Waarom wordt hier zoveel ruimte verspild bij op en afritten?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jwvdst schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:32:
[...]

Hoe bedoel je onder de 90km/h afgereguleerd?
Afbeeldingslocatie: http://70.vlaanderen/sites/default/files/thumbnails/image/home-header_v3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:02
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:09:
Regardless, het gehuil hier doet vermoeden dat tenminste driekwart niet het fatsoen in z'n donder heeft om vanaf de snelheidsbeperking zich daaraan te houden. Wat mij betreft wordt er zo snel mogelijk een 100% trajectcontrole ingevoerd op alle punten waar beperkingen ten opzichte van 130 gelden, dat zijn immers de gevaarlijkere punten / wegdelen.
Heel veel punten met beperking zijn niet omdat het gevaarlijk is om er 130 te rijden maar wegens milieu of geluidseisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28

Exigence

dnkroz

Snowwie schreef op maandag 11 september 2017 @ 02:28:
[...]

Ik denk dat het een combinatie van beide is. In Duitsland is alles net even te krap en hier is alles net even te overdreven ruim, zoals te zien in de TS. Vooral dat grond tussen de lussen dat verspilt wordt, dat ligt er doorgaans braak bij. Hadden ze dat allemaal wat efficiënter ingericht dan had de boer weer een hectare grond er bij voor z'n plantjes, piepers en andere gewassen. Die Flevopolder is er al niet voor niets voor gemaakt.
Er wordt de laatste jaren juist enorm veel aandacht besteed aan de invulling van dat soort "braak liggende" stukjes grond. Hierbij wordt heel goed nagedacht over de invulling met diverse soorten grassen, bermbeplanting en bomen. Wat ik ooit begreep is dat er in de bestekken erg gedetailleerd wordt ingegaan op bijvoorbeeld grassoorten. Zo staan er naar mijn weten in buitenbochten weer andere grassoorten dan in de binnenbochten (ivm. remmende werking van de grond etc.). In binnenbochten wordt juist weer gewerkt met soorten die uit zichzelf niet hoog groeien, in verband met zichtlijnen. Naast dit alles is er ook steeds meer aandacht voor boomsoorten die authentiek voor de regio zijn en worden ze acht niet alleen maar heel jong geplant.

Dit alles vanuit mijn eigen ervaring moet ik er bij zeggen. Bij projecten bij ons in de buurt zijn juist de "braak liggende" stukken terrein rondom erg mooi ingevuld en dragen zelfs bij aan de look en feel van de weggedeelten. Daarnaast is er na slechts een klein jaar al niet meer te zien wat voor een bouwput het een jaar geleden was door de aanplant van volwassen bomen en mooie grassoorten.

Nee, ik denk dat wij in Nederland erg goed en mooi omgaan met de directe omgeving van de weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Exigence schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:38:
[...]
Dit alles vanuit mijn eigen ervaring moet ik er bij zeggen. Bij projecten bij ons in de buurt zijn juist de "braak liggende" stukken terrein rondom erg mooi ingevuld en dragen zelfs bij aan de look en feel van de weggedeelten. Daarnaast is er na slechts een klein jaar al niet meer te zien wat voor een bouwput het een jaar geleden was door de aanplant van volwassen bomen en mooie grassoorten.

Nee, ik denk dat wij in Nederland erg goed en mooi omgaan met de directe omgeving van de weg :)
Het zijn vaak natuurgebiedjes. Ik zie in Groningen toch heel vaak valkjes bidden boven zo'n binnenbocht gebiedje.

En vorig jaar was dit stuk helemaal bedekt met bloemen:
https://goo.gl/maps/Mf8o4xZGigN2

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28

Exigence

dnkroz

Wailing_Banshee schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:56:
[...]

Het zijn vaak natuurgebiedjes. Ik zie in Groningen toch heel vaak valkjes bidden boven zo'n binnenbocht gebiedje.

En vorig jaar was dit stuk helemaal bedekt met bloemen:
https://goo.gl/maps/Mf8o4xZGigN2
Juist ja, da's toch prachtig :*) Bij ons in de omgeving (Friesland) zijn het veelal buizerds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
perpixel schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:19:
[...]

Brrrr wat misselijk. Je geniet er van dat je andere mensen "te pakken hebt gehad" met als grote argument dat je wettelijk gelijk hebt? Dat 4 stroken bezet worden door 4 auto's en er dus duidelijk mensen onnodig links rijden dat maakt je dan niks uit?

Het file probleem in Nederland word door dit soort acties veroorzaakt.
Nee hoor, die file ontstaat doordat mensen zich niet aan de snelheid houden en daardoor een harmonica effect ontstaat. Het enige correcte om te doen is om na het bord 100 ook daadwerkelijk 100 te rijden en niet uitrollen tot je 100 rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Of ze rijden in Duitsland in auto's die een grotere cilinderinhoud hebben dan de melkpakken in Nederland waardoor een langere strook niet nodig is :+ ? Ik moet met m'n 69PK Picanto in ieder geval flink doortrappen om met 130km/h in te kunnen voegen haha.

Ik vind het niet verkeerd dat de invoegstroken langer zijn, het is vaak ook enorm druk op snelwegen en als er net 3 vrachtwagens in een rijtje zitten die niet 1-2-3 een rijbaan kunnen opschuiven en je hebt geen 200+PK om ervoor te komen heb je vaak al iedere meter van de invoegstrook nodig om een plekje te bemachtigen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kuusj98 schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:14:
Of ze rijden in Duitsland in auto's die een grotere cilinderinhoud hebben dan de melkpakken in Nederland waardoor een langere strook niet nodig is :+ ? Ik moet met m'n 69PK Picanto in ieder geval flink doortrappen om met 130km/h in te kunnen voegen haha.

Ik vind het niet verkeerd dat de invoegstroken langer zijn, het is vaak ook enorm druk op snelwegen en als er net 3 vrachtwagens in een rijtje zitten die niet 1-2-3 een rijbaan kunnen opschuiven en je hebt geen 200+PK om ervoor te komen heb je vaak al iedere meter van de invoegstrook nodig om een plekje te bemachtigen.
Als die vrachtwagens niet zouden proberen bij elkaar naar binnen te rijden, zou dat nog wel meevallen. Ik heb een tijdje in Zwolle gewerkt (Zwolle Noord) en dan richting Groningen was vreselijk. De rechterbaan was helemaal vol met vrachtwagens die misschien één of twee meter van elkaar stonden. Het is een op/afrit contructie en ik echt een paar keer meegemaakt dat ik er gewoon niet tussen gelaten werd (en dus weer eraf kon om vervolgens weer een weg naar de snelweg terug te vinden...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Reden dat vrachtwagens zo dicht opelkaar rijden is ook vrij simpel uit te leggen: ze komen met 1-2km/h verschil op elkaar afrijden, ze willen graag hun snelheid houden, dus rijden door tot ze de trailer kussen. Dan forceren ze een plek op de baan ernaast met hun richtingaanwijzer, gaan naar links, blijven dan 2 kilometer naastelkaar rijden en als ze weer naar rechts kunnen doen ze dat.
Enige wat daar tegen helpt is een vrachtwageninhaalverbod en handhaving op bumperkleven en inhaalverbod negeren.

Wat vrachtwagenchauffeur ook kan doen is 50 meter eerder naar links gaan (kost met 2km/h verschil anderhalve minuut extra), en pas weer naar rechts gaan als er 50 meter ruimte is tussen beide vrachtwagens zit. Ik gok dat ook dit niet in dank wordt afgenomen door automobilisten op een 130km/h weg met 2 stroken per rijrichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
_JGC_ schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:13:
Reden dat vrachtwagens zo dicht opelkaar rijden is ook vrij simpel uit te leggen: ze komen met 1-2km/h verschil op elkaar afrijden, ze willen graag hun snelheid houden, dus rijden door tot ze de trailer kussen. Dan forceren ze een plek op de baan ernaast met hun richtingaanwijzer, gaan naar links, blijven dan 2 kilometer naastelkaar rijden en als ze weer naar rechts kunnen doen ze dat.
Enige wat daar tegen helpt is een vrachtwageninhaalverbod en handhaving op bumperkleven en inhaalverbod negeren.

Wat vrachtwagenchauffeur ook kan doen is 50 meter eerder naar links gaan (kost met 2km/h verschil anderhalve minuut extra), en pas weer naar rechts gaan als er 50 meter ruimte is tussen beide vrachtwagens zit. Ik gok dat ook dit niet in dank wordt afgenomen door automobilisten op een 130km/h weg met 2 stroken per rijrichting.
Een inhaalverbod op tweebaanswegen voor vrachtwagens (24 uur) en op driebaanswegen tijdens de spits zou zeer welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

_JGC_ schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:13:

In dit geval heb ik het over een weg die helemaal vol stond (tot en met de spitsstrook toe, de vertraging ontstond doordat de spitsstrook ophield en er dus geritsts moest worden). Ik zie het ook dagelijks bij het Julianaplein: vrachtwagens rijden bumper op bumper, zonder dat er een reden voor is om snelheid vast te houden (stoplicht is rood => vrachtwagens moeten ook stil staan!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Eli3l schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:19:
[...]

Een inhaalverbod op tweebaanswegen voor vrachtwagens (24 uur) en op driebaanswegen tijdens de spits zou zeer welkom zijn.
Zonder handhaving heb je daar niks aan. A7 tussen Heerenveen en Groningen is ook in z'n geheel inhaalverbod voor vrachtwagens tijdens de spits, toch flikkert geregeld zo'n chauffeur z'n combinatie naar de linkerstrook. Als ze dat doen als invoeghulp voor een collega is het tot daaraantoe, maar ook vaak zat gewoon schurft aan het inhaalverbod.

Als vrachtwagens eerlijk geeikt zouden worden mbt de begrenzer zou het ook al schelen. Tijd terug reed ik 93 op GPS en CC met aanhanger, had ik een vrachtwagen stijf op m'n aanhanger rijden. Die dingen worden begrenst ergens tussen de 80 en 90, dat zo eentje met 93 op GPS en CC je op zit te drukken is dan ook opmerkelijk. Mooiste aan dat alles vond ik een Hyundai Atos die naast me kwam rijden, wilde invoegen en geen snelheid maakte, dot gas zodat er gat tussen mij en vrachtwagen kwam, Atos ertussen en daarna verdwenen vrachtwagen en Atos lekker in m'n spiegel terwijl ik de CC terug naar 90 had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_JGC_ schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:26:
[...]

Zonder handhaving heb je daar niks aan. A7 tussen Heerenveen en Groningen is ook in z'n geheel inhaalverbod voor vrachtwagens tijdens de spits, toch flikkert geregeld zo'n chauffeur z'n combinatie naar de linkerstrook. Als ze dat doen als invoeghulp voor een collega is het tot daaraantoe, maar ook vaak zat gewoon schurft aan het inhaalverbod.

Als vrachtwagens eerlijk geeikt zouden worden mbt de begrenzer zou het ook al schelen. Tijd terug reed ik 93 op GPS en CC met aanhanger, had ik een vrachtwagen stijf op m'n aanhanger rijden. Die dingen worden begrenst ergens tussen de 80 en 90, dat zo eentje met 93 op GPS en CC je op zit te drukken is dan ook opmerkelijk. Mooiste aan dat alles vond ik een Hyundai Atos die naast me kwam rijden, wilde invoegen en geen snelheid maakte, dot gas zodat er gat tussen mij en vrachtwagen kwam, Atos ertussen en daarna verdwenen vrachtwagen en Atos lekker in m'n spiegel terwijl ik de CC terug naar 90 had gezet.
Dus omdat jij geen 95 wil rijden ga je een vrachtwagen zitten irriteren? Die dan misschien zo geïrriteerd wordt dat hij jou in wil gaan halen? :+
Zodat je dan weer kan klagen over inhalende vrachtwagens :D

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
YakuzA schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:35:
[...]

Dus omdat jij geen 95 wil rijden ga je een vrachtwagen zitten irriteren? Die dan misschien zo geïrriteerd wordt dat hij jou in wil gaan halen? :+
Vrachtwagens zouden strenger gereguleerd moeten worden op snelheid, inhalen en rusttijden. Die dingen zijn veel gevaarlijker bij een ongeval dan jouw auto. Daarnaast zijn het professionele chauffeurs en zou je dus meer van hun mogen verwachten.

Bovendien rijdt hij gewoon op een normale snelheid en houd zich aan de regels, dat is niet iemand irriteren die achter je rijd. Die vrachtwagen wilt per se de regels overtreden, dat is dan jammer voor hem inderdaad.

Als ik max 50 mag rijden en iemand achter mij harder wilt rijden, heeft hij gewoonweg pech.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Eli3l schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:38:
Vrachtwagens zouden strenger gereguleerd moeten worden op snelheid, inhalen en rusttijden.
Standaard alles flitsen vanaf 80 zou dat oplossen. Vervolgens is het vrij eenvoudig om de vrachtwagens (80) en aanhangers (90) apart van de personenauto's (100/120/130) te beboeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Die vrachtwagen hoort niet eens >90 te kunnen, dus als ik 93 GPS constant rijd, dan zou die vrachtwagen niet eens bij me in de buurt moeten komen. Dat ie het wel kan betekent dat ie met de begrenzer heeft zitten prutsen. Wie zegt dat die vrachtwagen behalve 95 niet ook 100 kan rijden?

Nou ben ik niet vies van om even te versnellen naar 100-105 om een inhaalactie sneller te laten verlopen, maar liever houd ik me gewoon aan de snelheid met een aanhanger. Op de snelweg is dat ook niet zo'n probleem, wie harder wil haalt me maar in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Je weet dat een vrachtwagen maar 80 mag? De snelheid van auto's met aanhangers is juist verhoogd naar 90 zodat vrachtwagens niet meer geirriteerd zouden worden door auto's met aanhangers. Dus als die vrachtwagen hierdoor geirriteerd werd, is het toch echt z'n eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
_JGC_ schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:45:
[...]

Die vrachtwagen hoort niet eens >90 te kunnen, dus als ik 93 GPS constant rijd, dan zou die vrachtwagen niet eens bij me in de buurt moeten komen. Dat ie het wel kan betekent dat ie met de begrenzer heeft zitten prutsen. Wie zegt dat die vrachtwagen behalve 95 niet ook 100 kan rijden?

Nou ben ik niet vies van om even te versnellen naar 100-105 om een inhaalactie sneller te laten verlopen, maar liever houd ik me gewoon aan de snelheid met een aanhanger. Op de snelweg is dat ook niet zo'n probleem, wie harder wil haalt me maar in.
De begrenzer en tachograaf moet elke 2 jaar geijkt worden en als de banden bijna vetsleten zijn bij het ijken rij je zo 93km/h als dan nieuwe banden gemonteerd worden

Er zijn trouwens steeds meer transportbedrijven die de begrenzer van de vrachtautos vanwege het verbruik op 85km/h in laten stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door jwvdst op 11-09-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwvdst schreef op maandag 11 september 2017 @ 23:42:
[...]

De begrenzer en tachograaf moet elke 2 jaar geijkt worden en als de banden bijna vetsleten zijn bij het ijken rij je zo 93km/h als dan nieuwe banden gemonteerd worden

Er zijn trouwens steeds meer transportbedrijven die de begrenzer van de vrachtautos vanwege het verbruik op 85km/h in laten stellen.
Klopt, maar dat is vaak van de Internationaal transportbedrijven.
de Nationaal bedrijfjes houden het vaak op 89/90
Wailing_Banshee schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:10:
[...]

Je weet dat een vrachtwagen maar 80 mag? De snelheid van auto's met aanhangers is juist verhoogd naar 90 zodat vrachtwagens niet meer geirriteerd zouden worden door auto's met aanhangers. Dus als die vrachtwagen hierdoor geirriteerd werd, is het toch echt z'n eigen schuld.
de schuld van de chauffeur? of de schuld van de bestuurder met aanhanger die zijn snelheid niet kan houden, die zijn ook bloed irritant.
vrachtwagen inhalen om vervolgens continue van 70 naar 90 en weer terug te gaan.
of letterlijk etters die 80 op de teller gaan rijden en zodra de vrachtwagen wilt inhalen doodleuk gas te geven.
en tempolimiet verschilt per land, Duitsland is strikt 80, frankrijk gaat pas jammeren als je 85+ rijd.
engeland is het 90/93. zonder ook maar één agent hierover te horen klagen.
de VOSA die je bestuurderskaart nakijkt heeft mij nog nooit over mijn snelheid beklaagd.
nog een voordeel van de VOSA is als je maar genoeg rust hebt zullen ze je echt niet bekeuren over een kwartier of half uur rijtijd overschreiding.
de Duitsers daartegen mekkeren over alles.

On-Topic.
op de Duitse A3 nabij Limburg (niet de NL Limburg) heeft ook zo een irritant scherp en onverlicht afrit.
vandaag vollsperre op de A3 ivm personenauto met caravan die de berm heeft gezien.
Minder leuk is dat een heel gezin hierdoor niet meer bestaat...krijg het er nog steeds koud van als ik de ravage zag :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Op een vlakke weg met CC je snelheid niet kunnen houden?

Nog zo een: in Noorwegen in de bebouwde kom een vrachtwagen op je kont hebben zitten, wel zoekrijden na elke klim, maar na elke afdaling is ie er weer. Uiteindelijk uit frustratie maar gestopt bij een bushalte, die vrachtwagen hield ik daarna niet meer bij zonder gevangenisstraf te riskeren.

De werkdruk van de opdrachtgever is bij veel truckers een stuk hoger dan de pakkans bij overtredingen.

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
Eli3l schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:19:
[...]

deze 2 dingen kun je vergeten.
Het 24uurs inhaalverbod voor vrachrwagens komt er niet omdat je ook rustige momenten hebt op 2 baans snelwegen.
En een inhaalverbod op 3+ baans snelwegen in de spits voor vrachtwagens komr er niet omdat de winst nihil is door de links plakkende personenautos/bestelbusjes

en leef je eens even in: Er is een 24uurs inhaalverbod voor vrachtwagens op snelwegen en je rijdt met je vrachtwagen achter een zwaar transport van 200 ton die vergunningwege maar max 62km/h rijdt.Dan ben je niet blij als je daar bijvoorbeeld 120km achter moet rijden. Het kost je dan wel een half uur extra met als mogelijk gevolg dat je dan net niet je route af kunt maken binnen de wettelijke maximum rijtijd. Vaak wordt dan wel bepaald in de vergunning dat deze transporten alleen snacht of buiten de spits mogen rijden zodat er dan minder overlast is voor het overige verkeer.

Ik vindt dat je wel heel erg makkelijk af geeft op vrachtwagens. Vergeet niet dat de economie voor een groot deel afhankelijk is van de vrachtwagens. Ook zal ik als het druk is minder snel een collega vrachtwagen inhalen maar als het rustig is dan haal ik rustig de vrachtwagen in met 3km/h snelheidsverschil. En ja de vrachtwagen waar ik mee rij is begrenst op 85km/h. En ook ik wordt door genoeg vrachtwagens ingehaald die 90km/h rijden

[ Voor 51% gewijzigd door jwvdst op 14-09-2017 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Snowwie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 05:04:
...Nu zou je kunnen zeggen, dat het hier in Nederland nodig is voor het drukke verkeer, maar er zijn zat plekken hier in het noorden waar het helemaal niet druk is waarvan ik denk "Waarom moet die afrit zo lang zijn?" ...
Je hebt het erover dat er ruimte verspild wordt, maar zeker in Groningen is er ruimte zat voor lange op- en afritten. Dus wat is dan het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:44
Roenie schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:10:
[...]
Je hebt het erover dat er ruimte verspild wordt, maar zeker in Groningen is er ruimte zat voor lange op- en afritten. Dus wat is dan het probleem?
Omdat die ruimte ook benut had kunnen worden voor agrarische doeleinden. Als je van ALLE op -en afritten in de provincie Groningen de verspilde ruimte optelt dan kom je op verscheidene tientallen km2. Daar hadden ze ook extra aardappels op kunnen verbouwen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Snowwie schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:19:
[...]
Omdat die ruimte ook benut had kunnen worden voor agrarische doeleinden. Als je van ALLE op -en afritten in de provincie Groningen de verspilde ruimte optelt dan kom je op verscheidene tientallen km2. Daar hadden ze ook extra aardappels op kunnen verbouwen.
Ik denk dat betere verkeersdoorstroming echt stukken meer oplevert dan een paar aardappels extra.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Snowwie schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:19:
[...]

Verkeersveiligheid is wel meer waard dan aardappelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Roenie schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:46:
[...]
Verkeersveiligheid is wel meer waard dan aardappelen.
ach joh, je kan nu zwemmen en bootjevaren waar eerder aardappels stonden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
incaz schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat betere verkeersdoorstroming echt stukken meer oplevert dan een paar aardappels extra.
Zoveel verkeer rijdt er hier in het noorden niet. Afritten van tussen de 500 meter en een kilometer lang?
Hoeveel miljoenen had men kunnen besparen op het asfalt dat dan niet nodig was.

En dan nog even over efficiency. Bij Scheemda wordt het het nieuwe ziekenhuis gebouwd. Maar denkt men ook na over de toegankelijkheid van het ziekenhuis? Ik zie er niets van. Het vreemde is, men kan wel honderd duizenden euro's besteden aan het idioot lang maken van op -en afritten, maar zoiets als onderstaande zie ik niet gebeuren:

Hieronder een kaart van Scheemda en omgeving. De rode vlak geeft aan waar het nieuwe Ommelander Ziekenhuis locatie Scheemda komt. Als er een medisch noodgeval is en een ambulance komt vanuit het westen over de A7, dan moet deze eerst over de hachelijk lange afrit. Dan bij de rotonde rechtsaf, verderop weer rechtsaf om daarna weer minstens 500 meter richting het westen te rijden. Vanuit het oosten is het nog erger, dan moeten er zelfs twee rotondes genomen worden. Dus, ik met mijn boerenverstand stel de blauwe afritten voor. Hoeveel tijd kan er bespaard worden door ambulances (maar ook regulier verkeer) dat rechtstreeks naar het ziekenhuis kan vanaf de A7 zonder 180° lussen, dubbele rotondes, extra afslagen etc. Al dat asfalt wat nu over een lengte van minimaal 600 a 700 meter ligt had ook kunnen gebruikt worden om de blauwe afrit te construeren, rechtstreeks op het ziekenhuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xAPArNXuoQV67wzXbiIrkwX7/full.png

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Snowwie schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:00:
[...]

Zoveel verkeer rijdt er hier niet in het noorden niet. Afritten van tussen de 500 meter en een kilometer lang?
Hoeveel miljoenen had men kunnen besparen op het asfalt dat dan niet nodig was.

En dan nog even over efficiency. Bij Scheemda wordt het het nieuwe ziekenhuis gebouwd. Maar denkt men ook na over de toegankelijkheid van het ziekenhuis? Ik zie er niets van. Het vreemde is, men kan wel honderd duizenden euro's besteden aan het idioot lang maken van op -en afritten, maar zoiets als onderstaande zie ik niet gebeuren:

Hieronder een kaart van Scheemda en omgeving. De rode vlak geeft aan waar het nieuwe Ommelander Ziekenhuis locatie Scheemda komt. Als er een medisch noodgeval is en een ambulance komt vanuit het westen over de A7, dan moet deze eerst over de hachelijk lange afrit. Dan bij de rotonde rechtsaf, verderop weer rechtsaf om daarna weer minstens 500 meter richting het westen te rijden. Vanuit het oosten is het nog erger, dan moeten er zelfs twee rotondes genomen worden. Dus, ik met mijn boerenverstand stel de blauwe afritten voor. Hoeveel tijd kan er bespaard worden door ambulances (maar ook regulier verkeer) dat rechtstreeks naar het ziekenhuis kan vanaf de A7 zonder 180% lussen, dubbele rotondes, extra afslagen etc. Al dat asfalt wat nu over een lengte van minimaal 600 a 700 meter ligt had ook kunnen gebruikt worden om de blauwe afrit te construeren, rechtstreeks op het ziekenhuis.

[afbeelding]
Nogmaals... de op en afritten zijn in Nederland niet idioot lang. Die worden afgestemd op de snelheid die ter plekke gereden mag worden. Aangezien op en afritten onderdeel zijn van de snelweg moet je theoretisch ook de snelheid daar kunnen rijden/ of kunnen maken zonder dat het gevaarlijk wordt.

Dus dat jij het dan idioot vindt dat kan maar ik twijfel meer aan de op en afritten in Duitsland dan die hier in NL. Ik ben zelf best van het autorijden en heb voor mijn werk diverse rij-opleidingen gehad. Maar die in Duitsland zijn echt niet best... Kom je aan met 130 km/u en mag je afremmen naar 40 binnen 100 meter... Dat ga je in NL niet tegenkomen....

Daar ben ik blij om...

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik zeg ook niet dat het in Duitsland perfect is, daar zijn de op -en afritten juist behoorlijk kort en krap. Maar ik heb het puur over hier, waarom ze hier zo lang zijn en waarom op zoveel plekken er zo ineffectief wordt gewerkt met de ruimte die er is. Het voorbeeld hierboven, de afrit A7 Winschoten en de afrit N33 Veendam zijn allemaal voorbeelden waar men volledig is doorgeschoten. Zoals ik al eerder zie, het lijkt er soms op dat de gemeentes 'franje' belangrijker vinden dan verkeersveiligheid en een fatsoenlijke verkeersdoorstroming.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Snowwie schreef op zondag 17 september 2017 @ 23:43:
Ik zeg ook niet dat het in Duitsland perfect is, daar zijn de op -en afritten juist behoorlijk kort en krap. Maar ik heb het puur over hier, waarom ze hier zo lang zijn en waarom op zoveel plekken er zo ineffectief wordt gewerkt met de ruimte die er is. Het voorbeeld hierboven, de afrit A7 Winschoten en de afrit N33 Veendam zijn allemaal voorbeelden waar men volledig is doorgeschoten. Zoals ik al eerder zie, het lijkt er soms op dat de gemeentes 'franje' belangrijker vinden dan verkeersveiligheid en een fatsoenlijke verkeersdoorstroming.
Als we het over de op en afritten hebben. Welke franje bedoel je en waarin is men doorgeschoten? Qua verkeer zijn er maar weinig landen veiliger als Nederland. Afrit Winschoten is volgens mij 120 of 130 km/u. Dus lange op en afrit. N33 ken ik niet maar als je een 100 km/u weg hebt hangen daar bouweisen aan mbt de radius van de bochten voor de op en afritten. Deze radius is afhankelijk van de geplande snelheid. Hoe hoger de snelheid, des de flauwe de bocht Ergo hoe meer ruimte je nodig hebt. Nogmaals heeft niets met doorschieten, overdrijven of franjes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Gri77ie schreef op zondag 17 september 2017 @ 23:57:
Als we het over de op en afritten hebben. Welke franje bedoel je en waarin is men doorgeschoten?
Snowwie in "Waarom wordt hier zoveel ruimte verspild bij op en afritten?"

Als de brug naar Winschoten open staat moet ander verkeer dat bv van de A7 komt en naar Beerta of Finsterwolde wil ook blijven wachten. En andersom net zo.

Was een aquaduct onder het kanaal door niet goedkoper geweest op de langere termijn? Alle voordelen op een rij:
- Scheepvaart kan ongehinderd door
- Verkeer kan ongehinderd door (maar in een andere configuratie dan dit)
- Geen onderhoudskosten meer aan de brug
- Geen bedieningskosten meer aan de brug
- Bij onderhoud van de brug geen omleidingen meer
- Bij heet weer als de brug niet dicht wil (door uitzettend asfalt), geen files meer.

Nadeel:
- Waarschijnlijk kost een aquaduct meer, maar een aquaduct is gewoon een tunnel graven onder een kanaal. Zo ongewoon is dat niet.

En wat de franje betreft, drie dooie bomen in het midden van de rotonde, siermuren links en rechts her en der, verlaagde fietspaden, vijvers, tunnels voor fietsers, hey ze kunnen dus wel tunnels maken. Ik zou zeggen streetview eens op deze locatie dan zie je het zelf. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Snowwie op 18-09-2017 00:11 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De verkeersveiligheid en doorstroming gaan juist omhoog bij lange op/afritten die geen plotselinge bochten of snelheidsveranderingen hebben.

Wat rijdt lekkerder? Een flauwe bocht en alle tijd hebben om snelheid te verliezen, of een krappe, haakse bocht waardoor je behoorlijk snel snelheid moet verliezen?

Rotondes kunnen ook prima dingen zijn om na een afrit te plaatsen, ook die dingen stromen vaak beter door dan een kruispunt.

Overigens is dit allemaal werk van mensen die heel wat jaartjes op een universiteit hebben gezeten, een gemeente kan dus niet op een bierviltje een leuk op/afritdesign kalken en zeggen "Jongens, bouw deze eens", wees blij, anders had je pas echt interessante creaties gezien :+

En waarom geen aquaduct? Omdat die krengen erg duur zijn, eentje aanleggen heel lang duurt, de aanleg veel overlast geeft[ook voor de automobilist] en het moet maar net kunnen qua grond. "Zomaar even een tunneltje graven" kan niet in een modderland als Nederland.

Overigens moeten ook aquaducten onderhouden worden, staat zo raar als je kanaal een soort reusachtige stortdouche voor auto's wordt :+

Echt, er zijn heus nog wel wat mensen aan het werk met dit soort dingen die weten wat ze doen. Als er ergens een brug ligt in plaats van een aquaduct, heeft dat vast een prima reden, net als dat een wat lange afrit er vast niet voor de lol ligt.

We zijn België of Duitsland niet met hun gti's en Soda-brücken :P

[ Voor 12% gewijzigd door RobinHood op 18-09-2017 00:14 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:30
Zijn dit soort opmerkingen echt nodig?

[ Voor 90% gewijzigd door deepbass909 op 18-09-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
RobinHood schreef op maandag 18 september 2017 @ 00:11:
De verkeersveiligheid en doorstroming gaan juist omhoog bij lange op/afritten die geen plotselinge bochten of snelheidsveranderingen hebben.
Daar ben ik het ook het ook heus wel met je over eens, het gaat hier mee om het feit dat het sommige op -en afritten wel heel erg ruim zijn opzet, tot aan het overdreven aan toe.
Wat rijdt lekkerder? Een flauwe bocht en alle tijd hebben om snelheid te verliezen, of een krappe, haakse bocht waardoor je behoorlijk snel snelheid moet verliezen?
Liever helemaal geen bocht, maar ja soms moet je de bocht om.
Rotondes kunnen ook prima dingen zijn om na een afrit te plaatsen, ook die dingen stromen vaak beter door dan een kruispunt.
Dat zou ik ook zeker niet ontkennen, dit hebben ze zelfs in Mythbusters bevestigd.
Overigens is dit allemaal werk van mensen die heel wat jaartjes op een universiteit hebben gezeten, een gemeente kan dus niet op een bierviltje een leuk op/afritdesign kalken en zeggen "Jongens, bouw deze eens", wees blij, anders had je pas echt interessante creaties gezien :+
Nee, maar ze moeten uiteindelijk wel toestemming geven om een een dergelijke op -of afrit te laten aanleggen en je zou toch een beetje verwachten dat er ook op z'n minst een second opinion wordt gedaan en of er gekeken wordt naar de effecten van bepaalde verkeersstromen. Ik ben 4 jaar lang taxi chauffeur geweest en het was altijd trammelant bij die rotbrug bij Winschoten. Die rotonde is te smal, verkeer dat bij wijze van links af wil moet wachten op verkeer dat rechtsaf wil. Ik zie gewoon inefficiëntie op sommige plekken (rotonde Winschoten) en teveel efficiëntie op weer andere plekken (afrit Scheemda of afrit Veendam).
En waarom geen aquaduct? Omdat die krengen erg duur zijn, eentje aanleggen heel lang duurt, de aanleg veel overlast geeft[ook voor de automobilist] en het moet maar net kunnen qua grond. "Zomaar even een tunneltje graven" kan niet in een modderland als Nederland.
Kom op zeg, als Nederland zijnde, een land dat bekend staat om z'n waterkeringen en andere prestige projecten en met zelfs een tunnel onder Het Kanaal door, zou het mogelijk zijn om een tunneltje te maken van enkel tientallen meters lang? Modder? Dat is toch nog prettig spul om door heen te baggeren, je zou maar door graniet moeten.
Overigens moeten ook aquaducten onderhouden worden, staat zo raar als je kanaal een soort reusachtige stortdouche voor auto's wordt :+
Ik denk dat een mechanische brug veel meer kost dan een betonnen bak. Want dat is wat een aquaduct eigenlijk is. Een betonnen bak waar water door heen stroomt en een tunnel er onder door.
Echt, er zijn heus nog wel wat mensen aan het werk met dit soort dingen die weten wat ze doen. Als er ergens een brug ligt in plaats van een aquaduct, heeft dat vast een prima reden, net als dat een wat lange afrit er vast niet voor de lol ligt.
Ik denk eerder dat veel van deze plannen in het kader van bezuinigingen zijn gedaan, alhoewel dat wel weer afsteekt tegen de hele lange op -en afritten die al genoemd zijn in dit topic.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gri77ie schreef op zondag 17 september 2017 @ 23:57:
[...]

Als we het over de op en afritten hebben. Welke franje bedoel je en waarin is men doorgeschoten? Qua verkeer zijn er maar weinig landen veiliger als Nederland. Afrit Winschoten is volgens mij 120 of 130 km/u. Dus lange op en afrit. N33 ken ik niet maar als je een 100 km/u weg hebt hangen daar bouweisen aan mbt de radius van de bochten voor de op en afritten. Deze radius is afhankelijk van de geplande snelheid. Hoe hoger de snelheid, des de flauwe de bocht Ergo hoe meer ruimte je nodig hebt. Nogmaals heeft niets met doorschieten, overdrijven of franjes te maken.
Aansluiting N33/A7
https://www.google.nl/maps/@53.1702916,6.894191,16z

Ik ga daar zelf zelden overheen (ik blijf meestal op de N33). Dit is best een ingenieus bouwerk, want verkeer vanuit Veendam naar Groningen (dat dus linksaf zou slaan) gaat samen met het verkeer naar Duitsland (wat dus rechtsaf slaat) van de N33, en dan halverwege heb je weer een splitsing. Hierdoor heb je niet zo'n hele krappe bocht aan de andere kant van de A7 (wat je veel bij klaverbladen ziet), maar een lange vloeiende bocht. Vooral richting Duitsland heb je hierdoor het grote voordeel dat de afrit en oprit heel ver uit elkaar zitten (richting Groningen zit er nog een extra afrit halverwege)
Snowwie schreef op maandag 18 september 2017 @ 07:33:

Ik denk dat een mechanische brug veel meer kost dan een betonnen bak. Want dat is wat een aquaduct eigenlijk is. Een betonnen bak waar water door heen stroomt en een tunnel er onder door.
Vergis je niet. Die betonnen bak is best lastig te maken. Hij moet niet te lang zijn (dan wordt het een tunnel en gelden er weer hele andere regels, bijv. vervoer van giftige stoffen), hij moet ongelooflijk sterk zijn (dat water is ook niet licht).
Maar ook ruimte. Een brug die open kan heeft veel minder ruimte nodig dan een tunnel. Je moet ruim voor de tunnelbuis al gaan zakken in de grond. Het water heeft een diepgang van 2,5m? Dan moet je nog een paar meter verder naar onder (zeg maar 5 meter) en dan nog de minimale hoogte van 4m dus je zult zo'n 9 a 10 meter moeten zoeken. Ik woon vlak bij een tunneltje onder de N33, die is zeer steil, 4,5m hoog en heeft een totale lengte van zo'n 120m (dus van het stuk dat naar beneden gaat tot het stuk dat weer boven is). In dit geval moet je 2 keer zo diep, je wilt niet zo steil gaan (verschil tussen een landweggetje en een gewone doorgaande weg) dus reken maar dat je zo'n 400-500m minmaal moet rekenen. Dat betekend dat die daling ongeveer moet beginnen waar de A7 ligt. Dan heb je wel een hele lange afrit nodig om daar te komen! (en dan laten we de andere kant maar even buiten beschouwing...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Wailing_Banshee schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:43:
Aansluiting N33/A7
https://www.google.nl/maps/@53.1702916,6.894191,16z

Ik ga daar zelf zelden overheen (ik blijf meestal op de N33). Dit is best een ingenieus bouwerk, want verkeer vanuit Veendam naar Groningen (dat dus linksaf zou slaan) gaat samen met het verkeer naar Duitsland (wat dus rechtsaf slaat) van de N33, en dan halverwege heb je weer een splitsing. Hierdoor heb je niet zo'n hele krappe bocht aan de andere kant van de A7 (wat je veel bij klaverbladen ziet), maar een lange vloeiende bocht. Vooral richting Duitsland heb je hierdoor het grote voordeel dat de afrit en oprit heel ver uit elkaar zitten (richting Groningen zit er nog een extra afrit halverwege).
Dat is op zich wel een goede constructie, omdat er namelijk heel veel verkeer over de N33 richting Groningen gaat. Was het hier stukken rustiger geweest dan hadden ze een vergelijkbare lust gemaakt die je aan de andere kant ziet. Wel grappig overigens, veel mensen die hun TomTom nooit updaten rijden altijd rechtdoor om tot de conclusie te komen dat de oude oprit 'linksaf' naar Groningen niet meer bestaat en ze moeten doorrijden naar afslag Noordbroek om daar te keren. En omdat ik daar regelmatig rij zie ik het ook nog regelmatig gebeuren. Kom ik uit Veendam, en ik moet juist die kant op, komen er regelmatig auto's mee bij afslag Noordbroek om vervolgens 2x linksaf te gaan en weer de N33 op te draaien.... >:)
Vergis je niet. Die betonnen bak is best lastig te maken. Hij moet niet te lang zijn (dan wordt het een tunnel en gelden er weer hele andere regels, bijv. vervoer van giftige stoffen), hij moet ongelooflijk sterk zijn (dat water is ook niet licht).
Maar ook ruimte. Een brug die open kan heeft veel minder ruimte nodig dan een tunnel. Je moet ruim voor de tunnelbuis al gaan zakken in de grond. Het water heeft een diepgang van 2,5m? Dan moet je nog een paar meter verder naar onder (zeg maar 5 meter) en dan nog de minimale hoogte van 4m dus je zult zo'n 9 a 10 meter moeten zoeken. Ik woon vlak bij een tunneltje onder de N33, die is zeer steil, 4,5m hoog en heeft een totale lengte van zo'n 120m (dus van het stuk dat naar beneden gaat tot het stuk dat weer boven is). In dit geval moet je 2 keer zo diep, je wilt niet zo steil gaan (verschil tussen een landweggetje en een gewone doorgaande weg) dus reken maar dat je zo'n 400-500m minmaal moet rekenen. Dat betekend dat die daling ongeveer moet beginnen waar de A7 ligt. Dan heb je wel een hele lange afrit nodig om daar te komen! (en dan laten we de andere kant maar even buiten beschouwing...)
In ieder geval, Rijkswaterstaat zal wel bepaalde redenen hebben om ons wegennetwerk zo in te richten. Het viel mij gewoon ontzettend op hoe lang sommige op -en afritten wel niet zijn, zeker in vergelijking met Duitsland. Wat ze daar te weinig doen, doen ze hier net even te veel. En de keuze tussen bruggen of tunnels zullen ze wel maken uit financieel en praktisch overzicht, alhoewel ik het vermoeden heb dat in de laatste 10 jaar het voornamelijk uit financiële redenen is gedaan. Het was crisistijd dus alles mocht niet te veel kosten.

Maar ja, wat zie ik nu weer in Veendam. Op de rotonde Llodysplein hebben ze het midden helemaal uitgegraven om daar een vijver van te maken met in het midden een mooie stukje kunstwerk en een fontein
er in. En dat terwijl tussen de N33 en deze fontein het onkruid tussen de wegen bijna een meter hoog staat.
En dan praat ik dus over deze locatie, dit is een foto van Google Maps. Hier staat het onkruid nog niet niet zo hoog, maar moet je het nu eens zien. Nu staat er minstens een meter. En dus 150 meter verder op staat dat nieuwe fontein.

Ik zeg ja, gemeentes hebben soms meer op met franje dan de boel praktisch en netjes te houden.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Afgelopen maand ben ik door meer dan 15 landen gereden op vakantie in Centraal en Oost Europa. Bij thuiskomt zijn de lange op- en afritten en het wegontwerp by far iets waar we in Nederland trots op kunnen zijn. Wij hebben goede richtlijnen en wetten met betrekking tot wegontwerp en bijbehorende veiligheid.

Je hoort mensen wel eens vertellen hoe goed de wegen in Duitsland, maar dat valt reuze mee. Er zijn veel minder afritten en het is af en toe lekker om een kwartier lang op de maximale snelheid van je auto op cruise control te rijden, maar de op- en afritten zijn een drama.

Zo ook in het buitenland, hoe meer je naar het oosten gaat, hoe inconsequenter en slechter de wegen worden. Daar doet inderdaad elke gemeente wat ze willen. Op veel wegen zullen rotondes niet misstaan. Neem dit in combinatie met bijzonder slechte chauffeurs die pas sinds van de val de sovjetunie in een auto mogen zitten en pas sinds <10 jaar weten wat een snelweg is, en je hebt een mooie mix voor enorm veel gevaarlijke situaties en veel ongelukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Divak op 19-09-2017 09:03 ]

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
itsalex schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 07:01:
Ook is het normaal in het buitenland om te stoppen op de invoegstrook en je echt totdat je ruimte hebt.
Ehmmm, dat is niet uit netheid, maar dat is noodzaak omdat die invoegstroken te kort zijn om op gelijke snelheid in te voegen :/

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@bluemoon23 Klopt maar dat geeft wel aan hoe de mentaliteit is in het buitenland en hoe het is in Nederland waar ze de auto er letterlijk voor "pleuren".
Zoals laatst ook dat iemand die gaat letterlijk stoppen net op het laatste moment en dan voor de splitsing op de snelweg nog eruit, terwijl ze bijna letterlijk op de vangrail zit van de splitsing en geen snelheid meer heeft en het verkeer met 100 km/h aankomt rijden (ik dus en ik zat er echt letterlijk bijna op, ik kon gelukkig uitwijken anders had ik haar totaallos en mijzelf ook gereden want er was totaal geen uitwijkmogelijkheid en verschil tussen 10 en 100 km/h is zo groot, dat compenseer je ook niet even zomaar met remmen). Als het niet kan, rij dan gewoon door en dan afvragen waarom zoveel ongelukken gebeuren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

itsalex schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:49:
@bluemoon23 Klopt maar dat geeft wel aan hoe de mentaliteit is in het buitenland en hoe het is in Nederland waar ze de auto er letterlijk voor "pleuren".
Zoals laatst ook dat iemand die gaat letterlijk stoppen net op het laatste moment en dan voor de splitsing op de snelweg nog eruit, terwijl ze bijna letterlijk op de vangrail zit van de splitsing en geen snelheid meer heeft en het verkeer met 100 km/h aankomt rijden (ik dus en ik zat er echt letterlijk bijna op, ik kon gelukkig uitwijken anders had ik haar totaallos en mijzelf ook gereden want er was totaal geen uitwijkmogelijkheid en verschil tussen 10 en 100 km/h is zo groot, dat compenseer je ook niet even zomaar met remmen). Als het niet kan, rij dan gewoon door en dan afvragen waarom zoveel ongelukken gebeuren.
Voor dat soort zaken zijn dashcams heel handig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@Freee!! En het ergste is, deze ligt in mijn auto maar niet opgehangen want ik heb geen tijd gehad om de stroom af te tappen van mijn licht en daarop aan te sluiten want ik wil geen kabel hebben langs/voor/over/etc mijn voorruit.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

itsalex schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:25:
@Freee!! En het ergste is, deze ligt in mijn auto maar niet opgehangen want ik heb geen tijd gehad om de stroom af te tappen van mijn licht en daarop aan te sluiten want ik wil geen kabel hebben langs/voor/over/etc mijn voorruit.
Nu weet je dus weer waarom je de tijd moet nemen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Gri77ie

Gri77ie

Snowwie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 01:29:
[...]

Dat is op zich wel een goede constructie, omdat er namelijk heel veel verkeer over de N33 richting Groningen gaat. Was het hier stukken rustiger geweest dan hadden ze een vergelijkbare lust gemaakt die je aan de andere kant ziet. Wel grappig overigens, veel mensen die hun TomTom nooit updaten rijden altijd rechtdoor om tot de conclusie te komen dat de oude oprit 'linksaf' naar Groningen niet meer bestaat en ze moeten doorrijden naar afslag Noordbroek om daar te keren. En omdat ik daar regelmatig rij zie ik het ook nog regelmatig gebeuren. Kom ik uit Veendam, en ik moet juist die kant op, komen er regelmatig auto's mee bij afslag Noordbroek om vervolgens 2x linksaf te gaan en weer de N33 op te draaien.... >:)

[...]

In ieder geval, Rijkswaterstaat zal wel bepaalde redenen hebben om ons wegennetwerk zo in te richten. Het viel mij gewoon ontzettend op hoe lang sommige op -en afritten wel niet zijn, zeker in vergelijking met Duitsland. Wat ze daar te weinig doen, doen ze hier net even te veel. En de keuze tussen bruggen of tunnels zullen ze wel maken uit financieel en praktisch overzicht, alhoewel ik het vermoeden heb dat in de laatste 10 jaar het voornamelijk uit financiële redenen is gedaan. Het was crisistijd dus alles mocht niet te veel kosten.

Maar ja, wat zie ik nu weer in Veendam. Op de rotonde Llodysplein hebben ze het midden helemaal uitgegraven om daar een vijver van te maken met in het midden een mooie stukje kunstwerk en een fontein
er in. En dat terwijl tussen de N33 en deze fontein het onkruid tussen de wegen bijna een meter hoog staat.
En dan praat ik dus over deze locatie, dit is een foto van Google Maps. Hier staat het onkruid nog niet niet zo hoog, maar moet je het nu eens zien. Nu staat er minstens een meter. En dus 150 meter verder op staat dat nieuwe fontein.

Ik zeg ja, gemeentes hebben soms meer op met franje dan de boel praktisch en netjes te houden.
Snowie, ik snap je niet meer. Je geeft in je beginpost een vraag, en die verwoordt de topictitel prima. Nu worden meerdere malen antwoorden gegeven op je stelling en dan komen er allerlei franjes en randzaken bij de op en afritten. Of je het antwoord nu leuk vindt of niet. De lengte en radius van de diverse bochten van op en afritten zijn in NL afgestemd op de geplande te rijden snelheid. Daar zijn allemaal landelijk vastgestelde richtlijnen voor. Daar kan ik niets aan veranderen dat zijn gewoon richtlijnen die worden gehanteerd voor de aanleg van snel- en autowegen. Dat jij dat overdreven of verspilling vindt daar kan ik je kennelijk niet vanaf brengen. Maar stel dan geen vraag. Leg dan uit dat jij het verspilling vindt. (edit) dat is namelijk jou gevoel en ervaring en daar kan ik niets tegenin brengen. Bij een vraag waarom iets is zoals het is, kan ik vanuit mijn vakgebied wel degelijk iets melden. Net zoals dat buiten de bebouwde kom er is afgesproken dat er op bepaalde gevaarlijke punten (lees kruisingen en onoverzichtelijke bochten etc etc) verlichting wordt aangebracht. Als je dit weet helpt dit je de weg te "lezen".

[ Voor 5% gewijzigd door Gri77ie op 21-09-2017 23:11 ]

• Snowwie
Gri77ie schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:08:
Leg dan uit dat jij het verspilling vindt.
Ik kan het uitleggen omdat ik zelf regelmatig over die op -en afritten kom en in de meeste gevallen met maar een paar auto's. En zoals ik eerder al zei, de afrit van de A7 naar de N33 richting Noordbroek is zo lang dat ik gewoon 150km/u kan blijven rijden op die afrit. Dan passeer ik de auto's links van mij nog die gewoon 120km/u rijden. Zo rustig is het er. Maar dat neemt niet weg dat bv. de aansluiting van de N33 op de A7 vanuit Veendam nar Groningen niet goed geregeld is. Dat is een mooie lus, waarin je zonder problemen mooi kunt doorrijden. Maar dat moet ook wel, want daar rijdt aanzienlijk meer verkeer.

In het kort : Ik baseer de 'verspilling' enkel op ervaring. Hier in Groningen bij plaatjes van 2000 a 3000 inwoners heb je geen afritten nodig van bijna een kilometer. Zelfs de afrit Veendam, een plaats met 28.000 inwoners heeft zo'n idioot lange afrit niet nodig.

Mijn YouTube Channel

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Snowwie schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:22:
[...]

Ik kan het uitleggen omdat ik zelf regelmatig over die op -en afritten kom en in de meeste gevallen met maar een paar auto's. En zoals ik eerder al zei, de afrit van de A7 naar de N33 richting Noordbroek is zo lang dat ik gewoon 150km/u kan blijven rijden op die afrit...
Tijd voor een flitspaal daar dan... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Gri77ie

Gri77ie

[...]

Ik kan het uitleggen omdat ik zelf regelmatig over die op -en afritten kom en in de meeste gevallen met maar een paar auto's. En zoals ik eerder al zei, de afrit van de A7 naar de N33 richting Noordbroek is zo lang dat ik gewoon 150km/u kan blijven rijden op die afrit. Dan passeer ik de auto's links van mij nog die gewoon 120km/u rijden. Zo rustig is het er. Maar dat neemt niet weg dat bv. de aansluiting van de N33 op de A7 vanuit Veendam nar Groningen niet goed geregeld is. Dat is een mooie lus, waarin je zonder problemen mooi kunt doorrijden. Maar dat moet ook wel, want daar rijdt aanzienlijk meer verkeer.

In het kort : Ik baseer de 'verspilling' enkel op ervaring. Hier in Groningen bij plaatjes van 2000 a 3000 inwoners heb je geen afritten nodig van bijna een kilometer. Zelfs de afrit Veendam, een plaats met 28.000 inwoners heeft zo'n idioot lange afrit niet nodig.
Maar lees dan ook eens mijn reactie. Het heeft niets te maken met aantallen inwoners. Het heeft te maken met het feit dat die 2000 tot 3000 inwoners ook gewoon veilig in en uit moeten kunnen voegen. Daarom maken ze de op en afritten in NL op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dergelijke op/afritten zijn zo lang omdat het volgens de huidige richtlijnen is aangelegd.

Vroeger reden we geen 120 en 130 op de snelweg, was het veel minder druk en was het heel normaal om 200m gedeelde op/afrit te leggen zoals die korte kutstrookje bij A7/N31 of A7/A32. Of nog erger, een rotonde in de snelweg bij Joure.
Overdag zijn die korte strookjes reden om de snelheid te beperken tot 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zelfs de afrit Veendam, een plaats met 28.000 inwoners heeft zo'n idioot lange afrit niet nodig.
'Jullie' kunnen de ruimte een stuk beter missen dan wij hier in het westen. :+
_JGC_ schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 00:29:
Vroeger reden we geen 120 en 130 op de snelweg
Vroeger (toen ik nog een kereltje was..) had Nederland geen maximum snelheid, maar in 1973 gingen er 3092 mensen dood in het verkeer. In een Nederland met 13.3 miljoen inwoners en half zoveel auto's.

Vorig jaar waren dat 629 doden. Met 17 miljoen mensen (5 keer Amsterdam erbij) en dubbel zoveel auto's.

[ Voor 45% gewijzigd door burne op 22-09-2017 00:43 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

burne schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 00:30:
[...]

'Jullie' kunnen de ruimte een stuk beter missen dan wij hier in het westen. :+

[...]

Vroeger (toen ik nog een kereltje was..) had Nederland geen maximum snelheid, maar in 1973 gingen er 3092 mensen dood in het verkeer. In een Nederland met 13.3 miljoen inwoners en half zoveel auto's.

Vorig jaar waren dat 629 doden. Met 17 miljoen mensen (5 keer Amsterdam erbij) en dubbel zoveel auto's.
Nog steeds bijna 2 doden per dag of 2 middelgrote vliegtuigen per jaar. Best veel eigenlijk. Als er twee vliegtuigen per jaar alleen al in Nederland zouden neerstorten zou niemand meer vliegen denk ik...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Gri77ie schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:44:
[...]

Maar lees dan ook eens mijn reactie. Het heeft niets te maken met aantallen inwoners. Het heeft te maken met het feit dat die 2000 tot 3000 inwoners ook gewoon veilig in en uit moeten kunnen voegen. Daarom maken ze de op en afritten in NL op deze manier.
De lengte is naar mijn mening bedoeld om grote drukte te kunnen opvangen, niet om een dozijn auto's elk 100 meter te geven om uit te voegen. Ik bedoel, neem de N33, daar mag je maar 100km/u. Het interessante is, als je even verderop kijkt naar bij de N33 bij de rotonde Gieten. De afrit van de N33 naar de N34 naar de rotonde is DAAR juist heel kort. Nu mag jij eens uitleggen, de N33 en de N34 staan bekend als dodenwegen, de N33 nu wat minder omdat deze is verdubbeld, waarom er op deze locatie, waar ook ruimte genoeg is, is gekozen voor een af -en oprit van amper 200 meter? Terwijl daar bergen verkeer langs komt. Blijkbaar kan het verkeer prima afremmen over een afstand van 200 meter. Ook dat weet ik, want mijn moeder staat op de camping in Anloo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YyIsdYtJwMFqqKKKSMGz6E8u/full.png

En dan maken ze een afrit bij Veendam bijna 5x langer? 8)7 :? :F

Ze verwachten zeker dat Veendam een echte stad gaat worden en over 10 jaar meer dan 100.000 inwoners zal hebben. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Snowwie op 22-09-2017 03:30 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Snowwie schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 03:27:
[...]

De lengte is naar mijn mening bedoeld om grote drukte te kunnen opvangen, niet om een dozijn auto's elk 100 meter te geven om uit te voegen. Ik bedoel, neem de N33, daar mag je maar 100km/u. Het interessante is, als je even verderop kijkt naar bij de N33 bij de rotonde Gieten. De afrit van de N33 naar de N34 naar de rotonde is DAAR juist heel kort. Nu mag jij eens uitleggen, de N33 en de N34 staan bekend als dodenwegen, de N33 nu wat minder omdat deze is verdubbeld, waarom er op deze locatie, waar ook ruimte genoeg is, is gekozen voor een af -en oprit van amper 200 meter? Terwijl daar bergen verkeer langs komt. Blijkbaar kan het verkeer prima afremmen over een afstand van 200 meter. Ook dat weet ik, want mijn moeder staat op de camping in Anloo.
[afbeelding]

En dan maken ze een afrit bij Veendam bijna 5x langer? 8)7 :? :F

Ze verwachten zeker dat Veendam een echte stad gaat worden en over 10 jaar meer dan 100.000 inwoners zal hebben. >:)
Je leest echt niet he ?

De lengte van de op of afrit is niet bedoeld om extra voertuigen kwijt te kunnen. Het is bedoeld om voertuigen veilig de op of afrit te kunnen laten nemen. Op en afritten welke naar een andere snelweg of autoweg gaan zijn berekend op de snelheid welke daar ter plaatse gereden kan worden. Niet op hoeveel file er kan staan. Dat een afrit veel langer is... dat kan. Ik ken de specifieke reden niet. Wat je zou kunnen doen, voor je eigen gemoedsrust, is Rijkswaterstaat eens mailen en hen vragen wat de bedoeling van die extreem lange op en afritten zijn aangezien je het enorme ruimte-verspilling vind. Ik denk dat je nog wel serieus antwoord krijgt ook.

Ik stop inmiddels met reageren... ik geloof dat ik genoeg pogingen heb gedaan om uit te leggen waarom op en afritten een bepaalde lengte zouden hebben.... Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Gri77ie schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 03:39:
[...]

Je leest echt niet he ?

De lengte van de op of afrit is niet bedoeld om extra voertuigen kwijt te kunnen. Het is bedoeld om voertuigen veilig de op of afrit te kunnen laten nemen. Op en afritten welke naar een andere snelweg of autoweg gaan zijn berekend op de snelheid welke daar ter plaatse gereden kan worden. Niet op hoeveel file er kan staan. Dat een afrit veel langer is... dat kan. Ik ken de specifieke reden niet. Wat je zou kunnen doen, voor je eigen gemoedsrust, is Rijkswaterstaat eens mailen en hen vragen wat de bedoeling van die extreem lange op en afritten zijn aangezien je het enorme ruimte-verspilling vind. Ik denk dat je nog wel serieus antwoord krijgt ook.

Ik stop inmiddels met reageren... ik geloof dat ik genoeg pogingen heb gedaan om uit te leggen waarom op en afritten een bepaalde lengte zouden hebben.... Succes
Jij leest blijkbaar ook niet, want in het voorbeeld hierboven bij de rotonde Gieten heeft Rijkswaterstaat geen lange op -en afritten gemaakt. Leg mij dat dan eens uit. Terwijl deze locatie stukken drukker is.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Snowwie schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 04:10:
[...]

Jij leest blijkbaar ook niet, want in het voorbeeld hierboven bij de rotonde Gieten heeft Rijkswaterstaat geen lange op -en afritten gemaakt. Leg mij dat dan eens uit. Terwijl deze locatie stukken drukker is.
Ik lees wel degelijk. Alleen zijn de argumenten die je geeft die doen niet ter zake. Daar stap je zo overheen. De wegen in NL worden aangelegd op basis van snelheid. Dit ivm de veiligheid. Vervolgens kom je dat je de franjes overbodig en geld verspilling vindt, dan wordt het plotseling dat de ene afrit veeeeeel langer is als weer een andere. Maar ik reageer op je eerste vraag en heb daar, naar mijn beste eer en geweten, antwoord op gegeven. Namelijk dat het niets met ruimte verspilling te maken heeft maar alles met veiligheid en de te rijden snelheid. Als je dat dan niet wilt aannemen maar met andere argumenten aankomt dan kan ik daar niet zoveel mee.

Ik weet in jou voorbeeld over die extreem lange op of afrit namelijk niet wat de verdere bouwplannen zijn. Misschien komt er wel een compleet klaverblad waarom ze al een afrit langer hebben gemaakt dan ie normaal zou moeten zijn. Misschien is er een foutje gemaakt. De enige manier om daar achter te komen is dit te gaan navragen bij de wegbeheerder. Mijn ervaring is dat die over het algemeen redelijk behulpzaam zijn. Dus... klim in de pen, of in het toetsenbord en mail Rijkswaterstaat of de lokale wegbeheerder.

Volgens mij is de vraag over het ruimte verspillen in NL voor wat betreft de op en afritten wel gegeven toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Heb je wel eens gezien hoeveel vrachtwagens er van Groningen naar Veendam en vice versa rijden? (ik was niet voor niets zo blij dat die N33 verdubbeld werd, je kon er practisch nooit 100 rijden!)

Het knooppunt Gieten hebben ze zelf ook al aangegeven dat dat niet goed is opgelost en die gaat ook aangepast worden (het preciese weet ik daar niet van, ik rijd eigenlijk nooit op de N34, en als ik naar de N34 ga is het meestal alleen van Veendam richting Emmen en andersom)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:33

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Oke, ik ga zeker geen antwoord hebben op de vraag waarom bepaalde wegen in Groningen op een bepaalde manier worden aangelegd. Ik kan jullie wel vertellen dat bij het ontwerpen van wegen en toe- en afritten er een hoop is vastgelegd door Rijkswaterstaat over hoe snelwegen en in het speciaal toe- en afritten moeten worden ontworpen.

Klik hier voor Richtlijn ontwerp Autosnelwegen 2014

Onder hoofdstuk 6 wordt het e.e.a. genoemd over discontinuïteit. Hier wordt vervolgens gesproken over acceleratie- en deceleratielengte. Dit wordt gebaseerd op de ontwerpsnelheid van de weg en een comfortabel of noodzakelijk versnelling of vertraging.

Op basis van deze gegeven worden de lengte van de toe- en afritten bepaald.

De bogen worden vervolgens op basis van een nieuwe ontwerpsnelheid, bijv. 50 km/u, ontworpen, en ja dan kan je soms wel eens wat ruimte nodig hebben om comfortabel een bocht door te komen. :+

En mijn persoonlijke mening, heerlijk al die ruimte die in Nederland wordt genomen om eenvoudig auto te kunnen rijden. Ik ben oprecht blij dat wij een van de beste wegennetten hebben van de wereld! :)
Pagina: 1 2 3 Laatste