Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
Freaky_Angelus schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:32:
De standaard is 2133... technisch is alles erboven een overclock, dus op 2133 zou het op standaard 1.2volt moeten werken. Dus ook 2666 is een technische OC die mogelijk al voltage aanpassingen nodig heeft. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd vanuit JEDEC standaard.... was iemand anders die hier dieper in zat qua info.

Mijn ervaring is dat geheugen de eerste reden is waarom je bij een hot-boot soms rest-waarden hebt die de boel vernaggelen. Ga me zeker niet hier als leidend zien, maar bij mij bleven die problemen wel weg sinds ik mijn geheugen op het 'ideale' punt heb staan. 1.38v werkt bij mij het beste (zowel hoger met 1.39 en lager op 1.37 gaven meer instabiliteit met o.a. die 55 en D2 fouten... al had ik ook een 62 of 64 uit mijn hoofd). Nu had ik ook meer problemen vanaf het moment dat ik 4x 16Gb er in had zitten, bij 2x 16Gb had ik beduidend minder problemen en liep het stabieler. Kortstondig zelfs getwijfeld of het dus het setje was, maar vanaf dat alles stabiel liep geen enkel probleem meer gehad....

De eerste keer, als je terug zoekt dan kom je die post hier nog wel tegen, startte alles prima op 2133 zonder enige voltage aanpassingen, maar ging alles structureel onderuit bij alles hoger (zelfs 2400 was instabiel). Ik vermoed dat het per geheugen setje nog wat zal verschillen, net zoals per moederbord etc. maar wat je beschrijft tikt bij mij alle "geheugen instellingen controleren" stap aan ;) Voor mij bleek het rond de 1.38 te liggen op 4 sticks... op 2 sticks liep die iets liever op 1.4 en in beide gevallen.... bijstellen, vanuit die hoek mijn reactie dus.
zelfs met een module van 2133mhz van crucial (dus heel ander merk dan corsair wat ik eerst probeerde) krijg ik d2 error. heel kortstondig succes gehad vanuit cold boot om in bios te komen met ps/2 keyboard (want mijn usb poorten werken dus ook niet). bios recovery goed afgerond, zat nog in bios en 1 minuut later keyboard freeze. dus even restart en dan weer d2-error.

dus niks opgeschoten

UPDATE....nog een keer cold boot vanuit losgekoppelde psu van 1uur lang. bios in kunnen komen, 30 seconden met keyboard beetje kunnen navigeren. en toen liep het vast. restart en weer d2-error. dit alles nog steeds met 2133mhz crucial memory (staat op qvl-lijst vh mobo)

[ Voor 6% gewijzigd door ari2asem op 17-04-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09-2024
ari2asem schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:20:
UPDATE....nog een keer cold boot vanuit losgekoppelde psu van 1uur lang. bios in kunnen komen, 30 seconden met keyboard beetje kunnen navigeren. en toen liep het vast. restart en weer d2-error. dit alles nog steeds met 2133mhz crucial memory (staat op qvl-lijst vh mobo)
Dat is ronduit klote...

Denk je dat je in die korte periode wel het voltage een keer kan bijstellen naar 1.2 of 1.3 (beiden meer dan veilig)? Ik zou dat toch willen adviseren te proberen, want anders vrees ik niet 123 iets anders dan een RMA te kunnen adviseren.

Je ziet ook niet (toevallig) temperaturen enorm toenemen? Dat een heatsink ergens verkeerd zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Freaky_Angelus schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:15:
1950x voor beide pc's

Boost etc. staat wel uit en ook de automated crap is uit... dus locked cores en geen gerommel vanuit AMD software of mobo... Deze instelling en niets meer.

Ben eerder verbaasd dat het met zoveel voltage toch nog zo braaf koud blijft :D
Jij hebt misschien een later batch die beter presteerd :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Ja, dat zou kunnen... dan moet ik wel erg mazzel gehad hebben. Mijn TR is besteld december 2017, die van werk is besteld in maart 19.

Maar goed, met dit weer wat spontaan 29C in mijn woonkamer duwt is het sowieso even niet te hard schrikken bij de temperaturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb een rev. ZP-B1, maar swat het werk, behalve dan dat de grafische kaart het af en toe laat afweten :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari2asem
Freaky_Angelus schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:25:
[...]

Dat is ronduit klote...

Denk je dat je in die korte periode wel het voltage een keer kan bijstellen naar 1.2 of 1.3 (beiden meer dan veilig)? Ik zou dat toch willen adviseren te proberen, want anders vrees ik niet 123 iets anders dan een RMA te kunnen adviseren.

Je ziet ook niet (toevallig) temperaturen enorm toenemen? Dat een heatsink ergens verkeerd zit?
kleine update....ik heb met andere moederbord mijn cpu 1920x geprobeerd (ja, weer gigabyte designare moederbord). en het werkte.
dus mijn designare-mobo was kapot. terugbebracht naar winkel en mijn geld teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
Dat is zowel mooi als slecht.. Goed om te horen dat het probleem gevonden is dan!

Alleen terug gebracht of krijg je nog een mooi RMA rapport wat er mis mee is/was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
hij was al naar rma gestuurd. toen ik hier mijn vraag stelde, had ik al rma rapport van de fabrikant. ze hadden niets gevonden. en toch wel een probleem dus. oftewel....ik geloof niks meer van gigabyte rma afdeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Look ma, a Threadripper board without a X399 PCH. Een Tyan Tomcat SX S8020
Afbeeldingslocatie: https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2019/06/Tyan-S8020-at-Computex-2019.jpg
https://www.servethehome....ipper-server-motherboard/

Edit: toch X399 :( tekst lezen is moeilijk

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 03-06-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Damic De X399D8A-T2 is ook een interessant bord. Heeft ook een server layout. Daar kan prima een 1e of 2e generatie Threadripper van zijn oude genieten als je een 3e generatie Threadripper gaat kopen.

edit:

Inmiddels ook al ingevoerd in de pricewatch: ASRock Rack X399D8A-T2 (het kan nog een paar maanden duren voordat ie er echt is)

[ Voor 31% gewijzigd door ocf81 op 07-06-2019 15:56 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En deze morgen geen beeld nog geluid van de pc, spanning er volledig af en terug opstarten = licht en een brandgeur vanuit de pc :( daar gaat de pricewatch: ASRock Fatal1ty X399 Professional Gaming nu moet ik alleen weten vanwaar die weer kwam want heb hem over genomen van een tweaker, die hem zelf van rma heeft :/

Juist dan maar een pricewatch: Gigabyte X399 Aorus Pro (rev. 1.0) voor 209€ zonder accessoires bij Azerty.

T.i. zit nu op een G3900, het gaat maar is toch niet aan te raden want een BlueStacks openen = not responsive cpu 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is het moederbord het enige wat is doorgebrand?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ocf81 een kleine condensator bovenaan is doorgefikt.
Zit nu op die gigabyte, maar die zuigt geweldig :r : als het scherm insteekt via DP kan ik de pc niet opstarten, mobo blijft hangen in 00 > dp kabel uittrekken pc hard afzetten en dan terug opstarten en dp kabel induwen = doorstarten maar bios is dan gereset (dit gebeurd ook als de pc in slaap staat)

Ook heb ik ineens een probleem met mijn koeler: soms draait ie niet en zet de pc zijn eigen af want te heet :/

Ik blijf erbij: ik mag geen mooie dingen hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cney
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-07 14:47
Ik weet geen betere plek dan dit. Maar heb een Gigabyte x399 Aorus pro met een TR2950x en Noctua TR4 140 mm heatsink in elkaar gesleuteld voor een klant. De CPU is goed geplaatst goed getorqed met de bijbehorende sleutel en de koeler goed bevestigd. Toch blijkt na veel testen dat de PC soms niet wil booten of zwart scherm en vast hangt. Dacht eerst memory maar blijkt dat toen ik de unit in een testbench zette het probleem verholpen was. Blijkt dat het contact met de prins niet goed genoeg is. Ik heb zelfs een 8e slag meer kracht op de 3 schroeven van de retention gedaan. Iemand hier ook problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als je de uitlijning goed hebt zou alles op zijn plek moeten vallen. Wellicht heb je zo'n brak socket wat loslaat?

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heeft iemand toevallig de X399D8A-2T al in het wild gezien? Ik kan hem nog nergens vinden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banath
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:19

Banath

Did you try to open the box?

Hoi allemaal, nieuw hier in het ervaringen topic.

Ik heb een Gigabyte Aorus Gaming 7 en een 1900X ... met een klein probleempje.
De soundblaster AE-5 kaart in het kleine pcie x4 slot start met grote regelmaat niet op, ik moet vaak de pc weer uit zetten en opnieuw aan doen om geluid eruit te krijgen.
Gelukkig heb ik een venster in de kast waardoor ik snel zie of de kaart aan gaat, dan licht het logo rood op.

Natuurlijk heb ik de nieuwste bios en heb in 2018 al een poos met klantenservice van gigabyte gecorrespondeerd hierover. Zonder resultaat.

Een oplossing verwacht ik dan ook niet. Wel ben ik erg benieuwd of er meer tweakers zijn met dit soort opstart issues.

http://midkemia.wikia.com/wiki/Banath

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die kaart is gewoon pcie? Kun je die testen in een ander bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:48
@Balance Zijn vragen over de 3e gen TR ook welkom? (3960x, 3970x & 3990x).

Zoja:
Ik zit te denken aan een 3970x setup met een luchtkoeler. Geen plannen tot OC.
Iemand nog aanraders?

Een 3970x oc-en is een beetje nutteloos, dat monster scoort op single core bijna evenveel punten in CB 20 als mijn huidige Quad Extreme met alle cores (all cores @ 725 punten) :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Balance Wellicht een idee om dat draadje aan dit draadje te koppelen (als deel 2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmvergeer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-08 00:54
Ik heb een Threadripper 1920X met een Gigabyte x399 Designare moederbord gekocht begin 2018. Sinds gisteren geeft opstarten serieuze problemen, namelijk het boot niet meer.
Als ik de PSU aanzet gaan de leds op het moederbord wel aan, maar zodra ik de powerbutton indruk gaat alles weer uit. Ik heb de PSU al omgewisseld zonder resultaat. Zelf ben ik bang dit dit het einde is van het moederbord en/of de cpu ;( Maar ik sta open voor oplossingen :)

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@mrmvergeer Nergens een vorm van een brandspoor / stinken / enz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmvergeer
@D_Jeff Nee, geen brandlucht. Capacitors, voor zover ik ze kan zien zijn ook prima.
Gisterochtend wilde de PC eerst ook niet opstarten. Toen heb ik moederbordbatterij gecheckt, maar die was prima. Immers pas een maand geleden vervangen omdat de PC toen ook niet opstarten.
D_Jeff schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:55:
@mrmvergeer Nergens een vorm van een brandspoor / stinken / enz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@mrmvergeer afhankelijk van hoe duur het moederbord was, kunnen er ook troubleshooting leds (of mini display) op het moederbord zitten. (RTFM legt uit wel of niet en waar)

Begin met een "cold cycle" (psu uit, stroomkabel eruit en de power on voor een minuutje indrukken. Vervolgens stroomkabel terug op z'n plek, psu weer aan en probeerd dan regulier te starten)
Hou tijdens het starten de leds in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmvergeer
de Designare heeft troubleshooting leds maar daar komt ie niet eens. Eerder noemde ik dat leds aangingen op het moederboard, maar dat zijn de leds van het Designare-logo (!!!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Misschien is het helemaal niet gerelateerd, maar begin deze maand heeft na ca 52 maanden mijn moederbord ook de geest gegeven. Ik had al iets van 6 maanden last van opstartproblemen die enkel konden worden verholpen door meerdere keren de bios te resetten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dat is nog vrij snel.
Ik gebruik af en toe nog een Asus P35 Mobo en dat werkt nog steeds (zonder hick ups).
P35 = Core2Quad/Core2Duo tijdperk

Pagina: 1 2 3 Laatste