Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 15:59
Ik zal morgen kijken of ik tijd heb om de tweede generatie aan de startpost toe te voegen, samen met de informatie over BIOS-updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Laatste weken problemen gehad met de koeling van de 1950x, snelheid was hoger dan normaal en 2 keer een thermische shutdown gehad terwijl ik niets aan het doen was, de koelblok volledig proper gemaakt en nieuwe koelpasta opgedaan, alsook in de bios de pomp snelheid op 100% gezet en probleem was wat minder maar de laatste dagen ging de snelheid van de fans terug omhoog.
Zelfs nu met een deftige 20°C in huis en open kast krijg ik met een stress test de tctl niet lager dan B4 (114°C). Dit met de enermax pomp rechtstreeks op de 12V voeding en de fans apart via de manuele fan controller op de kast aangesloten en krijg de temperatuur niet lager.

Ik voel wel alles lekker warm worden maar er is iets mis. Volgens mij is de pomp niet 95% meer.

Edit: ik zien ook dat de cpu gethrotled word, van 98% gebruik naar 78% gebruik en heel lage kloksnelheid

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 24-08-2018 14:04 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er zouden wat prijsdalingen aan moeten komen: https://nl.hardware.info/...per-met-20-tot-50-procent

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 24-08-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 15:10
Ik ga eentje halen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:46

jbbrans

Damic schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:02:
Laatste weken problemen gehad met de koeling van de 1950x, snelheid was hoger dan normaal en 2 keer een thermische shutdown gehad terwijl ik niets aan het doen was, de koelblok volledig proper gemaakt en nieuwe koelpasta opgedaan, alsook in de bios de pomp snelheid op 100% gezet en probleem was wat minder maar de laatste dagen ging de snelheid van de fans terug omhoog.
Zelfs nu met een deftige 20°C in huis en open kast krijg ik met een stress test de tctl niet lager dan B4 (114°C). Dit met de enermax pomp rechtstreeks op de 12V voeding en de fans apart via de manuele fan controller op de kast aangesloten en krijg de temperatuur niet lager.

Ik voel wel alles lekker warm worden maar er is iets mis. Volgens mij is de pomp niet 95% meer.

Edit: ik zien ook dat de cpu gethrotled word, van 98% gebruik naar 78% gebruik en heel lage kloksnelheid
Wat voor koeler heb je?
De enermax serie voor threadripper heeft een probleem met de koelvloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@jbbrans ja ik lees het ook nu :( djeezus, what have they done :F

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:46

jbbrans

Damic schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 08:03:
@jbbrans ja ik lees het ook nu :( djeezus, what have they done :F
Ik denk alle beginners fouten van waterkoeling in 1 produkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bamjohanson schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 01:46:
Onze huidige 1950x wordt al een klein jaartje gekoeld met een Noctua Fan. Dit gaat prima. Van de week de 2990x besteld, echter begreep ik van de partij die de PC gaat bouwen en leveren, ze tegen koelingsproblemen aan liepen.

Heb het zelfde moederbord genomen als waar de 1950 inzit. Ze gaven aan dat de tempratuur verschillen niet zozeer in de proc zit.

Zou het betreffende moederbord het dan toch niet aankunnen en moet ik de MSI MEG X399 Creation bestellen?

Hij zit nu in een MSI X399 Gaming Pro Carbon AC icm een Seasonic Focus Plus Platinum 750W
De mosfets die de power moeten leveren aan de cpu zijn onvoldoende voor 32c/64t op full speed, daarmee dat msi of asus een upgrade setje heeft bedacht (extra fan en groter koelblok voor de mosfets onder de cpu?) Tip wachten op de x499 borden die wel 32c/64t op full load aankunnen of het toch riskeren en als de x499 borden er zijn en je x399 bord het niet meer doet upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamjohanson
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-05 22:53
Damic schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:58:
[...]
De mosfets die de power moeten leveren aan de cpu zijn onvoldoende voor 32c/64t op full speed, daarmee dat msi of asus een upgrade setje heeft bedacht (extra fan en groter koelblok voor de mosfets onder de cpu?) Tip wachten op de x499 borden die wel 32c/64t op full load aankunnen of het toch riskeren en als de x499 borden er zijn en je x399 bord het niet meer doet upgraden.
Hij draait sinds afgelopen vrijdag mee. We hebben SMT uit staan. Oftewel, alleen de 32 cores. Gezien onze bedrijfstak vermoed ik dat hij vanaf morgenochtend vol meedraait. Ik had die koel kitjes van ‘t weekend gezien op internet. Zal deels ook een stuk marketing achter zitten, anders zouden ze niet aangeven dat de huidige moederborden compatibel waren.

Beide pc’s draaien op exact dezelfde hardware. (Mobo,voeding,kast,GPU). Zal van de week eens kijken of ik een groot verschil in graden zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Grmbl, vandaag de nieuwe koeler aangekregen wil ik die installeren, zit er niet de juiste bracket bij. Wat zoeken leert me dat ik de bracket moet gebruiken die bij in de doos van de cpu zit. Die zit er dus niet meer in , vermoedelijk ligt die nog in Duitsland bij de eerste eigenaar

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 29-08-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09-2024
@jbbrans @Damic

Ik ben jullie een fles drank of iig een paar bier dankbaar....

Zojuist mijn Enermax eraf gehaald, open gehaald en even voor test puur wat demi-water in gedaan (heb op werk nog genoeg glycol + a-corrosie meuk liggen... volgend weekend klusje) en de resultaten zijn eng..

Niet alleen gaat Azerty nu een veel serieuzere email krijgen (nee, een RMA kon wel... je weet wel, voor een andere niet deugdelijke koeler), maar ik wilde toch even wat resultaten delen... (foto's probeer ik zo toe te voegen).

Van 82~83 graden naar 62~63 graden. Idle is meer dan 10 graden lager 43~45 => 31....

Voor iedereen met een enermax koeler,.... schroef dat ding ASAP open, haal die zooi eruit, maak je blok schoon en doe er zelf fatsoenlijk spul in... de corrosie die er al in zat is ook echt eng te noemen.

Enermax TR4 360 - pomp 1

Enermax TR4 360 - pomp 2 - buildup

Enermax TR4 360 - sink

[ Voor 25% gewijzigd door Freaky_Angelus op 01-09-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:37

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dit is wel een serieus probleem bij die koelers ,terug sturen en iets van corsair of coolermaster gebruiken.
De radiator kan al onherstelbaar aangetast zijn door die troep.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Ja, de discussie over hoe verder gaat nu met Azerty volgen en dat wordt sowieso geen RMA... of die gaat ook meteen dag 1 open voor fatsoenlijk spul :P

Figuurtje op service stuurde van de week al een vrij dom emailtje (en daarom wilde ik niet meer wachten en zien wanneer het fout ging), maar heb nu puur demi-water er in zitten dus volgend weekend gaat hij nog een keer los. Kan ik meteen zien wat er is losgekomen uit de radiator ;)

Dat gezegd, heb vanuit werk nogal veel ervaring met koel- en verwarmingssystemen en die schade is geen probleem (als er nu maar wel de juiste meuk in gaat, ligt op kantoor :D). Hardware matig is het een fijn dingetje, want zo makkelijk service kom je niet vaak tegen.

-edit-
Ter verduidelijking op de schade, het is een opbouw van verbrand toevoeging... kan zonder een analyse niet zeggen met zekerheid, maar het is uitgehard door de temperatuur...

Klinkt in de basis als de verkeerde toevoegingen. Gelukkig nog zat varianten op werk liggen en dan is het geen issue, maar even wat vrije tijd aan besteden tussen werk door. Alle ophoping zat ook op specifieke punten qua flow en temperatuur, daarmee durf ik wel te zeggen dat de radiator geen issues heeft. Op zijn best wat losse stukjes, maar die krijg je er snel en makkelijk uit met tegenflow. Doen we volgende week, nu eerst even testen op load en wat die volhoudt. De enige corrosie die er was was onder de ophoping die uitgehard en wel zich een beetje had ingevroten, meer niet.

Qua onderhoud, het is echt een paar schroefjes en geduld met vullen, meer niet... super simpel, erg fijn :D

[ Voor 53% gewijzigd door Freaky_Angelus op 01-09-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Bamjohanson schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 01:46:
Onze huidige 1950x wordt al een klein jaartje gekoeld met een Noctua Fan. Dit gaat prima. Van de week de 2990x besteld, echter begreep ik van de partij die de PC gaat bouwen en leveren, ze tegen koelingsproblemen aan liepen.
Het ligt eraan hoe hoog je klokt. Als je 4,0 GHz. wil hebben op alle kernen dan gaat die luchtkoeler het helaaas niet redden.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 01-09-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Damic schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:57:
Grmbl, vandaag de nieuwe koeler aangekregen wil ik die installeren, zit er niet de juiste bracket bij. Wat zoeken leert me dat ik de bracket moet gebruiken die bij in de doos van de cpu zit. Die zit er dus niet meer in , vermoedelijk ligt die nog in Duitsland bij de eerste eigenaar
Om hier op terug tekomen, bracket is onder wegen van de originele eigenaar, hij dacht dat het een bracket was van een andere koeler. Kan gebeuren. Dus ik verwacht die volgende week en dan gaat de enermax terug naar Amazon :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:37

Speedy-J

AMD Enthusiast

Freaky_Angelus schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 15:48:

Qua onderhoud, het is echt een paar schroefjes en geduld met vullen, meer niet... super simpel, erg fijn :D
Kan je in het kort vertellen hoe dat vullen in zijn werk gaat ?
Ik werk nml alleen met custom wc waarbij vullen een makkie is.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik heb een kleine update aan de topicstart gegeven. Mocht iemand hem nog verder willen uitbreiden met dingen als koelers en bios-updates laat vooral weten :).

Alternate geeft nu aan Threadripper 2950X direct leverbaar is voor €939.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
@Speedy-J
Ja hoor, het is echt hilarisch simpel.

Als je hier kijkt: YouTube: Refilling an AIO Liquid Cooler (Enermax Liqtech TR4)
Zie je dat 1 grote schroef los halen niet erg handig is bij vullen ;) maar het vult zich vrij makkelijk iig.

Schroefjes los onderkant, o-ring (ok vierkant-ring) niet verliezen, siliconen flapje even opletten (hij past maar op 1 manier, breedte zijkant opstandjes) hoe die zit en dan de twee grote schroeven los bij de leidingen....

Dan heb je een snel leeglopend verhaal.

Vullen is eerst de onderkant erop, dan beide grote schroeven open houden en langzaam vullen... Veel schudden en bewegen om bellen eruit te halen. Tip, hou de radiator op zijn lange zijkant en lager dan de pomp. Vul via de leiding die onderin in de radiator gaat. Neem hier geduld voor, 10~15 min klooien om zeker alle belletjes eruit te halen.

Dan even stroom erop om de pomp in beweging te zetten en belletjes uit de pomp te halen. Dan kan je hem nog een keer los halen, schroeven zijkant openen en laatste bellen eruit halen.

Ik was nu vooral tijd kwijt met rondlopen, koffie drinken tussendoor, tutorial nakijken en foto's maken... Het werkelijke werk (zonder schoonmaak) en zelfs heel lang belletjes schudden... nog geen uur.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Daarstraks pakje afgehaald en het kwam uit duitsland *O* jeej de TR4 bracket. De pricewatch: Fractal Design Celsius S24 geïnstalleerd en direct een stress test op losgelaten, ben er niet echt de spreken over.
De temperatuur word nog altijd B4 op het mobo (nu iets minder traag) alles word wel heet maar had ook een uitval, nu weet ik niet of dit van de temperatuur is of een slechte power connectie ofzo.

Morgen ofzo nog eens proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 12-09-2018 20:34 ]

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Damic schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:33:
Daarstraks pakje afgehaald en het kwam uit duitsland *O* jeej de TR4 bracket. De pricewatch: Fractal Design Celsius S24 geïnstalleerd en direct een stress test op losgelaten, ben er niet echt de spreken over.
De temperatuur word nog altijd B4 op het mobo (nu iets minder traag) alles word wel heet maar had ook een uitval, nu weet ik niet of dit van de temperatuur is of een slechte power connectie ofzo.

Morgen ofzo nog eens proberen.
*zion leest @Damic 's onderschrift nog eens zorgvuldig......
Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort.

Tja....... :+

[ Voor 6% gewijzigd door zion op 13-09-2018 09:00 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Freaky_Angelus
Ach.... ik ben nu elk weekend de Enermax aan het bleeden, controlleren op schade/verergering en vullen met de meest dure variant van koelmiddel (want ja... zwaar overkill professioneel ter beschikking dus...)

Dus je leert je pc er goed van kennen :P

Dit weekend ook meteen de laatste bios er maar meteen opzetten. Blijkt nog een versie tussen te zitten waar die Vega's wat beter mee lopen (bedankt @Balance voor die reminder om dat eens te bekijken), benieuwd of ik er iets aan merk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@zion tja waarom denk je dat ik normaal alles 2de of meerdere hands koop. Lijkt wel of dat de pomp zijn werk niet doet
* Damic ziet dat ie 3 bios updates achterstaat

[ Voor 18% gewijzigd door Damic op 14-09-2018 07:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn, dan kan ik verder verloop hier nog wel delen, maar in kort:

Azerty gaat niet in op mijn email betreffende schade en enig antwoord is een RMA voor dezelfde koeler. Kwestie is zojuist doorgestuurd naar mijn assurantiekantoor om bij een willekeurige rechtsbijstand af te laten handelen. Ik heb aantoonbaar thermische degradatie (ik moet 1 core uitzetten op node1 voor gelijke thermische belasting t.o.v. node0) op de processor, dus alleen een rma op koeler is echt niet afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirateStef
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 14:21
Ik ben mij langzaam aan het oriënteren op een nette pc voor werk en gamen. AMD ziet er interessant uit. Ik vroeg mij af wat de voor en nadelen zijn om nu een gen 1 threadripper 1900x te nemen vs een Ryzen 7 2700. is het een voordeel om meer ruimte te hebben voor grote upgrades met het treadripper chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Ikke nog even te blut voor een TR2

Plus zit nog in afwachting wat de advocaat doet, tenslotte... het moest op de niet vriendelijke manier (gelukkig is Alternate er dus ook nog).

@PirateStef
Een TR heeft meer PCIe-lanes... dus als je die nodig hebt heeft het nut, verder heb je meer cores. Daar heb je met games beduidend minder aan, met alles wat lekker multi-thread kan rekenen heel veel. Het geheugen is op de gen1 nog wat kieskeuriger, maar ook dat is inmiddels met alle BIOS updates wel opgeruimd.

TR1 heeft imo nu gewoon een prijstechnisch voordeel t.o.v. de TR2 serie, maar als je een 1900x overweegt vs. een 2700 dan is het (voor zover ik weet) uitsluitend de PCIe lanes. Tenzij je tig zaken daarop wil gooien, ben je met de 2700 waarschijnlijk goedkoper uit vanwege mobo.

[ Voor 62% gewijzigd door Freaky_Angelus op 09-10-2018 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De AMD Ryzen Threadripper 2920X en Ryzen Threadripper 2970WX zijn zojuist gelanceerd, hier een aantal reviews:En er is ook een nieuwe versie van Ryzen Master met Dynamic Local Mode voor alle Threadripper-processoren (Ryzen Master 1.5 Quick Reference Guide. PDF).

AMD heeft ook een korte podcast gepubliceerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Balance op 29-10-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De AMD Ryzen Threadripper 1950X nu voor €585 bij Megekko. 16 cores in je PC knallen was nog nooit zo goedkoop :).

De AMD Ryzen Threadripper 1920X is ook in de aanbieding, voor die 12 cores betaal je zelfs maar €335 bij Megekko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 20:40
Oops

[ Voor 99% gewijzigd door Lyca op 19-11-2018 13:10 . Reden: Verkeerde thread ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 11:41
Happy threadripper user! Ik heb een 1920 draaiend op 4 Ghz, rond de 30 graden.
Wat een beest!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1eYppw60UDrnSaT2RBRerwJx/full.jpg

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wat voor moederboard en welk koeling heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 11:41
Een Asus Zenith Extreme en een NZXT Kraken X72. Dominator 3200 SE ram 64Gb in quad channel. Na veel issues in het begin, wat uiteindelijk lag aan mijn usb stick met windows10 met een eerste build, nu gelukkig super stabiel.

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Nu online
Ben jaloers op de waarden. Heb hier een Threadripper 2990wx op 50 graden bij 100% belasting in de stresstest. Normaal zit ie rond tussen de 35 en de 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heeft iemand eigenlijk enig idee wat de toekomst voor het TR4 socket gaat zijn? In de geruchten gaat het nu over 16 core Ryzens op een AM4+ socket of een AM4 socket met een generationeel verschil zoals dat het geval is met 1151/1151-2.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Nu online
Geen idee maar TR4 is highend dus ze zullen vast wel wat meer cores op plakken zodat die socket aantrekkelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:13
In de beruchte video van adored zag ik kort iets van 64 cores.... even gezocht... YouTube: Ryzen 3000, Radeon 3000 Series LEAKS - It's Game On! Rond 13:20
3900X 24/48
3920X 32/64
3950X 48/96
3970WX 64/128
3990WX Black edition 64/128
3990WX BE AIO 64/128

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hij zegt er ook gelijk bij dat zijn bron er niks over wist. Ik zit niet zo in het geruchtencircuit, dus ik dacht het maar eens na te vragen in dit topic. :)
Het lijkt mij dat de gewone Ryzen serie met de 9-serie nu een beetje richting het territorium van de threadrippers opschuift.
Natuurlijk is alles speculatie tot CES, want ik denk dat er dan wel duidelijkheid gaat komen.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 12-12-2018 00:40 . Reden: Even een kromme zin rechtgebreid ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1168578

ik zit hier jammer genoeg met een TR 1950X in een peperduur systeem met een idle temp van 68C° |:(

waarmee ( waardoor ? ) ik slechts 1/4 of minder haal op alle bench scores ...
m'n multiplier daalt van x37 naar x10

en ik heb niet eens trachten te overclocken ( was ik ook niet van plan )
maar stel dat ik hem erdoor krijg ga ik er waarschijnlijk genoeg van te weten gekomen zijn om dit wél te doen !

voorlopig dus waardeloos systeem van bijna € 5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Nu online
Anoniem: 1168578 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:09:
ik zit hier jammer genoeg met een TR 1950X in een peperduur systeem met een idle temp van 68C° |:(

maar stel dat ik hem erdoor krijg ga ik er waarschijnlijk genoeg van te weten gekomen zijn om dit wél te doen !

Hmm 5K wat heb je er allemaal dan inzitten? Dacht dat ik al veel centjes had uitgegeven aan mijn 2990wx systeem. Is waterkoeling geen optie of zo? Ik haal hier idle een temperatuur tussen de 40 en de 45 graden. Bij stress tikt ie de 50 aan. Dus hoe je dan aan die waardes komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:13
Lijkt op een geval koeler niet geschikt/niet goed gemonteerd. Dit is extreem slecht. Het kan zoiets simpels zijn om te vergeten om de plastic beschermlaag van de deel wat op de cpu zelf zit weg te halen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Anoniem: 1168578 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:09:

met een idle temperatuur van 68c ga je toch niet benchen, je weet dat er iets mis is, dan los je dat toch eerst op? Alsof t de normaalste zaak is dat je dan toch door gaat, met een systeem van 5k (?) lijkt mij dat een rare strategie ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1146851

Had vanmorgen het plan om een Intel 9800X te kopen (+bijbehorende peripherals) tot ik de TR2 reviews las. Heb toen besloten een TR2 2920X te kopen, een first voor mij want ik heb nog nooit een AMD gehad.

Ik koop inprincipe elke 5 jaar een nieuwe computer. Mijn vorige CPU was een Intel 4930k (LGA2011). Clock speeds geef ik nooit zoveel om, wel memory bandwidth, L2/L3 cache en dat soort zaken. Zodoende lijkt de 2920X een goede opvolger. Ook vond ik 180W TDP een pluspunt ten opzichte van de 250W TDP op de 2970X m.b.t cooling.

Voor mijn gevoel heb ik een budget build gemaakt op een high-end platform. Specs als volgt:

#ProductPrijs
1AMD Ryzen Threadripper 2920X€ 645,05,-
1ASUS PRIME X399-A€ 320,-
1Corsair 32gb (16x2) 3200mhz CMK32GX4M2B3200C16€ 264,67,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING 8G€ 475,05,-
1NZXT Kraken X62 RGB€ 150,95,-

Voor nu dus nog maar 2 memory bankjes (dual channel). Morgen schroef ik hem in elkaar.

Ben wel benieuwd hoe snel `make -j24` van een groot project op ramdisk nu is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1146851 op 15-01-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Anoniem: 1146851 Waarom kies je voor maar 2 reepjes als je geheugenbandbreedte zo belangrijk vindt? Threadripper heeft 4 kanalen.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 15-01-2019 20:59 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ocf81 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:58:
@Anoniem: 1146851 Waarom kies je voor maar 2 reepjes als je geheugenbandbreedte zo belangrijk vindt? Threadripper heeft 4 kanalen.
Ik upgrade over een aantal maanden inderdaad mijn RAM naar 64gb of 128gb quad channel. Zo heb ik ook nog geen M.2 SSD. Desondanks kan ik nu op korte termijn even vooruit m.b.t mijn werk, op dit platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
@Anoniem: 1146851 ik zou wel even controleren of dit geheugen wel 128 Gb op 3200 gaat halen op je moederbord...

Nu zou de tweede generatie TR + alle bios updates inmiddels wel redelijk stabiel moeten zijn, maar onlangs braaf de tweede set erbij gezet en op 4 kanalen is het beter/sneller, maar het was wel even knutselen om het stabiel te krijgen (grappig genoeg... 1.39v was minder stabiel op 4 sticks dan op 2... en de sweet point lijkt nu op 1.38 te liggen)

Anywho, controleer voordat je 8 sticks er in duwt die het dan niet doen ;) zou toch zonde zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freaky_Angelus schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:54:
@Anoniem: 1146851 ik zou wel even controleren of dit geheugen wel 128 Gb op 3200 gaat halen op je moederbord...

Nu zou de tweede generatie TR + alle bios updates inmiddels wel redelijk stabiel moeten zijn, maar onlangs braaf de tweede set erbij gezet en op 4 kanalen is het beter/sneller, maar het was wel even knutselen om het stabiel te krijgen (grappig genoeg... 1.39v was minder stabiel op 4 sticks dan op 2... en de sweet point lijkt nu op 1.38 te liggen)

Anywho, controleer voordat je 8 sticks er in duwt die het dan niet doen ;) zou toch zonde zijn :D
Nou, 3200mhz heb ik sowieso niet gehaald :'( Boot wel eventjes in Linux, crashed al vrij snel. Laatste bios update. Ik zou met voltages en timings aan de slag kunnen gaan - maar meh.

Dus ik heb een 3200 XMP profile aangeklikt en speed vervolgens op 3000mhz gezet. :)

Note dat ik momenteel nog maar op 2x16gb zit (dual channel). Wie weet wat er gebeurd als er een 2e/3e/4e set bij komt.

Fijne CPU wel. Jammer genoeg in virtualbox op Linux nog een bug maar dat mag de pret niet drukken.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1146851 op 21-01-2019 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, dat is wel pech voor je. Zelf heb ik goede ervaringen met de 3200 MHz HyperX HX432C16PB3 modules. Ik gebruik zelf de 8GB variant, maar er is ook een 16GB variant. Tevens ik gebruik een 1900X, wat natuurlijk een ander beestje is t.o.v. jouw CPU.

Het kan dus wel denk ik.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
@Anoniem: 1146851 het verschilt enorm per moederbord.... Als je aan het begin hier begint met lezen kom je het wel tegen, maar er waren heel veel problemen in het begin. Daarom toenmalig echt uren zitten zoeken naar het geheugen wat op de QVL stond en wat er ook in de shops was.

Nota bene deze kerst de tweede set gekocht omdat het bijna niet meer te krijgen was, was nog niet nodig maar andere set zou mogelijk niet werken.

Wat ik wel merkte is dat je wat extra volt er op moet zetten... Nu werd hier toen gezegd dat 1.4v wel zou mogen en ik heb er nooit overheen gehoeven, maar ik zou eens gaan kijken of het daarmee stabiel zou worden.

Ik kon oorspronkelijk namelijk wel tot installatie komen en zelfs installeren, maar daarna werkelijk opstarten was gewoon een no-go... Dus je klinkt bekend nu ;) Toen op 1.39v gezet en inmiddels met 4 sticks op 1.38v stabieler resultaat (niet vragen, gewoon accepteren).

In de basis gewoon van 1.35v opbouwen tot je óf stabiel bent óf 1.40v haalt. Wie er eerst komt bepaalt je max imo. Hopelijk haal je zo wel de 3200, al is 3000 ook al goed snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Freaky_Angelus ahja, handig dat je deze nog hebt kunnen kopen.

Persoonlijk vind ik 3000mhz wel best hoor, ik kom van 1600mhz dussss :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Hehe, ja... 3000 of 3200 is niet bijzonder veel verschil meer.

Ik merkte wel noemenswaardig verschil tussen 2133 en 3200 (zeg maar tussen afstellen door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Nu online
Freaky_Angelus schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:09:
<KNIP>

In de basis gewoon van 1.35v opbouwen tot je óf stabiel bent óf 1.40v haalt. Wie er eerst komt bepaalt je max imo. Hopelijk haal je zo wel de 3200, al is 3000 ook al goed snel!
Iemand ervaring met MSI MEG X399 Creation moederboard icm Kingston HyperX Fury HX432C18FRK2/32?
Staat op de QVL lijst van MSI maar krijg ze niet naar 3200. Heb ze nu uit armoe op 2400 staan maar wil natuurlijk hoger >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heb je 3000 al geprobeerd?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Nu online
Heb hem nu op 3000 staan kijken hoe dat gaat. wel valt me op dat de voltage maar op 1,2 V staat.
Denk dat daar de kneep zit om niet hoger te kunnen..

UPDATE

3000 geeft toch wat vastlopers. voltage word wel door het systeem opgeschroeft naar 1,37 V
Ben teruggegaan naar 2400.

[ Voor 18% gewijzigd door Cybermage op 24-01-2019 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
@Cybermage2you Heb je gecontroleerd of beide kanalen wel die voltage krijgen?

En heb je dit voltage wel vast gezet? Die variabele meuk leverde bij mij meer onstabiliteit op dan "besparing" me waard was. Verder schrik ik nog niet van 1.37 gezien ik al een jaar op 1.38 en daarvoor 1.39 draai ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Nu online
Freaky_Angelus schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:56:
@Cybermage2you Heb je gecontroleerd of beide kanalen wel die voltage krijgen?

En heb je dit voltage wel vast gezet? Die variabele meuk leverde bij mij meer onstabiliteit op dan "besparing" me waard was. Verder schrik ik nog niet van 1.37 gezien ik al een jaar op 1.38 en daarvoor 1.39 draai ;)
Heb nu het geheugen (bijna) op 3000 gezet met een voltage 1.38 en dat lijkt stabiel te draaien.
Ga een dagjes aanzien en dan kijken of we het opschroeven.
Is best wel vaag want de specs geven wel aan dat ie op 1,2 makkelijk 3200 kan draaien.
https://prnt.sc/mbj52l

[ Voor 8% gewijzigd door Cybermage op 24-01-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Wat ik kan vinden bij mijn eigen geheugen is dat 1.2V de SPD voltage is die ook de standaard 2133 zou doen... zal kijken of het bij mij zich ook zo meldt qua voltage suggestie.

https://www.gskill.com/en/product/f4-3200c16d-32gtzsk
Op hogere snelheid heb ik echt hogere voltages nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-05 22:15

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Sinds halverwege januari dit jaar in het bezit van onderstaand systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 2950X Boxed€ 895,05€ 895,05
1Asus ROG Zenith Extreme€ 556,01€ 556,01
1Asus ROG Strix RX VEGA64 OC edition 8GB€ 503,51€ 503,51
1Cooler Master MasterCase MC500M€ 132,22€ 132,22
1Cooler Master MasterLiquid ML360 RGB TR4 Edition€ 104,05€ 104,05
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14Q-64GTZR€ 859,39€ 859,39
1Asus ROG Thor 1200W€ 342,50€ 342,50
2Corsair Force MP510 960GB€ 187,90€ 375,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.768,53

Het idee was om de twee Corsair Force MP510 960GB in RAID0 te zetten en dit ook als bootdrive te gebruiken maar dit zorgt voor enorme instabiliteit in Windows 10 Pro.

Vooral het geheugen op de 3200mhz en 14-14-14-34 zetten was een hele opgave. Ik heb als 'benchmark' Prime95 gebruikt en het gebeurde in het begin vrij snel dat er errors op traden.
Bewust de 2950X op stock ingesteld, zodat ik de CPU in ieder geval uitgesloten had.

Allerlei instellingen geprobeerd, als route:
1. Geheugen dimms op de 1,35V spec zetten, bootte wel maar Prime95 vrij snel errors
2. CPU SOC voltage van 0,85V naar 1,1V (aangeraden door anderen om geheugen boven 2666 stabiel te krijgen), bootte wel maar Prime95 weer vrij snel errors
3. CPU SOC voltage van 0,85V naar 1,2V, bootte wel maar Prime95 weer vrij snel errors
4. Geheugen dimms op de 1,4V zetten, bootte wel maar Prime95 vrij snel weer errors
5. Geheugen dimms op de 1,5V zetten, bootte wel maar Prime95 vrij snel weer errors
6. Controleren of de dimms op 1T staan (de XMP 2.0), deze stonden bij het laden van XMP profiel op 2T, deze in de BIOS handmatig op 1T gezet, bootte wel maar Prime95 vrij snel weer errors
7. Uiteindelijk was ik het zat en ging ik met het CPU voltage rommelen. Omdat ik de 2950X bewust op Stock had gelaten, kwam het maximale voltage ook niet verder dan 1,085 V. Vervolgens op de maximale 1,425V gezet. Daarna met Prime95 nogmaals getest voor een kleine 45 minuten en die tijd geen errors gekregen.

Optie 7 bood dus mijn oplossing om het geheugen op 3200Mhz en op de gestelde timings te laten werken.
Het moederbord (Zenith Extreme) heeft tevens de laatste BIOS (1601).

De route is nu om met zo min mogelijk voltage op de CPU SOC, CPU zelf en de dimms Prime95 stabiel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIKEZRZG
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-04 23:20
Hi all!

Ik wil graag mijn Threadripper 1920X i.c.m. de X399 Aorus Pro op QUAD Channel RAM (4x8GB) laten draaien. Om QUAD Channel RAM te laten werken, moet ik dan verplicht een 4x8GB set kopen? Of mag het ook 2x 2x8GB sets zijn? Bied de QVL mij garantie dat het werkt als ik daar een type RAM van uitkies?

Is er iemand die mij een set kan aanraden?

Bvd!

[ Voor 55% gewijzigd door MIKEZRZG op 18-02-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Nu online
MIKEZRZG schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:14:
Hi all!

Ik wil graag mijn Threadripper 1920X i.c.m. de X399 Aorus Pro op QUAD Channel RAM (4x8GB) laten draaien. Om QUAD Channel RAM te laten werken, moet ik dan verplicht een 4x8GB set kopen? Of mag het ook 2x 2x8GB sets zijn? Bied de QVL mij garantie dat het werkt als ik daar een type RAM van uit kies?

Is er iemand die mij een set kan aanraden?

Bvd!
Kan je geen set aanraden maar zou kijken op de QVL lijst en er eentje uitkiezen en dat erin proppen. Heb hier op mijn 2990wx gewoon 2 sets van 2x16 gekocht en werkt prima zolang het dezelfde zijn.
Het is dus geen wet om een set van 4 in te zetten.
Vaak is dat wel ietsje goedkoper maar schelen doet het ook niet echt of zo 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

QVL listed reepjes. De hoeveelheid in de set maakt niet uit. Ik draai hier ook met twee identieke sets van 2x8 GiB Hyperx 3200. Theoretisch heb je de kans dat je reepjes uit verschillende batches krijgt waarvan de gebruikte chips dan verschillen, maar dat is geloof ik eerder een uitzondering dan de dagelijkse praktijk.

[ Voor 45% gewijzigd door ocf81 op 06-03-2019 18:31 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 20:14
Was even puzzelen om aan alle onderdelen te komen afgelopen kerst, maar uiteindelijk via Amazon France en Germany een veel betere prijs en levertidj weten te regelen. Draait nu al een poosje super stabiel met max 400watt TDP (4.1GHz) en 3200MHz memory zonder enige issues :D.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 2950X Boxed€ 895,05€ 895,05
1MSI MEG X399 Creation€ 474,95€ 474,95
1MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G€ 0,-€ 0,-
1Toshiba N300 (Retail), 6TB€ 179,90€ 179,90
1Phanteks Enthoo Evolv X Glass Zwart€ 189,99€ 189,99
1Dell UltraSharp UP2516D Zilver, Zwart€ 381,50€ 381,50
1be quiet! Silent Loop 280mm€ 119,99€ 119,99
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14Q-32GTZRX€ 512,-€ 512,-
1Phanteks Revolt X 1000 Watt€ 226,51€ 226,51
1Samsung 970 Evo 1TB€ 216,50€ 216,50
1be quiet! Mounting Kit BZ007€ 7,36€ 7,36
1MSI TPM 2.0€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.203,75

Overweeg voor de toekomst nog om 4x 1TB SSD in de SSD FROZR te zetten, maar vooralsnog geen enkele issues met de enkele Samsugn 970 EVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ToAoM en @Dijkertje wat zijn jullie temps onder full load?

Edit: ik gaan het er maar op wagen pricewatch: Enermax LiqTech TR4 II 240mm stond om amazon.fr als nieuw 2dehands voor nog geen 82€ nu hopen dat alles erin zit :)

[ Voor 67% gewijzigd door Damic op 24-03-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 13:50
Systeem vorige week geupdate van 4x8gb 32gb naar 8x16gb 128gb nu.
Had best issues met deze build moederbord, ram, cpu zijn nog terug geweest naar Azerty en toen werkte het op wondere wijze wel allemaal opeens.
Maar dit ging vlekkeloos 128gb op 2933mhz :) nu

Dacht dit heeft maar 25% kans om te slagen, maar ja als het niet lukt stuur ik het ram wel terug.
Maar ging helemaal perfect!

Eerst 2x 16gb ging direct goed en XMP1 (2800mhz) ook.
4x16gb direct goed.
6x16gb direct goed.
8x16gb direct goed
Toen paar dagen met XMP1 gedraaid op 2800mhz.
Dacht XMP2 op 2933mhz gaat vast niet werken, maar ging ook direct en probleemloos.
Dus heel blij mee!

[ Voor 63% gewijzigd door kr4t0s op 25-03-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
@kr4t0s welk mobo had jij ook alweer? Welke bios erop :P want 128 Gb op die snelheid... dan is mijn update plan toch nog niet klaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 13:50
Freaky_Angelus schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:28:
@kr4t0s welk mobo had jij ook alweer? Welke bios erop :P want 128 Gb op die snelheid... dan is mijn update plan toch nog niet klaar :D
MSI x399 carbon laatste bios
https://www.msi.com/Mothe...GAMING-PRO-CARBON-AC.html
1950x
Corsair Vengeance RGB CMR128GX4M8Z2933C16

Part Number
K4A8G085WB-BCPB
Package
Standard Monolithic 78-ball FBGA
Die Density / Count
8 Gb B-die (20 nm) / 1 die
Composition
1024Mb x8 (64Mb x8 x 16 banks)
JEDEC DIMM Label
16GB 2Rx8 PC4-2666-UB0-10
Architecture
DDR4 SDRAM UDIMM
Speed Grade
DDR4-2666
Capacity
16 GB (16 components)
Organization
2048M x64 (2 ranks)

[ Voor 30% gewijzigd door kr4t0s op 25-03-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@kr4t0s Ik ben wel benieuwd waar je zo veel geheugen voor nodig hebt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Nee, dacht inderdaad goed te herinneren ooit te zien dat je hetzelfde mobo hebt :D

Dan wordt het toch nog een keer proberen door te trekken qua update-plan! En nodig nodig... nodig is zo'n naar woord... Waar heb je een 1950x voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-05 02:02
ocf81 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:15:
@kr4t0s Ik ben wel benieuwd waar je zo veel geheugen voor nodig hebt.
Zou ik ook wel willen hebben. :) Sommige video-render processen vergen >64G (waardoor ik ze dus noodgedwongen moet opknippen in meerdere delen). Ik heb echter maar slechts 32G.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmmh nog steeds warmte "issues" cu stijgt heel traag naar 86°C (AMD met hun stomme 27°C offset :F ) en gaat dan leuk throtlen, van 3.9GHz nu al op 3.3 GHz :r

[ Voor 2% gewijzigd door Damic op 27-03-2019 21:07 . Reden: 86°C is al met 27°C offset ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
@Damic ik heb een TR 360 liggen... die mag je wel gebruiken om te testen of de koeler/cpu is.

Raad hem niet aan voor permanent gebruik, maar na touwtrekken met Azerty en uiteindelijk DAS die hem vergoed heeft (ohw wat een 7 maanden ellende is dat geweest) ligt hij nu bij mij als reserve.

Heb deze zelf schoon gemaakt en er zit een 5% glycol 95% demi-water verhouding in die voor reserve/kort gebruik prima werkt.

Haalde er zelf een ~80 op 3.8 Ghz mee zonder verdere issues en draai nu de custom loop op 72 (en liquid metal al is dat een losse discussie :P). Interesse stuur maar een pm. post het hier omdat het voor mij een reserve box is en die eigenlijk voor elke tweaker wel aanspreekbaar is imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Freaky_Angelus bedankt voor het aanbod maar volgens mij is er iets anders aan de hand vermtis ik met een pricewatch: Enermax LiqTech TR4 240 wel de cpu koel kon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
@Damic welke koelpasta gebruik je en heb je al eens gecontroleerd of zowel je cpu als koelblok vlak zijn??

Voor de HT een Ryzen 1700 setupje gemaakt (lang leve price-drop... <275 nu) en de standaard koeler had me toch een lekkere convexe bodem :D Dat zie je normaal niet als je de dikke prut erop laat zitten, maar met mooi kryonaut als reserve liggen ging dat er natuurlijk even niet op.

Mijn ervaring is dus vrij simpel, onderschat niet hoe een slecht aansluitende koeler ellende oplevert en wat je blijft beschrijven suggereert dat je mogelijk even moet kijken hoe vlak de boel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Freaky_Angelus die dat bij de koeler zat.

Meh nog een jaartje en dan word ie vervangen door wat nieuwers en zuiniger (cpu)

Ik weet niet waarom maar daarjuist kwam het idee door mijn hoofd: " zou het mogelijk zijn om 2 threadrippers in een dual socket te duwen?" Ik dacht Tyan heeft dit al eens gedaan maar dan met 2 semprons. Maar wat gaat windows dan doen :/ 2x 2990WX = 128 threads O-)

[ Voor 52% gewijzigd door Damic op 31-03-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Nu online
Damic schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:59:
<KNIP>

Ik weet niet waarom maar daarjuist kwam het idee door mijn hoofd: " zou het mogelijk zijn om 2 threadrippers in een dual socket te duwen?" Ik dacht Tyan heeft dit al eens gedaan maar dan met 2 semprons. Maar wat gaat windows dan doen :/ 2x 2990WX = 128 threads O-)
Vast wel maar voordat ik een Threadripper heb aangeschaft heb ik daar onderzoek naar gedaan wat windows 10 aankan. 2 CPU's of een totaal aan 256 cores.
Echt ik raad niet aan om windows 10 met een Threadripper te draaien. De performance is gewoon bar slecht.
Dit is een van de redenen / druppel voor mij geweest om over te stappen naar linux.

[ Voor 7% gewijzigd door Cybermage op 31-03-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
De 2990WX heeft last van Windows zijn onkunde, maar de 1950x heeft echt weinig last hoor...

Sowieso, performance is een beetje afhankelijk wat je ermee doet en dus ook welke programma's je gebruikt. Wat dat betreft heb ik met 1950x's ook weinig verschil links en rechts gezien.

Echter, ik heb nog geen dual socket TR4 mobo gezien... bestaan die dan (eindelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Freaky_Angelus schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:16:
De 2990WX heeft last van Windows zijn onkunde, maar de 1950x heeft echt weinig last hoor...

Sowieso, performance is een beetje afhankelijk wat je ermee doet en dus ook welke programma's je gebruikt. Wat dat betreft heb ik met 1950x's ook weinig verschil links en rechts gezien.

Echter, ik heb nog geen dual socket TR4 mobo gezien... bestaan die dan (eindelijk)?
Bestaan doen ze al een tijdje, makkelijk te verkrijgen is een ander verhaal helaas...
Ik zie dat dit bord https://www.supermicro.co...rd/EPYC7000/H11DSi-NT.cfm op amazon te verkrijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@dylan111111 ja een tr4 en sp3 zijn in principe dezelfde sockets, maar er zit toch verschil tussen. Ik denk niet dat zo'n bord boot met een TR cpu in.

Ha ben blijkbaar niet de enigste https://www.reddit.com/r/...dualcpu_threadripperx399/

edit: wat research aan't doen geweest en de meeste single epyc borden hebben geen pch :o alles komt vanaf de cpu ( https://www.eteknix.com/g...erver-motherboard-review/ ).
Nu als ik
http://cdn.wccftech.com/w...7/03/AMD-X390-Chipset.png of https://imagescdn.tweakto...ard-buyers-guide_full.jpg er bij neem dan zien ik dat je eigenlijk een dual threadripper ook zonder pch kunt maken pci-e met HOOOOOPEN

[ Voor 47% gewijzigd door Damic op 31-03-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Ja, dual EPYC boards bestaan, alleen om daar Threadrippers werkend op te krijgen mag je Der Bauer stijl bezig gaan...

Dus, gewoon normaal beschikbare dual TR boarden bestaan dus nog steeds niet dan en dat was mijn vraag. Blijf je (als je enige garantie wil behouden) dus nog steeds bij single TR4 of dual EPYC's als keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 17:29
ik heb problemen met mijn setup (alles volgens boekje van gigabyte gedaan)

- gigabyte designare x399 ex (foxconn socket)
- threadripper 1920x
- corsair CMK32GX4M2B3200C16 (2x 16gb, low-profile RAM). staat op QVL-lijst van gigabyte-mobo

ik kreeg eerst error 55 (memroy initialization error) terwwijl RAM-module op de QVL-lijst staat.

daarna kreeg ik d2 error (pch initialization error). pch is platform controller hub, zeg maar chipset x399.
maar....als ik power een tijdje uit heb (power kabel eruit vd psu, dus niet de 24pin atx af), kan ik naar windows 10 booten (op samsung nvme) maar als ik windows daarna restart, dan weer d2 error.
en dus herhaal ik het nog een keer....power volledig unplugged een tijdje, computer starten, windows 10 booten, windows restarten en dan dus weer d2 error.

bios alle versie uitgeprobeerd, geen verschil qua gedrag. vanuit cold boot normaal booten, maar na restart d2 error.

enig idee hoe dit te verhelpen is?

mobo naar gigabyte RMA gestuurd en ze hebben niks gevonden.
cpu naar de winkel (alternate) RMA gestuurd, en dus daar ook niks gevonden.
dus los van elkaar werken ze wel of geen fouten gevonden door RMA-afdelingen. maar met elkaar niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
Freaky_Angelus schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:15:
Ja, dual EPYC boards bestaan, alleen om daar Threadrippers werkend op te krijgen mag je Der Bauer stijl bezig gaan...

Dus, gewoon normaal beschikbare dual TR boarden bestaan dus nog steeds niet dan en dat was mijn vraag. Blijf je (als je enige garantie wil behouden) dus nog steeds bij single TR4 of dual EPYC's als keuze.
als je dual TR wilt, zal dan ten koste van beschikbare PCIe-lanes gaan (2 cpu's moeten met elkaar ook comunniceren) terwijl je geen dubbele PCIe-lanes ervoor terugkrijgt. TR is workstation doelgroep, geen server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
@ari2asem
Klinkt puur als voltage kwestie... Zowel D2 als 55 heb ik regelmatig gehad op basis van geheugen instellingen. Dat je geheugen op de QVL staat betekent niet dat je er niets aan moet doen ;) begin bij 1.35v en bouw op tot 1.4v op beide kanalen... Of omgekeerd... begin bij 1.35v en bouw op van 2133 naar 3200.

Maar 3200 uit de box lijkt zelden te werken.

Wat betreft dual TR... dat is een geheel andere discussie en je lijkt mijn interesse verkeerd begrepen te hebben. Buiten dat iemand anders suggereerde dat ze al bestaan (wat EPYC boarden dus zijn), zou het mij ook meer gaan om de veel hogere kloksnelheden van de TR's in deze kwestie. Het zou ook de markt van EPYC's schaden, dus niet geheel vreemd.

Verder, ja het kost je natuurlijk een paar lanes, maar een TR kan wel wat gaan delen in verhouding. Dat je geen 'dubbele' set terug krijgt betekent niet dat je er niet mee vooruit gaat door te combineren. Dual TR is nog prima workstation gebied gezien ze momenteel geen 4x PCIe 3.0 16x aan kunnen, wat precies het punt zou zijn voor de laatste nagel aan Intel. Ver buiten mijn interesse, maar een EPYC is server gebied, een 4x een volle GPU kunnen gebruiken zou precies passen in waar high-end workstations bezig zijn.

Anywho... 1.4v als max is prima... bij mij draait het het beste op 1.38v op 3200 MTS dus met ee beetje spelen moet je om die fouten heen komen. Herken het gedrag iig wel en was geheel geheugen gerelateerd (toen bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ari2asem schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:27:
[...]
als je dual TR wilt, zal dan ten koste van beschikbare PCIe-lanes gaan (2 cpu's moeten met elkaar ook comunniceren) terwijl je geen dubbele PCIe-lanes ervoor terugkrijgt. TR is workstation doelgroep, geen server
Bij Epyc heb je geen PCH dus de pch lanes bij TR zou je kunnen gebruiken voor cpu/cpu coms O-) en ik denk dat je met 126 vrije pci-e lanes wel iets kunt doen (24 lanes voor pcie/sata devices)
Afbeeldingslocatie: https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2017/08/Threadripper-Platform2.jpg

Dus dan zou het zoiets worden
Dual threadripper?

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 07-04-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
Freaky_Angelus schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:52:
@ari2asem
Klinkt puur als voltage kwestie... Zowel D2 als 55 heb ik regelmatig gehad op basis van geheugen instellingen. Dat je geheugen op de QVL staat betekent niet dat je er niets aan moet doen ;) begin bij 1.35v en bouw op tot 1.4v op beide kanalen... Of omgekeerd... begin bij 1.35v en bouw op van 2133 naar 3200.

Maar 3200 uit de box lijkt zelden te werken.

Anywho... 1.4v als max is prima... bij mij draait het het beste op 1.38v op 3200 MTS dus met ee beetje spelen moet je om die fouten heen komen. Herken het gedrag iig wel en was geheel geheugen gerelateerd (toen bij mij).
dus als ik een module pak die op 2111mhz of op 2666mhz draait, zou het werken zonder dat ik voltage-instellingen aanpas? begrijp ik dit goed?

of heeft voltage niet zo veel met de snelheid te maken op de manier zoals jij bedoelt?

want ik heb het ook met een module van 2666mhz van corsair geprobeerd, zonder voltage aanpassingen. hetzelfde resultaat ->> cold boot geen probleem, maar reboot vanuit windows wel d2 error

[ Voor 9% gewijzigd door ari2asem op 08-04-2019 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
De standaard is 2133... technisch is alles erboven een overclock, dus op 2133 zou het op standaard 1.2volt moeten werken. Dus ook 2666 is een technische OC die mogelijk al voltage aanpassingen nodig heeft. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd vanuit JEDEC standaard.... was iemand anders die hier dieper in zat qua info.

Mijn ervaring is dat geheugen de eerste reden is waarom je bij een hot-boot soms rest-waarden hebt die de boel vernaggelen. Ga me zeker niet hier als leidend zien, maar bij mij bleven die problemen wel weg sinds ik mijn geheugen op het 'ideale' punt heb staan. 1.38v werkt bij mij het beste (zowel hoger met 1.39 en lager op 1.37 gaven meer instabiliteit met o.a. die 55 en D2 fouten... al had ik ook een 62 of 64 uit mijn hoofd). Nu had ik ook meer problemen vanaf het moment dat ik 4x 16Gb er in had zitten, bij 2x 16Gb had ik beduidend minder problemen en liep het stabieler. Kortstondig zelfs getwijfeld of het dus het setje was, maar vanaf dat alles stabiel liep geen enkel probleem meer gehad....

De eerste keer, als je terug zoekt dan kom je die post hier nog wel tegen, startte alles prima op 2133 zonder enige voltage aanpassingen, maar ging alles structureel onderuit bij alles hoger (zelfs 2400 was instabiel). Ik vermoed dat het per geheugen setje nog wat zal verschillen, net zoals per moederbord etc. maar wat je beschrijft tikt bij mij alle "geheugen instellingen controleren" stap aan ;) Voor mij bleek het rond de 1.38 te liggen op 4 sticks... op 2 sticks liep die iets liever op 1.4 en in beide gevallen.... bijstellen, vanuit die hoek mijn reactie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Damic schreef op zondag 24 maart 2019 @ 01:29:
@ToAoM en @Dijkertje wat zijn jullie temps onder full load?

Edit: ik gaan het er maar op wagen pricewatch: Enermax LiqTech TR4 II 240mm stond om amazon.fr als nieuw 2dehands voor nog geen 82€ nu hopen dat alles erin zit :)
4GHz @ all cores @ 68.3 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
@ToAoM dat is best nice op die be quiet cooler. Welk voltage heb je die 2950 draaien (even gezocht naar je lijstje namelijk) voor 4.0 Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Freaky_Angelus schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:28:
@ToAoM dat is best nice op die be quiet cooler. Welk voltage heb je die 2950 draaien (even gezocht naar je lijstje namelijk) voor 4.0 Ghz?
Ik heb de max TDP op 450 watt gezet en verder de Precision Boost OC zijn werk laten doen.

Mijn CPU-Z stats staan hier.

[ Voor 9% gewijzigd door ToAoM op 10-04-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ToAoM schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:01:
[...]

4GHz @ all cores @ 68.3 graden
Dat is nice.

pfff @ temperatuur debacle: rad omgedraaid gehangen zelfde probleem, rad tegen de bovenkant gevezen = zelfde probleem. Koeler af de cpu gehaald en spreiding gecontroleerd, ziet er goed uit alles gereinigd en cpu terug ge-resocketed nieuwe pasta erop, even erop aanspannen en er terug af alles lijkt ok (beetje veel want niet alles is gespreid). Terug alles monteren en temps just suck.

Slang dat van de cooler komt is heet en slang dat terug gaat is koud. Pomp geeft 2880 rpm aan dus die zou goed moeten draaien.

Lijkt wel of de pomp defect is, maar hoe kan ik dat testen :/

Album: https://imgur.com/a/90lWubZ

[ Voor 65% gewijzigd door Damic op 10-04-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Ik heb zo veel slechte verhalen over die Enermax gelezen dat ik dus bewust voor de BeQuiet! heb gekozen. Lijkt alsof er een blokkade ergens zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:57
Corrosie doordat ze verschillende soorten metaal in de loop hebben zitten icm een slechte koelvloeistof. Op het werk hadden we een ook 2, beide na een paar maanden onbruikbaar

Edit: een eerdere die we hadden had ook een kapotte pomp vanaf dag 1, die is rma gestuurd geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door marwatt op 10-04-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dit is versie 2 waarbij de problemen zouden moeten opgelost zijn, heb in ieder geval de be quit besteld en deze gaat rma naar amazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Ja, ik ben geheel van Enermax af als koeler... Toen dat ding open ging kwam er gewoon kristal van het blok af... Heb nog geen persoon gevonden die me kon uitleggen hoe iets wat in de basis glycol + anti-corrosie stoffen zou moeten zijn (in water) tot een glasachtig blok kristal kan gaan...

Echter, nadat ik hem had open gehaald, gereinigd (inclusief bikken...letterlijk) en er werkelijk demi-water + glycol + anti-corrosie in had gedaan (gewoon... de pure varianten voor industriële toepassingen) werkte alles prima... Zelfs beter eigenlijk, want ik had weer koeling alsof het nieuw was. Mijn pomp was dus 'nog niet' stuk, maar het had ook niet langer moeten duren.

Zoals je het nu beschrijft klinkt het inderdaad als een verstopping... maar dat zou hier betekenen dat je echt dat ding uit elkaar zou moeten halen.. Dan is een rma + be quiet wel iets beter als optie.

Of custom loopje :P kost ongeveer hetzelfde als je de China versie neemt ;) maar werkt prima, al haalt mijn 1950x geen 4.0 op 68.... Ik zit toch echt op 74 in de uiterste belasting :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb hier nog een grote rad met pomp liggen en tubing, moet alleen een cpu blok kopen, maar de rad is groter dan de kast en daar heb ik geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Damic schreef op donderdag 11 april 2019 @ 06:39:
Dit is versie 2 waarbij de problemen zouden moeten opgelost zijn, heb in ieder geval de be quit besteld en deze gaat rma naar amazon
Bij de BeQuiet! even opletten dat je een Thread Ripper bracket erbij moet bestellen en dat je in je mobo de pomp socket op 12vDC zet. Niet op PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Probeer net Windows Feature Update 1903 op m'n 2950X te zetten, maar de update wordt geblocked. Iets met Intel Bluetooth en AMD Radeon Control Center. Zucht... Er staat een redelijk schone Windows 1809 setup, maar zou wel willen upgraden... draai al een poosje tevreden op m'n laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ToAoM schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:05:
[...]

Bij de BeQuiet! even opletten dat je een Thread Ripper bracket erbij moet bestellen en dat je in je mobo de pomp socket op 12vDC zet. Niet op PWM.
Ja dat had ik gezien, natuurlijk tezamen besteld :D juist van de Enermax naar de bequit gegaan (2dehands Amazon) terug naar 4GHz gezet (1.35vcore) en lekkere 76°C al, beter dan de enermax die zat al aan de 86°C of was zelfs al aan't trollen O-)

Wel heb ik gezien dat niet de volledige cpu word gekoeld zoals de enermax, maar de temps en het geluid is goed :Y

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 15-04-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
1.35v? Dat is nog best veel :D

Draai thuis 1.27v op 4.0 en op werk 3.9 met 1.2 zonder SMT...

-edit-
Ohw en fijn om te lezen dat het weer onder normale temperaturen is gekomen :D

[ Voor 31% gewijzigd door Freaky_Angelus op 15-04-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Freaky_Angelus schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:11:
1.35v? Dat is nog best veel :D

Draai thuis 1.27v op 4.0 en op werk 3.9 met 1.2 zonder SMT...

-edit-
Ohw en fijn om te lezen dat het weer onder normale temperaturen is gekomen :D
Heb jij een 1950x of en 2950x? Onder de 1.35vcore krijg ik die niet stabiel op 4GHz full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
1950x voor beide pc's

Boost etc. staat wel uit en ook de automated crap is uit... dus locked cores en geen gerommel vanuit AMD software of mobo... Deze instelling en niets meer.

Ben eerder verbaasd dat het met zoveel voltage toch nog zo braaf koud blijft :D
Pagina: 1 2 3 Laatste