Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security
En hoe komt het dat links langzamer moet gaan rijden, omdat de weg vol is en het snelheidverschil tussen rechts en links veel te groot is. Als je op een 2x2 snelweg een spitsstrook hebt en de vmax naar 100 km/h gaan zijn er al snel veel problemen opgelost. Snelheidsverschil is kleiner, wisselen van rijstrook gaat makkelijker en doorstroming is beter.Jean Paul schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:32:
Zodra dat links langzamer moet gaan rijden door het invoegen van rechts, creëer je files.
Het is serieus een veel beter idee om op alle 2x2 snelwegen in de spits een vmax van 100 km/h in te voeren dan om te proberen kosten wat het kost links op 130 km/h iedereen voorbij te knallen en ow wee als je dan probeert van rechts naar links te komen, dan zwaait er wat.

HD4Life @ Full-HD
Daar kaart je een pijnpunt aan inderdaad, en gelukkig bestaat deze oplossing op een aantal drukke snelwegen in Nederland. Dat betekent niet dat je voor jezelf moet kiezen op de plekken waar dit niet is, door te gaan belemmeren en files te creëren. Jij staat er dan (nog) niet in, maar de mensen achter je wel. Vind je dat sociaal?Davidshadow13 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:37:
[...]
En hoe komt het dat links langzamer moet gaan rijden, omdat de weg vol is en het snelheidverschil tussen rechts en links veel te groot is. Als je op een 2x2 snelweg een spitsstrook hebt en de vmax naar 100 km/h gaan zijn er al snel veel problemen opgelost. Snelheidsverschil is kleiner, wisselen van rijstrook gaat makkelijker en doorstroming is beter.
Het is serieus een veel beter idee om op alle 2x2 snelwegen in de spits een vmax van 100 km/h in te voeren dan om te proberen kosten wat het kost links op 130 km/h iedereen voorbij te knallen en ow wee als je dan probeert van rechts naar links te komen, dan zwaait er wat.
Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security
Anoniem: 86389
Volledig mee eens. En verkeersdrukte is mijns inziens niet eens het probleem, het is het gemis van inzicht en besef bij een hoop bestuurders.Inderdaad ben ik soms fout als ik besluit ruimte maar gewoon af te dwingen en dan dus feitelijk voor schoolmeester speel. Het asociale en egoistische zit wat mij betreft toch bij de mensen die niet eens door hebben dat ze zich onwenselijk gedragen in het verkeer.
Dat 'hardrijders' de veroorzakers van files zijn vind ik ook erg discutabel. Juist degene die slecht anticiperen en niet de max. snelheid rijden op de linkerbanen zijn degene die voor oponthoud zorgen. Dynamiek in snelheden is de grootste oorzaak van files.
Jammer dat de politiek hier geen maatregelen in heeft getroffen. Nederland slibt hopeloos dicht. Wat waren de laatste verkiezingsonderwerpen ook al weer... mobiliteit in ieder geval niet. Belachelijk

Ik stem voor! Enige probleem dat ik zie is dat je dan een situatie creëert waarbij je als bestuurder heel scherp moet zijn op de maximum snelheid die op dat moment geldt... Zou voor mij persoonlijk niet een probleem zijn als het duidelijk wordt aangegeven, maar ik weet dat vele weg gebruikers toch wat meer automatische piloot rijden en die vergeten dus dat die ene weg op een bepaald tijdstip een andere maximum snelheid heeft. En dan ontstaan weer gevaarlijke situaties.Davidshadow13 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:37:
Het is serieus een veel beter idee om op alle 2x2 snelwegen in de spits een vmax van 100 km/h in te voeren dan om te proberen kosten wat het kost links op 130 km/h iedereen voorbij te knallen
hier stond iets interessants, maar het is even weg...
Of de dagelijkse praktijk waar iederen links bumper op bumper rijdt en je daar gewoon een keer tussen wilt. Dan kan je anticiperen wat je wil maar er komt nooit een gat waar je in past.kazz1980 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:34:
[...]
De situatie die jij schetst kan echt alleen voorkomen wanneer jij niet genoeg anticipeert op het verkeer achter je en dus echt te laat nog besluit naar links te gaan (of als de genoemde hardrijder echt bizar veel te hard rijdt ipv genoemde 140 km/u en in dat geval is het absoluut wel diens schuld als die in de ankers moet wanneer jij gewoon ruim op tijd aangeeft naar links te gaan - dat is een situatie die mij ook af en toe overkomt)
Totdat er iemand komt zoals jij (beschrijft) die gewoon netjes ruimte houdt.
Stop anders eerst eens met zo neerbuigend doen en ga eens autorijden in de randstad.Jean Paul schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:35:
[...]
Als je de moeite niet wil nemen kan je inderdaad beter uit de gehele discussie stappen. Als jij graag wil invoegen, doe dat dan correct; ga snelheid maken en voeg in, en kan je dat niet, dan moet je wachten. Kijk nog even het filmpje wat ik eerder gepost heb, dan snap je wellicht beter waarom.
En dit is gewoon onzin, doorstroming is het beste als de snelheid constant is en ik meen dat er een optimum is rond de 80km/u.Jean Paul schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:32:
[...]
Zodra dat links langzamer moet gaan rijden door het invoegen van rechts, creëer je files. Als je links wil rijden, doe je dat door constant vmax te rijden, niet door steeds van rijstrook te wisselen. Het probleem dat ik hier zie is mensen die net sneller dan een vrachtwagen willen rijden, maar niet de vmax willen rijden, en zo ook met inhalen dus lekker 100km/h links gaan rijden om 5 minuten later de vrachtwagen voorbij te zijn.
Uiteindelijk heeft het raakvlakken met de vloeistofleer, we willen een laminaire stroom i.p.v. een turbulente stroom.
Sterke overtuigingen zoals die van jou dragen daar over het algemeen niet aan bij.
[ Voor 48% gewijzigd door assje op 01-08-2017 16:45 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Valt me zowiezo op dat Audi rijders regelmatig hevig opgefokt zijn, word bijna dagelijks of afgesneden, opgedrukt of je krijgt gewoon geen voorrang terwijl je het wel hebt van Audi rijders. Knipperlichten zijn ook erg vaak stuk van die dingen.
Dat is een volstrekt andere situatie dan degene die je eerder schetste (en waar ik op reageerde).... Als iedereen links bumper op bumper rijdt dan zullen deze absoluut niet allemaal 140 rijden en al zeker niet 200 meter (oid) achter jou zitten (hoe dan?)...?assje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:42:
[...]
Of de dagelijkse praktijk waar iederen links bumper op bumper rijdt en je daar gewoon een keer tussen wilt. Dan kan je anticiperen wat je wil maar er komt nooit een gat waar je in past.
Stop jij anders eens met je op de *** getrapt voelen (nofi!) en geef toe dat je óf niet zo'n best inzicht in het verkeer hebt óf hier (wellicht) totaal de situatie verkeerd verwoord hebt.Stop anders eerst eens met zo neerbuigend doen en ga eens autorijden in de randstad.
Ik doe in ieder geval nergens neerbuigend maar wijs je er wel op dat de situatie die jij eerder omschreef (afstand 200 meter en onderlinge snelheidsverschillen van 20-30 km/uur) feitelijk enkel mogelijk is als jij in genoemde situatie onvoldoende anticipeert op de medeweggebruiker (precies hetgeen waar je mij eerder, onterecht, van beschuldigde) en dus veel te laat nog besluit naar links te gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door kazz1980 op 01-08-2017 16:54 ]
Met bumper op bumper bedoel ik dan gewoon ca. 1 seconde tussen auto's bij 80-130km/u.kazz1980 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:48:
[...]
Dat is een volstrekt andere situatie dan degene die je hierboven schetst.... En als iedereen link bumper op bumper rijdt dan zullen deze absoluut niet allemaal 140 rijden...?
Ik ben hier ook enigzins advocaat van de duivel in dit geval tegen de letterlijke nenadering (omdat iedereen dat altijd al doet).[...]
Stop jij anders een met je op de *** getrapt voelen en geef toe dat je óf niet zo'n best inzicht in het verkeer hebt óf hier totaal de situatie verkeerd verwoord hebt (of een beetje van beiden, dat kan ook).
In mijn ervaring is het probleem met mensen die geen afstand houden en niet de moeite nemen iemand de ruimte te geven veel groter dan mensen die hem bij andere zomaar ervoor gooien.
Op de Autobahn in Duitsland is het volkomen logisch dat je alleen naar links gaat als er in de verste verte niemand te zien is. Op de snelweg in de randstad waar je alle banen gewoon continue bezet zijn moet je elkaar soms ruimte geven om iedereen de kans te geven om te doen wat hij wil doen.
Jouw input waardeerde ik ook gewoon en gaf ik volgens mij ook normaal antwoord op.Ik doe nergens neerbuigend maar wijs je er enkel op dat de situatie die jij eerder omschreef (afstand 200 meter en onderlinge snelheidsverschillen van 20-30 km/uur) feitelijk enkel mogelijk is als jij in genoemde situatie onvoldoende anticipeert op de medeweggebruiker (precies hetgeen waar je mij eerder, onterecht, van beschuldigde).
Eigenlijk weet ik ook zeker dat je de situatie die ik beschrijf echt wel in kunt denken. Echter als je eenmaal een discussie voert "tegen" een hufter op rechts wordt het even lastig om te redeneren vanuit een hufter op links (want die heb je ook).
Dus mijn genuanceerde mening zou zijn:
- als je links rijdt geef je ruimte aan iedereen die rechts rijdt en duidelijk in wil halen
- ben je aan het inhalen doe je dit vlot en ga je zsm terug naar rechts
- wil je inhalen en is er geen ruimte wacht je netjes tot iemand je er wel tussen wilt laten
Dan goed om als linksrijder om te bedenken dat op de lange termijn punt 3 alleen blijft werken als ook aan punt 1 gedacht wordt.
Het is eigenlijk dezelfde situatie als met invoegen bij file:
- de gehele rechter baan staat vol met auto's
- ik rij met geringe snelheid door tot ca. 70% van de invoegstrook
- de laatste 30% rijd ik naast het gaatje waar ik in wil op dezelfde snelheid als de hoofdbaan (kan stapvoets zijn)
- op het einde van de invoegstrook hoop ik dat degene waar ik naast/voor rijdt de moeite neemt een gaatje voor mij te laten vallen
In deze situatie als ik geen ruimte krijg, wat zegt dat dan over de persoon naast me? Uiteraard, hij heeft voorrang en ik moet gewoon op het volgende gaatje wachten. Maar wat zegt je fatsoen?
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 01-08-2017 16:58 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat is het verschil tussen iemand afsnijden op een vrije weg of invoegen in een gat wat er eigenlijk niet is van 7m groot in de spits? De actie is precies hetzelfde namelijk.Rev! schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:47:
Veels te lichte straf voor die Audi rijder, als je een keer 50+ te hard rijd zonder iemand lastig te vallen dan krijg je al bijna dezelfde straf tegenwoordig.
Als ik daar als een totaalmalloot van schrik dan gaat een brave leaseman 1 jaar de cel in?
Het is jammer dat je elke vorm van kritiek afdoet als neerbuigend, advocaat van de duivel etc. Ik rijd dagelijks in en rond Brussel, voorheen A12 in en rond Den Haag, maar goed dat wist jij niet toen je de aanname deed dat ik nooit in een randstad gebied rijdassje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:42:
Stop anders eerst eens met zo neerbuigend doen en ga eens autorijden in de randstad.
Ik ben het ermee eens dat bij file de snelheid omlaag mag (moet), ter bevordering van de doorstroom. Maar jij lijkt niet te willen begrijpen dat zulke files veelal ontstaan door het rijgedrag zoals jij die van jezelf omschrijft. Dat is geen sterke overtuiging, dat is oorzaak en gevolg.En dit is gewoon onzin, doorstroming is het beste als de snelheid constant is en ik meen dat er een optimum is rond de 80km/u.
Uiteindelijk heeft het raakvlakken met de vloeistofleer, we willen een laminaire stroom i.p.v. een turbulente stroom.
Sterke overtuigingen zoals die van jou dragen daar over het algemeen niet aan bij.
Kijkend naar de files waarin ik sta, heeft het er alles mee te maken dat mensen acties uitvoeren zoals jij aan het goedpraten bent. Dat gecombineerd met mensen die uit de file rijden, om de auto er vervolgens honderden meters verder opnieuw in te gooien. Daarmee moet iedereen in de ankers, op zowel de rijbaan waar de file staan als de rijbaan die feitelijk niks met de file te maken heeft, waardoor iedereen langer stilstaat.
Allereerst excues voor de manier van reageren, ik reageer blijkbaar slecht op jouw manier van reagerenJean Paul schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:58:
[...]
Ik ben het ermee eens dat bij file de snelheid omlaag mag (moet), ter bevordering van de doorstroom. Maar jij lijkt niet te willen begrijpen dat zulke files veelal ontstaan door het rijgedrag zoals jij die van jezelf omschrijft. Dat is geen sterke overtuiging, dat is oorzaak en gevolg.
Conclusie is dat we het oneens zijn. Files ontstaan doordat mensen (onnodig) remmen. Ik doe juist alles wat ik kan om te zorgen dat niet alleen ik zelf niet hoef te remmen maar ook de mensen om mij heen.
Dat is het normale rijgedrag dat ik heb, de situatie die ik aangaf waar ik incidenteel uit ergenis een gaatje zou pakken is inderdaad ongewenst. Het enige dat ik aangeeft dat de oorzaak dan is dat iemand anders zich ook ongewenst gedraagt (en ik realiseer me dat, hij wellicht niet).
Mijn punt is dus dat ondanks dat mijn actie wel een oorzaak van file kan zijn in de bredere zin juist het gedrag dat jij beschrijft de werkelijke oorzaak is, namelijk het geen rekening houden met andere en het negeren van fatsoensnormen.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 01-08-2017 17:02 ]
Volgens mij bedoelen we beide min of meer hetzelfde en had jij de situatie eerder gewoon echt niet juist omschreven. De situatie van een gematigde hardrijder die op ruime afstand zit (200 meter op de snelweg is een grote afstand tussen auto's! Namelijk bij 120 km/u ongeveer 6 seconden) en de situatie van linksrijders die massaal veel te dicht op mekaar zitten zijn twee totaal verschillende scenario's...
Als men op de linker baan massaal en bewust geen ruimte geeft aan iemand die vanaf de rechterbaan wil invoegen dan is dat weliswaar geen verkeersovertreding in letterlijke zin, maar het is wél weinig sociaal en bovendien bevordert het de algehele verkeersdoorstroming ook niet. Ik persoonlijk ben dus inderdaad degene die in een dergelijke situatie op de linkerbaan ruimte maakt voor de invoeger van rechts.
Blijft wel: niemand moet voorrang geven in genoemde situatie... En als jij dan toch besluit de auto er tussen te zetten met als gevolg dat auto's achter je in de ankers moeten dan ben jij wel nog steeds degene die een gevaarlijke situatie veroorzaakt. Maar als je op deze manier de auto er relatief netjes tussen drukt door op tijd richting aan te geven, snelheid aan te passen en rustig in te voegen, dan zal niemand in de ankers moeten maar zal men enkel moeten afremmen... En dat is prima! Hadden ze zelf kunnen voorkomen door gewoon netjes afstand te houden.
Je hebt helemaal gelijk, uitgaande van 100km/u:kazz1980 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:02:
[...]
Volgens mij bedoelen we beide min of meer hetzelfde en had jij de situatie eerder gewoon echt niet juist omschreven. De situatie van een gematigde hardrijder die op ruime afstand zit (200 meter op de snelweg is een grote afstand tussen auto's!) en de situatie van linksrijders die massaal veel te dicht op mekaar zitten zijn twee totaal verschillende scenario's...
Gewenst 2 seconden: 56 meter
Praktijk 1 seconde: 28 meter (en dus geen 200
Ik kan nu prima versnelle om gelijke snelheid te krijgen maar als ik naar links wil zal toch iemand ruimte moeten creeren om te voorkomen dat ik met 100km/u in een gat van 28 meter moet.
Alternatieve oplossing om maar gewoon rechts te blijven, dat is voor het voorkomende geval inderdaad een oplossing maar niet een structurele oplossing. Afstand houden is dat inderdaad wel.
Exact en dat geef ik ruiterlijk toe, helaas ben ik niet heiliger dan de paus. Meestal ben ik juist volledig ontspannen in de auto maar soms als ik een slechte dag heb gehad en op een lange rit gebeurt het achter elkaar door dat iemand net niet de ruimte laat die je zou willen, soms begrijp je elkaar verkeerd of zijn het helemaal geen kwade bedoelingen maar als het vaak gebeurt kan het ergernis geven.kazz1980 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:02:
[...]
Blijft wel: niemand moet voorrang geven in genoemde situatie... En als jij dan toch besluit de auto er tussen te zetten met als gevolg dat auto's achter je in de ankers moeten dan ben jij wel nog steeds degene die een gevaarlijke situatie veroorzaakt. Maar als je op deze manier de auto er relatief netjes tussen drukt door op tijd richting aan te geven, snelheid aan te passen en rustig in te voegen, dan zal niemand in de ankers moeten maar zal men enkel moeten afremmen... En dat is prima! Hadden ze zelf kunnen voorkomen door gewoon netjes afstand te houden.
Als dat de situatie ontstaat dat ik enige tijd naar links wil maar er geen ruimte is, dan ga ik dus naast het gat tussen twee auto's rijden, ik neem dezelfde snelheid aan, uiteindelijk zet je je richtingaanwijzer maar aan. Als dan iemand besluit dat hij omdat hij voorrang heeft het gaatje maar lekker op slot moet houden wil ik hem wel eens toch maar in die 28m stoppen en daarna mijn voet van het gas halen.
Wenselijk is het niet maar niets menselijks is mij vreemd. Op moment zoals die bedenk ik me dus hoe die mensen in hun auto zitten te bedenken: "ik heb voorrang dus hij moet maar rekening met mij houden".
Dat is precies de reden dat ik zo'n moeite heb met die zienswijze, hoeveel moeite is het nou een ander ook even de ruimte te geven?
[ Voor 48% gewijzigd door assje op 01-08-2017 17:12 ]
Exactassje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:06:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, uitgaande van 100km/u:
Gewenst 2 seconden: 56 meter
Praktijk 1 seconde: 28 meter (en dus geen 200)
Ik kan nu prima versnelle om gelijke snelheid te krijgen maar als ik naar links wil zal toch iemand ruimte moeten creeren om te voorkomen dat ik met 100km/u in een gat van 28 meter moet.
Alternatieve oplossing om maar gewoon rechts te blijven, dat is voor het voorkomende geval inderdaad een oplossing maar niet een structurele oplossing. Afstand houden is dat inderdaad wel.

offtopic: en kan ik nu met een goed gevoel de PC afsluiten en mij richting snelweg begeven
[ Voor 7% gewijzigd door kazz1980 op 01-08-2017 17:10 ]
Dat valt reuze mee. En als het echt zo druk is dan rijdt het links amper sneller dan rechts dus verlies je er ook amper iets mee door wel te wachten tot je veilig opzij kunt.assje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:31:
Als je bij druk verkeer (randstad) gaat wachten op een gat van >3 seconden weet je zeker dat je nooit naar links hoeft.
Je zegt het zelf: veilig. Dus dan moet je niet alleen opzij mogen, maar dat ook veilig kunnen. En als je jezelf in een gat van anderhalve twee seconde propt is dat mijns inziens niet veilig.Je wilt allemaal zo snel en veilig mogelijk op je bestemming komen, niet alleen jij, ik snap niet waarom dat zo'n lastig concept is voor sommige mensen.
Het moet niet gekker worden... Ik geloof niet dat we hier uit gaan komen. Hint: Je hoort rechts te rijden.Wat mij betreft moet je als je aan het inhalen bent het zo zien dat degene die rechts rijden jou een gunst verlenen, zij gaan aan de kant om jou te laten passeren.
Ah, je rijdt gewoon veel te lang links (11 seconde voordat je bij die vrachtwagen bent, als jij 130 en die vrachtwagen 90 rijdt)... Of dat, of je gebruikt je r.a.w. om voorrang af te dwingen.- 100 meter voor de vrachtwagen geef ik richting aan zodat (mocht het dat nog niet zijn) duidelijk is dat ik ook graag naar links wil om in te halen
Met die instelling los je de helft van alle problemen al op inderdaad.Deelname aan druk verkeer gaat om samenwerken en rekening houden met elkaar, daar kom je veel verder mee.
Dat hangt helemaal af van de afstand en het snelheidsverschil. We vergeten even dat de wet zegt dat je niemand mag hinderen tijdens (en vlak na) het opzij komen. Als je daar eenmaal zit is het een ander verhaal. Als ik drie vrachtwagens in wil halen (geen ongewone situatie mijns inziens) dan kan het haast niet anders dan dat ik daarbij mensen die sneller willen hinder, want dat kost nu eenmaal tijd.Anoniem: 86389 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:56:
Als je ziet dat er iemand (te) hard nadert, waarom laat je hem dan niet even passeren?
Dat is alleen tijdens en vlak na het opzij komen. Eenmaal links is een ander verhaal. Als dat niet zo zou zijn dan zou je eigenlijk nooit naar links kunnen want je kunt niet zien of er iemand aan komt vliegen die je over 2 minuten gaat hinderen terwijl je die rij vrachtauto's inhaalt.Jean Paul schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:58:
In elk ander geval, waarbij jij niet de ruimte hebt, gedefinieerd als; wanneer een persoon ook maar moet knipperen met de ogen (laat staan gaspedaal loslaten) vanwege jouw actie, jij niet de ruimte hebt en dus fout zit.
Klinkt goedassje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:12:
Als ik op een vrachtwagen afrij kan ik dus kiezen welk gaatje ik neem, ik probeer er echt wel eentje te vinden van iemand die iets ruimte lijkt te laten.
Ik hoop dat je voor die tijd al gas hebt losgelaten? Die vrachtwagen heb je al lang aan zien kunnen komen. Soms is er gewoon geen ruimte...Toch, het gaat me niet snel gebeuren dat ik aan het eind maar in de ankers moet.
Ik wil links best rekening houden met rechts, en als de soep niet zo heet gegeten wordt als deze hier wordt opgediend zullen wij zelden last van elkaar hebben, maar als jij van rijstrook wil wisselen dan ben jij degene die een bijzondere verrichting uit wil voeren, niet ik. Niks egoïstisch aan.Als jij als linksrijder nog steeds denkt dat ik alleen maar rekening met jou hoef te houden ben je toch een ultieme egoist?
Ik denk vooral dat men zich zo ergert aan de excessen dat als iemand hier een beetje tegengas geeft men al meteen denkt aan al die keren dat er op 5 cm voor ze opzij komt met een snelheid van 40 km/uur minder, en andersom dat men aan mensen denkt die 180 km/uur racen en al seinend komen bumperkleven...
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat noemen we een verhitte discussie, maar we houden het netjesassje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:01:
[...]
Allereerst excues voor de manier van reageren, ik reageer blijkbaar slecht op jouw manier van reageren![]()
Conclusie is dat we het oneens zijn. Files ontstaan doordat mensen (onnodig) remmen. Ik doe juist alles wat ik kan om te zorgen dat niet alleen ik zelf niet hoef te remmen maar ook de mensen om mij heen.
Dat is het normale rijgedrag dat ik heb, de situatie die ik aangaf waar ik incidenteel uit ergenis een gaatje zou pakken is inderdaad ongewenst. Het enige dat ik aangeeft dat de oorzaak dan is dat iemand anders zich ook ongewenst gedraagt (en ik realiseer me dat, hij wellicht niet).
Mijn punt is dus dat ondanks dat mijn actie wel een oorzaak van file kan zijn in de bredere zin juist het gedrag dat jij beschrijft de werkelijke oorzaak is, namelijk het geen rekening houden met andere en het negeren van fatsoensnormen.
Ik hoop dat je de tijd genomen hebt voor het korte filmpje, het geeft een mooi inzicht over wat ik dagelijks zie gebeuren en hier aankaart. Zolang mensen niet hoeven te remmen voor invoegen, gaat alles nog goed.
En ja de wereld is niet zo zwart wit als ikzelf ook schets, want variabelen als aso's die het liefst met 170km/h links iedereen wegdrukken worden hierin niet meegenomen, en zijn ook bijdrage aan waarom mensen (onnodig) van rijbaan moeten wisselen en situaties creëren waardoor je niet meer terug naar links kan.
Daar kom ik heel soms in terecht, aangezien optrekken met 75pk nou niet heel vlot gaat. Maar dan blijf ik wel rechts, ofwel totdat ik kan, of tot mijn afrit. Want voor die op z'n best enkele minuten winst wil ik niet de aso uithangen of verkeersagressie uitlokken.
Eenmaal links rijd je links. Het gaat om de actie van rijbaan wisselen waarbij dit geldt. Dus zodra je al links rijdt en er komt een mafketel met 160km/h aan, en jij kan niet (tijdig) naar rechts, is dat zijn/haar probleem. Jij overtreedt dan geen regels, de hardrijder welPaul schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:10:
[...]
Dat is alleen tijdens en vlak na het opzij komen. Eenmaal links is een ander verhaal. Als dat niet zo zou zijn dan zou je eigenlijk nooit naar links kunnen want je kunt niet zien of er iemand aan komt vliegen die je over 2 minuten gaat hinderen terwijl je die rij vrachtauto's inhaalt.
Edit: excuus voor twee posts achter elkaar
[ Voor 3% gewijzigd door Jean Paul op 01-08-2017 17:14 ]
Nog niet gekeken (youtube gaat niet op het werk) maar ik denk dat ik de strekking wel ken. Ik weet ook ergens een mooie simulator waar je met allerlei variabelen kan spelen en het effect kan zien. Destijds ook gelinkt naar een onderwerp op kennislink hierover.Jean Paul schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:12:
[...]
Dat noemen we een verhitte discussie, maar we houden het netjes
Ik hoop dat je de tijd genomen hebt voor het korte filmpje, het geeft een mooi inzicht over wat ik dagelijks zie gebeuren en hier aankaart. Zolang mensen niet hoeven te remmen voor invoegen, gaat alles nog goed.
En ja de wereld is niet zo zwart wit als ikzelf ook schets, want variabelen als aso's die het liefst met 170km/h links iedereen wegdrukken worden hierin niet meegenomen, en zijn ook bijdrage aan waarom mensen (onnodig) van rijbaan moeten wisselen en situaties creëren waardoor je niet meer terug naar links kan.
Daar kom ik heel soms in terecht, aangezien optrekken met 75pk nou niet heel vlot gaat. Maar dan blijf ik wel rechts, ofwel totdat ik kan, of tot mijn afrit. Want voor die op z'n best enkele minuten winst wil ik niet de aso uithangen of verkeersagressie uitlokken.
Ah, oa deze: http://traffic-simulation.de/onramp.html
Ik ken deze theorie wel, we hebben alleen een andere visie hoe je die verstoringen kunt voorkomen. Ik wil graag dat iedereen zich wat toleranter opstelt, mijn gevoel is dat jij alleen wil dat degene die zo stom is geweest naar rechts te gaan zich tolerant opstelt.
Ik merk ook dat ik met die 30 meter veel meer afstand houd dan gemiddeld op de linker rijbaan. Heeft helemaal geen zin, want het gaat niet sneller, en je moet meteen remmen als er voor je iemand wat vertraagt.
Wat ik in de spits ook merk is dat sommige mensen ook op de rechter rijbanen zo dicht achter iemand rijden, terwijl er links ruimte is. Dan snap ik niet waar je mee bezig bent, je wil blijkbaar niet inhalen, maar vind het dan toch nodig om te bumperkleven?
Aan de andere kant zie ik ook mensen links blijven rijden, terwijl er rechts zeker nog een kilometer vrije weg is. Meestal ga ik dan naar rechts en wacht rechts. Na een paar KM als de hint niet doorkomt weet je wel zeker dat die persoon niet meer naar rechts gaat en ga ik er gewoon rechts voorbij......
@Davidshadow13 klopt 2x2 is het meest efficiënt qua ruimte gebruik van de wegcapaciteit, alleen vinden groene milieuclubs het beter om snelwegen te verbreden dan snelwegen toe te voegen. Zoals bijvoorbeeld bij Utrecht, willen ze de 2x6 baans A27 gaan verbreden ipv een fatsoenlijke ring noord te bouwen, of betere knooppunten. Zo zullen er wel meer voorbeelden zijn.
Het probleem dat jij aanhaalt omtrent linksrijders met een significant snelheidsverschil waardoor jij er niet tussen kan vanaf rechts, is precies hetzelfde als het probleem rondom invoegen.assje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:42:
[...]
Of de dagelijkse praktijk waar iederen links bumper op bumper rijdt en je daar gewoon een keer tussen wilt. Dan kan je anticiperen wat je wil maar er komt nooit een gat waar je in past.
[...]
Stop anders eerst eens met zo neerbuigend doen en ga eens autorijden in de randstad.
[...]
En dit is gewoon onzin, doorstroming is het beste als de snelheid constant is en ik meen dat er een optimum is rond de 80km/u.
Ik rij mij zelf ook wel eens klem achter een vrachtwagen. Waarom? Ik vermoed (!) dat ik ze met een snelheidsverschil zie naderen, dus ik besluit van het gas te gaan om hen voor te laten. Wellicht anticiperen zij hierop (een vorm van invoeghulp), waardoor ik dusdanig weinig afstand heb dat ik moet remmen omdat zij nu langzamer rijden. Ik houd mij aan de voorrangsregels, en kennelijk is men al te veel geïndoctrineerd door mensen die hem gewoon naar rechts gooien, dan wel invoeghulp opeisen. Is het aardig? Ja, maar niet volgens de regels. Wat doe ik als er een treintje op links rijdt? Ik laat een buffer ontstaan tussen mij en de vrachtwagen, blijf spiegelen, totdat ik een gaatje zie. Zet hem in de vierde en plank met het gaatje op en gooi hem erin, uiteraard met ruim van te voren richtingaanwijzer.
En dat doe ik ook als ik mijzelf niet klem wil rijden, en ik zie dat iemand met een degelijk snelheidsverschil aan komt rijden. Ik geef extra gas. Doorgaans rij ik vmax +10~20 op GPS, vaak gebeurt het niet, en met die kennis weet ik ook dat men vaak niet veel harder dan dit rijdt.
Ik geef ook wel eens invoeghulp hoor. Maar alleen als ik niemand stoor, én ik weet dat de invoegstrook erg kort is, en/of vrachtwagen.
Daarnaast las ik ergens een voorbeeld, ik weet niet of dat van jou kwam, waar iemand 100m achter een vrachtwagen al naar links gaat, ondanks duidelijk sneller rijdende weggebruikers op 500m afstand, waarna je rechts wordt ingehaald. Dan ga je dus te vroeg naar links. Ik denk serieus dat ik <50m afstand om vrachtwagens heen rij.
tijd aangepast, je houdt veel te weinig afstandZ___Z schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:41:
Ik rij meestal op zo'n 30 meter afstand achter m'n voorganger. Dit is bij 130 km/h wel veel minder dan 2 1 seconde, maar opzich is er ruimte genoeg voor iemand om daar tussen te voegen, wat dus ook regelmatig gebeurt..
Welkom op de weg... Iets meer dan een vrachtwagen (18m75) is al bovengemiddeld als men links niet harder kan dan 10~15 onder de max, dus ik vind 30 meter (als dat daadwerkelijk lukt) erg schappelijk...Marcel Br schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:05:
tijd aangepast, je houdt veel te weinig afstand
En we weten allemaal dat het te weinig is, en toch doen we het niet. Misschien omdat mensen 50+ meter zien als een uitnodiging om de linkerbaan af te snijden en hun trage hok naar links te pleuren? </overdreven>
Rhàshan - Aditu Sunlock
Het is veel minder dan 2, maar een klein beetje minder dan 1 seconde. Als iedereen 2 seconde afstand zou houden in de spits, hebben we te weinig asfalt in Nederland. Verspilling van belastingsgeld dus die spotjes. Op de A12 bij Zevenaar en op de weg van Breda naar Antwerpen heb je een stukje waar ster-en op de weg staan voor 2 seconde afstand. Dat is iets van 70 meter. Moet je voorstellen dat alle gaten tussen de auto's 70 meter zijn en hoeveel auto's er dan nog maar passen op 1 km snelweg.Marcel Br schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:05:
[...]
tijd aangepast, je houdt veel te weinig afstand
70 meter afstand houden is een uitnodiging om rechts ingehaald te worden. Dus theorie en praktijk liggen hier mijlen ver uit elkaar.
[ Voor 8% gewijzigd door mr.Millenarian op 01-08-2017 22:01 ]
Als diegene van rechts er niet tussen past als er geen of weinig snelheidsverschil is ben jij gewoon fout bezig.Paul schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:26:
[...]
En we weten allemaal dat het te weinig is, en toch doen we het niet. Misschien omdat mensen 50+ meter zien als een uitnodiging om de linkerbaan af te snijden en hun trage hok naar links te pleuren? </overdreven>
Hier onderstreep je ook exact het punt dat ik afgelopen pagina's probeer te maken mbt egoïsme.
Het is juist de bedoeling dat je voldoende ruimte laat zodat ook mensen met een "traag hok" hem er tussen kunnen "pleuren".
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 01-08-2017 23:18 ]
Mensen met een traag hok kunnen ook gewoon een voldoende groot gaat zoeken en gas geven zodat ze net zo snel rijden als links en dus niet hinderen. En als links en rechts wel beiden even snel rijden zonder gaten dan is er vaak geen reden om naar links te komen.
Rijden beide stroken even snel, maar wel sneller dan een vrachtwagen, ja, _dan_ is het wel zo netjes om diegene rechts niet klem te rijden. Maar dat heb ik eerder ook al aangegeven, en dat is niet wat men bedoelt met trage hokken die naar links worden gepleurd.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Hah. Breek me de bek niet open. De halve cyclus van een stoplicht wegdromen etc.anessie schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 04:00:
Het gaat de meerderheid hier precies voorbij dat het veel mensen niet boeit om te rijden als ze in de auto onderweg zijn.
Ik wil de definitie van 'hinderen' hier precies wat verfijnen.
Als ik tegen 150 kom aangescheurd en voor me gaat iemand tegen 120 (vmax) een rij vrachtwagens inhalen. Ik moet dan terug naar 120 door mijn gas los te laten en eventueel een beetje te remmen. Voor mij is dit niet hinderen i.e. het gat was groot genoeg. Anders wordt het als de ander slechts met 95 gaat inhalen.
je weet hoop ik wel dat als je dit met 130 doet in de spits en je hebt de pech dat er vlak voor je een ongeluk gebeurd de situatie er niet goed uitziet ? in 1 seconden is op die snelheid 36 meter alweer voorbij, voordat je eigenlijk echt adequaat kan reageren zit je eigenlijk al in een onwenselijke situatie.Z___Z schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:51:
[...]
Het is veel minder dan 2, maar een klein beetje minder dan 1 seconde. Als iedereen 2 seconde afstand zou houden in de spits, hebben we te weinig asfalt in Nederland. Verspilling van belastingsgeld dus die spotjes. Op de A12 bij Zevenaar en op de weg van Breda naar Antwerpen heb je een stukje waar ster-en op de weg staan voor 2 seconde afstand. Dat is iets van 70 meter. Moet je voorstellen dat alle gaten tussen de auto's 70 meter zijn en hoeveel auto's er dan nog maar passen op 1 km snelweg.
70 meter afstand houden is een uitnodiging om rechts ingehaald te worden. Dus theorie en praktijk liggen hier mijlen ver uit elkaar.
Doorstroming is belangrijker dan de hoeveelheid auto's die op 1 km passen.
Hoe is 70 meter afstand houden een uitnodiging om rechts in te halen ?
Theorie versus praktijk. In theorie moet je 2 seconde afstand houden om veilig te kunnen remmen in het geval dat er voor je iets gebeurt.kaizoku94 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:11:
[...]
je weet hoop ik wel dat als je dit met 130 doet in de spits en je hebt de pech dat er vlak voor je een ongeluk gebeurd de situatie er niet goed uitziet ? in 1 seconden is op die snelheid 36 meter alweer voorbij, voordat je eigenlijk echt adequaat kan reageren zit je eigenlijk al in een onwenselijke situatie.
In de praktijk houden veel mensen maar 10 meter afstand en is mijn 30 meter al veel ruimer. 70 meter is 3 vrachtwagens of 15 auto's. Als je dus 70 meter afstand houd op de linker rijbaan wordt je vroeg of laat rechts ingehaald.
Dus met het huidige hoeveelheid verkeer is doorstroming belangrijker dan 2 seconde afstand houden.
De 2 seconde regel houd overigens geen rekening met het feit dat je ook voor de auto voor je kan kijken. Daarom gebeuren er zo weinig ongelukken, ondanks dat mensen maar 10 meter afstand houden. Achter busjes is het wel verstandig om veel meer afstand te houden, wat ik dus ook doe, maar veel mensen doen dit niet.
Weinig afstand houden heeft ook een impact verlenging. Bij een botsing zit je snel in de achterbumper van je voorganger. Daarmee zal het snelheidsverschil dus gering zijn. Een aanrijding met een klein snelheidsverschil verlaagt de kans op letsel aanzienlijk.
Geheel mee eens.... Ik hou ook altijd minimaal pakweg 60-70 meter afstand wanneer er 100 km/uur of meer gereden wordt. Ga wanneer mogelijk netjes naar de rechterbaan. Wordt op die manier, ook brij grote drukte nooit rechts ingehaald (muv de enkele echte asociaal op de weg) en hoef maar zeer zelden af te remmen omdat iemand er tussen schiet of omdat ik niet naar de andere baan kom oid. Gewoon kwestie van anticiperen en goed vooruit kijken (vooruit in de tijd dus - fysiek is het zowel vooruit als achteruit kijken - ik heb in het verkeer eigenlijk op ieder moment een goed idee van wat er tot een paar honderd meter voor mij en achter mij gebeurt - bij grote drukte uiteraard iets minder ver omdat je dan gewoonweg zover niet kunt zien - maar dan is de snelheid veelal ook lager).kaizoku94 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:11:
[...]
je weet hoop ik wel dat als je dit met 130 doet in de spits en je hebt de pech dat er vlak voor je een ongeluk gebeurd de situatie er niet goed uitziet ? in 1 seconden is op die snelheid 36 meter alweer voorbij, voordat je eigenlijk echt adequaat kan reageren zit je eigenlijk al in een onwenselijke situatie.
Dit topic is gesloten.