Makkelijk misschien maar ervaring is dat dergelijke discussies vaak weinig constructief zijn daarom wil ik er niet te lang op doorgaan.
Ik erger mij kapot hieraan, omdat dit is waarom o.a. files ontstaan. Mensen moeten door jou afremmen, wat bij drukte doorwerkt tot uiteindelijke stilstand. Dat jij niet stil hebt hoeven staan, betekent niet dat de rest achter jou dus ook niet stil hoeft te staan dankzij zulke acties. Dit heeft niks met hypocrisie of advocaat van de duivel te maken, maar simpelweg met oorzaak en gevolg.
Ik snap je punt maar discussie werkt alleen als je ook serieus overweegt wat ik beschrijf.
Namelijk doordat jij je ergert aan mensen die inhalen als dat in jouw optiek niet kan zal je daar anders op reageren. Misschien ben jij dus wel een van de personen die dan maar besluit gas te geven omdat je een ander die ruimte niet gunt.
Nu begrijp ik best dat als je haast hebt je niet zit te wachten op iemand die voor jou in gaat halen met 120km/u maar het is toch ook onderdeel van het autorijden. Net zoals ik jouw ergenis kan begrijpen zou het dus mooi zijn als jij wil stilstaan bij de ergenis van de persoon op rechts dat hij niet in kan halen omdat hij naar rechts is gegaan om iemand er voorbij te laten (want daar komt het in de basis op neer).
Met dergelijk gedrag ga je er effectief voor zorgen dat niemand meer naar rechts gaat omdat ze bang zijn er niet meer tussen gelaten te worden. Het is dus gewoon kortzichtig denken en gevolg van simpelweg een letterlijke interpretatie van de regels (want dat is wat je leert met je rijexamen).
Iedreen die enige tijd zijn rijbewijs heeft weet dat het verkeer uit meer dan dat bestaat.
Files ontstaan door mensen die slecht anticiperen en te weinig afstand houden. Als iedereen dat afdoende zou doen kan bij de geringe snelheidsverschillend die je bij druk verkeer heeft altijd iedereen naar links die dat wil.
In de praktijk rijd iedereen op 1 seconden achter elkaar en kan er dus niemand tussen.
Neem gewoon de verantwoordelijkheid voor jouw rijgedrag, en dat is in deze dus asociaal en egoïstisch. Naar maatstaven conform de (toenmalige) instructies van rijinstructeurs.
Inderdaad ben ik soms fout als ik besluit ruimte maar gewoon af te dwingen en dan dus feitelijk voor schoolmeester speel. Het asociale en egoistische zit wat mij betreft toch bij de mensen die niet eens door hebben dat ze zich onwenselijk gedragen in het verkeer.
Nogmaal, het gaat nog altijd om
druk verkeer:
- op rechts vrachtwagens met 90km/u onregelmatig verspreid
- op links mensen die 140km/u willen rijden maar dat zelden kunnen
- ik die bijvoorbeeld 120km/u rij en dus soms links soms rechts rijd
Als ik op een vrachtwagen afrij kan ik dus kiezen welk gaatje ik neem, ik probeer er echt wel eentje te vinden van iemand die iets ruimte lijkt te laten. Toch, het gaat me niet snel gebeuren dat ik aan het eind maar in de ankers moet.
Als jij als linksrijder nog steeds denkt dat ik alleen maar rekening met jou hoef te houden ben je toch een ultieme egoist? Waarom zou ik nog voor jou aan de kant gaan? (met "ik" bedoel ik hier iedere willekeurige weggebruiker die toevallig een andere snelheid wil rijden dan jij)
[
Voor 11% gewijzigd door
assje op 01-08-2017 16:21
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]