A.W.E.S.O.M.-0 schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:03:
[...]
...
Zelf had ik echt wel zin in een lekkere casual shooter in het Star Wars universum als SW liefhebber, maar tot ze me overtuigen dat bovenstaande problemen ondergeschikt zijn aan de lol, kijk ik de kat uit de boom. Nog even geheel los van P2W (wat er per defintie niet in thuis hoort) en even aannemende dat ze dat idd op gaan lossen.
...
Als je het pay 2 win concept buiten beschouwing laat dan kun je naar mijn mening de game best aanschaffen inmiddels. De multiplayer speelt fantastisch en heeft extreem goede graphics voor een console (ik speel op de ps4 pro), het geluid is enorm goed.
Het pay 2 win concept heeft in de praktijk wel invloed op de gameplay overigens. Het maakt niet uit wat anderen hierover beweren, maar de casual gamer merkt simpelweg dat de kansen niet gelijk zijn. De topgamers die continu in de top 5 hangen zullen er inderdaad niet veel van merken, maar de andere 35 gamers die ook in de game zitten zijn wel afhankelijk van hun star card setup.
Een simpel voorbeeldje: stel je speelt strike mode, dan moet je over het algemeen via 3 choke points een area veroveren. Als je nu de blauwe of paarse grenade star card hebt dan is je damage radias zoveel groter dan iemand die dit niet heeft dat je hiermee halve gangen in 1 keer leegveegt en de tripple of meer kills in de choke points je om de oren vliegen. Zo zijn er veel meer voorbeelden die de gameplay wel beinvloeden.
Het minst last heb je van de star cards in de galactic 40 personen mode, hier heb je meer wegen naar de objectives en kun je meer afstand houden en wat strategischer spelen.
Maar goed, als je dat eenmaal accepteert is er een hele mooie multiplayer ervaring, maar ik ga er wel vanuit dat ze dit in de toekomst gaan veranderen omdat het pay2win concept dermate evil is doorgevoerd dat het wel een ongelijke strijd is in de praktijk.
De single player vond ik zelf heel erg goed. De berichten dat het 5 uur duurt zijn voor mijn speelstijl absoluut niet waar, ik heb er 8 uur over gedaan om de single player uit te spelen, ik vond hem ook best lang, ergens halverwege zit er min of meer een einde aan het verhaal en ik dacht op dat moment, ok beetje kort maar wel leuke afwisselende single player. Toen bleek dat ik halverwege was en het verhaal gewoon doorging en er nog veel lokaties volgden.
Het verhaal zelf vond ik niet slecht, ik weet niet wat mensen verwachten, maar voor mijn gevoel zat er alles in wat je in een star wars verhaal kan verwachten. Ik kan er verder niets over zeggen om niet te spoilen, maar voor mij was die bovenverwachting goed.
De kritiekpunten over het trapje bij je xwing of het feit dat karakters om je heen aan het vechten zijn en niet die objective uitvoeren zijn dingen die ik wel snap als kritiek, maar kom op, je bent een game aan het spelen, het is geen simulatie van hoe war scenarios in het echt gaan, dan zou het wel een hele korte saaie ervaring gaan horen. In een game wil je toch zelf die belangrijke punten zelf uitvoeren, daar ben je nou eenmaal gamer voor. En dat is wat deze single player doet. Via een star wars verhaal wordt je van lokatie naar lokatie gestuurd waar je belangrijke verhaal elementen via jouw acties voor elkaar weet te krijgen, precies wat je zou moeten verwachten in een goede single player game.
Of zitten gamers echt te wachten hier op een in game telefoontje dat soldaat X een orbital strike heeft uitgevoerd en dat jij niet meer naar die planeet hoeft om dat uit te voeren?
Mijn mening is dat Battlefront 2 in basis een fantastische game is, natuurlijk wordt op dit moment alles wat maar met battlefront 2 te maken heeft (van single player tot multiplayer) gebashed, wat ook wel gevoed wordt door het sentiment op vele forums, maar in basis is het een titel van formaat.
Objectief gezien kun je kritisch blijven over het pay 2 win accept, dat zit er volkomen onacceptabel in op dit moment met onhaalbare doelen. Maar dat moet aangepast gaan worden, dit model zit zo verweven in de multiplayer dat ze dat echt niet in een week omgeschreven hebben. Maar voor mij staat vast dat op dit vlak het hele star card en craft gedeelte flink aangepakt gaan worden in de toekomst door dice. Zodat dit wel haalbaar gaat worden. Het is noodzakelijk om de gamers na de initiele wow factor en het ontdekken van het economy systeem ingame gemotiveerd te houden.
Maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit goed gaat komen, het is goed dat de community in opstand is gekomen want als dit star card en crafting verhaal opgelost is is het daarna gewoon een mega goede titel.