The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Inderdaad. Op de rem gaan staan bij een 100 bord is echt een kansloze actie en zie ik gelukkig in het dagelijks verkeer ook weinig tot niet. Valt nmi gewoon onder onnodig remmen want met gas los wanneer het bord in zicht is kun je prima langs het bord rijden met de juiste snelheid.Deveon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:42:
[...]
Persoonlijk vind ik uitrollen voor of na de snelheidsverlaging een veiliger (geen remlichten), milieuvriendelijker (verlies van energie) en voordeliger (slijtage remblokken) optie. Hoe nihil sommige voordelen ook zijn. De enige voordeel van remmen is het volgen van de wet op de letter exact, maar gelukkig ziet de handhaving het niet zo strikt.
Invoegen blijft altijd een lastige zaak, zelfs met de mega invoegstrook langs de A6 Lelystad waar ik met 112pk op 3.5ton al op de 130-140 km/h zit krijgen sommigen het nog voor elkaar om met 75-85 km/h erop te gaan
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik zie veel commentaar over waarom men in Duitsland zo snel in de ankers gaat. Ondanks dat ik je verhaal (bijna) volledig onderstreep, heb je er mee te maken dat moderne auto's zo lang uit kunnen rollen, dat je bijkans weer 130 mag rijden tegen de tijd dat je 100 rijdt wanneer je enkel gas los laat. In Duitsland zijn er richtlijnen waar een flitser minimaal 100 tot 250 meter van het bord met de beperking moet staan, afhankelijk van Bundesland. 100 meter is niks, als ik met 130 aankom dan rij ik mogelijk nog 125 bij de flitser, genoeg om dus een rijontzegging van zeker een maand aan m'n broek te hebben.Deveon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:42:
[...]
Persoonlijk vind ik uitrollen voor of na de snelheidsverlaging een veiliger (geen remlichten), milieuvriendelijker (verlies van energie) en voordeliger (slijtage remblokken) optie. Hoe nihil sommige voordelen ook zijn. De enige voordeel van remmen is het volgen van de wet op de letter exact, maar gelukkig ziet de handhaving het niet zo strikt.
Daar tegenover staat natuurlijk dat je gas los kan laten vanaf het moment dat je het bord met de beperking ziet, maar ook daarmee stel je je niet snel genoeg veilig voor een flitser "direct" na het bord.
Dat gezegd hebbende zouden de op- en afritten in Nederland half zo lang kunnen zijn, en in Duitsland dubbel zo lang, dan zit je ongeveer op gelijk niveau lijkt het soms wel. Ik geef de voorkeur aan de Nederlandse situatie. Het probleem in Duitsland is dat je óf snel genoeg op snelheid kan komen, of zoals ik zelf ervaar, dat het wel lukt, maar dat je bij 130 te weinig tijd hebt om jezelf een goed overzicht bij het invoegen te kunnen geven.
En aangezien de regel in Duitsland gelijk is aan die in Nederland (doorgaand verkeer heeft voorrang op invoegend verkeer) heb ik er persoonlijk een hekel aan wanneer ik anderen tot last ben bij het invoegen. In Duitsland mag ik desondanks nog wel eens plaats maken, rationaliteit > regeltjes, wanneer ik niemand hinder. Maar in Nederland zijn de invoegstroken dusdanig lang dat dit buiten de spits totaal onnodig is. Als het dán nog niet lukt, dan lijkt het me een invordering van het rijbewijs een beter besluit.
In Nederland zegt het handboek voor de flitser dat de afstand bij 100 km/h minimaal 280 meter moet zijn. Met de 250 meter uit Duitsland is dat minimaal verschil.Cid Highwind schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:38:
In Duitsland zijn er richtlijnen waar een flitser minimaal 100 tot 250 meter van het bord met de beperking moet staan, afhankelijk van Bundesland. 100 meter is niks, als ik met 130 aankom dan rij ik mogelijk nog 125 bij de flitser, genoeg om dus een rijontzegging van zeker een maand aan m'n broek te hebben.
(In Nederland is die minimale afstand een tijd (tien seconden), geen absoluut getal, dus als de snelheid naar 30 gaat mag de flitser minimaal 80 meter na het bord staan (10 seconden bij 30 km/h).)
I don't like facts. They have a liberal bias.
Je wilt dus gewoon een klootzak zijn en geniet er nog eens van ook. Veilig verkeer doe je met iedereen gezamenlijk en dus tolerant te zijn naar je mede weggebruikers toe. Op de rem stampen omdat alleen jij vindt dat het belangrijk is, is uiterst gevaarlijk. Onder het mom van duurzaamheid en verkeersdoorstroming leer je bij je rijles om van het gas af te gaan ipv te remmen in zo'n situatie.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:36:
[...]
Een van de mooiste plekken in Nederland om te laten zien wat een kutvolk de doorsnee Nederlander is wel de A4 richting A'dam bij de Schipholtunnel. Je komt aan met 130. 300 meter voor de tunnel staat een bord 100. Vanaf. Dat. Bord. Rijd. Je. 100. Dus kom je bij dat bord als je nog 130 rijdt: remmen tot 100! Dat doe ik ook als ik met 130 (werkelijke kilometers) aan kom op de linker baan. 100 is 100. De pure paniek, frustratie en woede bij anderen die kennelijk een ontheffing hebben en aan het eind van de tunnel nog steeds ver over de 100 rijden is zo lekker, dat motiveert werkelijk om er voor te zorgen dat je altijd daar op de linker strook aan komt!
Als je zo graag meteen 100 wilt rijden bij een 100 bord ga je gewoon naar de meest rechtse baan en mindert vaart. Dat zorgt voor minder onnodige frustraties wat uiteindelijk tot veiliger rijden leidt.
Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!
Overigens moet 'ie strikt genomen 100 rijden op het moment dat 'ie het bord passeert. Je mag wel langzamer dan 130 op het stuk A4 ervoor, maar na het bord mag je absoluut niet harder dan 100. Daar staan hoge boetes op en als je het vaak genoeg doet kun je zelfs je rijbewijs kwijtraken!sheez88 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:11:
Als je zo graag meteen 100 wilt rijden bij een 100 bord ga je gewoon naar de meest rechtse baan en mindert vaart. Dat zorgt voor minder onnodige frustraties wat uiteindelijk tot veiliger rijden leidt.
Dat hele gedoe met gas los en uitrollen of op je rem stampen moet je afgerond hebben voordat je het bord passeert!
Klopt, maar mijn punt was meer dat je niet voor eigen rechter moet gaan spelen door mensen expres op de linkerbaan op te houden. Er zijn altijd mensen die om wat voor reden dan ook wat harder willen rijden; laat die mensen gewoon hun gang gaan, wel zo veilig en scheelt onnodige frustraties.burne schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:16:
[...]
Overigens moet 'ie strikt genomen 100 rijden op het moment dat 'ie het bord passeert. Je mag wel langzamer dan 130 op het stuk A4 ervoor, maar na het bord mag je absoluut niet harder dan 100. Daar staan hoge boetes op en als je het vaak genoeg doet kun je zelfs je rijbewijs kwijtraken!
Dat hele gedoe met gas los en uitrollen of op je rem stampen moet je afgerond hebben voordat je het bord passeert!
Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!
Dat is zo'n rampzalige ingerichte knooppunt. Als je daar van de A7 komt en je wilt naar Beerta of Finsterwolde en de brug naar Winschoten staat open, moet jij ook wachten. En andersom ook, verkeer uit Beert en Finsterwolde moet wachten om de A7 op te kunnen omdat de brug open staat, terwijl die brug nauwelijks iets met de snelweg te maken heeft. Daarbij komt ook nog eens dat die rotonde maar 1 baans is gemaakt. Hadden ze er 2 banen van gemaakt dan kan overig verkeer gewoon door draaien en alsnog naar Beerta of Finsterwolde gaan. Dit bedoel jij he:Imnoa schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:10:
Ook zijn er twee rotondes bovenaan het viaduct,als verkeer daar stil komt te staan en er is een korte afrit staat men stil op de snelweg zoals @Snowwie vast wel weet wat regelmatig bij de Blauwe knoop roos bij Winschoten gebeurt als de brug open is

Soms heb ik ook het idee dat het gemeentes soms meer gaat om de pracht en praal dan om de functionaliteit. Dit is een drukke plek, maar hier pakken ze het compleet verkeerd aan met de op -en afritten. Oke, ze hebben voldoende lengte, dat wel, maar de gehele indeling van deze rotonde en de manier van aansluiting naar de andere plaatsen is waardeloos. Dan sta je daar op de afrit, wil je naar Beerta of Finsterwolde, maar moet je wachten omdat de de brug NAAR Winschoten open staat. Overigens ik zou hier gekozen hebben voor een aquaduct. Is wel iets duurder, maar dan kan het verkeer tenminste altijd doorrijden en schepen doorvaren zonder oponthoud. En die aansluitingen kunnen veel directer. En je bent de kosten voor het onderhoud van de brug kwijt.
Hieronder ook zo'n mooie, de afrit van de N33 naar Veendam, komend vanuit de richting Delfzijl.
Check de groene lijn en vergelijk deze met de schaal. Ik heb gemeten dat deze afrit TOT de bocht 800 meter bedraagt. 800 meter???? WTF? En dan heb ik de bocht zelf nog niet eens meegerekend. Dan kom je gewoon op 1 kilometer aan afrit!!!!.

Nu moet ik wel zeggen dat de rotondes die ze daar gemaakt hebben beter zijn dan die bij Winschoten. Dit zijn van die 2 baans, hoe zou ik ze noemen, doorvloei rotondes, waarbij je, als je voordat je op de rotonde komt al de juiste baan neemt je automatisch ook de juiste kant op gaat, zonder dat je richting aan hoeft te geven of van baan hoeft te veranderen.

De rotonde in kwestie, daar hebben ze tenminste nog wel over nagedacht:

En dan de laatste, die is helemaal bont, dat is de afrit van de A7 naar de N33 richting Delfzijl. Dit is een afrit die ik zelf regelmatig neem omdat ik vaak uit die richting kom en deze afrit moet nemen om naar huis te gaan. Ik kan gewoon 150km/u op deze afrit blijven rijden; waarom: check zelf:
Even met de liniaal gemeten, de schaal lijn is 2,3 cm op mijn scherm. De groene lijn is 29,3 cm. Dit maakt de afrit 1,27 km lang, exclusief de lus. Doe die er bij en je zit op 1,5 km aan afrit. Dit is toch van den zotte.
Hierbij komt ook nog eens, als de brug over de N33 richting Veendam voor lange tijd open staat dan kan het verkeer richting Noordbroek en Delfzijl ook nog gehinderd worden omdat de éénbaans afrit vol staat. Nu staat deze brug gelukkig nooit heel lang open, maar toch.

[ Voor 16% gewijzigd door Snowwie op 08-09-2017 16:56 ]
Ik krijg ineens het geniale idee om in het braakliggende terrrein binnen de lussen een soort Efteling-wachtrijsysteem te implementeren.
Dus als de brug omhoog is, en er staan teveel auto's, slagboom dicht en via een extra lus wachten.
Maar wat doe je dan met de ventweg (de Drieborghweg)? Gelijkvloerse kruising?Snowwie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:37:
[...] Mijn alternatief zou de rode lijn, die zo in 1 vloeiende beweging aangesloten kon worden op de Geert Veenhuizenweg.
Plus dat jouw aanrijroute niet haaks op de rotonde komt maar parallel met de hoofdrijbaan. Misschien zou het kunnen werken, maar ik denk dat de richtlijnen op dit moment zijn dat het niet mag.
Ik vind die niet zo onlogisch.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
De afrit zelf ligt al op een verhoging, omdat de N33 over de N366 gaat, dus de Drieborghweg zou gewoon onder de afrit door kunnen via een kleine tunnel. De Drieborghweg is maar een smalle weg, een B weg richting Zuidwending, dus zo'n gigantische tunnel zou dat niet zijn. Er blijft dan voldoende ruimte over om de afrit naar beneden te laten aflopen naar de rotonde.incaz schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:48:
Maar wat doe je dan met de ventweg (de Drieborghweg)? Gelijkvloerse kruising?
Plus dat jouw aanrijroute niet haaks op de rotonde komt maar parallel met de hoofdrijbaan. Misschien zou het kunnen werken, maar ik denk dat de richtlijnen op dit moment zijn dat het niet mag.
* Snowwie krijgt ineens de kriebels om dit uit te proberen in Cities Skylines
Verwijderd
Volgens mij maak je het dan complexer en dus duurder: in de situatie zoals die nu is gaat het verkeer gewoon over de N366 heen, en heb je daar dus maar 1 brug nodig. Als je de afrit eerder legt, en je de Drieborghweg gaat verlagen moet je een extra tunnel graven. Klein of niet - ik denk dat at al heel snel een stuk duurder is dan een iets ruimere afrit-lus (waarbij de lus ook nog eens samenvalt met de oprit, zodat het storten en leggen in 1 moeite door kan.)Snowwie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:55:
[...]
De afrit zelf ligt al op een verhoging, omdat de N33 over de N366 gaat, dus de Drieborghweg zou gewoon onder de afrit door kunnen via een kleine tunnel.
En voor het verkeer houdt het in dat ze, wat zal het zijn, 150m omrijden? Ik snap die beslissing. Het kan waarschijnlijk ook wel anders maar als ik het zo zie zijn het wel degelijk redelijk logische keuzes binnen de constraints zoals ik me die voor kan stellen.
Toch heb je ook van die gecombineerde op/afritten, zonder tussenscheiding. Voorbeeldje is deze: https://goo.gl/maps/quKewwwx9ypVerwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 17:03:
Heeft volgens mij niet met de lengte van de in/uitvoegstrook te maken, maar met "split before merge". Zo hou je het uitvoegende en invoegende verkeer altijd uit elkaar. Veel veiliger.
Ik vind het altijd gruwelijk eng. Er hoeft maar één idioot met zijn telefoonverslaving bezig te zijn bij in- of uitvoegen, en hij komt op de andere baan terecht, met alle gevolgen van dien

Virussen? Scan ze hier!
Investeren in asfalt is overal ter wereld een combinatie van geld, veiligheid en doorstroming van verkeer. Duitsland is een beetje groter dan Nederland.Snowwie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 05:04:
De rode stippen geven aan hoe ik het gedaan zou hebben als ik bij Rijkswaterstaat zou hebben gewerkt.
[afbeelding]
Die ruime opzet in Scheemda is er niet voor niets. Heb je wel eens gekeken hoeveel vrachtwagens met zwaar materiaal van en naar de haven van Delfzijl, de NAM locaties en het chemiepark rijden?
Om maar eens wat te noemen?
Man man.... Dit leer je echt op een autorijschool, snelweg=130 km/u? invoegstrook is ook 130 km/u.DannyBevers schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:04:
Heb een lange tijd geleden nog iemand voor me gehad die op een invoegstrook 50 bleef rijden terwijl die een 130 weg op moest. Deze voegde dan ook met 50 in. Meest vervelende mensen die je kunt hebben voor je!

Ik wil wat roepen wie het mogelijk zou zijn, maar dat is discriminatie en ik heb hiervoor eerder een ban gekregen. Maar was het een zondagsrijder? op zaterdag en zondag vallen gemiddeld meer ongelukken dan andere dagen.
Trein?
Het is ook zeker niet altijd mogelijk, maar ik heb wel eens gehad met een korte invoegstrook en geen vluchtstrook daarna dat er geen ruimte werd gegeven terwijl dat wel kon. Dat kon ik nog zelf oplossen, maar helemaal lekker zat ik toen niet.Pat911 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:56:
[...]
Dan rijden ze onnodig links, ze blijven dus niet rechts plakken: ze houden rechts aan zoals ook is geleerd bij je rijopleiding.
Het is in eerste instantie aan de invoeger om op snelheid te komen en in te voegen. Dat is niet het probleem van de automobilist die er al rijdt.
Als die automobilist ruimte kan maken, door gas los te laten of juist iets gas bij, is dat aardig. Een baan opschuiven klinkt leuk vanuit het oogpunt van de invoeger, maar daar kan ook al verkeer zijn. Is dus niet altijd een optie. Invoegers die problemen hebben met het invoegen, kunnen dat volgens mij in bijna alle gevallen zelf oplossen.
Dat zouden inderdaad interessante plekken kunnen zijn voor een snelheidscontrole, die verdient zichzelf zo ongeveer per direct terug daar. Vooral die Schipholtunnel zelf zou een leuke zijn met (onaangekondigdeAllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:36:
[...]
Een van de mooiste plekken in Nederland om te laten zien wat een kutvolk de doorsnee Nederlander is wel de A4 richting A'dam bij de Schipholtunnel. Je komt aan met 130. 300 meter voor de tunnel staat een bord 100. Vanaf. Dat. Bord. Rijd. Je. 100. Dus kom je bij dat bord als je nog 130 rijdt: remmen tot 100! Dat doe ik ook als ik met 130 (werkelijke kilometers) aan kom op de linker baan. 100 is 100. De pure paniek, frustratie en woede bij anderen die kennelijk een ontheffing hebben en aan het eind van de tunnel nog steeds ver over de 100 rijden is zo lekker, dat motiveert werkelijk om er voor te zorgen dat je altijd daar op de linker strook aan komt!
En zo zijn er nog tig plekken op andere wegen, trouwens. Ook A20 bij Rotterdam Alexander is een goeie (120 naar 100), of A20 bij Vlaardingen (richting R'dam) 130 naar 100.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Was dit maar zo'n feestje, dit was op een normale werkdag om 17:30 ongeveer dus niet bepaald een tijd om zo traag te rijden, achterop komend verkeer moest vol in de rem voor deze man. Ergste is dat het ook niet de meest lange invoegstrook was waardoor ik nog maar net zelf erop kon komen.MedionAkoya schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:18:
[...]
Man man.... Dit leer je echt op een autorijschool, snelweg=130 km/u? invoegstrook is ook 130 km/u.![]()
Ik wil wat roepen wie het mogelijk zou zijn, maar dat is discriminatie en ik heb hiervoor eerder een ban gekregen. Maar was het een zondagsrijder? op zaterdag en zondag vallen gemiddeld meer ongelukken dan andere dagen.
Je kiest er bewust voor om de helft te lezen en je daardooe beledigt te voelenAllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:22:
[...]
Ik maak altijd maximaal gebruik van het asfalt dat er ligt. Zowel bij invoegen als in de situaties dat er een rijbaan vanaf gaat. Maakt mij dat een hufter? Volgens mij heeft onze overheid toch altijd geadverteerd om mensen bewust te maken van het gegeven dat niet gelijk bij het eerste bordje je auto opzij te gooien, maar rustig de hele strook te gebruiken.
Nee hoor, ik ben absoluut niet beledigd. Maar doorrijden op beschikbaar asfalt doe ik wel vrijwel altijd. In ieder geval langs files en langzaam rijdend verkeer. Omdat het kan.Fish schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:28:
[...]
Je kiest er bewust voor om de helft te lezen en je daardooe beledigt te voelen
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Het wegontwerp van deze weg is opgezet volgens de NAO, de Nieuwe Ontwerprichtlijn Autosnelwegen. Deze richtlijn zegt van alles over boogstralen, acceleratie- en deceleratieafstanden. Aanvullend is het aansluitingenbeleid van Rijkswaterstaat van toepassing. Dit beleid bepaalt dat er niet te pas en te onpas autosnelwegaansluitingen zijn, maar dat aansluitingen op enige afstand van elkaar moeten zitten. De achterliggende reden is dat dit leidt tot een rustiger wegbeeld, minder verkeersturbulentie en daardoor een betere verkeersveiligheid.Snowwie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 05:04:
[...]
Dit is de afrit op A7 bij Scheemda. Google Maps toont de schaal rechtsonder in beeld. Bij de oprit naar de A7 kon ik 3 schaal lijnen min of meer er tussen plaatsen. Met andere woorden, voordat je de snelweg op wil richting Winschoten / Nieuweschans (of Duitsland) rij je eerst 300 meter naar het westen voordat je de draai maakt de snelweg op.
De groene lijn. En nu heb ik even een aparte methode gebruikt om te bepalen hoe lang deze is. Ik heb gewoon een liniaal voor mijn scherm gehouden en de schaal lijn is 8 cm lang. De groene lijn is 53cm lang. 53/8 = 6,6. En dan is het ook nog een rechte lijn. De afrit is niet een rechte lijn. In deze situatie is de afrit gewoon 700 meter lang.
Als de afrit heel veel verkeer zou moeten verwerken kan ik het me voorstellen, maar het komt uit in Scheemda. Een plaats met maar 2445 inwoners. En dit is niet de enige plek waar dit gebeurt. Ook op de nieuwe kruising tussen de A7 en de N33 zijn de op -en af ritten zo lang en wordt er zoveel ruimte verspilt eigenlijk, dat ik me dat niet kan voorstellen, in een land als Nederland, waar 1. ruimte schaars is, en 2. al dat extra asfalt kost natuurlijk ook veel meer. In Duitsland hebben ze veel meer ruimte maar zie je dit soort hele lange op en afritten niet. Heeft iemand hier een verklaring voor?
De rode stippen geven aan hoe ik het gedaan zou hebben als ik bij Rijkswaterstaat zou hebben gewerkt.

Als ik naar aansluting Scheemda (45) kijk, zie ik dat ongeveer een kilometer verderop een tweede aansluiting (Heiligerlee, 46) aanwezig is. Het is daardoor onwenselijk dat de toerit naar het oosten aan de zijde van Heiligerlee ligt, omdat invoegend verkeer vanaf 45 en uitvoegend verkeer naar 46 elkaar dan in de weg zitten. De andere kant op geldt dat ook. De oplossing is dat alle toe- en afritten bij 45 aan de westkant van de Rijksweg zitten.
Voor de uitvoeger vanuit het westen naar Scheemda geldt dat het verkeer pas op de uitvoegstrook snelheid moet gaan afbouwen. Bovendien loopt de weg naar beneden, waardoor verkeer een langere remweg heeft. Op basis van modelberekeningen is eenvoudig aan te tonen dat de uitvoeger die jij voorstelt veel te kort is voor zwaar vrachtverkeer om tijdig tot stilstand te komen. Bij het huidige wegontwerp is dat wél in orde.
Ik noem hier maar een paar punten die in jouw voorstel niet in orde zijn en in de huidige situatie wel, maar er zijn er zeker meer. Autosnelwegontwerp is een vak
Een goede grap mag vrienden kosten.
en dus knallen we allemaal lekker op het einde op mekaar ipv dat we gewoon proberen te ritsen.GermanPivo schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:25:
[...]
In praktijk word je er bij het ritsen 9/10 keer ook niet tussen gelaten als je wel op een normale manier de hele strook gebruikt.
Verwijderd
Trouwens ik woon ook in het noorden en als je kijkt op de a7 afslag Hoogezand is ook een lange in- en uitvoegstrook.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2017 19:37 ]
Vlak overigens de mensen achter je ook niet uit.DannyBevers schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:04:
Heb een lange tijd geleden nog iemand voor me gehad die op een invoegstrook 50 bleef rijden terwijl die een 130 weg op moest. Deze voegde dan ook met 50 in. Meest vervelende mensen die je kunt hebben voor je!
Bij een vrij drukke oprit hier hou ik, zeker achter verkeer dat de indruk wekt niet erg snel op te trekken, bv altijd lekker veel afstand aan het begin van de bocht richting invoegstrook, zodat ik de ruimte heb om vaart te maken. Ik ben dan ongeveer op hetzelfde moment aan het eind van de bocht als het verkeer voor me, maar met genoeg snelheid om snel 1 of 2 banen op te schuiven (afhankelijk waar ik naartoe ga moet je daar 2 stroken opschuiven.)
Daar zijn mensen achter me regelmatig geirriteerd over - dicht op je voorganger zitten en dan in de problemen komen is blijkbaar logischer.
Dit inderdaad...incaz schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:47:
[...]
Vlak overigens de mensen achter je ook niet uit.
Bij een vrij drukke oprit hier hou ik, zeker achter verkeer dat de indruk wekt niet erg snel op te trekken, bv altijd lekker veel afstand aan het begin van de bocht richting invoegstrook, zodat ik de ruimte heb om vaart te maken. Ik ben dan ongeveer op hetzelfde moment aan het eind van de bocht als het verkeer voor me, maar met genoeg snelheid om snel 1 of 2 banen op te schuiven (afhankelijk waar ik naartoe ga moet je daar 2 stroken opschuiven.)
Daar zijn mensen achter me regelmatig geirriteerd over - dicht op je voorganger zitten en dan in de problemen komen is blijkbaar logischer.
Wanneer ik merk dat "tante alleen op de wereld" met als een slak op zout de snelweg op wilt gaan... maak ik meer afstand zodat ik hierdoor niet in de knoei kom. Soms krijg je dan de bekende klevende "hufter die steevast 10 min. te laat vertrekt" achter je die je nog net niet voorruit duwt...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Het is natuurlijk evident dat een halfklaverblad een groter ruimtebeslag heeft dan een haarlemmermeer-aansluiting. Voor de snelweg maakt dit weinig verschil. Voor de onderliggende weg echter wel, want met een halfklaverblad is er sprake van twee T-splitsingen. Bij een haarlemmermeer-aansluiting zijn er twee X-splitsingen. Deze hebben meer conflictpunten. Een halfklaverblad stroomt dus veel beter door.
Een halfklaverblad is wellicht wél duurder, omdat er meer ruimte nodig is, maar ook een breder viaduct nodig is. De invoegstrook gaat namelijk vaak over het viaduct heen.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
[ Voor 6% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 20:26 ]
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Ik kwam er een paar keer per jaar, was de dichtstbijzijnde oprit richting Rotterdam als ik bij mijn vader vandaan kwam.CriticalHit_NL schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:24:
[...]
Haha jij ook al, zit er ruim 90KM vanaf en kom er eigenlijk nooit maar ik had hetzelfde vermoeden, ook de beste oprit voor vrachtwagens overigens...
Verwijderd
Wat mij opvalt van de Duitsers (woon zelf in Ehlscheid Rheinland Pfalz) dat ze totaal niet in of uit kunnen voegen al is de ruimte er wel.Orion84 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 05:51:
Omdat je met een langere oprit veiliger kan invoegen? En een langere afrit minder aanleiding geeft om al op de hoofdrijbaan snelheid te minderen? Met name dat laatste erger ik me in DE altijd dood aan.
Ik vraag me eerder af waarom ze het in Duitsland zo onnodig krap opzetten, terwijl ze in dat land heel vaak meer ruimte hebben dan wij in ons dichtbevolkte landje.
Doodleuk stil gaan staan op een snelweg invoegstrook, De Nederlander zou dus wel gewoon alsnog versnellen op de vluchtstrook terwijl de Duitser vol in de ijzers gaat.
Dan nog de onnodige haast die ze moeten hebben hier, nog snel een auto inhalen terwijl je als je even geduld hebt zonder het overig verkeer doodsangsten moet toedienen de afrit kunt nemen.
Zelf sta ik liever een half uur eerder op als op de laatste minuten een formule.1 coureur te worden omdat ik anders te laat op mijn werk kom.
Maar als je dan ziet hoe die gasten hier scheuren, inhalen waar het absoluut niet mag, Belijning bestaat niet, bumperkleven en lichtseinen.
In de file doodleuk via de vluchtstrook, want waarom wachten?!?
Wat betreft de korte stroken, mee eens.
Duitsland heeft een infrastructuur dat nog op de 50er en 60er jaren is uitgelegd.
Terwijl het anno 2017 gewoon te druk is, iedereen haast heeft. Maar het verkeer ook nog eens hoger snelheden heeft als de genoemde tijd.
Ik weet niet wat de regels zijn in Duitsland voor wat betreft dit punt, maar je weet dat je in Nederland moet stoppen op het einde van de invoegstrook, als je niet tijdig kunt invoegen? Doorrijden over de vluchtstrook is verboden.Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:34:
[...]
Wat mij opvalt van de Duitsers (woon zelf in Ehlscheid Rheinland Pfalz) dat ze totaal niet in of uit kunnen voegen al is de ruimte er wel.
Doodleuk stil gaan staan op een snelweg invoegstrook, De Nederlander zou dus wel gewoon alsnog versnellen op de vluchtstrook terwijl de Duitser vol in de ijzers gaat.
Nu moet ik ook zeggen, dit is een van de domste verkeerswetten en zelfs de meeste rij-instructeurs zullen gewoon adviseren om in het geval maar even een klein stukje vluchtstrook mee te pakken.
Ik was afgelopen zomer in Engeland, als je denkt dat invoegstroken in Duitsland soms kort zijn... dat zijn landingsbanen vergeleken met die in Engeland. In Engeland heb je letterlijk kruisingen op de snelweg, waar je vanaf stilstand moet invoegen. Soms heb je een korte invoegstrook, maar dat is meestal niet meer dan 2 tot 5 auto lengtes. Gelukkig heeft mijn auto redelijk wat vermogen en is vlot accelereren geen probleem, maar ik zou daar niet willen rijden met een Fiat Panda, Volkswagen Lupo of een of andere Koreaans/Japans bakkie met een 1L motor.
Voor wat de TS betreft: het antwoord is allang geven, als je de mogelijkheid hebt om het wat ruimer op te zetten dan heeft dit alleen maar voordelen. Je kunt met meer overzicht invoegen, meer tijd om op snelheid te komen enzovoorts. Ook met het nemen van een afrit is het wel fijn als deze strook wat langer is. Dat ze vaker met de uitrit eerst over de onderliggende weg gaan, in plaats van "door de korte bocht" te gaan is ook voor de verkeersveiligheid. Indien je eerst over de weg heen rijdt kan je al kijken hoe de verkeerssituatie daar is. Daarnaast dwingt de daarop volgende bocht om al af te remmen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Ik moest flink in de remmen! Het was wat laat en ik moest eigenlijk een pauze nemen. Maar gelukkig is er niets gebeurd!
En ja, in Duitsland razen ze je echt met 250km/u in de dikste wagens langs je heen. Dan denk je dat je zelf al aardig hard rijdt met 150km/u.
Snowwie schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 04:44:
En ja, in Duitsland razen ze je echt met 250km/u in de dikste wagens langs je heen. Dan denk je dat je zelf al aardig hard rijdt met 150km/u.

Dat is normaal dat ze stoppen op de invoegstrook maar ook in andere landen. In Spanje zorgt het diverse keren voor flinke bijna ongelukken maar ze houden er rekening mee.sorted.bits schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 07:31:
[...]
Euhm, dan kom ik je niet graag tegen in Duitsland. Daar is het normaal voor het invoegende verkeer om ruimte te krijgen van de rest van het verkeer. Ik weet niet of het verplicht is daar? Maar daarom kunnen ze met kortere invoegstroken werken daar, dat dan weer wel.
Offtopic:
De beste zelfmoordpoging was in Spanje op de snelweg staan in het donker bij een invoegstrook met een zwaailampje (zo'n oranje staaf dat nauwelijks te zien is in het donker en pas als je bijna 10 meter ervoor staat dat je ziet dat iemand aan het zwaaien was) dat je meteen de snelweg op moest en naar de linkerbaan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
In Duitsland kan je ook gewoon 80 rechts rijden tussen de vrachtwagens en bejaarden. Borden staan daar ook kilometers vantevoren langs de weg.Snowwie schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 04:44:
Nu wordt er over het algemeen ook veel harder gereden op de Duitse autobahn dus dat maakt de kortere invoegstroken een stuk gevaarlijker. Aan de andere kant, als zo'n snelheidsmaniak weet dat hij er over een kilometer af moet, zal hij al vaart moeten minderen omdat in de meeste lussen je soms niet harder kunt dan 40km/u. Dus, het is het maar hoe je het bekijkt.
Als je in Duitsland je afslag voorbij rijdt ben je fucked, dan mag je zo even 50km omrijden via de volgende afslag. Gok dat alleen de "stoere" Nederlanders dat doen, en dan ook maar 1x.
Gewoon door accelereren, rekening houden met de slinger achter je en het belangrijkste goed kijken wat de auto's op de snelweg doen.
Tegenwoordig doe ik het, als de situatie het toelaat, anders. Als ik op de 80 weg al merk dat ik achter een ecoschudder zit, dan maak ik zeer veel ruimte op het eerste stuk van de invoeg(vaak de bocht). Vervolgens heb ik de afstand en trek ik hem door totdat ik de juiste snelheid heb om in te voegen. Uiteraard doe ik dit alleen als ik geen achterliggers benadeel.
Ik ben echt in situaties gekomen waarbij de ecoschudder zo langzaam invoegde dat het voor mij gevaarlijk werd, voor de veiligheid accelereerde ik door waardoor ik pas veilig kon invoegen vanaf de vluchtstrook.
Op de snelweg remmen om je aan te passen aan de nieuwe snelheidslimiet?! Laat gewoon het gas voor het 100km/u bord al los zodat je tijdig de 100km/u rijdt. Remmen doe je IMHO simpelweg niet tenzij het echt niet anders kan. Met remmen creeer je enkel een gevaarlijke situatie dan dat het zou zijn indien je met 130km/u door zou rijden...AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:36:
Een van de mooiste plekken in Nederland om te laten zien wat een kutvolk de doorsnee Nederlander is wel de A4 richting A'dam bij de Schipholtunnel. Je komt aan met 130. 300 meter voor de tunnel staat een bord 100. Vanaf. Dat. Bord. Rijd. Je. 100. Dus kom je bij dat bord als je nog 130 rijdt: remmen tot 100! Dat doe ik ook als ik met 130 (werkelijke kilometers) aan kom op de linker baan. 100 is 100.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Verwijderd
Zou mooi zijn als ze dan direct controleren op onveilige acties zoals onnodig remmen... Zie je ook vaak bij flitspalen.AllSeeyinEye schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:09:
Wat mij betreft wordt er zo snel mogelijk een 100% trajectcontrole ingevoerd op alle punten waar beperkingen ten opzichte van 130 gelden, dat zijn immers de gevaarlijkere punten / wegdelen.
Laats werd ik ingehaald door een dikke bak. Vervolgens wilde ik naar links om mijn voorganger in te halen, zat ik bijna in die dikke bak omdat die plots remde van bijv. 140 naar 110 (je mocht er 130) omdat hij een motoragent zag verderop.
Ik hoop dat je zelf door hebt dat je zelf de situatie veel gevaarlijker maakt dan nodig is?AllSeeyinEye schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:09:
Wat mij betreft wordt er zo snel mogelijk een 100% trajectcontrole ingevoerd op alle punten waar beperkingen ten opzichte van 130 gelden, dat zijn immers de gevaarlijkere punten / wegdelen.
Ik heb ze (in Nederland) gehad die bij een lege snelweg stug rechts naast me op de invoegstrook blijven rijden, aan het eind hun richtingaanwijzer naar links zetten, en vervolgens gaan toeteren en schunnige gebaren naar me maken.. Invordering van het rijbewijs zou een quotum moeten hebben: 1000 per dag!Cid Highwind schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:38:
En aangezien de regel in Duitsland gelijk is aan die in Nederland (doorgaand verkeer heeft voorrang op invoegend verkeer) heb ik er persoonlijk een hekel aan wanneer ik anderen tot last ben bij het invoegen. In Duitsland mag ik desondanks nog wel eens plaats maken, rationaliteit > regeltjes, wanneer ik niemand hinder. Maar in Nederland zijn de invoegstroken dusdanig lang dat dit buiten de spits totaal onnodig is. Als het dán nog niet lukt, dan lijkt het me een invordering van het rijbewijs een beter besluit.
Deze oprit is echt een drama voor vrachtwagens,M2M schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:39:
Deze oprit is lekker kort, en het gaat daar verbazingwekkend vaak goed. Ik heb echter al een aantal keer een auto stil zien staan aan het eind van de invoegstrook. Bij druk verkeer dat met 100 per uur langs je raast sta je daar nog wel even te wachten.
https://www.google.nl/maps/@51.6283451,4.8720228,17.25z
die verderop het industrie terrein vaak komen voor het staal.
plus bijkomende factor dat er op dat stuk een inhaal verbod is voor vrachtwagens en die dus geen ruimte kunnen en mogen maken voor het invoegende verkeer,
mocht je dan er toch 1 hebben die invoegt zonder te kijken (wat sommige automobilisten ook doen) dan is het hard remmen van 80-90 naar de 30-40 en daardoor ontstaan er files of erger nog ongelukken.
Het staat daar niks voor niks in de spits vaak vast/langzaam rijdend.
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
En jij hebt dan niet het besef om OF naar links te gaan, OF remmen / versnellen om ruimte te creëren ?RemcoDelft schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:25:
[...]
Ik heb ze (in Nederland) gehad die bij een lege snelweg stug rechts naast me op de invoegstrook blijven rijden, aan het eind hun richtingaanwijzer naar links zetten, en vervolgens gaan toeteren en schunnige gebaren naar me maken.. Invordering van het rijbewijs zou een quotum moeten hebben: 1000 per dag!
Het blijft anticiperen, je zou ook een keer zelf kunnen toegeven en plaats maken
In het "wegmisbruikerstopic" gaat het ook vaak daarover, VMAX en Inzicht, 90% van de VMAX gebruikers denken dat ze zó superieur zijn op de weg, en daardoor gelijk deputy-dog zijn, en de ander het wel even te 'leren'
Ik ben geen heilige, maar probeer toch wel in te schatten dat niet iedereen 100% aan het opletten is all the time.
Moet ik de snelweg af, dan ga ik maar achter de vrachtwagen rijden, die 500m á 80KM overleven we ook wel.
Er op ... even inschatten, ik heb zo'n eco-motor, dus om vlot te zijn moet je soms overtoeren maken, maar als je soms ziet dat er gewoon geen ruimte gegund wordt, je maakt snelheid, maar zo'n hork blijft naast je rijden ..... tja soms zit het even tegen
Zeker bij korte invoegstroken is het soms een beetje geven en nemen. En geven zijn niet alle automobilisten goed in, helaas.Transportman schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:50:
[...]
Het is ook zeker niet altijd mogelijk, maar ik heb wel eens gehad met een korte invoegstrook en geen vluchtstrook daarna dat er geen ruimte werd gegeven terwijl dat wel kon. Dat kon ik nog zelf oplossen, maar helemaal lekker zat ik toen niet.
Maar als ik wat posts hier door lees lijkt het alsof het een dagelijks terugkerend probleem is dat ze niet in kunnen invoegen. En de keren dat ik er moeilijkheden mee had zijn op de vingers van 1 hand te tellen.
Ritsen (van 3 terug naar 2 stroken bijvoorbeeld) is weer een ander probleem, voornamelijk door onbegrip... maar dat heeft weinig te maken met invoegstroken.
Hoewel die reactie van Snowwie het ene uiterste is, is dat plaatje leuk maar net zo ver van de gemiddelde waarheid. Ook daar heb je wegwerkzaamheden, maar net zo als hier in Nederland of België. En daarbij zijn lang niet alle snelwegen onbeperkt. Daar waar ze dat wel zijn, zijn er velen die ruim boven de 120/130. Niet direct 250km/h of meer, maar zo'n 150 tot 170km/h. Dat doe ik eigenlijk ook als ik naar Aken of Keulen ga, als het verkeer het toelaat, 150 tot 160 op de teller, rijdt nog lekker ontspannen en het verbruik is nog vrij redelijk. Heb ook vaak genoeg wel eens 200+ of zelfs 250+ gereden, maar dat doe je voor de fun, niet omdat het zo ontspannen rijdt; je moet heel goed opletten en heel ver vooruit anticiperen, wat best vermoeiend is over langere tijd.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Nu draai je het om. Degene die invoegt verricht een bijzondere verrichting en mag daarbij geen hinder of gevaar voor anderen veroorzaken. Als RemcoDelft ruimte kan maken kan die ander ook de ruimte opzoeken, iets afremmen en de hele lege weg achter RemcoDelft gebruiken in plaats van nou net dat stukje weg op te willen waar er geen ruimte voor 'm is.FreshMaker schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:45:
En jij hebt dan niet het besef om OF naar links te gaan, OF remmen / versnellen om ruimte te creëren ?
Het blijft anticiperen, je zou ook een keer zelf kunnen toegeven en plaats maken
Rijbewijs invorderen is wat drastisch, maar het is een artikel 5 overtreding met een bijzondere gevaarzetting, dus 230 euro plus registratie lijkt me op z'n plaats.
Die vrachtwagens kunnen ook aan de andere kant van het kanaal (waar het industrieterrein ook is) de snelweg op en daar is de invoegstrook wel lang genoeg.TRaSH schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:35:
[...]
Deze oprit is echt een drama voor vrachtwagens,
die verderop het industrie terrein vaak komen voor het staal.
plus bijkomende factor dat er op dat stuk een inhaal verbod is voor vrachtwagens en die dus geen ruimte kunnen en mogen maken voor het invoegende verkeer,
mocht je dan er toch 1 hebben die invoegt zonder te kijken (wat sommige automobilisten ook doen) dan is het hard remmen van 80-90 naar de 30-40 en daardoor ontstaan er files of erger nog ongelukken.
Het staat daar niks voor niks in de spits vaak vast/langzaam rijdend.
Ik heb dat ook met de vrachtwagen een cursus gehad ervoor.
En daar leerde men dat men zo snel mogelijk naar kruis snelheid moet gaan.
Aangezien je meer brandstof verbruikt als je 3 minuten aan het accelereren bent om aan je kruis snelheid te komen dan als je het in 2 minuten doet door gas te geven.
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Ik hoop altijd dat die idioten dat proberen bij een onopvallende auto van de politieburne schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 12:06:
[...]
Nu draai je het om. Degene die invoegt verricht een bijzondere verrichting en mag daarbij geen hinder of gevaar voor anderen veroorzaken. Als RemcoDelft ruimte kan maken kan die ander ook de ruimte opzoeken, iets afremmen en de hele lege weg achter RemcoDelft gebruiken in plaats van nou net dat stukje weg op te willen waar er geen ruimte voor 'm is.
Rijbewijs invorderen is wat drastisch, maar het is een artikel 5 overtreding met een bijzondere gevaarzetting, dus 230 euro plus registratie lijkt me op z'n plaats.
Doe ff normaal man, dit is geen .de, dit kutgedrag doe je maar in .de ofzo.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:36:
[...]
Tja, ik vind dat Duitsers over het algemeen goed rijden. Niet of zeer weinig onnodig links. Rijden lekker door. Geven elkaar doorgaans meer ruimte en, en deze is helemaal mooi in Nederland, want keer op keer vliegt er weer zo'n mongool bijna achterin: Als er een beperking van de snelheid komt, dan ga je per dat bord de nieuwe snelheid rijden!!
En zo zijn er nog tig plekken op andere wegen, trouwens. Ook A20 bij Rotterdam Alexander is een goeie (120 naar 100), of A20 bij Vlaardingen (richting R'dam) 130 naar 100.
Duitsers kunnen overigens totaal niet rijden. In hun eigen land is het gedrag wat ze vertonen normaal maar hier niet. Idem met jouw gedrag.
Ze rijden onnodig links met vmax-2, gaan moeilijk aan de kant en zelfs als ze aan de kant gaan en er rechts zat ruimte is gaan ze weer vrolijk naar links. Hier in de kuststreek rijdej er zomerdaags enorm veel Duitsers, bloedirritant.
Overigens ben ik benieuwd hoe leuk je alles nog gaat vinden als je weer eens een halve noodstop maakt en er klapt er eentje achterop.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dat is nogal een jamaarhunnie.burne schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 12:06:
[...] Degene die invoegt verricht een bijzondere verrichting en mag daarbij geen hinder of gevaar voor anderen veroorzaken.
In de praktijk is het wat mij betreft geen praktische regel dat je als invoeger geen hinder mag veroorzaken. (Geen gevaar is tot daar aan toe, maar geen hinder?) Op drukkere stukken snelweg zijn er dan volgens mij uren achtereen waarin je niet kunt invoegen.
De doorstroming van het verkeer is gebaat bij een iets flexibelere instelling - wat dus inhoudt dat je niet dogmatisch doorrijdt want fuck-it, de mensen op de invoegstrook passen zich maar aan, maar dat je ook gewoon even een klein beetje ruimte maakt. Als iemand stug naast je blijft rijden, geef dan een beetje gas bij of neem wat gas terug - probleem opgelost, ergernis tot vrijwel nul gereduceerd, gevaarlijke situatie voorkomen.
Ja, dat kan dus wel, maar het gebeurt blijkbaar niet. Wat heb je dan precies bereikt door dat tot een mogelijk gevaarlijke situatie te laten voortduren? Waarom is gelijk hebben zo belangrijk?Als RemcoDelft ruimte kan maken kan die ander ook de ruimte opzoeken,
Dat lijkt mij dus echt onzin - en wat is de lol van een maatschappij waar we de hele tijd met boetes smijten? Wordt het daar nou echt leuker of veiliger door denk je? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Volgens mij is anticiperend verkeer dat rekening met elkaar houdt (zelfs in het geval dat die andere een botte lul is die z'n auto ertussen drukt) stukken beter, stukken goedkoper en stukken veiliger. Bedenk dat ook jij ongetwijfeld een moment hebt dat je iets niet handig aanpakt. Stel dat daar meteen ook een boete van 230 euro op staat. Soms zijn mensen asociaal, maar soms maken mensen ook gewoon een inschattingsfout...maar het is een artikel 5 overtreding met een bijzondere gevaarzetting, dus 230 euro plus registratie lijkt me op z'n plaats.
En waar je ook de middenberm moet gebruiken als je aan de andere kant wilt uitvoegenMoi_in_actie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:53:
[...]
Ik was afgelopen zomer in Engeland, als je denkt dat invoegstroken in Duitsland soms kort zijn... dat zijn landingsbanen vergeleken met die in Engeland. In Engeland heb je letterlijk kruisingen op de snelweg, waar je vanaf stilstand moet invoegen. Soms heb je een korte invoegstrook, maar dat is meestal niet meer dan 2 tot 5 auto lengtes. Gelukkig heeft mijn auto redelijk wat vermogen en is vlot accelereren geen probleem, maar ik zou daar niet willen rijden met een Fiat Panda, Volkswagen Lupo of een of andere Koreaans/Japans bakkie met een 1L motor.
Maar dat zijn ook niet echt snelwegen. Je kan ze beter vergelijken met onze provinciale wegen. Je mag op de A wegen in het VK zelfs met een tractor of fiets rijden.
De M wegen zijn vergelijkbaar met onze snelwegen. Die zijn er alleen niet heel veel.
Remmen op de snelweg wanneer het niet nodig is. Idioot dat je bent.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:36:
[...]
Tja, ik vind dat Duitsers over het algemeen goed rijden. Niet of zeer weinig onnodig links. Rijden lekker door. Geven elkaar doorgaans meer ruimte en, en deze is helemaal mooi in Nederland, want keer op keer vliegt er weer zo'n mongool bijna achterin: Als er een beperking van de snelheid komt, dan ga je per dat bord de nieuwe snelheid rijden!!
Je weet dat het gewoon onnodig gevaar oplevert? Je schrikt je de pestpleuris omdat de remlichten ineens aan gaan voor je zonder dat daar nou aanleiding voor is. Een 100 bord is geen aanleiding om te remmen; je had al eerder de kans om te anticiperen en je gas los te laten. Remmen op de snelweg is gewoon not done. Doe je het wel, hoop ik dat je rijbewijs snel word ingenomen.
Net even gekeken wat je bedoelde,Freee!! schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 12:07:
[...]
Die vrachtwagens kunnen ook aan de andere kant van het kanaal (waar het industrieterrein ook is) de snelweg op en daar is de invoegstrook wel lang genoeg.
Is wel een stukje omrijden en slecht voor het milieu 😉.
En ben benieuwd hoeveel tijd je kwijt bent toch al gauw 5-10 minuten extra in de ochtend/avond spits vermoed ik als er verkeers lichten tussen zitten.
Doorrijden over de vluchtstrook is in een 'noodsituatie' toegestaan. Er ligt inderdaad een uitspraak van een automobilist die is veroordeeld voor doorrijden over de vluchtstrook, maar het ging daarbij om iemand die er bewust voor koos om nog even wat auto's in te halen ipv wat in te houden. Volgens de agenten die de bon uitdeelden was er namelijk ruimte zatMoi_in_actie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:53:
[...]
Ik weet niet wat de regels zijn in Duitsland voor wat betreft dit punt, maar je weet dat je in Nederland moet stoppen op het einde van de invoegstrook, als je niet tijdig kunt invoegen? Doorrijden over de vluchtstrook is verboden.
Nu moet ik ook zeggen, dit is een van de domste verkeerswetten en zelfs de meeste rij-instructeurs zullen gewoon adviseren om in het geval maar even een klein stukje vluchtstrook mee te pakken.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat omrijden valt best wel mee als ze al aan de andere kant van het kanaal zitten. En daar zit (ook) een industrieterrein. Ik ben gewoon van mening dat die oprit afgesloten moet worden voor alles wat niet bovenaan de oprit minimaal 100 km/h kan (en mag) rijden met een snelheidscontrole (met bijbehorende boete) op gevaarlijk te langzaam rijden.TRaSH schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 12:36:
[...]
Net even gekeken wat je bedoelde,
Is wel een stukje omrijden en slecht voor het milieu 😉.
En ben benieuwd hoeveel tijd je kwijt bent toch al gauw 5-10 minuten extra in de ochtend/avond spits vermoed ik als er verkeers lichten tussen zitten.
En dan moet ik nog in de remmen als ik met 83/84 aankom rijden.
Die staal boer waar ik(Tata Steel) soms kom zit bij de crematorium op het industrie terrein.
Verwijderd
Ik was internationaal chauffeur, Spanje, Italië, Griekenland, Noorwegen, zweden, Finland, Duitsland, en voornamelijk Engeland. (België en Frankrijk vermeden wij ten alle tijden i.v.m absurde boete's)Moi_in_actie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 23:53:
[...]
Ik weet niet wat de regels zijn in Duitsland voor wat betreft dit punt, maar je weet dat je in Nederland moet stoppen op het einde van de invoegstrook, als je niet tijdig kunt invoegen? Doorrijden over de vluchtstrook is verboden.
Voor wat de TS betreft: het antwoord is allang geven, als je de mogelijkheid hebt om het wat ruimer op te zetten dan heeft dit alleen maar voordelen. Je kunt met meer overzicht invoegen, meer tijd om op snelheid te komen enzovoorts. Ook met het nemen van een afrit is het wel fijn als deze strook wat langer is. Dat ze vaker met de uitrit eerst over de onderliggende weg gaan, in plaats van "door de korte bocht" te gaan is ook voor de verkeersveiligheid. Indien je eerst over de weg heen rijdt kan je al kijken hoe de verkeerssituatie daar is. Daarnaast dwingt de daarop volgende bocht om al af te remmen.
Het was een waar genot om in Engeland te rijden, Ze rijden naar mijn beleving bijna altijd erg netjes, zijn ook over het algemeen een heer in het verkeer met jou de mogelijkheid geven om bijvoorbeeld de Motorway op te rijden, ook al heb je een ''trage'' vrachtwagen.
In Duitsland heerst een bijzonder naar IKKE cultuur.
Iedereen is een baas, iedereen is agent, iedereen is een rechter.
Leuk voorbeeld is de weg richting mijn woonplaats. het is een bosweg, smal en onoverzichtelijk.
Gevaar voor overstekend wild zoals wildzwijnen, Herten, en vossen (wolven zouden er volgens de boswachter die ik gesproken heb er ook al leven)
Deze weg zint niet om harder als 50/60 te rijden, gezien de vele kruizen langs de weg.
Toch maak ik dagelijks mee dat ze nog net niet mij van de baan drukken, de kofferbak in willen kruipen, bochten snijden ze als de beste (bus, trucks, en personenwagens), halen in in een bocht dat geen enkel overzicht bied of er wel iets tegemoet komt.
Dan nog, mijn huidige auto heeft maar 105pk (1.6), dat ding is eenmaal niet snel met klimmen.
Merk je als je een flinke klim moet maken dat je absoluut niet mag remmen anders kom je amper boven de 80.
en toch nog seinen met de lampen, niet kunnen anticiperen zoals ''hey voor hem rijd een vrachtwagen die nog trager is. ik laat die auto dan maar voor" nee toch op het laatste moment inhalen zodat ik op een haar na op de truck zou zijn gebotst.
Als er Nederlanders rijden (altijd fijn!) in Duitsland op de bondswegen zie je meteen dat ze een stuk beter anticiperen, en je de ruimte geven om een handeling uit te voeren
Het is hier op de A3/B256 zelfs zo erg dat ik door een opvallend politieauto die notabene op mijn weghelft reed ( 2 baans ) om als spookrijder mij van de weg te drukken.
Kwam in de greppel terecht en mijn stuur keek scheel.
Nu wil ik niet heel Duitsland als aso-mobilist uitmaken.
Maar je merkt heel goed dat ze niet bepaald zo vriendelijk zijn in het verkeer.
Nee. Ten eerste ben ik verplicht om rechts te rijden, en ten tweede geeft het onduidelijkheid als ik ga remmen of versnellen. Ik houd mijn constante snelheid, de invoeger heeft ongeveer een halve minuut de tijd om te besluiten voor of achter me in te voegen.FreshMaker schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:45:
En jij hebt dan niet het besef om OF naar links te gaan, OF remmen / versnellen om ruimte te creëren ?
Juist dat naar links gaan zorgt ervoor dat steeds meer mensen niet kunnen invoegen omdat ze er vanuit gaan dat mensen wel ruimte maken. Dat doe ik als het nodig is vanwege de drukte of voor een zware vrachtwagen natuurlijk wel, maar op een lege snelweg zoeken ze het maar uit.
Ik druk op mijn toeter zodra iemand mijn richting uit gaat knipperen. Dat is namelijk alleen toegestaan als je veilig van baan kan wisselen, knipperen zonder dat er ruimte is mag niet. Dan ga ik ervanuit dat ik al die tijd niet gezien ben, en druk ik op de toeter om gevaar te voorkomen. Netjes volgens de regels
Als iemand serieus niet in staat is om bij een snelweg waar alleen ik rijd veilig in te voegen helpt "ruimte maken" ook niet. Zo iemand hoort niet achter het stuur thuis.
Het gaat niet om "gelijk hebben", het gaat erom dat dezelfde regels voor iedereen gelden. Als je je eigen regels gaat verzinnen wordt het een zooitje.incaz schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 12:24:
Ja, dat kan dus wel, maar het gebeurt blijkbaar niet. Wat heb je dan precies bereikt door dat tot een mogelijk gevaarlijke situatie te laten voortduren? Waarom is gelijk hebben zo belangrijk?
Oh, het geval waar ik nu op doel was een vrouw
Verwijderd
Mijn rijinstructeur vertelde exact dit.Glashelder schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 12:50:
[...]
Doorrijden over de vluchtstrook is in een 'noodsituatie' toegestaan. Er ligt inderdaad een uitspraak van een automobilist die is veroordeeld voor doorrijden over de vluchtstrook, maar het ging daarbij om iemand die er bewust voor koos om nog even wat auto's in te halen ipv wat in te houden. Volgens de agenten die de bon uitdeelden was er namelijk ruimte zat
In geval van nood niet stilstaan op het einde maar gas bij en zo snel mogelijk invoegen.
Nu versnel ik altijd op gepaste wijze.
of ik wacht even door om te kijken en versnel zodra ik een ruimte heb om veilig in te voegen.
Toch maak ik het vaak mee dat ze koste wat het kost voor die auto, of voor die vrachtwagen moeten komen.
Als ze zouden anticiperen, en de omgeving ook waarnemen, bestaat uit meer als enkel de voorruit....
Dan zouden ze eventueel ook achter de auto/vrachtauto in kunnen voegen om vervolgens 120/130 te rijden.
Als ik zie dat er geen ruimte is laat ik mijn gas los, en schakel terug/geef gas bij om te versnellen zodra de mogelijkheid er is.
Veilig en wel
Dit is een mooie hiervoor. Het ziet eruit als een tijdelijke situatie vanwege werkzaamheden, maar de werkzaamheden zijn allang klaar en de invoegstrook eindigt gewoon in een betonnen afscheiding.Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:11:
Mijn rijinstructeur vertelde exact dit.
In geval van nood niet stilstaan op het einde maar gas bij en zo snel mogelijk invoegen.
Verwijderd
Voor een vrachtwagen maak ik zodra ze willen invoegen ruim baan op verantwoorde wijze.RemcoDelft schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:10:
[...]
Nee. Ten eerste ben ik verplicht om rechts te rijden, en ten tweede geeft het onduidelijkheid als ik ga remmen of versnellen. Ik houd mijn constante snelheid, de invoeger heeft ongeveer een halve minuut de tijd om te besluiten voor of achter me in te voegen.
Juist dat naar links gaan zorgt ervoor dat steeds meer mensen niet kunnen invoegen omdat ze er vanuit gaan dat mensen wel ruimte maken. Dat doe ik als het nodig is vanwege de drukte of voor een zware vrachtwagen natuurlijk wel, maar op een lege snelweg zoeken ze het maar uit.
Ik druk op mijn toeter zodra iemand mijn richting uit gaat knipperen. Dat is namelijk alleen toegestaan als je veilig van baan kan wisselen, knipperen zonder dat er ruimte is mag niet. Dan ga ik ervanuit dat ik al die tijd niet gezien ben, en druk ik op de toeter om gevaar te voorkomen. Netjes volgens de regels
Als iemand serieus niet in staat is om bij een snelweg waar alleen ik rijd veilig in te voegen helpt "ruimte maken" ook niet. Zo iemand hoort niet achter het stuur thuis.
[...]
Het gaat niet om "gelijk hebben", het gaat erom dat dezelfde regels voor iedereen gelden. Als je je eigen regels gaat verzinnen wordt het een zooitje.
Ik kijk in de spiegels of er niks achter mij rijd, of op de midden/linker baan aan komt knallen.
Ik bedien de knipperlicht, sein 1 a 2 keer kort met grootlicht. en schuif een baan op.
zodra ik er voorbij ben voeg ik weer uiterst rechts.
En vaak zie je in de spiegels een vriendelijke hand (bedankje) en een lichtsein.
Zo kan het dus ook in plaats van stoer op de rijstrook blijven en de vrachtwagen/chauffeur in gevaarlijke situatie's te brengen.
Een personenauto kan wat mij betreft de beste wensen krijgen.
Een auto is wendbaarder en versnelt/remt sneller als een 40/50 ton vrachtwagen.
Daarvoor ga ik niet een baan opschuiven, maar ik rem of versnel ook niet.
Wel geef ik een seintje dat hij kan invoegen.
Vaak zie je aan de bestuurder dan of hij ervaren of onervaren is.
Of hij remt als een gek af. of hij voegt in en laat een hand (bedankje) zien.
Tja, verplichtingen, die moet je ten allen tijde opvolgen .... een beetje hoffelijkheid is ongewenst.RemcoDelft schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:10:
[...]
Nee. Ten eerste ben ik verplicht om rechts te rijden, en ten tweede geeft het onduidelijkheid als ik ga remmen of versnellen. Ik houd mijn constante snelheid, de invoeger heeft ongeveer een halve minuut de tijd om te besluiten voor of achter me in te voegen.
Het gaat niet om "gelijk hebben", het gaat erom dat dezelfde regels voor iedereen gelden. Als je je eigen regels gaat verzinnen wordt het een zooitje.
Dus het gaat WEL om gelijk hebben, want de ander schatte de situatie verkeerd in, en ondanks de ruimte die jij wél hebt ( de invoegstrook heeft weinig ruimte aan de andere zijde ) besluit jij om je gelijk te houden, want je MOET rechts blijven rijden.
Man of vrouw, dat doet er niet ter zake, als jij de tijd hebt om dat al vast te stellen, had je ook tijd over om de beslissing te nemen om even naar links te gaan, en desnoods te versnellen.
* FreshMaker zou dan zelfs als invoeger gas bijgeven, en daarna weer terug naar de max snelheid zakken, want tja ... je MOET daar 100 rijden.
Zie je de spiraal .... had allemaal voorkomen kunnen worden door ZELF iets toe te geven.
Verwijderd
Als je een betonnen afscheiding niet kan onderscheiden met die die gewoon open is zou je eventueel kunnen overwegen om een bril te dragen.RemcoDelft schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:21:
[...]
Dit is een mooie hiervoor. Het ziet eruit als een tijdelijke situatie vanwege werkzaamheden, maar de werkzaamheden zijn allang klaar en de invoegstrook eindigt gewoon in een betonnen afscheiding.
Alsnog geen excuus om op het einde maar stil te gaan staan.
je kunt makkelijk iets zien aankomen op de weg naast je. er is geen betonnen muur die je zicht ontneemt dus spiegels en even om kijken of je iets ziet aankomen. en die auto ook in de gaten blijven houden.
deze weg geeft je alle mogelijkheden om veilig in te kunnen voegen
Ik zou er geen traan om laten.TRaSH schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 12:58:
Dan kunnen ze beter die hele oprit afstuiten aangezien ik regelmatig mee maak dat zelfs personen auto's het niet halen.
OK, dat crematorium ken ik en is inderdaad aan de kant van het kanaal met de te korte invoegstrook.En dan moet ik nog in de remmen als ik met 83/84 aankom rijden.
Die staal boer waar ik(Tata Steel) soms kom zit bij de crematorium op het industrie terrein.
Het ging over de situatie waarin iemand niet op tijd kan invoegen, en dus een stukje vluchtstrook meepakt. Ik geef hier een situatie waarbij dat niet kan, die vluchtstrook is er niet, en de invoegstrook is aanzienlijk korter dan normaal.Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:27:
Als je een betonnen afscheiding niet kan onderscheiden met die die gewoon open is zou je eventueel kunnen overwegen om een bril te dragen.
Alsnog geen excuus om op het einde maar stil te gaan staan.
je kunt makkelijk iets zien aankomen op de weg naast je. er is geen betonnen muur die je zicht ontneemt dus spiegels en even om kijken of je iets ziet aankomen. en die auto ook in de gaten blijven houden.
deze weg geeft je alle mogelijkheden om veilig in te kunnen voegen
Dat geeft dus aanzienlijk minder mogelijkheden om veilig in te voegen dan de gemiddelde invoegstrook. En zelfs op veel langere invoegstroken nemen mensen soms een stukje vluchtstrook mee.
RemcoDelft schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:10:

Wonderlijk, al die mensen die zich zo enorm druk maken om andere mensen een lesje te leren.Juist dat naar links gaan zorgt ervoor dat steeds meer mensen niet kunnen invoegen omdat ze er vanuit gaan dat mensen wel ruimte maken.
Ah, dat klinkt echt als sociaal en veilig weggebruik ja.Dat doe ik als het nodig is vanwege de drukte of voor een zware vrachtwagen natuurlijk wel, maar op een lege snelweg zoeken ze het maar uit.
Ik druk op mijn toeter zodra iemand mijn richting uit gaat knipperen.
Dat is bij uitstek iets dat gaat om gelijk hebben. Mensen zijn heel goed om interactief bepaalde dingen uit te werken, rekening met elkaar te houden, regels flexibel toe te passen, zelf ongeschreven maar beter functionerende regels uit te werken...Het gaat niet om "gelijk hebben", het gaat erom dat dezelfde regels voor iedereen gelden. Als je je eigen regels gaat verzinnen wordt het een zooitje.
(in onze krappe straatjes bv is de regel 'rechts heeft voorrang' volstrekt onpraktisch, en dus is de regel daar meestal: 'naar een lege straat gaat als eerst' en dat snappen de meeste mensen prima - zonder dat het een Dogmatische Altijd Toepasbare Regel Waar Je Nooit Vanaf Zult Wijken hoeft te worden. )
Zelf heb ik overigens geen tijd voor die onzin. Echt, als iedereen alle verkeersregels uitsluitend volgens het boekje zou toepassen, zonder blijk te geven van verkeersinzicht en wat welwillendheid, en men alleen maar stug gelijk wil hebben, zou niemand hier ooit thuis komen volgens mij.
Hee Snowie,Snowwie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 05:04:
Een tijdje terug was ik nog in Duitsland en wat mij daar bijzonder veel opviel was het feit dat op en afritten veel scherper door de bocht gaan, en dus veel minder ruimte innemen, dan hier in Nederland.
Nu zou je kunnen zeggen, dat het hier in Nederland nodig is voor het drukke verkeer, maar er zijn zat plekken hier in het noorden waar het helemaal niet druk is waarvan ik denk "Waarom moet die afrit zo lang zijn?" Een voorbeeld hieronder:
Dit is de afrit op A7 bij Scheemda. Google Maps toont de schaal rechtsonder in beeld. Bij de oprit naar de A7 kon ik 3 schaal lijnen min of meer er tussen plaatsen. Met andere woorden, voordat je de snelweg op wil richting Winschoten / Nieuweschans (of Duitsland) rij je eerst 300 meter naar het westen voordat je de draai maakt de snelweg op.
De groene lijn. En nu heb ik even een aparte methode gebruikt om te bepalen hoe lang deze is. Ik heb gewoon een liniaal voor mijn scherm gehouden en de schaal lijn is 8 cm lang. De groene lijn is 53cm lang. 53/8 = 6,6. En dan is het ook nog een rechte lijn. De afrit is niet een rechte lijn. In deze situatie is de afrit gewoon 700 meter lang.
Als de afrit heel veel verkeer zou moeten verwerken kan ik het me voorstellen, maar het komt uit in Scheemda. Een plaats met maar 2445 inwoners. En dit is niet de enige plek waar dit gebeurt. Ook op de nieuwe kruising tussen de A7 en de N33 zijn de op -en af ritten zo lang en wordt er zoveel ruimte verspilt eigenlijk, dat ik me dat niet kan voorstellen, in een land als Nederland, waar 1. ruimte schaars is, en 2. al dat extra asfalt kost natuurlijk ook veel meer. In Duitsland hebben ze veel meer ruimte maar zie je dit soort hele lange op en afritten niet. Heeft iemand hier een verklaring voor?
[afbeelding]
Daar kan ik je een heel simpel antwoord op geven. In Nederland is het zo dat op- en af-ritten onderdeel zijn van de snelweg. De op en afritten zijn zodanig geconstrueerd dat je daar veilig en verantwoord de snelheid kan maken die nodig is om veilig in of uit te voegen. Dit houdt dus ook in dat je bij een 120 km/u een langere afrit hebt en dus ook een langere oprit. Dit omdat men rekening houdt dat iedere auto veilig moet kunnen invoegen.
In o.a. Duitsland is mijn ervaring dat de bochten erg krap zijn maar ook in de in en uitvoegstroken erg kort zijn. Mijn inziens zou het daar iets ruimer mogen worden opgezet. Dat zou de veiligheid ten goede komen.
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
verplicht rechts en onnodig links, daar zit nog een wereld van verschil tussen.RemcoDelft schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:10:
[...]
Nee. Ten eerste ben ik verplicht om rechts te rijden,
Tevens heb ik in ieder geval geleerd (rijlessen) dat als je een invoegstrook nadert en er een auto aankomt die in wilt voegen, je dient te anticiperen om niet in de knel te komen met elkaar. Jij kan eenvoudig even iets langzamer of iets sneller rijden (aangezien jij toch al op snelheid bent)...desnoods een baan naar links opschuiven. Waarom zou je het hele probleem op het bord van de versnellende auto neerleggen? Lekker sociaal.
Korte of lange invoegstroken, het blijft een kwestie van geven en nemen. Als niemand wat ruimte geeft, sjah, dan maakt het inderdaad niet uit of die invoegstrook 10meter of 500meter is...
Je zou een situatie moeten willen creeeren waar men met gemak op kan anticiperen. Rijdt je op de rechter rijstrook en er komt een invoeger dan blijf je daar met een constante snelheid rijden. De invoeger kan dan gemakkelijk inschatten waar je rijdt, hoe snel je rijdt en wat hij/zij moet doen om veilig in te voegen.eric.1 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:03:
[...]
Tevens heb ik in ieder geval geleerd (rijlessen) dat als je een invoegstrook nadert en er een auto aankomt die in wilt voegen, je dient te anticiperen om niet in de knel te komen met elkaar. Jij kan eenvoudig even iets langzamer of iets sneller rijden (aangezien jij toch al op snelheid bent)...desnoods een baan naar links opschuiven. Waarom zou je het hele probleem op het bord van de versnellende auto neerleggen? Lekker sociaal.
Het aanpassen van de snelheid of het wisselen van rijbanen zorgt er enkel voor dat het aantal variabelen voor de invoeger toeneemt en derhalve wordt het niet gemakkelijker.
Sjah, maarja, als je merkt dat die aankomende auto al lastig op snelheid komt (voorbeeld) kun je eenvoudig even wat sneller voorbij gaan zodat hij rustig achter jou plaats kan nemen terwijl hij nog op snelheid komt. "ik rij hier al dus jij past je maar aan", geen wonder dat mensen problemen hebben met korte invoegstroken ...Napo schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:12:
[...]
Je zou een situatie moeten willen creeeren waar men met gemak op kan anticiperen. Rijdt je op de rechter rijstrook en er komt een invoeger dan blijf je daar met een constante snelheid rijden. De invoeger kan dan gemakkelijk inschatten waar je rijdt, hoe snel je rijdt en wat hij/zij moet doen om veilig in te voegen.
Het aanpassen van de snelheid of het wisselen van rijbanen zorgt er enkel voor dat het aantal variabelen voor de invoeger toeneemt en derhalve wordt het niet gemakkelijker.
Waar heb je het over? De regel is heel eenvoudig: je mag pas een kruispunt oprijden als je er ook weer vanaf kan. Als dat krappe straatje geblokkeerd is, mag je niet rijden.incaz schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:59:
(in onze krappe straatjes bv is de regel 'rechts heeft voorrang' volstrekt onpraktisch, en dus is de regel daar meestal: 'naar een lege straat gaat als eerst' en dat snappen de meeste mensen prima - zonder dat het een Dogmatische Altijd Toepasbare Regel Waar Je Nooit Vanaf Zult Wijken hoeft te worden. )
Altijd fijn een discussie voeren met iemand die denkt dat de regels niet voor haar geldenEcht, als iedereen alle verkeersregels uitsluitend volgens het boekje zou toepassen, zonder blijk te geven van verkeersinzicht en wat welwillendheid, en men alleen maar stug gelijk wil hebben, zou niemand hier ooit thuis komen volgens mij.

Laat ik een andere stelling maken: als iedereen alle verkeersregels strict zou toepassen, zouden er per dag enkele doden en honderden ongevallen minder te betreuren zijn! Vrijwel alle ongevallen gebeuren doordat iemand zich niet aan de regels houdt.
Ik wens je succes met je rijexamen als je rijschool je leert dat degene op de voorrangsweg wel plaats maakt.eric.1 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:03:
Tevens heb ik in ieder geval geleerd (rijlessen) dat als je een invoegstrook nadert en er een auto aankomt die in wilt voegen, je dient te anticiperen om niet in de knel te komen met elkaar. Jij kan eenvoudig even iets langzamer of iets sneller rijden (aangezien jij toch al op snelheid bent)...desnoods een baan naar links opschuiven.
Door je snelheid aan te passen kan je invoegen juist onmogelijk maken: jij gaat harder terwijl de invoeger ook harder gaat, daarna samen wat afremmen, en de invoegstrook is over. Dat geeft onduidelijkheid en kan zelfs opgevat worden als de invoeger bewust hinderen. Wat is het toch met die drang om maar je eigen regels te willen maken?
Het is zo eenvoudig: om in te voegen, zorg je dat je niet naast maar tussen 2 auto's uitkomt. Dat kan je al zien voordat je op de daadwerkelijke invoegstrook rijdt.
Ik had het over de situatie waar er juist alle mogelijke ruimte is, daar is geen "probleem" behalve dat iemand totaal geen verkeersinzicht heeft. Misschien wel afkomstig van jouw rijschoolWaarom zou je het hele probleem op het bord van de versnellende auto neerleggen? Lekker sociaal.
Voor mij is zestig meter ruimte, achter mij is zestig meter ruimte (bij 100km/h). Want iedereen houdt natuurlijk netjes 2 seconden afstand, toch? Als jij je auto in de tien tot twintig seconden dat je over de invoegstrook rijdt niet in een van die twee hele grote gaten krijgt...eric.1 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:03:
Korte of lange invoegstroken, het blijft een kwestie van geven en nemen. Als niemand wat ruimte geeft, sjah, dan maakt het inderdaad niet uit of die invoegstrook 10meter of 500meter is...

Prima stelling, maar kun je die ook verder onderbouwen? Je moet natuurlijk niet alleen de case uitwerken voor alle situaties waarbij een ongeluk optrad doordat iemand de regels overtreden heeft... maar ook alle situaties waarbij een ongeluk voorkomen is doordat mensen flexibel verkeersinzicht tonen ipv zich star aan regels te houden, waarbij de verkeersdoorstroming min of meer op peil blijft.RemcoDelft schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 15:31:
Laat ik een andere stelling maken: als iedereen alle verkeersregels strict zou toepassen, zouden er per dag enkele doden en honderden ongevallen minder te betreuren zijn! Vrijwel alle ongevallen gebeuren doordat iemand zich niet aan de regels houdt.
(Mijn stelling was immers dat als iedereen zich star aan de regels houdt, je niet meer thuiskomt. Dat is uiteraard iets overdreven, maar de essentie meen ik: ik denk dat het op veel drukke plekken volstrekt onwerkbare situaties geeft als mensen zich niet iets flexibeler opstellen dan de verkeersregels voorschrijven.)
Als je cijfers of een inhoudelijke studie hebt die hierop ingaat, ben ik zeker geinteresseerd. Tot die tijd zou ik zeggen: interessante stelling heb je bedacht, maar het lijkt me naar alle waarschijnlijkheid niet waar en de argumentatie die je geeft is in elk geval niet genoeg.
Gelukkig hebben we als mensen ook nog een vrije wil. Ondanks dat er regels zijn opgesteld heeft de mens zelf de keus om zich daar aan te houden of niet. Als iemand 110 wil rijden op die plek waar je 100 mag, dan is dat zijn eigen keus, misschien heeft ie daar wel een reden voor (ziekenhuis oid en die € 75 boete neemt hij/zij voor lief), misschien heeft hij het per ongeluk niet gezien, whatever. Je kan niet voor iemand anders denken.AllSeeyinEye schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:09:
Regardless, het gehuil hier doet vermoeden dat tenminste driekwart niet het fatsoen in z'n donder heeft om vanaf de snelheidsbeperking zich daaraan te houden. Wat mij betreft wordt er zo snel mogelijk een 100% trajectcontrole ingevoerd op alle punten waar beperkingen ten opzichte van 130 gelden, dat zijn immers de gevaarlijkere punten / wegdelen.
Het blijft een overtreding, maar daar kiest die persoon zelf voor. Het is dan ook wel zo fijn om respect te tonen voor het feit dat men zelf mag kiezen door je eigen mening niet op te dringen aan een ander, zeker niet als dat niet hoeft (want je kan je mening prima 'verkondigen' door op één van de rechterbanen 100 te rijden).
Natuurlijk levert dat hoofdschuddende situaties op, maar ach, waarom zou je je daar druk over maken? Ik probeer tegenwoordig relaxed te blijven in het verkeer nadat ik al een paar keer heb meegemaakt dat ik langzamere bestuurders inhaal maar vervolgens diezelfde persoon een paar seconden later bij het eindpunt tegenkom. En dat vereist veel geduld en zelfbeheersing, maar houdt je wel relaxed.
En dan haalt er iemand af en toe in met een hogere snelheid dan toegestaan, nou, dan gaan we aan de kant, zodat hij/zij er langs kan, ik denk bij mezelf 'dat is best nutteloos want ik zie in de verte rode verkeerslichten, maar ja, zelf weten', en we rijden vrolijk verder.
Heerlijk
De bond van verzekeraars heeft een top 10 samengesteld van oorzaken van verkeersongevallen. Slechts een top 10 zonder daarbij de cijfers of er doden zijn gevallen. Maar het geeft in ieder geval wel aan dat het merendeel de chauffeur als oorzaak heeft.incaz schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 16:22:
[...]
Als je cijfers of een inhoudelijke studie hebt die hierop ingaat, ben ik zeker geinteresseerd. Tot die tijd zou ik zeggen: interessante stelling heb je bedacht, maar het lijkt me naar alle waarschijnlijkheid niet waar en de argumentatie die je geeft is in elk geval niet genoeg.
autoblog - top 10 oorzaken
Pas op nummer 10 een externe oorzaak, een slechte weg. Maar ook hier heb je als bestuurder een verantwoordelijkheid te nemen als je dat constateert (en dan heb ik het niet over net die ene kuil die je in het donker niet kan zien).
Dank je voor de link. Maar incaz denkt dat ze door het overtreden van de regels ongevallen voorkomt, en vraagt om een (onmogelijke) wetenschappelijke studie waarmee aangetoond wordt dat regels overtreden meer ongevallen veroorzaakt dan het voorkomt. Tsja, als je met zulke absurde vragen aankomt geef ik het op, dus bedankt voor de link.Pat911 schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:59:
De bond van verzekeraars heeft een top 10 samengesteld van oorzaken van verkeersongevallen. Slechts een top 10 zonder daarbij de cijfers of er doden zijn gevallen. Maar het geeft in ieder geval wel aan dat het merendeel de chauffeur als oorzaak heeft.
Dat heeft te maken met een gigantisch tekort aan wegen: om 2 seconden afstand te houden heb je in de spits 4 keer meer wegen nodig. Typisch genoeg betaal je wel 4 keer meer voertuigbelastingen dan de overheid uitgeeft aan wegen, dus het had er kunnen zijn.Dashlane schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:09:
Wat ik zelf ook altijd zo irritant vind is dat veel mensen op de snelweg te dicht op elkaar zitten en daardoor een stroboscoop aan remlichten creëert. Iedereen trapt achter elkaar op de rem waardoor de snelheid achteraan gigantisch zakt. Als men de juiste afstand aanhoudt dan heb je tijd om gas los te laten ipv als een bezetene op het rempedaal te trappen. Het veroorzaakt filevorming, gevaarlijke situaties en onnodig brandstof gebruik.
Probeer maar eens 2 seconden afstand te houden in de spits, dan duikt er continu iemand tussen. Op de motor wordt zelfs 3-5 seconden aangeraden als veilige afstand, dat is onmogelijk.
In de file net zo: i.p.v. stilstaan, optrekken, afremmen, zou je 50 meter afstand kunnen houden en gewoon een tijdje 20 km/h kunnen blijven rijden. Ook hier: probeer het eens, binnen enkele seconden zit er iemand voor je, en kan je weer meedoen aan remmen, stilstaan, optrekken. Een looplicht op de vangrail zou misschien kunnen helpen.
Dat is inderdaad een absurde veronderstelling. Iedereen zal wel eens iets moeten doen dat tegen de regels, maar ervan uitgaan dat dat dus ook ongevallen voorkomt... nee. Door je aan de regels te houden, weet een ander ook wat hij/zij wel of niet kan doen. Als iedereen maar doet wat hij/zij denkt dat het beste is, dan weet niemand wat hij/zij moet verwachten. Ik ga ze niet opzoeken, maar ik weet zeker dat het aantal ongevallen in landen waar ze het niet zo nauw nemen met de verkeersregels een stuk hoger is dan hier in NL.RemcoDelft schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:26:
[...]
Dank je voor de link. Maar incaz denkt dat ze door het overtreden van de regels ongevallen voorkomt, en vraagt om een (onmogelijke) wetenschappelijke studie waarmee aangetoond wordt dat regels overtreden meer ongevallen veroorzaakt dan het voorkomt. Tsja, als je met zulke absurde vragen aankomt geef ik het op, dus bedankt voor de link.
Een verbod om van rijbaan te verwisselen in een file zou een rustiger beeld opleveren. Eigenlijk wat je wel ziet bij sommige op/afritten, waar je vanuit de linkerbaan niet meer naar rechts mag gaan.RemcoDelft schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:26:
[...]
In de file net zo: i.p.v. stilstaan, optrekken, afremmen, zou je 50 meter afstand kunnen houden en gewoon een tijdje 20 km/h kunnen blijven rijden. Ook hier: probeer het eens, binnen enkele seconden zit er iemand voor je, en kan je weer meedoen aan remmen, stilstaan, optrekken. Een looplicht op de vangrail zou misschien kunnen helpen.
[ Voor 25% gewijzigd door Pat911 op 10-09-2017 13:41 ]
ik zit vanaf maandag weer 4 maand in de nachtdienst op de vrachtwagen. dit is ook 1 van de redenen waarom ik graag snachts rijRemcoDelft schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:26:
[...]
Dat heeft te maken met een gigantisch tekort aan wegen: om 2 seconden afstand te houden heb je in de spits 4 keer meer wegen nodig. Typisch genoeg betaal je wel 4 keer meer voertuigbelastingen dan de overheid uitgeeft aan wegen, dus het had er kunnen zijn.
Probeer maar eens 2 seconden afstand te houden in de spits, dan duikt er continu iemand tussen. Op de motor wordt zelfs 3-5 seconden aangeraden als veilige afstand, dat is onmogelijk.
ik zit op de vrachtwagen en kan hier over mee praten. sommige bestuurders steken dan ook nog hun middelvinger op als ze er tussen vliegen en direct op de rem gaan staan en ik daardoor met de vrachtauto bijna hun bumper kus.In de file net zo: i.p.v. stilstaan, optrekken, afremmen, zou je 50 meter afstand kunnen houden en gewoon een tijdje 20 km/h kunnen blijven rijden. Ook hier: probeer het eens, binnen enkele seconden zit er iemand voor je, en kan je weer meedoen aan remmen, stilstaan, optrekken. Een looplicht op de vangrail zou misschien kunnen helpen.
Het is dan ook niet echt mijn stelling.Pat911 schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:38:
[...]
Dat is inderdaad een absurde veronderstelling.
Nee? Jij denkt niet dat het een ongeluk kan voorkomen door bv uit te wijken naar een weghelft waar je eigenlijk niet mag rijden, om een aanrijding te voorkomen?Iedereen zal wel eens iets moeten doen dat tegen de regels, maar ervan uitgaan dat dat dus ook ongevallen voorkomt... nee.
Dat is dan ook een flauwe stropop die is opgezet over mijn mening.Door je aan de regels te houden, weet een ander ook wat hij/zij wel of niet kan doen. Als iedereen maar doet wat hij/zij denkt dat het beste is, dan weet niemand wat hij/zij moet verwachten.
Bedenk dat het ging om een situatie waar iemand (om welke reden dan ook), niet handig aan het invoegen was en stug naast de auto op de hoofdrijbaan bleef rijden. RemcoDelfts aanpak: exact dezelfde snelheid aan blijven houden op de rechterbaan en claxonneren als de auto z'n richtingsaanwijzer aan doet.
Mijn aanpak: afhankelijk van de situatie uitwijken naar de linkerbaan, gas terugnemen, of even gas bijgeven, zodat het conflict is opgelost voor de invoeger aan het eind van de invoegstrook is.
Incaz denkt inderdaad dat flexibel verkeersinzicht / defensieve rijstijl (dus dat je tekortkomingen van andere weggebruikers eerder (vroeg) opvangt dan tot een confrontatie brengt) zowel een betere doorstroming als minder ongelukken veroorzaakt dan een star en dogmatisch aan de regels houden ja.RemcoDelft schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:26:
Dank je voor de link. Maar incaz denkt dat ze door het overtreden van de regels ongevallen voorkomt, en vraagt om een (onmogelijke) wetenschappelijke studie waarmee aangetoond wordt dat regels overtreden meer ongevallen veroorzaakt dan het voorkomt.
Maar flexibel verkeersinzicht en een defensieve rijstijl houden in dat je soms dus naar de linkerbaan gaat om ruimte te maken voor een invoegende weggebruiker, ook al zegt de regel dat je zoveel mogelijk rechts rijdt.
Het zegt niet dat je regels structureel negeert, dat je alleen maar links blijft rijden, dat je het gas nog eens extra intrapt omdat maximumsnelheden maar suggesties zijn, of dat het best ok is om met je telefoon te kloten. Dus als je mijn mening wilt weergeven, dan aub wel naar mijn intentie. Bedankt.
ik zit op de vrachtwagen en kan hier over mee praten. sommige bestuurders steken dan ook nog hun middelvinger op als ze er tussen vliegen en direct op de rem gaan staan en ik daardoor met de vrachtauto bijna hun bumper kus.
[/quote]
Voor mij was deze aflevering van Top Gear een eye opener:
https://www.topgear.com/v...rt-13-series-12-episode-1
"just let the lorry go, always let the lorry go"
sommigen hebben veel te weinig respect voor het zware verkeerdeadmeatsubs schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:12:
[...]
ik zit op de vrachtwagen en kan hier over mee praten. sommige bestuurders steken dan ook nog hun middelvinger op als ze er tussen vliegen en direct op de rem gaan staan en ik daardoor met de vrachtauto bijna hun bumper kus.
[/quote]
Voor mij was deze aflevering van Top Gear een eye opener:
https://www.topgear.com/v...rt-13-series-12-episode-1
"just let the lorry go, always let the lorry go"
ik heb er zelf ook een hekel aan om in een bocht naast een vrachtwagen te rijden. Er zijn ook nog genoeg mensen die nog nooit van de uitzwaai gehoord hebben bij een vrachtwagen en dode hoek? wat is dat?
Maar is niet realistisch. Wat nu als we een file hebben doordat we van 3 rijstroken naar 2 gaan? De linkerrijstrook gaat eraf. Dan hebben we daardoor een file, waarbij wat de middelste rijstrook was compleet vast staat, en de rechter rijstrook gewoon lekker door kan rijden, immers er mag niemand naar die rijstrook als er een file is.Pat911 schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:38:
[...]
Een verbod om van rijbaan te verwisselen in een file zou een rustiger beeld opleveren. Eigenlijk wat je wel ziet bij sommige op/afritten, waar je vanuit de linkerbaan niet meer naar rechts mag gaan.
Dat uitwijken is niet nodig als iedereen zich aan de regels houdt. Je redenatie sluit mooi aan bij mijn originele stelling: enkele doden en honderden ongevallen per dag minder als iedereen zich aan de regels houdt.incaz schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:59:
Nee? Jij denkt niet dat het een ongeluk kan voorkomen door bv uit te wijken naar een weghelft waar je eigenlijk niet mag rijden, om een aanrijding te voorkomen?
Vandaag (op de motor) weer een mooi voorbeeld meegemaakt van te lange afritten: op een 80-weg was de snelheid vanwege werkzaamheden teruggebracht naar 50. Ik reed alsnog 57, en werd door 2 auto's ingehaald over de afrit die vervolgens weer invoegden. Want je zou maar 8 seconden later voor de TV zitten

[ Voor 24% gewijzigd door RemcoDelft op 10-09-2017 17:45 ]
Zeker. En hypothetisch pokeren is een geweldig leuk spel. Het dealt alleen slecht met de realiteitRemcoDelft schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:43:
[...]
Dat uitwijken is niet nodig als iedereen zich aan de regels houdt.
Wait, what? Waarom reed je te hard? Waarom hield je je dan niet aan de regels?Vandaag (op de motor) weer een mooi voorbeeld meegemaakt van te lange afritten: op een 80-weg was de snelheid vanwege werkzaamheden teruggebracht naar 50. Ik reed alsnog 57,
Vanwege die l*ml*l die m'n achterspatbord probeerde te duwen. Op de auto heb ik daar een trekhaak voor, op de motor maakt dat helaas geen indruk.incaz schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:51:
Wait, what? Waarom reed je te hard? Waarom hield je je dan niet aan de regels?
Ja, en zo kun je op elke regel wel iets bedenken waardoor het daar en op dat moment net niet op zou moeten gaan.Sissors schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:02:
[...]
Maar is niet realistisch. Wat nu als we een file hebben doordat we van 3 rijstroken naar 2 gaan? De linkerrijstrook gaat eraf. Dan hebben we daardoor een file, waarbij wat de middelste rijstrook was compleet vast staat, en de rechter rijstrook gewoon lekker door kan rijden, immers er mag niemand naar die rijstrook als er een file is.
Het zou mooi zijn als de wegbeheerder middels matrixborden kan aangeven dat op een bepaald stuk weg het 'keep your lane' principe gehanteerd zou moeten worden. Bijvoorbeeld als er file is op een 4-baansweg waarbij er geen sprake is van een versmalling naar 3 stroken.
Het punt van mijn opmerking is dat het blijven rijden op je eigen baan een rustiger beeld oplevert.
Ja, dan natuurlijk wel. Open deur....incaz schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:59:
[...]
Nee? Jij denkt niet dat het een ongeluk kan voorkomen door bv uit te wijken naar een weghelft waar je eigenlijk niet mag rijden, om een aanrijding te voorkomen?
Zoals ik jouw bericht las, dacht ik dat jij van mening was dat bijvoorbeeld voor een snellere stroming je maar zou moeten gaan bumperkleven...
Stiekem denk ik dat een grote trekhaak achter op je motor wel de juiste indruk achterlaatRemcoDelft schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:47:
Op de auto heb ik daar een trekhaak voor, op de motor maakt dat helaas geen indruk.
Ik denk dat het een combinatie van beide is. In Duitsland is alles net even te krap en hier is alles net even te overdreven ruim, zoals te zien in de TS. Vooral dat grond tussen de lussen dat verspilt wordt, dat ligt er doorgaans braak bij. Hadden ze dat allemaal wat efficiënter ingericht dan had de boer weer een hectare grond er bij voor z'n plantjes, piepers en andere gewassen. Die Flevopolder is er al niet voor niets voor gemaakt.Gri77ie schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:02:
[...]
Hee Snowie,
Daar kan ik je een heel simpel antwoord op geven. In Nederland is het zo dat op- en af-ritten onderdeel zijn van de snelweg. De op en afritten zijn zodanig geconstrueerd dat je daar veilig en verantwoord de snelheid kan maken die nodig is om veilig in of uit te voegen. Dit houdt dus ook in dat je bij een 120 km/u een langere afrit hebt en dus ook een langere oprit. Dit omdat men rekening houdt dat iedere auto veilig moet kunnen invoegen.
In o.a. Duitsland is mijn ervaring dat de bochten erg krap zijn maar ook in de in en uitvoegstroken erg kort zijn. Mijn inziens zou het daar iets ruimer mogen worden opgezet. Dat zou de veiligheid ten goede komen.
Helaas gok ik dat dit ook deels door een groep vrachtwagenchauffeurs komt. De Chauffeurs die mensen opdrukken in stukken wegwerkzaamheden (alles wat onder de 90km/u is afgereguleerd) alsmede het afdwingen van ruimte met hun richtingaanwijzer.jwvdst schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:36:
[...]
sommigen hebben veel te weinig respect voor het zware verkeer
Ik heb geleerd om absoluut niet te vertragen. Tenzij de snelweg al vol is. De auto op de invoegstrook moet kijken waar hij in kan voegen, dat hoef ik niet voor hem te doen. Ik moet al op het verkeer achter en voor me letten. En als iedereen die twee seconden afstand zou nemen (wat ik dus wel doe), kan iedereen altijd invoegen, zolang ze maar hun snelheid aanpassen aan de snelheid die wordt gereden op de hoofdrijbaan. En niet proberen in te voegen met 70km/h op een rijbaan die 100+ rijdt...eric.1 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:03:
[...]
verplicht rechts en onnodig links, daar zit nog een wereld van verschil tussen.
[ Voor 0% gewijzigd door Wailing_Banshee op 11-09-2017 08:23 . Reden: wel even alle belangrijke woorden invullen! ]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat zijn juist allemaal mooie kleine stukjes (gemaakte) natuurSnowwie schreef op maandag 11 september 2017 @ 02:28:
[...]
Ik denk dat het een combinatie van beide is. In Duitsland is alles net even te krap en hier is alles net even te overdreven ruim, zoals te zien in de TS. Vooral dat grond tussen de lussen dat verspilt wordt, dat ligt er doorgaans braak bij. Hadden ze dat allemaal wat efficiënter ingericht dan had de boer weer een hectare grond er bij voor z'n plantjes, piepers en andere gewassen. Die Flevopolder is er al niet voor niets voor gemaakt.
Buiten de discussie of je wel/niet moet vetragen.. tijden veranderen enzo...Wailing_Banshee schreef op maandag 11 september 2017 @ 07:38:
[...]
Ik heb geleerd om absoluut niet te vertragen. Tenzij de snelweg al vol is. De auto op de invoegstrook moet kijken waar hij in kan voegen, dat hoef ik niet voor hem te doen. Ik moet al op het verkeer achter en voor me letten. En als iedereen die twee seconden afstand zou nemen (wat ik dus wel doe), kan iedereen altijd invoegen, zolang ze maar hun snelheid aanpassen aan de snelheid die wordt gereden op de hoofdrijbaan. En proberen in te voegen met 70km/h op een rijbaan die 100+ rijdt...
"Vroegah" toen mijn schoonvader aan het lessen was moest men tijdens het examen, hij althans wel, laten zien dat hij al rijdend een peukie kon draaien

Mij is geleerd dat, waar mogelijk, je rekening met diegene die in wilt voegen moet houden. Hiermee doelde men op dat, wanneer hij/zij geen ruimte heeft om in te voegen, dat je ruimte maakt. Door evt. gas bij/terug te nemen zodat betreffende achter/voor jou in kan voegen of bij voorkeur tijdig een baan op te schuiven. Dus indien hier ruimte voor is én je de overige weggebruikers niet hindert.
Indien iedereen netjes 2 (bij slecht weer 3) seconde afstand zou nemen zoals het huidig in de richtlijnen geadviseerd wordt zou het inderdaad niet zo'n punt zijn, echter zijn de meeste mensen meer van de polonaise.
(Bron m.b.t. 2/3 seconde regel; Afgelopen maand mijn theorie voor A behaald).
Ikzelf houd mij in principe te aller tijde aan de verkeersregels en pas mijn gedrag aan naar wat de situatie om mij heen vereist. Wanneer ik straks op de motor op de A2 aan het rijden ben en er is filevorming waarbij 50 de max is zal ik 50-55 gaan rijden. Gaan vrachtwagens mij op een gegeven moment inhalen met 70-80 dan ga ik echt niet mijzelf in gevaar brengen i.v.m. "max 50"... Dan houdt ik mij inderdaad niet meer aan de regels echter doe ik dat i.v.m. dat anderen dat ook niet doen.
Net zoals bij verkeerslichten en deze springt op oranje. Je dient dan, indien dat mogelijk is, te stoppen. Ik heb geregeld gehad waarbij de medeweggebruiker achter mij daar duidelijk anders over dacht. Veel mensen zien oranje als "nu kan ik nog even snel gas bijgeven" i.p.v. "kan ik tijdig stilstaan?"... Gevolg; Indien oranje en ik kan stoppen maar ik merk dat de persoon achter mij dit niet van plan is kán het zijn dat ik ervoor kies om dan maar door te rijden. In de auto heeft die achter mij dikke pech wanneer ik normaal, lees zonder noodstop, kan afremmen. Doe ik dit op de motor dan heb ik voornamelijk zelf last van die keuze.
Indien iedereen respect zou hebben voor de verkeersregels en rekening met elkaar zou houden waar mogelijk zou het een stuk relaxter rijden zijn. Helaas is de praktijk dat men liever enkel en alleen met zijn/haar eigen gelijk telefoon bezig is.
Laatst nog een "jammerlijk" voorbeeld. Met motorrijlessen zat een van de instructeurs bij mijn rijschool achterop bij iemand die aan het lessen was. Hierbij waren ze aan het oefenen op een groot parkeerterrein. Hierbij moesten de instructeur vol op de rem. Zonder instructeur had het misgelopen. De reactie van de chauffeur; Ja jullie rijden hier elke keer in de weg blablabla... Voor de duidelijkheid had de auto in deze situatie géén voorrang en wist dus hoe de situatie op deze parkeerplaats kon zijn. Omdat mevrouw gefrustreerd bezig is en haar punt wilt maken neemt ze voorrang waar ze dit niet heeft waarbij ze een gevaarlijke situatie creëert... Gewoon omdat ze VIND dat ze hier gelijk heeft. Mevrouw heeft zelf natuurlijk nooit ander verkeer gehinderd tijdens het behalen van haar eigen rijbewijs...
Of mensen die lesauto's als een idioot afsnijden/bumperkleven etc.
Maar goed. Om de mogelijkheid te hebben om langs alle hufters en verkeersovertreders heen te kunnen blijf ik erbij dat lange op- en afritten wenselijk zijn.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Dat gat laten vallen voor je heeft natuurlijk weer alleen zin als de invoeger zijn snelheid gelijk trekt aan de hoofdrijbaan. En eigenlijk gaat het altijd naadloos in dat soort gevallen (er zijn natuurlijk altijd eikels die zoiets hebben van: Ik wil er niemand meer tussen hebben! en dus gaan plakken tegen hun voorganger, maar als ik dan die voorganger ben, probeer ik meestal die invoeger voor mij te laten...)Thalaron schreef op maandag 11 september 2017 @ 08:14:
Mij is geleerd dat, waar mogelijk, je rekening met diegene die in wilt voegen moet houden. Hiermee doelde men op dat, wanneer hij/zij geen ruimte heeft om in te voegen, dat je ruimte maakt. Door evt. gas bij/terug te nemen zodat betreffende achter/voor jou in kan voegen of bij voorkeur tijdig een baan op te schuiven. Dus indien hier ruimte voor is én je de overige weggebruikers niet hindert.
Ik vraag me ook altijd af wat dat soort mensen denken... Totaal respectloos...Laatst nog een "jammerlijk" voorbeeld. Met motorrijlessen zat een van de instructeurs bij mijn rijschool achterop bij iemand die aan het lessen was. Hierbij waren ze aan het oefenen op een groot parkeerterrein. Hierbij moesten de instructeur vol op de rem. Zonder instructeur had het misgelopen. De reactie van de chauffeur; Ja jullie rijden hier elke keer in de weg blablabla... Voor de duidelijkheid had de auto in deze situatie géén voorrang en wist dus hoe de situatie op deze parkeerplaats kon zijn. Omdat mevrouw gefrustreerd bezig is en haar punt wilt maken neemt ze voorrang waar ze dit niet heeft waarbij ze een gevaarlijke situatie creëert... Gewoon omdat ze VIND dat ze hier gelijk heeft. Mevrouw heeft zelf natuurlijk nooit ander verkeer gehinderd tijdens het behalen van haar eigen rijbewijs...
Of mensen die lesauto's als een idioot afsnijden/bumperkleven etc.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Hoe bedoel je onder de 90km/h afgereguleerd?Napo schreef op maandag 11 september 2017 @ 07:10:
[...]
Helaas gok ik dat dit ook deels door een groep vrachtwagenchauffeurs komt. De Chauffeurs die mensen opdrukken in stukken wegwerkzaamheden (alles wat onder de 90km/u is afgereguleerd) alsmede het afdwingen van ruimte met hun richtingaanwijzer.
Wat ruimte betreft bij invoegen, in Nederland mag je vaak niet vanaf links naar de rechterstrook thv een invoegstrook (doorgetrokken streep links, 'strepellijn' rechts) in Duitsland is het juist andersom, thv een invoegstrook mag je niet direct door naar de snellere linker strook.
In Duitsland word je door het gebrek aan borden (in vergelijking met ons) en hulpjes in het algemeen veel meer gedwongen om te anticiperen. Dat de gemiddelde Duitser beter rijdt dan de gemiddelde Nederlander durf ik daarom wel te geloven. Het lijkt me echter niet wenselijk om bestuurders op deze manier te dwingen beter te rijden.
Geloof wel dat er opfris theorie en praktijklessen nodig zijn voor mensen die al een tijdje hun rbw hebben. Er zijn zoveel misvattingen over de verkeersregels (zoals ruimte bij invoegen bv). Ook zijn er extreem veel bestuurders met verkeerd aangeleerde gewoontes, waarbij het gebruikelijke handjeophetstuur imho het ergerlijkst is, de richtingaanwijzer zit in zo'n situatie zeker 10cm van je vingers, wat in de praktijk (blijkbaar) te veel is.

Of natuurlijk slecht anticiperen waardoor men snel schrikt maar uit schrik ook nog 's de rem aantikt wat weer een domino-effect kan veroorzaken. Of mensen die denken dat hun tank spontaan leegloopt wanneer ze boven de 3k toeren komen.