Financiering bij in eigen beheer zelfbouw woning

Pagina: 1
Acties:
  • 8.283 views

Vraag

• egbertboer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-03-2020
Ik heb voornemens om een woning te bouwen middels zelfbouw.
Het lijkt echter onmogelijk om zoon constructie te financieren middels een hypotheek.

Ik heb diverse hypotheek verstrekkers gevraagd of dit mogelijk is.
Het antwoordt is steenvast dat er een afbouwgarantie vereist is.
Tevens wordt er bij de meeste hypotheek verstrekkers zelfbouw geïnterpreteerd als het in eigen beheer bouwen.
Het kan zijn dat ik er naast zit maar: Het bouwen in eigen beheer, betekend dat je zelf aannemer bent en het uitbesteed aan diverse onder aannemers.
Zelfbouw betekend dat je het ook zelf grotendeels gaat uitvoeren (uiteraard niet alles).

Is er überhaupt een insolventieverzekering voor een particuliere bouwer?
Zijn er hier mensen die wel een financiering hebben kunnen rond krijgen bij zelfbouw?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als particulier is het vrijwel onmogelijk insolventieverzekering te krijgen, maar in welke precieze vorm ga jij zelfbouw doen? Als jij een aannemer wel al het beton laat doen, zou je de woning alsnog via die aannemer casco laten verzekeren, heb je daar je dekking voor de hypotheek. Tot hoeverre zij dan mee gaan met hypotheek voor de rest van de bouw, geen idee, maar in het topic wat Max aanhaalde zullen wel meer casco bouwers zijn.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:10
Heb ook zo geen oplossing voorhanden want het klopt wat je zegt. De banken willen graag een garantie (d.m.v. woningborg oid) dat het onderliggende object ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Neem je alles zelf in beheer is het risico erg groot voor een bank. Wellicht valt er te praten als je maar een deel hoeft te financieren en eventueel tegen hogere rente. Maar het zal sowieso maatwerk worden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:50
Kan je niet iets van een hybride oplossing overwegen?
Bijvoorbeeld dat een grote bouwer een casco-woning oplevert? In de projectbouw krijgen mensen ook financiering voor een casco woning.

Deze kan je dan zelf afbouwen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
egbertboer schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:42:
Ik heb voornemens om een woning te bouwen middels zelfbouw.
Het lijkt echter onmogelijk om zoon constructie te financieren middels een hypotheek.

Ik heb diverse hypotheek verstrekkers gevraagd of dit mogelijk is.
Het antwoordt is steenvast dat er een afbouwgarantie vereist is.
Tevens wordt er bij de meeste hypotheek verstrekkers zelfbouw geïnterpreteerd als het in eigen beheer bouwen.
Het kan zijn dat ik er naast zit maar: Het bouwen in eigen beheer, betekend dat je zelf aannemer bent en het uitbesteed aan diverse onder aannemers.
Zelfbouw betekend dat je het ook zelf grotendeels gaat uitvoeren (uiteraard niet alles).

Is er überhaupt een insolventieverzekering voor een particuliere bouwer?
Zijn er hier mensen die wel een financiering hebben kunnen rond krijgen bij zelfbouw?
Zelfbouw wordt op een hoop geveegd met particulier opdrachtgeverschap. Geen bank gaat een zak geld geven als hoogst onzeker is of er ooit wat van terecht komt. Bouwen in eigen beheer is zelf je partijen contracteren, dat kan dus ook een totaalaannemer zijn of aannemer/architect/constructeur.

Een insolventieverzekering (vaak Woningborg of SWK) is niet te krijgen als particulier. Wat je namelijk wilt is jezelf verzekeren voor het feit dat je je eigen huis niet afbouwt ipv dat je verzekerd bent tegen het insolvent gaan van een door jouw gecontracteerde aannemer. Je ziet denk ik zelf al waar dat misgaat. In theorie zou de verzeekring dus op moeten draaien voor de kosten als je geen zin meer hebt of niet meer kunt.

Veel catalogusbouwers bieden ook een casco optie aan. Wellicht dat je daar wat mee kan. Maar vergis je niet in de hoeveelheid kosten die je erna nog hebt. Ook gaan banken dan niet veel verder dan 80% van de eindwaarde. Maar goed, stap 1 is denk ik daadwerkelijk bij een adviseur naar binnen stappen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• egbertboer
Bedankt voor de snelle reactie's! Zoals Señor Sjon hierboven al aangeeft is het financieren van zelfbouw middels een hypotheek (vrijwel) onmogelijk, dit vermoeden had ik al.

Samen werken met een aannemer of casco lijkt mij dan de enige optie.

Ik wou graag zelfbouwen met het Euromac2 systeem, dit is een ICF systeem gemaakt van Neopor.
Dit systeem wordt door een veelvoud van fabrikanten aangeboden.
Het grote voordeel van dit systeem is dat je veel zelf kunt doen, als je echter een aannemer hiervoor in de arm neemt(voor het bouwen van het casco), is deze winst verkeken en kun je misschien beter voor een ander systeem kiezen waarmee de aannemer bekend is.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Ik zou echt je neus eens opsteken in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 en de voorloper ervan. Er zijn wel meer slimme bouwsystemen. Maar zoals gezegd, banken zijn huiverig als het gaat om een éénpitter. Het afbreukrisico is gewoon te hoog. Ook al zou je braaf je facturen indienen, de kans is aanwezig dat de bank met een half afgebouwd, waardeloos huis blijft zitten. Vandaar dat ze een stuk toeschikkelijker zijn als er partij met afbouwgarantie achter staat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• egbertboer
Er lijkt toch nog een licht puntje aanwezig: http://www.homeinvest.nl/...en-nationale-nederlanden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 980187

Ben zelf ook bezig met de financiering voor zelfbouw in eigenbeheer.

Heb nu een voorstel liggen van de Rabo bank. Heb geen afbouwgarantie nodig.
Dit lijktnaast nationale Nederlanden wel de enige 2.

Wil ook met ICF gaan bouwen. Maar dan met isobriq. Euromac2 heeft geen certificaat.

Ben benieuwd waar jij verder mee komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egbertboer
Euromac2 heeft geen certificaat? dat verbaast mij.

Hoe ver zijn jouw plannen? En hoeveel documenten vraagt de Rabobank om aan te leveren ? Offertes van materiaal?

Ik ben gister naar de beurs geweest "Eigen huis" en daar stond een bedrijf die ook de zelfde ICF verkoopt: http://www.andermans.nl/ . Ik heb hem gevraagd hoe het gaat met financiering van zelfbouw. Volgens hem geen enkel probleem. Toen ik hem zei dat de banken alleen met een aannemer willen financieren, kwam hem dat onbekend voor.

Isobriq is dat niet een samenwerking met https://passiefbouwblok.nl/ ?

[ Voor 21% gewijzigd door egbertboer op 09-10-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 980187

passief bouwblok is wel weer een aparte dealer van ICF. Heb zelf gekeken naar de grootste blokken. Isobriq is 1200x400x600 passief bouwblok is kleiner. Kijk eens op http://www.ntb-home.be/ daar ben ik naar toe geweest. Hij heeft mij veel uitgelegd.

Wat betreft hypotheek zelfbouw in eigen beheer hebben we volgens mij twee opties nationale Nederlanden en Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 00:50
Ook ik ben hiermee bezig.

Bouwkundige laten rekenen en kijken hoe en wat.

Vervolgens zelf de materialen bestellen en metselaars, betwonwerkers e.d. offertes vragen.

Volgens zowel Rabo als ING geen probleem tot dusver?

Via independer online te regelen in ieder geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadexx
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-05 23:58
Goedenavond,

Heel oud topic zie ik. Hebben meer mensen hier inmiddels ervaring mee?

Wij zijn van plan om dit ook te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Jadexx schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:13:
Goedenavond,

Heel oud topic zie ik. Hebben meer mensen hier inmiddels ervaring mee?

Wij zijn van plan om dit ook te gaan doen.

Een dergelijk oud draadje omhoog halen is niet de bedoeling op Tweakers.

Kijk gerust even verder of stel je vraag in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 of Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

Dan gaat dit topic op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.