A.W.E.S.O.M.-0 schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:27:
[...]
Vooropgesteld, persoonlijk vind ik elke vorm van progressie door middel van unlocks in elke game een poging om matige gameplay te verhullen, maar er zijn genoeg mensen die daar voldoening uit halen, dus soit, het zij zo.
Daar ben ik het wel mee eens. Het is eigenlijk van de zotte dat je per se een x level moet zijn voordat je een bepaalde wapen/gadget/whatever kunt gebruiken. Maar, zo is het al jaren zo met veel FPS games en zo zal het ook lang blijven. Dus wat betreft weinig aan te doen dus, deal with it.
Maar een groot verschil vind ik toch wel de voertuigen en de heroes die je tijdens een potje moet 'kopen' met battlepoints. Met andere woorden, een klein voordeel in het begin van een ronde door betere gear wordt potentieel een gigantisch gat als dat leidt tot het eerder inzetten van overpowered voertuigen of heroes. Ergo, het gevoel van 'verdomme, dit is niet eerlijk' wordt steeds groter gedurende een potje lijkt me en dat nodigt nu niet echt uit tot grinden. Laat staan als die heroes dan ook nog lompe upgrades erbij krijgen.
Maar voordeel in een begin van een match kun je sowiesow al snel bereiken. Bij de beta kon je dat ook al gemakkelijk verkrijgen. Voorbeeld :
Met Starfighter Assault als de Rebels kon je vele turrets kapot knallen in het begin. Als je er een stuk of 10 kapot had gemaakt zat je zo aan de 2500+ punten. Vervolgens crash je jezelf en spawn je direct als de Millenium Falcon. De Falcon heeft een onwijs hoge DPS waardoor de objectives zo kapot geknalt zijn.
Mocht ik inderdaad starcards dan hebben op de Falcon met wat extra vuurkracht of whatever, Ja. Dan ben ik al snel 'overpowered'. Maar komt dat direct door de starcards? Nee. Dat komt doordat ik me focus op bepaalde targets en daardoor sneller meer punten binnen haal. Dat komt omdat ik het spel mezelf eigen heb gemaakt.
Met de "Galactic Warfare" modus had ik weinig opties gezien om snel punten binnen te harken en zodoende een vehicle/hero te nemen. Maar zal me niets verbazen als dat ook gewoon kan op een bepaalde manier.
Het "Verdomme dit is niet eerlijk" gehalte ligt ook geheel aan de competentie van jouw eigen team én die van de tegenpartij. Hoe vaak zie je wel niet van die memes voorbij komen van "Enemy squad : Navy seal. My squad : Teletubbies" bijvoorbeeld. Dat gevoel krijgen mensen al heel snel als ze de pan in gehakt worden. Soms is het gewoon toeval, soms speel je tegen een hele squad welke goed samen werkt enz. enz.
Als je zelf bijvoorbeeld al niet weet hoe snel punten binnen te halen (dus bij Starfighter assault de turrets kapot knallen bijv.) dan zul je dat gevoel al snel krijgen. Inene zie je iemand zoals mij al binnen 1 min in een Falcon vliegen terwijl je zelf net 250punten heb binnen weten te harken. Hoe dan? Starcards? Nee dat sowiesow niet.
Het is gewoon jammer dat de discussie over de monetization van de game gaat en dat is EA/DICE ook hard aan te rekenen. Als je niet duidelijk kan communiceren waarom nieuwe aspecten in een game, bv de starcards, de game beter/leuker maken, dan kan je er op wachten dat mensen wantrouwig worden.
Nu is de boodschap, maar ook de verdediding, "jullie kopen geen season passes (premium) meer, dus gaan we proberen die inkomsten door middel van star cards te compenseren of te overtreffen". Niet echt een lekker begin bij potentiele klanten en voor mij een reden om de eerste maanden even af te wachten hoe de game zich ontwikkelt. Wat ook weer een gevaar is, want zonder kritische massa aan gamers loopt de game ook kans om snel dood te bloeden ook zonder de playerbase op te delen met DLC's.
Maak gewoon een vette game en voeg die starcards of zoiets naderhand toe als extratjes als er al een grote playberbase is, in plaats van de game vanaf het begin er omheen op te bouwen en te vermarkten en al deze ophef had vermeden kunnen worden imho.
SW BF2 wouden ze anders gaan aanpakken als SW BF1 en dat is ze gelukt. Ik ben nog géén één developer tegen gekomen welke ieder aspect van gameplay haar fijn uit legt, en al helemaal niet voordat een spel überhaupt is gereleased. En zo ook met dit. Waarom zouden ze eigenlijk? Kijk, dat ze met een soort van compromis komen was al een mooi/goed gebaar van ze. Maar goed, gezien de hoeveelheid digitale hooivorken hadden ze weinig keus natuurlijk
Verder zijn de starcards toevoegingen. SW BF2 draait niet volledig om de star cards. Het is niet gebouwd puur om star cards heen. Hetzelfde, soortgelijke systeem wordt al in meerdere spellen toegepast dus nieuw is het zeer zeker niet. En tuurlijk zullen er momenten voor gaan komen waarbij ik ga denken "He, die gast heeft onwijs sterke starcards en daardoor heb ik nu een gevecht verloren". Nou ja. Suck it up and try again. Of door spelen en die cards zelf krijgen (of betalen

).
Dus we kunnen blijven circlejerken om de star cards heen. SW BF2 heeft veel meer te bieden dan enkel star cards. Je hoeft niet te betalen ervoor en het is zeer zeker geen "pay 2 win" meer. Sowiesow, als je bij voorhand al spullen moet kopen om een beetje mee te komen met de rest, dan ben je van jezelf simpelweg geen 'goede' speler en moet je meer oefenen.