Nadat ik sinds een week of 3 helemaal klaar ben met alle scripted b*lls... in Fifa heb ik FM weer eens opgestart en heb het virus weer helemaal te pakken. Ik ben inmiddels 5 seizoenen onderweg en zal onderstaand een verslag doen. Bereid je voor want het wordt weer een behoorlijke lap tekst
Ik ben begonnen bij Willem II, waarbij we spelen in een wat exotischer variant van 4123; 2 CV's met een CVM er kort voor. 2 aanvallende wingbacks, 2 middenvelders en 3 echte centrumspitsen.
Seizoen 01 - 2017/2018 - Willem II
De verwachting was degradatie ontlopen, al had ik op basis van de selectie al vrij snel door dat er meer in zou zitten. Na 34 wedstrijden bleek dit juist: we werden op gepaste afstand van PSV en Ajax 3e in de competitie. Sterkhouders waren Chirivella, Rienstra en Fran Sol. In de beker bleek Utrecht in de kwartfinale te sterk, maar al met al een geslaagd seizoen.
Na afloop van het seizoen ontstond er een akkefietje met het bestuur: Olympique Marseille lonkte naar mijn diensten en desgevraagd heb ik geantwoord dat het een prachtige club was. Daar was Willem II niet van gediend en ik mocht op het matje komen. Daar eisten ze excuses, wat ik niet heb gedaan omdat ik enkel heb geantwoord op een vraag. Dat zagen zij anders waardoor zij eenzijdig besloten dat het beter was dat we uit elkaar gingen. Graag gedaan voor de beste notering in de Eredivisie in 15 jaar
Seizoen 02 - 2018/2019 - Werkloos & Lazio Roma
Na het ontslag bij Willem II afgewacht voor een mooie klus, maar er kwam lange tijd niets. In maart 2019 klopte Lazio Roma aan, dat 13e stond in de Serie A en in mij de manager zag die het tij kon keren; ik tekende voor 1,5 jaar. In de korte tijd die er dat seizoen nog restte hebben we het prima gedaan, maar de gaten tussen posities op de ranglijst waren te groot om veel te stijgen; geëindigd als 12e. We speelden ook nog Europees, maar in de Europa League was in de achtste finale het exorbitant rijke en in mijn game extreem met geld smijtende AS Monaco te sterk.
Toen ik aan het einde van het seizoen terugkeek was er van 'mijn' Willem II weinig meer over en had mijn opvolger er een potje van gemaakt: ze ontliepen nipt degradatie met een 15e stek.
Seizoen 03 - 2019/2020 - Lazio Roma
Na 38 wedstrijden prijkte Lazio Roma bovenaan de ranglijst en doorbraken we de hegemonie van Juventus.
Absolute sterspelers waren Strakosha, Milinkovic-Savic en Vincent Janssen die Lazio net voor mijn komst had opgepikt. Hij werd tevens topscorer van de Serie A. De Coppa Italia was geen succes, we werden vroegtijdig uitgeschakeld door Internazionale.
Ik had een contract voor 1,5 jaar getekend toen ik kwam en aangezien Lazio geen haast maakte dit te verlengen had ik kort voor het einde zelf de balans opgemaakt: titel halen is fantastisch, net als het uitzicht op Champions League. Echter doordat er van alle kanten getrokken werd aan de sterspelers en ik financieel weinig mogelijkheden zag om geschikte vervangers te halen heb ik besloten na 1,5 mooie jaren Rome achter me te laten en af te wachten wat er op mijn pad zou komen.
Seizoen 04 - 2020/2021 - Werkloos & Machester City
Zelfde scenario als 2 jaar geleden; lang werkloos gebleven omdat ik geen mooie uitdaging zag. Totdat eind januari 2021 Manchester City Ancelotti aan de kant schoof en mij benaderde. Op dat moment stonden ze 10e met nog iets minder dan een half seizoen te spelen en waren ze nog actief in de FA Cup en de Europa League. Omdat ze buiten die ene titel in 2014 met zowel Guardiola als Ancelotti geen succes hadden gehad leek me dit wel een leuke uitdaging.
Wederom zelfde tactiek gebruikt en na een indrukwekkende inhaalrace nog 3e geworden achter Manchester United en Arsenal. Belangrijkste spelers waren Gabriel Jesus, De Bruyne, Goretzka. In zowel de FA Cup als de Europa League haalden we de finale, waarbij in beiden Chelsea de tegenstander was. In de FA Cup kwamen we met 1-2 te kort, maar in de Europa League wisten we wel te winnen: 3-0. Een leuke (onverwachte) prijs.
Seizoen 05 - 2021/2022 - Manchester City
In de zomer de balans opgemaakt qua selectie en overbodige spelers (o.a. Sterling, Bernardo Silva, Pjaca) verkocht en de selectie versterkt waar nodig met Dybala, Reekers (Nederlandse Regen, spits) en Amorim (Braziliaanse Regen, keeper). Het zou een fantastisch seizoen worden: de Europese Supercup ging nog verloren tegen PSG: 1-2, maar toen kwamen we op stoom. In de Premier League enkel verloren van Man United en gelijk gespeeld tegen Stoke, de overige 36 wedstrijden gewonnen en dus de terechte kampioen! De Carabao Cup werd gewonnen na een finale tegen Tottenham: 2-0. De FA Cup werd wederom een finale tussen City en Chelsea, echter trokken we dit keer wel aan het langste eind: 3-1. De vierde prijs die we wonnen was de Champions League: in de groepsfase werden we eerste voor PSV, Dortmund en Benfica, waarna Shakthar, Barcelona, Manchester United en in de finale Tottenham Hotspur geen problemen opleverden. Vier prijzen en dus een fantastisch seizoen!
De uitverkiezing van topscorer van de PL was een lichtblauw feestje; Dybala won met 29 goals, Reekers maakte er 27 en Gabriel Jesus 26. Ook het team van het jaar en de overige prijzen was een City aangelegenheid.
Bij mijn aanstelling in Manchester had ik voor 2,5 jaar getekend, wat betekend dat deze nog een jaar doorloopt. De bedoeling is om dit jaar vol te maken, en in ieder geval de Community Shield, Europese Supercup en de Wereldbeker voor Clubs te winnen om dat lijstje compleet te maken. Daarna wil ik aan het eind van komend seizoen op zoek naar een wat grotere uitdaging.
Wordt vervolgd....