worden, al is het 50e per maand.
Alleen zet 50 euro per maand natuurlijk geen zoden aan de dijk als je binnen nu en 5 jaar een huis wil kopen. Dan heb je toch op zijn minst een buffer van pakweg 10.000 euro nodig.

Om dat te bereiken moet je toch een orde van grootte meer in de maand over houden om te sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Lensent schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:06:

Ga alleen al een kijken naar wat mensen over de balk gooien in supermarkten, of mensen die dubbel verzekerd zijn of niet jaarlijks overstappen van zorgaanbieder of internet en elektra. Dan maar een ADSL lijntje hoor?
Volledig met je eens, maar mensen die nu in een huurwoning die discipline niet hebben, gaan die die discipline straks wel hebben in een koophuis? of gaat de zogenaamde 'besparing' van je hypotheeklasten tov huur (lees: wat je eigenlijk minimaal moet reserveren voor onderhoud en onverwachte kosten) gelijk op aan luxe en val je daarmee dus eigenlijk alleen in een diepere valkuil?

Overigens als ik kijk wat wij maximaal zouden kunnen lenen dat ik never nooit die lasten zou willen dragen, in veel gevallen ga je dan over de 25% van je netto salaris aan hypotheeklasten, laat staan de rest van je woonlasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Als je die discipline niet hebt moet je denk ik de verantwoordelijkheid van een koopwoning niet willen.
Verder kun je ook besluiten om voor een kortere tijd een extra bijbaan te zoeken voor de zaterdag.

Het allerbeste is natuurlijk om al op jonge leeftijd te starten met sparen maar dat is ook een flink stuk opvoeding. Ik ga het mijn zoon iig bijbrengen zodat we er voor hem kunnen zorgen dat hij als hij op z'n, zeg, 22/23/24ste het huis uit zou willen hij dat ook kan. Een huurwoning zou ik nooit adviseren tenzij het niet anders kan.

Verder weet ik uit ervaring dat de online hypotheekberekentools werken met de toetsingsrente van 5% en niet met de daadwerkelijk rente. Dus dat zegt eigenlijk geen moer tenzij je zelf het rentepercente kunt aanpassen naar een gemiddelde 2 a 2.5%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vivenator
Mijn situatie komt samengevat neer op 'ik moet sparen, dat weet ik en dat kan ik. Maar duurt lang, ik vind de huidige situatie onhandig, zijn er nog andere wegen', zoals bijv. de starterslening*. Ik waardeer de adviezen en vind het ook interessant om te lezen dat mijn situatie nog heel anders (lees: hopelozer) had kunnen zijn. Ik heb het geluk dat ik tegen de ondergrens van het duurdere segment aan zit (uit m'n blote hoofd, vanaf ~610 euro huren) ipv in de particuliere markt zit te vissen. Daarnaast een zeer acceptabel inkomen waar ik met gemak 500 euro of meer zou kunnen sparen, zonder echt in te leveren op leefgenot. Had ik bij mijn ouders gewoond had ik wellicht ruim 1k kunnen sparen per maand, maar dat heb ik er zonder enige twijfel voor over om ieder geval in vrijheid richting een koophuis te kunnen werken. Het verschil tussen je eigen eengezinswoning of een 'studenten'kamertje van 20m2 (waar ik 300 euro voor betaalde, wat hun goed recht is natuurlijk) is veel te groot.

*Ik vind de starterslening overigens erg acceptabel ogen om een beetje vort in de zaak te zetten. Zo op het eerste gezicht lijken er weinig (grote) nadelen aan te kleven. Heeft iemand hier ervaring mee? En ja, ik besef me dat dat nog meer maandlast is, ik ben slechts benieuwd naar ervaringen ;) Per definitie ga ik nog eens een keer goed zitten om alles tot op de euro door te rekenen, wat draagbaar is, wat niet, en dat af zetten tegen de eisen en wensenlijst. Ik heb immers geen haast!
Lensent schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:31:
Als je die discipline niet hebt moet je denk ik de verantwoordelijkheid van een koopwoning niet willen.
Verder kun je ook besluiten om voor een kortere tijd een extra bijbaan te zoeken voor de zaterdag.

Het allerbeste is natuurlijk om al op jonge leeftijd te starten met sparen maar dat is ook een flink stuk opvoeding. Ik ga het mijn zoon iig bijbrengen zodat we er voor hem kunnen zorgen dat hij als hij op z'n, zeg, 22/23/24ste het huis uit zou willen hij dat ook kan. Een huurwoning zou ik nooit adviseren tenzij het niet anders kan.

Verder weet ik uit ervaring dat de online hypotheekberekentools werken met de toetsingsrente van 5% en niet met de daadwerkelijk rente. Dus dat zegt eigenlijk geen moer tenzij je zelf het rentepercente kunt aanpassen naar een gemiddelde 2 a 2.5%.
Grappig dat je dit zegt. Ik heb het (financieel) over de toekomst nadenken vroeger nooit echt mee gekregen. Ik heb in het verleden een aantal financieel - op z'n zachts gezegd - onhandige keuzes gemaakt waardoor ik nu dus in de situatie zit dat ik zonder geduld geen kant op kan. Ik ben bijv. in mijn studententijd met spoed uit huis gegaan omdat ik knettergek werd daar. Ik heb op een houtje moeten bijten, maximaal bijlenen van DUO, niet het genot gehad van een dikke portemonnee en uiteindelijk alsnog 3 jaar bij mijn ouders gewoond om diezelfde studieschuld af te betalen. En toch zou ik het zo weer doen; niet omdat het nou erg handig is, maar omdat ik op persoonlijk vlak veel harder ben gegroeid dan onder de veilige vleugels van pa en ma te blijven hangen. Ik heb geleerd door schande en schaamte (...wist je dat een leren jas helemaal niet in de wasmachine kan? En dat borden na drie weken afwassen gewoon uit zichzelf weglopen?) en dat is ervaring die mij het geld wel waard was. Dus mocht je je kind een beetje financiele verantwoordelijkheid bij kunnen brengen: doe het vooral. Don't be me!

[ Voor 40% gewijzigd door vivenator op 06-10-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Een starterslening is wel een stuk voordeliger dan een PL, want de rente van een starterslening is wel aftrekbaar. Alleen weet ik zo niet of je die lening ook mag gebruiken om de kosten boven je woningwaarde te financieren.

Een andere optie is om te kijken of je een huis kan kopen met een terugkoopgarantie, zoals een aantal woningcorporaties aanbieden. Dan kun je het huis kopen met korting waardoor je ook de k.k. drukt en minder eigen geld hoeft in te brengen, en je huis staat sowieso al niet 'onder water' omdat je minder hypotheek hoeft te hebben dan je huis waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Stoney3K schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:38:
Een andere optie is om te kijken of je een huis kan kopen met een terugkoopgarantie, zoals een aantal woningcorporaties aanbieden. Dan kun je het huis kopen met korting waardoor je ook de k.k. drukt en minder eigen geld hoeft in te brengen, en je huis staat sowieso al niet 'onder water' omdat je minder hypotheek hoeft te hebben dan je huis waard is.
Nadeel is normaal gesproken wel dat eventuele overwaarde ook moet worden gedeeld met de corporatie die het aanbied. En het is natuurlijk ook de vraag hoe de waarde bepaald wordt. Meestal wordt dat wel onafhankelijk gedaan, maar het blijft een risico.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

redwing schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:48:
[...]

Nadeel is normaal gesproken wel dat eventuele overwaarde ook moet worden gedeeld met de corporatie die het aanbied.
Dat is natuurlijk ook waar de woningcorporatie op speculeert. Aan de andere kant is het als koper ook indekken van een risico, want als de waarde van je woning daalt, dan heeft de woningcorporatie ook pech. En in veel gevallen is het ook zo dat de woningcorporatie het ook terugkoopt als er een restschuld is, je hebt dus geen risico dat de bank de verkoop tegen houdt omdat het huis te ver onder water staat.

Je hebt dan een stukje meer zekerheid (vooral met een NHG hypotheek) maar je levert er wel op in omdat je uiteindelijk niet veel op je overwaarde kan cashen als je het huis weer verkoopt.

Pagina: 1 2 Laatste