Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:59
Hier moest maar eens een topic voor komen :).

Afbeeldingslocatie: https://precept.it/wp-content/uploads/2017/05/Ryzen-Threadripper.jpg

Inleiding
De Threadripper line-up is AMD's herintreding tot de workstation markt. De processoren combineren twee Zen-dies voor maximaal 16-cores, 32-threads, 64 PCIe 3.0-lanes en 4 geheugenkanalen. In vergelijking met Intel's Skylake-X en Xeon-W krijg je meer cores en threads voor hetzelfde geld, en altijd meer PCIe-lanes. De CPU's maken gebruik van AMD's grote TR4-socket.

De line-up
Gen 1Cores/ThreadsBase/TurboXFRL3DRAMPCIeTDPSRPCooler
TR 1950X16/323.4/4.0+200*32 MB4x266660180W$999-
TR 1920X12/243.5/4.0+200*32 MB4x266660180W$799-
TR 1900X8/163.8/4.0+20016 MB*4x2666*60180W*$449-

Gen 2Cores/ThreadsBase/TurboL3DRAMPCIeTDPSRP
TR 2990WX32/643.0/4.264 MB4x293360250 W$1799
TR 2970WX24/483.0/4.264 MB4x293360250 W$1299
TR 2950X16/323.5/4.432 MB4x293360180 W$899
TR 2920X12/243.5/4.332 MB4x293360180 W$649

In de Pricewatch---ReviewsMoederborden
Kies een leuke uit :).Vergelijk!

Deze topic-start is nog lang niet klaar, heb je suggesties of wil je helpen stuur mee vooral een PM :).

[ Voor 42% gewijzigd door Balance op 11-09-2018 16:56 . Reden: BIOS updates en drie moederborden toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Inleiding en 1900X toegevoegd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanSchell
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2023
Gisteren mijn TR1950X inelkaar gezet. Mijn geheugen is conservatief aangeschaft op 2400 ivm uitbreiding naar 8 dimms. Loopt als een zonnetje. Geen overclock, top single core speeds waren niet waar ik naar zocht, wel veel cores voor veel virtual machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Nog even sparen, maar ooit ga ik wel een opvolger voor mijn i950 kopen. Momenteel is de 1900X front runner.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DylanSchell schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:39:
Gisteren mijn TR1950X inelkaar gezet. Mijn geheugen is conservatief aangeschaft op 2400 ivm uitbreiding naar 8 dimms. Loopt als een zonnetje. Geen overclock, top single core speeds waren niet waar ik naar zocht, wel veel cores voor veel virtual machines.
Via welke hypervisor virtualiseer je als ik vragen mag en hoe is de officiële support voor TR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanSchell
op het moment VMWare workstation. beetje teleurstellend dat je maximaal 16 vCpus kunt toewijzen. Ik ben er nog niet uit of het Hyper-V, VMWare of iets anders moet worden. ik draai nu windows, maar het zal in de toekomst wel linux met kvm worden. VMWare en Hyper-V lijken prima te werken.

Ik heb op dit moment een NZXT X62 als koeler. voor stock snelheden lijkt dit voldoende, maar onder full load lijkt het systeem wel temperatuur gebonden, de package power stopt bij ongeveer 175W, en de Tctl loopt op to 93c. (65c Tcpu) Tijd voor een andere koeler zodra er AIO koelers zijn met een blok dat beter past bij de Threadripper heatspreader.

[ Voor 38% gewijzigd door DylanSchell op 04-09-2017 08:02 . Reden: Notitie over koeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DylanSchell schreef op maandag 4 september 2017 @ 07:57:
op het moment VMWare workstation. beetje teleurstellend dat je maximaal 16 vCpus kunt toewijzen. Ik ben er nog niet uit of het Hyper-V, VMWare of iets anders moet worden. ik draai nu windows, maar het zal in de toekomst wel linux met kvm worden. VMWare en Hyper-V lijken prima te werken.
Bedoel je 16 vCpu's in totaal (Ik gebruik VMware Workstation niet) of 16 vCpu's maximaal per VM? Dat laatste zou niet onlogisch zijn ten aanzien van product differentiatie met de server producten. Daarnaast is veel vCpu's ook totaal geen best practise en zou dit alleen gedaan moeten worden als het echt nodig is. Best practise is starten met 1 vCpu / 2 vCpu per VM en alleen ophogen als je tegen een CPU bottle neck aanloopt in de VM.

Verder lijkt het erop dat vSphere niet gecertificeerd gaat worden voor Threadripper (op zich niet onlogisch daar het geen Enterprise CPU is), Epyc is inmiddels wel gecertificeerd, maar alleen met vSphere 6.5. Dus als je supported wil draaien lijkt vSphere af te vallen (Unsupported draaien kan vast wel, maar bij issues ben je dan afhankelijk van de community, VMware zal je niet helpen).
Ik heb op dit moment een NZXT X62 als koeler. voor stock snelheden lijkt dit voldoende, maar onder full load lijkt het systeem wel temperatuur gebonden, de package power stopt bij ongeveer 175W, en de Tctl loopt op to 93c. (65c Tcpu) Tijd voor een andere koeler zodra er AIO koelers zijn met een blok dat beter past bij de Threadripper heatspreader.
Temps zijn denk ik wel OK, Threadripper heeft een 27c offset tussen Tctl en de echte CPU temperatuur (lijkt bij jou redelijk overeen te komen). 65C is een vrij nette temperatuur, mits er load op de cpu stond op dat moment (wel afhankelijk van hoe stressed de machine op dat moment was uiteraard, als ie niets stond te doen is het een ander verhaal). Verder lijkt Threadripper "gelocked" te zijn op 175-180W zolang je niet handmatig overclocked, wl je dus meer performance ten koste van meer verbruik dan zal je mogelijk handigmatig moeten gaan overclocken want dan gaat hij wel over de 180W TDP limiet heen.

[ Voor 47% gewijzigd door Dennism op 04-09-2017 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
DylanSchell schreef op maandag 4 september 2017 @ 07:57:

let wel dat TR en ryzen op kvm momenteel tegen een NPT bug aanlopen, die tot dusver nog niet gefixt is (omdat de devs het niet als 'hun' probleem zien, of omdat niet genoeg mensen erover klagen, dunno which). Dus als je dat overweegt zou ik ff testen, en dan "klagen" -- wie weet helpt het, en heb je er wat aan tegen de tijd dat je overstapt.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanSchell
Dennism schreef op maandag 4 september 2017 @ 08:24:
[...]

Bedoel je 16 vCpu's in totaal (Ik gebruik VMware Workstation niet) of 16 vCpu's maximaal per VM? Dat laatste zou niet onlogisch zijn ten aanzien van product differentiatie met de server producten. Daarnaast is veel vCpu's ook totaal geen best practise en zou dit alleen gedaan moeten worden als het echt nodig is. Best practise is starten met 1 vCpu / 2 vCpu per VM en alleen ophogen als je tegen een CPU bottle neck aanloopt in de VM.

Verder lijkt het erop dat vSphere niet gecertificeerd gaat worden voor Threadripper (op zich niet onlogisch daar het geen Enterprise CPU is), Epyc is inmiddels wel gecertificeerd, maar alleen met vSphere 6.5. Dus als je supported wil draaien lijkt vSphere af te vallen (Unsupported draaien kan vast wel, maar bij issues ben je dan afhankelijk van de community, VMware zal je niet helpen).

[...]

Temps zijn denk ik wel OK, Threadripper heeft een 27c offset tussen Tctl en de echte CPU temperatuur (lijkt bij jou redelijk overeen te komen). 65C is een vrij nette temperatuur, mits er load op de cpu stond op dat moment (wel afhankelijk van hoe stressed de machine op dat moment was uiteraard, als ie niets stond te doen is het een ander verhaal). Verder lijkt Threadripper "gelocked" te zijn op 175-180W zolang je niet handmatig overclocked, wl je dus meer performance ten koste van meer verbruik dan zal je mogelijk handigmatig moeten gaan overclocken want dan gaat hij wel over de 180W TDP limiet heen.
Ik doelde op vCpu per VM. het was alleen voor een test teleurstellend omdat Hyper-V en VirtualBox het wel toestaan. Ik wilde een software build proberen op 32 threads. normaliter zou ik nooit alle cores aan 1 VM toewijzen. het is vooral het feit dat een build op native windows niet vooruit te branden is dat ik het effect in een linux vm wilde zien. zelfs met "maar" 16 threads beschikbaar leek het er al op dat de build in kwestie I/O bound werd, dus uiteindelijk maakt het niet veel uit. Mischien tijd om de SATA SSD te vervangen door een NVMe SSD :)

Ik had het idee dat ik tegen een thermal throttle aan liep, maar het kan inderdaad ook de TDP limiet zijn. De temperatuur van 65c/93c zag ik bij het draaien van de AIDA64 test (incl memory test). Ik was niet van plan de CPU te overclocken, maar ik zag zelfs in single threaded tests nooit 4.2Ghz langs komen, en dat had ik eigenlijk wel verwacht (4Ghz + 200Mhx XFR) de hoogste single clock die ik zag was 4125Mhz of 4150Mhz

De test was meer bedoeld om mijn koeling en settings te testen. in de praktijk verwacht ik nooit tegen 16 cores full blast aan te lopen, tenminste niet over zo'n lange tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik zit er ook over te denken binnenkort een threadripper pc in elkaar te zetten met Gigabyte Aorus X399 Gaming 7. Ben benieuwd naar de ervaringen qua stabiliteit van mensen die er al een hebben staan. Alles reviews zien er goed uit, maar stabiliteit valt daar natuurlijk niet uit op te maken. dus vandaar de vraag: Draait het als een zonnetje, of willen de BSOD's nog wel eens om je oren vliegen...?

[ Voor 4% gewijzigd door AtlonXP1800 op 18-09-2017 10:03 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hoe geschikt zou zo'n threadripper zijn voor een thuis gehost game servertje? Ik heb momenteel een Xeon E5 1650v4 (6C/12T) met 64 GB aan ram staan voor 3 VM's: 2C/4T / 20 GB per VM, 4 GB voor de host. Als ik het mobo en de CPU vervang door een threadripper kan ik er meer VM's op hosten met net iets minder geheugen per VM.

Op zich kan dat qua CPU specs prima, maar ik vraag me af of er een goede koeloplossing bestaat die in een niet al te hoge kast rack mounted zou passen (max 4U, liever minder), zodat ik hem in mijn rack kwijt kan.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

ocf81 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:10:
Hoe geschikt zou zo'n threadripper zijn voor een thuis gehost game servertje? Ik heb momenteel een Xeon E5 1650v4 (6C/12T) met 64 GB aan ram staan voor 3 VM's: 2C/4T / 20 GB per VM, 4 GB voor de host. Als ik het mobo en de CPU vervang door een threadripper kan ik er meer VM's op hosten met net iets minder geheugen per VM.

Op zich kan dat qua CPU specs prima, maar ik vraag me af of er een goede koeloplossing bestaat die in een niet al te hoge kast rack mounted zou passen (max 4U, liever minder), zodat ik hem in mijn rack kwijt kan.
Ik zou voor dat soort zaken mogelijk even wachten tot bijv. SuperMicro met oplossingen komt. Die hebben vaak wel leuk spul voor thuisservertjes.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wellicht dat de Noctua NH-U9 TR4-SP3 nog wel past in mijn 4U kast. (Inter-tech 4088) Maar ik vraag me dan wel of of ik XFR überhaupt zal kunnen gebruiken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:49

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gerucht: blijkbaar Tyan en Supermicro voor een TR mobo: https://www.reddit.com/r/...permicro_and_tyan_may_be/ en anders een Epyc cpu https://www.supermicro.nl...board/EPYC7000/H11DSi.cfm

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
AnandTech: Best CPUs for Workstations: 2017
Best Overall Choice: AMD Ryzen Threadripper 1950X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie trouwens online steeds meer issues met Threadripper sockets voorbij komen tot aan gesloopte cpu's en borden aan toe, zie o.a. YouTube: Did a bad TR4 socket kill my AMD 1920X??

De conclusie lijkt te zijn gezien over meerdere reviewers als je voor een Threadripper build in de markt bent, zorg dat je een bord krijgt met een door Lotes gefabriceerd retentie mechanisme en probeer door Foxcon gefabriceerde retentie mechanismes te vermijden voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29
Dennism schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:09:
Ik zie trouwens online steeds meer issues met Threadripper sockets voorbij komen tot aan gesloopte cpu's en borden aan toe, zie o.a. YouTube: Did a bad TR4 socket kill my AMD 1920X??

De conclusie lijkt te zijn gezien over meerdere reviewers als je voor een Threadripper build in de markt bent, zorg dat je een bord krijgt met een door Lotus gefabriceerd retentie mechanisme en probeer door Foxcon gefabriceerde retentie mechanismes te vermijden voor nu.
En hoe kun je zien of een moederbord door Lotus of door Foxcon gemaakt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bones schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:22:
[...]

En hoe kun je zien of een moederbord door Lotus of door Foxcon gemaakt is?
Dit is een Lotes retentie mechanisme

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/asusryj8g.png

Dit een Foxcon

Afbeeldingslocatie: https://images.idgesg.net/images/article/2017/05/ryzen_threadripper_socket-100724183-large.jpg

Staat dus duidelijk op het mechanisme :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29
Dennism schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:26:
[...]

Dit is een Lotes retentie mechanisme

[afbeelding]

Dit een Foxcon

[afbeelding]

Staat dus duidelijk op het mechanisme :)
Aha, de Asus Prime X399-A is dus "veilig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamjohanson
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-05 22:53
Zojuist een Threadripper x1950 draaien op een msi X399 Gaming pro Carbon ac bord. Tot mijn verbazing zit er een realtek (8111h) lan chipset in en geen Intel zoals gespecificeerd op alle websites.

Ik kom dan ook nergens die realtek chipset tegen. Wat kan hier aan de hand zijn? Is het een nieuwe versie van het bord wat nog niet bekend is? Ik zal morgen op de barcode kijken wat er staat. Maar heeft iemand dit eerder gehoord of gelezen?

27/10:
Tevens een Lotus retentie mechanisme mocht je het willen weten :)

Verder is het handig om te weten dat iommu uitgeschakeld moet worden in de bios voordat je Windows 10 kan installeren.

Mijn vorige post had voornamelijk betrekking op Windows server 2016. We hebben besloten ons systeem nu maar op Windows 10 te laten draaien.

M.b.t. De lan chipset, vanmiddag werd ik netjes gebeld door de leverancier. Schijnt dat het wel eens vaker voorkomt dat de omschrijving in de bios niet overeenkomt met de gebruikte chipset. Na de installatie van Windows 10 werden de drivers van Intel netjes geïnstalleerd!

[ Voor 67% gewijzigd door Bamjohanson op 27-10-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 13:50
Ben op zoek naar een TR4 bord voor een 1950x. Nu valt me op dat veel verschil zit in de stroomvoorziening van verschillende borden. Niet de mosfets etc maar de aansluitingen. Er zijn borden 2x8pins of 1x8pins + 1x4pins.

Heeft dit nog voor- of nadelen? Zover ik kan vinden maakt het voor OC niet zoveel uit, TR OC't toch niet zo goed. Nadeel is natuurlijk dat voeding keuze beperkter is omdat er niet veel voedingen zijn met 2x8 pins.

En de MSI X399 Gaming Pro Carbon AC heeft zelfs 2x8 pin + 1x6 pins is deze extra 6 pins voor videokaarten? Zodat er meer stroom door PCI-E slot kan?

Edit:
- 1 x 24-pin ATX main power connector
- 2 x 8-pin ATX 12V power connector
- 1 x 6-pin ATX 12V power connector*
* Provides additional power to PCIe x16 slots

Vreemd :?

[ Voor 13% gewijzigd door kr4t0s op 07-11-2017 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Gewoon geen MSI kopen? Heb je weer een kabeltje over dat de GPU's kan voeden. Vaak zit er toch een BIOS controle op de GPU's om te kijken of ze wel zijn aangesloten. Die 1x 8pins 12v is wel tamelijk standaard op server en workstation borden, dus dat is niet zo verassend verder. Dat is als het goed is ook een ander stekkertje dan de 8 pins die je op je GPU aansluit. Hij heeft ook een andere 'keying', en deze aansluiting is onderdeel van de EPS12v spec.

[EDIT] Ik heb de handleidingen er op proberen na te slaan om het uit te zoeken. Als ik de keying op de productfoto's goed bekijk gaat het waarschijnlijk om EPS12v aansluitingen, maar normaal heb je daar maar 1 van. Ik vraag me dus af hoe ik 2 van die kabels zou moeten bemachtigen als ik een MSI zou kopen. (maar dat zal niet zo snel het geval zijn, net als in het geval van Gigabyte)

Not even ter referentie de verschillen tussen de twee soorten connectors op superuser.com

[ Voor 55% gewijzigd door ocf81 op 07-11-2017 23:18 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
Dat klopt EPS12v 8pins een andere stekker als de PCI-E 6 of 8 pins. Dus je hebt een voeding nodig met 2x EPS12v 8pins. Maar sommige moederborden hebben 2x 8pins andere 1x 8pins en 1x 4pins. Maakt dit nog uit? Ofloop je alleen tegen deze limiet aan als je extreem gaan OC-en.

Dacht aan onderstaand, videokaart heb ik nog.
Over moederbord en geheugen twijfel ik nog en moet natuurlijk nog een voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X€ 879,-€ 879,-
1ASRock Fatal1ty X399 Professional Gaming€ 438,-€ 438,-
1NZXT H700i Rood/Zwart€ 193,49€ 193,49
1Enermax LiqTech TR4 360€ 156,48€ 156,48
2G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 319,-€ 638,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 229,93€ 229,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.534,90

Dan ga ik natuurlijk mijn ervaring hier posten :D

[ Voor 82% gewijzigd door kr4t0s op 08-11-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dit is het systeem wat ik op het oog heb. Eigenlijk heb ik al die cores niet nodig, maar ik wil straks wel meer M.2 drives en wellicht een 2e GPU erbij prikken. Van mijn 1366 systeem heb ik geleerd dat meer lanes zich over een langere tijd gewoon dubbel en dwars uitbetaalt in dit opzicht, dus vandaar toch de keuze voor een TR4 systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1900x Boxed€ 479,-€ 479,-
1ASRock X399 Taichi€ 350,45€ 350,45
1ASRock USB 3.1/A+C€ 23,84€ 23,84
1Nanoxia Deep Silence 5 Rev. B Zwart€ 117,50€ 117,50
1Enermax LiqTech TR4 360€ 156,48€ 156,48
2Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16€ 199,88€ 399,76
1Seasonic Focus Plus 850 Gold€ 109,95€ 109,95
1Samsung 960 Pro 512GB€ 296,-€ 296,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.932,98

Er is al een Vega 64 op komst, dus dat complementeert het systeem.

Ik zit nog wel te denken of ik niet een Noctua NH-U14S TR4-SP3 erin moet doen en door moet sparen voor een volledige custom loop. In dat geval recycle ik mijn huidige kast en ga ik een superstille eigen kast bouwen met ruimte voor 2 pompen en 2 rads. Nu zou je denken: "waarom dan geen 2 AIOs?". De reden om dan voor een custom loop te gaan is dat je dan alleen de heat exchangers nog hoeft te vervangen, en dus de rest kan blijven gebruiken na een upgrade.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 08-11-2017 17:58 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-05 07:53
Ik heb eindelijk men TZRX geheugen vastgekregen vandaag.
Had het dinsdag besteld op Newegg aangezien het hier nergens te vinden was en kreeg het verbazend al in de bus vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://www.overclock.net/content/type/61/id/3148403/width/500/height/1000/flags/LL

Is de 64Gb 8 dimm kit van de Trident Z RGB modules geoptimaliseerd voor Threadripper/Ryzen.
2933mhz en 14 timings. Ben erg benieuwd naar de performance.

Kan nu eindelijk men systeem gaan afwerken. Geheugen was het enige dat ik nog nodig had. 8)

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
@JacobsT Nice, ik moet mij nog inlezen wat geheugen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403231

Dennism schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:09:

De conclusie lijkt te zijn gezien over meerdere reviewers als je voor een Threadripper build in de markt bent, zorg dat je een bord krijgt met een door Lotes gefabriceerd retentie mechanisme en probeer door Foxcon gefabriceerde retentie mechanismes te vermijden voor nu.
Ik heb nu twee Threadripper systemen in elkaar gezet met Gigabyte borden, en dus Foxcon retentie mechanisme. Beide builds geen enkel probleem gehad met het installeren en mouten van de CPU.
Wel de "techniek" gebruikt die je bij een cooler ook zou gebruiken. Dus eerst 1 twee slagen aandraaien dan 2 twee slagen aandraaien en dan 3 twee slagen aandraaien. Dit herhalen tot ze alle drie vastzitten. Dus niet eerst 1 volledig aandraaien en dan pas naar 2 enz.

Jay zegt in die video dat hij geen enkel probleem met zijn Asus bord had. Asus gebruikt ook Foxcon retentie mechanisme dus daar alleen kan het niet 100% inzitten denk ik, ook gezien mijn eigen ervaring met Foxcon.

Voor de rest draaien beide systemen nu >3 weken super stabiel en tot op heden geen enkel probleem tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 403231 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:41:
[...]

Ik heb nu twee Threadripper systemen in elkaar gezet met Gigabyte borden, en dus Foxcon retentie mechanisme. Beide builds geen enkel probleem gehad met het installeren en mouten van de CPU.
Wel de "techniek" gebruikt die je bij een cooler ook zou gebruiken. Dus eerst 1 twee slagen aandraaien dan 2 twee slagen aandraaien en dan 3 twee slagen aandraaien. Dit herhalen tot ze alle drie vastzitten. Dus niet eerst 1 volledig aandraaien en dan pas naar 2 enz.

Jay zegt in die video dat hij geen enkel probleem met zijn Asus bord had. Asus gebruikt ook Foxcon retentie mechanisme dus daar alleen kan het niet 100% inzitten denk ik, ook gezien mijn eigen ervaring met Foxcon.

Voor de rest draaien beide systemen nu >3 weken super stabiel en tot op heden geen enkel probleem tegengekomen.
Het issue zal ook uiteraard niet in ieder Foxconn mechanisme zitten, dan was het een veel groter issue geweest. Grote kans dat het gewoon een mindere batch betreft. Maar goed, je zal er maar net een treffen en je cpu of socket om zeep helpen met daarbij fysieke schade.

De Asus borden die ik in de hand gehad heb hadden trouwens het lotes socket, nu zegt dat natuurlijk niet veel, want dat waren maar 3 borden. Het kan uiteraard goed zijn dat Asus van beide fabrikanten sourced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennism schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:46:
[...]

Het issue zal ook uiteraard niet in ieder Foxconn mechanisme zitten, dan was het een veel groter issue geweest. Grote kans dat het gewoon een mindere batch betreft. Maar goed, je zal er maar net een treffen en je cpu of socket om zeep helpen met daarbij fysieke schade.

De Asus borden die ik in de hand gehad heb hadden trouwens het lotes socket, nu zegt dat natuurlijk niet veel, want dat waren maar 3 borden. Het kan uiteraard goed zijn dat Asus van beide fabrikanten sourced.
De Asus Zenith borden die ik in mijn handen heb gehad waren allemaal foxcon. Als ik mijn goed herinner kan je ook in een andere video van Jay zien dat zijn Zenith ook een Foxcon heeft.

Maar het probleem wat hij heeft lijkt mij meer gewoon een brak mechnisme buiten het hele Foxcon/Lotes verhaal om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 403231 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:03:
[...]

De Asus Zenith borden die ik in mijn handen heb gehad waren allemaal foxcon. Als ik mijn goed herinner kan je ook in een andere video van Jay zien dat zijn Zenith ook een Foxcon heeft.

Maar het probleem wat hij heeft lijkt mij meer gewoon een brak mechnisme buiten het hele Foxcon/Lotes verhaal om.
Dat weet ik zo niet, ook bijv op Reddit en andere tech forums zijn genoeg soortgelijke verhalen te vinden, net als bij andere reviewers (o.a HardOPC even snel uit mijn hoofd) en in ieder geval destijds was het iedere keer een foxcon mechnisme dat issues gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 15:58

SG

SG surft naar info hardewaren

Heb AsRock Taichi helaas met Foxcon.
Corsair Vangeance geheugen.

Met Samsung 960 EVO 250GB

Ga het dit weekend bouwen.
Vraag mij af of M.2 SSD extra koeling nodig hebben.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
SG schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 06:44:
Heb AsRock Taichi helaas met Foxcon.
Corsair Vangeance geheugen.

Met Samsung 960 EVO 250GB

Ga het dit weekend bouwen.
Vraag mij af of M.2 SSD extra koeling nodig hebben.
is het gelukt? Mja, als wanneer je een nvme echt gaat benchmarken gaat die uiteindelijk wel throttelen. Onder normale omstandigheden zal het niet gebeuren bij normale airflow.

Gister alles opgehaald dit is het geworden.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X€ 829,-€ 829,-
1MSI X399 Gaming Pro Carbon AC€ 359,-€ 359,-
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING Blower€ 287,50€ 287,50
1NZXT H700i Rood/Zwart€ 193,49€ 193,49
1Noctua NH-U14S TR4-SP3€ 76,25€ 76,25
2G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 241,60€ 483,20
1EVGA SuperNOVA 750 G3€ 114,50€ 114,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.342,94

Van het weekend alles in elkaar knutselen. Mijn board heeft een Lotus socket, dus dat is een goed begin. Toch maar geen AOI waterkoeler. En heb lang zitten twijfelen over het geheugen. SSD en videokaart zijn niet nieuw. Even kijken of ik over tijdje nvme disk erin zet.

Edit: Gister boel in elkaar gezet.
Ging voor de verandering helemaal (bijna allemaal) goed systeem ging zelfs in 1x aan. Alleen ruzie met de moederbord stand-offs en schroefjes die blijken iets inferieure kwaliteit (erg jammer NXZT) waardoor 4 schroefjes niet vast gingen. Door hetzelfde schroefje 10x vast en los te maken en dan nieuw niet beschadigd schroefje te pakken toch op 1 na alles goed vastgekregen.

Detecteert maar 24gb ram in de BIOS totaal. Terwijl als je naar de banken kijken detecteert hij wel 4x8gb. Zag dat er oude BIOS geïnstalleerd is. Dus die ga ik na het werk updaten kijken of probleem dan wel 32gb ziet..

[ Voor 84% gewijzigd door kr4t0s op 24-11-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

kr4t0s schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:21:
[...]

Detecteert maar 24gb ram in de BIOS totaal. Terwijl als je naar de banken kijken detecteert hij wel 4x8gb. Zag dat er oude BIOS geïnstalleerd is. Dus die ga ik na het werk updaten kijken of probleem dan wel 32gb ziet..
Ik help het je hopen dat het niet zo is, maar meestal is dat geen bios probleem.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 15:58

SG

SG surft naar info hardewaren

Ja. Het is gelukt. Denk aan case fan gericht op de M.2 locaties.
Het zit in ouwe Full tower dus geen USB3.? Headers. Een front panel?
Wil er zeker nog een M.2 bij prikken.

En 4K monitor.

[ Voor 5% gewijzigd door SG op 27-11-2017 07:57 . Reden: Edit ]

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
ocf81 schreef op zondag 26 november 2017 @ 00:10:
[...]

Ik help het je hopen dat het niet zo is, maar meestal is dat geen bios probleem.
Je hebt gelijk. 8gb wordt wel herkend, maar niet gebruik in Windows zie je dan ook "8gb system reserved staan". Hetzelfde wat je wel eens bij een laptop zien waar de videokaart stuk van ram gebruikt. Crasht ook direct met XMP profiles zelfs als ik de langzaamste XMP kies.
Verder was systeem wel stabiel, Cinebench en CPU-Z benchmark normale score.

Dus denk re-seat de CPU eens.... en doen deed het gehele systeem het niet meer. Lijkt erop dat mobo helemaal overleden is. Installatie van CPU ging wel goed geen vreemde dingen gehad waar iets beschadigd heb ofzo.
SG schreef op maandag 27 november 2017 @ 07:55:
Ja. Het is gelukt. Denk aan case fan gericht op de M.2 locaties.
Het zit in ouwe Full tower dus geen USB3.? Headers. Een front panel?
Wil er zeker nog een M.2 bij prikken.

En 4K monitor.
Er zijn nog maar weinig kasten met front 3.1usb-c (alleen hele dure) als je die wil nog even wachten :)
Denk dat ik die wel ga missen op mijn kast zeker over 2-3 jaar.

Edit: 4-12
Voel me wel beetje Derp nu. De de boel opgestuurd. En ze zeggen "alles werkt gewoon prima" Ik de spullen weer ophalen. Dus dacht of mijn voeding is gaar, of mobo maakt ergens contant de kast en maakt sluiting. Dus eerst aangesloten buiten de kast en werkt inderdaad. In de kast werkt het nog steeds. Dus ik snap compleet niet waar de issue vandaan kwam. XMP geheugen profiles doen het ook. 32gb ram wordt netjes herkend.

[ Voor 37% gewijzigd door kr4t0s op 04-12-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

oeoeoeoeoe temping 1950X voor 862€

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
Damic schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:08:
oeoeoeoeoe temping 1950X voor 862€
830 betaald ;)

Update: so far so good nu. Had grote issues met netwerkkaart, bleef maar zeggen cable unplugged en dan random na -+15 minuten kwam die toch up. Hoop geklooi later. Verschillende kabels, drivers en instellingen. Denk haal de switch er tussen uit direct internet kabel ingeplugd en werkt perfect.
Maar nieuw 8 poorts 1000mbit switch gekocht en op deze gaat het ook goed.

Wel vreemd was een simpel Sitecom 5 poorts 1000mbit switch die het al vele jaren prima deed. Ook alleen issues met deze PC.

Maar goed kan ik echt aan de slag! Heb de PC maar Jack genoemd voor "Jack the Threadripper"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• his.dudeness
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-05 08:29

his.dudeness

The Dude Abides.

Heeft iemand hier die al een TR pc heeft, gekeken hoe het presteert met UE4 Lightmass? (Unreal engine 4.18, licht rendering, heel intenstief werk, gebruikt alle threads die je naar hem gooit). Ik moet namelijk een nieuw pc kopen (specifiek) voor dat soort taken , maar niemand heeft TR nog ermee getest voor zover ik kan zien. UE4 heeft een paar example projecten die hiervoor gebruikt kunnen worden.
Waar? :9

[ Voor 3% gewijzigd door his.dudeness op 18-12-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
his.dudeness schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:56:
Heeft iemand hier die al een TR pc heeft, gekeken hoe het presteert met UE4 Lightmass? (Unreal engine 4.18, licht rendering, heel intenstief werk, gebruikt alle threads die je naar hem gooit). Ik moet namelijk een nieuw pc kopen (specifiek) voor dat soort taken , maar niemand heeft TR nog ermee getest voor zover ik kan zien. UE4 heeft een paar example projecten die hiervoor gebruikt kunnen worden.

[...]

Waar? :9
Azerty paar weken geleden. Was actie van AMD toen. Als je korte handleiding hebt wat je getest wil hebben wil ik wel kijken of het lukt. Heb alleen weinig tijd, dus kan niet teveel zelf uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

kr4t0s schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:05:
[...]

Azerty paar weken geleden. Was actie van AMD toen. Als je korte handleiding hebt wat je getest wil hebben wil ik wel kijken of het lukt. Heb alleen weinig tijd, dus kan niet teveel zelf uitzoeken
Ga hier: https://www.unrealengine.com
Inlog gegevens dummy account: dikekuhoy@tm2mail.com (zelfde voor wachtwoord)

instructie video:
https://my.mixtape.moe/noygnz.webm

Als het goed is, staat het "Zen" project al op de account. Als dat niet zo is, dan kan je hem in "marketplace>showcase demos" vinden:
Afbeeldingslocatie: https://my.mixtape.moe/jrbqtg.jpg

Nadat Unreal Engine geinstalleerd is, maar voordat je het project opent, is het handig als je insteld dat hij alle threads gaat gebruiken. Dat doe je door "SwarmAgent.exe" te openen, die vind je in:
C:\Program Files\Epic Games\UE_4.18\Engine\Binaries\DotNET
(hij gaat naar de system tray)
Afbeeldingslocatie: https://my.mixtape.moe/vdccox.jpg
zet "showdevelopermenu" op true, en ga dan naar de "DeveloperSettings" tab om daar in te stellen hoeveel threads hij mag gebruiken voor lokaal werk:
Afbeeldingslocatie: https://my.mixtape.moe/luvsss.jpg
Als je je pc tijdens het renderen wilt gebruiken, dan kan je het beste max-aantal threads min 2 doen.

Nadat het renderen klaar is, staat er in de Log tab in swarm agent (ook in output log in UE4) hoeveel tijd het gekost heeft in totaal. Let wel op dat je lighting quality op production zet zoals in de video.

Alvast bedankt! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kr4t0s
@his.dudeness kweet niet of het helemaal goed gaat mijne doet er langer over.
10:38:23 PM: Lightmass on JACK: 2:20 min total, 994 ms importing, 161 ms setup, 7.18 sec photons, 2:12 min processing, 0 ms extra exporting [734/734 mappings]. Threads: 1:08:22 hours total, 1:00:53 hours processing.
10:38:23 PM: Lighting complete [Startup = 994 ms, Lighting = 2:19 min]

[ Voor 6% gewijzigd door kr4t0s op 20-12-2017 22:41 ]

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

kr4t0s schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:41:
@his.dudeness kweet niet of het helemaal goed gaat mijne doet er langer over.

10:38:23 PM: Lightmass on JACK: 2:20 min total, 994 ms importing, 161 ms setup, 7.18 sec photons, 2:12 min processing, 0 ms extra exporting [734/734 mappings]. Threads: 1:08:22 hours total, 1:00:53 hours processing.
10:38:23 PM: Lighting complete [Startup = 994 ms, Lighting = 2:19 min]
[...]
Oh wow, dat is eigenlijk super goed. In de instructie video had ik "Production quality" gestart, maar omdat ik het einde van de Log ook (snel) wilde laten zien, had ik hem geannuleerd en weer gestart op "Preview quality", vandaar dat de tijd in die Log zo kort was. Ik heb het net op "Production quality" weer gestart en laten afmaken:
10:40:05: Lightmass on RAVEN: 7:34 min total, 1.33 sec importing, 161 ms setup, 15.7 sec photons, 7:17 min processing, 0 ms extra exporting [734/734 mappings]. Threads: 1:20:09 hours total, 1:08:17 hours processing.
10:40:05: Lighting complete [Startup = 1.33 sec, Lighting = 7:33 min]
Dit is op mijn Intel i7 3930K (6 core 12 threads in totaal, maar de rendering gedaan op 10 threads)

ps. serieuze projecten (tegenover showcase demos zoals deze) moeten vaak minimaal een hele nacht renderen, dus overgaan naar Threadripper gaat mij vele uren besparen.

[ Voor 6% gewijzigd door his.dudeness op 21-12-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
@his.dudeness
Ik had wel niet dezelfde setting als in jouw filmpje. Ik had 'avatar' bergen.
Had wel Lightning op Production gezet.

Zal nog eens testen, vanavond of morgen.

[ Voor 14% gewijzigd door kr4t0s op 22-12-2017 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09-2024
Goedendag mensen,

Gisteren mijn TR4 binnen gekregen en (aangezien ik niet wist dat de kerstbonus zo leuk was) nog geen goede GPU ervoor... Dat gezegd, ik loop tegen een issue aan wat ik vermoed dat voltage is.

Install en draaien werkt niet op 3200 Mhz (nog geen OC op TR), maar draait heel stabiel op 2133. Nu is het QVL geselecteerd Trident Z F4-3200C16D-32G... nog iets spul en het start op met 3200, BIOS prima etc. maar zodra ik W10Pro start doet het poef en krijg ik een IRQ_Less than equal etc. error.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt op een MSI X399 Carbon Pro AC en zo ja, simpele tip of wordt het toch testen en zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zitten al je banken vol of heb je nog over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

Freaky_Angelus schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:51:
Goedendag mensen,

Gisteren mijn TR4 binnen gekregen en (aangezien ik niet wist dat de kerstbonus zo leuk was) nog geen goede GPU ervoor... Dat gezegd, ik loop tegen een issue aan wat ik vermoed dat voltage is.

Install en draaien werkt niet op 3200 Mhz (nog geen OC op TR), maar draait heel stabiel op 2133. Nu is het QVL geselecteerd Trident Z F4-3200C16D-32G... nog iets spul en het start op met 3200, BIOS prima etc. maar zodra ik W10Pro start doet het poef en krijg ik een IRQ_Less than equal etc. error.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt op een MSI X399 Carbon Pro AC en zo ja, simpele tip of wordt het toch testen en zoeken?
Tikje meer volt op je ram zetten dan zal het wel goed doorstarten.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Ok, enig ervaring met dit setje? qua max voltage? Vluchtig gisteravond gekeken en toen leek het al op 1.37 uit zichzelf te lopen... Staat me van de Ryzen thread nog bij dat je dan aan waardes moet gaan zitten die DDR2 niet hadden :P

Iets met de vorige deed het 10 jaar, dus als deze nu ook 10 jaar loopt ben ik meteen weer even klaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

1.4V moet voldoende zijn en is nog safe voor DDR4 ,als het stabiel is kan je altijd nog proberen om wat minder volts te geven.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
LOL, 1.4 en rete stabiel... staat een ventilator op gericht en temps lopen nog prima... zal wat gaan testen deze vakantie (he jammer... sluiting bedrijf, geforceerde vakantie... )

Top, dat was het gewoon... net niet net wel..

Overigens, wat is dat ding rete snel zeg... zit met verwondering te kijken hoe het loopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Freaky_Angelus schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:03:
LOL, 1.4 en rete stabiel... staat een ventilator op gericht en temps lopen nog prima... zal wat gaan testen deze vakantie (he jammer... sluiting bedrijf, geforceerde vakantie... )

Top, dat was het gewoon... net niet net wel..

Overigens, wat is dat ding rete snel zeg... zit met verwondering te kijken hoe het loopt....
Dat gevoel heb ik al als ik voor me r7 1700@3.9GHz zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• his.dudeness

his.dudeness

The Dude Abides.

Dat maakt niet uit, het gaat om het zelfde scene, ik had alleen mijn camera ergens anders staan (zie hier) maar dat heeft geen invloed op licht render (dat word voor het hele scene gedaan ongeacht camera positie). Al is een benchmark herhalen, altijd een goed idee.

[ Voor 5% gewijzigd door his.dudeness op 23-12-2017 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kr4t0s
@his.dudeness

Nog een keer gedaan gehele log:
Zonder OC wel met ram op 3200mhz. Geen idee of ram snelheid veel impact heeft.
6:27:06 PM: Skylight import processing 0.008s with CubemapSize 128
6:27:08 PM: Measured CPU frequency: 3.40 GHz
6:27:08 PM: FStaticLightingSystem started using GKDOPMaxTrisPerLeaf: 4
6:27:08 PM: Number of texture mappings: 734
6:27:08 PM: Number of fluid mappings: 0
6:27:08 PM: Number of landscape mappings: 0
6:27:08 PM: Number of BSP mappings: 0
6:27:08 PM: Number of static mesh instance mappings: 734
6:27:08 PM: Scene surface area calculated at 740699.000 million units (4.191% of the estimated 17674120.000 million units)
6:27:08 PM: Importance volume surface area calculated at 187.104 million units (44.340% of the estimated 421.972 million units)
6:27:08 PM:
6:27:08 PM: Collision Mesh Overview:
6:27:08 PM: Num Triangles : 224873
6:27:08 PM: MeshInfos : 0.1Mb
6:27:08 PM: UVs : 2.0Mb
6:27:08 PM: LightmapUVs : 2.0Mb
6:27:08 PM: Embree Used Memory : 17.2Mb
6:27:08 PM: Processing...
6:27:08 PM: EmitDirectPhotons complete, 0.400 million photons emitted in 0.4 seconds
6:27:09 PM: Built photon segment map in 0.0 seconds
6:27:09 PM: EmitIndirectPhotons complete, 0.898 million photons emitted in 0.5 seconds
6:27:09 PM: Marking Irradiance Photons complete, 0.032 million photons marked in 0.3 seconds
6:27:09 PM: Caching Irradiance Photons complete, 0.850 million cache samples in 0.4 seconds
6:27:10 PM: Calculate Irradiance Photons complete, 0.022 million irradiance calculations in 0.5 seconds
6:27:14 PM: Radiosity Setup 3.9s
6:27:14 PM: Setup precomputed visibility 0.1s, 734 meshes, 1025 Cells
6:27:31 PM: Lighting 10.3%
6:27:50 PM: Lighting 20.3%
6:28:06 PM: Lighting 30.1%
6:28:12 PM: Lighting 40.3%
6:28:20 PM: Lighting 50.9%
6:28:29 PM: Lighting 60.1%
6:28:40 PM: Lighting 70.3%
6:28:50 PM: Lighting 80.1%
6:28:59 PM: Lighting 90.2%
6:29:13 PM: Lighting 100.0%
6:29:13 PM: [Job] Job is a success!
6:29:16 PM:
6:29:16 PM: Total Static Lighting time: 125.46 seconds, 32 threads
6:29:16 PM: 0.1% 0.2s Scene setup
6:29:16 PM: 0.3% 0.4s Emit Direct Photons
6:29:16 PM: 0.0% 0.0s Cache Indirect Photon Paths
6:29:16 PM: 0.4% 0.5s Emit Indirect Photons
6:29:16 PM: 0.3% 0.3s Mark 0.032 million Irradiance Photons
6:29:16 PM: 0.3% 0.4s Cache 0.850 million Irradiance Photon Samples on surfaces
6:29:16 PM: 0.4% 0.5s Calculate 0.022 million Irradiance Photons
6:29:16 PM: 99.9% 125.3s Lighting
6:29:16 PM: 0.0% 0.0s Unaccounted
6:29:16 PM: Radiosity Setup thread seconds: 73.3, Radiosity Iteration thread seconds: 0.0
6:29:16 PM: Total busy Lighting thread seconds: 3700.74
6:29:16 PM: 0.7% 25.2s Texel and vertex setup
6:29:16 PM: 29.5% 1092.8s Direct lighting
6:29:16 PM: 29.5% 1092.5s Area shadows with 1649.244 million rays
6:29:16 PM: 0.0% 0.3s Unaccounted
6:29:16 PM: 62.4% 2310.8s Block on indirect lighting cache tasks
6:29:16 PM: 0.6% 23.9s Block on IrradianceCache Interpolation tasks
6:29:16 PM: 2.7% 100.3s Volumetric Lightmap - 0.012 million samples
6:29:16 PM: 0.0% 0.2s VoxelizationTime
6:29:16 PM: 0.1% 2.8s GatherImportancePhotons
6:29:16 PM: 0.0% 0.7s DirectLightingTime
6:29:16 PM: 2.6% 96.5s FinalGatherTime
6:29:16 PM: 0.0% 0.0s Unaccounted
6:29:16 PM: Indirect lighting cache task thread seconds: 2450.11
6:29:16 PM: 5.7% 140.0s ImportancePhotonGatherTime
6:29:16 PM: 0.0% 0.0s CalculateImportanceSampleTime
6:29:16 PM: 46.7% 1144.8s FirstBounceRayTraceTime for 1944.635 million rays
6:29:16 PM: 1.8% 45.3s CalculateExitantRadiance
6:29:16 PM: Traced 3627.796 million first hit visibility rays for a total of 2099.8 thread seconds (1.728 million per thread second)
6:29:16 PM: Traced 1.129 million boolean visibility rays for a total of 0.5 thread seconds (2.401 million per thread second)
6:29:16 PM: Scene radius 1185943.4, Importance bounds radius 5794.8
6:29:16 PM: 734 Mappings, 13.661 million Texels, 3.407 million mapped texels
6:29:16 PM: 97.3% of Total Lighting thread seconds on Texture Mappings, 0% on Volume Samples, 3% on Volumetric Lightmap, 0% on Visibility, 0.0% Unaccounted
6:29:16 PM: 14 Lights total, 484.1 Shadow rays per light sample on average
6:29:16 PM: 0.400 million first pass Photons Emitted (out of 0.400 million requested) to deposit 0.076 million Direct Photons and 1871 Indirect Photon Paths, efficiency of 18.87%
6:29:16 PM: 0.898 million second pass Photons Emitted (out of 0.898 million requested) to deposit 0.254 million Indirect Photons, efficiency of 28.33%
6:29:16 PM: 0.804 million Photon Gathers, 0.804 million Irradiance Photon Gathers
6:29:16 PM: 17.396 million Importance Photons found, 0.000 million Importance Photon PDF calculations
6:29:16 PM: 18.8% Bounce 1 Irradiance cache miss rate (3.407 million lookups, 0.640 million misses, 0.122 million inside geometry)
6:29:16 PM: Final Gather: 185.5s on 199.191 million base samples, 2135.4s on 1745.445 million refining samples for 3 refinement levels.
6:29:16 PM: 75.1% due to brightness differences, 24.9% due to importance photons, 0.0% other reasons, Samples at depth: 16.9%, 31.8%, 51.2%,
6:29:16 PM: 2498.8 Mb Peak Working Set
6:29:16 PM: Lightmass on JACK: 2:10 min total, 1.74 sec importing, 158 ms setup, 6.75 sec photons, 2:01 min processing, 0 ms extra exporting [734/734 mappings]. Threads: 1:06:42 hours total, 57:35 min processing.
6:29:16 PM: Lighting complete [Startup = 1.74 sec, Lighting = 2:08 min]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heeft er iemand de Aorus X399? Er staat er momenteel 1 te koop in v&a voor neit al te veel geld maar die Killer NIC zit me dwars, iemand daar een gedacht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:29:
Heeft er iemand de Aorus X399? Er staat er momenteel 1 te koop in v&a voor neit al te veel geld maar die Killer NIC zit me dwars, iemand daar een gedacht over.
In de basis is het gewoon een prima nic, heb nu 2x een bord gehad met zo'n nic en de prestaties zijn vergelijkbaar met de Intel nic's op concurrerende borden in mijn tests. Qua compatibiliteit ben ik ook nog geen issues tegen gekomen. De software kan wat gimmicky aandoen, maar doet toen ik het getest heb zijn werk als geadverteerd qua bandbreedte management. Je kan de software echter ook gewoon links laten liggen, voor de werking is deze niet noodzakelijk. Enige issue dat ik ooit gehad heb was ergens in 2014 oid een memory leak in een driver. Na een driver update was dit echter direct opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik heb nu zo'n week de Threadripper upgrade in gebruik en het meeste is echt wel meegevallen.

De exact zelfde reepjes geheugen ( pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 ) deden eerder op een AM4 systeem erg moeilijk en wilde totaal niet hoger dan 2133 werken, met AGESA 1.0.0.6.

Maar heel gelukkig dat ik met mijn combinatie AsRock X399 Taichi en 1920X nu gewoon quad-channel op 2933 kan draaien. Heel erg fijn. Scheelt een bak geld voor geheugen (wat nu echt duur is).

Ook blij dat dit bord een LOTES socketretentiebracket heeft, met al die Foxconn's die hier en daar problemen schijnen te hebben. En damn, op YT filmpjes lijkt het wel allemaal mee te vallen, maar die processor is inderdaad echt huge!

Systeem draait netjes op 4.0GHz alle cores, 1.35V, gekoeld door een Enermax Liqtech TR4 360mm.
In principe draait alles wel op 1.30V, maar dan zijn er een paar applicaties die heel erg raar doen;
* DOSBox geeft om de paar seconden een cutout in geluid
* Classic Shell reageert wat traag

Met de instelling naar 1.35V, en alle problemen zijn verdwenen.
Load-Level Calibration doet hier niks, van Disabled tot Level-5. Systeem blijft een 0.3V reductie geven als er flinke load op de processor komt. Alles blijft wel stabiel verder.

Ik hoop wel dat Corsair, en andere fabrikanten ook met AIO waterkoelers voor TR4 komen. Aan die Asetekbrackets voor bestaande sets ga ik niet beginnen.. zoals in vele reviews ook wel de nadelen van zijn gegeven.

Tot nu toe goede ervaring met dit nieuwe platform :Y)

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Hehe,

Die Enermax is echt een beest van een koeler.. Overkill, maar het vult wel lekker de voorkant van de/mijn case ;)

Heb mijn TR nog niet in OC gezet, rare 'ouderwetse' tick om dingen eerst in te branden/slijten en om eerlijk te zijn... Zelfs met een CFD berekening kreeg ik er amper stress op, er was genoeg 'over' om nog een simpel spelletje op te starten.... Ik deel wel echt je mening dat de andere koelers nog moeten sleutelen, want als het oppervlak van die TR's is wel dusdanig dat ik daar geen standaard koelertje op zou willen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Freaky_Angelus schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:59:
Hehe,

Die Enermax is echt een beest van een koeler.. Overkill, maar het vult wel lekker de voorkant van de/mijn case ;)
Van de koeler ben ik alleen niet zo onder de indruk met de fans. Ik kan de schroeven niet echt vastdraaien zonder dat die 'kussentjes' aan de zijkanten loslaten en je dus een soort van ) vorm krijgt. Staat erg slordig in een window case. Ze zitten naar mijn gevoel dus erg losjes, maargoed. ze zijn er nog niet uitgevallen :X :P
Heb mijn TR nog niet in OC gezet, rare 'ouderwetse' tick om dingen eerst in te branden/slijten en om eerlijk te zijn... Zelfs met een CFD berekening kreeg ik er amper stress op, er was genoeg 'over' om nog een simpel spelletje op te starten.... Ik deel wel echt je mening dat de andere koelers nog moeten sleutelen, want als het oppervlak van die TR's is wel dusdanig dat ik daar geen standaard koelertje op zou willen hebben...
Een Noctua NH-U14S TR4 is voor standaard gebruik wel prima te gebruiken, en blijft heerlijk stil, ook onder load, maar overclocken zit er echt niet in, daarvan schiet de temperatuur naar mijn gevoel te ver naar boven. 105 graden Tctl heb ik al langs zien komen :X

Met zo'n Asetek standaard koelertje zal het denk ik ook net zo gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Tja, ik heb hem in pull staan met uitblaas naar voren (de voorkant case staat ook het verst van me af... window naar me toe / tegen de muur naar rechts weggedraaid) en de fans zijn dus door en door gegaan. Zo strak leek niet echt nodig, maar... daar draaien de fans ook echt te zacht voor (zelfs onder load doen ze weinig imo). Goed,bij mij is dat deel ook nog eens niet zichtbaar en overweeg ik alleen nog het rubber te verwijderen voor de binnenzijde...

Dat gezegd, er is nog wel meer dat er moet gebeuren, maar we wachten even weer een paar maandjes voor de update erbij kan ;) Ik ben wel onder de indruk hoe egaal de warmte wordt afgegeven en hoe stil alles is... mijn oude GPU is uhm, dat niet blijkbaar :D maar goed, er blijken wel meer 'oude' pc's hier ineens erg luidruchtig te zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Freaky_Angelus schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:33:
Tja, ik heb hem in pull staan met uitblaas naar voren (de voorkant case staat ook het verst van me af... window naar me toe / tegen de muur naar rechts weggedraaid) en de fans zijn dus door en door gegaan. Zo strak leek niet echt nodig, maar... daar draaien de fans ook echt te zacht voor (zelfs onder load doen ze weinig imo). Goed,bij mij is dat deel ook nog eens niet zichtbaar en overweeg ik alleen nog het rubber te verwijderen voor de binnenzijde...
Ik heb wel gedacht om die rubbers aan de buitenkant(zichtbare zijde) eruit te halen en dan een paar 'oogjes' tussen te frotten voor diktecompensatie, we zien wel.

Wat is je fanprofile instellingen eigenlijk voor de radiatorfans? Ik weet niet in hoeverre de MSI bordjes de fans vertraagd kunnen instellen, maar dat is wel een nadeel dat ik heb gevonden met de AsRock UEFI itt de ASUS UEFI die ik voorheen vooral gewend ben geweest. Daarin kon ik netjes aangeven dat ik pas na, zeg maar 10 seconden een hogere temperatuur de fans pas op mogen spinnen zodat je dus niet het effect hebt dat je constant opspinnende en afspinnende fans hebt. Dat effect heb ik dus met die Asrock bord een stuk meer. Wel gedeeltelijk op kunnen lossen door gewoon alles een hogere temperatuurinstelling te geven, afijn. ideaal is anders.
Dat gezegd, er is nog wel meer dat er moet gebeuren, maar we wachten even weer een paar maandjes voor de update erbij kan ;) Ik ben wel onder de indruk hoe egaal de warmte wordt afgegeven en hoe stil alles is... mijn oude GPU is uhm, dat niet blijkbaar :D maar goed, er blijken wel meer 'oude' pc's hier ineens erg luidruchtig te zijn :D
Dat heb je inderdaad met nieuwe platformen, en ben blij dat ik op dit moment er in ben gestapt. Niet de hoogste prijs betaald voor de 1920X, geheugen die gewoon netjes op volledige snelheid werkt en Microsoft/AMD die netjes de software/drivers ook in orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Dennism ha dat is goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

kr4t0s schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:49:
[...]

830 betaald ;)

Update: so far so good nu. Had grote issues met netwerkkaart, bleef maar zeggen cable unplugged en dan random na -+15 minuten kwam die toch up. Hoop geklooi later. Verschillende kabels, drivers en instellingen. Denk haal de switch er tussen uit direct internet kabel ingeplugd en werkt perfect.
Maar nieuw 8 poorts 1000mbit switch gekocht en op deze gaat het ook goed.

Wel vreemd was een simpel Sitecom 5 poorts 1000mbit switch die het al vele jaren prima deed. Ook alleen issues met deze PC.

Maar goed kan ik echt aan de slag! Heb de PC maar Jack genoemd voor "Jack the Threadripper"
Waarschijnlijk omdat dat bedrijf waarvan die modem komt niet (op een fatsoenlijke manier) hun software updatet. AMD etc. zijn afhankelijk van de medewerking van al die andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
Anoniem: 444127 schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:26:
[...]
Waarschijnlijk omdat dat bedrijf waarvan die modem komt niet (op een fatsoenlijke manier) hun software updatet. AMD etc. zijn afhankelijk van de medewerking van al die andere bedrijven.
Is een Intel netwerkkaart. Maar probleem lag aan mijn switch, nieuwe switch gekocht problemen zijn weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 20:01

Hakker

a.k.a The Dude

Zelf ook sinds 1,5 maand een Threadripper 1950x draaiend.

Ook op een Asrock Taichi en eerlijk gezegd geen problemen met de build gehad. Ik denk dat het meer ligt aan verkeerd installeren als niet goed erin klikken van de CPU Foxconn maakt de mount ook al jaar en dag voor de server markt dus ik zie daar echt niet een probleem.
Ook een Enermax Liqtech 360 erin. en kan hem eigenlijk continue op 60% fans draaien tot zo'n 70% CPU belasting @ 4 GHz met 1,3volt en 0,5 vcore.

geheugen is Flare X 3200 welke gewoon het XMP profiel oppakt dus ja G.Skill lijkt ze te controleren. Over het geheel genomen echt heel tevreden met de upgrade. maar het is echt even slikken als je de CPU ziet.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
@Vinnie Ik was nog niet van de default af gegaan... Fans spinnen zelden op en zo ja, erg kalm, zelfs onder 50~60% load (COMSOL pakt alleen fysieke cores, dus veel hoger kom ik daar niet mee) was het stabiel te noemen. Ze kunnen wel hard, maar momenteel lijkt het vooral stabiel te lopen door gebrek OC. Enige moment dat ik iets merk is na een reboot dat hij even blaast.

Ik kwam van Asus en MSI bevalt met tot op heden prima... Alles werkt, geheugen via hun qvl etc ook gewoon op 3200 na een lichte voltage wijziging (1.39 ingesteld, zie een 1.40 dan in BIOS*) en dat loopt prima.

Moet nog een keer 32gb bij, dan zit mobo op max met 4x 16gb dimm (qua ondersteuning) op 3200, een videokaart van dit decenium en dan heb ik ook een reden voor een nieuw scherm.... maar ik was toch echt wel even door het budget heen voor nu.

*, edit... bedacht me dat dat nog niet 1 pagina terug is in deze thread... dus uhm: ben keurig geholpen om dat stabiel te krijgen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Freaky_Angelus op 01-01-2018 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Damic schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:29:
Alleen de driver (handmatig) installeren en de bloatware software lekker laten voor wat het is.
QoS gewoon lekker inregelen op je router (als je dat uberhaubt gebruikt/nodig hebt).

Killer hardware is niets mis mee maar de software gaat echt 10x nergens over en is 100% puur marketing BS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

:o interessante aanbieding voor een 1950x, ze zijn 2dehands en op amazon.de koop ik er 1 2 of 3 :D

I think it was a bust, is wel mooi geannuleerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Damic op 07-01-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-02 09:26
De Threadripper 1950x heeft mijn interesse. Overclocken jullie de Threadripper CPU? Zo ja, wat zijn jullie OC snelheden en wat zijn de temperaturen daarbij? Kun je ook aangeven welke koeling je gebruikt? Alvast bedankt. :)

[ Voor 68% gewijzigd door Pieter E. op 07-01-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Ik heb hem nog niet in OC staan, meer omdat het nog momenteel veel meer power is dan werkelijk nodig :P

Dat gezegd, mijn geregistreerde max temperatuur staat op 75 graden als ik een 60~65% load heb. TR4 360 met stock fan profiel. 60~65% komt overigens omdat het CFD programma alleen fysieke cores pakt en geen SMT gebruikt.

-edit- aangevuld qua info.
-edit2- iemand nog een goede T monitor?

[ Voor 32% gewijzigd door Freaky_Angelus op 07-01-2018 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
AMD Threadripper 1920X + Enermax Liqtech TR4 360mm
4000MHz, 1.35V vcore (UEFI), de rest staat op Auto.

Prime95 29.4 build 5, Small FFT all cores. 30+ minuten laten lopen; 98 graden T(ctl) maximaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Vinnie op 07-01-2018 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb sinds een paar weken mijn TR build draaiende. Een 1900X @4.0 (gekoeld door een NH-U14S) met 32GB ram en een vega64 op een X399 Taichi. Wellicht over een paar maanden een 2e vega erbij.

Tot nu toe heel tevreden.

Bepaalde spellen zijn opeens toch veel speelbaarder dan met een quadcore i7. (bijv. Planetary Annihilation met waanzinnige hoeveelheden units)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Whahahaha, P.A. was ook mijn eerste benchmark om te kijken of het GPU of CPU limit was ;)

Om er TR's voor te gebruiken is een beetje overkill, maar het verschil is leuk aanwezig. Heb nog geen OC getest, maar heb nu wel een CFD modelletje waar ik het mee kan gaan vergelijken (redelijke stabiele tijden op berekenen). Zal eens kijken wat we kunnen halen en wat de snelheid dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Freaky_Angelus schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 00:37:
Whahahaha, P.A. was ook mijn eerste benchmark om te kijken of het GPU of CPU limit was ;)

Om er TR's voor te gebruiken is een beetje overkill, maar het verschil is leuk aanwezig. Heb nog geen OC getest, maar heb nu wel een CFD modelletje waar ik het mee kan gaan vergelijken (redelijke stabiele tijden op berekenen). Zal eens kijken wat we kunnen halen en wat de snelheid dan is.
Aangezien het op linux ook nog best draait denk ik dat het toch echt de CPU was :Y

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh iemand al een geprobeerd om op maar 2 ram latten te draaien, elke lat op 1 kant van de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Damic schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:12:
Mmmh iemand al een geprobeerd om op maar 2 ram latten te draaien, elke lat op 1 kant van de cpu?
Ik heb een paar weken met 2 latjes gedraaid voordat ik de upgrade naar 32 uit heb gevoerd. Het werkte bij mij, maar ik heb geen benchmarks gedraaid, dus ik kan je geen performance indicatie geven.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Yup, ik draai op 2 latten... 2x 16gb op 3200. Loopt prima bij mij op de MSI Carbon Pro, buiten dan het voltage wel goed te moeten zetten.

De MSI kan 4 van die latjes aan dus die upgrade komt nog wel een keer. Heb ze wel expliciet op QVL uitgezocht dat ze het zouden moeten kunnen (en dat ik er uiteindelijk 4 in kan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

1950x onderweg, nieuwe koeler + mobo onderweg en wat geheugen of eerder een m2 ssd :? keuzes keuzes

ow btw it's so cute <3 pricewatch: ASRock X399M Taichi

Klein mobo met HUGE POWAAAAAAAAAAAAAH

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 21-01-2018 00:55 . Reden: Mobo ook ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jeeeej up und running jah moet alleen de ventilatoren van de AIO instellen, ding blaast als ie nog maar 50°C aangeeft :F

Misschien ook eens bios update doen want Debug led geeft mobo temp aan in de plaats van CPU temp :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@Damic Bij mij was het Quiet profiel op de fan-header van de cpu-fans voldoende om 'm in de meeste gevallen stil te houden. Ik had persoonlijk gehoopt op een soortgelijke functie die mijn vorig Asus bord ook had, pas na een aantal seconden van een hoge temperatuur om de fanspeed omhoog te schoppen. Beetje jammer van mijn AsRock Taichi bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja heb die Auto Fan Tune gebruikt en dan stond er iets in maar nu moet ik die dus op silence I keeel you zetten :Y

Ow ja bios update nog doen gedaan, lijkt toch nog iets niet goed te gaan.

Probleem: met 16t op 4GHz 1.3000V+0.05V geeft het mobo 97°C aan, core temp geeft 70°C aan, maar zowel de rad als de koelbok/pomp zijn koud.

Met 32t gaat ie naar A7 (109°C) en 82°C.

Iemand een verklaring voor?

[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 27-01-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Heb je de profiles van de fans direct in mobo ingesteld? Ik had iets soortgelijks na een reboot, toen bleken de profielen niet goed opgeslagen te zijn en niet op te toeren.

Verder, 4Ghz op 1.3? netjes!

-edit-
Uhm... wacht even, tis nog vroeg... rad/pomp etc. zijn allemaal koud? Loshalen, controleren of het wel goed contact maakte en opnieuw er op monteren, want dat ze niet hard draaien is 1... niet warm worden is een flinke hint op niet goed contact. Helemaal op die instellingen.

[ Voor 41% gewijzigd door Freaky_Angelus op 27-01-2018 05:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Blijkbaar hebben sommige borden een +27°C offset en dan klopt het wel dat mijn bord aangeeft 95°C terwijl CoreTemp 69°C aangeeft (Delta van 1°C).

Ow en de Vcore is bs, deze staat gewoon op 1.45V

Nu dus ee nfan profiel instellen dat ie stil word, mmmh in ieder geval rad word warm als ik 1 fan afkoppel en dan zien ik ook de temp stijgen naar 103°C :Y

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 27-01-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Ok, goed voor jou om te weten van je mobo... mijn MSI heeft het iig niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Freaky_Angelus op 27-01-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voila support request bij Asrock in geschoten, hopelijk doen ze er wat mee.
I got some issues with the UEFI more specific the fan control part of it. When you put any fan on "Monitor CPU temp" the fan will always be in the mode you set it to ex. custom test profile: 50°C =40%, 60°C =80% the fan will always be on 40% even when the cpu is throttling, this isn't updated internally on the mobo?

In "Monitor CPU tCTL" the fans are following the CPU tCTL temp (=die temp +27°C) and there is a problem with because the Fan-tastic tuning doesn't go up to 127°C

Also where is the "Monitor VR temp" option in that list, because when you're on a AIO or custom water loop the VRM's aren't cooled down and get very hot. Currently there's a 90mm fan standing on my gfx card and cooling down the VRM's.
I ordered 2 Noiseblocker BlackSilent XR1 60mm fans and I'm going to see if I can make something to hold them down and cool the VRM's. But I like to see a VR option in the Monitor list, maybe only for Fan 2 and 3 ;)

There is I think also a problem with the F-stream software, if you change the fan ctrl the fan's doesn't respond. When you overclock the cpu, it isn't responding to the new values, it just keeps the settings of the UEFI.

Thanks for being smart and put the led ctrl in the UEFI _/-\o_

Thanks in advantage.
edit: LOL YouTube: EPYC in ASUS ZENITH EXTREME? (en)

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 28-01-2018 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh sinds 2 weken is mijn pc soms heeel traag (voortspoelen video's/openen blue stacks). Het enigste dat ik heb gemerkt is dat 's morgens de pc herstart was en een deel instellingen veranderd waren (windows update?) alsook heb ik nu witte randen ron,d de vensters :?

Ow en cpu wil niet meer naar 4GHz klokken, dit kan een bios instelling zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 17-02-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inaba_nl
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-03 18:48

inaba_nl

just hoppin' around.

is het handig om te wachten tot mei en de e.v.t. nieuwe TR reeks (Zen+) cpu's? of zou deze reeks ok zijn (prijs/prestatie vergeleken van een 1920X)

owja, ik mis ASROCK X399M Taichi microATX in de startpost van dit topic bij de moederbord keuzes :)

Zzz...

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Je kan altijd wachten, techniek gaat zo snel...

Inmiddels is de 1950X onderweg (mooie prijs hier op VA) icm Gigabyte X399 Aorus Gaming 7.

Nu hopen dat het geheugen mee werkt, krengen zijn duur en precies nemen uit de QVL ging dus niet.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@inaba_nl Duurt nog zeker tot juni en veel winst zal er niet in zitten, misschien 200MHz sneller. Ik zou er niet op wachten.

Moederborden zal ik updaten :)

[ Voor 23% gewijzigd door Balance op 22-02-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Vinnie schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:11:
AMD Threadripper 1920X + Enermax Liqtech TR4 360mm
4000MHz, 1.35V vcore (UEFI), de rest staat op Auto.

Prime95 29.4 build 5, Small FFT all cores. 30+ minuten laten lopen; 98 graden T(ctl) maximaal.
Nou, ik heb 'm na een aantal maanden er uit gehaald. De AIO werkt ansich prima met een 4GHz overclock, maar in combinatie van de luidruchtige fans en beperkte instelmogelijkheden heb ik 'm weer eruit gehaald en de Noctua NH-U14S TR4-SP3 weer op de 1920X geplaatst. Dan maar geen overclock.

Dit is misschien meer een UEFI instel-limitatie dan een probleem van de AIO ansich, maar om nou constant de fans te horen van langzaam naar snel naar langzaam naar snel etc... dat irriteert op een gegeven moment echt wel.

Dan de AIO maar de verkoop in :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Vinnie heb dezelfde setup en de +27°C offset gooit hier ook lawaai in het gehoor.

ANyway vraagje: is er iemand dat single rank en dual rank geheugen tesamen gebruikt (dus 1 kant van cpu dual en andere kant single)?

Edit: SR en DR werkt gewoon, moet je natuurlijk zien dat je cpu stabiel is :F

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 06-04-2018 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 07:20

Wildfire

Joy to the world!

Wow, indrukwekkend spul!

Sinds gisteren een Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 + Threadripper 1950X als vervanging van een ASUS Prime X370 Pro met Ryzen 7 1800X.

Wonderlijk om dit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/TR1950x-small.png

Prachtig om m'n x264 encodes nu zo snel te zien gaan. :)

Eerst maar eens op stock aankijken en later eventueel beetje overklokken als die marge er is. Met een Kraken X52 gaat het nu iig lekker.

Ja, 8Gb RAM momenteel, is voor x264 encoding in principe prima. Maar wordt binnenkort wel 16Gb om 4x 4Gb te hebben voor quadchannel RAM.

[ Voor 28% gewijzigd door Wildfire op 23-04-2018 01:00 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Hehe enjoy!

Mijn persoonlijke ervaringen tot op heden zijn dat veel verder dan 3.8 leuk klinkt maar niet boeiend veel meer brengt. Eerder de balans op 3.8 met 3200 op geheugen is fijner dan een 4 + 3200. Om 4 te halen moest er toch de nodige voltage bij en werd het 'warm' waar ik nu niet specifiek nut van inzag.

Warm is relatief met een Enermax 360 :P maar (met offset) een 85~87 vond ik wel hoger dan nodig gezien ik vrijwel geen winst op mijn rekensnelheid zag (kan ook ergens anders bottle zijn geweest). Gezien 3.8 rustig op 72~75 kabelt (ok vorige week was wat warmer met die 26~27 graden in huis), is die lekker terug naar 3.8.

Dit is gewoon bruut multi-core geweld waar ik voor het eerst in lange tijd bijna geen OC op nodig heb (alleen fixed all cores op 3.8 eigenlijk voor minder voltage dwalingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Nu voor maar €499 te krijgen: AMD Ryzen Threadripper 1920X :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben zelf wel benieuwd over de prestaties van de nieuwe threadripper met 32 cores. Zou het wellicht een goede optie kunnen zijn voor een wat minder verfijnde virtualisatieserver?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Heb onlangs alle Enermax fans vervangen voor Corsair SP120's....

Ja... 5 graden minder, beduidend stiller en dit alles tijdens zomerperiode :D (ja, ik kan niet wachten tot de winter nu...)

Aanrader voor een ieder met een TR die enige 'werkzaamheden' verricht... Goede fans gebruiken :P

@Damic mogelijk nog voor jou interessant om te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Freaky_Angelus ja die enermax fans zijn niet echt de stilste. Maar als ze in de bios nu eens de keuze zouden laten om niet tctl(=cpu temp+28°) te gebruiken ben ik nog blijer :F echt fans aan en uit aan en uit en aan en uit, en dat profiel is al hoog ingesteld :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Ja, ik heb dus dat ze wel de + temp gebruiken, maar heb ook gewoon de lijnen erop aangepast....

Bij 80C mogen ze pas op 100% draaien... met de oude fans liepen ze met dit weer tegen de 78 aan, nu staat het ding zelfs op 70 momenteel. Lager % en koeler :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:07
Geinig je kan nu lekker goedkoop (313 euro) een 1920x kopen!

[ Voor 3% gewijzigd door mdcobra op 07-08-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Die Noctua-koelers lijken erg goed te zijn voor TR.
mdcobra schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:47:
Geinig je kan nu lekker goedkoop (313 euro) een 1920x kopen!
Dan te bedenken dat je iets meer dan 1 jaar geleden zo'n €2000 betaalde voor 10 kernen. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 07-08-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:07
Tja, jammer ook van de duurdere moederborden, maar je hebt wel een leuker upgrade pad naar 32+ cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamjohanson
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-05 22:53
Onze huidige 1950x wordt al een klein jaartje gekoeld met een Noctua Fan. Dit gaat prima. Van de week de 2990x besteld, echter begreep ik van de partij die de PC gaat bouwen en leveren, ze tegen koelingsproblemen aan liepen.

Heb het zelfde moederbord genomen als waar de 1950 inzit. Ze gaven aan dat de tempratuur verschillen niet zozeer in de proc zit.

Zou het betreffende moederbord het dan toch niet aankunnen en moet ik de MSI MEG X399 Creation bestellen?

Hij zit nu in een MSI X399 Gaming Pro Carbon AC icm een Seasonic Focus Plus Platinum 750W
Pagina: 1 2 3 Laatste