Waarom wordt hier zoveel ruimte verspild bij op en afritten?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:34
Een tijdje terug was ik nog in Duitsland en wat mij daar bijzonder veel opviel was het feit dat op en afritten veel scherper door de bocht gaan, en dus veel minder ruimte innemen, dan hier in Nederland.

Nu zou je kunnen zeggen, dat het hier in Nederland nodig is voor het drukke verkeer, maar er zijn zat plekken hier in het noorden waar het helemaal niet druk is waarvan ik denk "Waarom moet die afrit zo lang zijn?" Een voorbeeld hieronder:

Dit is de afrit op A7 bij Scheemda. Google Maps toont de schaal rechtsonder in beeld. Bij de oprit naar de A7 kon ik 3 schaal lijnen min of meer er tussen plaatsen. Met andere woorden, voordat je de snelweg op wil richting Winschoten / Nieuweschans (of Duitsland) rij je eerst 300 meter naar het westen voordat je de draai maakt de snelweg op.

De groene lijn. En nu heb ik even een aparte methode gebruikt om te bepalen hoe lang deze is. Ik heb gewoon een liniaal voor mijn scherm gehouden en de schaal lijn is 8 cm lang. De groene lijn is 53cm lang. 53/8 = 6,6. En dan is het ook nog een rechte lijn. De afrit is niet een rechte lijn. In deze situatie is de afrit gewoon 700 meter lang.

Als de afrit heel veel verkeer zou moeten verwerken kan ik het me voorstellen, maar het komt uit in Scheemda. Een plaats met maar 2445 inwoners. En dit is niet de enige plek waar dit gebeurt. Ook op de nieuwe kruising tussen de A7 en de N33 zijn de op -en af ritten zo lang en wordt er zoveel ruimte verspilt eigenlijk, dat ik me dat niet kan voorstellen, in een land als Nederland, waar 1. ruimte schaars is, en 2. al dat extra asfalt kost natuurlijk ook veel meer. In Duitsland hebben ze veel meer ruimte maar zie je dit soort hele lange op en afritten niet. Heeft iemand hier een verklaring voor?

De rode stippen geven aan hoe ik het gedaan zou hebben als ik bij Rijkswaterstaat zou hebben gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tI8IKSMPoL3MdRBPQauulPGP/full.png

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 19-09-2017 01:30)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Omdat je met een langere oprit veiliger kan invoegen? En een langere afrit minder aanleiding geeft om al op de hoofdrijbaan snelheid te minderen? Met name dat laatste erger ik me in DE altijd dood aan.

Ik vraag me eerder af waarom ze het in Duitsland zo onnodig krap opzetten, terwijl ze in dat land heel vaak meer ruimte hebben dan wij in ons dichtbevolkte landje.

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 08-09-2017 05:52 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +115 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Omdat je met een langere oprit veiliger kan invoegen? En een langere afrit minder aanleiding geeft om al op de hoofdrijbaan snelheid te minderen? Met name dat laatste erger ik me in DE altijd dood aan.

Ik vraag me eerder af waarom ze het in Duitsland zo onnodig krap opzetten, terwijl ze in dat land heel vaak meer ruimte hebben dan wij in ons dichtbevolkte landje.

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 08-09-2017 05:52 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Langere invoegstroken geven denk ik betere kans om rustig in te voegen zelfs bij druk verkeer. Dit voorkomt dat iemand uiteindelijk aan het eind van de invoegstrook stil komt te staan en uiteindelijk de meest rechtste baan op de snelweg ook moet vertragen. Een file is dan geboren.

Dat is natuurlijk de theorie. Net zoals bij ritsen geldt dat als maar genoeg mensen geen ruimte geven om in te ritsen de hele boel vertraagd en je uiteindelijk op je 4-baans snelweg een goede file hebt. Zoals elke dag.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik vind het invoegen op die korte opritten een ramp als het iets drukker is. Ik heb het al voorgehad dat ik van 0 in verkeer van +/-100km/h moest invoegen ergens rond Hamburg. Als je een lekker snelle auto hebt is dat misschien niets maar met mijn Corsa 1.0 (55 Pk) en een koffer vol kampeermateriaal was het een regelrechte nachtmerrie.

[ Voor 0% gewijzigd door Vnze op 08-09-2017 06:53 . Reden: autocorrect ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vind vooral met de afritten van de snelweg het goed dat het kort is in Duitsland want als je ziet hoe vaak het hier mis gaat omdat zoveel mensen aan het twijfelen zijn hier in Nederland en hoe vaak mensen op het laatste moment nog uitvoegen.
In Duitsland letten ze ook veel meer op andere gebruikers en in Nederland pleuren ze letterlijk de auto maar overal voor. Hoeveel ongelukken ik bijna heb gehad door Nederlanders in het buitenland doordat ze gewoon niet opletten.
Ook is het normaal in het buitenland om te stoppen op de invoegstrook en je echt totdat je ruimte hebt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Dus jij hebt liever dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:03
itsalex schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 07:01:
Ik vind vooral met de afritten van de snelweg het goed dat het kort is in Duitsland want als je ziet hoe vaak het hier mis gaat omdat zoveel mensen aan het twijfelen zijn hier in Nederland en hoe vaak mensen op het laatste moment nog uitvoegen.
In Duitsland letten ze ook veel meer op andere gebruikers en in Nederland pleuren ze letterlijk de auto maar overal voor. Hoeveel ongelukken ik bijna heb gehad door Nederlanders in het buitenland doordat ze gewoon niet opletten.
Ook is het normaal in het buitenland om te stoppen op de invoegstrook en je echt totdat je ruimte hebt.
Euhm, dan kom ik je niet graag tegen in Duitsland. Daar is het normaal voor het invoegende verkeer om ruimte te krijgen van de rest van het verkeer. Ik weet niet of het verplicht is daar? Maar daarom kunnen ze met kortere invoegstroken werken daar, dat dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Sebazzz schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 05:59:
Langere opritten geven denk ik betere kans om rustig in te voegen zelfs bij druk verkeer. Dit voorkomt dat iemand uiteindelijk aan het eind van de oprit stil komt te staan en uiteindelijk de meest rechtste baan op de snelweg ook moet vertragen. Een file is dan geboren.

Dat is natuurlijk de theorie. Net zoals bij ritsen geldt dat als maar genoeg mensen geen ruimte geven om in te ritsen de hele boel vertraagd en je uiteindelijk op je 4-baans snelweg een goede file hebt. Zoals elke dag.
Een op of afrit is heel wat anders dan een invoegstrook. Je kunt een oprit van 10 meter hebben en toch een kilometer invoegstrook, deze dingen komen namelijk na elkaar.

Edit: had ff de verkeerde gequote.

[ Voor 41% gewijzigd door mark-k op 08-09-2017 07:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:54

Reinier

\o/

Verspilt? :N
Scherpere bochten leveren opstoppingen op bij drukte. De capaciteit van een klaverlus is bijvoorbeeld ook veel kleiner dan die van een directe boog van een turbineknooppunt of sterknooppunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

probleem van lange invoegstroken is dat er altijd hufters zijn die niet van ritsen houden maar er gebruik van maken om toch nog een paar auto's extra in te halen "omdat het kan"

waardoor jij rustig invoegd en je uiteindelijk weer in de remmen moet omdat degene(en) die achter je red(en) je zonodig in moeten halen.

bij files helemaal een crime als er van 2 naar een strook gegaan wordt en er geritst moet worden. onder het motto er ligt toch asfalt. knallen ze er voorbij. en ik moet dan weer remmen voor je,

ik rits altijs gewoon netjes en als ik links rij gebruik ik het asfalt tot het einde maar passeer rechts(of links geen auto's. dubbel win voor iedereen. behalve de gene die iedereen willen passeren en hee graag om om heen willen rijden

Iperf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:58
Ik vind het wel fijn dat er genoeg ruimte is, hoef ik niet meteen vol in de remmen. Daarnaast geeft het ook wat buffercapaciteit om te voorkomen dat een tijdelijke opstopping er meteen voor zorgt dat alles stil komt te staan.
Ik heb het idee dat het vaak geen twijfelen is, maar doelbewust dat ze op het laatste moment uitvoegen. Dan staat de afrit+uitvoegstrook vast, en door dan op het laatste moment hem er tussen te gooien hebben ze weer wat tijd gewonnen (en de rest weer meer tijd verloren). Heb ook vaak genoeg gezien dat ze dan op de hoofdrijbaan stil moeten gaan staan om er nog tussen te komen, wat ook weer enorm gevaarlijk is.
Dat is een beetje de mentaliteit van sommige weggebruikers, ook hier in Nederland. Ikke, ikke, ikke, zelf willen ze als eerste op de bestemming zijn, maar ruimte laten zodat iedereen sneller is kunnen ze niet.
In Nederland sta je dan rustig een paar uur stil als het druk is, want dan kom je er simpelweg niet meer tussen. Was pas hier ook een hele discussie over, opzij gaan om mensen de ruimte te geven om in te voegen moet namelijk niet, en dus zijn er ook types die dan lekker rechts blijven plakken omdat de ander maar rekening met hun moet houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Omdat mensen in Nederland niet kunnen rijden en we met kortere stroken en scherpere bochten meer ongelukken gaan krijgen.
Als mensen nu al niet een klaverblad over de rijbaan kunnen nemen maar de bocht afsnijden over de vluchtstrook helpt het niet om die bochten scherper te maken.
Snelheid is ook zoiets: met een fatsoenlijke bocht waar je 60+ kunt aanhouden en een fatsoenlijk stuk invoegstrook kan je zelfs met een ecomobiel <75pk gewoon op snelheid komen.

In Duitsland zijn de adviessnelheden ook reëler dan hier: als ik bordje advies 60 zie kan 90-100 ook nog wel. A28-A32 is advies 90, dat lukt met 130 bij regen ook gewoon.
Zie je in duitsland bordje ausfart en 50, dan moet je niet denken dat 70 ook wel kan, dan ga je uit de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:11
Een lange uitvoegstrook stockeert ook meer voertuigen als de weg waarnaar uitgevoegd wordt file heeft. Daarnaast heb je meer ruimte om te remmen. Hetzelfde geldt voor accelereren. Mij lijkt het vooral op gebouwd om zo min mogelijk de file van de ene weg naar de andere te doen overlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sebazzz schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 05:59:
Langere invoegstroken geven denk ik betere kans om rustig in te voegen zelfs bij druk verkeer.
Tot zover de theorie inderdaad. In de praktijk schiet 98% bij de eerste 20 meter blokmarkering naar de gewenste rijstrook, om vervolgens nog 800 meter ongebruikte blokmarkering te passeren. De angst om niet te kunnen wisselen maakt dat een onnodig gehaast klusje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:56

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Zo'n langere uitvoegstrook lijkt me ook handig om te zorgen dat er minder snel verkeer op de snelweg stilstaat als het, in jouw geval bij die rotondes, druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een vrachtauto heeft ook wel wat plek nodig voor bochten en om op snelheid te komen. Als iedereen in een hot Hatch reed zouden ze misschien korter kunnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

_O-

Hoe vaak ik in Duitsland al niet in de ankers heb moeten gaan voor invoegend verkeer is stuitend :p Ik heb eerlijk gezegd het idee dat het daar nog _veel_ vaker voorkomt dan hier. En dan ook gewoon direct vanaf het begin van de invoegstrook de snelweg op sturen zonder te kijken. Dat kom ik in ons kikkerlandje eigenlijk niet zo extreem vaak tegen. Ja het gebeurd wel eens dat een weggebruiker direct bij de eerste blokmarkering ongezien in probeert te voegen, maar in .de lijkt het wel aangeleerd te zijn :) Net als in België en Frankrijk btw.

Nee, dat Duitsers beter rijden is echt het fabeltje van mensen die volgens mij nooit in Duitsland komen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Die in- en uitvoegstroken zijn in Duitsland gewoon zo kort om de verkoop van dikke Audi's te stimuleren. })

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Die korte op- en afritten in Duitsland vind ik vreselijk. Je moet als een gek gas geven om maar enigszins snelheid te hebben om te kunnen invoegen en bij uitvoegen moet je bijna een noodstop maken zodra je op de uitvoegstrook zit. Want remmen op de snelweg is gewoon file veroorzaken.

Het probleem is dat de meeste mensen in Nederland niet schijnen te weten dat je ook op de invoegstrook gas mag geven (blijven ze 50 rijden op de invoegstrook, ineens het gas erop zodra ze ingevoegd zjin, regelmatig achter iemand gezeten die op een naar beneden lopende invoegstrook (kruisende weg gaat over de autoweg heen) nog niet met 100km/h kan invoegen)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik kom dagelijk over deze afrit dus durf er wel het e.e.a over te zeggen

Een langere oprit is gewoon veiliger, je hebt meer tijd op snelheid te komen, de situatie in te schatten en hierop te handelen.

Je vergeet in jouw gewenste situatie ook even het viaduct wat over de A7 gaat daar, als de weg was zoals jij hem zou willen werd een groot deel van het zicht belemmerd door het viaduct en de pijlers hiervan, je kunt dus een stuk minder goed het verkeer wat al op de snelweg rijdt zien waardoor er ongelukken bij het invoegen kunnen ontstaan.

Ook zijn er twee rotondes bovenaan het viaduct,als verkeer daar stil komt te staan en er is een korte afrit staat men stil op de snelweg zoals @Snowwie vast wel weet wat regelmatig bij de Blauwe knoop roos bij Winschoten gebeurt als de brug open is

[ Voor 14% gewijzigd door ImNotnoa op 08-09-2017 08:15 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:56

-tom-562

Oliesjeik

_JGC_ schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 07:55:
Omdat mensen in Nederland niet kunnen rijden en we met kortere stroken en scherpere bochten meer ongelukken gaan krijgen.
Als mensen nu al niet een klaverblad over de rijbaan kunnen nemen maar de bocht afsnijden over de vluchtstrook helpt het niet om die bochten scherper te maken.
Snelheid is ook zoiets: met een fatsoenlijke bocht waar je 60+ kunt aanhouden en een fatsoenlijk stuk invoegstrook kan je zelfs met een ecomobiel <75pk gewoon op snelheid komen.

In Duitsland zijn de adviessnelheden ook reëler dan hier: als ik bordje advies 60 zie kan 90-100 ook nog wel. A28-A32 is advies 90, dat lukt met 130 bij regen ook gewoon.
Zie je in duitsland bordje ausfart en 50, dan moet je niet denken dat 70 ook wel kan, dan ga je uit de bocht.
With stupid!

In Duitsland gaat het al vaak mis, en de rijkunsten van de gemiddelde Duitser is wel een stuk hoger dan van de gemiddelde Nederlander. Dat gaat dus mis. Verder is men in Nederland bang gas te geven (iets wat essentieel is op een korte invoegstrook).
Verder is zo'n op- en afrit in Duitsland ook gewoon k*t, doe mij maar gewoon een lange, veel relaxter.

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 08-09-2017 08:15 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hangt er ook maar net van af waar je woont, op sommige plekken halen ze afritten juist helemaal weg.

Voorbeeld: N9 afrit Julianadorp

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WiUSS7t.jpg

Het argument voor deze is dat het veiliger zou zijn omdat men moet afremmen en daarmee het verkeer wat de rijkswerg op moet veiliger kan oversteken.

[ Voor 4% gewijzigd door nst6ldr op 08-09-2017 08:16 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:11
Glashelder schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:03:
[...]

_O-

Hoe vaak ik in Duitsland al niet in de ankers heb moeten gaan voor invoegend verkeer is stuitend :p Ik heb eerlijk gezegd het idee dat het daar nog _veel_ vaker voorkomt dan hier. En dan ook gewoon direct vanaf het begin van de invoegstrook de snelweg op sturen zonder te kijken. Dat kom ik in ons kikkerlandje eigenlijk niet zo extreem vaak tegen. Ja het gebeurd wel eens dat een weggebruiker direct bij de eerste blokmarkering ongezien in probeert te voegen, maar in .de lijkt het wel aangeleerd te zijn :) Net als in België en Frankrijk btw.

Nee, dat Duitsers beter rijden is echt het fabeltje van mensen die volgens mij nooit in Duitsland komen.
Hier in België kan ik er mij vooral aan storen als je achter zo iemand hangt op die invoegstrook dan met 70 invoegt, de hele rechter baan comprimeert, dan matig versnelt en jou helemaal blokkeert. In België ligt dat aan gebreken in de rijopleiding voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 09:21
Zelf zie ik het probleem niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Als ik in Duitsland rij met de auto erger ik mij juist altijd aan die korte invoegstrookjes. Aangezien mijn auto niet de snelste is zit ik nooit op kruissnelheid bij het invoegen terwijl ik over de gehele invoegstrook de motor in de toeren moet trappen om nog enigszins snelheid te krijgen. Als ik op de motor ben vind ik het geen probleem, daarmee bouw ik genoeg snelheid op over die afstand.

De uitvoegstroken vind ik zelf minder een probleem, maar een langere uitvoegstrook met meer buffer voorkomt natuurlijk wel gevaarlijke situaties.

Overigens vind ik, terwijl ik 10km van de Duitse grens woon (regio Venlo), de Duitse snelweg zwaar overrated. In Nederland is het wegdek veel beter en waar ik vaak kom de doorstroom veel beter. Mijn associatie met Duitse snelwegen is vooral baustellen, gejakker tussendoor en vreemde ongelukken. Toen ik vorige maand vanaf noord Duitsland (kilometer of 80 boven Hamburg) naar huis reed heb ik over die ongeveer 500km een uur of 8 gedaan. Tussendoor wel 2 keer ruim een half uur gestopt om te eten maar het schiet gewoon niet op. Toen ik thuis was nog naar mijn vriendin in Maastricht gereden, een kilometer of 80 rijden, maar dat is tegenover de Duitse snelweg echt een verademing :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is toch relaxed? Dat je gewoon rustig uit kunt rollen en netjes snelheid kunt maken.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

-tom-562 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:14:
[...]

In Duitsland gaat het al vaak mis, en de rijkunsten van de gemiddelde Duitser is wel een stuk hoger dan van de gemiddelde Nederlander.
Blijkbaar verleren ze dat allemaal massaal zodra ze de grens met NL overschrijden :p

Buiten het feit dat ik het hier gewoon enorm mee oneens ben :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Glashelder schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:37:
[...]

Blijkbaar verleren ze dat allemaal massaal zodra ze de grens met NL overschrijden :p

Buiten het feit dat ik het hier gewoon enorm mee oneens ben :)
Dat mag :P Sinds 1,5 jaar pendel ik bijna wekelijks tussen Nederland en Stuttgart, dus ik maak mijn Duitsland kilometers wel :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 12:27
-tom-562 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:14:
[...]

With stupid!

In Duitsland gaat het al vaak mis, en de rijkunsten van de gemiddelde Duitser is wel een stuk hoger dan van de gemiddelde Nederlander. Dat gaat dus mis. Verder is men in Nederland bang gas te geven (iets wat essentieel is op een korte invoegstrook).
Verder is zo'n op- en afrit in Duitsland ook gewoon k*t, doe mij maar gewoon een lange, veel relaxter.
Ik denk tot dat inderdaad het probleem is: men hier is vaker bang om gas te geven.
Persoonlijk zorg ik ervoor dat ik gewoon 120 rij zodra ik de snelweg op kan, al duurt de invoegstrook nog zo lang ik zit allang op de snelweg voordat de strook afgelopen is. Mocht ik deze strook langer gebruiken dan is het omdat ik geen kans heb om in te voegen (maar dat komt in de praktijk bij mij zga nooit voor).

Nu kan ik me indenken indien je een trage auto hebt dat het niet verstandig is om met 80 in te voegen dus maak je meer gebruik van de invoegstrook.
Van de andere kant vraag ik me af welke auto niet op tijd op de 120 kan zitten zonder de volledige strook te gebruiken, dan hebben we echt met een bagger blikje te maken volgens mij.

Om weer ontopic te gaan, ik verwacht dat deze stroken zo lang zijn met oog op de toekomst. Je gaat nu niet een net-wel net-niet situatie bouwen wat over 10 jaar weer op de schop moet, dat kost je veel meer geld. Onnodig? Ja nu misschien wel, maar hoe zit dit over 10 jaar?

Ik zou zeggen: bekijk eens het ''zuinig auto rijden'' topic hier op tweakers, dan kom je misschien wel tot de conclusie dat zelfs deze stroken veel te kort zijn. Want owee als je 3000 toeren of meer maakt, dan ben je een milieu terrorist :D

[ Voor 7% gewijzigd door LopendeVogel op 08-09-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:21
Helaas zijn er een paar die je er gewoon niet tussen willen hebben en je daarmee in de problemen brengen. Merendeel houd rekening met elkaar maar helaas zit er een enkeling bij die vindt dat hij voorrang perse moet afdwingen en komt het redelijk vaak voor dat er iemand precies ter hoogte van je kofferbak gaat rijden zodat invoegen net niet past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij vergeten velen hier om onderscheid te maken tussen invoeg- en uitvoegstroken en de op- en afritten. Maar het is in ieder geval vrij simpel:

Invoeg- en uitvoegstroken: Langer is praktischer, zo krijgen ook langzamere voertuigen (zoals bijvoorbeeld vrachtwagens) de kans om op snelheid te komen en met normale snelheid in te voegen.
Op- en afritten: Ruimere bochten zorgen er voor dat de gemiddelde snelheid hoger blijft wat beter is voor doorstroming, milieu en beleving.

Daarnaast klopt het tegenargument van @Snowwie niet helemaal. Je hebt het over de schaarsheid van ruime, maar wie zou er daar vlak naast de snelweg willen wonen? De ruimte die ingenomen wordt is ruimte die anders onbenut zou blijven omdat ruimte vlak naast de snelweg vrijwel niks waard is.

Daarnaast zijn de kosten van het extra asfalt redelijk irrelevant als je ziet hoe lang zo'n weg blijft liggen en de voordelen die er mee behaald worden. In Duitsland moet je veel meer afremmen en optrekken, als je kijkt wat dat aan brandstof kost dan is wat extra asfalt nog best praktisch.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tsurany schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:18:
In Duitsland moet je veel meer afremmen en optrekken, als je kijkt wat dat aan brandstof kost dan is wat extra asfalt nog best praktisch.
Plus dat dat slechter is voor het asfalt. Dus je asfalt moet eerder weer "rechtgetrokken" worden en dat is weer duurder.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

LopendeVogel schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:07:
[...]

Ik denk tot dat inderdaad het probleem is: men hier is vaker bang om gas te geven.
Persoonlijk zorg ik ervoor dat ik gewoon 120 rij zodra ik de snelweg op kan, al duurt de invoegstrook nog zo lang ik zit allang op de snelweg voordat de strook afgelopen is. Mocht ik deze strook langer gebruiken dan is het omdat ik geen kans heb om in te voegen (maar dat komt in de praktijk bij mij zga nooit voor).

Nu kan ik me indenken indien je een trage auto hebt dat het niet verstandig is om met 80 in te voegen dus maak je meer gebruik van de invoegstrook.
Van de andere kant vraag ik me af welke auto niet op tijd op de 120 kan zitten zonder de volledige strook te gebruiken, dan hebben we echt met een bagger blikje te maken volgens mij.

Om weer ontopic te gaan, ik verwacht dat deze stroken zo lang zijn met oog op de toekomst. Je gaat nu niet een net-wel net-niet situatie bouwen wat over 10 jaar weer op de schop moet, dat kost je veel meer geld. Onnodig? Ja nu misschien wel, maar hoe zit dit over 10 jaar?

Ik zou zeggen: bekijk eens het ''zuinig auto rijden'' topic hier op tweakers, dan kom je misschien wel tot de conclusie dat zelfs deze stroken veel te kort zijn. Want owee als je 3000 toeren of meer maakt, dan ben je een milieu terrorist :D
Slome auto's bestaan niet echt. Zelfs met mijn 1e auto'tje als student (een Daihatsu Cuore 3 pitter van 850cc met 41pk) kon ik meer dan prima invoegen, en meekomen op de snelweg. Je moet alleen niet bang zijn om gas te geven en toeren te draaien (wat voor veel mensen blijkbaar eng is, want toeren, herrie, milieu, brandstofverbruik!1````!!! :o)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45
Nog een nadeel vanuit het perspectief met de motor:

Met een zeer korte uitvoegstrook moet je flink afremmen om een bocht in te gaan, in tegenstelling tot een auto kan je met de motor niet zomaar even remmen in een bocht, zeker niet met b.v. slecht wegdek/weer.
Daarnaast heeft men de neiging om de polonaise uit te voeren waarbij je IMHO gevaarlijke situaties creëert waar dit voorkomen kan worden.

Bij een korte invoegstrook is het voor een motor niet heel ingewikkeld om op snelheid te komen... echter is het druk en is men op de rechter rijstrook bezig met de polonaise heb je geen/weinig kans om op een veilige manier in te voegen. Daarnaast hebben (vracht)auto(bussen) nogal de nijging om motorrijders niet te (willen) zien. Dus plaats maken zal minder snel gebeuren.

Doe mij maar ruime op- en afritten. Meen kans om veilig in- en/of uit te voegen en daarbij voorkomt het dat de snelweg stil komt te staan omdat de rotonde na de afslag vol staat.

Daarnaast -> Mensen die met 50KM/h invoegen hard afstraffen/rijbewijs innemen... Levensgevaarlijk die figuren voor zowel de mensen achter hem/haar alswel de mensen op de snelweg die hun ABS kunnen testen.
-tom-562 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:36:
[...]

Slome auto's bestaan niet echt. Zelfs met mijn 1e auto'tje als student (een Daihatsu Cuore 3 pitter van 850cc met 41pk) kon ik meer dan prima invoegen, en meekomen op de snelweg. Je moet alleen niet bang zijn om gas te geven en toeren te draaien (wat voor veel mensen blijkbaar eng is, want toeren, herrie, milieu, brandstofverbruik!1````!!! :o)
Onze Toyota Yaris, (benzine, 1.0) trekt grofweg 3 tot 4x zo langzaam op dan de gemiddelde motor. Acceleratie 0-100 in 15,7 seconden. Je wilt op de gemiddelde snelweg 120/130 dus dat duurt nog wat langer...

Geen probleem wanneer men op de oprit al gas geeft natuurlijk maar anders is het best een uitdaging hoor...

[ Voor 25% gewijzigd door Thalaron op 08-09-2017 09:43 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Het is gewoon veel veiliger om een lange invoegstrook te hebben.

Je hebt meer tijd om de situatie in te schatten (en dus veilig in te voegen) en je hebt meer tijd om op te trekken om je snelheid gelijk te maken aan dat van de rest van het verkeer. Het geeft het overige verkeer ook meer tijd om jou te zien.

Een lange uitvoegstrook idem, meer tijd om te remmen, meer tijd om alles in te schatten.

[ Voor 12% gewijzigd door EnigmaNL op 08-09-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:54
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a9j3IOSl.jpg
Dit zijn echte pareltjes. Langs de "snelwegen" van Tenerife zie je ze regelmatig. Volgens mij is de snelheid hier 60, maar je hebt ze ook langs 100 stukjes.

De ideale oprit voor een combinatie van Spanjaarden en toeristen met name in de vakantieperiode :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:09
Transportman schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 07:53:
Was pas hier ook een hele discussie over, opzij gaan om mensen de ruimte te geven om in te voegen moet namelijk niet, en dus zijn er ook types die dan lekker rechts blijven plakken omdat de ander maar rekening met hun moet houden.
Dan rijden ze onnodig links, ze blijven dus niet rechts plakken: ze houden rechts aan zoals ook is geleerd bij je rijopleiding.

Het is in eerste instantie aan de invoeger om op snelheid te komen en in te voegen. Dat is niet het probleem van de automobilist die er al rijdt.

Als die automobilist ruimte kan maken, door gas los te laten of juist iets gas bij, is dat aardig. Een baan opschuiven klinkt leuk vanuit het oogpunt van de invoeger, maar daar kan ook al verkeer zijn. Is dus niet altijd een optie. Invoegers die problemen hebben met het invoegen, kunnen dat volgens mij in bijna alle gevallen zelf oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Veiligheid, overduidelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuregenu
  • Laatst online: 15-07 15:14
Bij knooppunt Zaandam heb je een op/afritstrook tussen de A7 en A8 die er min of meer uitziet zoals op jouw tekening:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FkscVqo.png

De op- en afrit volgen direct op elkaar, vergelijk maar met jouw tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tI8IKSMPoL3MdRBPQauulPGP/full.png

Zoals de meesten al hebben gezegd is het qua veiligheid en rembaarheid veel veiliger om de weidse opzet te gebruiken, en knooppunt Zaandam is het bewijs. Sowieso is het al een snelweg met een beperkte snelheid (100 km/u, dag en nacht) maar evengoed is het soms flink op de rem trappen omdat iemand invoegt en net aan zestig gaat (daarom rijd ik indien mogelijk op de linker rijstrook omdat ik dit vaak genoeg mee heb gemaakt). Als invoegend verkeer nog niet vervelend genoeg is (je kan simpelweg zo kort na die bocht de 100 niet aantikken) is het ook een gedoe met in- en uitweven zodra er zowel iemand de weg op wil als de weg af wil en mensen plots vergeten wie er ook alweer voorrang had volgens de verkeersregels. 8)7

Al met al, wat je zou besparen in asfalt en ruimte win je terug aan doorstroming en veiligheid. :)

p.s.: uitvoegend verkeer heeft voorrang omdat invoegen een bijzondere verrichting is

ユレゲヌ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:14
Pat911 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:56:
[...]

Dan rijden ze onnodig links, ze blijven dus niet rechts plakken: ze houden rechts aan zoals ook is geleerd bij je rijopleiding.

Het is in eerste instantie aan de invoeger om op snelheid te komen en in te voegen. Dat is niet het probleem van de automobilist die er al rijdt.

Als die automobilist ruimte kan maken, door gas los te laten of juist iets gas bij, is dat aardig. Een baan opschuiven klinkt leuk vanuit het oogpunt van de invoeger, maar daar kan ook al verkeer zijn. Is dus niet altijd een optie. Invoegers die problemen hebben met het invoegen, kunnen dat volgens mij in bijna alle gevallen zelf oplossen.
Inderdaad. zelfs als ik 's ochtends om 5 uur wegrijd in Fryslân richting Zeeland kom ik ze volop tegen. Mensen die met een slakkengang invoegen. Gebruik de hele invoegstrook, zo moeilijk is het niet, en hij ligt er niet voor niks.
Laatst ook, had ik een vrachtwagen voorbijgereden, netjes naar rechts, rijdt er een figuur halverwege de invoegstrook, niet gekeken, probeert in te voegen. :z ben toen uit pure frustratie niet een baan opgeschoven, maar desbetreffende persoon duidelijk gemaakt dat die strook gewoon gebruikt moet worden.

Daarnaast, als je het niet redt met die hele strook, mag je gewoon over de vluchtstrook doorrijden, niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Hier bij mn werk is een afrit van 'maar' 300m ofzo. Met als gevolg dat al het verkeer vast staat dat die afslag wilt nemen, in plaats van enkel de drukke baan op de afslag zelf (links danwel rechtsaf) wat weer leidt tot een dominoeffect van nog meer vaststaand verkeer waardoor de snelweg vastloopt.

Gezien er kruisingen staan (met in dit geval rotondes) heb je dus ook hier te maken met opstoppingen op de afrit. Dus elke meter meer weg, is een meter meer 'buffer' waar autos kunnen stilstaan bij drukte zonder dat de snelweg verstopt raakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Fish schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 07:50:
probleem van lange invoegstroken is dat er altijd hufters zijn die niet van ritsen houden maar er gebruik van maken om toch nog een paar auto's extra in te halen "omdat het kan"
Het is conform de wet de bedoeling dat je de volledige invoegstrook gebruikt. Dat wij gepikeerde Nederlanders er niet tegen kunnen als iemand anders een voordeel heeft ten koste van onszelf maakt dit in de praktijk "hufter gedrag" en daardoor komt het weinig voor. Onzeker bestuurders zouden juist heel veel geholpen zijn door de volledige invoegstrook te gebruiken, ook bij ritsen.

Als iedereen de volledige invoegstrook gebruikte dan zouden de "hufters" er ook veel minder misbruik kunnen maken van de wet.

Ontopic:
wel mooi dat het eerste argument gaat over ruimte gebrek in Nederland en gevolgd wordt door een voorbeeld waar dat niet aan de orde is ;) Waar over het algemeen wel ruimte gebrek is, is het nodig vanwege de verkeersdrukte. Daarnaast zorgt het ook voor minder remmen (fijnstof) en meer uitrollen, waardoor uiteindelijk gemiddeld langer van ons leven mogen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Deveon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:16:
[...]

Het is conform de wet de bedoeling dat je de volledige invoegstrook gebruikt. Dat wij gepikeerde Nederlanders er niet tegen kunnen als iemand anders een voordeel heeft ten koste van onszelf maakt dit in de praktijk "hufter gedrag" en daardoor komt het weinig voor. Onzeker bestuurders zouden juist heel veel geholpen zijn door de volledige invoegstrook te gebruiken, ook bij ritsen.
het juist is de essentie van ritsen om de hele strook te gebruiken. niet inhalen en een passende plek vinden ook

want in praktijk haalt iedereen in en propt hem in een plek die niet bestaat aan het eind

Iperf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50
Fish schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:22:
[...]

het juist is de essentie van ritsen om de hele strook te gebruiken. niet inhalen en een passende plek vinden ook

want in praktijk haalt iedereen in en propt hem in een plek die niet bestaat aan het eind
In praktijk word je er bij het ritsen 9/10 keer ook niet tussen gelaten als je wel op een normale manier de hele strook gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 08-09-2017 10:25 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Transportman schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 07:53:
In Nederland sta je dan rustig een paar uur stil als het druk is, want dan kom je er simpelweg niet meer tussen. Was pas hier ook een hele discussie over, opzij gaan om mensen de ruimte te geven om in te voegen moet namelijk niet, en dus zijn er ook types die dan lekker rechts blijven plakken omdat de ander maar rekening met hun moet houden.
Ja, want misschien weet ik niet precies waar ik er af moet, en weet ik alleen dat ik de volgende afslag eraf moet. Dus wil ik niet naar de linkerbaan, want misschien kom ik dan weer niet naar rechts.

Soms verwachten mensen dat je gelijk je auto naar links gooit als zij hun knipperlicht aan doen. Maar dan vergeten ze dat ik echt eerst even wil controleren dat ik wel naar die linkerbaan kan (zowel voor als achter me). Het voordeel van een langere oprit is dan dat beide automobilisten tijd krijgen om te bepalen hoe er ingevoegd kan gaan worden: ervoor, erachter of opzij schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Fish schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:22:
[...]

Klopt, maar als je die passende plek gevonden heb dan blijf je daar (bij druk verkeer) hangen tot het einde van strook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
GH45T schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:35:
In Nederland is het wegdek veel beter en waar ik vaak kom de doorstroom veel beter. Mijn associatie met Duitse snelwegen is vooral baustellen, gejakker tussendoor en vreemde ongelukken.
Ik woon in Duitsland en ben dus gewend dan de korte invoegstroken maar zal de eerste zijn die toegeeft dat de langere Nederlandse stroken gemakkelijker zijn.
Maar de doorstroom vind ik in Duitsland gewoon veel beter. In Nederland rijden we zo ongelooflijk dicht en dringerig op elkaar. Ik vind het rijden in de spits in Nederland erg onaangenaam geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Ik werk bij een ingenieursbureau en kom zijdelings in aanraking met ontwerpen van knooppunten, snelwegen etc. Er zijn een aantal argumenten om voor een ruime opzet te kiezen:
  • ontwerpsnelheid (≠ maximum snelheid)
  • zichtlijnen (je moet voldoende tijd hebben om bv een opstopping te zien en daarop te anticiperen)
  • hoogteverschillen
  • bochten in de hoofdweg
Redenen om voor een zo kleine mogelijke footprint te kiezen zijn:
  • kosten verharding (aanleg, beheer en onderhoud)
  • kosten aankoop grond
  • contour geluidshinder, lichtvervuiling etc
Rijkswaterstaat kennende zullen ze altijd proberen om, rekening houdend met al deze factoren (en meer), de meest optimale oplossing te kiezen. En de weging van al deze argumenten is verschillend per geval. Maar RWS en zijn ontwerpers dienen zich wel te houden aan de richtlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

loeberce schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:43:
• zichtlijnen (je moet voldoende tijd hebben om bv een opstopping te zien en daarop te anticiperen)
Daar mogen ze hier in de buurt nog wel wat aan verbeteren:
https://www.google.nl/map...NdLOHQ!2e0!7i13312!8i6656

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Dat ziet er uit als een gevalletje achterstallig groenonderhoud. Opvallend dat de snelweg al een stuk eerder begint en je hier dus (theoretisch) 130 mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Toch heb ik het gevoel dat sommige knooppunten worden ontworpen om er iets moois van wil maken.

Bijvoorbeeld:
Knooppunt Ypenburg (A12/A4), paradepaartje met bijna alle rijstroken over elkaar
Knooppunt Emmeloord (A6/N50), ruime bocht van Lelystad richting Joure beperkt tot 70 km/u. Een strakke lijn had geen aanpassing van 60 km/u in maximum snelheid nodig gehad op een doorgaande snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

loeberce schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:53:
Dat ziet er uit als een gevalletje achterstallig groenonderhoud. Opvallend dat de snelweg al een stuk eerder begint en je hier dus (theoretisch) 130 mag rijden.
Dat is dan al 5+ jaar achterstallig :+

Maar probleem zit hem inderdaad meer in die dichte struiken dan in het verloop van de weg :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Deveon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:23:
Toch heb ik het gevoel dat sommige knooppunten worden ontworpen om er iets moois van wil maken.

Bijvoorbeeld:
Knooppunt Ypenburg (A12/A4), paradepaartje met bijna alle rijstroken over elkaar
Knooppunt Emmeloord (A6/N50), ruime bocht van Lelystad richting Joure beperkt tot 70 km/u. Een strakke lijn had geen aanpassing van 60 km/u in maximum snelheid nodig gehad op een doorgaande snelweg.
Ik snap je wel, maar het argument "er iets moois van maken" als het om snelwegontwerp gaat wordt nooit toegepast bij RWS. Qua uitstraling van viaducten, bruggen etc kiest men vaker voor vorm icm met functie, maar de ligging van de weg in horizontale en verticale zin wordt altijd bepaald door de ontwerprichtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
redfox314 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:28:
[...]

Hier in België kan ik er mij vooral aan storen als je achter zo iemand hangt op die invoegstrook dan met 70 invoegt, de hele rechter baan comprimeert, dan matig versnelt en jou helemaal blokkeert. In België ligt dat aan gebreken in de rijopleiding voor mijn gevoel.
Dat is niet specifiek iets voor België. Ik rijd veel op de A7 tussen Heerenveen en Drachten. In de drukke periodes 's ochtends en in de namiddag lijkt iedereen relatief vlot door te rijden(uitzonderingen daargelaten) Maar zodra het winkelende volk of de dagjesmensen op pad gaan, dan zit je regelmatig achter iemand die rustig met 50 of 60km/uur de snelweg op probeert te komen, tussen 130km/uur rijdend verkeer. Die zie je dan ook steevast in de problemen komen. Meestal zie je het bij het opdraaien van de oprit al aan komen, dus kun je aan het begin even een gat laten vallen. De lange lussen hier in Nederland zijn dus ook wel makkelijk om wat beter te anticiperen.

Ik weet niet of het aan de rijopleiding ligt, want ergens jaren 90, toen ik aan het lessen was in Nederland, werd er juist op gehamerd om vooral niet te langzaam in te voegen. Bij het indraaien van de lus al kijken naar het verkeer op de snelweg of autoweg en dan het gas erop en een punt kiezen waar je er tussen wilt. En dat ook proberen aan te houden.
Dat was dan ook het enigste aandachtspuntje tijdens mijn rijexamen, ik mocht wel wat sneller invoegen, maar de BMW E36 diesel van mijn rijinstructeur wou niet sneller :P .

Ik denk dus dat het eerder de twijfel, gebrek aan ervaring of angst is, dat veel mensen zo langzaam proberen in te voegen.

Lange lussen + invoegstroken vind ik dus wel prettig. Met mijn Suzuki Alto 2010 1.0/68pk is het gewoon plankgas richting de blokken en ik kan eigenlijk altijd wel invoegen met 120/130km/uur.
Ik ben het wel met TS eens dat er veel afritten zijn die misschien niet zo lang hadden gehoeven, vanwege het ontbreken van enige verkeersdruk. Het scheelt misschien wat asfalt en fundering, maar wat wil je dan met die ruimte, het enige waar het dan nuttig voor is, is een extra bosje of een paar struiken.

Aan de ander kant zie je dan wel weer die besparing bij veel gecombineerde in- /uitvoegstroken. Bij bv. Heerenveen steevast de plaatsen waar ongelukken gebeuren. Of de ruimte besparingen op de aansluitende stoplicht kruisingen en minirotondes.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:13

M2M

medicijnman

Deze oprit is lekker kort, en het gaat daar verbazingwekkend vaak goed. Ik heb echter al een aantal keer een auto stil zien staan aan het eind van de invoegstrook. Bij druk verkeer dat met 100 per uur langs je raast sta je daar nog wel even te wachten.

https://www.google.nl/maps/@51.6283451,4.8720228,17.25z

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:53
Vergeet ook de vele raakvlakken die mee tellen niet. Vangrail, geluidschermen, begroeiing, alles moet er op af gestemd worden en heeft eigen regels mbt afstanden tot de weg en hoogtelijnen etc.
Ook zijn de knooppunten over het algemeen ongelijkvloers, waardoor je hoogte verschillen krijgt die weer minimum en maximum stijgingspercentages van de weg met zich meenemen.
Het is letterlijk een hele studie ;)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:18
Cities skylines spelen, weet je precies waarom je een ruime opzet wilt : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
Ik denk ook dat de cultuur anders is. In Nederland moet de invoeger voorrang verlenen, hij moet zichzelf maar redden. Invoeghulp is vriendelijk maar niet verplicht. Maar als je in Duitsland volgas de invoegstrook op komt en je zou naast iemand belanden duurt de invoegstrook maar 2 seconden en dan heb je een probleem :p daar wordt je dan ook vrijwel altijd 'geholpen' heb ik het idee.

En ik heb het wel eens geprobeerd, met een 206 dieseltje volgas, vlot schakelen bij ~3500 toeren (diesel) en ik kwam niet verder dan 80 km/h aan het einde van de invoegstrook. In Nederland kom je met diezelfde auto eigenlijk altijd wel 130, vaak aan het begin van de invoegstrook al.

https://www.google.nl/map...XhfpQw!2e0!7i13312!8i6656
Dit is trouwens ook leuk :p Geen invoegstrook, gewoon stopborden langs een dubbele 100-ish-weg.

[ Voor 14% gewijzigd door marcop23 op 08-09-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:28
M2M schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:39:
Deze oprit is lekker kort, en het gaat daar verbazingwekkend vaak goed. Ik heb echter al een aantal keer een auto stil zien staan aan het eind van de invoegstrook. Bij druk verkeer dat met 100 per uur langs je raast sta je daar nog wel even te wachten.

https://www.google.nl/maps/@51.6283451,4.8720228,17.25z
Deze oprit heb ik elke dag, gaat vrijwel altijd goed. Maar komt ook omdat mensen op de snelweg vaak al naar links gaan. Behalve de Belgen, want die snappen natuurlijk weer niet wat een korte invoegstrook is.

Ik blijf ook weleens voor het verkeerslicht beneden wachten als er niemand achter mij zit en er een oud mens voor mij zit of een vrachtwagen. Heb ooit meegemaakt dat iemand boven met nog geen 40 de snelweg op ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Particlebox
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-12-2023
Deveon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:23:

Bijvoorbeeld:
Wat betreft bij Emmeloord is het een aanpassing van 30 km/h :) maximum snelheid is er 100km/h (rij er zo'n 2 á 3 x per week overheen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Particlebox schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:01:
[...]

Wat betreft bij Emmeloord is het een aanpassing van 30 km/h :) maximum snelheid is er 100km/h (rij er zo'n 2 á 3 x per week overheen)
De bocht die ik bedoel is toch echt 70 hoor... Verder zie ik niet waar de 100 bordjes beginnen aangezien ik daar niet regelmatig kom, maar vrijwel altijd de bocht onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:10:
[...]

De bocht die ik bedoel is toch echt 70 hoor... Verder zie ik niet waar de 100 bordjes beginnen aangezien ik daar niet regelmatig kom, maar vrijwel altijd de bocht onderschat.
Vanaf Hoogeveen richting Meppel is ook zo'n mooie bocht. Hij begint vrij ruim, en dan ineens knikt ie scherp naar rechts (A28/A32)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:42
Als er invoegend verkeer aan komt, gaat in Duitsland al het verkeer gewoon uit zichzelf één baantje naar links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Fish schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 07:50:

waardoor jij rustig invoegd en je uiteindelijk weer in de remmen moet omdat degene(en) die achter je red(en) je zonodig in moeten halen.

bij files helemaal een crime als er van 2 naar een strook gegaan wordt en er geritst moet worden. onder het motto er ligt toch asfalt. knallen ze er voorbij. en ik moet dan weer remmen voor je,

ik rits altijs gewoon netjes en als ik links rij gebruik ik het asfalt tot het einde maar passeer rechts(of links geen auto's. dubbel win voor iedereen. behalve de gene die iedereen willen passeren en hee graag om om heen willen rijden
Ik maak altijd maximaal gebruik van het asfalt dat er ligt. Zowel bij invoegen als in de situaties dat er een rijbaan vanaf gaat. Maakt mij dat een hufter? Volgens mij heeft onze overheid toch altijd geadverteerd om mensen bewust te maken van het gegeven dat niet gelijk bij het eerste bordje je auto opzij te gooien, maar rustig de hele strook te gebruiken.

Verder (wat ook al eerder aangegeven is in dit topic) zijn veel Nederlanders bang voor snelheid, of in ieder geval om toeren te maken. Als er op je toerenteller (why the fuck wordt die in sommige auto's achterwege gelaten?!) ziet dat het rode streepje pas bij 6000 of 7000 begint, dan kan je tot die 7000 a 8000 toeren makkelijk doortrekken. Maakt dat geluid? Ja! (Een heerlijk geluid trouwens, een motor die toeren maakt). Is het slecht voor je auto/motor? Nee! In tegendeel: het is juist goed om regelmatig goed toeren te maken!

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Yuregenu schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:00:
Bij knooppunt Zaandam heb je een op/afritstrook tussen de A7 en A8 die er min of meer uitziet zoals op jouw tekening:

[afbeelding]
Dit is natuurlijk een probleem wat bij elk klaverblad speelt, bij alle knooppunten die in een dergelijke manier zijn opgebouwd. Het klaverblad bij Hoevelaken is ook zo'n leuke. Ook daar heb je heel weinig ruimte om in- of uit te voegen en is het soms gevaarlijk om daar in- of uit te voegen. Gelukkig is er een project om het knooppunt Hoevelaken aan te passen. :) Ook in wat knooppunt Hoevelaken gaat worden, strakjes dus ook wer lange op- en afritten met eigenlijk maar een doel: doorstroming zo hoog mogelijk te houden.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2017 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

zetje01 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:18:
Als er invoegend verkeer aan komt, gaat in Duitsland al het verkeer gewoon uit zichzelf één baantje naar links.
Doe ik zelf ook in Nederland, als ik zie dat de huidige rijbaan te druk wordt om inkomend verkeer op te vangen en ik heb voor de linkerbaan genoeg ruimte en snelheid, dan schuif ik ook op.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee waarom Duitsland altijd als lichtend voorbeeld gebruikt wordt. Het wegennet hangt van plakband aan elkaar, is in een slechte staat, slecht of niet verlicht en levensgevaarlijk. Duitsland is hoe het niet moet. Dat een Duitser gewend is in die situatie te rijden, wil niet zeggen dat het beter is. Iedere Duitser, inclusief de Duitse regering, weet en erkend dat het een puinhoop is.

Nederland heeft zowat het beste wegennet ter wereld. Ook de platheid van het landschap is een voordeel. Het asfalt is van een goede kwaliteit, bewegwijzering is top, onderhoud is goed geregeld. Dat besef je pas als je wat meer in het buitenland hebt gereden.

Het enige probleem in NL is spitsdrukte. Een beetje regen of een ongeluk en het halve land staat vast. Dat heeft niets te maken met het wegennet, en ook niet met rijgedrag. Het probleem is dat in een uur tijd een paar miljoen mensen tegelijk de weg op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0burn
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 09:32

c0burn

Feed your head

Vanaf hier (50m verder) heb je nog 200 meter, gemeten aan hm-paaltjes, voor het weefvak begint; zichtlijn lijkt me lang genoeg?
Ik (komend vanaf Drunen) erger me daar altijd meer aan mensen die deze oprit vanaf Vlijmen gebruiken en dan
- geen knipperlicht naar rechts aanzetten als ze richting Den Bosch gaan
- 80 rijden over het weefvak (uitvoegers van A59 rijden daar ~100-120)
- de uitvoegende bocht met 70 nemen (hoewel daar wel een slipgevaar bord staat)

Remember what the dormouse said

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

c0burn schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:41:
[...]

Vanaf hier (50m verder) heb je nog 200 meter, gemeten aan hm-paaltjes, voor het weefvak begint; zichtlijn lijkt me lang genoeg?
Punt is meer dat je die bocht niet door kan kijken. Dus als er een opstropping (of iemand met pech of zo) op de oprit staat, dan vlieg je daar vol in.

Uiteraard dien je gewoon je snelheid aan te passen aan de situatie, maar ze hadden ook gewoon die struiken daar weg kunnen laten (of een stuk lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:37:
Geen idee waarom Duitsland altijd als lichtend voorbeeld gebruikt wordt. Het wegennet hangt van plakband aan elkaar, is in een slechte staat, slecht of niet verlicht en levensgevaarlijk. Duitsland is hoe het niet moet. Dat een Duitser gewend is in die situatie te rijden, wil niet zeggen dat het beter is. Iedere Duitser, inclusief de Duitse regering, weet en erkend dat het een puinhoop is.

Nederland heeft zowat het beste wegennet ter wereld. Ook de platheid van het landschap is een voordeel. Het asfalt is van een goede kwaliteit, bewegwijzering is top, onderhoud is goed geregeld. Dat besef je pas als je wat meer in het buitenland hebt gereden.
Inderdaad, het wegennet hier is uitstekend, maar dit heeft wel de keerzijde. Het is saai om te rijden en hierdoor verlies je aandacht. Daarnaast heeft het aanpassen aan de slechtste bestuurders dat andere bestuurders niet beter worden, omdat het niet nodig is. Wat in Duitsland wel het geval is. Daarbovenop rijden ze daar ook iets harder.
Het enige probleem in NL is spitsdrukte. Een beetje regen of een ongeluk en het halve land staat vast. Dat heeft niets te maken met het wegennet, en ook niet met rijgedrag. Het probleem is dat in een uur tijd een paar miljoen mensen tegelijk de weg op gaan.
Vergeet niet dat vele op de fiets naar het werk/school gaan en bij (forse) regen de auto wordt gepakt. Dat extra verkeer bestaat dan ook nog uit bestuurders die niet dagelijks in de auto zitten en over het algemeen korte stukken rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

marcop23 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:49:
In Nederland moet de invoeger voorrang verlenen,
In Duitsland ook. En hoe moeilijk is netjes invoegen? Snelheid meerderen tot je even hard gaat als het verkeer op de snelweg en je netjes achter een auto voegen. Dwangmatige bumperklevers rijden toch helemaal links, dus daar heb je geen last van.

Blijkbaar is dat heel lastig want heel vaak kan ik niet netjes invoegen omdat er voor me iemand met 60 probeert zichzelf aan flarden te laten rijden.

(Hinder en/of gevaar veroorzaken, ook bij het invoegen, is gewoon een artikel5-overtreding..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

@Deveon "Daarnaast heeft het aanpassen aan de slechtste bestuurders dat andere bestuurders niet beter worden, omdat het niet nodig is."

Ik snap wat je bedoeld maar wil er toch even op reageren. Niet aan jou gericht, meer in zijn algemeenheid. Volgens mij vind 90% van NL zichzelf een bovengemiddeld chauffeur, wat al aangeeft dat er ergens iets niet klopt.

Het probleem met deze zelfbenoemde top chauffeurs is dat ze zichzelf goed vinden omdat ze zelfverzekerd en snel zich een weg banen door het verkeer. Het gaat dus om IK.

Echter, een goede chauffeur in het moderne drukke verkeer is juist de persoon die denkt in WIJ. Hoe komen WIJ met zijn allen op de plaats van bestemming zonder irritatie, verstoringen en ophopingen?

Een "goede" chauffeur die denkt in IK, is 1 minuut sneller op zijn werk. Daarmee heeft hij echter wel verkeer verstoord maar ook zelf zich geirriteerd aan anderen "die niet kunnen rijden".

Om een voorbeeld te pakken, de ergernis van achter iemand zitten die te lang links rijd. Wat is er echt aan de hand? De kans is groot dat de persoon niet naar rechts gaat omdat je in Nederland je rechts je meteen vastrijd op een vrachtauto.

Wat gebeurd er in Nederland wanneer je je achter een vrachtauto bevind en je naar links wil? Keer op keer versneld de persoon die links aankomt om het gat dicht te rijden. Wat gewoon een kutstreek is. Een enkeling zal vervolgens hem er toch tussen plaatsen en dan is de bestuurder links woedend hoe de ander "hem er voor gooit".

Nee, lulhannes. Je had niet moeten versnellen. Je ziet een ophoping van verkeer en een beweging die er aankomt. Laat het gas even varen en geef de beweging de ruimte. Hierdoor rijd je zelf nog steeds links, de andere persoon is uit zijn beknelling, en meerdere autos kunnen zonder stress en rem akties doorgaan. Deze kleine vriendelijke aktie voorkomt allerlei kettingreacties en wellicht zijn er 10 autos mee geholpen.

Dit is verkeersinzicht, en geven en nemen. Anticiperen in plaats van altijd gelijk willen hebben. Het is begrijpen hoe aktie-reactie werkt. Het is dieper nadenken waarom mensen bepaald gedrag vertonen, zoals links rijden. Daar is een oorzaak voor, en misschien ben jij wel die oorzaak.

Verkeer is ook empathie. Ja, de weg bevat ook onervaren mensen. Of mensen die 40 jaar geleden hun rijbewijs gehaald hebben en het moderne verkeer doodeng vinden. De weg is ook van die mensen. Ze hebben het recht deze te gebruiken en veilig en zonder enorme stress op de bestemming te komen.

Nogmaals, niet aan jou gericht, ik heb gewoon een enorme hekel aan "goede" chauffeurs. Die zijn namelijk enorm zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ach, als Nederlanders íets niet kunnen op de weg dan is het alles wat gerelateerd is aan meerdere auto's dicht bij elkaar, dus ritsen, weven en invoegen. Dan gaan er zoveel gelijk bovenop de rem 'want eng' (denk ik). In plaats van gewoon snelheid laten zakken naar 90 a 100, matchen met baan links / rechts van je en gaan.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Maar ik moet het eerste land nog tegenkomen waar terecht van gezegd wordt dat ze wel kunnen autorijden.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:17:
Ach, als Nederlanders íets niet kunnen op de weg dan is het alles wat gerelateerd is aan meerdere auto's dicht bij elkaar, dus ritsen, weven en invoegen. Dan gaan er zoveel gelijk bovenop de rem 'want eng' (denk ik). In plaats van gewoon snelheid laten zakken naar 90 a 100, matchen met baan links / rechts van je en gaan.
Haha, ja, dat kom ik dus elke dag tegen. Op deze lokatie: https://goo.gl/maps/CEuNUH5So3n

Echt, je hebt daar letterlijk 1.5 km (!!) waar beide snelwegen (A12 en A20) parallel lopen. Tijd zat om in/uit te voegen zou je zeggen?

Welnee, meteen bij het allereerste blok gaat iedereen lekker op de rem, om daar al op in te voegen. Gevolg natuurlijk EN een grote file op beide snelwegen, EN de oprit die helemaal vastloopt. Terwijl men, als men gewoon doorrijdt, op die manier rustig 10+ minuten reistijd kan besparen. Maar nee, iedereen gaat als een kip zonder kop bij het allereerste blok van baan veranderen, en die overe 1490 meter van de wisselstrook blijft onbenut. Heerlijk efficient!

En ondertussen maar klagen dat het allemaal zo druk is. Ja, koekebakkers, op deze manier veroorzaak je dat zelf!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuregenu
  • Laatst online: 15-07 15:14
CH4OS schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:26:
[...]
Dit is natuurlijk een probleem wat bij elk klaverblad speelt, bij alle knooppunten die in een dergelijke manier zijn opgebouwd. Het klaverblad bij Hoevelaken is ook zo'n leuke. Ook daar heb je heel weinig ruimte om in- of uit te voegen en is het soms gevaarlijk om daar in- of uit te voegen.
Hoevelaken is inderdaad ook een mooie :X Je hebt net iets meer ruimte dan in Zaandam vanwege de losgemaakte invoegstrook (rechtdoorgaand verkeer kan daar twee middenbanen kiezen), maar nog altijd te weinig. Je komt uit een strakke bocht, en vervolgens mag je invoegen terwijl 100 km/u rijdende auto's uit willen voegen ;(

Doet me wel meteen denken; stel dat de zelfrijdende auto beschikbaar is voor iedereen en verplicht zou worden op snelwegen, zouden de kunstwerken van de rijkswegen aangepast worden omdat een slimme auto de ruimte die mensen nodig hebben zelf niet meer nodig heeft?

ユレゲヌ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Yuregenu schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:28:
Doet me wel meteen denken; stel dat de zelfrijdende auto beschikbaar is voor iedereen en verplicht zou worden op snelwegen, zouden de kunstwerken van de rijkswegen aangepast worden omdat een slimme auto de ruimte die mensen nodig hebben zelf niet meer nodig heeft?
Lijkt me niet, de slimme auto wordt ontwikkeld immers op de huidige wegen. Daarnaast; ook dat asfalt is niet vandaag of morgen gelegd, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
WP_Pj schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:01:
[...]

Daarnaast, als je het niet redt met die hele strook, mag je gewoon over de vluchtstrook doorrijden, niets aan de hand.
Inderdaad Amen. Niet alleen hier, ook in Duitsland mag je extra asfalt gebruiken als dat nodig is. Echter mensen doen dit niet, zelfs als er een bord bij staat: "Gehele invoegstrook gebruiken", zoals op de N11 richting A12.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

loeberce schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:23:
Maar ik moet het eerste land nog tegenkomen waar terecht van gezegd wordt dat ze wel kunnen autorijden.......
Precies. Belgen bijvoorbeeld die nooit richting aangeven, heftig remmen en levensgevaarlijk rijden. Duitse snelheidsduivels. Italianen, waar het recht van de meest dappere geld. Aziaten die de chaos theorie aanhangen.

Ik blijf erbij, het wegennet wat we hebben is een van de beste in de wereld en het rijgedrag is absoluut niet erger dan in het buitenland. Alleen bij veel drukte en in de spits worden mensen wat egoistischer, maar dat is overal.

Wat wel een plaag is, is smartphone gebruik. Ik zit 3 uur per dag op de weg en het is duidelijk te zijn hoe een deel van het verkeer totaal iets anders aan het doen is. Er is ook een epidemie aan ongelukkgen die alleen maar veroorzaakt kunnen worden omdat iemand totaal niet aan het opletten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:16:
@Deveon "Daarnaast heeft het aanpassen aan de slechtste bestuurders dat andere bestuurders niet beter worden, omdat het niet nodig is."

Ik snap wat je bedoeld maar wil er toch even op reageren. Niet aan jou gericht, meer in zijn algemeenheid. Volgens mij vind 90% van NL zichzelf een bovengemiddeld chauffeur, wat al aangeeft dat er ergens iets niet klopt.

[...]

Nogmaals, niet aan jou gericht, ik heb gewoon een enorme hekel aan "goede" chauffeurs. Die zijn namelijk enorm zeldzaam.
Geen probleem hoor, ik voel me niet aangesproken en ondanks dat ik flink door rijd laat ik meestal voldoende ruimte over. Al rem ik alleen bij (potentieel) gevaar, maar als iemand met correcte snelheidsverschil wisselt mag die er altijd tussen. De agressieve rijders helemaal, scheelt mij weer risico.

De ervaring dat 90% zich als bovengemiddelde chauffeur zit komt volgens mij puur doordat zichzelf altijd ziet rijden en van andere slechts moment opnames. Als je eigen fouten slechts een keer per week waarneemt (een aantal blijft ook "onder de radar") relativeer je dat met al die momenten dat het wel goed ging of dat situatie even onduidelijk was. Als je een andere een enkele fout ziet maken is het een waardeloze chauffeur, al maakt hij misschien maar een enkele fout per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

loeberce schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:23:
Tja, ik vind dat Duitsers over het algemeen goed rijden. Niet of zeer weinig onnodig links. Rijden lekker door. Geven elkaar doorgaans meer ruimte en, en deze is helemaal mooi in Nederland, want keer op keer vliegt er weer zo'n mongool bijna achterin: Als er een beperking van de snelheid komt, dan ga je per dat bord de nieuwe snelheid rijden!!

Een van de mooiste plekken in Nederland om te laten zien wat een kutvolk de doorsnee Nederlander is wel de A4 richting A'dam bij de Schipholtunnel. Je komt aan met 130. 300 meter voor de tunnel staat een bord 100. Vanaf. Dat. Bord. Rijd. Je. 100. Dus kom je bij dat bord als je nog 130 rijdt: remmen tot 100! Dat doe ik ook als ik met 130 (werkelijke kilometers) aan kom op de linker baan. 100 is 100. De pure paniek, frustratie en woede bij anderen die kennelijk een ontheffing hebben en aan het eind van de tunnel nog steeds ver over de 100 rijden is zo lekker, dat motiveert werkelijk om er voor te zorgen dat je altijd daar op de linker strook aan komt!

En zo zijn er nog tig plekken op andere wegen, trouwens. Ook A20 bij Rotterdam Alexander is een goeie (120 naar 100), of A20 bij Vlaardingen (richting R'dam) 130 naar 100.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 11:18
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:36:
[...]

Tja, ik vind dat Duitsers over het algemeen goed rijden. Niet of zeer weinig onnodig links. Rijden lekker door. Geven elkaar doorgaans meer ruimte en, en deze is helemaal mooi in Nederland, want keer op keer vliegt er weer zo'n mongool bijna achterin: Als er een beperking van de snelheid komt, dan ga je per dat bord de nieuwe snelheid rijden!!

Een van de mooiste plekken in Nederland om te laten zien wat een kutvolk de doorsnee Nederlander is wel de A4 richting A'dam bij de Schipholtunnel. Je komt aan met 130. 300 meter voor de tunnel staat een bord 100. Vanaf. Dat. Bord. Rijd. Je. 100. Dus kom je bij dat bord als je nog 130 rijdt: remmen tot 100! Dat doe ik ook als ik met 130 (werkelijke kilometers) aan kom op de linker baan. 100 is 100. De pure paniek, frustratie en woede bij anderen die kennelijk een ontheffing hebben en aan het eind van de tunnel nog steeds ver over de 100 rijden is zo lekker, dat motiveert werkelijk om er voor te zorgen dat je altijd daar op de linker strook aan komt!

En zo zijn er nog tig plekken op andere wegen, trouwens. Ook A20 bij Rotterdam Alexander is een goeie (120 naar 100), of A20 bij Vlaardingen (richting R'dam) 130 naar 100.
Wat is er mis met uitrollen tot de 100? Ik vind het echt heel veel gevaarlijker als jij echt zo rijd als je hier oppert. Linkerbaan ineens vol op de rem?

Volgens mij worden er ook nooit boetes uitgeschreven als het duidelijk is dat je gewoon aan het uitrollen was.

[ Voor 3% gewijzigd door perpixel op 08-09-2017 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:36:
Als er een beperking van de snelheid komt, dan ga je per dat bord de nieuwe snelheid rijden!!
In Duitsland krijg je al snel behalve een bekeuring (die meestal lager is dan hier) ook een rijverbod. En één of drie maanden niet rijden doet pijn. Dus ze kijken uit.
Dus kom je bij dat bord als je nog 130 rijdt: remmen tot 100!
Dus jij zit binnenkort zes maanden thuis met een gescheurde nekwervel? Want tien procent van wat daar rijdt is taxichauffeur dus de boekhouding aan het doen of zakenman bezig met een appje sturen dat ze bijna net niet op tijd voor de vergadering in Zuid zijn. Die rijden jou aan flarden en jij kan dan wel gelijk hebben, je airbag zit aan de verkeerde kant voor de klap die je krijgt.

[ Voor 38% gewijzigd door burne op 08-09-2017 13:46 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Particlebox
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-12-2023
Deveon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:10:
[...]

Oh whoeps ik zag het verkeerd op de plattegrond. Ik rij op de N50 als ik daar langs kom. Ik dacht dat je de bocht van de A6 de N50 op bedoelde... Op de N50 mag je namelijk maar 100 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Particlebox op 08-09-2017 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

perpixel schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:39:
[...]

Wat is er mis met uitrollen tot de 100? Ik vind het echt heel veel gevaarlijker als jij echt zo rijd als je hier oppert. Linkerbaan ineens vol op de rem?
Wat er mis is met uitrollen? Simpelweg dat je dan te hard rijdt, want er is al een beperking ingesteld.

Werkt in Duitsland echt perfect. Bord 100: iedereen remt (behalve een paar Nederlanders).

Ben ik dan zo'n mierenneuker die zich altijd aan de snelheid houdt en dat anderen ook oplegt? Absoluut niet. Hardrijden moet je lekker doen als je dat wil. Maar niet op plekken waar om moverende reden de maximumsnelheid beperkt is (dus overal waar die lager dan 130 km/h is). Anders had het op die wegen sowieso wel 130 geweest.
burne schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:41:
[...]

Dus jij zit binnenkort zes maanden thuis met een gescheurde nekwervel? Want tien procent van wat daar rijdt is taxichauffeur dus de boekhouding aan het doen of zakenman bezig met een appje sturen dat ze bijna net niet op tijd voor de vergadering in Zuid zijn. Die rijden jou aan flarden en jij kan dan wel gelijk hebben, je airbag zit aan de verkeerde kant voor de klap die je krijgt.
Tuurlijk let ik er wel op dat het nog kan. Als er een echt dicht op zit dan gaat mijn eigen veiligheid voor, maar als het ook maar even kan! Het leuke is dat er steeds meer mensen ook zo rijden. Eergisteren remden alle vier de stroken tegelijk naar 100. Je ziet ze achter je bijna hun stuur opvreten als dan vier naast elkaar met 100 op cruisecontrol de tunnel door gaan ;)

[ Voor 35% gewijzigd door AllSeeyinEye op 08-09-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Glashelder schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:03:
[...]

_O-

Of Duitsers beter rijden? Dat weet ik niet... maar in Nederland kom ik toch meer gevaarlijke situaties tegen.

Mensen die op een 4 baans weg van invoegstrook met 60km/h in een keer naar de meest linkerbaan schieten.

Vrachtwagens (gele platen) die 3 banen en vluchtstrook nodig hebben om een soort van vooruit te rijden.

Mensen die op de A2 presteren om bijna 40km/h te rijden, blijkt de persoon de ene telefoon aan oor en andere in hand te hebben.

Dan heb ik het enkel over gisteren avond op een afstand van 15km.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
burne schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:56:
[...]

In Duitsland ook. En hoe moeilijk is netjes invoegen? Snelheid meerderen tot je even hard gaat als het verkeer op de snelweg en je netjes achter een auto voegen. [...]
Ja, maar in Duitsland kan je de 130 niet halen met een 'normale' auto. Met 80-100 invoegen is meer de norm. En aangezien de invoegstrook bij die snelheid na 5 seconden al op is, word je er in de praktijk gewoon tussen gelaten. Het werkt er gewoon iets anders, en ik denk niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highroad56
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-08-2018
Kofschlip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:52:
[...]
Wat er mis is met uitrollen? Simpelweg dat je dan te hard rijdt, want er is al een beperking ingesteld.
Er is een marge waarin ze niet flitsen na een snelheidsverlaging juist zodat niet iedereen op zijn rem trapt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Deveon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:02:
[...]

Er is een marge waarin ze niet flitsen na een snelheidsverlaging juist zodat niet iedereen op zijn rem trapt.
Je remt niet omdat je geflitst kan worden. Je remt omdat je terug wil naar de snelheid die je moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:03:
[...]

Je remt niet omdat je geflitst kan worden. Je remt omdat je terug wil naar de snelheid die je moet.
Die snelheid moet je rijden vanwege uitstoot en veiligheid. In hoeverre draagt een remactie van 130 -> 100 net voor het passeren van een 100km/h bord daaraan bij?
In plaats van je rempedaal bedienen kan je ook besluiten om voortijdig gas los te laten en gewoon met ~100 langs dat bord te komen rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

De reden is irrelevant. Bord 100 zegt vanaf hier 100. Niet vanaf hier zak je rustig af tot je ooit 100 rijdt. Dat zijn simpelweg regels!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• perpixel
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:52:

Tuurlijk let ik er wel op dat het nog kan. Als er een echt dicht op zit dan gaat mijn eigen veiligheid voor, maar als het ook maar even kan! Het leuke is dat er steeds meer mensen ook zo rijden. Eergisteren remden alle vier de stroken tegelijk naar 100. Je ziet ze achter je bijna hun stuur opvreten als dan vier naast elkaar met 100 op cruisecontrol de tunnel door gaan ;)
Brrrr wat misselijk. Je geniet er van dat je andere mensen "te pakken hebt gehad" met als grote argument dat je wettelijk gelijk hebt? Dat 4 stroken bezet worden door 4 auto's en er dus duidelijk mensen onnodig links rijden dat maakt je dan niks uit?

Het file probleem in Nederland word door dit soort acties veroorzaakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:17:
De reden is irrelevant. Bord 100 zegt vanaf hier 100. Niet vanaf hier zak je rustig af tot je ooit 100 rijdt. Dat zijn simpelweg regels!
Je leest niet. Waarom laat je niet voortijdig je snelheid afzakken zodat je 100 rijdt als je bij dat bord bent?

Of ben jij zo'n verkeersautist die roept "het is 130, dus ik MOET precies 130 rijden" en "nu is het 100, dus ik MOET precies 100 rijden".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:14
Het is niet meer dan logisch (en is mij geleerd) dat als je dat bord ziet je langzaam(!) vaart verminderd om geen complete retard te zijn, en achteropkomend verkeer niet tot hinder te zijn. Als jij bekant een noodstop maakt omdat je van 130 > 100 moet, schrikt iedereen en vermoed dat er iets aan de hand is. Doe niet zo compulsief omdat je die laatste 200 meter 130km/h nog wil benutten zeg, daar win je hooguit 10 seconden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vaak is het verhaal dat het schandalig is dat je een boete krijgt om te hard te rijden. Nu is het verschrikkelijk als iemand niet direct remt bij een snelheidsverlaging, en sterker nog zijn we een kutvolk. Oké, dus je vindt netjes juiste snelheid rijden belangrijk. Behalve bij 130 zones, daar mag je wel weer te hard rijden? Klinkt mij een beetje als nogal random welke regels we van jou wel moeten volgen en welke niet. Want regels zijn regels, behalve het 130 bord, dat is geen regel?

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 08-09-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

_JGC_ schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:20:
[...]

Je leest niet. Waarom laat je niet voortijdig je snelheid afzakken zodat je 100 rijdt als je bij dat bord bent?

Of ben jij zo'n verkeersautist die roept "het is 130, dus ik MOET precies 130 rijden" en "nu is het 100, dus ik MOET precies 100 rijden".
Dat doe ik vaak genoeg hoor. Maar even vaak ben ik inderdaad zo'n autist die 130 (werkelijke km, das op mijn teller dus 136) rijdt en bij 100 100 rijdt.
perpixel schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:19:
[...]

Brrrr wat misselijk. Je geniet er van dat je andere mensen "te pakken hebt gehad" met als grote argument dat je wettelijk gelijk hebt? Dat 4 stroken bezet worden door 4 auto's en er dus duidelijk mensen onnodig links rijden dat maakt je dan niks uit?

Het file probleem in Nederland word door dit soort acties veroorzaakt.
Het gaat me niet om iemand 'te pakken' te nemen. Het genieten is de frustratie die je bij een ander ziet ontstaan omdat die ander dondersgoed weet dat hij fout zit maar er niets aan kan doen. Ter vergelijk: ik rijd nooit te hard in een 30km zone. Vanaf dat bord rijd ik stipt 30. Dat wekt zo mogelijk nog meer frustratie op bij anderen, die een ontheffing lijken te hebben want die zouden daar, als ik daar niet reed, rustig 50 of 60 rijden.

Het fileprobleem heeft hier niets mee te maken overigens, want ook de achterop komers hoeven pas vanaf het bord te remmen zodat de tussenafstanden gelijk blijven.
Sissors schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:21:
Vaak is het verhaal dat het schandalig is dat je een boete krijgt om te hard te rijden. Nu is het verschrikkelijk als iemand niet direct remt bij een snelheidsverlaging, en sterker nog zijn we een kutvolk. Oké, dus je vindt netjes juiste snelheid rijden belangrijk. Behalve bij 130 zones, daar mag je wel weer te hard rijden? Klinkt mij een beetje als nogal random welke regels we van jou wel moeten volgen en welke niet. Want regels zijn regels, behalve het 130 bord, dat is geen regel?
Nee, je hebt mijn posts niet goed gelezen of niet juist geinterpreteerd. Wat ik aangeef is dat ik het echt niet er vind dat er te hard gereden wordt. Maar doe het dan wel waar het kan. En dat is sowieso niet op plaatsen waar de snelheid beperkt is (dus waar je géén 130 mag).

[ Voor 21% gewijzigd door AllSeeyinEye op 08-09-2017 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perpixel
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:25:
[...]

Dat doe ik vaak genoeg hoor. Maar even vaak ben ik inderdaad zo'n autist die 130 (werkelijke km, das op mijn teller dus 136) rijdt en bij 100 100 rijdt.

[...]

Het gaat me niet om iemand 'te pakken' te nemen. Het genieten is de frustratie die je bij een ander ziet ontstaan omdat die ander dondersgoed weet dat hij fout zit maar er niets aan kan doen. Ter vergelijk: ik rijd nooit te hard in een 30km zone. Vanaf dat bord rijd ik stipt 30. Dat wekt zo mogelijk nog meer frustratie op bij anderen, die een ontheffing lijken te hebben want die zouden daar, als ik daar niet reed, rustig 50 of 60 rijden.

Het fileprobleem heeft hier niets mee te maken overigens, want ook de achterop komers hoeven pas vanaf het bord te remmen zodat de tussenafstanden gelijk blijven.
Nee de achterblijvers moeten eerder/harder remmen om hun afstand te bewaren. Shockwave effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Snowwie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 05:04:
De rode stippen geven aan hoe ik het gedaan zou hebben als ik bij Rijkswaterstaat zou hebben gewerkt.

Volgens mij is het ontwerp van rijkswaterstaat wel redelijk doordacht:
- de stippellijn rechtsonder is geen vervanging van de lus omdat het het verkeer van de N-weg vanuit noordelijke richting niet op kan vangen. Dan zou dat verkeer moeten omkeren op de rotonde en dan de lus maken. Dat is geen ideale verkeersstroom
De lus die er nu ligt is voordelig omdat verkeer uit beide richtingen nu gebruik kan maken van dezelfde (zij het langere) oprit.

- Omdat je die rotonde hebt, is de lange groene lijn nuttig omdat die maakt dat het verkeer vanaf de A7 west->oost naar de N-weg, niet kruist met de verkeersstroom van de N-weg naar de A7. Als je daar die stippellijn zou hebben, binnen de lus, kruist het verkeer twee keer. Eenmaal op de in/uitvoegstrook, en 1-maal op de rotonde. Door dit buitenlangs te doen hou je het verkeer bij elkaar weg en zit het elkaar minder in de weg.

- De lus aan de noordkant weet ik niet met zekerheid, want in principe zouden de twee korte opritten theoretisch kunnen. Maar tegelijkertijd ligt er blijkbaar al een weg naast, dus misschien was het duurder om ook de ventweg te verleggen en /of dat stuk te onteigenen.

En omdat je daar dus ook die lus hebt, heb je ook de langere oprit nodig (aan de noordkant) om ook daar te voorkomen dat het verkeer elkaar twee keer moet kruisen en je een korte in/uitvoegstrook hebt (die vanuit verkeersveiligheid en doorstroming gewoon echt niet ideaal zijn.

Wat me ook opvalt op de kaart is dat de gemeentegrens precies over de N-weg loopt, en dat de aard van het gebied aan beide kanten van de weg anders is: het noordwesten (niet van Scheemda) is vooral landbouwgrond van zo te zien een vrij groot boerenbedrijf (grote akkers), terwijl het deel dat wel tot Scheemda behoort veel kleinschaliger is, ook gebruikt wordt voor andere dingen dan landbouw (een sportpark oa), en waarbij ik me heel goed voor kan stellen dat dat een gebied is dat in de toekomst wellicht bebouwd kan worden. Het sluit goed aan op de bebouwde kom.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Persoonlijk vind ik uitrollen voor of na de snelheidsverlaging een veiliger (geen remlichten), milieuvriendelijker (verlies van energie) en voordeliger (slijtage remblokken) optie. Hoe nihil sommige voordelen ook zijn. De enige voordeel van remmen is het volgen van de wet op de letter exact, maar gelukkig ziet de handhaving het niet zo strikt.
Pagina: 1 2 3 Laatste