Opgelicht via marktplaats, betaald via Tikkie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37
Afgelopen dinsdag een sony a5100 gekocht via marktplaats.
Het betreft deze advertentie:
https://www.marktplaats.n...ail&utm_source=systemmail

Prijs was niet te laag en verkoper kwam betrouwbaar over. Ik vroeg of ik de camera kon ophalen en dat was geen probleem. Iets later bedacht ik mij en wilde ik toch liever dat hij het opstuurde. Dat was ook geen probleem maar alleen aangetekend zei hij en ik zou een track and trace krijgen. Daar ging ik mee akkoord.
Om het een beetje rap te regelen was mijn voorstel om Tikkie te gebruiken.

Gisteren zou het uiterlijk verstuurd worden maar ik heb geen track en trace ontvangen.
Tevens ontving ik vanochtend bericht van marktplaats dat ik gereageerd had op een vermoedelijke oplichter.

Dit zinde mij niets dus ik vraag hem waar mijn track and trace is en of het verzenden gelukt is. Ondanks dat meneer online is geweest en mijn berichten heeft gelezen heb ik niets meer van hem vernomen.
Ook wordt de telefoon niet opgenomen.

Nu is mijn vraag wat kan ik doen om aan de echte NAW gegevens van deze persoon te komen?
-Tikkie mag mij niet helpen maar hebben wel een onderzoek opgestart.
-Marktplaats zal niet veel meer kunnen doen en mogen ook geen verdere gegevens geven.
-Verder heb ik een voornaam en telefoonnummer.
-Ik heb zijn bankrekeningnummer.

Als ik zijn achternaam en leeftijd heb kan ik waarschijnlijk via facebook al een eind komen voor de rest.

Wat zou werken?
-Een cent overmaken naar het rekeningnummer wat bij de tikkie omschrijving staat. Corrigeert de bank dan de ten naam stelling wanneer de transactie is uitgevoerd? Op die wijze kom ik achter zijn achternaam.
-Aangifte doen en hopen op het beste?
-Anders???

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:50

Oekol

waka waka hey hey

Meestal kun je op marktplaats bij zijn profiel en andere advertenties de postcode zien. Dan weet je de straat waar die woont. Dan is 't een koud kunstje. Naambordjes naast de deur checken

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:34

St@m

@ Your Service

Aangifte doen, achternaam ga je niet krijgen.
Leoon. schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:14:
Meestal kun je op marktplaats bij zijn profiel en andere advertenties de postcode zien. Dan weet je de straat waar die woont. Dan is 't een koud kunstje. Naambordjes naast de deur checken
Ja net alsof een oplichter dat naar waarheid invult.

[ Voor 80% gewijzigd door St@m op 30-08-2017 12:15 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:52

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat werkt dus alleen als die postcode wel eerlijk ingevuld is..

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

Rannasha

Does not compute.

Veel meer dan aangifte doen valt er niet te ondernemen.

De truc met een cent overmaken werkt niet. Banken corrigeren de achternaam niet en de meeste banken controleren deze niet eens. ING deed dat lange tijd wel, maar weet niet of ze het nog steeds doen sinds de invoering van de IBAN.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kunt vaak vrij weinig. Op dit moment is het ook een vermoedelijke oplichting, omdat het pas net gebeurd is. Hoewel ik met je eens ben dat de kans op oplichting zeer groot is, heb je nog geen garanties.

Zijn naam zal wel de naam van iemand anders zijn. Telefoonnummer kan uiteraard een simpele prepaid zijn.

Aangifte doen is wat je dan kunt doen. Verwacht er weinig van, maar is wel van belang in het geval er wel een dader wordt gepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

heuveltje schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:15:
[...]

Dat werkt dus alleen als die postcode wel eerlijk ingevuld is..
Je zult je verbazen hoe vaak dat is. Ik kreeg als man, naaktfoto's gestuurd van een vent. Heb via de postcode de straat kunnen vinden en ben nog aan het twijfelen of ik de foto's print en naar alle 5 huizen in de straat stuur met de melding dat ik er niet van gediend ben :+

Uiteindelijk heb ik daardoor z'n woonplaats, email, Facebook etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 30-08-2017 12:18 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Ook al was het eerlijk ingevuld, de verkoper is verwijderd door marktplaats

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

icecreamfarmer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:12:
Prijs was niet te laag en verkoper kwam betrouwbaar over. Ik vroeg of ik de camera kon ophalen en dat was geen probleem. Iets later bedacht ik mij en wilde ik toch liever dat hij het opstuurde. Dat was ook geen probleem maar alleen aangetekend zei hij en ik zou een track and trace krijgen. Daar ging ik mee akkoord.
Om het een beetje rap te regelen was mijn voorstel om Tikkie te gebruiken.
Dat is natuurlijk vragen om problemen: niet willen ophalen bij iets prijzigs, en dan het ook nog eens "rap" willen regelen. Nu ken ik Tikkie niet, maar als ik zo kijk lijkt het erg op Paypal F&F?
Nu is mijn vraag wat kan ik doen om aan de echte NAW gegevens van deze persoon te komen?
-Tikkie mag mij niet helpen maar hebben wel een onderzoek opgestart.
-Marktplaats zal niet veel meer kunnen doen en mogen ook geen verdere gegevens geven.
-Verder heb ik een voornaam en telefoonnummer.
-Ik heb zijn bankrekeningnummer.

Als ik zijn achternaam en leeftijd heb kan ik waarschijnlijk via facebook al een eind komen voor de rest.
Allereerst: How to - Help! Ik ben opgelicht!!. Maar je weet niet eens of die gegevens echt zijn, dus wat wil je gaan doen, iemand in elkaar laten slaan die hier helemaal niets mee te maken heeft?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Rannasha schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:15:
Veel meer dan aangifte doen valt er niet te ondernemen.

De truc met een cent overmaken werkt niet. Banken corrigeren de achternaam niet en de meeste banken controleren deze niet eens. ING deed dat lange tijd wel, maar weet niet of ze het nog steeds doen sinds de invoering van de IBAN.
Ik kan wel aan een ing bankrekening komen. Dat zou het wel waard zijn.

Overigens heeft hij mij geblokkeerd want als ik met mijn mobiel bel krijg ik gelijk dat deze persoon er niet is.
Bel ik met de vaste lijn van het werk dan gaat hij wel over. Probeer ik dat een tweede keer dan is die ook geblokkeerd.

Nu heb ik de beschikking over 3000 lijnen en nummers om hem dagenlang te koeieneren maar dat is mij ook iets te gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:48

Ypho

Allround Nerd

icecreamfarmer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:19:
ING heeft sinds IBAN geen naam/rekening controle meer. Dat kan je helaas niet helpen.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

gambieter schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:19:
[...]

Dat is natuurlijk vragen om problemen: niet willen ophalen bij iets prijzigs, en dan het ook nog eens "rap" willen regelen. Nu ken ik Tikkie niet, maar als ik zo kijk lijkt het erg op Paypal F&F?
Oh ja? Gaat bij mij al 15 jaar goed.
Tikkie is een betaalverzoek app (van ABN AMRO). Heeft weinig met de gebeurtenis te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
gambieter schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:19:
[...]

[...]
Ik mocht het in den beginne ook ophalen. Ik wilde dat later zelf niet meer.
Dat initiatief kwam van mij.
Allereerst: How to - Help! Ik ben opgelicht!!. Maar je weet niet eens of die gegevens echt zijn, dus wat wil je gaan doen, iemand in elkaar laten slaan die hier helemaal niets mee te maken heeft?
Het bankrekeningnummer zal echt zijn en sinds 2000 moeten die geverifieerd zijn.
Dus als ik achter de naam van de originele bankrekening kan komen dan ben ik al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

icecreamfarmer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:22:
[...]

Ik mocht het in den begonnen ook ophalen. Ik wilde dat later zelf niet meer.
Dat initiatief kwam van mij.

[...]

Het bankrekeningnummer zal echt zijn en sinds 2000 moeten die geverifieerd zijn.
Dus als ik achter de naam van de originele bankrekening kan komen dan ben ik al een heel eind.
Ja, maar dat kom je niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beetje naïef om te denken dat dat correct is.

@icecreamfarmer , aan welke bank heb jij betaald ?

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 30-08-2017 12:26 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Nu heb ik de beschikking over 3000 lijnen en nummers om hem dagenlang te koeieneren maar dat is mij ook iets te gortig.
Kun je niet iets proggen om hem ieder paar minuten vanaf een ander nummer een berichtje te sturen :D

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Hackus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:24:
[...]

Volgens dat zou hij uit Oss moeten komen. Iemand trouwens een idee hoe je de verwijderde advertentie kunt terughalen?

*knip*

Maar dat weet ik liever zeker voordat ik verder ga vandaar dat de gegevens van de bankrekening van pas zouden komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Perkouw op 30-08-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
[...]

@icecreamfarmer , aan welke bank heb jij betaald ?
Tikkie loopt altijd via abn.
Maar in de omschrijving staat het rekeningnummer van de begunstigde.

Volgende keer graag de edit knop gebruiken

[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 30-08-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 10:57

Rannasha

Does not compute.

[...]

Het kan/kon alleen bij transacties van en naar ING rekennigen. In tegenstelling tot andere banken, gebruikte ING een systeem voor rekeningnummers zonder controlegetal of andere checksum-achtige maatregel die beschermt tegen typfouten. Daarom deed ING de naam-check om te voorkomen dat je per ongeluk naar een verkeerde rekening overboekte vanwege een typfout.

Sinds de invoering van IBAN hebben alle banken, inclusief ING, een checksum, waardoor een simpele typfout een ongeldig rekeningnummer oplevert.

Overigens kreeg de naam-nummer-controle van ING nogal wat kritiek, omdat het niet erg lief was voor de privacy.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

icecreamfarmer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:30:
[...]

Tikkie loopt altijd via abn.
Maar in de omschrijving staat het rekeningnummer van de begunstigde.
ING, Rabo of ?

de naam die jij net opgeeft al in Google ingetoetst ? ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-06 18:09
Rannasha schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:30:
[...]

Het kan/kon alleen bij transacties van en naar ING rekennigen. In tegenstelling tot andere banken, gebruikte ING een systeem voor rekeningnummers zonder controlegetal of andere checksum-achtige maatregel die beschermt tegen typfouten. Daarom deed ING de naam-check om te voorkomen dat je per ongeluk naar een verkeerde rekening overboekte vanwege een typfout.

Sinds de invoering van IBAN hebben alle banken, inclusief ING, een checksum, waardoor een simpele typfout een ongeldig rekeningnummer oplevert.

Overigens kreeg de naam-nummer-controle van ING nogal wat kritiek, omdat het niet erg lief was voor de privacy.
Nope. Er is nog geen actieve IBAN naam check. De Rabo heeft (/is bezig) dit ontwikkeld.. en daar kunnen andere banken gebruik van gaan maken:
https://www.betaalverenig...specials/iban-naam-check/

Als je nu naar een geldig IBAN met een verkeerde naam geld overmaakt dan gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
Misschien een idee om de naam van het topic te laten aanpassen aangezien je niet via tikkie bent opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:12
icecreamfarmer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:28:
[...]

Volgens dat zou hij uit Oss moeten komen. Iemand trouwens een idee hoe je de verwijderde advertentie kunt terughalen?

Als ik zoek op zijn tel nummer kom ik uit op ene:

***members only***

Maar dat weet ik liever zeker voordat ik verder ga vandaar dat de gegevens van de bankrekening van pas zouden komen.
Een verwijderde advertentie kun je misschien terug halen uit de Google Cache? Als het die jongen is is het een 17 jarige uit Oss.. Zit / Zat in een gesloten jeugdinstelling en is al een aantal keren weggelopen..

Waarom heb je trouwens niet gekozen om via iDeal te betalen via Marktplaats zelf? Ik weet niet of dat veiliger is maar het is tegenwoordig in ieder geval een optie.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:29

Perkouw

Moderator General Chat
Zojuist even wat persoonlijke gegevens verwijderd. Aan een ieder, dit gelieve niet te doen.

Verder een titelfix toegepast

[ Voor 80% gewijzigd door Perkouw op 30-08-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SgtElPotato schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:43:
[...]

Een verwijderde advertentie kun je misschien terug halen uit de Google Cache? Als het die jongen is is het een 17 jarige uit Oss.. Zit / Zat in een gesloten jeugdinstelling en is al een aantal keren weggelopen..

Waarom heb je trouwens niet gekozen om via iDeal te betalen via Marktplaats zelf? Ik weet niet of dat veiliger is maar het is tegenwoordig in ieder geval een optie.
Nu inmiddels 19,maar dat maakt niks uit. Ik vond dat ook gelijk als 1e Hit.

Ik wil toch iedereen dit advies geven; zet de naam van verkoper in Google en zoek zelf voor je zomaar aan iemand betaald. Probeer met dezelfde bak te betalen(1ct,bij wantrouwen) dat zie je na de betaling aan wie je betaald hebt. Dat kan alleen bij banken onderling is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Dat is een optie bij bepaalde verkopers die geverifieerd zijn door marktplaats. Lang niet iedere verkoper is dat.
Overigens ben ik geverifieerd maar niemand wil het want het kost 40 cent extra (Die ik niet van plan was om te betalen :p )
Hackus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:54:
[...]

Nu inmiddels 19,maar dat maakt niks uit. Ik vond dat ook gelijk als 1e Hit.

Ik wil toch iedereen dit advies geven; zet de naam van verkoper in Google en zoek zelf voor je zomaar aan iemand betaald. Probeer met dezelfde bak te betalen(1ct,bij wantrouwen) dat zie je na de betaling aan wie je betaald hebt. Dat kan alleen bij banken onderling is mijn ervaring.
Kan niet..
Maak maar 1 cent over naar mij (als we dezelfde bank hebben) dan zal je gewoon de naam blijven zien die je zelf hebt ingetypt.

Maar dat was al meerdere keren benoemd.

[ Voor 38% gewijzigd door St@m op 30-08-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Members only:
Hackus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:31:
[...]

ING, Rabo of ?

de naam die jij net opgeeft al in Google ingetoetst ? ;)
Ja en het lijkt mij enigszins sterk dat hij het is. Vandaar de extra check.

[ Voor 37% gewijzigd door icecreamfarmer op 30-08-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

De eerder genoemde (maar weggemodereerde) naam lijkt inderdaad weer actief. Zijn tijd in de gesloten jeugdinrichting lijkt niet echt te hebben geholpen. Hij lijkt te zijn overgestapt van ING naar ABN AMRO, want ik zag een heel recente vermelding op de site van AVRO Opgelicht waarin het ABN AMRO nummer werd vermeld naast zijn ING nummer.

De melding die ik tegenkwam was van 23-08-2017 en de dag erna is het ABN nummer eraan toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-06 15:37
Afgelopen dinsdag een sony a5100 gekocht via marktplaats.
Het betreft deze advertentie:
https://www.marktplaats.n...ail&utm_source=systemmail

Ik vroeg of ik de camera kon ophalen en dat was geen probleem.
Kreeg je niet direct een adres? Weigerde hij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:08:
De eerder genoemde (maar weggemodereerde) naam lijkt inderdaad weer actief. Zijn tijd in de gesloten jeugdinrichting lijkt niet echt te hebben geholpen. Hij lijkt te zijn overgestapt van ING naar ABN AMRO, want ik zag een heel recente vermelding op de site van AVRO Opgelicht waarin het ABN AMRO nummer werd vermeld naast zijn ING nummer.

De melding die ik tegenkwam was van 23-08-2017 en de dag erna is het ABN nummer eraan toegevoegd.
Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:08:

@TS, gewoon aangifte doen dus met de gegevens die je hebt. Waarschijnlijk heeft de politie hem zo te pakken, maar je geld (ouders) zul je wel kwijt zijn.
Edit: misschien mag dat niet. Maar Google even op de naam die je hebt + opgelicht

[ Voor 19% gewijzigd door St@m op 30-08-2017 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Je hebt een DM. (Ryan_ ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Ryan_ schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:10:
[...]

Kreeg je niet direct een adres? Weigerde hij dat?
Nee daar waren we niet aan toe gekomen. Ik vond verzenden later makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

St@m schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:56:
[...]

Dat is een optie bij bepaalde verkopers die geverifieerd zijn door marktplaats. Lang niet iedere verkoper is dat.
Overigens ben ik geverifieerd maar niemand wil het want het kost 40 cent extra (Die ik niet van plan was om te betalen :p )

[...]

Kan niet..
Maak maar 1 cent over naar mij (als we dezelfde bank hebben) dan zal je gewoon de naam blijven zien die je zelf hebt ingetypt.

Maar dat was al meerdere keren benoemd.
Nee hoor, hoe kom je daarbij ?
Recent nog gehad en dacht wat is dit nu, compleet andere naam. bleek cj te zijn en zijn naam stond als 2e.
maar dat zag ik niet terug, wel de 1e geregistreerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Hackus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:46:
[...]

Nee hoor, hoe kom je daarbij ?
Recent nog gehad en dacht wat is dit nu, compleet andere naam. bleek cj te zijn en zijn naam stond als 2e.
maar dat zag ik niet terug, wel de 1e geregistreerde.
Prima, geef jij het advies om extra geld over te maken om zo achter de naam te komen terwijl het meerdere keren vermeld is in dit topic dat dat niet meer werkt. Net nog gecheckt op mijn rabo rekening en ook daar staat gewoon wat ik heb ingevuld, niet de daadwerkelijke naam.

Maar ik nodig je uit om geld naar me over te maken op naam van pietje puk. Ik heb een rabo en een ING rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:44
Even een algemeen advies. Ik lees iets over een jonge jongen met moeilijkheden. Staar je hier niet blind op he, grote kans dat het een katvanger is en als het dat niet is, is de kans groot dat er niks te halen valt. Van een kale kip valt niet te plukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

St@m schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:06:
[...]

Prima, geef jij het advies om extra geld over te maken om zo achter de naam te komen terwijl het meerdere keren vermeld is in dit topic dat dat niet meer werkt. Net nog gecheckt op mijn rabo rekening en ook daar staat gewoon wat ik heb ingevuld, niet de daadwerkelijke naam.

Maar ik nodig je uit om geld naar me over te maken op naam van pietje puk. Ik heb een rabo en een ING rekening.
Sowieso werkt het onder ABN, ik heb het ook over banken onderling. Niet als ik van Rabo naar ING betaal dus. even goed lezen, en wat is 1ct ? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Hackus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:09:
[...]
Sowieso werkt het onder ABN, ik heb het ook over banken onderling. Niet als ik van Rabo naar ING betaal dus. even goed lezen, en wat is 1ct ? :>
Daarom zeg ik, test het maar. Als je ING of Rabo hebt mag je geld naar me overmaken.
Aangezien het hier meerdere keren is uitgelegd waarom het niet meer werkt en mijn eigen ervaring ook is dat het niet werkt ben ik er vrij zeker van dat jij je vergist.

Montaner in "Opgelicht via marktplaats, betaald via Tikkie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

St@m schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:13:
[...]

Daarom zeg ik, test het maar. Als je ING of Rabo hebt mag je geld naar me overmaken.
Aangezien het hier meerdere keren is uitgelegd waarom het niet meer werkt en mijn eigen ervaring ook is dat het niet werkt ben ik er vrij zeker van dat jij je vergist.

Montaner in "Opgelicht via marktplaats, betaald via Tikkie"
- Nogmaals en laatste keer voor jou speciaal. TS heeft ABN en ik heb ABN, was je dat nog niet duidelijk ?

Onder vreemde banken werkt het niet, al sinds invoeren van IBAN. Ik heb al meerdere brieven geschreven aan mijn bank en de Nederlandse bank en Ministerie. Nu eindelijk sinds okt. 2016 na kamer vragen en met hulp van het TV programma Opgelicht, gaat de Rabobank een tool ontwikkelen die met rode letters een deel van je juist naam voorspeld. (tenminste dat is de 1e info die ons gegeven is) dit heeft ook het TV progr. bekend gemaakt in 1 van hun afleveringen. Het zou in sept. okt 2017 klaar zijn en dan kijken of andere banken het kopen van de Rabobank of hoe ze dat verder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Ja, En ik zeg dat als jij overmaakt naar ABN met als naam pietje puk dat jij niet de juiste naam zal zien. Maar dat wil je niet snappen, prima.
Of als jij ING hebt en ik ING of jij rabo en ik rabo.

Maar ik vind het prima, blijf vooral het advies geven om extra geld over te maken om zo achter de naam te komen.

[ Voor 22% gewijzigd door St@m op 30-08-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Want iemand oplichten is wel correct? Met is er mis met naambordjes checken in de straat en eventueel aanbellen om te vragen of je het pakketje toch maar liever meeneemt? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Leoon. schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:37:
[...]

Want iemand oplichten is wel correct? Met is er mis met naambordjes checken in de straat en eventueel aanbellen om te vragen of je het pakketje toch maar liever meeneemt? ;)
Mee eens, hij lijkt nog steeds hetzelfde nummer te gebruiken.
(Al staat dat nog niet in de politiedatabase).

Heb zijn ouders achterhaald misschien dat die voor rede vatbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Leoon. schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:37:
[...]

Jij woont in Apeldoorn en jij kunt een postcode van Kerkdriel invullen. kleine kans dat iemand jou vind dan, zo werker oplichters toch. IBAN is niet aan naam gekoppeld, dus hebben ze vrij spel. Banken deden net of ze het niet wisten bij invoering van IBAN en ondertussen gaat de (makkelijke) oplichting gewoon verder. als een naam aan IBAN gekoppeld is, durven veel mensen het niet meer, en is het percentage oplichters stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Hackus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:43:
[...]

Jij woont in Apeldoorn en jij kunt een postcode van Kerkdriel invullen. kleine kans dat iemand jou vind dan, zo werker oplichters toch. IBAN is niet aan naam gekoppeld, dus hebben ze vrij spel. Banken deden net of ze het niet wisten bij invoering van IBAN en ondertussen gaat de (makkelijke) oplichting gewoon verder. als een naam aan IBAN gekoppeld is, durven veel mensen het niet meer, en is het percentage oplichters stuk lager.
Ik zeg nergens ook dat dit waterdicht is. Maar feit is dat sommige te dom zijn om te poepen en dat het bij mij dus wel raak was met een match.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:01

Qwerty-273

Meukposter

Hackus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:32:
Ik heb al meerdere brieven geschreven aan mijn bank en de Nederlandse bank en Ministerie. Nu eindelijk sinds okt. 2016 na kamer vragen en met hulp van het TV programma Opgelicht, gaat de Rabobank een tool ontwikkelen die met rode letters een deel van je juist naam voorspeld. (tenminste dat is de 1e info die ons gegeven is) dit heeft ook het TV progr. bekend gemaakt in 1 van hun afleveringen.
Nou de uitwerking destijds van de ING was slecht, je kon daardoor achterhalen welke naam bij welk nummer hoort, toch weer een extra feitje om online een persoon te spelen (bv een wachtwoord reset aanvragen en je identiteit 'bewijzen' door het geven van het geregistreerde rekeningnummer). Je kon in het verleden gewoon redelijk eenvoudig alle rekeningnummers doorlopen, later is daar wel een tijds/aantal limiet opgezet zodat je niet meer met wat scripten alle rekeningnummers/namen kon uitlezen.

De herinvoering door de Rabo (anders natuurlijk dan de ING), lijkt me dan ook compleet niet wenselijk dat men delen van de persoonsnaam van een rekeningnummer gaat laten zien. Daarmee kan je ook toch weer wat matchen, al wordt het wel wat moeilijker. Maar als je eenmaal daar een database van aan kan leggen (des noods door gebruik te maken van crowdsourcing en tientallen mensen in te zetten) dan kan daar zeker interessante info tussen gaan zitten die je dan verder kan matchen met andere data van andere bronnen....

Als men per se een mechanisme wilt hebben om de combi naam/nummer te veriferen, dan zou ik er voor kiezen om slechts de melding terug te geven dat de ingevulde naam niet klopt met de geregistreerde naam (of dat nou een tiepfout is of een compleet andere naam). Trouwens is het gewoon zaak voor beide partijen van een betaling om de rekeningnummers correct in/door te geven.

Het zou dan wel makkelijker gemaakt moeten worden om een onverschuldigde betaling terug te laten draaien. Maar dat is een andere discussie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als er bekend is dat naam en IBAN nu weer gekoppeld zijn, zullen veel(oplichters) het niet meer proberen.
het risico dat de naam bij het rekeningnummer bekend is (dan wel na betaling) helpt al veel. nu met de ontwikkeling van mobiel betalen en alles wat verandert is sinds de invoering van IBAN was het niet slim om dit zgn te vergeten. (1e jaren hebben ze ook ontkend dat het niet gekoppeld was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
icecreamfarmer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:41:
[...]

Mee eens, hij lijkt nog steeds hetzelfde nummer te gebruiken.
(Al staat dat nog niet in de politiedatabase).

Heb zijn ouders achterhaald misschien dat die voor rede vatbaar zijn.
En wie zegt er dat je de juiste persoon achterhaald hebt? Doe nou gewoon lekker aangifte bij de politie en laat hun het werk doen. Bij marktplaats stond alleen maar zijn voornaam, ik weet niet hoe je aan ze achterneem bent gekomen maar ik mag hopen dat je zeker weet dat dit de juiste persoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
SuperKneus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:57:
[...]

En wie zegt er dat je de juiste persoon achterhaald hebt? Doe nou gewoon lekker aangifte bij de politie en laat hun het werk doen. Bij marktplaats stond alleen maar zijn voornaam, ik weet niet hoe je aan ze achterneem bent gekomen maar ik mag hopen dat je zeker weet dat dit de juiste persoon is.
Telefoonnummer gekoppeld aan achternaam.
Zal thuis nog een bankrekening check doen maar dan zijn we er wel.

Tevens vanavond aangifte doen.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 30-08-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Hackus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:56:
Als er bekend is dat naam en IBAN nu weer gekoppeld zijn, zullen veel(oplichters) het niet meer proberen.
het risico dat de naam bij het rekeningnummer bekend is (dan wel na betaling) helpt al veel.
Mwa ik wil niet dat mijn gegevens (of een gedeelte daarvan) voor jan en alleman op te vragen zijn om een kleine groep van de Nederlandse bevolking wellicht te bewegen om geen IBAN te gebruiken tijdens het oplichten. Ook verwacht ik niet direct een (grote) daling in oplichtingsgevallen door de invoering van het voorgestelde mechanisme.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-06 20:57

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

SuperKneus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:57:
[...]
Doe nou gewoon lekker aangifte bij de politie en laat hun het werk doen.
Dit is natuurlijk de enige juiste manier.

Maar hopelijk heb je niet de illusie dat er na jouw aangifte 4 agenten in hun busje stappen en het voor je oplossen. Je krijgt een bevestiging en een tijdje later de mededeling dat het geen prioriteit heeft en er niets mee gedaan wordt. Erg teleurstellend, maar er zijn veel ergere zaken die voorrang hebben en veel meer opleveren, zoals snelheidsovertedingen tot 10 km/h.
Tenzij er een heleboel aangiftes volgen tegen dezelfde persoon, dan wil er nog wel actie worden ondernomen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:11:
[...]

Mwa ik wil niet dat mijn gegevens (of een gedeelte daarvan) voor jan en alleman op te vragen zijn om een kleine groep van de Nederlandse bevolking wellicht te bewegen om geen IBAN te gebruiken tijdens het oplichten. Ook verwacht ik niet direct een (grote) daling in oplichtingsgevallen door de invoering van het voorgestelde mechanisme.
(vroeger) met bankrekeningnummer en naam, was er toch niks mis ?
Ze kloten maar wat aan bij de banken, en werken zelf misbruik in de hand, gezien de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 19:41
Even off-topic.
Ik ben pas geleden ook opgelicht en heb toen contact opgenomen met mijn bank (overschrijving van ING naar ING). Mijn bank zei dat ik, indien er geen reactie komt van de andere partij, ik de NAW van de andere partij krijg.

Iemand een idee wat ik me hieronder moet voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-06 20:57

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Tuupie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:32:
Even off-topic.
Ik ben pas geleden ook opgelicht en heb toen contact opgenomen met mijn bank (overschrijving van ING naar ING). Mijn bank zei dat ik, indien er geen reactie komt van de andere partij, ik de NAW van de andere partij krijg.

Iemand een idee wat ik me hieronder moet voorstellen?
Ik denk dat ze dan de privacy wetgeving even vergeten. Sowieo heeft geen bank zin om hier hun handen aan te branden. Juist hierdoor heeft Paypal bestaansrecht.
Ben benieuwd wat ze doen als het erop aankomt. Ik heb dit zelf ook aan de hand gehad (zelfde bank betalen + ontvangen), meer dan het voor kennisgeving aannemen en de standaard " wat vervelend dat..." email krijg je niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Joepla op 30-08-2017 15:36 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 19:41
Joepla schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:35:
[...]

Ik denk dat ze dan de privacy wetgeving even vergeten. Sowieo heeft geen bank zin om hier hun handen aan te branden. Juist hierdoor heeft Paypal bestaansrecht.
Ben benieuwd wat ze doen als het erop aankomt.
Ik ben benieuwd, 6 september krijg ik bericht van mijn bank.

Lijkt mij ook sterk dat ze gewoon een adres doorgeven. Maar aan de andere kant heeft de oplichter wel 3 weken de kans gehad om te reageren op een bericht van zijn bank.

Ik vind sowieso dat banken veel harder moeten optreden tegen oplichters die gebruik maken van hun dienst(en). Maarja, ik denk dat je hierbij hetzelfde probleem krijgt als bij de politie. Controleren van gegevens, hoeveel klachten zijn er bekend,mankracht, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 12:06

Croga

The Unreasonable Man

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:47:
Als men per se een mechanisme wilt hebben om de combi naam/nummer te veriferen, dan zou ik er voor kiezen om slechts de melding terug te geven dat de ingevulde naam niet klopt met de geregistreerde naam (of dat nou een tiepfout is of een compleet andere naam).
Met alle verschillende opties om een naam aan een rekening te koppelen (voornaam, eerste initiaal, initialen, zakelijke rekening, en/of rekening, etc.) ga je dan bij zo'n beetje iedere overschrijving die melding krijgen. Dan kun je hem net zo goed niet krijgen. Die functionaliteit heeft geen enkele waarde.
Het zou dan wel makkelijker gemaakt moeten worden om een onverschuldigde betaling terug te laten draaien. Maar dat is een andere discussie.
Daarmee ondermijn je het vertrouwen in het banken stelsel. De enige reden dat een overschrijving, als ontvanger, beter is dan welke andere optie dan ook is de garantie dat het geld van jou is. Als je die garantie weg haalt gebruikt niemand het meer aangezien alle alternatieven dan dezelfde zekerheid geven met een stuk minder rompslomp.

Nee, breng liever gewoon de controle terug die de Postbank (en later ING) altijd gehad heeft. Dan weet ik tenminste zeker dat ik geen typefout gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Tuupie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:41:
[...]

Lijkt mij ook sterk dat ze gewoon een adres doorgeven. Maar aan de andere kant heeft de oplichter wel 3 weken de kans gehad om te reageren op een bericht van zijn bank.

Ik vind sowieso dat banken veel harder moeten optreden tegen oplichters die gebruik maken van hun dienst(en). Maarja, ik denk dat je hierbij hetzelfde probleem krijgt als bij de politie. Controleren van gegevens, hoeveel klachten zijn er bekend,mankracht, etc.
Ik snap de banken wel maar de politie is veel te laks. Ik heb geen enkele illusie dat er iets met mijn aangifte gedaan gaat worden.

Dit soort zaken zijn bijna geautomatiseerd op te lossen want de politie heeft toegang tot zowel iban als naw gegevens. De dader is dus snel te vinden. De meeste tijd gaat natuurlijk zitten in het checken van het verhaal van het slachtoffer vs dader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Croga schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:50:
Daarmee ondermijn je het vertrouwen in het banken stelsel. De enige reden dat een overschrijving, als ontvanger, beter is dan welke andere optie dan ook is de garantie dat het geld van jou is. Als je die garantie weg haalt gebruikt niemand het meer aangezien alle alternatieven dan dezelfde zekerheid geven met een stuk minder rompslomp.
Ik doel dan ook niet op een knop ala bij automatische incasso's die je dan met 1 klik kan terugdraaien. Maar wel een process tussen banken wat soepeler loopt, of zelfs dat een bank die aanvraag wel inbehandeling neemt en niet de klant probeert af te poeieren met de melding dat het geen zin heeft.
Of je dan naw gegevens terug krijgt, of dat er dan makkelijker bemiddeld kan worden via de bank tussen beide partijen, dat is een uitwerking waarover gebogen moet worden. Daar is dus niets ondermijnends aan in mijn ogen.
Een betaling met een ongedekte cheque wordt gewoon bijgeschreven dus lijkt het geld binnen, maar kan toch later terug gedraait worden als blijkt dat de cheque niet geïnd kan worden.
Nee, breng liever gewoon de controle terug die de Postbank (en later ING) altijd gehad heeft. Dan weet ik tenminste zeker dat ik geen typefout gemaakt heb.
Dus voor jouw is het ok, dat iemand (of een script) gewoon nummers af kan lopen, kijken of deze inderdaad bestaan en daarvan de naam van de rekeninghouder terug krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 30-08-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:52:
[...]
Dit soort zaken zijn bijna geautomatiseerd op te lossen want de politie heeft toegang tot zowel iban als naw gegevens. De dader is dus snel te vinden.
Helaas niet. Er wordt nog te vaak gebruik gemaakt van geldezels en mensen die hun bankpas en pincode tegen een vergoeding uitlenen. Zo kan het zijn dat de rekeninghouder niet de oplichter is. Dat de rekeninghouder verantwoordelijk gehouden kan worden voor het misbruiken van zijn rekening is een ander verhaal, wat de bank ook zal bevestigen. Het uitlenen van je pas en pincode gaat bij alle banken tegen de gebruiksvoorwaarden in. Voor de politie blijft dit een lastig punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:33:
Dus voor jouw is het ok, dat iemand (of een script) gewoon nummers af kan lopen, kijken of deze inderdaad bestaan en daarvan de naam van de rekeninghouder terug krijgen?
Waarom zou dat niet okay zijn? Je kunt ook van ieder kenteken nagaan wie de auto in bezit heeft. Is dat een probleem dan?

Zolang die gegevens nergens misbruikt kunnen worden zie ik het probleem niet. En als die gegevens wél misbruikt kunnen worden is deze functie daarom tegen houden niets anders dan "Security through obscurity" en daarmee een schijnveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-06 23:55

Cbr

Wat zou werken?
-Een cent overmaken naar het rekeningnummer wat bij de tikkie omschrijving staat. Corrigeert de bank dan de ten naam stelling wanneer de transactie is uitgevoerd? Op die wijze kom ik achter zijn achternaam.
Als je in plaats daarvan €8,53 o.i.d. overmaakt met een vage omschrijving je later je bank zegt dat het een vergissing is dan gaan ze aan zijn bank vragen of het mag worden teruggestort. Hij krijgt dan die vraag van zijn eigen bank. Mag dat niet van hem kan dat een reden zijn om zijn adres aan je kenbaar te maken zodat je het bedrag kunt terug vorderen. Weet je meteen meer.
Dit werkte bijvoorbeeld voor Rambam, maar voor zulke kleine bedragen kun je ook bot vangen bij de bank natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Croga schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:17:
Waarom zou dat niet okay zijn? Je kunt ook van ieder kenteken nagaan wie de auto in bezit heeft. Is dat een probleem dan?
Zolang die gegevens nergens misbruikt kunnen worden zie ik het probleem niet. En als die gegevens wél misbruikt kunnen worden is deze functie daarom tegen houden niets anders dan "Security through obscurity" en daarmee een schijnveiligheid.
Ja dat is een probleem, stel je belt je autoverzekering op dat je je verzekering wilt veranderen. Je geeft ter verificatie het kenteken en je rekeningnummer door (beide gecombineerd) om aan te geven dat jij, jij bent. Of je haalt via de verzekeringsmaatschappij meer informatie binnen over die persoon (oh ik heb een verschillende nummers, welke heb ik ook al weer aan jullie doorgegeven?) etc. etc.
Het gaat dan ook niet om 1 data, maar juist de combinatie van verschillende databronnen. En dan heb ik inderdaad liever dat het niet beschikbaar is dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
sypie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:37:
[...]

Helaas niet. Er wordt nog te vaak gebruik gemaakt van geldezels en mensen die hun bankpas en pincode tegen een vergoeding uitlenen. Zo kan het zijn dat de rekeninghouder niet de oplichter is. Dat de rekeninghouder verantwoordelijk gehouden kan worden voor het misbruiken van zijn rekening is een ander verhaal, wat de bank ook zal bevestigen. Het uitlenen van je pas en pincode gaat bij alle banken tegen de gebruiksvoorwaarden in. Voor de politie blijft dit een lastig punt.
Helemaal gelijk in maar dat zou er wel voor zorgen dat zo iemand nergens meer een NL bankrekening krijgt.
Plus de fraude wordt veel sneller gestopt.

Overigens weet ik nu zeker dat ik de goede heb. Heb zijn iban achterhaald, en via het aanvragen van een nieuwe gebruikersnaam doet ing een check op geboortedatum.
Die kwam overeen. Het is dus degene waarvan de naam is weggehaald. Want vul ik een foutieve geboortedatum in (96 ipv 97) dan kom ik niet door de eerste check.

Members only:

Tevens aangifte gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-06 23:55

Cbr

Joepla schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:26:
[...]
en veel meer opleveren, zoals snelheidsovertedingen tot 10 km/h.
Off-topic, maar bij de meeste snelheden staan de meeste flitsers zo ingesteld dat ze pas flitsen als je 8 km/u te hard rijdt. (Ja, dat lijkt maar 4 of 5 km/u op de bon maar dat komt door de correctie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Montaner schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:33:
[...]

Nope. Er is nog geen actieve IBAN naam check. De Rabo heeft (/is bezig) dit ontwikkeld.. en daar kunnen andere banken gebruik van gaan maken:
https://www.betaalverenig...specials/iban-naam-check/
Ongeveer 20 jaar te laat, maar ach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
[...]

Ik zou niet weten hoe. Google lijkt dat niet op te slaan.

Nog een vraag, zou de rechtsbijstand iets kunnen betekenen?

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 30-08-2017 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:22:
Ja dat is een probleem, stel je belt je autoverzekering op dat je je verzekering wilt veranderen. Je geeft ter verificatie het kenteken en je rekeningnummer door (beide gecombineerd) om aan te geven dat jij, jij bent. Of je haalt via de verzekeringsmaatschappij meer informatie binnen over die persoon (oh ik heb een verschillende nummers, welke heb ik ook al weer aan jullie doorgegeven?) etc. etc.
Het gaat dan ook niet om 1 data, maar juist de combinatie van verschillende databronnen. En dan heb ik inderdaad liever dat het niet beschikbaar is dan wel.
Zoals gezegd; security through obscurity is geen beveiliging. Je praat hier over social engineering, dat los je niet op door het iets lastiger te maken die gegevens te bemachtigen. Dat los je op door de processen juist in te richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 07:42
Croga schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:17:
[...]

O ja? Hoe doe je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:41

LankHoar

Langharig tuig

icecreamfarmer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:07:
[...]

Wellicht, indien je hem wilt aanklagen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:38
Tuupie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:41:
[...]

Heel goed mogelijk dat ze dat WEL doen.

Pas op een ander forum ook iemand wat geholpen met speuren naar een oplichter. Die gebruikte een niet kloppende naam en beweerde later dat ie een foutief nummer had opgegeven. Dat rekeningnummer was juist. Die persoon heeft de bank benaderd en heeft uiteindelijk van de bank de bij het rekeningnummer horende gegevens gekregen.

Bank verstuurd brief waarschijnlijk naar de rekeninghouder. Komt daar geen reactie op, worden de gegevens kennelijk vrijgegeven.

ik zou in jouw geval in ieder geval de bank benaderen waar het rek.nr van is. Zij zullen daar in ieder geval een notitie van maken en bij meerdere gevallen zullen zij de rekening sluiten of blokkeren en komt ie mogelijk op een zwarte lijst. Met een goed verhaal, bewijs van aangifte kun je mogelijk de gegevens van de rekeninghouder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
icecreamfarmer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:07:
[...]

De kans is dat je via de rechtbijstandverzekering wat geld kan terugkrijgen als dit onder je dekking valt. Minus eigen risico.

Soortgelijk geval pas nog gelezen van iemand op een ander forum. Die had wat gekocht, geld overgemaakt, maar verkoper weigerde het vervolgens op te sturen omdat ie zn geld zgn. nog niet had omdat ie een verkeerd rek.nr had gegeven. Dat was een leugen, gewoon doelbewust opgelicht.

Die heeft zn rechtsbijstand erop gezet en is door hen schadeloos gesteld. Dat is goedkoper dan procederen voor hen. Dat ging om een bedrag van 250 euro, weet niet of ie dat volledige bedrag heeft teruggekregen of dat er nog een eigen risico vanaf ging.

• Pat911
  • Laatst online: 12:25
koektrommeltje schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 22:27:
[...]
Pas op een ander forum ook iemand wat geholpen met speuren naar een oplichter. Die gebruikte een niet kloppende naam en beweerde later dat ie een foutief nummer had opgegeven. Dat rekeningnummer was juist. Die persoon heeft de bank benaderd en heeft uiteindelijk van de bank de bij het rekeningnummer horende gegevens gekregen.
Dan kan de bank het gooien op 'abusievelijk geld overgemaakt naar een verkeerde rekening'. En dan krijg je de NAW-gegevens om het geld terug te vragen.
Bij oplichting laat de bank het via de politie lopen.

• icecreamfarmer
Pat911 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:21:
[...]

Dan kan de bank het gooien op 'abusievelijk geld overgemaakt naar een verkeerde rekening'. En dan krijg je de NAW-gegevens om het geld terug te vragen.
Bij oplichting laat de bank het via de politie lopen.
Dat maar eens doen.
Iemand ervaringen mee met de rabobank? Doen die daar moeilijk over of niet?

Is het een geautomatiseerd systeem?

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 31-08-2017 09:37 ]

• Pat911
icecreamfarmer schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:36:
[...]

Dat maar eens doen.

Op dat moment geef je verkeerde voorstelling van zaken. Resultaat kan wel gebruikt worden in een civiele zaak, maar je kunt er zelf ook problemen mee krijgen.

Heb je nou al aangifte gedaan, dat is stap 1 bij oplichting. Ga geen rechercheur spelen, want het gaat in je hoofd zitten.

• icecreamfarmer
Pat911 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:15:
[...]

Op dat moment geef je verkeerde voorstelling van zaken. Resultaat kan wel gebruikt worden in een civiele zaak, maar je kunt er zelf ook problemen mee krijgen.

Heb je nou al aangifte gedaan, dat is stap 1 bij oplichting. Ga geen rechercheur spelen, want het gaat in je hoofd zitten.
Zoals eerder gezegd gisteren.
En waarom niet? De keren dat ik de politie nodig had heb ik er niets aan gehad. Ik heb erg weinig vertrouwen in de huidige staat van de politie.

• Pat911
Omdat je nu zelf op zoek gaat naar een dader. Prima, moet je helemaal zelf weten. Laat dit geval alleen niet in je hoofd kruipen. Besteed er niet zoveel tijd aan dat die kosten Itijd en moeite) ruimschoots de schade overstijgen.

Ik begrijp je acties, maar dit is slechts een tip om je gemoedsrust niet te verliezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Pat911 op 31-08-2017 10:53 ]

• icecreamfarmer
Pat911 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:53:
Omdat je nu zelf op zoek gaat naar een dader. Prima, moet je helemaal zelf weten. Laat dit geval alleen niet in je hoofd kruipen. Besteed er niet zoveel tijd aan dat die kosten Itijd en moeite) ruimschoots de schade overstijgen.

Ik begrijp je acties, maar dit is slechts een tip om je gemoedsrust niet te verliezen.
Oh zo nee dan is het goed ;) .
Ik heb alleen ene gruwelijke hekel aan leugenaars en oplichters en tot nu toe kost het niet veel moeite.
We beschouwen het geld als verdwenen maar ik wel het idee dat een makkelijke zaak zou moeten zijn.

Ben nu met de rechtsbijstand bezig.

Hou er ook meteen maar rekening mee, dat als het inderdaad dat bekende probleemgeval is, er waarschijnlijk toch geen cent te halen valt. Hij komt waarschijnlijk "net" uit die gesloten jeugdinrichting en daar zitten over het algemeen meer klaplopers dan miljonairs.

Die komt ook (bijna) nergens meer aan de bak. Google zijn naam en je vind vooral verhalen over vermissing na weglopen uit een gesloten jeugdinrichting. Je moet wel een enorme idioot zijn wil je zoiemand door de eerste selectieronde voor een vacature laten komen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:03
icecreamfarmer schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:36:
[...]
Dat maar eens doen.

Mijn advies: ga geen onzin vertellen aan je bank. Ik werk zelf bij een bank en ik heb zo door of iemand een flauwekul verhaal vertelt of niet. Ik weet niet of je de 'relatie' met de bank op het spel wil zetten.

Edit: een foutieve overboeking uitvoeren bij een Ideal betaling (Tikkie) kan al helemaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Jimster op 31-08-2017 11:20 ]

• koektrommeltje
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:00:
Hou er ook meteen maar rekening mee, dat als het inderdaad dat bekende probleemgeval is, er waarschijnlijk toch geen cent te halen valt. Hij komt waarschijnlijk "net" uit die gesloten jeugdinrichting en daar zitten over het algemeen meer klaplopers dan miljonairs.

Die komt ook (bijna) nergens meer aan de bak. Google zijn naam en je vind vooral verhalen over vermissing na weglopen uit een gesloten jeugdinrichting. Je moet wel een enorme idioot zijn wil je zoiemand door de eerste selectieronde voor een vacature laten komen.
Maar ooit zal ie toch op zn eigen beentjes moeten staan. Ook op een bijstandsuitkering kan beslag gelegd worden ;)

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 17:03
Er is geen enkele manier om je geld terug te krijgen en de oplichter zal niet zo snel gepakt worden. Ik ben zelf ook opgelicht en heb er ook veel te veel tijd aan verspild en je komt geen steek verder. Het is nog altijd kinderlijk eenvoudig om mensen op te lichten via internet en de kans dat je gepakt wordt is minimaal. Doe aangifte en ga verder met je leven.

Als ik jou was zou ik me erbij neerleggen en voortaan nooit meer iets via Marktplaats kopen tenzij je het kunt ophalen. Niet ophalen = niet kopen, op die manier kun je haast niet opgelicht worden.

[ Voor 3% gewijzigd door EnigmaNL op 31-08-2017 11:25 ]

koektrommeltje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:20:
[...]

Maar ooit zal ie toch op zn eigen beentjes moeten staan. Ook op een bijstandsuitkering kan beslag gelegd worden ;)
Die krijg je niet in de gevangenis. :) En je bent op dat moment waarschijnlijk niet de enige die nog een rekening open heeft staan.

De kans is niet 0, maar bijna 0.

• icecreamfarmer
Jimster schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:10:
[...]

Mijn advies: ga geen onzin vertellen aan je bank. Ik werk zelf bij een bank en ik heb zo door of iemand een flauwekul verhaal vertelt of niet. Ik weet niet of je de 'relatie' met de bank op het spel wil zetten.

Edit: een foutieve overboeking uitvoeren bij een Ideal betaling (Tikkie) kan al helemaal niet.
Het is betaald met mijn ouders rekening. Ik kan zelf een foutieve overboeking doen en het aanvragen.
Tevens heb ik nog een weinig gebruikte buitenlandse betaalrekening die ik hiervoor kan inzetten.
Maar nu is de rechtsbijstand aanzet en we zullen het zien.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 31-08-2017 11:32 ]

• koektrommeltje
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

Die krijg je niet in de gevangenis. :) En je bent op dat moment waarschijnlijk niet de enige die nog een rekening open heeft staan.

De kans is niet 0, maar bijna 0.
Wie heeft het over de gevangenis?

Ik schrijf niet voor niets 'ooit'. Als ie over een maand, jaar, 5 jaar, 10 jaar eruit is en een uitkering heeft dus..
Bijna 0 is dus maar relatief. Enige wat je wel moet doen is of hopen dat de politie m oppakt en het OM tot vervolging overgaat en je melden als gedupeerde of zelf actie ondernemen en m zelf voor het gerecht dagen. En dat laatste doen veel te weinig mensen.

• icecreamfarmer
koektrommeltje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:29:
[...]

Ik schrijf niet voor niets 'ooit'. Als ie over een maand, jaar, 5 jaar, 10 jaar eruit is en een uitkering heeft dus..
Bijna 0 is dus maar relatief. Enige wat je wel moet doen is of hopen dat de politie m oppakt en het OM tot vervolging overgaat en je melden als gedupeerde of zelf actie ondernemen en m zelf voor het gerecht dagen. En dat laatste doen veel te weinig mensen.
Yep en dat is wel mijn doel. Soms moet je principieel zijn. Mijn plan is niet om hem af te gaan tuigen.

koektrommeltje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:29:
[...]

[...]
1 + 1 = 2
Gesloten jeugdinrichting... nu boven de 18... alweer in de criminaliteit terechtgekomen. Het ziet er allemaal niet heel erg veelbelovend uit. Met de juiste hulp zou het misschien wel goed kunnen komen, maar dan moet iemand wel geholpen willen worden. En dat laatste lijkt hij niet te willen (het is een vluchter).

Prima dat je aangifte doet en de civiele mogelijkheden bespreekt met je rechtsbijstandverzekering. Ik weet natuurlijk niet over welk bedrag we het hebben, maar als dat niet heel hoog is heb je een goede kans dat de rechtsbijstandverzekering je gewoon schadeloos stelt en de zaak laat liggen. Procederen kost ze waarschijnlijk meer geld.

Je zult het inderdaad meer voor het principe moeten doen.
lennox-06 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:45:
[...]

ik vind de mensen die opgelicht zijn ook niet geheel onschuldig hoor, 'verstand' hebben is een schone zaak.
Waar zijn ze schuldig aan dan? Goed van vertrouwen zijn is niet strafbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 31-08-2017 11:46 ]

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:44:
[...]

[...]

Waar zijn ze schuldig aan dan? Goed van vertrouwen zijn is niet strafbaar.
'strafbaar' en 'schuld' zijn verschillende termen. Meestal ligt het voor de hand dat je wordt opgelicht, uitzonderingen daarbij gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koektrommeltje
lennox-06 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:45:
[...]

ik vind de mensen die opgelicht zijn ook niet geheel onschuldig hoor, 'verstand' hebben is een schone zaak.
Ok..

Waar zat het verstand toen mn broer voor een tientje werd opgelicht toen ie online een stuk gereedschap dacht te kopen van iemand die 20 stuks verschillende soorten gereedschap verkocht met foto's erbij die niet op internet terug te vinden waren en dus zelfgemaakte foto's waren.

Een ding heeft ie fout gedaan, en dat was verzuimen te googlen. Had ie dat gedaan, had ie wel een draadje gevonden van 2 jaar terug. Over een ontevreden klant.

Een deel van de opgelichte mensen is dom en naief. Een ander deel te goed van vertrouwen. Moeten we iedereen maar gaan wantrouwen omdat er een paar rotte appels rondlopen?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:03
icecreamfarmer schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:28:
[...]
Het is betaald met mijn ouders rekening. Ik kan zelf een foutieve overboeking doen en het aanvragen.
Tevens heb ik nog een weinig gebruikte buitenlandse betaalrekening die ik hiervoor kan inzetten.
Enige die hier wat mee opschiet is de oplichter. Je maakt hem nog rijker. Of denk je dat een bank voor een paar euro een onderzoek gaat instellen?

• Farabi
  • Niet online
koektrommeltje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:52:
[...]

Ok..

Waar zat het verstand toen mn broer voor een tientje werd opgelicht toen ie online een stuk gereedschap dacht te kopen van iemand die 20 stuks verschillende soorten gereedschap verkocht met foto's erbij die niet op internet terug te vinden waren en dus zelfgemaakte foto's waren.

Een ding heeft ie fout gedaan, en dat was verzuimen te googlen. Had ie dat gedaan, had ie wel een draadje gevonden van 2 jaar terug. Over een ontevreden klant.
valt onder 'uitzonderingen'. misschien moest hij ook even kijken hoelang zo een gast actief was.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 31-08-2017 11:55 ]

• koektrommeltje
Jimster schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:54:
[...]

Enige die hier wat mee opschiet is de oplichter. Je maakt hem nog rijker. Of denk je dat een bank voor een paar euro een onderzoek gaat instellen?
Dat doen ze ja.

• koektrommeltje
lennox-06 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:54:
[...]

valt onder 'uitzonderingen'. misschien moest hij ook even kijken hoelang zo een gast actief was.
Net zoals de oplichter en zijn advertenties. 99 van de 100 adverteerders leveren gewoon na betaling.

En hoelang een verkoper actief is maakt geen donder uit. Dat zegt helemaal niets.
Om de vraag toch te beantwoorden: een paar jaar.

Dus nu ben ik wel benieuwd, waarom jij denkt dat 'hoe lang iemand actief is' een indicatie kan zijn of je met een betrouwbare verkoper te maken hebt of niet.

[ Voor 31% gewijzigd door koektrommeltje op 31-08-2017 11:59 ]

• Farabi
  • Niet online
koektrommeltje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:56:
[...]

Net zoals de oplichter en zijn advertenties. 99 van de 100 adverteerders leveren gewoon na betaling.
tjah, als iemand 1 dag actief is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
lennox-06 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:57:
[...]

tjah, als iemand 1 dag actief is..
Elke verkoper op marktplaats is ooit 1 dag actief geweest. Dus, wat zegt dat?

• Farabi
  • Niet online
koektrommeltje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:01:
[...]

Elke verkoper op marktplaats is ooit 1 dag actief geweest. Dus, wat zegt dat?
dat je vooral geen geld moet overmaken, maar ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
lennox-06 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:13:
[...]

dat je vooral geen geld moet overmaken, maar ophalen.
En dat doe je bij iemand die 3.5 jaar actief is niet?

Je moet altijd voorzichtig zijn. Googlen op naam, googlen op telnr, googlen op rekeningnummer, googlen op de gebruikte foto's. En dat naast je gezonde verstand. De kans dat je dan opgelicht wordt is relatief klein.

Maar dan nog is het de grootste onzin dat je maar niemand meer moet vertrouwen. Straks kom je ook nog met het argument dat als je wat op wilt halen, dat je dan met zn tweetjes moet gaan en eerst moet kijken of het wel veilig is om pas daarna terug te komen met vers gepind geld 'want anders kun je beroofd worden!'. Gebeurt ook weleens namelijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door koektrommeltje op 31-08-2017 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
koektrommeltje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:17:
[...]

En dat doe je bij iemand die 3.5 jaar actief is niet?

Je moet altijd voorzichtig zijn. Googlen op naam, googlen op telnr, googlen op rekeningnummer, googlen op de gebruikte foto's.

Maar dan nog is het de grootste onzin dat je maar niemand meer moet vertrouwen. Straks kom je ook nog met het argument dat als je wat op wilt halen, dat je dan met zn tweetjes moet gaan en eerst moet kijken of het wel veilig is om pas daarna terug te komen met vers gepind geld 'want anders kun je beroofd worden!'. Gebeurt ook weleens namelijk ;)
vanaf 1 jaar actief maak ik altijd geld over. nooit problemen meegehad. ik heb wel gewoon goed vertrouwen, maar je moet wel ondertussen voorzichtig zijn. dus de normaalste zaak van de wereld.

[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 31-08-2017 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiMan
  • Laatst online: 12:36
koektrommeltje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:43:
[...]

Half Nederland is klaar met marktplaatsoplichters. Alleen het OM en de politie boeit het niet zo.
Eens!

Beetje offtopic: MP is van ebay, waarom hebben ze niet een soort gelijke systeem waarin je beide partijen (verkoper - koper) moet/mag beoordelen?

koektrommeltje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

Ja, sorry, is even offtopic. Ook zo'n oplichtend schatje, waarvan ik even hoop dat iemand zn advertenties ook even kan tippen als 'verdacht' aan marktplaats zodat ie van MP geknikkerd wordt en er niemand opgelicht wordt.

(maar wel 3.5 jaar actief! dus die knakker lennox van hierboven denkt vast dat dit geen oplichter is terwijl ie dat met 100% zekerheid wel is.)
Wel slim. Niemand wil iets ophalen in Nes (Ameland).

• Pat911
Jimster schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:54:
[...]

Ze onderzoeken niets, ze geven NAW door. Enige controle is dat ze kijken of je inderdaad geld hebt overgemaakt.
Pagina: 1 2 Laatste