DVX73 schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:19:
Vanochtend deed opeens mijn ER-7206 het niet meer...

Stroom eraf voor 30 minuten en daarna hardware reset en hij deed het weer.
Maar dan...
Kan niet inloggen op de controller, want ander subnet
Controller gereset
back-up terugzetten (waarom kan ik geen bestand van de usb stick in de OC200 selecteren??)
natuurlijk heb ik wijzigingen gemaakt na de laatste automatische back-uo
router toevoegen
wachten op de config
switch opnieuw opstarten
nu wachten tot de switch adopted is...

Weet iemand hoe dit makkelijker en sneller kan?
Hangt af van hw- en software-versies - enig idee wat je hebt draaien?
En hoe is de OC200 precies is aangesloten? Waar haalt ie zijn power vandaan?

Als je die usb stick in je laptop (o.i.d.) steekt - kan je dan wel bestanden selecteren?

[ Voor 53% gewijzigd door Airw0lf op 16-11-2025 10:45 ]

makes it run like clockwork

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:03
Airw0lf schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:28:
[...]

Hangt af van hw- en software-versies - enig idee wat je hebt draaien?
En hoe de OC200 precies is aangesloten? Waar haalt ie zijn power vandaan?

Als je die usb stick in je laptop (o.i.d.) steekt - kan je dan wel bestanden selecteren?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
USB stick idd even in pc gestoken voor de config.

[ Voor 4% gewijzigd door DVX73 op 16-11-2025 10:36 ]

DVX73 schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:33:
[...]

***members only***

USB stick idd even in pc gestoken voor de config.
Nog een aanvulling:
De snelste manier is op site nivo remember device aan-vinken.
Dan kan je via een factory reset het snelste terug.

De OC200 is een ander verhaal - daar is het handig(er) om met een ftp-backup schedule te werken.
Als je dan terug gaat naar factory settings doe je een minimale config zodat je de local-omada-webui beschikbaar hebt. En dan een upload van een van de via ftp bewaarde configs.

Daarnaast is het ook handig om eens per 3 maanden een lokale backup te maken naar je laptop/desktop.
Kan een life-saver zijn - zeker met de op handen zijnde Omada versie 6 release... :+

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:03
Airw0lf schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:44:
[...]

Nog een aanvulling:
De snelste manier is op site nivo remember device aan-vinken.
Dan kan je via een factory reset het snelste terug.

De OC200 is een ander verhaal - daar is het handig(er) om met een ftp-backup schedule te werken.
Als je dan terug gaat naar factory settings doe je een minimale config zodat je de local-omada-webui beschikbaar hebt. En dan een upload van een van de via ftp bewaarde configs.

Daarnaast is het ook handig om eens per 3 maanden een lokale backup te maken naar je laptop/desktop.
Kan een life-saver zijn - zeker met de op handen zijnde Omada versie 6 release... :+
Dat vinkje heb ik nu idd aangezet voor de router en de switch.
Alleen mocht de router kapot gaan dan heb je er niets aan.
Meest nuttige lijkt mij dan zorgen dat de OC200 het standaard ip-adres blijft gebruiken.

Met betrekking tot de OC200 leuk een ftp back-up schedule, alleen ik heb geen zin om een ftp server op te zetten voor dat doel.
Ik neem het risico wel dat de USB stick het ook niet meer doet wanneer de OC200 kapot zou zijn,

voorlopige conclusie, mijn huidige config is suboptimaal en daarom kost het meer tijd als er iets misgaat

• savange1
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-12 08:44
Goedemorgen mede Tweakers,

Sinds kort ben ik gestart met het opzetten van een Omada Systeem, Hebt een Omada ER7026, een OC200 aangesloten op een SG1024 unmanaged switch (voornemens om een SG2428LP te halen) en daarop zijn aangesloten 2 x een EAP245 en nog twee ASUS router in AP modus. Alles liep stabiel tot gisteren.
Verbinding met de EAP's viel weg en kwam weer terug, Maar ook bekabelde verbindingen vielen weg en kwamen weer terug.

Gedaan is:
- Alles even los halen van de stroom
- Check doen op firmware update (die was er voor de OC200)
- met behulp van AI kijken naar een oplossing, maar dat heeft nu tot niets geleid.

Maar ondanks dat blijft het probleem bestaan. Wellicht kunnen jullie mij verder helpen. Ik zal hier een paar screenshots delen. Mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NnIFru5PfKB2iQIXxC3XdFeFTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ah7DeFtJihwqVqFtCfIWS8bC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMzLzJB-0cmPmaJR4Q3x0mGvIY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgP6ZRQyhEOynitQpC5lqTxM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBkPqnVQqffwLPO4YUGyApwgakM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRD2i2bIyDRFVyT8EVm7Crq2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-8qQLoSRzN4M5R5XvcuXnXC-SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIE9E86DV6WStBKUDrptGJTB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQEwiZNQ98nZd1ohh0o98zibJz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OG2fHbVa15JrsRXCEuKEEV80.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuwACL6Y4jI0bIzG_N2imhmwMNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjsVJQSUu70A6qdXzooMC42H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZwOvZmLbxyUzy3UiMBvfdDXvAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21vUpPvIfAe9rKrKWUzUouOy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjdcds9IyLGYDCeEIcZbHa_5SpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NU8bt8jqWWlwLmTJxZ9KJ7Ch.jpg?f=fotoalbum_large
@savange1 - zijn alle ap's via utp aangesloten?

Klinkt als een ethernet loop - bekabeling nog eens tjekke op dubbele/verkeerde aansluitingen?

[ Voor 51% gewijzigd door Airw0lf op 21-11-2025 08:20 ]

• savange1
@Airw0lf De Omada EAP zijn aangesloten via POE adapter. En de ASUS gewoon via UTP.
Alles gaat via switch naar UTP wanddoos en van daaruit onder andere naar de POE adapter van de EAP.

Ik zou niet weten wat ik aan de bekabeling zou moeten checken op verkeerde dubbele aansluitingen. Recent niets gewijzigd en daarvoor alles probleemloos.

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:04
Koppel deze eens af en reboot de rest en kijk of het stabiel blijft draaien. Misschien geven deze ook dhcp uit met ander gateway info of iets dergelijks.

• savange1
Oke ga ik proberen. Wat ik verder nog tegen kom is het volgende. De twee EAP benoemen elkaar als uplink/downlink device? Geen idee waarom het is?

Verder zie ik dat de overloop een 80% score heeft in belasting. Met toch niet veel apparaten verbonden...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF7ju7FTnUQLT5XgIJxXdrwunyw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fzaIMNQSk4I3WJRouynWypCj.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdpB4xtsL2AeU5lC15zBrahMYXE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fzyr6qPd6RTAzxYT8siVAc5d.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door savange1 op 21-11-2025 09:03 ]

savange1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:49:
@Airw0lf De Omada EAP zijn aangesloten via POE adapter. En de ASUS gewoon via UTP.
Alles gaat via switch naar UTP wanddoos en van daaruit onder andere naar de POE adapter van de EAP.

Ik zou niet weten wat ik aan de bekabeling zou moeten checken op verkeerde dubbele aansluitingen. Recent niets gewijzigd en daarvoor alles probleemloos.
Als alles inderdaad bekabeld is aangesloten - al dan niet via iets met PoE - dan heb je een loop in je netwerk zetten. Zie ook het met rood omcirkelde deel in bijgevoegde afbeelding: dit is een van jouw eerder geposte afbeeldingen. Hierin is te zien dat de eap (ook) via mesh verbonden is. Het beste is om op site nivo de mesh functie uit te schakelen - dat zou het moeten oplossen.

Als alles bekabeld is aangesloten is het beter om deze functie uit te zetten - dat voorkomt dit soort rare dingen.
Tenzij je je wil gaan verdiepen in de werking van iets dat heet spanning tree - dan zijn er mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZ3AMm8WAyxVADpC74p91QptLds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8m823dgTD9mwNY2Fi9iZoJdN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 21-11-2025 09:08 ]

• savange1
Het wifi signaal was er eerder niet idd. Ik zie ook in de lijst "downlinks" dat er een koppeling is met de EAP op de slaapkamer. Ik zal even kijken of ik de Mesh er af kan krijgen. Ik laat het weten.

• savange1
Bedankt voor het meedenken allen! Het lijkt een stuk rustiger nu op het netwerk. Vraag mij wel af hoe het kan dat ineens de mesh functie ingeschakeld is geraakt. Kan het komen door een update?
savange1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:07:
Bedankt voor het meedenken allen! Het lijkt een stuk rustiger nu op het netwerk. Vraag mij wel af hoe het kan dat ineens de mesh functie ingeschakeld is geraakt. Kan het komen door een update?
Ik meen me te herinneren dat de mesh functie standaard aan-gevinkt staat - inclusief auto-failover.
Dus als je eap de bedrade aansluiting kwijt is wordt er automagically overgeschakeld naar mesh.

Probleem lijkt er op neer te komen dat je daar niet meer vanaf komt - ook niet als de bedrade aansluiting weer terug is.
In het Omada forum zijn daar de nodige posts over - maar blijkbaar te weinig om er (echt) wat aan te doen. ;(

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:58
Ik heb gisteren wat updates geïnstalleerd (controller naar V6, AP's en switch).
Heb een OC200 controller, 2x EAP655 Wall AP, SG2016P switch.
Controller zit via POE op de switch aangesloten.

De update heb ik buitenshuis gedaan, met als gevolg ineens devices die niet meer verbinding kregen met het internet. Nu thuis heb ik wifi, maar geen internet. Devices die via LAN aangesloten zijn, hebben wel internet.
Heb de AP's als eens herstart. Het vreemde is dat een Nest mini speaker wel commando's ophalen en afspelen via internet. Maar mijn laptop wil niet het internet op (wel wifi verbinding), mijn Shield zelfde verhaal.
Heb de switch herstart, de beide AP's herstart maar wat ik ook doe. Ik kan met wifi verbinden maar heb geen internet (op een nest mini na).

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
@Binnetie - ik gok dat de firmware van de switch en/of EAP's (nog?) niet compatible is met versie 6 van de controller.

• Binnetie
Airw0lf schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:07:
@Binnetie - ik gok dat de firmware van de switch en/of EAP's (nog?) niet compatible is met versie 6 van de controller.
Daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben. De switch was nog niet geupdate. Toen ik dat deed werkte het ineens weer, in de zin van dat de AP's op de switch weer werken (de overige hardware op de switch deed het al).
Overigens wel vreemd dat zelfs met de beide AP's uit, alleen wifi van de ER-706W router dat het toen nog niet werkte.
In elk geval doet nu alles het weer...
Die versie 6 heeft behoorlijk wat voeten in de aarde omdat vrijwel alle firmware hierop aangepast moet worden - zo lijkt het in ieder geval. Ik ga ergens in december een upgrade doen - maar wel met twee Omada controllers in twee Docker containers - een container met versie 5 en een met versie 6.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
Hier ook even versie 6 op mijn OC220 controller gezet.
Gaat hier prima geen probleem ondervonden op al mijn Omada apparaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As1d2uDzo-G0x3s7fjYFfGphGE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4vw9aBZAsphuJuo6BJXdcWZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Binnetie
Ik ervaar de laatste periode in de Omada app regelmatig deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G2XnPD3S/Screenshot-20251123-155725-2.jpg

Dan sluit de app af. Heb cache en data al gewist van de app, opnieuw ingelogd maar dat helpt niet.
Het ziet er wel steeds beter uit in de app.

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:20
Ik heb momenteel de OC200 in gebruik. Aangezien deze enorm traag geworden is, wil ik de nieuwe OC220 gaan kopen.

Nou vroeg ik me alleen af of de OC300 nog veel beter is kwa performance? Ik zal het nooit nodig hebben voor het aantal devices. Maar bij weinig devices is dan de snelheid ook nog stukken sneller dan de OC220? (dus de configuratie site, de app)

• peterbier
domoti schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:57:
Ik heb momenteel de OC200 in gebruik. Aangezien deze enorm traag geworden is, wil ik de nieuwe OC220 gaan kopen.

Nou vroeg ik me alleen af of de OC300 nog veel beter is kwa performance? Ik zal het nooit nodig hebben voor het aantal devices. Maar bij weinig devices is dan de snelheid ook nog stukken sneller dan de OC220? (dus de configuratie site, de app)
Ik ben overgestapt van een 200 naar 220 en dat werkt prima.
De 220 is mooi compact en heeft gigabit verbinding en is veel sneller.
Naar mijn inziens geen rede om voor de 300 te gaan. (Mijn mening)

• domoti
Okay dus jij vind het zeker al de moeite waard om die OC220 te hebben?

• peterbier
domoti schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:13:
Ja zeker was die traagheid zat.
En het continu uit knallen uit de app.
OC220 is prima.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12 23:43
domoti schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:13:
Absoluut. Alhoewel het stom is dat je zelf moet betalen voor een upgrade omdat het oude model ineens e.e.a. niet meer kan bijbenen, is de snelle werking (denk aan inloggen via de browser) heel goed merkbaar doordat van alles ineens factor XXX sneller gaat.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:54
domoti schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:57:

Ik ben van de OC200 naar de OC300 gegaan, vond de 200 te traag worden en nog even getwijfeld om een 220 te halen maar uiteindelijk mede door het geringe prijsverschil toch voor de 300 gegaan. Heb alles in een klein 19” rack en vond het wel mooi om hem daar netjes in te kunnen hangen. Performance ook meer dan prima maar daar zal de 220 ook vast een hele stap in zijn. Ik gebruik hem hier in huis met 4 switches, een router en 5 AP’s, natuurlijk maar een fractie van wat hij moet kunnen maar vooral alle overzichten staan heerlijk snel op het scherm, zowel via de webinterface als ook via de (iPad) app.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• peterbier
Geen idee wat de 300 zal trekken uit het net.
Het is wel een apparaat wat 7x24 (uur) aan staat.
De 220 trekt iets minder dan de 200 over de POE aansluiting. (De 220 is 2 watt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aqqkuNk_FjRmkXpXBG7FIXCb7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjjftjn4XP4TVv8m05zHInJh.jpg?f=fotoalbum_large

• Himalaya
peterbier schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:07:
Geen idee wat de 300 zal trekken uit het net.
Het is wel een apparaat wat 7x24 (uur) aan staat.
De 220 trekt iets minder dan de 200 over de POE aansluiting. (De 220 is 2 watt)

[Afbeelding]
Daar heb je helemaal gelijk in, zou het zo niet weten maar wel eens kunnen meten maar de kans is natuurlijk groot dat het meer dan het dubbele is. Is natuurlijk niet goed van me maar ik let daar niet zo heel veel meer op. Heb regelmatig dagen dat er meer dan 100kWh doorheen gaat (2 EV’s en all electric met 3fase thuisaccu,4 node vSphere cluster, etc.) en alleen al een keer de EV in de ochtend lekker voorverwarmen kost al een veelvoud.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Himalaya schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:55:
[...]

Ik ben van de OC200 naar de OC300 gegaan, vond de 200 te traag worden en nog even getwijfeld om een 220 te halen maar uiteindelijk mede door het geringe prijsverschil toch voor de 300 gegaan. Heb alles in een klein 19” rack en vond het wel mooi om hem daar netjes in te kunnen hangen. Performance ook meer dan prima maar daar zal de 220 ook vast een hele stap in zijn. Ik gebruik hem hier in huis met 4 switches, een router en 5 AP’s, natuurlijk maar een fractie van wat hij moet kunnen maar vooral alle overzichten staan heerlijk snel op het scherm, zowel via de webinterface als ook via de (iPad) app.
Ik dacht dat qua hardware/snelheid de OC220 en OC300 min of meer vergelijkbaar waren.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02:09
Wanneer ik ga beginnen met TP-Link AP's heb ik dan altijd een OC200 / 220 / 300 nodig? Je kan niet, net als bij de unify, gewoon online inloggen zonder OC?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:32

Zenix

BOE!

Bouwertje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:06:
Wanneer ik ga beginnen met TP-Link AP's heb ik dan altijd een OC200 / 220 / 300 nodig? Je kan niet, net als bij de unify, gewoon online inloggen zonder OC?
Je kan gewoon op de AP's individueel inloggen, controller is niet noodzakelijk.
Technisch ja - dat kan - alle Omada apparaten kennen een zogenaamde standalone mode.
Maar dan kan je beter de niet-Omada modellen kopen - ben je goedkoper uit.
En als je de unmanaged variant neemt (want geen vlans) is het ook nog eens allemaal plug-and-p(l)(r)ay - soort van. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Airw0lf op 17-12-2025 10:26 ]

• joop99
Als je de basic opties gebruikt kun je gratis de cloud controller gebruiken.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:20
je kunt ook gewoon een softwarematige controller draaien hoor
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/3272/

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:56
Je kunt ook prima zonder controller draaien, moet je alleen handmatig zorgen dat het ssid en password gelijk zijn.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02:09
Ik ben, denk ik, een vrij saaie gebruiker. Ik had een kpn modern en een superwifi punt maar ik ga nu naar een zelf gebouwd huis met meerdere utp aansluitingen op ‘strategische AP punten’. Ik hoop 3 AP voor een volledige dekking maar ik twijfel nog qua merk en soort. Ik vind goede WiFi belangrijk maar verschillende netwerken en overige advanced functies niet. Mijn verbruik is vooral streamen en een beetje surfen.

• joop99
Bouwertje schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:10:
Ik ben, denk ik, een vrij saaie gebruiker. Ik had een kpn modern en een superwifi punt maar ik ga nu naar een zelf gebouwd huis met meerdere utp aansluitingen op ‘strategische AP punten’. Ik hoop 3 AP voor een volledige dekking maar ik twijfel nog qua merk en soort. Ik vind goede WiFi belangrijk maar verschillende netwerken en overige advanced functies niet. Mijn verbruik is vooral streamen en een beetje surfen.
Het voordeel van het gebruik van een controller(cloud of gewoon) is dat je apparaten actief naar het meest geschikte access point gestuurd worden. Ander voordeel is dat je de instellingen op 1 plek managed.
Gewoon bij KPN en hun superwifi blijven - eventueel vervangen door een recente versie met dito KPNbox. Recente KPNbox-en en superwifi punten laten zich vanuit de KPNbox bedienen en beheren.

Mocht je niet afhankelijk willen zijn van KPN dan zijn de Fritz! of Deco (TP-Link) setjes prima alternatieven - beiden laten zich centraal bedienen en beheren.

Omada heeft een hele berg instellingsmogelijkheden - voor mij als netwerk beheerder een walhalla - zeker met versie 6 van de controller... nu alleen nog een serieuze firewall met dito logging... :+

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 21-12-2025 15:55 ]

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:20
tplink heeft een tool waar je de plattegrond in kan zetten en dan de ap kiest en kijkt wat de dekking is
https://euw1-design.tplinkcloud.com/

• raymondw
  • Laatst online: 16:22
Airw0lf schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:55:
nu alleen nog een serieuze firewall met dito logging... :+
Idd, afgelopen weken veel met Opnsense en Cisco FMC gespeeld, maar met Omada integratie zou het echt top zijn.
Maar er is altijd wat te wensen O-)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:15

Ethirty

Who...me?

Ik voel me een beetje dom, misschien kan hier iemand opheldering geven. Best wat netwerkervaring, maar ik kan het niet plaatsen.

Vandaag eindelijk mijn SG2428LP kunnen ophangen. De config is nog grotendeels origineel. Hier wil ik een PoE-USBC adapter op aansluiten.
Dit werkt prima achter mijn beide EAP615, maar zodra ik hem direct op de switch aansluit krijg ik wel power, maar geen netwerk connectie. Andere PoE adapter (micro usb) doet het wel. Dus lijkt me dat er niks kapot kan zijn.

Kanttekening: de EAP615 zitten nu nog achter een Unifi USW 150-8, maar die heeft naar mijn weten geen voordelen en dezelfde PoE+ ondersteuning.

Mis ik iets simpels?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• peterbier
Ethirty schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:34:
Ik voel me een beetje dom, misschien kan hier iemand opheldering geven. Best wat netwerkervaring, maar ik kan het niet plaatsen.

Vandaag eindelijk mijn SG2428LP kunnen ophangen. De config is nog grotendeels origineel. Hier wil ik een PoE-USBC adapter op aansluiten.
Dit werkt prima achter mijn beide EAP615, maar zodra ik hem direct op de switch aansluit krijg ik wel power, maar geen netwerk connectie. Andere PoE adapter (micro usb) doet het wel. Dus lijkt me dat er niks kapot kan zijn.

Kanttekening: de EAP615 zitten nu nog achter een Unifi USW 150-8, maar die heeft naar mijn weten geen voordelen en dezelfde PoE+ ondersteuning.

Mis ik iets simpels?
Heb je naar het aansluiten al een POE-herstel geprobeerd. (Op de betreffende poort)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JtHATCXDqpW-jNHLTABGg4JBr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtYRfWk8fbVAoKjcIahHFIlb.jpg?f=fotoalbum_large

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik kon alleen een PoE reboot vinden, dat doet uiteraard niks.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:08

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Iemand ervaring met de gratis Omada Cloud Essentials icm KPN IPTV?
Sinds dit weekend ook overgestapt op TP-Link Omada netwerk. Een ER707-M2 router samen met de ES208G switch. En heb 2 oudere asus routers als AP ingezet. Met de Software Controller v6.0.0.25 en behulp van het community forum van KPN gelukt om in te stellen, inclusief KPN IPTV multicast.

Een snelle blik geworpen op de gratis Omada Cloud Essentials maar ben nog niet uit of dat gaat werken. Zoekend naar info hoe de instellingen van mijn Software Controller te migreren naar de cloud wijzen naar de Maintenance> Save&Restore optie in de Global view. Maar ik zie helemaal geen Maintenance menu (wel Migratie, maar dat is volgens mij voor de export van settings). Daarnaast zie ik in de Cloud geen Virtual WAN menu-optie, iets dat wel nodig is voor KPN IPTV.

(Mooi spul dat Omada, maar wel wat uitzoekwerk als je geen netwerk-kenner bent. Ik had het me wat makkelijker gemaakt met een Friz!box denk ik, maar dit is wel interessant om uit te vogelen. dacht anavankelijk dat ik zo zelfs goedkoper uit was, maar ben er intussen wel achter dat ik beter ook APs van Omada kan aanschaffen voor Guest netwerk e.d.)
Ray-zor schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:07:
Sinds dit weekend ook overgestapt op TP-Link Omada netwerk. Een ER707-M2 router samen met de ES208G switch. En heb 2 oudere asus routers als AP ingezet. Met de Software Controller v6.0.0.25 en behulp van het community forum van KPN gelukt om in te stellen, inclusief KPN IPTV multicast.

Een snelle blik geworpen op de gratis Omada Cloud Essentials maar ben nog niet uit of dat gaat werken. Zoekend naar info hoe de instellingen van mijn Software Controller te migreren naar de cloud wijzen naar de Maintenance> Save&Restore optie in de Global view. Maar ik zie helemaal geen Maintenance menu (wel Migratie, maar dat is volgens mij voor de export van settings). Daarnaast zie ik in de Cloud geen Virtual WAN menu-optie, iets dat wel nodig is voor KPN IPTV.

(Mooi spul dat Omada, maar wel wat uitzoekwerk als je geen netwerk-kenner bent. Ik had het me wat makkelijker gemaakt met een Friz!box denk ik, maar dit is wel interessant om uit te vogelen. dacht anavankelijk dat ik zo zelfs goedkoper uit was, maar ben er intussen wel achter dat ik beter ook APs van Omada kan aanschaffen voor Guest netwerk e.d.)
Mijn 0,500 Euro:
Mijn persoonlijk streven is om bij dit soort dingen niet 100% afhankelijk te zijn van een cloud dienst. Alleen al omdat het uiteindelijk allemaal mensenwerk is. En als er ergens een fout gemaakt wordt waardoor de verbinding met die clouddienst wegvalt... bijvoorbeeld vanwege een fout in een firmware update... of een instellingsfout... :o :S

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Airw0lf schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:18:
[...]

Mijn 0,500 Euro:
Mijn persoonlijk streven is om bij dit soort dingen niet 100% afhankelijk te zijn van een cloud dienst. Alleen al omdat het uiteindelijk allemaal mensenwerk is. En als er ergens een fout gemaakt wordt waardoor de verbinding met die clouddienst wegvalt... bijvoorbeeld vanwege een fout in een firmware update... of een instellingsfout... :o :S
Absoluut fair point, ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom cloud-only uberhaupt een dienst is bij een serieuze partij. Voor mij zou het wel tijdelijk handig zijn om te kijken of permanente controller een nuttige toevoeging is, voordat ik een hardware controller overweeg (ga niet mijn PC 24/7 aanhouden of experimenteren met mn Synology). Met als bijkomend voordeel dat ik ook via mijn telefoon bij de instelling kan itt de software controller op mn PC.

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:56
Airw0lf schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:55:
[...]

Gewoon bij KPN en hun superwifi blijven - eventueel vervangen door een recente versie met dito KPNbox. Recente KPNbox-en en superwifi punten laten zich vanuit de KPNbox bedienen en beheren.

Mocht je niet afhankelijk willen zijn van KPN dan zijn de Fritz! of Deco (TP-Link) setjes prima alternatieven - beiden laten zich centraal bedienen en beheren.

Omada heeft een hele berg instellingsmogelijkheden - voor mij als netwerk beheerder een walhalla - zeker met versie 6 van de controller... nu alleen nog een serieuze firewall met dito logging... :+
Niet helemaal zeker of ik het daar mee eens ben, ik heb geen controller of zo, maar een paar jaar geleden wel al mijn acces points (was een allegaartje met o.a. fritz en goedkoper tp-link spul) vervangen door EAP's en mijn wifi is er flink stabieler en sneller van geworden (en vooral dat eerste hecht ik wel waarde aan)

En nee, daar heb ik geen cijfers van, (want daar heb ik dus geen interesse/tijd voor), maar dat is wat ik zelf en de mensen in mijn huishouden merken.

[ Voor 7% gewijzigd door FrankRicard op 23-12-2025 00:50 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ethirty schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:34:

Mis ik iets simpels?
Niemand? Ik heb zelfs geverifieerd dat alles mode/variant A PoE doet, zodat het over de juiste paartjes gaat.

Enige dat ik nog kan bedenken is iets als STP die de poort blokkeert, dat zit natuurlijk niet in het AP. Maar volgens mij stond dat niet aan en ik kon ook niet vinden dat je dit per poort kan instellen.

Anders plug ik wel weer een losse USB adapter in. Is nu ook geen gezicht dat er een apparaat aan het accesspoint op de grond ligt.

#team_UTC+1

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:29
Ethirty schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:01:
[...]

Niemand? Ik heb zelfs geverifieerd dat alles mode/variant A PoE doet, zodat het over de juiste paartjes gaat.

Enige dat ik nog kan bedenken is iets als STP die de poort blokkeert, dat zit natuurlijk niet in het AP. Maar volgens mij stond dat niet aan en ik kon ook niet vinden dat je dit per poort kan instellen.

Anders plug ik wel weer een losse USB adapter in. Is nu ook geen gezicht dat er een apparaat aan het accesspoint op de grond ligt.
Dit klinkt het zelfde als wat ik heb met een Poe > barrel plug adapter. De exacte oorzaak hebben ik nog niet gevonden, maar ik heb de indruk dat het inderdaad iets is met verkeerde aders of mijn SG2428P die geen handshake oid ontvangt en dus poe niet inschakelt op die poort.. Uiteindelijk opgelost door aan de switch zijde ook maar een verloop te plaatsen en een 12vdc adapter erin te prikken.
[...]

Ik heb geen ervaring met een dergelijke opzet.

Inzake STP: dit is per poort in te stellen via een poort-profiel - standaard is port-based loop-back ingesteld (d.w.z. geen STP). AIs poorten afgeschakeld worden door een loop-detectie dan wordt daar iets over gemeld in de Omada log.

• peterbier
[...]

Als de poe splitter usb met de micro-usb wel data door laat en die andere niet dan zal ik zeggen ligt aan die usb-c splitter.
En niet aan de switch.
Er zijn planty van die dingen op de markt.
Gewoon een andere merk proberen.

Ik heb dit (ander) probleem ook wel eens gehad met hdmi toepassing voor splitten hdmi signaal. (Naar pc en beamer)
De ene deed het niet een ander merk prima.

Bestel er een of meerdere probeer het werkt het mooi werkt het niet stuur het terug.
Misschien is deze link iets.
https://amzn.eu/d/9jonHrf

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

peterbier schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:57:
[...]

Als de poe splitter usb met de micro-usb wel data door laat en die andere niet dan zal ik zeggen ligt aan die usb-c splitter.
En niet aan de switch.
Er zijn planty van die dingen op de markt.
Gewoon een andere merk proberen.

Ik heb dit (ander) probleem ook wel eens gehad met hdmi toepassing voor splitten hdmi signaal. (Naar pc en beamer)
De ene deed het niet een ander merk prima.

Bestel er een of meerdere probeer het werkt het mooi werkt het niet stuur het terug.
Misschien is deze link iets.
https://amzn.eu/d/9jonHrf
De PoE splitter werkt prima, op meerdere EAP615, op een Unifi switch.

Het aangesloten apparaat start ook gewoon op, alleen geen link, althans niet op mijn Omada switch. Daarvoor ga ik toch niet een nieuwe PoE adapter kopen :?

#team_UTC+1

• peterbier
Ethirty schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:21:
[...]

De PoE splitter werkt prima, op meerdere EAP615, op een Unifi switch.

Het aangesloten apparaat start ook gewoon op, alleen geen link, althans niet op mijn Omada switch. Daarvoor ga ik toch niet een nieuwe PoE adapter kopen :?
De micro usb variant werkt wel.
De usb-c niet.
Wat mijn conclusie is dat het aan de poe splitter usb-c variant ligt. (Ondanks deze wel werkt op een ander merk switch)
Soms heb je dat bepaalde merken niet lekker samen gaan.
Of gewoon dit. (Indien deze genoeg power kan leveren voor je betreffende apparaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULUksdJdiFx8epqRILaxGVw2sa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpoyhuDJsF6njqFnQVTOY0sg.jpg?f=fotoalbum_large

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Ray-zor schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:07:
[...]
Even gevraagd in het TP-Link/Omada forum en Cloud Essentials ondersteunt helaas geen Virtual WAN. Ik ben zelfs nog een paar uurtjes bezig geweest (was nog niet bekend met Docker) om de Software Controller mijn Synology DS220+ aan de praat te krijgen. En dat lukte zowaar met de laatste v5 versie. Maar toen ik de 6.0.0.25 wilde proberen, bleek dat er hogere eisen aan de CPU worden gesteld. En daar voldoet de basic DS lijn niet aan. Zucht. Maar wel leerzaam zullen we maar zeggen (hoorde ook veel over AdGuard Home en dat is wel gelukt op de NAS).
Na de kerst maar eens nadenken over een hardware controller vs Raspberry Pi5 (die wel voldoet).

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:04
Ray-zor schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:49:
[...]

Ik ben zelfs nog een paar uurtjes bezig geweest (was nog niet bekend met Docker) om de Software Controller mijn Synology DS220+ aan de praat te krijgen. En dat lukte zowaar met de laatste v5 versie. Maar toen ik de 6.0.0.25 wilde proberen, bleek dat er hogere eisen aan de CPU worden gesteld. En daar voldoet de basic DS lijn niet aan.
Hier hetzelfde met een DS224+, de v5 controller heeft mooi gedraaid om mijn NAS de afgelopen maanden. Omdat je in v6 AVX2 ondersteuning nodig hebt (vanwege MongoDB 5+/8) heb ik uiteindelijk maar een micro pc'tje aangeschaft en alle docker containers over gezet naar Proxmox en Omada v6 ook geïnstalleerd. Draait nu als een zonnetje.

• peterbier
Jaren geleden op een ds1520+ geprobeerd.
Wat een gehannis met updates.
Toen maar een oc200 gekocht.
Inmiddels een oc220 draaien.
Persoonlijk zal ik altijd voor een hardware controller kiezen.
Een software controller werkt ook prima maar let wel op een pc (mini computer) dat weer 7x24 uur verbruik heeft.
De oc220 zit op +/- 2 watt uit de poe poort.
Ping83 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 00:08:
[...]

Hier hetzelfde met een DS224+, de v5 controller heeft mooi gedraaid om mijn NAS de afgelopen maanden. Omdat je in v6 AVX2 ondersteuning nodig hebt (vanwege MongoDB 5+/8) heb ik uiteindelijk maar een micro pc'tje aangeschaft en alle docker containers over gezet naar Proxmox en Omada v6 ook geïnstalleerd. Draait nu als een zonnetje.
Ja - belachelijke eis voor zoiets als een controller... niet handig van die chinezen - er is immers ook een non-avx/avx2 versie van diezelfde MongoDB... 8)7

• [exalt]
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-12 21:03
Ik heb al sinds oktober last van dat de (niet handmatige in te stellen) interne MTU niet goed gaat. TP-Link support heeft Twee weken terug 6uur!!! achter een stuk via teamviewer tests uitgevoerd. Er werd custom firmware beloofd maar ik hoor inmiddels al twee weken niets meer.

Ik kan het probleem half oplossen door DHCP optie 26 in te stellen en op windows handmatig de MTU op 1492 te zetten. maar het valt me erg tegen.

• Himalaya
[exalt] schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:44:
Ik heb al sinds oktober last van dat de (niet handmatige in te stellen) interne MTU niet goed gaat. TP-Link support heeft Twee weken terug 6uur!!! achter een stuk via teamviewer tests uitgevoerd. Er werd custom firmware beloofd maar ik hoor inmiddels al twee weken niets meer.

Ik kan het probleem half oplossen door DHCP optie 26 in te stellen en op windows handmatig de MTU op 1492 te zetten. maar het valt me erg tegen.
Maar wat is dan precies het probleem dat je ervaart? En wat valt je erg tegen? Dat het niet werkt, dat het schrijven van de custom firmware zo lang duurt, dat je 6 uur lang mee moest kijken met een supportmedewerker?

• [exalt]
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-12 21:03
Wat me tegenvalt is de opsomming van alles. dat het best lang duurde voordat ik zelf achter het probleem veroorzaakte. Dat het vervolgens best lang duurde om tp-link tw overtuigen. Dat ik zes uur moest mee kijken om erachter te komen dat wat ik gezegd had klopte en dat de firmware maken lang duurt.

Wat er mis is is dat de mtu van vlans niet automatisch goed gezet wordt. (En je dit Eigenlijk niet handmatig goed kan instellen) waardoor pakketjes gefragmenteerd aankomen en soms ook gewoon verloren gaan. Waardoor met name tls verbindingen fout gaan. Tls Verbindingen die voortborduren op eerdere connecties gaan vaak wel goed maar verbindingen die telken een nieuwe tls connectie vereisen zoals veel mobiele apps en sommige streamingsdiensten enzo werken vaak niet. Dat is frustrerend.

• domoti
Ik ben bezig om mijn 1e matter apparaat te koppelen aan Home Assistant. Nu gaat het pairen fout, volgens mij omdat Matter IPv6 nodig heeft.

Ik zit te kijken in mijn Omada instellingen en zie dit bij mijn Home Lan staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFN_2PtPqt3f0V1qas_hkzU2lGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sc1kx3yCCf3CrUDPFad8d6bt.png?f=fotoalbum_large

Wat moet ik hier bij IPv6 interface type instellen en geeft dit geen problemen op mijn gebruikte IPv4 netwerk?
domoti schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:17:
Ik ben bezig om mijn 1e matter apparaat te koppelen aan Home Assistant. Nu gaat het pairen fout, volgens mij omdat Matter IPv6 nodig heeft.

Ik zit te kijken in mijn Omada instellingen en zie dit bij mijn Home Lan staan:

[Afbeelding]

Wat moet ik hier bij IPv6 interface type instellen en geeft dit geen problemen op mijn gebruikte IPv4 netwerk?
Ik weet het niet helemaal zeker - maar volgens mij heeft Matter alleen een ULA IPv6 adres nodig. Dus zolang alles lokaal blijft hoef je hier verder niks mee te doeen.

• domoti
Maar ik heb het idee dat IPv6 nu uitstaat en voor Matter over Thread is het noodzakelijk dat het aanstaat.

Waar kan ik die optie precies vinden in Omada?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55
domoti schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:28:
Maar ik heb het idee dat IPv6 nu uitstaat en voor Matter over Thread is het noodzakelijk dat het aanstaat.

Waar kan ik die optie precies vinden in Omada?
Onder je LAN settings als je het alleen voor LAN aan wil zetten anders eventueel ook voor WAN toepassen.
Of het werkelijk nodig is voor matter over thread weet ik eerlijk gezegd niet

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• domoti
Nee het blijkt toch niet nodig te zijn voor Matter over Thread. Heb het eindelijk werkend.
domoti schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:58:
Nee het blijkt toch niet nodig te zijn voor Matter over Thread. Heb het eindelijk werkend.
Ok - wat heb je nu dan precies ingesteld?
Daar worden we dan allemaal wijzer van - toch?

• domoti
Ik heb een andere usb dongle gebruikt. Nu de Sonoff MG24 ipv de Sonoff MG24 max
domoti schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:23:
Ik heb een andere usb dongle gebruikt. Nu de Sonoff MG24 ipv de Sonoff MG24 max
:? - vreemd - er is geen verschil tussen die twee - anders dan de aansluiting.
Enig idee waarom de usb variant het wel doet? En hoe zit het nu met IPv6?

• domoti
Misschien dat er toch een instelling fout stond bij de max versie.

Binnenkort nog maar eens naar kijken.

IPv6 heb ik weer uitgezet op mijn lan en matter device werkt gewoon perfect.
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste